![]() |
Toyota hilux -84 4wd alkuperäiskorkeus
kävi katsarilla tänään tälleen että kun hiluxista ei löytyny muuta vikaa niin sanottiin vain että auto on liika korkea ja käskettiin hommata maahantuojalta kyseessä olevan hiluxin alkuperäinen korkeus.Autoahan saa mun tietojen mukaan korottaa 150mm(maan rajasta kattoon) ja toyotan maahantuojan infosta sain hiluxin korkeudeksi 1775mm eli 1775+150 tekee mun mielestä 1925mm ja oma hiluxhan jää ton alle sellasen pari senttiä.
Ja edes katsastustodistukseen tälläisestä ei merkattu mitään...pelkästään suullisesti mainittiin(kateellisten vitt#ilua) Ei kenelläkään sattuisi olemaan -84 4wd hiluxin alkuperäiskorkeudesta minkäänlaista dokumenttia jonku toyotan ison pomon allekirjoituksella varustettuna ettei tarviisi alkaa maksamaan mansikoita maahantuojalle pienestä paperin palasta?? |
no vo per...
jahans taasen on löytynyt vittumaisia katsureita
Olikos normaali vuosikatsastus ?? olikos mikä katsastusasema? A-katsastus ? kirjottiko hylkäyksen ,keskeytyksen, vai minkä ? kanattaa ehkä otta katsastusaseman pääliköön yhteyttä ja kertoa tästä "mulla kävi sileen että ruisesriin korinkorotusta katsastaessa rupes vetokoukun korkeudesta vittuileen "tää pitäs olla sen 420 mm maasta" vaikka ei vapaata korkeutta ole määritetty vanhoissa autoissa eli ei koske eu standardit eikä koria korottaessa yleensäkään muutu mihinkään otin pääpaikan pääliköihin yhteyttä ja kummasti autoi ja saa olla korkeammalla nyt on sen 500mm maasta :)" periaateessa jos ne on sanoneet että hiluksi on liian korkea niin niilä käsitääkseni tulee esittää pyydettäessä mihin huomautuksensa perustaa eli (hylkäys huomautus perusteet kirjalisena) käytännössä tyypitodistus vakio korkeuksista joka heidän sitä hakiessa löytyy AKE:n tiedostoista pelkkä suulinen huomautus aken katsastajan ohjeen mukaan ei riitä ! kaikilla yksityisill äasemilla ei ole pääsyä ake:n tietokantaan ! |
Tämähän on se mun vanha ja ei kyllä ollu katsastuksessa täällä Keravalla mitään
huomautettavaa. Siinähän oli ake:lta lupa 33" renkaille ja 60mm korinkorotusta ja turbo oli samoten rekisteriotteessa. Päinvastoin kehuttiin hyväkuntoiseksi. Mitä ihmettä??? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56175 |
kyseessähän oli lapuan K1 katsastus..heiltä ei kuulemma löytyny hiluxin korkeutta.
kateellinen mahtoo olla autosta kun ei se mitään kyselly vaan hakkas niinku hullu runkoa. toisin kun toinen vähä nuorempi siinä kyseli jatkuvasti et kuinkas tää menee jne... pitää kun seuraavan kerran käy näyttääs tota niin kysellä vähä et miksei tällästä "vikaa" edes merkitty mihinkään... ja kyseessähän oli normaali vuosikatsastus. |
Kyllä katsastusasemilla täytyisi olla tälläinen tieto,miten sitä
muuten katsastaa autoja...musta tuntuu periaatteellako? |
Ei täällä Keravalla,Iisalmessa ja (varsinkaan)Varkaudessa mitään tyhmiä kysytä katsastuskonttorilla :)
|
Tämähän on se mun vanha ja ei kyllä ollu katsastuksessa täällä Keravalla mitään
huomautettavaa. Siinähän oli ake:lta lupa 33" renkaille ja 75mm korinkorotusta ja turbo oli samoten rekisteriotteessa. Päinvastoin kehuttiin hyväkuntoiseksi. Mitä ihmettä??? heh taitaa olla katkera katsastus mies "onpa komia hiluksi" :) ilmeisesti oli sitten kyseessä vuosikatsastus peeveli niilä oo mitään oikeutta vuosikatsastuksissa ees puuttua korkeuksiin jos on kerran muutoskatsastettu ja kaikki vaadittava vielä on otteessa ei ole mitään oikeuksia kysellä alkuperäisiä korkeuksia siksi varmaan ei ole kirjallista huomautusta kirjoittanut ? samaaa muutosta ei tarvitse kahteen kertaan muutoskatsastaa ! vaikka jostain syystä puutuisi tiedot rekisterioteesta voi ne alkuperäiset vaatia palautettavaksi asiaa helpotaa jos löytyy joku vanha rekisteriote :) mutta pitäisi kyllä muutoshistoria löytyä "ake/trafi" tiedostoistakin mie soittasin sinne päälikölle ja keskustelisin kuuluvalla äänellä sisältäen erinnäisiä NS.voima sanoja joka toisessa välissä :) ja vielä sanoisin että tarviiko trafille ilmoitta katsastusaseman asittomasta/ ammatitaidotomasta toiminnasta :) |
Korjasin sen korinkorotuksen ,ei tainnu olla kuin 60mm
|
Lainaus:
|
joo 60mm se oli...
|
Sama mulla oli aikanaan ln170:ssä kun olin muutoskatsastamassa. Sanoin sille katsastuhenkilölle et kato vittu koneeltas urpo. Ja sieltähän se tieto löytyi.
Heti kun tulee jotain rutiinista poikkeavaa, niin ollaan paskat housussa. Eikä luonto edes antanut tälläkään periksi kysyä kollegalta. |
kai sen piti keksiä jotain sanottavaa kun tulee vähä erikoisempi värkki eikä mikään perus astra tai lancer...
voi toki johtua vähä siitäkin kun se alkoi koputtelemaan runkoa niin sieltä tipahti sellanen varmaan kilon rapalöntti heti ekana ja aika hyvin sieltä kuiva rapa pöllähteli kun se hakkas runkoa:D |
Akelta löyty tällänen pätkä..
Määräaikaiskatsastus Määräaikaiskatsastus on ajoneuvolle määräajoin tehtävä katsastus, jossa tarkastetaan ajoneuvon kunto ja rekisteriin merkityt tiedot. ja rekisteriinhän on merkitty korotukset sun muut... |
Lainaus:
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@k1katsastajat.fi en löytynyt varsinaista paikallis päälikön nimeä olenkaan ? jos ei 030 610 0640 ilmeiseti keskuksen numero, löydy pääliköä kertomaan voi varmaan huoletta ottaa yhteyttä vaikka tuohon alue johtaajaan sekä tekniseen johtajaan ja kysyä kuka vastaa,kertoo, miten toimitaan mitä tehdään :) kanataa jos otat yhteyttä sähköpostilla : laitaa katsastus paikan osoite sekä katsastajan nimi myöskin on syytä mainita ja komentit asiatomasta toiminnasta sekä kertomus katsastus tapahtumasta yleensä ja että kyseesä on ollut vuosikatsastus jolloin on asiatomasti korkeuksiin puututtu sekä näitä ei vuosikatsastuksessa kuulu edes tarkastaa jos tarkastetaan on ohjeessa katsastusmiehelle löydyttävä alkuperäiset tiedot AKE / Trafi ohjeistus(EU) katsastajan ohje. sekä kertoa eteivät ole esittäneet perusteluja huomautukselle kirjalisena vaan suulisesti (periateessa sylistyy virka virheeseen jos on ammatitaidottomasti toiminut ) ei asiakkaan kuulu hommata dokumenttia alkuperäisistä korkeuksista koska korkeudet on jo kertaaleen muutoskatsastettu. |
Aluepäällikolle kun soitin niin sain siltä lapuan konttorin päällikön nimen ja soittelenmpi sille maanantaina ja kyselen vähä asiasta...
|
näin se homma etenee
Lainaus:
muistas mainita että vuosikatsastuksessa voi vaan korkeintaan todeta rekisteriotteen mukaan että rungon ja korin välissä on korokeet +60mm alkuperäisestä ja autossa on rekisteriotteen mukaiset 33x renkaat muuhun ei niilä ole oikeutta puuttua eikä kysellä alkuperäisiä korkeuksia asiakaalta ! :) mikäli en väärin muista niin ohjeistus ake/trafi on vaikka esimerkiksi jouset on korkeammalla kun alkuperäiset on esitettävä alkuperäiset mitat katsastusmiehen toimesta eli huomautus/hylkäys perusteissa on selvittävä kuinka eroaa alkuperäisestä johon ei riitä se ns.mutu tuntuma(katsastusmiehen oma arvio) vaan tulee selvitä alkuperäinen korkeus jos ei katsastusmies tätä tiedä asiakas tai katsastusmieskin voi katsastusksen keskeyttää ja asiakas saa joko poistua rahat taskussa esimerkiksi muuhun firmaan tai odotaa että katsastusmies perusteet esittää esimerkiksi uusintakatsastusksessa sitä en tiedä oliko uusinnasta jokin ohje että tulee olla tälaisissa tapauksissa maksuton käsitääkseni kyllä :) |
kyllä sielä konttorin päällikkö vähä ihmetteli mistä on kyse kun korkeudesta tuli vain suullinen maininta eikä mitään merkattu papereihin ja kertoi selvittävänsä asiaa katsastusmiehen kanssa
|
tänään vasta selvis mistä kiikastaa...eli kyse oli jousien riipukkeista jotka oli liian pitkät mutta kun ei vaan saanu katsastusmies sanottua sitä vaan kierteli ja kaarteli niin tänään sain asian selvitettyä konttorin päälliköltä.
|
Olisko hätä vale ?
Lainaus:
taitavat olla päivän miettineet mitä sanovat ja jälkikäteen keksineet tämän koska ei edelleenkään ole esimerkiksi jousituksen kiinnitystä merkitty hylkäys perusteisiin voivat sen kyllä siihen tarvittaessa tehdä jousen riipukkeen nimelläkin ei kyllä vissinkään riipukkeiden maksimi mittaakaan ole mitenkään määritetty ? eikä korottavaa vaikutusta määritetty ? perianteessa jos ei ole merkitty tätä hylkäysperusteeksi eivät voi jälkikäteen ns. uusia vikoja keksiä :) jos ovat jättäneet tämän merkitsemättä perusteisiin eli perianteessa kuuluisi antaa hyväksyntä tämän varjolla edelleenkään ei tietääkseni vuosikatsastuksessa voi fyysisiin korkeus mittoihin puuttua ainoastaan jos esimerkiksi rakentelisesti vaikuttaa jollain lailla liikenne turvallisuuteen eli merkintä täytyy olla esimerkiksi jousien kiinnitys tms. eli jos nuljuaa/läsöttää miten sattuu ja ei esimerkiksi keskenään ole kiinnitetty toisiinsa sekin tulee merkitä huomautus/hylkäys perusteisiin jousituksen puutteellisuutena no minkäs mittaiset ne sitten on ? ja korottaako oikeasti autoa mitenkään ? ja onko kyse vain takapäästä oliko keulakin liian korkea ? otas piruuttaan kuva ja laita vaikka tänne niin katsotaan :) |
Arviointia
1 Liiteet
Lakiteksti menee
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto muutoskatsastaa. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on muutoskatsastettava, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteita. arvosteluperusteet on sitten tässä sen katsurin olisi korkeintaan pitänyt antaa korjauskehoitus D3 Jousitus kirjallisena jälkikäteen ei voi tehdä vaan kuuluu katsastus tilanteeseen |
Lainaus:
Tämän ikäisten, viime vuosituhannen autojen tyyppitietoihin eikä mihinkään muuhunkaan tietokantaan ei ole merkitty autojen kokonaiskorkeutta (AKE:n tyypittäjät on sen kaikessa viisaudessaan nähneet tarpeettomaksi), eikä sitä ollut edes mahdollista mihinkään syöttää ennen täydellistä järjestelmän uusiutumista LTJ:stä ATJ:hin v. 2007 lopussa. Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Varmaan joku tunari tehny riipukkeet ku on katsasturmiehen silmään pistäny...
|
Niinpä
??? Justhan tuota itekkin linkitit tuon että pitää määrätä muutoskatsastukseen jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun tai se muuten on ilmeistä. Minä käsittäisin muutoskatsastukseen määräämisen fyysisiin mittoihin puuttumisena.
niin tein Tarkoitin fyysisiin mittoihin puutumisella niiden alkuperäisten suullisesti vaatimista HUOM !määräaikaiskatsastuksessa esimerkiksi maahantuojalta joita ei välttämättä löydy sieltäkään muutoskatsastus on eri asia johon voi dokumentteja / tositteita vaatia rekisteriotteen kopiokin vastaavasta joskus riittä :) kysehän olikin siitä että kyseinen toimenpide (korjauskehotus tai muutoskatsastukseen määrääminenkin ) olisi pitänyt silloin tehdä kun määräaikaiskatsastusta suoritetaan tämäkin kirjallisesti eli jos ajoneuvoa ei voi korotta enempää siis sallittu korkeus muutos on jo renkailla ja koria korottamalla N1 100mm täynnä silloin kyseessä korjauskehotus esimerkiksi riipukkeet liian pitkät jousituksen korkeus muuttunut ! mikäli varaa on korottaa jousitusta N1G 150mm niin silloin voi määrätä muutoskatsastukseen tai jos voi heti asian suorittaa niin kuin yleensä periä muutoskatsastus maksun sekä lisätä rekisteriotteeseen jousituksen korotuksena + 50 muutoskatsastuksekseen voi vaatia tositteet kuinka jousitus poikkeaa normaalista vaatimukset on eri katsastajien sekä katsastusasemien välillä yleensä aika vaihtelevia täällä on kelvannut yleensä miehen sana :) tai varaosalistojakin olen joskus esittänyt :) aken tietokantaan pääsyllä tarkoitan sitä että voivat rekisteriorteen tiedot tarkistaa esim kumpi kuuluu olla n1 vai n1g sekä ohjeet määräaikaiskatsastukseen sekä muutoskatsastukseen löytyy osa myös netistä kuten arvosteluperusteetkin jousituksen tarkistamiseen (kiinnitys, laillisuus Yms. ) http://www.ake.fi Alustan muutokset Auton korkeuden muuttaminen Lisätietoja aiheesta: AKEn ohje 1943/208/2007 |
Lainaus:
Lainaus:
|
Aivan
Lainaus:
jos ei ole merkitävää varaa tieliikenteelle periateessa jos säännöksiä tarkaan tulkitsee niin jos jollain lailla pystyy todistamaan että ennen taisi olla se -93 on korotus/muutos tehty pitäisi hyväksyä tai hylätäkkin käytäen normaaleja määräaikaiskatsastus perusteita kyllä voi muutoskatsastuksenkin ohjata ja kehoituksiin tämän merkitä olen jossain moottorimuutoksessa joutunut väkisin katsastamaan koska ajoaika oli loppumassa ja kaikkia tarvittavia prosyyreitä ei ollut esittää muutoskatsastukseen ja katsastus toimitetiin normaalin mukaan ja moorttorin muutoskatsastin myöhemmin :) Polisia ei yleensä hirveesti kiinosta paitsi liikkuvaa poliisi(yleensä kaikki mulkerot laitetaan sinne), onko autossa lailinen korotus kuulemma on muutakin tekemistä kun kytätä maasturimiehiä :) joskus on kyllä ratsiassa mukana katsastusmies jolloin on mahdolisuus ajoneuvon tieliikenne kelpoisuuteen/lailisuuteen puuttua :) Lainaus:
tai muutoshistoriaa tai EU,STD säänöksiä sitten netiin eivät jossain millään haluu mennä katseleen esimerkiksi ake:n ohjeita vaan useinmiten ovat huulipyöriänä jos ei olekaan se mamman pölyimurin näköinen auto mihin pitäisi leima saada :) kuulemani mukaan eräs peräkylän katsastusmies on niin vanhoilinen ettei suostu edes pc:tä käyttämään :) ja ei ole kun pääliköllä 1 kone paljonhan on kyllä systeemit parantuneet ja uusia linkkejä tietokantaan kuulemma luovat kerran kyselin katsastuksesssa että onks tää katsastus toimitus sitten suoraan 70 luvulta "tää romukasa ei ikinä tuu meneen läpi tyyliä " :) katsuri tuumas että ei ole kuulemma enään silleen valtion virkamies vaan rinnasti itsensä K-kaupan kassaan :) ovat kuulemma nykyään asiakaspalvelijoita |
Lainaus:
Käykö muuten joku vielä noilla valtion omistamilla asemilla? Oon kuullu vaan juttua että valtion asemilla on kaikki kusipäät ja yksityisillä asemilla on järkevättämät tyypit. Ei taida niissäkään hurraamista olla.. |
nyt olikin tullu tekstiä niin paljon et pitää lukee kaikki vielä ainakin 3 kertaan:D
toi lapua tuntuu olevan aika paska paikka katsastaa auton kun kaveri oli käyny katsastaas pajeroa niin olivat laittanu hylätyksi parin rungon reiän takia...no kaveri hoiti reiät umpeen ja meni uusintakatsastukseen niin ne yhtäkkiä ettikin lisää vikaa autosta ja taas korjailemaan...kolmannellakin kertaa löysivät TAAS lisää vikoja.eikös uusintakatsastuksen vaan todeta onko aikasemmin havaitut viat korjattu eikä ruveta enää etsimään todella tarkalla silmällä lisää vikoja? ja taas kun on vähä asiaa selvitelly niin hiluxin korkeuden kanssa tuntuu ongelma olevan siinä että koria on korotettu 60mm(otteessa) ja takajousissa on n.150mm riipukkeet(ei otteessa) jolloin korotusta on yhteensä 210mm... mutta autoahan saa korottaa yhteensä 150mm maasta katonrajaan.selvitin maahantuojalta ton ikäsen hiluxin alkuperäiskorkeuden niin antoivat lukemaksi 1775mm (1775+150 tekee amiksen matikalla 1925) ja rullamitalla pikasesti mitattuna hiluxi jää ton alle.eli ei pitäis olla mitään ongelmaa muutoskatsastaa paitsi että pitäis hommata se alkuperäiskorkeuden todistus? taitaa olla helpompi kun laittaa lyhkäsemmät riipukkeet:D ei kenellään sattuis olemaan tietoa minkä mittaset noi alkuperäset riipukkeet on? tää on kyllä mahtavaa touhua kun katsastusmies ei saa suoraa sanottua mistä kiikastaa tää korkeus vaan sitä pitää selvitellä konttorin päälliköltä jälkikäteen... |
Lainaus:
|
riiput
mulla (hiluvitkutin) vois ehkä olla sen pelin alkuperäiset riipukkeet,vilkasen ku meen kotiin.
|
Lainaus:
kuulin että asiakaiden vähyyden vuoksi on A katsastuksella YT-neuvottelut itse kun kävin niin oli tossa a-katsastuksella 1 kuorma auto ja 1 katsuri hallissa kun kävelin koko hallin läpi :) osa näistä A-katsastuksen henkilöistä on vielä sitä koulukuntaa joka on 80 luvulla hyläneet autoja syystä jos toisesta ja tuntevat edelleen olevansa valtion virkamiehiä kuten poliisit :) parhaan ja asianmukaisen sekä ammatitaitoisen katsastuspalvelut saa yleensä yksityiseltä ja aina voi kommentoida jos katsastusmiehen naama ei jostain syystä miellytä tai amattitaidossa on parantamisen varaa :) lisäksi voi paikalisen katsastusaseman päälikön kannsa käydä neuvotelemassa ja jos ei tämäkään ole halukas ratkaiseen asiaa niin voi rahat pyytää takaisin ja poistua paikalta muistaakseni kulutajasuojalain nojalla jos ei saa selaista palvelua kuten haluaa tai ammatitaidossa on toivomisen varaa :) mustaakseni oli joku ohjeistus jos haluaa valitta niin voi sen myös AKE_lle tehdä pahimmassa tapauksessa voi asema menettää katsastuslisenssinkin :) mitä tulee noihin KATSASTUKSEN ARVOSTELUPERUSTEET Katsastuksen arvosteluperusteet on tehty yhdenmukaistamaan katsastuspäätösten tekoa. Arvosteluperusteiden tarkoituksena on tuottaa korkealaatuista tarkastustyötä ja oikeudenmukaisia sekä tasapuolisia katsastuspäätöksiä Lainaus:
myös kuluttajasuojalaisakin mukaan virkavirhe :) jos tää paikalline päälikkö ja katsuri pelaa samaan pusiin voi ottaa ylemmäs yhteyttä ja sanoa etteivät toimi ohjeistuksen asetuksien ja lain mukaan kaikki katsastus asemat toimivat AKE:n valvonnassa alla on Katsastuksen valvontaan liittyen trafilta hyvää tietoa :) Trafi valvoo katsastustoimipaikkojen toimintaa: - säännösten ja määräysten noudattamista, - katsastuspalvelujen laatua ja - asiakkaiden yhdenvertaista kohtelua. Trafi valvoo katsastustoimintaa tekemällä valvonta- ja tarkastuskäyntejä sekä seuraamalla katsastustoimipaikkojen toimintaa tilastojen avulla. Tarkastaminen kohdistuu - katsastuksen arvosteluperusteiden noudattamiseen - toiminnan suoritukseen - laatujärjestelmään - arkistointiin - ohjeistukseen - mittaus- ym. laitteiden toimintaan - riippumattomuuteen - vakavaraisuuteen Tarkastuksia teetetään myös Trafin toimeksiannosta esimerkiksi käyttämällä samaa testiautoa eri katsastustoimipaikoilla. Lisäksi Trafi suorittaa ajoneuvojen tarkastuksia katsastustoimipaikkojen asiakkailta tulleiden tarkastuspyyntöjen perusteella. Katsastuspäätökseen tyytymätön voi hakea päätökseen oikaisua Trafilta. |
alkaa kyllä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän vit#ttamaan toi lapuan katsastustouhu.
huomenna vielä pitää soitella aken suuntaan ja kysellä mistä on kyse kun auto kerran on aikasemmin katsastettu tälläsenä ja on korinkorotukset ja renkaat ottees niin nyt yhtäkkiä pitäis hommata alkuperäiskorkeus ja renkaan keskiöstä lokasuojaan mitta. maksaa varmaan mansikoita kun tollaset hommaa maahantuojalta?? tai sitten vaan nielen ylpeyteni ja pudotan persustaa tekemällä uudet riipukkeet mutta kun ei meinaa luonne antaa periksi:D |
Jos ei leimaa tipu niin keskeytä katsastus ja vaihda konttoria.
Tosin maksaa uudelleen sen katsastusmaksun. |
Jos ei leimaa tipu niin keskeytä katsastus ja vaihda konttoria.
Tosin maksaa uudelleen sen katsastusmaksun. käyny monta kertaa mieles:) |
Samat riiput siellä on,mitkä kyllä Keravan katsastusasemalla ei aiheuttanut mitään toimenpiteitä ja tainnut sitä edellisellä kerralla Iisalmessa olla paikalla,ei ne 150mm
riiput takana 150mm korota :=) |
Niin,vetoa kokonais korkeuteen ja merkkauta navan keskeltä mitta lokasuojan kareen.
Niin kuin Bemarissa se alustasarja :) |
eikös se oo 77mm mitä saa muuttua toi navan keskeltä lokasuojan kaareen?
käskeevät tietysti sit hommaamaan maahantuojalta siitä todistuksen mitä on alkuperäsenä ollu kun ei niillä tunnu olevan minkäänlaista tietoa itsellä... |
Periaatteessa 150 mm, korin ja alustan korotushan näkyy samassa välissä. Tietysti isommat renkaat vähentää sitä 150 mm:ä.
|
Kyllä on MurMurilla juttua niin paljo ja niin sekavasti ettei jaksa edes läpi lukea. Miten ihmeessä tollasella mutu-tuntumalla kylillä omia autoja katsastellessa on saatu noin syvällinen "tietämys" aiheesta? Ja mikä tämän paasauksen tarkoitus on?
Fakta-asia on että joka ikisellä syrjäkylän sivuhaarakonttorillakin on oltava mahdollisuus päästä ATJ:hin ja tulostaa uusi rekisteriote, mikä siis tapahtuu vain ja ainoastaan internet-yhteyden avulla. Täysin laiton paikka katsastaa ja täysin ammattitaidoton henkilöstö jos ei pysty/osaa/pääse tietoja edes tarkistamaan. Johan nyt hyvänen aika lähtökohta on se että tarkastetaan onko verot ja vakuutukset maksettu, tämä ei onnistu ilman nettiyhteyttä ATJ:hin. Ja mistään rekisteritietojen paikkaansapitämättömyydestä tai väärästä korkeudesta ei todellakaan voi eikä saa jakaa mitään korjauskehotuksia. |
Tuttua tavaraa.
Kuulostaa ikävän tutulta toiminnalta,enkä osoita syyttävällä sormella ketään. Mutta ei oo ihme jos asiakkaalla on pallo hukassa kun se on monella ( ei kaikilla) katsurillakin,itsekin olen konttorilla kättä vääntänyt milloin mistäkin. Tietäen kalpean aavistuksen pykäläviidakon tiheydestä ei ole ihme jos katsuri erehtyy joskus ja toisinaan ne on tarkka silmäisempiä kuin toiset. Onhan meissä asiakkaissakin niitä ikäviä asiakkaita eikä aina syyttä. Sit oma lukunsa on ne katsurit jotka mielessään ajattelevat että on noi maasturimiehet mulkkuja kun ne aina muuttaa noita autoja ja yrittävät kusettaa tehoissa ja mitoissa. Paha vaan on asiaa tarkastella objektiivisesti ja lähteä selvittämään kun Trafiin ei noin vaan saa edes puhelinyhteyttä. Mut jos kokee tulleensa väärin kohdelluksi niin ei muuta kuin Trafia pommittamaan ja kirjottaa katsurin nimi ylös. Hiljattain soitin itsekin muutoskatsastus asiassa erään konttorin tekniseen neuvontaan ja puutaheinäähän siellä jauhettiin,sika hintaan tietty. Sitte eräällä konttorilla katsuri selvitti asiaa n.5minuuttia ja tuli Liikmp. kirjasta otettuja kopsuja kädessään ja selitti miten toimitaan,sitä ei kaikki vaan tajua eikä osaa eikä kiinnosta. Se vaan on niin et siellä katsureitten riveissä on niitä ammattitaidottomnia pönttöjä mutta kaikki eivät sitä ole. Tekisipä mieleni mainita esim erään espoon yksityiskonttorin päällikölle joka on 24vuotta tehny näitä hommia että eikun takasin apukouluun kun ei työssä opi sitä mitä naapuri konttorin äijä vetää viidessä minuutissa!!!
|
Elä
Lainaus:
Mistä niin päätelelt että ohjeet olisi minulta ? voi olla välitettyäkin tietoa Ake kertoo, koulutta, ohjeistaa, pättää Mistäs niin päätelet että kokemus tulee peräkylällä katsastellessa ? |
Lainaus:
tai mitä edes yrittävät katsastella noita autoja. Yhteenvetona katsastusasemien tieto ja taito katsastaa autoja on näin 27 vuoden kokemuksella edelleen byrokraattista ja diktaattorimaista:D Hilux riippu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78415 |
Toikin melko huvittava ohje ottaa mitta navasta-pyöränkaareen..
avarrat pyöränkaaria, niin sitten aletaan väittämään että olet korottanut autoa:eek: |
Lainaus:
peltilokkarit mukana ainakin Lapualle:D:D:D |
Lainaus:
-Ohjeista pitää lukea kaikki kohdat, eikä vaan sitä joka itselle sopii. -Ake ei tee yhtään mitään, kyseinen virasto on ollut yli vuoden osa Trafia. Vilkaise arvosteluperusteista kohtaa A2, mitä tehdään jos erikoisehdot eivät täsmää? Vihjeenä korotukset mainitaan erikoisehdoissa. Ihan oikein jossain kohdassa mainitsit vuoden 1993, jonka jälkeen on pitänyt korkeuden muutokset muutoskatsastaa. Lakikirja sanoo "Muutettu auto on esitettävä muutoskatsastukseen..." eikä tämä velvoite poistu vaikka auto vaihtaisi omistajaa tai olisi määräaikaiskatsastuksissa hyväksytty useasti. Aikaisemmissa katsastuksissa on vaan tehty virheellinen katsastuspäätös. Tai ei ole ollut ilmeistä että jousitusta on korotettu, jolloin hyväksytty päätös onkin ollut kuitenkin oikein? Näillä tiedoilla näyttäis kyllä ettei kaikki ole ihan putkeen mennyt hiluxin katsastuksesta, mutta ei tästä topicista ainakaan enää totuus selviä :) Nostan hattua Matille, kun jaksaa taistella tuulimyllyjä (mutu-miehiä) vastaan.. :) |
Keravalla ainakin toimi katsastus,jokainen tekee omat johtopäätökset ja siellä (ylemässä)kuvassa on se riippukin :)
|
kovasti ne vaan trafilla meinas että se on mun homma hankkia maahantuojalta todistukset auton alkuperäiskorkeudesta ja etteivät he voi sille mitään jos muutoskatsastukses tai aikasemmis katsastuksis ei oo tälläistä asiaa huomattu mikä nyt huomattiin lapualla että auto olis liika korkea.
ei kai siinä auta muu ku ruveta väsäämään lyhkäsempiä riippuja... |
tilasin just maahantuojalta todistuksen tästä hiluxin korkeudesta...
mitenhän sitten jos sitä muutoskatsastais näillä pidemmillä riipuilla ja jää alle sen 150mm korotuksen niin vaikuttaako siihen sitten se navan keskeltä lokasuojaan mitta (77mm)? kuten pikku-pepe kirjoitti että jos vähä avartaa lokasuojia rälläkällä niin ootkin yhtäkkiä korottanu autoa?:D |
Lainaus:
Ota alkuun kymmenen senttiä lisää tilaa.. |
Minullakin muutoskatsastuksessa vaadittiin Toyotan varmentamaa mittaa pyörän navasta lokasuojan reunaan. No Toyotalla EI ole sellaista mittaa, eikä tule. (tämä tieto on maahantuojalta, eli Toyotalta)
Toyotan mukaan jokainen auto on aina hieman erillainen tämän mitan suhteen. Ja onhan se ihan loogista. Itsellä auto on 2001 mallinen ja muutos katsastus tehtiin joko -09 tai -10 ja tällöin katsastushenkilö lopulta löysi auton korkeuden koneeltansa. (tosin jouduin soittamaan AKE:een, josta taas ohjattiin katsastusmiestä) No lopuksi minulla sitten luki nuo mitat navasta kaareen uudessa otteessa, ja ihan katsastusmiehen mittaamana. Vittu mitä skeidaa. Toisilla se on vaan vähän vaikeaa välillä... Mutta usein konttorin vaihtaminen saatta olla hyväksi. |
Mutamies
Minullakin muutoskatsastuksessa vaadittiin Toyotan varmentamaa mittaa pyörän navasta lokasuojan reunaan. No Toyotalla EI ole sellaista mittaa, eikä tule. (tämä tieto on maahantuojalta, eli Toyotalta) Toyotan mukaan jokainen auto on aina hieman erillainen tämän mitan suhteen. Ja onhan se ihan loogista. Itsellä auto on 2001 mallinen ja muutos katsastus tehtiin joko -09 tai -10 ja tällöin katsastushenkilö lopulta löysi auton korkeuden koneeltansa. (tosin jouduin soittamaan AKE:een, josta taas ohjattiin katsastusmiestä) No lopuksi minulla sitten luki nuo mitat navasta kaareen uudessa otteessa, ja ihan katsastusmiehen mittaamana. Vittu mitä skeidaa. Toisilla se on vaan vähän vaikeaa välillä... Mutta usein konttorin vaihtaminen saatta olla hyväksi. eli katsastusmies ei voi verrata mihinkään tota navan ja lokarin välistä mittaa? tuleeko sitten otteeseen tämän hetkinen mitta noilla pidemmillä riipuilla? |
No ei se navan ja kaaren väli ole yhdessäkään autossa tarkalleen sama, eli ei sitä voi pitää minään lähtökohtana vaateelle virallisesta mitasta. Sellaista mittaa paperilla ei voi vaatia, koska sellaista virallista ei ole olemassakaan. Esitteestä tai ohjekirjasta voipi löytyä kyseisen mallin kokonaiskorkeus. Edellä mainittu materiaali on varmasti pätevä, jos siinä tulee ilmi mitat. (kokonaiskorkeus vakiorenkailla)
Oleellista on se, että laissa määrätty maksimi korotus, siis kaikki tehdyt työt mukaanlukien, ei saa ylittyä. Ja tähän tarvitaa alkuperäistä mittaa. Kyse oli minulla juurikin kokonaiskorkeudesta, ja katsuri halusi tietää alkuperäisen mitan. Löysi sen sitten lopulta koneeltaan korkeamman tahon avustamana. Otteessa lukee korinkorotus ja sen määrä millimetreinä, sekä korotus jousituksella, mutta ei sen määrää ollenkaan. Myös alkuperäinen kokonaiskorkeus lukee ja nykyinen korkeus. Tässä yhteydessä todetaan korotuksen olevan jotakuinkin yhteensä 150mm. (muistaakseni) Otteeseen on viellä merkitty etu ja takapään mitta navasta kaareen. Muutoskatsastin auton siis alkuperäisillä pitsaleikkureilla. Tarkoittaa sitä, että nyt jos laittaa alkuperäistä korkeammat (isommat) renkaat, niin on automaattisesti reilusti korkeampi, kun mitä otteessa lukee. |
mulla ei oo otteeseen merkattu minkäälaista korkeutta autolle,ainoastaan lavan laidoille:)
tänään sain hommattua maahantuojalta mustaa valkoisella tästä auton korkeudesta ja kerran se nyt jää alle sen 150mm kaikkine korotuksineen (pikasesti rullamitalla katottuna) niin ei muutakun muutoskatsastusta... saa lapuan katsastusmiehetkin rauhan sielulleen kun vie maahantuojalta todistuksen:D |
Mullakin lukee lavan laidan korkeus ihan alkuperäisessäkin otteessa. Se Mulkvisti halus vaan sen alkuperäisen auton kokonaiskorkeuden laittaa näkyville, kun sen sieltä tietokoneeltaan löysi...
Juu siis se on oleellista, että jää kaikkineen alle tuon 150mm. Jos sulla on Toyotan virallinen paperi tuosta alkuperäisestä korkeudesta ja jää alle 150mm, niin hommahan on sillä selvä. Sanot sille katsurille, että suu kii sorsa. |
Lainaus:
Eli jos se on suomeks otteella tuohon tyyliin, niin se ei tulostu ruotsin kielellä oikein otteelle jos omistaja vaihtuu. |
tänään tuli maahantuojalta todistus hiluxin korkeuksista...
auton kokonaiskorkeudeksi oli merkattu 1760mm ja missään kohtaa ei mainita mittaa navasta lokasuojaan eli nyt ei pitäisi olla mitään ongelmaa katsastaa tuon korkuisena. |
Sivu luotu: 17:10 (GMT +2). |