![]() |
Kinnerin katsastus
Tänään oli sitten vatsakataripäivä, ajelin Neonin kanssa konttorille heti klo 8.00. Vettä satoi kuin "sieltä" ja ajattelin että toivottavasti katsastus-sedällä olisi hyvä päivä sateesta huolimatta. Sain sitten vanhemman miehen, mietin siinä sitten että onkohan kaveri ihan vannepää.
Jarrutesterillä alkoi jo tulla, lamppuja palannut, käsijarrunvaijeri menossa jumiin.. kylmä hiki alkoi jo valumaan, perkele olisi pitänyt katsoa ne lamput. Auto nosturille, sumari sojotti väärään suuntaan.. jälkiasennus sellainen, kävin vääntämässä oikeaan suuntaan, katsuri könysi auton alla, heilutteli ja ravisteli.. sanaakaan ei kuulunut auton alta, taskulampun valo vain vilkkui. Nyt ei hyvää seuraa kun meni noin hiljaiseksi katsuri, aloin jo laskemaan että meneekö paljonkin satasia korjauksiin. Tulee ylös ja toteaa että ei tästä muuta sanomista löydy kuin ne palaneet valot... menin ihan jumiin meinasin alkaa jo räyhäämään että sääli nyt vähän vanhaa autoa, mutta äkkäsin että juurihan se sanoi että mitää vikaa ei löydy. 11v vuotias auto jolla ajettu 181 000km, 3 palannutta valoa joista merkintä lappuun ja tietenki se HYVÄKSYTTY leima. Chrysler Neon, maailman paskin auto :) |
Jos ittelläkin olis noin hyvä pulla ton skyllen kanssa vkonloppuna :D sitä ennen etu raidepäiden vaihto ja turbon ja pakosarjan tiivistevaihtaa..
|
Sulla varmaan automaatti Neon.. Onneks pääsin omasta manuaalista eroon yhdellä laatikon vaihdolla.. Siinä ja siinä.. Vaijereita meni kolme.. Muuten ei mitään ihmeempää vikaa ikinä ollut.
|
Lainaus:
|
Vähän on mielikuva että nuo on melko susia autoja. Perin edukkaita ne kyllä on. Eivätkä taida kovin taloudellisia olla kokoon nähden?
|
Lainaus:
Enemmän vie kuin 1.1 punto, kesäloman reissuilla kulutus oli tuollaista 7.6l/100km en tiedä mitä tuo "susi" pitää sisällään mutta itsellä ei ole ongelmia ollut. Autot tahtoo olla juuri siinä kunnossa kuin omistaja haluaa niitä pitää, jos huollot ei kiinnosta niin ongelmat siirtyy seuraavalle omistajalle ja siitä ne "susi" tarinat sitten lähtee. Osia saa motonetistä, vaikka on ihan amerikassa rakennettu auto, ei meksikossa tai koreassa. Mää tykkään, mutta sehän on vain oma ongelma :) |
Belvidere plant juu. Sudeksi en lähtisi sanomaan, vähän aliarvostettu auto. Maantieajossa vei jotain 6-7 litraa ja talvella nurkka-ajossa lyhyttä matkaa vähän vajaa 10. 100 tkm tuli ajettua tämmöisellä ilman ihmeempiä vikoja. Etupyörän laakeri meni kerran ja iskarin yläpää petti kun kumin vulkanointi antautui. Muuta en muista vaihtaneeni koko aikana huoltojen lisäksi (paitsi vaihteiston). Edes raidetankojen päitä. Suorasytkä ja nelipisteruisku yms. Paljon turhia kuluvia osia jätetty pois mitä vielä -95 käytti moni muu. Jakohihnan vaihtoväli ihan oikeasti on 160 tkm ja vielä ihan oikeasti kestääkin sen.
Itsellä oli joku sport malli, levyt joka nurkassa ja manuaaliloota yms pikkujuttuja. Tätä ei näe muuta kuin vin -koodista. Yllättävän pirteä vekotin, kohtuullinen alavääntö ja kevyt kori. Varsinkin manuaalina. -96 tuli huonommat välitykset ja sen kyllä huomasi kiihtyvyydessä. Automaatin taloudellisuudesta en osaa sanoa mitään, mutta liikennevalotestissä jäi kuin paikalleen seisomaan manuaalia vastaan :D Manuaalilaatikko sitten vastapainoksi on täydellisen paska. Mopar ei osannut ainakaan -95 manuaalilaatikkoa tehdä. Joka kerta kun öljyt vaihtoi niin tuli pari litraa hiontatahnaa ulos ja lopulta perä laukesi. Tuli rattaat kurkkaamaan päivänvaloa. Pistin vähän käytetyn laatikon ja sama peli jatkui, metallisilppua ja ropinaa. Samoin kytkinvaijeri maksaa 160e eikä kestä yllätten kuin jonkun 40 tkm. Vipuvarret on jostain kumman syystä jätetty niin lyhyiksi että vaijeri täytyy pujottaa kaavelin sisälle ja vaijeri joutuu ihan hiton koville. Molempiin päihin 5 senttiä lisää eikä sitä hinausvaijeria olis tarvinnut ikinä vaihtaa. Jälkeenpäin harkitsin josko olisi hommannut automaattineonin niin olisi ainut heikko kohta korjattu. Plymouth/Dodgena myytiin jenkeissä ja muut maat Chryslerinä. Need for Speed ykkösen pelasin läpi yllättäen Dodge nöönillä.. :D |
Alatukivarsien takapuslat tykkäsivät repeemään irti vulkanoinnistaan jo muutaman vuoden iässä, samoin etuakselipalkin alapelti on aika näkkäriä jo useassa. Vaihtopalkki (uusi kehitysversio) Arolta tais maksaa jonku 700 € ja siinä ei oo edes sitä peltiä, pari lappua vaan yli. Tosin Arolta ei heru lupaa rälläköidä/hitsata vanhaa uudempaa vastaavaksi.
Henkkoht en välitä ko. ajokista, mutta kaipa se asiansa ajaa monelle. Niin, ja vakio rengaskoko joteski hassun pienen näköinen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo, tuolla Venäjälläkin on aika paljon ihmisillä Chevrolet Nivoja, niin pakkohan tunnetun jenkkimerkin on olla hyvä...
|
Pelkkää kateutta
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Neonissa on yhtä paljon jenkkiosaa kuin lähes missä tahansa muussa amerikkalaisessa kipossa samalta ajalta. Moottori on ryslerin suunnittelema ja sitä on myyty mm. 2 litraiseen eclipseen. Eli melkeinpä toisin päin. Ohjaustehostin ja valokytkin on varmaan suoraan 70 -luvun Dartista :D Edit: Motti näkyy olevan slant sixin evoluutio, siinä sopii korjaamon miesten hymyillä :D Ei millään pahalla :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Belvidere_Assembly_Plant Sattumoisin ostin 850 Volvon Neonin jälkeen. Mihin sitten vaihdoin uudehkon moottorin V70:stä vanhan räjähdettyä (B2524S, sama motti molemmissa). Alta 9 on todella vaikea päästä, saa ajaa kuin kusi sukassa. Melkeinpä kymppi menee väkisin kun töihin ja takas sahaa. Jossain Ivalon reissulla vahingossa voi hetken mennä kahdeksan alle mutta alle seitsemän ei koskaan. Korjata saa kyllä ihan koko ajan, jos ei muuta niin koiranluita ja puslia saa aina olla repullinen hyllyssä. Luulisi että 15 vuodessa ne samat hiton osat olisi saatu kestämään kohtuullisen ajan.. Ei neoni mikään meikäläisenkään ihanneauto ollut, hyvä ja luotettava kauppakassi ja muotoilun kukkanen :D Mutta lähinnä toisten ihmisten asenne huvitti, tullaan auton viereen notkumaan ja haukkumaan.. Eipä ole minkään muun merkin kanssa näin käynyt.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kai sitä täytyy ruveta tojotamieheksi vallan :D |
Lainaus:
|
:D
|
Lainaus:
Mutta antaa kaverin vain hymyillä jatkossakin. |
Lainaus:
Työkamulla mun vanha E-Carina -92, reilu 400 tkm menty alkuperäisillä nivelillä ja puslilla, pakoputkella ja iskareilla. Renkaita ja jarrupaloja/kenkiä/levyjä on vaan tarvinnu vaihtaa. Niin, ja pahuksen vesipumppu ja kytkin ei kestäny kun n. 330 tkm. |
Sama vika meikän hiacessa. 18 vuotta ollu perheessä ja 411tkm mittarissa, ja jo nyt joutuu vaihtamaan uudet alapallot alkuperäisten tilalle. Sen sijaan muut iskarit, raidepäät ja puslat alustassa on vielä alkuperäset. Ei ihme, että ovat niin suosittuja afrikassa.
|
Tarina alkaa ameriikan ihmeen katsastuksesta ja päättyy tojo-miesten keskinäiseen kehuun :D:D
|
Lainaus:
- yksi sanoo että auto on susi - toinen sanoo että ei se ole edes amerikkalainen - kolmas sanoon että amerikkalaiset ei kestä - lopputulos on se että toyotan puslat on parhaimmat Mutta pääasia että kaikilla on hauskaa :) |
Noilla eväillä ajo-omunaisuudet jo nollassa
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Yksi täysin turha testi lisää katsastukseen niin saadaan lisää hilloa. Sitähän tuo vain on. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Gen ykkönen on yhtä jenkki mitä valkopääkotka ja omenapiirakka punavalkoraidoituksella (edit: korjasin noi värit kolmeen kertaan, täytyi googlella oikein tarkistaa että mimmoinen se lippu taas oli :D) Ykköstä on koottu pelkästään jenkeissä (mitä nyt muutama maanantaikappale Tolucassa meksikossa, amerikkaa kuitenkin) mutta kakkosta on muistaakseni tehty mm. hollannissa :D Nööni on alun perin suunniteltu vastaiskuksi näille pikku japsi ja euro "perhesporteille", kuitenkin niin että hinta on halvempi ja tehoja kuulemma hiukan keskimääräistä enemmän(???). Sen tähden tätä harva mieltää jenkiksi kun on niin peruspaskan käyttökinnerin näköinen ja oloinen. Niitä harvoja amerikkalaisia automerkkejä mistä jenkeissä käytetään usein nimeä rice rocket :D |
Lainaus:
Mutta muutoin topicin keskustelu on jälleen kerran tosi tasokasta :D:D |
Lainaus:
|
Ainoat hyvät japsit on tehty japanissa...
Lainaus:
Emännällä on -00 Neon 3-lovisella automaatilla. Helvetin hyvä ajaa. Pieni kulutus. Tarpeeksi sisätilaa. Näppärän kokoinen. Hyvä. Ainut miinus on se että autolla ei saa vetää kunnon kärryä perässä. Painot on 450/450. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos joku paremmin tietää että gen 1 Neoneja on jossain muualla koottu niin olkoon sitten niin. Ite käytin aikaa ja vaivaa aikoinaan asian selvittämiseen kun sitä tietoa jossain aikanaan tarvitsin ja mm. VIN dekooderi ei käsittääkseni muita kokoonpanopaikkoja tunne. Voin olla väärässä hyvinkin. Näistä kytkimistä ja tehostimista mulla ei nyt ole minkään sortin dokumentteja eikä vahvistettuja faktapapereita chryslerin pomojen allekirjoituksena varustettuna, kaveri vaan omisti dartin ja naureskeli että taitaa olla samoja palikoita kun kovasti saman näköisiä ovat. Tiedä sitten oliko kännissä vai hämärsikö muuten vaan näköä :D Neoneista tuli aikoinaan selvitettyä asioita paljon enemmän kuin mitä huvitti, näistä samoista asioista kun sai joka ikisen ihmisen kanssa aina vääntää vaikkei edes aina olisi kiinnostanut :D Enää ei jaksa. Olkoon vaikka v****u indokiinasta koko rakkine :) Hyvä peli oli -minun- mielestä sen sadan tuhannen kilometrin ajan mitä sillä ajoin. Voin olla väärässäkin. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mutta voisiko loppuyhteenvetona todeta seuraavaa.
- Neon on OK vaikka indokiinassa rakennettuna - Toyotassa on parhaimmat paskana olevat iskarit - kokemus on valttia myös katsastusinsinöörillä Muu ei ole sitten tärkää :) |
Lainaus:
|
Tosi kun vesi ja vuotaa kun seula! ;)
Viime vuonna vaihdettiin perkule 87 mallin volvoon taka-akseli kun oli vasta rullattu 470000 tosin ei sen takia että olis hajonnut mutta kun alko olemaan alkuperäiset peränpuslat siinä kunnossa ettei enää kehdannu itekkään ajaa vaikka leimasedälle vielä olivat kelvanneet :) Samaan syssyyn vaihdettiin toinen helma joka oli kokonaisuudessaan alkuperäinen. Nyt joutuisi jo perkule vaihtaa varmaan raidetangonpään kun on kumi rikki heheh tosin ne on varmaan niin jumissa että saa taas pajottaa pvän että saa irti :) Joten tästä se johtopäätös että bensaa voi ostaa vähän enemmän kun ajaa vanhemmalla autolla joka volvon omien inssien mukaan tuli tehtyä liian kestäväksi aikoinaan. Eikös kaikki amerikkalaiset ala olemaan taivalkoskelta enempi ja vähempi? ;) |
Emännän porukoilla on joku neoni millä tuli heitettyä jonkinlainen lomareissukin ja siitä on jäänynnä lähinnä positiivinen kuva. Bensaa se vei ihan naurettavan vähän, automaatilla on leppoisaa ajella eikä siinä kaiketi ole ollut sen ihmeempiä vikojakaan.Ohjaus tehostin narisee ja on kai narissut jo kymmenen vuotta, mutta kerta se toimii niin nariskoon.
Jos nyt jotain moitittavaa pitää hakemalla hakea niin se on kokoisekseen meikäläisen mielestä kankea.Ja laiska mutta se nyt ei kerro muusta kun siitä että auton uutena ostanu henkilö ei ole enempiä tehoja tarvinnu. Mitä taas jenkkiautoihin tulee niin meitsillä on ollu 81´ oldsi jenkkieemelipiiloh..raambulanssifarmari, 65´ chevy kakkone, ja 65´pontiac parisienne. Sitä en tiiä missä se olssi oli tehty mutta nuo letutukka,ja pontikka oli tehty canadassa. Eli eivät siis olleet ameriikan rautoja... Mutta se että neonia pidetään naurettavana autona on pelkästään hyvä asia koska jos haluaa ostaa sen neonin niin sen saa halvemmalla koska se on niin paska auto... |
Lainaus:
|
Tulipa yksi iso miinus-puoli mieleen. Vaihdelaatikon öljynjäähdyttimen kenno on heikkoa tekoa. Kenno sijaitsee syylärissä ja kun syyläri pettää niin menee nesteet vaihdelaatikkoon. Tätä tapahtuu jo 100tkm kohdalla. Homma kannattaa korjata ennen kun vahinko tapahtuu. Itse ostin vaimon autoon erillisen kennon joka pitäisi asennella paikoilleen kun vain jaksaisi.
|
Lainaus:
|
Fordit on tunnetusti paskoja, 2003 Mondeon katsastus tänään. Ei ihan tavattomasti vikoja kuitenkaan :)
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=199843 |
Tuli käytettyä autoa kahdessa paikassa katsastuksessa, kun eka kerralla jäi paskan maku suuhun.
Toisella konttorilla tuli paskaa niskaan vielä enemmän, joten aattelin korjata ensimmäisellä konttorilla havaitut viat. Kävin sitten trafin sivuilla ja huomasin, että toisessa katsastuksessa keksityt viat oli kirjattu trafiin ajoneuvotietojen alle. Täytyykö nuokin nyt yrittää korjata ennen uusintanäyttöä ekalla konttorilla? Nimim. paaliin vai ei? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut siitä seuraavasta kopasta ei ole kyllä mitään hajua. Sen on kattonut, että ne on halpoja ainakin ostaa. |
| Sivu luotu: 00:42 (GMT +2). |