Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nissan D22 vm-01 103hp (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89578)

nissand22 16.10.2011 10:18

Nissan D22 vm-01 103hp
 
Harkinnassa olisi jos jonnekkin veisi polttoainepumpun säädettäväks? et sais tehuja enemmän irti. onko kellään kokemuksia?
tällä hetkelllä turbo ottaa 0.7 bar:in tehot. kannattaako laittaa joku jousi viritys siihen että nostaisi korkeammalle tehoja?

nissand22 16.10.2011 13:34

Siis jousella tuottaa enemmän vastusta, jolloin toivon mukaisesti paineet kasvaa...

tonikki 16.10.2011 19:15

Syöttöruuvista voisi löytyä se vastaus. Vai onko jo otettu kaikki irti?

nissand22 16.10.2011 19:59

Joutuisi (Kuulemma) ajoneston hajoittamaan/juottamaan uudestaan, kun syöttöruuvi on kuulemma sen alla. tämä vaihtoehto ei houkuta, paitsi jos saapi neuvoja!?!?!

Mika_T 16.10.2011 20:18

Ilman syötön lisäystä et saa koneeseen vetoja lisää.

Pelkkä turhanpäiväinen ahtojen nosto laskee tehoa.

nissand22 16.10.2011 20:22

Kannattaako sitten pumppua viiä minneekkään säädettäväks, jos syöttöä vaan lisää sekä turboon painetta?
paljonko tällä saisi jo tehoja irti? onko kellään kokemuksia että ei sit tarvitse heti uudestaan ruveta säätämään...

tonikki 17.10.2011 08:42

Onpa kyllä sitten ihmeen hankalaan paikkaan asennettu tuon ikäisessä Nissanissa syötön säätö.. Mut tosiaan sitä keittoa se kone tarvii lisää jotta tehoa saavutettaisiin enemmän.
Löytyykö turbosta säädettävää hukkaporttia? Tämän ja syötön säädön kanssa saat pelattua niiden ahtopaineiden parissa.

nissand22 17.10.2011 14:30

Hankalassa paikassa on juu.. turbossa ei käsittääkseni ole mitään säätömahdollisuutta?!?

ISO-A 17.10.2011 18:24

tämän siis ainakin pitäsi olla sillä vanhemmalla TD25t koneella oleva versio!? Siitä kyllä pitäs syöttö ruuvi löytyä pumpun päästä suunnilleen sieltä polttoaine letkujen alapuolelta.siinä on sellanen peltinen "sinetti" tötterö päällä,se ite säätö ruuvi ei näy ennenkuin sen nylkee sieltä irti!!
Koitappa tutkia sitä turbon hukkaportti systeemiä,jos siinä hukkiksen kellolta lähtevässä tangossa on kierteet ja lukitus mutterin näköistä rakennelmaa nii kyllä siitä pitäs säätö löytyä.Vanhemmista turbo king capeista ja terranoista kyllä löytyypi...

nissand22 17.10.2011 19:19

Taidan ottaa sieltä valokuvia et on helpompaa tämä harrastuksen opettelu :D

nissand22 18.10.2011 09:44

3 Liiteet
Tuossapa olisi noita kuvia toivottavasti näistä on hyötyä....

nissand22 21.10.2011 22:42

Noh onko kellään kokemuksia vai ei?
Kokeilin turboa "jumittaa" että testasin paineita, nousivat 1.0 mutta viritys ei pitäny kunnolla joten se jumistus aina löystyi.
joten luulen että tuolla turbolla pääsee 1.5 saakka, tarkoitus olisi saada pysyvä 1.0bar.
Jos jollain on kokemusta siitä syöttöruuvin sääätämisestä, sekä ajoestolaitteen siirtäminen edestä, niin olis plussaa!

MakeG 22.10.2011 09:46

Ihan mielenkiinnosta...
 
Tossa kuvassa missä näkyy toi kello josta lähtee pieni mutkaletku kiinni painepuolelle. Laittelitko sen tulpaten kun jumitit?

Mulla kans vakioahtoinen D22 -01.

nissand22 22.10.2011 11:57

Siis mitä kuvaa tarkoitat? (kuva1,2,3?)
siis tuossa kuvassa kolme tein eston tohon silleen että turbon yläpuolelle tulee tuo vipu niin rautalankaa vedin siitä runkoon että kun tulee painetta niin rautalanka estää sitä vipua liikkumasta. en tulpannu mitään ku testasin sitä.
oisko kannattanu vai?

-MaTTi- 22.10.2011 14:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 811032)
Siis mitä kuvaa tarkoitat? (kuva1,2,3?)
siis tuossa kuvassa kolme tein eston tohon silleen että turbon yläpuolelle tulee tuo vipu niin rautalankaa vedin siitä runkoon että kun tulee painetta niin rautalanka estää sitä vipua liikkumasta. en tulpannu mitään ku testasin sitä.
oisko kannattanu vai?

Tuota varten on olemassa bleed-valve eli hukkaportin huijausventtiili. Ruuvi kyljessä mistä saa rajoitettua hukkikselle menevää painetta. Eli kun ei painetta kellolla = hukkaportti ei aukea = ahdot nousee mihin pystyy. Mut korkeammilla ahdoilla et tee muuta kun nostat lämpöjä, ilman lisäpolttoainetta ei tuu lisätehoa. Edellytyksellä tietysti että lähtötilanne on savutuksen kannalta optimaalinen.

nissand22 22.10.2011 16:23

Ensimmäisessä kuvassa sähköjen takana oleva pumppu aukaistu katsottu sisälle ja laitettu pystyssä oleva kartion muotoinen tikku (mikähän oli nimeltään, eri asentoon, pieni vaikutus saatu syöttöön) sekä sisällä oleva ratas pyöritetty sisäänpäin... vaikutuksena pikkuisen tummat savut sekä turbo ottaa aikaisemmin.

MakeG 22.10.2011 17:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 811032)
Siis mitä kuvaa tarkoitat? (kuva1,2,3?)
siis tuossa kuvassa kolme tein eston tohon silleen että turbon yläpuolelle tulee tuo vipu niin rautalankaa vedin siitä runkoon että kun tulee painetta niin rautalanka estää sitä vipua liikkumasta. en tulpannu mitään ku testasin sitä.
oisko kannattanu vai?

Siitä kannattavuudesta en tiiä oikein mutta mulla kävi niin että kun sen pikkuletkun "vahingossa" sain tukkoon niin ilmeisesti tulee testattua hukkiksen toiminta sillä joka kerran kun ahdot on siinä rajottimessa eli 0,7:ssa niin se päästää miehekkäästi ne liiat pihalle. Siis aiemmin ei kuulunut mitään suhausta kun paineet nousee mut nyt kuuluu. Kai sillä "kellolla" joku tärkeä funktio sitten on. Just se mollukka mihin menee pieni musta kumiletku ja mollukasta lähtee rautastaagi sinne jonnekkin turbån nurkille... Ei kai sieltä mitään heti hajoo mutta huomasin kun oli traileri perässä ja siinä pieni kaivurisimulaattori päällä niin se suhistaa joka mäessä aikas kovaan ääneen.
Nimim. kohta kalahtaa?

popo99 22.10.2011 18:02

hei pojat ihan oikeest...
 
jos vaikka vähän selventäis sitä hukkaportin ja turbon toimintaa:D
http://www.kosunenracing.com/turbo.html

nissand22 22.10.2011 18:08

Missäs kohtaa sitten sijaitsee se Bleed-valve? elikkä kun olen nytten saanut sitä polttoainetta lisää (jos on savuun uskominen) niin voisin nostattaa sitä painetta sinne markan kohtaan.... (1.0bar)

Temuu 22.10.2011 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 811116)
Missäs kohtaa sitten sijaitsee se Bleed-valve? elikkä kun olen nytten saanut sitä polttoainetta lisää (jos on savuun uskominen) niin voisin nostattaa sitä painetta sinne markan kohtaan.... (1.0bar)

Ruuvvailin tuosta omasta td25 pumppua, minun järjen mukaan syöttöruuvvi löytyy tuosta ekasta kuvasta letkun vierestä? 13 lukitus mutteri ja ruuvvimeisselillä pyörittää sitten.. Eikös syöttöjen lisääminen nosta myös ahtoja, olenko aivan hakoteillä :confused:

-MaTTi- 22.10.2011 23:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nissand22 (Viesti 811116)
Missäs kohtaa sitten sijaitsee se Bleed-valve?

Kaupan hyllyllä sun tapauksessa. ;) Asennuspaikka olisi hukkaportin letkun välissä, eli letku poikki ja venttiili väliin.

nissand22 23.10.2011 09:07

Yritin selvitellä sitä syöttöä, enkä löytänyt vaikka puhelimen työnsin tuonne väleihin et saisin kuvia sieltä.
Olisiko se mahdollista että se olisi tuon vihreän tötterön sisällä? siihen menee piuhat tuolta valkeasta mötikästä piuhojen liitoskappaleelta.

-MaTTi- 23.10.2011 17:44

Äkkiseltään näyttäis että se on sen alapuolella olevassa mötikässä, siinä missä on musta nasta päässä.

nissand22 23.10.2011 20:00

Vanha/kokenut asentaja sanoi tänään että on todella iso homma et pääsee säätämään syöttöä!?! onko kellään kokemusta tästä?

nissand22 24.10.2011 15:00

Elikkä en aio itse ruveta säätämään mitään jos työ vaatii vaikeampaa osuutta.
ketkä jo ovat nostaneet syöttöjä tälläisestä mallista.
olisin todella kiitollinen jos saisin neuvoja mitä kannattaa tehdä.

MörköHJ 24.10.2011 20:58

Elikkä Syöttöä saa ruuvattua lisää. säätöruuvi löytyy Pelti"tutin" alta, mikä taasen siaitsee poltoaine letkun alla. Pelti "tutti" tarvitsee väkivaltaa että irtoo..
Itse kiersi noin 1 1/2 kiekkaa kii päin.

Vaikutus havaittavissa.

Ahdonalaisen syötön kannen alla karassa on nylokki holkki mikä rajoittaa sen liikettä. Pois se sieltä.

nissand22 25.10.2011 10:58

Tarkoitatko sitä tuttia tuossa kuvassa 1 joka näkyy?
Siihen menee kaksi piuhaa sisään!?!
Nylokki holkkia en nähny aiemmilla kerroilla ku katsoin, pitää uudestaan aukaista.

MörköHJ 25.10.2011 20:40

Ei se. Se on tos viehreän kupin oikealla puolella. Ei näy kuvassa..

Kaikissa ei oo välttämättä sitä rajoitin holkkia.

Tos hieman lissää aiheesta.


http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=89150

-MaTTi- 25.10.2011 20:52

Löyty jonkinnäköiset suherot kuvat aiheesta:
http://img718.imageshack.us/img718/4...025kohtees.png

http://i214.photobucket.com/albums/c...gor/photo3.jpg

Eli sulla se vihree hattu on tuon vasemmalla olevan pötikän päällä missä on tuo musta keskiö.

Temuu 25.10.2011 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 812253)
Löyty jonkinnäköiset suherot kuvat aiheesta:




Eli sulla se vihree hattu on tuon vasemmalla olevan pötikän päällä missä on tuo musta keskiö.

Siis onko näissä sama pumppu kun vanhemman mallin king cabeissä? Itsellä tuossa ahtamattomassa td25:ssa syöttöjä lisätään tuosta ruuvvimeisselillä pyöritettävästä ruuvvista, 13mm lukitus?

Gary Grand 26.10.2011 08:10

Lähes sama pumppu, vaan ahtopainekompensaatio lisätty.. ja ruuvattu kupeeseen lämpötilakompensaattorin tilalle NATSin palikka.

Käytännössä noilla pumpuilla ei sitten ole mitään eroa, mutta mikään osa ei taida olla suoraan vaihtokelpoinen.

Ahdonalaista syöttöä voi "säätää" isommaksi kiertämällä sitä kalvon alla olevaa karaa sopivampaan asentoon. Tuskin on tehtaalla laitettu suurimman syötän asentoon.

Tuon TD25Ti:n pakopesä on sitten TODELLA ahdas, että mitään suuria ei kannata tehdä puhallinta vaihtamatta. Nousee vain pakopaineet heti taivaisiin...

nissand22 29.10.2011 17:17

No tänään kerkesin vaan tarkistaa tuon pakoputken, takapöntön otin poies niin nyt mittari näyti 0,8 bar:iin
sitten kokeilin ottaa pienimmän pöntön poies, ei vaikutusta. pikku pönttö takas.
huomenna katsomaan ahdonalaista syöttöä et löytyykö karasta se nylokki holkki...

nissand22 30.10.2011 12:26

4 Liiteet
Mikähän merkitys lienee tuolla osalla (kuvassa1) jossa on numero merkintä 541????
kuvassa 2 löytyi karan yläosa.
kuvassa 3 SE NYLON HOLKKI! Otin sen pois.
kuvassa 4 näkyy loput, kamera ei mahtunut tuonne että olisin nähnyt mitä löytyy tuolta reiän loppuosasta. puhelimella sain otettua, siellä näkyi tyhjä ontelo johon kara menee alaspäin, oikean eturenkaan kohdasta katsottuna siellä oli reikä joka oli karjapuskurin suuntaan. eli karan laitoin silleen ku siinä mustassa kumissa oli päällä numeromerkintä 0 se osoittaa pelkääjän paikkalle.
ja karan kun on epäkeskoinen niin kohta jossa on karassa eniten tilaa laitoin sen karjapuskuriin päin.
Nyt paineet nousi 0,9 bar:iin (Riittävästi) ja sopivat savutkin tulee putkesta. Nyt vaan täytyy pakoputken loppu osa tehdä valmiiksi ettei savut leviä auton alle.

-MaTTi- 30.10.2011 20:47

Noni, siitä se lähtee. Turha näitä on ujostella, tekemällä oppii.

nissand22 12.11.2011 11:55

Oolrait muuten oon ollu tyytyväinen tuloksiin, paitsi että kun kaasun åpainaa pohjaan ja kierrokset ylös ja siinä vaiheessa ku otan kaasun pois kone pölläyttää lisää savua!?! johtuuko siitä että silloin saa lisää ilmaa ja pölläyttää vai mikä on?
mitä keinoja kannattaa tälle tehdä!?!

tonikki 12.11.2011 16:00

Jos mustaa pölläyttää kaasua löysätessä, niin varmaan sylinterissä on vielä palamatonta dieseliä ja turbo ei anna sille tarpeeksi ilmaa joten se poistuu nokena pakoputkesta.

nissand22 12.11.2011 16:18

joten pitäisikö sitten turboa isontaa vai onko siihen jotain muuta vaihtoehtoa?

patroltd 12.11.2011 21:01

Joka autossa on vakiona liian pieni turbo joten se on ensimmäisenä vaihdettavien listalla jos voimaa aikoo.

nissand22 15.07.2012 15:30

Nyt tartteisin apuja, kun joutuisi syöttöjä hieman taas säätämään. elikkä pitäisi löytää alkuperäinen kohta tuolle karalle. elikkä siin näkyy numero 0 mutta ei ole enää muistissa minne päin se osoitti!?!?!?!?


Sivu luotu: 01:12 (GMT +2).