![]() |
Tulevaisuuden Ammatti: KULJETTAJA
Nyt kun näyttää että suomeen on saatu Hallitus, niin kaikki hyvin:p
Nyt ensimmäisistä uutisista kuultuna; näyttäs siltä että kuljetusala saa vielä pikkasen keppiä; valmisteveroja nostetaan. Ja nähdäkseni juuri nuo dsl- kulut on se "syntipukki" miksi useat pienyrittäjät jättävät kuskinsa jatkokouluttamatta Tämä jatkokoulutuksen puute siivoaa tätä amattipätevyyden omaavien kuljettajien joukkoa aika raskaalla kädellä lähivuosina. Eli kuskien ammattiliitto, siis se sama(?) joka purkaa laivoja, saa aika mahtavan Ladatun aseen neuvottelujen valttikortiksi! Kärjistetty esimerkki ammattipätevyyden saavuttamiseksi ennen tuota maagista päivää (oliko v.2009?) c-kortin ajaneille: Peruskoulussa kaveri oli pikkasen huolimaton, mutta lukemaan oli pakko oppia! ja peruskoulusta lukemisen taidon sai, jotta autokoulussa osattiin vastata kirjalliseen! ja kun vallesmanni kortin kirjoitti, niin kuoppurin rattiin ja reitille heti! Pikkasen kun harjottelit yksikseen takapihalla ja tiellä kärryn kanssa, niin sait pelkästään tentillä ja inssillä CE- kortin- ja reitille! Nyt siihen kuorma-autoksi verotussyistä katsastettuun peltipakuun tarvitaan edelleen c-kortti, mutta jos pitää kuskata paketti asiakkaalle niin peruskauraa 3 vuoden ammattikoulu, ja siinä voi jäädä luokalle! Ja kun teet offarina kaikkia firman töitä, niin jos haluat sen E:n sinne C:n perään niin autokouluun MARS! P.S minun C- kirjain on niitä pahnanpohjimmaisia, mutta olen suunnitellut käyväni nuo 5pv koulua, että pysys tuo pätevyys. (päivääkään en ole käynyt, sikakalliita!) p.s.s jos saan lusittua nuo 5pv niin pitää alkaa katselemaan ammattiliittoa:eek: |
2 päivää ois suoritettu, viellä ois muutama jäljellä. kohta saa alkaa sanelee ite omat palkat ku kuskit alkaa vähenee.
|
Lainaus:
|
ei mitään hajua. menee työnantajan piikkiin.
|
7h auki vaadittavasta, ja vakavasti mietin kehtaako sitä edes istua...
Jos neljä merkkiä kortista lahjottas suosiolla vallesmannille ja nostas räpylät pystyyn. |
450e+92e makso neljän päivän ADR-kurssi, ja siitä sai yhden CAP-päivän, melko halpaa :P
Nii, ja CAP merkintä siihen 17e päälle. Alle satasella tais saaha trukkikurssin, ja sen voi sitten käydä vuosittain saman kurssin ns. lisäkoulutuksena. Ennakoiva ajo ainoa pakollinen CAP-kurssi, muut saa olla vaikka marttojen piirakanpaistokursseja, kunhan ne on ilmoitettu aikanaan trafille jotta niistä saisi sen CAP-päivän. Aina kurssin alussa kannattaa varmistaa, että on ilmoitettu trafille se 17pv aikasemmin kurssista ja että siitä varmasti saa sen CAPin. Kuulin muuten random huhua, jotta viimesinä päivinä ennen määräajan umpeutumista 2014 saattaa olla ruuhkaa tuolla kursseilla. Aika jännä? |
yks päivä on itelläki vasta: 3 vuotta sitten työantaja järjesti firman kuskeille juuri tuon ennakoivan ajon kurssin... tosin itse tuli käytyä 10vuotta sitten tuo rekkakortti suorittamas kurssin kautta eli silloin olis riittäny näyttötutkinnot, ainoa miinus et vasta muutaman vuoden kuluttua oli ensimmäiset tutkinnonvastaanottajan virat olemas :)
|
4pv käyty, yks jäljel.:cool:
|
Juu.1 kurssi käyty 5:stä. "Pakkohan" ne on kaikki käydä,kun olen ns.freelanser-työläinen-yrittäjä.Tuosta ajohomman harjoittamisesta tehdään kyl tosi helppoa,ja kivaa,Varmasti vetää nuoria alalle tosi helposti,kun ajokortti jo maksaa yhden pikku omaisuuden!,...Prkl.,jotta joskus ottaa pannuun!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mut olettaisin et joutuu silti käymään samat direktiivi koulutukset ku muutki, jos aikoo ammatikseen ajaa. korttihan intin kautta tulee halvaks.
|
Käyty kaikki vaadittavat. Trukkikurssikin....
|
Lainaus:
Ammattipätevyyskoulutus kuuluu pakettiin intissä. Ja Porin prikaatista ainaki kirjotettiin maksusitoumus poliisilaitosta varten, eli todella halpaa, ellei jopa ilmaista.:D |
Kortti armeijasta
Mun nuorempi poika suoritti juuri armeijassa C:n ja pikku E:n ja nyt alkaa E-kurssi,jota hänelle ehdotettiin ja suositeltiin.Alkaa pojalla tulevaisuus ja ammattikin hiljalleen hahmottua.Yritti ensin MP-kuskiksi,on nyt tyytyväinen kun ei päässyt.
|
Onneks ei tarvi 5vuotee koulunpenkkiä kuluttaa..
|
Lainaus:
Ja sitten ihmetellään kun kuljetuskustannukset nousee. Täysin turha koko laki tuon osalta. Todennäköisesti kun kuskit vähenee niin aletaan tekeen muutoksia. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Todennäkösest alkaa kuskipula lisäämään vaan ulkomaalaisten kuskien määrää ja harmaata taloutta. Ite en jaksa uskoa, että kuljetustaksoja toi heilauttaa mihkään suuntaan. |
Lainaus:
|
eikös Transpointin joku osa siirretty toimimaan itärajan takaa, että voi kuskailla venäläisillä säännöillä?
Ediittiä: transpoint international siirtynyt venäläisrekisteriin, eikä tarvitse noudattaa suomalaisia työehtoja. |
Lainaus:
EDIT 45 minuuttia oli ohjelma ja linkki on uusi, josko toimis? http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...ista-palkoista |
ei toimi tuo linkki ainakaa minulla:( ihan mielenkiinnolla seuraan mihin tää kuski/kuljetus homma on menossa selvä asiahan se on ainakin tässä mailman tilanteessa että kaikki pysähtyy jos kumipyörät ei pyöri.
|
Ukrainalaiset ajaa, tarvittavat todistukset saa tiskin alta.
Dieselveroja ei tarvitse maksaa kunhan käy kääntymässä/tankkaamassa rajan toisella puolen! Liikenneturvallisuus paranee ja suomipojat kortistoon. :-( |
Siis onko tässä aikaa 2014 asti hommata ammattipätevyys jos meinaa vielä joskus rekkaa/yhdistelmää ajaa työkseen?
Kortti on ce:ksi korotettu jo 2001 ja muutama kilometrikin on takana.. |
Lainaus:
ei muuta kun linjaa ajamaan! Mutta jos et käy noita päiviä, oliko se nyt juuri tuo 2014 mennessä, niin ammattipätevyys poistuu -> et enää saa ajaa liikenneluvan(?) alaista ajoa. siis saat ajaa esim. omia ajoja niin pitkään kuin kirjaimet pysyy kortissa |
Ammattipätevyys vaaditaan kaupallisessa liikenteessä, sekä ei-kaupallisissa kuljetuksissa silloin, kun työntekijä suorittaa omaan työhönsä liittymättömiä yrityksen sisäisiä kuljetuksia.
Eli omia ei kaupallisia ajoja passaa russata komiasti kunhan on vaadittavat kirjaimet. Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta ● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ● tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen Eli tuota vanhemmilla pileteillä selviää 35h/5v "direktiivikoulutksella" ja tuoreempien kuponkien haltijoiden tarttee hilautua koulun kautta linjaan, jos autonkuljettajan tilipussin perässä tahtoo ajella. |
No hyvä, on vielä aikaa ettiä sähköalan hommia ja jollei löydy, niin selkätuen kera takas rattiin..
..Tai sit sellane personal treineri (esim 90-60-90, :D ) mikä pistää tekemään selkälihaksistolle kuntoutusta.. :D :D |
Lainaus:
Soittelin ja kyselin: -Jos on digikortti niin ei tarvitse erillistä kuvaa. -50€ kourassa tiskille täyttämää jonkun kupongin ja sillä selvä, kortti tulee kun tulee. -Odotteluajaksi saa väliaikaisen todistuksen. Ainakin Trafin sähköisessä palvelussa näkyi kaikki omat todistukset, saa nähdä miten näppärästi tuo homma sitten rullaa tiskillä :cool: http://www.trafi.fi/tieliikenne/amma...mmattipatevyys |
kyllä se aika joutusaan käy, ainaski omalla kohdalla. kortti tulee n. 3vko:ssa, mahdollisesti myös aikaisemminkin.
|
Mulla tuli kortti alle kahdessa viikossa, toki lunastin jo kesäkuussa :)
|
Kaveri just toissapäivänä soitteli että on tällaisella 150euron kurssilla, heille (aikuiset miehet) opetetaan mitä pitää syödä kun ajaa kuorma-autoa. Että proteiineja ja salaattia ja semmosta, niin sitten on hyvä ajella.
No mutta sitten on direktiivitunnit täynnä. Haiskahtaa rahastukselta. "Ihan vähän". :) Itellä on vain BeC1EC-kortti, freelancerina olen ajellut 17vuotta kuorma-autoa ja mobiilistageja hinannut, jatkossa en taida enää ajella, direktiivin mukaiset miehet jatkavat...:) Nyt kun lakisääteinen tuntimäärä on laitettu pakolliseksi, on tulevalle kurssihintatasolle taivas rajana. Jotka ajavat, maksavat, koska on vähän pakko. Hieno lypsylehmä. Ei muuta ku koulutuspisnestä pystyyn. |
Pitäs vissiin jaksaa se kortti hakia, ni pääsis taas kurssille... :D
|
5pv tuli lusittua ja kortti tuli viikos.. Kohta tarvii hommata uus lompakko et kaikki korti mahtuu mitä tarvii ku ce:llä painelee menemään.. Miten lie ennen pärjätty ilman korttei..
|
Lainaus:
ja ennakoivalla tavalla. sekä varmasti hintoja nostavat... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
niin ei viitsi turhaa käydä yhtä samaa kurssia, kun sen voi jollain muotoa hyödyntää. |
Tuo on jännä homma kun pitää olla karmee korttiviljelmä lompsassa mutta työmailla ei ole ikinä kysytty edes ajokorttia,
muista pilipalilapuista puhumattakaan :D Lompsa on kohta luodinkestävä kun on laminoitu muovilla läpeensä :rolleyes: Saa nähdä miten alkavat tuota "pätevyys"korttia kyselemään vaiko ollenkaan, siis jos tässä johonkin työnsyrjään vielä kehtaa puuttua...:cool: Pitäisköhän hommata sellainen haitarimallikotelo niin voisi heittää koko metrin kortteja näkyville yhellä kertaa :D |
Lainaus:
|
On hieno järjestelmä
Ja ei taida käydä henkilö liikenteen ja tavara liikenteen koulutukset keskenään yksiin, joten kummankin puolen koulutukset ainakin suurimmaksi osaksi käytävä erikseen. Taitaa jäädä toinen päivittämättä ainakin joksikin aikaa...:rolleyes:
|
Pitäis riittää samat lätinät eli ennakoivaa ajoa vaikka se 5 päivää putkeen. Eli ei tarvi käydä kymmentä päivää että kortit säilyy.
Tässäkin on jo aika vahvasti paniikin lietsonta meinikiä havaittavissa. Kaveri soitteli kun oli kuullu"varmalta taholta" että yli 3.5 tonnin paku ja traikku yhistelmäkin vaatisi ko kortin. Eli ei tarvi. Ja finlexistä lisää. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli sinusta tämä on ihan ok homma? |
Lainaus:
Ei tämä koulutussysteemi ehkä maailman järkevin juttu ole mutta ei tähän maailmakaan kaadu. Pieni asia on jälleen saanut aikaan helvetillisen metelin. |
Lainaus:
Mutta ihan idiottimaisia tilanteita tuo silti luo. Tässäpä yksi esimerkki: Minulla on harrasteautona 8 t kuorma-auto. Ajelen sillä välillä työmatkatkin, että ai paikalleen jämähdä. Välillä sitten joku työmailla tarvitsee mun vaatimatonta asiantuntemusta aiheesta. No siellähän pitää sitten käydä. Jos vaikka sitten samalla paperikopioita suunnitelmista pitäisi viedä (suunnitelmat siis myytyä tuotetta silloin) tai vaikka joku kilon painoinen kilke auton hytissä, niin suuri rikollinenhan silloin on! No, ei sillä käytännön vaikutusta, kun mulla ei ole viranomais- eikä virkamiesuskontoa, niin siinähän valvovat. Mutta joka tapauksessa täysin turhaa rahastusta koko homma. Eikö sekin jo sen kerro, että kelpaa, että samaa koulutusta käy kaikki tarvittavat päivät..? |
Lainaus:
Oisko tuosta apua tuohon ongelmaan? |
Justiinsa tuo pykälä sopi meidän firmalle ja äkkiseltään sopisi myös vmt:n tapaukseen, eli ei tarvetta pätevyydelle ??
|
Joo, lakihan on ihan niinkun se luetaan. Meille kouluttajat vakuutti, jotta esim. sähkömies saa kuljettaa kamojaan kuorma-autolla ilman ammattipätevyyttä, kunhan käyttää laitteita vain itse. Ja muuttuu rikolliseksi heti, kun joku muu lainaa kuljetettua porakonetta. Tai koneyrittäjä saa viedä oman moton metsän laitaan, jos hakkaa sillä pelkästään itse, eli vuoronvaihtoja ei saisi olla.
Mut tuossa pykälässä on nyt tuo aikalailla vapauttava lause "ei ole päätoimista työtään". Periaatteessa pyöräkonekuski voisi käydä ajamassa soraa "sillon tällön" ilman ammattipätevyyttä, jos on päätoimisesti lastari. Tai päätoiminen eläkeläinen voisi kanssa tuon pykälän mukaan tuurata ilman ammattipätevyyttä. |
Lainaus:
Aivan höpöhommaa koko direktiivi, pelekkää rahastusta vain. |
eli ei taida taas olla kellään "oikeaa" tietoa, vaan luetaan lause ja tehdään siitä oma päätelmä. sitten SITÄ tietoa jaetaan kaikille oppilaille.
ja sen jälkeen tulee tien päällä ongelmia... |
Puuliittohan pyysi lausunnon koskien noita metsäkoneen kuljetuksia ja se meni jotakuinkin niin että kuljettaja saa siirtää koneen ilman ammattipätevyyttä jos ajaa myös siirron jälkeen vuoron sillä koneella. Jos taas viet sen koneen vaikka hallille huollettavaksi ja huollon tekee joku muu niin silloin pitäisi olla ammattipätevyys. Hieno systeemi.
|
Rahaa ainakin ovat vailla joka risauksesta että sinänsä onnistuneesti on taas keksitty uusi hieno lypsyjärjestelmä... Varsinkin tuo että ennakoiva ajo on ainoa pakollinen kurssi, muuten ihan sama vaikka 4 päivää kävisi työhyvinvointikurssia...
|
mikä kömmähdys on tuo, että voi käydä vaikka ennakoivan x5, tai ennakoivan x1 ja vaikka tieturvan x4 ? eli miten nuo tarvittavien kurssien määrä on kirjoitettu pykäliin?
|
Ei liene kämmi: sillä vain tuetaan tätä rahastusta ja toisaalta tehdään viiden päivän kerääminen aika helpoksi, kun vain yksi pakollinen, jonka saa jumpata vaikka viiteen kertaan ja lopputulos on sama.
|
Onks joku jo ehtinyt oikeasti saamaan jonkun rangaistuksen kuorma-autolla ilman ammattipätevyyttä?
Pikku googlaillu löytyi niin monta mutu-tarinaa ettei oikein mihinkään jaksais uskoa. Pikaisen yhteenvedon jälkeen noiden perusteella yleisin arvio olisi että kuskille tulevan 6-10 päiväsakkoa erityisehtojen rikkomisesta, ajo päättyy ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan ja ajoneuvon luovuttaja saa oman rangaistuksensa. |
Ammattipätevyyden hankkiminen vanhaan C-korttiin?
Nostetaas tätä vähän esiin.
Olisin päässyt tuuraamaan maalaamon autojen kuljetuksessa heidän omalla hinurillaan vaan vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja jos ei ole ammattipätevyyttä joten en voi ajaa. Ymmärrän asian ei siinä mitään. Nyt vaan rupesin tutkimaan jotta mitäs se vaatisi ja maksaisi jos nyt haluaisin vanhaan C-korttiini ammattipätevyyden? Ei oikein löytynyt selvää vastausta? Tommosen kysymyksen ja vastauksen löysin. "Joutuvatko vuosikymmeniä ajaneet kuorma-autokuskit koulunpenkille? Kyllä pääsevät. Ennen 10.9.2009 C-luokan ajo-oikeuden hankkineet vapautuvat perustason ammattipätevyysvaatimuksesta, mutta heitä koskee jatkokoulutus. Jatkokoulutus (5 päivää) on käytävä 10.9.2014 mennessä." C-korttini olen saanut ennen 10.9.2009 enkä ammattipätevyyttä ole hankittu 10.9.2014 menessä. Mitäs vaatisi ja tulis maksamaan jos sen ammattipätevyyden haluaisin nyt näin vanhoilla päivillä? Mistäkä löytisi vastaus tai tietoa? t. Ismo Ämmä |
Tommosta löyty trafin sivulta.
Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen. http://www.trafi.fi/tieliikenne/amma...yys/kuljettaja Ja linkki ajovarman sivuille jossa kanssa tietoo. http://www.ajovarma.fi/ammattiliiken...ipatevyys.aspx Mutta varmaan tuolta ajovarmasta kannattaa kysyä miten toimii. |
Lainaus:
|
Käytännössä tuo menee silleen että käydään istumassa se vaaditut viisi direktiivi päivää ja sitten haetaan kortti ja tadaa sitten sitä ollaan ammatti-autoilijoita:D:D:D Kurssipäivät maksaa noin 150€/päivä ja siihen viranomais/korttimaksut päälle eli hintaa tulee noin 800-1000€. Pikkasen on rahastuksen makua kun kuitenkin ittelleni kurssitin ja tentin liikennöintiluvat viime syksynä ja joka tapauksessa pitää nuo direktiivi päivät käydä istumassa.
|
Ammattipätevyyden hankkiminen vanhaan C-korttiin?
Joo niin mäkin vähän laskeskeli jotta karvan alle 1000,- maksaisi.
Tarvii harkita. Eipä kyllä joka C-kortin omaavalla työttömällä kuskilla ole varaa moista maksaa omasta pussistaan. Mitenkäs sitten jos suorittaa sen ennakoivan ajon kurssin ensin niin saako jo sen jälkeen ajaa ammattiajoa jo ja suorittaa ne loput rahastuskurssit 5 vuoden sisällä? t. Ismo Ämmä |
Jos on ennen määräpäivää ajettu C/D-kortti, niin viisi päivää koulutusta ja ammattipätevyyskortin hakuun. Ei vaikuta oletko käynyt kouluja ennen tuota ammattipätevyyden määräpäivää 10.09.2014.
E: Kaikki viisi on oltava käytynä ennen pätevyyskortin hakua. |
Ammattipätevyyden hankkiminen vanhaan C-korttiin?
Kiitoksia.
Nämä selvitti asian. Eli 1000 euroo rahaa ja kaikki viisi kurssia käytävä ennen kuin saa ammattipätevyyden. t. Ismo Ämmä |
Halvimmalla taitaa päästä jollekkin trukkikorttikurssille tai hygieniaosaamiskorttikurssille. Sen voi käydä sitte vaikka neljä kertaa ja yks ennakoiva ajo.
|
Itseasiassa Ensiapu 2 oli suhteellisesti halvin kurssi, siitä sai kaksi päivää satasella..
|
Ja vielä....
Ja muista et jos lähet hinuria ajaa nii siul pitää olla tieturvakortti !!! Ne mitkä muut on tarpeellisia ni seleviää sielt hinuriliikkeestä kysymällä.... Oikeasti pakollisia direktiivipäiviä ei ole kuin ennakoivanajon päivä..... Ja muut sit sen mukaan mitä työssäsi tarvihet....
|
Muistakee
Kysykeepä sitten saatteko työvoimakoulutuksen tukea TE keskukselta tai KELA:lta. Ettei välttämättä tartte itse kaikkea kustantaa:rolleyes::)
|
Ammattipätevyys?
Kyselin tänään jotta kuinka nopeasti saisi tuon pätevyyden hankittiua ja mitä maksaa?
845,- kaikkineen ja kahdessa viikossa kuljettajan ammattipätevyys plakkarissa. Täytyypä tosiaan kysellä TE toimistolta ja Kelalta saiskos tuohon jotain avustusta? t. Ismo Ämmä |
On se kyllä ihan tolkuton määrä rahaa täydestä paskasta.. :mad:
|
Itselläni olisi kaikenlaiset pätevyydet ja kortit(EA2,tieturva1/ADR-kappale+säiliö, yms yms) mutta töitä ei saa kun puuttuu työkokemusta. Mistä sitä saa? :confused:
|
Mulla on kans kortit ja pensselit ja vähä kokemustakin mutta tarjolla vain pimeitä tai ajoajan ylittäviä ihme huuhaa"töitä".. Herkempää vituttas :D
Tosiasiahan on se että hyvissä hommissa pysytään nyt vaikka väkisin eli niitä ei ole tarjolla, ne työt mitä on jossain "julkihaussa" on semmoisia missä polttaa ajokorttinsa tai ittensä ja ei kun uutta uhria hakuun vain.. Nykypäivää.. |
Ammattipätevyys?
Te toimistossa sanoivat jotta avittavat kyllä työtöntä työnhakijaa asian tiimoilta.
t. Ismo Ämmä |
Tässä yksi etelä-Helsinkiläistä syntyperää oleva kuski ihmetteli ton ammatti pätevyyskortin hintaa ja sano et itte kävi sen hoitamassa lahden toisella puolella aikaa meni kursseihin vajaa viikko ja hintaa niille kortteineen n.100€ tää on tätä yhtenevää eurooppaa:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Virossako?
Joo, tästä olen kuullut puhuttavan vaan mitään tarkempaa en asian tiimoilta ole löytänyt?
Vielä hurjemmassa tarinassa hinta on sama 100,-, mutta aikaa meni vaan päivä??? Onkos jollakulla tarkempaa tietoa asiasta? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Ja miksei olisi eikös se pykälä ole niin, et koulutus pitää hyväksytysti käydä, eli loppu tentti mennä läpi Meilläkin työturvassa oli pari heppua jotka tuli 15min. vaille tentin alkua ja tenttivät, läpi meni ja kortti postissa kotiin Ainoo mihin menee aikaa on ennakoiva, mul on pien epäilys, ettei heillä ketkä ilman kallistuksen vakaajia ja maastorenkailla ajelevat talvella ole ongelmaakaan päästä läpi Paitti jos viron puolella sen saa tenttiä simulaattorissa niin on vielä nopeempi, istuu kyytiin ajaa lenkin ja seuraava lennossa rattiin Sit samalla jos utelis tähän, et paljon lie sit virossa maksais suomessa kelponen ajokortti BeCEDE hyväksynnöillä |
No tuo ennakoivan ajon koulutushan käytiin teoriassa läpi, eli ihan luokassa istuen, eikä tuohon sisälly tenttiä. Meillä nuo koulutuspäivät järjestetään firman tiloissa ja kyllä koko päivä on pitäny istua, ei käy että suorittaa vaan tentit,,,,ei saanu myöhästyäkkään paljon tai ei kelvannu direktiivi päiväks. Kouluttaja sano viel että trafin edustaja voi tehdä "tarkastus" käyntejä. No näin ainakin homma meni ihan virallisesti.....tiiä sitten miten noita järjestetään muualla.
|
Lainaus:
Muuten ei kelpaa. Eikä mitkään saunaillatkaan kuulemma käy vaikka talo kohtasesti räätälöidyt käy.:D |
Lainaus:
|
Joo,tiiän tätin,oon ollu sen kursseilla,kuljettajan hätäensiapuun,riittää se 7 tuntia,mutta jos haluat sen first air kortin,se on 8timmaa.
|
Itsellä nyt "toinen" kierros käynnissä, käyty nyt työturva ja Adr taitas olla seuraava,,,
|
Miulla meni jo ADR vanhaksi, enkä uusi :D
|
Kujettajan ammattipätevyys.
Eli, onkos se nyt sit näin.
Ilma ammattipätevyyttä saa kujettaa omalla kuorma-autolla omia tavaroitaan. Ammattipätevyydellä saa tehdä työksesi kuorma-auton kuljettajan töitä. Saakos ammattipätevyydellä kuljettaa omalla kuorma-autolla muiden tavaroita ilman maksua? Esim. Kaverin maasturia? Hakea asiakkaan autoja omaan korjaamoon? Jos ottaa kuljetuksesta maksun niin pitää vissiin olla liikenne lupa vai? t. Ismo Ämmä |
Meille sanottiin töissä että saa kuljettaa vain omia tavaroita, ei kaverin. Firma sitten hankki liikenne luvat.
Minuakin kiinnostaa mikä on virallinen kanta tähän asiaan. Toinen asia mikä ihmetyttää. Kerrottiin ettei saa hinata kaverin autoa ilman liikenne lupaa. Eli jos auto jättää tielle, omistaja hinaavaan autoon ja kaveri hinattavaan. Tuossa ei ole mitään järkeä. edit: Ei taida koskea yksityisiä henkilöitä. |
Käsittääkseni omaatavaraa saa kuljettaa ilman pellehermanni korttia vaikka maailmanääriin jollei ajo ole kaupallista ajoa mutta se mikä tekee ajon kaupalliseksi on tulkintaa jonka jokainen tulkitsee eritavoin.Minäkin jouduin käymään kurssit vaikka ajan omaatavaraa omallakalustolla koska joidenkin tulkintojen mukaan ajan kaupallista ajoa.
|
Lähetin tässä taannoin Trafille kysymyksen tarviiko olla ammattipätevyys voimassa, kuvailin kaksi eri tilannetta joissa meillä käytetään kuorma-autoa ja pyysin selkeän vastauksen tarviiko vai eikö.
Kumpaankaan kysymykseen en saanut vastausta, sain vain otteita lakitekstistä josta tämä pitäisi nyt sitten itse päätellä ilmeisesti. Jos ei kerta Trafilta osata vastata yksinkertasiin kysymyksiin niin jääköön pätevyyspäivät käymättä, kiistellään sitten mahdollisia sakkoja. |
Lainaus:
Hiukan tuli sarkasmia mukaan mutta karkeasti tosi asia. |
Kyllä minä ainaki kuskailisin omia tavaroitani ilman mitään pätevyyksiä,ja samalla tavalla esim siirtäisin kaverin autoa,kun laskisin sen kumminkin vastikkeettomaksi ajoksi,eli raha ei vaihda omistajaa kuljetuksesta.
|
Kuljettajan ammattipätevyys.
TE-toimiston kautta ei saa ko. koulutusta.
Sossu maksaa ehkä jos on sillä pääset töihin. t. Ismo Ämmä |
Omaa kamaa saa siirrellä, kaverin talkookuljetukset sitten vissiin selvitellään hovissa kun eivät kuitenkaan usko ettet saa siitä mitään...
|
Lainaus:
|
??
Onko näin?
Juurikin olin ymmärtänyt että B-kortillisella peräkärryllä saat kuljetella lähes mitä vaan, mutta kuorma-autolla astuu heti mukaan nämä rajoitkset? Vaan yhdistelmän kokonaispaino taitaakin nousta jo C-kortin vaativaksi noitten pollejen kanssa? Vai? t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Ja nämä siis sillä RotkeRamilla,tai Turanaxilla. Perus Bertalla, ja Lantullahan saa touhuta sen minkä haluaa.... |
Lainaus:
|
ens talavena vois ottaa sellasen viikon että eteläsuomesta hakis pitkänrivin kirjaimia, ja pätevyydet päälle. jaa, pittää ola kirjat siellä, no eikait se oo kun kirjat viikoksi sinne. tai sitten epsanjaan?
|
Sitäpä minäkin olen miettiny että jos hakis etelähelsinkistä riittävän määrän aakkosia ja siihen päälle vielä lentolupakirjan ja laivurin paperit olis siellä tovin kirjoilla ei tulis kalliiks.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 12:28 (GMT +2). |