Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Unimoggeja ja jutustelua aiheesta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90253)

pee 01.11.2011 22:05

Unimoggeja ja jutustelua aiheesta
 
Laitetaas näille ihan oma rento jutustelusivusto, kysymyksiä, vastauksia, suunnitelmia, kertomuksia omista moGeista, hyviä linkkejä, bongauksia, pienoismalleja ja mitä vaan aiheeseen liittyvää...

Meillähän pihaa kaunistaa -70 mallinen 421 johon uutena rakennettu Hiab ja sähkölaitosautona palvellut, sittemmin nosturi muutettu kaivuulaitteeksi ja legendan mukaan ollut kullankaivajan työkaluna pohjoisessa. Tämän vois muuten joku vahvistaa jos todeksi tietää...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92371

(kuva lainattu -picu-n albumista ilman lupaa -hui- ja -anteekskiitos- )

mokkero 01.11.2011 22:18

Melkein uudenkarhea vielä tuo pee:n moggi. Onks ollu hyvä tuo hiabkaivuri? Vissii aika paljon jouduttu muuttamaan.

Pitää laitella omastakin muutama kuva kunhan jostain löytys julkasukelposia.

RIPAX 01.11.2011 22:50

puolto.
 
Mun kaveri väitti taannoin nähneensä lapissa Mersun unimog auton jonka perseessä on kaivuri,tuo on varmaanki se. Voihan noita olla useampikin mut tää kaveri oli siel jotai kultaa(pullonkorkkeja) huuhtelemassa ja lapinkultaa ainakin oli kova huuhtomaan kitusiinsa. Siel lapissahan on kaikenlaista puolihulluakin sitä kultaa/lapinkultaa läträämässä.

kippo86 02.11.2011 04:18

Määkin laitan tänne jotai, niin jää hyvä topikki seurantaan.
Laitetaa vaikka tommonen iloinen kuva omasta silmäterästä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92382

timppat 02.11.2011 07:06

1 Liiteet
tossa mun lapikone vm.73, 416, helsingin sähkölaitos ostanu uutena.

ROCKY 02.11.2011 10:51

Tervehys

No niin tämmönen moggi löytyy tallista, malli on U-2010 vuosimallia -52 (ikäneito)
tämä yksilö on rekisteröity traktoriksi jo uutena, takaa löytyy nostolaite joka toimii paineilmalla.
Mitään kauheita hommia ei olis tiedossa että pääsis ajamaa, lähinnä kone (om636) pitäis saaha käyntiin/korjattua.
Jospa sitä talvenaikana saisi jotain aikaiseksi.


https://lh5.googleusercontent.com/-B...wk/s800/22.JPG

Picu 02.11.2011 12:00

Meillä on ikävän monta ihkua Unimoggia lyöty lekalla päähän pelkkien akselien ja jakolaatikon vuoksi. Tässä yksi.

Unimog Globetrotter XXXL

Muutama vuosi sitten Ossi näki myynti-ilmoituksen jossa Tampereen seudulla oli myynnissä lava moggi. Myyjä lupasi auton olevan ajokunnossa joten koekilvet mukaan ja ostoreissulle.

Auto vastasi täydellisesti ostajan tarpeita joten kaupat syntyivät, kilvet paikoilleen ja Mogin keula kohden Vampulaa. Välimatkaa sellainen about 80 km.

Ikävä kyllä poliisit eivät olleet Ossin kanssa samaa mieltä auton liikennekelpoisuudesta vaan pysäyttivät matkan teon puolen välin paikkeilla.

Puhalluttivat ja kyseenalaistivat Ossin käsitystä arvioida auton kuntoa ja liikenneturvallisuutta. Mutta minkäs mahtoivat kun koekilvet olivat vakuutettu joten matka jatkui. Olivat kyllä todenneet että tämä oli sitten tämän auton viimeinen ajomatka, eikö niin?!!

Autoa käytettiin apuna pienissä siirtelyhommissa ja kuten kuvista näkyy myös metsänharvennustöissä. Näppärä kippaava lava oli oiva apu.

Lopulta tuli aika jolloin niitä auton alla olevia leveitä valuakseleita alettiin tarvitsemaan. Nyt akselit palvelevat toisessa autossa ja loput Mogista on päätynyt metalliromukeräykseen. :( The end.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92387

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92388

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92389

Picu 02.11.2011 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 814770)
Meillähän pihaa kaunistaa -70 mallinen 421 johon uutena rakennettu Hiab ja sähkölaitosautona palvellut, sittemmin nosturi muutettu kaivuulaitteeksi ja legendan mukaan ollut kullankaivajan työkaluna pohjoisessa. Tämän vois muuten joku vahvistaa jos todeksi tietää...

Kyllä se on ihan oikeasti ollut vuosikaudet Pohjois-Suomessa kullankaivuuhommissa. Eräs Vampulalainen (paikallinen yrittäjä) hankki aikoinaan valtauksen Pohjoisesta. Sinne hän vei täältä etelästä kaiken tarpeellisen kullankaivuusen liittyvän materiaalin ja vietti kaikki lomansa kultaa huuhtoen. Se että loppuiko valtauksen määräaika vai kyllästyikö hän, sitä ei kysytty. Mutta kauaa ei tämä Moggi hänen etelän pihallaan seissyt kun Ossi bongasi sen. Ja vielä vähemmän aikaa se seisoi meidän pihalla. Loput sitten jo tiedätkin.

Ossilta on mahdollisuus saada auton edellisen omistajan yhteystiedot mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää auton historiikistä. Tosin hieman katkerana hän sen meille myi joten kuinka innokas hän on yhteisiä vuosia muistelemaan onkin asia erikseen.

Mutta on hienoa tietää että auto vastasi odotuksia ja välttyi lekalta. Vielä hienompi on tietää että sille on ihan oikeasti vielä käyttöä. :)

DarkestMessiah 02.11.2011 12:52

Ette sitte yhtään häjympää hetkeä tän topikin perustamiselle keksiny.... ihan ku ei olis Moggi-kuume liian korkeella jo valmiiks :D

mjoona 02.11.2011 13:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 814893)
Ette sitte yhtään häjympää hetkeä tän topikin perustamiselle keksiny.... ihan ku ei olis Moggi-kuume liian korkeella jo valmiiks :D

Sama vika. Onneks puuttuu C-kortti ja kukkarossa asuu nykäsen Matti!

Maajussi 02.11.2011 14:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja DarkestMessiah (Viesti 814893)
Ette sitte yhtään häjympää hetkeä tän topikin perustamiselle keksiny.... ihan ku ei olis Moggi-kuume liian korkeella jo valmiiks :D


.....lissää löylyä.....siihen löytyy meiltä oivaratkasu......:D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72270

tonikki 02.11.2011 16:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mjoona (Viesti 814898)
Sama vika. Onneks puuttuu C-kortti ja kukkarossa asuu nykäsen Matti!

Eikö tuommonen traktoriksi rekisteröitynä oisi aika ihanteellinen offi ja pihakäyttöön. Halvat verot ja vakuutukset eikä vuosikatsastuksia.

Miten muuten entisen autona palvelleen vehkeen voi traktoriksi muutoskatsastaa? Mitkä ovat vaatimukset? Tuo yksi Moggihan näytti olevan laitettu jo tehtaalta tullessaan traktorin kilpiin, joten luulisi olevan mahdollista myös jälkikatsastaa traktoriksi. Tiedä häntä.

mokkero 02.11.2011 17:28

Ei saa mitenkään traktoriksi noita uudempia vehkeitä, ollut joskus aikaisemminkin juttua käsittääkseni. Ehkä haulla löytys.
Onko tuossa traktori mogissa muuten ihan normaalisti takajouset?

tonikki 02.11.2011 17:43

Joo näytti olevan tuossa toisessa Moggi ketjussa juttua tuosta että vanhat Mogit on saanut työkoneiksi. Muistaakseni 50-luvulla.
Hitto on pätevän oloinen peli tuommonen. :)

Linkki tuohon mainittuun viestiketjuun: Moggi kysumyksiä

hiski 02.11.2011 18:35

ROCKY, mikäs ton sun 2010:n valmistenumero mahtaa olla?.

Mulla on Vakolan koetusselostus nro 171 Unimog-dieseltraktori, nelipyörävetoinen, vuodelta 1954 jossa testiajoneuvona on 1952-mallinen valmistenumeroltaan 20104-01259/52.

Eli 2010 on ilmeisesti ainoa malli joka menee heittämällä traktoriksi, 411 on jo eri malli, riippunee tapauksesta että onnistuuko vai ei kun on ikäänkuin eri mallisarjaa. Paikallisella konttorilla on käyty asian tiimoilta ja sieltä olivat AKE-een yhteydessä, mutta AKE tyrmäsi traktorirekisteröinnin uudemmista malleista. Tosin siinä perustelupaperissa on muutama pointti johon vois vedota. ;)

ROCKY 02.11.2011 19:40

Joo tämä minun moggi on juuri se vakolan testaama, ihan mielenkiintoinen selostus ei selvinnyt koetuksesta vaurioitta ;)
Jotain pientä punnertamista on käyty ake:n kanssa oiskohan ollu joskus 60-luvulla, mutta sai poikkeusluvan pienin ehdoin (nopeus) ja pysyi traktorina.
Takana on myös jouset (melkoinen kiikkulauta)
Niin ja tämähän on UNIMOG isolla U:lla mersun merkkiä ei löydy keulasta, mersu tunnusti syrjähyppynsä vasta hieman myöhemmin ;)

Repro 02.11.2011 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timppat (Viesti 814844)
tossa mun lapikone vm.73, 416, helsingin sähkölaitos ostanu uutena.

Meillä on töissä samanlainen: 416, jatkokoppi ja autoon nähden iso HIAB.
Lava on tosin laidallinen. Jonkun sähköyhtiön vanhahan sekin on.

sisua45 02.11.2011 20:23

http://www.unimogfreunde.de/Bilderga.../U2010Bj52.jpg

Tuommonen "mersuton" pikku-moggi olis kyllä hauska peli. Ja pieni kuin mikä.

Tuolta olen itse ammentanut mog-tietoa: http://www.unimogfreunde.de/

Taisto 02.11.2011 21:43

http://static.petrisimolin.com/galle...iinnipieni.JPG

Unimog on aina ajankohtainen, joten linkitän tähän ex-unimogin kunnostelu topicin...

Tämä katsastettiin "auton alustalle rakennettu työkone" ja oli 5.7 kutos dieselillä.

http://forums.offipalsta.com/showthr...=unimog+taisto

mersuana 02.11.2011 22:44

Oli sitten pakko laittaa tällainenkin jutustelu-osasto esille, moggi kuume on noussut sen verran korkealle että G-mersu meni just myyntiin. Moggi-metsästys alkoi juuri nyt.

murkula_ 03.11.2011 07:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mersuana (Viesti 815090)
G-mersu meni just myyntiin. Moggi-metsästys alkoi juuri nyt.

Älä nyt!!
Vähenee sitten liikaa nuo matta vihreet G-Mursut Kiimakalliolta :D:D

tepa250d 03.11.2011 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 814770)
Laitetaas näille ihan oma rento jutustelusivusto, kysymyksiä, vastauksia, suunnitelmia, kertomuksia omista moGeista, hyviä linkkejä, bongauksia, pienoismalleja ja mitä vaan aiheeseen liittyvää...

Meillähän pihaa kaunistaa -70 mallinen 421 johon uutena rakennettu Hiab ja sähkölaitosautona palvellut, sittemmin nosturi muutettu kaivuulaitteeksi ja legendan mukaan ollut kullankaivajan työkaluna pohjoisessa. Tämän vois muuten joku vahvistaa jos todeksi tietää...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92371

(kuva lainattu -picu-n albumista ilman lupaa -hui- ja -anteekskiitos- )

kyl on kade:eek::D

A-P 03.11.2011 12:25

Eniten elämässä harmittaa joskus toistakymmentä vuotta sitten erään savolaisen kyläkorjaamon pihalla bongattu kytkinjuminen 404S-paloauto, joka olisi lähtenyt vielä tinkaamattomaan hintaan 5000mk. Markka-aikaan raha oli enemmän arvossaan, kun sitä oli silloin vissiin vähemmän, niin jäi sekin sinne. Joku sen kuitenkin kuulemma on sittemmin sieltä itselleen löytänt.

hiski 03.11.2011 18:59

Nyt löyty melko helmi kun tuonne toiseen topicciin yritin etsiä 407.100:n kuvaa.

Varaosakatalogit räjäytyskuvineen:
http://mb.totax.by/1/unimog/

pee 03.11.2011 19:56

404 bensakoneen tilalle kaiketi menee OM617 kone sen kun pulttaa kii ... ?

(ja moGGikuumeisille täsmälääkkeeks, kyllä kaivurimoGistakin tarjota saa, jos sillepäälle sattuu...)

tuollasia 404 sia vaikkapa camperaihioks löytys aika helposti vaikkapa Virosta, eikä välttämättä ois "huono" ahdetulla 3.0 D koneella - eiks joku palstalainen taannoin jonkun mokoman dieselöinytkin...

tiku83 03.11.2011 20:23

juu 404 bensan tilalle menee melko vaivattomasti om617.

pee 03.11.2011 22:06

tuossa aika hyvä 404 update for 617A

http://www.ki7xh.com/dieseliz.htm

Kaitsu67 04.11.2011 14:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mersuana (Viesti 815090)
Oli sitten pakko laittaa tällainenkin jutustelu-osasto esille, moggi kuume on noussut sen verran korkealle että G-mersu meni just myyntiin. Moggi-metsästys alkoi juuri nyt.

Eikös tuolla myyntipalstalla ole jo sopiva saalis odottelemassa?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89944

tdi 04.11.2011 18:17

vittu että on härskin näkösiä vehkeitä ! :D:D:D:D:D:D:D

pee 04.11.2011 18:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 815628)
vittu että on härskin näkösiä vehkeitä ! :D:D:D:D:D:D:D

netti on täynnä hauskan näkösiä moGGeja, tässä yks mun TOP 10 stä:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92491

Picu 04.11.2011 19:15

Ei työtä mitä ei voisi Unimogilla tehdä. :)

http://www.benzworld.org/forums/atta...itch-bild1.jpg http://www.benzworld.org/forums/atta...ch-bild2-1.jpg http://www.benzworld.org/forums/atta...wh82321sv1.jpg
http://www.benzworld.org/forums/atta..._380x240-1.jpg

Tumi 04.11.2011 19:29

Tätäkin autoa tuli keväällä käytyä ihan paikan päällä katsomassa. Mutta tällä autolla olisi varmasti safarilla "the" vinssiauto.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...&pageNumber=16


Pistetäänpä erään kaupan linkki missä taitaa olla sekä uniknickki että unitrackki myytävänä. Niin tää ei ole suomalainen liike... http://www.lubbersmachines.nl/

DarkestMessiah 04.11.2011 19:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumi (Viesti 815654)
Tätäkin autoa tuli keväällä käytyä ihan paikan päällä katsomassa. Mutta tällä autolla olisi varmasti safarilla "the" vinssiauto.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...&pageNumber=16

http://i.ebayimg.com/02/!!sL5qzgB20~...jfMV!~~_19.JPG

Aika rouhee lintulauta, tääkö on nyt sitä tuuninkia :D

kivinen 04.11.2011 20:40

Tuossa entisen työnantajan lumikone, alpeilla aika ehdoton laite, varsinkin lingon kanssa.
http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggischmalz.jpg

Pari laitetta Unimog museon pihalta, itse museo oli todella pieni ja kaiken lisäksi kiinni. Sisällä näkyi pari 50-lukuista ja pienellä porrastuksella nykypäivään asti. Takapihalla oli testirata, jota "tien toisella puolella" oleva Unimog tehdas käytti toisinaan. Testirata oli aika helpon näköinen betonivalut mäkinousuissa, ym:
http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggi2.jpg
http://www.alanmiehet.com/kuvat/KK/183/moggi.jpg

timppat 05.11.2011 08:28

1 Liiteet
Tossa näkyy kaverinkin -65 malli, taitaa olla juhannus kun mulla on noi koivunoksat.

moggi-samuli 05.11.2011 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 815691)
Pari laitetta Unimog museon pihalta, itse museo oli todella pieni ja kaiken lisäksi kiinni. Sisällä näkyi pari 50-lukuista ja pienellä porrastuksella nykypäivään asti. Takapihalla oli testirata, jota "tien toisella puolella" oleva Unimog tehdas käytti toisinaan. Testirata oli aika helpon näköinen betonivalut mäkinousuissa, ym:

Muutama vuosi sitten pääsi testuradalla isomman mogin kyytiin museon ollessa auki.

kippo86 05.11.2011 15:02

Nopee kysymys:

Mitä nestettä on lukkojen kytkentäsylinterissä? :eek:

Ihmettelin ku omassa ei etulukko aina menny päälle, ja kurkkasin onko nestettä.
Kuppi oli ihan tyhjä, niin ei ollu mitää mistä ottaa selvää onko öljyä vai mitä...

timppat 05.11.2011 15:46

Mulla toimii paineilmalla.

pee 05.11.2011 21:29

äkkiä luulis toisin, mä oisin veikannu jotta jarrunestehillä toimis, vaan ylläripylläri, pikku googlaus antais tulokseks: ATF !

(kannattanee varmistua kuitenkin vielä...)

tällainen teksti kuulemma 411 ohjekirjassa:

"The hydraulically operated differential lock must be bleeded after each work on this system. This system, contrary to hydraulic all-wheel brake, is not filled with brake fluid but with high pressure transmission oil ATF For bleeding use a special apparatus in order to prevent serious consequences. Bleeding is done acc. to the pressure method with help of a special apparatus (fig. 33) which is screwed on to the actuating cylinder in driver's cab. Using a manual pump, the high pressure transmission oil (ATF) in the container will be put under pressure and pressed through the lines to the bleeding places at both axles, which open one after the other. There control that no more bubbles rise. The same work system as to bleed hydraulic brakes. This work should be done only at a Service Station.

For safe bleeding it will be of advantage to start with bleeding the actuating cylinder in the cab separately. This is particularly important when a cylinder has been newly installed and new oil is filled in."

Pauli 05.11.2011 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 815875)
Nopee kysymys:

Mitä nestettä on lukkojen kytkentäsylinterissä? :eek:

Jarrunestettä niissä käytetään.

ranke 05.11.2011 21:50

Kun sitten kiinnostaa muuttaa lukkojen ohjaus paineilmalle, niin mulla olis 2 kpl vipumallista 3-tie paineilmaventtiiliä.

hp.85e

TEMÄHIK

050-4636766

Kaitsu67 06.11.2011 09:30

Tästä isänpäiväksi "budjetti" -Moggi toivelistalle ; )

http://www.youtube.com/watch?v=_cfHj...eature=related

kippo86 06.11.2011 12:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajero90 (Viesti 816161)
Tästä isänpäiväksi "budjetti" -Moggi toivelistalle ; )

http://www.youtube.com/watch?v=_cfHj...eature=related

Tollanen tehny mieli itelle ostaa... :o:D

Nii, ja pitääkö lukkojärjestelmä ilmata jotenki?

pee 06.11.2011 13:54

ilmaus ihan kuten jarruissa, painetta kahvasta ja nippoja alempaa yksitellen auki, eli akseli kerrallaan...

eli täytyy ilmata jos on ilmaa, ei toimi sekoituksella ;)

chief360 06.11.2011 15:41

mites tuo 404:sen "lattarautakeppin" toiminta? tuntus 3 asentoa olevan. takaveto/nelikko vipuhan se on ja ylhäällä nelikko ja lukot kii kait mut mitkä ne kaks muuta asentoo on?

mokkero 06.11.2011 15:48

1. takaveto
2. neliveto
3. neliveto + lukot

ykkösasento vipu painettuna alas

kippo86 06.11.2011 16:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 816235)
ilmaus ihan kuten jarruissa, painetta kahvasta ja nippoja alempaa yksitellen auki, eli akseli kerrallaan...

eli täytyy ilmata jos on ilmaa, ei toimi sekoituksella ;)

Kiitoksia.

Eli sielä jossain pitäis olla myös ilmausnipat, etsimään... :rolleyes:

rymmyrammi 06.11.2011 19:47

Onkos noiden lukkojen paineilmakäyttöiseksi muuttamisessa mitään jippoja? Painetta vaan putkeen ja lukot päälle, vai kuinka?

Pauli 06.11.2011 20:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rymmyrammi (Viesti 816385)
Onkos noiden lukkojen paineilmakäyttöiseksi muuttamisessa mitään jippoja? Painetta vaan putkeen ja lukot päälle, vai kuinka?

Ei ole mitään jippoja, jälkimmäinen kysymys sisältää myös vastauksen, eli painetta vaan putkeen ja lukot toimii.

sos 06.11.2011 21:08

niin meillä tehty painetta noin 5-9bar ja jos tiivisteet vuotanu ni letkuihin on laitettu peräöljyä ni vuoto vähenee ja se ei haittaa ku vuotaa perään

chief360 06.11.2011 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 816274)
1. takaveto
2. neliveto
3. neliveto + lukot

ykkösasento vipu painettuna alas

kiitos tiedosta :) muut vivut olikii ihan selkeesti pääteltävissä mut tuo ei ollu ihan varma.
hieman uusi tuttavuus ku lauantai ehtoona vasta kävin hakemassa.

chief360 06.11.2011 22:07

lie kukaan asentanut mersun kutos dieseliä 404:seen?
omaan mokkiin on vitos kone jossain vaiheessa ehtiny paikkansa mut melko laiskalle se tuntuu tai sit on muuten ehtoo puolella se moottori.
muuten on tekniikka kunnossa ku kilometrejä ei kaiketi oo ku vajaa 30tkm,, entinen lentokentän auto.

kippo86 07.11.2011 08:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 816444)
niin meillä tehty painetta noin 5-9bar ja jos tiivisteet vuotanu ni letkuihin on laitettu peräöljyä ni vuoto vähenee ja se ei haittaa ku vuotaa perään

Taitaa mullaki tiivisteet vuotaa. :o
Onko peräöljy liian jäykkää tavaraa käyttää alkuperäsessä kytkentäsysteemissä?

kippo86 07.11.2011 08:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja chief360 (Viesti 816479)
lie kukaan asentanut mersun kutos dieseliä 404:seen?
omaan mokkiin on vitos kone jossain vaiheessa ehtiny paikkansa mut melko laiskalle se tuntuu tai sit on muuten ehtoo puolella se moottori.
muuten on tekniikka kunnossa ku kilometrejä ei kaiketi oo ku vajaa 30tkm,, entinen lentokentän auto.

Onko konehuone kuinka ahas? Onko syylärille/flektille tehty mitää muutoksia? Mikä kone sinne on laitettu?
Ite mietin kans vitospyttystä konetta, mut mennää tolla pikkuturbolla niin kauan ku kone laulaa. Jos se leviää, ni isompi tulee tilalle. Kutonenki vois mahtua, varsinki jos syylärin heittää lavalle...
Mitkä kaikki dieselit käy bolt-on alkuperäsen vaihdelaatikon etee?

rymmyrammi 07.11.2011 08:42

Mitäs suosittelisitte paineilman tuottamisvälineeksi? Siis noille lukoille.

Mitenkäs nuo nosturit on kiinitetty runkoon? On niin retvakka runko ainakin tässä yksilössä että hirvittää. Isommissa montuissa kun ajelee niin polkimet vaan lattiassa vipattaa.

Onkos tämmöseen 411 moggiin mitään helppoa moottorin vaihto ehdokasta olemassa?

Pauli 07.11.2011 10:05

Älkää käyttäkö mitään moottori/hydr/peräöljyjä niissä lukkozydeemeissä, ne alkuperäiset kumiosat ei kestä kaikkia öljyjä, kumit turpoo ja pehmenee mössöksi, tai jos haluatte käytää öljyjä, niin vaihtakaa ne kumit nitriiliseoskumeihin http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/ma...1154695&path=1

chief360 07.11.2011 17:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 816532)
Onko konehuone kuinka ahas? Onko syylärille/flektille tehty mitää muutoksia? Mikä kone sinne on laitettu?
Ite mietin kans vitospyttystä konetta, mut mennää tolla pikkuturbolla niin kauan ku kone laulaa. Jos se leviää, ni isompi tulee tilalle. Kutonenki vois mahtua, varsinki jos syylärin heittää lavalle...
Mitkä kaikki dieselit käy bolt-on alkuperäsen vaihdelaatikon etee?


ei se kauheen ahas paikka sille vitoselle oo,,runko palkki vaan tulee eteen ettei voi moottorin omaa flektiä pitää.
se on korvattu sähkösellä miun autossa.
kone on 617 imutiiseli.
sitä en tiiä kuinka bolt-on setti ollu asentaa ku ei oo omatekemä
nii ja tää on 404:nen missä on 406:nen ohjaamo

pee 07.11.2011 19:59

eipä 421 ja 404 koneen vaihdoissa kaiketi ihan helpolla pääse, "ainoa" lähes bolt-on kytkinkaaveliin nähden ja isompi, on tuo OM617

siihen 411 koneswappiin ei riitä edes aavistukset, konehan on OM636 ? ...tiedä vaikka oliskin samaa sukua - MikaT- vois tietää ???


kuvia näistä palstalaisten "uusista" moGeista ... ??? !!!

chief360 07.11.2011 20:49

pitääpä sit rapsia kuvia miten on toteutettu 404:seen 617 koneen asennus kun ruvetaan vaihtamaan siihen 617 turbo konetta.
ja voihan tuosta lelusta muutaman muunkii kuvan pistää :)

hiski 07.11.2011 21:18

Unimog-vuosikirjassa 2006 on juttua missä 411:een on laitettu OM621 neloskone.
Ilmanputsari on tuotu hytin puolelle, ja vakiosyylärin liitäntöjä muokattu, nätin näköisesti istuu. Huippunopeus 75km/h.

Samaa konettahan on ollu 421:ssä jolloin teho on rajoitettu 52 hevosvoimaan, henkilö- ja pakumalleissa samasta koneesta otetaan ilmeisesti 75hp.

pee 07.11.2011 21:34

ja eikös OM621 sestä olis aika helppo tie OM61X sukuisiin ? siis kaavelin osalta ? tuos -70 mallisessa 421 sessä tuo OM616 (240D) on jo "suht" nykyaikainen, eli 617 ja 617A vois olla ihankin simppeli laatikon päästä...

eli nyt joku Wanhempi ja Wiisaampi MB mies vois tietää, meniskös:

636 -> 621 -> 615/6 ? Näinhän 411 mallisesta tulis vähän äkkiä 3 litranen turbodee ja yli 100 hp !!!!!!!!!! (ja kierrokset tuplaantuis alkup. 2400 rpm stä 4800 rpm jolloin huiput menis yli 100 kmh :eek:)

kohta tää muuten johtaa siihen, että -Pauli- kertoo hurjan tarinan ;)

mokkero 07.11.2011 22:22

Tuo miun 411 kulkee vähän viritetyllä pumpulla 60km/h. Oli jo ihan tarpeeks pelottavaa se.

tepa250d 07.11.2011 22:23

onkos kellään palstalaisella mogissa taka nostolaitteita:confused:

tiku83 07.11.2011 22:23

laitetaan omastakin mogista kuva. 404 nyt om617, korjataanpa koneena nyt 2,4d (616 912) kun rupesin tutkaileen konetta josko sille tekis remontin ja laittas takas keulille.ja tällä hetkellä auto levällään, 6 konetta suunnittelin siihen saa nähä miten käy kun jaksaa perehtyä asiaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63125

NORT 08.11.2011 07:51

Mistä mokin lukkojen pääsylinteriin saa uudet tiivisteet ? , mokki on -66 ja niillä kapeilla valuakseleilla .

mokkero 08.11.2011 16:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja NORT (Viesti 816890)
Mistä mokin lukkojen pääsylinteriin saa uudet tiivisteet ? , mokki on -66 ja niillä kapeilla valuakseleilla .

Tuolta pitäs löytyä: http://www.mogparts.de/

Muutaman kerran olen tilannut, palvelu toimii ja hinnat ei ole kauheita.

kippo86 08.11.2011 18:22

On se per*ele kun voi yks ilmaus olla hankalaa!!

Missä työkalussa on vika, kun ei onnistu? :confused: :D:D

Ensinnäkin mulla oli ennestää ATF:ää järjestelmässä, no sitä laitoin sit perää, kun eka olin imeny lisäämäni jarrunesteet pois...
Akseleista tulee jo öljyä, ei ilmaa. Mutta mites se pikku ilmausruuvi siinä sylinteerin päässä? Eikös siitä pitäis viimeseks ilmata??
Noh, nyt ilma vaa sahaa edes-takas ilmausruuvista, eikä järjestelmää saa minkää näköstä "painetta" mitenkää... Oli ruuvi kiinni tahi auki.

Sit toinen hauskuus, ku menin laittaa öljynpainemittarin, kun anturi alko syystä tai toisesta vuotamaa. No nyt sitte ainaki näkee kuinka alas öljynpaine voi oikeesti laskea... 10PSI kuumalla koneella ja tyhjäkäynnillä. Onko vielä hälyyttävää??
Nousee tietysti kierrosten mukaa. Ja nyt ei vuoda öljyä mistää. Kylmällä koneella paineet melkei mittarin tapissa...

pee 08.11.2011 18:28

en tiedä mutta arvaan:

siinä "pääsylinterissä" eli kahvan perässä olevasta ilmat ENSIN pois
(vertaa bench bleeding jarrupääsylinteri) jotta saat nesteet liikkeelle kohti akseleita

http://www.youtube.com/watch?v=oGVnS4BetlA

onnistuu ehkä helpoiten ihan sormella tukottamalla kun otat lähtöputken irti, tai putkella jonka käännät takaisin sinne nestesäiliöön, oiskos siinä joku helppo haara melkein heti ?

jos se pääsylkkä ei oo ilmattu kunnolla, ei oo hyötyä alempaa ilmailla, ei neste liiku kunnolla, eli silloin pumppailet vaan kuplia eestaas


EDIT: öljynpaineet on aika yksilöllisiä, ja öljyistä paljonkin kiinni, jossain 0.3 - 0.5 kilon paikkeilla minimissään kuumilla lienee vielä ihan ok, silloinhan öljy liikkuukin aika liukkaasti. Eiks tuo 10 psi tä ole ylikin 0.5 kg ? Ethän millään täyssyntisillä sitä huuhdo - Delvac ok

pee 08.11.2011 22:29

Ihmeesti mätänee nuo uudemmat:

http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto_...ache_missing=1

hinta alkais olla melko siedettävä, mutta tuo Norjankromi...

mjoona 08.11.2011 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 817153)
Ihmeesti mätänee nuo uudemmat:

http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto_...ache_missing=1

hinta alkais olla melko siedettävä, mutta tuo Norjankromi...

Mutta täähän on kirjaimellisesti Norjankromia! Eli ehtaa ja aitoa tavaraa.

Eikös nää uudemmat Mersut muutenkin ruostu aika herkkään? ;)

Nooo, täähän on vaan katkeran puhetta kun ei itellä ole korttia tai budjettia näihin...

Tumi 11.11.2011 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa250d (Viesti 816849)
onkos kellään palstalaisella mogissa taka nostolaitteita:confused:

On, mutta myös edessä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 817153)
Ihmeesti mätänee nuo uudemmat:

http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto_...ache_missing=1

hinta alkais olla melko siedettävä, mutta tuo Norjankromi...

Enpä ehkä lähtis tommosta ostamaan. No onhan siinä nuo isot akselit, mutta silti. Entäs joku BWn vanha saksasta, laittaa muutaman tonnin lisää niin saa jo soivan pelin?

IironSika 12.11.2011 16:48

Tykkään: http://www.youtube.com/watch?v=smolA...feature=fvwrel

chief360 12.11.2011 20:11

mistähän löytyy 404:seen jousia? näkyy toinen takajousi olevan poikki..
liekkö näihin mitään pehmeempiä offi jousia saatavilla?
tänään keveni oma mokki aika reilusti ku nostin rautalavan ja nosturin apurungon pois :)

tiku83 12.11.2011 22:15

mahtaisko kukaan tietää mistä löytys 2kpl. tuommosia 404 rätti mokin ovia ja saranat. (yllä kuva minkä laitoin mokista) ja saako suojakumeja karttaani ympärille suomesta?

JiiPee 13.11.2011 18:45

Tässä on vähän esimerkkiä välityksistä. Mallina esiintyy 406, jossa on ilmeisesti 20-vaihteinen päälaatikko (aluevaihtaja vakiolaatikon lisäksi) ja lisäksi ryömintävaihteet (keppi oikeassa yläkulmassa). Koneena noissa on OM352 tai OM353.

Kannattaa katsoa koko pätkä. Jossakin kahden minuutin jälkeen kuski alkaa näyttämään, miten Moggi kulkee tyhjäkäynnillä kahdella hitaammalla alueella.

http://www.youtube.com/watch?v=DBE6qt3cvO0

mokkero 13.11.2011 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 818741)
Tässä on vähän esimerkkiä välityksistä. Mallina esiintyy 406, jossa on ilmeisesti 20-vaihteinen päälaatikko (aluevaihtaja vakiolaatikon lisäksi) ja lisäksi ryömintävaihteet (keppi oikeassa yläkulmassa). Koneena noissa on OM352 tai OM353.

Tossa vaihdekaavio kyseiseen vempaimeen:
http://classicunimogs.com/images/diag_shifter2.jpg

Löytyypi tuolta:
http://classicunimogs.com/diag_20-speed.html

pee 13.11.2011 22:18

sattu silmään melko edulliset ja oikeesti leveät 16" (?) vanteet jos joku kaipais moGGiin, mulla itelle haussa hiukan kaposemmat...

http://www.nettikone.com/muu-merkki/vanteet/1004819

mistäs se Kippo86 ne omansa muuten osteli ja mitä mahto maksaa ?

sisua45 14.11.2011 18:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 818857)
sattu silmään melko edulliset ja oikeesti leveät 16" (?) vanteet jos joku kaipais moGGiin, mulla itelle haussa hiukan kaposemmat...

http://www.nettikone.com/muu-merkki/vanteet/1004819

Nuo on siis 17" vanteet. Renkaaksi sille käy esim 19.0/45-17 http://www.hyvakone.com/fin/Tarjouks...l?query=&cat=0, 500/50-17, tai 520/50-17 http://konekeidas.valmiskauppa.fi/5205017-p-896.html

Siitä moggiin rouheet kummit. :D

tdi 14.11.2011 18:43

ois muuten makeen näköset ;)

hiski 14.11.2011 19:25

Tuli heti tää mieleen noista kumeksista:
http://www.pottupellossa.fi/gallery/...e.php?pid=4357

Tumi 14.11.2011 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 819053)
Nuo on siis 17" vanteet. Renkaaksi sille käy esim 19.0/45-17
Siitä moggiin rouheet kummit. :D


Riippuu miten saa levyjarrulliseen moggiin survottua 20" vanteen tilalle 17"...

niin ja onhan tuolla rekentelutopicissa yks moggi ollu aikoinaan...
http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=unimog

Lisätään nyt tähän samaan...
Mistähän sais tämmöset kumit? http://www.dneproshina.ru/catalog.aspx?catid=1&pid=271

NORT 18.11.2011 07:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mokkero (Viesti 816970)
Tuolta pitäs löytyä: http://www.mogparts.de/

Muutaman kerran olen tilannut, palvelu toimii ja hinnat ei ole kauheita.

Laitetaas nyt tietoa tilanteesta josko jollekkin apua tiedosta, en ruvennut tilailemaan ulkomailta , Turun jarruosaan lähetin mallit männän ja kumit , sieltä sitten hyllystä löytyi uudet kumit hintaan 21 € ,

chief360 18.11.2011 11:49

nyt tarviis taas käytännön tietoa mokin kaa.
mites tuo kopin kippaus oikein on? pultit auki ja koppi nokalleen vai?
jotenkii himpulan näkönen se etusarana ni aattelin kysyy että onko se ees kippaamista varten.
ja täähän on se 406 ohjaamo.

JiiPee 18.11.2011 21:06

Se etusarana ei ole kippaamista varten ollenkaan. Se on hytin kolmipistekiinnityksen kolmas nivel. Takakannakkeet lattian alla on kaksi muuta. Mogissa on kaikki isot komponentit rungossa kolmen pisteen tuennalla, joka sallii rungon kiertymisen ja lisää joustovaroja sitä kautta.

406/416 hytin (jopa DoKa) kippaaminen tehdään nostamalla hieman hytin etureunaa ensin ylös, laittamalla sitten kippausraudat hytin etu-ala-palkin ja rungon väliin ja sitten kammetaan takareunaa ylös. Ne raudat nostaa etureunaa ylöspäin ja ylempänä kääntää etureunaa eteenpäin. Noin pitää tehdä, kun muuten tulee ahdasta ainakin venttiilikopan, sylinterikannen takapään ja ohjausvaihteen kanssa. Laatikon kannen aukko hytin pohjassa ei riitä ja taitaa ottaa sivupellitkin jostakin kiinni ilman niitä rautoja.

Toinen konsti on nostaa ylöspäin nosturilla tai taljoilla, mutta siinäkin saa olla aika tarkkana, kun sitä tilaa on oikeasti vähän mihinkään operointiin.

Netistä voisi löytyä googlettamalla kuvia niistä hytin kippausraudoista. Minulla voi olla jossakin arkistossa niistä piirustukset. Ei ole kummalliset, vähän sellaiset banaanin malliset kaarevat raudat, jotka pultataan toisesta päästä kiinteäksi ja toinen pää toimittaa saranan virkaa.

Itse nostin 406:n hytin pois kahdella ketjutaljalla ovien aukoista. Ovet ensin pois ja sitten sopiva palkki tuetaan oviaukkojan yläreunoihin, mielellään koko oviaukon mitalta, ettei pelti lommahda. Siitä kun kahdella taljalla varovasti nostaa ja kampeaa hyttiä pois, niin lähtee. Vähän piti vasaroida laatikon aukon reunaa, kun tahtoi väkisin käydä kiinni. Ensin pitää toki ottaa irti kaikki johdot, jarruputki/putket, hytin takakannakkeiden pultit jne. esteet. Muistaakseni otin myös polttoainesuodattimen jalan suodattimineen pois ennen nostoa.

Jarruputki on kova ainakin niissä vanhemmissa hyttimalleissa, joissa ei ole kippausraudoille valmiita paikkoja. Laitoin putken poikki, kun juntturi oli juuttunut putkeen kiinteästi.

Uudemissa hyteissä on niiden kippausrautojen paikat valmiina, vaikka hytti näyttää samalta.

Löysin jonkun kuvan niistä raudoista. Jos rungossa on noille korvakkeille paikat, pitäisi ne mennä pulttaamalla paikalleen. Mutta voihan sinne soveltaa vaikka mitä, kun tekee turvallisesti - hytti painaa n. 400 kiloa riisuttuna.

http://vonsmog.com/images/bracketssm.jpg

0ltzi 19.11.2011 22:48

minä ostan itelleni joulu lahjaks unimogin ja rupeen sitä heti rakentelemaan. olohuonneessa! :D

http://www.youtube.com/watch?v=uJ8oPh5QE-8

JiiPee 20.11.2011 16:25

Heh, proto-ukkelit rakentaa protojaan jatkossa kai sitten legolaisilla akseleilla... :p

mokkero 21.11.2011 13:34

Osaiskos joku sanoa että mikä on vikana kun 411:ssä jättää vaihteen vapaalle 3-6 vaihteiden väliin niin tyhjäkäynnillä vaihdelaatikko pitää melkosta helinää. 1-2 vaihteiden välissä on ihan hiljaa. Ääni on niin ikävä että pitää aina vetässä vaihdekeppi ryömintävaihteitten väliin kun jättää hetkeksikään paikailleen ronksuttamaan.
Ääni ei ole samallainen kuin varatulla vaihteella mutta kuitenkin metallinen helinä ja tosi kova, kun ei sitä kehtaa kuunnella edes peltorit päässä. Kierroksia kun antaa koneelle nii jossain vaiheessa helinä lakkaa.

chief360 21.11.2011 15:46

nyt kaivattas sit apua jarrujen kaa 404:sessa.
ongelmana on kun painaa jarrun pohjaan niin jarrut ei vapaudu polinta löysätessä??
polkimelta lähtien pääsylinteri ei jumita, tehostimessa oleva sylinteri liikkuu kans herkästi??
miten voi olla mahdollista että silti sinne jää paine??
saako siihen tehostajaan mistään osia ku tuntuu että kalvo olis viallinen?
ainakaan mitään tehostusta ei tapahdu alipaineella.
muutenkin vois sen tehostajan sielunelämää valaista kun on aika merkillinen pönttö.

chief360 26.11.2011 22:12

huhuu kuka valaisis sitä jarru hommaa?

Olkku 26.11.2011 22:17

Jarruletku särki?
Joskus henkilöautota alkoi jarrut laahaamaan, ja yön yli oltuaan ei laahannu ja ekan jarrutuksen jälkeen jäi laahaamaan.
Loppujen lopuksi jarruletku vaihtamalla vika poistui.

chief360 26.11.2011 22:24

sama kävi mielessä itelläkii että ois palkeenkieli letkun sisällä mikä toimis ku takaiskuventtiili

pee 26.11.2011 22:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja chief360 (Viesti 823129)
sama kävi mielessä itelläkii että ois palkeenkieli letkun sisällä mikä toimis ku takaiskuventtiili


tää taitaa olla melko yleistäkin wanhoissa MB tehtaan tuotteissa, omassakin kiukkaa sekä kytkin että etujarrut samalla tyylillä... palauttaa varsin rauhallisesti...

Taisto 27.11.2011 00:18

Tappelin saman asian oman mogin kanssa... Vika oli hytin ja rungon välisessä jarruletkussa.

Heikki L 27.11.2011 02:24

muin mielestä noi on jarru putkessa, itellä oli semmonen vika joskus et jarrutti kovaa niin jäi jarru laahaan. hiljakseen lähti sit pois. ja paljatus´et olin vinssanu raidetangonpään akselin kautta "suoaraks" putkihan siin oli littaantunu väliin.
Tarpeeks kovaa jun polki pedaalia niin jarrutti mut ei oikeen pääsäny jarruu sen jälkee.

saka 28.11.2011 10:26

Jarru ogelmia
 
Vanhoissa jarruletkuissa sellainen ominaisuus, että muurautuu sisältä umpeen, edes paineilma ei mene lävitse. Itse jouduin uusimaan kaikki sit alkoi toimimaan.

OnOff 28.11.2011 21:41

Tanskalainen näkemys aiheesta moggi.

http://www.youtube.com/watch?v=7ZcQ3BbUNhs

:eek:

kippo86 29.11.2011 06:24

Mites noissa se voiman ulosoton nopeuden valinta on? Onko kaikissa sekä 540 ja 1000r/min, vai onko tonninen esim lisävaruste??
Itellä lukee molemmat nopeudet ulosoton kyljessä, mutta mistään en löydä vipua tälle valinnalle.

timppat 29.11.2011 07:17

mulla se otin nopeudenvalintakeppi on lootan kylessä kopin alla (doppelikoppi)

kippo86 29.11.2011 08:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timppat (Viesti 823841)
mulla se otin nopeudenvalintakeppi on lootan kylessä kopin alla (doppelikoppi)

Niin olihan siitä puhetta, mut onko se saman lailla lyhytkoppisessa?
Jos on, ni oma on kadonnu... Tai sit sitä ei oo koskaa ollukkaa. :o

Tumi 29.11.2011 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OnOff (Viesti 823761)
Tanskalainen näkemys aiheesta moggi.

http://www.youtube.com/watch?v=7ZcQ3BbUNhs

:eek:

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/634546


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 823835)
Mites noissa se voiman ulosoton nopeuden valinta on? Onko kaikissa sekä 540 ja 1000r/min, vai onko tonninen esim lisävaruste??

"Noissa"... Riippuu vuosimallista, mallista(n.15 mallia ja niiden alamallit) ja varustelusta tai sen puutteesta. Mutta yleistyksenä vois sanoa että pto varustukseen kuluu 1-3 kahvaa ohjaamoon. 1. keppi päälle-pois, 2. keppi nopeus 1000/540 ja kolmas suuntaa varten.


Sivu luotu: 20:40 (GMT +2).