![]() |
|
Käyttöauton laittoa - Grand Cherokee maastokelpoiseksi
Juu.. eli tuota käyttöäautoakin kait täytyy vähän kuitenkin laittaa, ei sitä voi ihan originaalikuntoon jättää :D
Eli siis viime kesänä tuli ostettua tuon varsinaisen metsäkulkineen raahaamiseen trailerilla, ja ylipäänsä käyttöautoksi ZJ- mallin Grand Cherokee Limited LX 5.9 - toisin sanoen vain yhtenä vuonna tehty "erikoismalli". Kaikin puolin hyvä peli, jatkuva neliveto, voimaa kuin pienessä kylässä, kulkee ihan mukavasti, on hiljainen ja mukava. Auto on tuotu Sveitsistä pari vuotta sitten Suomeen, ainoat ruosteet on konepellin etureunassa sisäpuolella. Muuten on kaikkialta aivan priima. Tuli jo viime kesänä tehtyä sen verran, että 45mm korotuspalat tuli laitettua jousien yläpuolelle ja rengastukseksi 32 x 11.50 BFG MT KM2. Vähän verotti menohaluja paikaltaan lähtiessä nuo isommat kumit, mutta jaksaa kyllä tuolla koneella silti mennä edelleen kiitettävän pirteästi. Bensankulutus itse asiassa vähän laski noilla :eek: Tältä näytti ostopäivänä, kunhan ruuvasin alle 245/75 R16 renkaat: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63134 |
Oli jo ennen 32" renkaiden ostoa selvää, että ne ei tule mahtumaan ilman pientä laittoa alle. Korotus sinällään ei auta muuhun kuin siihen, että sai vähän mahan alle tilaa ja pikkasen enemmän tilaa normiajossa renkaan ja kaaren väliin.
Eli tuli heitettyä 1.75" korotuspalikat alle ja avarsin kaaria - edessä perinteinen rälläkkä avarrus ja vähän lekaa pariin terävään nurkkaukseen ja pari korinpeltien saumojen "lippaa" tuli hakattua samalla sisään. Takana joutui tekemään pikkasen enemmän töitä (latan hitsaus kaaren reunaan, ja sisälokarin hitsaus lattaan). Hyvänä puolena tästä takapään avarruksesta se, että tuo 32" rengas mahtuu juuri sopivasti nyt kaaren reunasta sisäänjoustossa kaaren sisälle, joten ei tarvinnut rajoittaa joustoja edessä eikä takana oikeastaan ollenkaan. Alusta alkaen tästä oli tarkoitus tehdä samalla myös siistinnäköinen "sunnuntaioffailuauto", eli siis pitää se asiallisessa kunnossa mutta sen verran laittaa että uskaltaa metsäänkin viedä. Toisin sanoen pientä perussettiä: 1. Vinssipuskuri eteen 2. Palkkihelmat + helmaputket suojaamaan ovien alareunoja 3. Lokarin levikkeet putkesta Talli kun on koko ajan ollut varattu tuon metsäpelin rakentamisen takia, niin piti odotella kevätkelejä että pääsi jotain tekemään. Eli tarkoitus olisi nyt ennen leimaamista tehdä tuo etupuskuri sekä etupään putkilevikkeet. Sekä puskuri että putkilevikkeet tulevat olemaan mallia kiinteä, en jaksa nähdä vaivaa tehdä niistä irrotettavia. Aivan sama, ei tätä autoa varmaan tulla enää eteenpäin myymään, ja kun aika on kypsä niin tästä saa sitten hyvän projektin seuraavaksi kunnon offipeliksi :D Paljoa en vielä tehnyt, mutta tässä jotain kötöstelyä: Etupäästä turhat tavarat pois tieltä niin on helppo rakentaa. Etumaski valoineen päivineen lähtee yhdessä osassa pois, on kiinni kokonaista 7 pultilla :) http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_1.JPG Sitten ylimääräisiä peltejä pois renkaan edestä, tarkoitus tehdä tämä homma niin että joskus tulevaisuudessa on tarvittaessa tilaa isommillekkin renkaille. Tuosta lähtee vielä reilumminkin peltiä, ja uutta tulee sitten tilalle vähän eri paikkaan.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_2.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_3.JPG Vinssipedin teetätin mittojen mukaan työpaikalla, pokkasivat sen 6mm mustasta raudasta, hintaa kokonaiset 20€ :D himassa sitten porasin reiät vinssin kiinnitystä varten. Pitää vielä porata kasa 25mm reikiä tuohon levyn pystyosaan mikä tulee keulan poikittaistukea vasten, niistä on hyvä hitsata kiinni; lisäksi tulee saumat poikkituen ja vinssipedin ylä- ja alapuolelle. Etuylitys kasvaa väkisinkin, Grandissa ei ole kovin helpolla upotettavissa vinssi keulan sisään jos aikoo olla silppuamatta maskia. Alemmas sen kyllä saisi, mutta tulisi silloin todella alas, ja lähestymiskulma olisi itse asiassa huonompi kuin tällä systeemillä. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_4.JPG Kuvaa etuvinkkelistä, ja vähän valoja suojaavan putken hahmottelua: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_5.JPG Jokseenkin tällä idealla sitten tulee putkilevike, idean ehkä ymmärtää :D toteutuksesta on tarkoitus tulla kaikinpuolin mahdollisimman siisti ja viimeistelty :) enempää ei tänään ehtinyt, lisää kuvia kun saan aikaiseksi tämän viikon aikana.. toivottavasti pysyy sää hyvänä että pystyy tekemään ulkona.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_6.JPG |
on sitä näköjään muillakin "käyttöautoja" ettei pääse kukaan yksin mua mollaan...
|
Lainaus:
|
Ei tost takalokareittein avarruksesta sattuis kuvii oleen?
|
:D
Mut ei tässä karkaa mopo käsistä, tää on tällainen harkittu auton rakentaminen. Kuuluisia viimeisiä sanoja..? Mut ei tämä kyllä ole oikeasti niin iso homma kuin miltä näyttää, pientä peruslaittoa.. |
Lainaus:
http://www.milweb.net/features/pics/jeep/t28-20.jpg tässä, väri on vaan erilainen kun se oli kuulemma tehtaalta loppu, meidän tulee sitten ilman maalia, kromattuna. |
Lainaus:
Lainaus:
|
No ei sitä paljon viitti, mutta vähän kuitenkin :D Sellaista sunnuntaioffia. Siksi pitää suojata nurkat että ei hajoa jos vähän hipaisee johonkin :eek:
..ja täytyyhän maastoautossa vinssi olla, eihän se muuten ole maastoauto :p Lainaus:
|
Lainaus:
Voisit laittaa tonne otsikkoon sen "MOPOKARKAAKÄSISTÄKÄYTTÖAUTO", vai laitanko minä. |
Perhana, kyrsii kun teiän käyttöautot on kovempia maastomenijöitä kuin oma täysin pysähtynyt metsäkulkineen varusteluprojekti.
Noh onnea valitsemallenne tielle, ilolla näitä seuraa kun jälki on asiallista ja homma rokkaa. |
Tullut näitten itsekantavilla koreilla olevien Jeeppien etupäitä tutkaillessa huomanneeksi että niissä ei ole kovin kestävät korin kantavat palkit. Molemmissa XJ:ssä painui korin pää kasaan, ja toisesta se myös murtui useasta kohtaa.
Olen käynyt ZJ:llä kolme kertaa metsässä, ja niistä kahtena kertana on tarvinnut vinssata autoa etupäästä yhteensä ehkä neljä- viisi kertaa. Kertaakaan ei mistään pahasta jumista. Edessä on ollut tehtaan alkuperäinen vetolenkki mistä on kiskottu. Eilen kun otin sen irti, niin tuli taas kerran todettua että Jeepin alkuperäisiä vetopisteitä EI IKINÄ SAA (!!!) käyttää vinssaukseen. Ne tarvitsee vahvikkeet. Kuskin puolella, missä tuo vetopiste (~6mm tavaraa) on kiinni neljällä pultilla aisan sisällä olevassa vastakappaleessa (myös n.6mm kamaa), oli aisa painunut kasaan tuon vetopisteen kohdalta puolisen senttiä, ja oli jo havaittavissa kiinnityspulttien reikien kohdalla alkavaa murtumaa. Lisäksi kaikki neljä aisassa olevaa reikää oli selkeästi ovalisoitunut, eli koko vetolenkki on päässyt liikkumaan. Huomasin myös auton alla könytessä että matkustajan puolella on korin palkissa kuoppa heti alatukivarren kiinnikkeen takana - jonkun tällin sekin on jo ehtinyt saada. Uudet vetolenkit luonnollisesti tulee vinssipuskurin takia uuteen paikkaan ja siitä teen kestävän. Mutta tuo aisojen vahvistus on joka tapauksessa tarpeen jotta keula kestää vinssauksen rasitukset, ja toisaalta tekee korin etupäästä kiertojäykemmän mikä estää noiden murtumien syntymistä. Joten tein tälläiset läystäkkeet molemmin puolin, apparin puolella pituutta on 34cm, kuskin puolella vähemmän koska simpukan vahvikelevy tulee vastaan. Molemmat on 13cm korkeat paitsi ihan päästä, materiaalina 4mm musta rauta. Lisäksi porasin noi 48mm:n reiät niin saa kunnolla kiinni myös keskeltä levyä, sekä lisäksi aivan päähän rälläkällä viillon josta alhaalta ylös hitsaten yksi kiinnitys. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_7.JPG Apparin puolella paikoillaan: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_8.JPG ..ja kuskin puolelta sama, tässä primerilla maalattuna: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...rin_teko_9.JPG |
Tämä käyttöauto vuoden päästä...
http://i122.photobucket.com/albums/o...klimo/main.jpg ...puoltoista vuotta... http://i80.photobucket.com/albums/j1...terRide064.jpg ...vajaa pari vuotta tästä eteenpäin... http://i122.photobucket.com/albums/o...o/chopback.jpg ...kaks ja puol vuotta. http://i122.photobucket.com/albums/o...MVC-002F-2.jpg :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) |
Juu, jotain tuollaista mä ajattelin :D Katotaan nyt sitten.. joskushan tästäkin autosta aika jättää, ja tulee uusi käyttöauto tilalle :D
edit: Perkele, ihan kun mulle vittuiltais :confused: :p |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hyvä toi 454SS:n kuvasarja. :) |
|
Lainaus:
|
Homma eskaloituu sillä tavalla, että kun alkaa tekemään vinssipuskuria, niin että saa tehtyä sen, täytyy ensin tehdä palkkihelmat. Ja jotta sen pystyi tekemään, piti purkaa puolet auton sisustaa ettei vahingossa polta autoa helmoja hitsatessa :D
Lattiamattoa sivuun kääntäessä tuli todettua, että auto on todellakin hyvässä kunnossa - lattia sekä matto olivat aivan rutikuivat, pienintäkään ruosteen pisaraa ei näkynyt missään. Maton alla ei ollut edes likaa tai pölyä, yms.. :eek: Palkkihelmojen osalta kävin ensin apparin puolen kimppuun. Ja löytyi sitä norjankromiakin vihdoin viimein :D tuntuu olevan aika vakiopaikka näissä Grandeissäkin tuo kotelo, ihan niinkuin on Cherokeessakin. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...oistettu_1.JPG Etupäässä oli tälläinen kukka, b- pilarin "jalassa" oli myös vähän ruostetta, mutta ne hävisi kun piti rälläköidä sen verran pois. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...oistettu_2.JPG Tuli raapaistua helmasta pois ~10cm, Grandin helma on sellainen että alareuna tulee n.7 cm lattian alapuolelle. Rälläköin siten että helman pohja on pari senttiä lattiaa alempana että vähän suojaa. Mulla ei ollut 150mm x 50mm palkkia valmiina, enkä jaksanut lähteä ostamaan. Joten rälläkkä ja kemppi laulamaan - halkaistaan yksi 100 x 50 x 3 palkki ja hitsataan se 100 x 50 x 3 palkkiin.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_1.JPG ..ja sitten hitsuutellaan se paikalleen: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_2.JPG Pitää vielä tehdä lopullinen hitsaus sekä putsata ja maalata nuo. Harkinnan alla on vielä että laitanko samalla vielä putket tuohon kylkeen, olis helppo kivuta katolle talvisin lunta harjaamaan, ja toisaalta suojaisi vielä paremmin ovia. Täytyy vähän mittailla ettei tule kuitenkaan liian leveäksi :o Tuossa vähän vertailua palkkihelmasta, ja alkuperäisestä: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kkihelma_3.jpg |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Entä jos helmapalkin ja puhutun putken väliin mahtuis joku simppeli askelma helpottamaan laivaan nousua? Tunnetusti ratista voi ponnistaa vaan kapteenin paikalle. Chewbacka pitkäjalkasena pääsee kyllä perämieheksi, mutta mitäs ne muut? |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Eiku se askelma ois ajon aikana jemmassa, mutta sen sais vivuttua esiin tuolta, minne se on ruostunu jumiin ollessaan piilossa...
|
Näääh.. hankalaa. Vaimolla on terveet nuoret jalat mitkä taipuu :D
|
No niin, matkustajan puolen putkihelma on nyt kokonaan kiinni hitsattu, vaatii kyllä vielä pientä muokkausta ja päiden tulppausta molemmista päistä etu- ja takarenkaiden hujakoilta. Putkia en vielä laittanut lisäksi, asia on edelleen harkinnan alla.
..ja kun sai palkkihelman tehtyä, niin sai väänneltyä putkea mistä tulee levike. Tuonne pitäisi mahtua tarvittaessa isompikin rengas, mutta ei 32" kumikaan ihan minikokoiselta onneksi näytä. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kilevike_1.jpg Tämä on luonnollisesti vielä ihan raakilevaiheessa, mutta putket on jo ihan loppulisella paikallaan hitsattuna. Tuo jalankulkijantappovöline tuosta siistitään aikanaan oikeaan mittaansa :D http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...kilevike_2.jpg |
näkeeks miun pienet kierot silmät harhoja vai onks tuossa oikeesti noi ahtaat sisä lokkarit? tartteeks nuo mukiloida viel avarammaks? :D vai leikata?
|
Kyllä, ZJ:n sisälokarit on todella paljon ahtaammat kuin esim. XJ:ssä.. noi 32" mahtuu juuri ja juuri pyörimään kun mätkii sieltä täältä terävät lipat sisälle. Ei niitä sentään tartte leikkaa- liimaa- systeemillä avartaa näille pikkurenkaille :)
Tosin sen verran ehkä kuva valehtelee, että tuolla takana ei ole ongelmaa juurikaan, mutta sen sijaan etupää akkukotelon alta ja toisella puolelta ilmanputsarikotelon alta on todella ahtaat jos isommilla renkailla ajaisi. XJ:n sisälokareihin sentään mahtuu melkein ilman leikkelyä perus 35 x 12.50 kumit aika kivuttomasti, tuonne joutuisi jo tekemään reippaasti tilaa jos haluaisi ilman järjettömiä korotuksia ja sisäänjouston rajoituksia käyttää 35"-36" kumeja. |
Rälläköin etulokarin aukon oikean kokoiseksi, niin pääsi sovittelemaan sitä paikalleen ja näkemään tuliko tästä mitään järkevää:
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_3.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_4.JPG Kyllä siitä kai ihan järkevä tuli, seuraavaksi sitten hitsaan putken yläreunaan kiinni 2mm:n levystä palat vaakatasossa sisälokariin asti, niin putken ja lokarin välinen kolo peittyy. Siihen sitten pystyyn kulmaraudan palat tjsp. mihin saa hyvin kiinni etulokarin ettei alareuna lerpata miten sattuu :o http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_5.JPG Mitoituskin tuli tehtyä ihan sopivasti, jos vähän laajentaa sisälokaria etureunasta, niin ton levikkeen sisälle mahtuu vaikkapa 37 x 13.50 rengas vielä aika kivasti.. On tulevaisuutta varten laajennusvaraa :D |
Onpa mukavan arkisen näkönen työmatkakulkine tulossa... :)
|
Alkais olla matkustajan puoli pientä viimeistelyä ja maalia vaille valmis.. lokaria tarttee vielä vähän hienosäätää ja kiinnikkeet tehdä.. Aika mukavan oloinen tuli kuitenkin. Nyt toi perkele 32" rengas vaan näyttää aika pieneltä :D
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_6.JPG Vastavaloon tulee hyviä kuvia.. :rolleyes: ..aijuu, sisälokareiden kimppuun käyn joku toinen kerta, nyt ei jaksa :o http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_7.JPG |
Ehti sitä tänään muutakin kuin kiekkoa katsomaan. Vähän taas tuli turailtua, että saisi pikkuhiljaa auton leimalle.
Etulevikkeiden kanssa samaan aikaan teen myös nuo puskurit. Etupään aloittelua. Jenkit on ajattelevaisia kun saa tungettua 50 x 100 palkkia suoraan aisan päästä sisään :D http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_1.jpg Etuylityksestä ei tule ollenkaan paha, ottaen huomioon että puskuri on tehty vinssin asennusta silmälläpitäen :) edit: Siinä vaiheessa kun vinssin laittaa niin täytyy maskia vähän silpoa.. pitää siihen keksiä joku siisti systeemi ettei tule ihan rujon näköinen. Tää on kuitenkin käyttöauto :D http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_2.jpg Alla näkyy syylarin alatuki, siihen tulee sitten vinssipedin etuputkesta kasa viistoputkia suojaamaan syylarin ja ilmastoinnin kennoja, ja varmistamaan hyvän jäähdytysilman saannin. Meinasin ensin levystä tehdä siihen suojan, mutta ei jaksa sitä reikien poraamisen määrää että saa ilman kiertämään. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_3.jpg Takapää oli liian hieno, joten päädyin perinteiseen "ei takapuskuria"- teinilook suoraan 80-luvulta :D ..tosin ehkä tuolle vielä jotain tapahtuu. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_1.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_2.jpg |
Lainaus:
|
Pitäisköhän hommata kireät vaaleat farkut, ruudullinen flanellipaita, kasvattaa takatukka ja kantaa isoa kasettimankkaa olalla kuunnellen kasarihittejä? :D
|
Mielenkiinnolla odotellen koska tästä tulee Projekti Mall Crawler #3 :D
Työnjälki edelleen mahtavalla tasolla, ei voi muuta kuin kateellisena kuolata |
Lainaus:
..mutta toisaalta eikö tämä vähän ole se todellinen Mall Crawler, kun ei Grandillä muuta tehdä kuin käydä kaupassa ja töissä :confused: |
Tota noin niin, onko tuo pyöränaukon kiertävä putki edestä kiinni rungossa, vai näyttääkö vain näin kökössä näytössä? Elämistä vain ajattelin...
|
Ei oo runkoa grandissä
|
Lainaus:
|
Selkispä sekin. Kerran konttaillut moisen alla mutta eipä pistänyt silmään (tai ei kait olemattomaan silmäänsä voi tökätä), tosin ihmettelyn aiheena oli liian lyhyet panhardit...
|
Liian lyhyet panhardit? Eipä ne nyt juuri pidemmätkään voisi olla mitä siellä nyt on..
|
Rupes kyseisessä vehkeessä muistaakseni kumit kurkkimaan (hantin?) puolelta noston jälkeen. Nimimerkki "lukko-uaz" tarkentanee jos tämän lukasee.
|
Lainaus:
|
Toki, sitähän siinä pähkäiltiinkin.
|
Nyt sain tehtyä tuon matkustajan puolen putkiosuuden jotakuinkin valmiiksi. Aika tukevan tuntuinen siitä tuli, niin ei haittaa jos tällä kauppakassilla vähän törmäilee kauppakeskuksen parkkihallissa ostoskärryihin tai satunnaisiin mummoihin ja muksuihin :D
Tarttee vielä tehdä levystä sopivat palat tuonne putkien "sisälle" pitämään pahimmat ravat pois vääristä paikoista, ja samalla saa rakennettua tuet ajovalon- ja etulokarin etureunan kiinnitystä varten. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_4.jpg ..tässä on muuten outo optinen harha, ainakin mittanauhan mukaan tuo vaakaputki on oikeasti suorassa, vaikka näyttää olevan ihan killillään.. outoa :confused: Näyttää kyllä samalta ihan omalla silmälläkin katsottuna melkein mistä kulmasta vain. Minen jummarra.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_5.jpg Sitten vain kuskin puolen kimppuun, jonka jälkeen voi tehdä takapuskurin uusiksi, sekä vetokoukun kiinnityksen kunnolla. Kun otin takapuskurin virkaa toimittavan muovilärpäkkeen pois, niin ei voinut kuin ihmetellä millaisella millin pellin kyhäelmällä (kirjaimellisesti!!!) 3500kg koukku on autossa kiinni. Itse koukku on kyllä järeä, mutta kiinnitys ei todellakaan. Alkoi pelottaa sen verran että tarttee tehdä korinpuolen kiinnikeraudat uusiksi, tällä kertaa oikeasti raudasta :D Sitten pääsisikin leimalle :eek: :) |
Lainaus:
sulla on jo joku vinssi piilossa tuolla renkaan takana :) |
Lainaus:
Juu siellä on renkaan takana kerran kärähtänyt (ja korjattu) 9500lbs T-Max, se varmaan löytänee paikkansa Grandin keulalle. Pitää sitten varsinaiseen metsäkulkineeseen ostaa kunnon vinssit eteen ja taaksi sitten joskus kun on varaa. |
Lainaus:
http://gigglepin4x4-shop.co.uk/WebRo...24/GP87-01.jpg |
Ei toi mahdu mulle, liian vähän tilaa syylarin alla :D
Onks tossa kaksi moottoria, kun on kaksi paria liittimiä? |
Hienoa
Mun 5.9l grandi on vielä säästynyt pilkkomiselta. Oli hyvä syy kun piti vetää kisa-autoa. Nyt ei ole enää traileriakaan. Ei olisi pitänyt lukea tätä topiikkia :)
Sain tekniikan maailman testin autosta pdf versiona. Tämä malli maksoi silloin 1998 karvan alle 500.000mk. |
Lainaus:
|
Grandi metsään
Tästä ei ainakaan teho lopu kesken. Kun olisi aikaa rakentaa.
TJ Rodeo Drive I alkaa olla sellainen kun siitä haluan. Siis korjataan vain rikkoutuneet osat. TJ Rodeo Drive II odottelee puoliovia maalauksesta, Slip yoke kitin asennusta + jakolaatikon välityksiä 4.0:1. Odottamassa siihen on high pinion dana30 eteen ja dana44 taakse kun osat saa hankittua. 4.11 välitykset jne. Tällä siis vain jätskikiskalle ja työmatkakäytössä. Sitten olisi Grandin vuoro. Olisiko jossain aikaa ostettavissa? Työjono kasvaa. Ei tälläisiä topiikkeja saa olla :) |
Ohjelmassa tiukkatahtista ja kiireistä rakentamista, vielä pitäisi ainakin kuskin puolen levike ja etupää saada kasaan ennen sunnuntaita niin pääsisi safaroimaan.
Eilinen pohjaanlyöntikumien vaihto oli melkoinen projekti, kuskin puolessa ei mennyt kuin vartti, mutta repsikan puolella etujousen takaisinlaitto tuotti tuskia.. puoltoista tuntia siinä meni, ja satunnaisia vammojakin pääsi syntymään :D no, nyt on taas kunnolla sisäänjoustoa käytössä - tosin liikaakin.. olisi pitänyt laittaa etuakseliin kiekko tai kaksi niin ei pääsisi iskarit pohjaamaan. Renkaatkaan ei taida äärijoustossa mahtua pyörimään jos on käännetty. Pitää koittaa pärjätä hetki ja tehdä tarvittavat muutokset. |
Lainaus:
Anyway, yritäs nyt saada Jeeppi nippuun ni pääsee sunnuntaina livenä ihmettelemään tätä käyttö-Grandia. |
Juu, yritys on ollut eilen ja tänään hyvä. Homma olisi sitä vailla valmis, että taivuttaa kaksi putkea (lokarin levike ja etupuskurista levikkeeseen) ja kemppiliimaa pellin siihen väliin.
Toissijaisena olisi syylarin alatuen teko. Fiksuna miehenä menin heittämään alkuperäisen tuen jo metalliromuksi, joten pakko tehdä tuo uusi valmiiksi jotta voi ajaa :D ..nyt vain alkoi satamaan, perkele! :mad: katotaan jos saisi värkättyä jonkun pressuviritelmän suojaksi niin saisi jatkettua hommia.. |
Piti tehdä tällainen kötöstys että sai tehtyä jotain kaatosateessa.. ja sitten kun sain ton pystyyn niin sade melkein loppui :D
Jos on oikein tarkkasilmäinen niin huomaa, että matkustajan puoli on jo jotakuinkin valmis ja maalattu. Tosin vain mustalla Rostexilla, mutta tähän hätään tarpeeksi lähellä auton väriä :) http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...evikkeet_8.jpg |
Tiukille se otti, mutta tuli kuin tulikin valmiiksi! :D ..taino, ei valmiiksi mutta ajokuntoiseksi kuitenkin :)
|
Sain vasta ensi keskiviikolle ajan muutoskatsastukseen, niin samapa kai se on nyt sitten tehdä toi takapääkin kuntoon ennen leimaamista.
Takapuskurin irrotus on helppoa, muovilärpätin on kiinni kahdella pultilla ja parilla muovisella klipsillä. Alla oleva peltinen lipare neljällä M10 pultilla. Vittumaisempi homma oli saada puskurin/ vetokoukun kiinnike pois koripalkin sisältä, niissä oli jotkut ihan ihmeelliset kierretangot missä oli joku kiinteä prikantapainen keskellä. Aikani kun taistelin niin lähti ne. Tänään aloittelin repsikan puolen putken laittoa. Ainakaan toistaiseksi en aio tuota putkea tehdä edemmäs, pitäisi muuten rälläköidä takaovista viipaleet pois ja hitsata takaisin kiinni. Ehkä sitten joskus :D Sivulta: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_3.jpg Takaa: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_4.jpg Takavalolle tulee samalla vähän suojaa: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_5.jpg Huomenna jatkuu homma sillä että haen taas kasan rälläkän laikkoja, sen jälkeen takapään koripalkkien vahvistus & takakulman viistopalojen tekoon. Jos oikein hyvin menee niin ehtisi jo aloittaa kuskin puoltakin :) periatteessa tohon voisi samalla tehdä jo vaikka taakse vinssipedinkin, mutta katotaan nyt.. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/group.p...ictureid=81655 |
..ja näin se jatkuu. 6mm:n levystä lievästi over-kill- hengellä tuo alapuolen suoja sekä viisto-osa. Puolestavälistä hitsattuna kiinni myös koriin, sekä koriaisan molemmin puolin. Kaikki muu 4mm:n tavaraa. Osa varmaan tulee tehtyä vielä ihan 2mm:n roippeesta, ettei tule ihan liian painava. Selvisi myös, että tämä auto on joskus saanut pienen tällin takakulmaan, missä valon alapuolelta (?!) on pelti painunut sisään ja sitä ei ole suoristettu. Sen sijaan Sveitsiläinen korikorjaaja on päättänyt käyttää sentin verran pakkelia ja maalit päälle :D ei tuolla kyllä mitään muuta vauriota ole missään, en oikein ymmärrä mistä on tollanen kuoppa saatu aikaiseksi..
Saa nähdä tartteeko leimalle roiskeläpät :o http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_6.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_7.jpg |
Sehän alkaa näyttää jo ihan perkeleen hyvältä. eipähän ostoskärrit supermarketin pihassa takakulmiakaan kolhi:D
|
Mitkäs tuon polttoainesäiliön strategiset mitat on (P x L x K)?
|
Lainaus:
edit: Tarkistin netistä, Piratessa tiesivät kertoa että olisi 32" x 22" x 12.25" -> 81cm x 56cm x 31cm. Varmaan täsmää, koska XJ:n tankki on 80 litraa. Sain tänään tehtyä matkustajan puolen valmiiksi lukuunottamatta takapyörän taakse jäänyttä aukkoa. Tuli jonkinsortin idean puute että miten sen toteuttaa fiksusti ja järkevän näköisenä. Mutta on vielä huominen aikaa miettiä :D Myös takavalon alla oleva kuoppa pitäisi peittää, varmaan jollain kiinniruuvattavalla pellinpalalla sen teen niin saa tarvittaessa skeidat pois sieltä yms.. Tuli tollainen poikkiputki hitsattua luukun alle, siihen on hyvä hitsata jonkinlainen vaakatasossa oleva "alusta" takaluukun alle. Pitää ihan alas vielä laittaa toinen putki, mutta sen teen vasta kun näen tarkalleen mihin tankki ja vetokoukku majoittuu. Huomenna kuskinpuoli valmiiksi, ja lauantaina Kulmakorpeen ajamaan. Etupäätä en nyt sitten vielä ehdi tehdä ihan valmiiksi, joten ilman vinssiä joutuu mennä. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...apuskuri_8.jpg |
Tänään on selkeästi oikea päivä tehdä autoa pihalla. Muuten ei voi valittaa, mutta helvetinmoinen puuskainen tuuli hävittää suojakaasut johonkin hevon vittuun, ja meinaa hitsauskypäräkin lähteä päästä.
Nyt vituttaa! :mad: |
Tämähän lähti hienosti käsistä:)
Good work!! Kun bensanhinta nousee yli 2euron, niin ostan uuden kauppakassin ja laitan tämän nykyisen tykkänään sunnuntaioffiin. Itsellä on kans 5.9 zj ja onse mainio peli :D Koska uusia kuvia ja miten projekti etenee? |
Ei tämä ole lähtenyt käsistä.. ..tai no jos on, niin ainakin hallitusti :D käyttöautona tämä edelleen on ja toimittaa siinä virkaansa ihan yhtä hyvin kuin ennen varustelua :)
Auto on muuten varsin pitkälti tehty ja on nyt katsastettu sekä muutokset merkitty otteeseen ja käytetty myös vaa'alla. Auto lihoi 90kg :o pitäisi vielä vähän panssareita asentaa pohjaan & tankille ja tehdä keulan sekä perän puskurit ihan valmiiksi asti. Vetokoukku tuli laitettua myös kiinni, sille kyllä täytyy tehdä jotain kun on vähän hassun näköinen nyt. Tukivarret on pakko vaihtaa kunnollisiin, neljän (varsin kevyen) metsäreissun saldona neljästä alatukivarresta kolme on kieroja, ja toisesta takapään ylätukivarresta yrittää pusla pullistella ulos :D on noi alkuperäiset vain totaalisen surkeita kapistuksia :eek: Siinä kuvia kun kerran vaaditaan ;) http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Ku...lmakorpi_9.JPG http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Ku...makorpi_16.JPG |
Matkustajan puolen kylkiputki tuli turailtua, vielä pitäis pynnertää kuskin puolelle. Ilmastoinnin magneettikytkin pitää karmeata meteliä kun on laakeri paskana, tuli uusi tilattua.
Putket: http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...maputket_1.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...maputket_3.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...maputket_2.jpg |
Eipä tässä ole kummempia ehtinyt puuhailla viimeaikoina, mutta nyt tuli aloiteltua vinssipedin teko. Lisäsin ensin tuonne puskurin alle viiston suojan niin kiipeää tarvittaessa paremmin jyrkkien reunojen yli, ja toisaalta suojaa syylaria/ ilmastoinnin kennoa. Porasin muutaman 40mm reiän siihen niin saa vielä jotenkin ilmaakin sieltä kautta ja alas muutama että valuu mömmöt pois. Samalla tuli leikattua pätkä putkea pois niin voi hitsata pätkän levyä mihin saa liukukidan kiinni.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_6.jpg Vinssipedistä päätin tehdä mallia "kompakti", tuo on 6mm:n tavarasta, sisällä on muutama kolmiomallinen tuki eli pitäisi kyllä kestää hyvin. Toi neliskanttinen reikä tulee hitsattua kiinni, taidan sen sijaan porata pari- kolme 40mm:n reikää tuohon levyyn. Pitää keventää :D http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_7.jpg Vinssin sovitusta; vinssin edestä "yli" tulee menemään vielä putki joka sitten tukee liukukidan levyn paikalleen, saapahan sitten putkeen vielä hitsattua kiinnikkeet työvaloja tai lisäpitkiä tms. varten. Mittailin että etumaskia ei tartte kovin pahasti raiskata, riittää kun viistää 6-7cm pois alareunasta vinssin kohdalta. Saa vielä pysymään fiksun näköisenä. Vinssi on sen verran alhaalla että jäähdyttimen ilmansaanninkaan ei pitäisi hirveästi kärsiä. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_8.jpg Sivulta; ylitystä ei ole käytännössä yhtään enempää kuin alkuperäisellä puskurilla, mutta maavara ja lähestymiskulma on viiston muodon ansiosta parempi :) http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...upuskuri_9.jpg |
Varsin simppelin näköinen tuo peti. Mitä olen muita katsellut, niin melkoisia hitsaustaidonnäytteitä ovat olleet. Lieneekö sitten olleet XJ:ssä ja hankalampia rakentaa (syylärin alle piiloon?) vaiko vain omistajien intohimot päässeet valoilleen näyttää hitsaustaitonsa...? Eikös se ollut niin, että yksinkertainen on paitsi kaunista niin myös hyvin toimivaa?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt ois vinssi paikallaan, kaapelit kiinni, testattu että toimii ja naru kelattu rummulle. Kolvasin johdot 35mm^2 johdosta ja kunnon liittimillä, luulisi riittävän kun pisin johto on alle 1,5m pitkä. Laskeskelin että jännitehäviön pitäisi olla maksimikuormalla muutaman prosentin luokkaa.
Aika hyvin vinssi jäi jemmaan, eikä huomaa maskistakaan että sitä on vähän leikelty. Pitää vielä ostaa uusi koukku narun päähän, kun alkuperäinen (vaijerissa kiinni ollut) koukku olikin liian pieni. Sakkeli hoitakoon koukun virkaa siihen asti :D edit: Onko muuten kenelläkään hajua mistä saisi noitten vinssin liittimien päälle ne sellaiset kumiset "hatut"? Alkuperäiset suli möykyksi kun vinssi joskus vähän otti itseensä.. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...puskuri_10.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...puskuri_11.jpg http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...puskuri_12.jpg |
Hieno on.
Mitäs ne määräykset muuten sanoikaan näin uusien autojen etupuskimista ja miten niihin määräyksiin käytännössä suhtaudutaan konttorilla? |
Lainaus:
|
Mitenkäs paljon tuommosessa 5,9 on voimaa? Laskuopin perusteella n.330hp 540nm pitäisi löytyä jos ei ole korkeaviritteinen.
Vertailuna BMW 5,4 litraa 326hp 490nm BMW 4,4 litraa 286hp 440nm BMW 5,0 litraa 400hp 500nm En osaa netistä etsiä kun noita jenkki moottoreita on niin paljon :D |
Lainaus:
|
1998 Jeep 5.9 Limited (Motor Trend Jan/98):
0-50 - 4.90 sec. 0-60 - 6.80 sec. 0-70 - 9.20 sec. 60-0 Braking - 126.00 ft. 1/4 Mile - 15.20 sec. Slalom - 58.40 mph Skidpad - 0.74 g For comparison, here is what a standard 5.2L Grand Cherokee would do: 1995 Orvis 5.2L (Motor Trend Jun/95): 0-60 - 8.30 sec. 60-0 Braking - 126.00 ft. 1/4 Mile - 16.40 sec. Slalom - 54.90 mph Skidpad - 0.75 g Even newer SUVs like the BMW X5 and Mercedes AMG ML55 have had problems bettering the performance mark set by the 5.9 Limited: 2000 AMG ML55 5.5L (Car & Driver Dec/99): 0-50 - 5.20 sec. 0-60 - 6.80 sec. 0-70 - 8.90 sec. 70-0 Braking - 181.00 ft. 1/4 Mile - 15.30 sec. Skidpad - 0.74 g 2000 BMW X5 4.4i (Motor Trend Jan/00): 0-60 - 7.50 1/4 Mile - 15.80 |
Lainaus:
Juu ei tuossa ole kuin se 245hp/ 468Nm, mutta vakiona on ihan oikeasti nopea auto. Nyt kun on lihonnut suunnilleen sata kiloa ja on alkuperäistä isommat renkaat alla niin vähän on nuhaisempi. Mutta ei tällä jalkoihin jää vieläkään. Eilen kun kyrvähti Kulmakorvessa etuvetari ja autosta tuli takaveto, niin totesin että miksi tässä on jatkuva neliveto. Märällä asvaltilla kun painoi kuudestakympistä kaasua niin meni samantien kaunista kylkimyyryä :D :cool: edit: Tuttu näky tojotamiehille? Pitää hommata noi ristikolliset nivelet tilalle, ainakin amerikan saittien mukaan nämä CV- nivelet ei ole kestävimmästä päästä. http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Gr...e/CV_nivel.jpg |
Lainaus:
Touché :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
no pihtari laita ny kuvia JEEPISTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(editiiooos: ajo kuvia metsästä kiitos) :D |
Yleisön pyynnöstä :D Katokka vaikka tuolta, siellä on reilu 100kpl. kaverin napsimaa kuvaa:
http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kulmakorpi+Off-Road/ Tässä muutama esimakua: http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...9.jpg/_big.jpg http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...3.jpg/_big.jpg http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...4.jpg/_big.jpg Tuolla taustalla muuten tulin jo takavedolla :D ..onneks oli kova pohja.. http://pekkavaris.kuvat.fi/kuvat/Kul...8.jpg/_big.jpg |
ai että on se vaan komia jeeppi! :) ja hyviä kuvia! (tuo et puskuri on kyl heleveti hieno:cool:)
|
Lainaus:
X5 Engine 3.0 L 272*hp I6 3.0 L 306*hp I6Twin Turbo 3.0 L 265*hp Diesel TT I6 4.8 L 355*hp V8 4.4 L 407*hp V8 Twin Turbo 4.4 L 555*hp V8 Twin Turbo Listan kaksi viimeistä menee jo vartin melkoista haipakkaa ja korkea viritteisen vakio moottorin jos haluat niin s52b32 eli 3,2 litraa ja 321hp ihan tehtaalta lähtiessä eikä edes ole lentokoneen moottori. Nyt touche ;) Helkkarin hienoja kuvia |
Kyl mä näkisin että joku lambon tai ferrarin kone olis parempi maasturiin kuin mikään edellä mainituista.
Mites timon se toinen maasturiprojekti jaksaa, vai viekö käyttöauto kaiken tarmon? |
Lainaus:
|
Juu ei herneitä ei, useimmat jenkkikoneet on matalaviritteisiä satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta :o Mutta eipä mulle tule mieleen paljon parempaa konetta metsäkäyttöä silmällä pitäen kuin heti alhaalta asti kunnolla vääntävä V8. Tuppaa iso osa eurokoneista olevan sellaisia että vääntöä on kunnolla tarjolla vasta joko sitten kun ahdin herää henkiin tai sitten korkeilla jengoilla.
Soon mukava ajaa kun voi tyhjäkäynnillä taipintakaasulla edetä monet paikat :) Tietysti joku (stroukattu) LSx- sarjan alumiinikasi olisi paras, kohtuupainoinen kone & laatikko, tehoa & vääntöä enemmän kuin Moparin 360:ssä, menisi vähemmällä sopalla ja laatikon ohjelmoinnilla saisi ihmeitä aikaiseksi. Jos vaikka tohon varsinaiseen metsäautoon joskus :cool: Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
En jotenkin ymmärrä noita X5-juttuja. Onhan siinä Bemarin koneessa potkua ja uusimmissa bensakoneissakin (ainakin kutosissa?) kun lienee kaikissa turbot, niin vääntää koko kierrosalueelta. Kun Chryslerin 360 on todella pitkäiskuinen kone verrattuna vaikka 318:een ja vääntää alhaalta kuin traktori, niin mitä väliä on huipputehoilla? Youtubessa on video X5:n ja 318cid koneisen -98 mopo-ZJ:n kisasta, sekä myös WJ:n ja X5:n kisasta. Kummassakaan ei jää epäselvää kummassa on suuri alavääntö (= hyvä maasto-ominaisuus) ja kuka on paikaltaan lähdössä kingi. :D Voihan sitä tietysti väitellä kumpi on parempi, mutta olipa siis jotensakin hyvä X5-provo! :cool: http://www.youtube.com/watch?v=ZdaZtyvf_n4 http://www.youtube.com/watch?v=LkhYxybPL1w |
Lainaus:
Eihän 5.2 ole noita ilmanottoja konepellissä... Ettei taas menis ohi topicin:niin on Timol tehnyt hienoa työtä Jeepille. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nothing beats cubic inches :D silloin on sopivasti tehoa ja nyyttöneitä kun sitä ei tartte miettiä :D
Tämä on hauska laite ajaa, kun ei tartte ihmetellä ehtiikö johonkin tiukempaan väliin ruuhkassa. Aina on kerinnyt. Se vain satunnaisesti kyrsii, kun ei enää lähde ihan niin rivakasti kuin orkkiksena, pitäis varmaan sittenkin välitykset vaihtaa tiheempiin :o |
Lainaus:
Anteeksi jos olen jotain loukannut mielenkiinnollani autoja ja varsinkin bemareita kohtaan. Ns. Laskuoppi perustuu ihan päättelemiseen. En ole perehtynyt amerikkalaisiin autoihin/moottoreihin ja ajattelin että jos vertaa bemarin samantapaisia moottoreita jotka eivät edusta kehityksen kärkeä (eikä niillä tee mitään:D) tuohon jeepin moottoriin niin siellähän voisi olla jopa se 330hv mutta eipä siellä ollut joten pahoittelen jos satutin henkisesti jotain. En tullut ilkkumaan jeeppiä tai Veekasia mutta kaikesta päätellen joku kirpaisi osaa teistä. Timon kanssa saatiin tästä saatiin melkein järkevä keskustelu :) Varmasti on hauska laite ajaa ja onhan tuommonen jeeppi oikea maastoauto verrattuna bemarin x sarjoihin |
Lainaus:
Näissä litrateho yms. höpinöissä pitää aina muistaa, että se mitä on paperilla teho- ja vääntökäyrissä ja mitä on todellinen tilanne on aina kaksi eri juttua - ja käyttö metsässä vielä ihan oma asiansa. |
Lainaus:
Litratehot on meillä kahvipöydässä aika yleinen keskustelun aihe kun on noita superturbo miehiä paljon. |
Mun tekis mieli jäävätä itteni tästä keskustelusta kun mulla on Volvon B30 ja mä säälin teitä kaikkia sillä perusteella, mut kuitenkin. Minäs vuonna moparin 360 on keksitty? Niihin aikoihin kun bemari tosiaan teki vielä lentokoneen moottoreita. Nyky bemarit on kaikki alu lohkoja ohuilla putkilla joita on hyvä ajaa tulikuumana jäiseen veteen. !Kerran!.
Jenkit on tajunnu että miks vaihtaa tai edes suunnitella hipomotteja kun vanhat soi ja niitä on kiva laittaa autoihin kun ne voidaan myydä semmosilla alennuksilla että benari eemelii vaan vituttaa. Mitäs vehkeitä nbäffällä on. Ei muuten mut vois vähän kysellä kun ollaan essonbaarissa puhuttu. Jos volvoon joskus moottori vaihtuu niin mä lähen hakee litratehoja kans! http://www.youtube.com/watch?v=26X_s...eature=related |
seataan sen verran että teho ja voima on eri asioita :D
jos kuorma autoon laitettas 2 litranen 500 hp kone vs 14 litranen 500 hp kone ;) ja jenkit ei oo ollenkaan tyhmii aina vittuilaan siitä polttoaine taloudesta mutta jenkki diiselit on mitotettu siihen tyyliin että niilliin että niillä voi tehdä töitä ja vetää niitä kerrostalon kokosii trailereita silti ne vie melkeen vähemmän kun hilux normaali matka ajossa :D:D tosin tässä ei puhuttu mitään diiseleistä :D |
Sivu luotu: 06:59 (GMT +2). |
|