![]() |
korotusjousiinkin oltava TÜV-paperit! (kumottu asetus nykyään)
Tätä päivää on arveltu tulevaksi ja nyt se tuli; 1996 ja uudempiin EU-tyyppihyväksyttyihin autoihin asennettaviin korotusjousiinkin pitää olla auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistus. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F39C...imuutoksin.pdf
Eli jeeppimiesten ameriikanjouset jäänee tästä lähtien leimaamatta. http://www.autofoorumi.fi/forum/imag...es/crybaby.gifhttp://www.autofoorumi.fi/forum/imag...frustrated.gif OME:n jousiin ilmeisesti yleensä löytyy paperit, mutta Dobinssonille ei taida olla? En tiedä osaisiko kyseinen tuning-putka auttaa: http://www.tuningstudio.fi/portal/fi...stus_-palvelu/ No, entä spacerit ja muut korotusholkit? En tiedä, tarttee kysyä. |
Onko tiedossa kuka on lobannut nuo sivutörmäysvaatimukset?
Tuli varmaan LuKi virhe noissa 295mm ja 305mm:eek: mitä nimenomaista automallia tässä potkitaan päähän? |
No voihan nyt hevonvittu.. ei sitten tarvi vissiin enää Jeeppejä tai muita amerikanvehkeitä tosiaankaan korottaa millään järkiosilla. En oikein jaksa uskoa että jenkkiläiset korotussarjojen valmistajat tai satunnaiset pienet maahantuojat niitä alkaa hyväksyttämään. OME:n sarjoista tosiaan voi hyväksynnät löytyä, mutta eihän niitä saa kuin pienillä korotuksilla, ja OME:lta et saa tukivarsia, panhardeja, ohjausosia yms...
Eli mitenkäs tässä nyt suhtaudutaan esim. tukivarsien, panhardien tai niiden kiinnikkeiden vaihtamiseen? Vaatiiko TÜV- hyväksynnän nekin? Meinaan vaan että useimmat korotussarjojen mukana tulevat tukivarret ym.s osat on huomattavasti alkuperäisiä vahvempia ja parempia.. eikä koskien vain Jeeppejä, vaan monia muitakin jenkkipelejä. Muista en tiedä kun ei ole kokemusta. Jos tukivarretkin vaatii TÜV- hyväksynnän yms., niin onhan tämä touhu mennyt ihan pelleilyksi. Outoa, että autoon ei saa laittaa osia mitkä on alkuperäistä selvästi paremmat ja kestävämmät. |
Mitäs noita riippumattomia tutkimuslaitoksia on muita kuin TÜV?
Ja on muuten TYHMIÄ nuo trafin insinöörit ja päättäjät. Mitata nyt lokarinkaaresta korkeutta. Tai oikeastaan hyvä niin;) |
Niih.. totta kyllä puhut LaaLaa ;)
|
|
Kai niitä alkuperäsiä kierrejousiakin saa "säätää" pidemmiksi, ja siinähän ne maalaa samalla ja laittaa jotkin kivat tarrat, muttei vaihda :-)
|
Kertauksena muistakaa "Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot)"
Eli suurinta osaa harrastajista ei koske (toistaiseksi). Ja sivutörmäystestistä, "Sivutörmäystestissä kuljettajan puoleisen auton oveen törmää 30 cm:n korkeudella maasta vaunu, jonka nopeus on 50 km/h." Tuon takia juuri 295 & 305mm mitat. |
No, kai tässä kuitenkin on vielä sama homma kuin karjapuskureidenkin kanssa, että onhan ne jouset siellä jo olleet monta vuotta...:rolleyes:
|
Lainaus:
Piirtelin paperilla, mitä tuo käytännössä tarkoittaa: jos joku matala auto on kestänyt tuon möntin iskeytymisen juuri tuolla 300mm ilmoitetulla korkeudella, ja auton kynnyskoteloon tuo 295mm maasta ja sitä lasketaan 50 mm niin OK, mutta jos se auto on varustettu hivenen korkeammilla talvirenkailla, että 10mm aiempaa ylempänä, niin ei kelpaa:o Sehän on tuon puolisen metriä korkean möntin kannalta ratkaiseva ero:p p.s Onko "AKE:n" Kuitunen menettänyt kumileimasimen, kun ei ollut allekirjoittajana, kun keskustellaan maastureiden muutoksista? p.s.s Milloinhan hitsataan tyv- hyväksyttyjä korjauspaloja noihin autoihimme, ja milloin tarvitaan tyv- hyväksyntä vinssillxxxxx (en uskalla sanoa ääneen) |
Lainaus:
|
Mites korin korotuspalikat? Pitääkö nekin olla hyväksytty? Tai lehtijousien riiput?
Tuossa oli, jotta jousia on luvallista vaihtaa myös toisista autoista. Onko varaosana myytävät vieterit automaattisesti tüv-hyväksyttyjä? |
koskeeks tää myös kevytkuorkkeja... saattaa moni RAMpe ym pompata sitten seuraavalla leimalla
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Mulla meni sekasi tekniikka ja verot
Lainaus:
Esimerkiksi täydellä verolla henkilöautona maahantuotujen vanhojen maasturien, jotka katsastettiin suomessa kaksikäyttöautoksi pehmyellä takapenkillä ja pakun dieselverolla, ja kuitunen määräsi nämä takautuvasti henkilöauton dsl verolle. Mutta tässä topiikissa kysehän on noista tyv-jutuista, ja niihin tämä ei liity. |
Ja mitä tekee Autoliitto? Ei mitään, kuten tapoihin kuuluu
|
Lainaus:
|
No onneks ei oo noin uutta kalustoa pihalla, ja tuskin tuleekaan. Taidan lähteä toiseen suuntaan, josko vaikka -70 luvulle,,,,
|
Mites saksankautta tilatut? mulle tuli just pro compin 2 1/2" setti tüvin papereilla!
|
Lainaus:
|
No voi nyt p******le!
Tais sitten just tulla tarve vaihtaa vanhempaan. Näin sitä liikenneturvallisuutta edistetään. Just kun olin saanut alle melkein kakstuhattaluvun auton, pitääkin taas alkaa kattelemaan jotain 70-80 luvun pelejä. |
Löytyyhän noita
Noissa jousissa ainakin viitataan TUV juttuihin.
http://www.hotcarparts.de/section/fa...ler_grand.html Mutta koskeeko myös tukivarsia? En kyllä haluasi peltisiä laittaa takaisin. |
Lainaus:
"Das Komplettfahrwerk enthält ein TÜV-Teilegutachten" |
Lainaus:
Jos ajatteleen juuri esim. Jeeppejä, niin ne alkuperäiset ~1,5mm pellistä prässätyt rimpulat ei kestä kunnolla kuin katuajoa. Huomasin itseltäkin toisen alkuperäisen alatukivarren jo vääntyneen parin metsäkeikan aikana, eikä edes mitään kovaa kohtelua ole käyttöauto siellä saanut! Jos ei saa jälkimarkkinavarsia laittaa tilalle mitkä on kuitenkin välillä 30- 51mm halkaisijaltaan ja yleensä ~6-7mm seinämällä, parhaimmillaan vielä CroMo- varsia niin sitten ajan niillä ilman leimaa/ muutoskatsastusta. En todellakaan ala ajaa paljon heikommilla, paskemmilla ja vaarallisemmilla varsilla sen takia, että jotkut perkeleen Trafin idiootit on sitä mieltä että tehtaan alkuperäinen rimpula on parempi tai turvallisempi :mad: |
Siis eikös tämä nyt voimaan tullut vaatimus edellytä sen että alustan korkeuden muutossarja (sisältää tukivarsia tai ei) pitää kokonaisuudessaan olla hyväksytty.
Ja jos se ne varret sisältää, niin sitten on oltava juurikin ne varret. Jos ollaan vaihtamassa pelkästään tukivarsia, niin tämä ko. määräys ei sitä koske, vaan tukivarren vaihdot käsitellään niin kuin ennenkin. Edellyttäen että ei ole muutettu sellaiselle alustasarjalle jossa varret on. Näin mää tän käsittäisin.... |
Onpa kiva, kun on riittävän vanha auto alla! Senkus vääntelen YJ:n jouset ym. mieleiseen asentoon...
Ps. Kannatuksen vuoksi haistatan p...at kekkoslovakian virkamiehille, jotka näitä kiristyksiä jokaväliin keksii. |
Mites vaatinevatko TUVeja iskareista?
|
Lainaus:
Eli Timppa voi huoletta jatkaa ajelua putkitukivarsilla, ei tarvii peltisiä vaihdella takaisin. :) |
Hyvähyvä! :)
Tosin putkiversiot on vasta tilauksessa, mutta pitäisi ne sinne alle laittaa. Pelästyin vain että kun taas on tuonkin asian kanssa viivytellyt niin nyt ei sitten saisi niitä enää leimattua. |
Lainaus:
|
se on moro!
oiskos kellään tietoa että saakos täältä kotikonnuilta jostain par tuumaa korottavia jousia jeeppiin noilla hiivati tuv hyväksynnyillä :mad: :mad: meikäläiseltä kun ei oikeen lontoot saatikka siansaksat oikein taivu:D:D |
Trailmastereissa ilmeisesti oli tüvi-paperit mukana. Ja ainakin 4x4parts.fi niitä toimittaisi. Itse en (vielä) ole sen enempää kysellyt.
|
Eiks se nyt mennyt niin, että vain korotusjouset merkkaa? Eli korotuspalat voi pistää. Ne vielä vörkkii hyvin pikkukorotuksissa, jollei ole kyse xj:n yliheikkoihin takapakkoihin laitettavista korotusblokeista.
|
Mikäs tuossa muuttui?
Mitäs kaikkea tuosta tekstistä ihan tarkalleen ottaen on nyt muutettu?
Ennen taisi olla niitä "tai/taikka" sanoja ja vaihtoehtoja enemmän tuossa lauseessa: "Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella." ? Edit: Eipäs ollukaan, tuo on edelleen samanlainen molemmissa, muistin sen tuosta: "EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai muutososien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita." Ainakin tuo otsikko "Hyväksyttävät korkeuden muuttamiskeinot" oli ennen "Hyväksyttävät madalluskeinot", siitäkö tässä on kysymys :) Edit2: Ja eiköhän senkin otsikon alla heti toinen kappale ala kuitenkin "Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla." Ensimmäiseen kappaleeseen on jaksettu muuttaa madaltaminen -> korkeuden muuttaminen, ja sit onkin taas vissiin hiukan laiskottanut :D Mut onko siellä jotain hyvääkin? "Alustasarja saa olla korkeussäädettävä. Muutoskatsastuksessa on syytä huomioida, että monet säädettävät alustasarjat mahdollistavat liikenneministeriön päätöksen raja-arvoja (51mm tai 77mm) isommat muutokset. Sallittujen raja-arvojen mukainen säätövara merkitään katsastuksessa rekisteritietoihin." Koska muutenhan se ois konttorilla kielletty............ |
Lainaus:
Tulee nyt kaivettua vanhahko topicci takas pinnalle mutta en viittiny aloittaa uutta ketjua kun asiaa on täällä jo puitu... |
Lainaus:
|
Tuolta löysin jotakin Tuv-paperein: http://www.automobiles.de/epages/617...8/Categories/6.
Mad suspension -settejä Mutta siis korotuspalat kierrejousien yläpäähän saa laittaa vaikkei ole todistuksia? |
Miltäs nämä korotussarjojen TUV-paperit oikein näyttää? Ei kellään olisi skannattuna?:D:rolleyes:
|
Tulipa tuolla toisessa aiheessa asiasta taas pari juttua mieleen:
* Trafin päätöksessä puhutaan 1.1.1996 tai jälkeen tyyppihyväksytyistä automalleista. Miten jos automalli on tyyppihyväksytty ennen ko. ajankohtaa ja sitä on kuitenkin tehty pidemmän aikaa? Esim. vuosimallin 2000 autoon korotus jos automalli on tyyppihyväksytty 1995? Eihän tuota tyyppihyväksyntää joka vuosi joka korimallille kuitenkaan tehdä.. :confused: ***edit: niin juu siis, kuten toisessa topicissa selvisi ja mitä itsekin luin, niin 1.1.1998 eteenpäin kaikkiin vaaditaan hyväksyntä.. * Jos haluaa pultata autoonsa vaikkapa Fox:in, King Off Road:in tai Sway-a-way:n coiloverit? Iskari ei tartte hyväksyntää (coil- overin runko), mutta jouset tarttee? Vai rinnastetaanko coil-overit jollain tapaa MacPhersoneihin? Kokonaan kielletyt katuautossa? Riittääkö että coil-overin valmistaja ilmoittaa ko. coil-overin rungon maksimikuorman, mikä on sama tai suurempi kuin sen akselin akselimassasta puolet johon sitä asennetaan? |
Mua kiinnostais tietää vaaditaanko tukivarsien muutoksista TUV-papereita? Siis kun oli ajatuksissa vaihtaa alkuperäiset "Short Arm"-tukivarret "Long Arm"-mallisiksi. Korotushan mulla on jo valmiiksi otteessa, eikä tuo muutos vaikuta korottavasti... Tarviiko ne siis muutoskatsastaa kuitenkin?
|
Lainaus:
|
Nostetaas ylös!!
Ja -MaTTi-:lle kyssäri, onko Trafilta mitään tiedotetta/ohjetta/tulkintaa linkittää, mistä voimassaolevat asiat kävis ilmi, tuo ensimmäisen sivun linkki ei enää toimi!!! Ja löysin sen ihan itse (kerrankin): http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf |
Mitenkäs katsastuslaitokset mahtaa suhtautua siihen, että Opel Fronteraan kun ei suoraan ole korotussarjoja, vaan Calminin sarjat ovat Isuzu Amigoon, joka on sama auto eri merkillä?
Tarvisiko tähän olla joku todistus joko Isuzulta tai Opelilta, että alustat ovat samat, vai tuleeko tästä joku ongelma koska erimerkkiset autot? Sarjathan tulee jenkeistä ilman mitään hyväksyntää, mutta auto on -93 eli ei niitä edes ilmeisesti kaipaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...imuutoksin.pdf Lainaus:
|
Lainaus:
|
onneks oma kiesi on 89 joten pääsee ehkä vähän helpommalla...
tosin saa nähä miten käy kun meinasin ProCompilta tilata kierrejousialustan millä korvaisi lehtijouset, on siis ihan tuohon autoon tarkoitettu setti. muutoskatsastukseen toki joutuu menee joka tapauksessa tuon kanssa. |
Lainaus:
|
Käytetään taas tätä topikkia.
Mistä katsastusmiehet näkevät alkuperäismittoja navasta kaareen, vai minkä perusteella he tietävät paljonko autoa on korotettu? Nyt autoa on korotettu korikorotuksella 2,5" ja sen jälkeen otteeseen merkittiin joku mitta keskiöstä kaareen, joka ei ollut edes tarkka ja nyt autoa pitäs saada ylemmäs, joten pitäis tietää paljonko uskaltaa nostaa. Vai onko kaikki vaan kiinni katsastusmiehestä ja siitä millainen päivä hänellä on ollut? -Juhani |
Lainaus:
|
Mitenköhän tämä laki suhtautuu vaikka SOA:n tekoon? Kuvitteellinen potilas on esim. 1998vm samurai suikka latijousilla. Heittää samat jouset akselin yläpuolelle niin mitä katsuri sanoo? Ja vielä jatketaan ajatusleikkiä...että jättää SOAttuna vain päänorran paikalleen ja laittaa kynäjouset tai rangen alustan tukivarret ja "lisäjousia"? Edelleen on säilytetty alkuperäinen jousitustyyppi/ripustus ja alkuperäiset jouset (joita sai siis takoa tai muovata tms niin varmaan lehtiäkin saa vähentää?) ja sitten on asennettu vaan "lisäjousia ja lisätukivarsia"...?
|
Lainaus:
|
Olihan niitä aikoinaan ralli escorteissakin...kun piti olla sääntöjen mukaan "lehtijousitus". Eli yksi lehti + nelilinkki ja sitten kierrejouset/kynäjouset. Parhaimmilla oli se ainutkin lehti "kompostiittia". Mutta tottahan siinä liikeradat ovat aika paljon pienempiä kuin maasturissa. Jotta se toimisi niin varmaan sen ainoan lehtijousen pitäisi olla tosi notkea ja ehkä jotenkin "kelluva" kiinnitykseltään, että ei oikeastaan osallistuisi juuri mitenkään jousituksen toimintaan.
Mutta onkohan se "teoriassakaan" mahdollista lain mukaan.... |
Kiinnityksestä saa varmaan kelluvan jos laittaa riiput molempiin päihin ja jos on vielä katulailliset revolverit niin ei ainakaan luulis liikaa ahdistavan.
Jos lain puolesta onnistuu? Mites jos korotus mitataan kaaresta napaan niin jos laskee kaarta samanverran kuin korottaa miten menee leimauksen kanssa? |
Voihan se olla että tuon "TUV" määräyksen jälkeen on hankala käytää revolverisakkeleita tai muita kelluvamekanismeja ja ehkä poistaa latejakaan. Jos siis niuho katsuri sattuu. Toisaalta helppo olla myös "huomaamatta" tuollaisia. Koskeekohan tämä määräys myös maastopakettiautoja...lähinnä lava-autoja?
Pyöräkaarien laskeminen...jos tekee sen siististi esim. orkkiksen näköisillä levikkeillä niin niin eikai sitä voi kiistää jos mittaus kerran pitää paikkansa? Sit voi ruuvata levikkeet pois samalla kun laittaa isompaa pyörää alle...:) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Juurikin noita dieseleitä ajattelin...ja lavamallisina on esim. v. 2002
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Koskee autoja jotka on"...edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty...", lukee tossa jousimuutosohjeessa. |
Vieläkö tämä pätee. https://www.trafi.fi/filebank/a/1414...imuutoksin.pdf
Vitaraa vm-92 tarjosin muutoskatsastukseen alustan osalta. Pitääkö tämän ikäiseen olla TUV todistus osista. Katsuri kyllä kyseli kyseistä lappua. |
Voimassaoleva määräys ja sen sovellusohje on trafin asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta. Tüv- todistusta ei ole tarvittu pariin vuoteen, riittää jousien/ tukivarsien/ alustasarjan valmistajan ilmoitus soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvomalliin.
Tietyin edellytyksin myös muiden autojen osat käy. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Toinen vaihtoehto on tietty tulostella satunnaisia nettisivuja yms lappuja ja vaihtaa konttoria kunnes kelpaa. Osalle tämä on ainoa vaihtoehto. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jatketaanpa tähän.. kun en nyt selkeää tekstiä ole löytänyt.
Kierrejousen yläpäähän tulevat korotuspalikat, tarvitseeko jonkun dokumentin vai ei? |
Ei tarvitse. Saa sorvata vaikka itse jos siltä tuntuu.
|
Onko tuosta jotain pykälää, jota voi tarvittaessa konttorilla esittäää?
|
Lainaus:
Lainaus:
https://www.trafi.fi/filebank/a/1461...uuttaminen.pdf Kohta 3.2 b) Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;
Riittääkö selvitykseksi esim ostokuitti/tilausvahvistus? |
Lainaus:
Mulla oli se muistikuva asiasta, että nykymääräyksessä korotus- ja madallusjouset tarvitsee selvityksen, mutta korotuspalat ei. Noh, muistin väärin.. :rolleyes: |
| Sivu luotu: 10:12 (GMT +2). |