Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Paljonko voi / saa suzukin koria nostaa?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=87938)

valu 03.09.2011 13:40

Paljonko voi / saa suzukin koria nostaa??
 
Haulla en löytäny eli paljos lain kirjaimen mukaan voi koria nostaa rungolta ja mikäs ois järkevä määrä? Autohan ois tarkoitus pitää leimattavissa :)

Koppa ois nostettu nyt rungolta pois ja ite kaavailin 50mm???

-MaTTi- 03.09.2011 14:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 795877)
Haulla en löytäny eli paljos lain kirjaimen mukaan voi koria nostaa rungolta ja mikäs ois järkevä määrä? Autohan ois tarkoitus pitää leimattavissa :)

Koppa ois nostettu nyt rungolta pois ja ite kaavailin 50mm???

Omamassaa tarttis olla yli 1500 kg ennenkö saa nostaa, eli ei onnistu SJ:ssä ainakaan.

valu 03.09.2011 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 795883)
Omamassaa tarttis olla yli 1500 kg ennenkö saa nostaa, eli ei onnistu SJ:ssä ainakaan.

Ton väitteen kumoan koska katsastin juuri yhden sj 410 johon laitoin 40mm korin korotuksen ja se oli ok ja tuli otteeseen lukeen mutta haluaisin tietää kuinkas paljon saa korottaa?
Tietysti kai ne sen konttorillakin kertois..

bluevan 03.09.2011 17:19

Katsuri vaan ei ole tiennyt pykälistä kun oikeesti sj:tä ei saa korottaa korin ja rungon välistä niinkuin Matti kirjoitti.

HRD 03.09.2011 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 795877)
Haulla en löytäny eli paljos lain kirjaimen mukaan voi koria nostaa rungolta ja mikäs ois järkevä määrä?

En pidä suikan korin nostoa missään määrin järkevänä.

-MaTTi- 03.09.2011 17:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 795893)
Ton väitteen kumoan koska katsastin juuri yhden sj 410 johon laitoin 40mm korin korotuksen ja se oli ok ja tuli otteeseen lukeen mutta haluaisin tietää kuinkas paljon saa korottaa?
Tietysti kai ne sen konttorillakin kertois..

Tehty päin persettä jos lain sana yhtään painaa:
Lainaus:

23 §
Korin korottaminen runkoon nähden

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden seuraavin ehdoin:

a) korin ja rungon väliin asennettavat korotusosat ovat korkeintaan 77 mm:n mittaiset;

b) mahdollisia korin ja rungon välisiä kumityynyjä ei poisteta;

c) hallintalaitteisiin sekä jarruputkiin ja -letkuihin tehdään tarvittaessa asianmukaiset korotuksen vaatimat muutokset ilman ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia;

d) korin korottamisen sekä mahdollisten renkaiden ja alustan muutosten yhteisvaikutuksesta auton kokonaiskorkeus lisääntyy alkuperäisen korin korkeuteen nähden enintään 150 mm;

e) korotettuun avomalliseen autoon asennetaan 24 §:n mukainen turvakaari, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena; ja

f) auto ei muutoksen jälkeen ole kaatumisherkkä.
Mitenhän tuo f-kohta pitäisi käytännössä kokeilla, kipata suikkeli kylelleen konttorin takasuoralla? :D

valu 03.09.2011 19:29

No mullahan kävi sit hienosti tuo konttorilla ja taidan kyllä sitä koppaa nostaa sen 40-50mm nytten.

Mut mikähän idea siinä on tuo 1500 kg ja siitä yli????

valu 03.09.2011 19:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 795933)
En pidä suikan korin nostoa missään määrin järkevänä.

Miksei?

Palex 03.09.2011 20:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 795980)
Miksei?

Mitä järkeä on valmiiksi kiikkerän auton painopisteen nostolla ylemmäksi, kun renkaille saa tilaa rälläkälläkin?:rolleyes:

HRD 03.09.2011 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 795994)
Mitä järkeä on valmiiksi kiikkerän auton painopisteen nostolla ylemmäksi, kun renkaille saa tilaa rälläkälläkin?:rolleyes:

Juuri näin, tietty näyttäähän se uskottavammalta "esson" parkissa, etenkin ku laittaa katon täyteen jotain tuikkuja "työvaloiksi" ja tietty tarroja. :D :D

artsi777 03.09.2011 21:14

Kaikkee voi sattuu, on mullakin suikassa 150mm korotus otteella :) Tosin on niin vanha muutos ettei ole tainnu olla silloin vielä mitään pykäliä, mutta ei tollasella korotuksella ole suikassa muuta virkaa, kun kiertää snakaria :D ;)

valu 04.09.2011 08:36

Jeesjees mut koskahan tuo "uusi" asetus on tullut voimaan tuosta korin korottamisesta?

Ei tuo 50mm korin korotus tuos lava mallisessa susukis niin paljo haittaa ku kaatuu se kumminkin,huomasin vaan tuos et kyl se perä on aikas köykänen. :)

Nuhapumppu 04.09.2011 10:05

Tästähän saadaan vielä samanlainen väittely kuin niistä pajeron laillisista 33" renkaista,"jos ne on otteessa niin ne on lailliset":D

-MaTTi- 04.09.2011 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 796084)
Jeesjees mut koskahan tuo "uusi" asetus on tullut voimaan tuosta korin korottamisesta?

-98 marraskuussa, eli ei ihan uusi juttu

Paavo 04.09.2011 16:01

Moi,

Lainaus:

Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä omamassaltaan yli 1500 kg:n M1G- ja N1G-luokan ajoneuvon korin korottaminen erilliseen runkoon nähden
Eli max. 1500 kiloisten (omamassa) tai muiden kuin M1G/N1G-luokkien korinkorotuksesta ei ole säädetty mitään (?), niin tätä ilmeisesti tulkitaan siten että kun ei oo erikseen sallittu niin on (tietenkin) kielletty?

Onko AKE/Trafi ottanut kantaa asiaan? Eli tulkinnut (vajaaksi jäänyttä?) lakia jollain perusteella?

Ei sinällään koske itseä millään tavalla, taloudessa on vaan yx suikkeli jota ei taatusti koroteta ainakaan korin ja rungon välistä,

baxxter 04.09.2011 17:21

Millä tavalla toi päätös on vajaa?
Päätös myös sanoo että jos muutosta ei voi hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi siihen anoa poikkeusluvan.

0201346 04.09.2011 17:29

tuolta finlexistä lainaten

24 §

Korin korotus

1. Maastoauton, jonka omamassa on suurempi kuin 1500 kg, korin saa korottaa erilliseen runkoon nähden korotussarjalla seuraavin ehdoin:
a) korin ja rungon väliin tulevat korotuspalat ovat korkeintaan 76 mm:n mittaiset; ja
b) korotetussa avomallisessa autossa on käytettävä 27 §:ssä tarkoitettua turvakaarta, jollei turvakaari ole autossa vakiovarusteena.
2. Korotettaessa maastoautoa, jonka omamassa on enintään 1 500 kg, tai jos korin korotukseen käytetään omavalmisteisia osia, on noudatettava seuraavia ehtoja:
a) korotuksen vaatimat muutokset hallintalaitteisiin ja jarruputkiin sekä -letkuihin ja korotuksessa käytettävät osat on yksilöitävä;
b) mahdollisten korin ja rungon välisten kumityynyjen on oltava paikallaan myös muutoksen jälkeen;
c) lupahakemuksessa on selvitettävä mahdollinen jousituksen korotus; ja
d) auto ei muutoksen jälkeen saa olla kaatumisherkkä.


ite en oo noita muutoshommia tehny mut tekstistä vois käsittää et tarvii poikkeusluvan..... lähinnä tuo 2 c kohta, lupahakemuksesta puhutaan....
eli ite ainakin komppaan tota -Matti-a ettei taida ihan lain puitteissa olla mahollista muutoskatastaa ellei hae poikkeuslupaa.....


http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

valu 04.09.2011 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 796119)
Tästähän saadaan vielä samanlainen väittely kuin niistä pajeron laillisista 33" renkaista,"jos ne on otteessa niin ne on lailliset":D

Tästä tuli juu oikein mielenkiintoinen keskutelu :)

baxxter 04.09.2011 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0201346 (Viesti 796246)

Finlexistä lainaten
"7. Tällä päätöksellä kumotaan liikenneministeriön 30 päivänä joulukuuta 1992 antama päätös auton rakenteen muuttamisesta (1714/1992)."
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Eli lainaamasi teksti on kumottu jo 13 vuotta sitten. Pitääkö olla pätemässä, vaikka ei ole mitään tietoa?

PS. Tähän keskusteluun ei pajeron renkaat liity, onko modet huomanneet?

valu 05.09.2011 13:03

Elikästä saako sitä nyt lainkaan mukaan nostaa vai no?

JJo 05.09.2011 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 796480)
Elikästä saako sitä nyt lainkaan mukaan nostaa vai no?

Jos -MaTTi- sanoo, että ei saa nostaa, niin sillon sitä ei saa nostaa. Minä luotan sen verran alansa ammattilaiseen :)

valu 05.09.2011 17:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJo (Viesti 796482)
Jos -MaTTi- sanoo, että ei saa nostaa, niin sillon sitä ei saa nostaa. Minä luotan sen verran alansa ammattilaiseen :)

Niin se varmaan menöö..

Calmari 07.09.2011 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJo (Viesti 796482)
Jos -MaTTi- sanoo, että ei saa nostaa, niin sillon sitä ei saa nostaa. Minä luotan sen verran alansa ammattilaiseen :)

Muotoilisin että ei saa nostaa mutta monia on nostettu ja leimattu :-), jopa vitaroitakin joissa omapaino taitaa jäädä alas

valu 07.09.2011 19:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 797222)
Muotoilisin että ei saa nostaa mutta monia on nostettu ja leimattu :-), jopa vitaroitakin joissa omapaino taitaa jäädä alas

Niin teen minäkin.. Uppista keikkaa ja koppa on jo pian 50mm ylempänä ja muutos otteessa :)

baxxter 07.09.2011 20:19

Miksi sitten kysyit?

valu 08.09.2011 10:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 797263)
Miksi sitten kysyit?

Sen takii että onko se laillista tehä ja saada leimattua jossain. Ite saan kyllä.

-Lyttis- 08.09.2011 12:16

Ei se leimaaminen taida siitä yhtään sen laillisempaa tehdä, jos on saatu leimattua katsurin virheen avittamana. Eli seuraavassa katsastuksessa voivat korjata virheensä, poistattaa korotuksen tai vaatia poikkeusluvan. Vai onko tähän käytäntöön tullu jotain muutoksia lainsäätäjän taholta?

Nuhapumppu 08.09.2011 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Lyttis- (Viesti 797416)
Ei se leimaaminen taida siitä yhtään sen laillisempaa tehdä, jos on saatu leimattua katsurin virheen avittamana. Eli seuraavassa katsastuksessa voivat korjata virheensä, poistattaa korotuksen tai vaatia poikkeusluvan. Vai onko tähän käytäntöön tullu jotain muutoksia lainsäätäjän taholta?

Tästäkin oli puhe pajeron rengas hommassa,kun sanoin että virheellinen muutoskatsastus voidaan mitätöidä,vaikka suurin osa itki että kun on papereissa niin on laillinen:D Siinä onkin sitten se että huomaako katsuri moista virhettä koskaan.

Murros 08.09.2011 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 797390)
Sen takii että onko se laillista tehä ja saada leimattua jossain. Ite saan kyllä.

Ja sitten meinasit tehdä korikorotuksen riippumatta siitä onko se laitonta vai ei...
Miksi edes kysyit kun kumminskin rakennat autoasi laittomasti...

Hienoa mallia muille palstalaisille...Olet varmaan ylpeä itesetäsi.

HRD 08.09.2011 19:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 797438)
Tästäkin oli puhe pajeron rengas hommassa,kun sanoin että virheellinen muutoskatsastus voidaan mitätöidä,vaikka suurin osa itki että kun on papereissa niin on laillinen:D Siinä onkin sitten se että huomaako katsuri moista virhettä koskaan.

Jos oikeen hassusti käy, niin taitaa riittää että trafin päässä homma huomataan ja sitte lähtee vettä myllyyn.

Arska-tehtaalta 08.09.2011 19:24

Laita hyviä projektikuvia, joissa näkyy rekkari kunnolla :D:D:D

Murros 08.09.2011 19:27

Jotku tälläset tee se itse miehet kusi aikanaan suskan 31" renkaiden muutoskatsastuksen...
Offivaruste sai kyllä leimattu 31" renkaat suikkeliin mutta jotkut ei halunnu maksaa muutamaa kymppiä muutoskatsastuksesta vaan alko sooloilee niin sekin autuus loppu...
Jos palstalla oleva katsastusviranomainen(tässä tapauksessa mr.Keränen) sanoo että se on selekesti laiton niin miksi sitä ei sitten uskota vaan tehdään niinkuin halutaan.
Tässähän kustaan kaikkien offareiden pesään.
-Matti- Kyllä tietää mitä näille kamppeille saa tehä,ajaahan se issekkin isopyöräsellä vermeellä.

Calmari 08.09.2011 19:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Murros (Viesti 797521)
Jotku tälläset tee se itse miehet kusi aikanaan suskan 31" renkaiden muutoskatsastuksen...
Offivaruste sai kyllä leimattu 31" renkaat suikkeliin mutta jotkut ei halunnu maksaa muutamaa kymppiä muutoskatsastuksesta vaan alko sooloilee niin sekin autuus loppu...
Jos palstalla oleva katsastusviranomainen(tässä tapauksessa mr.Keränen) sanoo että se on selekesti laiton niin miksi sitä ei sitten uskota vaan tehdään niinkuin halutaan.
Tässähän kustaan kaikkien offareiden pesään.
-Matti- Kyllä tietää mitä näille kamppeille saa tehä,ajaahan se issekkin isopyöräsellä vermeellä.

Voiskohan vähän valaista vai onko offivarusteella ja tee se itse miehillä eri lait ?? Minulle ei palstalla oleva katsastusviranomainen soitti poskea aikansa kunnes siirryin asioimaan suoraan trafin kanssa, kirjalisesti.

Murros 08.09.2011 20:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 797529)
Voiskohan vähän valaista vai onko offivarusteella ja tee se itse miehillä eri lait ?? Minulle ei palstalla oleva katsastusviranomainen soitti poskea aikansa kunnes siirryin asioimaan suoraan trafin kanssa, kirjalisesti.

Offivaruste sai aikoinaan katsastettua 410:aan 31" renkaan tietyin edellytyksin...
Jotkut vaan halus sooloilla j akusi tän homman...vanmhan palstan aikaan oli paljonkin puhetta tästä.
KooPee muistaa paremmin tän vääntämisen
Eri laista ei ollut silloinkaan kysymys vaan edellytyksistä millä tehdään näitä asioita,ne on välillä seitiohuita.
-Matti-:n kommentit on kyllä samoja kuin Jumalan sanat,tuskinpa kukaan muu katsastaja on nähnyt yhtäpaljon vaivaa salvittäessään näitä rengas - korotusasioita...ja mikä tässä on parasta niin ilmaiseksi.
Mikäli olen täysin väärässä niin poistun takavasemmalle ja pyydän anteeksi.

valu 08.09.2011 21:07

No antaapi jutun sitten olla ku tämmöseks meni..

Ruusulehto 08.09.2011 23:32

Kuten tuolla jo aikaisemmin mainittiin, niin minkä helvetin takia pitää tehä korinkorotus jo valmiiks kaatuma tautiseen autoon. nimimerkillä: suizan kipannut:confused:

Calmari 09.09.2011 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 795877)
Haulla en löytäny eli paljos lain kirjaimen mukaan voi koria nostaa rungolta ja mikäs ois järkevä määrä? Autohan ois tarkoitus pitää leimattavissa :)

Koppa ois nostettu nyt rungolta pois ja ite kaavailin 50mm???

Tähänhän on loppupeleissä tullu vastaukset: 1 ei ollenkaan, 2 0-50 mm, ja leimaus riippuu asemasta/katsastajasta :-)

Morjenz 09.09.2011 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja valu (Viesti 797390)
Sen takii että onko se laillista tehä ja saada leimattua jossain. Ite saan kyllä.

Jokainen tekee tyylillänsä. Trafin mukaan Suzukin koppaa ei saa nostaa juurikin Matin kertomasta syystä. Voihan joku katsuri tuollaisen muutoskatsastaa, mutta ei se edelleenkään tee siitä "laillista". Sakkojahan siitä et voit saada/muita seuraamuksia vaikka sillä ajelisitkin. Saattaapi vaan tulla kotiin kutsu valvontakatsastukseen tai pahimmassa tapauksessa asiantuntevat Poliisit nappaavat kilvet tienpäällä mukaan ja kirjoittavat Trafi-tietoihin: "Kilpien haltuunotto. Rekisteröintikatsastettava/valvontakatsastettava ennen seuraavaa käyttöä liikenteessä"

valu 09.09.2011 17:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 797730)
Tähänhän on loppupeleissä tullu vastaukset: 1 ei ollenkaan, 2 0-50 mm, ja leimaus riippuu asemasta/katsastajasta :-)

Puhut totta.. Mä teen mitä teen vai teenkö mitään,se jääköön arvotukseksi by the way,onneks kaikilla muilla on autot siinä kunnossa että on oikeesti laillisia joka asias,jos näin niin se on pirun hieno asia....

valu 09.09.2011 17:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ruusulehto (Viesti 797622)
Kuten tuolla jo aikaisemmin mainittiin, niin minkä helvetin takia pitää tehä korinkorotus jo valmiiks kaatuma tautiseen autoon. nimimerkillä: suizan kipannut:confused:

Kukin kaataa tyylillään ja niin monta kertaa kuin haluaa,ei se oo muilta pois tietääkseni

Ruusulehto 09.09.2011 19:23

no eipä sitä nyt joka viikko tee mieli kipata kuitenkaa.


Sivu luotu: 05:28 (GMT +2).