![]() |
Iso Paha Pajero *myyty:(*
Oiskohan se aika laittaa tämäkin ritsa ihmisten ihmeteltäväksi.
Kyseessähän on 1989 mallinen tdic-pajero, huoltoautoksi leimattu pitkä malli. 245000 oli mittarissa ostohetkellä viime syksynä. Alla oli 32" bfg AT ja mukaan tuli jotku leimakumet myös. Luisin ralliratti löytyy kans, on varmaan kallein osa koko autosta. Melkein heti napattiin motti pois nokalta kytkimen vaihdon takia. No, oli joku kainuulainen tein_ite_seppä laittanut pakoputken kiinni lattaraudalla vaihdelaatikon pulttiin ja sehän oli lohkaissut palan kytkinkopasta. Ehjä koppa porro1-nimimerkiltä hankintaan ja taas mentiin. Pakoputkella ja takalämppärillä heitettiin kuikkaa tässä vaiheessa, pörinät oli mukavat metrin putkella. Samalla käännettiin rääkyvä startinkehä nurin ja loppu rohinat hetkeksi. Lässähtänyt perä nostettiin jollain romusaabin jousilla ilmaan melkoisella hep-hepviritelmällä jota en tässä edes julkaise.:D Näillä muutoksilla mentiin vähän aikaa, tehtiin mätähommia ja ottipa se mustan värinkin pintaan kilikolipullosta. Jotain vitosen työvaloja heitin katolle pyörimään ja revin takaa matot pois ja massasin peräloosterin, joka sinänsä oli huono veto näin jälkeenpäin ajateltuna. Mahtaa se massa vaan mädättää pohjaa.:) Takalasiin tuli palstan tarra muistuttamaan tulevasta rakennussuunnasta. Tuli joululoma ja kansi porsi, oli kylmä ja vitutti. Lohkolämmitinkin kyrvähti samoilla tulilla, oli viikon vanha vastus. Pajero peiteltiin nimim. mitsusipin alakertavammaisen kakkoskoppasen viereen odottamaan armahtavaa kevätaurinkoa. Kevät tuli puli puli ja pajerot suli esiin hangesta. Isopahasta napattiin kansi irti ja eihän se ollu halki juur ollenkaan, kaikki esikammiot ja nelonen venttiilien välistä. Hassua miten nuin vain nesteet pääsi sekasin:D Milner offroadilta otettiin uutta osaa lavallinen, kantta ja puslaa ja riippua ja sen sellasta. Viime viikolla poistin ne jousiviritykset ja vaihdoin puslia ja muita hilppeitä perään ja vänkärin puolelta norra poikki perkeles. No, nimim. jyrdenilta ehjä lati hankintaan ja silleen. Kansikin oli loppuviimeksi väärä, koneessa on uuden mallin männät joihin tuo tilattu kansi ei käy. Eipä siinä, uusi kansi tilaukseen ja toinen myyntiin/varastoon. Tänään oli kuriiri käyny nakkaamassa kannen perille, joten viikonloppuna alkaa totinen pedon herättely taas. Muistinkohan kaikki. En varmaan, mutta tästä on hyvä jatkaa kuvien kera, kunhan muistaa kaivaa ne esille ja pistää tänne. Suunnitelmia on ja vaikka kuin paljon, mutta rahaa ja aikaa toteuttamiseen valitettavasti ei. Jatkoa seuraa. |
Lainaus:
|
Tässä aika lailla kaiken kertova foto aikojen alusta. Kohtalaisen hyvät pellit, pikku hommia vaan.
Joo, ja koukun poisto otettiin listalle tämän "jumin" jälkeen.:D http://img84.imageshack.us/img84/1589/33750942.jpg |
Tässä sitten vähän muutosta syksyn päälle.
http://img863.imageshack.us/img863/5467/paje2.jpg Ja paje tosihommissa. http://img542.imageshack.us/img542/1249/paje1.jpg |
mihin toi muka pääsee
|
Lainaus:
Pajerolla pääsee esim. maitokauppaan ihan kätevästi ja jumissa oon ollu soratiellä monta kertaa, ku eihän tuo oo neliveto, eikä siinä ole kytkettäviä 100% lukkoperiä, eikä 38"boggereita ja myllynä ei oo om606 jalkapallon kokosella holsetilla. Vaan asiaan: Jotain näyttäs puuttuvan konetilasta.:D http://img94.imageshack.us/img94/5124/110620111088.jpg By jj90 at 2011-06-20 Onneksi lääkettä oli tulossa. http://img219.imageshack.us/img219/511/180620111096.jpg By jj90 at 2011-06-20 Koska romu rauhoittaa, pukissa pitää olla yks kone pyörimässä aina. Moottoripukki mallia tein isse ja säästin. http://img688.imageshack.us/img688/2...0620111094.jpg By jj90 at 2011-06-20 Se elää! Ilmaushommia. http://img101.imageshack.us/img101/869/pajetaka.jpg By jj90 at 2011-06-22 On tulossa se hetki vuodesta, jolloin pikkukumet on pakko pistää alle.:D http://img847.imageshack.us/img847/6...0620111102.jpg By jj90 at 2011-06-20 Juhannuspyhien jälkeen pikku mätähommat ja alusta tikkiin ja leimalle. Muistas vaan laittaa ajoon tuon pirssin ennen konttorin pihaan kaartamista. Leimaaamisen jälkeen alkaa totinen puskurien ja helmojen muokkaaminen, onneks migin poltinletku antautui eilen.:D |
Dodi. Nyt on jyrdeniltä ehjä norra ja muuta pikku palaa, katsastuskunto on lähempänä kuin koskaan.:D
Helmapalkeiksi on tulossa kaks 50x50x30mm putkea yhteen migattuna, jolloin jäykkyys pitäis olla aika raju, vaikka vaan 3mm seinämä onkin. (Ja työpaikalla on hyllytavarana kyseistä värkkiä. :D ) Keulille 100x150x3mm palkki pikku vesijohtoputkilla maustettuna ja perään 90x40x5mm, kestää tökkiä parkkipaikalla naapurien autoja tolla. Etupuskuri on varmaanki vinssikelvoton kötöstys, mutta tehdäänpä uusi vinssin tullessa. Keulille siis tulossa jonkulaista kiinavirveliä ja alle camskilliltä 31"mutakumia, riippuen rahatilanteesta miten nopeasti. |
Kyllä tolla palkistuksella on jäykkyyttä joo... Näkemässä tallissa on niiden isojen ovien runko tehty toiseen suuntaa hoikemmasta ja oliko 2mm seinällä... Ja eikä oo sillai vääntyneet, vaikka pituutta (siis korkeutta enmempi) ku Pajeron helmassa mittaa... Eli jäykkää on, ja kestää nostaakkin tunkilla suosta ku uppoo...
Ettupuskuripalkkiin sit kannattaa tehdä pieniä viisteyksiä, jotta ei katsurikaan valita. Teräviä kulmia ei saa olla, kun jalankukijat vaarassa sitten. Takpuskurissa sitä ongelmaa ei oo kuullunut olevan ees. Etupuskuriin voi tehdä aukkoo kidalle ja sit pedin siihen taa... Ja vinnsiksi vaikka Juukan miehiltä sitä virveliä, mitä tarjoovat nyt huokeeseen hintaan... Camskililtä renkaat tulee noin viikossa, ja kotiin... tai annettuun osotteeseen. Käyttiksen alla sieltä renkaat niin mulla, kun velinkin Avensiksissa... Nelikkoihin ei oo tarvinut vielä renkaita pahemmin ostella, kun tullut entisen työnaantajan kautta otettua niihin aikoinaan ja ei oo saanu kaikkee sileeksi vielä... Seuraavat tulee Camilta suoraan, ja asennus tehdään itte painotuksien kaa... Ei tarvi maksaa 40-50€:a siitäkään lystistä, kun selviää 5-10€:n hintaan... |
Joopa joo sano kaija koo. Toinen norra nasahti katkipoikki koeajossa, eli olivat ilmeisen kypsiä oloonsa. ->Vaihtoon.
Camskillille lähti eilen tilaus 31" malatesta kaimaneista, eli melko karkea kumi.:D Luultavasti pitoa löytyy tuolle nuhamyllylle ihan koko nokko. Helmapalkit odottais kiinni hitsaamista, sais vaan sen leiman ensin. Maanantaina olis tarkoitus kokeilla tarjota viikonlopun ajan pajottua autoa insinöörin nosturille. |
Ja taas sepitettiin.
Kolme reikää paikoin helmoista ja meinasin polttaa koko pirssin kun takatilan sisusta vähän otti tulta. Vaihdoin toisenkin norran ehjään, johan tuo oli puoliksi poikki.:D Avasin takaperän huohottimen, kun alkoi puskea ööliä kartaanin juuresta. Ole edes tullut koko huohotin mieleen, kun nippa oli poikki ja letku nakattu tankin päälle jemmaan. Pukkasin ohuella poranterällä reijän auki, saas nähdä onko stefa kyrvähtäny paineissaan. Pakoputken turailin uusiksi, saa nähäs kelpaako taka-akselin eteen päättyvä putki katsastuksessa. Putken pää osoittaa maahan kyllä, joten ongelmia ei pitäisi olla. Venttiilikopan kansi ilmeisesti kusi öljyä, joten kiristin sen ja pesin konetilan. Uudet hehkut vaihdoin, oikein berulaiset 12 volttiset ettei nappihehku tapa niitä niin helpolla, kuten kävi edelliselle sekalaiselle 6v satsille.:D Etuvakaajatangon kiinnityksen kattelin kuntoon, kun pultit pyöri painepesurilla kokeilemalla.:rolleyes: Aina jotain pientä viikonlopputurailua, että pysyy mieli virkeänä. (20h pajalla viikonloppuna) On se perseestä, mutta aina niin mukavaa. HUOMENA LEIMALLE!!! |
Ja leimahan se sieltä putkahti, ja kyllä, ilman huomautuksia. Uudet peilit löysi paikkansa ja puskuri tipahti matkan varrelle takaa. Olis semmonen "iso" vetokoukku hiluineen myytävänä siis.:D
Jostain löyty tommoset 33" mutiaiset alle, kun ei meinannu leimarenkailla päästä mihenkään. http://img225.imageshack.us/img225/1147/66481095.jpg http://img10.imageshack.us/img10/9259/96706350.jpg Semmonen mukava yllätys tuli, kun tankkasin tankin täyteen, niin löpöä kusee jostain letkujen lähtöjen suunnilta pihalle. Ei paljoa, mutta näillä hinnoilla ihan tarpeex. |
Tee tai teetä uus matalampi tankki sinne palkkien väliin paksummasta eväästä jos on tarkotus ajella maastossa yhtään enempi. Omasta rutistu aika rumaks yhen kesän aikaan, ihme ettei puhjennu. Ja vakaajat on helppo irrotella pois nyt ku on leimakin saatu :p
|
Lisää kuvia kansalle. Työpäivän päälle lähti viime viikonloppuna hartaasti katsastuskuntoon hierottu vänkärin helma huut svidduun ja tilalle tuli jotain punaista ja makeaa. Helman alle tilaa tuli tuuman verran lisää.
Ekassa kuvassa esiintyy tirehtööri ja auton haltia ite ja muissa kuvissa apukuski-sinkomies-hovihitsaaja nimim. mitsusipi, joka vissiin purkaa rakenteluintoaan tähän, kun oma kakkoskoppane on niin neitsyt viä. :D Tuota tankkihommaa pitää miettiä, alumiinista tigattu tankki, hmmmmmm...... http://img847.imageshack.us/img847/2...0720111126.jpghttp://img32.imageshack.us/img32/2531/130720111128.jpghttp://img847.imageshack.us/img847/6...0720111129.jpg |
Ja mitäs meillä oli töistä tullessa pihalla odottamassa:
http://img191.imageshack.us/img191/7...0720111133.jpg Vanhat 32" saa nykäistä vanteelta ja sutia mangelseihin uutta väriä. Oranssia, vihreää tai jotain siltä väliltä...;) Sitten laitetaan nämä kumekset päälle. |
olisko vanhat 32" set myytävänä?
|
Lainaus:
....ostaostaostaosta....:D |
Mangelseista tuli liikennemerkinpunaset ja jäivät odottamaan kumien päällelaittoa. Aika karamellin näköset tuli, kuvia seuraa.
Ilmavaivat jatkuu, nyt rapsahti kiinapaska imupumpusta letkujen lähdöt vitulleen, joten käyntiinlähtö ei ole kovin hääppöistä. Samoin tankin lähdöt kusee ja herra tietää mikä muu. :D Roplataan roplataan, eiköhän tuo joskus vielä käy kunnolla.(..) Helmapalkit pitäis jaksaa hitsata takaa kiinni, epämieluisaa ajaa kun jalkatiloihin tirraa vesi vanhan helman irroittamisen jäljiltä. Kojelaudan sisään pistin 65mm pahviputkea pätkät, että saa lämpimän ilman sivuikkunoille kans. Helppo homma ja parantaa talviominaisuuksia toivottavasti. Siellähän on valmiit tulpatut lähdöt, joihin vain puikataan putki ja teipataan kiinni. |
Apropoo, korinkorotukseen tilailin palikkaa tossa äsken. Maltillisen 50mm aattelin nostaa, saahan sinne jääkiekkoa väliin jos lisää haluaa.:D
|
Tuo 50mm on ihan passeli jos ei meinaa hurjan julmia kumeja laittaa alle ja sillonki kannattaa varmaan jo ruveta ottamaan kaarista pois ettei tuu hirmu korkee muuten. Lienet varmaan jo perillä tuosta korin korotus hommasta että pitää katella letkut sun muut ettei jää pänninkiin ehkä laajentaa kepin reikää että menee pykälät päälle jne jne. mut aattelin kuitenki vielä huomauttaa tankin täyttö putkesta, itelle kävi niin hassusti sen kanssa että olevinaan katoin että ei oo pänningissä mut yhen safaripäivän aikana oli lupsahtanu irti korin puolelta ja tankki täynnä sontaa ja vettä. Kerkesin kotosalla pestä oikein huolella paine pesurilla ja roippeita pihalta kerätessä honasin että mitäs sviddua. :D
|
Kuvat on kivoja.
Joustoja on kuin rautakangella Siperian pakkasessa. Pari paikan tarvista rungosta löydetty vaihteeksi ja napalukko meinas säikytellä tosissaan melko miehisesti paukahdellen. :D http://img851.imageshack.us/img851/4...0720111138.jpg http://img823.imageshack.us/img823/1...0720111137.jpg |
Vakaajat pois niin alkaa se joustamaan sen vähäisen määrän. Itselläkin on paukkunut nuo napalukot jo tovin aikaa,ajattelin että mennään niin kauan kun kestää ja sitten hitsataan jumiin ja aletaan etsimään manulukkoja.
|
Takaa vakaajatanko lähti katsastuksen jälkeen jo kuikhan, eihän tuo takanen joustanut tuotakaan vähää ennen. Takana ollaan jo iskarien liikeradan päässä, joten siellä on seuraava suunta hakea joustoja.
Kemppiin nuot napalukot pitäis nykäistä vaan on nuljattu melko hyväksi joka_vitun_ruuvi tuosta vänkärin puolen navasta, eli viitseliäisyyttä vaatii alkaa turaamaan.:D(Ja metrin jatkovarren...) |
Lainaus:
|
Mulla olis kaiken kokeneet ja pommin varmat napikset jouten,eikä ole hitsatut!!! Joten jos kiinnostaa niin yhteyttä.
|
Onkos he automaattiset? Sellasia en näiden jälkeen kelpuuta muutakuin ilmaiseksi.
|
Etuperään vaihdoin öljyt vanhojen ripulien tilalle, oli melko karun oloista värkkiä. Pohjapanssari jäi tallin lattialle odottamaan oikaisevaa lekaa ja vahvikepaloja. Jakikselle pitäis turata panssari, mihin hukkaan lie mennyt hän.:D
Etupuskuri+karjis poistettu odottamaan korinkorotusta ja uuden puskimen toteutusta. Molemmat saa ostaa pois jos haluaa, puskuri oli ihan käyttökelpoisessa kunnossa. Mitä nyt päädyt normaalisti ruuveilla ja liimalla kiinni. Kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla kuuluu kolkotus, joka loppuu kytkintä painaessa.:o Painelaakeri paskana? Väljä kytkinakseli? Nyt oisi 700km mittarissa uudella kannella, kohta jälkikiristys kolkuttelee! |
Ai joo, päivitys rumiluksen ulkonäöstä. Ruuvasin tosiaan aamulla kaks kattotääkkiä lisää entisten kaveriksi.
Jonku sortin koppa pitäis katolle sorvata, kunhan jaksaa ja viissii. http://img42.imageshack.us/img42/577...0111146.th.jpg |
Ne napalukot on jatkuva vetoiset. Panssari olis jouten jakiksen alle, kylläkin omavalmiste mutta vahva.
|
Ja postista sai hakea joker:in pilkkomat 50mm koropalikat tänään. Millonhan mulla ois aikaa asennella ne..:D
|
Koulu alko, remonttiaika loppu. :mad:
Pajero saa alkaa pitää ykkösauton paikkaa kun metsästyskausi pyörähtää käyntiin, ja remontin soisi jäävän aika vähälle. :D |
Näin metsämiehen uteliasuuttaan.. Mitäs mies metsästää?
|
Hiirestä hirveen. :D
|
Höö. Sumpelta tuli umpinapikset ja jakiksen panssari, joita mallailtiin paikalleen viikonloppuna. Napikset rokkas, panssari jäi vielä nurkkaan odottamaan lekaa ja pientä muokkausta.:) Samoilla savuilla kannen jälkikiristys, uusi lohkolämppärin vastus, lohkon ja syylärin huuhtelu, uudet nesteet, uusi nokka-akselin steeffani, venttiilien välysten säätö, jakomerkkien tarkistus, ennakon säätö aikasemmaksi, lisää syöttöä ja irtipoikki revenneiden pakoputken kannakkeiden korjaus (kiitti vitusti biltema).
Tuo kannen jälkikiristys oli kyllä ehdottomasti tarpeen, osa pulteista oli todella löysällä. Ja calixin laatu petti, vastus oli aivan puhdas ja kirkas, mutta eipä vaan pelaa kun vesiastiassa koitti. Onneksi on kuitti tallella. Hyvää rapaa löyty maastosta, se on maastotunkin osto tällä viikolla..:D Kukkoteerikin tuli ammuttua, oli hyvä viikonloppu! |
Se korinkorotus ei ole paha homma, tässä hiukan ohjetta jos tarvis:
http://www.mitsubishi4wd.com/oppaat/korotus.htm Takajouset sulla on hiukan väsyny, ne kun laittaa, niin ei takapuskuri ota niin herkästi kiinni joka paikkaan. |
Eihän tuo olekaan, inspiraation vaan vaatii, että saa palikat alle.
Jousetkin on vaihdettu noista ihan überveltoista vähän parempiin ja takapuskuri nakattu kuikkaan, jolloin ei rappaa perä maahan koko ajan. Soan tohon vois rakennella, niin noilla veltommilla olis perä aika sopivan korkuinen. |
Lainaus:
|
Voihan se tuokin olla, kytkinakselissa on senverran kulunut pykälä.. Varmaankin sorvia ja holkitusta pitää tarjota jos joku päivä jumppaa laatikkoa..
|
Oliko siinä panssarissa tapahtunut jonkulainen muodon muutos???
|
En vaan saanu sitä istumaan, oli siinä kiikun kaakun että olisi mennyt paikalleen. Jos etupään laittoi hollille, takaa jäi viis kuus milliä irti palkista se kiinnityslatta. Pikku hommia, kun yksi kiinnitysruuvien kierteistä meni vielä porsimaan irroittaessa. Sekin vielä..:p
|
Nyt on panssarit paikallaan pikku modausten jälkeen.
Maastotunkki mallia kiina ja fiskarsin lapio lähti motonetistä mukaan eilettäin. Jonkunlaista tanssilavaa pitäis katolle rakennella, ettei kaikki paskat pyöri kabiinissa. Jakopään öljykylpy ei talttunut vieläkään, vuotakoon sitten saatana.:mad: Illalla etupanssaria asentaessani ja öljyisen rapaveden valuessa suuhun, mietin että olisipa mitsumiehellä helvetissä edes vähäsen helpompaa kuin tojotamiehellä... |
Tuolla jakopäässä ei muuten toimi mikään muu stefa ku timantilta ostettu.Koitettu on.
|
Kaipa tuo on pakko nöyrtyä ja hakea orkkis nokan tiiviste, syö nuo remmit varmaan ajan kans tuo ööli.
|
Viikonloppuna tuli jopa ajeltua jonkin verran, ihan hyvin pörrää. Matalahan se on ja jumii helposti, mutta kyllä on mukavoo. Kaimanit repii pehmeät paikat hapettaessa läpi vähän turhan helposti..
Pimeäkin meinasi välillä olla, eli lisää valoja katolle... Kävin marmoritiskiltä hakemassa nokkaan stefan, jokohan se tuolla pitäisi sitten. Samaten pa-suodatin löytyi uusi, tämä taattua laatua edustava suomalainen tarvike.:D |
Jakopään stefaremontti tehty, tottakai sekalaisilla tiivisteillä. Konepellin saranoiden ruuvit antautui, niin pukkasin konepellistä läpi 10mm pultit ja kiristin niillä saranat kohdilleen.
Astetta hienompi vika löytyi, kun laitoin mittaristoon jostain kumman syystä puuttuvan polttoainevalon paikalleen. Aina kun painaa jarrua, syttyy polttoainevalo ja käryää mittariston sulake. Makeampi homma on tämä.. Syystäkin se lamppu on karsittu pois käytöstä.:D Tänään vois johdottaa lisäpitkät uusiksi keulille, että näkee ajella näissä ankeissa syyskeleissä. |
Ei tässä kai auta muu kuin alkaa etsimään vikaa sähköistä, mittariston sulake käryää tasaisin väliajoin..:mad: PERKELE!
|
Eikös siinä ole toimiva pa mittari mistä näkee tankin täyttöasteen? Mihin siinä valoo tarvitaan,vaik tiedän tässä taannoin käyneen yhdelle datsunille niin ku oli pakkivalot korjattu ni 2 päivää sen jälkeen palo kaikki sähköt ;)
|
No eihän sitä valoa tarvikkaan, mutta kun se kyrväyttää sulakkeen nyt ihan ilman sitä polttimoakin.. :D
|
Lainaus:
|
Mä vaan aattelin, ettei polttimon laitto paikalleen olis korjaamista sanan varsinaisessa merkityksessä..
|
Lainaus:
|
http://forums.offipalsta.com/showthr...469#post826469
Joopa joo, sulakeonkelmaan löytyi ratkaisu tossa linkin topikissa. Pakkianturihan se siellä maadoitti. Pimeyden laskeuduttua korjaaminen jäi huomiselle. Voisi kokeilla myös sen polttoainevalon polttimon laittamista takasin, sillä kun ei ilmeisesti ollut mitään yhteyttä sulakkeen palamiseen, sattuipa vaan sopivaan kohtaan oire ja muutos järjestelmässä. ps. Kaimanit ei ole kovin kummoiset talvirenkaat, 40km/h on ihan sopiva matkavauhti.:D |
Konttiin heivattu 2x10" subit ja niille vahvistin+jakosuodin. Siivosin samalla koko auton, vain kaksi täyttä muovikassia täysin turhaa rojua ja roskaa.
Keulapään valaistusta suunnittelin uusiksi, lisää tulee 2 lisäpitkää ja 2 työvaloa, nämä kattotelineeseen. Johdotuksen kanssa mietin, josko vetäisi katolle virtaa "isolla" 20 mm^2 kaapelilla ja rakentelisi releytykset ja muut himmelit vesitiiviiseen laatikkoon katolle. Kabiinista ohjaukset 7-napasella peräkärrykaapelilla yhtenä kyrpänä ulos, niin vähenisi se johtohelvetti sisältä jonkin verran. |
Nah. Tulipa turailtua, eli korikorotus 50mm. Takapään kiinnikkeet on kyllä melkosen haperoa, kuten koko taimmainen poikkipalkki. Helppo laittaa palikat väliin, kun vaan vääntää korin kiinnikkeen edestä.:) Seuraavana on varmaan pikku mätähommia, kun mahtuu nätisti hitsaamaan. Tulis vaan kesä niin olisi lämpimämpi maata lattialla.
Mahtuu tupakkiaski kaaren sisälle ruttaantumatta :D http://img51.imageshack.us/img51/989...1221224603.jpg Jarruputkia en lähtenyt taittamaan ollenkaan, vaan pistin pirran pyörimään ja tein tilaa putkille. http://img220.imageshack.us/img220/7...1221182733.jpg |
Taas mennään! Tuossa viimeisimmässä kuvassa ton kirkkaimman valon kohdalla oleva "pikku" mätä paljastui oikein kunnon reijäksi, 30cm x 10-2cm. Tai olihan siinä paikka, joka lähti liitämään parilla sorkkaraudan kopautuksella, vain pikku reikä oli näkyvissä.
Tuohon paikkaan oli laitettu massaa sitäkin reilummin, mikä hitsisaumassa oli säästetty. Haiskahti ihan kevyesti katsastuspaikalta tuo värkki, kun materiaalikin oli jotain 1,5mm rosteripeltiä. Nyt on 4mm plootusta kunnon paikka ja maalit ja massat lämpimään pintaan niin varmaan kestää sen mitä muutkin haperot tossa vehkeessä. Ei varmaan ensimmäinen mutkan kohdalta laho maasturin runko, kun pakkaa tuota muta-hiekka-ruoste-suolapaskaa aisan täyteen niin siinähän muhii. Kuvatkin tähän löytyisi kunhan vain saan koneelle. |
Kuvat rungon paikkuuksesta:
Pikku reikää näyttäisi olevan? http://img337.imageshack.us/img337/4...1808476201.jpg Heppaillaanpa paikka päälle. http://img850.imageshack.us/img850/6...1223184100.jpg Maalia niskaan. http://img337.imageshack.us/img337/9...3201259734.jpg |
Joulupäivän iltana alkoi puskurijumppa. Vanha puskurinraato pihan perältä talliin ja laikka laulamaan.
http://img195.imageshack.us/img195/8...5161636343.jpg Sopivat palat, noin 13 cm päistä pois ja päätyihin 4mm lätkät tilalle. Vanhat kannakkeet 60mm korokkeella takaisin paikalleen. Tottakai kaasu loppui mikistä tähän vaiheeseen. http://img688.imageshack.us/img688/4...5161614101.jpg Vähän vesijohtoputkea ja valmista mutkaa niin tämmönen siitä tuli. http://img593.imageshack.us/img593/4...1225183539.jpg Pikku fiksausta vielä ja sitä migin kaasua niin kyllä tuo varmaan ihan välttävän hyvä on. Nuo kumilortot lähtee kuubaan kyllä ja pikku tuki tuolle paksulle putkelle puolentoista tuuman putkesta niin avot. Saapa nähdä malttaako tuota jättää noin simppeliksi, lopulta tähän varmaan hitsataan koko romulaari ja 4kpl lisävaloja, vetolenkit ja liftin teline.:D Väriksi tottakai liikennemerkinpunainen vanteiden tyyliin. |
Nonii, näköjään se meni vinssipedin askarteluksi.:D
|
Lainaus:
|
Sähkövirveli mallia kiinamötkö. Jonku sortin peti pitäis tulla mukana vinssissä, pitää vähän mallailla sitten kun pääsee pajottaan.
Katolla oleviin valoihin olisi uudet kaapelointivärkit valmiina ja snorkkelia varten olis rööriä ja mutkia myös. Hankaloittaa harrastuselämää, kun ei ole tallille muutaku 250km.:D |
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net...70251420_n.jpg
Töttöröö, tollasta väsättiin tämä päivä. Kaipa se välttää.:D https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net...59409403_n.jpg |
Eilettäin tuli laitettua myös ilmavaivoja kuntoon ja huonon käynnistyvyyden aiheuttaneet jutut poistuivat.
Tossahan on mulla hüco-kopio siirtopumppu, jossa letkut kiinnitetään aivan ylimaallisen huonoilla ja kepuleilla laipoilla ja sieltähän se nappasi ilmaa ainakin. Pieni haitta käynnistyksen kannalta vissiin oli myös liian pieni perussyöttö.:D Pidensin tankin täyttöputkea ja huohotinta, oli vähän letkut turhan tiukalla korikorotuksen jäljiltä. |
Hohoo, jakolaatikon ketju hyppii yli vedättäessä. Sekin vielä.:rolleyes:
|
Lainaus:
|
Timanttitiskiltä hiukkasen rapeahko 600€ uusi ketju, ihanan kallista. :D Sama se on alkaa zoomailemaan jostain jakista joka oisi tikissä. Tamgearsille pitää kyllä laittaa kyssäri noista ketjuista, jos olisi hieman asiallisemman hintainen sieltä.
|
Mulla olis kokonaanen pikkuaski ylimäärääsenä pistä yv jos kiinnostaa
|
Ei kellään olis hajua mitkä on vetoketjun speksit tässä ykköskoppasen isossa laatikossa?? Jos jollain olisi irrallaan loota niin olisin melko kiitollinen mitoista, eli rattaan leveys, hampaiden jako nokasta nokkaan ja lenkkien määrä.
|
Laitetaas nyt jotain semmosta projektin edistymiseen liittyvää, eli tuli hommattua L200 vaparin imusarja coolerin siirtoa varten. Ajatuksissa on rakentaa uusi 2" ahtoputkisto ja istuttaa vakiocuuleri keulalle vinssin ja releboksin kaveriksi. Viskoflektin heitto kuubaan ja korvaaminen termostaattiohjatulla sähköflektillä tilan saamiseksi on varmaan edessä, jos vaan suunniteltu syylärin siirto taaksepäin toteutuu.
Tuohon L200 imusarjan huohotinputkeen meinasin istuttaa m12 tai m14 banjoliittimen, josta saapi ryöstettyä painetta hukkaportin kellolle, ahtomittarille ja vaikka juuttuvasiipisen ohjaukseen. Saa nähdä jos projekti nytkähtäisi todellisuudessa eteenpäin tuossa hiihtolomalla, kun ulkomaanmatkakin peruuntui..:o Oluen voimalla vaan pitää yrittää suunnitella kaikkea hienoa kaupunkikaksion hämärässä, kun ei talliin pääse.:D Jakiskin pitäisi pudotella alas, perkeles, eikö mitään muuta...:D:D |
Aika sissi saat olle että pelkän jakiksen tiputat pois,ja ennenkaikkea että saat sen vielä paikoilleen. Siinä nimittäin on sen vaihteensiirtäjän putkisokka kovin vittumainen laittaa paikoileen jo lattiallakin,saati sitten autossa paikoillaa ollessa,ehkä helpompi puottaa koko pökäle lattialle niin samalla katsoo kytkimen,kampuran takastefan,silmälaakerin kunnon sekä vp hammaskehän kuluneisuuden.
|
Jotain pikkusta olis nakerreltu, takapäähän uusi poikkipalkki 90x40x5 palkista.Tankki heivattiin kuubaan odottamaan fiksausta ja perärutkun 20l bensatankki kabiinin puolelle väliaikaisratkaisuksi.:D
Uudet kaapelit startille 50 neliön kaapelilla ja vinssille 70 neliöistä. Maadoitukset myös kuntoon. Solenoidiboksiin pitää vielä vaihtaa vahvempaa jöötiä virralle, että saa hyödyn irti kaapeleista. Vinssi on paikallaan ja ruokottoman näkönen vinssipuskurin tekele myös. Laturilta lähteviin kaapeleihin laitettiin pätkä uutta kaapelia ja suojattiin kunnolla, oli nimittäin melko lahot ne eristeet ja toinen kaapeli jo poikki. Onneksi oli vetäytynyt kuoreensa eikä jäänyt sätimään pitkin konehuonetta...:rolleyes: Oli "korjattu" ABIKOLLA se kaapeli aiemmin!!!! :D Eihän tota teipin alta edes erottanut ennen ku oikeen tutkaili. Ja tätä kirjoittaessa hokasin, että se laturin perseessä oleva kumisuoja jäi laittamatta paikalleen.:D Kaikki liitokset tehtiin puristamalla ja pienellä määrällä tinaa. Suojaus kutistesukkaa, akkunapavassua,kurttuputkea ja tesan mustaa erkkaria. Akunkengätkin tuli vaihdeltua uusiin ja hienoihin. |
http://img85.imageshack.us/img85/9062/dsc0061nn.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/7017/dsc0071it.jpg Mitä rumempi, sen parempi..:D |
Saiskohan tuota rullakitaa vähän syvemmälle,on aika ottavalla paikalla nyt? Miksi leikkasit rungosta nuin paljon pois,oliko kenties laholahovikkaa:D
|
Se rullakita on lähdössä verkonpainoksi kunhan jäät sulaa, liukukidan saa tuohon puskimen tasalle. :) Peti oli tehtaan mallia, en lähteny palomaan sitä ja muokkaamaan kitaa lähemmäs.
Olihan siellä jonkunlaista mätää, aivan laho koko paska siis. Korikannakkeet irtipoikki, isoja reikiä koko palikka täynnä ja muutenkin pehmeä koko perä. |
Lainaus:
|
Nyt siinä ois palkki paikallaan persiissä ja maalit+massat päällä. Jotkut vinotuet vielä pitäisi askarrella sinne alkuperäisien suunnille. Kohta pääsis taas ajamaan, tällä on kohta 3000km rullailtu oston jälkeen.:o:o Hintaa siis remppoineen kaikkineen reippaan euron kilsa+polttoaine. :D
Laitoin oravasuodattimen(merceedeksen) tohon polttoainelinjaan ja uuden takaiskuvenan, nyt pitäis päpättää hyvin. Pitää katella ton kidan myymistä, varmaankin tuo seisoo tossa tuomiopäivään asti..:D |
Mites muuten on, eikös tässä pitäis olla jakolaatikon vasemmalla puolella laatikon kiertymistä estävä tukikumi? Semmonen rinkula..
"Uusi" mercuryn tankki pelaa hyvin, käy tosi nätisti kun ei ole ilmavaivoja enää rasitteena. Vielä plasticpaddingilla pitää sipistellä läpivientejä viimesen päälle.:D Kuvaa en edes kehtaa laittaa... Latausjännitekin nousi puolen voltin verran uusilla liitoksilla ja kaapeleilla, startin piristymisestä puhumattakaan. Valotkin kirkastui.:) Huonoa on vaan se nakuttava jakiksenketju, estää aika lailla neliveto päällä ajelut.:( |
Lainaus:
|
No kun siellä ei ole kuin jakiksen kyljessä kaksi reikää ja rungossa semmonen haarukka missä on ollut jotain kiinni joskus. Haarukan toisessa reijässä oli vielä nippuside, jota en ole itse laittanut eli syyttävä sormi osoittaa jotain edellistä seppää.. Kiertymisen rajoitteena oli toiminut jakiksen panssari ja vääntösauva.:mad: Siinä zoomailin ja päättelin että vääntösauvat on vaihdettu(muistaakseni tästä oli puhetta autoa hakiessani) ja käikäle otettu edestä pois. Ja on sitten jäänyt sille tielleen.
Oisko kellään ystävällisellä kuvaa minkälainen rakennelma siellä on ollut, että voisi kopioida. Tukikumi on jo jemmassa, kun milneriltä tuli tilattua semmonenkin ilman tietoa todellisesta tarpeesta... Nyt siellä on parista latasta ja kumipalasista tehty tuki, ei ole vaan kovin hyvä kun koko auto jyrisee tuhannen auringon voimalla tyhjäkäynnillä.:D |
Lainaus:
|
Samaa paskaa, eri omistajat:D Keulapäässä on öljypaskan alla kiiltävät tehtaanmaalit ja perästä ihan täyttä ripulia.:D
|
Lainaus:
Tankin siirrän kanssa sisätiloihin. |
Mahtaakohan sisälle asennettu turvatankki ja sille fiksut peltikuoret, täyttö ja huohotus ulos tietty, olla leimakelpoinen esitys.. Kun ei millään hotsittaisi tuonne alle mitään tankkia alkaa pajottamaan. Toisaalta sopivan ison turvatankin hinnalla tekee jo melko vankan tankin alustaan mustasta värkistä. 3-4mm pohjalla jos tekisi, niin saa olla melko kyytiä että menee puhki. Ja on tuo 92 litran tankki aivan turhan iso, kerää vaan vettä turhaan kun pohjalla on aina se opiskelijabudjetin 15 litraa..
|
Lainaus:
Tuo pitkänpajeron runkohan ruostuu siksi keskeltä taaksepäin,kun koneesta vuotava öljy ei enää lennä niin kauas runkoa suojaamaan:D |
Lainaus:
|
Uisaatana, ei oo pahan hintanen tankki vaikka laskee hitsarin kossupullon päälle tohon. Ja mulle piisaa vaikka mustakin tavara..
Jakolaatikko otettiin pois pahaa ääntä aiheuttamasta tossa illan päälle, hyvinhän se sieltä hyppäsi pois vaikka ekaa kertaa oli miehet asialla. Ketjussa oli ihan jonninverran löysää, melkein sai keskeltä puristettua yhteen.:D Huomena voikin mittailla ketjun speksit ja ihmetellä Tamgearsin Timon kanssa mistä saadaan uusi halvalla. Stefat pitää tilailla jakikseen myös ettei tarvitse heti olla aukomassa uudelleen. |
Ja samalla uusii ne etuvedon akselin laakerit (tais olla 2x6303) ja sitten sen pääakelin takimmaisen (tais olla 6909 uralla)... Laakerit pieni kustanus enään tossa vaiheessa, ku ketjukin menee uusiksi... Itse tilasin Kurikasta Teollisuuspalveluta noi laakerit silloin omaan, tulee Saksalaista/Sveitsiläistä tekoa sieltä.
|
Paljonko tuli kustantamaan laakerit? Kun ei niitä viittis ostella jossei nyt ihan todella halvalla saa.. Kun ihan tikissä olevan tuntuiset oli nuo vanhatkin. Stefat näyttäis olevan nelisenkymppiä ja parikymppiä keppien suojakumet, ne oli ihan lahot...
|
Oho...
Lainaus:
Olikohan ne kolme laakeria jotain 80€:n luokkaa kuluineen...Ku kuitnekin tilasin muualta, kun en paikallista kauppiasta (Vianor) viittinyt olla asialla vaivata (missä nyt harvemmin enään tulee käytyä ennään). En vanhojen "viallisuudesta" varma ollut, mutta ku jakis auki ja sattu sopivasti laakeri löytyyn ni vaihdoin... Oho... Timanttitiskin steffatko sinne on menossa ku tollasta hintaa joutuu pulittaan? Omaan ku mitoilla paikallinen (ei Vianor) varaosalafka touhus ni oli alta 20€:a molemmat ja ihan Japsi tuotetta kumpanenkin oli. Itse viimeksi suojakumin viallisuuden korjanut Volvon hammastangon suojakumista napatulla pätkällä... Tosin Nissanissa, kun siihen Tamgearsilta ois tullut kulujen takia kalliimmaksi omansa ottaa mitä toi Volvon suojakumi kustansi paikallisessa lafkassa (EI Vianor). |
Siis tuo 40 jököä on yhteishinta kaikille akselitiivisteille, viiskikö niitä nyt oli. Se vaihteensiirtäjän stefa ainakin menee vaihtoon, kun jousi löytyi tallin lattialta poljettuna. Pitää nyt katella ja suunnitella mitä ton kans tekee, tänään on ohjelmassa suunnittelua ja pirkotusta.:D
|
Jaa... No sitten...
|
Yöllä tuli putsailtua jakolaatikkoa päältä ja sisältä ja puhkastua kolmen tuuman kakkaputkelle reikä lokasuojaan, eli snorkkelia olis tuloillaan. Se on vissiin se kuviosahalla pellin sahaaminen mikä nyt jyskyttää ohimossa..:D
|
Lainaus:
http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsub...jpg?hash=61006 |
Vilkun yläpuolella töräytin pyöreän reijän ja sipistelin reunalistalla. Tähän olis joskus tulossa pelti+kumi levikkeet eli ei näytä silloin niin ulkonevalta. Lekaahan sille sisälokarille tuli myös annettua, että mahtuu rööri olemaan. Ja lopulliset mutkat saa muotoiltua ja sialla liimattua kun saa maalin kuivaksi ja seuraavat lomat päälle, eli pääsiäisenä viimeistään.
Menee taas suunnittelun ja osien hankkimisen puolella jokunen aika koulun takia. Onko tuo kurttuputki etran tuotteita? |
Lainaus:
|
Tsajaa, eipä löytyny tamgearsilta ketjua. Eli käytetyn ostoksi menee.:( No, kunhan jollain saa tuon nippuun ja ajoon, kestää jos kestää. Stefat uusiksi ja kovaa ajoa.
Ketjuhan tosiaan on 41 lenkkiä, 1,75" leveä ja 3/8" jaolla, jos jotakuta kiinnostaa. |
Ketju tuli hankittua käytettynä. Mitenhän muuten on, pitääkö tuohon jakikseen laittaa alkuperäiset tiivisteet noile kansille, kun tuli raapaistua net vanhat pois. Periaatteessahan sieltä menee välykset vääriksi pelkällä liimalla kasattuna, mutta mahtaako olla mitään väliä?
|
Lainaus:
Nyt ois kasa tiivisteitä jakikseen tulossa ja ketju on oottamassa asennusta. Siinäpä taas edistystä pitkältä ajalta, eli aika köyhää.:rolleyes: Käyttöopeliinkin pitäis kansinahka vaihtaa, kasitappinen voimapeli.:) |
Noni, jakolaatikko paikallaan jälleen.. "Uusi" ketju oli paljon jämäkämpi verrattuna vanhaan, joka ylsi jakolaatikon reunoihin ääriasennossa. Eikä paukuta enää, eli jokseenkin onnistunut remontti.:D Kasasin laatikon liimalla ja nakoin kaikki simmilevyt pois kun ei enää ole tiivisteitä välissä, nyt välykset jokseenkin huoltomanuaalin mitoissa.
Hehkulle ja öljynpaineelle kötöstelty merkkivalot kojelautaan ja pikku sähkövikaa taas korjailtu, oli sisävalon johto hapertunut poikki kuskin puolen b-pilarin juuresta. Snorkkeli löysi paikkansa. Kone ei ihan sammu hanskalla tukkimalla, mutta eipä sinne ihan roiskevesi mene sisään enää. Kohta voi siis jopa miettiä maastossa ajelua, kun on etuveto edes jotenkin käytössä. Vinssin solkkuboksin johtoja pitää vähän pidentää jotta saa senkin fiksusti sijoitettua ennen rapakelejä. |
Pikkusen taas nyrjähti hommat eteenpäin, tankki suli esiin hangesta ja sille tein temput.
Karsin ne lahot putket siitä päältä pois ja hitsasin yhden läpimäränneen reiän umpeen pikku paikkalapun kanssa. Pikkuputket katkaisin noin 10cm pitkiksi ja liimasin umpeen plasticpaddingin ja letkunpätkien kanssa. Putsasin tankin päällysosan ja maalailin rostexilla ja pintaan musta kilikoli. Pohjaa en sen kummemmin maalaillut, ei siellä maali pysy kuitenkaan ja oli onneksi melko ruosteeton. Tankin laippaan joutui imupuolen putkea fiksaamaan, se kun meni irroittaessa juuresta poikki. Tankin päältä jäänyttä putkea kiillottelin puhtaaksi ja hakkasin sen vasaralla vanhan putken sisään ja juureen siisti torttu plasticpaddingia. Liimasin laipan kiinni tiivisteliimalla ja niin on leimaamista varten ehjä tankki, metsähommat kun tuntuu sujuvan tuolla sisätankilla mainiosti. :) Kaasua painaessa tuntuu kierrosten laskeminen sujuvan melko hitaasti tyhjäkäynnille, liekkö seisoneet talvidiesselit jumittaneet pumppua. No, eiköhän tuo vaiva lähde puolella litralla 2töötä tuohon 25 litran tankilliseen. :D Muijallekin kävin antamassa maasturikyytiä soramontulla, ääntä lähti kuin särkänniemessä vaikka paikat nyt oli semmosia minne pajerolla uskaltaa yksin lähteä hapettamaan.. :D |
1 Liiteet
Joo, sateisen vapaapäivän aikana uudistin vinssin sähköpoksin kaapelit metrin mittaisiin 50 neliöisiin, entiset oli jotain 25 neliöistä, eli luulisi virran kulkevan ainakin samalla lailla. Samalla raksin langattoman ohjaimen rasian pois tilaa viemästä.
Mahtaakohan tuo vinssin toiminta häiriintyä, jos raksin ton ylivirtasuojan pois käytöstä? Mahtaako niitä edes olla kaikissa vinsseissä?? Eli siis tuo oikean puoleinen poksi.. |
Itse itselleni vastaten, se poksi on alijännitesuoja. Tuli huomattua kun anturijohto ei ollut jännitteellisessä paikassa kiinni, niin eipä vinssi pyörinyt kuin kierroksen maksimissaan. Eli suoja pelaa kuten pitääkin. :rolleyes:
|
Sivu luotu: 19:50 (GMT +2). |