Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Neste käsijarru - onko joku laki muuttunut? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=82461)

mikjus 24.03.2011 15:11

Neste käsijarru - onko joku laki muuttunut?
 
Aikaisemmin nestekäsijarru ei kelvannut leimalle vaan vaadittiin mekaaninen. Onko nyt joku laki muuttunut tämän suhteen kun eräs harrastaja jotain tämän suuntaista puhui???

MK 24.03.2011 15:24

Tähän liittyen mistä löytyisi suht edullisia paketteja ja malliltaan sellainen että kahvan saa lukittua niin että jarrut ovat päällä?

Angelo 24.03.2011 15:39

Eihän ennen sallittu kuin mekaaninen. Nyt kelpaa sähköinen, miks ei sit neste malli kanssa. Matti varmaan osaa sanoa.?

mikaelt 24.03.2011 16:41

Tuolla on yks malli 149e :
http://www.raak-racing.com/shop/inde...emart&Itemid=1

http://www.raak-racing.com/shop/comp...b365240655.jpg

-Soittamalla Krisitianille saa varmasti lisätietoa ja onko vaihtoehtoja

mikjus 24.03.2011 20:21

Joo kaveri kysyi konttorilta tätä ja hyväksyntä ilmeisesti juuri tällä perusteella et nykyään on noita sähkösiä tms. Täytyy kyllä konttorilta varmistaa.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

HANE 24.03.2011 21:28

tällaisen löysin...
 
Kiinnostaa itteänikin....



http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665?search[type]=pika&search[pika]=seisontajarru

4. Mekaanisella voimanvälityksellä toimivan seisontajarrun saa nopeuskilpailuun käytettävässä autossa, jonka moottoria nopeuskilpailusääntöjen mukaan saa virittää, autoa kilpailussa käytettäessä sekä sillä kilpailuun tai katsastukseen mentäessä ja sieltä palattaessa korvata auton valmistajan nopeuskilpailukäyttöön tarkoittamalla hydraulisella voimanvälityksellä toimivalla seisontajarrulla. Auton varaosajarrupäällysteiden ei tarvitse täyttää 2 momentissa säädettyjä vaatimuksia.

tuokin on 1998 uudempia en löytäny...

tällainen lisäys aika kankeeta luettavaa vaan tämä ei puolla hydr. seisontajarrua...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...98L0012:FI:NOT

baxxter 24.03.2011 21:56

Trafin/Aken soveltamisohjeet: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4...ttamisesta.pdf
Tuolla edelleen puhutaan vain nopeuskilpailukäytöstä.
Sähköinen kelpaa kun on tutkittu ja testattu ja direktiivien mukainen järjestelmä, voihan sitä vaihtaa koko käsijarrusysteemin jostain sähköhydraulisesta.. Eikä se sähköinenkään kaikissa nyt niin hieno ole, napista kun painaa niin sähkömoottori kiristää vaijerit :)

hpotteri 24.03.2011 22:12

Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

-MaTTi- 24.03.2011 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 752967)
Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

toyota4x4 24.03.2011 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hpotteri (Viesti 752967)
Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

kyllä ihan vaijeri välitteinen käsijarru aukeaa jos vaijeri menee poikki. lähinnä kiilat pyörän alle on 100% käsijarru.

toyota4x4 24.03.2011 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 752974)
Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

eikös se ihan ohjekirjassakin tai tieliikeennelaissa on kiellettyä, samoin kuulemma poliisi koulussa on poliiseilta kielletty käsijarru käännökset esp ajonhallinta autoissa-sähköjarruilla.

Bj Andy 25.03.2011 06:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 752990)
eikös se ihan ohjekirjassakin tai tieliikeennelaissa on kiellettyä, samoin kuulemma poliisi koulussa on poliiseilta kielletty käsijarru käännökset esp ajonhallinta autoissa-sähköjarruilla.

Turvallisuus syistä.:D

Eipä noissa missä on levyt takana ,ja käppäri rummussa ole paljon hätäjarruominaisuuksia vaikka olisi vaijerikin.

Ja tosiaan eipä noita hydro,ja mekaanista/sähköistä jarrua oikein voi verrata.

Se vaijeri katkennee yleensä jo päälle vedettäessä esim. juuri konttorilla. Kun taas jos hiihen hydrauli systeemiin saa jollain konstilla jäämään pänniä että jarrut pysyy päällä,niin ne kyllä aikaa myöten saattavat irrota kun neste luikertelee tiivisteiden ohi. Vaikkakin vuoden päästä.

Samoin kuin se mäkipekka lahoaa,tai ruostuu sinne pyörän alle. Yippee...

nenonen2 25.03.2011 07:03

joku kertoili sellaista että hydraulisen käsijarrun saa asentaa mutta mekaaninen täytyy säilyttää toiminnassa sen rinnalla. muistaakseni hänellä oli f-ryhmän bemari joka oli kilvissä niin siksi oli kysellyt.

young n dum 25.03.2011 11:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nenonen2 (Viesti 753047)
joku kertoili sellaista että hydraulisen käsijarrun saa asentaa mutta mekaaninen täytyy säilyttää toiminnassa sen rinnalla. muistaakseni hänellä oli f-ryhmän bemari joka oli kilvissä niin siksi oli kysellyt.

A-konttorilta kaveri kysy ja tuo oli vastaus. saa laittaa mut vaijeri pitää toimia rinnalla. kyseessä oli/on driftinki auto kilpiin. sil on just sellane hyde käppäri mis on klipsi mil saa "jumiin"

Rekisteröimätön 25.03.2011 11:48

Miksikäs ei olis maasturissakin mahdollinen jos kerran...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 752974)
Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

Rallipuolella autoissa joista kaikki on kuitenkin tieliikennekatsastettujakin niin hytikkakässäri on tietyin ehdoin sallittu! AKK:n sääntökirjan N-ryhmää koskevassa kohdassa on tuollainen koskien käsijarrua;

6.5.1. Käsijarru
Mekaaninen käsijarru voidaan korvata luokitellulla
hydraulisella käsijarrulla. Tässä tapauksessa ristikkäinen
(X) tai alkuperäinen jarrupiiri on pakollinen. Kahvaa ja
sijoitusta voidaan muuttaa, mutta sen tulee säilyä alkuperäisellä paikalla (esim keskitunnelissa).

Elikkä tuollaisena luulisi olevan mahdollinen myöskin Offipeleissä

AlluK 25.03.2011 13:11

Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?
Tällöin täytyy muistaa tehdä joku käpärin vapautinruuvi niinkuin paineilma vehkeissä on, jos paineita ei ole saatavilla vaikka hinauksen varalta.

HeikkiH 25.03.2011 13:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 753119)
Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?

Saattaa aiheuttaa tilanteita varsinkin talvella kun tuolta hydraulipiiristä hiipii paineet pihalle!

nenonen2 25.03.2011 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 753119)
Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?
Tällöin täytyy muistaa tehdä joku käpärin vapautinruuvi niinkuin paineilma vehkeissä on, jos paineita ei ole saatavilla vaikka hinauksen varalta.

eikös tuo tule myös hankalammaksi rakentaa. jos kerran on olemassa jo toimiva ja laillinen mekaanin seisontajarru niin miksi se pitää poistaa? rinnalle vaan uusi.
tietty jos on rakenteilla esim. uudet levyjarrut taakse satuloista missä ei ole seisontajarrua niin tilanne muuttuu, mutta tässäkin tapauksessa olisi varmaan viisainta käyttää satuloita missä on tuo seisontajarru valmius.

AlluK 25.03.2011 17:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nenonen2 (Viesti 753196)
niin miksi se pitää poistaa?

Ei hajuakaan, kysy ekan viestin lähettäjältä ;)

Racingrabbit 25.03.2011 20:23

Yleensä taitaa nuo jälkiasennus käsijarrut olla maastureissa kardaanikäsijarruja?
Kun ne yleensä kumminkin tehdään tallin lattialta kerätyistä osista,niin miksi sellaisessa ei voi käyttää esimerkiksi T4 Transporterin takasatulaa,jossa on molemmat (mekaaninen ja hydraulinen) toimintatavat valmiina?

mettäsika 25.03.2011 20:50

mulla on kans ajatuksena tehdä kardaani käsijarru trooperiin niin meinasin juurikin laittaa auton jarrusatulan missä on vaan se mekaaninen käsijarru.
eikös tuolla systeemillä saa trooperin katsastettua ???

Caddy 25.03.2011 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 753273)
Yleensä taitaa nuo jälkiasennus käsijarrut olla maastureissa kardaanikäsijarruja?
Kun ne yleensä kumminkin tehdään tallin lattialta kerätyistä osista,niin miksi sellaisessa ei voi käyttää esimerkiksi T4 Transporterin takasatulaa,jossa on molemmat (mekaaninen ja hydraulinen) toimintatavat valmiina?


Offtopikkina ja vinkkinä, jotta sierrassa/scorpiossa joissa levyt takana (muistaakseni 253mm), on moinen satulainen myös. Eikä taida uutenakaan mansikoita maksaa

Ozzyy 26.03.2011 08:50

Satulat
 
Vanhan 2/7-kanttivolvon etusatulat jos pistäs taakse,ni sais eri kaks eri piiriä yhteen satulaan eli känkkä ja käyttö:D, tosin leimalle ei taida käydä:(

opelman 31.05.2011 21:26

Hojo. Siihen hydrauli letkuun tule sellanen ``venttiili´´ nuukuin vesi johdoissakin on, mutta pienempi. Oli juttua Gti lehessä.. http://www.domusclassica.com/image_v..._510_003_1.jpg toimii tällä periaatteella...

Paavo 02.06.2011 10:32

Onko noissa eri kardaanikässärivauhtoehdoissa (T4 transu, volvo/sierra, muita?) mitään selvästi muita parempaa? Jarruvoima, hinta, vaijerisysteemit tms.?

Vai onko sama minkä sattuu ekana käteen saamaan niin se sovelletaan?

Suzukiin ainakin pitäis käsijarru nikkaroida. Rangeen ehkä, jos levykässärissä on tarpeex voimaa, rangen oma kardaanikässäri on vahva ja toimii hyvin mutta vähän tekis mieli päästä viimeisestäkin rummusta eroon.

-Paavo

sisua45 02.06.2011 16:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Paavo (Viesti 772357)
Onko noissa eri kardaanikässärivauhtoehdoissa (T4 transu, volvo/sierra, muita?) mitään selvästi muita parempaa? Jarruvoima, hinta, vaijerisysteemit tms.?-Paavo

Portterissa on taka-akseli painoja riittävästi useampaan lähtöön, henkilöautossa huonosti. Siis jos aikoo leimalla käydä...

BJ-40/76 02.06.2011 17:51

Oliko jossain topiikissa, että tuolle kardaani käsijarrulle ei tarvinnut olla akselipainoja,
vaan riittävä teho riitti? kokeile hakua, ja kommentti olis voinut olla vaikka
-matti- nimimerkiltä?

Paavo 14.06.2011 09:12

http://www.autotieto.net/ha_alusta/seisontajarru.htm

Tuon mukaan akselipainot eli auton paino vaikuttaa seisontajarrulta vaadittavaan "tehoon" eli pysäytys/hidastusvoimaan. Mutta siis sen auton, painot vaan jossa jarru on, elimenluovuttajan massai ei vaikuta mitään.

Haussa siis osaset, joilla kardaanikässäri toimii ja pitää auton paikoillaan mm. vinssatessa, ja jos tarttee mäkeen pysähtyä joskus niin tietty pitää auton paikoillaan "missä vaan".

T4 transun takasatulat 140/150 kilpale (pantin kanssa), jos aikois uuden laittaa.

http://kauppa.motonet.fi/motonet/ren...up=638&year=-1

Takasatuloita on kolmea eri mallia, iän ja vanteen koon mukaan, onkohan noissa isompia eroja nimenomaan kardaanikässärin kannalta? Kun en oo itse koskaan edes nähnyt tuollasta osaa... vielä.

-Paavo

JF 14.06.2011 12:01

Tuli mieleen eräs koneensuunnitteluun liittyvä näkökulma, jota ei isommin näemmä huomioitu aiemmin.

Hydraulinen seisontajarru ei sikäli ole sallittu tai järkevä kun kaikki hydrauliset männät, sylinterit ja venttiilit voivat aina vuotaa hiukan, etenkin paineistettuina.

Auton käyttöjarrut ovat käytössä häviävän pieniä hetkiä auton kokonaiskäyttöajasta, ja niissä on säiliöt, joista seuraavaa jarrutusta varten aina saa lisää nestettä - toisin kuin jos auton jättäisi käsijarrun varaan, jolloin jarrujen pitäisi pysyä kiinni määrättömän pitkään (ei mikään ongelma esim. vaijeritoimisille), koska ainakaan suunnittelija ei voi tietää kuinka pitkään auto voi kerrallaan jäädä seisomaan ja pahimman mukaan on mentävä.

Lisäksi, jos on ollut tekemisissä kaivinkoneiden, trakotreiden ym. paljon hydrauliikkaa käyttävien vehkeiden kanssa, on varmaan huomannut että koneiden seistessä, etenkin kun kone ei ole käynnissä, kauhat ja puomit valuvat hiljaksiin alas painovoiman vaikutuksesta, jonka johdosta ne yleensä pysäköidäänkin kauhat maata vasten.

Hetkellisiä jarrutuksia (peräluisut, kääntöjarrut jne) varten tuollaiset hydrauliset ovat varmasti varsin hyviä ja todennäköisesti tunnokkaampia ja tehokkaampia kuin mekaaniset.

risukärsä 14.06.2011 12:59

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78521

tuossapa on tehty takajarru t4 harrypotterin 16" takasatulasta

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74544

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74543

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74536

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78222

ja mahtuu lipposen 15" sisään

454SS 19.10.2011 18:02

Mites paksu levy mahtuu tohon Porterin satulaan ja mikä on Porterin levyn halkaisija?

Patu925 19.10.2011 18:19

Tuossa käytettiin mersun omia etukiekkoja mitkä vaati pientä säätöä eli jarrupaloista piti ottaa muutamia millejä pinnasta pois. Myöskin satulan kiinnitysrautaa piti hiukan hioa että levy sopi väliin. Mersun levyn paksuus on 14mm muistaakseni...

Ippe69 10.12.2017 23:56

Onko tästä aiheesta mitään uutta? Kovasti olen asiaa googlannut, enkä ole missään trafin määräyksessä nähnyt mainittavan, että millä tavalla seisontajarrun pitäisi toimia. Katsastajan käsikirjassa on maininta, että seisontajarrun voimansiirtolaitteet pitää olla käyttöjarrusta riippumattomia. Eli ilmeisesti ei saa hydraulista jarrua laittaa samaan piiriin käyttöjarrun kanssa? Samassa lähteessä lukee, että aikaisempia kilpa-autoja koskeva lupa vaihtaa mekaaninen seisontajarru hydrauliseen on kumottu. Onko se kumottu siksi, että ks. muutoksen voi tehdä muihinkin autoihin, vai eikö sitä enää saa tehdä mihinkään.
Mielessä on takapään rumpujen päivittäminen levyjarruiksi, eikä haluttaisi vaijereita vetää akselille, kun ne on aina vähän kyseenalaisesti toimivia kunnon mutakylvyn jälkeen. Muutenkin hydrauliikalla saa hyvin toimivat ja tehokkaat jarrut. Jos sen vielä saisi laittaa samaan piiriin käyttöjarrujen kanssa, niin helpottaisi kovasti.
Mutua tästä aiheesta tuntuu löytyvän vähän jokapuolelta, mutta kaipaisin mustaa valkoisella.

opelman 28.05.2022 20:10

Onko tähän tullut muutoksia nyt lähivuosina?


Sivu luotu: 03:30 (GMT +2).