![]() |
HDJ 80 vs. HJ 61
No niin, taas tarvis hommata maasturi. Pohdinta on ankaraa, sillä hodarit aika kalliita. Ja sit nää etuperä ja kk laakeri ongelmat vielä. Onko hodari kallis ominaisuuksiin nähden?
Ennen oli tuo HJ60 ja tykkäsin kyllä todella paljon. Sen kanssa tuli pelattua jonkun verran. HJ61:siä on hyvin tarjolla. Jotenkin tuntuu et kuusykkönen tulis taloon.. Puoltaako mikään hodarin hankintaa? Eikös siinä ole nelikko päällä jatkuvasti ? |
hodari taitaa olla joo jatkuva neliveto, ja hodarin hankintaa vois puoltaa se että se on ainakin minun mielestäni paremman näkönen, ja siitä saa varmaan vähän paremmin voimaa pihalle ahtojen ja syöttöjen ruuvailulla. mutta se on totta että kalliita ne on ja hj61 on mielestäni myös erittäin pätevä vekotin hieman korotettuna ja isommilla pyörillä.:rolleyes:
|
Molemmat omistaneena ainaki alusta toimii hodarissa paremmin, niin tiellä, kuin metsässäki.
Eipä sillä, ei HJ:ssakaa huono ole, varsinkaa tiellä. Mut lehtijousi on aina vähän...lehtijousi. :D |
Lainaus:
Hodarissa kestää myös runko ja kori ihan erilailla verrattuna HJ:hin. Ja onhan se paremman näköinen. Ja jos uudemman otat niin sitten olis ABS:t ja turvatyynyt. Vaik tämmönen 24-tappisella kannella: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3824731 |
yks mihin olen noissa hodareissa törmänny on just toi keskitasauspyörästö. talvella kun reippaasti lähtee risteyksestä ja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin toinen eturengas sutii vallan vitusti, keskitasauspyörästö lukossa toimii niinkuin normaali kiintee 4wd... toki siirtyy se veto taakkekkii ku tarpeeks polkee tai lähtee liikkeelle rauhallisesti.
toi yllä mainittu tilanne ei aina tapahdu mut joitain kertoja on jääny mieleen... en tiiä muista mut ittee ainakin vituttas ku pitäs olla neliveto ja ruopia molemmista päistä yhtä aikaa edes yhdellä pyörällä, eikä pelkästää toisella etusella... mut juu oon ehke hieman vanhanaikanen ku en raaski pitää talvella nelikkoo pääl ees kinkaapissa ku vie himppa enempi naftaa ja tietä saa kattella sivuikkunasta :D |
itellä myös sama tilanne.monta hj´tä omistaneena ja nyt katellu hodaria.mutta tosiaan tuo jatkuva neliveto,ei ehkä kesällä paras mahdollinen??varaosien saatavuus/hinnat?nämä siis verrattuna 61´een.tehojenki puolesta en usko etteikö 61´llä kerkeiäs.toki vieteri alusta kuomattavasti parempi.ex 61´ssäni oli soa ja siitä oli lehtiä poistettu niin oli hyvä ajettava verrattuna orkkikseen
|
Lainaus:
Tosiaan Hj on rattori verrattuna Hdj:hin. 80set on mukavia ajettavia juuri sen jatkuvan nelivedon ja oikean jousituksen takia. |
Nii kai HDJ:ssä aika paljo niitä hyviä puolia on, ainaki yhtään arvostaa mukavuutta. Mutta jos ulkonäköö aletaan katteleen ni HJ viä kyllä 100-0, siis niin ajatonta brutaalia (mitähän toiki tarkottaa) miehekästä muotoilua.
|
Lainaus:
Ja ite tykkään enempi hdj:n pyöreydestä, ku se on jotenki modernimpi. Ei niinkään näytä mitenkää 90-luvun taitteen vehkeeltä, vrt pajero/patrolli. Ja sisusta on hyvinki henkilöautomainen. Jos sillä mitää merkitystä on... Ja noiki on vaa makuasioita, joista ei voi ku tapella. :D Ainii, ja takaylitystä on vähempi hdj:ssä. |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Jep, tuosta voiman jakautumisesta oon avautunu niin monta kertaa, etten nyt viitti sen enempää ku että keskitasauspyörästöllisessä nelivedolla lukot auki kaikille renkaille menee aina saman verran "voimaa".
Muotoilullisesti en pidä 80:stä huonona, mutta jos vierekkäin on J8 ja j6, joiden katto on öbaut samalla korkeudella, niin on se J8:sin helma säälittävän matalalla. Ja onhan J6 ajattoman kaunis ja selkeän peruslinjainen, ku taas J8 leimallisesti "ysäri". Ja tää oli sitte ihan puhtaasti mun mielipide, eikä mikään absoluuttinen totuus. :D :D :D |
Kyllä se 60:sen muotoilu on lähinnä 60-luvulta ;)
|
Lainaus:
-60 luvulla ruiserit on ollut sentään HIENON näkösiä (j4):D:cool: |
ääni 80:lle :) 60 on vähä ku jyrällä ajais, ja tuppaavat ruostumaan käsiin...
|
Kyllä vakio hj jossa on kapeat pyörät syvällä lokareissa näyttää karmealta, pieni korotus ja edes 33x12,5" renkaat 15x10/-44 vanteilla niin näyttää jo paljon paremmalta.
Kuskinpenkki tarvis vaihtaa niin ajomukavuus paranis puolella, ei siinä mielestäni muuta merkittävää vikaa ole. Lehtijouset toimii jos ne on kunnossa ja mielellään voideltu, jousiin kuluu pykäliä jotka "lukitsee" lehdet toisiinsa. Hion nuo pykälät ja tervasin lehdet niin herkistyi selvästi. Sen jälkeen tuli uusille iskareillekin töitä. Vielä kun teki pellistä lokarin levikkeet niin ulkonäkö pärjää mielestäni vakio hodarille, kai silmä on jo niin tottunut tuohon traktoriin.. Plussaa on mielestäni se että hj traktoriin sopii lommot paremmin kuin hodariin:) Talvikäytössä hjn luulisi olevan selkeästi huonompi. |
Lainaus:
Eli jos ruiserin upottaa ilman lukkoja jumiin, niin yksi pyörä pyörii tyhjää. Kun kytkee keskilukon, pyörii kaksi pyörää, sit takalukko niin pyörii jo kolme pyörää. Ja jos etulokon jälkee pyörii neljä pyörää, ni sit tarviiki jo vinssiä. :D Nii, ja mikä tekee sen, että jompikumpi etusista lyö yleensä ekana tyhjää, vaikka moottorin paino on oikeestaa etuakselin päällä. Vaikuttaako asiaa, kun takana on nelilinkki? |
joo nätimpihän se 80 on ku 60.mutta tekniikaltaan löyhempi ?????
|
Menee vähän hiusten halkomiseksi mutta tasauspyörästö ei varsinaisesti välitä "voimaa", vaan "vääntömomenttia". Ja lukitsematon tasauspyörästö jakaa vääntömomentin aina joka tilanteessa suhteessa 50/50 %. Renkaan ja tien välinen kitkakerroin määrittää sen, alkaako joku pyörä sutimaan. Vaikka esim. taka-akselin toinen pyörä sutii ja toinen ei pyöri, vaikuttaa kumpaankin pyörään täsmälleen sama momentti.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Itselläni on ollut HDJ80 automaatilla ja olen ajellut HJ61 manuaalilla.
eihän noita voi edes verrata keskenään, jos mukavuudesta puhutaan. Jos lehtijouset kelpaa, niin sitten HJ61 on parempi, ainakin halvempi. Saahan hodariinkiin kitin, jolla sen saa takavetoiseksi, jos haluaa räpellellä keppien ja napalukkojen kanssa. Jos häiritsee pelkaän etupyörän sutiminen, niin ostoo maasturin, jossa on viscolla toimiva keskitasauspyörästö, vaikka Jeep Grand Cherokeen. :) On se vaan ihan erimukavuus "älykkäällä" nelivedolla ajellessa. Just korjasin roikkuvan pakoputken siskon tyttären HJ61:seen ja tais mennä yli 50 pellinpalaa hienosäädössä. Maskin alapuolella oleva peltikin oli vain semmoista pientä pintaruostekukkaa, jotka hioin tasaiseksi ja kas, ruostekukka olikin lähtenyt etenemään takapuolelta, joten siihenkin meni het 6 pellin palaa. Tekniikka sitä vastoin kestää. Varmaan ois uudemmassa HDJ80:ssä päässyt vähemmällä. Mukavuudessahan kierrejousitus on ihan eri maata latijousien kanssa. Suosittelen ruostesuojausta, meinasi mennä hermot HJ61:n kanssa. HDJ80 kuluttaa automaatilla 15L ja HJ61 manuaalilla 10L. /Joukka |
noihin kulutuslukemiin vaikuttaa renkaat ilmeisen paljon, oma manuaali hodari vei vakiorenkailla alle 9L/100km...
sit 33" alla ja kärry perässä vei 11.2L/100km, tosin todellinen tais jäädä jonnekin 9 pintaan ku 33 sen verran isompi halkaisijaltaan.. ja kyllä tuo jatkuva neliveto on talvella ihan yliveto, ei puske mut silti joka kulmasta vetää :) |
Lainaus:
Monella palstalaisellaki on sitkeä luulo ettei lukottomassa akselissa vedä kuin toinen pyörä. |
Mites tuo etuperä tossa HDJ:ssä, onko siihen jotain kikkoja kunnon toteamiseksi ? Onko jollain heitää karkeaa hintaa etuperän rempalle, oletuksena kaikki uutta ?
Kiertokangen laakerit pystyy kaiketi kurkkimaan öljypohjan kautta ? Ja sitten vielä huolettaa tuo automaattilaatikko, pärjääkö sen kanssa ilman isompia murheita ? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miksihän tuo pikkuperä on pitänyt siittää aikansa isoimpaan land cruiseriin; riskimpään; ja vielä jatkuvaan nelivetoon? Tuo pikkuperähän on aikanaan suunniteltu noin 60 hv hiaceen:p Tuo perähän ei ole mitenkään erikoisen heikko (kestää loistavasti hiacessa ja hiluxissa, myös 4wd! mutta LäJässä tuo perä kiepautettiin katolleen, ja koska se kesti tyydyttävästi 2,4 td ja 1500? kg omamassaa suht pienillä renkailla ja tiheillä perävälityksillä, niin otetaan copy/paste:lla hdj-80:een. Toki hodarissa on pikkasen suuremmat vaatimukset: -välitys harvempi (ei varmaan ratkaisevaa merkitystä) -suurempi omamassa (hdj n. 2,3 t ja lj 1,5 t), kokonaispainoerot suuremmat. -hdj:n 4,2L td noin 170hv ja vääntöä vajaa 40 kg? LJ:n 2,4L teho ja vääntö on käytännössä puolet hdj:n vastaavissa:o -HDJ jatkuva neliveto Yllämainitusta johtuen hdj:n etuperän peruskorjausväli on muutama 100tkm:confused: Mutta asiaan: Hodarin etuperän kuntoa tutkisin seuraavasti: -Vetonivelten kunto: keskilukko päällä kierretään renkaat linkussa ympyrää hiekalla tai muulla "liukkaalla-" alustalla. (jos kuuluu plomp plomp... kuskin paikalle häiritsevästi (ikkunat kiinni) niin vetonivelet huonot. -välykset: hdj:ssa on aina välyksiä paljon, mutta jos vetonivelen ja "napalukon" välinen poori on väljä, niin silloin välys korostuu. Tuo ed. mainittu välys on erittäin yleistä hdj:ssa, ja lopuksi tuo välys kasvaa niin paljon että vetari ottaa sutia "napalukossa" - Pinjonin laakereista kertoo paljon se, että pistää kärijarrun päälle, ja jakis vapaalle ja heiluttelee pinjonia ylös-alas. samalla voi kokeilla kiertää kardaania ja laskea asteita, mutta minulla ei ole tietoa "normi välyksestä-" itse en ainakaan polttas pelihousuja ainakaan 45 asteen klapista. Etuperän kunnostuksesta ja sen hinnoista (hihasta tempastu suuruusluokka) Etuperään löytyy siedettävästi osia myös "tarvikkeena", mutta minä en allekirjoita tarvikeosien laatua kaikilta osin: alkuperäisiä toyota varaosia kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti, ensimmäisen tarvikeholkin pistin paikalleen n. 7v sitten (hj-61) ja sitä ei ole tarvinnut vaihtaa, auto lähti kiertoon n. 50 tkm jälkeen. Mutta kaikki kotimaisesta voimansiirtokaupasta hankimani helat on pitänyt vaihtaa alkuperäisiin. (helat ovat leikanneet kiinni mystisesti, vaikka hiottu sopivan väljäksi, ja hukutettu vaseliiniin, niin ei ole kestänyt). Paras esimerkki on kaverin hdj; vetää raskasta peräkärryä ja kun pajatettiin k.o hdj:tä, niin takakardaaniin ei ollut ristikoita, ja noin 500km etuvedolla neitseellisillä puslilla- nivelillä- laakereilla, eikä mitään ongelmaa, mutta seuraavana aamuna, kun tuo etuvetoinen hdj-80 oli edennyt 2 km taajamaa ja 10 km moottoritietä, niin oli kuulunut "kräutös???" etuakselista. Helat ja vetarit oli tarrautuneet yhteen, mutta vain hetken K.O vetonivelen helat "lehtilee-", ja heloissa näkyy mikroskoopilla "reikiä" Mutta em. helapuljun myymät vetonivelet (120e) on tarvikeosiksi ok, pitää muistaa voidella kunnolla. Ja yleensä vetonivelet kaipaa uusia "napalukkoja" niin 50e kpl En ole edes kuullut, että kukaan olisi ostanut uusia vetoakseleita:eek: Perämurikan laakerit maksaa noin 300e/srj 4 kpl ja myös pinjonin krymppihela ja mutteri(ehkä-) menee uusiksi, kuten myös stefa. noin 50-100e Shimmilevyjä pitää olla, samoin kun hammaskosketusväriä, vaikka 200e edestä. |
Paljonko maksaa kallis?
|
Ilmeisesti vetoa on ainoastaan sutiessa, eli maantiellä maasturit on sit nollavetosia, poislukien ne rekisteriin kelpaamattomat, minkä heposmäärä riittää sudittamaan isoja palloja asfaltilla.
|
"alkuperäisiä toyota varaosia
kannatta suosia ainakin vetonivelen liukulaakerissa (helassa?) ja vetoakselin stefassa (pitää peräöljyt pois nivelestä) helat noin 50e kpl ja stefat noin 25e kpl Jos säästät yllämainituissa vajaa 100e, niin tee se tiedostaen riski: Minä olen tapellut erityisesti noiden tarvike holkkien kanssa kyllästymiseen asti" Ei varsinaisesti liity hdj ,mutta onko tämä noiden nimeltämainitsemattomien tarvikkeiden kanssa tosiaan yleinenkin vaiva? itseltä mennyt pari napalukkoa, murroksia ja koko napa ko helan kiinnileikkautumisen vuoksi ja välys on ollut kaikissa ja rasvaa vähintäänkin riittävästi. Hulluin oli systerin hj, joka kasattiin erityisellä huolella kaikki osat napoihin vaihtaen ja tutkien rikkoi murroksen ja helan 500km ajolla josta ei metriäkään nelivedolla. Talvella vain napalukot kiinni takavedolla :P |
Lainaus:
no, olipa ihan miten vaan niin silti aina kun holkin vaihtaa niin se pitää sovittaa käytettyyn murrokseen, itse olen jokaisessa holkkiremontissa joutunut ottamaan pikku siivun sorvilla pois jotta välyksestä on tullut hyvä. jos välys on liian pieni niin holkki leikkaa murroksen kaulaan kiinni ja alkaa pyöriä napatöötässä.... |
Vetonivelen kiinnileikkaavat holkit
Tuossa lnkki aikaisempaan topiikkiini:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75525 Tuosta alkuperäinen vs. tarvike vetonivelen laakeriholkki kysymyksessä on tosiaan tullut sen verran "oppia kantapään kautta" että oikein reilusti v*t*tt**:mad: Tuohon hodariin, millä kiskottiin ilman takakardaania isoa kärryä n.300-400km heti vetonivelrempan jälkeen, ja tuo kiinnileipominen tapahtu seuraavana päivänä 2km taajamaa ja 10km jälkeen (100 km/h) jälkeen. Tuon puslaremontin tein "elämää suuremman puslataistelun" jälkeen: Siinä episodissa meni harjoitellessa 3 kpl liukuholkkeja, 1 stefa, 1 srj pyöränlaakereita, 1 vetoakseli, 1vetonivel ja 1 pyörän napa (se mikä tulee maljaan 8 pultilla ja pyöränlaakerien sisäkoolit) Episodin alussa kyselin k.o puslasta ja sen kestävyydestä/laadusta sen minulle myyneestä voimansiirtokaupasta, sain vastauksen että "en ole kuullut että olisi ollut mitään ongelmia, mutta välys pitää olla riittävä ja voitelu kunnossa..." OK leivottiimpa vielä kerran k.o firman osilla napa kasaan; ja porsi (jumi kiinni)taasen alta kuukausi. Ja haluan korostaa sitä, ettei yksikään pusla ole "leiponut kiinni-" ensimmäisellä koeajolla tai edes ensimmäisem 100km aikana, ja parhaillaan puslan rasvaura on ollut täynnä elävää vaseliinia:eek:, kun kronkkasi, niin purettiin 3km 20km/h ajon jälkeen. Tuossa trailerin veto pelkästään etuvedolla- tapauksessa tosiaan tuo voimansiirtokaupan holkit hiottiin väljiksi, koska alunperin niiden mitoitus on selainen, ettei vetonivel (samasta puljusta) sovi kuin 3mm helaan. Minä hioin holkit seuraavasti: 80- hiomapaperilla hiotaan niin pitkään että nivel menee pohjaan (siis niveltä painetaan väkisin holkkiin, ja se liiskaantunut hiekkapaperin jälki hiotaan uudelleen mataksi) Noin 15 minuutin jälkeen nivel "lumpsahti-" paikoilleen:rolleyes: Sen jälkeen pyörittelin nivel lattialla napaa, vetonivel keskellä ja hioin 120 hiekkapaperilla kaikki kiillottuneet kohdat. Lopullinen väljyys oli mielestäni riittävä++ (tiukempi kuin enen remonttia) Ja välys on nimenomaan keskitetty niin hyvin kuin autotallissa voi tehdä! Noista alkuperäisissä toyotan holkeista, mitkä ovat kestäneet, ei ole saatavissa välysarvoa! No tuon em hdj:n tarvike holkit hiottiin noin 1,5x isommalle välykselle, kuin tuo alkuperäinen! alkuperäistä ei hiottu ollenkaan, niin kuin toyota info kertoi. (kun sitä pyöritteli käsin, niin holkki ei ollut missäännimessä tasan:confused:) Vaikka kuinka hirvitti tuon pusla talkoiden jälkeen; pistin tuo alkuperäisen pusla reikään ja vaseliiniä liukkariksi vetonivelelle.... Tuo alkuperäinen pusla on toiminut (useammassa akselissa) niin kuin kuuluu, Eipä ole tullut katsottua, kun ei ole ollut oireila.... Noista puslista vois löytyä kuvia, jos kiinnostusta? (ja pitää opetella liittämään ne tänne:mad:) P.s tuon "voimansiirto kaupan" osista osa on varustettu toyotan punaisilla laatikoilla, ja osa (esim.laakereista) samoilla numeroilla... Joten ylläoleva henkilökohtaisena kommenttina, ja ohjeena.... Itse tilaan todennäköisesti palaa k.o puulaakista tälle kesää:cool: |
Juu, kuten itsekin edellä sanoin ei ole ilman välystä kasattu. Eli on hiottu väljäksi ja huonojen kokemusten jälkeen jo melko väljäksi edelleen huonoin kokemuksin. Tosin eipä hurraata ole huudettu missään noiden tiettyjen nivelienkään suhteen joissa kuitenkin malja säilyy vaikka tumppi vääntyy maljasta irti rikkoen navan.
|
HDJ ostettu, vanha ja paljon ajettu... Ja sitten kysymys, mikä vanne passaa 33*12,5*15 gummeille tohon hodariin? Ettei tuli tulis ihan hirveesti yli kaaresta ?
|
0-eteellä oleva. Oma oli niin, eikä ollu mitää hätää. Jos on tolkuton (-44) ni edessä ottaa kiinni kääntäessä...
|
Hdj kaunis ja moderni. Sopii todella hyvin kaduilla vähän ajaville mutta näyttää vähän vanhalta jo nykyään. Ei varsinaisesti maastoauto tai jos vertaa eurooppalaismerkkeihin niin voi olla. Hj on Tojotan viimeinen kohtuumuokkauksella maastoautoksi nimitettävä. Hdj:stäkin saa mutta tarvitsee Cummingsin koneen ja Volvon akselit eikä enää ole Tojota
|
Sivu luotu: 07:16 (GMT +2). |