![]() |
Bj kysymyksiä?
elikkä kun otteessa ei lue että sais olla avomallinan niin onkohan sitä jälkikäteen mahdollista muutoskatsastaa siihen? konttorilla kävin sitä kyselee niin eivät osannu näin äkkiä sitä kertoa, mutta aikovat ottaa selvää asiasta. täällä kellään kokemuskia asiasta?
|
Ei tartte muutoskatsastella, kun automalli on alunperin tyypitetty irroitettavalla katolla. Ei siihen otteeseen oo kirjotettu mitään muitakaan hienoja ominaisuuksia.
|
joissakin se kuitenkin lukee ja joissain ei. Miksihän se on sit näin?
|
lienee jääny jossain otteen uudistumisessa pois, niinkuin vetopainotkin useasti, kannattanee merkkauttaa otteeseen seuraavassa katastuksessa...
lievä OT: tietääks joku saako tai miksei saa ajella bertalla avona ilman ovia ? tarviiks olla jotain ketjua tai köyttä reelinkinä vai onks ihan ok kun on turvavyöt ? |
onko se sit niiku kaikissa joskus ollu?
|
Henkilö vai pakettiauto? jos paku niin .....
Muistaakseni sekä 40 että 42 on tyypätty avoksi.
SE, miten se toteutetaan, onkin jo pikkasen vaikeampaa: Useimmissa cruisereissa takaovet eivät pysy pystyssä pelkästään alasaranalla, rekisterikilpi valoineen pitäs saada jonnekkin.... ja etu turvavyön yläkiinnike katoaa sivuseinien mukana..... Ja sitten sellaisia tapauskohtaisia ongelmia: Jos etuovissa ei ole putoamisesteitä(lue kettinkiä) niin kuski tai kartturi voi tippua kyytistä. (mulla bj:ssä 3-piste vyöt edessä) Ja itselläni bj:ssä takaovien paikalla 13mm kaukalon korkuinen vaneri, jossa kilpi valoineen, niin -90 luvun alussa yksin ajaen vastaan tullut poliisi saab teki uukkarin ja pääsin perusteelliseen "tarkastukseen": katsottiin renkaat, siis koko 36x12,5-15, ja haettiin peräkärryn valoista merkinnät paperille jne. no, noin 15 minuutin poliisien saabissa istumisen/puhelujen jälkeen käytiin läpi tuo kuskin putoaminen; siis minun bj vm-76; ja kysyin että pitääkö nämä turvavyöt poistaa, kun herroille ei käy turvavyön yläkiinnike, mikä on hitsattu kaareen? Siitä monotoonista luentoa turvavöistä ja joistain standarteista.... ja kun kysyn että nämähän koskee vm.-76 pakettiautoa:o, niin seriffit palautti autoni paperit ja ajokorttini, ja tuumasivat että palataan asiaaannn... Unohtivat puhalluttaa! Niin, ja tuossa otsikossa olevat pisteet tarkoittaa että kovia penkkejä ei saa olla pa:n avonaisessa tavaratilassa: avo 1+1 siis ainakin teoriassa..... Käsistään kätevä lukee autovero- yms rakentelumatskun, ja rakentaa tarvittavan "katon" yms. jos tarvii saada 2+ paikkaisesta bertasta avo... |
laitetaan tämäkin tähän samaan. Saako paperittomaan runkoon vielä runkonumeron perusteella vielä jotenkin paperit? en muistanu tätä juttuja kysyä ollenkaan konttorilla
|
Sattui olemaan sopivasti tuo finlexin sivu auki. Jos lopullista poistoa rekisteristä ei ole tehty niin onnistuu kun viet dokumentin, että omistat auton. Viimeksi rekisteriin merkityltä omistajalta luovari tai luovariketju tähän päivään. Joku muutos saattoi olla tullut tässä hiljattain, että riittäisi ehkä 10 v historia omistajuudesta.
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 11.10.2007/893 5 luku Rekisteröintiasiakirjat 20 § Rekisteröintitodistuksen katoaminen Kadonneen tai turmeltuneen rekisteröintitodistuksen taikka sen osan tilalle on kirjallisesti pyydettävä rekisteröinnin suorittajalta uusi todistus. Samalla on esitettävä kirjallinen selvitys todistuksen tai sen osan katoamisesta. Uusi rekisteröintitodistus annetaan ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai jos omistaja on vaihtunut, uudelle omistajalle, jos hän esittää selvityksen omistusoikeudestaan. |
Siis papereitahan ei itselleni ainakaan konttorilta luvattu ennen kuin rekisteröi auton mutta esim. vero- ja tekniset tiedot ym. mitä lukee otteessa saa omistaja runkonumerollakin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Oisko tuossa joku, että se avon tavaratila, jossa lisäpenkit sijaitsee, ei enää täytä pakettiauton kriteereitä ja väliaikasia istuimiakaan ei siten voida takana pitää? Tuollastakaan asiaa tuskin konttorien sedät ja poliisit miettii tai kiinnittää huomioo. Sellasessa käsityksessä mie oon ainaki eläny ettei pakettiautona sais nuilla vehkeillä ajella avona ku 2-hengen voimin ja henkilöautona sitten takanakin sais olla porukkaa nauttimassa tilavista paikoista ja leppoisasta kyydistä. Korjatkaa toki joku yli 2-paikkaisen avopakettiauton omistaja. :) |
Lainaus:
Eipä pitäisi olla poliiseillakaan sanomista jos pysäyttävät avona 6 henkilön lastilla. |
Ei näissä v..un säädöksissä ole mitään järkeä,mistäköhän ne siellä akella tai mikälie trafi se nykyisin on repii nuo pykälät.Haluaisin kyllä henkilökohtaisen selvityksen joltakin trafin tyypiltä miten se avo henkilöautosta avo pakettiautoksi muuttaminen vaikuttaa henkilömäärään............. muutenkin tämä Suomen ajoneuvoja koskeva rakentaminen ja muutosten tekeminen pitäisi saada 2000 luvulle,on paljon pykäliä ja säädöksiä missä ei ole mitään järkeä eikä perusteita.esim.erääseen traileriin vaadittiin EHDOTTOMASTI tupla parkit??? myöhemmin kysyin saako trailerin parkit kahdentaa,vastaus EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA.......... päättäsivät nyt jo.
huh,tulipa avauduttua.:rolleyes: |
Lainaus:
|
saaks muuten nää selkä sivulle lisäpenkit korvata esim kuppipenkeillä, jos toppaukset on sen 5 cm tai alle ?
ja lukeeks jossain tyyppihyväksynnän rivien välissä, että selkä pitää olla sivulle... eli hiukka oikomallako muuttuu asian luonne ? |
saiskohan bj:hin tehä rangen tukivarsista alustan että riittääkö siinä painot.
|
Eipä saakaan nyt kuvaa tänne IOS 9.0.2 versiolla :p
Miten irtoaa BJ jakiksesta "tanko" johon voiman ulosoton vipu nivelöity ?? Meni hahlo poikki päästään, ja tarvis korjausta. Härvelin toisessa päässä, jakiksen etupuolella olis yks pultti ja pidike pelti, niilläkö kiinni, putooks jakiksen sisästä / sisään jotain ?? (Profiilissa kuva aiheesta) |
voimanulosotto
Tuo tanko mistä hahlo on poikki on voiman ylosoton laatikossa.
Se irtoaa jakolaatikosta 6:lla 12mm pultilla. Pudota koko ulosoton laatikko auton alta pois, niin on helppo hitsata. Eikait tuota tankoa tarvitse ulosoton laatikosta ottaa irti hitsauksen ajaksi. |
Miksi olet ottamassa sitä ulosoton vivuston tankoa irti?
|
Jep.
Ajatusvirhe. Ulosoton lodjussapa se. Ois kivampi korjat irrallaan. |
Mul olis ehjä, 2 suuntanen, läpivetävä ulosotto ja vivusto ja se tappi siihe päävaihteiston kylkee, eli täydellii setti ja osat irtaallaa. Mitä tarjoat? Ei sit maksa mansikoita :)
Tosiaa vanhan mallin jakiksee, eli bj-orginaal... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulle aikoinaan katastuksessa sanottiin kun muutin traildusterin pakuksi ettei siinä apupenkillä saa kyydittää avona se kun lasketaan lavaksi ilman kattoa. Kysyi vielä että laittaako otteeseen muistutuksen mut sanoin ettei tarvi.
|
Olikos jollain kuvasaastetta BJ mekaanisen vinssiin sisäänpäin siirrosta ?
Kattelin että mittansa verran se vois mahtua taaemmas, ja hiukan ylemmäs |
Mitenkäs kun on jarrupääsylintereitä, esmes 24 ja 28 mm männällä...
Pienempi on bj40:sestä, isompi hj45:sesta. Onko tuolla halkaisijalla eroa että pienempi on levyjarrullisella etuakselilla ja toinen rumpujarruilla? Kun ilmeisesti hj60 ja bj42 on tolla pienemmällä..? |
Tuli hommattua 5-vaihteinen bj42 vm-82 ja siinä ei ole nyt laatikko paikallaan(peräkontissa on tällähetkellä) Tästä on takakardaani on kadonnut johonkin matkanvarrelle. Eli kysymys kuuluu: Käykö tähän 5-vaihteiseen bj:hin suoraan 4 tai 5-vaihteisen HJ:n etukardaani pituuden puolesta takakardaaniksi?(löytys jo omasta varastosta)
Ja toinen kysymys peltiosista: Miten vanhan bj 40:n peltiosat käyvät ristiin 42:sen kanssa? Kiitos vastauksista jo etukäteen. |
Lainaus:
|
Just hommasin jarrupääsylinterin Tamgearsista. Sopivuus HJ60/61, BJ42, BJ45, BJ75
|
Lainaus:
Alkuperänen on ø28 mm, ni siks aloin kyselee... Kun eiks isomman paineen saa aikaseks pienemmällä männällä? Ja tarvikos levyjarrut enempi voimaa..? Tms... |
Minkä kokoiset pyörylät mahtuu bj40 alle ilman peltien leikkelyä? Meneekö 33"? Ja sitten mikä pitäisi olla vanteissa et-luku että menisi 12,5 leveä? Minulla on merkattu otteessa 31x10,5r15 renkaat ilman lokarin levennyksiä mutta en muista enää vanteiden et:tä ja olen myynyt kys. renkaat. Voi olla että rengastan kolmiykkösillä mutta et luku pitäisi tietää kun vanteet ostan.
|
Lainaus:
|
BJ nopeusmittarin vaijeri
Onko kukaan löytänyt Bj:hin uutta nopeusmittarin vaijeria. Muistaakseni joskus jossakin oli, että Hiacen vaijeri kävisi, mutten sitä nyt löydä!
|
Lainaus:
+ itse tilasin joskus roodogsilta ausseista. |
motonetistä saa uuden kympillä ainaki joskus saanut
|
BJ:n syöttöpumpun voitelu
vaihdoin Bj:n syöttöpumpun kylkeen polttoaineen siirtopumpun. Samalla syöttöpumpusta tuli öljyä pois.
Varaosa syöttöpumpussa on voiteluöljylle mittatikku. Taas autossa kiinni olevassa ei ole mittatikkua, enkä keksi mistä öljyä voisi lisätä. VOiko olla että moottoriöljyvoitelee syöttöpumpun. Auton rekisteröinti vuosi on 80 ja sen valonkehykset ovat jo mallia uudempi. Voihan syöttöpumppu tietenkin olla vaihtunut jo muutaman kerran! |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Ilmeisesti tässä voi kysyä BJ:stä:) Edelleen etsin vikaa miks mun bertta ei pysy käynnissä. Olen nyt putsaamassa öljynpaineanturia ja myös öljynpaineen mittarin anturia vai onko sen nimi kello:rolleyes: Huomasin tuossa mittarin anturissa kaksi punaista täplää ja nuolet, toinen tuossa kuvussa ja toinen pohjassa niin kuuluuko noiden täplien/nuolten kohtien olla kohdatusten? Miksihän niissä on nuo merkit :rolleyes: Otin kuvat joissa näkyy mitä tarkoitan.
|
Täpillä tuohon mitään merkitystä, nuoli lie valmistavan logo. Joku korjatkoon jos lampaita...
Vaanen kuviesi liitin, tai siis se "naaras" mikä kuviesi kellon nastaan tulee on oikeasti mallia ongelma. Onko se kunnossa kaikkineen, myös piuhoineen? Eli hörähtääkö se käyden hetken ja sammuu oitis? |
Juurikin näin tapahtuu, hetken käy ja sammuu kun siis päästän virta-avaimesta irti starttauksen jälkeen.
En ole vielä tutkinut tuota liitintä enkä piuhoja. |
Onko kaikki sulakkeet ehjiä?
Jääkö käyntiin jos nuo johdot on irrallaan? |
Lainaus:
|
Sitten sieltä taisi joku sulake räpsähtää. Minkä vuotinen Bertta olikaan? Se filter valo toimii 42: Sessa myös latauksen merkkivalona, eli herättää laturin. Tai ilmaisee ettei se lataa.
|
Älä tykkää huonoa, mutta mikä BJ?
Siis minulla itsellänäni on ollut noita BJ;tä aika monta, vanhin nimimerkin mukainen, joka ns. "tehovastus"- edic.
Sitten tulee uudempi, edelleen ns. "vinkkarimoottori" elekroninen edic. Ja tuossa uusimmassa BJ:ssä, BJ-75 oli jo jakajapumppu.... (nuo vanhemmat alipaineohjatulla rivipumpulla) -> Olis helpompi yrittää neuvoa, jos kertoisit mikä BJ? Lainaus:
Lainaus:
|
Ääh anteeksi unohdin kokonaan mainita mallin ja vuosiluvun:o
Eli Kyseessä on BJ45 -82 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nonni nyt se minun bertta taitaa pelata niinkuin pitää, katsoin kaikki sulakkeet ja irroitin vielä anturin ja kellon uudestaan (en tiedä miksi:confused:). Mutta ilmeisesti siis joku sulake temppuili vaikka en palanutta löytänyt :confused: Toimii siis kaikki mittarit/valot taas, pysyy käynnissä ja sammuu avaimesta. Ei nyt riemunkiljahduksia aiheuttanut kun aiheutti surua nuo linnunpoikaset, mutta hyvä silti että toimii:) Kiitos kaikille vinkkejä laittaneille, kiitos myös niille jotka auttoi tuolla SLCK puolella, sinne minulla on porttikielto niin en voinut enää kirjautua ja vastata. Vielä sellanen jäi mietityttää, onko moottorin käydessä akuilta mitattu noin 26.8 - 27v riittävä jännite, siis lataako oikein? Jotenkin muistelen että se olisi ehkä joskus ollut enemmän :confused: |
Lainaus:
Kyä tuo riittää latausjännitteeksi. On varmaan ihan tehtaan lukemissa. |
1 Liiteet
Lainaus:
https://forums.offipalsta.com/attach...1&d=1591472767 |
Lainaus:
|
BJ:n jarrut
Kysytäänpä tässä taas apuja viisaammilta. BJ45 jossa HJ:n akselit, eli levyt edessä ja takana rummut. No ajattelin katsoa jarrut ennen kuin edes yritän viedä katsastukseen. Kuskin puolen pyörä irti ekaksi ja jarrupalat sain taisteltua irti. Näyttää siltä että ne ylemmät isommat männät jumitti mutta sain niitä herkisteltyä liikkumaan. Laitoin palojen tilalle lattarautaa ja painoin jarrua. Sitten taas kampesin männät sisään ja uudestaan. Nyt alkaa liikkua ihan ok. Mutta onko tästä varsinaista hyötyä vai pitäisikö nuo männät ottaa irti ym? Eli auttaako tuollainen herkistely? Ei jaksaisi enää rempata älyttömiä :(
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Auttaa toki hetken kerrallaan tuo painelukin yksistään. |
Herkistely vain ensiapua...
Lainaus:
Lainaus:
Ja se ruosteen kannalta "paras-" paikka pesiytyä on juurikin nuo suojakumia vasten olevat pinnat: Siis siellä kosteus pysyy pisimpään, ja taitaapa kumissa olla rikkiäkin, joka aiheuttaa ruostumista. Ja jos/kun noita kumia yhtään "raottaa" irroittaa tms, niin väliin kertynyt ruoste irtoaa, ja takuuvarmasti asettuu semmoiseen kohtaan, että pieni rako luikertelee tiivisteen ja metallin välistä.... Ja tuo rako oikein "imaisee" kapillaarilla kosteuden tiivisteen väärälle puolen, joten ruostuminen kiihtyy todella nopeaksi. -> joskus taannoin ostin hj-60:sen, ja oli katsastettu pari kuukautta aikaisemmin, ja etujarrut oli hyvin saman tehoiset, olikohan ero 10 %? Toiselle puolen oli laitettu uusi satula, ja toiselle puolen oli kasattu noista kahdesta satulasta toimiva. -> 2 kuukauden kuluttua tuo vanhoista kasattu puoli jumi niin pahasti, että, että ei pystynyt ajamaan: nuo pölysuojan tiivistepinnat olivat paksussa ruosteessa, ja silikonirasvasta ei mitään jälkiä/merkkejä. Vesi oli päässyt ruostuttamaan männän ja satulan pahasti, toki avatessa olivat kuivat, vesi oli poistunut "jarrujen hajun mukana" siis kävi niin kuumana, että jarrupalat haisi 50 km ajon jälkeen. Jos Käytätte jarruja auki, ja suojakumit liikahtaa Männässä taikka satulassa, niin irroita kokonaan, että saat putsattua ruosteet pois. Ja sitten kasaus Jarrusilikonin/-rasvan kanssa (Oliskohan tuo? https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...rrurasva-100-g, minulla jotain muuta, sinisessä metallituubissa, tarkoitettu juurikin tuohon jarrujen kumien voiteluun/tiivistämiseen) Minä olen poistanut ruosteen suojakumien vastinpinnoista rapaamalla meisselillä/katkaistulla rautasanterällä, ja loput pois pienellä teräsharjalla, jota pyöritetään porakoneella. Ja sitten silikonia hierotaan jäljelle jääneeseen ruosteeseen/karheaan pintaan muutaman millin leveämmälle alueelle, kuin mihin kumi asettuu. esim. rätillä. Samoin tiivisteen pinnat rasvataan. Ja sitten ohut kerros, ja kumi paikoilleen. (silikoni tarttuu metalliin, ja ei päästä sitä ruostumaan, ja kun laitetaan asennuksen yhteydessä niin paljon, että pikkuisen tursuaa kumin alta pois, niin vedellä ei ole pääsyä suojakumin väärälle puolen. Seuraavat "Hätäkorjaukset-" omalla vastuulla, ja nimenomaan ei tieliikennekäyttöön. Ruosteen poisto jarrusylinterin ja -männän nesteen tiivistyskumin vastaisesta pinnasta: Jos ruoste poistetaan sylinteristä/männästä kovakouraisesti/kokonaan, niin pintaan jää koloja, ja tiiviste ei tiivistä/pysy ehyenä. Siis männät/sylinterit pitää uusia. Jos uusia ei saa tms, niin vaihtelevalla menestyksellä olen tehnyt seuraavasti: Ruoste "turvonnutta rautaa ja happea", siis pinta on yleensä koholla ehyestä pinnasta. Männän ruoste on kohtuu helppo hioa pinnan tasoon lasin päällä olevaa ohutta, 800-1600 öljyttyä hiekkaparia vasten. Minä olen hionut ruosteen pinnan tasaan mäntää käsin pyörittämällä: Siis mäntä etusormen ja peukalon väliin, ja mäntää painamatta vedetään ruostekohtaa hiekkapaperia vasten pikkuisen vinossa, esim. pölysuojan pää edellä, samalla pyörittäen. Siis yhdellä "vedolla" saadaan mikroskooppiset naarmut noin kolmasosalle kierrosta, ja naarmut eivät ole kuin sorvin jäljiltä, vaan pikkasen vinossa... seuraavalla kieroksella mäntää vedetään toinen pää edellä, ja silloin mäntään saadaan mikroskooppisen pienet, ns. hoonausjäljet. Kemiallisella metallilla en ole saanut aikaan kestävää korjausta; kemialliset metallit ei kestä jarrunestettä, varsinkaan paineistuskohdassa; siis siinä kohdassa, missä toinen reuna "paikasta" on satojen? baarien paineessa, ja toinen puoli normaalissa ilmanpaineessa. |
eikä uudetkaan satulat mahdottoman kalliit ole 80e kpl pääsee ainakin helpolla ja satulat saa ihan motonetistä
|
Mulla on BJ:ssä edessä ja takana motonet satulat ja ne on toimineet todella hyvin. Näissä huomioitava että tilalle vietävä usein vaihdossa vanhat jolloin saa takaisin "pantin". Olleet jo vuosia ja vuosia käytössä ongelmitta. Sitten toisena esimerkkinä hdj takasatulat jotka jo hieman päälle vuoden ikäisinä alkoivat kenkkuilemaan. Männät ruosteessa vaikka kumit ehjät. Välillä purin ne ja teräsharja porakoneeseen kiinni ja ruosteeks veks. Taas toimi jonkin aikaa kunnes rupesi jarrut haisemaan kun ei palaudu. Lopulta kyllästyin siihen ja tilalle sorvattiin rosteriset männät jotka nyt "testissä". Tästä eteenpäin kun männässä ruostetta, en ala taistelemaan vaan RST mäntä tilalle.
|
Tässähän tulikin ihan kunnolla vastauksia :) Jäin vielä miettimään jos vaikka innostun ottamaan nuo satulat irti ja myös männät. Jos litistän jarruletkut umpeen niin silloin ilmeisesti ei pitäisi nesteiden hirveästi karata ja saada ilmaa? Eli pitäisi kohtuu helpolla ilmauksella päästä? Tietysti nestettä menee kun satulat irroittaa ja männät mutta noin muuten ei kai paha savotta? Saa laittaa vinkkiä miten olisi paras toimia ettei tule ilmauksen kanssa ongelmia:)
Kummasti sitä virtaa riittää Bertan laittoon vaikka oon lyöny pään Bertan alla aika kovasti ja on mustelmia joka paikassa kehoa ja lisäksi sytty haalarin lahje hitsatessa tuleen :eek: :D Onneksi oli farkut haalareiden alla ja ne suojas, tosin ei nekään oikeat farkut ja oisivat voineet sulaa mutta kuitenkin suojas:) |
No ilmata ne kuitenkin täytyy, niin onko tuosta suurtakaan iloa todellisuudessa? Ja ei varmaan oikeasti haittaa että ajaisi jarruihin ihan uudet litkut sieltä konehuoneesta käsin. Samalla vaivalla ja olisipa sekin sitten hoidettu. Ei se jarruneste niin hinnan kiroissa ole litrahinnaltaan.
Vinkkinä että sitä jarrunestettä kannattaa varata riittävästi tontille, mutta se nyt ei miksikään säilöessä mene, ja onpahan sitä sitten vasten tarvitessa. |
Lainaus:
|
Eli siis sama laskea nesteet pihalle edestä kokonaan? Tarviiko sitten ilmata myös takajarrut?:o
|
Lainaus:
Veikkaus että korkatussa pänikässäkin säilötty litku on parempi vaihtoehto kuin mahdollisesti kymmeniä vuosia järjestelmässä asustellut. Ja kun tietää mistä ajokista kyse, niin kiehuminen tuskin hirvittävä ongelma... :) |
Lainaus:
Ja kun alat ilmaamaan niin laske ensin vapaasti nestettä sieltä nipasta. Saattaa riittää pelkästäänkin. |
Mikäs se BJ: n vinssin kardaanin ristikko olikaan?
Mitat n. 19.5 x 66 mm... |
Lainaus:
Omansa on. Kupit messinkiä ilman neuloja. Tukilaakeri on 25x52x15 Jonka laakerimyyjä totesi silmällä kun oli osat pöydällä...:D |
Sivu luotu: 10:09 (GMT +2). |