![]() |
Universal-motor-gerät
Tuli tommonen legenda haettua räppivehkeeksi. Kaikin puolin erittäin hyväkuntoinen Unimoggi 421, vm -75. Tarkotus on varustaa auto kevyttä safarointia varten, ja mahdollisesti rekisteröidä työkoneeksi.
Pari kuvaa lähtöpisteestä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86171 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86172 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86173 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86174 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86175 Viimeistää sisusta saa hymyilemään. :D Ensiajatuksena olis purkaa toi kolmikääntökippilava-aihio kokonaa pois. Tehä kiinteä lava, johon tulis kiinteästi asennettava kompura, paineilmasäiliö, kaksi isoa työkalulaatikkoa, pidikkeet lapiolle, maastotunkille ja rautakangelle. Ja muita muutoksia: -Eteen mekaaninen vinssi. Ehdotuksia mikä/mistä/minkä vinssi? -Vanteet. Saako Unimogin vanteita mistään kohtuu hintaan? Tarvis olla toisella et:llä. Vai kannattaako vaihtaa noi 20" vanteet pieninpiin? -Renkaat. Traktorikuvio vs nappula?? Siis jos pysytään r20 vanteissa. -Mistä mekaaninen kompura? Tai vaihtoehtoisesti sähköllä? -Miten lisää joustoja? -Toiset penkit. -Jossai vaiheessa turbo. ... Sit tietysti työvaloa ja muuta perussälää... |
Tää on mahtavan hieno laite!! :cool: Onnea uuden perheenjäsenen johdosta.
|
Hienoa että moggeja on liikenteessä kokonaisina eikä vaan akseleina.
Itse jos olisin rahamiehiä niin kokeilisin ehkä IROK renkaita moggiin, niitä kun näyttäisi olevan 18" vanteellekkin, eli pikkumoggiin sopivat. Jostain olen nähnyt tai kuullut että olisivat kohtuu hyvät renkaat tommoseen vehkeeseen jossa ei saa pyöriin kunnolla kierroksia, mut tiiä sitte pitääkö paikkasa. |
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=9509
Mulla on noita 14.00-20 renkaita varastossa. Uusia Omsk (Ural 375, made in ussr) ja käytettyjä Nokialaisia. Korkeutta 122-125 cm, eli noin 48-49". Löytyy myös pari hyvää, ja kolmas kulunut (ZIL-131) 12.00-20 kummi, korkeus 110 cm tienoilla. Sulla on kyllä hieno mokki. Mikä on noitten XL-misukoiden koko, 9.00 vai 10.00R20? |
Mulla olis zilttonin vinssi jouten ja joku gardaanin pätkämukaan, jos kiinnostaa .
|
Tosta renkaat :D tarjousta tai vaihtoa johonkin...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68762 |
Kiitoksia!
Sisua45: mitä noilla pyörillä on hintaa? Ainoa vaan, kun en tiiä mahtuuko enää pyörimää, ilman hytin korotusta... Nykyiset on 10,5r20. motörhead: kiinnostaa! ja hinta? :) KooPee: kiitos tarjouksesta, mut on omaa käyttöö turhan arvokkaat... Uusia kattellu tuolta: http://www.rengasliikepaussu.fi/tuotteet.php?pid=15 Ja sieltä kokoa: 20 360/70 R20 Sibur 240.- Tiiä sitte minkä laatuset ton merkkiset on... Tai toisaalta onko mitää väliä, kun ei tolla kuitenkaa ajeta ihan älyttömiä. Mut kunhan ei olis kovaa kumiseosta. Noi olis reilu metrin korkeat, mutta vanteen kanssa saattaa tulla ongelmia, kun noi on niin sisäänpäin tuovat. Saako noita vanteita mistää? Sais olla mahd ulospäin levittävät... ;) |
Saako keskiön irti vannekehästä, ja liimattua uuteen paikkaan?
Tai, jos vanteita pitää levitää, niin leventä ulkoreunaa, riittääkö? |
Mogin oma vinssi on siitä hyvä että pysyy vaijeri tiukalla eteenpäin ajettaessa, eli on synkattu akselien pyörimisnopeuteen. Tosin on mallia järeä= painava
Hieno Moggi! |
Voi JOTTA että on hieno moGGi !!!
Laita hydrauliikkaa kehiin, sopii tyyliin, ja on aika simppeliä luotavaa moggiin... Samalla väsäät kippisylinterin siten kuin se kuuluu, ja kolmikaato on taas käytössä, ei siitä haittaakaan ole Eiköpäs tuohon passais kaikki "työkonevanteet" mallia raktorimiestentarvikekaupat ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Uudet ryssäläiset ovat 160e/kpl. Niitä on nyt vain kaksi kpl. Käytetty nokialainen 50-80e/kpl, ja niitä löytyy useita kappaleita. 12.00-20 ryssäläisille en ole keksinyt vielä hintaa, mutta niitäkään ei ole täyttä kierrosta. |
Kävi mielessä, et rällää vanteesta keskiön irti, ja siirtää mieleiseksee. Ainoo et keskiö on hitsattu ympäri, täydellä saumalla. Et jos tosiaa sais vaik käytettynä, ni säästäis aikaa ja hermoja aika kivasti. Täytyy kysellä noista rattoritarvike putiikeista, et mitä on saatavana.
Mogin oma vinssi olis kaikki paras, mut ei taida vaa puussa kasvaa. Ja vinssin pitääki olla jo melko järeä, kun jos tommonen oikeesti jää kiinni, ni se voi olla jo aika kovassa. :rolleyes: Joo, tässä on jo kahet paikat hytikalle (ollu aikanaa aura-autona). Ja niitä meinasin hyödyntää esim kompuran pyörittämisee, niin jäis molemmat ulosotot käyttöö. Mut sitte taas välähti, jotta jos laittaiski esim takaulosottoon (esim 5Kw) generaattorin, ni se olis jo PALJON monipuolisempi! Voi pyörittää kompuraa, puikkoa, mikroa, tai vaikka sähkövatkainta... :D Pitää alkaa metsästää mistä semmosen sais edukkaasti. Nii, ja lavan kippiä ei voi hyödyntää, kun työkoneessa ei saa olla tavarankuljetustilaa. Ja muutenki, ku tarvii kiinnittää noi kaikki kiinni siihe lavaa... Pitää mitata, et minkä kokonen pyörä sielä mahtuu pyörimää. Mut veikkaan et paljon yli metrin ei sovi joustotilanteessa... Tai no, eipä se oikee meinaa joustaakkaa ku takana ei oo painoa. Noi nykyiset renkaat on 93cm korkeet. |
Helkkarin hieno moggi. :)
|
Oisit ostanu Tatulta sen nosturin matkaan, niin ois vielä monikäyttösempi :D
|
Joo, mut oli nii kallis omaa harraste käyttöö, ku ei kuitenkaa (ainakaa vielä) oo sillee tarvetta...
Mites, jaksaako hydrauliikalla pyörittää 7,5KVA:n generaattoria 3000r/min? Tai miten iso semmonen moottori pitäis olla? Tai sitte laittaa vaihelaatokko ja kardaanilla... |
Entäpä Tojotan mekaaninen vinssi?
Kuulostaa varmaan hullulta mutta eräässä näkemässäni Mogissa oli sellainen ja ennemmin katkes vaijeri. Se kun oli apparinpuolelta etuakselia myöten kiinni kuntassa. Loppu peleissä se vedettiin irti mun BJ:n vinssillä pylpyrän kautta. Hyvin kesti vinssi. Muuutta voi olla, et kovassa vedossa tojotalainen antautuu...mene ja tiedä. Paljon lie Moggi painaa? Mutta kyllä mä laittasin hydraulivinssin kun senhän saa aika nättiin mogin keulaan laitettua? |
Itseasiassa painon puolesta saattais toisaalta vaikka kestääkki Tojon vinssi, kun tää painaa otteen mukaa vaivaiset 2450kg. :D Mutta, laitetaa varuilta toi motörheadin Zilin vinssi. Hydraulivinssi olis aika nätti, mut taitaa maksaa vaa mun pudjetin yli.
Ja generaattorinki taisin hylätä kustannusten vuoks, ja laittan pelkän kompuran+100l säiliön. Kompuraks meinasin ihan laiskuuttani laittaa tämänmallisen: http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&...=300200953&q=y Eihän siinä tuottoa liiemmin ole, mut jos tuo säiliö vähän auttais... |
Kysymys ulosotosta?
Mites, kun ulosoton kyljessä lukee 540 ja 1000. Mutta en saa pyörimään kun ton 540r/min! :mad:
Vai onko toi tonninen ollu kenties lisävaruste? :confused: |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.hsaoy.com/generaattorit/index.htm Ja toinen, vähän pienempi: http://www.nettikone.com/muu-merkki/...-55-kva/976320 |
Lainaus:
|
No perkule, mä arvasin! Eikö niin, et se on käsijarrun ja nelivedon välissä? Kun mulla sattuu olemaan siinä paikka kepille... :(
No joo, tänää saatu paljon näkyvää aikaseks: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86507 Tossa nyt eka kuva kompuran säiliö. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86508 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86509 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86510 Vanteen/renkaan vertailua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86511 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86512 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86513 Siitä tuli ainaki paljon paremman näkönen. Vielä kun tuo rengas toimis ihan käytännössä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86514 Uudet jakkarat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86515 Ja vinssit. Pieni etee, iso taakse. Joko lavalle, sen alle, tai sekä että. Ainii, ja kävin sänkipellolla ajaa huippuja... Kyllä se lisää voimaa tuntuis huutavan! Nelonen jäi "ylimääräseks". Kai työkoneenki saa turbottaa? :D |
Lainaus:
|
Mikä motti ? OM616 kaltainen 2.4 D?
Talles olis mokoman turbopakosarja + KKK ahdin... Ei oo varsinaisest kaupan mutta kaikkihan on ;) (vois löytyä joku vetokitakin, vaijereita ym. sälää) |
Sitä on käyty traktori tarvikeliikkeessä. :)
Kuinka leveät vanteet? |
sinähän kerkeät saada tuon iskuun jo syyskynnölle:D veltta perään ja kyntämään:D
Perkeleen komea laitos, jos itselä olisi tuommoinen niin liimaisin helvetin ison vanhan postin logon tuohon oven kylkeen vielä:) |
Joo, kai se sama 2,4D on. Pitänee viel tarkistaa. Mistä siitä löytyy mitää merkkejä? Ja jos se sarja on myynnissä, nii... ;)
Joo, mä oon vähä viel sekasin noista pykälistä, kun "isolla" puolella on jo kaks aluetta, mut kuitenki kuus vaihdetta. Ja jakolaatikon kauta ei oo ku kaks, kuin myös pakilla... Mutta siis tarkotin sitä suurinta vaihdetta. Olkoon se sit 6. ni vitosella kulki 41km/h navim mukaa. Voi sitä vauhdin hurmaa! Joo, niin kävin. :) Ja vanteet on 12". Suunnittelin jos olis laittanu nostovarret taakse, ja toimii vaikka takavinssillä, mut saattaa jäädä... Laitetaa eka noi vinssit kiinni. :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
normaalisti siinä on 6+2 ja vaihteet 1 ja 2 toimiin suunnanvaihtajalla pakkina. Ja vaihteilta 1 ja 2 ei pääse suoraan vaihteille 4,5 ja 6 käymättä 3 vaihteen kautta ja sama toisinpäin eli 4:lta ei pääse suoraan 2:lle. Extra hitaat vaihteet on erillinen lisälaatikko pultattu vakio laatikon pohjaan ja tälle on oma vipunsa(ja eivät tainneet toimia kuin 1 ja 2 vaihteilla). |
Lainaus:
|
Vähän rajumpi testi ajo tehtii eilen.
Vikoja ja puutteita havaittii, ja niitä tässä pitäis alkaa pikkuhiljaa korjailemaa. Renkaat tuntuu toimivan hyvin, ainoa että koneesta voima loppuu! Onneksi siihen on lääke :) Koneen sähköjä pitää alkaa tarkastelee, tyhjäkäynti katos. Eipä se oo koskaa mikää hääppönen ollu, mut nyt se ei käy ollenkaa. Mistä sitä säädetää?? Takavinssissä ei ollu toivottua puhtia. Vika siinä saatto olla kun konetila oli kokonaa upoksissa suoliejussa... Täytyy kattoo, kun vähän kuivahtaa. Pesemiseen meni vaivaiset 50min. Ja laitetaa vielä pari kuvatusta: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86767 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86768 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86769 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86770 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86771 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86772 |
Lainaus:
|
on jätkällä komee moggi, katteeks käypi:rolleyes:
|
Komeassa kunnossa tosiaan on :cool:
Tutki käsikaasun ja siitä edelleen kaasupolkimelta lähtevä vivusto, joka kai siinäkin mallissa kiertää konen takakautta koneen toiselle puolelle säätäjälle. Siinä on monta niveltä matkalla, olisiko väljää jossakin? Pumpun säätövipu pääsee laskemaan sammutusasentoon, jos ei ole tyhjäkäyntiä mutta muuten toimii. Vinssin voimattomuuten vaikuttaa varmasti se liejulammikko, jos on alkuperäinen kiilahihnalla välitetty pumppu, hihnapyörä luistaa. Se pumppu ei mikään mahtava ole ollut muutenkaan. Mogin vakiopumppu on ollut vain aurahydrauliikkaa ja kippitunkkia varten. Voimanotosta saisi hydraulitehoa irti isolla pumpulla ihan eri tavalla, mutta sitten se pysähtyy, kun kytkimen painaa. Siinä ei taida olla kaksoiskytkintä, missä veto pyöriin katkeaa kytkinpolkimella ensin ja PTO vasta alempana? |
Hieno laite. Voimaa pellin alle ja kun ei tee mitään panssarivaunua painon puolesta niin loistopeli :)
|
No joo, sahköjä... Öljyn paineen merkkivao alko palaa kokoajan, ja mittarin muutkaan mittarit ei näytä mitää. :)
Ja kaasun vivusto on ehkä menny rikki, tai jotai, ni se on korvattu vaijerilla!? Se ei kyllä varmasti toimi niinku pitäis. Kun eikö ton pitäis sammua vaan siitä vivusta, missä on käsikaasu? No se vipu on taas niin herkkä, ettei sillä voi pitää kierroksia lainkaa korkeella. Ja kun siihen välii on laitettu vaijeri, niin sillä ei sais edes konetta sammumaa, mikäli sitä vivulla pitää työntää pumpun vipua... Aika vaikeesti taas selitetty, mut pointti kuitenki et se vaijeri ei toimi siinä. :confused: Joo, hydraulipumppu on vakio, ja yhellä hihnalla. Tuotto jotai 18l/min? Sen kai sais korvattua jollain tehokkaammalla, mut ei toi hihnaveto taida riittää. Tai alkuu vois koittaa muuttaa pumpun välitystä? Ja juu, ei oo kaksois kytkintä. :D Painoa ei tarvis tulla enää yhtää lisää, tai no ainaki turbonverran... ;) |
Ja siitä vähän tekohengitystä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86968 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86967 Enttententten... Noista varmaa laitan tuon pienemmän. Herääpähän ainaki alhaalta. Ainoo, et siinä on ALIpaineella toimiva hukkiksen kello. Se pitäis vaihtaa normaaliks. Ja vinssiki jo testattu, toimii. :D |
iiisompaa:D ..
Kunha saat ahtimen asennettua, ni sit paat videota tänne näytille.. Eikö?:) |
Isompi JOS oltais hakemassa huipputehoa, mut kai tolla pienellä kannattaa alottaa ja kattoo mihin se riittää...
Ja videoo tulee kyllä. ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
minkäshintasia tuollaset vanteet on ? ja onks tubeless ?
|
Hmm... Vai vielä molemmat... :rolleyes:
Kieltämättä aina kiehtonu rakentaa joku tuplaturbo, mut en kyl usko et se on tämä. Ja vielä kun on vähän hakusessa, et miten ne pitäis laittaa että kans toimii? Eka pieni, sit iso? Ja kulkeeko pienen läpi kaikkipakokaasut, vai ohitetaanko se jotenki, ettei ala jarruttaa kun isompi on käytössä? Olishan tossa tietysti jo yks valmiski setti myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82612 Mut yritetää pärjätä näillä mitä on. Ja katotaa eka miten hymyilyttää jo tolla pikkuruisellaki... Ainaki aluks... :D Vanteet oli aika tyyriit, 700€/sarja. Mut ei oikee ollu valinnan varaa... :o Ja renkaat ei oo tubeless. Ne on made in Russian. :cool: |
Eiköhän yhdessäkin föönissä ole sovittelemista, kun ei sitä joutavaa tilaa ole kovin paljon juuri missään siellä moottorin lähellä ;)
|
Lainaus:
|
onkos tossa taka ulosotto:D nään jo silmissäni karhottavani pahnaa 9m kronella kasaan:eek:
|
Lainaus:
|
Kyllä tästä löytyy ulosotto edestä ja takaa :D
Käyttötarkotukset on liki rajattomat... Mulla takaulosotto pyhitetää varmaa kompuralle. Etee en vielä oo keksiny mitää. Tai no lumilinko, mallia suurteho. :cool: |
http://www.youtube.com/watch?v=Gs3FbaKip_o
ISO linko vaatii sitten jo isomman koneen pyörittämään. Noita pikkumoggeja on ollut lumilingon alustoina sillä tapaa, että lavalla on iso paikallismoottori, josta lavan takana ketjuveto alas, alustan alla eteen vievään kardaaniin ja siellä edessä on sitten se lumenviskain. 2-3 vuotta sitten oli Kalkussa huudettavana pikkumoggi, jossa oli tällainen varustus. Apukoneena siinä näytti olevan OM352, eli 406/416-mogin vakiopannu, 6-syl 5.7 litraa. Kai se joku lentokentän lumilinko oli ollut. |
Jiipeen laittaman youtube linkkivideon linkohan pyörii ihan auton omalla moottorilla. Ja mistä tämä topicin auto on ostettu oli myytävänä samalla tuollainen etulinko, liekkö lähteny auton mukaan vai jäikö kainuun suunnalle.
Tuossa alla olevassa viteossa näkyy se kardaani hässäkkä mogin mahan alla. http://www.youtube.com/watch?v=bzCy2...eature=related http://www.youtube.com/watch?v=05LEW...eature=related |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ainoo, et tommonen suurteholinko olis varmaa perempi metsäteiden auraamiseen. Oma näkemys moisesta lingosta on likipitäen tälläinen: http://www.porssilehdet.fi/search/im...2&indexImage=0 Päivitetääs samalla illan aikaansaannoksia... Piti vaan mennä viemää lavan vanerit paikanpäälle, mut sit iski inspis. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87332 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87333 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87334 Tossa on alustava järjestys. Niin ja pa-tankin ja vinssin väliin tulee työkalu-/tarvikelaatikko. Ja ehkä vinssin vasemmalle puolelle vararenkaalle teline. Sitte viel kita vinssille, vetopiste, takavalot, työvalot... |
On se hyvä et jollain on inspistä!
|
Lainaus:
Kävin läheisellä turbohuoltoon erikoistuneessa putiikissa näyttää tota pikkuveijaria... Kun kerroin aikeeni, ni hyvä ettei nauranu pihalle sieltä. :o Ei kuulema toimi ku pakokaasujarruna, tai sit sulaa jotai. Eli kokeillaa sit tolla isommalla. Se on vaa jo fyysisesti huomattavasti isompi asentaa... :( |
Lainaus:
|
meinasitko eteen tota suurteholinkoo ? näkyvyys kärsii aika pahasti ja pakkaslumi pölisee niin perkeleesti vaikka on traktoris takana ni välil ei meinaa nähdä eteenpäinkään. mutta ite oon suunnitellu että tekis omaan sellasen penkka kaapparin hydrauli sylinterillä jolla sais penkat viistotettuu tai syötyy vähän pidemmältä jos ei tiedä tarkkaan missä oja menee. ja hyväpuolihan tossa on että pystyy vetää eteen ja taakse. sitten ku viel tekis sellasen pienen "torven" tyngän ja sylinterin tohon syöksyyn että sais vähän kontrolloituu ku kivet lentelee 100m päähän jos talojen edustojakin auraa ajo ulos otolla vähän helpottuu nämä tilanteet mutta kuitenki :) kaikenkaikkiaan suhtkevyitä työntää umpihankeenkin :D näissä ei vaan oo sellasta syöksyvoimaa vaan vähän niinku lapiolla heittäis :rolleyes:
|
Kunhan ei nyt olis liian iso... No vaihetaa jos ei meinaa alkaa heräilee.
Etee aluks meinasin, ku olis nii mukava työntää umpisee... Mut taakse sais kivasti painoa lisää, ja vois se tosiaa olla kivempi ku näkis vähän paremmin. Ja edestä ei tarvis ottaa vinssiäkää pois. Toisaalta se Mogin oma auralinko vois kans olla toimiva tohon hommaa. En vaa tiiä miten arka se on kiville yms. Se olis ainaki helpompi laittaa kiinni... Saa nähä. Tänää sai taas jotai muutaki aikaseks ku hölmöjä ideoita... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87385 Levytyökeskus mallia Ramilandia. :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87386 Mallailua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87387 Reikien piirrottamista... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87388 Ja VOLAA! Valmis. Sit vielä tein vinssille laipan, mikä ohittaa sen oman sähköventtiilin. Nyt sitä käskytetää suoraa Mogin omista vivuista. Ja laipan turbon pakopuolelle. Nopeen mallailun perusteella, näyttää mielenkiintosen ahtaalta... Tästä on hyvä jatkaa. |
Moro.
Komea moggi!!! Mutta mihin käyttöön tarvit tuota kompuraa? Tai siis jos tarkoitus on saada tuo vain tk:si niin sehän on sitä jo luonnostaan,tai pienellä lavallakin varustettuna. Nii jäisi nuo ulos otot vaikkapa sen kelapöyhimen tms häksättimien pyöritykseen... |
Lainaus:
No onhan kompura ihan kätevä lisävaruste. :) Ja nykyinen kompura on pikakiinnityksellä voimanulosottoakseliin, eli lähtee yhtä helpolsti pois kuin normi nivelakseli. Minun mielestä työkoneessa ei saa olla tavaran kuljetus tilaa muulle, kuin työtehtävään tarkoitetulle materiaalille. Jos taakse laittais nostovarret, ni olisko hyvä jos ne kiinnittäis taka-akseliin? Ja työntövarsi runkoon. Nostovarsien nosto tapahtuis kyllä rungosta, eli mitä raskaampaa nostaa, sitä enempi perä painuu alas... Täytyy alkaa kattelee miten se on alunperin toteutettu. |
|
...on kyllä hieno Mese äijällä...:)
|
jos sen tekis pelkästään "auraukseen" työkoneeks eli teet normaali laidallisen kippi lavan ja siihen jostain hommaat tai teet itse perälauta hiekottimen näin jäis lava tyhjäks ;)
|
Njoo, mut en tarvi lavaa juuri mihinkää. Sitä varten on käyttis. ;)
Ja mogissa haluun akun ja pa-tankin jokatapauksessa lavalle suojaan, niin ei sinne paljon tilaa enää jääkkää. Sit viel tarvii kuitenki vinssi yms tarvikkeet johonki työntää, ni pitää olla niille laatikko. Ja ainoo mihin se mahtuu, on lava. Sit se onki jo täys. :) Pääkäyttö kuitenki on offi, ja auraus tulee isona plussana mukana. Onko kellää mute käyttökokemusta tosta mogin omasta pikkulingosta?? Miten herkkä kiville yms mitä metsätiellä voi tulla vastaan? :confused: |
Tää varmaa kiinnostaa täällä jos ei oo jo WANHA!!!!!111!!
http://www.76s.net/ext2/RajujenUkkojenPeli.pdf |
Jos taakse laittais nostovarret, ni olisko hyvä jos ne kiinnittäis taka-akseliin? Ja työntövarsi runkoon. Nostovarsien nosto tapahtuis kyllä rungosta, eli mitä raskaampaa nostaa, sitä enempi perä painuu alas... Täytyy alkaa kattelee miten se on alunperin toteutettu.[/QUOTE]
Käy aikamoinen vipatus nostovarsissa, jos eivät ole ajon ajaksi irroitettavat akselista. |
Kyllä se heckkraftheber tulee taka-akseliin ja runkoon. Jos vetovarret ei ole akselissa, kohdistuu vedosta aiheutuva lisäkuorma kokonaan kardaaniputken kuulaniveleen ja sivuttainen ryskääminen panhardiin. Vähänkin väljillä sivurajoittimilla hakkaa panhardin kiinnitystä pahasti, jos vetovarret lähtee rungosta. Akseli kestää enemmän kuin panhardi.
Kapeissa valuakseleisa näkyy toinen vetovarsi lähtevän ihan murikan kyljestä. Mm. tuolla on jokunen kuva miten nostolaite tule kapeaan taka-akseliin: http://www.unimog-community.de/index...52393&start=15 Lisää kuvia löydät vaikka Googlella hakusanoilla unimog heckkraftheber. |
Jotenki noin mietin kans nostovarsien toteutusta.
Ja jos noston tekis kahella hydraulisylinterillä, niinku uudemmissa on. Sit tietysti sivurajottimet joko ulospäi, tai sisäänpäin. Riippuu miten on tilaa. Täytyy nyt eka kattoo voiko PTO olla nykyisellä paikallaan, vai ei. Jos ei toimi tossa, ni sit on kyl varmaa helpompi laittaa linko etee. |
http://nfzk.wdre.de/popup_image.php?...23a822117c0b1f
Mihinköhän toi tulee kiinni? http://nfzk.wdre.de/popup_image.php?...23a822117c0b1f |
Varsinainen rihveli, toisessa laidassa pitkä reikä, että sopii kunnolla kolisemaan. Offaillessa loistava kampe ojien ylityksissä, varsinkin pakilla.:Dhttp://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87420
|
Teen sellaset, että ne saa helposti pois, jos tulee mieli metsää.
Ja kiinnitys tulis joko noin, tai sit näin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87561 Nuolet kuvaa kiinnityspisteitä, ja vihree kuvaa nostosylintereitä. Ja keskellä oleva olis työntövarsi. Voisko toimia noin? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87562 Nostovarret tulis noihin kiinni? Mahtaaako traktorin nostovarret olla ihan patarautaa, vai jotain kovempaa? Tässä kun on vielä pohtinu, ni varmaa toi alkuperänen kiinnitystapa on parempi, tosin nostosylintereillä... |
Sulla on hieno projekti!
Ei siitä tarvitse traktoria tehdä.:rolleyes: |
Lainaus:
Ei tarviikkaa. Mut onhan se lapsen kiva lelulla leikkiä, ku sillä voi tehä muutaki ku ajella mettässä... :D En tiedä vielä, saa nyt nähä mitä sitä keksii. Nostovarret vaa tekis käyttömaollisuuksista rajattomat, mut toisaalta ku sitä vartei on myös traktoreita... Toisaalta olis se ainaki hienon näköstä ajaa heinää nurin vanhanajan niittokoneella, kyntää, äestää, lingota, pyörittää lapikonetta...ja offata samalla vehkeellä! :cool: |
Lainaus:
|
Booring... No hei, kysympähän vaa, että kuinka moni on nähny/tehny noita hommia rattorilla?
TAI, kuinka moni on tehny/edes nähny tehtävän noita hommia Unimogilla?! :D On varmaa väärä lääkitys, mut back to 60-luvulle... :D Asiasta seinää, nyt on vinssi kiinni, ja se näyttää tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87720 Kiva syrän tuli noista hydeletkuista, ihan puolivahingossa :) Tenkapoo :confused: : http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87721 Ahasta, ei hyvä... Entäs näin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87722 Jos ahtimen veis putkela ton korikiinnikkeen takapuolelle?? Mitä haittaa, jos ahdin on noin kaukana moottorista? Pitkä ahtoviive..? Putkea tulis ahtimen ja pakosarjan väliin noin puoli metriä. Tai sit pitäis väsätä koko pakosarja ite... |
miks se pitää olla poikittain moottoriin nähden tuossa ekassa kuvassa?
|
Ei se pakko oo, mut arkaa paikkaa jää, vaikka siihen laittaiski 90* mutkan.
Etupyörän kun kääntää linkkuu+joustoa... |
mites ois ku näyttäs toi koneen keskikohta muutenkin olevan aikalähellä akselin keskikohtaa ei ottas kääntäessä ainakaan kiinni.
poikkaset ton alkuperäsen pakoputken lähdön ja hitsaat umpeen siististi ja puhkaset tosta 2-3 välistä ja väsäät siihen turbonlaipan silleen että turbo jäis mahdollisimman ylös ja konettavaste, miten nyt mahtuiskin. ite laittasin siihen. taitaa olla mersusta peräsin tuo ahdin ? :D |
vedä sieltä pakosarjalta joku puolimetriä putkea taaksepäin ja istuta turbo siihen.
|
näin on pää asia että se siel on jossain välis :)
|
Lainaus:
Lainaus:
Varmaa ehkä oliski jos haettais huipputehoja, mut nyt kaikki lisä on vaa plussaa! :) No, koitetaan nyt alkuun tolla, katotaa sit mitä käy... Ainii, en tiedä ahtimen alkuperää. |
Lainaus:
|
onks toi ihan sama moottori kun henkilöautossa? nelipyttynen?
meinaan pystrin pakosarja lähtee tosta keskeltä siihen ei oo paha laittaa välilaippaa tai sit jos löytyis vanha stt:n sarjan pakosarja siis jos on sama lohko kun henkilöautois |
Lainaus:
Saapahan ainaki haluamaansa paikkaa mokoman mutkan... Tossa alkua, saa nähä mitä tulee: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88177 |
hyvä siitä tulee:) ja jos vaan mahdollista niin hitsaa sen laipan hyvin heppiin tossa paikallaan ollessa tai sitten suoraan jigiin kiinnitettynä, ettei mahottomasta väännä laippaa kieroks. vähän lämpöäkin saa antaa ettei valu murru ja puikolla mieluummin, mutta kyllä migilläkin on tuntunu pysyvän :rolleyes: toivottavasti mahtuu olee kannattaa varmaan ensin hepata +turbo kiinni ja koittaa käännellä renkaat tappiin ym mutta näyttäis ainakin mahtuvan hyvin :)
|
Nonii, se olis sit redi. Saumat hitsattu puikolla, kun muutakaa ei ole. :)
Saumoja jäähytelty hitsattaessa... (joopajoo) Oikastaa tarvittaessa. Yks lommo pitää tehä apparin jalkatilaa, muuten mahtuu hyvin. Nyt näyttää tältä: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88208 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88207 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88205 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88206 Rengas ei varmasti ota ahtimee kii, mut ite pakoputki tulee olee liki... Ainoo, et tossa ku on pyöriny etuakselin luona, ni siinä sisääjoustoa huimat 2cm!! :o Asialle pitää tehä jotai= pidempää jousta? Ehdotuksia..? Ja samalla taakse herkemmät vieterit. Nii, ja hyviä turbotusvinkkejä otetaa vastaa! Selvää nyt ainaki on, et öljy otetaa suodattimen jalasta. Mut mihin paluu pannaa?? Alkuu meinasin kokeilla ihan ilman mitää kuulereita, ja mahd suora ahtoputki alkuperäsee imusarjaa, tosin pari mutkaa tulee väkisin. No suurin kysymysmerkki on, et miten kone saa sopivassa suhteessa ruokaa??? Ahtopaineet johonki 0,8-1Barin kantturoille? :D |
Eikös savun määrä ja pakopaine sanele sen ruuan määrän, jos se vakio pumppu vaan työntää tarpeeks.
|
Öljyn paluu mahdollisimman lyhyttä reittiä alaspäin, eli suoraan öljypohjaan? Paluu ei saisi vastustaa öljyn virtausta. Siinä näkyy ahdin olevan niin alhaalla, ettei taida oikein muita paikkoja ollakaan, minne öljyn johtaisi.
Aika ahtaan näköistä on, mutta näyttää mahtuvan. Ainetta sopivassa suhteessa on sitten, kun ei savuta liikaa tehokierroksilla, vaikka kaasua painaessa toki pöllähtääkin sankemmin. |
ja siitä paluu linjasta pari huomiota:
- tarpeeks väljä putki, oikeastaan ei voi liian iso olla, ei saa ahdistaa - ja paluu öljypinnan yläpuolelle kuitenkin, ei saa ahdistaa sekään laita vielä joku kannakerauta tuosta ahtimelta vaikkapa pakosarjan kiinnityksen luo, säästää hiukka pakosarjaa... asiameininkiä joka tapauksessa... ja jos / kun kuitenkin ruuvaat lisää syöttöä, älä lisää kierroksia / mieluummin päinvastoin inan alas, säästyt monelta männänrenkaan pätkältä... sitten kun oikein rupeet hienostelemaan, niin pumppua voit hieman kääntää aikasemmalle, ja syöttö on sopiva, kun kaasu pohjassa vaihteella vedättäessä savutus loppuu just maksimikierroksille, enemmästä kun ei nakuttajassa ole mitään hyötyä, eli kun ei enää kierrä, ei tarvii enempiä ahtaakaan |
Mites kun tuo turbo näyttäis tulevan aika lähelle koppia,että pääseeko ottamaan kiinni jos esim kone heiluu ja runko on vähän kiertynyt venytyksessä? Vai hämääkö kuva tuon välin niin pieneksi?
|
Lainaus:
Kiitoksia vinkeistä! Ei muuta ku ölpäpohjaa pois, ja tutustumaa mersun rivipunppuu... :D |
1 Liiteet
Asiallista meininkiä! Tässä yks hyvä kuva kuva rivipumpuista jonka oon joskus Mersu foorumeilta löytäny! Kyseessä on om60x ja 61x moottoreiden pumput. Voi olla kuitenkin jotain apua sulle.
Liite 21481 |
.
Laita samalla jokin tuki turbon ja lohkon väliin,rasittaa muuten pakosarjaa.
|
Lainaus:
Siit vaa pitää ottaa päätykouoret pois..? No, siihenon velä aikaa. Öljypohja on valettua köykämiiniä. Siihen saa varmaa parhaiten öljyn paluun, ku vääntää vaa kierteen ja laittaa letkulähön. |
Lainaus:
ja kannattaa kiertää vaan rohkeesti tuo maksimikierrokset pohjaan ja rajoittaa kaasuvivulla niin ei ala leikkaa tuota yläsyöttöä ennen aikojaan :) |
Nonii, turbo olis nyt kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88638 Tuki suunnitteilla, samoinkuin pakoputkikin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88639 Öljypohjaa tutkiessani löysin jonkun tulpan paikan. Siihen saa öljyn paluun laitettua. Ensi viikolla jos sais jo ekat savut, kun ahtoputken mutkat tulee... |
Hemmetin hieno laite!! vaihtasko joku tommosen mun volvoon??
|
Tässä elävää kuvaa viime reissulta...
http://www.youtube.com/watch?v=pr3XwIcG3gU Mikä ihmeen voimanpuute? :D |
Sivu luotu: 21:42 (GMT +2). |