![]() |
|
Unimoggeja ja jutustelua aiheesta
Laitetaas näille ihan oma rento jutustelusivusto, kysymyksiä, vastauksia, suunnitelmia, kertomuksia omista moGeista, hyviä linkkejä, bongauksia, pienoismalleja ja mitä vaan aiheeseen liittyvää...
Meillähän pihaa kaunistaa -70 mallinen 421 johon uutena rakennettu Hiab ja sähkölaitosautona palvellut, sittemmin nosturi muutettu kaivuulaitteeksi ja legendan mukaan ollut kullankaivajan työkaluna pohjoisessa. Tämän vois muuten joku vahvistaa jos todeksi tietää... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92371 (kuva lainattu -picu-n albumista ilman lupaa -hui- ja -anteekskiitos- ) |
Melkein uudenkarhea vielä tuo pee:n moggi. Onks ollu hyvä tuo hiabkaivuri? Vissii aika paljon jouduttu muuttamaan.
Pitää laitella omastakin muutama kuva kunhan jostain löytys julkasukelposia. |
puolto.
Mun kaveri väitti taannoin nähneensä lapissa Mersun unimog auton jonka perseessä on kaivuri,tuo on varmaanki se. Voihan noita olla useampikin mut tää kaveri oli siel jotai kultaa(pullonkorkkeja) huuhtelemassa ja lapinkultaa ainakin oli kova huuhtomaan kitusiinsa. Siel lapissahan on kaikenlaista puolihulluakin sitä kultaa/lapinkultaa läträämässä.
|
Määkin laitan tänne jotai, niin jää hyvä topikki seurantaan.
Laitetaa vaikka tommonen iloinen kuva omasta silmäterästä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92382 |
1 Liiteet
tossa mun lapikone vm.73, 416, helsingin sähkölaitos ostanu uutena.
|
Tervehys
No niin tämmönen moggi löytyy tallista, malli on U-2010 vuosimallia -52 (ikäneito) tämä yksilö on rekisteröity traktoriksi jo uutena, takaa löytyy nostolaite joka toimii paineilmalla. Mitään kauheita hommia ei olis tiedossa että pääsis ajamaa, lähinnä kone (om636) pitäis saaha käyntiin/korjattua. Jospa sitä talvenaikana saisi jotain aikaiseksi. https://lh5.googleusercontent.com/-B...wk/s800/22.JPG |
Meillä on ikävän monta ihkua Unimoggia lyöty lekalla päähän pelkkien akselien ja jakolaatikon vuoksi. Tässä yksi.
Unimog Globetrotter XXXL Muutama vuosi sitten Ossi näki myynti-ilmoituksen jossa Tampereen seudulla oli myynnissä lava moggi. Myyjä lupasi auton olevan ajokunnossa joten koekilvet mukaan ja ostoreissulle. Auto vastasi täydellisesti ostajan tarpeita joten kaupat syntyivät, kilvet paikoilleen ja Mogin keula kohden Vampulaa. Välimatkaa sellainen about 80 km. Ikävä kyllä poliisit eivät olleet Ossin kanssa samaa mieltä auton liikennekelpoisuudesta vaan pysäyttivät matkan teon puolen välin paikkeilla. Puhalluttivat ja kyseenalaistivat Ossin käsitystä arvioida auton kuntoa ja liikenneturvallisuutta. Mutta minkäs mahtoivat kun koekilvet olivat vakuutettu joten matka jatkui. Olivat kyllä todenneet että tämä oli sitten tämän auton viimeinen ajomatka, eikö niin?!! Autoa käytettiin apuna pienissä siirtelyhommissa ja kuten kuvista näkyy myös metsänharvennustöissä. Näppärä kippaava lava oli oiva apu. Lopulta tuli aika jolloin niitä auton alla olevia leveitä valuakseleita alettiin tarvitsemaan. Nyt akselit palvelevat toisessa autossa ja loput Mogista on päätynyt metalliromukeräykseen. :( The end. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92387 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92388 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92389 |
Lainaus:
Ossilta on mahdollisuus saada auton edellisen omistajan yhteystiedot mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää auton historiikistä. Tosin hieman katkerana hän sen meille myi joten kuinka innokas hän on yhteisiä vuosia muistelemaan onkin asia erikseen. Mutta on hienoa tietää että auto vastasi odotuksia ja välttyi lekalta. Vielä hienompi on tietää että sille on ihan oikeasti vielä käyttöä. :) |
Ette sitte yhtään häjympää hetkeä tän topikin perustamiselle keksiny.... ihan ku ei olis Moggi-kuume liian korkeella jo valmiiks :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
.....lissää löylyä.....siihen löytyy meiltä oivaratkasu......:D:D:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72270 |
Lainaus:
Miten muuten entisen autona palvelleen vehkeen voi traktoriksi muutoskatsastaa? Mitkä ovat vaatimukset? Tuo yksi Moggihan näytti olevan laitettu jo tehtaalta tullessaan traktorin kilpiin, joten luulisi olevan mahdollista myös jälkikatsastaa traktoriksi. Tiedä häntä. |
Ei saa mitenkään traktoriksi noita uudempia vehkeitä, ollut joskus aikaisemminkin juttua käsittääkseni. Ehkä haulla löytys.
Onko tuossa traktori mogissa muuten ihan normaalisti takajouset? |
Joo näytti olevan tuossa toisessa Moggi ketjussa juttua tuosta että vanhat Mogit on saanut työkoneiksi. Muistaakseni 50-luvulla.
Hitto on pätevän oloinen peli tuommonen. :) Linkki tuohon mainittuun viestiketjuun: Moggi kysumyksiä |
ROCKY, mikäs ton sun 2010:n valmistenumero mahtaa olla?.
Mulla on Vakolan koetusselostus nro 171 Unimog-dieseltraktori, nelipyörävetoinen, vuodelta 1954 jossa testiajoneuvona on 1952-mallinen valmistenumeroltaan 20104-01259/52. Eli 2010 on ilmeisesti ainoa malli joka menee heittämällä traktoriksi, 411 on jo eri malli, riippunee tapauksesta että onnistuuko vai ei kun on ikäänkuin eri mallisarjaa. Paikallisella konttorilla on käyty asian tiimoilta ja sieltä olivat AKE-een yhteydessä, mutta AKE tyrmäsi traktorirekisteröinnin uudemmista malleista. Tosin siinä perustelupaperissa on muutama pointti johon vois vedota. ;) |
Joo tämä minun moggi on juuri se vakolan testaama, ihan mielenkiintoinen selostus ei selvinnyt koetuksesta vaurioitta ;)
Jotain pientä punnertamista on käyty ake:n kanssa oiskohan ollu joskus 60-luvulla, mutta sai poikkeusluvan pienin ehdoin (nopeus) ja pysyi traktorina. Takana on myös jouset (melkoinen kiikkulauta) Niin ja tämähän on UNIMOG isolla U:lla mersun merkkiä ei löydy keulasta, mersu tunnusti syrjähyppynsä vasta hieman myöhemmin ;) |
Lainaus:
Lava on tosin laidallinen. Jonkun sähköyhtiön vanhahan sekin on. |
http://www.unimogfreunde.de/Bilderga.../U2010Bj52.jpg
Tuommonen "mersuton" pikku-moggi olis kyllä hauska peli. Ja pieni kuin mikä. Tuolta olen itse ammentanut mog-tietoa: http://www.unimogfreunde.de/ |
http://static.petrisimolin.com/galle...iinnipieni.JPG
Unimog on aina ajankohtainen, joten linkitän tähän ex-unimogin kunnostelu topicin... Tämä katsastettiin "auton alustalle rakennettu työkone" ja oli 5.7 kutos dieselillä. http://forums.offipalsta.com/showthr...=unimog+taisto |
Oli sitten pakko laittaa tällainenkin jutustelu-osasto esille, moggi kuume on noussut sen verran korkealle että G-mersu meni just myyntiin. Moggi-metsästys alkoi juuri nyt.
|
Lainaus:
Vähenee sitten liikaa nuo matta vihreet G-Mursut Kiimakalliolta :D:D |
Lainaus:
|
Eniten elämässä harmittaa joskus toistakymmentä vuotta sitten erään savolaisen kyläkorjaamon pihalla bongattu kytkinjuminen 404S-paloauto, joka olisi lähtenyt vielä tinkaamattomaan hintaan 5000mk. Markka-aikaan raha oli enemmän arvossaan, kun sitä oli silloin vissiin vähemmän, niin jäi sekin sinne. Joku sen kuitenkin kuulemma on sittemmin sieltä itselleen löytänt.
|
Nyt löyty melko helmi kun tuonne toiseen topicciin yritin etsiä 407.100:n kuvaa.
Varaosakatalogit räjäytyskuvineen: http://mb.totax.by/1/unimog/ |
404 bensakoneen tilalle kaiketi menee OM617 kone sen kun pulttaa kii ... ?
(ja moGGikuumeisille täsmälääkkeeks, kyllä kaivurimoGistakin tarjota saa, jos sillepäälle sattuu...) tuollasia 404 sia vaikkapa camperaihioks löytys aika helposti vaikkapa Virosta, eikä välttämättä ois "huono" ahdetulla 3.0 D koneella - eiks joku palstalainen taannoin jonkun mokoman dieselöinytkin... |
juu 404 bensan tilalle menee melko vaivattomasti om617.
|
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89944 |
vittu että on härskin näkösiä vehkeitä ! :D:D:D:D:D:D:D
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92491 |
|
Tätäkin autoa tuli keväällä käytyä ihan paikan päällä katsomassa. Mutta tällä autolla olisi varmasti safarilla "the" vinssiauto.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...&pageNumber=16 Pistetäänpä erään kaupan linkki missä taitaa olla sekä uniknickki että unitrackki myytävänä. Niin tää ei ole suomalainen liike... http://www.lubbersmachines.nl/ |
Lainaus:
Aika rouhee lintulauta, tääkö on nyt sitä tuuninkia :D |
Tuossa entisen työnantajan lumikone, alpeilla aika ehdoton laite, varsinkin lingon kanssa.
http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggischmalz.jpg Pari laitetta Unimog museon pihalta, itse museo oli todella pieni ja kaiken lisäksi kiinni. Sisällä näkyi pari 50-lukuista ja pienellä porrastuksella nykypäivään asti. Takapihalla oli testirata, jota "tien toisella puolella" oleva Unimog tehdas käytti toisinaan. Testirata oli aika helpon näköinen betonivalut mäkinousuissa, ym: http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggi2.jpg http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggi.jpg |
1 Liiteet
Tossa näkyy kaverinkin -65 malli, taitaa olla juhannus kun mulla on noi koivunoksat.
|
Lainaus:
|
Nopee kysymys:
Mitä nestettä on lukkojen kytkentäsylinterissä? :eek: Ihmettelin ku omassa ei etulukko aina menny päälle, ja kurkkasin onko nestettä. Kuppi oli ihan tyhjä, niin ei ollu mitää mistä ottaa selvää onko öljyä vai mitä... |
Mulla toimii paineilmalla.
|
äkkiä luulis toisin, mä oisin veikannu jotta jarrunestehillä toimis, vaan ylläripylläri, pikku googlaus antais tulokseks: ATF !
(kannattanee varmistua kuitenkin vielä...) tällainen teksti kuulemma 411 ohjekirjassa: "The hydraulically operated differential lock must be bleeded after each work on this system. This system, contrary to hydraulic all-wheel brake, is not filled with brake fluid but with high pressure transmission oil ATF For bleeding use a special apparatus in order to prevent serious consequences. Bleeding is done acc. to the pressure method with help of a special apparatus (fig. 33) which is screwed on to the actuating cylinder in driver's cab. Using a manual pump, the high pressure transmission oil (ATF) in the container will be put under pressure and pressed through the lines to the bleeding places at both axles, which open one after the other. There control that no more bubbles rise. The same work system as to bleed hydraulic brakes. This work should be done only at a Service Station. For safe bleeding it will be of advantage to start with bleeding the actuating cylinder in the cab separately. This is particularly important when a cylinder has been newly installed and new oil is filled in." |
Lainaus:
|
Kun sitten kiinnostaa muuttaa lukkojen ohjaus paineilmalle, niin mulla olis 2 kpl vipumallista 3-tie paineilmaventtiiliä.
hp.85e TEMÄHIK 050-4636766 |
Tästä isänpäiväksi "budjetti" -Moggi toivelistalle ; )
http://www.youtube.com/watch?v=_cfHj...eature=related |
Lainaus:
Nii, ja pitääkö lukkojärjestelmä ilmata jotenki? |
ilmaus ihan kuten jarruissa, painetta kahvasta ja nippoja alempaa yksitellen auki, eli akseli kerrallaan...
eli täytyy ilmata jos on ilmaa, ei toimi sekoituksella ;) |
mites tuo 404:sen "lattarautakeppin" toiminta? tuntus 3 asentoa olevan. takaveto/nelikko vipuhan se on ja ylhäällä nelikko ja lukot kii kait mut mitkä ne kaks muuta asentoo on?
|
1. takaveto
2. neliveto 3. neliveto + lukot ykkösasento vipu painettuna alas |
Lainaus:
Eli sielä jossain pitäis olla myös ilmausnipat, etsimään... :rolleyes: |
Onkos noiden lukkojen paineilmakäyttöiseksi muuttamisessa mitään jippoja? Painetta vaan putkeen ja lukot päälle, vai kuinka?
|
Lainaus:
|
niin meillä tehty painetta noin 5-9bar ja jos tiivisteet vuotanu ni letkuihin on laitettu peräöljyä ni vuoto vähenee ja se ei haittaa ku vuotaa perään
|
Lainaus:
hieman uusi tuttavuus ku lauantai ehtoona vasta kävin hakemassa. |
lie kukaan asentanut mersun kutos dieseliä 404:seen?
omaan mokkiin on vitos kone jossain vaiheessa ehtiny paikkansa mut melko laiskalle se tuntuu tai sit on muuten ehtoo puolella se moottori. muuten on tekniikka kunnossa ku kilometrejä ei kaiketi oo ku vajaa 30tkm,, entinen lentokentän auto. |
Lainaus:
Onko peräöljy liian jäykkää tavaraa käyttää alkuperäsessä kytkentäsysteemissä? |
Lainaus:
Ite mietin kans vitospyttystä konetta, mut mennää tolla pikkuturbolla niin kauan ku kone laulaa. Jos se leviää, ni isompi tulee tilalle. Kutonenki vois mahtua, varsinki jos syylärin heittää lavalle... Mitkä kaikki dieselit käy bolt-on alkuperäsen vaihdelaatikon etee? |
Mitäs suosittelisitte paineilman tuottamisvälineeksi? Siis noille lukoille.
Mitenkäs nuo nosturit on kiinitetty runkoon? On niin retvakka runko ainakin tässä yksilössä että hirvittää. Isommissa montuissa kun ajelee niin polkimet vaan lattiassa vipattaa. Onkos tämmöseen 411 moggiin mitään helppoa moottorin vaihto ehdokasta olemassa? |
Älkää käyttäkö mitään moottori/hydr/peräöljyjä niissä lukkozydeemeissä, ne alkuperäiset kumiosat ei kestä kaikkia öljyjä, kumit turpoo ja pehmenee mössöksi, tai jos haluatte käytää öljyjä, niin vaihtakaa ne kumit nitriiliseoskumeihin http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/ma...1154695&path=1
|
Lainaus:
ei se kauheen ahas paikka sille vitoselle oo,,runko palkki vaan tulee eteen ettei voi moottorin omaa flektiä pitää. se on korvattu sähkösellä miun autossa. kone on 617 imutiiseli. sitä en tiiä kuinka bolt-on setti ollu asentaa ku ei oo omatekemä nii ja tää on 404:nen missä on 406:nen ohjaamo |
eipä 421 ja 404 koneen vaihdoissa kaiketi ihan helpolla pääse, "ainoa" lähes bolt-on kytkinkaaveliin nähden ja isompi, on tuo OM617
siihen 411 koneswappiin ei riitä edes aavistukset, konehan on OM636 ? ...tiedä vaikka oliskin samaa sukua - MikaT- vois tietää ??? kuvia näistä palstalaisten "uusista" moGeista ... ??? !!! |
pitääpä sit rapsia kuvia miten on toteutettu 404:seen 617 koneen asennus kun ruvetaan vaihtamaan siihen 617 turbo konetta.
ja voihan tuosta lelusta muutaman muunkii kuvan pistää :) |
Unimog-vuosikirjassa 2006 on juttua missä 411:een on laitettu OM621 neloskone.
Ilmanputsari on tuotu hytin puolelle, ja vakiosyylärin liitäntöjä muokattu, nätin näköisesti istuu. Huippunopeus 75km/h. Samaa konettahan on ollu 421:ssä jolloin teho on rajoitettu 52 hevosvoimaan, henkilö- ja pakumalleissa samasta koneesta otetaan ilmeisesti 75hp. |
ja eikös OM621 sestä olis aika helppo tie OM61X sukuisiin ? siis kaavelin osalta ? tuos -70 mallisessa 421 sessä tuo OM616 (240D) on jo "suht" nykyaikainen, eli 617 ja 617A vois olla ihankin simppeli laatikon päästä...
eli nyt joku Wanhempi ja Wiisaampi MB mies vois tietää, meniskös: 636 -> 621 -> 615/6 ? Näinhän 411 mallisesta tulis vähän äkkiä 3 litranen turbodee ja yli 100 hp !!!!!!!!!! (ja kierrokset tuplaantuis alkup. 2400 rpm stä 4800 rpm jolloin huiput menis yli 100 kmh :eek:) kohta tää muuten johtaa siihen, että -Pauli- kertoo hurjan tarinan ;) |
Tuo miun 411 kulkee vähän viritetyllä pumpulla 60km/h. Oli jo ihan tarpeeks pelottavaa se.
|
onkos kellään palstalaisella mogissa taka nostolaitteita:confused:
|
laitetaan omastakin mogista kuva. 404 nyt om617, korjataanpa koneena nyt 2,4d (616 912) kun rupesin tutkaileen konetta josko sille tekis remontin ja laittas takas keulille.ja tällä hetkellä auto levällään, 6 konetta suunnittelin siihen saa nähä miten käy kun jaksaa perehtyä asiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63125 |
Mistä mokin lukkojen pääsylinteriin saa uudet tiivisteet ? , mokki on -66 ja niillä kapeilla valuakseleilla .
|
Lainaus:
Muutaman kerran olen tilannut, palvelu toimii ja hinnat ei ole kauheita. |
On se per*ele kun voi yks ilmaus olla hankalaa!!
Missä työkalussa on vika, kun ei onnistu? :confused: :D:D Ensinnäkin mulla oli ennestää ATF:ää järjestelmässä, no sitä laitoin sit perää, kun eka olin imeny lisäämäni jarrunesteet pois... Akseleista tulee jo öljyä, ei ilmaa. Mutta mites se pikku ilmausruuvi siinä sylinteerin päässä? Eikös siitä pitäis viimeseks ilmata?? Noh, nyt ilma vaa sahaa edes-takas ilmausruuvista, eikä järjestelmää saa minkää näköstä "painetta" mitenkää... Oli ruuvi kiinni tahi auki. Sit toinen hauskuus, ku menin laittaa öljynpainemittarin, kun anturi alko syystä tai toisesta vuotamaa. No nyt sitte ainaki näkee kuinka alas öljynpaine voi oikeesti laskea... 10PSI kuumalla koneella ja tyhjäkäynnillä. Onko vielä hälyyttävää?? Nousee tietysti kierrosten mukaa. Ja nyt ei vuoda öljyä mistää. Kylmällä koneella paineet melkei mittarin tapissa... |
en tiedä mutta arvaan:
siinä "pääsylinterissä" eli kahvan perässä olevasta ilmat ENSIN pois (vertaa bench bleeding jarrupääsylinteri) jotta saat nesteet liikkeelle kohti akseleita http://www.youtube.com/watch?v=oGVnS4BetlA onnistuu ehkä helpoiten ihan sormella tukottamalla kun otat lähtöputken irti, tai putkella jonka käännät takaisin sinne nestesäiliöön, oiskos siinä joku helppo haara melkein heti ? jos se pääsylkkä ei oo ilmattu kunnolla, ei oo hyötyä alempaa ilmailla, ei neste liiku kunnolla, eli silloin pumppailet vaan kuplia eestaas EDIT: öljynpaineet on aika yksilöllisiä, ja öljyistä paljonkin kiinni, jossain 0.3 - 0.5 kilon paikkeilla minimissään kuumilla lienee vielä ihan ok, silloinhan öljy liikkuukin aika liukkaasti. Eiks tuo 10 psi tä ole ylikin 0.5 kg ? Ethän millään täyssyntisillä sitä huuhdo - Delvac ok |
Ihmeesti mätänee nuo uudemmat:
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto_...ache_missing=1 hinta alkais olla melko siedettävä, mutta tuo Norjankromi... |
Lainaus:
Eikös nää uudemmat Mersut muutenkin ruostu aika herkkään? ;) Nooo, täähän on vaan katkeran puhetta kun ei itellä ole korttia tai budjettia näihin... |
Lainaus:
Lainaus:
|
|
mistähän löytyy 404:seen jousia? näkyy toinen takajousi olevan poikki..
liekkö näihin mitään pehmeempiä offi jousia saatavilla? tänään keveni oma mokki aika reilusti ku nostin rautalavan ja nosturin apurungon pois :) |
mahtaisko kukaan tietää mistä löytys 2kpl. tuommosia 404 rätti mokin ovia ja saranat. (yllä kuva minkä laitoin mokista) ja saako suojakumeja karttaani ympärille suomesta?
|
Tässä on vähän esimerkkiä välityksistä. Mallina esiintyy 406, jossa on ilmeisesti 20-vaihteinen päälaatikko (aluevaihtaja vakiolaatikon lisäksi) ja lisäksi ryömintävaihteet (keppi oikeassa yläkulmassa). Koneena noissa on OM352 tai OM353.
Kannattaa katsoa koko pätkä. Jossakin kahden minuutin jälkeen kuski alkaa näyttämään, miten Moggi kulkee tyhjäkäynnillä kahdella hitaammalla alueella. http://www.youtube.com/watch?v=DBE6qt3cvO0 |
Lainaus:
http://classicunimogs.com/images/diag_shifter2.jpg Löytyypi tuolta: http://classicunimogs.com/diag_20-speed.html |
sattu silmään melko edulliset ja oikeesti leveät 16" (?) vanteet jos joku kaipais moGGiin, mulla itelle haussa hiukan kaposemmat...
http://www.nettikone.com/muu-merkki/vanteet/1004819 mistäs se Kippo86 ne omansa muuten osteli ja mitä mahto maksaa ? |
Lainaus:
Siitä moggiin rouheet kummit. :D |
ois muuten makeen näköset ;)
|
Tuli heti tää mieleen noista kumeksista:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/...e.php?pid=4357 |
Lainaus:
Riippuu miten saa levyjarrulliseen moggiin survottua 20" vanteen tilalle 17"... niin ja onhan tuolla rekentelutopicissa yks moggi ollu aikoinaan... http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=unimog Lisätään nyt tähän samaan... Mistähän sais tämmöset kumit? http://www.dneproshina.ru/catalog.aspx?catid=1&pid=271 |
Lainaus:
|
nyt tarviis taas käytännön tietoa mokin kaa.
mites tuo kopin kippaus oikein on? pultit auki ja koppi nokalleen vai? jotenkii himpulan näkönen se etusarana ni aattelin kysyy että onko se ees kippaamista varten. ja täähän on se 406 ohjaamo. |
Se etusarana ei ole kippaamista varten ollenkaan. Se on hytin kolmipistekiinnityksen kolmas nivel. Takakannakkeet lattian alla on kaksi muuta. Mogissa on kaikki isot komponentit rungossa kolmen pisteen tuennalla, joka sallii rungon kiertymisen ja lisää joustovaroja sitä kautta.
406/416 hytin (jopa DoKa) kippaaminen tehdään nostamalla hieman hytin etureunaa ensin ylös, laittamalla sitten kippausraudat hytin etu-ala-palkin ja rungon väliin ja sitten kammetaan takareunaa ylös. Ne raudat nostaa etureunaa ylöspäin ja ylempänä kääntää etureunaa eteenpäin. Noin pitää tehdä, kun muuten tulee ahdasta ainakin venttiilikopan, sylinterikannen takapään ja ohjausvaihteen kanssa. Laatikon kannen aukko hytin pohjassa ei riitä ja taitaa ottaa sivupellitkin jostakin kiinni ilman niitä rautoja. Toinen konsti on nostaa ylöspäin nosturilla tai taljoilla, mutta siinäkin saa olla aika tarkkana, kun sitä tilaa on oikeasti vähän mihinkään operointiin. Netistä voisi löytyä googlettamalla kuvia niistä hytin kippausraudoista. Minulla voi olla jossakin arkistossa niistä piirustukset. Ei ole kummalliset, vähän sellaiset banaanin malliset kaarevat raudat, jotka pultataan toisesta päästä kiinteäksi ja toinen pää toimittaa saranan virkaa. Itse nostin 406:n hytin pois kahdella ketjutaljalla ovien aukoista. Ovet ensin pois ja sitten sopiva palkki tuetaan oviaukkojan yläreunoihin, mielellään koko oviaukon mitalta, ettei pelti lommahda. Siitä kun kahdella taljalla varovasti nostaa ja kampeaa hyttiä pois, niin lähtee. Vähän piti vasaroida laatikon aukon reunaa, kun tahtoi väkisin käydä kiinni. Ensin pitää toki ottaa irti kaikki johdot, jarruputki/putket, hytin takakannakkeiden pultit jne. esteet. Muistaakseni otin myös polttoainesuodattimen jalan suodattimineen pois ennen nostoa. Jarruputki on kova ainakin niissä vanhemmissa hyttimalleissa, joissa ei ole kippausraudoille valmiita paikkoja. Laitoin putken poikki, kun juntturi oli juuttunut putkeen kiinteästi. Uudemissa hyteissä on niiden kippausrautojen paikat valmiina, vaikka hytti näyttää samalta. Löysin jonkun kuvan niistä raudoista. Jos rungossa on noille korvakkeille paikat, pitäisi ne mennä pulttaamalla paikalleen. Mutta voihan sinne soveltaa vaikka mitä, kun tekee turvallisesti - hytti painaa n. 400 kiloa riisuttuna. http://vonsmog.com/images/bracketssm.jpg |
minä ostan itelleni joulu lahjaks unimogin ja rupeen sitä heti rakentelemaan. olohuonneessa! :D
http://www.youtube.com/watch?v=uJ8oPh5QE-8 |
Heh, proto-ukkelit rakentaa protojaan jatkossa kai sitten legolaisilla akseleilla... :p
|
Osaiskos joku sanoa että mikä on vikana kun 411:ssä jättää vaihteen vapaalle 3-6 vaihteiden väliin niin tyhjäkäynnillä vaihdelaatikko pitää melkosta helinää. 1-2 vaihteiden välissä on ihan hiljaa. Ääni on niin ikävä että pitää aina vetässä vaihdekeppi ryömintävaihteitten väliin kun jättää hetkeksikään paikailleen ronksuttamaan.
Ääni ei ole samallainen kuin varatulla vaihteella mutta kuitenkin metallinen helinä ja tosi kova, kun ei sitä kehtaa kuunnella edes peltorit päässä. Kierroksia kun antaa koneelle nii jossain vaiheessa helinä lakkaa. |
nyt kaivattas sit apua jarrujen kaa 404:sessa.
ongelmana on kun painaa jarrun pohjaan niin jarrut ei vapaudu polinta löysätessä?? polkimelta lähtien pääsylinteri ei jumita, tehostimessa oleva sylinteri liikkuu kans herkästi?? miten voi olla mahdollista että silti sinne jää paine?? saako siihen tehostajaan mistään osia ku tuntuu että kalvo olis viallinen? ainakaan mitään tehostusta ei tapahdu alipaineella. muutenkin vois sen tehostajan sielunelämää valaista kun on aika merkillinen pönttö. |
huhuu kuka valaisis sitä jarru hommaa?
|
Jarruletku särki?
Joskus henkilöautota alkoi jarrut laahaamaan, ja yön yli oltuaan ei laahannu ja ekan jarrutuksen jälkeen jäi laahaamaan. Loppujen lopuksi jarruletku vaihtamalla vika poistui. |
sama kävi mielessä itelläkii että ois palkeenkieli letkun sisällä mikä toimis ku takaiskuventtiili
|
Lainaus:
tää taitaa olla melko yleistäkin wanhoissa MB tehtaan tuotteissa, omassakin kiukkaa sekä kytkin että etujarrut samalla tyylillä... palauttaa varsin rauhallisesti... |
Tappelin saman asian oman mogin kanssa... Vika oli hytin ja rungon välisessä jarruletkussa.
|
muin mielestä noi on jarru putkessa, itellä oli semmonen vika joskus et jarrutti kovaa niin jäi jarru laahaan. hiljakseen lähti sit pois. ja paljatus´et olin vinssanu raidetangonpään akselin kautta "suoaraks" putkihan siin oli littaantunu väliin.
Tarpeeks kovaa jun polki pedaalia niin jarrutti mut ei oikeen pääsäny jarruu sen jälkee. |
Jarru ogelmia
Vanhoissa jarruletkuissa sellainen ominaisuus, että muurautuu sisältä umpeen, edes paineilma ei mene lävitse. Itse jouduin uusimaan kaikki sit alkoi toimimaan.
|
|
Mites noissa se voiman ulosoton nopeuden valinta on? Onko kaikissa sekä 540 ja 1000r/min, vai onko tonninen esim lisävaruste??
Itellä lukee molemmat nopeudet ulosoton kyljessä, mutta mistään en löydä vipua tälle valinnalle. |
mulla se otin nopeudenvalintakeppi on lootan kylessä kopin alla (doppelikoppi)
|
Lainaus:
Jos on, ni oma on kadonnu... Tai sit sitä ei oo koskaa ollukkaa. :o |
Lainaus:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:40 (GMT +2). |
|