![]() |
|
Jeep XJ kysymyksiä ja vastauksia -ketju
Oon jo kauan miettiny, jos tekisin oman rakennustopicin jeepistäni, mut ku tääl palstalla on jo valmiiks sata samanlaista ja hiukan hienompaa ni jalkoihinhan se vaan jäis. Ujosti ehin kuviakaan ottamaan, joten aattelin, et ehkä itteäni ja muitakin XJ-kuskeja palvelis paremmin tällanen yleishyödyllinen ketju, jonne voi heittää XJ-aiheisia kysymyksiä ja gurut voi sit niihin vastailla jotain nerokasta.
Alottelen ite kysymällä eturistinivelien vaihdosta. Kaikkihan näitä on varmaan tehny, mut kuis on - onnistuuko vaihto lennosta, vai pitääkö kirvottaa vetarit työpöydälle? Sain alustavissa tutkimuksissa sellasen ensivaikutelman, että ajanhammas on narauttanu pallonivelet ja ohjausvarren pultit sen verran tiukkaan, ettei kierrettä enää erota mutterista. Voi olla että ei pysty enää avaamaan rikkomatta. Periaatteessa tossa ristikon kohdalla vois mahtua jotain tekemään irrottamatta vetariakin? Ja jos tarttee irrottaa vetarit, ni mistäs löytyis tohon jarrulautasen puoleiseen kuningaspulttiin sopiva avain? On ainaki kohtuu iso, ilmeisesti 12-kulmanen erikoismutteri. |
Palloniveliä ei tarvi avata. Pyörännavan kun purkaa pois edestä, niin vetari tulee siitä kolosta läpi.
|
Ei välttämättä tarvitse ottaa edes vetaria irti etunavasta, avaat vain ne kolme navan pulttia sieltä kääntöpään - vai "mikäse-knuckle-nytonkaan" kotimaan kielellä - takaa. Sitten vain lämpöä kehiin (ei liikaa!) ja varovaista vasaralla naputtelua pulttien päihin. Jätä pultit reilusti sinne knucklen sisään, ei tartte olla kuin pari milliä rakoa knucklen ja pultinkannan välissä - jätä vielä hylsy pultin päähän niin ei tuhoudu pultit - pikkuhiljaa se napa pulpahtaa ulos. Vetari tulee sieltä sitten kokonaan ulos napoineen.
Vielä helpompi tähän on jos uskaltaa koittaa, niin laitat sopivan hylsyn ja jatkopalan pultin päähän siten että jatkopala osuu akseliputken "kiinteään" osaan. Sitten vain kone käyntiin ja käännät rattia, ohjaustehostin hoitaa voimanannostelun puolestasi, ja mukavan paukauksen saattelelemana napa on irti knucklesta :D Kun pistät navan takaisin paikalleen niin hinkkaa ruosteet vastinpinnoista pois hienolla hiekkapaperilla, ja sitten REILUSTI (!!!) lämmönkestävää vassua (kuparitahna on aika kova sana) väliin. On sitten helpompi avata seuraavalla kerralla. Samoin niihin kolmeen pulttiin hienovarainen voitelu. Navan takapuolen pultit on alunperin 12- kantaisia, eli tarttet 12- kantaisen hylsyn. Muistaakseni ovat 13mm, mutta jos/ kun ovat ruosteessa, niin naputtele 12mm tai ½" hylsy siihen niin ei pyöristy kannat ja ala vituttaamaan isosti :D Vetarin pään iso mutteri on tavallinen 6-kantainen, olisko ollut 32mm vai 36mm. Se on sitten tiukassa... edit: Ja kokemuksesta voin kertoa, että 20 vuotta vanhat pallonivelen pultit kyllä lähtee auki ainakin jotenkuten. Itse töhötin niitä aikani kosaanilla kuumaksi, sen jälkeen kiinteä t- varsi jatkolla kiinni, ja reilu rykäisy varren päästä. Auki lähti eikä pyörähtänyt pallonivelen akseli knucklen sisällä. Sen jälkeen lähti melkein käsin ruuvaamalla. Sama kaikissa neljässä. Knucklea joutui vähän suostuttelemaan 5kg massavasaralla molemmilla puolilla ennenkuin lähti irti, mutta antautui lopulta kun tarpeeksi antoi lämpöä pallonivelen kohdalle ja naputteli. Ei tarvinnut edes hirveätä voimankäyttöä :) |
1 Liiteet
Tossa ny viel kuva siitä isosta erikoismutterista. Mittasin halkaisijaks max 44mm ja min 41mm (kuvion kärki - pohja). Pitää käydä motonetissä ihmettelemässä siihen sopivaa avainta.
Niistä levyn takana olevista pulteista sain kannan kooksi 15mm, mutta niissä tosiaan on kelpo kerros ruostetta päällä. Saattaapi tosiaan olla 12mm avaimella avattavissa. :D Onkos sitten niin, että kun tuon navan irroitan, niin vetari tulee sieltä jo ulos? Vai pitääkö murikasta päästää mehut ulos ja avata vielä jotakin? Avoinhan tuo etudifferentiaali mulla vielä on. :( |
Ota tosta toi sokka ja hattu pois ni alla on kyl muistaakseni ihan 36mm mutteri. Avautuu kyllä kiltisti kun laitat renkaat takas kiinni ja vaihteen pesään ynnä käsijarrun. Sitten vaan reippaasti vääntöä ja auki on.
|
Lainaus:
Kato etuperän öljyntäyttöpropun korkeutta ja kato sitten missä on vetarin alareuna, se selvittänee tarviiko ölpät valuttaa pois ;) ja juu napa kun on irti niin koko vetari tulee ulos. Ei tartte irrottaa mitään etuperän sisältä.. |
Tähän onkin hyvä kirjotella..kun ei mee herkästi OT.
Kelit on ollet lämpiminä ja niin tuntuu autokin olevan. Milläs kohdin muilla huitelee lämpömittarit? Mulla tuntuu nousevan nopeesti puoleenväliin, siihen 100 kohdalle ja jopa vähä ylikin ihan kevyessä maantieajossa. Auto siis tuo XJ4.0 HO -92 - En edes muista mitä viimekesänä, helteillä näytti, mutta jotenki tuntui että kylmempänä kävi. - Nesteet vaihdettu ja järjestelmä huuhdeltu 1/10 ja n. puolet "vaihdettu" pakosta 1/11 kun lämppärin letku meni. - Vuotoja ei ole ja neste ihan normi vihertävää No..tää ei nyt pahin ongelma oo...Akku ilmeisesti meni eillen loppuun! Tai startti...Tai molemmat. Parin pv ajan oon ihmetelly kun niin hitaasti pyörittää käyntiin. V mittari yleensä siinä 14 kohdilla eikä vaikutusta valoilla tai tuulettimella. Nyt kun olin töihin lähdössä illasta nii just siihen punasen yläreunaan nous voltit ja ei pyörähtänykkään. Kaivoin tallista RedTopin, jossa tietenkään ei virtaa ollut tarpeeksi...Naapuri oli onneks kotona ja sain auton kaapeleilla käyntiin. Mutta vasta sen jälkeen kun iskin vasaralla starttiin. - Olisko nii että akku heikko ja startti menossa? yhteensä sitte teki sen ettei käynnistyny. Positiivista kuitenki se että mun autoista on akut tai startit hajonnu yleensä kovilla pakkasilla. Eipä tartte näpit jäässä ruuvailla :D |
100 astetta taitaa olla se normilämpö tossa. Olisko siinä joku 98 asteen termari ja lämmöt käytännössä sitte 90-110 asteen välillä heiluu. Itellä ainaki nousee tosi nopeesti siihen 100 asteen tuntumaan ja pysyy siinä kiltisti vaikka kuinka rasittais konetta.
|
Jahas..joku mömmö vastaillu tähänki ketjuun...Noo lämmöt saa sitte olla mitä on. Termari muistaakseni +92.
Käynnistysongelma ratkesi. Päivällä herättyäni ja runsaasti kahvia juotuani aloin starttia irrottelemaan. Auto siis aamusta käynnistyi suht hyvin ja töistä pääsin... Pientä ongelmaa teetti startin irroittaminen, se ylempi pultti, jonka kanta sojottaa taakse olikin 15mm kun alempi 14mm...Ei millään meinannu saada avaunta mahtumaan. Startin kun aukaisi niin aika pahassa liassa oli. Parit hiilet myös kuluneet. Runsaalla puhdistusaineella ja paineilmalla sai kuitenkin ihan näppärästi puhdistetttua ja laitoin uutta vaseliinia välityksiin. - Nyt alkoi pyörittämään kuin Berlusconi Italian oikeuslaitosta :D Yhden laturinkin sain lainaan ja lataukseen pistin toisen Optiman, pitää vielä kokeila sitä huomenissa. |
Ristinivelet on ny vaihettu. Ei ollu edes mikään paha rasti... Yhteensä 6h meni nuiden vaihtamiseen yhteensä.
Etupäässä oli ennen ristinivelten vaihtoa aika pahasti välystä. Molemmista ristinivelistä oli kaks laakerikuppia pettäny ja sylkässy laakerit pihalle. Nyt kun vetarit on uutta vastaavassa kunnossa taas niin välys ei oo vieläkään täysin poissa. :( Mistähän tota sitte seuraavaks kannattais lähteä metsästämään? Etuperään oon vaihtanu öljyt ihan pari kuukautta sitte enkä sillon rekisteröiny murikassa mitään välyksiä, kulumaa, tms. Etukardaania pystyy käsin keikuttelemaan n. neljäsosakierroksen verran edestakas. Liikkeen pysäyttää murikasta kuuluva kilkahdus, eli varmaankin ring/pinion ottaa vastaan. Ei kai noin iso liikevara normaalia ole? |
Moro..
Yksinkertanen kyssäri eli tökäsin talvella etukulman sisälle autosta ja sieltä levis joku alipaine säiliö ja heittelin mettään niin uus kausi ku taas alkaa niin mitäs virkaa sillä pöntöllä nyt sitte ois?? lukkoa jos ohjaa niin ei pahemmin vaikuta ku oon pultannu kiinni.. |
Lämmityslaitteen läpät ei käänny jos ne letkut tulppaa...muuta en ainakaan omassa XJ:ssä huomannut kun pönttö oli väliaikaisesti irti.
|
Lainaus:
|
aa..no nyt tietän..jos jollekulle on jääny ehjä nurkkiin niin voin ottaa vastaan..=D
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Miknä etuvastus (sytkä, suuttimet?) on siinä kuskinpuolella jarrutehostimen vieressä? Näyttää johtojen kuoret hieman sulaneet, niin voisi nekin nyt uusia...
|
Lainaus:
|
Iskari pohdintaa
Tuli pitkään ihmeteltyä ns. renkaan täyttöventtiiliä takapuskurissa, mutta nyt kun letkuja seuraili niin ne pääty takaiskareille. Mitkä iskarit nää on ja mitä "iloa" on paineistuksesta? Painetta oli mittarin mukaan n. 4,5 baria. Kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture...045095&thumb=1 http://forums.offipalsta.com/picture...045095&thumb=1 |
Taitaa olla kuormaa kantavat iskarit, joilla voi tasata takapään korkeutta kun on paljon romua kyydissä. Eli vähän niinkuin vaikka jossain farkku- volvoissa, mersuissa ja opeleissa ollut (missä tosin systeemi on automaattinen).
Todennäköisesti joku neropatti ne on tuonne ruuvannut siksi, kun XJ:n takajouset on lässähtäneet. Itse repisin noi helvettiin, ja jos sen jälkeen persaus laahaa maata niin kauppaan ostamaan uudet jousipakat.. En olisi kovin luottavainen myöskään iskarin yläpään kiinnikkeiden kestoon tuolla systeemillä, ne kun ei ole tässä autossa tehty kantamaan kuormaa. Jos Cherokeehen haluaa jotain peräpään korkeuden tasaussysteemiä, niin fiksuinta olisi rakentaa ilmapusseista apujouset joko suoraan jousipakkojen ja koripalkkien väliin, tai mieluummin yhdellä pussukalla banjokopan yläpuolelle ja tehdä sinne kunnon kiinnikkeet/ vahvikkeet. |
Kyssäriä..kyssäriä.. Kaikki XJ:n omistajat varmaan on hokannu kuinka luotettava toi alipaine lukko härdelli on etu-akselissa,joten ajattelinkin että kun kerran vaijerimalli maksaa ihan helv.. sairaita että onko joku koittanu tehdä korvaavaa sähkösenä?? suhteellisen helppo ois työstää mutta en sitte toimivuudesta tiedä..
|
Lainaus:
Eikä "posi-locker" mikään kallis ole, halvimmillaan vaikkapa mopon/ prätkän takajarruvaijeri + sopiva kahva minkä saa lukittua johonkin päin ohjaamoa. Muutama kymppi siis menee maksimissaan. Netistä ohjeita löytyy pilvin pimein YJ:hin ja XJ:hin.. Yksi hyvä keino on myös käyttää oik. puol. vetaria sellaisesta D30:sta missä ei ole katkeava vetari. Joku stefa siellä akselissa piti vaihtaa jos sellaista käyttää, mutta ei ole tarkempaa tietoa kun ei ole tarvinnut turata. Toki tuon alipainekellon voisi korvata joko sähköllä tai paineilmalla, mutta aika turaamista se on? Helpointa varmaan olisi lukita kiinteästi asentoon "lukossa", koska ei siitä mitään haittaa ole. |
No ite ajelin viime talven niin että pulttasin sen kiinni ku ei hätä muutakaa keksiny ku oli helv. kylmä ja piha talli..:D mutta nyt aatellu et oiskohan syytä tehä sille jotain. aattelin kyllä vetästä taakke ainaki kempin mutta kannattaako xj:ssä laittaa eteen kemppiä vai kuinka käyttäytyy?? ja joo tiedän ettei oo kaikkien mieleen mutta kokeillaan ensin näin ja parannellaan sitte..:)
|
No ite ajelin viime talven niin että pulttasin sen kiinni ku ei hätä muutakaa keksiny ku oli helv. kylmä ja piha talli..:D mutta nyt aatellu et oiskohan syytä tehä sille jotain. aattelin kyllä vetästä taakke ainaki kempin mutta kannattaako xj:ssä laittaa eteen kemppiä vai kuinka käyttäytyy?? silloin ois mukava ku sais on /off asennon pelaan ees varpilla..
ja joo tiedän ettei kemppi oo kaikkien mieleen mutta kokeillaan ensin näin ja parannellaan sitte..:) |
Lainaus:
|
Oiskohan noita sitten ollut Euroopan versioissa, tai jotain maahantuojan lisäämiä härpäkkeitä? Tietääkseni tuollaista ei ole ollut tehdasoptiona saatavissa ollenkaan, mutta voin toki olla väärässä..
Upcountry- paketissa noita ei ainakaan ollut, mutta ehkä sitten joskus tow- pack:in mukana olisi tullut? Olihan osassa tow- pack versioita aikanaan (~'87-'89) jenkkimarkkinoilla myös D44 taka-akseli ja tiheämmät välityksetkin. Uudemmissa taas ei. ..ja onhan XJ:hin saanut tehtaan optiona vinssinkin joskus :eek: |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sarjassamme lisää hämäriä kysymyksiä:
XJ:n akseleissahan on yhtä sun toista rojua roikkumassa akseliputken alapuolella syyttä suotta. Voiko niitä jotenkin järkevästi siirtää pois tieltä? RC-autoissa on joskus iskareissa nähty kaikenmoisia vivustoja ja onpa formuloissakin jemmattu iskarit jonneki sisuksiin. Semmoset on käyny mielessä. Takana ainakin ois akselin seudulla suht hyvin tilaakin, jos iskarit ois palkkien välissä poikittain peräkkäin. Edessä tukivarren kiinnikkeet varmaan kannattaa enemmänkin jatkaa sopivan liukuvan muotosiks siirtämisen sijasta? Lukotkin ois varmaan kiva asentaa jossain vaiheessa, ainakin eteen ihan kabiinista ohjattavaa mallia. Taakse nyt voi jotain halvempaa harkita kun sen jatkuva päälläolo ei ole niin kuolettavaa. Näitten tekeminen tietty sitoo jonkinverran henkistä ja maallista pääomaa akseleihin, joten ennen päätösten tekemistä ois hyvä tietää onko niitä jotain syytä vaihtaa. Nyt mulla on Dana 30 ja Dana 35, jälkimmäisestä en ole ihan varma onko c-klippiä vai ei. Käsittääkseni kestävyyden puolesta kummankaan suhteen ei mun käytössä ole odotettavissa suuria ylläreitä. Tässä nimenomaisessa autossa ei tarvita jättirenkaita eikä superultrajoustoja, enemmänkin tavote on kyetä etenemään kartalle merkittyjä teitä myös siellä, missä tien käsite on vähän laajempi ja ajatus tien hoidosta herättää kummastusta. Tulevaisuuden rengastus siis noudattelee linjaa 31"x10,5" AT. Ajoharjottelumaastona toimii Kulmakorpi, josta ihan kaikkia paikkoja ei tulla kaarien ja sukellusvarustuksen puutteessa koluamaan. |
Lainaus:
Iskareita et kyllä itsessään ihan helpolla jemmaa mihinkään, mutta jos ajaisit ilmatikuilla tai coil-overeilla niin teoriassa olisi mahdollista kun rittävät nivelsysteemit tekisit. On noita jossain jenkkilän vehkeissä näkynyt vähän samalla periaatteella kuin juuri formuloissa yms., mutta aika turhaa normi käyttöautossa. Etuakselin tukivarren kiinnikkeiden alle/ eteen hitsaa sopivat laput, niin tulee sellaiset pulkkamalliset liuykusysteemit. Riittää enemmän kuin hyvin normikäytössä. |
Joo pulkkaliukua aattelin riittäväksi omaan ajokkiin. Jos takaa iskarien kiinnitykset muokkaa niin alkaahan se about riittää. Meinaa toi henkinen mopo livetä aina näitä pohtiessa :D
Entäs sitten toi lukkohomma? Tai siis eteen lähinnä kai kyseeseen tulis Arbi tai Oxi, onko jälkimmäisestä kellään kokemusta? Onko taakse jotain suosituksia tai vältettäviä? Kompuran varmaan voi sijottaa jonnekin muuallekin kun konepeiton alle? Siellä on aika pirun ahdasta jo nykysellään ja arvelin jättää sinne tilaa ilmanpoistovirityksille ja ehkä kenties bensalämppärille. Ilmanpoistovirityksissä aattelin ettiä lokarista semmosen paikan, missä ilman virtaus menee sopivaan suuntaan. Tähän sitten lyhyt putki ja sopiva flekti auttamaan hitaassa ajossa. Ettimisessä arvelin soveltaa purjeista tuttuja lankoja ja nipparoida lokariin jonkun halvan kameran kii, ajella jonkin aikaa ja kattoa videolta löytyykö paikkaa. Jos tällä ei irtoo ratkasua niin täytyy keksiä vaikeempia. Stetson-Harrison-estimoin tässä jo, että lokarin etuosasta löytyis sopiva alaspäin suuntaava paikka virtauksen ja paineen puolesta. |
Onkos hyviä vinkkejä käsijarrun säätöön? Ei oikein huvitittaisi tuo Factory Service Manuaalin "otettaan momenttiavain ja tsekataan vaijerista momentti" -tyylinen ratkaisu. Oisko kaheksan naksua kahvasta ylös ja vaijeri tiukalle, tarkista että rengas ei hankaa kahva alhaalla, jonkinlainen säätö???
|
Itse takajarrut pitäisi säätyä automaattisesti (jos sattuu systeemi toimimaan), mutta jos on vaijerissa löysää niin sieltä auton alta vaan kiristelemään sopivasti käsijarrukahvan "alta". Ei tosiaan kannata liian tiukalle, kihnuttaa muuten vielä jarrut vastaan. Näppituntumalla se menee.. :D
|
Jotain tämmöistä kaavailinkin. Kiitos teorian vahvistuksesta...
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...3593&page=4#94 |
onko joku kokeillu paljonko toi 2.1td kestää ahtoja, ihan käytössä?? koittaa ajaa se loppuun ennen ku vaihtaa isompaa.. luulis kestävän reilun baarin..
|
jako loota kettuilee
xj tiputtaa etuvetoa pois hitaalla nelikolla ajaessa onko jollain ollu samaa
vikaa aikaisemmin ? kyseessä on vissiin np242 mutta se lodju missä on fultime asento. mikäköhän siellä voisi olla vikana? |
siirtäjä kulunut . vaihda ennenkuin hajoaa koko ska
|
Miulla on yksi 242 osina ja ihan ok kuntoisilla kytkentäholkin hampailla.
|
Dana30 kysymys...
Mitenkäs kun oli mielessä laittaa etuperään joku lunchbox-lockeri... Pystyykö sen kanssa ajamaan normaalisti asfaltilla takavedon kanssa, vai aktivoituuko se joka käännöksessä? Jos tuollainen automaattilukko toimii vain 4-HI ja 4-LO asennossa (mulla on np231), niin sittenhän se vois olla ihan just mun juttu. :D
Takanaki tuollainen olis varmaan tehokkaampi ja varmatoimisempi ku originaali kitkalukko. |
Lainaus:
Takana on myös lock right ja sen kyllä huomaa käytössä, joskus meinaa nykiä kun yrittää sika hitaalla vauhdilla takavedolla mennä esim huoltiksen pihalla. Mutta edelleenkään en kadu noitten laittoa, saa nähä kuinka ahistaa talven jälkeen :D Edit: noilla lukoilla saa kyllä aika reippaita paukkeita ja kilinöitä aikaseks kun lukot irrottaa kaartaessa, jne. Meinaa osa kanssa ihmisistä säikkyä kun liian lähelle sattuvat :-) |
Pika kyssäriä pukkaa jälleen..
kokeilen tohon varaosa metsä xj:hin korotusta ja eteen tulee 2" korotus puslat sinne jousien päälle..mutta kannattaako taakke laittaa 50*50 rautaa pakan ja akselin väliin..vai laitanko lisä lehden?? Niin ja toinen kyssä, jos laittaa xj:n alle 33/12.5/15 renkaat niin millä ET:llä pitää olla vanteet?? vakio vanteilla näyttäny olevan edellisen omistajan toimesta 31/10,5/15 ja kuskin puolelta syöny kaikki palat pois käännellessä. |
12.50 leveillä renkailla suosittelen 8" leveätä vannetta ja -12ET:llä (levittävät siis). Saattaa silti ottaa alkuperäisiin alatukivarsiin kiinni kääntäessä. Myös 10" vanne -44 ET:llä käy, mutta niillä tulee renkaat vielä reilummin ulos kaarista :D
Alkuperäiset tukivarret on todella heikot eikä kestä oikein mitään ilman vahvistamista - parempi on vaihtaa kokonaan järeämmät tilalle vähintään alas mitkä on ekana ottamassa osumaa. Edessä korotuspalojen käytölle ei ole estettä, takana ei kannata käyttää. XJ:n pakat on alunalkaen melkoisen heppoista kamaa, ja korotuspalojen käyttö vain lisää axle wrappia takana -> tuhoaa äkkiä niin lehdet kuin ristikotkin. Laita mieluummin täyspitkä lisälehti. |
Olikos se niin, että vm. -90 XJ:hin käy suoraan saman ikäisen WJ:n alatukivarret? Eikä ota rengas kiinni eikä katsuri vittuile?
|
Kyllä pitäisi käydä, ja vittuilua ei tule koska tukivarret on akselimassoiltaan painavammasta autosta. Jos nyt sattuu olemaan todella ilkikurinen katsuri niin pidä varmuuden vuoksi ostokuitti mukana että voit todistaa varsien olevan WJ:stä :D
edit: ..ja taisi nuo WJ:n varsien puslien metalliset holkit olla ihan hitusen leveämmät kuin XJ:ssä, mutta niitä on helppo vähän rälläkällä sipaista kapeammaksi. |
onko TimoLla takataskussa mitään paperosseja mikkä auttais mua leimalla ton alsutan kanssa ku tuntu olevan taas vähän vaikeeta, joutuu selitteleen ettei ne tyvihyväksynnät noin vanhoja tiemmä koske jne...
|
Lainaus:
Toinen juttu: Vanteilla saisi levittää orkkiksesta vain 15mm per puoli, joten edes -10 ET:llä ei saisi läpi, saati -44:lla. Omistani mitattuna orkkiksista -10 levittää luokkaa tuuman, joten nöy wäy. Kaveri toisaalta leimasi juuri noilla -10 vanteilla oman XJ:nsä ja etupäässä oli vielä levikkeet (leveysmillit otteessa), joten eipä niistä orkkis-ET:istä kannata liikoja konttorilla huudella, kunhan vain näyttää jotenkuten inhimilliseltä rakennelmalta. Jos ET = -44, niin voi olla selittämistä saadakseen läpi. Mutta eihän niillä ole mikään pakko ajella konttorille tai edes tiellä. Rasittuu laakeritkin suotta. Kannattaa muuten sitten säädellä niitä pultteja sieltä etupyörien sisäpuolelta, niin ei käänny renkaat liikaa ja syö paloja sisäreunasta saati särje huonossa paikassa vetaria/ristikkoa... :cool: Niistä katsurikin alkaa jo huomauttaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F39C...imuutoksin.pdf /Joukka |
Mie sain 31 leimattua 7 x 15 -10 vanteilla ja skannatulla winhesterin up country lapulla
cherokee 2000 |
Lainaus:
|
Simpukan kiinnityspultteja?
Mistähän kannattaisi kysellä pidempiä simpukan kiinnityspultteja? Tai edes alkuperäisen mittaisia? Alkuperäinen pultti on 7/16x14x4.00. Löytyyhän tuollaisia ja pidempiäkin Grade 5 tai 8.8 pultteina, mutta kun alkuperäiset on Grade 8, eli 10.9 vastaavat, niin kai siellä sellaiset pitäisi sitten olla...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kiitoksia vastauksista! Pitääpä kysellä noista ruuvikaupoista ensin ja jos ei mistään löydy, niin sitten Jamantilta alkuperäiset. Pidempiä tarttisin siksi, kun meinasin koripalkin ulkopuolelle tehdä pikkuisen vahvistusta ja eipä noissa alkuperäisissä näyttänyt liiemmin ylimääräistä mittaa olevan. Yksi pultti tietty katkesi sitten vielä irroittaessa, niin ei sitten ole kaikkia alkuperäisiäkään. Se pultti katkesi, kun oli niin tiukasti siihen alumiiniseen adapteriin hapettunut.
|
Ei löytynyt pultteja Vantaan kiloruuvista eikä Ruuvikulmasta, tilattavissakin olisi ollut vain 8.8:a. Tuumacid olisi voinut toimittaa, mutta ei ollut varastossa nyt ja toimitusaika olisi ollut n. 3 viikkoa. Witraktorilta sitten CAT-varaosamyynnistä löytyi heti ja kuulemma tuollaistakin pulttia olisi ollut yhden päivän toimitusajalla ollut saatavissa 11 tuuman pituuteen asti. Eikä tuoltakaan ostaessa mennyt edes konkurssiin.
|
olis semmosta onkkelmaa tarjola että oon ostamassa vanteita kaiffarilta ja pitäs saada et tietoon mutta vanteissapa sitä ei ole merkattu joten viittiikö joku mitata 15"/ 8" vanteesta paljonko on milleinä matkaa kiinnityspinnasta ulkokehään yms..
tarttisin siis ET-10 vanteet noissa vanteissa on tälläset ku: kiinnityspinnasta sisäreunaan 9cm ulko reunaan vannetta 14cm |
Mulla on alla 15x7 vanteet ja niissä sisäreunaan matkaa 15cm ja ulkoreunaan 7,5cm. Hippusen vaikeata ottaa tarkkoja mittoja, kun on kumit päällä. :(
|
Lainaus:
|
Hyvä, hyvä ja kiitos vaivannaöstä superonille..=P
|
Ajattelin tuossa iltasella heittää jakolaatikon takas Jeepin alle uusine välityksineen ja samalla varmaan pitää nostaa myös tuo jakolaatikon huohotinletku katon tasalle perän huohottimien tasoon niin heräs kysymys vaihdelaatikosta:
Onko tuossa AX-15 loodassa huohotinta? Ei meinaa löytyä räjäytyskuvista enkä muista moista nähneeni eilen illalla kun jakoloodan siitä irrotin... Jos sieltä sellanen löytyy niin pitänee sekin hoitaa ylemmäs samalla kertaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kiitoksia! |
Taasen lisää ruosteisia osia, jotka tarvis saada irti toisistaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...592235&thumb=1 Mihin suuntaan tuollaisen vetokoukun pitäis antautua? Vasta kilosella vasaralla paukutellu joka suuntaan eikä mitään vastausta... |
Minä vähän luulen että ilman hirveätä määrää lämpöä ja jotain jättikokoista lekaa tuo ei lähde mihinkään - ja silloinkin varmaan antautuu auto eikä koukku :D Mulla oli edellisessä XJ:ssä ihan samanlainen, enkä edes yrittänyt irrottaa kun katsoin sitä ruosteen määrää mikä tuolla välissä oli. Itse koukun rungon kiinnityspultitkin oli niin ruosteessa että kun alkoi avaamaan niin joka ikinen niistä katkesi...
|
Lainaus:
|
viikon kun ruiskit sinne väliin kärpänkusta (crc, wd40 tjsp) sinne väliin aamuin ja illoin niin se lähtee sillä kilon lekallakin... mahdollisesti sitä lämpöä sit kaveriksi ja aukipäin kun väännät ... mut se ottaa sen viikon aikaa
|
Lainaus:
|
Onko kuvia millä on XJ:hin laitettu ET-44 vanteet "laillisen näkösillä" kaarilla?? tuli näköjään hiukan pihalle..ja toinen..saako nyt siis olla 2" palat pakkojen välissä kun menee leimalle?? eikös se nyt ole ihan laillinen korotus??
|
2" palat jousien välissä on muutoskatsastuksella hyväksyttävissä oleva korotus
|
Tollanen siitä tuli, 2" emusarja alla +2" korotuspalat..notkuu apparin etupää koska ei kuvassa vielä valmis..http://i1004.photobucket.com/albums/af165/slurpa/gt.jpg
http://i1004.photobucket.com/albums/...slurpa/gt1.jpg kyssäri onkin että eikös se nyt riitä kun jostain vaikka muovilistasta tekasen tonne levikkeet mitkä ulettuu reunimmaisen palan kohalle?? |
No riittää ja riittää, jo 8" leveillä et -12 vanteilla on tiukkaa saada leimalle koska leveys muuttuu liikaa ulospäin. Raideleveys saisi kasvaa max. 30mm alkuperäisestä ja autoa muuten levittää 100mm = max. 50mm levikettä per puoli lisää.
Paljos sulla muuten on sisäänjoustoa rajoitettu, taitaa raapia joustoissa aikas miehekkäästi leikkelemättömillä kaarilla :D |
ei kauheemmin ole rajotettu ku meinaan leikata ne kaaret tosta orggislokarien ulkoreunojen tasolta asti pois ja sitte käyrä kokkeilemassa.. ja leimalle on tosiaan 31"..
|
Pakoputki rämisee ja tankin vieressä on ahdasta. :(
1 Liiteet
Kertokaapas viisaammat, estääkö minua jokin lakipykälä katkaisemasta pakoputkea heti tuon viimeisen kannattimen perästä ennen takajousen riippua?
Onkos tuossa tarpeellista olla 90 asteen mutka alaspäin vai saako putken pää tässäkin sojottaa suoraan taakse, niinkuin "tavallisissa" henkilöautoissa? |
Lainaus:
|
Muistaakseni se meni jotenkin näin....
-Mihin vain -miten vain -kunhan ei osu auton runkorakenteisiin tai muihin auton osiin -elikkä juuri tuo 50mm kaikkiin suuntiin about :) Tämä siis koskee kai??? M1G ajoneuvoja tai jotain |
Saat katkaista sen vaikka ennen taka-akselia ja taivutat pään 45° alaspäin, kelpaa (niin mulla on Comanchessa)!!
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Peräöljyt ja lisäaineet
Minkälaisia kokemuksia eri peräöljyistä ja kitkalisäaineista porukoilla on noissa XJ:n kitkaperissä? Itellä auto -91, eli liekkö perässä se trac-loc.
Itellä oli edellisen vaihtokerran jäljiltä Mobilube HD:tä ja sitä Jamantin kauppaamaa Crownin kitkalisäainetta. Tuntu että piti ihan hyvin eikä "takellellu" risteyksissä käytännössä ollenkaan. Nyt vaihdoin viikko sitten öljyt, ja lisäaineeks vaihtu paikalliselta Jeepin piirimyjältä hanittu Moparin kitkalisäaine 05103522EA, öljy sama Mobilube HD. Jurnutus ja takeltelu risteyksissä alko melkein saman tien. En tiedä pitäiskö tuota lisäainetta laittaa enemmän kuin pullollinen vai mikä mättää. Vai meneekö öljyt saman tien vaihtoon ja sama lisäaine kehiin ku aikasemmin... |
[QUOTE=lavanelikko;791034]Taasen lisää ruosteisia osia, jotka tarvis saada irti toisistaan...
http://forums.offipalsta.com/picture...592235&thumb=1 Mihin suuntaan tuollaisen vetokoukun pitäis antautua? Vasta kilosella vasaralla paukutellu joka suuntaan eikä mitään vastausta... tollanen koukku pyörii akselinsa ympäri,jolloin saadaan lisää maavaraa tarvittaessa. |
Lainaus:
Itelläni on takaperässä myöskin tuo trak-loc-kitkalukko. Oon kokeillu sitä nyt vähän tavallista paksummalla peräöljyllä (Bardahl 80W-140 GL5: suositellaan HD/towing-käyttöön) sekä lisäaineella, että ilman. Ilman lisäainetta perä toimi suht hyvin talvella. Kitkaa riitti vetämään lumella molemmilla puolilla, mutta kevään koittaessa ei enää kalliolla ollut pitoa kuin toiselle puolelle. Lisäaineen kanssa (Jamantin pullo) lukko toimii erittäin hyvin maastossa. Ottaa kiinni ärhäkästi heti kun tarvitaan, mutta haittapuolella ottaa kiinni myös silloin, kun ei tarvittaisi. Asfaltilla kääntäessä ulvahtaa usein toiselta puolelta, sekä kyntää sorapihan komeasti rullalle kun kääntää 90 astetta autotallista ulos. Talvikäyttöön tämä yhdistelmä on varmasti liikaa. Minkäslaisia kokemuksia ohuemmalla peräöljyllä (75W-90 GL-5) muilla on? |
Sähkövikaa
Tuli vaihdettua vm -90:seen starttimoottori, kun edellinen pyöritti nihkeesti. Samalla ilmaantui mielenkiintoinen sähkövika. Lämpimänä lähtee käymään ihan nätisti, mutta kylmänä sahauttaa kymmeniä sekuntteja. Samoin perinteinen releiden naks-naks-naks-ääni, joka lämpinä kuuluu heti, kun laittaa virrat päälle, kuuluu vasta sekunttien päästä. Starttia vaihtaessa uusin samalla starttireleeltä solenoidille menevän IGN-kaapelin ja laitoin uuden maajohdon kiinni koneen kylkeen (eri paikkaan kuin vanha, mutta vanha jäi paikoilleen), mutta ei sen luulis moista vikaa poikivan. Hyviä ehdotuksia, mistä lähdetään vikaa hakemaan?
|
miten xj tankin johdot on kytketty? oranssi ja musta ilmeisesti bensapumpulle, mutta anturin yhden johdon sijaan uudessa anturissa on kaksi?
|
Tulipa kytkentäkaaviota luettua ja totesin, että meneehän siltä IGN-piuhalta tieto ECUllekin. Onneks vanha johto on vielä paikoillaan... Tarvii tuupata takas ja tarkkailla tilannetta. Kyllä taas tuntee olonsa tyhmäks...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ZJ tankkia käytettäessä (laipalta tulee neljä johtoa) laitetaan siis musta ja musta-violetti yhteen, loput väri väriin :) mutta XJ anturi on n. 10-136ohm mittausalueeltaan, ZJ anturi taas 20-220 eli mittari näyttää hevon persettä. Motonetistä AutoGaugen yleisamallinen bensamittari poistaa tämän ongelman, siinä on anturia vastaava mittausalue. |
Vetoakselit / ristikot
No nyt se sitten kävi, eli kuskin puolelta vetari p**kana. Aattelin ettei näin pitäis kovin helposti käydä 31" renkailla ja ilman lukkoa, mutta niin vaan napsahti semmosessa jyrkässä kallioportaassa kun yritti pienellä vauhdilla saada etusen nytkähtämään portaan päälle.
Kumpi tossa yleensä on muna ja kumpi kana, eli käykö niin että ensin hajoo ristikko ja sit vetarin päät vai toisin päin? Onko jonkun valmistajan ristikot kestävämpiä tai jotkut ihan p:stä? Jenkkipalstoilla jossain kehuttiin näitä: Spicer 5-760x. Onko kokemuksia? Ristikko oli vaihdettu pari viikkoa aikasemmin uuteen kun vanha oli väljä. Jos asiasta jotain positiivista hakee, niin olipahan helppo purkaa hajonnut vetarin sisempi osa pois maastossa kun pultit aukes kivuttomasti. Ja sit takavedolla kotiin kun pääsi toisten suosiollisella avustuksella metästä tien päälle. |
Lainaus:
|
precisionit ei kestä ainakaan yhtää mitään...
muna kana juttuun sen verran että kyl se ristikon hajoominen taitaa yleisempi vika olla ainakin pienemmillä pyörillä ajaessa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Superior vetarit kestää särkeä useita ristikoita eikä vetarit hajoa. Kokemukseen perustuvaa tietoa ;) |
Lainaus:
mullon ihan erimoiset kokemukset |
Mistä vuosimalleista nuo vetarit on yhteensopivia? ABS:illisissa tais olla ainakin erilaiset ristikot, mutta onko jotain muitakin eroja?
|
Lainaus:
Eip oo muuta eroa kuin että ristikot on isommat kun ei absillisessa. |
Lainaus:
..ainiin, ja tietysti jos on '91 tai vanhempi vekotin kyseessä niin saatta olla oikean puolen vetari katkeavaa mallia varusteista riippuen. |
Kysellään nyt vielä tähän vetari/ristikko hommaan liittyen että onko käytännön kokemuksia vetarin päiden modauksesta pyöreille lukkorenkaille käypäsiksi? Onnistuuko ihan rälläkällä vähän viistämällä vai vaatiiko hienostuneempia työ- tai työstömenetelmiä? Lukkorenkaaksi käy varmaan ihan normi sopivan kokoinen lukkorengas...
|
Noh, siis periaatteessa vaikka näin:
http://rlcanon.sw.utexas.edu/taco/alloyaxle.html Tosin tuossa nyt on erona se että cromo- vetareissa yleensä on jo valmiiksi koneistettu tuo yoken aukko siten että voi käyttää full circle snap- ringejä. Paremminhan ne pitää kuin ne c- kirjaimen malliset. Mikäpä sitä estäisi tavallista vetaria koneistamasta jos ei muuten mahdu? edit: Tosin, onhan siinä varmaan se mahdollisuus että joutuu ottamaan "liikaa" materiaalia pois -> ei kestä enää kunnolla? Eipä ole tullut edes mietittyä, useinhan porukka ostaa cromo- vetarit siinä vaiheessa jos alkuperäiset ei kestä. |
Mystinen puhallinvika
Auto on XJ -92 4,0 automaatilla.
Taannoin huomasin, että sisäpuhallin on mykkä. Sitä piti sitten jossain myöhemmässä vaiheessa alkaa tutkimaan ja sitten se toimikin ihan normaalisti. Sama kuvio toistui myöhemminkin. Tänään sitten taas sama homma ja aloin miettimään, että kun autoon välillä muutakin tehnyt, niin akku ollut välillä irtikytkettynä ja päätinpä kokeilla, onko sillä vaikutusta ja niinpä alkoi taas puhallin toimimaan! Viitisen minuuttia kun on miinusjohto kiinni, niin puhallin alkaa taas toimimaan ihan tavallisesti kun akun taas kytkee kiinni. Muutaman kerran kun kääntää virrat päälle ja pois, toimii normaalisti ja sitten ei enää lähde käyntiin. Eikä lähde, vaikka kuinka monta kertaa koittaisi. Lyhyemmällä akun irottamisella ei myöskään korjaannu. Silloinkin, kun puhallin ei toimi, kompressori kytkeytyy ja ilmanohjausläpät liikkuvat, kun sitä valintavipua kääntelee. Puhaltimen toimiessa kaikki nopeudet toimii ihan normaalisti. Ei tuossa kytkentäkaavion mukaan hyvin montaa osaa ole, mutta vian hakua kyllä vaikeuttaa, kun tulee ja menee tuo vika ja hetkeksi noin korjaantuu... Olisiko kellään tuollaista tullut aiemmin vastaan tai muuten tietoa, missä vika voisi olla? |
Voisiko olla että moottori alkaa olla tiensä päässä ja haukkaa paljon virtaa -> lämmittää liittimiä -> alkaa pätkiä? Näissä on meinaan ollut jonkin verran ongelmia itse moottoreidenkin kanssa vanhemmiten, ja sen takia keskikonsolin säätimen liittimissä ollut sulamisongelmaa, ihan siihenkin asti että savua tullut.. Oireina jotain vastaavaa kuin sinulla.
Jos ei tuon '92 mallin puhallin toimi kovin eri tavalla kuin omassa '90 vuosimallin XJ:ssä, niin ei siellä todellakaan kummempaa ohjausta ole. Virran syöttö, nopeudensäätö mistä johdot vastuspaketille, moottori.. Aika kummallisen kuuloinen vika :confused: |
Sivu luotu: 18:30 (GMT +2). |
|