![]() |
Suunnistuskisojen pelastus????????
Miltäs kuulostais jos lisättäis yksi luokka lisää eli harraste?
Ja säännöt menis vaikka näin. 1) Auton tulee olla katsastettu ja kaikki muutokset rekisterioteessa. 2) Jos auto on vaikka katsastettu 39" renkailla niin sillä saa ajaa, tai jos siinä on vaikka 31" renkaat, niin suurempia renkaita ei saa laittaa alle. 3) Jos auto on rekisteröity 7 hlö niin siinä saa olla 7 hlö mutta ei 8:saa hlö, eli ainoastaan se määrä saa olla mitä rekisteriotteessa lukee. 4) Autossa saa olla ainoastaan yksi vinssi ja sekin auton keulassa. 5) Harrasteluokka ei hae uitto ja vaarallisia rasteja. 6) Jokainen rasti on vain yhden pisteen arvoinen. Mutta muuten samat kuin muilla kisaajilla. 7) Harrasteluokan kisat kestää 12H ja hinta olisi puolet tosta mitä maksaa 24H kisat. 8) Ovia tai muita luukkuja ei saa käyttää käden jatkeena rastia ottaessa. 9) Kahden henkilön teemi voi käyttää halutessa 1,5m muoviketjua että kuljettajan ei tartte nousta autosta. 10) Penkit pitää olla omilla paikoillaan ja kyytiläisten kasvot menosuuntaan päin, eli ei onnistu penkkien kääntelyt. Kuppipenkit on hyväksytyt vain etupenkkiläisille, takapenkit pitää olla alkuperäiset. 11) Turvakaaret ei pakollisia koska ei haeta vaarallisiarasteja. Moniko lähtis taas ajamaan kisaa niin kuin joskus ennen:D PS tää on sitten harrasteluokka eli ei oo CUPPI kisa |
eikö tuo olis aika simppeli toteuttaa vaan HS (safari) luokka cupin ulkopuolella ? niinkuin nyt oli Himalajalla
kannatettava ajatus jokatapauksessa, kaikille se cup kisaaminen ei ole ykköstoive |
Kieltämättä kuulostaa kiinnostavalta.
Nopeasti ajateltuna takavinssikin vois olla sallittu. Monesti voi tulla katumapäälle ja vehkeitä säästääkseen haluta takaperin pois eikä etuperin syvemmälle. |
Saattais kiinnostaa ja ehkä jopa itsekin vois välillä käydä ajelemassa.....
|
Oiikeilla jäljillä.
Toi vois passaa ainaki meikäläiselle,joskus ollu toiveissa semmonen kilvelliset/ei rutattavat autot-luokka. Aikanaan ajoin yhen kisan Warn trophya katulaillisella autolla,silti Modified luokassa koska 35"rengas joka otteessa. Ei ollu niin kilpailu mielelläkään mut ei olis ollu paljon edellytyksiäkään kun mm. venäläisillä oli kaikkea muuta kuin katulaillista autoo. Lisäks tää mun auto oli/on jokapäiväisessä ajossakin ni ei voinu ottaa suuria riskejä ajolinjoissa. Moni muukin on näitä sekakäyttäjiä joten auto yritetään pitää ehjänä vaikka palkinto pytty himmenisikin. Joten heille/meille vois olla jotain..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Olisiko tämä kilpailuluokka?
Eli pitäskö laittaa ostoilmoitusta isopyöräisestä autosta,josta alkaisi rakentamaan VOITTAJA autoa tähän uuteen luokkaan? ;) Miksi ei voi lähteä ajelemaan johonkin nykyisistä luokista? Me suunniteltiin lähteä ensi kaudella Modiin (siirtotarrat) kokeilemaan lajia 2" korotetulla Rangella,jossa on alla 235/85x16 mutiaiset.Kovin korkeaa sijoitusta tuskin tulee,mutta pääseepähän ainakin kokeilemaan lajia. |
Lainaus:
Moni ei halu ees ajaa 24H. Pitää muistaa että ei se isopyöränen oo tässä kaiken autuus koska rasteja on kuitenkin paljon mistä valita ja vain yhden pisteen saa per rasti. Huom auton muutokset pitää lukee rekisteriotteessa. |
Lainaus:
Kyllä isopyöräsyys tekee just sen autuden et sillä on helpompi vetää kieliposkella pitkin uria ja napsia rasteja. Vanhan lain aikaan katsastettu BJ 39/15,5 15 renkailla vs.Pitkä pajero 31/10,5 15 renkailla... Ideana ihan loistava et sais lisää porukkaa harrastamaan suunnistuskisoja. Ittellä tulis mieleen esim. Suzukiluokka...max 31" renkaat ja vinssi nokalla... Olis edullista harrastusta... |
Seurataan mielenkiinnolla mitäs mitäs (:
|
mikäs nykysäännöillä estää ajamasta ns.safaria me on ajettu suikalla ihan sen mukaan mitä on jaksanu ja jos ei jaksa ni sit on nukuttu ja ehkä jatkettu sen jälkee, niin ja nyt kaks vuotta takana ja auton kosmeettiset vauriot on pieni lommo helmapalkissa ja takaovessa
|
Lainaus:
Kuin moni haluu taas ajaa suzukilla, tai vaihtaa ison tai pienen käyttömaasturin just susnaan että pääsis ajaa? Eiköhän noi nopeudet pysy samassa missä ne on nyt noissa cuppi luokissa. |
Eipä tuo rekisteriotteessa olevat muutokset mikään ongelma ole,tiedossa olisi parikin autoa jossa 38"-39" renkaat rekisteriotteessa.
Kuulostaa vaan samalta kuin Trialin HS-luokka,jossa nykyään ajaa pitkälle rakennetuja porttaaliautoja isoilla (kalliilla) renkailla varustettuna.Luokassa ei ole jäljellä enää mitään alkuperäistä ideaa,koska luokkahan aikoinaan perustettiin madaltamaan kynnystä tutustua lajiin. Eikö suunnistukseen olis parempi luoda vaikka luokka,jossa rengastus pitäisi olla tehtaan alkuperäinen ensiasennuskoko tai +5%?Tietysti siitä muodostuisi silloin vain Volvo luokka. Miksi pitää ajaa 24h,eikö voi käydä välillä nukkumassa ja ajaa vain sen 12h??? Kyllä suunnistukseen voi osallistua vähemmänkin rakennetulla autolla,koska siinä voi valita mitä rasteja lähtee hakemaan.Trialissa taas on HS luokan radat jouduttu tekemään näitten VOITTAJA autojen takia sellaisiksi,että niille ei enää ole normaali harrastemaasturilla mitään asiaa.Hyvä esimerikki oli Raision HS-luokan radat,jotka oli TODELLA vaarallisia kaarettomille autoille!!! Jotenkin paistaa nyt tästä ehdotuksesta läpi sellainen,että topicin aloittajalla on tallissa auto,jolle pitäisi nyt perustaa oma luokka. ;) |
palkinnot pois, pysyy kustannukset ja kilpailuhimo kurissa, jos palkinnot on suuri himotus, eikun sopivaan luokkaan cuppiin...
tuollanen HS tyylinen sopis aloittaville / ei niin hätäsille oikeinkin hyvin |
Ihan paska idea!
En tajua että miks pitäs olla enempi luokkia. Kyllähän nykyisissäkin luokissa voi ajella vähempi rakennetulla autolla. Vai eikö pysty lähtee kisaan jos tietää ettei voi voittaa? Ymmärrän kyllä että alle kouluikästen hiihtokisoissa pitää jakaa jokaiselle osallistujalle palkinto, mutta eikös näissä kisoissa ainaki kuski oo 18v täyttänyt. Voishan järjestäjät houkutella lisää osallistujia jakamalla parhaalle vinssittömälle tiimille lippalakit, ne jotka ajaa koko kisan likaamatta autoaan sais pinssit ja sitte se jolla on ollu katsastuskonttorilta tullessa ruskein kieli (isoimmat renkaat otteessa) sais tikkarin.
Jos luokkia olisi enemmän vois käydä niin että johonkin luokkaan olisi lähdössä 2 autoo, oisko se sit hyvä? Ite oon ajanu joskus kuppi kisoja lähes vakiolla HJ:lla modissa ja pystyny pitään sen ehjänä, ajamalla TML:lään, siä 24h ja takas n.500km sivu, nukuttu kesken kisan ja tehty retkikeittimellä ruokaa kisan aikana. Eli ei kovin suuria mahdollisuuksia palkinto sijoille. On ollu ihan kivaa silti. Onko suunnistus kisat ollu vaarassa hukkua??? Nytkin Himalajassa n. 60 autoa... montako niitä pitäs olla lähtöviivalla? Paavo ilmotti että ens vuonnakin olis puolen kymmentä kisaa. Ja varmaan on taas lyhempiä ei kuppi kisojakin... Varmaan jokaselle jotain. Ite koen suurimpana kynnyksenä kisoihin lähtemisessä sitä, että rastit jaetaan koordinaatteina. Finlad Trophyssä taiskin olla monta autoa ekaa kertaa juuri siksi kun normi safariautoon ei tarvinnu "asentaa" muutaku vasara ja kompassi. Täähän oli vaan mun mielipide. T: Sakari Norokorpi |
eikä tarvii nykyäänkään tietokonetta joku kisa ajettiin käytännössä ilman läppäriä ja alueet löydettiin kilpailun alussa jaetulla paperi kartalla ja ku alun mettään löyti ni sielähän on yleensä suht valmiit urat
|
Lainaus:
Oikea syy on se että osallistuja määrä suunnistus kisoissa on tippunut yli puolella siitä mitä se oli kun ite alotin ja mistäköhän johtuu????? Tää ei oo trialia vai onko? Moni ei halu rakentaa autoaa kilpuriksi ja tää luokka estää sitä suurimilta osin teon. Moni haluu sen munakupin kirjahyllyyn, omani olen antanut yleensä apparille:D kun kaapista löytyy niitä muutenkin:eek: eli kyllä kilpailijalle on jotain annettava hyvästä suorituksesta muistoksi. Mulle se aivan sama että tuleeko tätä luokkaa vai ei, ajattelin vain suunnistus kisojen tulevaisuutta joka näyttää aika lohduttomalta. |
Mielenkiintoinen ehdotus. Ei ehkä vielä täysin valmis, mutta kehityskelpoinen.
Kohta kohdalta, koskien tätä harrasteluokkaajatusta, mutta miksei myös muita Cup-luokkia (soveltuvilta osin): 1) (Kats. + Rek.) Juuri näin, pienin varauksin, katso kohta 2). Oikeastaan ainoa ei-katulaillinen sallittu muutos voisi olla vakaajien poistaminen? 2) (Renkaat otteessa) Ei toimi suoraan, kuten nimim. "Murros" jo havainnollisti (löytyy autoja, joihin on katsastettu renkaita, joiden leimaus ei nykyään onnistu) -jatkoehdotus: oltava katsastettu ko. renkaille nykyisen rengassäännön mukaisesti. 39" leimattuun pitäisi silloin hakea yhdet, pienemmät vaihtoehtorenkaat lisää, mutta ei siinä juuri mitään kai menettäisi? 39" säilyisi edelleen otteessa (?). Toinen rattaisiin liittyvä lisäys, jolla voisi ehkä myös madaltaa tulijoiden kynnystä: beadlockit kielletty (eihän niitä leimallekaan voi viedä, ei ole katulailliset + useammilla taitaa olla "tavalliset" vanteet kuin beadlockit) Myöskään maksimi rengaskokoa voi olla vaikea määrätä, koska muuten syntyy helposti merkkiluokka/luokkia. Harrasteluokkaan iso/pikkuluokka crossin tapaan? Raja 33" tai 35", portaalikertoimella. Kohdat 3), 9) ja 10) (Hlömäärä ja kuljetus): sallitaan autoon mukaan ainoastaan yksi kuljettaja ja yksi apukuljettaja. Vaikka osallistuisi bussilla. Penkkien lkm-, penkkien sijoittelu, turvakaari- yms. ongelmat ratkeaisivat käytännössä automaattisesti. Kaikki autotyypit, (7 hlö maasturit, 2 hlö huoltoautot, 2 hlö pickupit) olisivat samalla viivalla. Miksei tämä voisi olla CUPin puolellakin sääntönä yhtä hyvin? Neljän hengen miehistöllä on etulyöntiasema jo rastien haravoinnissa, mutta onko se autolla tehtävän suunnistuksen "ydin"juttu? 4) (yksi etuvinssi) Madaltaisi varmasti ns. safariautojen osallistumiskynnystä. Jatkoehdotus 1: jos takavinssi on kiinni, se olisi tehtävä toimintakyvyttömäksi, 2: jos takavinssi on kiinni ja toimintakunnossa, sen mahdollinen käyttö (esim. rastilta palatessa) nollaisi aina ko. rastin pisteet (tässä olisi luotettava kilpailijoihin aika rajusti) 3: vinssejä saisi olla vaikka kuinka monta, mutta ainoastaan yksi vinssinaru tai vaijeri/auto. Jos joku vaikka haluaisi osallistua tuplavinssillisellä safariautolla. 5) (Ei uitto/vaarallisia rasteja) Kyllä. Tai vähintäänkin nykyisen kaltaisella kaarisäännöllä. 6) (yksi piste/rasti) En usko nykyisen pisteytyksen olevan syy, eri pistemäärät/rasti mahdollistavat menestymisen eri taktiikoilla, minusta se on plussaa nykysäännöissä. Yhden pisteen sääntö voisi johtaa kaahaamiseen, kuten "Murros(kin)" tuumasi. 7) (12H/halvemmat kisat) Ihan hyvä idea, tosin en usko kisan pituuden olevan kynnyskysymys, jos muut säännöt ovat osallistujia miellyttävässä kuosissa. Kyllä 24h kisoissakin on oma hohtonsa, ja kyllä niitäkin soisi olevan. 8) (Ovien/luukkujen käyttö) Sallitaan ainoastaan auton omilla mitoilla olevien, omilla saranoilla olevien ovien (ja mahdollisesti luukkujen) käyttö, tuskinpa ne valokuvauksessa kärsivät? 11) (Turvakaaret) Ei pakollisia, mutta voimakkaasti suositeltavia kuitenkin. Pari lisäajatelmaa, sekä tästä nick "VooDoo Jeepin" ehdotuksesta, että suunnistuksesta yleensä: *JOS haetaan ns. harrasteluokkaa, niin miten olisi jos vaaditun leiman ja katulaillisuuden lisäksi harrasteluokan auto olisi tuotava ajaen pelipaikalle, kisarenkailla? Tai: kisarenkaat on pystyttävä kuljettamaan autossa mukana paikalle? Toki aina sitten löytynee niitä, jotka ajavat Peltorit päässä Boggereilla 600 km, tai tuovat trailerilla naapurikuntaan ja ajavat sieltä. Mutta noin pohdintana. *Yleisesti rasteista ja niiden tasosta, koskien sekä harrasteluokkaa, että muita luokkia: Ymmärrän ratamestarien tehtävän vaikeuden (jollain ne kilpailijat on erotettava), kilpailijoiden haasteen nälän, ja yleisön halun nähdä mahdottomalta tuntuvia suorituksia, mutta ollaanko kuitenkin menty hieman liian pitkälle, jos menestyäkseen on pakko hakea rasteja kahteen suuntaan vinssaamalla ja/tai uittamalla? Eli ollaan päädytty tilanteeseen, jossa paras offi"auto" on itseasiassa se, joka kelluu parhaiten (eli vene), ja jota on helpoin vinssata, pyörien ollessa osan matkaa merkityksetön tai jopa vinssaamista hidastava varuste (eli taas se vene on parempi)? Alumiini Busteri täyteen akkuja, pienet fillarit alle ja hyvä vinssi keulalla, siinäkö kohta menestyksen salaisuus? Vinssi laulaa ja kanervat vienosti suhisee pohjassa. Minusta pyrkimyksenä tulisi olla, että ainakin reilusti suurin osa rasteista (sekä lkm, että niiltä saadut pisteet) pitäisi olla sellaisia, että reilusti suurin osa autoista pääsee niille ajamalla -varsinkin jos menevät niille ensimmäisten joukossa. Sekaan voisi jättää sitten pienen määrän huomattavan isopisteisiä (yleisö?) rasteja, jossa saisi/olisi pakko sitten vinssailla, ja joissa kuluisi väkisinkin aikaa vaikka mitä tekisi. Tai vaihtoehtoisesti isopisteisile rasteille tulisi pyrkiä, mahdollisuuksien mukaan, järjestämään kaksi vaihtoehtoista väylää: vaikea + lyhyt JA helpompi + huomattavasti pidempi reitti. Pidempi reitti hoidetaan esim. yhdistelmärastina, jossa ensin joudutaan hakemaan huomattavasti kauempana oleva "reittirasti/lisärasti" ja sitten (heti perään) pidemmän reitin "emo"rasti. "Reittirastista" yksinään ei saisi pistettä. Reittirasti ja emorasti pitäisi hakea peräkkäin. Emorastille voisi ajaa suoraan sitä vaikeampaa+lyhyttä reittiä niin halutessaan, ja saisi samat pisteet kuin "reittirasti" + "emorasti" yhdistelmästä pidemmän reitin kautta ajettuna. Kaikki tämä avaisi taas mahdollisuuden menestyä erilaisilla taktiikoille ja erilaisilla autoilla: joskus lyhyt reitti voisi olla kannattavampi, joskus taas pitkä. Tämmöisiä ajatelmia. |
Kun lähdetään ajamaan 24h cup-kisaa niin tiimin pudjetti on pyöreesti +500e jo 2 hengen miehistöllä. Siihen jos laitetaan mukaan huolto+ lisää väkeä niin hinta nousee helposti tonnin pintaan. Ja kaupan päälle mahdolliset ansiomenetykset kun se perjantai on otettava vapaata siirtymistä varten. Nykysysteemillä jos haluat menestyä (3 ekaa sijaa) niin auton pitää olla jo kohtuullisesti rakennettu tai sit semmoinen mitä ei tarvitse varoa millään viissiin jos/kun patinaa tulee kisan aikana. Niin ja huoltotiimi on "välttämätön" koska autosta ja ukosta otetaan kaikki irti.
Ehkä olisi asiaa pyöriteltävä myös tältä kantilta eli onko kilpailun pituus ja aikataulutus hyvä jos houkutellaan uusia tiimejä jotka eivät ole halukkaita panostamaan nykyisen systeemin vaatimusten verran? Suomi on täynnä kilpien välissä olevia vakioajoneuvoja joissa on 31-33-35 kumit, 0-1 vinssiä ja kiinnostunut kuski. Ehkä jopa palkkihelmat ja jotain muuta pikkuherkkua. Mitä tarjota tälläisille "potentiaalisille" kilpailijoille että ne lähtisivät kokeilemaan suunnistusta? Ei varmaan ole mielekästä tarjota nykyluokituksen mukaista vaihtoehtoa eli sinne vaan sekaan ajamaan kilpaa loppuun rakennettujen vehkeitten kanssa. Miksi siis lähteä kisaamaan jos ajattelee valmiksi että tämä on hävitty? Maksaa siitä riemusta 140e? +muut kulut? käyttää siihen 3 päivää? Tänävuonna noin 50 tiimiä on ollut leikissä mukana mutta jokuvuosi takaperin +100 tiimii. Eikä nelikkoautot ole varmaan vähentyneet kuitenkaan maasta. Onko tämä Ristiinan safarisysteemi pelastus? Tälläisiä aivopieruja tänäiltana. Kiitos ja anteeksi. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Tai nykyisten luokkien rinnalla lisäluokat: -Kaikki -Kahden hengen miehistöt -Yli kahden hengen miehistöt -Suora-akseliset autot -Portaaliakseliset -Suzukit -Autot -Yhden vinssin autot -Useamman vinssin autot -Hydraulivinssilliset -Muut vinssit -Turvakaarelliset -Turvattomat -Normaalipisteytys -Piste per rasti -Kahluusyvyys rastille alle 40cm -Bensat -Diisselit -Beadlock Nämä lisäluokat olis kohtuullisen helppo laskea kunhan ilmottautumisvaiheessa merkattiaisiin mitkä luokat täsmää omaan tiimiin. Joku näppärä voisi excelöidä kisan jälkeen lisäluokkien tulokset ja vaikka kauden päätteeksi esimerkiksi paras kahden miehistö saa jonkun kivan muistolaatan. Lisäluokista vois kasata myös "harrasteluokan", eli autot jotka täyttävät tietyt lisäluokat. Esimerkiksi 2henkeä, suorat akselit, 1vinssi, muu vinssi, piste per rasti, kahluusyvyys, ei beadlockeja == harraste. Eli kisan jälkeen vois mutuilla, että stanuissa oltiin viides, kokonaistuloksissa kymmenes, suora-akselisissa seittemäs, 2-henkisissä kolmas jne.. |
mikä on ihanne osallistuja määrä
mielestäni tuo 50-60autoa on ihan hyvä helpompi saada kaikkia maa lupia kilpailu lupia eikä ruuhkauta koko hommaa pahasti totuus jos siellä olis 300 osallistumassa himalaja 24h kisaa siellä kaatuis puustoakin niin kovasti ettei kukaan täys järkinen antais enää ikinä lupaa siellä alueella offi kisoihin -sitten poliisi sanois liika kilpa ajoneuvoja valtatiellä liikaa riskiä lupaa ei tule -ympäristö ihmiset kauhistelis ja lehdet kirjoittelis pahaa -väkeä olis kun tangomarkkinoilla mihinkään ei sopis ja joka paikkaan joutuis jonottamaan sekö olis hauskaa -ja kaiken paras olis moottoriliitto se huomais että 300autoa ok jokaiselle pakolliseksi 200euron vuosi lisenssi ja kilpailun järjästäjä maksaa 50euroa joka ilmoittautujasta liitolle silloin homma olis ihan oikeasti perseestä nyt on ihan oikea määrä autoja ja kuskeja ei mitään lisä luokkia vaikka ne olis hauskoja turha luulla että maatilan isännät lähtis 35000€ hiluksilla suunnistamaan niittän pitää päivystää robotti navettaa ja ajaa lantaa nyt homma on niin pientä ettei ketään se haittaa ja se saa tuollasena jatkua vaikka kuinka pitkään jos se paisuu homma karkaa lapasesta ja loppuu tai tulee järjettömän kalliiksi kun jyväskylän suurajot jonne pienetkin tiimit lähtee 15000-20000€-budjetilla se ainakin karsii osallistujia eikä tästä maasto suunnistuksesta tule mitään rallia vastaavaa lajia vaikka tehtäis joka pätkälle yleisö alue ja kellon aika jolloin auki samat jannut siellä vahtaa oli yleisö alue tai ei ennemmin kannattais tehdä 1,5h kooste elokuvia kilpailusta sitä monet tykkäis kahtoa kotona lämpimässä ja voisvat jopa sponsoritkit maksaa videoon mainoksia kun entiset offi miehet ostais videoita |
Lainaus:
Alle 40 ei jätä järjestäjälle varmaan yhtään mitään muuta kuin sen legentaarisen tekemisen riemun. Liian isoksi karkaaminen ei luultavasti ole ongelma, se kuihtuminen olemattomiin on... |
Lainaus:
Kuten sanottu, tämä koski sekä harrasteluokka ajatusta, että muita luokkia. Eli jos Cupissa halutaan kroolailla, OK, mutta harrasteluokka-ajatukseen se ei minusta kuulu. Maastossa on haastavaa edetä autolla juu. Maastossa on nykyään haastavaa edetä myös autoa etäisesti muistuttavalla vinssilavetilla (joka kuskataan kisapaikalle lavetilla). Onko se(kään) lajin tarkoitus, varsinkin jos harrastajamäärät ovat kääntyneet jyrkkään laskuun? Tai: onko vinssifetismi se AINOA harrastusmuoto? Lainaus:
Harrasteluokasta puhuttaessa (lisä)luokkia olisi yksi tai kaksi, jos harrasteluokassa olisi aina kahden hengen miehistö ja yksi tai kaksi luokkaa renkaiden mukaan. Ei minusta mahdoton. Onhan se crossissakin onnistunut, miksei sitten suunnistuksessa? Rastireittiajatus vaatii varmasti työstöä, mutta onhan se nyt hieman kilpailijoiden aliarviointia tyrmätä se suorilta käsin? Pistelasku: näet kortilta ensin "reittirasti" kuvan, tiedät odottaa seuraavana "emorasti"kuvaa, jossa rastilappu voisi olla vaikka erivärinen sen mukaan kumpaa reittiä (lyhyt vai pitkä + lisärasti) tuli. Pisteet tai ei pisteitä. Ei kuulosta minusta ylivoimaiselta, mutta toisaalta minä en olekaan rastikuvia ollut ikinä tulkkaamassa. Joku tuomarihenkilö (tai vaikka useampikin) voisi sanoa mielipiteensä tuosta. Jos "Baxxter" on ollut tuomaroimassa, niin se oli yksi mielipide järjestäjien puolelta. |
Lainaus:
Voisihan olla myös vielä luokka "omavalintaiset säännöt"... |
Nyt täytyy myöntää että en ihan tarkkaan tiedä rengassääntöjä nykyisissä suunnistussäännöissä mutta eikös tuo rengasongelma olisi helposti ratkaistavissa koon mukaan tulevilla rangastuspisteillä? Olihan siellä jotain maksimikokoja millä saa ajaa mutta ilman ns,rangaistusta.
Jos lasketaan että vaikka 31 on ns, nollarengas ja siitä suuremmat on pisteytetty sen mukaan mitä isompi se on.. esim;38 saisi sitten jo miinusta vaikka 30 pistettä tai vastaavaa. Toi rengasjuttu on käytössä tuolla pikkuautopuolella ja siellä on paljon kuskeja jotka ajavat pienemmillä pyörillä kun ei tule niin paljon miinusta ja muut hurjat ajavat sitten niin isolla kun saa ja kärsivät rangaistuksensa ja vetävät hc autoilla sitten niitä vaikeita rasteja. Silloin pikkupyöräisellä olisi periaatteessa yhtäläiset mahdollisuudet ja itse saisi päättää mistä ajaa tai koittaa ajaa. Tosi ei tuokaan vielä ratkaise yhtään mitään ja ei tälleen aamulla pitäs mitään ees kirjottaa vaikka kirjotankin. Kiitos ja anteeksi Ari Löfgren |
Lainaus:
|
Tossa pitäs lukee: jos takapenkit alunperin pitkittäin, niin kelpaa. ;)
Aika monessa toy:Ssä niin. NOh ihan sama mitkä säännöt keksitte, ei ne kaikille silti kelpaa. Ite en osallistus jos ei saa olla kuin 2henkeä autossa, ja 24h ei kyllä mitenkään kiinnosta. 10-12h ok Mutta jatkakaa:) |
Vaikuttaisi hyvältä ja toisi mitä luultavammin lisää porukkaa lajin pariin.
|
Onkos tullut mietittyä taloudellisen tilanteen vaikutusta osallistuja määriin? Väittäisin että sillä on suurempi merkitys offroadille yleensä. Kun duunia ei ole niin ei paljoa kisoissa juosta ja harva firma sponssaa ketään samaan aikaan kun käy yt-neuvotteluita.
Mutta kyllä sellanen entrylevel luokka pitäisi kait taikoa? Joku sellainen luokka jossa kyllä ajettaisiin se sama tuntimäärä kuin muut mutta olisi muuten rajoitetumpi. Vähän niin kuin trialin 1 luokkka aikoinaan? Vinssi saa/pitää olla mutta max. 1. Ko. luokka ei hakisi myöskään vaarallisia jotta ei tarvii kaaria. just my five cent -sami- |
Oman kokemukseni mukaan kolmehenkisellä miehistöllä rastin otto on turvallisempaa ku kahen, omassa autossani ennen HJ, nyt BJ ei ole käsijaruun voinut luottaa kun kilpailun alussa.
Mielestäni turvallisuutta parantaa myös se että kilpa-auton saa kuljetetaan kisoihin ja pois lavetilla. Se että saa ajaa katsastamattomalla autolla (punakilvillä) pienentää budjettia. Ihan turha maksaa vakuutukset verot katsatukset yms. autosta jolla ajaa parit kisat ja ajopäivät vuodessa. Suunnistus kisoihin mielestäni helppo lähtee ei voittaja autollakin, metsässä usein ajetaan ihan kaikessa rauhassa eikä siellä kukaan ole yllyttämässä ja neuvomassa niinkuin usein normi ajopäivillä. Yleisö alueilla ei ole pakko edes käydä. Jos nyt sitten tuloksia katsomalla oot toisiks viimenen ei sitä kukaan tiä ootko käyny välillä nukkumassa vai ajanut tosi hyvin mutta tehny paljon remonttia vai ajanut koko ajan autoa säästellen ja hakenut vaan muutamia helppoja rasteja. Johonki rata auto kisaan on varmasti hankalampi lähtee sillä halvalla ei voittaja autolla kun yleisö ja kanssakilpailijat näkee kuinka kärki menee susta joka toinen kierros ohi. |
Mietteitä
- Max 2-hengen miehistö kilpa-autossa
- koko kaudessa 6 kilpailua esim. kolme kilpailu jossa kilpailuaika 12h ja kolme kilpailua 12h + 12h jossa pakollinen tauko ja Cup pisteet tuplana. Aikaisemmin kisoissa oli omat rastit jokaiselle luokalle. Minusta tuo toimi hyvin, stanu autolla pääsi yleensä ajamalla original rastille ja vinssillä oman rastin viimeiset metrit. Isommat luokat ajoivat vielä tuosta heittämällä oman rastin tuntumaan. Tämä tietysti vaatii järjestäjiltä hiukan pelisilmää, kun maasto muokkautuu kisan edetessä. |
Lainaus:
Toi että on luokille omat rastit ei välttämättä tarvii edes hirveen suurta vaivaa. Ne vaan pitäisi olla vaan sitten ihan täysin eri rastit. Kyllähän niitä rasteja metsään mahtuu, nrointi vaan samoin kuin kilpailu nrot eli o123 tai p123 ja vaikka viellä omilla väreillään. Mun mielestä se jopa säästää maita kun ei jouduta samoja paikkoja ryvettämään kaikilla autoilla läpi. Ja kilpailuajoista kanssa sillä linjalla että turvallisuuden ja ettei tarvis olla töistä niin paljon poissa olis fiksuinta että kisat olisivat 12-24h. 24h kisoihin pakollinen tauko keskelle/väsyttävimpään aikaan. Tauolla täysi huoltokielto mutta, taukopaikka saisi toisaalta myös sitten olla joka rastialueella. Warnissa aikanaan oli (2007?) ja musta oli tosi magee lähtee työntää sen jälkeen uudestaan. Kilpailu määrät per kausi sais kanssa olla tosiaan max. 6 TAI sitten jos kisoja olisi "liiaksi" asti niin sitten cuppipisteisiin laskettaisiin nn-2 kisaa. -sami- |
Lainaus:
Hox,eihän tämä ole edes cup porukan esittämä asia eli ei kannata nylkeä karhua ennenkuin se on kaadettu. Jaa hs luokalle omat rastit,lisää hemmetisti kilpailuorganisaation ja talkooporukan hommia viedä extra rastit maastoon ja kerätä ne pois kilpailun jälkeen. Tulee helposti pitkälle yli sadan lisärastin vieminen. Mikäli hs luokan rastit pitäisi olla ns.helpompia ajettavia rasteja niin niitä pitäisi olla vallan hemmetisti maastossa että niitä riittää koko kilpailun ajaksi eli riittävästi enemmän kuin teoriassa paraskaan teami ei niitä hakisi. BJ 39"15,5 15 renkailla mekaanisella vinssillä,kierrejousialustalla 4 henkilön teamille hakee uskomattoman määrän rasteja 12 tunnissa. Ei siinä mitään jos kilpailun järjestäjät haluavat ottaa tälläisen väliluokan mukaan kilpailuihin. |
Lainaus:
ps. tuohon baxxterin listaan voisi lisätä vielä yhden luokan: ikämiehet :D |
niin ja tuohon kilpailuvietin minimoinnin takia ens kauden ajan luultavasti modissa, eipähän tarvii ajaa tosissaan ku ei pärjää vaikka yrittäs. Tänävuonna tuli odottamatta pari palkintosiaa ni pisti välillä miettimään josko yrittäs ajaa tosissaan kilpaa, joka omasta mielestä vei hohtoa ajamisesta.
Niin ja, jos safari luokkan rasteja halutaan helpottaa ni yks vaihtoehto vois olla, että rastit erotellaan nyky vaaralliset, ei vaaralliset ja sit safariluokalle vain niin sanotut ohi ajo rastit jotka on uran varressa(ne jotka ite jätän joskus väliin ku ei jaksa nousta autosta ottamaan kuvaa vaikka auto on jo rastilla) |
Tän luokan suurin tarkotus olis tuoda lisää autoja kisohin niin ensikertalaisia kuin kokeneita kuskeja, kun suuren työn edessä on jo saada se 50 autoa per kisa.
Kysytääs tälleen, että moniko kisanjärjestäjä järjestää vaikka 30:lle autolle 24H kisat? Itekkin voisin lähtee ajelee tämmösiä kisoja silloin tällöin kun ei tartte hampaat irvessä ajaa. Tohon Jaren kommentiin autot joissa alunperin on penkit sivuttain niin totta kai saa ajaa sellain. Sorry että en muistanut tota:rolleyes: Päätösvaltahan on kisanjärjestäjillä, että haluuko että laji saa enemmän näkyvyyttä, kilpalijoita, katsojia ja sponsseja ym... Esim. joku maanomistaja haluu tulla ajaa omalla maasturilla ja kokee että ompas rentoo ja hauskaa touhua, ja sen seurauksena haluu antaa omaa maataan kisa käyttöön seuraavalla kerralla. On ollut kisoja joissa katsojat on joutunut odottaa tuntitolkulla että paikalle tulis ees yksi auto ajamaan että näkis ees jotain. Eli mitä enempi autoja sitä paremmin on katsojilla katsottavaa. |
Lainaus:
(Reply koskien punakilpisyyttä ja talousnäkökulmia) Pelkästään harraste/entry-luokassa punakilpisyys ei välttämättä tuo kustannussäästöä, jos nimenomaan olisi tarkoitus aktivoida ne maastokelpoiset autot, jotka ovat muutenkin liikenteessä -eli joista joka tapauksessa maksetaan katsastukset, verot, vakuutukset. Ja näitä on paljon. Monilla on kilpurin veto/huoltoautonakin tähän konseptiin sopivia pelejä, juokseehan niistäkin maksut koko ajan (ja kilpurin punakilvet päälle). Jos harrastajamäärät ovat tippuneet talouden epävarmuuden takia, niin eikö se nimenomaan olisi lisämotiivi tuoda harraste/entry-luokka, johon voi osallistua käyttö/safariautolla, kohtuullisen kokoisilla (eli myös hintaisilla) renkailla (jotka siinä jo mahdollisesti ovat muutenkin alla)? Olemassa olevat cup-kilpurit ovat asia erikseen, mutta niillehän on jo luokkia tarjolla. Itse en oikein ymmärrä konseptia, jossa osallistutaan kilpailuun, mutta ei sitten kuitenkaan kilpailla -säästää osallistumismaksun, kun ajelee vaan safareita, jos ei ole tarkoitus kilpailla? Noh, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, ei siinä mitään. Ratapuolelta voisi lisäksi tuoda käyttöön säännön, jossa vastaavaan entry-luokkaan osallistuva voidaan tulosten perusteella "pakkosiirtää" ylempään luokkaan seuraavissa kisoissa (tässä tapauksessa johonkin cup-luokkaan), jos tulokset ja kalusto ovat "liian" hyviä: esim. pisteraja tai menestys suhteessa Cup-luokkiin. Ja siitäkään ei olisi kilpailijalle merkittävää haittaa: jos kerran olisi pärjännyt ylemmässäkin luokassa, niin silloin voi myös kilpailla siellä. Jostain syystä ratapuolellakin on kauhea tunku entry-luokkiin, lähes ammattikalustolla ja (entisten) ammattikuljettajien voimin. Tämä hidastaa sitä, ehkä. Siihen ajamalla-kisapaikalle-ajatukseen en usko 100%:sti itsekään, juuri siitä syystä, että aina löytyy ihmisiä, jotka lähtisivät käyttämään sen säännön porsaanreikiä. Olipahan nyt kuitenkin ajatus sekin. Ehkä tässä ketjussa olisi (sittenkin, vaikka itsekin sotkin cup-lörinää tänne, pahoittelen) paras keskittyä siihen harraste/entry-luokka keskusteluun, menee muuten sopat (vielä enemmän) sekaisin? Cup-keskusteluun (olemassa olevien luokkien osalta siis) voisi avata jonkun oman ketjun, ellei ole jo? |
Mielestäni uuden kilpailuluokan tuominen ei lisää lajin houkuttelevuutta - Ainakaan jos säännöt olisivat ihan toiselta planeetalta nykyisiin CUP-luokkiin nähden. Himalajassa oli jo safari-luokka käytössä, ja minusta se on ihan hyvä idea saada uusia kasvoja kokeilemaan kisailua puoleen hintaan. Palkintoja tuossa luokassa ei pidä jakaa koska silloin se ei olisi sisäänheittoluokka vaan ihan oikea kilpailuluokka ilman yhteneväisiä sääntöjä (isot renkaat sallittu jos sattuu omistamaan vanhaan hyvään aikana leimatut paperit).
24-tuntinen kisa on kyllä rankka suoritus. Kukaan ei kuitenkaan pakota ajamaan täyttä aikaa joten 12 tunnin jälkeen voi tulla maaliin jos niin haluaa. Jostain ne erot pitää tuloksiin tehdä ja miehistön ja kaluston keston mittaaminen on yksi tapa. En kuitenkaan lähtisi pakottamaan safari-luokkaa 12-tuntiseksi kun osa kuitenkin haluaa ajaa koko ajan harjoituksen vuoksi. CUPin ulkopuolella on jo nyt lyhyempiä kisoja jos haluaa ajaa tosissaan lyhyemmän ajan. Takavinssin pois jättäminen säästää minimissään pari sataa auton hinnasta, joten hinnalla perusteleminen on kyllä väärä tapa sen kieltämiselle. Sama se mitkä säännöt ovat, jos siellä ajetaan kilpaa niin joku kuitenkin laittaa enemmän aikaa ja rahaa kalustoon. Jos takavinssi on kielletty niin sitten täytyy rakentaa etuvinssille pylpyrärakennelma jolla voi vinssata myös taaksepäin. Nykyään rasteja on ollut niin paljon että kosteikot, vaaralliset, takavinssipaikat tai muuten vaan ikävät voi jättää ajamatta. Mielestäni kukaan ei ole hakenut kaikkia rasteja yhdessäkään kisassa tänä vuonna. Myös CUP-luokissa voi siis voittaa vaikka jättäisi osan rasteista hakematta. Samasta syystä jättäisin myös "yksi piste yhdestä rastista" -ajatuksen pois. Sen koko idea on kuitenkin että voittaminen on mahdollista vaikka vaikeat (=isopisteiset) rastit jättäisi väliin. |
Lainaus:
Vinssi maksaa minimissään pari sataa, totta, mutta moniko lähtee asentamaan sitä takavinssiä käyttis/safariautoon, varsinkin kun se asentaminen välillä vaatii takalattian tai takaluukun rälläköinnin ja tankin siirron kaltaisia toimenpiteitä? Taas palataan siihen, että etuvinssillisiä autoja on jo valmiina huomattavan paljon enemmän kuin tuplavinssillisiä. Ja sääntöhän voi olla myös niin, että vinssatessa naru ei saa kulkea yli 90 astetta sivulle auton keskilinjasta. Sama koskee renkaita: laitat todella isot renkaat -joudut rälläköimään kaaria, muuttamaan välityksiä. Kaikki merkittäviä askeleita entry-tasolta kilpuriksi, jolla ei sitten kohta enää muuta käyttöä olekaan. Rengasasiaan on (mahdollisena) ratkaisuna vaatimus nykysäännösten täyttymisestä. Lainaus:
|
Lainaus:
|
itseä ainakin rajoittaa osallistumasta noi mielestäni kovat osallistumis maksut.
ei viitti maksaa 150€ että pääsee ajelee huvikseen, kun kisassa pärjäämiseen nykykalustolla en usko... |
Lainaus:
Kaikki kunnia Cup-voitosta, pakko kysyä: jos kerran alkuvuosi meni loistavasti ilman kaaria, snorkkelia ja takavinssiä, miksi ihmeessä päätitte käyttää resursseja (aikaa, rahaa, vaivaa) niiden asentamiseen loppuvuodeksi? Jos/kun se voittaminen on mahdolllista ilman niitäkin? :D Ei herneitä. Eikä kannata ymmärtää väärin: kyllä minäkin laittaisin cup-autoon kaaret, snorkkelin ja takavinssin, ei minulla mitään niitä vastaan ole, kun kerran säännötkin ne sallivat. Mutta en myöskään vierasta ajatusta LISÄluokasta, jossa niitä ei tarvita tai edes sallita. (Ketjun aloittaja oli tarinoimassa mahdollisesta harraste/entry-luokasta, eli tämä cup-spekulointi mennee jo (taas) hieman sivuraiteelle, eikö...) |
Safariluokka
Itse kannatan tämmöistä.
Tuskin tällä lajia pelastaa, mutta kynnystä ehkä aloittaa madaltaa kun voi lähteä safari mielellä/hinnalla ajamaan kisareittejä läpi, ja näkee mitä tarvii autollensa tehdä että sillä voisi kisoihin lähteä ajamaan.(tätä kautta uusia kilpailijoita saattaisi tulla lisää) Tuskin se olisi iso homma kilpailun järjestäjälle laittaa esim. jotkut alueet mitkä ovat helpoimmasta päästä ajettavia, niin niitä suosittelisi näille autoille, ja vaikeammille alueille tervemenoa jos auto sen sallii. Ja palkintoja tuskin tarvii, jos haluaa niin joku "muistopalkinto" joka kisassa olleita paitoja vaikka, ei ole iso kustannus.(ei tule pakkoa ajaa palkinnoista) Ja jos tarvii jotain sääntöjä niin: -auto otteen mukaisilla muutoksilla, pois lukien esim.valot. -safariluokan auton saa auttaa ongelmista pois mutta safariluokan autolla ei saa auttaa cupin kiertäjiä. -rasteista samat pinnat kuin muillakin. -Vinssit sun muut sallitaan jos ne kiinni ovat. |
Terveisiä Himalajan Safariluokkasta!
Äkkiseltään lukasin ketjua läpi ja mielestäni harraste/safari luokka voisi olla ihan jatkossakin mukana. - Henkilömäärä autossa määräytyisi rek.otteen mukaan. mutta max 3hlö. Takapenkki ei tarvitsisi olla alkuperäinen, paljon taitaa olla autoja joissa alkuperäiset penkit heivattu pois ja jostain toisesta paremmat tilalle. - Rengaskoko voisi olla rek. otteeseen merkitty ja sitten vaikka +2 tuumaa miinus pisteitä N määrä, +3" -NN ja 4" NNN. Eli tuuman suuremmat sallitais ja siitä esim. 31-> 35 olis maksimi mutta siitä kolminkertaiset miinuspisteet. - Takavinssi sallittaisiin, mutta siitä saisi miinus pisteitä - Kilpailu aika olis vaikka sama kuin CUP kisailijoilla, mutta sisältäisi pakollisen esim. 3h tauon välillä 0.00-05.00, jokaisella rastialueella tulisi olla mahdollisuus tauolle ilmoittautumiseen. - Rastit olis samoja, mutta jokin raja, vaikka 45 tai 30 pojoa max mitä saa hakea, varmaan kilpailukohtainen päätös olis. |
Tästä topikista tulee sellainen tunne että suunnistuskisat ovat tuhonneet ne jotka ovat lähteneet kisoihin "aivan liian" paljon rakennetuilla autoilla. :D
En pärjäisi omalla suikillani missään luokassa koska pitäisi pystyä laittamaan vähintään yksi tonni rahaa että autolla pääsisi hakemaan rakennetulle autolle tehtyä rastia. Tonnilla saisin vinssin ja välityssarjan ja ehkä jotkut puolikuntoiset renkaat. Kahdella tonnilla saisi kunnon renkaat, välityssarjan ja kiinanvinssin. Joo... Kyllä jää kisat ajamatta. Pokaaleja saa parilla kympillä. Tuollainen vakioauto (oikea originaali?) olisi juuri hyvä. Sinnehän voisi lähteä ajamaan vaikka tenavat mukana jos kilpailuaika olisi tuo 12 tuntia. Kyllä tälläinen pikkukisa voisi pelastaa suunnistuskilpailut. |
Lainaus:
|
Moniko tässä topicissa uutta luokkaa/sääntöjä vaativa on yleensäkään käynyt edes kävellen katsomassa suunnistuskisaa???
Taidetaan vaan valittaa periaatteesta,vaikka ei olla tutustuttu lajiin muutenkuin olohuoneen sohvalla netistä kisakuvia katsomalla. |
Tehään suunnistusjokkis, jossa auto on pakko myydä 2000€:lla kaikkine varusteineen kisan jälkeen jos tuloo tarjouksia :D :D :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
3vuotta apparina mukana roikkunut, ENKÄ vaadi, vaan näkisin mahdollisuutena saada uusia kilpailijoita lajiin mukaan, jotka ehkä epävarmoja pääseekö omalla autolla kisoissa eteenpäin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei sitä autoa ole pakko työntää heti sinne pahimpaan paikkaan,vaan voi aloittaa rauhassa hakemalla rastialueilta niitä pienimmillä pisteillä arvostettuja rasteja? Rover harrastajien puolella asia on ymmärretty ja uskoisin että sieltä löytyy ensi kaudella ennakkoluulottomia lajiin tutustujia,Ja kalustona on -60 luvun pitkää Seriestä 7.50x16 mutiaista vastaavilla renkailla. Minä en ymmärrä miksi jollain korotetulla safari LJ:llä ja vastaavilla autoilla ei voi lähteä 33" renkailla kokeilemaan?Onko se aina lähdettävä mukaan palkinnon kiilto silmissä? Ainoa mitä minä kritisoisin nykyisestä suunnistuslajista on osallistumismaksu.Se on yksi seikka,joka karsii varmaan köyhimmät harrastajat ensimmäisenä. ;) |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
aika paha ! samalla kun pohditaan tätä "uutta" luokkaa, voitas pohtia myös sitä, että onko mitenkään perusteltua, ettei promilleraja koske koko autokuntaa... paikkoja ja tapahtumia mainostamatta, tänäkin vuonna yllätti jurristen änkyttäjien tapaaminen metsässä, ja yleisörasteilla - kisapelin appareina !!!!! |
Millä tavalla tää harrasteluokka haittais muita luokkia?
Jos haluu siitä siirtyä oikeisiin kisaluokkiin niin ei muuta kuin siirtyy ja hyväksyy sen luokan säännöt. Pisteet sais mennen tullen laskettua ennen kuin oikeat kilpaluokat lopettaa omat ajonsa, eli ei tule ees siitä haittaa. Jokainen auto joka näkyy kilpailussa tuo näkyvyyttä että ei siitä sen enempää. Jos vaikka jokaiseen kisaan tulee 10 autoa niin se tekee 700-800€ niin on se kumma jos tosta ei voi ostaa niitä munakuppeja palkinnoiksi. Taitaakin olla siitä kyse kun ei ennen ollut niin ei tartte nytkään, ajatellaan taas niin vanhollisesti kun monessa työpaikkassa, jossa joku vanha guru on tehnyt näin 30 vuotta niin sitä ei saa mennä muuttamaan vaikka uuden kaverin tapa olisi puolet parempi. Nyky näkymin suunnistuskisat tarvitsee lisää kisaajia, siitä tosi asiasta ei päästä mihinkään. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Eikä tässä kukaan mitään valita, tuumaillaan vaan pientä uudistusta lajiin. Tämä ehdotettu uusi luokka sopisi meikäläiselle tosi hyvin, voisi lähteä "kisaamaan" nykykotterolla rauhalliseen tahtiin. |
Sit olis hyvä jos ei kävis sillain kuin trialis harrastestanun kanssa että jo valmiiksi muihin luokkiin kelpaava kalusto onkin yhtäkkiä harrastestanuissa.
Mut joku tuommoinen safari luokka halvemmalla osallistumis maksulla ja vaikka sitten ilman palkintoa voisi olla hyvä. Tällöin kun ei ole oikeen palkintoja niin ei sinne varmaan tultaisi niin hullunlailla kilpailemaan vaan nimenomaan tutustumaan lajiin. Parissa kisassa käynyt katsomassa ja mukaan tullaan sitten, kun joskus saa kaluston kasaan. |
Tuli mieleen että moniko nykyisistä, jotka ajavat cuppia ihan ajamisen ilosta vailla menestyspaineita siirtyisi tuohon "halvempaan" sarjaan.
Ymmärtääkseni useampi on maksanut kiltisti sen nykyisen osallistumismaksun eikä ikinä ole muuta saanut kuin ilon ajella metsässä ja parit paidat sekä loistavan tunnelman :) Ja niillä osallistumismaksuillahan on kerätty ne parin tonnin palkinnot/kisa. Toisaalta ei huono idea mutta vaatii kehittelyä kosolti vielä... |
Lainaus:
PS. Kokemusta on vinssiapinan hommasta kisatasolla. Tiedän varsin hyvin millaista maasto kisoissa on, ja esim. kuinka paljon hyvin etenevääkin autoa piti välillä vinssailla jo alueille päästäkseen. Pidin/pidän hommasta ja lajista. Menestystäkin tuli. Olen silti avoin myös uusille jutuille. |
Lainaus:
Eikä se ole pakko ajaa sitä 24 tuntia putkeen,itse olen nukkunut kisan aikana 10 tunnin unet eikä hävettänyt ollenkaan kun emme olleet komen sakissa. Jos tämä homma on palkinnoista kiinni niin http://www.pokaalit.fi/pokaali.php?id=237&osasto= Sen kun tilaa ittelleen pytyn kaapinpäälle... |
Aikuisten oikeesti kukaan hullu (no okei ne yhdet ryssät merrasmäessä aikanaan ;) ) ei tule noille nykyisille kisa alueille ns. normi autoilla. Ei voi olla mahdotonta laittaa kisaan sellaisia rasteja mihin vakiolla jimny-rangeroverilla pääsis, ei toki kaikille alueille onnistu. Mutta varmasti olisi järjestettävissä.
Ihan turha tulla sanomaan että voisi osallistua vaikka hrv/crvllä! Ei kyllä pääse edes siirtymiä ajamaan. -sami- |
Miks ihmeessä siitä takavinssistä pitäis saada miinuksia?
Jos tarkoitus on tehdä luokka mihin voisi lähteä käyttöautolla koittamaan niin eikö silloin pitäisi sallia myös taaksepäin veto kun kuski ei haluakkaan enää edetä ja mahdollisesti rikkoa autoa tai jotain... Sallitaanko panssarit, snorkkelit, lukot jos ei alkuperäisenä ole? Vai pitäisikö alkuperäiset lukot purkaa pois kun kaikkilla ei ole kuitenkaan... Mitenkäs sitten kun tämä kirjava joukkio on kiinni siellä metsässä ja viivästyttää ihan oikeiden kilpalijoiden pääsyä rastille? Oisko joku etuajo-oikeus cupissa ajaville??? Voisiko ajatella että olisi kuitenkin omat rastit, tai ainakin määrä X omia. Sillälailla helposti sijoitettuja ettei oikeasti tarvitse pelätä auton puolesta. Sijoituksessa voisi lähteä ajatuksesta että suurin osa varmaan ajaa 31"-33" renkailla. Jos joku ajaa isommilla se vain kerää rastit helpommalla. Kun omat on otettu niin sitten voisi hakea muiden rasteja tyyliin piste ja rasti tai jotain. Tai sitten kisa vaan olisi siinä...pienillä pyörillä kestää kauemmin ja isopyöräiset kärsivät leikin nopeammasta loppumisesta. Toisaalta tuo voisi myös karsia ne kaikkein isopyöräisimmät suoraan sinne cupin puolelle kun haastetta ei olisi. Jos rastit vielä hajauttaa isolle alueelle niin samalla saisi hyvää harjoitusta itse suunnistuksesta ja rastin hakemisesta. |
Lainaus:
Esim. ajouran varrelle sijoitetut rastit ovat muuten mukavia haettavia mutta saattaa kiristää hampaita kun edellä ajava ei etene samaan tahtiin tai tekee koneremonttia.:D |
Itse en lähtisi tekemään uutta luokka vaan muokkaisin luokkia seuraavasti:
Original: -NYKYISEN tieliikenne lain sallima maksimi rengaskoko, jossa katto esim. 33" koko katsottaisiin merkinnöistä aivan kuten konttorilla. -ei hae vaarallisia vaikka olisi kaaret(kaaret ulkopuolisetkin sallitaan) -max korotus ?? olisiko tämäkin se mikä on saatu katsastettua? -yleensäkkin ajoneuvo kuten moni sen rakentaa tieliikenteeseen kelvollinen -eli tästä lähinnä luokka johon helppo tulla vaikka huvikseen safaroimaan.... -vinssi edessä tai jos ajoneuvossa ollut alkuperäisellä paikalla Standart: -ne, joissa esim. jousitustyyppi muutettu yleensäkkin rajummin rakennetut -saa hakea kaikkia rasteja jos kaaret..... -rengaskoko haarukoitaisiin kuten ennenkin -rengaskoon kasvattaminen? Kaikki luokat: -kaarisäännöt niin että käy trial-kaaret ja mahdollisesti jos riittävänlujat auton omat kaaret(mahd. vahvistetut)tämä siksi, koska uudemmissa autoissa joitain muutoksia ei voi tehdä jos tahtoo kilvissä pitää.... riittävä lujuus voitaisiin todeta standarteista joita kaaret täyttää??? Eli yleensäkkin hieman hioa olemassa olevia luokkia.... VAAN edelleenkin pitää sääntökirja lyhyenä ja yksinkertaisena |
Jos ei ole kuuma on kylmä eli ei kohdin koskaan!! nämä jotka haluaa lisää luokkia jossa voisivat voittaa on nyt niitä jotka kymmenien vuosien päästä dementtia kodilla muistelee kuinka olisin ajanut ja suunnistanut ja vinssannut mutta kun en tohtinut tai en jaksanut tai en en vaan muista miksi en osallistunut eikö mulle ollut oikeen sopivaa luokkaa
on siellä luokkia jos haluaa koittaa onko aina pakko voittaa miettikää nyt 140€ ja saat ajaa toisten metissä mielin määrin ja joku on valmiiksi miettiny minne sun pitää ajaa näin hyvin asiat joku saksalainen vois luulla että osallistumismaksu on 1000€per auto kun muualla päin maailmaa sellaiset osallistumis maksut on ihan normaaleja tällaisiin kisoihin koska maan omistajat haluavat rahaa. suomalaisille sopiva kilpailu tyyli olisi että ennen kun tulokset julkistetaan jokaiselle kerrotaan monesko olet ja haluatko että tulos julkistetaan näin vai pyyhitäänkö nimesi pois ettet olisi muka osallistunut edes kisaa sitten kaikki haluais kisoihin jos tulos ei tyydytä nimi pois ja kotiin ja seuraavalla kerralla sitten |
Yksinkertaista: safariluokka on safariluokka ja ei mitään pistelaskua ja mitään erityisiä vaatimuksia, kuin se että kilvet voimassa. Kisa kestää max 12h ja osallistumismaksu huomattavasti halvempi..
Jos pisteitä aletaan laskemaan, niin silloin siitä tulee kilpailu. Tiimit saa laskea ja verrata pisteitään miten tahtoo, mutta niitä ei virallisesti kerätä ja julkaista missään. Yksinkertaista, eikö totta? |
Niin tai sit jos porukka lopettais spekuloinnin ja lähtis ajaa nykyisillä säännöillä! Joka vuosi ollu samaa vääntöä, tyytymättömyyttä suuntaan ja toiseen, se on valitettava tosiasia ettei kaikkia voi ottaa huomioon (että jokainen saisi oma kinnerinsa parhaimpaan luokkaan, ettei olisi parempia vehkeitä vastassa).
Itsellä jääny vuosi-kaksi väliin ihan sen takia ettei aika riitä kaikkeen, rahat vielä vähemmän... Kannattaa mennä ajaa ainakin yhdet kisat ennenkuin vaatiii kaikkia sääntöjä/luokkia uusiksi. Luokalla mihin menee ei ole merkitystä jos hakee kokemusta, vai pitäiskö olla samoin tein podiumilla??? Siinä tapauksessa yksi uusi luokka ei riitä! ugh.... |
Jatketaampa tähän topikkiin kun on tullu paljon muutakin huuhaata..
tuo offroad-jokkis kuulostaa kiehtovalta.. oma lehmä on syvällä ojassa kun pihanperälle on kertynyt kaikenlaisia kulkineita.. 2000€ hinnaksi niin siihenhän löytyy kaikenlaista kalustoa..? ei asiaa vaarallisille rasteille, ei kaaripakkoa ja punakilvetkin sallittu.. Tarjoukset jo ennen starttia ja kirjekuoret auki kun ajoaika on päättynyt. Vain kisaan osallistuneilla oikeus tarjota.? Myyntiin koko roska vinsseineen renkaineen päivineen niin saa kaikki kiroilla halpojen kiinalaisten vinssien ja huonojen uusiorenkaiden kanssa? Rakentaa sais niin paljon kun haluaa mutta myydäkkin pitää jos pirullinen kisakaveri päättää autosta tarjota. Kyllä kai rahamiehiltäkin jossain vaiheessa rakenteluinnot loppuis ja sais köyhätkin kunnon kalustoa.. :-) |
Itse tutustuin lajiin tuolla suitsan räppänällä suoraan modi luokassa 31" renkailla, koska kaveri ajoi myös siinä. Ajeltiin peräkanaa ja jeesailtiin toisiamme puolin ja toisin, pääasia oli, että oli mukavaa. Molemmilla kaks henkiset miehistöt ja ei mitään pelkoa, että sijoituksille pääsisi, eikä yritettykään. Ajeltiin sen mitä jaksettiin ja mitä suikka kesti. :D
Eikä osallistumis hinnassa ole mielestäni mitään vikaa, saihan sitä hupparit päälle. :D Ei vaines, ihan mieluusti tosta sen maksaa, on siinä sen verran järjestäjä porukka nähny vaivaa ja ei varmasti ole pelkoa, että kukaan niistä palkoille pääsisi. Mielestäni säännöt on hyvät noin, joku safari luokka tietty vois olla ihan jees, eikös niitä ole ollut aikasemmissakin kisoissa? Tätä luokka/sääntö ruinaamista kun täällä tarpeeks jatkaa, niin voi olla edessä, että ei ole kohta innokasta porukkaa järjestämään niitä kisoja. Johan tuossa edellisessä kaari episodissa saatiin riviin mies vajetta ja vielä parhaasta päästä. T: allekirjoitus on allekirjoituksessa edelleen. |
Hmm... eli tiivistettynä (ja kärjistettynä):
Monet niistä, joilla avatarin ja/tai kirjoitusten perusteella on jo cup-luokan kalustoa, vastustavat uusia luokkia, vaikka eivät kuitenkaan itse olisi niihin osallistumassa. Ja monet sellaiset, joilla ei ole sopivaa kalustoa nykyisiin luokkiin, eikä kiinnostusta tai mahdollisuutta rakentaa sellaista, kannattavat uusia luokkia. Yhteinen konsensus on saavutettu kuitenkin siinä, että kilpailu ja palkinnot eivät näytä olevan millään tavalla tärkeitä kenellekään: kaikki ovat vaan kokeilemassa, ajelemassa, safaroimassa, tulossa CRV:llä, ei ole pakko pärjätä, ja kun kuitenkin on aina muita parempia. Itse asiassa kaikki luokat voisi sulauttaa yhteen, palkinnot arpoa ja tulokset julistaa salaisiksi. ;) Monet jättävät myös joko vahingossa tai tarkoituksella tästä ketjusta lukematta sen, että uuteen luokkaan tulevat autot näyttäisivät (ainakin tämän ketjun perusteella) olevan kohtuullisen suurelta osin uutta kalustoa, eli vaikutus muihin luokkiin olisi vähäinen tai olematon, ja mahdollisesti tulevaisuudessa positiivinen. Sama koskee sääntöjä: uuden luokan säännöt eivät vaikuttaisi muiden luokkien sääntöihin tai elämään, miksi mikään järjestelevä taho ottaisi tällaisista ehdotuksista silloin nokkiinsa? Sana on kaiketi vapaa, uskoisin, että kisajärjestäjien ajatukset olisivat hyvinkin tervetulleita, olivat ne sitten puolesta tai vastaan. Jos kisajärjestäjät ovat voimakkaasti tällaisia ehdotuksia vastaan, niin silloin minusta keskustelun voisi melkeinpä lopettaa tähän. Jos joku ketjun kirjoittajista kirjoittaa kisajärjestäjän/toimitsijan (vs. cup-luokkien kilpailijan) roolissa, olisi kiva kuulla se. PS. Jokkis-offi on ihan hauska ajatus, mutta jokkista seuranneet tietänevät kuinka hyvin siellä pärjätään OIKEASTI sen myyntihinnan hintaisella autolla. Eli toimii teoriassa, ei käytännössä, valitettavasti. TOSIN, jos kokeilunhaluisia löytyy, niin ilmoittaudun kyllä yleisöksi. |
Ihme höpinää ?? jos haluaa safaroida niin eikö se onnistu ihan ilman mitään harraste/safari luokkaakin. Ei ny ymmärrä!
|
No ideana heitin tuon rengas koon ja 2. vinssin tuoman miinustuksen pisteissä. Viime kesänä, Pikku-Himalajalla oli niin vähän autoja että kilpailun johto esitti ohjaajakokouksessa että kaikki ajavat samassa sarjassa, mutta orkkista lukuunottamatta muut lähtevät liikkeelle negatiivisita pistemääristä, protot tietenkin suurimmalla miinuksella. Jos siis olisi luokka jossa ei ole kummempia rengaskoko yms. vaatimuksia niin sitten tasataan lähtötilannetta.
Rengaskoko ja kaksi vinssiä on hyvin yksiselitteisesti todennettavissa katsastuksessa. Tietenkin jos rengaskoko vertailua tehdään niin pitäisi olla sitten yksiselitteiset taulukot käytettävissä, mikä varmaankaan ei olisi vaikeaa. Lukkojen ja panssarointien kanssahan se on vähä vaikeampaa. Joissain autoissa on lukot ja joissain ei vakiona. Samoin panssareiden kanssa, vaatisi jo suurta taitoa ja tietämystä katsastajilta erottaa mikä on ns. alkuperäistä. Alunperin suunniteltiin osallistuvamme stanuihin ja pajeroa sen mukaan on kasailtu. Mahdolisuus oli kuitenkin päästä testaamaan edullisemmin kisakalustoa ja CUP pisteillä ei meille ollut merkitystä niin siksi safari sarjaan lähdimme. Muutaman kerran olimme varmasti CUP autojen hidasteena mutta paljon useamman kerran annoimme tilaa mennä rastille tai jäimme odottelemaan kun huomattiin että cuppi auto on tulossa, vaikka lähempänä olimmekin. No ainakin rastilla 224 tarjosimme katsojille viihdettä kun turattiin autoa sieltä kallio montusta pois... |
Autosuunnistusta kokeilemaan niin pääsee tavan katumaasturillakin
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei voi olla näin pirun vaikeeta ymmärtää, mitä tässä ajetaan takaa. Aikuisten oikeesti tää laji kärsii pahasti osan ottaja pulaa, ja kuka kisanjärjestäjä haluu laittaa omasta kukkarosta rahat kisoihin. Vai onko sit parempi kun kisoja ei ole ollenkaan edes niille jotka ajaa tota cuppia tosissaan? Noilla säännöillä mitä kirjotin tohon ensinmäiseen viestiin niin luulis olevan paljon helpompi aloittaa tää laji kuin noilla CUPIN. Mitäs yleensä maksaa porukalla tommonen kisa viikonloppu? villi veikkaus olis noin 500-1000€ No mitäs maksais harrasteluokan 12H ajot, hmm ilmo 70€, polttoaine noin 130€ , tietenkin eväät mitä kukanenkin sit syö ja majotus jos tarvetta. Miksi pitäis laittaa eri rastit tälle luokalle? ei miksikään koska ne ei ees hae upotus / vaarallisia rasteja, kyl kai kaikki osaa kattoo että mitä rasteja kannattaa käydä hakee koska jokaisesta saa vain sen yhden pisteen, niin silloin ei varmasti kannata lähtee temuu jotain vaikeeta rastia vai kuinka? Muistan kun himalajalla oli myös sellaset kisat joissa sai tupla pisteet ilman vinssiä ja voitettiin oma luokka ilman vinssiä. Toi äskinen tuli siitä kun joku valitti että noi olis vaan eessä mut tähän täytyy lisätä että tuolla himalajassa oli taas meidän edessä jumittamassa autoja joissa oli vinssit ja ym:D |
Edelleenkin kysyn miksi pitäisi perustaa uusi luokka kun olemassa oleviin luokkiin pääseee kyllä ajamaan millä tahansa kalustolla???
Jos tuollaista uutta KILPAILU luokkaa havitellaan,niin maksimi rengaskooksi vaikka 33",niin ei pääse rahamiehet automaattisesti voittajanpallille 39" Boggereilla tuulettelemaan. Osallistumismaksu on ainoa mitä nykyisestä järjestelmästä itse kritisioin.Kisan pituuden omalta kohdaltaan jokainen voi päättää itse. |
Enskertalaisille vois laittaa pienemmän osallistumismaksun.Eka kisa 1/3 osa hinnalla ja toka 2/3 Siinä jo ehtis nähdä onko laji itelle sopiva ja riittääkö kalusto.Vois lisätä ainakin lähiseudun harrastajien kokeilu intoa .Sitten vielä paras enskertalainen kopaali jakoon niin johan kelpais kisailla .
|
Lainaus:
Sitten kun lasketaan hinnat alennus-luokassa kilpaileville niin säästöä tulee puolet osallistumismaksusta ja puolet kisa-polttoaineesta eli -120€ tai -195€. Bensamaasturit on kuitenkin vähemmistössä eli mediaanikulut CUPissa olisi 520€ ja harraste-luokassa 400€. 30% alennus siis luvassa jos ajaa vain 12h ja osallistuu safari-luokkaan tai tähän ehdotettuun harraste-luokkaan. |
itse en tyrmää safarim luokkaa kokonaan, mutta paljon ois autoja jotka ei kilvissä eli punakilpiset pitäis hyväksyä ja maks rengas 33 tai 35 ja ajoaika sais olla 24h jota ei tietenkään pakko ajaa ja pisteet rastien mukaan ja vaikka kaaret ni silti ei vaarallisia sais hakea. Ja auttaminen ois sallittua molemmin puoli ainaki cup auto sais autta safari auton pois edestä ja safariluokan autot vois palkitankaikki jollain pienellä muistoesinellä. Jatuloksia ei julkaistas. Vertailkoon keskenää tuloksia omien laskujen mukaan ja sit oma luokka orbiautoille jotka sais siirtää alueelta toiselle trailerilla, ei vaan taaas oma lehmä ojassa
|
Kyllä munkin mielestä tarrakilpiset voisi hyväksyä. Monellakin löytyy kevyesti rakenneltu safariauto, joka on vain satunnaisessa safarikäytössä eikä viitsi sitä pitää liikenteessä maksujen takia. Näillä voisi olla melko matala kynnys lähteä yrittämään. Toisaalta välillä tulee hankittua edullisesti varaosiksi autoja joissa on esimerkiksi leima venähtänyt. Tälläiseen käikäleeseen kun tuuppaa vinssin keulalle ja takapihalla maatuvat mutikat alle, niin kisapelihän on valmis. Ajelee sillä sitten vaikka yhden kisan ja pilkkoo sitten. Kuluja kun laskeskeltiin tuossa ylempänä, niin taisi unohtua auton hankinta kulu. Kaikilla kun ei välttämättä ole sitä autoakaan hankittuna, vaikka innostus voisi olla kovakin..
Tuollaisella purkuautolla "jokkis" - tyyppiseen kisaan osallistuminen voisi onnistuakkin :-) Itse ajelin joskus jonkun 10 tunnin kisan ja kivaa oli vaikka vakio hiluksilla jäi jo tasamaalla matalaan hankeen kiinni. Askolan kybälläkin olen vieraillut jonkun kerran, lähinnä valvovan osapuolen edustajana. Retron 20 tuntinen antoi jo pientä tuntumaa oikeisiin kisoihin -> molempi parempi, mutta kyllä noissa 10/12 tunnin kisoissa puolensa on jos nimenomaan tarkoitus on houkutella uusia naamoja mukaan. Sitten joku taisi mainitakin, ettei safari autolla saa vinssata kisa-autoa. Muuten kisa-kuskit rekrytoivat X määrän safariautoja pahoille rasteille vinssiavuksi, varsinkin jos se on edullisempaa kuin cuppi-auton rekrytoiminen vastaavaan tehtävään. Toisaalta ne rastit voisi jättää vähän pidemmäksi aikaa sinne pusikkoon ja pitää safari kisat esim. seuraavana viikonloppuna, mutta tähän saattaa taas olla vaikea löytää resursseja .. Siinä päälimmäisiä mietteitä tähän aikaan yöstä.. |
Kyllä tuo suunnitelma ois ihan hyyywä.. :D
|
"jokkis"tyyppinen kisa-auto ? Sille ajeltais yleisenliikenteen seassa ? Parilla tonnilla pitäis myydä varmaankin jarrut valot runko olis varmaan harsittu kasaan jeesus teipillä ja rahamiähet parsiis gorillateipillä ?
|
Hei nyt hän mää hokasin!!
Pitäs tehä sellainen tietokone peli jossa sais 24h ajaa maasturilla ja suunnistaa sillä vois nämä jotka haluaa aloittaa ja koittaa lajia testailla ilman osallistumis maksua eikä tippuis korkealta jos nukahtaa kesken kisan maksimissaan tuolilta tipahtais:) sitten pari kaveria siihen samaan huoneeseen ottamaan bissee ja pyörimään käsikepsi kädessä ja kahluusaappaat jalassa otsalamppu päässä. tunnelman lisäämiseksi vois olohuoneeseen tuoda vaikka toyotan etuakselin siihen vois siitten vaihtaa murroksen 12h kohtiilla. |
Toi olis kyllä hyvä idea että olis joku miedompi luokka mihin vois osallistuu punakilpi autolla. Kun ei oo köyhällä vara pitää montaa autoo kilpien välissä
|
Lainaus:
Ei akselilukkoja Vai yksi vinssi ja sekin edessä Salkkutalja tms.sallittu Renkaat max.31" Kahden henkilön teamit Helpoin halpa luokka olisi varmasti Suzukiluokka. Orggis suzuki 410/413 Renkaat max.lain sallima...muistaakseni 30"9,5/15 Avoimet perät(ei lukkoja) 1vinssi tai pelkästään lifti Jousitus +51mm/2" 2henkilön teamit Katsastettu ja renkaat otteessa sekä muut muutokset mm.jousitus. Joskus takavuosinahan oli muistaakseni Suzukiluokka trialissa vai ajoivatko ne peräti omaa sarjaa,joku muistaa varmasti. |
18h
|
Halpa-miedompi luokka syntyy, kun säännöt tehdään niin että
A) potentiaalisia autoja on jo valmiina mahdollisimman paljon ja B) autoihin tarvitsee lisätä mahdollisimman vähän tai niistä tarvitsee poistaa mahdollisimman vähän Esim. (niitten surkeitten vakio-kitka) lukkojen kieltäminen/poistattaminen sulkee enemmän autoja ulkopuolelle, kuin niiden salliminen: Hiluxit, HJt, pickup Nissanit, Pajerot, Jeepit, jne. Montaako maasturia on edes myyty ilmaan mitään lukkoja, kummallakaan akselilla? "Lukollisia" on varmasti enemmän, näin ainakin uskoisin. Ja uskon myös, ettei monikaan rupea mahdollisen halpisluokan takia POISTAMAAN lukkoa safariautosta. Poistaminenkin on usein kustannus, ja hullua sellaisesta downgradesta olisi maksaa. Punakilpisyys on myöskin kaksipiippuinen juttu: äkkiä siellä viivalla onkin sitten kaikenlaisia lyhennyttyjä koreja, akseliswappeja ja renkaita, joita ei ole leimattu eikä välttämättä saakaan leimattua. Siinä onkin sitten väittely, mitkä muutokset on leimattavissa ja mitkä ei. Sellaisella plaanataan sitten pitkin puiden kylkiä, ja toisaalla toinen yrittää pitää katsastetun käyttiksen kyljet edes joten kuten suorassa. Se nyt lienee kaikille selvää, että mitä enemmän vapauksia tai porsaanreikiä säännöissä on, sitä enemmän niitä myös käytetään. Punakilpisyys tarjoaa houkutuksen käyttää ratkaisuja, joita ei leimalla kelpuuteta. Jos punakilpisten kannattajat tarjoavat jonkin toimivan käytännön tämän välttämiseksi (tavalla, joka on selkeä todeta ilman lakikirjaa), niin siinä tapauksessa voisin myös kannattaa punakilpisten sallimista. Tällaisenaan (=ilman mitään) se ei kuulosta toimivalta ratkaisulta. Mm. sallitun rengaskoon määrittäminen olisi vaikeaa tai mahdotonta, ellei mentäisi johonkin autosta ja leimasta riippumattomaan maksimikokoon. Suzuki-luokka-ajatusta koskee sama kuin ylempänä kirjoitin: tekemällä säännöt niin, että mahdollisimman suuri määrä autoja (eri merkkejä, Suzukit mukaan lukien) menee niihin, sitä suurempi on osallistujapotentiaali. Jos ei omista Suzukia, se pitäisi käydä erikseen ostamassa -se siitä halpuudesta ja matalasta osallistumiskynnyksestä. Katsastettu auto (merkistä riippumatta + punakilpisten ehdotuksia odotellessa), yhdellä tai nollalla vinssillä, nykysäännön mukaan leimalle kelpaavilla renkailla (käytännössä sulkee isoimmat koot pois). Panssarit, snorkkelit, yms, ne kelpaavat leimalle (eivätkä haittaa auton normaalikäyttöä), eli ne kävisivät. Snorkkeli ei kuitenkaan olisi tarpeellinen, koska uittorasteja ei olisi ->eli sen paikallaanolosta ei myöskään saisi mitään lisähyötyä snorkkelittomaan nähden. Tähän rajaukseen sopivia autoja löytyy PALJON. |
Lainaus:
33" pyörät, 3"korotus, vinssi keulilla, pohjapanssarit, kitkalukko takana (orggis), rekisterissä ja käsi GPS:D |
Minun mielestä yhtään luokkaa ei tarvita lisää.:D
Kysymys joka jokaisen kisajärjestäjän suunnalta kuulee on että ei ole autoja kisoihin. Joku haluaa sitä joku tota. Suurimmat syyt löytyy siitä että jos ja kun luokkia olisi vaikka vihkollinen niin ei sinne tule yhtään enempää osallistujia vaikka palstalla niin kirjoitellaan. olin mukana järjestämässä askolan kymppiä ja aika vapaat säännöt loimme kilpailuun. osallistujia oli noin 30 autokuntaa. Hyvin pystyimme kisat järjestämään ja saattoi joku roponen jäädäkkin. Kysymys on että cuppi kisoista on rakennettu järjestäväle osapuolelle bisnes ja mahdollisimman suuret voitot. Itse kritisoin sitä että 140 euron osallistumis maksu on liian suuri cuppi kisaan. Kyllä luulisi olevan noilla maksuilla vara antaa paitoja / oheistuotteita jokaiselle osallistujalle maksoi se maksun sitten vaikka paikan päällä. Palkinnot joita kisoissa jaetaan on joskus ihan naurettavia suhteessa kilpailuun. Sanotaanko näin että pienentämällä osallistumis maksua niin varmaan osallistujia tulee enemmän, ajaa ne sitten vaikka 5 h safaria. Tämä on vain minun näkemys asiasta, mutta toivon että en ole ihan metsässä. :):):):):):):):) Jeep Keltainen Timo Myllynen Askolan Off Road Ry www.askoff.fi |
Mikä estää kisatoiminnasta kiinnostuneita osallistumista modi-luokkaan? EI MIKÄÄN!
Oma asenne ehkä lähinnä? Tai jos on suuren suuret murroksen murskaus renkaat alla niin toki on vaihtoehtona aina PROTOTYPE. Siinä sitä pääsee kisatilanteesee tutustumaan ihan samalla tavalla kuin missään mahdollisessa ENTRY-luokassakaan. |
Miten onko näissä kisoissa kuinka usein ympätty mönkijät samaan kisaan?
Sillähän varmaan saisi myös lisää porukkaa, vaikka ei se tuohon pää ongelmaan auta. |
aika simppeliä
HS / Safariluokka sopivin säännöin ja hinnoin -> kun ei palkintoja -> ei synny kilpailua -> ei "pakotetta" rakentaa kalliisti ja paljon Antaa mahdollisuuden tutustua lajiin, vaatii järjestäjiltä toki hiukan asennoitumista, ja "helpohkoja rasteja" joita saa ajamalla, ja aiheuttaa ehkä rastien jakamisen eri luokille... Eli ei ehkä HS autoja Proton rasteille... Tai ainakin selkeät Safarirastit jotta riittää jotain ajettavaa ilman kammo kiipimisiä tai upotuksia. Nykykisoihin jos joku uskaltais lähteä sillä "setämiehen citymaasturilla" allterraineilla tai muilla vanhoilla kitkarenkailla, ei pääse edes lähtöalueelle saatika pois puhumattakaan rastialueista. Ja tällainen luokka palvelis myös monia, jotka tykkää ajella kisoja hiukan rennommin, eli ei palkintomielessä Perusasetukset tälle luokalle kuten Himalajassa oli, eli näistä ei apuja kisapeleille... Ei oo vaikeeta... Aikoinaanhan mönkkärit oli autojen kanssa joissain kisoissa, aiheutti omat "vaivansa" puolin ja toisin, sisälsi myös riskejä. |
Lainaus:
Minkä takia rastialueelle meno pitäisi tehdä toisille autoille mahdottomaksi (esim TML jotkut rastialueet?),eikö sieltä itse rasteilta pitäisi sitten ennemminkin löytyä se haaste kaikentasoisille autoille? |
ja nyt kaikki jotka olis valmiita ajamaa nyky luokissa nyky säännöilla ilman cup pisteitä ja kisakohtaista tulosta hintaan 50-70e per kisa huutaa hep ni nähtäis onko tulioita paljonki ja jotta se toimisi ns entry luokkana ni ei koske niitä jotka jo ajavat cupissa.
Niin ja minähän en edusta mitään järjestävää seuraa |
Hep,ollaan tulossa näillänäkymin Rangella kokeilemaan muutamaan kisaan.
Auto punakilpinen,eli ajetaan Modissa,jos ei muuta luokkaa ole kilvettömille ensi kaudella tarjolla. |
no äkkiä ajatellen hep, vaikken tuota osallistumismaksua edelleenkään isoimpana jarruna pidä, kokonaiskisaviikonlopun hinnassa yks 60 - 70 euroa ei ole se ratkaiseva asia
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 16:58 (GMT +2). |