![]() |
Maasturi hankinnassa
Oon täjyttäny 18 tossa muutama kuukausi sitten ja inssi ois perjantaina.
Nyt ois mielessä ostaa maasturi, intohimoinen metsästäjä kun olen. Mutta millainen maasturi kannattaisi ostaa ekaksi autoksi? hinta max 6 tonnia. Mulla ei kauheasti ole tietoa maastureista, joten ehotelkaas joitain varteenotettavia autoja. Pajeroita oon kattellu, mutta varmaan niitä löytyy muitakin hyviä? Pitäisi olla bensiini, mutta laatikolla ei niin väliä.Bensiinimaastureissa vain taitaa olla vähän tarjontaa, oonko oikeassa?Pellit tulisi olla hyvässä kunnossa, koska en hirveästi autoja ole korjaillut.Mitenkäs kilometrit haittaa maastureissa? esim onko 300000 vielä paljon?Ehotelkaa erilaisia ajopelejä perusteluineen. Varsinaiseen offaamiseen auto ei tule, mutta menohaluja autolta pitää kuitenkin löytyä. Mieluusti haluaisin kunnon maastoauton, enkä mitään kiinanihmettä=) Ja korjaamiseen ja huoltamiseen saa antaa neuvoja, kun auto on sitten joskus pihassa. Mihinkään isoihin toimenpiteisiin ei tiloja ole, mut peruskorjaukseen kyllä. Toivon mukaan saisin hyviä ehdotuksia ja neuvoja, jotta saisin auton, niin pian kuin mahdollista. |
Ja sitte ku aletaan ettiä Maastoautoa jolla pääsee ajelemaan myös vähäsen ahtaammas lepikos ja pienillä upottavilla poluilla sinne sorsanmettästys rantaan asti. Niin pikku-Suzuki tai isolohko-Suzuki on ainoa oikea valinta, tekniikka on yksinkertaista ja toimivaa, osat kestää paljo enemmän kuin uskois eikä tartte lentokentän kokosta aluetta puiden väliin et mahtuu :D
ei herneitä hengityselimeen jeeppi-miehet ;) |
esim.
http://www.nettiauto.com/suzuki/jimny/4332794 Rupee saamaan sopuhintaan, ja vuosimallit senverran uusia että ei ihan heti luulis esappia tarviivan. Tielläkin ihan puoli-inhimillinen ajettava. |
Lainaus:
|
Tarvittava kuljetuskapasiteetti ratkaisee aika paljon autonvalinnassa. Jos on tarvetta saada neljä ukkoa, koira ja kuutio tavaraa metsään niin SJ4xx ja Jimny on poissa kuvioista. Jos riittää pienempi kuljetustarve niin noi on loistavia vaihtoehtoja, ehkä Jimny eritoten. Riittääkö sulle pick-up ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eipä kai muulla niin väliä ole kunhan on japanilaisvalmisteinen, ni sillä uskaltaa lähteä pidemmällekin kun kotikylälle :):)
|
Ja koska kyseessä on 18 v kaiffari,ja "metsälle" pitää päästä niin Bertta on hyvä katiska jolla pyytää vaikka mitä, mutta tollasen V8 Jeepin pystyy parkkeeraamaan valkolohkotiilisen omakotitalon kivettyyn pihaan vaikka olisi ronkelimpikin äijä portinvartijana...:D:D:D
|
Älkää ny heti mitään susukia nuorelle alottelevalle maasturistille, menee into maastureihin aika äkkiä. Eikä autolla tarvi umpimetsässä ajella, se on sitäpaitsi lähesaina laitontakin.
Tiesitkin varmaan ettei alle 10l/100km kuluttavaa bensamaasturia olekkaan. |
taitaa olla nuorellamiehellä kaasun asento sellainen että edes 20l/100km ei piisaa.. pensana. ainakaan pe ja la iltana ekoilla liukkailla :D ainakaan isommilla maastureilla..
budjetti vaikuttaa aika paljon, ja paljonko tulee kilsoja tolla maasturilla, ainoa auto? jne jutut.. |
max 4 henkeä + tavarat pitäs autoon mahtua, mutta useimmiten yksin mettälle menen.Ei siis iso tartte olla. Ajeltua varmaan tulee, koska joka päivä olen metsällä tähänkin asti käynyt=) Kaupungissa ei paljoa tule ajeltua kouluun ja kottiin korkeintaan. Ja ajetttavuudelle ihan sama kunhan eteenpäin pääsee, se tulee mettästysautoksi.
|
Lainaus:
varovasti saattaisin jotain 4veto portteria tjsp. harkita ehdottavani myös jos sitä offia ei meinaa ajaa |
Toyota alle vaan niin on ainakin luotettava..oho..tulikos laitettua nyt toyota +8 lasit päähän..heh
|
Lainaus:
Itse voisin melkeinpä sanoa että katselet omaa silmää,kukkaroa ja tarpeita miellyttävän auton,käyt koeajamassa sen ja jos se tuntuu omalta autolta niin sitten ostaa sen. Nimittäin jos alat netissä kysymään mikä kannattaa ostaa saat niin paljon eriäviä mielipiteitä että helpompi kävellä. Esim itse jos haluaisin Pickupin,niin en näe edes Hiluxia vaihtoehtona,mikään muu vituta niin paljoa kuin se että istutaan suoraan lattialla, jalat tulee kipeäksi ennekuin saa turvavyön kiinni,kun taas joku voi päästellä sillä sen 1000km yhdeltä istumalta eikä tunnu missään. |
4runner hyvä vaihtoehto jos bensaan riittää rahaa.
|
Itse kun en ole mikään merkkifanaatikko, niin aika paljon on tuohon vaihtoehtoja. Toi mätävika ongelmahan on ihan jokaisessa maasturissa. Toisissa pahempi ja toisis ei. Eli ei muuta kuin autokauppoja kierteleen ja tutkaileen. Tornio sulla näky olevan asuinpaikkana, niin kannattaa Ruotsin puolen autojen hintatasoa kans katella ja käydä siellä olevia kotteroita katsomassa myös.
Mutta Jeepit ja Roverit vois olla aika soppeleita tuohon sekakäyttöön ja noista löytyy hyvin bensaversioita valkattavaksi. Sit on tietty isompia, eli Chevyt, Fordit ja Dodget esimerkkinä, mut ne on jo melko leveitä ja suuria joo......itellä tosin oli joskus aikoinaan useamman vuoden isokoppanen Chevy Blazer ja kivaa silläkin oli ajella....ihan siis maastossakin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En suosittele oikeaa maasturia ensimmäiseksi ainoaksi autoksi ollenkaan, joku kevyt taloudellinen pickup vois olla järkevä kun ajoa tulee kumminkin enemmän kun tarvis..
Paitsi jos et ole köyhä niinkuin minä, budjettikin on ihan järkevä jos on sitten resursseja sen maasturin korjailuun.. Oikeastaan panostaisin enemmän uudempaan autoon jolloin rahaa menee samanverran kuin vanhemman hankintaa ja korjailuun. Harrasteautot on tietysti ihan oma lukunsa, tämä siis vain yksi mielipide.:rolleyes: |
Minä olisin kallistuvainen myös suosittelemaan jotain muuta kuin maasturia ensimmäiseksi autoksi. Silloin tosiaan ajomäärät muodostunevat niin isoiksi, että maasturi ei ole taloudellisesti ollenkaan kannattava vaihtoehto.
Ja jos kuitenkin maasturi, ei missään tapauksessa Range, tai muukaan Land Rover tuote, ainakaan 25 viimeisen vuoden ajalta. Minulla on Range 3,5 V8 ja Suzuki SJ 413, kummatkin vuodelta -87. Suzukilla on ajettu noin 322000km ja Rangella noin 260000 km. Suzukille ei ole tarvinnut tehdä juuri ollenkaan korjauksia, mutta Range on vähän väliä remontissa jos jonkin asian rikkoutumisen vuoksi. Jopa moottoriin on jouduttu tekemään kansiremontti vaikka isolla koneella on ajettu noin paljon vähemmän kuin Suzukin pienellä moottorilla joka vain kestää ja kestää. Itse en ainakaan suosittele Range Roveria enää kenellekään. |
Just kun meinäsin suositella rangea:)
Ainakin itelle olis kelvannu ekaks autoks taunuksen tilalle;) |
Luulenpa, että mulla ekana autona 70-luvun alussa ollut Kupla vuodelta -62 oli kuiteski paljon halvempi kun joku monimutkaisempi ajoneuvo. Ja nyt osaan arvostaa edelleen yksinkertaisuutta ehkä just tuon takia.
|
jos ei tuo bensa kone oo pakollinen niin osta toyota landcruiser hj 61. Henkilöautona 6 paikkanen ja tavaratila yli 1000L. Tehoa rittää, maasturiks. Vakiona 100% lukot= pääsee hakemaan sen hirven pahemmastakin suosta :) Vetää saa tuolla 3500kg. Kehun tätä merkkiä/mallia sen takia et olen ollut todella tyytyväinen omaan hoojiihin vaikka auto on jo koht 23v vanha.
|
No tuli itel mielee toi 4 runneri :) Mistäköhän johtuu. Ite ainakii kaikki ajot sil ajannu kohta 2 vuotta. Bensaahan se vie kaiken minkä laittaa. Ja se takaluukku aika surkee keksintö. Muuten hyvä ajella ihan asfaltti teitäkii.
|
No nyt muuttu maasturin hankinnan edellytykset jonkin verran. Aiemmin meinasin että pitää olla bensa koneella, mutta tuli katottua paketti/huoltoautoksi rekisteröimistä niin tulinkin toisiin aatoksiin. Pajeroita oon kattellu, etenkin pätkämalleja. Eli nyt voitte kertoa kokemuksianne myös kiisseli vaihtoehdoista.
|
Tuolla budjetilla saat jo aika näppärän maastovehkeen. Mutta kokemuksesta suosittelen jättämään pari tonttua vielä varalle jos tuunaus kipinä tai äkillinen korjauksen tarve ilmenee.
Jos tarkoitus oppia joskus itse korjaamaankin sitä niin sitten kannattaa unohtaa nykyajan sähköihmeet jossa merkkivalon palaminen tarkoittaa menon katkeamista. :D |
Vieläkhän en oo sopevaa autoa löytäny, mutta merkit ja mallit alkaa olla selvillä.
Elikkäs kiinnostuksen kohteena pätkä pajero pätkä tojota suzuki (ei vitura) tojota ois kova sana mutta tuntuva jokseenki hintavilta verrattuna paje/suikkeli Mitä ny tarjontaa sellaillu, nii tuntuu olevan yleistä että maastureilla on ajettu se + 300 000km. Että kuinka ne kilometrit nuisa haittaa, kiisselikonneissa kilometrit ei vissiin haittaa nii paljon kuin bensakoneissa?? Onko kestävyyen kannalta väliä onko auto tomaatti vai manuaali lootala?? Kumpaas tet suosittelisitta?? Tuosa ny joittain kyssäreitä, koska maasturikuume vain kasvaa kasvamistaan :D |
Lainaus:
|
Meinnaakko että 300 000 ei olis vielä paljoa?
itteäni vain huvittanu ku kattonu ku myyään autoja joilla mm. 550 000 ajettu :) |
Lainaus:
Voi se 1.000.000 Km ajettukin olla parempi kuin se 299.999 Km ajettu, jos on uusittu kaikki... |
No mitäs tuosa maasturin ostosa sitten kannattaa huomioon ottaa.
Nimittäin Rovaniemelä ehkä käväsen yhtä pajea kattomassa, nii mihin siinä pitäs huomio kiinnittää, ei varmaan kuiten penkkien kulumisseen :D Kertokkee tet viisammat nii tullee minustaki viisas, ehkä sitten joskus :D |
Se että tekniikka pelaa. Öljyt ja nesteet ovat niille kuuluvilla paikoillaan eivätkä sekaisin. Laatikko ja voimansiirto ei ääntele omiaan ja vaihteet vaihtuu. Kone käy hyvin. Neliveto pelaa.
Kysy autoon tehdyt huollot milloin on tehty. (jakopää remppa, vaihdetut osat ym.) Sit peltihommat, jos oot halukas tekemään ruostekorjausta niin sitten ei haittaa ruosteet. Yleensäkin myös kannattaa valita auto sen käyttötarkoituksen mukaan. |
Kiitoksia näistä tiedoista, eiköhän tämä tästä vielä vi*uiksi mene. :D
pitäs vaan jostain löyttää sopiva vekotin itelle, mutta ku kaikki on perskeleen kaukana. Pittää vissiin muuttaa ensin etlhän ja sitte vasta ostaa auto? :) |
Etelän autot tuppaa monesti olla suolan syömiä. ;)
Mihinkä käyttötarkoitukseen autoa haet? Täysveriseen offroadiin, silloin tällöin offailuun, metsäreissuille vai sitimaasturiksi? |
Mettälle meno autoksi pääasiassa, mutta mettätiet ei nyt Venäjän
kärrypoluista poikkea eli kyllä autola pittää olla haluja mennä myös mettähallituksen puolelle. unohtamatta sitä että mitä suuremmalla todennäköisyydellä seki homma lähtee lapasesta ja alan harrastaan offia ihan kunnola. Ihan normi mettäauton tartten, mutta varmaan laitelen siihen koroketta, ehottomasti vinssi, työvaloja yms "perushommia" . Sitten ku varallisuus antaa periksi niin sitten alethan hifistelleen. :D Peltihommia haluaisin oppia tekkeen ja muitaki perushommia. Nii ja renkhat tullee hankintalistalle varmaan ensimmäisenä, mutta se on sen ajan murhe se. |
pakko nyt vielä itekki lisätä kokemuksia sen verran että nyt on kolmas tojotan maasturi menossa ja vaikka hinnakkaita ovatkin muihin verrattuna niin ovat olleet myös hyviä, hiluksi oli hyvä peli muuten mutta ohjaustehostimen puuttuminen meinasi olla vähän vittumaista välillä ja laiska oli kuin mikä (2,4d LN65) sitten tuli sen jälkeen HJ60 landcruiser, tämä oli jo mukavempi ajaa kun löyty ohjaustehostin mutta vähän tehotonhan tuo vapari kone kuitenkin oli (4.0d) mutta toimiva, läks aina käyntiin kovastaki pakkasesta (paitti silloin ku oli menny kaikki hehkut pimeeks) mutta oli sitten niin mätä että myin pois ja nyt on kierroksessa HDJ80 landcruiser, tämä on hyvin huollettu ja ruosteeton yksilö eikä kilometritkään tunnu vielä missään (740tkm) ja vielä toistaseksi ollut laakinpeli ilman mitään vikoja (ollut minulla nyt vähän yli 2kk) eli itse sinun tilanteessasi kallistuisin HJ61 tai LJ70 landcruiseriin:) kattoo vaan ettei oo ruoste kovasti päässy iskemään ja että voimansiirto ei pidä ylimääräisiä mekkaloita sekä muut perusjutut mitä on jo aiemmin mainittu.
|
Jos siis pajeroa olet menossa katsomaan niin onko IC vaiko pelkkä TD?
Jos pelkkä TD niin kuuntele laatikko tarkasti ettei pidä ylimääräistä melua,toki sama myös IC:mallissa muttei ole niin herkkä kuin tuo "pikkuloota",rungontakapää,siitä mistä alkaa nousemaan,kannattaa tutkia kunnolla ruosteen varalta ja kokeilla sormella niistä rei´istä että ovatko täynnä hiekkaa. Etujalkatilojen kulmat happanevat kans aika tehokkaasti. Jos saat mahdollisuuden niin kokeile vähän vedättää nelivedolla kovemmin,ettei jakiksen ketju hypi ylitse. Ja sitten tieten nuo muutkin ettei moottori kolise ja perät ei äännä yms. Ja se tärkein,katso ettei tee painetta paisariin. |
Itsellä ollut toyotan hj60, hj61, 160 patrolli ja nyt uusimpana rj70 cruiseri. Toyotat on ollut pommin varmaa tekniikkaa, uusimpaan olen ollut todella tyytyväinen. Lähtee pakkasella avaimesta, lämpiää nopeasti, takaluukkuun mahtuu kaksi koiraa, etukallistuksen vakaajan otin pois ja vakiorenkaillakin menee aika pahaan paikkaan, lisäksi on tuo 3 hengen takapenkki ilman mitään mauttomia dieselveroja. Mitä itse tulee mieleen niin tuo voimansiirto kannattaa tutkia, ettei murrokset pauku ja ja kardaanit klonksu/tärrää, jakolaatikko ulvo, vaihteet pysyy päällä/menee päälle. Ohjauksessa on äkkiä paljon väljää jos on isot pyörät eikä ole kuin ajettu. Öljyvuodot, ettei kaikki paikat ole märkänä päältä ja ajettu kuivana. Ja jos sitä autoa on hitsattu niin kannattaa vähän tutkia kuinka on hitsattu, viimeksi kävin itse katsomassa sellaista lj:tä mihin oli puheissa hitsattu ja massattu runko viimeisen päälle, alle kurkistin ja päätin etten osta. Max millin pellistä lätkitty mätien päälle ja reunoilta parilla hepillä kiinni, olisi saanut tehdä kaikkea muuta kuin ajaa vaikka oli vuosi leimaa. Myyjää haastattelemallakin selviää paljon, kyllähän se koittaa kierrellä ja kaarrella asian vierestä jos kysyt suoraan esim että onko mätä paska vai oikeasti hitsattu. Ja jos kaupat pitäisi syntyä 5minuutissa eikä saisi käyttää vähän aikaa tutkimiseen niin susihan se on, varsinkin jos 6k autoa ostelet niin vähän saa jo katsellakkin erimalliin kun 100-200 romuja.
|
Jojotat on MINUN mielestä yliarvostettuja... pyyntihinnat monesti IHAN tolkuttomia, ja jos tykkää ajaa PELKÄSTÄÄN siellä metsässä, tai katujyrällä normiliikenteessä, niin kannattaa valita se Hj...:eek:
Mutta yleisesti ottaen mikä vaan vehje kestää kilometrejä, jos sille on tehty muutakin kuin ajettu. Ps. montakohan "toyota-on-ainoa-oikea-maastoauto" - uskonlahkoon kuuluvaa offaajaa suututin? arvauksia.., anybody? :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D |
Lainaus:
|
Täältä yks lisä ääni sekottaan pakkaa.
Itellä ollu mettäautona sukisuki ja rocky ,nyt on gen1 -90 pajero. Näistä viisastuneena voin kertoa että jätä suosista kaikki lehtijousiset pelit pois laskuista. Mettäkäytös kuitenki eniten tulee maantietä ja korkeintaan huonoja mettäautoteitä. Tuolla nyky pelillä on 100x paree ajaa ku muilla edellisillä vaikka oon koittanu ajettavuuteen panostaa. Toiseksi suzuki ja muut pätkä pelit on aivan liian pieniä. Tavaraa yleensä kuitenki mukana aikalailla. Itte suosittelisin jo ennemminkin esiin tullutta syncro transportteria. Menee yllättävän huonosta paikasta ja tilaa on vaikka muille jakaa. Sielä myös yöpyy tarvittaes. Tälläisen kun löytää hyvin huolletun niin kilometreistä ei kannata peljästyä. 2,5tdi on myös aika hyvä kulkuinen eikä vie yli 10l vaikka polkiski. |
Kiitokset kaikista näistä kommenteista! Johan sitä nyt taas vähän viisastuthin :D
|
Lainaus:
Sieltä vaan ihmettelemään. http://www.slck.net/viewtopic.php?t=6991 Olkoonkin yliarvostettuja mut laatu maksaa. Ei ne pajeroiden koneetkaan mitään ikuisia ole. |
Lainaus:
Sen verran voin vastata, että tojotan omistajilla on varaa olla suuttumatta miehelle jonka autona on pajero. Topicin aloittajalle vastaan, että osta HJ61. Suorituskyky ja ajo-ominaisuudet kohtuulliset ja pärjää maastossa etenkin hieman karkeammilla kumeilla varsin hyvin sekä 12-ht:n soundit hieman mukavammat kuin esim. pajeron nuhainen pöhinä riippumatta siitä oliko bensa tai diesel. Ihan sama montako pajerokuskia suututin |
pajero
vaikka itsellä on pajero niin jos oikeata maasturia etsii niin kierrejousilla, ja jäykillä akseleillla tietysti kunnon lukot. ja diesel tietysti:) ja hyvät renkaat, oli auto mikä tahansa. mutta sehän ei vaikuta auton ostoon ku niitä saa kaupasta ostettua.
|
on tuo hoojii turhan iso meikäläisen tarkotukseen, ku pääsääntösesti kuiten yksin koiran kanssa metälä käyn. hyvä auto kait tuoki kuiten olis=)
|
no eipä sulle jää sitten kuin kaksi vaihtoehtoa tojota lj tai hilux ;)
|
Lainaus:
EDIT: Ja jos ugly äänistä ruetaan puhumaan niin eipä se 12-ht:kaan mitenkään ihmeellinen ole,samanlainen japanialainen turisija kuin muutkin. Kyllähän 6pyttyinen kuullostaa aina paremmalta kuin 4,mutta vasta kun tilavuutta on 5,9l ja valmistajana Cummins:cool: |
Osta Grand Cherokee niin sulla on enemmän autoa
Käy länsinaapurista hakemassa tuollainen niin siinä on autoa enemmän kuin noissa puoli miljuunaa ajetuissa Toyotoissa :rolleyes: ja jää vielä rahaa hiukka varusteisiinkin vaikka verotkin joutuu maksamaan. Varaosiakin varmaan löytyy yhtä hyvin kuin Japanilaisiin. Tilaakin on enemmän kuin pienessä Suzukissa.
Jeeppimiehet varmaan osaa kehua paremminkin. :D http://www.blocket.se/vasternorrland....htm?ca=11&w=3 Ja jos dieseli pitää olla niin tuossa ja melkein heti rajantakana naapurissa. http://www.blocket.se/kalix/Jeep_Gra....htm?ca=11&w=3 |
Enpä sanoisi että se diesel on ainoa oikea, kyllä se bensakin on toimiva. Varsinkin jos ajoa ei kertakaikkiaan ole ja takapenkkejä tarvitsee. Ei tulisi heti mieleen maksaa edes 500€ veroa, saati sitten kun todellisuus kunnon maasturin osalta on n1000€ vuosi takapenkkien kera. Tietenkin rahalla saa ja hevosella pääsee :) Ja jos nyt sen turbon haluaa, niin saa sen sinne bensakoneen kylkeenkin viheltämään.
|
Lainaus:
okei hieman offtopikia |
Mites se muuten nuisa s´dieseleissä on että paljonko niihin tullee lissää maksettavvaa pelkän dieselin lisäksi?
Miten pakettiauto taika huoltoauto eroaa normaalimaasturista? Jos oikhen oon ymmärtäny niin ainaki joku vero oli vissiin huoltoautola pienempi?? Ja mitenkäs auton saa katastettua huolto áutoksi, mitä pittää tehä sille ja mitä sen katastus tullee maksaan?? Ehkä jonku mielestä tyhmiä kysymyksiä, mutta pakko kysyä kun ei asioista vielä niin kauhiasti tiä. :D:D |
Jos japanilaista niin tuossa vähän ajettu eikä pahan hintanenkaan :):rolleyes: Haittana vain tuo hakumatkan pituus :(
http://www.blocket.se/stockholm/MITS....htm?ca=11&w=3 |
huolto ja paketti eroaa normaali maasturista veron määrästä ja yleensä henkilömäärästä.
huolto autot taitaa kaikki olla 2 paikkasia mutta paketti autoja on ennen saanu tehä 2+3 istuttaviksi kovilla lisäpenkeillä. esimerkkinä 3000kg kokonaispainonen henkilöauto: diesel vero 733.65€/vuosi ajoneuvo vero 361,35€/vuosi sama pakettiautoksi rekisteröitynä: diesel vero 98,55€ huolto autossa onko vielä pienempi? ajoneuvo vero 361,35€ bensa maastureissa tulee maksettavaksi vain tuo ajoneuvo vero trafin sivuilta voi käydä lukemassa nuita vero juttuja http://www.trafi.fi/verotus/ajoneuvo...ja_maara#Maara toivottavasti tässä unen pöpperössä tuli edes jotaki auttavaa teksitä :D |
huoltoauto on pakettiauto ja näin ollen täysin sama vero. Auton hankinnassa kannattaa muistaa, että ainoat kulut ei ole hankintahinta ja bensa/diesel vaan kylkeen tulee lisäksi maksettavaksi tosiaan verot ja vakuutukset vuosittain jotka o taitaa pienimmilläänkin olla yhteensä 500e luokkaa per vuosi ilman vakuutusbonuksia.
|
Lainaus:
|
Vakuutuksissa on melkolailla eroa, omassa jeepissä fennia tarjosi 1202€ vuosi, if samoilla ehdoilla 620€ vuosi.
Kannattaa kilpailuttaa!! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja topicin aloittajan kysymykseen tarjoan minäkin ratkaisuksi hyväkuntosta ja hinnaston yläpään HJ61:stä, niin pääsee ajelemaan luotettavalla laitteella eikä tarvii alkaa ekana päivänä tekemään niitä vaikeemman tason remontteja. Hyvien 61:sten jälleenmyyntiarvot tuntuu vaan nousevan vuosi vuodelta, joten sellaisen ostaminen on vähä niinkuin sijoitus =) |
No mites se biili sitten tehhään huoltoautoksi? :) Onko siihen jottain erityisvaatimuksia. Monesa huoltoautosa oon nimittäin nähäny ruuvipenkkejä sun muita kiinnitettynä autoon, että onko ne pakollisia? Maksaako tuo rekisteröiminen muuten paljoa?? Entäs sitten ku vaihtaa isompaa renkulaa tai tekkee korotusta, niin ne vissiin pittää muutoskatastaa?? Ja paljonko semmoset operaatiot sitten maksaa? Tyyhriiksi se tullee tämä maasturilla ajaminen! :D Noo, mutta harrastukset maksaa...
|
Kyllä mie silti aattelin pysyä näisä pikku/pätkä malleissa, koska emmie tillaa tartte ku itele, koiralle ja asseille :D Turhaa mie mittään jättimaasturia ostan. Ja onhan nuo pätkät paljon hienompiaki :D
|
Mulla olis uuskoppanen Toyota LJ-70 (5-hengen + vinssi + hydraulinen aurausvarustus), tai Volkswagen Transporter Doppelcabine 4x4 Syncro (6-hengen) joutilaana... ;)
Molemmissa tasauspyörästön lukot ja lisäpenkit, eli ovat pikkuveroisia. Ei joskaan ole halvimpia, mutta toimivia ja huolettomia. |
Eeeeei pensa maasturia!
Mulla oli ensimmäisenä maasturina (bensa) RJ70 vm. -90 ja mukava se oli ajoltaan jne... mutta kulutus on sitten niin uskomattoman korkea 22-25 litraa satasella (TAKAVETOSENA!) tosin 33" renkaat. Nyt kun on saannut myytyä ton pois niin voikin sitten rehellisesti sanoa ton kulutuksen :D
Ja noi pensa maasturit on sit oikeesti aika tehottomia dieselin verrattuna jokasessa pienemmässäkin ylämäessä hyytyy. Tosin onhan niitä pensamaastureita isolla koneella, jotka ei jää jalkoihin mutta se kulutus on sitten aivan omaa luokkaansa. Kun kerran dieselin ostat niin ei enään bensa hirveesti houkuttele. Näin ainakin käynyt mulle monen bensa auton jälkeen, vaikka dieselin hinta on noussut niin se dieseli kun tuottaa niin paljon enemmän voimaa pienemmällä kulutuksella. Tää nyt on vaan mun mielipide... Ja monen muun :D |
Pätkä pajeron kanssa ainakin joutuu painoa lisäämään että saa huoltoautoksi,sen rajahan oli muistaakseni omamassa väh 1800kg ellei ole muuttunut ku ei jaksa etsiä. Ja huolto autossa voi olla maks 3paikkaa,kun penkkien pitää olla samalla rivillä ja nuita mitsuja ei paljoa sohvalla löydy niin niissä joutuu tyytymään liki aina 2paikkaan.
Mutta käy kokeilemassa useampaa kuin yhtä ja erimerkkejä niin silloin löytyy se oma auto parhaiten,koska itsellä ainakin auton pitää tuntua mukavalta omasta mielestäni eikä muiden mielipiteet kiinnosta juurikaan yhtään. |
mittää pajeroa kannata ostaa:D ku hj61 lukkoakseleilla ja mekaanisella vinssillä niillä pääsee jo pitkälle kun vielä vähä korottaa sitä (soa)
|
Pätkä pajeron kanssa ainakin joutuu painoa lisäämään että saa huoltoautoksi,sen rajahan oli muistaakseni omamassa väh 1800kg ellei ole muuttunut ku ei jaksa etsiä. Ja huolto autossa voi olla maks 3paikkaa,kun penkkien pitää olla samalla rivillä ja nuita mitsuja ei paljoa sohvalla löydy niin niissä joutuu tyytymään liki aina 2paikkaan.
Mutta käy kokeilemassa useampaa kuin yhtä ja erimerkkejä niin silloin löytyy se oma auto parhaiten,koska itsellä ainakin auton pitää tuntua mukavalta omasta mielestäni eikä muiden mielipiteet kiinnosta juurikaan yhtään. Onko siinä muita "vaatimuksia" kun tuo istuinten rajotus kahteen tai kolmeen? Kyllähän tuota tulis kokkeiltua monennäkösiä pelejä, mutta kun kaikki on nii pirun kaukana (+200km) nii ei viittis kuitenkaan hukkareissuja kovin montaa tehä :D Suikkeli olis mun tarkotukseen varmaan aika passeli, koska ovat bensakonneella nii ei tartte nuitten verojen kans leikkiä ja ovat kuiten vissiin "pieni" ruokaisia.Muta tehoahan tuosa sitten taas ei ole juuri nimeksikkään :D Tällä hetkelä hankinta listala ykkösenä Gen 1 pätkä pajero |
[QUOTE=ärjyy70;839111]Nyt kun on saannut myytyä ton pois niin voikin sitten rehellisesti sanoa ton kulutuksen :D [/QUOTE
Tässä taas asia joka aivan v***n perseestä, ensin puhutaan paskaa myydessä minkä suustaan ulos saa ja sitten kun on romu pois nurkista niin naureskellaan kuinka taas onnistuttu kusettamaan jotakuta. Näitä lisää niin kauppa käy ja ihmiset tyytyväisiä! |
[QUOTE=Suikkeli olis mun tarkotukseen varmaan aika passeli, koska ovat bensakonneella nii ei tartte nuitten verojen kans leikkiä ja ovat kuiten vissiin "pieni" ruokaisia.[/QUOTE]
Pieniä ja ketteröitähän nuo ovat mutta pieniruokasia ei sitten välttämättä, varsinkin jos on raskas kaasujalka niin soppa katoaa mukavasti :) Pieneen koneeseen ja tehoon nähden aika paljon vie nuokin, kaverilla ollut 4 suiskan 410 ja vitaraa, 15l on varmaan todellista satasella. Kompromisseja joudut joka suhteessa tekemään ostat sitten minkä tahansa, yhtäkään tehokasta, tilavaa, pienikulutteista, etenevää ja halpaa en ole yhdelläkään merkillä nähnyt :D |
Jimnyt ei muuten ole pahan hintasia tuolla ruotsin maalla, ja verojen jälkeenkin jää vielä mukava hakupalkka suomen hintatasoon verrattuna.
Katotaan taloustilanne ens kesänä, mutta mielessä ollu ennen syksyä hakea moinen ruåtsista. Tuommonen 02-03 vitosen huitelle varmaan irtoais, ja veroja tonni-puolitoista. Tuossa aiemmin syksyllä oli tarjolla jopa alle 3te jimnyjä, kattelin että ois nelosen budjetilla moisen 00 vai oliko 01 mallisen suomeen kilvittäny. Täällähän nuo näkyy maksavan kutosesta ylöspäin, ja joku 03-04 kympin huiteilla. Ja saksan maalta löytyy myös moisia, hakumatka vain pidempi... Halvimmasta päästä maastureista ylläpitokulujen puolesta, ja juttujen mukaan kulkee myös ihan riittävästi, että voi suomen rajotusten mukaan ajella, ei tarvi olla 80-lätkä perässä tien tukkona (abs:iton paku, tai huoltoauto ovat moisia köröttelyautoja). Motarilla eli sataa en oo jimnyllä ajanu, mutta moisella on minut ohitettu, ja yllätyin kuin kovaa näky menevän, ku itekki sakkonopeuksia satasen alueella ajoin. |
[/QUOTET Tässä taas asia joka aivan v***n perseestä, ensin puhutaan paskaa myydessä minkä suustaan ulos saa ja sitten kun on romu pois nurkista niin naureskellaan kuinka taas onnistuttu kusettamaan jotakuta.
Näitä lisää niin kauppa käy ja ihmiset tyytyväisiä![/QUOTE] Kyllähän jokaisen pitäisi sitä tietoo muualtakin hankkia kuin vain myyjältä muun muassa muiden kokemuksia jne. aivan kuin tämänkin ketjun aloittaja... Ymmärrätkös kun jos myyn autoa niin en voi ruveta haukkumaan sitä lyttyyn ja en koskaan ilmaista rahaa ole keneltäkään havitellut, vaikka ollut mahdollisuuskin!! Mutta jos joku on sinisilmäinen/halukas ostamaan niin en rupea estelemään. Ja tuon RJ70 myydessäni kerroin että pensan kulutus on korkeampi maasturissa ja renkailla on vaikutusta asiaan. Siitä pitäisi jo jonkun verran ymmärtää! Ja hyvähän auto se oli muuten kaikin puolin ja tuo bensan kulutus vanhemmissa maastureissa on isompi, sille ei voi yhtikäs mitään vaikka kuinka haluaisi piste. |
Jep, ja jossei voi autostaan rehellisesti kertoa niin kertoo paljon autosta/myyjästä. Kohtuu paska maku jää kaupoista jos myyjä myy rempatulla koneella ja viimesen päälle hitsattuna autoa ja uhraat siihen monen tonnin ostohinnan lisäksi useita tunteja hitsaamiseen ja taas tonnin pari moottoriin. Juuri tällä tavalla monelta jää harrastaminen lyhyeen mikä on sääli. Kyllä ainakin itse voin haukkua jo ennen kuin autoa tullaan edes katsomaan kuinka kamala se on ajaa ja laitettavaa löytyy sieltä sun täältä ja ettei kulje henkäyksellä ainetta, toki jotain jää aina kertomatta, mutta se ettei polttoaine mittari toimi on eri asia kun että leimasetä laittaa ajokieltoon! Menee ot mutta pakko sanoa mielipide.
|
Kiinnostus maastureihin tosiaan kova ja koko ajan kasvaa! :D
haluaisin saaha mahollisimman paljon vaktoja pöydälle liittyen aihheeseen. Nähä se tieten on, että hyvvää ei halavala saa ja hyvät on sitten per*elleen kalliita:D Haluaisin hyvä runkosen ja tekniikkaisen menopelin, sillä niille en ossaa oikeen tehä mittään. Jos helmoissa vähän kukkaa esiintyy nii ei se mittään haittaa, koska siinähän sitä oppii ku tekkee. Mittään vaihelaatikko/kansivikasta projektia en halua, koska taidot, tilat ja raha eivät riitä, mutta pikku peltihommat ny ei haittaa.:) |
Lainaus:
Edelleenkin se RJ70 oli hyvä ja vähän ajettu auto, ei ollut mitään laitettavaa eikä ollut edes ylihinnoiteltu ja auton ostaja ei todellakaan ollut ensikertalainen. RJ:ssä kaikki toimi kuin "uudessa" oli vain kulutus korkeampi. Enkä voittoja sillä autolla tehnyt yhtään, eikä ollut aikomuskaan. |
Lainaus:
Helppo pitää yllä ja korjata,kevyt ja kevyet osat. Offipalikkaa löytyy kyseiseen laitteeseen. Sit jahka tuntuu pieneltä niin siloin jo olet muodostenut erilaisia käsityksiä eri autoista koska olet ollut jo useilla safareilla mukana,tai sit osta suoraan laalaa:n suska,ei tarvi rakentaa. |
Kommentoin tuota tapaa myydä autoa puhumalla muuta kuin se on, ja mitä mieltä olen siitä. En sanonut missään kohtaa että sinun rj on paska. Oli ensikertalainen tai ei niin tuota tapaa en kannata. Ja tuo bensa mittari asia oli se jonka unohdin kertoa kun myin sinun nykyistä hoojiitäsi :)
|
Lainaus:
|
Hyvin mahdollista, mutta kun sen aikanaan myin eteenpäin en unohtanut kertoa että takalukko ei pelannut ja mitä osia sieltä oli rikki/puuttui. Tai että napojen pultit aukeili/katkeili, tai että murrokset paukkui vähin äänin. Polttoainetta meni siihen aikaan 33" 12 litraa vakio syötöillä/ahdoilla Muuten ihan hyvä auto mutta liian vähän istumapaikkoja. 15 pakkasestakin ilman hehkua kun palmun alta käyntiin.
Alkuperäiseen palatakseni niin joko olet päättänyt paljonko täytyy olla istumapaikkoja ja onko auton oltava bensa vai diesel? Nuo ratkaisevat jo paljon. |
Mulle riittää mainioisti pätkämalli eli 2 paikkanen.
Bensa vaiko diesel, sitä en ole vielä päättyny bensoissa vähän tarjontaa, mutta dieseleitten kanssa joutuu "leikkiin" verojen+muitten juttujen kans. Periaatteessa aivan sama kumpi. Paikkaki ratkassee paljon sillä täältä pohojosesta on pitkät matkat sinne teän etelän autoihin.jos asusin eteläsä niin tod.näk autoja oisin käyny testaileen jo usiamman laisia. |
Lainaus:
Eli: Jos ostat pikkuveroisen auton, maksat pientä veroa. Jos ostat isoveroisen auton, maksat iso veroa. So simple... Ei saa monimutkistaa asioita turhaan enempää, kyl byrokraatit sen hoitaa... :D |
Ostaa bensan nii pääsee vielä simplemmin :D
|
Osta ykköskoppanen 2,5tdic pätkä pajero, niin opit ainakin miten rempataan ja jumpataan. Ja tiedät sitten myöhemmin minkälaisen pirssin haluat eikä oo menny paljoa rahaa hukkaan laittaessa, aikaa ja hermoja vaan pirusti. Sen pajeron kanssa tuut tutustumaan jokaiseen osaan, joka voi mennä paskaksi ja näin tiedät seuraavaa autoa ostaessa mihin kannattaa kiinnittää huomiota. Ja tunkit, vinssit yms apulaitteet saa opetella ihan käytännössä.
JA ON KIVVAA!! |
Tuossa olet asian ytimessä!!! :D Mistä sie arvasit mitä mie oikhen haluan?=)
Pikku hiljaa auton kanssa sinuksi, ensin pikkuremppojen kans ja sittenhän se kuiten lähtee homma lapasesta :D:D |
Olis hyvä suzuki vitara myynnissä mulla. Halpa kaikipuolin pitää ja ajaa ja siinä sivussa voi auralla pukkia lumet. Just katsastettukkin. Vero on n.80e ja vakuutus riippuu boonuksista mut ei paha 0bonuksillakaan. Jos niinku halpa pitoista ja ainakin omalla kokemuksella lujatekniikkaista peliä hakee niin tää on hyvä ja sj:hin verraten niin maastossa etenee yhtälailla mut tiellä paaaaljon parempi ajaa +5 vaihde. Toki kaiken saa rikki jos haluaa.
|
Ei oikheen inspaa nuo viturat, aivan varmasti hyviä pelejä nuo ovat, mutta niissä on yksi vika: NE EI NÄYTÄ OLLENKHAN MAASTUREILTA! lähinnähän tuo on tuommonen kaupunkiauto. :D
|
No tää ny näyttää ihan eriltä Ku normi vitura :)
|
Lainaus:
Jos kerran bensa koneista mielit eikä perse ole täysin auki niin osta tuollainen rj. Kauvaa en ole itse kerinnyt ajamaan mutta mitään moitteita ei ole vielä ilmennyt, se on 5 paikkainen ja sinne mahtuu ihmeen hyvin 5 ihmistä ja samalla menee vielä 2 koiraakin takaluukkuun, enkä puhu chiuahuoista :D Etukallistuksen vakaajan kun otin pois niin aika pahaa maastoa etenee jopa vakio renkaillakin, voit tulla testaamaan jos pitkä matka ei haittaa :D Bensaa menee kyllä yhtälailla kun muissakin, tarkkaa määrää en vielä ole katsellut mutta pelkässä kaupunki ajossa ja metsä rymyämisessä eli nyt talvikelissä n.15l, ja kaasujalka on aika herkkä. Jos pienempi ja nuhaisempi kelpaa niin sitten suzukin joku aiemmin mainittu sj samurai mitä niitä nyt on.. |
Ainakin ku kaupan parkkiksella tän ajaa vakion viereen niin on siinä pikkasen eroa :D
http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=vitara |
Kyllä se on niin, että mettäautona suzuki sopii lähinnä kääpiöille. Jos peräloossiin tekee asiallisen koirahäkin, kahden miehen aseiden (4)ja reppujen (2) kanssa tekee jo tiukkaa varsinkin pätkäviturassa. Ja meikäläisen kettupassisaapas kokoa 48 ei tahdo asettua polkimille yksitellen, vaan tuppaa menemään pareittain lusikat alas.
Ja bensa maistuu isolohkoille, kun saa avata aina omat urat hankeen kapean raideleveyden takia. Tankillinen menee about samaan kilometrimäärään, jossa ketunjälkiä aamulla tsekatessa pajerolla ei edes viisari värähdä.. Ja kyllä, on koitettu vaihtaa ajokoira mäyräkoiraan, ahdasta oli silti.:D |
Kuka sitä käskee koiraa mukaan ottaa. Ainahan auto pitää olla käytön mukaan. Mää en tarvii aseita enkä varsinkaan koiraa kytiin. Jos tarvisin niin en ajais pätkämaasturilla. Mut etenemis kyky on parempi ku mitsulla kokemuksella tiedän ja siellä missä mitsu/joku muu isompi jää puiden väliin jiinni niin suska jatkaa matkaa. Isossa autossa on ison auton edut ja pienessä pienen edut. Mut iso saapas sulla on. Mun 45 mahtuu vitarassa kyllä oleen ihan oikein.
|
Lainaus:
Pieni auto -> Pieni vika? |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Vielä kaikile selvennyksenä:
Autosta ei tule varsinainen offipeli ( ainakaan vielä ) vaan metällemeno autoksi (vaikkakin se tääläpäin välillä onkin aikamoista offailua ) Tilantarve: Minä Koira (emmie häkkiä sille tartte) 2 asetta reppu kyllä nuo nyt luulis pätkäpajjerroon ta lantikkaan :) Minun mielestä pikkumaasturi on paljon miehleisempi valinta ku tuommonen kauhia laiva:D |
Eihän se nyt oikeasti ole ihan sama mikä vakioropponen se on, pelkästään auraamattomalla metsätiellä huomaa jo eron, saati sitten metsään mennessä. Mutta jo tuolla käytöllä pitäisin suzukia vähän pienenä. Pakko siellä on kuitenkin olla vähän lapiota ja köysitarpeita, tunkkia yms ehkä jotain ruokaa metsän eläimille? Pätkä pajeron mitoituksesta en tiedä mutta varmatenkin isompi kuin suzuki, henkilökohtaisesti vaan se katkeava etuakseli ja vääntösauvat ei houkuta, tai mikäs siinä jos on varma ettei ala rakentamaan yhtään mitään vaan ajaa ainoastan niin. Täällä netissähän näitä on paljon muitakin kun mistä tässä topicissa on puhuttu http://www.nettiauto.com/ford/maverick/4327704, http://www.nettiauto.com/nissan/patrol/4368275, http://www.nettiauto.com/nissan/terrano/4461912, http://www.nettiauto.com/daihatsu/terios/4277119, http://www.nettiauto.com/daihatsu/feroza/4209341.
|
Lainaus:
|
Siintä siisti ja vähän ajettu toyota:http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/4503931
Ja nämä RJ70 ovat sitten ketjukoneella. Ettei tarvitse murehtia hihnan vaihdosta. Ja näissä on myös "jäykkäakseli" edessä, eli ei mikään risukeula kuin pajerossa.:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Haha, No nythän selkeni jo aika paljon luulin että olit se kuka vaihtoi mun kanssa entiseen RJ:hin... Ihmettelin että kuinka on vielä pokkaa tulla kaupoista valittamaan :p Myyjä laittoi muutaman isomman vian turbon syyksi... Noh nyt on huollossa ja tulee sitten tuoreena ja terveenä sieltä kuitenkin pois. Ehtikö hojo olla sulla kauankin? |
Lainaus:
Eeei oo kaikki RJ70 ketjuilla 22r moottori on hihnalla 22re oli ketjulla. Joku 22r-jotain niin siinä oli kait turbolla (ei suomen tuonti ohjelmassa)?? |
Sivu luotu: 01:32 (GMT +2). |