![]() |
Mikä on hyvä rengas pelkästään maastokäyttöön?
Keskustelua on käyty hyvästä yleisrenkaasta (= tie & maasto), mutta entä mikä olisi pelkästään sekalaiseen ja ympärivuotiseen maastokäyttöön (muta, kivi, kallio, sora, lumi, ...) hyvä rengas? Katu/maantieominaisuuksilla ei siis olisi väliä, kunhan niillä pystyisi joten kuten siirtymään lyhyitä ehkä max 50km matkoja.
Jotkut kehuu Bokkereita, toiset haukkuu niiden talviominaisuuksia. Irokit tai Special Trakit olisi hyvät, muttei saa tiettyjä kokoja (esim. 33*12,5-15). Uusimmassa 4x4-magazinessa on kuulemma tulossa aiheesta testijuttu, mutta mitä käyttökokemuksia pidempään harrastaneilla olisi? ************************************************** Saatujen kommenttien perusteella tehty yhteenveto erilaisista jokamaastorenkaiden ominaisuuksista ja soveltuvuuksista löytyy täältä: http://forums.offipalsta.com/showthr...5875&page=4#97 |
itellä muzillat ollu alla hojossa, läjässä ja nyt räjässä, ei varmaan paras, mut pärjää kesällä ja talvella. En ole kuitenkaan hard core offari, eli en nyt ihan pahimpiin mutavelleihin ole menny. Kasi tuuman vanteilla saa paineet laskea 0,6 ilman bedlokkejakin ja kokohan noissa on 35x13,5. Ajaa noilla tielläkin siirtymiä vaivatta.
|
Special Trackkiä näyttäs saavan offivarusteesta 33/12,5-15 kokosenakin.
|
Lainaus:
|
pokkerit.
|
Kuinka paljon möyrit mudassa, kuinka paljon kivikossa? Miten tärkeätä loppupeleissä on pito lumella (hapellahan siellä pääsee :D )? Jos ei ihan kauheasti aja mudassa niin itse miettisin jotain muuta kuin boggeria. Kyllähän sekin auttavasti pärjää kalliolla ja hyvin paljon porukka niillä ajaa tietysti trial- kisojakin Suomessa. Ei huono rengas missään nimessä, mutta mielestäni turhan "mutarengas" jos ei ole mutaspoorien ystävä.
Melkein lähtisin joka tapauksessa siitä että ota joku bias- ply rengas jos sulla jää varsinaiseen katukäyttöön normi vyörenkaat. Ittelle ostin Bitbull Rockerit tosin isot sellaiset - eikä ole vielä yhtään ajokokemusta niistä - saa nähdä kuinka toimii. Ei kyllä ole mutarengas, eli jos ei kuviota leikkaa niin tahtoo vähän tukkeutua jos ei kunnolla anna happea. Toisaalta pitäisi olla erittäin hyvä märällä ja kuivalla kalliolla ja muutenkin kiinteämmällä alustalla. Jounilla on kisa- TJ:n alla vähän pienemmät vastaavat, osaisi varmaan kertoa kokemuksia kun on niillä jonkin verran jo ajanutkin. Pienin koko taitaa olla 33 x 13.50 -15, mutta sen kyllä saa mahtumaan XJ:n pyöränkoteloihin varsin mukavasti koska on reunoiltaan varsin pyöreä rengas. Mulla oli XJ:n alla kohtuupitkään 35 x 12.50 Maxxis Creepyt, muuten ihan ok rengas mutta on niin perhanan jäykkärunkoinen että vaikka ajoi ~0,5 paineilla niin ei tahtonut joustaa riittävästi kyljistä kevyen auton alla. Olisi tarvinnut beadlockit ja vielä vähemmän painetta. En suosittelisi XJ:n alle. SS Irokista pienin taitaa olla 36" rengas jos en väärin muista, joten se ei oikein käy. |
Kelpaisko Special Track 265/75R16, n.33" korkea olikohan n.10" levee tai 285/75R16 korkeus n.34" ja leveys 300mm palojen reunasta reunaan.
|
|
Mitä noilla tehdään? Silvotaan ihmisiä? :D
|
Lainaus:
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15 |
Lainaus:
hiukka ot, vaan minkähintanen ? |
Lainaus:
Lainaus:
Vai oliko sopivia hyväksymismerkintöjä... dot yms. Hyvältä yleismaastorenkaalta vaikuttaa tuo Mickey Thompson Baja Claw 35x15,5x15 |
Lainaus:
http://www.reifen4x4.com/index.php?r...=&%20sPriceTo= |
Mun mielestä pokkerit ainakin oman kokemuksen mukaan, itellä ollut mutiaiset, parit tsl:ällät ja nyt pokkerit.
|
renkaita on ollu, BFG all-terraineista, wrangler MTR, reepirawlerit, mudzillat, kopiopokkerit (trial ade), sirocco, ja nyt on suitsan alla 31" bogger, enkä niitä kyllä aio hetkeen pois vaihtaa. Tosin toi koopeen uutuus rengas näyttää vähintään mielenkiintoselta, mutta 33" ei taida enään sj sopia.
|
Lainaus:
Onko tuosta renkaasta jotain käyttökokemuksia, vai pitäisikö vain luottaa tehtaan uutuuteen olettamuksella sen mahtavasta paremmuudesta? Tänä vuonna olen luottanut jo Nokian kännykän ja Kärcherin pesurin usiin hienoihin malleihin ja turpaan tuli että roikaa. Puhelimessa kesti 2kk ja pesurissa 6kk ennenkuin alkoi toimia niinkuin olisi pitänyt heti alussa. Renkaita kun ei voi juurikaan korjata, ja kun en halua alkaa veistellä omia kuvioita, niin edelleenkin, mitä kokemuksia, testejä tms. on tuosta gummista olemassa? Kieltämättä kuvio on mielenkiintoinen ja käyttäytymisen voisi olettaa olevan nimensä mukainen. |
Lainaus:
|
Boggerit varmaan parhaat mudassa mutta sivuttaispito kalliolla ei taida olla parhaasta päästä?
Oma ääni TSL Bias:lle, ja löytyy 33x12,5-15. |
Lainaus:
Suzukissa fedima sirocco toimii mielestäni jokapaikassa kohtuullisen hyvin maantiellä tosin kulutus kasvaa.... Landcruiserissa kokeillut maxxis creepy.... kesällä ei kehyttavaa etenkään märällä ja ovat tosi jäykkärunkoiset, boggerit toimii hyvin paitsi lumella kiillottaa kivan jäätikän hyvinkin äkkiä..... tiensivussa näillä on talvella helpompi ajaa kuin jäisellä tiellä. |
Lainaus:
Mun ääni pokkereille ei oo paskat millään alustalla. |
Yks heitto bogeista. Saaako ajaa laillisesti talvella niillä?? JOS ON REKISTÖRÖITY NIILLE!! Esim. 31.. :confused:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut tulossa niitä kuulemma on myöhemmin. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83717 |
Joo nuokin varmaan pääsee jo lähelle boggeritasoa kun tosta vaakanappuloiden välistä leikataan noi pienemmät nappulat pois.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Moni muukin merkki ja malli voisi olla hyviä, mutta minulla ei ole niistä omaa kokemusta joten en ala suosittelemaan. Brutalet on kyllä aika rajun näköiset kun niitä katselin Offivarusteessa. Edit: Pitbulleissa on Boggeria leveämpi jalkavaijeri (tai siis se kumi jalkavaijerissa) joka tulee kiinni vanteeseen, joten varmista etukäteen että vanteiden humppi on riittävän leveä jos Pitbulleihin päädyt. Minulla on Jormalais-beadlockit mutta Pitbullit ei meinaa pysyä Cragarin vanteilla sisäreunasta ja vastaavaa ongelmaa olen nähnyt muillakin. Nyt olen nostanut paineet 0,6 bar tasolle jonka jälkeen renkaat on pysyneet vanteilla. Näillä vanteilla Boggereilla ei ollut ongelmaa 0,2 barin paineillakaan. Edit2: Tänään mittasin jalan leveyden yhdestä Boggerista ja Pitbullista, ja niissä leveydet meni just toisin päin eli Boggerissa oli leveämpi. Taitaa olla niin paljon heittelyä näissä mitoissa että vaikea sanoa mitään yleispätevää. |
Lainaus:
|
Ei varmaan mikään rengas pidä kunnolla sutiessaan vaikkapa märällä kalliolla.
Mutta kun ei kaikkien renkaiden sivuttais- ja pitkittäispito ole sama sen enempää kalliolla kuin mudassa. Siinä missä boggerilla viistolla märällä kalliolla varovasti hiipiessäsi toteat iukuvasi hyvää vauhtia kylki edellä kohti kallion reunaa, niin moni muu rengas ei ole vielä osoittanut kummempia merkkejä pidon loppumisesta. Silloin kun tuli vielä ajettua fillarilla enemmän, niin huomasi aivan helkutin hyvin missä renkaassa on märällä kalliolla kunnolla sivuttaispitoa ja missä ei. Toisaalta se hyvä kalliorengas ei yleensä kovin hyvin pärjännyt mutapidossa. Ei se asia ole sen kummempi autopuolellakaan. Itsellä on auton kanssa monta kertaa loppunut sivuttaispito liukkaalla kalliolla vaikka rengas ei ole sutinut. Ja toisaalta se rengas missä kalliopito ei ole niin hyvä, alkaa tietysti sutia helpommin jolloin ne pidon rippeetkin karkaa. |
Lainaus:
|
No, ei ole pakko uskoa.
edit: Tietysti, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten kuulla miksi mielestäsi tehdään eri renkaita kalliolle ja mutaan, jos kerran pökkeri ja muut vastaavat mutakumit on niin helvetin hyviä joka olosuhteissa? |
Lainaus:
|
Tossa videon mäessä oli kosteata kalliota sekä hieman pehmeämpää maastoa boggereilla varustetut autot nousivat jopa vinssaamatta, mutta katsokaa oheinen video8:50 kohdasta eteenpäin kyseisessä autossa on pitbullit alla.
http://www.youtube.com/watch?v=vNAsm...mbedded#at=539 |
Lainaus:
Omakohtaisesti voin sanoa, että leikkamalla boggerin isot ja keskikokoiset nappulat poikki, ei sivuttaispito häpeä irokille, pippelin bullistajalle tai muullekaan MAASTOrenkaalle. Leikkaamattoman pokkerin sivuttaispito on kehno vain nuoskalumessa ja savessa. Vetopito on sitten huomattavasti parempi kaikkialla muualla ja erityisesti iso kulmahammas haukkaa pitoa yllättävistä paikoista kuten niljakkaista juurista jne. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tämmönen löyty arkistojen kätköistä, toi ylempi leikkaustapa ois varmaan sivuttaispitoa tuova...? http://forums.offipalsta.com/showthr...kaus&page=2#43 Leikkausta vois varmaan soveltaa myös Brutaleihin, vaikka moisen uutuuden toimivuus ja leikattavuus on vielä kokemusta vailla... Tämmöstäkin löyty: http://forum.ih8mud.com/chit-chat-se...-works.html#10 Surffailtuani vielä lisää löytyi kaikennäköistä leikkaustapaa, jopa sellaista jossa pikkunappulat leikataan kokonaan pois. Sillä tulee kuulemma järkyttävästi lisää mutapitoa. Pitäsköhän sittenkin hankkia vain pökkyrät ja alkaa tekemään rohkeasti omaa kuviota... :D |
http://www.filthymotorsports.com/v/v...recommends.jpg
Best Selling Tire (By Far): Pit Bull Rocker Best All-Around Performance: Toyo Open Country M/T Longest Expected Tread Life: Mickey Thompson ATZ Best Off-Road Trail Tire: Pit Bull Rocker Best Winter Traction: Super Swamper TrXus MT Most Aggressive Tire: Super Swamper LTB Best Mud Racing Tire: Super Swamper Bogger Best Desert Racing Tire: BFGoodrich Baja T/A Tollasta Ameriikassa pojat tarjoilee... Ja PBR on niillä "trail" renkaana ja nehän tykkää ajella kivikoissa??? Ja UAZ:n renkaat ei niin kauheesti pyöriny verrattuna Jounin pökkelöihin verrattuna (tais muuren olla vanha MB:n valasöljymoottori? tuossa UAZ:ssa). Ja oliha nuilla Volvolaisillaki vähän teknik tuo nouseminen ;);) |
Lainaus:
Yksi tapa on leikata pikkunappuloista 2/3 pois ja jättää vain renkaan keskelle pienet pätkät satunnaista maantieajoa tasaamaan. |
Tekeekö INSA TURBO SPECIAL TRACKillä mitään?
Hinta olis kohtalainen.... kun 16"set on aika suolasen hintasia yleensä. |
Lainaus:
Edelleen kysyn, että jos boggeri on (vaikka sitten leikattuna) niin erinomaisen hyvä, niin miksi niitä ei sitten näe suurimmassa osassa jenkkien rock- crawlereita? Osa niitä käyttää, mutta harva, eli suurimmalla osalla jotain muuta rengasta alla. Sen sijaan mutakisoissa taitaa olla suurimmalla osalla boggerit. Luulisi senkin kertovan jotain? |
Lainaus:
|
Kiva seurailla tätä keskustelua.....:D:D:D Jotkuu norjalaiset kerran kyseli, että eiks Suomessa saa muita renkaita, ku boggereita:D:D:D:D:D:D:D
Se mikä on kenellekkin kuskille se just oikea rengas on vaikea mennä sanoon. Ite kokeillu monia renkaita ja monilla niistä on ihan hyvin päässy eteneen. Mut esim traktorin rengas vastaan creepy crawler kalliolla ja syksyisellä lumen härmällä osoitti, että creepy meni heittämällä, kun taas traktorikuvio ei ollenkaan. Sit taas vastaavan tyylinen tilanne pehmeällä hakkuulla, niin traktori meni meni meni, mutta muut ei muuta kuin vinssillä. Boggereita kehutaan maasta taivaisiin ja on parhaat varsinkin, kun leikkaa. Mutta mites "vanhan koulukunnan" perus TSL, jos leikkaa myös? Mielestäni sekin toimii. Ei varmaankaan yhtä hyvin mudassa ja savessa, mutta yleis sekarenkaana. Rengastestejä olis todella mielenkiintoista tehdä, kun vaan olis aikaa, kalustoa ja sit sitä rahaa! Winchesterille vinkiks.....uskallatko olla massasta poikkeava ja ostaa muut, kuin boggerit;) |
Lainaus:
Ja pokkuroilla ajan siis itse ja olen täysin puolueellinen ja kaikki muut renkaat on oikeasti parempia. Erityisesti uudet testaamattomat pinnoitetut halpisrenkaat! heh! :-) Totuuden nimissä on sanottava että itekki harkinnu kokeilla jotain toistakin rengasta. Creepyjä halusin kokeilla kun monet niin sikana haukkuivat sitä. Jäykkä runko, ei puhistu mudassa yms.yms. kaveri lainas uusia 37creepyjään mulle ja olihan se suunnilleen noin, paitsi painavassa autossa rengas jousti ja piti, sekä mudassa puhdistui kun sai kierrokset vaan ylös. Eli auto vaikuttaa kans tosi paljon ja varmaan ajotyylikin, mikä rengas on hyvä / kuskille mieleinen. Tekis mieli ostaa 38creepyt ja leikata kuviota auki mutaa varten ja sit testailla lisää. Pitbullia tekis mieli kokeilla kans, ainoastaan lompakon tyhjyys rajoittaa ja tietty se että rengas näköjään lupsahtelee vanteelta / päästää ilmaa helposti renkaan /vanteen välistä jos yrittää ajaa maastopainella maastossa. Sinänsä ei toivottu ominaisuus maastorenkaalta. |
..ja lisäksi Rockeri on leikkaamattomana mudassa kait varsin kehno. Kai senkin tosin saa puhdistumaan kun hapettaa kunnolla, mutta eihän se kuvio mutamöyryämiseen ole kaikista parhain.
Omia Rockereita en vielä ole päässyt testaamaan, mutta mielenkiinnolla odotan. Niin paljon on niistä kuullut sekä haukkuja että kehuja, niin en voinut vastustaa kiusausta ja ostin ne :D kuten Jounikin totesi, pysyvät vanteella jos vähän nostaa paineita, tai sitten etsii sellaiset vanteet missä on riittävän iso "humppi" vanteen sisäreunalla. Toki tuo on hieman hölmö suunnittelumoka renkaassa, mutta ei kai täydellistä rengasta olekkaan. Mulla oli muina vaihtoehtona 42" Irok tai sitten TSL bias. Pökkyröitä en halunnut ihan periaatteen vuoksi, kun kaikilla on ja sitä kehutaan täällä renkaiden Jumalaksi ;) Ja juu jenkit on iso maa, etelässä on paljon suota, lännessä paljon kuivaa aavikkoa ja kivikkoa, idässä jotain niiden yhdistelmää, ja pohjoisessa hirviä ja perkeleen kylmä :D |
Amerikassa ei rock crawlingia ajeta boggerilla sen takia, että sitä ei valmisteta pehmeästä kisaseoksesta.
Ja tuskin isot nappulat toimisivatkaan purkan pehmyisellä seoksella. Boggerin kumi on kuitenkin riittävän pehmeää toimiakseen normaalila pohjoismaisella maapohjalla. Tuollaisessa rumahj:n linkittämässä ekkoplasmamudassa menee kaikki renkaat tukkoon ilman todella lujaa pyörintä ja ilpon uazi tais olla ihan 90-luvun saksalaisell "laatu"koneella varustettu. Boggeri kun on täysin tukossa, niin iso hetula silti pilkottaa ulommaisena mudasta ja tarjoaa sen viimeisen pidon, jota moni muu rengas ei tee. Loistava ominaisuus meille tehottomilla moottoreilla ajaville. Mitä muuten tekee maastorenkaalla, jolla ei voi ajaa maastopaineilla:confused: Pokkeri tai oikeastaan kaikki maastorenkaat heräävät henkiin vasta 0.5 paineilla ja alle. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Nooh ei kait sitä nyt kuitenkaan kaikilla ole boggereita, oisko viime viikonloppuna ollut kulmakorvessa 20 % renkaista boggereita. Ja on kyllä niinkin, että joku jeep unimogin akseleilla ,tehokkaalla koneella ja ihan millä tahansa 42" maastorenkailla etenee maastossa kuin maastossa vähintäänkin hyvin. Ihan OT:nä Timo_L mikä nuiden sun isojen renkaiden todellinen halkaisija on cm:ää ilman vanteita tai vanteilla?
|
Lainaus:
Tosta suohiippailusta sen verran, että on nähty tilanteita missä auto vajoaa suossa ja joutuu vinssaamaan hieman, viisaat kuskit eivät heti ruovita, jos renkaana on ollut boggeri niin auto on noussut takaisin pinnalle isojen nappuloiden ansiosta, mutta vastaavasti joku muu merkki on vaan jatkanut suttaamista urassa. |
Lainaus:
|
Tästähän tulikin oikein viriili topiikki! Hienoa! :):):)
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Sciroccot saisi 630€ ja on sama kuvio kuin Special Trackissa. Vaikka 31" versio onkin, niin on 32" tod. kooltaan ja isompi myös kuin nykyinen Sahara. Kuulostellaan nyt mitä mielipiteitä muilla olisi, kun tähän asti on tullut repullinen kommentteja ja uusia ideoita. Kumma sinänsä, ettei tälläistä topiikkia ole ollut vielä aiemmin... :confused::confused::confused: |
Jokos Suomessa on jollain ollu oikein offi käytössä noita uuden mallin Good Year MTR renkaita? Onko minkälaisia kokemuksia? Sopiiko härmän maastoihin vai ei? Jotensakin kiinnostais tuollaisiakin kokeilla.....ehkä.
Saako suomesta 33" kokoisia ja mihin hintaan? Ja jos jollain on tuollaiset, niin mikä mahtaa olla todellinen korkeus 33/12,5-15 renkaalla? Eli tuon näköisiä renkaita tarkoitan. http://image.trucktrend.com/f/151597...gler_rocks.jpg |
Lainaus:
BRUTALE, BRUTALE, BRUTALE:D:D:D:D:D Lähet tänään hakee offivarusteesta, niin mennään viikonloppuna testailemaan;) |
Simexiä löytyy 32x10,5x15 sama kuvio kuona special trackissä, olisko se mitään. Todellista kokoa tietty ei saa kuin mittaamalla. Sit isompaa special trackkia löytyy, 285x75x16 jos vanteet hommaat.? Mut toi tais olla 34" eli mahtuuko pyörimään?
|
Lainaus:
Pehmeää kumia tai ei, mutta boggerin tyyppinen suurinappulainen rengas ei ole kalliolla ja kovemmassa maastossa yhtä hyvä kuin sellainen missä on useita pienempiä nappuloita. Tuo uusi GY MTR olisi mielenkiintoinen testattava, eikös niitä yksi sarja tänne tullut johonkin projektiin? Ymmärtääkseni ei ole yleisessä myynnissä kuitenkaan. Vielä kun saisi kevlar- version stickynä ;) |
Omia pitkäaikaisia kokemuksia on lähinnä Mtr, Tsl ja Bogger rinkuloista. Boggereita en taida vaihtaa mihinkään koska omasta mielestäni juurikaan parempaa ei voisi olla pidon ja kestävyyden suhteen. Muutenkin sekamaastossa mahtava rengas ja mutaleikit on lähellä sydäntä. Maantie ominaisuudetkin on käsittämättömän hyvät näin agressiiviseen kuviolla. Olen omat boggerit leikellyt kuvan mukaisesti että kuvio eläisi paremmin ja saataisiin sitä sivuttaispitoa josta ei tosin ole ollut muutenkaan puutetta paitsi todella liukkailla alustoilla joissa muunkin malliset renkaat on yhtä pahoissa ongelmissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83825 |
Lainaus:
Amerikan suunnalla ja varsinkin Länsirannikon puolella on niin eri maasto, ettei niiden kommentit pahemmin vaikuta tänne Suomen ajoalueisiin. Niin ja siellähän ne tuntuu aina ja vain pelkästään ylistävän BFG Krawleria, jotka on mun mielestä sika kalliit ja tais olla vielä niinkin, että uusia competition sticky renkaita ei saa ostaa, ku BFG:n omat kuskit ja tavalliset tallaajat voi ostaa sitten vain käytettyjä näiltä kisakuskeilta. Tosin hienosti sellaiset Krawlerit näytti toimivan, kun Venäjän poika niillä Raision Trialissa kurvaili. Miten ne sit lutakoissa toimii, niin sitä en tiedä. |
Käyttäjien mukaan pitybull Rockeri päästää ilmaa vanteen ja renkaan välistä kun matalapaineinen rengas joustaa ja kylki rypistyy, esim kiven tai kannon yli ajaessa. Jotenkin tuo kyljen rytistyminen jatkuu renkaan jalkaosaan asti ja sitten kumin ja vanteen välistä suhahtaa ilmat kuubaan. Tohon ei vanne oikein auta vaikka olis mitä humppia ja missä kohdassa vaan. Mut toivottavasti offipalstaajilla pysyy kumet vanteella ja ilmat sisällä.
Ja onhan pitbulleissa valmistajan mukaan tärkeinä ominaisuuksina joka mallissa teksasin osavaltion muotoisia nappuloita, erilaiset tekstit renkaiden eri puolilla joka on "cool" sekä monelaisia "tire tattoo" kuvioita kyljessa. Elikkäs aika gangstat kumekset jokatapauksessa! Ja alkuperäisen kysyjän autoon ehottomasti brutalet niin saadaan käyttäjäkokemuksia niistä! |
Lainaus:
Mikäli oikein käsitin tämä vanteelta lähtemisongelma ilmenee kahdessa autossa ja niissä on Cragarin vanteet joissa humpin ja vanteen reunan väli kapeampi tai sitten halkaisijassa eroa muihin vanteisiin. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Mutta kiitos kuitenkin ajotarjouksesta. Näillä kulmin ei ole jostain kumman syystä ollut ajotapahtumia yhtä paljon tänä kuin viime kesänä. (wink, wink) |
Lainaus:
Mulla on ollu erinäisissä kikottimissa general mt, gy mtr, tsl sx, general ap, fedima siroccoo ja boggerii, ja mun omakoht kokemus että bokkeri on ollu paras kaikessa muussa paitsi melussa ja hinnassa. Koskaan ei oo mulla tullu fiilistä että boggerista loppus sivu pito ennen aikojaan, mut emmä ajakkaan pahoihin paikkoihin koska siellä saattas boggerin heikkoudet tulla esiin. Voihan se olla että ajotyyli voi myös vaikuttaa renkaalta vaadittaviin ominaisuuksiin, mutta tätäkään en usko ennen kun joku toisin mulle todistaa. Ja edelleen mä oon sitä MIELTÄ että iso B on ukki kumi. |
Mites Fedima Trial ADE:confused: Näyttäs olevan boggerin tyyppinen kuvio?? MUT halvempi.. !!:confused: Onko eroa?? http://shinatop.com.ua/img/catalog/k...rial_ade_1.jpg
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pökkyrä on erinomaisen hyvä rengas, sitä ei käy kiistäminen, mutta ei se kaikessa ole paras ;) Lainaus:
Näyttäisi varsin toimivalta kuviolta, ja varmasti auttaa esim. kalliopidossa vrt. leikkaamattomaan. Tuossa olisi vielä mahiksia leikellä lisää ja ehkä pienentää osaa nappuloista jos vielä enemmän hakee pitoa sileämmälle ja kovemmalle alustalle, mutta siinä taas kärsisi mutapito jos sille on tarvetta. Hyvä että eri renkaita tehdään, on jokaiselle jotain :) |
Lainaus:
Jos palataan topikkiin niin mikä sun mielestä on paras rengas maastokäyttöön. Pitää osaa antaa painoarvoa eri tilanteille toki omanmaun mukaan ja miettiä miten mikäkin rengas näissä tilanteissa toimii ja sen mukaan yrittää arvioida mikä se paras kompromissi on. Mun mielipiteen tähän sä varmaan tiedätkin. :D Ps en pidä boggeria minään jumala renkaana päin vastoin odotan innolla millon se parempi maastorengas tehdään, mutta toistaseks en tiedä paremmasta....... |
Sekotetaas pakkaa..Renkaita joo!Ajotapa,paino,moottori(tai joku voimanlähde)paikka missä ajetaan ja rengastarjonta on kuitenkin sellanen setti että voivoi..Tehoton dieselpöpötin ja muta alla- pökkyrät eikä lukkoja...Siihe jäi.Pökkyröistähän meillä on saatavilla eniten kokoja ja se on vanhin Oikea karkea maastokumi(kiehukaa pökkyräuskovaiset) jonka lisäksi on myöhemmin tullut muita renkaita jotka kivasti paikkapaikoin pesee koreasti p-renkaan...Jenkit testas sekavasti kaikenlaisilla alustoilla renkaita ja totesivat testin voittaneesta Irocista että eniten rengasta rahalla.Oli painavin levein ja korkein 36 tuumasissa mikä oli testikoko.Pikkasen hävis Plle mudassa mutta kalliot hiekat ja kivikot ym oli tasoissa ja parempi.Oikeasti on pirunpaha vertailla mikä on se parasrengas kun pitäs olla sama auto ja kuski ajamassa joka ei tiedä mitä on alla.Kuitenkin vanha totuus on se että oma on paras ja kun identtisiä työkaluja aikansa käyttää niin niistäkin löytyy se parempi...Pökkyrä on hyvä mutta kun katselee itäeuroopan kisoja ja jostain aasianpuolelta niin kyllähän Simex on se rengas ja sen kopiot millä kisat voitetaan...Pokkeria saa isona joka taas kuormittaa voimansiirtoa mutta jos pysytään n 36 tuumaa korkeissa eikä sikaleveissä ja kilpaa tarvis mennä niin kovia vaihtoehtoja löytyy..Pökkyrä on pökkyrä AAMEN...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
taitaa tarvita sulattaa jotain tikkua takapäähän... |
Lainaus:
|
Tuohon sahara vs sirocco hommaan on oma kohtaista kokemusta. 265/70-15 saharat vaihtui jokunen vuos sitte 31/10,5-15 sirocoihin. Nämä siis suzukin alla, vaikkakin täälä maastureiden renkaista puhutaan. :D Eroa tuli kun yölle ja päivälle. Pito parani joka tilanteessa, metsässä, kalliolla, mudassa, lumella yms, jopa talvi liukkailla teillä. Saharoista ei tullu oikeen ikinä laskettua paineita alas, eikä aina sirocoistakaan jaksa. Sitte kun oikeen haluaa ajella pehmeästi ja nauttia pidosta, ni lasken paineet 0,5-0,3, ni johan alkaa renkas elämään ja meno paranemaan. Molemmat rengas setit ostin uusina, saharoilla ajoin noin 5tonnia ja sirocoilla menty yli 10tonni. Kummastakin voin sanoa, että oli hintansa väärtti, joten voin suositella saman tapaista malli vaihtoa. Toi 31 sirocco on 31 aika kookas. :)
Ainoat "miinukset", lisääntyny melu ja vierintävastus tiellä. Ton viimeks mainitun sai kuitattua moottorin vaihdolla... |
Volkkari
Lainaus:
|
Lainaus:
|
1 Liiteet
Lainaus:
silti ei ollu vielä kotonakaan kumi nätisti vanteella. näkeehän tuon jo tuosta kuvastakin. |
Lainaus:
Yleensä ajelin 02-03 takana ja 03-04 edessä eikä ilmat karannu koskaan. Vanteina oli jotkut vanhat mankelssit ja petlookki ja vanteet levitettynä 12 tuumaseks. |
Eli pikainen katsaus näyttää siltä että kunyhdessä tai kahdessa autossa on Pitbulli tippunut vanteelta niin se tarkoittaa että ne kaikki tippuu???!!!
Viime viikonloppuma kisoissa Nikon Hiluxissa tippui 39,5" Irokit kahdesti vanteelta sisäreunasta ja Tapsan ja Juhan LJ:ssä 42" Irokki kerran ja kukaan ei täällä puhu että Irokit tippuu helposti vanteelta??? Mistä tämä johtuu?? Ja nämä 2 autoa satuin itse näkemään ko. tilanteessa mutta luulenpa että oli niitä muitakin.... |
Se lähtee juttu helpolla leviämään, kun yhdellä- kahdella sattuu ja perussyy onkin huonosti renkaan kanssa yhteensopiva vanne? Toki on näkynyt jenkkipalstoillakin kommenttia että rockeri ei pysy kaikilla vanteilla hyvin paikallaan. Mutta kyllä noita vanteilta tippumisia tosiaan tapahtuu melkeinpä millä vain renkaalla kun ajetaan matalilla paineilla.
|
No on niitä muitakin missä ne ei pysy, itellä ei oo kyllä pokkeri lähteny vielä koskaan, mutta pitpulleja oon nähny lähtevän vanteelta. Kommentteja ja mielipiteitähän renkaista tässä on kyselty ja tälläsii on mun havainnot ollu.
|
Kyllä kyllä, ja hyvä että niitä tulee :)
|
Lainaus:
Omasta rengasvalinnasta kyseenollen näyttäs nyt olevan kaksi vaihtoehtoa, jotka eivät aiemmin tulleet edes kysymykseen erinäisistä syistä. Hankintaan menee joko: #1: Boggerit ja niiden kanssa leikkurin käytön opettelua + kasa modauksia autoon. => Kallista, opettavaista ja massiivinen määrä etenemiskykyä. #2: Sciroccot, jotka vain alle ja baanalle. Halpaa, helppoa ja olematon riski särkeä voimansiirtoa sun muuta sellaista. Kumpikin näistä on hyvä vaihtoehto, mutta katsotaan nyt. :) |
Lainaus:
|
tuli tässä mieleen kun puhuitte renkaan tippumiselta vanteelta, niin kun naapurin jäpikällä on 35x14,5r15 boggerit ja ne ei pysy kunnolla edes 2bar paineella vanteella.
toiset oli jotku 12x15 kromivanteet ja toiset 10x15 uswheel? vai mitkähän ne oli, mutta kumminkin niissä taitaa olla jotain valmistus vikaa! tai joku neropatti on repinyt ne joskus jollekin itsetehdylle ylikokovanteelle :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Special Trakit.Halvat.Toimii maastossa ja pystyy jopa ajamaan asfaltilla.35" koossa kun tuota sais.
|
Minä oon ajanut yhdet Irokit sukeaksi ja hallissa odottaa uudet Irokit kun muuta vakuuttavaa rengasta ei löytynyt tilalle.
Vetopito mutaspoorissa ei aivan pökkyrän veroinen mutta uskallan väittää, että kaikilla muilla pinnoilla sen hakkaa. Savessa puhdistuu pienellä pyörinnällä. Kuluu nopeasti tiellä ja vähänkään kuluneena pito huononee tosi nopsaan eli vaativat renkaiden vaihtoa siirtymillä tai uusimista jos ei jaksa vaihdella niinku allekirjottanut. Beadlockit ja matalat paineet luonnollisesti pakolliset kun maastorenkaista puhutaan. |
GY Wrangler MTR Kevlarit oman JKn alla, mutta ei oo e-hyväksytyt, siksi ei saa Suomesta. Ei vielä maastokokemusta, mutta 3 viikon päästä sitäkin enemmän, käydään kääntämässä suota Valkoisella Merellä ;-)
|
TSL SX
Kertokaas kokemuksia mitä mieltä noista kiinnostas itseä ostaa joskus nuo. Tykkään ajella kivillä ja kalliolla mutta en noita mutapaikkojakaan enkä suo hiippailuja vierasta. Ittellä ollu Gy Mtr ja Pitbullit ja nyt Bokkerit mutta jotenkin kiinnostas nuo TSL. Eniten minä haluaisin renkaalta kestoa kivikoissa ja kannokoissa ettei kyljet puhkeilesi. Ei kyllä ole yhtään mulla rikki mennytkään. Pitäs tehdä topikki johon kerättäisiin tiedot rengas rikoista ja kuinka meni rikki. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mulla oli 35 x 12.50 creepyillä ~75mm rajoitusta edessä eikä raapinut kuin ihan jouston ääriasennoissa etukaarien etureunaan. Varmaan tuollainen ylikokoinen 33 vois mennä aika vastaavalla.
|
Lainaus:
Malatestat tilasin aikoinaan muistaakseni rengas- tai vannetukusta? Koko vastaa 31x10.5-15 ja hintaa ei tainnu olla ku jotain 170e kpl. Noihin ei joustonrajotuksia tarttenu laitella nuo perus kaartenavarrukset on riittäny. Minusta noissa on ollu loistava pito ja kuvio toimii hyvin, sama kuin boggereissa että tuo jokatoinen reilusti ulkoneva pykälä kyllä auttaa juurakoissa, jne. Ilm. aika pehmeä kumi koska näyttää kuluvan suht vähälläkin ajolla aika nopeasti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
SX swamperithan on kyljistään kestävät kivikoissa ja kannokoissa möyrimiseen. Kyljistään myös ehkä hieman jäykemmät, joten jonkun kevyen auton alla voi kiusata ettei saa sopivan pehmeäksi. Itse kyl SX:n keskinappuloille tarjoaisin kumileikkuria, niin eläis paremmin. |
Alkuperäiseen kysymykseen... jos pelkästään mutaan, niin eipä ole traktorikuvioista parempaa. Kivikossa, hiekassa ja lumessa ei sitte niin hyvä.
|
Jos maltti ja järki riittää hiippailla suolla tai muualla pehmeessä ja haluat jättää mahdollisen vähän jälkiä neitseellisille urille niin osta pallorengas.
Jos haluat ajaa pohjaa myöten näyttävästi lappu lattiassa ja näyttää hyvältä nakkarilla niin pokkeri. Kuten on jo moneen kertaan todettu niin rengasta leikkaamalla saa pitoa, olkoon kyseessä merkki mikä hyvänsä. On sekin ihme nähty että pokkeri tippuu ku paska vanteelta, mutta niin niitä muunkinmerkkisiäkin tippuu ennen ja tulevaisuudessa. |
Alkuperäinen kysymys oli tarkoitettu koskemaan JOKAMAASTOrengasta - taisi tulla lanseerattua uusi hieno termi :D - jolla pärjäisi millä tahansa alustalla tasaisen hyvin.
Kiteytys: A) Pienikokoisissa (33" ja alle) ja edullisissa paras olisi Simex ja sen kopiot, kuten Sirocco/Kaiman, tms. B) Isokokoisissa (36" ja yli) Irok. C) Jos ei ole hinnasta kiinni, niin sitten Bogger ja mieluummin leikattuna. Yhteenveto eri renkaiden ominaisuuksista: Bogger Plussat: hyvä pito erityisesti mudassa, hyvä tuotevalikoima ja saatavuus, helppo muokattavuus käyttötarpeen mukaan Miinukset: Kallis, äänekäs TSL Plussat: hyvä yleisrengas maastoon Miinukset: ei ole enää "in" => pitkä toimitusaika Brutale Plussat: Pehmeä seos ja tosi karkea kuvio, nimelliskoko 31/10,5 ja todellinen kuin 33/12,5 Miinukset: uusi malli => ei kokemusta toiminnasta Pitbull rocker Plussat: toimii parhaiten rock crawl renkaana Miinukset: kallis, mutaominaisuudet, mahdollisesti vuoto-ongelmia vanteelta leveän "jalan" takia Simex/Scirocco/Kaiman/Extreme Forrest/yms. Plussat: hyvä joka maaston rengas sellaisenaan, edullinen Miinukset: (isoja) kokoja huonosti saatavilla Sahara/yms.: Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan, edullinen, hiljainen maantiellä Miinukset: huono mutapito, (isoja) kokoja huonosti saatavilla Iroc Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan Miinukset: ei saatavilla pieniä kokoja Jos näistä kommenteista joku on nyt jonkun mielestä ihan totaalisen pielessä / väärin, niin voin korjata. Mielipiteestä voi tietysti aina valittaa, mutta se on yhtä turhaa kuin väittely onko Jeeppi parempi off-road-auto kuin Toyota. Sehän tiedetään ihan ilman väittelyäkin... :cool: |
sen enempää tarinaa lukematta, itselle kulkeutut trxus renkaat koossa 33x12,5r15 tuntuneet lähes vakio eloisessa hiluxinsin kopassa toimivimmaksi omissa ajoissa.. vellissä tuntunut hyvin eteenpäinpuskevaksi, ja lumessa hyvin tuntunut uraa kaivavan.. tämä kokemus omalla kokemuksella mitä sattunut eteen tulemaan verrattuna bf:n vanhaanmalliin, sekä brikkarin dueleriin verrattuna...
Lainaus:
|
Onko nämä suomessa myytävät Pit Bullit vyö- vai ristikudos renkaita? Valmistaja kun tekee molempia.
Onko rätti ja vyörenkaassa samanlainen kuvio? |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 23:52 (GMT +2). |