![]() |
moniko bannaa E10 bensiiniä?
elikkä miten moni on tehnyt bannit uudelle pirtupensalle?
omaan käyttikseen sen piti käydä mutta tankillisen jälkeeen siirryin takasin tuttuun 98:n.ei toiminut ollenkaan. saksalaiset ovat tehneet ihan hyvän tempun kun eivät uutta käytä,pitäisikö meidänkin bannata ihan isolla porukalla? |
Siirryin 98e:hen, kun testieni perusteella a) se tulee halvemmaksi b) autot toimii pirun paljon paremmin sillä
|
Kertokaas te jotka bannaatte niin miksi.....ja mitä se aiheutti auto poltti sen tankista pois vai mitä.
Kiinnostas tietää. |
Pensseleitten pesuun varmaan ihan passelia tavaraa, mutta en mä tuota minkään auton tankkiin kaataisi.
Eli täällä tankataan myös 98:ia vaikka käyttis sitä nieleekin 14L satkulla ja kesäauto 12L satkulla. |
Lainaus:
|
tolkuton sahaaminen kylmästä käyntiin,epätasainen tyhjäkäynti,yli litran korkeempi kulutus(tämä ajotietokoneesta,ei siis tarkka).nämä oireet riitti itselle,pitäkööt viherpiiperöt litkunsa.
98:lla kehrää niin kivasti. autona sis octavia 2002 1.8t.valmistaja ilmoitti että se(E10) käy tohon mutta huollossa keskustellessa sanoivat että älä käytä. |
Vuoden 2000 Chrysler ei ole oireillut mitenkään tämän ihmebensan takia, toimi tasan yhtä hyvin kuin ennen.. ei ole tarvetta boikottiin.
|
Ongelmia havaittu.
Tyhjään tankkiin otin täyden tankin 95 E10 ja tyhjäkäynti heijasi koko tankillisen ajan, kun se ei normaalisti heijaa yhtään.
- Liikennevaloissa moottori "yritti" sammua ja lähti sitten "paukahtaen" uudelleen käyntiin... --> Ei todellakaan kuulostanut normaalilta! Sen jälkeen olen tankannut vain 98 tai Shellin 99+ Erikoinen ratkaisu tuoda uusi bensa pohjoismaiden markkinoille ilman kunnollista testausta, kun täällä kuitenkin lämpötila vaihtelut ovat melkoiset... Ps. Kokemukset ovat kahdesta alle 10vuotta vanhasta autosta, joissa törmäsimme näihin samoihin ongelmiin... ( Saab / Nissan ) |
Omassa kymmenvuotiaassa käyttiksessä Opel Astra 2.0 16v secotekissä huomasi selvän eron 98 - 95 välillä ja tuota 98 tankkaan siihen, vaimokkeen vuoden vanhassa kiiassa ei kulutus eikä käytös muuttunut mihinkään, ja siinä menköön tuo pensselin pesuaine koneesta läpi niin kauan kun mokoma paska muuten vaan toimii.
|
Hep
|
Eukon primeran kulutus lisäänty 2-3 litraa e10 bensalla ja tuntui kovin hengettömältä.Tankkasin salaa siihen vanhaa 98 ja muija ihmetteli kun auto toimii erilailla eikä kuluta niin paljoa.
|
eipä oo tarvinnu ainakaa toistaseks ostaa, enkä osta niin pitkään kun on vaihtoehto. työkaverilta särki kaks webastoo tuo e-10
|
itekkun en pensselinpesuaineisiin koske, mutta appiukko just kävi kylässä ja sano että 04 vuoden mitsun sitymaasturiin ei tarvii eurobensaa laittaa, oli 2 tankki kokeillu ja kulutus nous 2l/100km
Samoin kaverin 02 astrassa. |
bannissa alusta asti
Ajan menovettä ammatikseni ja ennen uuden litkun jakelua jo juteltiin nesteellä henkilökunnan kanssa ja silloin kertoivat aineen olevan täyttä paskaa!
|
Ei tarvi bannia uutta evästä, koska sierra on syönyt uudesta lähtien ensin 99:siä ja jatkossa 98:sia. Kokeilin vanhaa 95laatua, mutta jälkikäynnit oli sitä luokkaa, että siirryin takaisin parempiin aineisiin. Ja tätä uutta litkua en edes leikilläni kokeile! Uudemman mondeon käyttöohjeissa muutes sanotaan, jotta moottorin osilta takuu katkeaa juuri niinä aikoina kun 95E10 ainetta tankkiin lurautetaan ;)
|
Lainaus:
Sanoppa ens kerralla vaimolle et oot tankannut 95E10 ja tankkaat kuitenkin salaa 98E5. Taitaa vaimo kertoa kuinka huonoa E10 on! |
No
Vahvat huhut väittää et uutta E10 on saanut asemilta vasta tässä kuussa!
|
Kysäsin ihan huvikseni Suzukin maahantuojalta mitä mieltä he ovat E10:n käytöstä SJ410:ssä. Sieltä joku huoltovastaava vastasikin, että eivät suosittele. Ilmeisesti kaasarin kalvo tykkää kyttyrää ja kaasarin säädöt muutenkin varmasti heittää härän pyllyä siinä vaiheessa...
Ja eihän se 98 yhtään kalliimpaa ole jos tankkaa aina 40:llä eurolla :D |
Siirryin takaisin 98E:hen yksinkertaisesti siksi, että sillä tulee halvemmat kilometrit. E10 hintaero pitäisi olla nykyisen 5 centin sijaan sellaiset 8/9 centtiä, jota tuo lisääntynyt kulutus tulisi takaisin. Muuten en havainnut eroja. Biili tietysti Rover.
nyybinä myllis |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tietenkin jossain kyläkaupan takapihalla saattaa olla myynnissä vielä vuoden 2010 tavaraa. |
98 suosin...
Omassa työväli kulkineessa en tiiä edes toimisko siis siinä etanolipohjaisempi vaan ajelen aina 98:lla ja muija kun ajelee hieman tuoreemmalla kiesillä niin ainakin joka toinen tankkaus kanssa 98 bentsiiniä.... Veli pojan kanssa jutusteltiin aiheesta vajaa viikko sitten ja hän oli siirtynyt kanssa audillansa 98:iin kun kulutus oli noussu liki 20% eli tulee pitkällä juoksulla halvemmaksi ajaa lopulta tuolla Wanhallla bensalla... Bmw:ltä oli tullu kanssa mielenkiintoinen kommentti että etanoli palaessaan aiheuttaa sen että muodostuu vettä koneeseen ja jos huono tuuri käy niin sitä pääsee öljyjen sekaan niin moottorin kuluminen on suurempaa sen myötä ja tästä aiheutuvat kulut siirtyy suoraan kuluttajien kukkarolle... nooh, isot kihot tosin peruivat puheita liki hetimiten mutta en usko että ihan tyhjästä tuotakaan vedettiin.... :rolleyes:
|
v40 volvo 2litraisella turbo koneella vie 2-3l 100km enenmän tota E10 kuraa ja kulkee mun mielesta huononmin eli 98e tankkiin.
|
Bensavehkeeseen tulee tankattua vain 98 nykyään. Pirteämpi ja herkempi käynnistymään pakkasella ilman lämmitystä. Pari tankillista E10 tankkasin ja kulutus nousi niin paljon, että halvempi on ajaa 98:lla.
|
Lainaus:
Edit: Enpäs näköjään lukenut kuin ensimmäisen rivin sun postauksesta... Mutta siinä tokalla rivillähän se pointti tulikin esiin :) |
c5 citikkaan 98:a kun on muutenkin arveluuttava peli :)
relluun 95e10.. kulutus ei oo muuttunut mihinkään.. kokeilin 98 mutta en huomannut eroa |
Astra 1,4 hirmumoottori ei ainakaa tosta tankkienpesulitkusta nii välitä, paitsi että joutuu tiheemmin hakee lisää. Vaimokkeen Sokota heittää tyhjäkäyntiä ja ampuu ku sotakone jos ei aja "kierroksilla".
|
Itä tuonti aineella mennään, eli kaiketi täys banni Suomen polttoaineverotusta vastaan
|
Mitään eroa en ameriikan ihmeen (Chrysler Grand Voyager -97) kanssa ole huomannu...
Kulutus saatto tietokoneessa nousta vuoden alun jälkeen pari-kolme desiä, mutta on tainnu nuo pakkaset aiheuttaa sen. Käynnisty ihan samalla lailla ku ennenkin(niinkuin kesällä), vaikka unohtu roikkaan laittaa yöksi -29 kelillä. Enpä taida suuremmin bannailla. Tankkaukset uudella E10:llä alkoi jotakuinkin tyhjällä tankilla, että kaikki ongelmat olis kyllä ilmaantuneet heti. Mun käsityksen mukaan isompia ongelmia alkaa ton uuden myrkyn kanssa ilmetä vasta, kun lämpösemmillä keleillä seisottaa autoa viikko-kuukausitolkulla(haihtuu ja kerää vettä). Saattaapa tietysti olla, että jenkit kun on ajanut jo vuosikausia seostavaralla, niin ovat laittaneet autonsakin toimimaan sillä?!?:D |
Volvom 855 T5 imaisi sen verran reilummin tuota uutta 95, joten laskin että halvempi ajella 98:lla. Suorituskyvyn huonontuminen tuntu jo vanhalla 95:lläkin, mutta varsin tuli tuota uutta bensaaki testattua. Yleensä ajelin 98:lla jos sitä sattu tankkauspisteellä olevan saatavilla.
Huomasin tuossa helmikuun aikana, että yllättävän monesti Oulussa tuli 98:n kohdalla loppunut lappu vastaan. Kulutus ilmeisesti lisääntynyt reilusti? |
-98 1,6 primera ja kymmenkunta tankillista E10 mennyt.
Mistään ei tiedä että polttoaine on vaihtunut, jos kulutus on muuttunut niin se on muutaman prosentin luokkaa. Nollaan aina bensamittarin kun valo syttyy ja tankkaan täyteen, samoja lukemia trippi näyttää kun ennenkin.. |
Ei jaksa aloittaa paasaamista tästä "suuresta" bensamuutoksesta. Itse asiassa muutos on ollut hyvin hyvin pieni ja jos jokainen laitettaisiin ns. sokkotestiin, niin kukaan ei huomaisi bensojen välillä mitään eroa. Ja tuollaisista 2-3 litran/100 km kulutuseroista on ihan turha puhua yhtään mitään, kenttäolosuhteissa ei polttoaineen kulutuksia voi juuri mittailla. Muuttuvia tekijöitä on ihan liikaa.
Mutta tämä tästä, ei jaksa enempää. Jokainen saa ajaa millä bensalla haluaa, Suomi on vapaa maa. http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp http://www.iltalehti.fi/autot/2011020713146592_au.shtml |
Ei oo vielä tankattu yhteenkään autoon E10 :ä , itäbensalla ajettu jo muutama vuosi.
|
Lainaus:
Tuosta voi jokainen ihan itse lukea mitä vaikutuksia alkoholin lisäyksellä on. Lainaus:
|
Lainaus:
http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp Tuo laittamasi linkki on kirjoitettu erittäin tarkoitushakuisesti ja provosoivasti, osin jopa asian vierestä. Ja kelkat on kelkkoja ja autot autoja, 2-tahtikoneisiin 95E10:ä ei (yleensä) suositella. Polttoaineen kulutus kasvaa 95E10:n myötä noin 2 % verrattuna vanhaan 95E5:een. |
Ton 2% voisin uskoa, en ymmärrä miten alkoholipitoisuuden nostaminen 5% ->10% aiheuttaa katastrofin. Letkut ja tankit sulaa ja karstat irtoo ja tukkii suuttimet, autot ei käy ja kuluttaa 10%enemmän, konekin hajoaa kun alko huuhtelee öljyt pois.
Perun toki puheeni kun noi toteutuu omalla kohdalla:p |
En osta enään E10 koska hintaero kunnon aineeseen olematon ja näin ollen tehokkaammalla bensalla ajaminen edullisempaa/järkevämpää.
|
Lainaus:
Vai onkos jonkun auto toiminut jopa PAREMMIN tuolla uudella aineella? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Mitä helvettiä! E10 kymppiä ja maailma pelastuu!
Ei kai sitä muuten myytäis?:D |
Kokeilin V6 passatissa yhden tankillisen 95E10 bensaa. Kulutus ei muuttunut miksikään, mutta voimaa häipyi koneesta. Taas kun tankkasin 98E5 bensaa, niin kulkee kuten pitää. Tuo kone pitäisi tunnistaa oktaanin, ja säätää menoa sen mukaan.
Eli enää en 95E10 tankkaa, ei ole hyötyä. Vanhalla viinattomalla 95E bensalla en ole tuolla autolla ajanut. |
Rankku juo mielellään tuota alkohoolipitoistakin, pitäisikin vähän nuhdella sitä moisesta. Eli nou problems.
Bensaa tosin menee melko vähän kun kaasu maistuu paremmin. :) |
Lainaus:
Tuohon kulutuksen lisäykseen en ota muuten kantaa kuin sen, että lisääntyy, toinen juttu vain on kuinka paljon, siihen vaikuttaa niin moni tekijä, optimaalisissa olosuhteissa tuo 2% on varmaan ihan kohillaan mutta toisessa ääripäässä ei liene 20% kulutuksen lisäys mikään mahdottomuus, varmaan "insinööri/tutkija/tutkimusapulainenkin" sen ymmärtää :) eikä paasata enempää BOIKOTOIN 95E10 BENSIINIÄ niin ammatti- kuin siviilikalustossa, nimimerkillä oppirahat on maksettu. |
Varmuudenvuoksi 98
Testatkoon muut ensin :D katsellaan jokunen aika miten käy.
Saksalaiset ei tunnu olevan kovin vakuuttuneita etanooli bensasta..... http://www.iltasanomat.fi/autot/Saks...374322498.html Tuolla hyviä perusteluja...käytä, "jotta maailma pelastuu" Kaikille vihreille terveisiä: Jos ihminen joskus tämän maapallon tuhoaa, se tekee sen huolimatta kuinka paljon suomalaista autoilijaa kidutettaisiin. Eli jos tahdot pelastaa maailman aloita itsestäsi ja vain ja ainoastaan itsestäsi ja mee narunjatkoksi tai viillä rantees ladyshaverilla. |
Lainaus:
|
Litraakaan en ole ostanut enkä osta.. Akallekin sanoin että tojoon ysikasit tankkiin kun tuu uus hömpötys tuli.. Ite ei tartte pensaa kun mökillä sahaan ja agrekaattiin. Pajero menee vielä tiisselillä..
|
En halua edes koittaa mitä moine kura aiheuttaa autoille joten en myöskään osta sitä. Onneks tän hetkine ajoauto nauttii riiseliä. Hinnat on jo jotai iha hevonv...tun luokkaa. Jotai tolkkua saatana tollasille kuravesille joka ei kelpaa kellekkä eikä millekkä!
|
En ole kokeillut, enkä kokeile :D
98:lla ja naftalla mennään :D |
Enpä ole joutunut ostamaan e10 pensaa enkä osta.
Ajellaan ryssänbensalla, on halapaa ja hyvvää :D |
-92 4,0 Cherokeessa ei ainakaan huomaa mitään eroa toiminnassa tällä uudella bensalla. kulutuksen erojakaan en ole huomannut, kun kulutus vaihtelee muutenkin niin paljon sen mukaan, millaisia ajoja tankilliseen sattuu. Pitänee seuraavaksi tankata siihen 98:a, jos se vaikka menisikin paljon vähemmällä ja koneessa ois reilusti enemmän puhtia. Eihän sitä voi tietää, kun en ole ikinä tuossa 98:a kokeillut...
|
Lainaus:
Ja valmiin bensiinin hämmennys prosessin kautta liian kallista. Eihän Neste Oil tätä tunnusta jos kysytään. Totta vai tarua se varmaan selviää aikanaan. |
-92 4,0 Cherokeessa en ole pisaraakaan käyttänyt uutta E10 paskaa. Enkä käytä.
En halua tietää paljonko kulutus sillä lisääntyy. Bensaa menee nykyään 14-17 L/100km. En halua tietää paljonko teho vähenee. Minulla käytössä olevat bensavehkeet on vanhoja, perämoottorit, ruohonleikkurit, moottoripyörät,,, jne. Jos on pienikin epäilys siitä, että joku aine ei niille sovi, niin en lähde sitä kokeilemaan niin kauan kun bensaa myydään. Niin kuin oli 15 vuotta sitten se TEBOILIn liimaventtiili 95terra. En ostanut pisaraakaan sitä paskaa. Testatkoon VTT tai Neste. Se on niiden homma. Ajan mahdollisimman puhtaalla bensalla ja pidän huolen siitä, että suodattimet on puhtaat. Suomi on taas EU:n partiopoikana ottanut direktiivien noudattamisen asiakseen ja me saamme maksaa siitä hosumisesta kalleimman hinnan polttoainekuluina, ja muina ongelmina. Suomen valtio on ensimmäisenä noudattamassa direktiivejä, jos on mahdollisuus lisätuloihin. Mutta valtio ei suostu noudattamaan EU:n määräyksiä autoveroasioissa, koska tiedossa on tulojen menetyksiä. Vaihdetaan hallitus. |
Emännän pikkurellu ei syö tommosta E-paskaa, joten kaikille autoille paitsi BJn annetaan 98a...
|
Samaten, bensakoneet siirty 98:iin.
Jo pelkästään sen takia, että missäs tuo etanoli tehdäänkään.. Osittain Brasiliassa, ja arvatkaas mistä viljelysmaa? Oisko sademetsistä. Mielestäni 98 käyttäminen ON ympäristöteko. |
Bannaan kaiken mikä liittyy ituhippeilyyn ja ilmastonmuutokseen. Maksimi hiilijalanjäljellä eteenpäin.
|
98
Ajon aikana ei kuski eikä jeeppi ota viinaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei tammikuun ensimmäisenä päivänä tapahtunut mitään radikaalia muutosta. Totta kai koko tuotanto- ja jakeluverkoston vanhat varastot käytetään ensin loppuun ja pikku hiljaa aletaan etanolipitoisuutta nostamaan. Tämänhän sanoo jo maalaisjärkikin. Ei tässä ole kenelläkään mitään salattavaa, lakien mukaan mennään. Itse asiassa Neste ei ole julkistanut käytännön etanolipitoisuutta mutta todennäköisesti etanolipitoisuus on tällä hetkellä jossain 5-8 % välillä. Tämä on vain villi arvaus ja lukema heittelee valmistuserittäin. Etanolista kun taitaa olla pientä pulaa ja sen hintakehitys ratkaisee tuon pitoisuuden. |
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E1...374514964.html alkakaas nyt perhana tankkailla sitä paskaa sinne tankkiin.. kohta diisselikin jotain samaa shittiä..
|
ei vain tammikuu
Lainaus:
Sikäli koomista et osalla on ollut käynti/voima häiriöitä jo vuoden alusta asti. Mihin toi sun villi veikkaus perustuu? |
Lainaus:
|
itse menin tota kuraa kokeilemaan joskus tammi-helmikuun taitteessa ja mittareissa oli selkeesti maininta siitä sekä myyjä sen vahvisti.
pitänee hommata viisumi kun rajalle on matkaa kotoa jotain 70km ja ennenkaikkeä siellä on mittareissa oikeeta bensaa ja vieläpä kohtuuhintaan. |
En ole litraakaan tankannu sitä e10 paskaa enkä tankkaa, vituttaa että V-poverikin nykyään sitä 5% vaikka aluks oli puhetta että se pysyy alkoholittomana niinku aina ennenki, välillä tuntnuu aika raa alta tankata ku pikkusen auton tankin ku vetäsee täytee ni se on 100€ :D
mutta kyllä mä oon pistäny sen E10 boikottiin ja suosittelen kaikille muillekki ! |
Tuskin tulen tankkaamaan tätä uutuutta. Jeeppi ei sillä varmaan nakuttamatta kävisikään ilman oktaanibuusteria.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Se on vaan villi veikkaus pohjautuen tilanteeseen. Etanolin kulutus maailmalla on kasvanut ja sen mukana tietysti myös tuotanto. Tuon tuotannon kanssa on vaan noita ongelmia, sekä teknisiä että eettisiä. Kaikki on varmaan lukeneet Nesteen palmyöljystä. Onhan etanolia tuotettu jo 70-luvulta lähtien esim. Brasiliassa sokeriruoósta ja jenkeissä maissista. Mutta etanolin hinta tietysti ratkaisee paljon. Jos hinta on sopiva niin johan on bensassa max. 10 %. Ja vastaavasti jos etanolin hinta on korkea niin olisko seos pienempi ? Myös Nesteen edustaja totesi jokin aikaa sitten radiossa, että ainakin vielä tällä hetkellä seossuhde vaihtelee. Jotkut jopa ehdottivat, että jokaiseen huoltoaseman pumppuun pitäisi laittaa kyseisen bensan etanolipitoisuus. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyky tilanteesta en tiiä mutta kun joskus kuumalla ysärillä ite tankkailin tuolla onnelassa niin sitä venäjän kuraa, siis bensaa, meni aika paljon enemmin kun suomen 95:sta. Tästä päivästä en tiiä,ja kai sieltä saa 98:kin jo nykyään. Mutta asiaan E10 ei ole bannissa. Ei vaan ole vehjettä missä sitä voisi käyttää... Saabi syö 98:a hieman laiskemmin kun perinteistäkään 95:sta joten sillä ajetaan. Ja muut harraste koneet päälle. |
98E:llä mennään :)
|
Lainaus:
Kyllä menee vaikeaksi tavoitteeseen pääsy, jos nuo ilmoitetut prosentit on tilavuus-%, kuten yleisesti oletetaan. Lainaus:
|
Kaikki bensat on kieltolistalla omien tiekulkuneuvojen kohdalla,ja tulee olemaan jatkossakin.Ainoat bensaa syövät vehkeet on suht iäkkäitä kakstahtisia joten E10 jää mittariin.
|
Lainaus:
|
Tänään tuossa aamuisessa haastattelussa toimittaja kysäisi Pekkariselta onko mahdollista että muiden mehujen hinnoissa huomioidaan tuo 95E10 kaupaksi käymättömyys, ei Mauri sitä kieltänytkään...
|
98:lla mennään täälläkin
"parempi katsoa kuin katua" |
98:a tankataan myös täällä..
|
Ihan hyvin 92 Schaisser Voyager on toiminut uudella "kuralla".
Missään ameriikkalaisessa autossa ei käsittääkseni muutenkaan pitäisi olla mitään ongelmia uuden liemen kanssa kun ovat rapakon toisella puolella tainneet ajella tenupensalla jo pitempään (30vuotta?). Suzukin tankkiin tuun tankkaamaan samaa, kunhan sen saa talviteloilta keväämmällä. |
Lainaus:
|
Kyllä se oktaaniluku on vaan 95, ei enempää.
|
E10.
Jep. Omiin grematoorioihin laitetaan halvinta palavaa bensa sekoitusta.
Ei kyllä tule kukkaistuoksuja kuitenkaan JEgoNEERIN pakoputkista.?? t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ilmailua harrastavana jostain olen kuullut että (pien)lentokoneisiin ei suositella E10 bensaa.
Vesihän ei liukene normaaliin bensaan mutta E10 kohdalla vesi liukeneekin tähän seokseen joka aiheuttaa sen että kun vesipitoisuus alkaa olla tarpeeksi suuri, alkoholi-vesiseos eriytyy polttoaineesta jolloin tankissa on alkoholitonta bensaa sekä vesi-alkoholiseosta, ja jos moottori hörppää vesi-viinaa --> ei hyvä En mene vannomaan satavarmaksi, saattoi olla juttua ilmailulehdessä tms. |
Lainaus:
Joku kotikemisti korjatkoon. Jos jotain hyvää hakee niin tuohon E10 bensaan ei enää toimi se vanha tankkiin kusemis temppu. No ehkä joku scuutteri saattaa jo ruveta röhimään. Ja mitä ilmailuun tulee niin asiasta tietämäättä olen ymmärtänyt että siellä ei välttämättä ratsasteta muutenkaan uusimmilla trendeillä,ja ihan hyvä niin. Esim.Tuo huonompi energia sisältö äkkiä vaikuttaa siten että joku niinkin vähäpätöinen juttu kun kiitorata saattaa jäädä lyhyeksi. Tai se että lento polttoaineissa EI SAA olla yhtään vettä,koska tuolla ylhäällä saattaa olla pakkasta vaikka vähän enenmminkin. |
E10:ä ei saa käyttää missään nimessä lentokoneissa.
V-Poweria kait sai käyttää erikoisluvalla ennenkuin siihen alettiin sotkea viinaa muttei siis enää sitäkään. Minua asiasta valaisi yksi harrastaja joka noitunut tuota etanolia. |
Ilmailua tosissaan harrastavana voin kertoa teille faktat:
- Ilmailuhallinto (Nykyinen Trafi) on kieltänyt yli 5% viinan polttoaineessa lukuunottamatta ultrakevyiden polttoaineita - Autobensaa saa käyttää, jos moottorivalmistaja on sen hyväksynyt ja sertifikaatti siihen on hankittu. - Useimmiten moottorivalmistajan alkoholiraja on 1%, joten V-Poweria ja 98:a saa vielä käyttää, jos löytää alle yks prosenttista. - Vetta ei tosiaan saisi koneessa olla, mutta mielummin se siellä jäässä on kuin vetenä. Ennemmin vesi sen koneen sammuttaa. - Ja kiroiluahan siitä tosiaan on aika paljon seurannut. Ei ole enää nimittäin ihan halpaa tuo lentobensa (>2,6€/l) uusien verojen ansiosta. |
Tuossa tulikin jo hyviä pointteja lentokoneiden bensajutuista. Vesiongelma on yksi joka on jo polttoainejärjestelmän rakenteessa aika hyvin huomioitu. Ultrista en tiedä mitään, mutta yleiset tyyppihyväksytyt lentolaitteet noudattavat aikalailla samaa kaavaa valmistajasta riippumatta. Tankeissa on vedenpoistoproput joita käytetään tarkoitukseen sopivalla näytekupilla, polttoainelinjassa on joissain konetyypeissä pieni "pohjaproppu" joka huolloissa tyhjennetään.
Moottoritilassa on vielä sakkakuppi, joka tyhjennetään tyypistä riippuen joko vivusta vetämällä tai laskemalla tyhjennyspropusta joka on käsikäyttöinen. Polttoaineeseen sitoutunut vesi on tietysti ongelma joka ei poistu propuista laskemalla. Talvella tietysti vesi on jäässä, mutta asiallisesti hoidettu kone ei yleensä ole kovin vesivaivainen. Konehuoneessa oleva sakkakupin tyhjennys yleensä pelaa pakkasillakin, tankkien proppuja ei niinkään kannata mennä hipelöimään. Hyvin todennäköisesti jäävät vuotamaan. Järjestelmä ei ole mitenkään yliherkkä vedelle, jos se on erottuneena tankissa. Toki vedettömyyteen pyritään, turvallisuuden nimissä. Etanoli tietysti nakertaa polttoainejärjestelmässä olevia kumiletkuja, niitä on pienissäkin koneissa monessa kohtaa. Ilman pumppua olevissa järjestelmissä vuoto ei välttämättä ole katastrofi, paineellisessa ongelmaa voi olla enemmänkin. Ihanuutta lisää vielä se että polttoainelinjat ovat pääosin alumiinia, kuten tankitkin. Noissa se etanolibensa tekisi varmaan gutaa pitkässä juoksussa. Lisäksi kun konekanta valtaosin on aika vanhaa joissa linjastot ovat jo käyttöikänsä huonommassa päässä. Joissain koneissa, melko monessa kaksimoottorisessa, tankit ovat kumipusseja. Näidenkin etanolinkesto on ?? Kuten tuossa jo tulikin, autobensaa ei saa muutenkaan käyttää ilman moottori/lentokonevalmistajan hyväksyntää. Tähän ei riitä se että kysytään sähköpostilla "voinko käyttää?" vaan koneen asiapapereihin tulee saada virallinen hyväksyntä ja lisäksi vielä joitain merkintöjä esim. tankkausaukkojen viereen. Takavuosina autobensan käyttö ei ollut kovin yleistä, nyttemmin se on yleistynyt hyvinkin selkeästä syystä joka ilmenee tuosta aiemmasta viestistä. Isot koneet ovat nykypäivänä köyhien malleja, eli kerassipelejä. Omat vaivansa niissäkin. :) |
bensa
Johan tähän sekoitettiin jo lentokoneetkin, mutta tuosta E10 bensasta omien huoltoasemilta itse kysyttyjen tiedustelujen perusteella, ei ole huomattu E10 myynnin laskemista, Tebarin ja Shellin kavereiden kanssa keskusteluiden perusteella on tämäkin ns, URBAANI kauounki legenda, uskokoon kuka tahtoo, mutta näin ainakin nämä hyvät kaverit mulle kerto.
Se mikä kuulemma eniten hiertää on hinnan korkeus E10 bensassa, odotettiin huomattavasti edullisempaa kuin aikaisempi 95E. Se tiedetään ettei se sovellu kaikkiin 2T koneisiin, joten on turvallisempaa käyttää E5 bensaa. Tuntuu vaan siltä ettei taaskaan paljon ajatella mitä kerrotaan ja kirjoitetaan. Nettikirjoittelusta tulee vaan muka sellainen tunne päällensä ettei kyseinen bensa käy mihinkään peliin. Miettikääs ihan omilla aivoilla, mitä tää nykyinen bensa tekee autoihinne, kukaan ei ole pystynyt todistamaan sen huonoutta käynnistykseen tai moottorin yllättävään rikoutumiseen. Ja ennekuin alatte tähän minun kommenttin yleensäkään vastaamaan, ottakaa ny helevtissä selvää asioista ennekuin kirjoitatte tähän MITÄÄN. Bensan kanssa 40vuotta toiminut yhteistyössä hyvin tuloksin |
itte en oo huomannu tossa käyttis vecculissa ku n. 0.5 l lisääntyneen kulutuksen...aikasemmin vei sen n. 7l/100km nyt n. 7.5l/100km....eikä haittaa pätkääkään...halpaa on viel ku rahal saa... muuten toimii ku enneki....ja kulkeeki ihan yhtä hyvin ku 98 bentsiinillä...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
7,5 * 1,6 = 12 e / 100km 7,0 * 1,65 = 11,55 e / 100km |
bannaan. meillä ei e10:ä tankata.
|
Hommahan meinaa mennä mielenkiintoiseksi, jos uutisointia on uskominen.
Eli kun kansa pelkää autojensa puolesta (aiheesta tai aiheetta) ja tekee omia päätöksiä vapaassa maassa, niin eikö tästä sitten politiikot vedä herneen nenään. Nythän otetaankin valttikortti ja lisätäänkin sitä alkoholia 98:n ja dieseliin, jottei jää valinnan varaa. Paitsi rajan lähellä asuvat.. Eipä sillä, missähän vaiheessa polttoaineitten hinnat lähtee laskuun, kun maailman markkinahinta kääntyi laskuun tänään.. Luultavasti ei koskaan, ainahan se on ollut liian halpaa kauppiaitten mielestä ja kerrankin saadaan korjattua tilannetta kestettävämmäksi. Periaatesyistä ei 95E tankkailla ja ainakin annetaan muiden koeponnistaa vanhemman kaluston kestävyys. Onko tuota alkoholia muuten nyt vuoden vaihteen jälkeen lisätty diesel:n? Kun tänä talvena enemmän ja vähemmän on tuntunut kaikilla ongelmia olevan ainakin "webastojen" kanssa. |
:mad: e10 kuraa en tankkaa vaan 98 suomesta jos on ihan pakko,muuten itä naapuri maasta
|
Lainaus:
On myynnissä noilla Nesteen asemilla: http://www.neste.fi/hakulista.aspx?p...2822,2823,3198 Eiköhän se ole tuo pakkanen joka niitä ongelmia on aiheuttanut. |
Lainaus:
Onneksi toimi kovilla pakkasilla hyvin ja alkoi kiukutella vasta nyt, mutta herkesi takaisin toimimaan. Mikälie iskenyt väliaikaisesti. |
No jos se auto imee vanhaa 95E:tä 7 l /100 km ja uutta E10 bensaa palaa 7,5l/100km ja 95E on maksanut 1,60€/l ja E10 bensa maksaa 1,65€/l ja ajetaan 22500 km/vuosi niin tuo E10 bensa tulee vuodessa n. 88€ kalliimmaksi kuin vanha 95E.
Tämä siis suoranan laskelmana jossa i ole huomioitu mitään muuttuvia tekijöitä ja kulutus on vakio. Eli ei varmana vie ketään konkkaan tuo 0,5l/100km ja 5 snt/l hinnanero, ja jos vie niin sitten on jo alunperin elorahat laskettu ihan liian tiukalle... Tosin tuon autuaaksitekevä vaikutus taitaa olla ihan +- 0 jos vrt vanhaan bensaan. Viinan tekoon menee raaka-ainetta jota kuskaillaan, valmiin aineen kuskaaminen tuottaa co2:sta, polttaminen tuottaa co2:sta, lisääntynyt kulutus lisää co2 tuottoa... pää on vetäjän kädessä ja käärme puree omaa häntäänsä... |
Palmuöljy Nesteen dieselissä ei paranna Webaston/Ebespärdärin käyttöä.
|
Käytiinpä tossa eilen kattomassa ilmailukäyttöä varten kolmella keskustan bensa-asemalla etanolipitoisuuksia sellasella indikaattoriaineella. Yllätyksenä tuli, ettei kahden eri nesteen 98:ssa tai Shellin V-Powerissa eikä edes Shellin E10:ssä ollut ollenkaan etanolia.
Hyvähän se on sanoa, että E10:n huonot puolet on korvien välissä, jos sitä etanolia ei edes ollut. Siltikään en tankkaa tai tule tankkaamaan sitä roskaa. |
Sivu luotu: 19:04 (GMT +2). |