Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   moniko bannaa E10 bensiiniä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81873)

kaistapää 08.03.2011 08:18

moniko bannaa E10 bensiiniä?
 
elikkä miten moni on tehnyt bannit uudelle pirtupensalle?

omaan käyttikseen sen piti käydä mutta tankillisen jälkeeen siirryin takasin tuttuun 98:n.ei toiminut ollenkaan.
saksalaiset ovat tehneet ihan hyvän tempun kun eivät uutta käytä,pitäisikö meidänkin bannata ihan isolla porukalla?

LaaLaa 08.03.2011 08:21

Siirryin 98e:hen, kun testieni perusteella a) se tulee halvemmaksi b) autot toimii pirun paljon paremmin sillä

HiluMiks 08.03.2011 08:22

Kertokaas te jotka bannaatte niin miksi.....ja mitä se aiheutti auto poltti sen tankista pois vai mitä.
Kiinnostas tietää.

Venom 08.03.2011 08:27

Pensseleitten pesuun varmaan ihan passelia tavaraa, mutta en mä tuota minkään auton tankkiin kaataisi.
Eli täällä tankataan myös 98:ia vaikka käyttis sitä nieleekin 14L satkulla ja kesäauto 12L satkulla.

Eetza 08.03.2011 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 747259)
Siirryin 98e:hen, kun testieni perusteella a) se tulee halvemmaksi b) autot toimii pirun paljon paremmin sillä

Itse päädyin myös samaan tulokseen...

kaistapää 08.03.2011 08:30

tolkuton sahaaminen kylmästä käyntiin,epätasainen tyhjäkäynti,yli litran korkeempi kulutus(tämä ajotietokoneesta,ei siis tarkka).nämä oireet riitti itselle,pitäkööt viherpiiperöt litkunsa.
98:lla kehrää niin kivasti.

autona sis octavia 2002 1.8t.valmistaja ilmoitti että se(E10) käy tohon mutta huollossa keskustellessa sanoivat että älä käytä.

Ex_inkkari 08.03.2011 09:04

Vuoden 2000 Chrysler ei ole oireillut mitenkään tämän ihmebensan takia, toimi tasan yhtä hyvin kuin ennen.. ei ole tarvetta boikottiin.

TOPPAHOUSU 08.03.2011 09:11

Ongelmia havaittu.
 
Tyhjään tankkiin otin täyden tankin 95 E10 ja tyhjäkäynti heijasi koko tankillisen ajan, kun se ei normaalisti heijaa yhtään.
- Liikennevaloissa moottori "yritti" sammua ja lähti sitten "paukahtaen" uudelleen käyntiin... --> Ei todellakaan kuulostanut normaalilta!

Sen jälkeen olen tankannut vain 98 tai Shellin 99+

Erikoinen ratkaisu tuoda uusi bensa pohjoismaiden markkinoille ilman kunnollista testausta, kun täällä kuitenkin lämpötila vaihtelut ovat melkoiset...



Ps. Kokemukset ovat kahdesta alle 10vuotta vanhasta autosta, joissa törmäsimme näihin samoihin ongelmiin... ( Saab / Nissan )

pikku-pepe 08.03.2011 09:13

Omassa kymmenvuotiaassa käyttiksessä Opel Astra 2.0 16v secotekissä huomasi selvän eron 98 - 95 välillä ja tuota 98 tankkaan siihen, vaimokkeen vuoden vanhassa kiiassa ei kulutus eikä käytös muuttunut mihinkään, ja siinä menköön tuo pensselin pesuaine koneesta läpi niin kauan kun mokoma paska muuten vaan toimii.

Arska-tehtaalta 08.03.2011 09:17

Hep

joojoomies 08.03.2011 09:19

Eukon primeran kulutus lisäänty 2-3 litraa e10 bensalla ja tuntui kovin hengettömältä.Tankkasin salaa siihen vanhaa 98 ja muija ihmetteli kun auto toimii erilailla eikä kuluta niin paljoa.

unclesam 08.03.2011 09:22

eipä oo tarvinnu ainakaa toistaseks ostaa, enkä osta niin pitkään kun on vaihtoehto. työkaverilta särki kaks webastoo tuo e-10

Heikki L 08.03.2011 09:23

itekkun en pensselinpesuaineisiin koske, mutta appiukko just kävi kylässä ja sano että 04 vuoden mitsun sitymaasturiin ei tarvii eurobensaa laittaa, oli 2 tankki kokeillu ja kulutus nous 2l/100km
Samoin kaverin 02 astrassa.

HJ-Toni 08.03.2011 09:29

bannissa alusta asti
 
Ajan menovettä ammatikseni ja ennen uuden litkun jakelua jo juteltiin nesteellä henkilökunnan kanssa ja silloin kertoivat aineen olevan täyttä paskaa!

Caddy 08.03.2011 09:58

Ei tarvi bannia uutta evästä, koska sierra on syönyt uudesta lähtien ensin 99:siä ja jatkossa 98:sia. Kokeilin vanhaa 95laatua, mutta jälkikäynnit oli sitä luokkaa, että siirryin takaisin parempiin aineisiin. Ja tätä uutta litkua en edes leikilläni kokeile! Uudemman mondeon käyttöohjeissa muutes sanotaan, jotta moottorin osilta takuu katkeaa juuri niinä aikoina kun 95E10 ainetta tankkiin lurautetaan ;)

NewJuhani 08.03.2011 09:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja joojoomies (Viesti 747282)
Eukon primeran kulutus lisäänty 2-3 litraa e10 bensalla ja tuntui kovin hengettömältä.Tankkasin salaa siihen vanhaa 98 ja muija ihmetteli kun auto toimii erilailla eikä kuluta niin paljoa.


Sanoppa ens kerralla vaimolle et oot tankannut 95E10 ja tankkaat kuitenkin salaa 98E5. Taitaa vaimo kertoa kuinka huonoa E10 on!

Rekisteröimätön 08.03.2011 10:05

No
 
Vahvat huhut väittää et uutta E10 on saanut asemilta vasta tässä kuussa!

Puska-suska 08.03.2011 10:11

Kysäsin ihan huvikseni Suzukin maahantuojalta mitä mieltä he ovat E10:n käytöstä SJ410:ssä. Sieltä joku huoltovastaava vastasikin, että eivät suosittele. Ilmeisesti kaasarin kalvo tykkää kyttyrää ja kaasarin säädöt muutenkin varmasti heittää härän pyllyä siinä vaiheessa...

Ja eihän se 98 yhtään kalliimpaa ole jos tankkaa aina 40:llä eurolla :D

Rekisteröimätön 08.03.2011 10:13

Siirryin takaisin 98E:hen yksinkertaisesti siksi, että sillä tulee halvemmat kilometrit. E10 hintaero pitäisi olla nykyisen 5 centin sijaan sellaiset 8/9 centtiä, jota tuo lisääntynyt kulutus tulisi takaisin. Muuten en havainnut eroja. Biili tietysti Rover.

nyybinä myllis

bluevan 08.03.2011 10:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Puska-suska (Viesti 747304)
Kysäsin ihan huvikseni Suzukin maahantuojalta mitä mieltä he ovat E10:n käytöstä SJ410:ssä. Sieltä joku huoltovastaava vastasikin, että eivät suosittele.

Ainakin 413:sen käyttöohjekirja kieltää käyttämästä yli 5 prosenttia etanolia sisältävää polttoainetta.

nöfnöf 08.03.2011 10:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747302)
Vahvat huhut väittää et uutta E10 on saanut asemilta vasta tässä kuussa!

Katkaistaanpas sitten huhuilta siivet, 1.1.2011 jälkeen ei neste ole toimittanut kuin 95E10 laatua jakeluasemille.
Tietenkin jossain kyläkaupan takapihalla saattaa olla myynnissä vielä vuoden 2010 tavaraa.

metsienmies 08.03.2011 10:43

98 suosin...
 
Omassa työväli kulkineessa en tiiä edes toimisko siis siinä etanolipohjaisempi vaan ajelen aina 98:lla ja muija kun ajelee hieman tuoreemmalla kiesillä niin ainakin joka toinen tankkaus kanssa 98 bentsiiniä.... Veli pojan kanssa jutusteltiin aiheesta vajaa viikko sitten ja hän oli siirtynyt kanssa audillansa 98:iin kun kulutus oli noussu liki 20% eli tulee pitkällä juoksulla halvemmaksi ajaa lopulta tuolla Wanhallla bensalla... Bmw:ltä oli tullu kanssa mielenkiintoinen kommentti että etanoli palaessaan aiheuttaa sen että muodostuu vettä koneeseen ja jos huono tuuri käy niin sitä pääsee öljyjen sekaan niin moottorin kuluminen on suurempaa sen myötä ja tästä aiheutuvat kulut siirtyy suoraan kuluttajien kukkarolle... nooh, isot kihot tosin peruivat puheita liki hetimiten mutta en usko että ihan tyhjästä tuotakaan vedettiin.... :rolleyes:

tapsa4x4 08.03.2011 10:48

v40 volvo 2litraisella turbo koneella vie 2-3l 100km enenmän tota E10 kuraa ja kulkee mun mielesta huononmin eli 98e tankkiin.

Korpikumpu 08.03.2011 10:48

Bensavehkeeseen tulee tankattua vain 98 nykyään. Pirteämpi ja herkempi käynnistymään pakkasella ilman lämmitystä. Pari tankillista E10 tankkasin ja kulutus nousi niin paljon, että halvempi on ajaa 98:lla.

Puska-suska 08.03.2011 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nöfnöf (Viesti 747311)
Katkaistaanpas sitten huhuilta siivet, 1.1.2011 jälkeen ei neste ole toimittanut kuin 95E10 laatua jakeluasemille.
Tietenkin jossain kyläkaupan takapihalla saattaa olla myynnissä vielä vuoden 2010 tavaraa.

Tosin pienimmät asemat jossain tuppukylän perukoilla eivät välttämättä ole joutuneet täydentämään varastojaan heti tammikuussa. Jonkun aseman säiliössä saattaa hyvinkin olla vielä vanhaan ysivitosta.

Edit: Enpäs näköjään lukenut kuin ensimmäisen rivin sun postauksesta... Mutta siinä tokalla rivillähän se pointti tulikin esiin :)

MikkoS 08.03.2011 10:59

c5 citikkaan 98:a kun on muutenkin arveluuttava peli :)
relluun 95e10.. kulutus ei oo muuttunut mihinkään.. kokeilin 98 mutta en huomannut eroa

Offipiru 08.03.2011 11:38

Astra 1,4 hirmumoottori ei ainakaa tosta tankkienpesulitkusta nii välitä, paitsi että joutuu tiheemmin hakee lisää. Vaimokkeen Sokota heittää tyhjäkäyntiä ja ampuu ku sotakone jos ei aja "kierroksilla".

Lehis 08.03.2011 12:01

Itä tuonti aineella mennään, eli kaiketi täys banni Suomen polttoaineverotusta vastaan

Gary Grand 08.03.2011 12:43

Mitään eroa en ameriikan ihmeen (Chrysler Grand Voyager -97) kanssa ole huomannu...
Kulutus saatto tietokoneessa nousta vuoden alun jälkeen pari-kolme desiä, mutta on tainnu nuo pakkaset aiheuttaa sen. Käynnisty ihan samalla lailla ku ennenkin(niinkuin kesällä), vaikka unohtu roikkaan laittaa yöksi -29 kelillä. Enpä taida suuremmin bannailla.
Tankkaukset uudella E10:llä alkoi jotakuinkin tyhjällä tankilla, että kaikki ongelmat olis kyllä ilmaantuneet heti.
Mun käsityksen mukaan isompia ongelmia alkaa ton uuden myrkyn kanssa ilmetä vasta, kun lämpösemmillä keleillä seisottaa autoa viikko-kuukausitolkulla(haihtuu ja kerää vettä).

Saattaapa tietysti olla, että jenkit kun on ajanut jo vuosikausia seostavaralla, niin ovat laittaneet autonsakin toimimaan sillä?!?:D

macro 08.03.2011 12:53

Volvom 855 T5 imaisi sen verran reilummin tuota uutta 95, joten laskin että halvempi ajella 98:lla. Suorituskyvyn huonontuminen tuntu jo vanhalla 95:lläkin, mutta varsin tuli tuota uutta bensaaki testattua. Yleensä ajelin 98:lla jos sitä sattu tankkauspisteellä olevan saatavilla.

Huomasin tuossa helmikuun aikana, että yllättävän monesti Oulussa tuli 98:n kohdalla loppunut lappu vastaan. Kulutus ilmeisesti lisääntynyt reilusti?

helmapelti 08.03.2011 13:08

-98 1,6 primera ja kymmenkunta tankillista E10 mennyt.
Mistään ei tiedä että polttoaine on vaihtunut, jos kulutus on muuttunut niin se on muutaman prosentin luokkaa. Nollaan aina bensamittarin kun valo syttyy ja tankkaan täyteen, samoja lukemia trippi näyttää kun ennenkin..

Heguli 08.03.2011 14:16

Ei jaksa aloittaa paasaamista tästä "suuresta" bensamuutoksesta. Itse asiassa muutos on ollut hyvin hyvin pieni ja jos jokainen laitettaisiin ns. sokkotestiin, niin kukaan ei huomaisi bensojen välillä mitään eroa. Ja tuollaisista 2-3 litran/100 km kulutuseroista on ihan turha puhua yhtään mitään, kenttäolosuhteissa ei polttoaineen kulutuksia voi juuri mittailla. Muuttuvia tekijöitä on ihan liikaa.

Mutta tämä tästä, ei jaksa enempää. Jokainen saa ajaa millä bensalla haluaa, Suomi on vapaa maa.

http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp
http://www.iltalehti.fi/autot/2011020713146592_au.shtml

Kellis 08.03.2011 14:34

Ei oo vielä tankattu yhteenkään autoon E10 :ä , itäbensalla ajettu jo muutama vuosi.

Rekisteröimätön 08.03.2011 14:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 747373)
Ei jaksa aloittaa paasaamista tästä "suuresta" bensamuutoksesta. Itse asiassa muutos on ollut hyvin hyvin pieni ja jos jokainen laitettaisiin ns. sokkotestiin, niin kukaan ei huomaisi bensojen välillä mitään eroa. Ja tuollaisista 2-3 litran/100 km kulutuseroista on ihan turha puhua yhtään mitään, kenttäolosuhteissa ei polttoaineen kulutuksia voi juuri mittailla. Muuttuvia tekijöitä on ihan liikaa.

Mutta tämä tästä, ei jaksa enempää. Jokainen saa ajaa millä bensalla haluaa, Suomi on vapaa maa.

Ihan vaan tiedoksi, http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf

Tuosta voi jokainen ihan itse lukea mitä vaikutuksia alkoholin lisäyksellä on.
Lainaus:

E10 polttoaine vaatii suuremman polttoaine/ilmaseoksen, jotta saadaan sama teho kuin polttoaineella jossa on vähemmän alkoholia. Siis enemmän E10 polttoainetta kuluu, jotta saadaan sama teho kuin vähemmän alkoholia sisältävällä polttoaineella.

Heguli 08.03.2011 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747381)
Ihan vaan tiedoksi, http://www.brplynx.com/media/files/ly_e10_fi.pdf

Tuosta voi jokainen ihan itse lukea mitä vaikutuksia alkoholin lisäyksellä on.

Lue vaikka tuo kanssa:

http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp

Tuo laittamasi linkki on kirjoitettu erittäin tarkoitushakuisesti ja provosoivasti, osin jopa asian vierestä. Ja kelkat on kelkkoja ja autot autoja, 2-tahtikoneisiin 95E10:ä ei (yleensä) suositella.

Polttoaineen kulutus kasvaa 95E10:n myötä noin 2 % verrattuna vanhaan 95E5:een.

helmapelti 08.03.2011 15:40

Ton 2% voisin uskoa, en ymmärrä miten alkoholipitoisuuden nostaminen 5% ->10% aiheuttaa katastrofin. Letkut ja tankit sulaa ja karstat irtoo ja tukkii suuttimet, autot ei käy ja kuluttaa 10%enemmän, konekin hajoaa kun alko huuhtelee öljyt pois.
Perun toki puheeni kun noi toteutuu omalla kohdalla:p

mikjus 08.03.2011 15:52

En osta enään E10 koska hintaero kunnon aineeseen olematon ja näin ollen tehokkaammalla bensalla ajaminen edullisempaa/järkevämpää.

Palex 08.03.2011 16:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 747400)
En osta enään E10 koska hintaero kunnon aineeseen olematon ja näin ollen tehokkaammalla bensalla ajaminen edullisempaa/järkevämpää.

Samaa mieltä. Hinta lähes sama, joten miksi suotta ajella paskemmalla litkulla?

Vai onkos jonkun auto toiminut jopa PAREMMIN tuolla uudella aineella?

yypy 08.03.2011 17:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikjus (Viesti 747400)
En osta enään E10 koska hintaero kunnon aineeseen olematon ja näin ollen tehokkaammalla bensalla ajaminen edullisempaa/järkevämpää.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 747410)
Samaa mieltä. Hinta lähes sama, joten miksi suotta ajella paskemmalla litkulla?

Vai onkos jonkun auto toiminut jopa PAREMMIN tuolla uudella aineella?

Samaa mieltä! Pelkkää ysikasia tai V-Poweria tankkiin.

helmapelti 08.03.2011 17:39

Mitä helvettiä! E10 kymppiä ja maailma pelastuu!
Ei kai sitä muuten myytäis?:D

sisua45 08.03.2011 17:52

Kokeilin V6 passatissa yhden tankillisen 95E10 bensaa. Kulutus ei muuttunut miksikään, mutta voimaa häipyi koneesta. Taas kun tankkasin 98E5 bensaa, niin kulkee kuten pitää. Tuo kone pitäisi tunnistaa oktaanin, ja säätää menoa sen mukaan.

Eli enää en 95E10 tankkaa, ei ole hyötyä.

Vanhalla viinattomalla 95E bensalla en ole tuolla autolla ajanut.

AVRO 08.03.2011 18:07

Rankku juo mielellään tuota alkohoolipitoistakin, pitäisikin vähän nuhdella sitä moisesta. Eli nou problems.

Bensaa tosin menee melko vähän kun kaasu maistuu paremmin. :)

Rekisteröimätön 08.03.2011 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 747390)
Lue vaikka tuo kanssa:

http://www.vtt.fi/news/2011/topicals/01262011_e10.jsp

Tuo laittamasi linkki on kirjoitettu erittäin tarkoitushakuisesti ja provosoivasti, osin jopa asian vierestä. Ja kelkat on kelkkoja ja autot autoja, 2-tahtikoneisiin 95E10:ä ei (yleensä) suositella.

Polttoaineen kulutus kasvaa 95E10:n myötä noin 2 % verrattuna vanhaan 95E5:een.

Vastattakoon vielä tähän, että tuo BRPlynx:nhuoltotiedote on uutta asiaa, vielä tammikuun puolivälissä jälleenmyyjillä oli tieto, että E10 soveltuu kaikkiin malleihin, mutta käytäntö osoitti jotain muuta.
Tuohon kulutuksen lisäykseen en ota muuten kantaa kuin sen, että lisääntyy, toinen juttu vain on kuinka paljon, siihen vaikuttaa niin moni tekijä, optimaalisissa olosuhteissa tuo 2% on varmaan ihan kohillaan mutta toisessa ääripäässä ei liene 20% kulutuksen lisäys mikään mahdottomuus, varmaan "insinööri/tutkija/tutkimusapulainenkin" sen ymmärtää :)
eikä paasata enempää BOIKOTOIN 95E10 BENSIINIÄ niin ammatti- kuin siviilikalustossa, nimimerkillä oppirahat on maksettu.

HANE 08.03.2011 19:00

Varmuudenvuoksi 98
 
Testatkoon muut ensin :D katsellaan jokunen aika miten käy.

Saksalaiset ei tunnu olevan kovin vakuuttuneita etanooli bensasta.....
http://www.iltasanomat.fi/autot/Saks...374322498.html

Tuolla hyviä perusteluja...käytä, "jotta maailma pelastuu"

Kaikille vihreille terveisiä: Jos ihminen joskus tämän maapallon tuhoaa, se tekee sen huolimatta kuinka paljon suomalaista autoilijaa kidutettaisiin. Eli jos tahdot pelastaa maailman aloita itsestäsi ja vain ja ainoastaan itsestäsi ja mee narunjatkoksi tai viillä rantees ladyshaverilla.

-Captain- 08.03.2011 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lehis (Viesti 747337)
Itä tuonti aineella mennään, eli kaiketi täys banni Suomen polttoaineverotusta vastaan

samoilla linjoilla mennään täälläkin :)

Tractor 08.03.2011 20:25

Litraakaan en ole ostanut enkä osta.. Akallekin sanoin että tojoon ysikasit tankkiin kun tuu uus hömpötys tuli.. Ite ei tartte pensaa kun mökillä sahaan ja agrekaattiin. Pajero menee vielä tiisselillä..

Nisseriina 08.03.2011 20:37

En halua edes koittaa mitä moine kura aiheuttaa autoille joten en myöskään osta sitä. Onneks tän hetkine ajoauto nauttii riiseliä. Hinnat on jo jotai iha hevonv...tun luokkaa. Jotai tolkkua saatana tollasille kuravesille joka ei kelpaa kellekkä eikä millekkä!

Rotta-Racing 08.03.2011 20:47

En ole kokeillut, enkä kokeile :D

98:lla ja naftalla mennään :D

Solmurauta 08.03.2011 20:52

Enpä ole joutunut ostamaan e10 pensaa enkä osta.
Ajellaan ryssänbensalla, on halapaa ja hyvvää :D

vmt 08.03.2011 20:56

-92 4,0 Cherokeessa ei ainakaan huomaa mitään eroa toiminnassa tällä uudella bensalla. kulutuksen erojakaan en ole huomannut, kun kulutus vaihtelee muutenkin niin paljon sen mukaan, millaisia ajoja tankilliseen sattuu. Pitänee seuraavaksi tankata siihen 98:a, jos se vaikka menisikin paljon vähemmällä ja koneessa ois reilusti enemmän puhtia. Eihän sitä voi tietää, kun en ole ikinä tuossa 98:a kokeillut...

Rekisteröimätön 08.03.2011 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nöfnöf (Viesti 747311)
Katkaistaanpas sitten huhuilta siivet, 1.1.2011 jälkeen ei neste ole toimittanut kuin 95E10 laatua jakeluasemille.
Tietenkin jossain kyläkaupan takapihalla saattaa olla myynnissä vielä vuoden 2010 tavaraa.

Niin se huhua kuuluu et neste myi ensin vanhat varastot pois koska valmiisiin säiliö eriin etanolin sekoitus oli liian hankalaa.
Ja valmiin bensiinin hämmennys prosessin kautta liian kallista.
Eihän Neste Oil tätä tunnusta jos kysytään. Totta vai tarua se varmaan selviää aikanaan.

puikkis 08.03.2011 21:21

-92 4,0 Cherokeessa en ole pisaraakaan käyttänyt uutta E10 paskaa. Enkä käytä.
En halua tietää paljonko kulutus sillä lisääntyy. Bensaa menee nykyään 14-17 L/100km.
En halua tietää paljonko teho vähenee.

Minulla käytössä olevat bensavehkeet on vanhoja, perämoottorit, ruohonleikkurit, moottoripyörät,,, jne.
Jos on pienikin epäilys siitä, että joku aine ei niille sovi, niin en lähde sitä kokeilemaan niin kauan kun bensaa myydään. Niin kuin oli 15 vuotta sitten se TEBOILIn liimaventtiili 95terra. En ostanut pisaraakaan sitä paskaa. Testatkoon VTT tai Neste. Se on niiden homma. Ajan mahdollisimman puhtaalla bensalla ja pidän huolen siitä, että suodattimet on puhtaat.

Suomi on taas EU:n partiopoikana ottanut direktiivien noudattamisen asiakseen ja me saamme maksaa siitä hosumisesta kalleimman hinnan polttoainekuluina, ja muina ongelmina.
Suomen valtio on ensimmäisenä noudattamassa direktiivejä, jos on mahdollisuus lisätuloihin. Mutta valtio ei suostu noudattamaan EU:n määräyksiä autoveroasioissa, koska tiedossa on tulojen menetyksiä.

Vaihdetaan hallitus.

Pafo 08.03.2011 21:22

Emännän pikkurellu ei syö tommosta E-paskaa, joten kaikille autoille paitsi BJn annetaan 98a...

r2ree 08.03.2011 21:26

Samaten, bensakoneet siirty 98:iin.

Jo pelkästään sen takia, että missäs tuo etanoli tehdäänkään..
Osittain Brasiliassa, ja arvatkaas mistä viljelysmaa? Oisko sademetsistä.

Mielestäni 98 käyttäminen ON ympäristöteko.

patroltd 08.03.2011 21:28

Bannaan kaiken mikä liittyy ituhippeilyyn ja ilmastonmuutokseen. Maksimi hiilijalanjäljellä eteenpäin.

jappe 08.03.2011 21:55

98
 
Ajon aikana ei kuski eikä jeeppi ota viinaa.

young n dum 08.03.2011 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 747543)
Bannaan kaiken mikä liittyy ituhippeilyyn ja ilmastonmuutokseen. Maksimi hiilijalanjäljellä eteenpäin.

olet hieno mies! samoilla linjoilla mennään täälläkin.:D

Heguli 09.03.2011 07:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747465)
Vastattakoon vielä tähän, että tuo BRPlynx:nhuoltotiedote on uutta asiaa, vielä tammikuun puolivälissä jälleenmyyjillä oli tieto, että E10 soveltuu kaikkiin malleihin, mutta käytäntö osoitti jotain muuta.
Tuohon kulutuksen lisäykseen en ota muuten kantaa kuin sen, että lisääntyy, toinen juttu vain on kuinka paljon, siihen vaikuttaa niin moni tekijä, optimaalisissa olosuhteissa tuo 2% on varmaan ihan kohillaan mutta toisessa ääripäässä ei liene 20% kulutuksen lisäys mikään mahdottomuus, varmaan "insinööri/tutkija/tutkimusapulainenkin" sen ymmärtää :)
eikä paasata enempää BOIKOTOIN 95E10 BENSIINIÄ niin ammatti- kuin siviilikalustossa, nimimerkillä oppirahat on maksettu.

Joo, lopetetaan vaan paasaus. Kuten tuolla alussa jo totesin, jokainen tankatkoon autoonsa, kelkkaansa, mopoonsa, veneeseensä jne. mitä lystää. Omiin autoihin tankkaan tätä uutta pensselinpesuainetta :D

Heguli 09.03.2011 07:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747523)
Niin se huhua kuuluu et neste myi ensin vanhat varastot pois koska valmiisiin säiliö eriin etanolin sekoitus oli liian hankalaa.
Ja valmiin bensiinin hämmennys prosessin kautta liian kallista.
Eihän Neste Oil tätä tunnusta jos kysytään. Totta vai tarua se varmaan selviää aikanaan.

Tuo 95E10 bensa sisältää maksimissaan 10 % etanolia, kun vanha 95E5 siis maksimissaan 5 %. Direktiivi ei määritä etanolipitoisuuden alarajaa.

Ei tammikuun ensimmäisenä päivänä tapahtunut mitään radikaalia muutosta. Totta kai koko tuotanto- ja jakeluverkoston vanhat varastot käytetään ensin loppuun ja pikku hiljaa aletaan etanolipitoisuutta nostamaan. Tämänhän sanoo jo maalaisjärkikin. Ei tässä ole kenelläkään mitään salattavaa, lakien mukaan mennään.

Itse asiassa Neste ei ole julkistanut käytännön etanolipitoisuutta mutta todennäköisesti etanolipitoisuus on tällä hetkellä jossain 5-8 % välillä. Tämä on vain villi arvaus ja lukema heittelee valmistuserittäin. Etanolista kun taitaa olla pientä pulaa ja sen hintakehitys ratkaisee tuon pitoisuuden.

landruiseri 09.03.2011 08:42

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/E1...374514964.html alkakaas nyt perhana tankkailla sitä paskaa sinne tankkiin.. kohta diisselikin jotain samaa shittiä..

Rekisteröimätön 09.03.2011 08:59

ei vain tammikuu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 747633)
Tuo 95E10 bensa sisältää maksimissaan 10 % etanolia, kun vanha 95E5 siis maksimissaan 5 %. Direktiivi ei määritä etanolipitoisuuden alarajaa.

Ei tammikuun ensimmäisenä päivänä tapahtunut mitään radikaalia muutosta. Totta kai koko tuotanto- ja jakeluverkoston vanhat varastot käytetään ensin loppuun ja pikku hiljaa aletaan etanolipitoisuutta nostamaan. Tämänhän sanoo jo maalaisjärkikin. Ei tässä ole kenelläkään mitään salattavaa, lakien mukaan mennään.

Itse asiassa Neste ei ole julkistanut käytännön etanolipitoisuutta mutta todennäköisesti etanolipitoisuus on tällä hetkellä jossain 5-8 % välillä. Tämä on vain villi arvaus ja lukema heittelee valmistuserittäin. Etanolista kun taitaa olla pientä pulaa ja sen hintakehitys ratkaisee tuon pitoisuuden.

Kysehän ei ollut vaan tammikuun alusta jos luit aikaisempia. Kyse oli et E10 on saanut vasta tässä kuussa.
Sikäli koomista et osalla on ollut käynti/voima häiriöitä jo vuoden alusta asti.

Mihin toi sun villi veikkaus perustuu?

nöfnöf 09.03.2011 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747523)
Niin se huhua kuuluu et neste myi ensin vanhat varastot pois koska valmiisiin säiliö eriin etanolin sekoitus oli liian hankalaa.
Ja valmiin bensiinin hämmennys prosessin kautta liian kallista.
Eihän Neste Oil tätä tunnusta jos kysytään. Totta vai tarua se varmaan selviää aikanaan.

Eiköhän nesteellä (fortum vai mikä lieneekään virallinen nimi?) ole mahdollisuus toimittaa jollekkin toiselle markkina-alueelle sellainen polttoaine, jota ei voi "kotimaan" markkinoille toimittaa.

kaistapää 09.03.2011 09:17

itse menin tota kuraa kokeilemaan joskus tammi-helmikuun taitteessa ja mittareissa oli selkeesti maininta siitä sekä myyjä sen vahvisti.

pitänee hommata viisumi kun rajalle on matkaa kotoa jotain 70km ja ennenkaikkeä siellä on mittareissa oikeeta bensaa ja vieläpä kohtuuhintaan.

goozer 09.03.2011 10:07

En ole litraakaan tankannu sitä e10 paskaa enkä tankkaa, vituttaa että V-poverikin nykyään sitä 5% vaikka aluks oli puhetta että se pysyy alkoholittomana niinku aina ennenki, välillä tuntnuu aika raa alta tankata ku pikkusen auton tankin ku vetäsee täytee ni se on 100€ :D
mutta kyllä mä oon pistäny sen E10 boikottiin ja suosittelen kaikille muillekki !

Killman 09.03.2011 12:34

Tuskin tulen tankkaamaan tätä uutuutta. Jeeppi ei sillä varmaan nakuttamatta kävisikään ilman oktaanibuusteria.

Bänkster 09.03.2011 13:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killman (Viesti 747702)
Tuskin tulen tankkaamaan tätä uutuutta. Jeeppi ei sillä varmaan nakuttamatta kävisikään ilman oktaanibuusteria.

Skit, mun jeeppi käy :confused: Ei taia massit riittää parempaankaan..?

Heguli 09.03.2011 15:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 747650)
Kysehän ei ollut vaan tammikuun alusta jos luit aikaisempia. Kyse oli et E10 on saanut vasta tässä kuussa.
Sikäli koomista et osalla on ollut käynti/voima häiriöitä jo vuoden alusta asti.

Mihin toi sun villi veikkaus perustuu?

En ole tainnut ihan tarkasti lukea kaikkia viestejä, sorry. Mutta koominenhan tämä tilanne on ollut. Tarrat pumppuihin vaihdettiin heti tammikuussa mutta tankista tuli ihan samaa tavaraa kuin aikaisemminkin. Ja nettipalstat olivat pullollaan moitteita tästä "uudesta" bensasta. Aika ihme juttu :):)

Se on vaan villi veikkaus pohjautuen tilanteeseen. Etanolin kulutus maailmalla on kasvanut ja sen mukana tietysti myös tuotanto. Tuon tuotannon kanssa on vaan noita ongelmia, sekä teknisiä että eettisiä. Kaikki on varmaan lukeneet Nesteen palmyöljystä. Onhan etanolia tuotettu jo 70-luvulta lähtien esim. Brasiliassa sokeriruoósta ja jenkeissä maissista. Mutta etanolin hinta tietysti ratkaisee paljon. Jos hinta on sopiva niin johan on bensassa max. 10 %. Ja vastaavasti jos etanolin hinta on korkea niin olisko seos pienempi ? Myös Nesteen edustaja totesi jokin aikaa sitten radiossa, että ainakin vielä tällä hetkellä seossuhde vaihtelee. Jotkut jopa ehdottivat, että jokaiseen huoltoaseman pumppuun pitäisi laittaa kyseisen bensan etanolipitoisuus.

Heguli 09.03.2011 15:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nöfnöf (Viesti 747651)
Eiköhän nesteellä (fortum vai mikä lieneekään virallinen nimi?) ole mahdollisuus toimittaa jollekkin toiselle markkina-alueelle sellainen polttoaine, jota ei voi "kotimaan" markkinoille toimittaa.

Usko nyt, ei "vanhan" ysivitosen myynnissä ole mitään laitonta ! Sen etanolipitoisuus on (ehkä) 5 % ja se on tunnetusti pienempi lukema kuin 10 %.

Bj Andy 09.03.2011 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaistapää (Viesti 747659)
itse menin tota kuraa kokeilemaan joskus tammi-helmikuun taitteessa ja mittareissa oli selkeesti maininta siitä sekä myyjä sen vahvisti.

pitänee hommata viisumi kun rajalle on matkaa kotoa jotain 70km ja ennenkaikkeä siellä on mittareissa oikeeta bensaa ja vieläpä kohtuuhintaan.

No tuostahan on jo hyvä laskea mikä on hyötysuhde eli vähentää sen 140 km joka tankillisesta,ja muut kulut(viisumi ym) niin sitten se joko jää plussalle tai ei.

Nyky tilanteesta en tiiä mutta kun joskus kuumalla ysärillä ite tankkailin tuolla onnelassa niin sitä venäjän kuraa, siis bensaa, meni aika paljon enemmin kun suomen 95:sta.

Tästä päivästä en tiiä,ja kai sieltä saa 98:kin jo nykyään.

Mutta asiaan E10 ei ole bannissa. Ei vaan ole vehjettä missä sitä voisi käyttää... Saabi syö 98:a hieman laiskemmin kun perinteistäkään 95:sta joten sillä ajetaan. Ja muut harraste koneet päälle.

UAZtatu 09.03.2011 16:12

98E:llä mennään :)

nöfnöf 09.03.2011 16:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 747742)
Usko nyt, ei "vanhan" ysivitosen myynnissä ole mitään laitonta ! Sen etanolipitoisuus on (ehkä) 5 % ja se on tunnetusti pienempi lukema kuin 10 %.

Uskonhan mie, toinen juttu vaan on se mikä lienee totuus. :confused:
Kyllä menee vaikeaksi tavoitteeseen pääsy, jos nuo ilmoitetut prosentit on tilavuus-%, kuten yleisesti oletetaan.
Lainaus:

Koska RES-direktiivi edellyttää jäsenmailta toimia, Suomen eduskunta hyväksyi biopolttoaineiden jakelu-velvoitelakia koskevan muutoksen joulukuussa 2010. Laki edellyttää nyt, että kaikessa Suomessa myytävässä liikennepolttoaineessa on vuosina 2011–2014 oltava 6 % biosisältöä laskettuna polttoaineen sisältämästä energiasta. Sen jälkeen biopolttoaineen osuus nousee vuosittain tasaisesti ja on 20 % vuodesta 2020 alkaen. Vuoden 2010 velvoite oli aikaisemman päätöksen mukaan 4 %.
(muisteleisin että taannoin neste laivasi bensiiniä floridaan lähes ilmaiseksi, kun oli ylituotantoa. En vain nyt tähän hätään löytänyt mitään dokumenttia asiasta.)

Jappi 09.03.2011 16:19

Kaikki bensat on kieltolistalla omien tiekulkuneuvojen kohdalla,ja tulee olemaan jatkossakin.Ainoat bensaa syövät vehkeet on suht iäkkäitä kakstahtisia joten E10 jää mittariin.

Killman 09.03.2011 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bänkster (Viesti 747710)
Skit, mun jeeppi käy :confused: Ei taia massit riittää parempaankaan..?

Jäi sanomatta että mun Jeepin kone ei ole ihan orkkis...

wikke 09.03.2011 22:09

Tänään tuossa aamuisessa haastattelussa toimittaja kysäisi Pekkariselta onko mahdollista että muiden mehujen hinnoissa huomioidaan tuo 95E10 kaupaksi käymättömyys, ei Mauri sitä kieltänytkään...

boozer 10.03.2011 07:19

98:lla mennään täälläkin
"parempi katsoa kuin katua"

GRpatrol 10.03.2011 11:28

98:a tankataan myös täällä..

J0hannes 10.03.2011 18:23

Ihan hyvin 92 Schaisser Voyager on toiminut uudella "kuralla".
Missään ameriikkalaisessa autossa ei käsittääkseni muutenkaan pitäisi olla mitään ongelmia uuden liemen kanssa kun ovat rapakon toisella puolella tainneet ajella tenupensalla jo pitempään (30vuotta?).

Suzukin tankkiin tuun tankkaamaan samaa, kunhan sen saa talviteloilta keväämmällä.

Rak 10.03.2011 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killman (Viesti 747702)
Tuskin tulen tankkaamaan tätä uutuutta. Jeeppi ei sillä varmaan nakuttamatta kävisikään ilman oktaanibuusteria.

Eikös se viina kuitenni paranna sitä puristuskestävyyttä.. Eli jos ysivitonen on ennen toiminut ruttujen puolesta niin ei tämän siinä suhteessa huonompaa ole.

Killman 10.03.2011 21:06

Kyllä se oktaaniluku on vaan 95, ei enempää.

ImacInnes 10.03.2011 21:29

E10.
 
Jep. Omiin grematoorioihin laitetaan halvinta palavaa bensa sekoitusta.
Ei kyllä tule kukkaistuoksuja kuitenkaan JEgoNEERIN pakoputkista.??

t. Ismo Ämmä

Reetu 10.03.2011 21:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 747743)
No tuostahan on jo hyvä laskea mikä on hyötysuhde eli vähentää sen 140 km joka tankillisesta,ja muut kulut(viisumi ym) niin sitten se joko jää plussalle tai ei.

Nyky tilanteesta en tiiä mutta kun joskus kuumalla ysärillä ite tankkailin tuolla onnelassa niin sitä venäjän kuraa, siis bensaa, meni aika paljon enemmin kun suomen 95:sta.

Tästä päivästä en tiiä,ja kai sieltä saa 98:kin jo nykyään.

Juu nykyään on tilanne vähän toinen...:)

yypy 10.03.2011 22:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rak (Viesti 748157)
Eikös se viina kuitenni paranna sitä puristuskestävyyttä.. Eli jos ysivitonen on ennen toiminut ruttujen puolesta niin ei tämän siinä suhteessa huonompaa ole.

No kyllähän se parantaa, mutta ainakin Kipparilehden mukaan E10:n oktaaniluku on nostettu 95:een viinan avulla, eli oikea bensa viinasta erotettuna on jopa muutaman oktaanin pienempää.

Harde 11.03.2011 01:32

Ilmailua harrastavana jostain olen kuullut että (pien)lentokoneisiin ei suositella E10 bensaa.

Vesihän ei liukene normaaliin bensaan
mutta E10 kohdalla vesi liukeneekin tähän seokseen joka aiheuttaa sen että kun vesipitoisuus alkaa olla tarpeeksi suuri, alkoholi-vesiseos eriytyy polttoaineesta jolloin tankissa on alkoholitonta bensaa sekä vesi-alkoholiseosta, ja jos moottori hörppää vesi-viinaa --> ei hyvä

En mene vannomaan satavarmaksi, saattoi olla juttua ilmailulehdessä tms.

Bj Andy 11.03.2011 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harde (Viesti 748288)
Ilmailua harrastavana jostain olen kuullut että (pien)lentokoneisiin ei suositella E10 bensaa.

Vesihän ei liukene normaaliin bensaan
mutta E10 kohdalla vesi liukeneekin tähän seokseen joka aiheuttaa sen että kun vesipitoisuus alkaa olla tarpeeksi suuri, alkoholi-vesiseos eriytyy polttoaineesta jolloin tankissa on alkoholitonta bensaa sekä vesi-alkoholiseosta, ja jos moottori hörppää vesi-viinaa --> ei hyvä

En mene vannomaan satavarmaksi, saattoi olla juttua ilmailulehdessä tms.

Ei kannata vannoa koska jos 50 litran tankillisessa on jo 5 litraa etanolia,eli tuosssa liemessa saanee olla jopa 3-5 litraa vettä ja se on vielä palamiskelpoista.

Joku kotikemisti korjatkoon.

Jos jotain hyvää hakee niin tuohon E10 bensaan ei enää toimi se vanha tankkiin kusemis temppu.
No ehkä joku scuutteri saattaa jo ruveta röhimään.

Ja mitä ilmailuun tulee niin asiasta tietämäättä olen ymmärtänyt että siellä ei välttämättä ratsasteta muutenkaan uusimmilla trendeillä,ja ihan hyvä niin.

Esim.Tuo huonompi energia sisältö äkkiä vaikuttaa siten että joku niinkin vähäpätöinen juttu kun kiitorata saattaa jäädä lyhyeksi. Tai se että lento polttoaineissa EI SAA olla yhtään vettä,koska tuolla ylhäällä saattaa olla pakkasta vaikka vähän enenmminkin.

bluevan 11.03.2011 09:34

E10:ä ei saa käyttää missään nimessä lentokoneissa.
V-Poweria kait sai käyttää erikoisluvalla ennenkuin siihen alettiin sotkea viinaa muttei siis enää sitäkään.
Minua asiasta valaisi yksi harrastaja joka noitunut tuota etanolia.

yypy 11.03.2011 13:44

Ilmailua tosissaan harrastavana voin kertoa teille faktat:
- Ilmailuhallinto (Nykyinen Trafi) on kieltänyt yli 5% viinan polttoaineessa lukuunottamatta ultrakevyiden polttoaineita
- Autobensaa saa käyttää, jos moottorivalmistaja on sen hyväksynyt ja sertifikaatti siihen on hankittu.
- Useimmiten moottorivalmistajan alkoholiraja on 1%, joten V-Poweria ja 98:a saa vielä käyttää, jos löytää alle yks prosenttista.
- Vetta ei tosiaan saisi koneessa olla, mutta mielummin se siellä jäässä on kuin vetenä. Ennemmin vesi sen koneen sammuttaa.
- Ja kiroiluahan siitä tosiaan on aika paljon seurannut. Ei ole enää nimittäin ihan halpaa tuo lentobensa (>2,6€/l) uusien verojen ansiosta.

AVRO 11.03.2011 14:13

Tuossa tulikin jo hyviä pointteja lentokoneiden bensajutuista. Vesiongelma on yksi joka on jo polttoainejärjestelmän rakenteessa aika hyvin huomioitu. Ultrista en tiedä mitään, mutta yleiset tyyppihyväksytyt lentolaitteet noudattavat aikalailla samaa kaavaa valmistajasta riippumatta. Tankeissa on vedenpoistoproput joita käytetään tarkoitukseen sopivalla näytekupilla, polttoainelinjassa on joissain konetyypeissä pieni "pohjaproppu" joka huolloissa tyhjennetään.

Moottoritilassa on vielä sakkakuppi, joka tyhjennetään tyypistä riippuen joko vivusta vetämällä tai laskemalla tyhjennyspropusta joka on käsikäyttöinen.

Polttoaineeseen sitoutunut vesi on tietysti ongelma joka ei poistu propuista laskemalla. Talvella tietysti vesi on jäässä, mutta asiallisesti hoidettu kone ei yleensä ole kovin vesivaivainen. Konehuoneessa oleva sakkakupin tyhjennys yleensä pelaa pakkasillakin, tankkien proppuja ei niinkään kannata mennä hipelöimään. Hyvin todennäköisesti jäävät vuotamaan. Järjestelmä ei ole mitenkään yliherkkä vedelle, jos se on erottuneena tankissa.
Toki vedettömyyteen pyritään, turvallisuuden nimissä.

Etanoli tietysti nakertaa polttoainejärjestelmässä olevia kumiletkuja, niitä on pienissäkin koneissa monessa kohtaa. Ilman pumppua olevissa järjestelmissä vuoto ei välttämättä ole katastrofi, paineellisessa ongelmaa voi olla enemmänkin.
Ihanuutta lisää vielä se että polttoainelinjat ovat pääosin alumiinia, kuten tankitkin. Noissa se etanolibensa tekisi varmaan gutaa pitkässä juoksussa. Lisäksi kun konekanta valtaosin on aika vanhaa joissa linjastot ovat jo käyttöikänsä huonommassa päässä.
Joissain koneissa, melko monessa kaksimoottorisessa, tankit ovat kumipusseja. Näidenkin etanolinkesto on ??

Kuten tuossa jo tulikin, autobensaa ei saa muutenkaan käyttää ilman moottori/lentokonevalmistajan hyväksyntää. Tähän ei riitä se että kysytään sähköpostilla "voinko käyttää?" vaan koneen asiapapereihin tulee saada virallinen hyväksyntä ja lisäksi vielä joitain merkintöjä esim. tankkausaukkojen viereen.
Takavuosina autobensan käyttö ei ollut kovin yleistä, nyttemmin se on yleistynyt hyvinkin selkeästä syystä joka ilmenee tuosta aiemmasta viestistä.

Isot koneet ovat nykypäivänä köyhien malleja, eli kerassipelejä. Omat vaivansa niissäkin. :)

sjeeppi 11.03.2011 22:40

bensa
 
Johan tähän sekoitettiin jo lentokoneetkin, mutta tuosta E10 bensasta omien huoltoasemilta itse kysyttyjen tiedustelujen perusteella, ei ole huomattu E10 myynnin laskemista, Tebarin ja Shellin kavereiden kanssa keskusteluiden perusteella on tämäkin ns, URBAANI kauounki legenda, uskokoon kuka tahtoo, mutta näin ainakin nämä hyvät kaverit mulle kerto.
Se mikä kuulemma eniten hiertää on hinnan korkeus E10 bensassa, odotettiin huomattavasti edullisempaa kuin aikaisempi 95E.

Se tiedetään ettei se sovellu kaikkiin 2T koneisiin, joten on turvallisempaa käyttää E5 bensaa.
Tuntuu vaan siltä ettei taaskaan paljon ajatella mitä kerrotaan ja kirjoitetaan.
Nettikirjoittelusta tulee vaan muka sellainen tunne päällensä ettei kyseinen bensa käy mihinkään peliin.

Miettikääs ihan omilla aivoilla, mitä tää nykyinen bensa tekee autoihinne, kukaan ei ole pystynyt todistamaan sen huonoutta käynnistykseen tai moottorin yllättävään rikoutumiseen.

Ja ennekuin alatte tähän minun kommenttin yleensäkään vastaamaan, ottakaa ny helevtissä selvää asioista ennekuin kirjoitatte tähän MITÄÄN.

Bensan kanssa 40vuotta toiminut yhteistyössä hyvin tuloksin

Harzaa 12.03.2011 01:45

itte en oo huomannu tossa käyttis vecculissa ku n. 0.5 l lisääntyneen kulutuksen...aikasemmin vei sen n. 7l/100km nyt n. 7.5l/100km....eikä haittaa pätkääkään...halpaa on viel ku rahal saa... muuten toimii ku enneki....ja kulkeeki ihan yhtä hyvin ku 98 bentsiinillä...

Rekisteröimätön 12.03.2011 03:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harzaa (Viesti 748673)
halpaa on viel ku rahal saa

senkin leso, porvari, rikas

Harzaa 12.03.2011 03:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 748684)
senkin leso, porvari, rikas

ei se minun syy oo jos nyybi on työtön...rahaa saa seinästä ja menovettä asemalta...ja en todellakaan oo mikää leso, porvari tai rikas...mie käyn vaan töissä...sanon vaa miten asiat on...

Rekisteröimätön 12.03.2011 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harzaa (Viesti 748673)
itte en oo huomannu tossa käyttis vecculissa ku n. 0.5 l lisääntyneen kulutuksen...aikasemmin vei sen n. 7l/100km nyt n. 7.5l/100km....eikä haittaa pätkääkään...halpaa on viel ku rahal saa... muuten toimii ku enneki....ja kulkeeki ihan yhtä hyvin ku 98 bentsiinillä...

Mikäs siinä jos rahojaan haluaa tuhlata, mutta jos tuo kulutuksen lisääntyminen 7,5 l/100 km pitää paikkansa niin halvempaa olisi ajaa 98:lla, olettaen että sillä pääsee 7 l/100km ;)

7,5 * 1,6 = 12 e / 100km
7,0 * 1,65 = 11,55 e / 100km

santikko 12.03.2011 10:52

bannaan. meillä ei e10:ä tankata.

pt. 14.03.2011 21:58

Hommahan meinaa mennä mielenkiintoiseksi, jos uutisointia on uskominen.

Eli kun kansa pelkää autojensa puolesta (aiheesta tai aiheetta) ja tekee omia päätöksiä vapaassa maassa, niin eikö tästä sitten politiikot vedä herneen nenään.

Nythän otetaankin valttikortti ja lisätäänkin sitä alkoholia 98:n ja dieseliin, jottei jää valinnan varaa. Paitsi rajan lähellä asuvat..

Eipä sillä, missähän vaiheessa polttoaineitten hinnat lähtee laskuun, kun maailman markkinahinta kääntyi laskuun tänään.. Luultavasti ei koskaan, ainahan se on ollut liian halpaa kauppiaitten mielestä ja kerrankin saadaan korjattua tilannetta kestettävämmäksi.

Periaatesyistä ei 95E tankkailla ja ainakin annetaan muiden koeponnistaa vanhemman kaluston kestävyys.


Onko tuota alkoholia muuten nyt vuoden vaihteen jälkeen lisätty diesel:n? Kun tänä talvena enemmän ja vähemmän on tuntunut kaikilla ongelmia olevan ainakin "webastojen" kanssa.

Rälläri 15.03.2011 09:26

:mad: e10 kuraa en tankkaa vaan 98 suomesta jos on ihan pakko,muuten itä naapuri maasta

Heguli 15.03.2011 15:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pt. (Viesti 749509)
Onko tuota alkoholia muuten nyt vuoden vaihteen jälkeen lisätty diesel:n? Kun tänä talvena enemmän ja vähemmän on tuntunut kaikilla ongelmia olevan ainakin "webastojen" kanssa.

Nesteellä on myynnissä tuote nimeltään Neste Green Diesel, lisätietoja http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=...2c8158%2c10254

On myynnissä noilla Nesteen asemilla:

http://www.neste.fi/hakulista.aspx?p...2822,2823,3198

Eiköhän se ole tuo pakkanen joka niitä ongelmia on aiheuttanut.

pt. 15.03.2011 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 749675)
Nesteellä on myynnissä tuote nimeltään Neste Green Diesel, lisätietoja http://neste.fi/artikkeli.aspx?path=...2c8158%2c10254

On myynnissä noilla Nesteen asemilla:

http://www.neste.fi/hakulista.aspx?p...2822,2823,3198

Eiköhän se ole tuo pakkanen joka niitä ongelmia on aiheuttanut.

Joo, pakkasta tässä itsekkin epäillyt, mutta pisti vain silmään tuo uutisointi.

Onneksi toimi kovilla pakkasilla hyvin ja alkoi kiukutella vasta nyt, mutta herkesi takaisin toimimaan. Mikälie iskenyt väliaikaisesti.

L-200 15.03.2011 15:44

No jos se auto imee vanhaa 95E:tä 7 l /100 km ja uutta E10 bensaa palaa 7,5l/100km ja 95E on maksanut 1,60€/l ja E10 bensa maksaa 1,65€/l ja ajetaan 22500 km/vuosi niin tuo E10 bensa tulee vuodessa n. 88€ kalliimmaksi kuin vanha 95E.
Tämä siis suoranan laskelmana jossa i ole huomioitu mitään muuttuvia tekijöitä ja kulutus on vakio.
Eli ei varmana vie ketään konkkaan tuo 0,5l/100km ja 5 snt/l hinnanero, ja jos vie niin sitten on jo alunperin elorahat laskettu ihan liian tiukalle...

Tosin tuon autuaaksitekevä vaikutus taitaa olla ihan +- 0 jos vrt vanhaan bensaan.
Viinan tekoon menee raaka-ainetta jota kuskaillaan, valmiin aineen kuskaaminen tuottaa co2:sta, polttaminen tuottaa co2:sta, lisääntynyt kulutus lisää co2 tuottoa... pää on vetäjän kädessä ja käärme puree omaa häntäänsä...

NewJuhani 15.03.2011 15:53

Palmuöljy Nesteen dieselissä ei paranna Webaston/Ebespärdärin käyttöä.

yypy 15.03.2011 16:48

Käytiinpä tossa eilen kattomassa ilmailukäyttöä varten kolmella keskustan bensa-asemalla etanolipitoisuuksia sellasella indikaattoriaineella. Yllätyksenä tuli, ettei kahden eri nesteen 98:ssa tai Shellin V-Powerissa eikä edes Shellin E10:ssä ollut ollenkaan etanolia.

Hyvähän se on sanoa, että E10:n huonot puolet on korvien välissä, jos sitä etanolia ei edes ollut. Siltikään en tankkaa tai tule tankkaamaan sitä roskaa.


Sivu luotu: 19:04 (GMT +2).