Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mikä on hyvä rengas pelkästään maastokäyttöön? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85875)

WinChester 03.07.2011 09:05

Mikä on hyvä rengas pelkästään maastokäyttöön?
 
Keskustelua on käyty hyvästä yleisrenkaasta (= tie & maasto), mutta entä mikä olisi pelkästään sekalaiseen ja ympärivuotiseen maastokäyttöön (muta, kivi, kallio, sora, lumi, ...) hyvä rengas? Katu/maantieominaisuuksilla ei siis olisi väliä, kunhan niillä pystyisi joten kuten siirtymään lyhyitä ehkä max 50km matkoja.

Jotkut kehuu Bokkereita, toiset haukkuu niiden talviominaisuuksia. Irokit tai Special Trakit olisi hyvät, muttei saa tiettyjä kokoja (esim. 33*12,5-15).

Uusimmassa 4x4-magazinessa on kuulemma tulossa aiheesta testijuttu, mutta mitä käyttökokemuksia pidempään harrastaneilla olisi?

**************************************************
Saatujen kommenttien perusteella tehty yhteenveto erilaisista jokamaastorenkaiden ominaisuuksista ja soveltuvuuksista löytyy täältä:
http://forums.offipalsta.com/showthr...5875&page=4#97

pale 03.07.2011 09:57

itellä muzillat ollu alla hojossa, läjässä ja nyt räjässä, ei varmaan paras, mut pärjää kesällä ja talvella. En ole kuitenkaan hard core offari, eli en nyt ihan pahimpiin mutavelleihin ole menny. Kasi tuuman vanteilla saa paineet laskea 0,6 ilman bedlokkejakin ja kokohan noissa on 35x13,5. Ajaa noilla tielläkin siirtymiä vaivatta.

HRD 03.07.2011 12:53

Special Trackkiä näyttäs saavan offivarusteesta 33/12,5-15 kokosenakin.

WinChester 03.07.2011 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 779550)
Special Trackkiä näyttäs saavan offivarusteesta 33/12,5-15 kokosenakin.

Niinpä juu ST on niiden nettisivuilla, vaan kun sitä ei saa, ei sitten niin mistään, ei kuulemma ainakaan tänä vuonna runkojen vähyyden takia. Ranskasta sais samalla kuviolla Malatestan Kaimania Suomeen rahdattuna hintaan 229€/kpl + verot, joten eipä kannata, kun uusia saa samalla hinnalla. Niitä vois lähteä hakemaan, kun nyt vain sais käsityksen siitä, mitä gummeja kantsii hommailla...

veijon-esso 03.07.2011 15:46

pokkerit.

Timo_L 03.07.2011 15:56

Kuinka paljon möyrit mudassa, kuinka paljon kivikossa? Miten tärkeätä loppupeleissä on pito lumella (hapellahan siellä pääsee :D )? Jos ei ihan kauheasti aja mudassa niin itse miettisin jotain muuta kuin boggeria. Kyllähän sekin auttavasti pärjää kalliolla ja hyvin paljon porukka niillä ajaa tietysti trial- kisojakin Suomessa. Ei huono rengas missään nimessä, mutta mielestäni turhan "mutarengas" jos ei ole mutaspoorien ystävä.

Melkein lähtisin joka tapauksessa siitä että ota joku bias- ply rengas jos sulla jää varsinaiseen katukäyttöön normi vyörenkaat. Ittelle ostin Bitbull Rockerit tosin isot sellaiset - eikä ole vielä yhtään ajokokemusta niistä - saa nähdä kuinka toimii. Ei kyllä ole mutarengas, eli jos ei kuviota leikkaa niin tahtoo vähän tukkeutua jos ei kunnolla anna happea. Toisaalta pitäisi olla erittäin hyvä märällä ja kuivalla kalliolla ja muutenkin kiinteämmällä alustalla. Jounilla on kisa- TJ:n alla vähän pienemmät vastaavat, osaisi varmaan kertoa kokemuksia kun on niillä jonkin verran jo ajanutkin. Pienin koko taitaa olla 33 x 13.50 -15, mutta sen kyllä saa mahtumaan XJ:n pyöränkoteloihin varsin mukavasti koska on reunoiltaan varsin pyöreä rengas.

Mulla oli XJ:n alla kohtuupitkään 35 x 12.50 Maxxis Creepyt, muuten ihan ok rengas mutta on niin perhanan jäykkärunkoinen että vaikka ajoi ~0,5 paineilla niin ei tahtonut joustaa riittävästi kyljistä kevyen auton alla. Olisi tarvinnut beadlockit ja vielä vähemmän painetta. En suosittelisi XJ:n alle. SS Irokista pienin taitaa olla 36" rengas jos en väärin muista, joten se ei oikein käy.

ez-boy 03.07.2011 16:10

Kelpaisko Special Track 265/75R16, n.33" korkea olikohan n.10" levee tai 285/75R16 korkeus n.34" ja leveys 300mm palojen reunasta reunaan.

Jeeper 03.07.2011 16:41

Ziarelli Brutale ;)

http://www.reifen4x4.com/files/angebote.jpg

Timo_L 03.07.2011 16:51

Mitä noilla tehdään? Silvotaan ihmisiä? :D

KooPee 03.07.2011 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 779600)


Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15

pee 03.07.2011 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 779634)
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15


hiukka ot, vaan minkähintanen ?

ZeiZei 03.07.2011 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 779600)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 779634)
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15

Jee, Rangeen leimarengas :)

Vai oliko sopivia hyväksymismerkintöjä... dot yms.

Hyvältä yleismaastorenkaalta vaikuttaa tuo Mickey Thompson Baja Claw 35x15,5x15

Nuhapumppu 03.07.2011 22:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 779642)
hiukka ot, vaan minkähintanen ?

Tuolta 31x10,5R15 hintaan 161,90€ kappale,toimituskuluista ei tietoa.
http://www.reifen4x4.com/index.php?r...=&%20sPriceTo=

ugly_hj 04.07.2011 07:59

Mun mielestä pokkerit ainakin oman kokemuksen mukaan, itellä ollut mutiaiset, parit tsl:ällät ja nyt pokkerit.

Vilkutin 04.07.2011 09:09

renkaita on ollu, BFG all-terraineista, wrangler MTR, reepirawlerit, mudzillat, kopiopokkerit (trial ade), sirocco, ja nyt on suitsan alla 31" bogger, enkä niitä kyllä aio hetkeen pois vaihtaa. Tosin toi koopeen uutuus rengas näyttää vähintään mielenkiintoselta, mutta 33" ei taida enään sj sopia.

WinChester 04.07.2011 09:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 779600)
Ziarelli Brutale ;)

Tuon kumin kuvion suunnittelijalta vaikuttaa loppuneen mielikuvitus vähän lyhyeen. Sivupalat Boggerista ja loput joulukuvaelmasta. :D

Onko tuosta renkaasta jotain käyttökokemuksia, vai pitäisikö vain luottaa tehtaan uutuuteen olettamuksella sen mahtavasta paremmuudesta? Tänä vuonna olen luottanut jo Nokian kännykän ja Kärcherin pesurin usiin hienoihin malleihin ja turpaan tuli että roikaa. Puhelimessa kesti 2kk ja pesurissa 6kk ennenkuin alkoi toimia niinkuin olisi pitänyt heti alussa. Renkaita kun ei voi juurikaan korjata, ja kun en halua alkaa veistellä omia kuvioita, niin edelleenkin, mitä kokemuksia, testejä tms. on tuosta gummista olemassa? Kieltämättä kuvio on mielenkiintoinen ja käyttäytymisen voisi olettaa olevan nimensä mukainen.

WinChester 04.07.2011 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ez-boy (Viesti 779591)
Kelpaisko Special Track 265/75R16, n.33" korkea olikohan n.10" levee tai 285/75R16 korkeus n.34" ja leveys 300mm palojen reunasta reunaan.

Muuten juu ehkä mutta kun hyvin sopivat vanteet on jo hommattu 15 tuumaisina.

Axl 04.07.2011 11:32

Boggerit varmaan parhaat mudassa mutta sivuttaispito kalliolla ei taida olla parhaasta päästä?
Oma ääni TSL Bias:lle, ja löytyy 33x12,5-15.

HANE 04.07.2011 18:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 779634)
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15

Löytyykö muita kokoja? 30" hakusessa mahdollisimman iso.


Suzukissa fedima sirocco toimii mielestäni jokapaikassa kohtuullisen hyvin maantiellä tosin kulutus kasvaa....

Landcruiserissa kokeillut maxxis creepy.... kesällä ei kehyttavaa etenkään märällä ja ovat tosi jäykkärunkoiset, boggerit toimii hyvin paitsi lumella kiillottaa kivan jäätikän hyvinkin äkkiä..... tiensivussa näillä on talvella helpompi ajaa kuin jäisellä tiellä.

hpotteri 04.07.2011 19:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Axl (Viesti 779783)
Boggerit varmaan parhaat mudassa mutta sivuttaispito kalliolla ei taida olla parhaasta päästä?
Oma ääni TSL Bias:lle, ja löytyy 33x12,5-15.

Montako kertaa oot liukunut sivuttain kalliolla, millään renkaalla.

Mun ääni pokkereille ei oo paskat millään alustalla.

opelman 04.07.2011 20:25

Yks heitto bogeista. Saaako ajaa laillisesti talvella niillä?? JOS ON REKISTÖRÖITY NIILLE!! Esim. 31.. :confused:

hpotteri 04.07.2011 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 779912)
Yks heitto bogeista. Saaako ajaa laillisesti talvella niillä?? JOS ON REKISTÖRÖITY NIILLE!! Esim. 31.. :confused:

M+S jos sillä puhtaasti maastokäytössä on merkitystä

Jare 04.07.2011 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HRD (Viesti 779550)
Special Trackkiä näyttäs saavan offivarusteesta 33/12,5-15 kokosenakin.

Ei ollu tuota kokoa nyt just saatavilla, kun tänään kyselin omaan autoon;)

Mut tulossa niitä kuulemma on myöhemmin.

Jare 04.07.2011 20:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 779634)
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15

Tuossa olis kuvakin;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83717

ugly_hj 04.07.2011 21:38

Joo nuokin varmaan pääsee jo lähelle boggeritasoa kun tosta vaakanappuloiden välistä leikataan noi pienemmät nappulat pois.

Axl 05.07.2011 09:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 779883)
Montako kertaa oot liukunut sivuttain kalliolla, millään renkaalla.

Mun ääni pokkereille ei oo paskat millään alustalla.

Jokusen kerran on keula luisunut sivulle nousuissa.

offroadjouni 05.07.2011 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 779589)
Jounilla on kisa- TJ:n alla vähän pienemmät vastaavat, osaisi varmaan kertoa kokemuksia kun on niillä jonkin verran jo ajanutkin.

Juu, minä olen aika hyvin samoilla linjoilla - jos oleellista on päästä mudassa eteenpäin niin Boggerit on hyvät. Jos taas ajat enemmän kalliolla, lumella tai suolla niin suosittelen Pitbullia. Jostain syystä vanhat Boggerit meni tasaisemmin kadulla, mutta ei niissä isoa eroa pitäisi olla. Kummankin kyljet on kestävää tekoa ja kummallakin merkillä on omat kannattajajoukkonsa.

Moni muukin merkki ja malli voisi olla hyviä, mutta minulla ei ole niistä omaa kokemusta joten en ala suosittelemaan. Brutalet on kyllä aika rajun näköiset kun niitä katselin Offivarusteessa.

Edit: Pitbulleissa on Boggeria leveämpi jalkavaijeri (tai siis se kumi jalkavaijerissa) joka tulee kiinni vanteeseen, joten varmista etukäteen että vanteiden humppi on riittävän leveä jos Pitbulleihin päädyt. Minulla on Jormalais-beadlockit mutta Pitbullit ei meinaa pysyä Cragarin vanteilla sisäreunasta ja vastaavaa ongelmaa olen nähnyt muillakin. Nyt olen nostanut paineet 0,6 bar tasolle jonka jälkeen renkaat on pysyneet vanteilla. Näillä vanteilla Boggereilla ei ollut ongelmaa 0,2 barin paineillakaan.

Edit2: Tänään mittasin jalan leveyden yhdestä Boggerista ja Pitbullista, ja niissä leveydet meni just toisin päin eli Boggerissa oli leveämpi. Taitaa olla niin paljon heittelyä näissä mitoissa että vaikea sanoa mitään yleispätevää.

hpotteri 05.07.2011 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Axl (Viesti 780034)
Jokusen kerran on keula luisunut sivulle nousuissa.

Mä en yritä puolustella boggeria mutta mikä rengas pitää sivusuunnassa sutiessaan millään alustalla. Paitsi kuraspoorissa!

Timo_L 05.07.2011 20:30

Ei varmaan mikään rengas pidä kunnolla sutiessaan vaikkapa märällä kalliolla.

Mutta kun ei kaikkien renkaiden sivuttais- ja pitkittäispito ole sama sen enempää kalliolla kuin mudassa. Siinä missä boggerilla viistolla märällä kalliolla varovasti hiipiessäsi toteat iukuvasi hyvää vauhtia kylki edellä kohti kallion reunaa, niin moni muu rengas ei ole vielä osoittanut kummempia merkkejä pidon loppumisesta.

Silloin kun tuli vielä ajettua fillarilla enemmän, niin huomasi aivan helkutin hyvin missä renkaassa on märällä kalliolla kunnolla sivuttaispitoa ja missä ei. Toisaalta se hyvä kalliorengas ei yleensä kovin hyvin pärjännyt mutapidossa. Ei se asia ole sen kummempi autopuolellakaan. Itsellä on auton kanssa monta kertaa loppunut sivuttaispito liukkaalla kalliolla vaikka rengas ei ole sutinut. Ja toisaalta se rengas missä kalliopito ei ole niin hyvä, alkaa tietysti sutia helpommin jolloin ne pidon rippeetkin karkaa.

hpotteri 05.07.2011 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780184)
Ei varmaan mikään rengas pidä kunnolla sutiessaan vaikkapa märällä kalliolla.

Mutta kun ei kaikkien renkaiden sivuttais- ja pitkittäispito ole sama sen enempää kalliolla kuin mudassa. Siinä missä boggerilla viistolla märällä kalliolla varovasti hiipiessäsi toteat iukuvasi hyvää vauhtia kylki edellä kohti kallion reunaa, niin moni muu rengas ei ole vielä osoittanut kummempia merkkejä pidon loppumisesta.

Silloin kun tuli vielä ajettua fillarilla enemmän, niin huomasi aivan helkutin hyvin missä renkaassa on märällä kalliolla kunnolla sivuttaispitoa ja missä ei. Toisaalta se hyvä kalliorengas ei yleensä kovin hyvin pärjännyt mutapidossa. Ei se asia ole sen kummempi autopuolellakaan. Itsellä on auton kanssa monta kertaa loppunut sivuttaispito liukkaalla kalliolla vaikka rengas ei ole sutinut. Ja toisaalta se rengas missä kalliopito ei ole niin hyvä, alkaa tietysti sutia helpommin jolloin ne pidon rippeetkin karkaa.

En usko.

Timo_L 05.07.2011 21:47

No, ei ole pakko uskoa.

edit: Tietysti, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten kuulla miksi mielestäsi tehdään eri renkaita kalliolle ja mutaan, jos kerran pökkeri ja muut vastaavat mutakumit on niin helvetin hyviä joka olosuhteissa?

Nuhapumppu 05.07.2011 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780214)
No, ei ole pakko uskoa.

edit: Tietysti, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten kuulla miksi mielestäsi tehdään eri renkaita kalliolle ja mutaan, jos kerran pökkeri ja muut vastaavat mutakumit on niin helvetin hyviä joka olosuhteissa?

Koska pokkeri on jumalan keksintö eikä sen toimintaa saa aliarvioida:D

ugly_hj 05.07.2011 22:32

Tossa videon mäessä oli kosteata kalliota sekä hieman pehmeämpää maastoa boggereilla varustetut autot nousivat jopa vinssaamatta, mutta katsokaa oheinen video8:50 kohdasta eteenpäin kyseisessä autossa on pitbullit alla.

http://www.youtube.com/watch?v=vNAsm...mbedded#at=539

LaaLaa 05.07.2011 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 780226)
Koska pokkeri on jumalan keksintö eikä sen toimintaa saa aliarvioida:D

Tuossahan se tuli kiteytettynä.

Omakohtaisesti voin sanoa, että leikkamalla boggerin isot ja keskikokoiset nappulat poikki, ei sivuttaispito häpeä irokille, pippelin bullistajalle tai muullekaan MAASTOrenkaalle.
Leikkaamattoman pokkerin sivuttaispito on kehno vain nuoskalumessa ja savessa.
Vetopito on sitten huomattavasti parempi kaikkialla muualla ja erityisesti iso kulmahammas haukkaa pitoa yllättävistä paikoista kuten niljakkaista juurista jne.

Nuhapumppu 05.07.2011 23:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 780235)
Tossa videon mäessä oli kosteata kalliota sekä hieman pehmeämpää maastoa boggereilla varustetut autot nousivat jopa vinssaamatta, mutta katsokaa oheinen video8:50 kohdasta eteenpäin kyseisessä autossa on pitbullit alla.

http://www.youtube.com/watch?v=vNAsm...mbedded#at=539

Itse kun en kumpiakaan renkaita ole omistanut,en sano kumpi on parempi. Tuo edellinen kommentti oli vain vuokatin offikisoissa kuultua. Aika pahasti ainakin videon uazin rattaat näyttäis olevan tukossa,mutten itse kyllä tuota mäkeä kallioksi miellä. Mutta parenmuudesta en ala esittämään omia väitteitäni jo edellä mainitusta syystä..

WinChester 06.07.2011 00:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 780237)
"...leikkamalla boggerin isot ja keskikokoiset nappulat poikki..."

Miten siis pitäisi leikata? Iso pala keskeltä ajosuunnassa yhdestä kohtaa poikki leikkurin terän verran vaiko enemmän, vaiko kahdesta tai vieläkin useammasta kohdasta? Entä muut nappulat?

Tämmönen löyty arkistojen kätköistä, toi ylempi leikkaustapa ois varmaan sivuttaispitoa tuova...? http://forums.offipalsta.com/showthr...kaus&page=2#43

Leikkausta vois varmaan soveltaa myös Brutaleihin, vaikka moisen uutuuden toimivuus ja leikattavuus on vielä kokemusta vailla...

Tämmöstäkin löyty: http://forum.ih8mud.com/chit-chat-se...-works.html#10

Surffailtuani vielä lisää löytyi kaikennäköistä leikkaustapaa, jopa sellaista jossa pikkunappulat leikataan kokonaan pois. Sillä tulee kuulemma järkyttävästi lisää mutapitoa. Pitäsköhän sittenkin hankkia vain pökkyrät ja alkaa tekemään rohkeasti omaa kuviota... :D

Mikki 06.07.2011 00:35

http://www.filthymotorsports.com/v/v...recommends.jpg

Best Selling Tire (By Far): Pit Bull Rocker Best All-Around Performance: Toyo Open Country M/T Longest Expected Tread Life: Mickey Thompson ATZ Best Off-Road Trail Tire: Pit Bull Rocker Best Winter Traction: Super Swamper TrXus MT Most Aggressive Tire: Super Swamper LTB Best Mud Racing Tire: Super Swamper Bogger Best Desert Racing Tire: BFGoodrich Baja T/A

Tollasta Ameriikassa pojat tarjoilee...
Ja PBR on niillä "trail" renkaana ja nehän tykkää ajella kivikoissa???

Ja UAZ:n renkaat ei niin kauheesti pyöriny verrattuna Jounin pökkelöihin verrattuna (tais muuren olla vanha MB:n valasöljymoottori? tuossa UAZ:ssa). Ja oliha nuilla Volvolaisillaki vähän teknik tuo nouseminen ;);)

LaaLaa 06.07.2011 07:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780255)
Miten siis pitäisi leikata? Iso pala keskeltä ajosuunnassa yhdestä kohtaa poikki leikkurin terän verran vaiko enemmän, vaiko kahdesta tai vieläkin useammasta kohdasta? Entä muut nappulat? Pitäsköhän sittenkin hankkia vain pökkyrät ja alkaa tekemään rohkeasti omaa kuviota... :D

Mulla oli leikattu about tuon ih8mud mukaan eli iso ja keskikoinen kahdella vinolla n.8mm uralla ja pienet suoraan poikki. Leikkauksen jälkeen boggeri elää myös kevyen auton alla eli suosittelen.

Yksi tapa on leikata pikkunappuloista 2/3 pois ja jättää vain renkaan keskelle pienet pätkät satunnaista maantieajoa tasaamaan.

AtAi 06.07.2011 07:47

Tekeekö INSA TURBO SPECIAL TRACKillä mitään?
Hinta olis kohtalainen.... kun 16"set on aika suolasen hintasia yleensä.

Timo_L 06.07.2011 08:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 780237)
Tuossahan se tuli kiteytettynä.

Omakohtaisesti voin sanoa, että leikkamalla boggerin isot ja keskikokoiset nappulat poikki, ei sivuttaispito häpeä irokille, pippelin bullistajalle tai muullekaan MAASTOrenkaalle.
Leikkaamattoman pokkerin sivuttaispito on kehno vain nuoskalumessa ja savessa.
Vetopito on sitten huomattavasti parempi kaikkialla muualla ja erityisesti iso kulmahammas haukkaa pitoa yllättävistä paikoista kuten niljakkaista juurista jne.

Leikkaamallahan boggerista saa aivan erinomaisen renkaan, eikä se missään nimessä huono ole muutenkaan. Mutta jotenkin vain pistää naurattamaan pökkyrän aivan ylijumalallinen asema varsinkin Suomessa. Kun niitä muitakin hyviä renkaita on, mitkä voi toimia suoraan kaupasta ostettuna omassa käyttöympäristössä paremmin kuin boggeri. Ja ovat vielä halvempia.

Edelleen kysyn, että jos boggeri on (vaikka sitten leikattuna) niin erinomaisen hyvä, niin miksi niitä ei sitten näe suurimmassa osassa jenkkien rock- crawlereita? Osa niitä käyttää, mutta harva, eli suurimmalla osalla jotain muuta rengasta alla. Sen sijaan mutakisoissa taitaa olla suurimmalla osalla boggerit. Luulisi senkin kertovan jotain?

ugly_hj 06.07.2011 08:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nuhapumppu (Viesti 780252)
Itse kun en kumpiakaan renkaita ole omistanut,en sano kumpi on parempi. Tuo edellinen kommentti oli vain vuokatin offikisoissa kuultua. Aika pahasti ainakin videon uazin rattaat näyttäis olevan tukossa,mutten itse kyllä tuota mäkeä kallioksi miellä. Mutta parenmuudesta en ala esittämään omia väitteitäni jo edellä mainitusta syystä..

Joo toi kohta ei ollut kalliota, mutta kun mennään lakea kohti niin siellä oli paikoin kalliota, sitä kehuttua sivuttaispitoa märällä vain tossa meinasin, mutta hyvä rengashan toi pitbullikin varmasti on ja niinkuin joku joskus sanoi, "allterrain on hyvä suohiippailurengas kun se ei riko suon pintaa" ;) jostain syystä olen eri mieltä.

Jare 06.07.2011 08:45

Kiva seurailla tätä keskustelua.....:D:D:D Jotkuu norjalaiset kerran kyseli, että eiks Suomessa saa muita renkaita, ku boggereita:D:D:D:D:D:D:D

Se mikä on kenellekkin kuskille se just oikea rengas on vaikea mennä sanoon. Ite kokeillu monia renkaita ja monilla niistä on ihan hyvin päässy eteneen. Mut esim traktorin rengas vastaan creepy crawler kalliolla ja syksyisellä lumen härmällä osoitti, että creepy meni heittämällä, kun taas traktorikuvio ei ollenkaan. Sit taas vastaavan tyylinen tilanne pehmeällä hakkuulla, niin traktori meni meni meni, mutta muut ei muuta kuin vinssillä.

Boggereita kehutaan maasta taivaisiin ja on parhaat varsinkin, kun leikkaa. Mutta mites "vanhan koulukunnan" perus TSL, jos leikkaa myös? Mielestäni sekin toimii. Ei varmaankaan yhtä hyvin mudassa ja savessa, mutta yleis sekarenkaana.

Rengastestejä olis todella mielenkiintoista tehdä, kun vaan olis aikaa, kalustoa ja sit sitä rahaa!

Winchesterille vinkiks.....uskallatko olla massasta poikkeava ja ostaa muut, kuin boggerit;)

veijon-esso 06.07.2011 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 780256)
Tollasta Ameriikassa pojat tarjoilee...
Ja PBR on niillä "trail" renkaana ja nehän tykkää ajella kivikoissa???

Jenkit on tietysti aika iso maa ja on vähä sama sanoa että euroopassa käyttävät sitä ja tätä rengasta. Maastot kuitenkin vaihtelee aika lailla, sekä jenkeissä että euroopassa.. Ainakin täällä eteläsuomessa missä ite ajellu ja venäjän puolellakin näyttäis pokkeri toimivan yleisrenkaana hirmu hyvin. Monessa paikassa erinomainen ja ei missään erityisen huono sekä pirun kestävä. Jos on kallio/kivi hommissa jääny kiinni, niin pikku nyppäsy auttaa yleensä liikkeelle renkaalla kuin renkaalla. Mudassa jos ei rengas toimi, voi olla edessä isotki vinssaus talkoot, kun sitä mutaa on yleensä noilla reitellä enempi kuin niin vaikeakulkuista kivikkoa missä autot liukuu sivuttain yms. ufotoimintaa.

Ja pokkuroilla ajan siis itse ja olen täysin puolueellinen ja kaikki muut renkaat on oikeasti parempia. Erityisesti uudet testaamattomat pinnoitetut halpisrenkaat! heh! :-)

Totuuden nimissä on sanottava että itekki harkinnu kokeilla jotain toistakin rengasta. Creepyjä halusin kokeilla kun monet niin sikana haukkuivat sitä. Jäykkä runko, ei puhistu mudassa yms.yms. kaveri lainas uusia 37creepyjään mulle ja olihan se suunnilleen noin, paitsi painavassa autossa rengas jousti ja piti, sekä mudassa puhdistui kun sai kierrokset vaan ylös. Eli auto vaikuttaa kans tosi paljon ja varmaan ajotyylikin, mikä rengas on hyvä / kuskille mieleinen. Tekis mieli ostaa 38creepyt ja leikata kuviota auki mutaa varten ja sit testailla lisää. Pitbullia tekis mieli kokeilla kans, ainoastaan lompakon tyhjyys rajoittaa ja tietty se että rengas näköjään lupsahtelee vanteelta / päästää ilmaa helposti renkaan /vanteen välistä jos yrittää ajaa maastopainella maastossa. Sinänsä ei toivottu ominaisuus maastorenkaalta.

Timo_L 06.07.2011 09:55

..ja lisäksi Rockeri on leikkaamattomana mudassa kait varsin kehno. Kai senkin tosin saa puhdistumaan kun hapettaa kunnolla, mutta eihän se kuvio mutamöyryämiseen ole kaikista parhain.

Omia Rockereita en vielä ole päässyt testaamaan, mutta mielenkiinnolla odotan. Niin paljon on niistä kuullut sekä haukkuja että kehuja, niin en voinut vastustaa kiusausta ja ostin ne :D kuten Jounikin totesi, pysyvät vanteella jos vähän nostaa paineita, tai sitten etsii sellaiset vanteet missä on riittävän iso "humppi" vanteen sisäreunalla. Toki tuo on hieman hölmö suunnittelumoka renkaassa, mutta ei kai täydellistä rengasta olekkaan.

Mulla oli muina vaihtoehtona 42" Irok tai sitten TSL bias. Pökkyröitä en halunnut ihan periaatteen vuoksi, kun kaikilla on ja sitä kehutaan täällä renkaiden Jumalaksi ;)

Ja juu jenkit on iso maa, etelässä on paljon suota, lännessä paljon kuivaa aavikkoa ja kivikkoa, idässä jotain niiden yhdistelmää, ja pohjoisessa hirviä ja perkeleen kylmä :D

LaaLaa 06.07.2011 10:26

Amerikassa ei rock crawlingia ajeta boggerilla sen takia, että sitä ei valmisteta pehmeästä kisaseoksesta.
Ja tuskin isot nappulat toimisivatkaan purkan pehmyisellä seoksella.
Boggerin kumi on kuitenkin riittävän pehmeää toimiakseen normaalila pohjoismaisella maapohjalla.

Tuollaisessa rumahj:n linkittämässä ekkoplasmamudassa menee kaikki renkaat tukkoon ilman todella lujaa pyörintä ja ilpon uazi tais olla ihan 90-luvun saksalaisell "laatu"koneella varustettu.
Boggeri kun on täysin tukossa, niin iso hetula silti pilkottaa ulommaisena mudasta ja tarjoaa sen viimeisen pidon, jota moni muu rengas ei tee. Loistava ominaisuus meille tehottomilla moottoreilla ajaville.

Mitä muuten tekee maastorenkaalla, jolla ei voi ajaa maastopaineilla:confused:
Pokkeri tai oikeastaan kaikki maastorenkaat heräävät henkiin vasta 0.5 paineilla ja alle.

-MaTTi- 06.07.2011 10:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 780286)
Winchesterille vinkiks.....uskallatko olla massasta poikkeava ja ostaa muut, kuin boggerit;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KooPee (Viesti 779634)
Löytyy hyllystä, ja oikeasti samankokoisena kun 33/12,5-15 mutta kyljessä teksti 31/10,5-15

Eiks tämmöset Brutalet olis Winchesterille kokeilun arvoiset? Ei tulis siirtymilläkään varmasti ongelmia kun on ko. rengaskoko jo otteessa. Ja hintakn varmasti reilusti Boggereita tai Bitbulleja halvempi.

ugly_hj 06.07.2011 10:31

Nooh ei kait sitä nyt kuitenkaan kaikilla ole boggereita, oisko viime viikonloppuna ollut kulmakorvessa 20 % renkaista boggereita. Ja on kyllä niinkin, että joku jeep unimogin akseleilla ,tehokkaalla koneella ja ihan millä tahansa 42" maastorenkailla etenee maastossa kuin maastossa vähintäänkin hyvin. Ihan OT:nä Timo_L mikä nuiden sun isojen renkaiden todellinen halkaisija on cm:ää ilman vanteita tai vanteilla?

ugly_hj 06.07.2011 10:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni (Viesti 780038)
Juu, minä olen aika hyvin samoilla linjoilla - jos oleellista on päästä mudassa eteenpäin niin Boggerit on hyvät. Jos taas ajat enemmän kalliolla, lumella tai suolla niin suosittelen Pitbullia. Jostain syystä vanhat Boggerit meni tasaisemmin kadulla, mutta ei niissä isoa eroa pitäisi olla. Kummankin kyljet on kestävää tekoa ja kummallakin merkillä on omat kannattajajoukkonsa.



Tosta suohiippailusta sen verran, että on nähty tilanteita missä auto vajoaa suossa ja joutuu vinssaamaan hieman, viisaat kuskit eivät heti ruovita, jos renkaana on ollut boggeri niin auto on noussut takaisin pinnalle isojen nappuloiden ansiosta, mutta vastaavasti joku muu merkki on vaan jatkanut suttaamista urassa.

Timo_L 06.07.2011 11:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 780314)
Ihan OT:nä Timo_L mikä nuiden sun isojen renkaiden todellinen halkaisija on cm:ää ilman vanteita tai vanteilla?

Just mä sen tossa mittasin ilman vannetta.. oisko ollut ~104cm? 10" vanteelle laitettuna vaikuttaisi että pikkasen pienenee/ levittyy.

WinChester 06.07.2011 11:17

Tästähän tulikin oikein viriili topiikki! Hienoa! :):):)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AtAi (Viesti 780266)
Tekeekö INSA TURBO SPECIAL TRACKillä mitään?
Hinta olis kohtalainen.... kun 16"set on aika suolasen hintasia yleensä.

Ostaisin heti kyseiset kummit, jos vain olisi koossa 33/12,5-15 saatavilla. Insan Saharat on tautisen hyvä ja edullinen yleiskumi XJ:hin. Toimii lumessa, maantiellä, kivikossa, ainoastaan syvässä mudassa menee tukkoon ja matalassa pääsee usein hapella. Mutaongelmasta pääsisi S-Trakcilla, vaan kun ei saa niin ei saa mistään.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780275)
Edelleen kysyn, että jos boggeri on (vaikka sitten leikattuna) niin erinomaisen hyvä, niin miksi niitä ei sitten näe suurimmassa osassa jenkkien rock- crawlereita?

Mitä sitä nyt leikattavaa kumia ostamaan, jos valmilla (Rocker) pärjää?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 780313)
Eiks tämmöset Brutalet olis Winchesterille kokeilun arvoiset? Ei tulis siirtymilläkään varmasti ongelmia kun on ko. rengaskoko jo otteessa. Ja hintakn varmasti reilusti Boggereita tai Bitbulleja halvempi.

Boggerit 1300€ ja Brutalet 1000€. Onhan siinä eroa ja kieltämättä nyt leikkausasioiden ilmaannuttua mielenkiintoinen ajatus olisi muokata Brutalea... :rolleyes: Pittbullien hankinnasta taidan luopua, kun pitäs hommata 10" vanteet (pienin leveys 13,5") ja on sitten niitä pysymisongelmia sun muita juttuja.

Sciroccot saisi 630€ ja on sama kuvio kuin Special Trackissa. Vaikka 31" versio onkin, niin on 32" tod. kooltaan ja isompi myös kuin nykyinen Sahara. Kuulostellaan nyt mitä mielipiteitä muilla olisi, kun tähän asti on tullut repullinen kommentteja ja uusia ideoita. Kumma sinänsä, ettei tälläistä topiikkia ole ollut vielä aiemmin... :confused::confused::confused:

Jare 06.07.2011 11:37

Jokos Suomessa on jollain ollu oikein offi käytössä noita uuden mallin Good Year MTR renkaita? Onko minkälaisia kokemuksia? Sopiiko härmän maastoihin vai ei? Jotensakin kiinnostais tuollaisiakin kokeilla.....ehkä.

Saako suomesta 33" kokoisia ja mihin hintaan? Ja jos jollain on tuollaiset, niin mikä mahtaa olla todellinen korkeus 33/12,5-15 renkaalla?

Eli tuon näköisiä renkaita tarkoitan.
http://image.trucktrend.com/f/151597...gler_rocks.jpg

Jare 06.07.2011 11:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780327)
Boggerit 1300€ ja Brutalet 1000€. Onhan siinä eroa ja kieltämättä nyt leikkausasioiden ilmaannuttua mielenkiintoinen ajatus olisi muokata Brutalea... :rolleyes: Pittbullien hankinnasta taidan luopua, kun pitäs hommata 10" vanteet (pienin leveys 13,5") ja on sitten niitä pysymisongelmia sun muita juttuja.

Sciroccot saisi 630€ ja on sama kuvio kuin Special Trackissa. Vaikka 31" versio onkin, niin on 32" tod. kooltaan ja isompi myös kuin nykyinen Sahara. Kuulostellaan nyt mitä mielipiteitä muilla olisi, kun tähän asti on tullut repullinen kommentteja ja uusia ideoita. Kumma sinänsä, ettei tälläistä topiikkia ole ollut vielä aiemmin... :confused::confused::confused:


BRUTALE, BRUTALE, BRUTALE:D:D:D:D:D Lähet tänään hakee offivarusteesta, niin mennään viikonloppuna testailemaan;)

Angelo 06.07.2011 11:49

Simexiä löytyy 32x10,5x15 sama kuvio kuona special trackissä, olisko se mitään. Todellista kokoa tietty ei saa kuin mittaamalla. Sit isompaa special trackkia löytyy, 285x75x16 jos vanteet hommaat.? Mut toi tais olla 34" eli mahtuuko pyörimään?

Timo_L 06.07.2011 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 780312)
Mitä muuten tekee maastorenkaalla, jolla ei voi ajaa maastopaineilla:confused:
Pokkeri tai oikeastaan kaikki maastorenkaat heräävät henkiin vasta 0.5 paineilla ja alle.

Jos rockeriin viittaat, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa sellaisissa vanteissa joissa renkaan jalalle on isompi tila ja/ tai vanteessa on riittävän iso "humppi" siellä sisällä. Ei tuo rockeri ymmärtääkseni ole kuitenkaan ainut isojalkainen rengas? Mutta aina parempi olisi ettei olisi kauheeta mietintää vanteitten kanssa tollasen takia.

Pehmeää kumia tai ei, mutta boggerin tyyppinen suurinappulainen rengas ei ole kalliolla ja kovemmassa maastossa yhtä hyvä kuin sellainen missä on useita pienempiä nappuloita.

Tuo uusi GY MTR olisi mielenkiintoinen testattava, eikös niitä yksi sarja tänne tullut johonkin projektiin? Ymmärtääkseni ei ole yleisessä myynnissä kuitenkaan. Vielä kun saisi kevlar- version stickynä ;)

mikjus 06.07.2011 12:39

Omia pitkäaikaisia kokemuksia on lähinnä Mtr, Tsl ja Bogger rinkuloista. Boggereita en taida vaihtaa mihinkään koska omasta mielestäni juurikaan parempaa ei voisi olla pidon ja kestävyyden suhteen. Muutenkin sekamaastossa mahtava rengas ja mutaleikit on lähellä sydäntä. Maantie ominaisuudetkin on käsittämättömän hyvät näin agressiiviseen kuviolla. Olen omat boggerit leikellyt kuvan mukaisesti että kuvio eläisi paremmin ja saataisiin sitä sivuttaispitoa josta ei tosin ole ollut muutenkaan puutetta paitsi todella liukkailla alustoilla joissa muunkin malliset renkaat on yhtä pahoissa ongelmissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83825

Jare 06.07.2011 12:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780341)
Tuo uusi GY MTR olisi mielenkiintoinen testattava, eikös niitä yksi sarja tänne tullut johonkin projektiin? Ymmärtääkseni ei ole yleisessä myynnissä kuitenkaan. Vielä kun saisi kevlar- version stickynä ;)

Onhan noita juu ainakin Tumpin trial protoon hankittuna, mutta ovat kokoa 42" joten ei mitenkään verrattavissa esim 33-35" renkaisiin ja tiettävästi Tumppi ei ole niitä nelikakkosiakaan ehtinyt vielä juuri kokeileen.

Amerikan suunnalla ja varsinkin Länsirannikon puolella on niin eri maasto, ettei niiden kommentit pahemmin vaikuta tänne Suomen ajoalueisiin. Niin ja siellähän ne tuntuu aina ja vain pelkästään ylistävän BFG Krawleria, jotka on mun mielestä sika kalliit ja tais olla vielä niinkin, että uusia competition sticky renkaita ei saa ostaa, ku BFG:n omat kuskit ja tavalliset tallaajat voi ostaa sitten vain käytettyjä näiltä kisakuskeilta. Tosin hienosti sellaiset Krawlerit näytti toimivan, kun Venäjän poika niillä Raision Trialissa kurvaili. Miten ne sit lutakoissa toimii, niin sitä en tiedä.

veijon-esso 06.07.2011 13:01

Käyttäjien mukaan pitybull Rockeri päästää ilmaa vanteen ja renkaan välistä kun matalapaineinen rengas joustaa ja kylki rypistyy, esim kiven tai kannon yli ajaessa. Jotenkin tuo kyljen rytistyminen jatkuu renkaan jalkaosaan asti ja sitten kumin ja vanteen välistä suhahtaa ilmat kuubaan. Tohon ei vanne oikein auta vaikka olis mitä humppia ja missä kohdassa vaan. Mut toivottavasti offipalstaajilla pysyy kumet vanteella ja ilmat sisällä.

Ja onhan pitbulleissa valmistajan mukaan tärkeinä ominaisuuksina joka mallissa teksasin osavaltion muotoisia nappuloita, erilaiset tekstit renkaiden eri puolilla joka on "cool" sekä monelaisia "tire tattoo" kuvioita kyljessa. Elikkäs aika gangstat kumekset jokatapauksessa!

Ja alkuperäisen kysyjän autoon ehottomasti brutalet niin saadaan käyttäjäkokemuksia niistä!

TML 06.07.2011 13:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 780361)
Käyttäjien mukaan pitybull Rockeri päästää ilmaa vanteen ja renkaan välistä kun matalapaineinen rengas joustaa ja kylki rypistyy, esim kiven tai kannon yli ajaessa. Jotenkin tuo kyljen rytistyminen jatkuu renkaan jalkaosaan asti ja sitten kumin ja vanteen välistä suhahtaa ilmat kuubaan. Tohon ei vanne oikein auta vaikka olis mitä humppia ja missä kohdassa vaan. Mut toivottavasti offipalstaajilla pysyy kumet vanteella ja ilmat sisällä.

Ja onhan pitbulleissa valmistajan mukaan tärkeinä ominaisuuksina joka mallissa teksasin osavaltion muotoisia nappuloita, erilaiset tekstit renkaiden eri puolilla joka on "cool" sekä monelaisia "tire tattoo" kuvioita kyljessa. Elikkäs aika gangstat kumekset jokatapauksessa!

Ja alkuperäisen kysyjän autoon ehottomasti brutalet niin saadaan käyttäjäkokemuksia niistä!

Nostakaapa käsi pystyyn kaikki ne joilla nuo ilmat karkailee Pitbulleista. Itsellä ei ole moista ongelmaa ollut tuon aika pirun painavan Toyotani alla jossa 42x15.00-16 Pitbull Rockerit ja 16x10 TML vanteet beadlockeilla. Ei lähteneet vanteelta edes Laatokan pitkällä 10 km suo-osuudella vaikka painetta oli alle 0,2 bar ja renkaat aivan telamattona.

Mikäli oikein käsitin tämä vanteelta lähtemisongelma ilmenee kahdessa autossa ja niissä on Cragarin vanteet joissa humpin ja vanteen reunan väli kapeampi tai sitten halkaisijassa eroa muihin vanteisiin.

Jare 06.07.2011 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TML (Viesti 780363)
Nostakaapa käsi pystyyn kaikki ne joilla nuo ilmat karkailee Pitbulleista. Itsellä ei ole moista ongelmaa ollut tuon aika pirun painavan Toyotani alla jossa 42x15.00-16 Pitbull Rockerit ja 16x10 TML vanteet beadlockeilla. Ei lähteneet vanteelta edes Laatokan pitkällä 10 km suo-osuudella vaikka painetta oli alle 0,2 bar ja renkaat aivan telamattona.

Mikäli oikein käsitin tämä vanteelta lähtemisongelma ilmenee kahdessa autossa ja niissä on Cragarin vanteet joissa humpin ja vanteen reunan väli kapeampi tai sitten halkaisijassa eroa muihin vanteisiin.

Lähipiiristäni ainakin tuossa Peten CJ Jeepissä on ollu kiusaa just tuossa sisäreunalta vuotamisesta. Ulkoreunassa onki beadlock, eli sillä puolella ei oo harmia ollu. Muistaakseni Pete tais loppu ratkaisuna laittaa niihin sisäkumit vai muuttiko humpin korkeutta. Jompi kumpi kuitenkin. Ja siis tuota ilman karkailua tapahtui useampaan kertaankin. Renkaat 39 pitbull rockerit.

WinChester 06.07.2011 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Angelo (Viesti 780338)
Simexiä löytyy 32x10,5x15 sama kuvio kuona special trackissä, olisko se mitään. Todellista kokoa tietty ei saa kuin mittaamalla. Sit isompaa special trackkia löytyy, 285x75x16 jos vanteet hommaat.? Mut toi tais olla 34" eli mahtuuko pyörimään?

Simexin sivuilta: 32/10.5-15 Extreme Trekker 113N TL, ø847 (=33,3"), leveys 247 (=9,47"). Sciroccoa 1,8" isommat ja 0,7" kapeammat. Nykyisiä saharoita 2,5" isommat ja sama leveys. Mistähän tuota Simexiä edes mahtas saada Suomessa ja mihin hintaan?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 780337)
BRUTALE, BRUTALE, BRUTALE:D:D:D:D:D Lähet tänään hakee offivarusteesta, niin mennään viikonloppuna testailemaan;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 780361)
Ja alkuperäisen kysyjän autoon ehottomasti brutalet niin saadaan käyttäjäkokemuksia niistä!

No jo on äijillä nyt suuri hätä! :p Tarttis vielä autoa vähän korjailla kevään Punkan reissun jälkeen ennen liikenteeseen ottoa, kun muuten poliisitkin nauraa kuset housuihinsa. :cool:

Mutta kiitos kuitenkin ajotarjouksesta. Näillä kulmin ei ole jostain kumman syystä ollut ajotapahtumia yhtä paljon tänä kuin viime kesänä. (wink, wink)

hpotteri 06.07.2011 16:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780214)
No, ei ole pakko uskoa.

edit: Tietysti, ihan mielenkiinnosta haluaisin sitten kuulla miksi mielestäsi tehdään eri renkaita kalliolle ja mutaan, jos kerran pökkeri ja muut vastaavat mutakumit on niin helvetin hyviä joka olosuhteissa?

Ei ne muut mutakumit ookkaa yhtä parhaita kun bokkerit. Jos ei olis muita renkaita ei kukaan tässäkään väittelyssä pystyis olee väärässä enkä mä sen puoleen oikeassa. ;)

Mulla on ollu erinäisissä kikottimissa general mt, gy mtr, tsl sx, general ap, fedima siroccoo ja boggerii, ja mun omakoht kokemus että bokkeri on ollu paras kaikessa muussa paitsi melussa ja hinnassa.
Koskaan ei oo mulla tullu fiilistä että boggerista loppus sivu pito ennen aikojaan, mut emmä ajakkaan pahoihin paikkoihin koska siellä saattas boggerin heikkoudet tulla esiin.

Voihan se olla että ajotyyli voi myös vaikuttaa renkaalta vaadittaviin ominaisuuksiin, mutta tätäkään en usko ennen kun joku toisin mulle todistaa.

Ja edelleen mä oon sitä MIELTÄ että iso B on ukki kumi.

opelman 06.07.2011 16:43

Mites Fedima Trial ADE:confused: Näyttäs olevan boggerin tyyppinen kuvio?? MUT halvempi.. !!:confused: Onko eroa?? http://shinatop.com.ua/img/catalog/k...rial_ade_1.jpg

sisua45 06.07.2011 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 780401)
Mites Fedima Trial ADE:confused: Näyttäs olevan boggerin tyyppinen kuvio?? MUT halvempi.. !!:confused: Onko eroa??

Vähän huonosti kokoja noista "pinnatuista-pokkereista": http://www.fedima.pt/portal/index.ph...w&piso_id=1794

Timo_L 06.07.2011 17:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 780395)
Ei ne muut mutakumit ookkaa yhtä parhaita kun bokkerit. Jos ei olis muita renkaita ei kukaan tässäkään väittelyssä pystyis olee väärässä enkä mä sen puoleen oikeassa. ;)

Mulla on ollu erinäisissä kikottimissa general mt, gy mtr, tsl sx, general ap, fedima siroccoo ja boggerii, ja mun omakoht kokemus että bokkeri on ollu paras kaikessa muussa paitsi melussa ja hinnassa.
Koskaan ei oo mulla tullu fiilistä että boggerista loppus sivu pito ennen aikojaan, mut emmä ajakkaan pahoihin paikkoihin koska siellä saattas boggerin heikkoudet tulla esiin.

Voihan se olla että ajotyyli voi myös vaikuttaa renkaalta vaadittaviin ominaisuuksiin, mutta tätäkään en usko ennen kun joku toisin mulle todistaa.

Ja edelleen mä oon sitä MIELTÄ että iso B on ukki kumi.

Et kyllä alkuunkaan vastannut minun kysymykseen, perustelit vaan sitä miksi mielestäsi boggeri on paras. Kysyn edelleen, että jos boggeri on kaikessa niin hyvä, niin miksi mielestäsi sitten tehdään erikseen kumeja jotka on tarkoitettu kalliolla kiipimiseen ja muuhun kovemmalla alustalla möyrimiseen? Miksi mielestäsi ei voisi olla tietyissä olosuhteissa paremmin toimivaa rengasta kuin Boggeri? Enkä puhu nyt edes mistään rutikuivista jenkkien kalliokiipeily- paratiiseista, vaan vaikkapa kotosuomen kosteista ja osin sammaleen peittämistä kallioista, tai vaikka sitten niistä suuren länsimaan pohjoisosien kallioista ja poluista jotka on hyvinkin märkiä yleensä, ei vain ole suota ja syvää mutaa niin paljon kuin täällä.

Pökkyrä on erinomaisen hyvä rengas, sitä ei käy kiistäminen, mutta ei se kaikessa ole paras ;)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 780351)
Olen omat boggerit leikellyt kuvan mukaisesti että kuvio eläisi paremmin ja saataisiin sitä sivuttaispitoa josta ei tosin ole ollut muutenkaan puutetta paitsi todella liukkailla alustoilla joissa muunkin malliset renkaat on yhtä pahoissa ongelmissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83825


Näyttäisi varsin toimivalta kuviolta, ja varmasti auttaa esim. kalliopidossa vrt. leikkaamattomaan. Tuossa olisi vielä mahiksia leikellä lisää ja ehkä pienentää osaa nappuloista jos vielä enemmän hakee pitoa sileämmälle ja kovemmalle alustalle, mutta siinä taas kärsisi mutapito jos sille on tarvetta. Hyvä että eri renkaita tehdään, on jokaiselle jotain :)

hpotteri 06.07.2011 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780417)
Et kyllä alkuunkaan vastannut minun kysymykseen, perustelit vaan sitä miksi mielestäsi boggeri on paras. Kysyn edelleen, että jos boggeri on kaikessa niin hyvä, niin miksi mielestäsi sitten tehdään erikseen kumeja jotka on tarkoitettu kalliolla kiipimiseen ja muuhun kovemmalla alustalla möyrimiseen? Miksi mielestäsi ei voisi olla tietyissä olosuhteissa paremmin toimivaa rengasta kuin Boggeri? Enkä puhu nyt edes mistään rutikuivista jenkkien kalliokiipeily- paratiiseista, vaan vaikkapa kotosuomen kosteista ja osin sammaleen peittämistä kallioista, tai vaikka sitten niistä suuren länsimaan pohjoisosien kallioista ja poluista jotka on hyvinkin märkiä yleensä, ei vain ole suota ja syvää mutaa niin paljon kuin täällä.

Pökkyrä on erinomaisen hyvä rengas, sitä ei käy kiistäminen, mutta ei se kaikessa ole paras ;)

Tod näk erilaisia renkaita tehdään sen takia että osa porukasta arvostaa eri ominaisuuksia eri alustoilla eri autoissa eikä kaikki hullut voi olla samalla puolella. Mähän oon vaan kertonu mielipiteitäni boggerista omien kokemusten perusteella enkä väittäny kertovani absoluuttisia totuuksia. Ihan varmasti löytyy rengas joka on suunniteltu tiettyyn olosuhteeseen ja pesee siellä boggerit mennen tullen.

Jos palataan topikkiin niin mikä sun mielestä on paras rengas maastokäyttöön. Pitää osaa antaa painoarvoa eri tilanteille toki omanmaun mukaan ja miettiä miten mikäkin rengas näissä tilanteissa toimii ja sen mukaan yrittää arvioida mikä se paras kompromissi on.
Mun mielipiteen tähän sä varmaan tiedätkin. :D

Ps en pidä boggeria minään jumala renkaana päin vastoin odotan innolla millon se parempi maastorengas tehdään, mutta toistaseks en tiedä paremmasta.......

uokki 06.07.2011 19:20

Sekotetaas pakkaa..Renkaita joo!Ajotapa,paino,moottori(tai joku voimanlähde)paikka missä ajetaan ja rengastarjonta on kuitenkin sellanen setti että voivoi..Tehoton dieselpöpötin ja muta alla- pökkyrät eikä lukkoja...Siihe jäi.Pökkyröistähän meillä on saatavilla eniten kokoja ja se on vanhin Oikea karkea maastokumi(kiehukaa pökkyräuskovaiset) jonka lisäksi on myöhemmin tullut muita renkaita jotka kivasti paikkapaikoin pesee koreasti p-renkaan...Jenkit testas sekavasti kaikenlaisilla alustoilla renkaita ja totesivat testin voittaneesta Irocista että eniten rengasta rahalla.Oli painavin levein ja korkein 36 tuumasissa mikä oli testikoko.Pikkasen hävis Plle mudassa mutta kalliot hiekat ja kivikot ym oli tasoissa ja parempi.Oikeasti on pirunpaha vertailla mikä on se parasrengas kun pitäs olla sama auto ja kuski ajamassa joka ei tiedä mitä on alla.Kuitenkin vanha totuus on se että oma on paras ja kun identtisiä työkaluja aikansa käyttää niin niistäkin löytyy se parempi...Pökkyrä on hyvä mutta kun katselee itäeuroopan kisoja ja jostain aasianpuolelta niin kyllähän Simex on se rengas ja sen kopiot millä kisat voitetaan...Pokkeria saa isona joka taas kuormittaa voimansiirtoa mutta jos pysytään n 36 tuumaa korkeissa eikä sikaleveissä ja kilpaa tarvis mennä niin kovia vaihtoehtoja löytyy..Pökkyrä on pökkyrä AAMEN...

hiluvitkutin 06.07.2011 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TML (Viesti 780363)
Nostakaapa käsi pystyyn kaikki ne joilla nuo ilmat karkailee Pitbulleista. Itsellä ei ole moista ongelmaa ollut tuon aika pirun painavan Toyotani alla jossa 42x15.00-16 Pitbull Rockerit ja 16x10 TML vanteet beadlockeilla. Ei lähteneet vanteelta edes Laatokan pitkällä 10 km suo-osuudella vaikka painetta oli alle 0,2 bar ja renkaat aivan telamattona.

Mikäli oikein käsitin tämä vanteelta lähtemisongelma ilmenee kahdessa autossa ja niissä on Cragarin vanteet joissa humpin ja vanteen reunan väli kapeampi tai sitten halkaisijassa eroa muihin vanteisiin.

ei oo ainakaan vielä karkaillu. Pitbull Rockerit 35-14.5-15 vanteet kiinalaiset 10".vomblaavat ainakin vitusti,nyt oon purkanu haulikonpaukkuja,saa nähä mitä vaikuttaa.pitää ja ei pidä,en osaa oikein vielä sanoa.

Timo_L 06.07.2011 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 780427)
Pitää osaa antaa painoarvoa eri tilanteille toki omanmaun mukaan ja miettiä miten mikäkin rengas näissä tilanteissa toimii ja sen mukaan yrittää arvioida mikä se paras kompromissi on.

Tässä ollaan kyllä asian ytimessä aivan täydellisesti! Siksipä tässä koitankin vähän kiusata porukkaa, niin paljon ääniä tullut boggerille että pitää vähän kyseenalaistaa ;) :D

Lainaus:

Jos palataan topikkiin niin mikä sun mielestä on paras rengas maastokäyttöön.

Mun mielipiteen tähän sä varmaan tiedätkin. :D

Ps en pidä boggeria minään jumala renkaana päin vastoin odotan innolla millon se parempi maastorengas tehdään, mutta toistaseks en tiedä paremmasta.......
En minä tiedä mikä on paras rengas :D siksi koitan ostaa erilaisia renkaita silloin kun on tarvetta uusille, ja pähkäillä tietysti myös etukäteen mikä voisi olla omaan käyttöön sopivin. Itse en tosiaan ole mutamöyryäjä, paitsi joskus, ja silloinkin pesuvaiheessa sitten taas kaduttaa että pitikin leikkiä :p Siksi mielelläni skippaan ns. puhtaasti mutarenkaat. Mutta toki jotain painoarvoa pitää antaa myös muta-/ märkäpidolle kun ei niiltä mössöiltä voi täällä välttyä. Eikä olisi pahitteeksi että lumellakin pääsee, tosin siellähän pääsee melkein aina hapella.

hiluvitkutin 06.07.2011 21:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 780452)
ei oo ainakaan vielä karkaillu. Pitbull Rockerit 35-14.5-15 vanteet kiinalaiset 10".vomblaavat ainakin vitusti,nyt oon purkanu haulikonpaukkuja,saa nähä mitä vaikuttaa.pitää ja ei pidä,en osaa oikein vielä sanoa.

sen ainakin huomasi että kitkalikot herkesi toimimasta entisten luistimien jälkeen!
taitaa tarvita sulattaa jotain tikkua takapäähän...

veijon-esso 06.07.2011 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 780452)
ei oo ainakaan vielä karkaillu. Pitbull Rockerit 35-14.5-15 vanteet kiinalaiset 10".vomblaavat ainakin vitusti,nyt oon purkanu haulikonpaukkuja,saa nähä mitä vaikuttaa.pitää ja ei pidä,en osaa oikein vielä sanoa.

Kokeile laskea paineet johonkin 0,5bar tuntumaan ja sit ajelemaan kivien, kantojen tai muiden esteiden yli. Niin että renkaan kylki "rypistyy". Jos on beadlockit niin aja silleen että sisäreuna rypistyy. Tai jos on tupla beadlockit niin unohda. Mut ton tyylisessä tilanteessa ne mahdolliset ilmankarkailut esiintyy.

HRD 06.07.2011 21:56

Tuohon sahara vs sirocco hommaan on oma kohtaista kokemusta. 265/70-15 saharat vaihtui jokunen vuos sitte 31/10,5-15 sirocoihin. Nämä siis suzukin alla, vaikkakin täälä maastureiden renkaista puhutaan. :D Eroa tuli kun yölle ja päivälle. Pito parani joka tilanteessa, metsässä, kalliolla, mudassa, lumella yms, jopa talvi liukkailla teillä. Saharoista ei tullu oikeen ikinä laskettua paineita alas, eikä aina sirocoistakaan jaksa. Sitte kun oikeen haluaa ajella pehmeästi ja nauttia pidosta, ni lasken paineet 0,5-0,3, ni johan alkaa renkas elämään ja meno paranemaan. Molemmat rengas setit ostin uusina, saharoilla ajoin noin 5tonnia ja sirocoilla menty yli 10tonni. Kummastakin voin sanoa, että oli hintansa väärtti, joten voin suositella saman tapaista malli vaihtoa. Toi 31 sirocco on 31 aika kookas. :)
Ainoat "miinukset", lisääntyny melu ja vierintävastus tiellä. Ton viimeks mainitun sai kuitattua moottorin vaihdolla...

hiluvitkutin 06.07.2011 23:10

Volkkari
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 780491)
Kokeile laskea paineet johonkin 0,5bar tuntumaan ja sit ajelemaan kivien, kantojen tai muiden esteiden yli. Niin että renkaan kylki "rypistyy". Jos on beadlockit niin aja silleen että sisäreuna rypistyy. Tai jos on tupla beadlockit niin unohda. Mut ton tyylisessä tilanteessa ne mahdolliset ilmankarkailut esiintyy.

ei oo beadlockeja niinku näit.eikä ainakaan sillo ollu kumit tyhjänä.(en ainakaan muista).ja viime ryssän reissu oli alle 0.5 ja no broblemo.ehkä en ajanu kivien ja kantojen päältä...

veijon-esso 06.07.2011 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 780506)
ei oo beadlockeja niinku näit.eikä ainakaan sillo ollu kumit tyhjänä.(en ainakaan muista).ja viime ryssän reissu oli alle 0.5 ja no broblemo.ehkä en ajanu kivien ja kantojen päältä...

Voinu nähäkki muttei kaikkee muista. :-) Jos ei oo vuotanu ni hyvä, sullaha oli siis ne vanteet jotka oli niinki napakat ettei ollu joku rengas ees noussu vielä kunnolla vanteelle, oisko ollu kuskinpuolen etukumes?

hiluvitkutin 06.07.2011 23:40

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 780509)
Voinu nähäkki muttei kaikkee muista. :-) Jos ei oo vuotanu ni hyvä, sullaha oli siis ne vanteet jotka oli niinki napakat ettei ollu joku rengas ees noussu vielä kunnolla vanteelle, oisko ollu kuskinpuolen etukumes?

taitaa se ukko jotain muistaa.ei pullahtanu ihan täydellisesti ni aattelin että eiköhän se paikkansa siellä venäjällä eti.ja enköhän jaakonsaaressakin puottanu paineet sinne0,5.
silti ei ollu vielä kotonakaan kumi nätisti vanteella.
näkeehän tuon jo tuosta kuvastakin.

HiluMiks 07.07.2011 07:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 780491)
Kokeile laskea paineet johonkin 0,5bar tuntumaan ja sit ajelemaan kivien, kantojen tai muiden esteiden yli. Niin että renkaan kylki "rypistyy". Jos on beadlockit niin aja silleen että sisäreuna rypistyy. Tai jos on tupla beadlockit niin unohda. Mut ton tyylisessä tilanteessa ne mahdolliset ilmankarkailut esiintyy.

Nää Pitbullit pyöri minun Hiluxin alla pari vuotta ja tuli joskus pudotettua paineita niin innolla että myöhemmin kun mittasi jäikös sinne mitään niin näytti mittari nollaa.
Yleensä ajelin 02-03 takana ja 03-04 edessä eikä ilmat karannu koskaan.
Vanteina oli jotkut vanhat mankelssit ja petlookki ja vanteet levitettynä 12 tuumaseks.

TML 07.07.2011 11:13

Eli pikainen katsaus näyttää siltä että kunyhdessä tai kahdessa autossa on Pitbulli tippunut vanteelta niin se tarkoittaa että ne kaikki tippuu???!!!

Viime viikonloppuma kisoissa Nikon Hiluxissa tippui 39,5" Irokit kahdesti vanteelta sisäreunasta ja Tapsan ja Juhan LJ:ssä 42" Irokki kerran ja kukaan ei täällä puhu että Irokit tippuu helposti vanteelta??? Mistä tämä johtuu?? Ja nämä 2 autoa satuin itse näkemään ko. tilanteessa mutta luulenpa että oli niitä muitakin....

Timo_L 07.07.2011 11:30

Se lähtee juttu helpolla leviämään, kun yhdellä- kahdella sattuu ja perussyy onkin huonosti renkaan kanssa yhteensopiva vanne? Toki on näkynyt jenkkipalstoillakin kommenttia että rockeri ei pysy kaikilla vanteilla hyvin paikallaan. Mutta kyllä noita vanteilta tippumisia tosiaan tapahtuu melkeinpä millä vain renkaalla kun ajetaan matalilla paineilla.

veijon-esso 07.07.2011 12:30

No on niitä muitakin missä ne ei pysy, itellä ei oo kyllä pokkeri lähteny vielä koskaan, mutta pitpulleja oon nähny lähtevän vanteelta. Kommentteja ja mielipiteitähän renkaista tässä on kyselty ja tälläsii on mun havainnot ollu.

Timo_L 07.07.2011 12:37

Kyllä kyllä, ja hyvä että niitä tulee :)

WinChester 07.07.2011 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 780617)
Kyllä kyllä, ja hyvä että niitä tulee :)

Juu, antakaa tulla vaan. Keräilen jossain vaiheessa yhteen kunkin renkaan saamia kommentteja ja ominaisuuksia, jotta jälkipolville jää tietoa eri vaihtoehdoista omiin valintoihin. Keskustelu tästä aiheesta tuskin kyllä loppuu, mutta on se näin vain edullisempaa, harmittomampaa ja nopeampaa kuin itse kokeilemalla.

Omasta rengasvalinnasta kyseenollen näyttäs nyt olevan kaksi vaihtoehtoa, jotka eivät aiemmin tulleet edes kysymykseen erinäisistä syistä. Hankintaan menee joko:

#1: Boggerit ja niiden kanssa leikkurin käytön opettelua + kasa modauksia autoon. => Kallista, opettavaista ja massiivinen määrä etenemiskykyä.
#2: Sciroccot, jotka vain alle ja baanalle. Halpaa, helppoa ja olematon riski särkeä voimansiirtoa sun muuta sellaista.

Kumpikin näistä on hyvä vaihtoehto, mutta katsotaan nyt. :)

Jare 07.07.2011 14:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780628)
Juu, antakaa tulla vaan. Keräilen jossain vaiheessa yhteen kunkin renkaan saamia kommentteja ja ominaisuuksia, jotta jälkipolville jää tietoa eri vaihtoehdoista omiin valintoihin. Keskustelu tästä aiheesta tuskin kyllä loppuu, mutta on se näin vain edullisempaa, harmittomampaa ja nopeampaa kuin itse kokeilemalla.

Omasta rengasvalinnasta kyseenollen näyttäs nyt olevan kaksi vaihtoehtoa, jotka eivät aiemmin tulleet edes kysymykseen erinäisistä syistä. Hankintaan menee joko:

#1: Boggerit ja niiden kanssa leikkurin käytön opettelua + kasa modauksia autoon. => Kallista, opettavaista ja massiivinen määrä etenemiskykyä.
#2: Sciroccot, jotka vain alle ja baanalle. Halpaa, helppoa ja olematon riski särkeä voimansiirtoa sun muuta sellaista.

Kumpikin näistä on hyvä vaihtoehto, mutta katsotaan nyt. :)

Eiku Brutalet sun pitäs ostaa!!!!!

Jani E 07.07.2011 16:23

tuli tässä mieleen kun puhuitte renkaan tippumiselta vanteelta, niin kun naapurin jäpikällä on 35x14,5r15 boggerit ja ne ei pysy kunnolla edes 2bar paineella vanteella.
toiset oli jotku 12x15 kromivanteet ja toiset 10x15 uswheel? vai mitkähän ne oli, mutta kumminkin niissä taitaa olla jotain valmistus vikaa!
tai joku neropatti on repinyt ne joskus jollekin itsetehdylle ylikokovanteelle :D

WinChester 07.07.2011 18:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 780642)
Eiku Brutalet sun pitäs ostaa!!!!!

Olisin ollut vähän taipuvainen laiskuuttani ja autoa säästelläkseni hommaamaan Sciroccot (tuli nääs ostetun ehjän etupuskurin kanssa myös kaikine orkkishilppeineen toimivat etusumarit, jotka vähän himmais rymyyttelyä) mutta eukko sanoi että ostat joko kunnon Boggerit tai sitten et osta mitään. Kun kerran on ostoksella mieli parantaa ominaisuuksia, niin sitten niitä joko parannetaan kunnolla tai ei paranneta ollenkaan. Mitäpä siinä sitten iso mies vastaan väittämään. Ymmärtääkseni naisväki on pääsääntöisesti miesten harrasteita vastaan, mutta nyt on tainnut mennä koulutus joko liiankin hyvin perille tai sitten muijalla on joku muu syy pitää meikä tallissa korjailuhommissa... ;):D;):D;)

mparty 07.07.2011 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780691)
Olisin ollut vähän taipuvainen laiskuuttani ja autoa säästelläkseni hommaamaan Sciroccot (tuli nääs ostetun ehjän etupuskurin kanssa myös kaikine orkkishilppeineen toimivat etusumarit, jotka vähän himmais rymyyttelyä) mutta eukko sanoi että ostat joko kunnon Boggerit tai sitten et osta mitään. Kun kerran on ostoksella mieli parantaa ominaisuuksia, niin sitten niitä joko parannetaan kunnolla tai ei paranneta ollenkaan. Mitäpä siinä sitten iso mies vastaan väittämään. Ymmärtääkseni naisväki on pääsääntöisesti miesten harrasteita vastaan, mutta nyt on tainnut mennä koulutus joko liiankin hyvin perille tai sitten muijalla on joku muu syy pitää meikä tallissa korjailuhommissa... ;):D;):D;)

Ka kummaa, tuota on näemmä liikenteessä :-D Oma eukko ostaa täräytti meikäläisen XJhin ziarellin extreme forestit kaliperia 33x12.5-15, on aika reippaasti yli tuon 33", piti ruveta jo joustonrajotuksia virittelemään eikä stanuun taida olla suunnistuksessa asiaakaan ennen kuin saa MUUTAMAN millin pois pinnasta... Mutta katotaan miten pelaa Lapland Trophyssä... Nyt alla Malatestan Kaimanit jotka toimineet todella hyvin, eli samalla kuviolla jatketaan...

elhapero 07.07.2011 19:43

Special Trakit.Halvat.Toimii maastossa ja pystyy jopa ajamaan asfaltilla.35" koossa kun tuota sais.

Eskimo 07.07.2011 19:45

Minä oon ajanut yhdet Irokit sukeaksi ja hallissa odottaa uudet Irokit kun muuta vakuuttavaa rengasta ei löytynyt tilalle.

Vetopito mutaspoorissa ei aivan pökkyrän veroinen mutta uskallan väittää, että kaikilla muilla pinnoilla sen hakkaa.
Savessa puhdistuu pienellä pyörinnällä.

Kuluu nopeasti tiellä ja vähänkään kuluneena pito huononee tosi nopsaan eli vaativat renkaiden vaihtoa siirtymillä tai uusimista jos ei jaksa vaihdella niinku allekirjottanut.

Beadlockit ja matalat paineet luonnollisesti pakolliset kun maastorenkaista puhutaan.

myypii 07.07.2011 20:04

GY Wrangler MTR Kevlarit oman JKn alla, mutta ei oo e-hyväksytyt, siksi ei saa Suomesta. Ei vielä maastokokemusta, mutta 3 viikon päästä sitäkin enemmän, käydään kääntämässä suota Valkoisella Merellä ;-)

HiluMiks 07.07.2011 20:18

TSL SX
Kertokaas kokemuksia mitä mieltä noista kiinnostas itseä ostaa joskus nuo.
Tykkään ajella kivillä ja kalliolla mutta en noita mutapaikkojakaan enkä suo hiippailuja vierasta.
Ittellä ollu Gy Mtr ja Pitbullit ja nyt Bokkerit mutta jotenkin kiinnostas nuo TSL.
Eniten minä haluaisin renkaalta kestoa kivikoissa ja kannokoissa ettei kyljet puhkeilesi.
Ei kyllä ole yhtään mulla rikki mennytkään.

Pitäs tehdä topikki johon kerättäisiin tiedot rengas rikoista ja kuinka meni rikki.

WinChester 07.07.2011 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 780711)
Oma eukko ostaa täräytti meikäläisen XJhin ziarellin extreme forestit kaliperia 33x12.5-15

Mistä ja milloin ostit, paljonko maksoi? Paljonko tartti joustorajoitusta?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 780711)
Nyt alla Malatestan Kaimanit jotka toimineet todella hyvin, eli samalla kuviolla jatketaan...

Mitä kokoa, mistä ja milloin ostit, paljonko maksoi? Entä joustorajoitukset?

Timo_L 07.07.2011 20:45

Mulla oli 35 x 12.50 creepyillä ~75mm rajoitusta edessä eikä raapinut kuin ihan jouston ääriasennoissa etukaarien etureunaan. Varmaan tuollainen ylikokoinen 33 vois mennä aika vastaavalla.

mparty 07.07.2011 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780750)
Mistä ja milloin ostit, paljonko maksoi? Paljonko tartti joustorajoitusta?

Mitä kokoa, mistä ja milloin ostit, paljonko maksoi? Entä joustorajoitukset?

Ziarellit tuli Offivarusteesta kun tilasin Insan Special Trackit ja kuten tiedät niitä ei saa niin sovittiin että laittavat Ziarellit tilalle. Hinta tais olla 1100e per 4kpl eli parisen sataa kalliimmat kuin Insat mutta kuviokin on vielä hieman julmempi. Taakse laitoin sisään joustonrajotuksia 100mm vakiokumien lisäks. Eteen laittelen vasta ens viikon alusta mutta ajattelin pistää saman vaikka edessä kyllä on kaaret aukastu enemmän...

Malatestat tilasin aikoinaan muistaakseni rengas- tai vannetukusta? Koko vastaa 31x10.5-15 ja hintaa ei tainnu olla ku jotain 170e kpl. Noihin ei joustonrajotuksia tarttenu laitella nuo perus kaartenavarrukset on riittäny. Minusta noissa on ollu loistava pito ja kuvio toimii hyvin, sama kuin boggereissa että tuo jokatoinen reilusti ulkoneva pykälä kyllä auttaa juurakoissa, jne. Ilm. aika pehmeä kumi koska näyttää kuluvan suht vähälläkin ajolla aika nopeasti.

WinChester 07.07.2011 23:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 780779)
Ziarellit tuli Offivarusteesta

Millon sä ne sait?

mparty 08.07.2011 07:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 780811)
Millon sä ne sait?

Tais olla about 3vkoa sitten.

Jare 08.07.2011 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mparty (Viesti 780850)
Tais olla about 3vkoa sitten.

Niimpä niin.....silloin niitä olis siis vielä ollu, mut ei ollu enään maanantaina:(


SX swamperithan on kyljistään kestävät kivikoissa ja kannokoissa möyrimiseen. Kyljistään myös ehkä hieman jäykemmät, joten jonkun kevyen auton alla voi kiusata ettei saa sopivan pehmeäksi. Itse kyl SX:n keskinappuloille tarjoaisin kumileikkuria, niin eläis paremmin.

moggirange 08.07.2011 11:05

Alkuperäiseen kysymykseen... jos pelkästään mutaan, niin eipä ole traktorikuvioista parempaa. Kivikossa, hiekassa ja lumessa ei sitte niin hyvä.

Patu925 08.07.2011 17:02

Jos maltti ja järki riittää hiippailla suolla tai muualla pehmeessä ja haluat jättää mahdollisen vähän jälkiä neitseellisille urille niin osta pallorengas.

Jos haluat ajaa pohjaa myöten näyttävästi lappu lattiassa ja näyttää hyvältä nakkarilla niin pokkeri.

Kuten on jo moneen kertaan todettu niin rengasta leikkaamalla saa pitoa, olkoon kyseessä merkki mikä hyvänsä.

On sekin ihme nähty että pokkeri tippuu ku paska vanteelta, mutta niin niitä muunkinmerkkisiäkin tippuu ennen ja tulevaisuudessa.

WinChester 08.07.2011 21:27

Alkuperäinen kysymys oli tarkoitettu koskemaan JOKAMAASTOrengasta - taisi tulla lanseerattua uusi hieno termi :D - jolla pärjäisi millä tahansa alustalla tasaisen hyvin.

Kiteytys:
A) Pienikokoisissa (33" ja alle) ja edullisissa paras olisi Simex ja sen kopiot, kuten Sirocco/Kaiman, tms.
B) Isokokoisissa (36" ja yli) Irok.
C) Jos ei ole hinnasta kiinni, niin sitten Bogger ja mieluummin leikattuna.

Yhteenveto eri renkaiden ominaisuuksista:
Bogger
Plussat: hyvä pito erityisesti mudassa, hyvä tuotevalikoima ja saatavuus, helppo muokattavuus käyttötarpeen mukaan
Miinukset: Kallis, äänekäs

TSL
Plussat: hyvä yleisrengas maastoon
Miinukset: ei ole enää "in" => pitkä toimitusaika

Brutale
Plussat: Pehmeä seos ja tosi karkea kuvio, nimelliskoko 31/10,5 ja todellinen kuin 33/12,5
Miinukset: uusi malli => ei kokemusta toiminnasta

Pitbull rocker
Plussat: toimii parhaiten rock crawl renkaana
Miinukset: kallis, mutaominaisuudet, mahdollisesti vuoto-ongelmia vanteelta leveän "jalan" takia

Simex/Scirocco/Kaiman/Extreme Forrest/yms.
Plussat: hyvä joka maaston rengas sellaisenaan, edullinen
Miinukset: (isoja) kokoja huonosti saatavilla

Sahara/yms.:
Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan, edullinen, hiljainen maantiellä
Miinukset: huono mutapito, (isoja) kokoja huonosti saatavilla

Iroc
Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan
Miinukset: ei saatavilla pieniä kokoja

Jos näistä kommenteista joku on nyt jonkun mielestä ihan totaalisen pielessä / väärin, niin voin korjata. Mielipiteestä voi tietysti aina valittaa, mutta se on yhtä turhaa kuin väittely onko Jeeppi parempi off-road-auto kuin Toyota. Sehän tiedetään ihan ilman väittelyäkin... :cool:

pikku-pepe 08.07.2011 22:51

sen enempää tarinaa lukematta, itselle kulkeutut trxus renkaat koossa 33x12,5r15 tuntuneet lähes vakio eloisessa hiluxinsin kopassa toimivimmaksi omissa ajoissa.. vellissä tuntunut hyvin eteenpäinpuskevaksi, ja lumessa hyvin tuntunut uraa kaivavan.. tämä kokemus omalla kokemuksella mitä sattunut eteen tulemaan verrattuna bf:n vanhaanmalliin, sekä brikkarin dueleriin verrattuna...



Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 781026)
Alkuperäinen kysymys oli tarkoitettu koskemaan JOKAMAASTOrengasta - taisi tulla lanseerattua uusi hieno termi :D - jolla pärjäisi millä tahansa alustalla tasaisen hyvin.

Kiteytys:
A) Pienikokoisissa (33" ja alle) ja edullisissa paras olisi Simex ja sen kopiot, kuten Scirocco.
B) Isokokoisissa (36" ja yli) Irok.
C) Jos ei ole hinnasta kiinni, niin sitten Bogger ja mieluummin leikattuna.

Yhteenveto eri renkaiden ominaisuuksista:
Bogger
Plussat: hyvä pito erityisesti mudassa, hyvä tuotevalikoima ja saatavuus, helppo muokattavuus käyttötarpeen mukaan
Miinukset: Kallis, äänekäs

TSL
Plussat: hyvä yleisrengas maastoon
Miinukset: ei ole enää "in" => pitkä toimitusaika

Brutale
Plussat: Pehmeä seos ja tosi karkea kuvio, nimelliskoko 31/10,5 ja todellinen kuin 33/12,5
Miinukset: uusi malli => ei kokemusta toiminnasta

Pitbull rocker
Plussat: rock crawl renkaana ykkönen
Miinukset: kallis, mutaominaisuudet, mahdollisesti vuoto-ongelmia vanteelta leveän "jalan" takia

Simex/Scirocco/Kaiman/Extreme Forrest/yms.
Plussat: hyvä joka maaston rengas sellaisenaan, edullinen
Miinukset: äänekäs, (isoja) kokoja huonosti saatavilla

Sahara/yms.:
Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan, edullinen, hiljainen maantiellä
Miinukset: huono mutapito, (isoja) kokoja huonosti saatavilla

Iroc
Plussat: hyvä maastorengas sellaisenaan
Miinukset: ei saatavilla pieniä kokoja

Jos näistä kommenteista joku on nyt jonkun mielestä ihan totaalisen pielessä / väärin, niin voin korjata. Mielipiteestä voi tietysti aina valittaa, mutta se on yhtä turhaa kuin väittely onko Jeeppi parempi off-road-auto kuin Toyota. Sehän tiedetään ihan ilman väittelyäkin... :cool:


sisua45 09.07.2011 00:33

Onko nämä suomessa myytävät Pit Bullit vyö- vai ristikudos renkaita? Valmistaja kun tekee molempia.

Onko rätti ja vyörenkaassa samanlainen kuvio?

thudor 09.07.2011 00:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 780725)
Minä oon ajanut yhdet Irokit sukeaksi ja hallissa odottaa uudet Irokit kun muuta vakuuttavaa rengasta ei löytynyt tilalle.

Vetopito mutaspoorissa ei aivan pökkyrän veroinen mutta uskallan väittää, että kaikilla muilla pinnoilla sen hakkaa.
Savessa puhdistuu pienellä pyörinnällä.

Kuluu nopeasti tiellä ja vähänkään kuluneena pito huononee tosi nopsaan eli vaativat renkaiden vaihtoa siirtymillä tai uusimista jos ei jaksa vaihdella niinku allekirjottanut.

Beadlockit ja matalat paineet luonnollisesti pakolliset kun maastorenkaista puhutaan.

Kisan irokeilla kyytissäolleena oli tosi hyvät, pito oli tosiaan pokkeria huonompi mudassa, mutta muuten joka alustalla tasaisempi. Eikä se kulutus siirtymilläkään mitään mihkään vaikuttavia ollut..


Sivu luotu: 23:52 (GMT +2).