![]() |
XJ - Jostain se on kai aloitettava
Homma näköjään alkoi etupäästä. Kun ei oo saanut aikaiseksi hankkia offipalikoita, niin tehdään sitten alkuun itse.
Aloittelin siis vetopisteiden kiinnityspaikasta. Tollaseen palkkiin ne varmaan sais kivasti kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87745 Kiinnikkeet tein tehtaan vetopisteen rautaa mukaillen. Jotain lisäkiinnityksiä voi vielä suunnitella, jos alkaa siltä näytää. Samalla siirtelin torvet ja alipainepallot konepellin alle parempaan suojaan. Tai no toinen torvista siirtyi kyllä ainakin toistaiseksi hyllylle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87749 Päädyn hahmotelmaan idea taisi tulla WARNin puskimesta. Saa nyt nähdä mikä siitä lopulta tulee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87750 |
Ootko kokeillu miltä töötti kuulostaa yhellä torvella? Ainakin omassa (-91) toisesta tulee matalampi ja toisesta koreampi ääni, jompikumpi yksin kuulostaa koomiselta... ;) Voihan se tietty olla niinkin että on kaks saman äänistä.
|
Tässä vaiheessa vihje on ehkä hieman myöhäinen, mutta jos tuota rakennetaan metsäkäyttöäkin silmälläpitäen niin olisi kannattanut tehdä tuosta kuskin puolen kiinnikeestä mikä kulkee aisan kyljellä sellainen, että olisi myös osunut simpukan pulttien kohdalle. Tukee huomattavasti tuota arkaa paikkaa koska - vaikkei pikkurenkailla niinkään - simpukalla on kummallinen tahto tulla näissä aisan läpi ja/ tai murtaa se. Kun simpukka on kunnolla tuettu eikä kori elä sen alla metsäkäytössä, niin ei ihan niin helposti repeä simpukasta korva irti.
..aijuu, ja tuo kuvassa roikkuva alipainepallo kannattaa heivata jonnekkipäin konehuoneen puolelle turvaan :D Mutta ihan hyvältä alulta näyttää! :) |
Juu tosiaan sen pallon ja kaiken muunkin helposti siirrettävän pistelin jo parempaan suojaan. Noille valonsäätömoottoreille lienee pakko tehdä joku suojaus, kun ei niitä voi poiskaan ottaa ja siirtäminenkin on järjetöntä.
Jaa että simpukka kaipaisi tukea. Eihän se mitenkään myöhäistä vielä ole. Korjataan jossain vaiheessa. Ensin teen ton muuten valmiiksi. Voihan ton latan vielä leventää alaspäin. Vanha sanalaskuhan kuuluu: "Pitkä on pilalla, mutta lyhyttä voi aina jatkaa" :D |
Hyvältä näyttää! Omastakin XJ:stä voisi ehkä tehdä jotain rojektipäiväkirjaa, jos jaksaisi... Tosin rakentelu on aika kausittaista tilojen puuttuessa :)
Pistähän reilusti kuvia ja tarinaa sitä mukaa kun etenee! :) |
Osien keruuta. On ainakin tarpeeksi söpön värisiä :)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87913 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=13796 |
Huh. Perjantai-illan voi tietysti viettää niin monella tavalla. Tässä yksi.
Armottoman väkästämisen jälkeen, kulutettuani varmaan muutaman kilowattitunnin ja melkoisen läjän laikkoja, tuli kyllä aika hyvä mieli. Vetopisteiden parantaminen v1.0 tuli muodollisesti valmiiksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88129 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88119 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88130 Homman alkuvaiheessa heräsi yksi hauska idea, joka sitten piti samalla viedä loppuun. Kun Jeepin suunnitelijat on kaikessa viisaudessaan tehneet orkkispuskuriin tuollaiset ulkonemat ja päätyjen kiinnityksetkin sopi tarkoituksiin, niin pienellä aukottamisella ja vaahtomuoviosien poistamisella puskuripaketista tuli sellainen, että muutaman minuutin ruuvamisella sunnuntaina voi ajaa kirkolle ihan siistillä pyhäautolla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88121 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88125 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88128 Palkkipuskuri siis mahtuu alkuperäisen sisään ja silti ei tarvinnut tinkiä muodoista :cool: Kiinnittämiseen pitää vielä tehdä joku sormiruuvi tms. pikakiinnitys. Kiitoksia kannustuksesta. Torvea kokeilin ja ei se yksinään niin koomiselta kuulosta, etteikö saisi olla ainakin vähän aikaa noin. Vetolenkit ajattelin alunperin tehdä sakkeleista, mutta kun tuollaiset joka suuntaan kääntyvät pultattavat tuli sopivasti saataville, niin eihän niitä viitsinyt käyttämättä jättää. Kiinnitysraudat pohjamaalasin sellaisena kuin ne oli. Täytyy tehdä simpukan puoleen muutoksia sitten, jos alkaa näyttää tarpeelliselta. Toistaiseksi on tulollaan 31" rengastusta ja muutenkin vielä kohtuullisen mietoa offailua. Tämähän siis on käyttöauto... Edit: typot pois |
hyvältä näyttää! Hieno idea tuo orkkispuskurin hyötykäyttö :)
|
Lainaus:
|
Joo. Kaikillahan nyt leimarenkaat on mutta mullapa onkin leimapuskuri :p
Rauta meni melkein puolivahingossa maalaamoon, kun satuin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Väri iloittelu tulee jatkumaan, kun oli tyydyttävä siihen mitä ruiskussa sattui olemaan. Kuvia myöhemmin. Muissa puuhissa tulikin sitten vastoinkäymisiä ihan enemmälti. Keskeneräinen pihan kaivuutyö oli tarkoitus saada viikonloppuna valmiiksi. Ensin katkesi maantiivistäjästä hihna, sitten alkoi sataa niin että työmaa muuttui mutaränniksi. Lopuksi vielä katkesi kaivurista tukijalka. Onneksi puskimesta jäi just sopiva pätkä palkkia ja hitsauskone oli valmiiksi vireessä. Loppupäivä meneekin hyötykonekorjauksissa. Harrastaminen saa odottaa... |
Onpas äijällä hyvän värinen XJ! Mitä kokoa on tuo etupään neliöpalkki, 70*70*4? Tommosta pitäs varmaan värkätä omaan vekottimeen, niin ratkeaa samalla jokunen muukin ropleema. Tohon sais varmaan irrotettavalle vinssillekin helposti pikakiinnikkeen, joten ei tartte ruveta purkamaan koko keulaa ja tehdä vinssiasennusta syylärin alle.
Miten muuten leikkelit sisälokarit edestä? |
No nyt siinä on ruosteenestoaine pinnassa. Ei oikeestaan pöllömpi väriyhdistelmä.
Palkki on 80x80x5. Nyt jälkeenpäin sanottuna olis sittenkin pitänyt valita nelosen seinämällä, kun sitäkin olis ollut käytössä. Turhaan tuli lisäkiloja. No jos tohon kiinteetä vinssiä rakentelee, niin sitten siitä lähtee taas iso pätkä pois. Kattoo nyt sitten. Tää XJ taitaa muuten värin lisäksi olla muutenkin hyvin pitkälti samanlainen kuin Winsesterillä. -99 Sport, 4.0 automaatti. Taisi sun projektikertomukset vaikuttaa oman hankintaankin, kun mietin että viitsiikö näin uutta ostaa edes kevyeen offailuun. Onhan muuten hankala keksiä kilvelle paikkaa. Nyt se on tossa palkin keskellä, mutta jos vinssiä tulee tai tota orkkispuskuria pitää päällä, niin sittenhän se ei siinä enää voi olla. Maskiin ei viittis laittaa tukkimaan ilmankulkua ja ihan yläreunassa siitä tulee melko töröttävä. Ideoita? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88232 edit: Niin ne sisälokarit. Kun puskurit oli irti, niin piirsin tussilla alimman kiinnikkeen juuresta lokarin levikkeen etureunan tasalle suoran viivan ja vetäsin siitä katkoteräpuukolla. Ajattelin että siitä vois sitten jatkaa jollain kumilla eteenpäin lampunsäätimien suojaksi. Toistaiseksi saa olla ihan noin vaan. |
Lainaus:
|
Oranssi väri sopii hyvin vilkkujen väriin.
Nuo RUD:in pinkit nostosangat ovat niin ihania ja söpöjä, että laitetaan niistä tietoa esille: http://www.erlatek.fi/data/attachments/VLBG_1.pdf |
Lainaus:
Kiitoksia mitoista yms. Ehken hyödynnän niitä seuraavissa rakenteluprojekteissa. :) Kunhan käytät Jeeppiä kunnolla "ulkona", niin huomaat miten se selviää kovinkin rankoista paikoista. Pian voi ajatus "vain" kevyestä offailusta joutua koetukselle. Tempaset kato vain RC:n 4.5" korotuksen paikalleen ja teet samat jousitusmuutokset taakse kuin mulla, niin siitä se sitten lähtee helposti lapasesta koko touhu! :D |
Tai sitten et tyydy huonoihin osiin, vaan ostat miulta parhaat osat (Rubicon Express)sopivasti pehmiteltynä ;) Lisäksi laitetaan pakettiin valmiit lukkoakselit tiheillä välityksillä sekä 33" Boggerit. Säästät pari kallista välivaihetta kun teet suoraan näin.
|
Joo mikäs siinä, mutta mihinkään noista jousistaei taida saada tüv prujuja mukaan ja -99 mallista ABS:n poistaminenkin lienee tekemätön paikka?
|
Lainaus:
|
Mikäli asennat vinssin niin taivuttele kilpi teline vinssikidan eteen ja laita siipimuttereilla kiinni. Maastoon mentäessä helppo irroittaa ja pysyy kilpikin suorassa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tosin kuten Villekin totesi, niin ABS- hilppeet käy sellaisenaan noihin vanhempiinkin XJ:n akseleihin ihan bolt- on osina, kunhan taka- akseli on D35 ja etuakseli ei ole ihan aataminaikuinen. |
Vähän offtopikkii; Onko mahdollista että pongasin ko. mobiilin H-veden Valion / Pohjolan Maidon parkkiksella tänään?!
|
Tollein vaan söpösti kilpi peltiruuvilla maskin saumaan.;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87649 |
Jaa että ABSitkin vois ottaa pois. Enpä kyllä taida lähteä sille tielle ainakaan vielä, kun on ne kuitenkin käyttöautossa ihan hyvä varuste.
Olisin kyllä ollut kovasti kiinnostunut noista jousista, mutta kun menivät niitä uusia katsastusohjeita tekemään, niin joutuu laittaa erimerkkiset. Niihin ja renkaisiin meneekin sitten tällä hetkellä käytettävissä olevat harrastepelimerkit. Kyllä ihan oikein bongasit. Kai toi puskuri nyt sitten näkyy kuuhun asti... |
Vihdoin taas kotona. Tuli sitten käytyä puolukkametsässäkin. Joku oli jo kerännyt teiden lähistöltä, mutta ei munkaan paljoa tarvinnut kävellä :)
Renkaat on kotiutettu. Vähän jännittää, että kuinkahan sopii... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88805 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88806 Näillä nyt ei sitten enää ehkä tule lähdettyä 1000+km työmatkalle :) Tuli muuten kulutuspohjalukematkin. 10.17 l/100km! Ja tässä oli vielä koko matkan jatkuva neliveto päällä. Taitaa viedä vähemmän sillä kuin takavedolla :o http://tankkaus.com/graph_kmcons.php...lude&car=40410 Keskikulutus tähän mennessä 14l/100km. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...p?p=800540#134 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ei kyllä nää on ihan vaan 31X10.50R15 Super Swamper TSL/SSR. 8" vanteella, et taitaa olla -10 luokkaa. Todellinen halkaisija mittanauhalla muutaman millin vajaa 800mm.
Korotusta on tulossa 3". Tää ainakin pitäis leimaantua kivuttomasti. Korkeemmista korotuksista mullakin oli käsitys että jää leimaamatta, koska olin jostain lukenut että saksassa ei hyväksytä >75mm korotuksia. Vähän näyttää ristiriitaisia tietoja olevan. No ihan sama. Nyt mulle on tulossa 75mm trailmasteri. Jos ei renkaat sovi, niin sitten ihmetellään. Näillä gummeilla ei vissiin kannata konttorille kuitenkaan mennä 31" merkintää papereihin vonkumaan. Pitänee sitten miettiä millä keinoin sen hoitaisi. Winchester: Millä vanteilla sulla ne Saharat on? Niillähän sä taisit leimata? |
Saharat on ihan 7"-leveillä orkkispeltivanteilla.
Kyllä se 31"-leima pitää noilla kumeilla tulla. Pyydät Jeepin maahantuojalta paperin renkaiden soveltuvuudesta: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77306 Mistäs muuten hommasit nuo kumit ja mitä maksoi? Enempi olisi huolissani TUVin papereista, kun eikös Trailmasterit ole kuitenkin USAlaisia, eikä saksalaisia? USAlaisia tuskin hirveästi kiinnostaa Euroopan lakipykälät ja niiden vaatimat todistukset. |
http://trailmaster.de/ ainakin sanoo
Lainaus:
Leima ehkä näillä kumeilla, mutta mitens toi vanneasia? Oon siinä käsityksessä että nämäkin levittäis liikaa... Edit: Kyllä muuten valmistajan sivujen mukaan +115mm korotussetti on myöskin "tüv o.k." Joskus aiemmin kun katselin, niin ei ollut. No se oliskin ollut n.1k€ kalliimpi, joten ei olis varmaan ollut muutenkaan vaihtoehto. Kyllä käyttöautoon saa muutenkin riittää 3". |
Kylläpä sait kumit edullisesti!
Vanteen ET voi olla ongelma, mutta ei välttämättä, jos/kun katsurit ei tiedä orkkista ET:tä. Tietysti jos saat jostain orkkisvanteilla olevat 31":t leimalle, niin sitten mikään katsuri saati ratsiapoliisi ei kyllä niitä ET:itä ala enää mittailemaan! Kunhan lokarin levikkeet on riittävän leveät, max. 50mm lisää alkuperäisestä, niin nou hätä. Värkkäät vaikka kumilevystä semmoset lerpukkeet, niin pitäs riittää; tulee otteeseen uudet leveysmillit. Hienoa, että ovat älynneet Euroopan muuttuneet vaatimukset. Sikäli, hölmöähän se olisi ottamatta hyväksyntöjä, kun täälläkin on paljon rakentelijoita eikä vain suurissa valloissa. Loppus muuten myynti kokonaan. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Pahoittelen topicin "varastamista", mutta ohessa hieman omia kokemuksia XJ:n korottamisesta yms.
Omaan -93 XJ:hin tuli keväällä asennettua RC:n 4,5" korottavan alustasarjan etutukivarret+ vakaajan päät + säädettävä panhard-tanko + jarruletkut ja 3" jouset + iskarit+ taakse pidemmät riiput. Renkaina on 31" Toyot (halkaisja n. 1" pienempi kuin Hanskin Insoissa) TML:n 8x15 et-10 vanteilla. Autohan on melko matala (ainankin Hanskin XJ:n vierellä) muistuttaa citymaasturia. Ihan riittävän hyvin tuollaisenaankin sillä pääsee. Auton pääasiallinen käyttötarkoitus on trailerin vetäminen ja vara-autona toimiminen. Jotain fotoja:http://kuvablogi.com/blog/9368/11/ Katsastusta varten vaihdoin eteen 1" leveämmät nostetut Rusty´s:n lokarinkaaren levikkeet ja nyt on kaikki muutokset otteella. Renkaiden leimaamiseen käytin tuota Hanskin rengaslappua, ei kuulemma haitannut vaikka oli osoitettu eri runkonumerolle kun ovat kuitenkin samaa mallisarjaa... Vanteiden et:stä ei kysellyt mitään, kun jäi nätisti kaarien sisälle;) Kyllä se tuollaisenaankin raapii sisäänjoustoissa lokarinkaariin, mutta ei pahasti. Vielä pitäisi jossain vaiheessa asentaa taaksekkin nuo uudet levikkeet. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Sovittelin renkaita alle ja eihän ne ihan mahdu. Edessä kaarentakareunat ottaa kääntäessä kiinni ja takana ylhäältä ja takareunasta on myös sisäänjoustossa hyvin lähellä. Etunurkille ainakin on heti pakko tehdä jotain. Millähän noi alkuperäiset levikkeet sais modattua? Kai se pitää vaan lyhentää/kaventaa alapäästä... Lokarin reunan leikkausta ei mun nähdäkseni olis tarvetta tehdä. Niin ja milläs sitä etupään sisäänjoustoa on helpoin rajoittaa? |
Lainaus:
Laatikolle kyllä kannattaa laittaa kunnon jäähdytin, alkuperäinen on joko pelkästään syylarin kautta kiertävä, tai sitten onnettoman pieni siinä kennon edessä. Metsäkäytössä tahtoo loota lämmetä, ja sitäkautta tulee äkkiä tuhonneeksi tuon laatikon. Mulla kävi lämmöt 35" renkailla ja tiuhoilla välityksillä reilusti yli 90 asteen pahimmillaan, jäähyn asennuksen jälkeen ei mun mielestä noussut koskaan yli 80 asteen. Kandee laittaa vielä tuohon viskoflektin kohdalle niin on jatkuva ilmavirta läpi.. Lainaus:
Sisäänjousto on helpoin rajoittaa edessä pulttaamalla riittävä määrä jääkiekkoja akseliputkeen (jousilautaseen) jousien sisälle. Ovat sinne juuri oikean kokoiset. Alkuperäiset pohjaanlyöntikumit kandee mun mielestä säilyttää, ne on riittävän pehmeät ettei tule älyttömiä tällejä kun jousituys pohjaa reilummin jossain. Monet jälkimarkkinaversiot noista "kumeista" on ihan helvetin kovia. Takana joko uusi leveämpi levy mihin u- pultit tulee kiinni, mikä ulottuu koripalkin alle asti leveyssunnassa. Siihen sitten kasaa riittävän määrän kiekkoja. Tai sitten helpompi on tehdä sopivasta palkista "korotuspala" sinne alkuperäisen pohjaanlyöntikumin ja koripalkin väliin. edit: Niin juu, ihan asiallisen näköinen kikotin tuosta on muotoutumassa. Asiallisen kokoiset 31" renkaat nuo :) |
Lainaus:
Näiden tarpeellisuudesta tuntuu olevan monta mielipidettä, mutta omien kokemuksien perusteella päädyin lisäämään jäähdytystä. Aikaisemmin esim. ohjaustehostimen öljyt olivat hyvinkin kuumat neljän tunnin metsäajon jälkeen, tehostus oli heikkoa ja öljyt tuoksuivat "palaneelta". Tämä saattoi johtua vanhoista öljyistä, mutta eipähän tarvitse enään murehtia siitä;) Metsässä möyrimisen lisäksi tällä autolla vedetään myös autotraileria, joten katsoin hyväksi parantaa automaattiöljyn jäähdytystä. Alkuperäinen moottoriöljynsuodatin oli tuossa omassa typerästi yläviistoon ja sotki "mukavasti" paikkoja vaihdettaessa. Uusi suodatin on nyt tuplasti isompi ja sijoitettu vaihdon kannalta mukavampaan paikkaan vaakatasoon jäähdyttimen alle. Samalla tuli laitettua sillekkin jäähdytin... Mulla on noi RC:n säädettävät etutukivarret, niin 31" mahtui kääntymään 3" korotuksella kunhan pikkuisen muotoili sisälokareiden etunurkkia kuumailmapuhaltimen kanssa. Joustoissa renkaat sitten raapivat kiinni oikein kunnolla. Noilla tukivarsilla etuakseli on nyt muutaman sentin vakiota edempänä. Kannattaa sitten uutta alustaa asentaessa testailla iskareiden mahdollistamat max. joustot sekä sisään että ulos! Mulla piti rajoittaa sisäänjoustoa edessä lisäämällä pari jääkiekkoa jousilautasen päälle, ettei etuiskarit pohjaa. Siltikin rengas ottaa sisäänjoustoissa (ilman vakaajaa) kiinni noihin uusiin lokarinkaariin. Tästä on olemassa pari fotoa, mutta ne on vielä kännykässä... Taakse vaihdoin Jamantilta hommaamani pidemmät pohjaanlyöntikumit. Sielläkin iskarit pohjaavat muuten vaikka ovat tarkoitettu tuolle 3" korotukselle... Sisäänjoustoissa rengas osuu vieläkin pyöräkoteloon, mutta tämän pitäisi korjaantua noilla uusilla takalevikkeillä. Hanskin XJ:ssä 4,5 " korotus helpottaa asiaa, kun kori on n. 6cm korkeammalla akseleihin nähden kuin mun XJ:ssä. Siinä nuo mun renkaat ei ottaneet edessä sisäänjoustossa kiinni kuin puskurin päihin rengasta käännettäessä. Leveyden puolesta faceliftinkin levikkeet jää kyllä auttamattomasti kapeiksi ja vaativat lisäksi vaikka kumiset lisälevikkeet. Alkuperäiset levikkeet on siinä mielessä "hölmöt", kun lokarin todellinen reuna on miltei samalla tasolla levikkeen alareunan kanssa. Sisäänjoustoisssa, vaikka rengas mahtuisikin muovilevikkeen sisään, tulee peltireuna kuitenkin vastaan... Tätä omituisuutta voi korjata isommalla korotuksella (kuten Hanskin tapauksessa) tai sitten pitää vaan surutta leikata lisää tilaa. Yksi vaihtoehto olisi nostaa vakio etulevikkeitä ylemmäs, mutta tällöin kaarien päät jää hieman tökerön näköisiksi... Itse päädyin noihin Rusty´s:in tuuman levittäviin sekä korottaviin uretaanilevikkeisiin. Niiden kanssa lokareista pitää leikata tavaraa pois ja asennus tapahtuu niittaamalla (ei niin siisti asennus kuin alkuperäissä) XJ:n korottaminen ja isompien pyörien sovittaminen siihen tuntuu olevan melkoinen "lumivyöry-efekti" jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen... Vaihtoehtoja on paljon, samoin erillaisia ratkaisumalleja, pitää vaan löytää se mikä vaikuttaa omaan tarkoitukseen parhaimmalta... |
Lainaus:
Ei varmaan oo pelkästään XJ:n ominaisuus tämä efekti. Taitaa koskea koko lajia. Seuraukset tunetaan myös nimellä "mopo-lähti-lapasesta" :) |
Jos ei välttämättä halua pitää autoaan aivan vakion näköisenä, niin ei ole oikein mitään syytä korottaa XJ:tä yli 75mm 31 renkaita varten. Ne eikä sitä isommat mahdu pyörimään kunnolla niin että sisäänjoustoakin jää mitenkään muuten kuin peltiä leikkaamalla.
3" korotuksella ja sopivilla leikkelyillä sekä vähän lekaa käyttäen (etupäässä pari "lippaa" tasaiseksi) menee 33" alle melkoisen hyvin ilman älytöntä jouston rajoitusta. Eli käytännössä tuolla korotuksella pitää vähän ylikokoisenkin 31 kumin mahtua kun sopivasti kikkailee. Mutta kuten todettua, kaikki on kiinni siitä että haluaako auton levikkeet pitää kuinka alkuperäisen näköisenä :D |
Tosiaan alunperin oli kyllä tarkoitus pitää mahdollisimman alkuperäisen näköisenä, mutta vissiin sen verran kädet rasvaantunut, että mopon kahvat alkaa tuntua hyvinkin liukkailta :D
Paljosta ei olis kiinni, mutta kuitenkin niin ettei orkkislevikkeillä oikein mitenkään pääse eteenpäin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89120 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89121 Etupuskurin kanssa orkkis-look touhu etenikin vähän liian hyvin. |
Hommaa Bushwackerit ja vedä ne korin väriin, säilyy orkkis-look edes hitusen.
http://img5.imageshack.us/img5/2944/...8125700219.jpg |
Muistan kuulleni ennekin tosta mopolla ajamisesta näitten jeeppitopickkien yhteydessä...
|
Lainaus:
|
No ei ne Bushwackeritkaan mitään kestä :D
Noiden BW:n ja niiden kopioitten toinen huono puoli on se, että tollasten sisällä 31 x 10.50 rengas näyttää aivan naurettavan pieneltä. Tarttis olla sit vähintään 33 x 12.50 tai 35 rengas että näyttää fiksulta.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84079 |
Rustys offroadin levikkeet?? Levittää tuuman ja kiinnitetää korkeammalle, tosin taita olla vain tota "vanhaa" mallia vielä saatavilla. Mites tj.n takalevikkeet, aika saman malliset ku noi uudemmat xj.n?? Naxjan sivuilla onnistuneita tj muutoksia kuvineen?
|
Lainaus:
|
Joo en kyllä ala maksamaan levikkeistä tollasia omaisuuksia. Mitähän ne Rustyn levikkeet suomeen rahdattuna maksais ja mistä helpoimmin löytyy?
Taputtelin eturengaskotelosta pellin reunoja matalaks ja lekkelin muutaman sentin takareunalta pois. Orkkislevikkeen alareunan sai väännettyä aika monta senttiä taaemmaks ja nyt vois just ja just mahtua suunnilleen 5cm joustonrajoituksella. Takana pitää ilmeisesti keksiä jotain takapuskurin päätymuoville. Siellä varmaan viitisen senttiä vois myöskin riittää rajoitusta. Noi takalatat on tosiaan todettu entisiksi. Alkuperäisriipuilla oltiin rajoitinkumien varassa jo melkein parkkiruudussa. Huomenna pitäis tulla uudet jouset. |
Lainaus:
http://www.quadratec.com/products/72515_100.htm |
Unohda sipistely ja alkuperäisenä säilyttäminen. Nostat reilusti orggislevikkeitä ylöspäin ja leikkaat kaaret sopivilta kohdin alta pois. Etulevikettä venytät hieman pituussuunnassa. Takalevikkeen katkaiset oven sauman kohdalta ja kiinnität etummaisen osan oveen. Jos tarvitset lisää leveyttä niin kiinnität noihin alkuperäisiin muovilevikkeisiin KorjaKumin levikenauhat.
|
Minä en vain voi sille mitään, mutta noi orkkislevikkeistä väkerretyt viritelmät joita on siirretty ja levitetty lisää on aivan karmean näköisiä. Metsäauto tai ei, mutta ne on niin susirumia ettei ainakaan ite pystyisi ajamaan :D
Se mitä tässä on nyt noita erilaisia putkilevikkeitä katsellut foorumeilta, ja mitä omaan käyttikseenkin tein, niin alan olla vain enemmän ja enemmän sitä mieltä että ne on kaikista fiksuimmat jos on yhtään tarkoitus saada pidettyä auton peltejä suorassa. Uskaltaa vähän nojatakin ja on helppo laittaa maalia lisää pintaan - ja toisaalta sopivasti tehtynä ne on myös parhaan näköiset. Tosin makuasioitahan nää kaikki on ;) Kohtuu järkevä budjettivaihtoehto XJ:n levikkeiksi on tosiaan nuo jo mainitut TJ- Wranglerin levikkeet, niistä saa ihan oikeasti fiksun näköiset ja ovat sen verta isommat että peittää vähän leveämmänkin renkaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Itse maksoin joskus TJ:n (vai olikohan ne YJ:n) levikesarjasta alle satasen, ja ne oli todella hyvässä ja siistissä kunnossa. Oli vielä ihan täältä kotosuomesta :) |
Kyllähän noita puolalaisia kusilaituvimputtimia eBaysta löytyy, vaan taitaa olla muiden löytäminen melkoista heinäsuovasta etsimistä...
Näin mopon karkaamisen kynnyksellä voisi joutua antamaan periksi ja laittamaan orkkislevikkeet ylemmäs + kumilerpakkeet jatkoksi, niin ruma kun siitä tuliskin... |
Lainaus:
Tee vaan suosiolla putkilevikkeet, et tule katumaan :) saat multa putkentaivuttimen lainaksi jos on tarvetta :D |
Käväsin tallissa toteamassa winchesterin ennustukset toteen. Takapohjaanlyöntikumin pultit katkes heti kun ne näki avaimen. Siinä pultinpätkiä potkiessa sitten totesin, että lattialla kyllä lojuisi kolme kankea 42*2,5 putkea... Putkentaivutin vaan on antautunut edellisissä taisteluissa, joten jotain vielä tarvitaan... laittakaas nyt sitten linkkejä parhaista putkileviketoteutuksista, niin minä pohdin miten sen taivuttajan ehjäisi :)
|
Pirate4x4.com:issa on ainakin sellainen kuin "Project family XJ" tai jotain siihen suuntaan (se on aika kokonaisvaltainen rakennusthreadi, mutta jostain syövereistä löytyy ne levikkeetkin). Toinen pirun tyylikkäästi toteutettu on sellaisen kuin "cruzin illusion"- nimimerkin toteutus Cherokeehen. En muista oliko siitä suuremmin Jeepforumilla tai Piratessa, mutta muistaakseni jossain colorado4x4- klubin tai naxja- foorumin syövereistä löytyy. Pitäisi kyllä löytyä googlettamalla :)
vähän noiden mukaan tein tohon omaan käyttikseen (ZJ) putkilevikkeet, niistäkin saa ottaa mallia jos haluaa. Jos nuo ei riitä niin koita googlessa vaikka hakusanoilla "xj tube fenders" ja lisäksi vaikka pirate4x4, naxja tai jeepforum lisähakusanaksi niin luulisi tulevan vaihtoehtoja :cool: |
Lainaus:
|
Lainaus:
Taitaa olla opettavaisempi, halvempi ja parempi tosiaan rakentaa putkilevikkeet itse kuin metsästää TJ:n levikkeitä. Siihen asti (tarttee ensin kilometrin putkea ja taivuttimen + tukevan kiinnityspisteen jonnekin sateensuojaan) vois yrittää nostaa XJ:n omia levikkeitä tuuman kaksi ylemmäs. Leikatun lokarin reunan sais varmaan muotoiltua uudelleen sitä peltikiinnikettä varten, mutta miten jos leikkais rei'itetyn ja pokatun reunan irti (+ tuuman levyinen soiro pois välistä) ja hitsais peltikiinnikettä varten sen vain ylemmäs...? Meinaan orkkislevikkeen kiinnitys voi muuten olla melkoista turaamista Sikaflexillä tms. Takana sais vastaavasti osan peltikiinnikkeestä hitsattua oveen ja kiinitys olisi sikäli kunnollinen...? Takana myös palkkipuskuri ulottumaan sivuille korvaten levikkeen nousemisen ylemmäs. |
Levikkeitähän saa tilattua kätevästi esimerkiksi Espanjasta
http://www.4x4proyect.com/catalog/in...ath=21_29_4752 |
Olisko ne sitten esim. tämmöiset? http://www.4x4proyect.com/catalog/pr...ducts_id=87873
Taitaa mennä vähän leveäksi, jos mielisi saada kilpiin, mutta eipähän ainakaa ole kovin kalliit. |
Lainaus:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Se...evikkeet_1.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Se...evikkeet_2.JPG Tän kuvan sisällössä on jotain vikaa, en tiedä mitä :D ..ja kuten kuvasta myös näkyy, niin levikkeet kestää kaadon paremmin kuin pelti :p http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Se...ep_kaato_2.jpg |
Ne olis sitten vissiin nämä?
http://www.4x4proyect.com/catalog/im..._55254918K.jpg Tää olis jo kohtuullisempi hinta. Tohon pitäs sitten hommata vielä vilkku :) Tossa pari esimerkkiä. Tää vois kyllä olla ihan vaihtoehto... http://www.pahighlander.com/tj_flare_install.htm http://www.tcinternet.net/users/jkor.../tjflares.html |
Taitaa kolaroidut / puretut TJ:t olla kiven alla. Joutunee sitten ainakin kysymään Autokeskukselta ihan uusia, mutta voipi olla kova hinta... :(
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No sanohan muuta.. on niillä kyllä muutenkin ryöstöhinnat, kysyin joskus takavetaria XJ:hin, melkein 700€ kappale :D silloin kun Moparin aftermarket- osasto alkoi myydä kokonaisia JK:n Rubicon- mallin akseleita jarruineen kaikkineen, jenkeissä hinta viralliselta Jeep- myyjältä oli jotain 1800$ etuakseli ja 1400$ taka- akseli. Täällä ois silloin maksanu muistaakseni yli 4000€ jos en ihan muista väärin..
|
Lainaus:
|
Firmasta riippuen, mutta täältä kotomaastakin löytyy väkeä jotka tuo tavaraa maahan kohtuuhintaan suunnilleen kerran kuussa. Muistelen että dana60 etuakseli joka painaa ~250kg olisi kuljetus maksanut long beachista jonkun pari- kolmesataa + tullit ja alv.
|
Lainaus:
Kuka mikä kekä tämä väki on joka kohtuuhintaan rojua tuo maahan?:) Pitäs vähän selvitellä että mitä maksas vaihtaa Zj:hiin ax15+np231/242 paketti. |
Nämä menee kyllä alkuperäisen aiheen ohi jo aika pahasti.. :(
..mutta mutta, kysy vaikka sellaiselta palstalla vaikuttavalta henkilöltä kuin Timmy.. muistaakseni juuri hänen kauttaan kyselin noita akselirahteja ja ihan kohtuuhintaiselta ja hyvältä palvelulta vaikutti. Mulla sitten vain suunnitelmat muuttui. |
Renkaat on alla, jousia ei näy ei kuulu :(
Toistaiseksi ajellaan parin sentin sisäänjoustoilla. Aika pompottavaa menoa. Edessä kaksi jääkiekkoa / puoli, takana uusiksi rakennetut kumit. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89523 Eteen laitoin vähän kumia perinteiseen tyyliin. Tai no toi kumin kuviointi nyt ei ihan perinteinen ole :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89518 Lowrider http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89521 Takapuskurin muovit piti vielä poistaa, kun ne meinasi poistua itsestään. Samalla vähän pellistä lisätilaa. Muoveja pitää joko leikata, tai sitten teen jotain muuta. Saa nähdä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89120 |
Kunhan saat ne jouset, niin taaksekaan ei mun mielestä tartte sen ihmeempiä muutoksia. Mulla tosin kun on ne 4,5" jouset, niin kun sulle tuli muistaakseni ne 3", niin jotain voi vähän joutua modaamaan...
Mitä IHMETTÄ sulla on tossa takajoustonrajoittimessa orkkiskumin yläpuolella????? |
Lainaus:
Odottele että saat jouset, ja rajoita takana sisäänjousto niin että lehdet ei taivu yli. Jos vielä silloin näyttää että toi alanurkka tai muu paikka ei mahdu, niin laita googleen hakusanaksi "xj cut and fold rear fenders" ja taittelet sen verran peltiä sisälle mistä tarttee. Kaikkein helpoin tapa, ja varsin siisti kun tekee hyvin. Näyttäisi ettei sulla tosiaan tarvi kuin mahd. alareunoihin vähän lisää tilaa, voi pitää noi orkkislevikkeet vielä takana paikallaan :) |
Siitä takajoustonrajoittimesta oli se metallinen kiinnikeosa ruostunut kokonaan pois. Hitsailin 100x50 palkin pätkän toisen pään kiilavaksi ja kumi ruuveilla kiinni.
Toiseen päähän kulmaraudan pätkä ja kolmella pultilla runkopalkin kylkeen kiinni. |
3 Liiteet
Uudet jouset ja iskarit on alla ja kylläpä auto muuttui.
Asennus onnistui ilma suurempia vastoinkäymisiä. Takaiskarin yläpään pultit oli ainoot mitkä katkes ja teetti vähän töitä. Muuten ihan bolt-on juttu. Jakiksen puodusta en vielä laittanut ja tuntuu toimivan ilmankin. Auto pääsikin sitten heti tositoimiin Jatilassa lauantaina. Olipas hauskaa ja kuraista :) |
Joko nyt sopii ryykkimättä pyörimään?
Hyvin sattuu yksiin Trailmasterin vieterien väritys uuden etupuskurin kanssa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Etulevike irtosi osittain paikaltaa, mutta ei renkaat varsinaisesti enää kiinni ota. Pitää testailla äärijoustot vielä paremmalla ajalla. Lainaus:
Voin kyllä suositella temmillekin maastomaasturiin maastorenkaita :) |
Lainaus:
|
Taannoisen Kulmakorven reissun jälkeen oon ihmetellyt kun pakoputki oli alkanut kolisemaan ja sieltähän löytyi auton alta muutakin mukavaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94139 Laatikon kannatuspalkki on näemmä ottanut itteensä. No peltityöt kun ei kiinnosta (palkki on <2mm tavaraa), niin aloitin korjaamisen valikoimalla kasasta 40x100x4 raudanpätkän. Vähän kulmarautakiinnikkeitä runkopalkin kylkeen ja hyvä siitä tulee... Laatikkoa visiin kannattaa pikkasen samalla pudottaa, kun alla on nyt ne +75m jouset ja ihan vakiot kardaanit? Paljonko? Ei siellä kyllä mitään oireita näkynyt tai tuntunut pudottamattakaan. Samalla pitää vähän miettiä parempaa panssarointia palkin molemmin puolin. Netissä näkyy aika paljon panssareita jotka on yhtä rautaa tämän kannatuspalkin kanssa. Mahtaako se olla järkevää? Meinaan että aika moni remontti hankaloituu kun laatikko putoaa irti aina kun panssaria pitää raottaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos oireita ole, niin älä ainakaan siis laske. Hommaa ennemminkin SYE ja yksi automaattilaatikkoisen XJ:n etukardaani. Lainaus:
Mitäs muuten olet tykännyt noista Trailmasterin vietereistä? Onko iskarit samaa sarjaa? Ittelle pitäisi jossain vaiheessa laittaa Grandiin oikeat korotusjouset ja luopua blokeista, sekä vaihtaa Rough Countryn iskarit joihinkin muihin. Niistä puuttuu kokonaan "hyvä" vaimennus; ottaa kyllä isot montut hyvin, mutta on perkeleen pintakovat käyttöautoon. |
Samanen palkki hajos multa kunnolla kantoon ajon seurauksena. Palkin vääntymisestä seurasi lisäksi kaikkea vähemmän hauskaa, kuten esim. tämä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78241 . Laitoin sen jälkeen tommosen itsetehdyn pultatun panssarin. Pelittää hyvin, eikä ole palkki enää ottanut kipeää. Pelti on sisäpuolelta vahvistettu kasalla vinottain pystyyn hitsattuja 3*12mm ripoja (kuten tarkkasilmäinen kardaaniaukon vierestä huomaa). Pelkkä 3mm vahvuinen levy ei riitä ottamaan vastaan kunnon tälliä. Etummaiset pultit on vedetty kiinni kierretapilla runkoon tehtyihin kierteisiin. Ohutta on juu, mutta palkki ottaa tällit vastaan ja etummaiset ruuvit vain estä ettei pelti tipu. :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77142 |
3 Liiteet
Warnin tällanen on kestänyt kivikoissakin kiitettävästi, en oo vielä kieroksi saanut (ja koputtaa puuta...):
Liite 23213 Tuossa etuosassa on vielä pokkaus josta se on pultattu kolmella pultilla tuohon palkkiin. Vaihdelaatikon ja moottorin alla onkin sitten tällanen panssari: Liite 23214Liite 23215 Saa jo aika huoleti pukata paikkaan kuin paikkaan... |
edit: Toi warnin keskipanssari on asiallinen kapistus, mutta jos minulta kysytään niin etuosan pitkä panssari estää aivan liikaa muutenkin kuuman konetilan ja keskitunnelin ilmanvaihtoa.
Ittellä oli tämä tällainen (Rytarilla nykyisin), eikä yhden yhtäkään kertaa nappassut moottorin tai laatikon öljypohja mihinkään kiinni. Tuli kuitenkin aika armotta rymisteltyä tuon varassa mahan alus esteiden yli. Toki tuossa jeesasi, että oli pitkät tukivarret alla, mitkä jonkin verran suojaa siinä mielessä laatikon öljypohjaa, ettei se ikinä ole matalin piste auton alla koska tukivarret ei etupään pohjatessa ole kuin maksimissaan koripalkkien alareunan tasolla. Joku korkeampi tolppamainen kivi voisi nappasta mahan alle arkaan paikkaan, mutta eihän niitä kuulu sinne jättää vaan ajetaan renkailla yli.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Je...t_kiinni_1.jpg |
Lainaus:
etupuskurista kampuraan välille sinne alle olis mun mielestä noissa kans hyvä saada jotain, Mpartylläkös se komia punanen juttu olikaan, sitä täytyy joskus kopioida ilman tekijänoikeusmaksuja. |
1 Liiteet
Lainaus:
Liite 23220 |
Lainaus:
|
Jotain enemmän ja vähemmän epäolennaista tullut yritettyä, vaikka toinen rakas projekti (talontekoa jo kahdeksatta vuotta) onkin vienyt taas lähes kaiken irtoajan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97700 Matkahuollon bussi sai lopultakin tuotua perille paketillisen hyvää syytä pilkkoa ehjää puskuria. Pientä sovittelua saattaa ehtiä tehdä, mutta taitaa kuitenkin joutua vielä ajamaan ilman virveliä tulevana viikonloppuna Punkalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97699 Takaosastolla tuli joulun aikaan teeman mukaisesti tehtyä puutöitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97698 Valmista ei tullut tosin tästäkään vaan vahvisteluita, pintakäsittelyä ja loppukokoonpanoa on vielä tekemättä. Ja kun kyseessä on käyttöauto, niin samalla vaivalla viihedeosastollekin pientä päivitystä tulossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97697 Ja nythän mä vasta havahduin, että täähän pitäs vielä leimatakin ennen kuin ajelee yhtään lisää :| Tietää siis kallistuksen vakaajan asennusta ennen vinssiä. Mitenkäs muuten tuo 31" muutoskatsastus ja nopeusmittari? Tuleeko siitä ongelma? |
Lainaus:
|
Tarkastaakos leimasetä sitä mitenkään?
Ja jos sitä joutuu korjailemaan, niin mitkä on vaihtoehdot? Saako näitä muualta kuin netistä? http://www.ebay.com/itm/SPEEDOMETER-...ht_1239wt_1223 Voiko sen mittarin kalibroida muuten? Jamant? |
Noita saa kyllä vaikka sun mistä, taisi jopa rockautossa olla ihan valinnan mukaan saatavilla. Eipä juuri muuta keinoa ole tämän ikäisissä kalibroida, paitsi ruuvata mittaristo irti ja tehdä oma asteikko :D
|
Eikös se ole helpointa kiinteä navigaattori laittaa josta näkyy nopeus, jos leimasetä semmoista vaatii.
|
Eipä vaan taida kelvata nopeusmittariksi navigaattori.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 10:55 (GMT +2). |