![]() |
Portattu G ****
Laitetaampas tätäkin hieman näytille kun näitä G mersuja ei ole koskaan liikaa.
Katsotaan mitä tästä saadaan aikaiseksi ja lähinnä KOSKA? Eli aihiona palstallakin pitkään myynnissä pyörinyt G mersu johon joku jo istuttanut peltiperät. Kuvassa "Lainakengissä" suuret kiitokset JESSEH:lle renkaiden lainasta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85467 Matkalla kotiinpäin http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85464 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85465 Sisällekkin se mahtui mutta vaati aikalailla muutakin kun norttia että mahtui sisään Esim kattolamppujen poistoa :D Kiitoksia _S_:lle niistä talkoista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85468 Pariin päivään ei ole juuri muuta tapahtunut muutakuin Moonwalkkia ja rumpujarru hilujen heivaaminen kuubaan. Jos siihen levy hillitsimet kötöstelisi. |
Asiallista !
Tuo koppakin on kaikkea nähny, portaaleilla kisaakin ;) Kai pidät aloitetun linjan, only MB parts :rolleyes: Voimaa rojektiin, tässä on potentiaalia EDIT: mä voin sponssata sulle poljinasetelman, matkiskuluilla... |
Mahdollisimman mersulaisena koetan pitää. Jarruihin varmaan jotain muuta palikkaa koska pulttijakona tulee olemaan japsijako.
Poljinasetelma kiinnostaa kyllä, mitä se pitäisi sisällään? |
alkuperäinen bolt on tyyppinen poljinkehikko, alumiininen kehto jossa polkusimet (jarru ja kytkytin) roikkuu, peittää tuon neliön muotoisen reiän rintapellissä
paa privana vastaanottotiedot, niin tyrkkään sen sulle matkahuollolla vastaanottajan piikkiin... |
Nimimerkki from:milla saattaa olla tuohon jotain pisteosia tallessa. Ainakin se metallinen maski löyty hallin nurkasta keväällä.
Sieltä voi kysellä jos se niistä luopuis. |
Levyjarru muutos on polkaistu käyntiin ,osittain. Etunavat lähtee huomenna sorvarille. Katsotaan lähinnä millaisella aikataululla ehtii. Pyörän pulteista, kuinka kovia ne yleensä on? Ei taida 8.8 riittää?
Millaista kisaa tällä on ajettu? Suunnistusta varmaankin? |
Lainaus:
|
juu ja mulla taitaa ola tosta mersusta peräisin oleva turbo:D
|
Suunnistusta muutama kilpailu ajettiin. Yleistä safarointia ja oli kerran autonäyttelyssäkin mmc osastolla. Oli omalla rungolla ja volvon portaaleilla hyvä ajettava metsikössä, pysty pitään reipasta matkavauhtia kivikoissa ja kannokoissa. Koppa pysy hyvin paikoillaan ja jousitus teki kyydistä tasasta. Nyt tässä taitaa olla jokin moggi risteytys menossa.
|
Juu ja mulla on jossain varastoituna tuosta peräisin olevan toyo mekaaninen vinssi G sovituksilla ;)
Alunperinhän nimim. pikku G rakenteli tuota kuin Iisakki kirkkoaan, mulle tullessa siinä oli 5 syl turbo 617, pakulaatikko, tiuhat akselit, ja kaikkea muuta hyödyllistä... Sitten se meni From mille, ja sai volvolaiset portaalit alleen, ja oli hienoimmillaan... Monta vaihetta voi olla yhen Geen elämässä ;) |
Lainaus:
Mulla on muuten PEE sun HoTTenToTIsta vanhat Boggerit tulossa tuohon, 39,5/18x15. Ainakin niin kuulin... Minkäs kokoisilla vanteilla ne sulla oli PEE? Intercon nettisivuilla suositus 15x12, mutta kumin kyljessä lukee 11" ??? No tänään on kuitenkin osa tekniikkaa haettua kotiin eli jäähdytysnesteitä lämpimänä pitämään haettiin MB 300D, olikos se OM603? Minä määrään tulevaisuudessa suunnan mutta vaihteiden vaihdon tulee hoitamaan automaatti. Sekin kotiutuu sitten viimeistään ensi viikonloppuna. |
Lainaus:
mulla olis vielä ton kopan alkuperänen runko tuolla hallilla:D:D:D tohon koppaan on kyllä tehty noita kone swappeja sopivan monta:p mun aikana oli kolme eri konetta ja laatikkoa. |
Huii jo kolmannelle sivulle tippunut. Äkkiä hommiin...
Tässä nyt kuluteltu aikaa tekniikan hommaamisella ja tuommonen tuli siis könyttyä nurkkiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86408 Missäs se ahdin?? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86412 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86409 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86410 Kone tosiaan OM603 ja täähän on sitä uutta mallia johon turbo ei ole vielä kasvanut :D Koneen perään sain haalittua automaatinkin olikos se 722.3xx? MUTTA MUTTA. Sehän perkele ei sovikkaan koska se on V8 mallista eli 500SEC mallisesta autosta lähtöisin. VOI HEVON V"#&*. Jos jollakin on kiinnostusta vaihdella niin voin vaihtaa askin 300D sopivaan. Tässä siis isompi kaaveli kuin muissa mersulaisissa, ja jotenkin tietysti hitosti vahvempi ja ilman loikkaria. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86414 Vanteitakin jo suunniteltu ja valinnan paljous iski päälle... -Laittaako nuo 14" leveet ja niihin beadlokit näissä mogin keskiö ja beadlock väärällä puolella -Laittaako nuo 10" leveet ja niihin beadlokit näitä tarttis levittää ja ulkoreunasta tarttis sorvata vahvistusrengas pois, että sais beadlockin istumaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86413 Levyjarruja ährätty. Levy hj ja satulat Honda Civic crx. On se niin mukavaa kun on tuo paikallinen autopurkaamo kivenheiton päässä ja omistaja mukava heppu, tänäänkin tuli toista tuntia seisottua jarrusatulahyllyn edessä niin kuin pikkupoika sittarin karkkihyllyn edessä. Laitan parempaa kuvaa kun saan paremmin istumaan. Huomenna onkin pitkä kauppalista laikkoja. pinnapultteja, maalia, peltiä, miggilankaa jne jne |
peukkua !
ja taas we(l)hon wanha wiisaus: - vedä sinne koneeseen uusi ketju ENNEN kuin paat sitä käyntiin ;), ja jos "hyvän" haluat ennen ahtamista, pukkaat turbon laakerit alakertaan... tietysti turbomallin öljypumppu antas kans hiukan lisää kiertoa... mutta vähintään se uus ketju - UGH ! |
Onkos kiinä ketjussa joku jatko vai onko niittaamalla?
|
Lainaus:
|
Tän näköinen se oli alkuvuodesta 2009, Luumäen kisoissa ja FROM puikoissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=22185 |
Laitellaannpa taas vähän päivitystä vaikkakaan mitää ihmeitä ei ole saatu aikaiseksi.
Navat sentään jo valmiina. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87540 Pinnapultit 10,9 kovuutta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87539 Tulipelti olis jo paikkailtu ruosteista ja joka ikinen reikä hitsattu tukkoon. Tai no yhden jätin koska varmaan jotain johtoja tarvitsee viedä kabiiniinkin, teen itse sitten reikiä lisää sitä mukaa jos tarvii. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87541 Tarkkasilmäiset voivat ehkä havaita ykkösvaihtoehdon tulevasta väristä... |
hyvältä näyttää, ja tuo alkup mattaantunu haalistunu keltainen sopiikin ihan hyvin siihen... (saranan alta näky ja siitä arvasin:D)
|
Juu.
Sen takia juuri aloin sitä sotkemmaan kun tuo nikotiinin valkoinen sävy ei oikeen nappaa :D Olis ollu edes perus valkoinen... |
Pientä päivitystä jälleen:
Boggerit saatu vanteelle ja vanteet maalia niskaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88220 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88219 Vaihdelaatikoitakin ollaan purettu ja kasailtu. Vastaan tuli harrastajaystävälliseen hintaan semmoinen laatikko joka olikin hakusessa eli 722.3 joka sopii tuon OM603 perään. Myyjä ilmoitti laatikon kunnoksi että sen voisi valaa portinpylvään sisään koska mikään ei toimi. Öljyt kun laskin pois niin ne oli kirkkaat ja muutamia mustia kovia kokkareita seassa? Hieman asennus juomaa loota palasiksi ja ihmettelemään. Pakki ei toiminut koska pakkimännän tiiviste oli vainaa. Siitä huulloksesta ei puuttunut kuin 80%. Näkyy tuossa kuvassa huonosti. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88225 Kitkalevyt oli myös heikossa hapessa ja mistäs niitä nyt Lauantai iltana saa??? Pari kaljaa ja AHAA!!! Navetassahan on se 722.3 jota ketään ei halunnut ostaa... Sitten se palasiksi, huomattavasti paremmat kitkalevyt ja pannat mukaan ja toisen lootan viereen ja asennusta paikoilleen. Kitkalevyistä en kuvaa huomannut napata mutta laitetaan nyt edes pari yleiskuvaa projektista. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88224 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88222 Huomenna tilailemaan vielä parit tiivisteet ja öljyn suodatin niin voisi niputtaa lopullisesti. Eiköhän tämä tästä. |
Hyvä Pate! Muistele tarkkaan monennenko kaljan kohdalla mitäkin tehtiin, voin tuoda oman askin ja kaljat sulle kun se hajoaa, saat korjata senkin sitte. Koska ajetaan?
|
Varmaan joka kaljan jälkeen mietittiin että joinkohan jo yhden ja otin toisen... :D
Ei tuo loota nyt niin vaikea ollu niputtaa, itsekkin ihmettelin. ( PUHUN MINÄ JOKA KASASI LOOTAN KALJAPÄISSÄÄN JA SITÄ EI OLE VIELÄ KOEAJETTU) :o Jotenkin olen itselleni antanut ymmärtää että Talvisotaan ensivuonna pitäisi tällä mennä mutta katsotaan nyt. Muuten jos jollain löytyy tommoseen laatikkoon öljyn täyttöputki ja tikku niin voisin ostaa. |
He !
Nythän on tekemisen meininki - iso peukku ! Nuo boGGerit on muuten valmiiks tottuneetkin tuollaisiin fluorikelt kehiin ;) Asiallista pe.kele !!! |
Päivitelläänpäs taas välillä...
Kone perkeles tuntui olevan ahdas sovittaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90804 Josko näinpäin? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90805 Mutta kun hieman käänteli niin sinne uppos. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90807 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90806 Kuvien oton jälkeen koneen korvat rakennettu ja laatikon tuki. Nyt työn alla tuo välikardaani lootan ja jakiksen väliin. Aihiona pätkä unimoggilaista (ei kuvissa) Pätkä Cantterin kardaania, Mersun "kolmiosakara" ja epämääräinen klöntti sorvattua rautaa. Tarkoitus siis on että tuo "klöntti" tulee tuon kolmiosakaran ja canterin laippojen väliin, jonka jälkeen liuku ja sitten se moggilainen pätkä joka tulee jakikseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90808 Tuollaistakin rautaa ilmestyi talliin. Kiitokset Kuttulandiaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90809 Näillä saa sitten jarrut kines ja porttaaliboksit vahvistettua. |
onko noissa henkiloauto mallin moottorin kumityynyissä öljy vaimennus jos on ni vaiha ihmeessä normaalit kummi tyynyt
|
Jep. Sellaiset rasvapallothan nuo ovat.
Kone on kiinni sellaisilla koneen asennuskumeilla. Saatiin näin konetta myös hieman alemmaksi. Nuo rasvapallot hylkäsin jo suunnittelu vaiheessa. |
Ompas muuten tullu hiton huonoja kuvia. Alkaakohan tuo kamerakin tilttaamaan
|
paljonko
Paljonko senteissä pystyy harmittomasti siirtämään konetta taaemmaks alkuperäisiltä kannakkeilta?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
tarkennapa Tonza hiukan... a) sen verran että ottaa rintapeltiin kiinni, alkup 603 ei montaa senttiä mene, 102 ja muut vajaat koneet menee enempi... b) vaihdelaatikon kannatin palkki on pultattu runkoon, voi siirtää muistaakseni noin 15 cm eteen/taakse c) koneen rungonpuoleiset kannakkeet joudut siirtämään / tekemään uudet korvat |
Meillä siirtyi om603 alkuperäisiä koneenkorvia ajatellen reilu 10 senttiä taaksemmas tosin tuli pelti silputtiin
|
Kannattaa kuitenkin tarkistaa etuakselin jousto!
Minulla 603 vapari + manuaali 5V yhdistelmällä pääsi etuakselin murikka rikkomaan öljypohjan nurkan. (Karjalan Kannaksen röykytyksessä eräänä huhtikuun 2009 sunnuntaina.) Kone on ns. "normaalissa taka-asennossa". Takapää on niin korkealla, kun sen manuaalilla voi asentaa, etupäätä on nostettu niin paljon kun katson mahdolliseksi (kone hieman pystyssä). Jouset ja pohjaanlyöntikumit normaalia pietmmät ehkä n. 30 mm. Tuon tällin jälkeen leikattiin öljypohjan kulmasta pari senttiä pois, enää ei ole tullut kosketusta (koputan puuta). Vaihtoiko "Risukärsä" öljypohjan, kun sai konetta siirrettyä niin paljon taaksepäin ? Vai onko jousia ja pohjaanlyöntikumeja jatkettu niin, että "öljypannu" mahtuu akselin päälle. Edellä moititaan henkilöauton "rasvapallot", eikö ne kestä maasturissa. Itse en ole kovin tyytyväinen alkuperäismallisiin kannatinkumeihin. Siitä huolimatta, että ostin uudet, ne alkoivat melko pian antamaan runkoääntä. Vakipomallissa ei ole sivuttaissuunnassa kumivaimennusta; käyttöautossa ei haluaisi sitä korin jyrinää kuunnella. Tästä syystä olen alkanut mieliä vaihtaa kannakkeet niihin "rasvapalloihin". |
Lainaus:
Just 603 öljypohjan modasin noille "rasvapalloille" sopivaksi. Mikä noissa "rasvapalloissa" on vikana, kestävyyskö vai?? Ei vielä kone paikoillaan niin faktat kiinnostaa et kummat kannakkeet ostan uudet? Gee. |
Lainaus:
Akseleissa on jousenkiinnikkeet korotettu noin 70mm eli akseli ei tule niin lähelle öljypohjaa kuten normaalisti. Koneen korko tarkistettiin ilman jousia runko pohjaanlyöntikumien varassa että etuperä ei kolhi konetta. Toleranssia jäi jotain 5cm. Kannattaa laittaa jarrutehostajan pömpeli paikoilleen niin näkee miten ahdasta tulee valmiina... Lainaus:
|
Lainaus:
Tollasta 603:sta mäkin paikoilleen survon jossain välissä.. Eli kannattaa ennen maaluu hommia sovittaa kones, jos vaikka innostuu tekee tilaa.. Etujouset on kyllä niin kuoleentunut että ton motin painosta varmaan ihan toppareissa valmiiks. Sori kun lainaan topicia. |
Mikäli 603 vaparin kanssa käytetään uuden mallisia "rasvapallo-kannakkeita", on tarpeen laskea oikean puolen rungossa olevaa kannakekorvaa ainakin 3 cm, muuten kuuma pakosarja tulee liian lähelle. Turbon pakosarja saattaa mahtua paremmin.
|
Lainaus:
|
Mäkin otin hieman uusiksi tuota suunnittelua. Konetta nostin hieman ylemmäksi volvon koneen kumeilla.näin jää enemmän tilaa koneen ja murikan väliin. Nähtäväksi jää silputaanko vielä öljypohja
Mulla on lisäksi tuota koppaa otettu 20cm taaksepäin näin saatu etuylitystä pienemmäksi. Mutta takaylitys tietysti kasvoi. Siitä sitten myöhemmin lisää ;) |
Mitenkäs projekti etenee?
|
Lainaus:
|
Paljon on taas virrannut vettä Kokemäenjoessa sitten viime päivityksen.
Joulun aiheuttama kalj.. eikun kinkun yliannostus ja tapaninpäivän safaroinnin seurauksena talliin. Tehdyksi on tullut muutamassa päivässä mm - Jarrut tuli tehtyä jo syksyn mittaan - Mittaristot valmiit - Koneen sähköistys valmis - Kone myös koekäytettiin eilen ja hyvin puksuttaa Huomenna noutamaan venttiilit lukkojen ohjaukseen ja muuta pientä. Huomiselle jäi myös syylärin kiinnikkeiden teko+ asennus. Josko huomenna saisi koekäytettyä kunnolla ja tsekattua laatikon toiminnan. Myös laatikon sifteri jäi huomiselle. Suurin puute on tällä hetkellä kompura lukoille ja myöskin simpukan suunnittelu/ asemointi. Olisiko raadilla kompressori ehdotuksia? Mitenkäs tämä?-> http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...view/72022/139 Tuoteseloste ei paljoa kerro. Onko kenelläkään käytössä? Kokemuksia? Huomiselle lupaan kuvamateriaaliakin, nyt on oltu niin touhukkaita että kuvailut on unohtunut :D |
Mulla on tollanen kompura itsellä. Mikäli oikein muistan ni 5 kertaa saa arbin kytkettyä ja sitte alkaa taas pyöriä. Ja asennus sarjaan ei kuulu magneettiventtilien kytkimet, ne pitää hommata erikseen. Mistäs haet venttiilit? Olis tarvetta kans
|
Jos kompuraa tarvit mulla ois taas noita mb ilmajousituskompuroita muutama. Ois alkuperäkin oikea...
|
Lainaus:
lievää OT ia, mutta eiks nuo ollu 12 V ja aika kiukkusiakin ? |
juu u 12v mut niin kait tää projektiki... vai haluatko 24v.
|
Lainaus:
Vai jauhaako niin kauan kun tulee sähköä. |
Tänään ei kuitenkaan saanut mitään oikeen aikaiseksi kun tuli oltua liian hätäinen kauppareissulla ja unohdin ostaa vähintäänkin puolet siitä mitä piti. Hommaa ei myöskään auta että ko kaupat ja romuliike on huomenna kiinni :mad: No jos sitten Maanantaina...
Kamerassakin akku tilttasi mutta muutama räpsy kuitenkin tuli otettua: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96115 Venttiilit lukkojen ohjaukseen ja nippoja. Se halvatun ilmaletku jäi ostamatta!! Lisäksi piti hakea vähän lisää amuliinilevyä että saa noille vivuille tehtyä paikan. Joo sekin unohtui :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96121 Syyläri tuli sentään tänään asennettua. Tilaa ei jäänyt liikaa mihinkään mutta sopi kuitenkin. Mitään tietoa ei ole mistä tuo on mutta Merssun tähti siinä komeilee ja kokoakin riittää joten mennään sillä ensin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96114 Flektikin sopi, tosin kuva ehkä hämää mun mielestä meni lähemmäs konetta. Tuohon vielä tulee lisäksi iso sähköflekti eteen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96113 Konttori alkaa hahmottumaan. Alumiinia iskin kojetauluun kun se on niin rase:D Paljon teettää hommaa kun mitään johtoja ei ollut kabiinissa ja kaikki vedettävä uusiksi. Tulee karsittua aikapaljon "turhia mukavuuksia" samalla pois. Esim tihkuasento pyyhkijöissä, hitaammat nopeudet lämmityslaitteessa ym ym. |
joo on siinä jonkunmoinen painekytkinkin. En oo käyttänyt. Olen laittanut kompuran painekytkimen semmoisen valovirtakompuraan tarkoitetun siihen saa painemittarinkin kylkeen. Sitten vaan rele väliin...Toi kompura ottaa semmoisen reilu 20 a kuormitettuna.
|
Mulla oli rangessa joskus aikanaan ilmastoinnin kompurasta rakennettu ilmakompura..oisko sulla tuohon koneeseen sitä. Siitä tulee hemmetin hyvä kompura tehokas ja tekee vaikka 20 bar jos tarvii.
|
Mihin noi ( MW:n) vippaventtiilit tuloo?
|
Lainaus:
|
Pientä historia selvitystä tuossa tein ja tulin siihen tulokseen että tämä auto ei ehkä ole Volvon porttaaleilla kulkenut tai on ja ei. Korjatkaa jos olen väärässä.
Aikoinaan alusta (runko ja akselit) ollut ainakin palstalla myynnissä w1llys nimimerkillä. Ko nimimerkin asuinpaikkakunta näyttää olevan pieksamäki profiilin mukaan ja multa löytyy rungosta ISO sponssitarra jossa lukee pieksamäen pensseli. Tuossa vanha myynti ilmo -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=Vortec Kyseinen henkilö ei näytä enää olevan kovin aktiivinen? Kun viimeinen rekisteröinti palstalle näytti olevan 2010. Kori luukkuineen taitaa olla kyllä FROM:ilta lähtöisin ja silloin tämä on liikkunut Volvon porttaaleilla mutta alusta on lähtenyt jonnekkin eri suuntaan kun kori. Tuossa FROMIN myynti ilmo jossa kauppaa koria ilman akseleita. -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=59865 ja tuossa vielä linkki FROMIN raketelutopikkiin -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=50801 Onko kenellääkään tietoa miten w1llys nimimerkillä alusta on toiminut tässä laitteessa? Suunnistuksessa tämä varmaan silti on ollut hänelläkin? Jos jollain on kuvia siitä ajalta niin laittakaahan näkyviin. Kommentoikaa ja korjatkaa. Hitto munhan piti laskuja maksaa mutta aloin näköjään arkeologiksi :D :D |
http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1238691233
Nuo renkaatkin on tätänykyä G-mersun alla... http://nbf.kuvat.fi/kuvat/G+sarja/IM...G/_smaller.jpg |
Ihan ei nää, onko jo, mutta laitathan tukevaa verkkoa sinne syylarin sisäpinnalle (koneen puolelle) estämään tuon mekaanisen haukkaaminen kennoon sukeltaessa...
etupuolella (puhaltava) ei sellasta tarvii |
Lainaus:
Sen verran liki menee että näin ajattelin sitä hieman suojata. |
Lainaus:
joko g:ssä on ohjaus kunnossa.. :eek::eek: :D ;) :confused: ;) |
Ohjaus on jo hyvällä mallilla. Kiitokset MÄKSÄ:lle joka toimitti simpukin suoraan talliin :D
Eli ohjaus tulee HJ:n simpukalla johon tulee tietysti Hydroassistentti. Tähän se isketään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96851 Siihen tilattu paikka. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96850 Siin se ny o Runkoa vahvistin molemmin puolin 3mm levyllä ja palkin sisään tuli vielä ainesputkesta paksut holkit. Jos ei saatana pysy ni sitten se lähtee irti:eek: Panhardin jouduin ottamaan pois ja sen paikkaa muutetaan. Se mihin se menee on epäselvää mutta laitetaan tuo ohjaus ensin kuntoon. Asia kerrallaan... Huomenna tuo simpukka lähtee vielä pois ja pistän sen atomeiksi, jotta saa hydro assistentille letkunlähdöt. Paljon löytyi taas puutteita joten huomenna taas kauppakierrokselle. Edit: tulipa paskoja kuvia... |
Morjens. Pistähän sitten kuvia ja juttua tuosta simpukan palastelusta, porailusta ja assistin laitosta, itselläkin olisi tuo sama toimitus talven aikana tehtävänä, ei välttämättä tarvitsisi kantapään kautta taas kaikkea opetella :)
|
Koetan pistää kattavan kuvakollaasin. Yleensä silti on niin kova tohina päällä kun touhuan. Mutta koetan kuvailla.
|
hyvä että "asiakas" on tyytyväinen.. :D
livenä tuon mesen nähneenä,, täytyy sanoa et hieno laite on ja tulee.. :cool: |
Lainaus:
Kunhan nyt vaan pysyisi sama into päällä kun tähänkin asti. Laitoin sulle mäksä yv:n |
Lainaus:
vaikken mersuista juuri perusta ni tos on munaa :D |
Lainaus:
täytyy ilmeisesti taas joku päivä käydä kattomassa miten edistyy,, samalla kun käyn broidia moikkaamassa naapurissa.. :D |
Lainaus:
|
Laitetaanpas kuvia kun moni on tuota assistentin reikien paikkaa kysellyt.
Näin itse porailin netistä löytämien ohjeiden perusteella... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97359 Ekassa kuvassa HJ Simpukka oikealla. Huomioikaa reikää poratessa että poraus tulee osua mahdollisimman keskelle öljykanavaa joka kulkee siinä ylhäällä. Suorakulmalla sai hyvin katsottua kohdan josssa kanava kulkee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97354 Toisessa kuvassa näkyy hieman sitä kanavaa joka sieltä vastaan tulee. Porasin ensin n 6mm terällä reijän jolloin näin hieman kohtaa osuuko edes sinnepäin. :D Tuossa myös näkyy eka harjoitus kohta johon meinasin sen porata. Onneksi tajusin katsoa tarkemmin koska nippa ei enää olisi mahtunut olemaan koska tuo kansi on hieman "pallomainen". siirsin hieman reunempaan ja vältyin suuremmalta kannen hiomiselta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97355 Tuossa se toinen reikä. Tässä ei mitään ihmeellistä muutakuin hioin tuon kohdan tasaiseksi että tuo nippa tiivistyy. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97358 Tuossa nippa paikoillaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97356 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97356 Pari kuvaa vielä siitä nipasta joka on yläpuolella. Hieman jouduin kannesta hiomaan että mahtui nippa olemaan mutta ei paljon. Homma on todella helppo tehdä, aikaa mulla meni noin 2 tuntia välillä tupakoiden. Siitäkin tunti tuosta ajasta taisi mennä tuon sektorivarren irroittamiseen, oli muuten saatanan tiukassa :D. Muuten ei tarvi kummemin purkaa. Yhteensä 8 pulttia. Ensin 4kpl yläpuolelta,siitä irtoaa sektoriakseli ja vedetään se ulos. Seuraavaksi pääty jossa ohjausakseli 4kpl ja vedetään se ulos ja siinä on sitten tyhjä kuori kädessä ja poraamaan vaan. Kannattaa samalla uusia nuo O renkaat niistä en tajunnut mittoja ottaa kun oli rojulaatikoissa ok kokoiset. Nyt vaan odotellaan tilattujen pulttien saapumista ja pääsee asentamaan sylinteriä ja ohjausvarsia yms. Kyllä jo polttelee päästä koeajolle :cool::cool: Kerron sitten oliko reikien paikat oikeat vai lensikö sormet ympäri tallia :D |
no just ! noin sitä pitää !
sit ku haet letkuja hydekaupast niin ota semmoset päät, mitkä saa kiristää mihin asentoon haluaa... en muista sen liittimen nimeä, mutta tietävät varmasti... |
Lainaus:
|
Tai banjo-liitin. :D
|
Isot kiitokset kuvista ja ohjeista. :)
|
Korjasin kuvatekstiin Hj:n silmukka siis oikealla :o
Hyvä jos kuvista on apuja. Toimivuutta en silti itsekkään vielä tiedä |
Tuo simpukan päällä oleva kanavahan menee tuonne männän alapäähän eli sen reiän voi porata tuohon simpukan päätyynki.
|
Lainaus:
Siihen en kyllä itse ota kantaa, mutta oletan ettei se niin paljon voi olla ohuempi. Samahan se kai on missä on kunhan osuu kanavaan. |
mitä ohjaukselle kuuluu.. :confused::confused:
|
Lainaus:
Kääntövarsiin olen odotellut pultteja jo kolme viikkoa ja taas huomiseksi pitäisi tulla:mad: Katsotaan nyt jos viikonloppuna pääsisi testaamaan. Sylinteri ja letkut on kyllä paikoillaan ja ne tuntuu ainakin liikkuvan ihan ok. Edellispäivänä kun kävin taas tuossa pulttikaupassa kuulemassa perinteisen "ei oo vielä tullu, soitan sulle huomenna" tulin kotiin ja tilasin kostoksi turbosarjan koneeseen että edes jotain pääsee tekemään :D Tankkiakin aletaan kohta tarvitsemaan -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=93406 |
Taas hieman edistystä mutta kuvia tälläkertaa vähemmän.
Viime viikonloppuna tuli tosiaan turbosetti asennettua ja Woimasauhun puutteessa pumpun kimppuun. Pumppu tuli tänään säädettyä ja sauhuakin kuulemma tuli. Mä en itte nähny ku talli oli mustana mutta muija vaan sanoi :D:D No siitä otin kyllä hieman takaisin ettei nyt ihan hulluks mee. Kaikki muuten ok mutta missäs sijaitsee tappi joka ilmaisee asteet kampiakselilta? Pumpun säätö olisi muuten hanskassa mutta nuo ennakot pitää vielä katsoa... Tuossa mun koneessa on ollut ennen myös ilmastointi ja se jalka jäi autoon paikoilleen kun koneen irroitin. Ettei vaan olis ollu siinä?? Pultit kääntövarsiinkin saapui vihdoin viimeni (samalla kun turbosettikin) Tankkikin saapuu huomenna että eiköhän tämä... Hitto kun välillä ei oo osia eikä pääse oikeen mitään tekemään ni sitte ne tulee kaikki kerralla niin ei tiedä mistä jatkaisi:cool: |
sattuskos tuommosia näkymään, joku tuommonen peltiliparehan siel taitas olla (kaks vikaa kuvaa), ja varmistupa sitten vielä, jotta oot oikealla kierroksella (yläkerran suhteen) ...
http://i323.photobucket.com/albums/n...ingcollage.jpg |
Lainaus:
koneesen meni tässä huollossa myös uusi jakoketju ja siksi tarkistan myös ajoituksen |
yrittääx mestari pitää meit pimennossa et on tallissa puuhailtu ?? :eek:
anteex antamatonta touhua :eek::eek: ;) |
Lainaus:
Vaikka vähän tuli rajoitusta tallihommiin kun syntyi tuossa 11.2 tytär :) Voisin pistää taasen muutamia kuvia tässä joku päivä. Tällä hetkellä näyttää että Talvisota olisi koeajo päivä:eek: Aiemmin piti jo päästä koeajolle mutta näyttää että Talvisota mennään "raakileella" ja katsotaan mitä sitten tarvii parantaa/korjata mutta jossainhan se koeajokin on tehtävä |
Lainaus:
ERITTÄIN PALJON ONNEA ISUKILLE JA MYÖS ÄIDILLE :cool::cool: :) |
Koeajolla siis käyty ja tuntui etenevän ihan ok. mitä nyt pientä ongelmaa oli...
Auto tärisi kuin tärylätkä kun ajoi nopeammin kuin juoksuvauhti. Tänään kun töistä pääsen niin tarvii käydä välikardaanin kimppuun luulen että se on syyllinen, koska millään ei ollut väliä käyttikö nelivetoa, takavetoa, lukkoja tai ilman. Voisin ottaa kuvan tuosta välikardaanista niin raati voisi arvostella onko kulma ihan päin vitt##. Jos välikardaani aiheuttaa vibrat niin se kertautuu koska tuli eilen huomattua että vaihteiston takapään kannatinpuslat on kuin hyytelöä. Eli todella löysät. Ei taidettu nyt tällä saapua Talvisotaan :(:( |
Mites tärrää jakis vapaalla ?
|
Lainaus:
Se hieman mutkistaakin asian selvittelyä :( |
Lisätään nyt vielä karkeat arviot välikardaanista:
Automaatin ja jakolaatikon väli noin 40cm ja korkeusero noin 10cm. Nämä mitat siis "muistaakseni" mittoja |
Mahtaisiko vakionopeusnivel auttaa jyrkkään kulmaan? Siis jos olet tullut siihen tulokseen että kulma on liian jyrkkä...
Hieno auto tulossa... |
En tiedä miten siinä jakis toteutettu mutta mitä mulla on ollut ja millanen nytkin joopissa on niin saa vapaalle kun ottaa kannen vivustoineen pois ja siirtelee kytkentä holkit "käsin", mutta kokemuksesta voin sanoo että on se välikartaani olevinaan kovin tarkka suoruudestaan ,joopissa on konekin sen takia vinossa että linja olis suorempi...
|
Vika taisi selvitä. Välikardaani aiheuttaa humpan, tarvii nykäistä pois ja suoristaa kun joku oli hitsannut hieman vinoon :o
Laatikon häntää saan myös pudotettua noin 5cm jos siitäkin olisi apuja. |
Hyvä projekti, kuvia kovin huonosti.
|
Huomenna menee karpaasi sorvarille joka saa oikaista sen ja suoritetaan laatikon hännän lasku niin saadaan kardaanikulmaa pienemmäksi.
Laitetaan nyt pari tuoretta ulkoposeerauskuvaa Ensin pakollinen kaljatölkkikuva. Oli pakko tyhjentää yksi pitkä kun tuo lyhyt näytti niin typerältä kuvassa :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100818 Etuylitys jäi kohtuulliseksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100817 KYLLÄ! Tuosta oikeanpuoleisesta kopista se syntyi viime Sunnuntaina http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100815 Etuvalot ja maski jäi laittamatta kun meinas tulla kiire Talvisotaan... No sinne ei nyt tälläkertaa päästy tällä vaikka yritettiin, aika loppui vaan kesken. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100814 Jos pääsisi sitä ensiviikolla vähän venyttelemään... |
oisit ny samalla vieny mottia 20cm taakse päin olihan siellä tilaa moni ongelma helpottus sais vinnsinkin keulalle:)
|
onpa ryhtiä !!!
|
Hahaa! Ompas hienoo nähdä että minun entinen kulkine on saanut uuden elämän (siis osa siitä, alusta)!!:) valmis koppakin olisi täältä nurkilta lyötynyt edullisesti..! Hienoo, odotan innolla kun saa kuulla käyttökokemuksia/kuvia.
|
Lainaus:
Jos tämän kesän ajelisi vikoja ulos ja talvella sitten annetaan rälläkkää korille ja EHKÄ jotain muutosta konehuoneeseen. Jotain alumiinikokkaretta pilkistää jo tuosta räystään alta...:eek: |
Lainaus:
Toivottavasti ei tullu liian korkea, mutta siihen löytyy jo lääkettä tuiosta nurkilta mutta siitä lisää ensi talvena... Leveyttäkin tuntuu olevan 220cm Mutta kaventui tuo raideleveys talven aikana sentään 35cm, joten parannusta tapahtui |
kuis korkee toi on?? 3.5m ??
korkeempi sevästi kuin mersun pikku kuorkki |
Lainaus:
Vähän hämää kun tuo pullamesu on alempana pienessä montussa ja ilmapussit tyhjänä |
Noniin.
Kardaani humpasta selvitty. Välikardaani siis suoristettiin ja tärinät poistui täysinkoeajon perusteella HYVÄ HYVÄ!! JA KUN MENEE PÄIN VITTUJA NIIN MENEEE!!! Koeajo lenkiltä kaartaessani kotipihaan perästä alkoi kuulumaan rohinaa!! :mad::mad::mad: Takapää pukeille ja ihmettelyä. Tuntui kuuluvan pinjonin kardaanin puoleisesta päästä tuo ääni Joten... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101736 Ja näin http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101735 Ja vielä näin... http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101733 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101731 Kyllä se nyt ahdistaa kun on kerran alkanut ahdistamaan. Laakereissa ei suuremmin tuntunut ihmeellistä välystä eikä rohinaa eikä taas välityskään ollut kulunut. Laakerit isken kaikki uutta mutta mistäs tuollainen laakeri löytyy? http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101734 Ainoa teksti joka siitä löytyy on WUM50 :confused::confused: Pikaisella kookletuksella ei ainakaan löytynyt. Pikku jeesiä tarvitsisi noihin kiristysmomentteihin että jos jostain löytyy olis jees. Pinionin shimmaamisessa ei vissiin ole mitään ihmeellistä?? NYT VIINAA NAAMAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Kiiyos muuten _S_:lle akselitalkoista!
|
jos tuo on pinjonin laakeri ni skf(vai miten se meni) laakeri liikkeestä löytyy.
mittojen mukaan hajin itselle sieltä. löytyi vuosi kerta tavaraa 1970 valmistettu, ja maksoi n,160e. niin ja momenttiin ite kasannu pikku ähkäsyllä oikeaan momenttiin. |
Sivu luotu: 16:35 (GMT +2). |