![]() |
Suzuki Samurai Vakioluokkaan
Noniin eli tuli hankittua suikka maanantaina 28.2.. Tarkoitus olisi tehdä siitä suunnistusauto original luokkaan. Tarkoitus olisi päästä loppuvuodesta kokeilemaan/tutustumaan/rikkomaan laitetta.:)
Remmissä mukana kolme henkilöä. Ja kuva miltä se näytti ostopäivänä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76305 |
Nii laita vaan se kuva ;)
Noniin, näkyyhän se. Päivityksiä odotellessa ;) |
Hyvältä näyttää ja kuulostaa. Tätä joutuu jo seuraamaan. Onko luvassa koneenvaihtoa ja isompia renkaita?
|
Alkuinto oli kova ja purkuhommia alettiin tekemään heti ku auto oli saatu talliin..
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76326 |
Tiistaina käytiin hakemassa uudet renkaat ja vanteet.. Renkaiksi tuli Insa Special trackit 31-10.5-15"..
Tässä alle sovitettuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76300 |
Eihän ne renkaat sit päässy ihan vapaasti pyörimään joten rälläkkä käteen ja pyöräkotelot pois, helmat meni siinä samalla ku vauhdissa oltiin:)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76308 Helmapalkiksi tuli 100x50x4 eli RHS palkki. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76312 Tuli selväks että talviloma menee pirun nopeesti jos ropaa autotallissa päivät pitkät.. Saatiin kuitenkin vähän ruostepaikkoja korjattu ja toinen pyöränkotelo paikalleen vielä.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76304 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76310 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76301 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76302 |
Joo, ja huomenna jatketaan taas hommia
|
Kuinkahan paljon muutoksia siihen original luokkaan saa tehdä :rolleyes:
|
|
Noniin.. Päästin taas rojektissa eteenpäin. Syntyi alkuviikosta pyöräkotelo toiselleki puolelle.
Ainiin, moottoria ei lähdetä vaihtamaan vaan luotetaan vakio isolohkoon:) Sääntöjä voi kurkkia täältä http://www.4x4cup.com/saannot/Suunni...2010-12-24.pdf http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76473 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76472 |
Miten tankin sijoittelun (tai sen täytön) meinasit?
|
Tankki tulee vähän edempänä kuin alkuperäinen ja täyttöputki siirtyy lokarin etupuolelle.
|
kannattaa mitata noiden renkaiden halkaisia sitten ennen kisaa,ettei tule yllätyksiä kisakatsastuksessa ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos tuolla ( http://www.offroadreifen.com/programme/tire_by_size.php )
annetut tiedot pitää paikkansa niin 770mm on korkeus/halkaisija. |
Noi normien mukaiset halkaisijat eivät päde pinnatuissa renkaissa.
|
Lainaus:
muistaakseni -07 raajärvellä olis ollut insojen kanssa hiukan ylimääräistä ohjelmaa, yhdellä jos toisella. :rolleyes: |
Lainaus:
|
Lainaus:
koitettiin ekaks katsastusmiehen moottorisahalla,sähköhöylällä ja ym. mutta polttamiseks meni. joku varmaan löytäis kuviakin moisesta tapahtumasta mutta ei viitti pilata tätä topiccia sellaisilla.;) mutta ettei menis ihan OT niin mitatkaas pojat ne renkaat niin saadaa kaikki tietää |
Pidetty vähän taukoa suikan rakentelussa muitten hommien takia mutta käyn huomenna mittaamassa renkaat..
|
tommonen tuli vastaan kuvanlaadultaan todella huono
mutta näkee kumminkin mitä touhua oli:D http://forums.petrisimolin.com/media...5/MOV00063.MPG |
Aika touhua :D
|
Öhö...
|
Lainaus:
|
31" insat ovat siis uutena 788-789 mm.. vähän joutuu kiusaa niitä ennen kisoja:) Aika raju filmipätkä:D
|
Lainaus:
tuosta videon touhussa ei kulunut kuin teräketju, bensa ja tupakki eli siinä oli esimerkki miten sitten ei kannata tehdä.;) koska tää meni jo ihan lapasita, niin tässä olis Kentsun tyylinäyte miten siellä sitten insoja säädettiin:D http://static.petrisimolin.com/galle...lt2007_010.JPG |
Mitäs tuossa tapahtuu? tyhmä ei tajuu..
|
"Renkaanpoltto". Lähtee ylimääränen pinta vähällä vaivalla...:D
|
Kävin taas hitsaamassa vähäsen.. Hemmetin sitkeä flunssa vaivannut.
|
Tuli taas pientä edistystä. Tehtiin sisälokarit eteen ja vahvistuksia takalokareihin. Nostettiin koppa pois rungon päältä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77846 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77847 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77848 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77849 Hommat etenee taas joskus. |
Dodii.. Jotain pientä saatu taas kasaan joten vähän todistusaineita kuvien muodossa:)
sisältä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78178 ja ulkoolta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78179 |
Morjensta taas pitkästä aikaa. Tallissa tapahtunut vähäsen taas viime aikoina. Eli etupyöräkotelot on valmiina ja akuille tehty uudet kotelot penkkien alle + ruostekorjauksia. Sit vähän kuvia ku ne ovat niin helkkarin kivoja:D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81972 Keula tulee edelleen pulteilla kiinni eli saa helposti pois jos/kun joutuu korjauksia tekemään konehuoneessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81980 Kiinnike uusittu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81977 Siinä akkukotelot paikallaan. Saa nähdä kauan pysyy ehjänä, runkopalkit menevät niitten alla joten ne ottaa varmaan suurimman osan iskuista vastaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81973 jylkki on raapinut massat pois(miten nii neekerihomma:)) ja laittanut happomaalia pintaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81978 Vahvikkeet iskareille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81974 Vähän on päässy korroosio iskemään:D |
|
Terve taas! Tallissa on tapahtunut vähäsen taas viime aikoina joten vähän kuvia luvassa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85685 siinä akkukotelon kansi mallia bling! Kiinnitykset pikalukoilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85684 Fordin isompi laturi, hihnapyörä vaihtuu moniuraan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85683 Etu vinssipeti http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85679 Traction bar taakse http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85681 Ja eteen, oli vähän vaiheessa vielä kuvatessa. Tehtiin tanko joka tulee pulteilla kiinni runkoon. Pienempi tanko leikataan pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85682 Tanko toiselta puolelta. Syylareita on nykyään kaksi ja muistaakseni honda nsr:stä, flektit taas cbr 600. Saa nähdä miten toimii Penkkien kiinnitykset tehty valmiiksi niistä ei ollut nyt kuvia mutta yritän napsia niistäkin lähiaikoina. |
Päivitetääs vähän tänneki välillä. Eli takana on lattia korotettu 40mm ja tehty uusi tankki mittatilaustyönä. Runkoon hitsattu taakse vinssipeti. Korin ympärille hitsattu putket ns puskurit. Bensan keruusäiliö tehty. Sisäkattoon hitsattu telineet läppärille ja invertterille. Akselit vahvistettu ja maalattu
Osia on saapunut jenkeistä vino pino mm Arb paineilmalukot eteen ja taakse, kompura, jakiksen välityssarja, kaikki vetarit, täydellinen tiivistesarja moottorille, napalukot.. Kuvia olkaa hyvät. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90206 Lattian kehikko http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90213 Pelti ja luukku paikollaan, lattia vielä hitsaamatta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86524 Etu "puskuri" http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86528Takapuskuri http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90211 Takavinssin peti http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90212Liukukidan kiinnitys http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90207Akselit maalattuna http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90209Akselin vahvike http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90208Panssari http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90214 Bensan keruusäiliö http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90215 Bensatankki http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90217 Linjalähdöt (vain toinen tulee käyttöön, toinen tehty vaan varmuuden vuoksi jos isolohko joskus tulevaisuudessa tarvitsee paaljon soppaa http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon7.gif |
Tallissa on tapahtunut taas. Akselit on kasattu uusilla osilla( vetarit, paineilmalukot, laakerit ), jakolaatikko välitetty, iskarit hommattu, turvakaaret väännetty, takapenkin kiinnitykset, imuputki, bensan täyttöputki löysi uuden paikan ja lattia hitsattu kiinni. Valitettavasti ei löydy kuvia kaikesta mutta laitetaan ne mitä on. Ainii ja runko on maalattu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94148 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94147 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94149 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94152 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94151 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94150 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94154 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94146 |
Kyllä on nättiä jälkeä, kun itekkin osais.
|
Kiitos kiitos! Harjoittelemalla oppii..;)
|
|
Moro! Taas on mennyt projekti vähän eteenpäin joten tässä muutama kuva.
Jylkki maalasi osia ja hyvähän siitä tuli ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97936 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97935 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97934 Auto näyttää tällä hetkellä tältä http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97939 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97937 Tässä näkyy miten syylarit on sijoitettu eli 2x Honda nsr syylareita (kuvassa puuttuu vielä vinssin ja syylareitten väliin tuleva suojapelti) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97938 Puuttuu enää hihnapyörät nii vois nostaa kopan ja keulan pois. |
Saatiin hihnapyörät takaisin ja sovitettiin niitä saman tien. Muutama milli jäi jakohihnan ja laturihihnan väliin:). Nyt ei pitäis ainakaan luistaa. Kuvamateriaalia olkaa hyvät.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98216 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98217 Miniläppärin teline http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98218 |
Koirankoppiin on saatu uudet maalit pintaan
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98686 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98685 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98687 |
Hyvä väri!
Mites nuo murikoiden panssarit turattiin? |
Törkeen hyvän värine suikkeli :cool::cool::cool:
|
Minkäkokoiset muuten on nuo ohjaustehostimen pyörät,eli pumpunpyörä ja alapyörä? Näyttäis äkkiseltään liki 1-1 välitykseltä,onko tietoa miten toimii tuolla kokoonpanolla? Ihan mielenkiinnosta kyselen,kun kaverilla on kans o-tehostimen laitto meneillään ja ollaan arvottu nuita hihnapyörien kokoja että onko niillä suurta merkitystä.
|
Jos tietoa mistä koneesta pumppu on niin laittaa samankokoiset hihnapyörät mitä alunperinkin on ollut. Ei se pumppu varmaan hirveästi "ylikierroksista" tykkää ja taas toisaalta jos pyörii liian hiljaa tehostus tyhjäkäynnillä saattaa olla heikonpuoleista.
|
Lainaus:
|
Tehostajan pumppu oli kiinni ostaessaan ja toimi ainakin mun mielestä hyvin. Tosin rengastus oli hiukan pienempi mutta veikkaan että toimii ihan hyvin tällä setupilla. Panssarit tehtiin siten että otimme 200mm putkenpätkä jonka asetimme lattialle pystyyn, sen jälkeen pellinpalanen sen päälle ja armotonta naputusta kuulavasaralla kunnes haluttu muoto oli saavutettu.:)
|
Tommonen omegan tehostimen pumppu pyörii alunperinkin liki 1:1. Hyvin kääntyilee nuo renkaat tuolla tehostimella.
|
Lainaus:
|
Edistynyt taas. Osia on saatu kiinni sen verran että auto pystyy jo siirtää ajamalla. Vähän on joutunut liimaamaan antureita että pysyy tiiviinä ja laturin johdotukset joutuu vielä käymään läpi muuten toimii hyvin. Syylarit vaikuttais näin äkkiseltään toimivan hyvin, pidin 3000 kieroksilla noin 2-3min ajan ja lämmöt pysyi 85 asteessa. Ensi viikolla takas turvakaarien kimppuun, pitäis tehä kiinnitykset ajosilloille ja pohjatyöt niihin että jylkki pääsee maalaa niitä ensi viikonloppuna. Jylkki jatkaa varmaan sen jälkeen sähköjen kanssa jotta saadaan sitä kuntoon ja katsastettu ennen huhtikuuta.;)
Muutama kuva vielä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99628 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99627 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99625 Skuuppi :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99626 Tavaran säilytyslaatikot. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99623 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99624 |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=99624[/QUOTE]
Hienoa! Mutta hetkiminen, kuinkas päin tuo virveli näyttäis tuola kuoppassaan olevan :confused: Ei kai sillä asennolla väliä oo kun vaan homma toimii :D |
|
Jees :) Eli oot vaan kääntäny vaihdepuolen vinssistä? Ittellä kans takavinssi suunnitteilla suikkaan ja taidan kopsata idean :D Hyvinkö saa käänneltyä vapautusvipua? Ja asialliselta kamppeelta vaikuttais. Mielenkiintoista seurattavaa.
|
Kyllä juurikin näin. Kyllä pääse kohtalaisen hyvin kääntää vipua. Sehän tietysti riippuu vähän siitä millainen takapuskuri on ja rungon takaosa. Ilmoitetaan toimivuudesta sitten kun auto on saatu tositoimiin;)
|
Saatiin suikka katsastettua tänään, ilman mitään suurempia ongelmia:)
Pikkasen joutuu korjailemaan, heijastimet takaluukkuun ja etuvilkut ovat kuulemma väärän malliset:D. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100560 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100556 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100557 |
Onnea, tuore leima on aina iloinen asia, erityisesti isomman rakentelun jälkeen!
|
On se vaan aika hienoks tehty. Onnittelut leimasta.
|
Pohjapanssari + tractionbar
Terve! Nyt on yksi kausi ajettu ja auto on toiminu varsin hyvin. Pientä ehostelua vielä ennen meiän osalta alkavaa kautta. Tehtiin uusi isompi ja toivottavasti kestävämpi pohjapanssari 3mm kulutusteräksestä. Jouset meni vaihtoon kun vakiot antautui viime kisassa, pakoputkeen joutu vaihtaa toinen änkkäri ja pieni pätkä akselin yläpuolella(meni lyttyyn kun jouset oli paskana). Traction barseista toinen oli poikki ja toinen solmussa joten ne tehtiin vahvemmasta materiaalista ja laitettiin enemmän tukia väliin. Vinssivaijeri vaihdettiin naruun, uusi pienempi invertteri ym pientä.
Ja niitä kuviahttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon7.gif http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127481 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127485 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127486 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127489 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127484 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127483 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=127487 |
Onkos toi menny orggis katsastuksesta läpi kun tuossa näkyis olevan jatketut jousen riipukkeet.
Muistaakseni orggista sai korottaa ainoastaan jousia takomalla,vaihtamalla korkeintaan ,olikohan nyt, 51mm. Vai onko orggiksen säännöt muuttuineet tuolta osin??? |
On se mennyt katsastuksesta läpi. En muista nyt tarkalleen noi säännöt mutta eihän noista "ylipitkistä" riipuista o yhtä paljon hyötyä kuin korottavilla jousilla. Se oli korotettu 40mm. Nyt aikalailla sama mutta jousilla ja vakiomittaiset riiput
|
Milläs maalilla kyseinen auto on maalattu ja mikä on pintavärin koodi kun itellä on samanvärinen tarviiko nuo 31" renkaat mitä muutoksia Autoon että eivät ota kiinni?
|
Auto on maalattu polyuretaani maalilla, värikoodia en ikävä kyllä muista. Ei kait siinä tarvii muokata muuta kun etu pyöräkotelot siinä helmojen kohalta eli ne kopassa olevat pätkät.
|
Ok kiitoksia! Ite olenkin Jo tehnyt nuo takakotelon suurennukset park kuukautta sitten että dry pitää vielä ropeltaa... Muistatko maalin merkkiä? Laitoitteko pohjamaalia vai ihan kirkkaalle?
|
Pitkästä aikaa taas jotain kirjoitettavaa tänne. Suikkeli saanu pientä sydänhoitoa eli sylinterikansi kävi koneistamolla, neljä venttiiliä tuli vaihdettua(kieroja) ja seetit hieman muokattu sekä plaanaus. Vesipumppu meni vaihtoon samalla. Sytkä säädettiin kohilleen(oli aivan pielessä). Kyllä oli huolto paikallaan, on meinaan aikamoinen ero käynnissä. Ei nakuta enää niin pahasti, käy tyhjäkäynnillä nätisti ja tuntuu että olis vähän enemmän vetoa alakierroksilla.
|
Käytiin testaamassa sitä huollon jälkeen iskän metsässä ja kaivettu vikoja esiin. Kaasari pitää putsata ja vinssien päävirtakatkaisimet vaihtaa. Muutama kuva tarttui puhelimeen:)
Poseeraus kalliolla http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159443 Löydettiin tasan yksi märkä paikka ja siinä piti hetken touhuta että sai pelit jumiin:) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159445 Yritettiin etuvinssillä pois mutta viallisen päävirtakatkaisijan vuoksi päädyttiin taaksepäin ja sieltä vellistä löyty sopiva oksa joka katkaisi renkaan venttiilin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159444 |
venttiilistä
Piiloventtiilit kannattaa asentaa,jos ei oo sänkylukkoja..
Harmittaa mettäs tuo venttiilin katkeeminen.itte ostin semmoset joskus kalajoen jatkuvaltanelivedolta.:) |
Piiloventtiilit kävi mielessä mutta taidan hitsata putkenpätkät venttilien suojaksi ja laittaa tasapainotushiekkaa renkaisiin. vai onko ihan tyhmä idea? ajatus oli että sais sillä tavalla helposti tarkistettua renkaanpaineet jatkossakin.
|
hiekkahommista
Käyhän se sillaiki.voiko sen tasapainotus hiekan tunkee venttiilinreijästä,vai pitääkö se olla aluks siinä pussissa,että pelittää?tarvii olla viissiin joku sata rammaa per rengas?ja pikku nopeuksissa ei kait toimi?
|
Lainaus:
|
Tasapainotushiekasta ei ole aikaisempaa kokemusta mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin laitetaan koko pussi renkaan sisään. Eipä taida toimia tasapainotus pienemmissä vauhdissa mutta ei sen mun mielestä tarviikkaan. venttiilinreiästä ei siis saa tungettua. Hiekan määrästä tai painosta ei hajuakaan. Ajattelin kysyä rengasliikkestä enemmän aiheesta ensi viikon alussa. Samalla hankin uudet teräsventtiilit. Tuli takavinssin peti oiottu ja vahvistettu kun oli hieman vääntynyt jo. Toivottavasti nyt kestää. Pari kuvaa:)
Ylhäältä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159736 Ja alhaalta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=159738 |
mun mielestä kuminen venttiili parempi, koska joustaa vähän, metallinen taas katkeaa aika pienestäkin osumasta. ja itselle laittaisin ne isompaan reikään menevät(13mm) muistaakseni, semmosen saa huomattavasti helpmommin laitettua väärältä, eli ulkopuolelta oljyn tai minkä tahansa liukkarin kanssa.
yks vaihtoehto on kanssa jos saa vanteen sisään jonnekki kunnolla piiloon venttilin ja ns. käyttöventtiilin suojattuna ulkopuolelle, jos venttiili katkeaa ni reiän voi tulpata vaikka puutikulla ja renkaan ottaa pois paikaltaan ja täyttää siitä sisäpuolen venttiilistä. tosin tuo patentti aika turha jos venttiili on suojattu putkella ja mahdollisesti vielä kierretulpalla |
Kestääkös tuo perus murmi letku bensaa, kun vähän siinä uskossa olen että höyryt kestää, mutta ei bensassa uittamista. Ja laita ennemmin niitä muovikuulia sinne renkaan sisään saattais ehkä toimia silloinkin kun rengas on sisäpuolelta märkä/kostea.
ps. hieno suiza |
Lainaus:
|
Epäilin kans sitä letkua aluksi mutta letkuliikkeessä vakuuttivat että kestää kuhan ei jätä seisomaan tankki ihan täynnä pitkäksi ajaksi. Sekin on kyllä nyt kokeiltu ja todettu että kestää se. Iso kiitos kaikille neuvoista ja kehuista!:)
|
suikka
on kyl saannut mun vanha suzuki hyvän kodin :)
|
Nonii nyt olis vanteissa holkit. Ei tullut korkkeja laitettu vielä mutta katsotaan miten toimii ilman, luultavasti täynnä kuraa. Laitettiin vähän hiekkaa renkaisiin ennen asennusta(noin 140 grammaa per rengas). Testiajoa ei ole vielä tehty kuumeen takia. Pari kuvaa vielä
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160141 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160142 |
Lainaus:
|
Lähdetään nyt juukaan ajamaan niin sen jälkeen ollaan viisaampia;)
|
Jeps, nyt olis vanteet testattu ja todettu että toimii. Oli jopa tosi hyvät ajaa maantiellä. Käytiin mutapooreissa ja suolla eikä tarvinnut vaihtaa venttiileitä vaikka oli juuria ja risuja mudan seassa. holkit oli tietysti täynnä kuraa mutta eipä se paljon haittanu.
|
| Sivu luotu: 07:37 (GMT +2). |