![]() |
kaks akku järjestelmän touteutus?
tarkotus ois lähtee reissuun ja ottaa 12v jääkaappi autoon. auton oman akun kaveriksi meinasin laittaa toisen.
mutta sitten se kysymys että onko olemassa valmista relettä tms. että kun auto ei lataa niin se sammuttaisi virran kulun auton omasta(startti) akusta toiseen lisä akkuun. näin ollen varmistuisi ettei aamulla olisi molemmat akut tyhjät kun pitäs auto käynnistää. tai sitten joku oma hyvä patentti? maalaisjuntti vois toki ottaa aina piuhan irti akkujen väliltä mut on siinäki oma show. auto on legasy -90 vaikkei sen niin merkitystä. |
|
www.vinssikauppa.fi näyttäs myyvän erotusrelettä alle 70 euron.
|
Valmis paketti: http://www.paddockspares.com/t-max-s...ge-system.html
|
Kaksoisakkurele motonetistä.
|
Jotain tällaista suunnittelin omaan retkeilyautoon: http://www.marinestore.fi/www/popupcard.php?id=484
http://www.nautikulma.fi/index.php?m...duct=149-9001E |
Lainaus:
Mutta jos reissaillet saparolla, ja haluat ettei iltasella jääkaappi tyhjää PÄÄ AKKUA niin liitä siihen laturin + napaan ulostulo vaikkapa 80A sulakkeen kautta tuommoselle "virtareleelle" joka kytkee akun + navat yhteen. Ja tuon "virtareleen" ohjaus otetetaan vaikka ylimääräisellä öljynpaineanturilla tms koneen käydessä, taikka sitten releen ohjaus otetaan vaikkapa parkeilta, sillon tyhjää kyllä molemmat akut, jos valot jää päälle. Jossain venetarvikkeissa oli tuommoinen automaattikytkin, kyki apuakun latauksen päälle kun jännite oli jotain 13,5v luokkaa ja katkaisi kun laski alle 13voltin? Ja kaikki kulutushan pitää ottaa sitten tuosta hupiakusta! |
KIITOS :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ehtisin jo kirota kunnei noi sovi butjettiin mutta tuo bilteman sopii kyllä :D
baituvei biiltemas alkaa olee paljon merkki vehkeitä jo järjestää puoleen hintaan.. |
Onko kellään kokemusta tuosta bilteman erotusreleestä 23-230?
toimiiko automaattisesti? Tuo 15 e hintahan on naurattava, katselin jo tuota vinssikaupan relettä "sillä silmällä", että pitääpä tilata/hakea. Kun kytket tuollaisen automaattireleen, niin mielestäni kaiken a ja o on kunnon kaapelit, ja rele vieläpä johdon laturinpuoleiseen päähän. Ja minä laitan itselleni HDJ:n tuommosen releen ohjaamaan takana olevan "hupiakun" latausta. (siis syöttää sähköä kylmälaukulle ja tulevana talvena webastolle) Ja kytkentä tulee olemaan seuraava: Laturin +navasta noin 30 cm pitkällä, vähintään 16mm2 johdolla, 35mm2 parempaa releelle, ja releeltä peräkopissa olevalle akun noin 80 amppeerin sulakkeelle, ja siitä lyhyellä johdolla akulle. Peräkopissa olevalle tupakinsytyttimen pistorasialle sähköt seuraavasti: 80 A sulakkeelta, akun puoleisesta päästä syöttö sulakeboksille, josta 15A sulakke k.o pistorasialle. Tuo agu-sularasia vois riittää, vaikkakin biltema mukaan suurin sulake 60A biltema 31-448 ja 31-489 ja tuon 15a rasia vois olla 35-648. Ja harkinnanarvoinen varuste vois olla päävirtakytkin tuon releen "oikosulkemiseen", sillä jos esim valot jäänyt päälle, niin hupiakusta saa pikkusen apua starttaukseen. toki kiertää laturin kautta, mutta kestänee tuon suuruusluokkaa 60-120A biltema 80-512, 6,99e Muista suojata tuo syöttöjohto erityisesti läpivientien kohdalta hyvin, esimerkiksi puutarhaletku on käyttökelpoista, liimaat uretaanimassalla letkun läpivientiin ja johdon letkuun. Toinen ongelmapaikka on etupenkkien liukukiskot, ne ja sähkö eivät sovi oikein yhteen, joten kiinnitä johto kunnolla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja jälkeen sulakkeen, on kytkettävä rinnan. SIIS jos tässä subarun tapauksessa haluttais käyttää 2 kpl noita 60 amppeerin sulakkeita, niin sulakepesää syöttävä johto (erotusreleeltä), sulakepesä, sulake ja sulakepesältä akkukenkään pitää tehdä identtiseksi. (siis samanlaisiksi), jotta teoriassa saataisiin yksi 120 A sulake. Muuten käy niinkuin Jappi sanoi, ensin palaa yksi sulake ja heti perään loput, vaikka kyseessä ei ole kuin pieni hapettuma (itse olisin varmaan pistänyt tuohon w115 johtotähteen yhtämonta relettä(ja niitä suojaavia sulakkeita) kuin on pyttyjä. Ja tuossa minun suosituksessa, missä sähkön syöttö otetaan suoraa laturin latausvirtapultilta, niin tuo 60 A lienee riittävä, siis hupiakku ei ota niin paljoa virtaa vastaan/latausjärjestelmä ei pysty tarjoamaan/noilla ylimääräisillä johdotuksilla: että tuo 60A palaa. MUTTA MUTTA: tuossa ehdottamassani kytkennässä tuo hupiakku voi teoreettisessa ongelmatilanteessa (erotus rele ei toimi, ja laturi/latauspiiri oikosulussa) syöttää sähköä tuohon oikosulkuun, ja saada aikaan tulipalon, ja silloin tuo oikosulkuvirtaa rajoittava 60A sulake toimisi varmemmin kuin 2x60A. Ja jos tuo laturi latausvirta (auton normaalikulutuksen lisäksi) olisi esimerkiksi tuo 60A. Ja oletetaan seuraavaa: a) johto hupiakulle 4m 16 cu, maadoitus vastaa syöttöä! siis yht 8m 16mm2 kuparia b)erotusrele ja sulake ja kaikki liitokset häviöttömiä (todellisuus vastaa varmaan tuota syöttäkaapelin vastusta) c) hupiakku ottaa vastaan tuon 60A 14 Voltin jännitteellä. Siis syöttöjohto 8m 16mm2 cu -> siis vastus 0,009 Ohmia. ja virta on 60 Amppeeria Joten jännitehäviö on 0,54 volttia, siis laturilla pitää olla 14V + 0,54 Volttia = 14,54 volttia. Ja minusta tuo on kovasti optimistinen, edes 15 voltilla ei päästä tuohon 60A:iin 14 voltin jännitteellä (rele liitos yms häviöt mukaan laskettuna). toki jos siellä hupiakkuina paljon/parempia akkuja, ja syöttöjohto vaikkapa 35mm2, niin kyllähän se sulake voi palaa, mutta en usko k.o yhdistelmään vakio subarussa. Toivottavasti en sekoittanut täysin? |
Lainaus:
Toi vinssikaupan tuote näyttää ihan samalta eri tarralla.... |
mites käy silloin, kun hupiakku on laulettu yön tohinoissa aivan kyyryyn, ja startataan auto, kuis paljon juoksee ämpyröitä siinä välikarveikossa kun alkaa rynnistys täydestä tyhjää kohti ???
|
Kallis mutta hyvä ratkaisu on hommata 12V (tai 24v) kompressorikaappi. Tulee kylmää ihan eri malliin kun "vastuskaapilla", ja sähköä kuluu vaan murto-osa vastuskaapin kulutuksesta.
|
Lainaus:
Eikä ne enään niin mahdottonan hitasia ole. http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3186 |
Lainaus:
|
Oon kaavaillu pakuun kakkosakkusysteemiä ihan vaan päävirtakytkimellä erotettuna, eli normaalisti yhessä aina, ja sitte jos vaikka just jääkaappi käytössä niin akut irti toisistaan. Mutta ku kerran noin halvalla saa automaattireleitä nykyään niin laitetaanpa oikeen semmonen. Jos laittais siihen rinnalle pääkytkimen, joka on normaalisti aina auki, niin voi käyttää kakkosakkua starttaamiseen jos pääakku jostain syystä sippaa eikä kakkosakkua oo kulutettu
|
Helppo laskea, vaatii vaan aikaa ja TIETOA
Lainaus:
A- hupiakku siis tyhjä; senhän E= n. 12,5V ja Rsis on vaikkapa ........ PEE, minä laskin jo tuon jo viestissäni 18.07.2011 00:35 ?, toki ei aivan sama, mutta riittäskö tähän topiikkiin? Voin laskea sullekkin pari vastaavaa suuruusluokkaa privana, kun, täällä palstalla aina löytyy joku, joka pistää omaatietoa peliin kun yritän vääntää tätäsähkötekniikan ihmettä "Maalais-"kielelle. Jo vuosi sitten päätin (ja livun k.o päätöksestä alkoholin takia) että en yritä opettaa käytännön sähkötekniikkaa, kun teoria on vaikeaa, ja suurin osa vois oppia jotain, mutta 1% PAIKKAS tilanteen selittelyksi.(kärjistetty) tokihan sähkötekniikka on yksioikoista, mutta otetaampa siihen mekaniikka:mad:, ? Ja niille lukuharjoituksiapitävilletuobilteman erotuskytkintuossa työn alla Sorry Pee, lipesi pikkasen:o |
Biltema 25-230
Bilteman ilmoittamaa
Tarrassa cut in 13,3v (siis kait kytkee kiinni? apuakun) cut out 12.8v (siis kytkee apuakun irti?) Ja käyttöohjeessa em. jännitteiden lisäksi: Jatkuvakuormitus 125 Amppeeria, Hetkittäinen kuormitus 140 A Ja tuo kikkare on valettu ainakin virtaliittimien puolelta silikoniin(?) Nyt tuo 25-230 levähtää vaihtiksena Pakkasessa, tuo eldorado tuutti teki tilaa... |
Sorry "goljatille" minä tein sen taas
:o
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Siis että pysyykö nuo kytkentä- ja katkaisujännitteet kohdillaan. ja tarkoitus olisi mitata vuotovirta sekä akkujen väliltä, että akuista maahan. -> siis sopiiko esim. harvoin käytössä olevaan autoon, ettei tule yllätyksiä akun tyhjenemisen suhteen. Niin, nuo mittaukset myös "huoneenlämmössä". Mutta mutta, joku:mad: oli polttanut paremmasta yleismittarista sulakkeen, ja en ole muistanut ostaa uutta:mad:, joten en vielä päässyt mittaamaan. Niin ja se tuutti piti syödä pois. |
Tosta sulakehommasta... Älkää mitään rinnankytkentöjä harrastako. ANL-sulakkeita löytyy ainakin 500a asti, ite kävin just trukkiverstaalta hakeen 500a sulakkeen ja pesän vinssiä varten.
|
Lainaus:
|
OK
Pitää jännitteet hyvin kutinsa, ainakin kylmänä -18c ja noin 0c
jännitteet seuraavat: kytki 13,2-13,4 volttia heti rajan ylitettyä. irtikatsaisu 12,9-12,7 volttia n.5 sekunnin viiveellä. Pääakun purkuvirta n.8,5 mA 12,6 voltin jännitteellä. (siis noin 1Ah 5 vrk välein, joten kuukaudessa noin 6Ah, joten jos koko talven seisomassa niin voi tyhjentää akun) apuakun purkuvirta käytännössä 0mA en huomannut mittaustuloksissa eroa länpötilojen suhteen. En päässyt mittaamaan jännitehäviötä suuremmilla virroilla, mutta tuosta kytkentä napsauksesta vois arvailla/päätelle että tuo 125A ei ole ainakaan alakanttiin ilmoitettu? Vaikuttaa pätevältä laitteelta, ainakin yhtä-äkkiä katsottaessa. hinta/toiminta suhde vaikutti tosi hyvältä, ja vois veikata että kestääkin koska (piirilevy) valettu johonkin RTV-silikonin kaltaiseen mössöön. Pistän hdj:n webaston akkua lataamaan, kunhan kerkiän. P.S muistakaa että mittaa jännitettä nimenomaan tuloliittimestä, joten LATURIN ja releen välissä oleva jännitehäviö muuttaa toimintaa, pahimmassa tapauksessa alkaa hakkaamaan päälle/pois 5 sekunnin välein! |
Paljon hyvää tietoa, kiitos!
Lainaus:
|
Ei tarvii, ite vedin konttiin 30mm2 johdon, josta sit haaroitin taka-akuille tolle releelle 6mm2 johdon ja toimii täydellisesti, taka-akkuina 2 punasta 55ah optimaa, 5 päivää reissussa ja waecon kompurakaappi cf 35 koko ajan päällä, ja lisäksi samoista akuista joka yö 2kw ilmawebastoa semmoiset 2 tuntia, jääkaappi ei sammunut yhtenäkään yönä niinkuin ennen 1 taka-akulla oli.
Ajoo tietysti tuli sen 1000 km yhteensä 5 päivässä joten kerkes kunnolla latautua ajossa taka-akut. Tommonen rele tarvii varmaan vaan olla varalla kyydissä 1 kpl pidemmillä retkillä jos menee paskaks. Mulla noihin kytketty siis vaan jääkaappi, takawebasto(ilma), takavinssi. Toi vinssi hieman arveluttaa, mut eiköhän sekin selviä kun pääsee käyttämään sitä joskus. Tai sit kytkee sen siihen edestä tulevaan paksuun vohtoon suoraan... |
Itse kytkisin päävirtakatkaisimen releen rinnalle, siis siltävaralta että
jos rele porsii kuten bj45lava pelkää. tuolla päävirtakatlkaisimella sitten voi syöttää taka-akusta virtaa myös auton sähköille. Niin, ja päävirtakytkimen avain vaikkapa hanskalokeroon, ettei unohdu päälle/kotiin |
Toi oli mulla joo ajatuksissa et tekis kovan kytkennän sinne taakse just päävirtakatkaisijalla noita vinssauksia ja tarvittavaa apukäynnistystä varten ja jeesaishan se myös etuvinssiä, kun taas sähköt oli noista hankookeista hieman vähissä yhtä hodaria (ei omaa) vinssattaessa suosta.
Kun sinne kuitenkin valmiiks menee mulla jo se 30mm2 johto viereen. Kuitenkin helvetin hyvä keksintö toi rele ja toimii ok, mulla toi kalliimpi malli mut ei jääny paljoo hintaa sillekään suoraan kahalta hankittuna. |
Jep. Jos haluaa värkätä itse releen niin sekin onnistunee. Patrcon listassa 13v/5w zener maksaa 0,59€, tuolla ohjaa sitten 80A relettä. Zener on kytketty suoraan plussaan pääakun puolelle. Ja rele akkujen väliin. Sitten voi laittaa vielä toisen ohjauksen releelle joka tulee virtalukolta. Tää toimii siis niin että akut on kytketty kun virta on päällä (ja kone käy) tai kun jännite on yli 13v. Muutoin akut on erillään.
|
Lainaus:
Zenerin kynnysjännite tuossa on noin 13v, ja alkaa johtamaan sähköä vasta senjälkeen Toisin sanoen; jos jännite olisi 14v, niin siitä jää zenerille 13v ja releeseen 1v, jolla rele ei vielä vedä |
Hyvä. Täytyy funtsia lisää.
|
Mulla oli suunnitelmana heittää Jeepin perälle Vanin kompressorikaappi ja sille yks akku seuraksi. Yksinkertaisesti ajattelin akun ylläpitolatauksen toimivan tupakansytyttimen pistokkeesta, eli silloin kun pistokkeeseen tulee virtaa niin akku latautuu. Kun ei tule virtaa akku antaa virtaa kaapille +muille vermeille.
Tää oli tämmönrn yksinkertainen suunnitelma, Vanissa kyllä taitaa olla joku erotusrele, mutta en viitti sitä alkaa irroittelemaan. Pitää kysästä tuosta autosähkökorjaajalta vielä neuvoa kun meen kohta hakeen uusia hiiliä starttiin. Nii..Optiman RedTop ei taida olla paras hupiakkua...mutta kun niitä on irtonaisena kaksikin kappaletta :D |
Kestääkö tupakinsytkärin sulake ladata (tyhjää) hupiakkua? Helppo kokeilla kyllä, sulakket ei peljon kustanna. Tietty jos väliin laittaa ison (=suuri tehonkesto) vastuksen virranrajoittimeksi? Jonka voi
sijoittaa vaikka alpprin penkin alle niin on jonkunkokoinen penkinlämmitinkin... |
Lainaus:
|
Varmaankin sopivan amppeerisia sulakkeita saa melkein joka marketista kun ostaa autovahvistimen sulakkeen
|
Nyt olis FJ:ssäki 2 akkua yhen tilalla tolla Bilteman erotusreleellä erotettuna.
Tiukkaa oli, mut just just sopi 2 pikkusta Optimaa, punainen on 44Ah ja keltanen 48Ah. Pohjalle hitsuuttelin kehikon ku jää toinen roikkumaan vähä tyhjän päälle: http://imageshack.us/a/img836/4180/3dln.jpg http://imageshack.us/a/img836/7308/r9wm.jpg |
punainen + keltainen = oranGe ??
|
Lainaus:
http://i.ebayimg.com/t/ORANGE-JUICE-...Q(w~~60_35.JPG |
|
Lainaus:
|
Tuo bilhelvxx erotusrelele tuntuu asialliselta, käyttökokemuksia?
[QUOTE=-MaTTi-;1134391]Nyt olis FJ:ssäki 2 akkua yhen tilalla tolla Bilteman erotusreleellä erotettuna.
Tiukkaa oli, mut just just sopi 2 pikkusta Optimaa, punainen on 44Ah ja keltanen 48Ah. Tuo oranssi väri voi olla jopa pimeässä näkyvä:rolleyes: Nimittäin kun nuo punaiset ohuet johtimet hieroo eristeet rikki tuohon akkujen kiinnitysrautaan, niin johtimiin tulee valot ja toimintasavu karkaa... Yhdestä autosta paloi johtosarja, kun käsistään kätevä sähkömies oli ottanut apupitkien syötön suoraan akun + navasta, ja lisännyt sulakkeen vasta releen viereen: Siis johto hieroi itsensä rikki lisäilmaventtiiliin tms. joka oli myös kuoresta maadoitettu johtosarjan kautta runkoon -> Ajaessa oli kuulemma lämppärin moottori ja valot "hiipuneet" hetkeksi ja kaamea muovinkäry! mutta kun mitään vikaa ei löytynyt, niin ajo jatkui. 0,75mm2 maajohto oli palanut poikki liittimen juuresta, oli helppo hakea vikaa, kun seurasi vaan kuorettomaksi palanutta johtoa:D |
Lainaus:
|
2 samanlaista akkua vaan rinnan.
Tässä jo ehdotettiin kompura jääkaappia jossa Danfoss 12VAC kompura, osta semmonen ja
kytket 2 samanlaista, yhtä vanhaa akkua rinnan. Jää kaikki muu ylimääräinen rele-hässäköinti pois. Mulla on ollut 2x Optima 55 keltasta akkua jo useamman vuoden Defessä ja parhaissa paikoissa ollaan oltu 2 päivää ja jääkaappi päällä. Aina on avaimesta lähtenyt. Ainoa mitä tähän kaipaan on käsi-kaaasu jolla voisi tarvittaessa pitää vähän kierroksia jotta akut lataantuis. Mulla on 100A laturi. Nää Danfossin kompuralla olevat kaapit sammuttaa itsensä jos jännite laskee ja tätä kynnystä voi säätää. Tämmösellä systeemillä sulla on aina maksimi akku-kapasiteetti käytössä, toki sun on muistettava et poppikoneita ei voi huudattaa yöt läpeensä.... |
Vielä on toteuttamatta, mutta itse olen tuuminut, että kunnollinen aurinkopaneeli ja lataussäädin "huoltaisi" hupiakuston automaattisesti ja samalla saisi monelle retkelle kivan voimalan, johon tulee virtaa pikkuhiljaa vaikkei itse huolehtisi asiasta sen kummemmin.
Tietysti auton laturilla saa ajon aikana ladattua suuremmalla latausteholla. |
Mites kun reissu hojoon meinasin laittaa keltasen optiman konttiin ja siitä ottaa sähkön jääkaapille. Niin sen lataaminen ajon aikana. Laitanko sitä laataamaan jännitteenalentimen 24-> 12v ? Vai onko parempia ideoita? Perillä sen saa sitte latinkiin ihan akkulaturilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
(siis yleensä alentimissa on molemmat maadoitusliittimet suoraan rinnan, pitää tarkistaa!) Lineaari-alentimet toimii jopa paremmin tuon jännitteenkorotuksen kanssa, hakkurialennin myös yleensä toimii/kestää. |
Toi mikä alennin mul on aika vanha jostain hojosta ni se kyl anto 13,5 ulos? No se nyt on kuitenkin kytketty :)
Hyvä kytkentä muuten mutta nyt virta kulkee myös toiseen suuntaan :D eli ei sammu avaimesta. Avaimet kourassa ni on silti virrat päällä. Kunnes irrottaa hupi akun. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kyllä tuo alentimella lataus onnistuu ihan hyvin. HJ:ssa tosin omasta laturista loppuu jerkku aika nopeesti...
Reissu-HJ:hin tuli tehtyä ihan oma 12V laturi ja akkunsa, kun siinä käytetään akku aina yön aikana tyhjäks (eeperi, jääkaappi, yms). Helppo ja hyvä systeemi. Safari-BJ:ssä ladataan kaupallisella alentimella upsin akkua. Siinä alentimessa oli ainaki sisällä trimmeri josta pysty säätämään lähtöjännitettä. Meillä on kehitteillä parasta aikaa ~100A alennin, joka ois tarkotettu juurikin siihen käyttöön että 24V sähkösysteemistä otetaan suoraan 12V järjestelmälle lataus. Ja silleen, että siellä 12V akussa voi ihan hyvin olla vinssejä yms. Tällä mahdollistuu se, että voidaan laittaa 2 x 24V latureita autoon 24V+12V laturikombon sijaan. Toinen latureista saa siis hajota ja molemmat sähköjärjestelmät on senkin jälkeen mukana. |
Jos laitan tuon erotus releen, alentimen ja lisäakun väliin. Niin kulkeeko sitten virta enää takas päin?
|
Lainaus:
Siis alentimen tehtävä on pitää alennettu jännite n. 13 volttina, riippumatta siitä, onko syöttöjännite 24 vai 30 volttia. -> ei onnistu. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos alentimessasi on virran rajoitus (käytännössä pakko olla, jos meinaat syöttää sillä 12v akkua JA jännitettäkin pitää olla vähintään 13,8v...) Niin kytke alentimen jännitesyöttö 24v releen sulkeutuvan koskettimen kautta; siis relen vetokäämille tulee sähköä vain, kun virta on päällä. Siis tuosta 12v akusta "sähkö" ei lähde kulkemaan alentimen kautta 24v sähköihin, ei ainakaan silloin, kun tuossa 24v järjestelmässä on edes 14 volttia... siis ei koskaan normaaliolosuhteissa. Jos haluat hifistellä, niin ota tuolle yllämainitulle releelle maadoitus hehkuilta, siis siten että rele vetää vasta kun (jälki-) hehkutus on päättynyt. |
Mulla on tollanen käytössä ja hyvin on toiminu.Tuo on tarkotettu lataamiseen.
http://www.vapaa-aika.com/sahko/jann...nitteeksi.html |
Lainaus:
Eli samantapainen mitä tuo slipoverin linkittämä, mut puolet heikompitehoisempi kiinalainen ja yli 80% halvempi. Sammutat virran yöksi niin ei kuluta auton akkuja. Edit: alennin sulla jo olikin. Eli BJ-40/76:n reletyylillä helpoin. |
Laitoin alentimen +12v ja lisäakun välille ihan normi tekeen. Ja ohjaus sille valoilta. Toimiiko 12v rele tuossa kauan ku ohjaus virta on 24v?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mitäs raati sanoo tästä http://www.motonet.fi/fi/tuote/38651...ele-1224V-120A
miten voi olla että toimii muka 12v ja 24v järjestelmässä? kun ilmoitettu on vain 13,6 volttia. 24 järjestelmässähän pitäis kytkeä jossakin 27v tienoolla. ja toinen kysymys. mersuun 609 pitäs laittaa hupi akut nyt reissua varten ja ei oo tähän hätään kun yks 75 optima ja toinen boschin 80ah. niin tulisko ne parina toimeen? |
Lainaus:
Suosittelen! Tuossa tarkempaa teknistä tietoa juuri tuosta kyseisestä kytkimestä: https://www.bluesea.com/products/761...12_24V_DC_120A |
Lainaus:
Kiitos! Sehän se on huomenna sitten haettava. Ampeerit kyllä paukkuu yli heittämällä. Varmaan sullakin mannisa? |
Lainaus:
|
Eiku niin mä kuvittelin et se on akkujen yhteen laskettu a määrä :)
Mut mites toi optima 75 ja 80ah bossi tulevat toimeen 24v kytkettynä? |
Eikä kun läpimenevä virta eli käytännössä suurin latausvirta.
Ei ne toimeen taida oikeen tulla, jos ne kaksi ihan erilaista akkua kytket sarjaan eli 24V järjestelmäksi... Siinä kun niiden akkujen pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset. |
Eiku perkule komento takas. Onha mulla kaks keltasta 55 optimaa. Laitan ne :)
|
kytketty. kai se toimii ilman sitä startin johtoa? ja onko se maa sen led valon takia vai pitääkö se kuitenki olla?
|
Melkein laittaisin maadoituksen kun lie se on releenkelalle tai muulle tarpeelliselle
Traktorissa on 2 erikokoista akkua toinen 24volt startti ja toinen käyttö virta 12volt Ennen kun oli identtiset oli ensin toinen tyhjä ja sit toinen Sitä tosin en muista, et kummalla puolella se isompi akku siinä on Joskus aikanaan kuorma-autoilijat kuulemma talveksi asensivat toiseksi akuksi pienemmän, jolloin latautuivat täydemmäksi Sen kun vaan muistais et kummin päin ne piti olla :( |
Lainaus:
Maadoituksen tarvii mielestäni kytkimen toimintaa varten. |
Lainaus:
kirosin että joutuuko sitä nyt noin kalliin sitten ostaa ku ei mistään muualta tuntunu löytyvän haku matkan päästä. mutta nyt ei kyllä harmita yhtään ku tuntuu niin laadukkaalta ja on noin viisas. ja toimii tarvittaessa myös 12v vehkeessä. |
Nyt on sekin 100A akun lataukseen tarkotettu alennin valmis. Vielä kun sais myyntiin...EU ei millään tavalla helpota.
|
Sivu luotu: 14:27 (GMT +2). |