Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   oltzin räpellykset HJ oli pakko ostaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90113)

0ltzi 29.10.2011 20:37

oltzin räpellykset HJ oli pakko ostaa
 
5 Liiteet
tänään sain tuon homman viimein alulle kun sitä reilu vuoden suunnitteli :D

eli takarungon korjaus. reilu vuosi sitten meni takimmainen poikittais palkki vähän solmuun kun "ankkuri" vähä tarras ojan ylityksessä. sen jälkeen ei oo kärriä uskaltanu vetää. ja koko taka runko oli paikattu jo nelisen kertaa aikaisempien omistajien toimesta.

kuvat on kivoja ni laitetaan muutamat lähtökohdasta ja tän päivän aikaansaannoksesta.

0ltzi 29.10.2011 20:41

1 Liiteet
yllätyin kuinka helposti sain tuon mutkan tehtyä runkoon. kyljet auki ja vinkoilla putki kiinni lavaan. sitten efferi toiseen päähän ja vivusta kääntö. johan tuli nätti mutka :)

huomenna hitsaa jo tehdyt palat aukkoihin. sitten pitäs ihmetellä mistä tekis uuden jousen korvan ja kallistuksen vakaajan kiinnikkeen..

A-P 29.10.2011 21:29

Tuohan oli hieno idea, tuo nosturin käyttö!

0ltzi 31.10.2011 19:40

onko missää juttua lisä jousesta taakse? eli laitettas vaan yks jousi keskelle akselia? kun nyt on molemmin puolin ja on tosi hirvee ajettava ja joustoa ei oo juuri yhtään.

0ltzi 31.10.2011 21:06

tosiaan piti runkoon hitsata kaks paikkaa. toinen oikealle ja toine vasemmalle.
nyt alkais tää vasen paikka olee valmis hitsattavaks :D

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3329523.jpg

kettu mä osasin lisätä kuvan teksiin :D

isuzubj 01.11.2011 07:05

ihan jees idea,mut itse laiskana tein sen rungon vaan suoraan vanhan jatkona kun korin korotus kerran oli,niinku sullakin näyttäis olevan joku 50mm

Heikki L 01.11.2011 19:16

Siistiltä näyttää kyllä.
Jossain vanhan palstan arkistoissa tais olla jotain juttua tosta keskijousesta. JF sitä muistaakseni ainakin kokeili.
Itelläkin sellanen oli ex hj:ssä kantamassa kuormaa soa:lta.
Jousti hyvin ulos mutta olis saanu olla jäykempi ja soan sisäänjoustot oli mulla liian pienet.
Autosta tuli niin korkee ja sisään joustot joutu suorien jousien takia rajoittaa et ei mee poikki.

0ltzi 01.11.2011 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 814669)
Siistiltä näyttää kyllä.
Jossain vanhan palstan arkistoissa tais olla jotain juttua tosta keskijousesta. JF sitä muistaakseni ainakin kokeili.
Itelläkin sellanen oli ex hj:ssä kantamassa kuormaa soa:lta.
Jousti hyvin ulos mutta olis saanu olla jäykempi ja soan sisäänjoustot oli mulla liian pienet.
Autosta tuli niin korkee ja sisään joustot joutu suorien jousien takia rajoittaa et ei mee poikki.

joo hitto ku sais joltain tietoa. ainaski että minkä vehkeen jousella kokeilis? mitäs ne leimalla tuosta sanovat?

Heikki L 01.11.2011 20:54

Mulla oli joku ranskan pullan jousi, en edes tiedä mistä rellusta oli:)
Leimalla ne joka vuosi sitä ihmetteli, jaksoin vaan selitttää miks sen olin siihen tällänny.
Oli ihan sen rellun jousikupitkin hitsattu sinne. JOskus bilian romulavalta pelastettu, inventaarion jälkeen;)

Vähän raskaampaa jousta lähtisin ehkä kokeileen jos vielä tekisin, joku 1kpl G mersun tai hdj:n jousia..

0ltzi 02.11.2011 05:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sperman (Viesti 814726)
Mulla oli joku ranskan pullan jousi, en edes tiedä mistä rellusta oli:)
Leimalla ne joka vuosi sitä ihmetteli, jaksoin vaan selitttää miks sen olin siihen tällänny.
Oli ihan sen rellun jousikupitkin hitsattu sinne. JOskus bilian romulavalta pelastettu, inventaarion jälkeen;)

Vähän raskaampaa jousta lähtisin ehkä kokeileen jos vielä tekisin, joku 1kpl G mersun tai hdj:n jousia..

tuos 123 mersun etupään jousi. se on aika jäykkää kamaa. helppohan sitä jousta on sinne sitte vaihdella..

Tojo4wd 02.11.2011 07:08

Joskus joku kirjotti että yksi jousi keskellä rupeis ulosjoustossa ja kallistuessa kallistaan autoa normaalia enemmän.
Itsellä ei mitään tietoo kun omassa on kaksi löysää kierrejousta jonkun vanhan golffin takajousia ja on ihan hyvä ajaa.

0ltzi 02.11.2011 16:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tojo4wd (Viesti 814845)
Joskus joku kirjotti että yksi jousi keskellä rupeis ulosjoustossa ja kallistuessa kallistaan autoa normaalia enemmän.
Itsellä ei mitään tietoo kun omassa on kaksi löysää kierrejousta jonkun vanhan golffin takajousia ja on ihan hyvä ajaa.

muoli kans jouset molemmin puolin ja oli kyllä melkosen hirvee ajettava. kait se johtuu siitä jos ne lisä jouset on liian jäykät. oli hirmunen kivireki.

helppohan se on kokeilla yhtä jousta ja palata sitten entiseen jos ei oo hyvä.

tästä kun ei ole tarkoitus mitään himo offroadi tehdä. lähinnä vaan näyttävyyden ja rahan säästön takia laitetaan lisäjouset. muutenhan laittaisin korosarjan mutta kun on uutena niin arvokas ja käytettynä melko harvassa.

nyt on takana hyvät lehtijouset lisäjousien kanssa kun ovat hieman jo mutkalla ylös päin :D

Heikki L 03.11.2011 21:11

Toi yykaakoon jousi ei kyllä välttämättä ole ihan passeli tohon, se taitaa olla yverijäykkä.
Sen alustan vipurakenteen takia.
Mulla olis G.Mersun takaset ylimääräsenä. niistä toinen vois olla aika passeli.
Kulkeutuskin sinne samalla kun bussia tulis kattoon. kunhan saan noita paskoja alta pois.

0ltzi 05.11.2011 12:02

homma eteni

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3335495.jpg

koitin teräsharja laikalla ruosteita pois.. eihän se muuta kun kiillota sen pinnan. nyt pitäs löytää joku hiekkapuhaltaja.

sitten sais asentaa ton autoon. sen jälkee kallistuksen vajaakat vielä ja vetokoukku.

0ltzi 12.11.2011 17:49

no nyt ois runko puhallettuna ja rost stoppi päällä. joku päivä jos sais ton auton alle ja heftattua kiinnikkin oikein..
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3342880.jpg

mitkäs noista tankkiin menevistä 10 letkusta voi jättää pois?

mäksä 18.11.2011 11:42

onko hj saanut puuttuvan rungon palan takasin..:confused:

Nuhapumppu 18.11.2011 14:07

Vitsi ku itsekkin kehtais tehdä nuin tuon rungon mutta kun ei. No eipä tuo pajero kyllä olekkaan niin kauaa enää kilvissä etteikö nuo nykyiset paikkaukset kestäis sen aikaa. Mutta hienoa jälkeä täytyy nostaa ihan hattua.:)

0ltzi 19.11.2011 15:18

ei oo vielä saanu runkoa takas kun menin prkl repimään ruosteista liimamassaa siitä täyttö putken vierestä.. siitähän se souvi alko! joku oli viimiset kerrat ihan ite korjannu pop niiteillä ja liima massalla koko sen kulman :mad: sitä on nyt sitten korjailtu tässä aina ku on kerenny. viitisen tuntia.
vittu ku joku urpo ei voi kerralla tehdä kuntoon vaan tollasia vitun kitti viritelmiä!

siinä samassa tuli helma palkki myös siihen taka kulmaan. helpotti melkoisesti korjailuja. ja on se vaan niin paljon helpompi tehdä kun ottaa tankin ja putket pois edestä.
nyt olis vielä yks paikka kontin lattiaan ja putkien takas laitto niin pääsee laittaa tankin paikoilleen ja sen jälkeen on takarungon vuoro.

sitten pitäs tois puolelle laittaa vielä helmapalkki.

kyllä se siitä hiljaksii etenee.. :D

0ltzi 19.11.2011 16:54

tämmöne paljastu siitä kulmasta :mad:

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349494.jpg

siitä sitte lähettii korjaa ja vielä on kesken.

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349493.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349492.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349491.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3349490.jpg

0ltzi 27.11.2011 14:59

olikos niin että takaata vois nyppää kallistuksen vakaajan kokonaa poies? ettei haittaa leimalla.

nyt ois auto pyörillään. vielä pitäis vetää kotelosuojat ja massata yli kaikki paikat. niin ja kuskin puolelle pitäs palkki helma hitsata taka kulmaan.

JuuPeri 27.11.2011 15:15

Kyllähän se vakaaja pitäs leimalla olla. Riippu tietty katsurista et huomaako jos uupuu:D

0ltzi 27.11.2011 18:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuuPeri (Viesti 823295)
Kyllähän se vakaaja pitäs leimalla olla. Riippu tietty katsurista et huomaako jos uupuu:D


juu u. no mistähä vehkeestä sais koiran luut jotka ois samantapaiset ku ne hjiin takaset?? jotakin 10cm pitkät ja lenkki päät 8mm reiällä.

Mixu1 28.11.2011 20:27

Corolla AE 80 vm.84-87 taka. Kumipusla on samalla toyotan varaosanumerolla.

Mixu1 28.11.2011 20:38

Toi corollan ei nyt sitten ole lenkillä molemmasta päästä,kun aloin muistelee... se on u toisesta päästä kun hj:n ja toinen on pultti.Mut saa niistä kyllä tehtyä...

0ltzi 28.11.2011 20:42

piru ku ois joku tiedos mis olis molemmat lenkki päillä. sitä tankoa sais jatkettua tai lyhennettyä sopivaks kyl. vageis ois mut se on miltei U:n muotoinen ja alumiinia ja sika kalliita.

0ltzi 29.11.2011 19:04

ei oo vielä löytyny koiran luita.

liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.

tilasin uudet hankookin 33" 620e asennettuna :)

sopiiko uudempi koelauta vanhemman tillale suoraan? johdot ja nappulat?

-MaTTi- 30.11.2011 00:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 824029)
liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.

No ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...s/facepalm.gif

0ltzi 30.11.2011 06:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 824169)
No ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...s/facepalm.gif

eikö? kun on paskat jouset takana ja kallistuksen vakaaja kireesti kiinni ni kait se vähän vetää persettä alas päin? en muutakaan keksi miks auto ois nyt korkeempi ku ennen remonttia :D

Nuhapumppu 30.11.2011 10:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 824176)
eikö? kun on paskat jouset takana ja kallistuksen vakaaja kireesti kiinni ni kait se vähän vetää persettä alas päin? en muutakaan keksi miks auto ois nyt korkeempi ku ennen remonttia :D

Vakaajan tarkoitus on vastustaa vain toisen puolen renkaan pystysuoraa liikettä, eli kallistelua. Esim estää kallistelua mutkissa ja maastossa,siksi nuo heitetäänkin pois heti kun vain mahdollista. Ei vaikuta korkeuteen millään tavalla. Ettei olisi perse siksi korkeammalla kun runko on nyt kunnossa eikä anna myöten?

PERSKUTTA 01.12.2011 09:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 824029)
ei oo vielä löytyny koiran luita.

liekö sen takia perse ylempänä ku aiemmin ettei tuo kallistuksen vakaaja oo kiinni.

tilasin uudet hankookin 33" 620e asennettuna :)

sopiiko uudempi koelauta vanhemman tillale suoraan? johdot ja nappulat?

Ei mene suoraan. Helppoja sähkötöitä tiedossa. Lisäksi kuskin puoleinen sekä keskimmäinen lämppärin loppuputki pitää vaihtaa uudempaan. Mulla on uudempi yläosa vanhassa alaosassa. Sekin onnistu pienellä sovittamisella.

0ltzi 01.12.2011 16:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PERSKUTTA (Viesti 824522)
Ei mene suoraan. Helppoja sähkötöitä tiedossa. Lisäksi kuskin puoleinen sekä keskimmäinen lämppärin loppuputki pitää vaihtaa uudempaan. Mulla on uudempi yläosa vanhassa alaosassa. Sekin onnistu pienellä sovittamisella.

eli minkälaisia sähköjuttuja tuo tarkottaa??

PERSKUTTA 01.12.2011 17:35

Nyppäs en sanokkaan mittään kun sulla onkin HJ61 ja mullahan on HJ60 jolloin ero on eli liittimessä joka tulee sinne voltti/polttoaine/lämpö/öljynpaine.mittarin taakse. Äs juu sii

http://www.netikka.net/mehtalat/Neti...nta_hj60_j.jpg

Pikkuveljen kans tuota pähkäältiin viimekesänä ja pikkuvelihän sen sen sitte ratkaasi mutta sehän onki insinörtti. Näin toimii kaikki oikeen HJ60:sessä.

0ltzi 03.12.2011 11:33

eikö kukaan oo vaihtanu 61->61:n koetaulua? tietäs nyt mitä kaikkea tarvii ottaa tuosta raadosta kun se kohta lähtee. ja sopiiko nappuloiden ja mittarien johdot suoraan.

0ltzi 11.12.2011 16:59

tämmöne tästä nyt sitte tuli :)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3371034.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3371035.jpg

toiselle puolelle pitäis vielä palkki helma hitsata.

mistä vehkeestä sais kallistuksen vakaaja kumit eteen? ihan vaan sellaset rinkulat 10mm reiällä.

JuuPeri 11.12.2011 17:42

Motonetissä muistaakseni oli tuohon etuvakaajaan käypäsiä kumi tollukoita. Ne oli semmosia aivan yleismallia.

0ltzi 12.12.2011 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuuPeri (Viesti 828119)
Motonetissä muistaakseni oli tuohon etuvakaajaan käypäsiä kumi tollukoita. Ne oli semmosia aivan yleismallia.

eipä löytäny vantaan motonetin myyjä.. ehkä pitäs vaa hakee etolasta jotain kummia ja poraa ite reikä.

0ltzi 20.12.2011 18:25

lohjan motonetistä löyty jonkulaiset gummit etu vakaajaan.

takajousia aloin vaihtaa. josta muistuki mieleen ku muutama vuosi sitten ekaa kertaa vaihdoin toisee hjiihin niin niitä alkuperäisiä jousiahan kun alkaa irrottaa ehjänä niin siinä saa menemään yhden päivän per jousi. rälläkässä nätisti menee alle tunnissa :D

jousen vaihto aika:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3377590.jpg


neet vanhat kumit saa jopa ehjänä irti kivasti 6mm pitkällä poran terällä. terän vaan lykkää sen huulen alta väliin ja taittaa reiän suuntaisesti. sitten kone pyörimään niin jostain syystä terä alkaa kiertämään kumin ulko reunaa ja kaivaa kumin ehjänä pois reiästään :D tämä siin sen jälkeen kun pultti on hakattu pois reiästä.

noh nyt pitäs sitten jostain taikoo takajousen etu päähän uus pultti tai pelkkä se holkki johon tekee 18mm reiän pultille.

Bj Andy 21.12.2011 10:01

Offivarusteelta löytyy rasvattavana näköjään 32 egee kappale.

Sinne ei kyllä kannata sätöstellä mitään ellei meinaa laittaa autoa neekereille kiertoon. Ja se on muistaakseni 19 mm se jousen tappi ja päässä 14 mm kierre. jos sitä tarkoitit.

0ltzi 21.12.2011 15:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 831549)
Offivarusteelta löytyy rasvattavana näköjään 32 egee kappale.

Sinne ei kyllä kannata sätöstellä mitään ellei meinaa laittaa autoa neekereille kiertoon. Ja se on muistaakseni 19 mm se jousen tappi ja päässä 14 mm kierre. jos sitä tarkoitit.

niinhän niitä on siellä. on vaan aika suolasen hintasia! taaksekki maksais vaan pari sataa.. se on 18mm. satuin jo saamaan ehjät ne takapään etuset.. nyt täytyy lähtee kasailee.

0ltzi 21.12.2011 18:34

jouset vaihdettu taakse :) ja nyt on leidillä perse pystyssä :D
etu jouset makaa kumeja vasten..

vielä pitäis hitsata kuskin taka kulma ja etu vakaaja puslittaa ni pääsis leiman hakee. onhan tässä toista viikkoa aikaa.

0ltzi 22.12.2011 17:17

perkele päätin että käyn huomenna katsastaa hjiin! nyt on etu vakaaja laitettu ja iskarit vaihdettu.
katsastus tarkastuksessa huomasin ettei töötti toimi. vika löyty ratti akselista. ei oo töötin paino kehyksessä maita kun on rattil lukko pois päältä, mutta heti ku ottaa avaimet käteen ja kääntää ratti lukon päälle ni tulee maat :confused:

ei jaksa mitään nappi viritelmiä laittaa. muutenkin etu kumit tulee kaaresta yli kolmisen senttiä. eli tuurilla lähdetään hakemaan leimaa. jos nyt edes ajoaikaa sais ni sais joulu ajot ajettua ja syötöt nostettua takas järki tasolle. ei jaksa nyt oikee vetää edes nelosella pikku mäessä.. :D

0ltzi 22.12.2011 20:19

nonii tuli vähä hitsattua pahimmat reiät umpee. korjattua töötti. vika oli siinä ku ratin irrottaa ni sellanen kupari tappi oli kulunu niin ettei ottanu kiinni ratin kupari rinkulaan. ratin rinkulaa ku hiukka taivutti ulommas ni jo alko rokkaa :)

valojen korkeudet tuli säädettyy. rekkari valot korjattua. sumuvalo piti asentaa muttei pistokkeeseen saanu tulemaan virtoja ni otin sitten sumuvalo nappulan irti :D paha testata :D

0ltzi 23.12.2011 10:55

leima tuli! sumuvalon laitoin vielä aamulla kuntoon. mutta se on pakollinen vasta -93 alkaen ja ois pitäny olla vasemmalla puolella :D

pari reikää se löys rungosta takajousien etu kiinnityksen kohdilta.

nyt pitäs sitte syöttöä saada pirusti lisää. 2.02 oli päästöt.

0ltzi 23.12.2011 12:55

wuuuuuuuuhhhuuuuuuuuu ilo alkaa kilosta ja riemu kahdesta! no ei vaineskaan hjiin kohdalla..

mutta nyt alko hjii menee. vähä yli kierroksen ahdon alaista auki. nyt pers tuntumalla vois ollakki se 140hv. ja tähän verrattuna hyvä jos ennen oli edes 100hv. ennen ei ollu oikein yhtään vetoja. nyt jauhaa tyhjää ja väntää nii pirusti heti 1200rpm jälkeen. :) mustaa ei tuu oikee yhtään.

on se vaan pienestä kiinni!

0ltzi 28.12.2011 19:30

kiva se on jutella itsensä kanssa :D

noh kuitennii tänää tuli laitettua lisä jousi taakse.
paikallisella tuning firmal oli nurkas ylimääräisiä jousia. uusia siis :)

alas tuli tälläne ja yläpäähän pelkkä putki kun jousi menee suoraa runkoa vasten.

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387470.jpg

jousi ilman kuormaa

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387471.jpg

ja kuorman kanssa

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3387472.jpg

nyt jää perse vaateriin. pitäs olla hiukan jäykempi jousi ettei menis noin lyttyyn ja perse myös pysyis ylempänä kuorman kanssa. nyt siis auto tyhjä..
noh nyt on helppoo ku ei tarvii ku vaihtaa vaan jousta. vaikuttas ainaki iha fiksulta ratkasulta tuo yks jousi keskellä kahden sijaan. eteen onko sitte vähä hankalampi yhtä laittaa :D

0ltzi 09.01.2012 19:41

hetken tuumailtuani koetaulun vaihtoa tulin toisiin aatoksiin.. ähh hirmu homma ei jaksa alkaa. joten laitoin uudesta kahvan vanhaan ja asensin lällärin.

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393678.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393679.jpg


ja sitten yhtennä päivänä kävi näin:

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3393680.jpg

:D kulki ku ajokoira. oli pettäny se pelti joka on jousen ja akselin välissä. johon jousen tappi pitäis mennä..

nyt on aura teon alla! scanian telinostajasta laitetaan hydrauliikka.

A-P 09.01.2012 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 833694)
kiva se on jutella itsensä kanssa :D

Älä huoli, hyvin kuvitettu tarina tuo ainakin seuraajia.
Miltä tuo jousi tuntuu?

0ltzi 09.01.2012 20:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 838171)
Älä huoli, hyvin kuvitettu tarina tuo ainakin seuraajia.
Miltä tuo jousi tuntuu?

nii joo se jousiki. se on nyt helvetin hyvä! siis ajaa mutta ite jousi on hiukka liian hento ku on liian kasassa.

tai oli hyvä ajaa :D kuoppasella hiekka tiellä jotaki 60 monttuje yli ajaessa kun toinen vaihtoehto ois ollu kävely vauhti niin jousien yläpuu tuli ales ja nyt auto on ku pomppulinna :D seki pitäs korjata..

ugly_hj 09.01.2012 21:30

Mukavan näköistä puuhastelua, yks juttu pisti silmään tossa lällärin asennuksessa, että äänet voi jäädä hieman pimentoon kun se integroitu la:n kajari on tuolla kojetaulun sisässä, vai onko sulla ulkoinen la:n kajari? sellainen toki kannattaa muutenkin laittaa, kuuluu vastapuolen puhe paremmin.

Heikki L 09.01.2012 22:59

Miehän sanoin että se mersun jousi vois olla parempi tuossa;)

0ltzi 10.01.2012 06:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 838217)
Mukavan näköistä puuhastelua, yks juttu pisti silmään tossa lällärin asennuksessa, että äänet voi jäädä hieman pimentoon kun se integroitu la:n kajari on tuolla kojetaulun sisässä, vai onko sulla ulkoinen la:n kajari? sellainen toki kannattaa muutenkin laittaa, kuuluu vastapuolen puhe paremmin.

lälläri alla on n.10mm rako. kyl kuuluu iha ok.

0ltzi 10.01.2012 06:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heikki L (Viesti 838265)
Miehän sanoin että se mersun jousi vois olla parempi tuossa;)

joo mut se ei ois ollu punane :D

Raakakone 11.01.2012 10:39

Hmm.. lisäjousi keskellä akselia? Niin, no mikäs siinä.. itsellä on perinteisesti "pohjaanlyöntikumien" paikalla. Eli akselin päissä.. Niin joo tuo onkin vähän hankalampi pistää samallalailla eteen :D.

Nuhapumppu 11.01.2012 11:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Raakakone (Viesti 838676)
Hmm.. lisäjousi keskellä akselia? Niin, no mikäs siinä.. itsellä on perinteisesti "pohjaanlyöntikumien" paikalla. Eli akselin päissä.. Niin joo tuo onkin vähän hankalampi pistää samallalailla eteen :D.

Tuo ei rajoita niin paljoa sisäänjoustoa kuin akselin päässä olevat,toki tuo taas saattaa tuoda sijaintinsa takia kaatumaherkkyyttä. Mutta käsitykseni mukaan kummassakun omat hyvät ja huonot puolensa.

0ltzi 14.01.2012 14:38

aikaansaannoksia: :D eteen aurinkolippa ja äärivalot

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397879.jpg

ja aina kun on kerenny on väännetty auraa keulille!

runkoon kiinnikkeet

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397880.jpg

auran runko auton päähän

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397881.jpg

itse aura

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397882.jpg

runko paikassaan

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397885.jpg

ja aura jatkona

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397886.jpg

aura nurin

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3397887.jpg

kertokaahan mielipiteitä! ja on sitten vielä kesken. puuttuu aurakepit kulmista, reikä terä, jousi systeemi kipistä ja hydrauliikka..

0ltzi 18.01.2012 21:04

iskarit ku lähti miltei itseksee irti ni saivat uuden kiinnitys palkin joka kestää taas hetken :)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3404287.jpg

HJ-ARI 19.01.2012 01:41

Iskarit!
 
2 Liiteet
Ootko hitsannut varmasti kunnolla sen palkin kiinni? Nämä iskarit kun laitat kiinni, niin saa olla hyvä kiinnitys, on sen verran "potkua" niissä!

T: Ari

0ltzi 19.01.2012 19:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HJ-ARI (Viesti 841600)
Ootko hitsannut varmasti kunnolla sen palkin kiinni? Nämä iskarit kun laitat kiinni, niin saa olla hyvä kiinnitys, on sen verran "potkua" niissä!

T: Ari

hah :D on kiinni ja pysyy!

0ltzi 20.01.2012 18:54

pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??

Tourinki 20.01.2012 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 842091)
pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??

Kyllä sitä aina sattuu, ite vetäsin puukkosahalla polttoainelinjat poikki kun sahasin sitä poikkipalkkia irti mihin tulee takajarrujen kuormaventtiili kiinni. Ei oo hojoa tarvinnu enää omin voimin siirrellä :D

0ltzi 20.01.2012 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki (Viesti 842100)
Kyllä sitä aina sattuu, ite vetäsin puukkosahalla polttoainelinjat poikki kun sahasin sitä poikkipalkkia irti mihin tulee takajarrujen kuormaventtiili kiinni. Ei oo hojoa tarvinnu enää omin voimin siirrellä :D

ei sekää kaukana ollu mut onneks laitoin ne eka mustekalalla kauemmas..

mutta miten hävis kaikki jarrut? = hjiis 1-piiri jarrut?

HJ-ARI 20.01.2012 19:58

Jarrut!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 842091)
pah miten voi olla mahdollista että ku iskari palkkia taakse hitsasin ni rälläkällä tietty sivasin jarru putken poikki. tai no sehän on mahdollista :D mutta miten voi hävitä joka nurkasta jarrut??



Auto siinä asennossa, että kaikki nesteet säiliössä kulkeneet takajarrun putkiston kautta ulos? Silloin imaisee koko järjestelmä ilmat ja saa ilmata joka kulman!

Joskus itselle sattunut sama, kun olen jarruputkiremppaa tehnyt!

T: Ari

Yölento 20.01.2012 20:12

Taitaa johtua siitä jos se alb-venttiili(?) saa ilmaa, joutuu koko systeemin ilmaamaan ja ilmaamaan ja ilmaamaan ja... :mad:

0ltzi 20.01.2012 20:43

auto on ollu suorassa mutta tiiä sitte. ladas oli ainaki kunnon 2 osanen neste säiliö..

täytyy hakee motonetistä sellane jatko kappale ja korjata putki.

aurassa on nyt molemmat jouset ja kulutus terä. toimii perkuleen hyvin! :)
vielä pitää tehä lukitus tanko kulma asentoon ja tuo scanian hydrauli hässäkkä rakentaa paikalleen.

Bj Andy 20.01.2012 23:46

Oisko paha rasti uusia koko putki ?

Murphyn lain mukaan se vuotaa heti jostain muualta.

0ltzi 21.01.2012 07:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 842234)
Oisko paha rasti uusia koko putki ?

Murphyn lain mukaan se vuotaa heti jostain muualta.

kaks viikkoa sitte vaihdoin sen leimalle :mad: :D

Nuhapumppu 21.01.2012 10:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Goljatti (Viesti 842262)
kaks viikkoa sitte vaihdoin sen leimalle :mad: :D

Ja jos katsuri huomaa niin joudut ensileimallekkin vaihtamaan,putkessa kun ei saa olla yhtään ylimääräistä liitosta,tai näin minulle katsuri sanoi kun kysyin asiasta. Ja olisko tuossa 1piiri jarrut kuten pajerossakin,eli yks putki poikki ja jarrut häviää samantien joka pyörältä. Itsellä moinen kävi pääsiäisenä mutta vääntelin putken tukkoon että pääsin pelkillä etujarruilla nilkuttamaan kotiin ja osien ostoon.

0ltzi 21.01.2012 14:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 842301)
Ja jos katsuri huomaa niin joudut ensileimallekkin vaihtamaan,putkessa kun ei saa olla yhtään ylimääräistä liitosta,tai näin minulle katsuri sanoi kun kysyin asiasta. Ja olisko tuossa 1piiri jarrut kuten pajerossakin,eli yks putki poikki ja jarrut häviää samantien joka pyörältä. Itsellä moinen kävi pääsiäisenä mutta vääntelin putken tukkoon että pääsin pelkillä etujarruilla nilkuttamaan kotiin ja osien ostoon.

nii i. kaikki on niin katsurista kiinni. sitten vaihdetaan. ehtii vuodessa kyllä hyvin naamioitus uus osa putkessa..

0ltzi 21.01.2012 14:30

aura ois maalia vaille valmis!

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405641.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405642.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3405640.jpg

0ltzi 26.05.2012 14:46

talvella uponnu subaru nostettiin tänään. 3kk oli pohjassa. ja se tuli sitten mulle.

tarkotus ois koittaa jos sen eka sais käymään ja sitten kattoa muut kuntoon.

onkohan mitään toivoakaan ja mitä kannattais ensimmäisenä tehdä?

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555781.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555782.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555783.jpg

sumpe 26.05.2012 15:17

Toi on semmonen rojekti et unohtaisin :D Siitä ei saa mitään toimimaan ikinä!

jiiaaa 26.05.2012 18:19

iskaripalkki
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 841530)
iskarit ku lähti miltei itseksee irti ni saivat uuden kiinnitys palkin joka kestää taas hetken :)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3404287.jpg

ei kai tuo ole mitään huonekalu höpöputkea

0ltzi 26.05.2012 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jiiaaa (Viesti 884654)
ei kai tuo ole mitään huonekalu höpöputkea

ehei kunnei se kiillä maalaamattomalta osalta ;) 50x50x3mm

0ltzi 26.05.2012 19:06

kaikki ruoste näytti että ois tullu vasta tänään kun sai happea. siis pultin päissä ym. lähti pyyhkäsemällä pois.

laskin koneesta öljyt pois. ekan minuutin tuli pelkkää vettä ja lopuks öljyt. sitten tulpat irti ja 4 silmään ja vähän työnteli edes takas ni lens vedet pytyistä.
sitten pyttyihin moottori öljyä pikkasen jokaseen.

nii ja koneesta tuli nelisen litraa öljyä. ei ollu päässy poies koneesta siis.

bensatankin korkin ku avas ni sihahti



miten muuten auton kanssa kannattas nyt toimia. antaa kuivua pari viikkoa auringossa ja ite kuivailla paineilmalla sähkö liitoksia?
vaiko hätäsesti äkkiä käyntiin koittamaan?

tikkukuski 26.05.2012 21:06

ei akkua paikalleen ennenku on varmasti kuiva joka sähkövehje :)

ImacInnes 26.05.2012 21:21

Varo oikosulkuja.
 
Itse en SUBARUA enään kunnostaisi.

Uponnutta venttä kunnostivat ja saivat jo koneenkin käyntiin, tyytyväisinä jättivät sitten yöksi akun latautumaan ja kaapelit olivat koneessa kiinni.
Kaikki paikat eivät olleetkaan kuivuneet vaan jostakin oli veden avulla oikarissa, vene ja halliki meinasi palaa, vaan onneksi palokunta kerkesi hätiin. Vene vain paloi entiseksi.

Eli vettä on joka paikassa todennäköisesti. Kävisin kaikki sähkölaitteet läpi ja tarkistaisn että ei ole vettä.

t. Ismo Ämmä

KoniJeep 26.05.2012 22:13

nössö touhuu
 
Kylmiltään käyntiin!:eek:
Pitää elämäsä jotain jännitystä olla:D

pee 26.05.2012 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KoniJeep (Viesti 884727)
Kylmiltään käyntiin!:eek:
Pitää elämäsä jotain jännitystä olla:D


juujuu ja penkinlämppärit päälle, ja ajoon :D

mielenkiinnolla tätä seurailen, miksei se vois siitä ruveta toimimaankin, vaan saattaa muutama sähkövika jossain kohti ilmestyä... muista kattoo sitten myös laatikon ja perien öljyt, jarrunesteet, kytkinnesteet ym liemet.. onks muuten autom. vai manuaali ?

sisua45 26.05.2012 22:52

Pariin paikkaan saa varmaan CRCtä suihkia. :D Minkähänlainen henki ecu-lootassa on? Mutta mielenkiintoinen projekti, kannattaa kokeilla kuinka käy.

Jos ei tule kalua, niin myy vanteet mulle.

KoniJeep 26.05.2012 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 884733)
juujuu ja penkinlämppärit päälle, ja ajoon :D


:D:D:D

pee 26.05.2012 23:09

= SCUBARU :D

sisua45 26.05.2012 23:29

Eihän tuosta ole pakko yrittää tehdä luotettavaa perheautoa? Puoli luotettava jäärata lelu siitä tulis paljon helpommin.

Minkä ikäinen saparo?

Bj Andy 27.05.2012 03:38

Eikös tuolla subarulla vielä hevoskoppia vetele ihan täysiiä...

Ja muutenkin missä vaiheessa TÄLLÄ palstalla on ruvettu kastuneita sähköjä jännittämään???

0ltzi 27.05.2012 07:59

tää on -96 ja mittaris vaan 200tkm. viikko ennen sukellusta katsastettu ni eihän täs voi olla mitää vikaa :D

manuaali loota. jostain syystä bensatankkiin ei ollu vesi päässy :)

tulpat menin hitto laittamaan roskiin ni ei voi vielä koittaa käymää :D

nii ja moottorinohjaus boxin kaivoin vielä illalla käteen ja pesin jarru cleenerillä ja sen jälkeen wurthin hapettumien poisto aineella. joka muuten haisee aivan samalta kun perus crc..

0ltzi 27.05.2012 08:01

nii ja sai tällä katiskalla kalaakin :D

yks made pärskytteli ku oli jääny puskurin ja pohjapanssarin välii jumii. kutunsa oli laskenu laturin päälle :D

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3555784.jpg

jos ei saa kuntoon ni lasketaan surutta katiska ens talvekski :D :D

Porvoon Hilma 27.05.2012 08:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 884742)
= SCUBARU :D


:D:D:D

temmi_hoo 27.05.2012 10:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 884778)
nii ja sai tällä katiskalla kalaakin :D

yks made pärskytteli ku oli jääny puskurin ja pohjapanssarin välii jumii. kutunsa oli laskenu laturin päälle :D



jos ei saa kuntoon ni lasketaan surutta katiska ens talvekski :D :D

Joo ei niitä rikkonaisia sähköjä sen ihmeemmin kannata jäädä pelkäämään. Lähtökohtasesti ihan kaikki on rikki poikki katki hapettunu ja oikosulussa. Sikspä akkua ei kannata pitää laitteessa ollenkaan eikä pöydälläolevaakaan jättää kytketyks sillon kunnei ite ole auton vieressä. Ei se sen ihmeempiä varotoimia vaadi.

Sitten joskus kun oot perannu kaikki mestat läpi ja purkanu turhat ja varmistanu paikallejääviksi tuomitut toimiviksi voi sen akunkin asentaa pysyvämmin. Ehkä monestakin syystä jonkin sortin pääkytkimen kanssa, kunnei ne niin hirveitä kuitenkaan maksa.

Vähän sama juttu siis kun nesteitten kanssa, oletuksella kaikki on pilaantunu ja vaihdettava tai ainakin about joka paikka pitää avata ja kurkata ja kertoo fisuille terkkuja.

JJ90 27.05.2012 11:31

Nii, onkos ne hapettunu kunnei oo ollu happea :confused: crctä ja wd40 joka paikkaan ja mylly tulille. Polttaa sitten jossain parkkiksella ton vaikka juhannuksena jossei pelaa.

Sami89 27.05.2012 11:45

Minkäs takia toi on järveen sit parkkeerattu?:rolleyes:

Porvoon Hilma 27.05.2012 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 884809)
Joo ei niitä rikkonaisia sähköjä sen ihmeemmin kannata jäädä pelkäämään. Lähtökohtasesti ihan kaikki on rikki poikki katki hapettunu ja oikosulussa. Sikspä akkua ei kannata pitää laitteessa ollenkaan eikä pöydälläolevaakaan jättää kytketyks sillon kunnei ite ole auton vieressä. Ei se sen ihmeempiä varotoimia vaadi.

Sitten joskus kun oot perannu kaikki mestat läpi ja purkanu turhat ja varmistanu paikallejääviksi tuomitut toimiviksi voi sen akunkin asentaa pysyvämmin. Ehkä monestakin syystä jonkin sortin pääkytkimen kanssa, kunnei ne niin hirveitä kuitenkaan maksa.

Vähän sama juttu siis kun nesteitten kanssa, oletuksella kaikki on pilaantunu ja vaihdettava tai ainakin about joka paikka pitää avata ja kurkata ja kertoo fisuille terkkuja.

Akku puskee sähköä ja jos on hiukka suolaa vedessä niin kaikkialla jossa on plussa paljaana, alkaa syöpyminen. Järvessä tää on hidasta, mutta merellä syöpyy nopsaa, tästä on omia kokemuksia: 3 päivässä ionisoitui perämoottorin akkulatausliitin, ei jäänyt muuta kuin jotain oksidimömmöä.

Erotiikkakortit voi olla lievästi hapettuneita, mutta kun akusta loppuu puhti, niin loppuu syöpyminenkin. Kerro kun avaat noita sähköjä, että miltä näyttää.

0ltzi 27.05.2012 14:31

nyt on joka perkeleen sähkö liitin avattu, kuivattu ja kontakti spray käsitelty. jotkut oli ihan normaali näkösiä ja jotkut hiukan valkeita jo. käsittelyn jälkeen täysin kirkkaita :)

0ltzi 27.05.2012 14:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 884820)
Minkäs takia toi on järveen sit parkkeerattu?:rolleyes:

laiska kylän äijä meni viemään verkkoja järveen helmikuussa.. kehuskeli pari päivää ennen baarilla kuinka jo on paljon jäätä ja kestää..

eka uppos vaan keula ensimmäisestä hötö jäästä läpi. sitten perse kokonaan ja sen jälkee koko auto.

äijä ehti sammuttaa auton, kiskoo kolme koiraansa ulos ja kävellä hetken matkaa apua hakemaan kunnes sitten meniki koko auto läpi.

Sami89 27.05.2012 14:41

Aika paska säkä..:D jäihin tippuneita traktoreita olen kyllä nähnyt mut koskaan ei oo autoa tarvinnut naarata..:rolleyes: oliko syvälläkin?

Artzi_ip 27.05.2012 14:53

ei huolia murheita..
 
ei tosta kannata olla niin huolissaan, kun se kerta on makeassa vedessä seisonut ton kolme kuukautta niin luultavasti ei ole mitään ongelmia muutako kuivaat jossain maalauskammiossa sen ja isket tulille.. kyllähän noita maastureitakin upotetaan jatkuvasti ja jos se vesi ois niin vaarallista niin eihän sinne kukaan menis. ja sitäpaitsi makeavesi ei käsittääkseni johda sähköä juuri ollenkaan toisinkuin suolainen vesi..

itsellä on sen verta kokemuksia että jokehen tai järvehen kun upottaa niin nou problem. mut kun mereen tipauttaa niin jo kolmessa tunnissa meni paskaksi, Startti,laturi,vinssit,flektit,sulakerasiat,kaapel it,ja akun navat.. :D

0ltzi 27.05.2012 16:11

ei ollu ku jossai 3-4 metrissä.

ainuat sähkö vehkeet mitkä mietityttää on mittaristo ja lämmön säätö paneeli joka on kokonaan sähkönen.

Porvoon Hilma 27.05.2012 17:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 884846)
laiska kylän äijä meni viemään verkkoja järveen helmikuussa.. kehuskeli pari päivää ennen baarilla kuinka jo on paljon jäätä ja kestää..

eka uppos vaan keula ensimmäisestä hötö jäästä läpi. sitten perse kokonaan ja sen jälkee koko auto.

äijä ehti sammuttaa auton, kiskoo kolme koiraansa ulos ja kävellä hetken matkaa apua hakemaan kunnes sitten meniki koko auto läpi.

Jos tosiaan ehti auton sammuttaa, niin sitten ei oo montaa syöpymiselle altista paikkaa, koska virta-avaimen nolla-asennossahan ei paljon virrat kulje nmittaristossa eikä paljon muuallakaan. Lisäksi useissa laatuautoissa liittimet on oikeastaan vedenpitäviä ja vanhemmissa vielä suojrasvat sisällä.

Mukava seurata tätä scubarun hengenpelastusta.:D

0ltzi 29.05.2012 19:30

Tänään löin sähköt nippuun ja akun kiinni. virrat päälle ja bensa pumppu hurisi ja varoitus valot mittaristossa toimi. en kokeillut muutakun lasinpyyhkijöitä jotka toimi ok.
huomenna jos tyhjentäis tankin ja lisäis uudet kakut ni vois koittaa käymään :D

Sami89 29.05.2012 20:07

Miksei se nyt lähtis? upotellaahan noita offipelejäkii jatkuvast ja hyvinhän nekii tuntuu toimivan... ei se makea vesi oo vaarallista..:D:D
Tosin akkua en ehkä kiinni jättäis jos yöks talliin sen hylkäisin..:rolleyes:

0ltzi 30.05.2012 05:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sami89 (Viesti 885533)
Miksei se nyt lähtis? upotellaahan noita offipelejäkii jatkuvast ja hyvinhän nekii tuntuu toimivan... ei se makea vesi oo vaarallista..:D:D
Tosin akkua en ehkä kiinni jättäis jos yöks talliin sen hylkäisin..:rolleyes:

juu ei oo edes akkua autossa enää.

otan aina akun kengän irti jos auto jää yksin talliin. oli se sitte iha uus tai vanha lousku.

kerran näin kun traktori ajettiin ulos tallista yön seisomisen jälkeen. samalla kärys kaikki sähkö johdot ja tuli kiire kytkeä akku irti. ois voinu palaa koko vehe talliin.

tuomaritulee 30.05.2012 18:33

eiku vakuutuskauppiaalta parasta kaskoa hakemaan. Saa vielä enemmän rahaa autosta, kun on maksanu! :) Samalla maksaavat pienen osan siitä mitä talliin meni, kun se palaa samalla :D


Sivu luotu: 03:40 (GMT +2).