Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Gelandewagen 300GD+T flatbed -83 harrasteajoneuvo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81808)

tatsga 06.03.2011 15:36

Gelandewagen 300GD+T flatbed -83 harrasteajoneuvo
 
1 Liiteet
Tapahtui edellisessä episodissa...

Episodi I: Leimakuntoon
Osa 1: pientä jarrujen herkistelyä leimalle
Osa 2: jarrujen uudelleenrakennus
Osa 3: pääsylinterin koston
Osa 4: leima ja tuho

Episodi II: Total failure
Osa 1: kansiremontti
Osa 2: moottoriremontti
Osa 3: kone pois keulilta

Episodi III: Feenikslintu
Osa 1: Operaatio OM617 aka Operaatio Dumbo Drop
Osa 2: Return of the Jedi

http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1299418545

Tulipa pitkään himoittua tälläkin palstalla rakenneltua oranssia G-mersua. Kun hinta ja sopiva rahoitus natsas kohdalleen, niin pakkohan se oli käydä hakemassa mersu uuteen kotiin, kun leimattavuus varmistui vaan ensin. Projektikuntoisena tuo auto myytiin ja pientä projektiahan siinä tosiaan on.

Leimalle olis ainakin seuraavat laitettavat:

Jarrujen täydellinen läpikäynti(putsaus/herkistely), todella oudon jarrujen pullataikinamaisuuden jos sais pois teräspunosletkuilla(tilattu punaiset Goodridget, 87e posteineen Englannista, kumiset motonetis 150e). Uudemman mallisen tehostimen jos löytäis jostain halvalla, niin vois olla ihan kiva kun poljinta ei tarvi painaa ku merihädässä.

Uuden ohjausvarren(onko oikee nimitys simpukan ja navan välissä olevaan tankoon?) tekeminen FSJ:n nivelillä, kun nivelestä suojakumi paskana+nivel ottanu itteensä ja mersu viisaana tehnyt nivelistä tankoon kiinteät=uusi tanko 270e.

Takaa pitäis panhard-tankoa lyhentää sen verran, että akseli keskittyy 3" korotusjousilla.

Koneen säätäminen ja teholappujen penkitys. Todennäköisesti Schwitzerin S2BG turbo vaihtuu uudesta 220CDI:stä löytyvään kaksoisahdin hässäkkään, kun kaverilla olis semmoinen pikkuvikaisena tarjolla. Tehotavoite 200hv(aika maksimi vapari 617:lle) ja vääntökäppyrä mahdollisimman suora viiva heti tyhjäkäynniltä lähtien. En sano etteikö ton S2:sen tuoma turbopotku 3krpm jälkeen tois hymyä aina huulille, mutta jos tahtoisin vaparidieselin käytöksen normiajossa, niin ajaisin autolla jossa ei ole turboa... =)

Alleajosuoja on hieman kysymysmerkki vielä. Tarkoitus olis muutostaa auto samalla N1G-luokkaan ja yrittää saada koijattua alleajosuoja auton käyttöä huomattavasti haittaavaks(esim kilpailukäyttö). Ei siinä että alleajosuoja pahemmin normikäyttöä haittais ja metässäkin sen sais parilla pultilla irti, mutta kun sattuu olemaan peruslaiskaa luonnetta, niin en millään jaksais semmosta väkertää... =)

Lisäks kaikenlaista pientä laittoa. Esim takakilvelle tehdä paikka ja valaistus, taustapeilien jäykistäminen(etteivät vaihda asentoa ovea sulkiessa).

Onneks tässä on vielä muutama kuukaus kesäkuun 13. päivään, kun alkaa katsastuskausi tuolla mesellä. Jos sitä vaikka sais kertalaakista pitkän leiman.

Kunhan auto on leimassa, niin tarkoitus olis siirtyä tekemään autoon sisustaa. Sisusta tällä hetkellä hieman keskeneräinen. Tarkoituksena purkaa auringossa kulahtanut oranssi verhoilu pois. Kaikki kojelaudan ja ohjaamon muovit saavat pintaansa joko nukan(DIY kamat tilattu jenkeistä) tai keinonahan. Mittarin taustoissa olevat mustat turkkilevyt korvautuu aidolla hiilikuidulla(kaverilta löytyy sopivia jämäpaloja formulan valmistuksesta). Lattialle semmoinen paksu keinokuitumatto, takaseinään todennäköisesti kauitinhuopaa tai vastaavaa. Orggis kattoapahvia täytyy jatkaa et sopii pätkästyyn ohjaamoon ja paikkailla valo/yms reikien kohdalta. Sen jälkeen musta nukka pintaan.

Penkkien kanssa olen vielä kahden vaihella, että verhoilenko tällä hetkellä käyttöbemmissä olevat halpis putkirunko kupit uudestaan vinyylillä/kunnon sisusaineilla ja laitan meseen vai ostanko jotkut vakiopenkit. Edelliskoppaisen V70:sen nahkapenkit olis kyllä erittäin mukavat, mutta pitäis löytää sellaiset vaan jostain kohtuu hintaan. Toinen vaihtoehto on ooppeleista löytyvät recaron penkit. Pitäis myös korjailla penkkien jalustaboksit, kun on näemmä ruostepirulainen päässyt jäytämään niitä lattianrajasta. Ei pysy luukut kiinni kun alalaita on vaan hävinnyt välistä.

Sisustaan olis tarkoitus upottaa kymmeniä kiloja bitumia, alustamassaa, vaahtokumia ja vaimennushuopaa. Olen totaalisen kyllästynyt ajelemaan sisustottamalla autolla, kun käyttöbemmissä ei ole laisinkaan äänieristeitä ja sisustan muodostaa kuppipenkit ja 4-pistevyöt. Tiedän kyllä, että G on varsinainen traktori äänimaailmaltaan, mutta onhan niitä S-luokan traktoreitakin olemassa... =) Eli tavoitteena saada G:stä ainakin yhtä hiljainen kun W124 sedani. Kunhan saa autosta semmoisen että kuulee omat ajatuksensa 80km/h vauhdissa, niin sit voi asennella sopivat poppivehkeet. Subbari mahtuu just nätisti keskikonsolin jatkeeks(tosin siihen sais vaihtoehtoisesti jääkaapin... =) ja oviin ja kojelautaan saa upotettua kivasti 3-tie erkkasarjan. Hieman pyörinyt päässä ajatus DIN-paikkaan mahtuvasta näyttömankasta, jotta sais autoon peruutuskameran. Peileistä kyl pystyy peruuttamaan mukavasti, mutta perän ulottovuuden arviointi jää hieman puutteelliseks ja ei nää yhtään mitä perän takana on.

Muita kulkupuoleen liittyviä pikkuprojekteja olis rengastuksen epätasapainon poistaminen. En tiedä onko vika mersun orginaaleissa 15" aluissa, noissa Allterrainissa vai siinä, ettei varsinkaan eturenkaita pysty tasapainottamaan järkevästi kun jarrusatulat rapsii painot veks ekan kerran ku rengas pyörähtää... Jos rahatilanne kesän aikana sattuis muuttumaan yllättävään suuntaan, niin kai se on pakko sijoittaa 15x10" peltivanteisiin ja 33x12,5" mudterraineihin. Eka käyn kyllä kokeilemassa miten tollaset 31x10,5" renkaat riittää Porvoon safarilla, ennen kuin annan mopon karata täysin käsistä... =)

Etukardaanille pitäis kanssa saada tehtyä jotain, kun siitä taitaa tulla ajossa aika värinät. Liuku on joskus tehnyt lähempää tuttavuuttav kiven kanssa kanssa, joka on rikkonut liun stefan pesän ja itse stefan. Stefan paskouduttua on päässyt rasvat ulos ja paska tilalle. Tuloksena kardaani, joka taittuu useamman millin liu'un kohdalta. Aksiaalista välystä ei varsinaisesti ole, mutta en yhtään ihmettele jos täristää kun kardaani pyörii 3krpm ja muljuu millimetrikaupalla. Runsaalla rasvauksella klonksumisen sai aisoihin, mutta pitää katsoa kuinka pitkäaikainen korjauskeino rasvaus on kunhan pääsee ajamaan isoo kovaa leiman jälkeen. Osan värinöistä sai pois jo sillä, että kokos kardaanit oikein eikä miten sattuu(kyllä, ristikoiden keskinäisellä asennolla on hemmetisti merkitystä!). Ristikot onneks oli hyvinkin ehjänoloiset, kun olis alkanut tuntuu pahalta uusia kuus ristikkoa hintaan 200e/kpl. Rahatilanteen parantuessa olis tarkoitus käytättää kardaanit tasapainotuksessa, jos vaikka sais yhtä tasaisen kulun kuin 463:lla... =)

Kunhan auto on muutostettu(=punnittu), niin voin siirtää ton vinssin eteen tuolta takaa ja tulpata takalaudan umpeen. Vinssille olis tarkoitus laittaa kaveriks tuohon etupuskurin kaaren alle parit Bilteman 40e lisäpitkät tarjoamaan pimeällä hieman näkyvyyttä. Lavalle taasen olis tarkoitus tehdä luukut, joiden alle sais tavaraa kivasti piiloon, kun autossa ei ole muuta tavaratilaa kuin se mitä penkkien taakse mahtuu. Motonetistä ajattelin hakea laatikollisen 6e työvaloja ja laittaa ympäri autoa, että näkee työskennellä pimeässäkin(auton tuleva käyttötarkoitus toimia ratabemmin veto ja huoltoautona).

Että tälläinen projekti olis tarkoitus polkaista käyntiin tässä. Metsässä asuvat HC-offaajat saa rauhassa nauraa tälläiset projektit pihalle, mutta kivaa käyttöautoa olen tästä rakentelemassa. Kuitenkin auton pääfunktiona tulee olemaan huoltoauton toimi ja sit toissijaisena on hauskan pito safarilla/suunnistaen(hyvin leikkimielisesti)... =)

pee 06.03.2011 16:37

Asiaa !

täältä löytys sitten varsin edukkaasti seuraavaa:

- jarrutehostin, W460 mallista, 30 euroa
- Opel "recarot" - sporttiset jotku Astran penkit, tai C Mersun etupenkit, 60 euroa kpl
- Geehen helposti asettuva vinssipeti (sähköselle), 70 euroa
- Geehen helposti asettuva Toyon mekaaninen vinssi, hp. 300 euroa, sis kardaanin, vaatii hiukka sovitusta
- tehostimen pumppua, plus kaikkea pientä hilpettä

Voimia rojektiin, tuosta saa erikoisen hienon kun vähän viimeistelee...

-Sakke- 06.03.2011 18:47

Jos tosiaan tulossa tollaseen käyttöön ni eiköhän se vinssi oo siä takana ihan oikeessa paikassa. Sillä saa sitte vedellyks ne Tupperware autot kärrylle.

tatsga 06.03.2011 18:58

pee, onkos toi sun tehostin uutta tehokkaampaa mallia? Mulla ei ole itsellä mitään käryä, että minä vuonna vaihtuu tehokkaampaan, mutta kuulin vaan villiä huhua, että näissä paavin aikaisissa G-meseissä on ehkä maailman tehottomimmat tehostimet... =)

-Sakke-, Tuppervaara autot voi ajaa kärryyn. Tarkoitus olis semmonen "maahanlaskettava" traileri hommata, niin saa ratamatalan autonkin ajettua helposti kyytiin. Ja taitaa olla kuolemanvakavissa offihommissa eteen asennettu vinssi hieman käytännöllisempi? Mukavampi vinssata 10m vaikeesta eteenpäin kun irrottaa itsensä jumista ja pakitella 5km takas lähtöpaikkaan... =)

HV 06.03.2011 19:07

joo onnea vaan uudelle mersun omistajalle... sitä tarvitaan ;):D
se takavinssi ei ole ikinä warnia nähnytkään, ihan vaan aito kiinanmalli
korjaantuko kolkotus pumpun säädöllä
löytyis muuten siihen kierros kartaaneja, kunnosta ei kyl tietoa

tatsga 06.03.2011 19:17

Kävi tuon Warnin kanssa joku mielikuvaerhe, asia korjattu... =) Kolkotus todettiin superturboasiantuntijan toimesta johtuvaksi hyvin väkivaltaisesta palamisesta, kun pumppu on myöhäisellä. Ei alettu säätämään puuttellisten työkalujen(peili+hyvä valo) vielä tossa kun pajalla käytiin tutkailemassa asiaa. Koko kardaanisettiä en tarvitse, kun takakardaani oli kuin uusi ja välikardaanikin tuntui ihan ehjältä peliltä. Tietty jos tahdot vaihtaa tuon hieman klonksuvan vähemmän klonksuvaan, niin sopis mulle.

tatsga 08.03.2011 16:44

1 Liiteet
Hieman on taas edistynyt projekti vaikken tallilla olekkaan ehtinyt käymään. Viikonloppuna laitoin punaiset Goodridgen teräspunosletkut tilaukseen. Hintaa tuli n.87e posteineen. Eilen ilmoittivat, että letkut laitettu tilaukseen ja lähtevät postilla tulee noin 10 päivän päästä(punaiset tilauskamaa).

Eilen meni puol iltaa kaverin kellarissa sen turbokokoelmaa läpikäydessä. Neljä ahdinta todettiin paskoiks ja ne meni romukeräykseen. Mersun tuplaturbosarja-ahdinhässäkkä todettiin soivaks peliks(tosin se on vaihdettu koska ahdin äänti) ja ei sit kaveri suostunutkaan sitä mulle myymään. Lisäks olin jo valmis lähtee tekee 2x 1,6TDI VNT tuplaturboa, mut todettiin toteutus puutteellisten tallitilojen takia liian hankalaks.

Haalin sit itselleni VW Transportterista löytyvän 2,5TDI(130hv) koneen ahtimen itselleni. Eli siis Garrettin GTB1749V VNT-ahdin kyseessä. Kyseisestä ahtimesta on jotain hienon hienoa hilua tullut läpi, josta pienen pientä jälkeä pakoturbiinissa ja VNT-siivissä, muttei mitään vakavaa. Joku asentajatohlo onnistunut katkomaan pultin pakolaippaan ja kaveritohlo meni katkoo yhden pienen VNT:n ruuvin ahtimen runkoon.

Todennäköisesti on aivan liian pieni tuohon koneeseen, mutta tuskin laitan tuosta isompaa ellei ahdin ala ahdistamaan matkavauhdissa(85-90km/h) liikaa=lämmöt nousee. Herääpähän todennäköisesti ennen kuin jalka varsinaisesti ehtii kaasuun koskemaan. 617 turbon vakioahdin on kuitenkin tuosta pienempää kaliberia ettei nyt ihan tajuttomasti voi ahdistaa vaikkei tällä mihinkään ST-tehoihin päästäkkään. Tehotavoite 150hv ja vitusti alavääntöä(eli siis mukava käyttöpeli ja todennäköisesti metsässäkään tuosta alaväännöstä ei ainakaan haittaa ole)... =)

Tänään tuli viitisen tuntia puuhasteltua turbon parissa koululla(josta tosin varmaan 2h puhuin paskaa vanhojen formulatiimikavereiden kanssa =). Rautaosat puhaltelin hiekalla puhtaaks purkamisen jälkeen ja alumiinille näytin messinkinharjaa(kiillottaa mukavasti karheen valunkin). Lisäks näytin rälläkkää tolle alkuperäiselle öljyjalalle(kiinnitty koneen kylkeen). Paljastu sellainen ongelma, että öljyn sisääntulokanava on D-muotoinen ja aivan reunassa. Pitänee täs joku päivä plaanata toi suoraks ja hieman jyrsiä öljykavanaa keskemmälle. Sit vaan 5-10mm plootua(riippuu mitä löytyy hyllystä) puikolla kiinni ahtimen runkoon. Lopuks uus reikä öljyn sisääntulolle. Onneks oon vielä koulussa niin on fasiliteetit harrastaa... =)

http://forums.offipalsta.com/attachm...6&d=1299595300

tatsga 10.03.2011 18:29

1 Liiteet
Tulipa haettua tänään hieman tarvikkeita niin tullista, kuin Matkahuollosta. Jenkeistä tuli 2 paunaa nukkaa(mustaa ja tummanharmaata) ja tollanen paineilmalevityshärvelipistooli. Lisäks selvisin ilman ALVeja(24,7e olis ollut), kun tullilla oli tietokoneet pimeänä ja katsoivat pienet maksut läpi sormien, etteivät menneet ihan tukkoon. Sit tuli matkahuollosta haettua orginaali etupanssari. Autossa on jopa sitä varten kiinnikkeet vielä paikallaan, niin on bolt-on osaa... =)

http://forums.offipalsta.com/attachm...6&d=1299774278

Tuli myös ostettua eilen 2-toiminen(ali/yli) painekello ohjaamaan ahtimen VNT:tä. Vielä tarvis jostain magneettiventtiilin alipaineelle, jotta saa isoilla kierroksilla kaasun ollessa päästettynä(moottorijarrutus) siivet kiinni, niin ei ahdista turhaan(painekelloon ei tule painetta=VNT siivet auki=turbo pyörii ku hullunmulkku).

tatsga 11.03.2011 15:08

Tulipa tuossa mietittyä kuppipenkkien ja 4-pistevöiden siirtämistä G:hen mun käyttöbemmistä. Vöiden kanssa tuli vaan sellainen ongelma, että mihin olkavyöt saa kiinni. Ainut vaihtoehto taitaa olla takaseinä vahvikelappujen kanssa, vaan onko se sallittu ratkaisu kisoissa? Leimaan en kyseisiä vöitä ajatellutkaan, mutta kisoissa mahdollisessa kaatotilanteessa vois ollaa mukavaa jos ei pyöris ympäri ohjaamoa. Kukaan muu paininut pick-upin kanssa vastaavan ongelman kanssa ja keksinyt jotain hyvää ratkaisua? Turvakaareen en ala poikkiputkea tekemään ja enkä varsinkaan silpoo seinään reikiä vöille(vesi+melu pääsee sisään).

tatsga 19.03.2011 13:44

2 Liiteet
Tässä ei olekkaan viime aikoina ehtinyt juuri muuta tehdä, kuin haalia osia. Turbon rakentelu jatkuu aina kun vaan ehtii koululla tekee firraa. Olis jopa hitsaamista vaille vajaa valmis toi runko. Jännä nähdä mitä siitäkin tulee... =) Noh onneks ei ole penniäkään aihiossa kiinni, niin jää korkeintaan kokemus kouraan. Kuvassa olevan pultin lyhentelin jo sopivaks(tukkii alkuperäisen öljynpaluun => siirtyy pohjaan jossa se kuuluukin olla).

http://forums.offipalsta.com/attachm...4&d=1300534635

Jarruletkut saapui myös Englannista. Eikö olekkin kivanväriset? Kannatti odottaa 10 päivää noiden tekemistä. Seuraavaks oliskin tiedossa jarrujen täydellinen läpikäynti ja noiden asennus paikalleen. Jos vaikka hieman poljintuntuma jäykistyis, kun poistuu 2,5m kulahtanutta kumiletkua jarrulinjoista... =)

http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1300534652

pecu 19.03.2011 17:02

tosta öljynpaluun muutoksesta,itse kokeilin t5portterin ahdinta tohon omaan läjään ja siin oli kans samassa laipassa öljyntulo ja paluu ja muutin sen paluun alapuolelle niin eipä kestäny laakerit turbossa kovin kauaa ja kun asiaa tutkailin en muuta selitystä löytäny ku et se öljy ei sen muutoksen johdosta oikein siellä kiertänyt..

-MaTTi- 19.03.2011 19:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 747413)
Haalin sit itselleni VW Transportterista löytyvän 2,5TDI(130hv) koneen ahtimen itselleni. Eli siis Garrettin GTB1749V VNT-ahdin kyseessä. .

Todennäköisesti on aivan liian pieni tuohon koneeseen, mutta tuskin laitan tuosta isompaa ellei ahdin ala ahdistamaan matkavauhdissa(85-90km/h) liikaa=lämmöt nousee. Herääpähän todennäköisesti ennen kuin jalka varsinaisesti ehtii kaasuun koskemaan.

Miten niin aivan liian pieni? Onhan tossa kuitenkin A/R .74 pakopesä, enemmän sen sisäpuolen väljyys ratkaisee kuin fyysinen koko ulospäin.
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pecu (Viesti 747413)
tosta öljynpaluun muutoksesta,itse kokeilin t5portterin ahdinta tohon omaan läjään ja siin oli kans samassa laipassa öljyntulo ja paluu ja muutin sen paluun alapuolelle niin eipä kestäny laakerit turbossa kovin kauaa ja kun asiaa tutkailin en muuta selitystä löytäny ku et se öljy ei sen muutoksen johdosta oikein siellä kiertänyt..

Onkos tollanen GTB kuula- vai liukulaakeroitu? Luulen että kuula. Kuulalaakerointihan ei siedä täyttä öljynpainetta, pitää olla paineenrajoitin.

tatsga 19.03.2011 19:41

Sinällänsä jännä juttu toi et ei öljy muka kiertäis. Tohon alkuperäiselle laipalle tuleva öljylinjahan tulee suoraan tulpatulta normaalilta öljynpaluun liittimeltä. Ei luulis ton operaation ainakaan huonontavan öljynkiertoa, kun öljyn ei tarvitse nousta 45 asteen kulmassa takas moottorille. Menikö laakerointi ihan tuhannen paskaks? Kuinka kauan laakerit kesti?

Vielä olis tietty mahdollisuus vaihtaa ahdinta. Mistä sitä pierasis sopivan 200hv tosta 617sta ulosantavan turbon? Mielellään VNT niin pääsee semmostakin "uutuutta"(ainakin itselle) pajoittamaan. Oliskin niin rahoissaan, että voisi kävellä turbokaupan tiskille ja katsoa katalogista juuri sopivan ahtimen omaan käyttöön, niin ei tarvis arpoa kaiken maailman purkuautoista revityillä ahtimilla... =)

Ainakin tuo mun GTB1749V on ihan liukulaakeroitua mallia. Ainut mikä tulee mieleen ton öljynkierron kanssa on semmonen messinkinen levy, joka sopii vaan yksinpäin ja se ilmeisesti voi vaikuttaa öljyn kulkemiseen ahtimen rungossa.

pecu 20.03.2011 09:32

no joo saattohan siinä mulla sattua joku muukin kämmi! mulla vaan tuli mieleen et se laskis öljyn suoraan vaan läpi ton muutoksen johdosta.ja kesti noin kilometrin verran, jumalaton sirinä ja siipiä ku heilutteli sen jälkeen niin ei varmaan laakereista enää mtään jäljellä siihen malliin heilu joka suuntaan en kuitenkaan jaksanu purkaa ahdinta ja tutkia vaurioita sen kummemmin!170heppasen turbo gt20ja loppunumeroita en jaksa muistaa.

tatsga 20.03.2011 13:56

GT2052V näyttäis olevan aika passelinkokoinen ahdin mun tarpeisiin. Löysin ainakin yhden myynnissä kohtuuhintaan, BMW 525d:stä 161hv alkuperäistehoilla. Audilta tuota näytti löytyvän myös 150/180hv versioina. Nopealla etsinnällä en löytänyt tollaista 180hv versiota myynnissä.

Jos nyt päädyn laittamaan tuon 1749sin meseen, niin pitää kyllä hieman testailla öljynvirtaamista ennen kuin ahdin on moottorissa kiinni... =)

Dectane 20.03.2011 14:19

Itellä on ollu tommonen gt20vnt.. Hyvä turbo johonki pikkusen vajaa 200 tehoille vielä.

tatsga 06.04.2011 21:56

2 Liiteet
On ollut hieman toissijaisena projektina tuo mese viime aikoina, kun on alkanut kovasti vastaan tullut kevät kuumottaa jo ajohaluja prätkällä. 1,5 viikossa tullut laiteltua prätkä rungon maalauksen jälkeen jo miltein ajokuntoon. Muuten olis varmaan mersukaan edennyt, mutta tällä kertaa koulutyöt patisti etenemään. Valmistustekniikan kurssilla joutu suunnittelee ja toteuttaa ohutlevytyön, eli tuli sit tehtyä 2mm pellistä 170x8x6cm alleajosuojapalkki. Malli on täyttänee katsastusmiehen vaatimukset, eikä paina paljoa lavalla kun on menossa möyrimään... =) Tarkoitus olisi sijoittaa tuo jotenkin järkevästi peräkoukun kiinnikkeisiin kiinni. Väriksi ajattelin pienen rälläköinnin jälkeen niinkin rauhallista väriyhdistelmää kuin neon oranssi/keltainen raidoitus. Lisäks noihin viisteisiin isoimmat tarraheijastimet mitä löydän... =) Pari kuvaa kyseisestä kapistuksessa ohessa:

http://forums.offipalsta.com/attachm...4&d=1302119272

http://forums.offipalsta.com/attachm...5&d=1302119284

Alkaa kohta lähestyä 13.6.(katsastuskausi alkaa), niin pitäis pikku hiljaa hakea eteen uudet jarrulaikat ja tiivisteet satuloihin. Samaan syssyyn ottaa jarrut kokonaisuudessaan auki ja laittaa teräspunosletkut. Pitäis myös käyttää superturbovelhokaveria tallilla säätämäs pumpun ajoitus ja syötöt kohdilleen. Jää tällä kertaa laittamatta tuo pienempi turbo paikalleen ajan puutteen takia. Kaverin mielestä pitäis saada toikin turbo herää paris tonnissa kunhan saa säätöihinsä koneen.

-MaTTi- 07.04.2011 08:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 756817)
Alkaa kohta lähestyä 13.6.(katsastuskausi alkaa

Täähän ei ollu rekisterissä? Rekisteröintikatsastuksessa max. 6 kk ennen käyttöönottopäivää tapahtuva katsastus kuittaa sen vuoden katsastuksen, eli sun katsastuskausi alkaa jo viikon päästä. Mut jos on vaan liikennekäytöstäpoistossa niin silloin tuo 4 kk.

tatsga 07.04.2011 08:19

Eikun tää on vaan seisonnassa, niin joutuu huomioimaan ton katsastuskauden... Persesysteemi toi katsastuskausi autoissa, joita on seisotettu. Viimeks jouduin syksyllä vartoo pari kuukautta, että laitoin käyttöbemmin kesän jälkeen ajoon, kun alkoi vasta marraskuun lopussa katsastuskausi. Vois mun mielestä hyvin olla niin et jos auto on ollut seisonnassa vaikkapa 6kk, niin auton vois käydä leimaa milloin vaan ja sit on siitä eteenpäin 12kk leima voimassa.

pee 07.04.2011 17:57

tarviiks tuo alleajosuojan vai hifisteletkö vaan ? jos tarvii niin miks ?

tatsga 07.04.2011 20:13

Tarvitsee alleajosuojaa, kun on putkipuskuri yli 55cm korkeudella maasta(olikohan 70cm). Alleajosuoja kun on alle tuon 55cm, niin pitäis kelvata katsastusmiehellekkin. Sitä se alkuperäisen puskurin poisto, 31" renkaat ja 3" korotus aiheuttaa... ;)

sisua45 07.04.2011 20:27

Pienemmät kummit alle konttori reissua varten.

tatsga 03.05.2011 19:39

Jottei tää pääsis kokonaan unholaan, niin hieman taas tuli hoideltua asioita, jotta olis mese 1,5kk päästä leimakuntoinen. Tuli haettu uudet etujarrulevyt(on melko järeet; n.20mm umpijöötiä) ja satuloihin tiivisteet, öljynsuodin ja uudet hehkut(lähti käyntiin aika huonosti kolmella tai kahdella). Ymmärs sit tiskin setä eilen näemmä väärin mun pyynnön saada 2 settiä tiivisteitä joten nyt mulla on yks setti kumpaakin(Ate/Perrot). Lisäks ostin pari purkkia sprey kiveniskumassaa jota olis tarkoitus ruiskia ympäri alustaa kunhan eka näyttää hieman teräsharjaa. Eikä siinä vielä kaikki! Tein heräteostoksen äsken Lidlissä ja tulipa ostettua punaisilla liekeillä varustetut matot meseen... =)

tatsga 05.05.2011 19:16

Tänään tuli käytyä pitkästä aikaa laittamassa G:tä... Tuli harjailtua alustasta ruosteiden alkuja ja hieman maalailtua. Lisäks ruiskittu pari purkkia mustaa Tectyliä ja sudittu puol purkkia Dinitrolia. Nyt on alusta siisti, kun on mustaa eikä kuran/ruosteen sekoitusta... =)

Tänään vaihtui sitten huono käynnistyvyys erilaiseen huonoon käynnistyvyyteen... Kun laitta mesen tulille tänään, niin selkeästi pari pyttyä kävi ekat pari minsaa joko huonosti tai ei ollenkaan. Joutui kaasulla pitää kiekat reippaassa tuhannessa, että pysyi käynnissä. Noh tätä ongelmaa varten oli hankittuna paritkin uudet Boschin hehkut, joista toiset jopa oli oikeannäköiset. Vanhat hehkut olivat ilmeisesti tarvikelaatua ja päät oli semmosen peräsupon malliset. Uudet hehkut muuten samoilla mitoilla, mutta päässä on semmoinen silmukka. Kun hehkut saatiin paikoilleen äärimmäisen vittumaisen purun/asennuksen jälkeen(kivasti pumppu tiellä putkineen), niin olikin kiva huomata, ettei kone edes yrittänyt käyntiin. Ensimmäiseen pariin ekaan yritykseen löytyi syys irronneesta pumpun sammutinletkusta, mut oireet jatkui samana. Hehkuvalo paloi mittarissa sen 2-3s ja sammui. Kun yritti käynnistää, niin pyöritti vaan ja tunki palamatonta kamaa putkeen. Kaasun asennolla ei tuntunut olevan vaikutusta. Lopulta kun tarpeeks starttas kaasupohjassa niin kone hörähti kuin taikaiskusta käyntiin(ja tienoo oli valkoisenaan palamattomasta löpöstä) ja kävi ihan tasaisesti ilman, että joutui kaasulla pitämään käynnissä. Sit tulikin seuraava outo oire: heti kun kone on käynnissä, niin jää hehkuvalo palamaan eikä se sammu. Kun koneen sammuttaa välis ja kokeilee uudestaan käyntiin niin lähtee kuin palmun alta. Vartin seisomisen jälkeen ei taas yrittänytkään ilman kaasua, mutta uusi yrittämä kaasu pohjassa ja hörähti heti käyntiin ja kävi tasaisesti.

Ei sattunut tulee yleismittari tällä kertaa mukaan(kukapa sellaista alustaa massatessa tarvitsee? =), niin en päässyt sen enempää diagnosoimaan asiaa. Rele näyttäis olevan mallia tarvike eli on joskus jopa uusittu, varmaan samalla kun laitettu tarvikehehkut? Ei kellään sattuis olemaan jotain ajatusta mikä kusee ja mistä kusee? Entäpä löytyiskö joltain kytkistä tollasen vanhan mallin OM617 vaparin hehkun sielunelämästä? Miksi toisenlainen käynnistysongelma muuttui toisenlaiseksi? Nyt lähtee kyl käyntiin niin kuin auton olettaisikin, jos vaan lähtisi ilman kymmentä starttausyritystä ennen kuin onnistuu... Soitan kohta Romu Keinäselle, että tulevat hakemaan 200kg metalliromua mersun keulalta veke ja tilalle RTO varaosien konkurssipesästä vapari 606 tilalle tana...

Patu925 05.05.2011 20:24

Jos olen oikein arvaillut tuota hehkuhommaa niin hehkun rele haistelee hehkun virrankulutusta joka muuttuu lämpötilan mukaan. Elippäs onkohan ne uudet hehkut vähän erilaisen vastusarvon omaavat mitä alkuperäiset? Ja vielä niinpäin että uusissa on oomiarvo pienenpi mitä vanhoissa?
Ohessa ohjekirjasta löytyvä sähkökaavio.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80081
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80082
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80083
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80084

pikku-matti 05.05.2011 21:18

koitas sillain että odotat vielä hehkuvalon sammumisen jälkeen muutaman sekunnin,ennen ku väännät tulille...ainakin 603 jatkaa hehkuttamista vaikka valo sammuukin,tiiä sitten tosta 617:ta ??
Yleensä jos hehkun valo syttyy koneen käydessä,on joku hehku pimeenä...

tatsga 05.05.2011 21:33

Kiitoksia firiksistä! Hieman salapoliisityötä motonetin sivuilla ja löyty eka vihje... 79-7.80 on omansa ja siitä eteenpäin on toinen. Vois olettaa että tossa mun autossa on "alkuperäinen" eli uudemman tyypin rele. Oliskohan noi silmukkamallin hehkut mahdollisesti vanhaa tyyppiä? Jostain luin, että vanhat pitäis lyödä sarjaan. Eli siis kun noi pienemmän vastuksen hehkut on rinnan niin ilmeisesti rele toimii sit vaan murto-osa sekunteja eikä ehdi lämmetä juuri yhtään? Mikäs ratkaisuks? Ei viittis 68e hehkui heittää hyllyyn pölyttymään ja muutenkin vaihtotyö on aivan perseestä... Mites jos noihin tekis uudet piuhat ja laittais hehkun ohjaamoon kytkimen taakse?

Kokeilin myös käynnistää noin 10s jälkeen valon sammumisesta ja ei ollut vaikutusta...

Rekisteröimätön 05.05.2011 21:46

infoo
 
rele on vaihdettu ja hehkut on mallia vanhanaikaiset, eli virta kiertää jotenkin toisenlailla (en enää muista kuinka) kuin ns. normihehkut, eli tarvit uudet oikeanlaiset hehkut siihen

tatsga 05.05.2011 21:57

Eli siis rele on vanhan mallin ja mun uudet hehkut on uutta mallia. Sopiikohan uuden mallin rele suoraan johtosarjaan, jos jolla kulla olis sellainen mulle kohtuuhintaan myydä? Alkaa olee kohta muna-anaalikytkentä olemaan vahva vaihtoehto. Amppeerimittari kaveriks, niin tietää milloin on hehkut lämpimät...

HV 06.05.2011 06:16

tarkoitin että rele vaihettu uuteen eikä hehkutkaan kovin vanhat ole, mutta siis se tarvii ne "vanhanmallin" hehkut. Olikohan niissä hehkuissa maadoitus vähän erilailla, mutta normihehkut ei siinä pelaa ja releen vaihto ei auta asiaan.

Rekisteröimätön 06.05.2011 09:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 764867)
tarkoitin että rele vaihettu uuteen eikä hehkutkaan kovin vanhat ole, mutta siis se tarvii ne "vanhanmallin" hehkut. Olikohan niissä hehkuissa maadoitus vähän erilailla, mutta normihehkut ei siinä pelaa ja releen vaihto ei auta asiaan.

joo, kyllä niissä vanhan mallin hehkuissa on erilainen maadoitus (lankahehku), olikohan jännite 1V:n luokkaa ja sarjaankytkettynä ehdottomasti niillä omilla WWW palikoilla ja maadoitus viimeiseltä hehkulta kuparipunoksella. pakkasella hehkutus aika noin minuutti.

tatsga 06.05.2011 09:27

Kattelin Boschin katalogista, että nyt kiinni olevat hehkut(0 250 001 016) pitäis sopia 76-85 W123 300D/TD:hen ja 79-91 W460 300GD:hen ja oikeestaan kaikkiin vanhempiin mesen dieseleihin vuodesta 59 eteenpäin. Hehkut jotka oli kiinni autossa ennen vaihtoa ovat kannaltaan samanlaiset, kuin tuo 016-päätteinen, mutta hehkupäältään samanlainen, kuin 0 250 201 039 hehku jota on ollut 80-85 240D W123:ssa. 039 eroaa 016:sta 12mm kannalla(vs 21mm kanta). Onkohan noi mun vanhat osat nyt jonkinlainen päivityssetti, jossa on sovitettu uuden mallin hehkut vanhoihin reikiin sopiviksi? Eli jos vaihdan releen ja hehkujen piuhat alkuperäisiin, niin noiden nyt autossa kiinni olevien hehkujen pitäisi toimia oikein? Pitääkö nuo 016 hehkut kytkeä sarjaan, kun näyttäisi uusien 039sien jännite olevan 11v eli rinnan kytkettäviä? Jos vaikka korvaisi tuon relesysteemin kokonaan manuaalisella systeemillä...

tatsga 06.05.2011 10:59

Pääsenpä itse itselleni vastailemaan. Vielä kun hieman kaiveli Googlea, niin pääsin konseksukseen ja ongelman ytimeen. Elikkä siis autossa olikin uudemman mallin hehkut ja asensin siihen tilalle siis vanhat hehkut. Ei ihme jos ei lähtenyt käyntiin, kun hehkut eivät saaneet mistään maata. Nuo alkuperäiset hehkuthan pitää pitää kytkeä keskenään sarjaan ja lopuksi maihin. Elikkäs nyt mulla on ylimääräisenä 5kpl uusia Boschin vanhan mallin hehkuja(66e arvosta) ja todennäköisesti muutama pimeä uus/vanha hybridihehku, jotka pitäis asentaa takas. Pitänee asentaa takaisin kunhan eka mittailen että ovat ehjiä. Sit jos ovat kaikki ehjiä, niin sit onkin ihmettelemistä miksi kone ei suostu käymään kunnolla ennen kuin se hieman lämpiää korkealle tyhjäkäynnillä. Pitänee käydä tilaamassa AD:lle kaikki mahdolliset hehkutulppamallit mitä listoilta löytyy ja toivoa, että löytyy tuo uus/vanha hehku.

tatsga 12.05.2011 18:49

Onkos kellään kokemuksi siitä kuinka hyvin katsuri vaatii alleajosuojan asennettavaksi? Riittääkö, että laittaa kiinni vetokoukun kiinnikerautaan ja vetää rungosta vielä parit tuet sivulle? Saa kertoa omia kokemuksia, niin lupaan olla oppimatta niistä yhtään mitään... =)

SauliS 12.05.2011 19:15

Kerran hitsattiin Patrolin takapuskuriin UAZin takapuskuri alleajosuojaksi parilla 3mm lattaraudan pätkällä. Tuli todella uljas viritys ja sillä hyväksyttiin jälkitarkastuksessa :D Tuo oli lähinnä protesti, ei tuon ikäisessä M1G/N1G tarvi mitään alleajosuojaa jos se haittaa käyttöä. Mutta oli 5min homma niin ei silloin jaksanut alkaa tappelemaan enempää asiasta tai sen vierestä

Rekisteröimätön 12.05.2011 19:18

mikä on se raja vuosimallissa kun ei tarvitse?

tatsga 22.05.2011 10:31

Olis sit vihdoin aloitettu jarruremontti G:hen... Ei nyt pelkällä herkistelyllä mene toikaan homma. Levyt oli tosiaan vaihtokunnossa kun toisessa levyssä takapuolella 2-3mm urat. No ne olikin valmiiks hommattuna. Toiselta puolelta ei kiinnitysruuvi irronnut edes taltalla, niin joutu sit poraa auki senkin. Jarrupaloissa näytti olevan kivasti pintaa, mutta ongelmaks muodostuihin palojen taustojen vääntyily ja kitkapintojen irtonaisuus. Lisäks oli paloissa samanmoiset urat kuin levyissä. Noh pitää hakea uudet palat maanantaina. Satuloiden männät oli kansa kohtalaisen hyvin juntturassa. Muutamat antautu vasta paineilmatoimisella rasvaprässillä. Ei ihme että oli palan taustat kieroina... Mäntiä on näemmä vaihdeltu ajanmittaa niin et on 3kpl ilmeisesti alkuperäisiä, 3 paremmanlaatuista tarviketta ja 2kpl erilaisia halpis tarvikkeita joista toinen on liian pitkä ja tiivisteen huuli liian iso. Joutunee sorvissa pyöräyttää sopivaks... Toisessa satulassa oli myös asennettu ulkopuoliset tiivisteet väärinpäin kaiken lisäks. Ja niin onnistuin tuhoamaan yhden neljästä satulan jarruputkesta kun nippeli oli ruostunut kiinni. Pistetään nekin sit uusiks. Nyt olis satulat purettu puhalluskelpoisiksi, pitää käydä puhaltelemassa ens viikolla koululla. Sit voikin suihkia kuumakestosprayta hieman ruostesuojaks ja kasata uusilla tiivisteillä, nipoilla ja putkilla. Jarruletkun yläpäät näytti ainakin olevan siistissä kunnossa konehuoneen puollela, et toivoittavasti ei tuu lisää jarruputkien vetoa konehuoneessa. No jos tulis tälläkin kertaa sit kehua katsurilta hyvistä jarruista niinkuin nykyisen käyttöbemmin kanssa aikanaan kun sai eka hylyn jumiutuneista jarruista ja laitoin ne sit kerralla kuntoon... =)

tatsga 23.05.2011 17:45

Nyt olis muut osat hommattu jarrujen uudelleen rakentamista varten, mutta viel puuttuis ilmausnipat. AD Varaosamaailmasta ei löytynyt nippoja hyllystä eikä katalogista. Kellään tietoa, millä kierteellä G:n nipat on? Olis helpompi kysellä nippoja. Yleensä kun kyselee osia ja sanoo et G-mersu niin vastaus "Ai E-mersu vai? 124 koppanen vai?" =)

risukärsä 23.05.2011 19:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 769617)
Nyt olis muut osat hommattu jarrujen uudelleen rakentamista varten, mutta viel puuttuis ilmausnipat. AD Varaosamaailmasta ei löytynyt nippoja hyllystä eikä katalogista. Kellään tietoa, millä kierteellä G:n nipat on? Olis helpompi kysellä nippoja. Yleensä kun kyselee osia ja sanoo et G-mersu niin vastaus "Ai E-mersu vai? 124 koppanen vai?" =)


10x1,50 ad maailmasta löytyi meille

tatsga 30.07.2011 19:07

2 Liiteet
Pitkästä aikaa tuli lähdettyä tallille tuota jo hieman unohtunutta proggista laittelee(kesävessaproggis muuttunut talvivessaprojektiks...). Viime kerralla jäi etujarrujen laitto kesken ja tänään sit lähdettiin taas rinta rottingilla laittaa jarrut kerralla kuntoon. Noh etupäästä tulikin oikein hyvä, kun on kaikki uutta. Ongelmaks muodostu se, että ei päässyt ilmaa takapäätä(nippa katkes sylkkään) ja päädyttiin laittamaan sit samaan syssyyn myös koko takapää uusiks, niin ei tuu leimalla yllätyksiä. Pitäis jostain saada hieman vähemmän maailmaa nähnyt jarrupaineensäätimen vipstaaki. Nykyinen liikkuu kun näyttää tarpeeks salilla treenattuja pulkannaruja, mut siitä ei ole paljon hyötyä... =)

Tulipa huomattua, että tän kesän rankkasateet on jostain päässyt ohjaamoon/runkopalkkeihin. Valu varmaan ämpärillinen vettä helmoista tänään hallin lattialla ja ohjaamossa oli lattian joka kolo veden peitossa. Mistähän kohtaa toi vesi pääsee tulvii ohjaamoon? Ehdotuksia?

Kellään muuten tietoa, et mikä Boschin hehku sopii "isoreikäiseen" 617:sta mut on silti W124sta tuttua puikkomallia(pika/jälkihehku yms)? Kyseessä siis rinnan kytkettävät hehkut. Pitäis jostain saada uus sarja sellaisia vaikkakin kyl näil helteillä saa kahdellakin käyntiin ku starttaa kaasu pohjassa hetken... =)

Ja jottei tää olis aivan tylsä postaus, niin laitetaan nyt pari kuvaa jarruistakin =)

pee 30.07.2011 21:51

Jarrupaineen säädin tuolta:

http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=23-8531

Vesi tulee yleensä:

a) tuulilasin tiivisteen välistä
b) lasinpyyhkimien akselin reikylöistä
c) lämmityslaitteen kautta imukotelon pohjareiän tukkeutuessa

eiks nuo ois ne hehkut:

http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=26-1603

sieltä löytyy myös sarja releineen jos innostut vielä kerran ne vaihtamaan

neliveto 30.07.2011 23:16

aikoinaan omassa Geessä vesi ohjaamossa oli muistaakseni peräsin apparin puolen pyyhkijän laakereista eli niiden olemattomuudesta. Uusi maksoi veholla jotain 20 euroa eikä tarvinnut koko vivustoa uusia (niinkuin tojotassa ja ...) tai sitten tuulilasin tiivisteen kautta.

-M-

tatsga 31.07.2011 10:14

Varmaan taitaa helpoimmalla päästä, kun tosissaan ostan vaan tuolta motonetistä tuon uuden paineensäätimen ja kunnostan tuon vivuston itse.

Pitää selvitellä toi vedentulo vaan ennen, kuin alan sisustaa tekemään tuohon. Kuinka tuulilasintiiviste voi olla niin horo, et sadevesi pääsee sen välistä sisään? Onkos toi imukotelo se mikä on tuulilasin alareunaus keskellä autoa? Sen täyttyminen vedellä kuulostais ehkä kaikkein todennäköisemmältä, kun siihen pääsee sataa suoraan n.25x25cm alueelta. Onks toi tyhjennysreikä suoraan näkyvis ku kattoo konehuoneen puolelta sisään vai onko jotenkin piilossa? Pitää tosin noi pyyhkijän akselitkin tarkistella, kun ne on vaihdettu uusiin edellisen omistajan toimesta.

Hehkuihinhan en uutta relettä tarvitse, kun tuohon moottoriin on valmiiksi vaihdettuna tuo pika/jälki/uus hehkurele. Pystyykö noita hehkuja jotenkin tsekkaa, et toimiiko? Vastuksen mittasin noista ja suht samaa kaikissa. Oliskohan käynnistymisongelmat mahdollisesti johtunut jostain muusta ku hehkujen toimimattomuudesta? Pitänee tarkastaa ainakin johdotuksien kunto, kun kuintenkin kuitenkin 2 hehkul saa käyntiin ja tollanen rinnan kytkettyhän taitaa olla yhdellä "lähdöllä"?

tatsga 03.08.2011 21:48

Hainpa sit 140e:llä Motonetistä jarrutarpeita, et josko sunnuntaina sai vihdoin jarrut toimii niinkuin pitää... Ainut mihin en oo varautunut on edestä taakse tulevan putken vaihtoon(ei taida olla putkee riittävästi) ja nyt kun sen tässä "ääneen" sanoin niin ihan varmasti kusee homma siihen sunnuntaina. Ei viittis turhaan ostaa 17e putkikelaa ostaa varmuuden varalta ja sunnuntaina ei oo tallin vieres oleva motonet auki... Noh leuka rinnassa mennään kohti uusia pettymyksiä =)

tepa250d 03.08.2011 22:47

juu ja mulla petti just toi putki tallissa:D

tatsga 06.08.2011 21:43

1 Liiteet
Nyt olis sit takapääkin laitettu kuntoon. Vielä jäi ilmaa jarruihin, mutta kun pumppaa tyhjät veke, niin tuntuu toimivan ihan kivasti(tai ainakin niin kivasti mitä tollases traktoris voi odottaa =)... Ilmeisesti etupiiriin jäi vielä ilmaa. Onkos tuossa etupiirin ilmaamisessa jokin kikka kolmonen? Kolme eri nippaa per puoli, et pitäiskö jossain järjestyksessä hoitaa? Nyt jäi vasemmalta puolelta tulematta yhdestä nipasta kunnolla nestettä.

Torstaina pitäis töiden jälkeen käydä alleajosuojaa asettelemassa paikoilleen ja muutenkin kattelemas katsastukseen tarvittavia varusteita. Josko sitä pääsis tänä vuonna vielä jollekkin syyssafarille testailee maastoajo-ominaisuuksia... =)

Tänään en malttanut olla hieman testaamatta miten auto kömpii mettän puolelle, niin oli pakko pakittaa auto parkkiin faijan duunipaikan parkkiksen pieneen metsän siimekseen.

tatsga 11.08.2011 20:45

2 Liiteet
Tänään tuli lähdettyä suoraan duunista kokeilee viel kerran ilmailla jarruja. Tuntuman sai hyväks, mut silti vieläkin polkimen saa kone käynnissä menee pikkuhiljaa pohjaan ja etummaisessa jarrunestesäiliös pärskii ku painaa kovasti poljinta. Seuraava huoltokohde taitaa olla siis pääsylkän tiivisteet/koko pääsylkkä. Osta vanha auto, uusi koko jarrujärjestelmä... =)

Vihdoin tuli näperreltyä alleajosuojaa paikalleen koukun kera. Lisäks takakilpi paikoilleen ja väkersin kilvelle jopa valonkin. Kun otti takavalon irti, niin ymmärrän täysin miks noi takanurkat mätii G:stä. Oli vaan 5cm vettä valon alla. Ratkaisuna ongelmaan ei muutaku porakone käteen ja porailee kotelon pohjaan hieman reikiä, että pääsee vesi valuu ulospäin. Tollases autos on aivan turha yrittää tehdä vesitiivistä mistään, joten kantsii keskittyä mieluummin siihen, että vesi pääsee kaikkialta mahdollisiman helposti pois... =)

80 tarraa en saanut mahtuu oikeelle puolelle samaan kohtaa ku kilpi, joten laitoin sit tonne takaseinään. Etukilven paikkaa tuli hetki mietittyä ja todettua, ettei sitä mitenkään järkevästi saa etupuskuriin kii ku pitäis vinssi(joka muuten odotuksista huolimatta toimi tänään ainakin ilman kuormaa ihan kivasti) siirtää etupuskuriin leiman jälkeen ja tehdä sen tilalle tavarasäilö. Saako etukilven laittaa tuulilasin oikeaan ylänurkkaan? Sais kätevästi ruuvattua kii siihen ikkunan yläpuoliseen listaan meinaan...

Sellaisen huomion myös tein tänään, että viides kuukaudes on tehokkaasti kaikki saumakitatut saumat kupruu maalin alla. Meinaa siis ens keväänä kaikkien saumojen putsaamista ja koko auton uudelleenmaalausta. Tällä kertaa jättää hilelakat veke pinnasta, niin on helppo paikkamaalailla työkoneoranssilla... =)

tatsga 18.08.2011 19:18

Semmoinen kysymys on tullut tässä mieleen, että tarviiko noin vanhaan kotteroon laittaa sumuvaloa taakse? Parin viikon päästä olen varmaan työn puolesta viisaampi, kun maanantaina suorittaa MAK-kurssia pariks viikoks, mutta kysymys vaivaa nyt mieltä... =)

Patu925 18.08.2011 22:12

Moponetissä tiivistesarja 120e ja koko roska 160e tai 190e eli myö otettiin koko roska uusi. Eipähän tartte siinä kohtaa arvailla... Ihanan kallista.

vmt 19.08.2011 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 791384)
Semmoinen kysymys on tullut tässä mieleen, että tarviiko noin vanhaan kotteroon laittaa sumuvaloa taakse? Parin viikon päästä olen varmaan työn puolesta viisaampi, kun maanantaina suorittaa MAK-kurssia pariks viikoks, mutta kysymys vaivaa nyt mieltä... =)

Eilen justiinsa satuin valomääräyksiä tavaamaan ja siellä luki, että takasumuvalo tai -sumuvalot ovat pakollisia vasta 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa.

tatsga 19.08.2011 21:31

Kai se on pakko uusia tuo pääsylkkä, kun ei saa autoa leimaan edes omalla duunopaikalla tommosen jarrupolkimen kans... =) Sit voi hyvällä omatunnolla sanoa, että "jarrujen pieni herkistely" autokauppojen yhteydessä tarkoittaa jarrujärjestelmän kokonaisvaltaista uudelleenrakentamista... =) Hyvä ettei tarvi laittaa sumuvaloa noin vanhaan paskaan, niin ei tarvi alkaa kikkaillee. Mistähä sitä sais jonkun sopivan vedenpitävän pikaliittimen koukun sähköille? Toi alleajosuoja/koukku häsmäkkä tarkoitus tehdä semmoseks, että saa mettän reunassa 4 pultilla irti ja heitettyä lavalle.

tatsga 03.09.2011 16:11

Nyt tarvis sen verta asiantuntijain apua, että millä tunnistan, että onko tuossa mun G:ssä 23,8 vai 25,4mm pääsylinteri? Ei viittis purkaa sylkkää ennenku on uus tilalle ja näyttäis olevan Motonetissä tilauskamaa molemmat mallit. Kummatkin mallit on 460 ja 80-92, et siitä ei oo apua. Vai onko molemmat fyysisesti samanmalliset, eli vois tuon pienemmällä sylkällä olevan ottaa(halvempi), niin saa pidemmäl polkimen liikkeellä isommat paineet linjaan(ehkä snadisti tehokkaammat jarrut samal poljinvoimalla)? Tiistaina taas pähkäilemään meseä leimakuntoon töiden jälkeen.

tatsga 28.10.2011 23:45

Nyt olis proggis edennyt sen verran, että olis auto leimassa... =) Tänään tuli vaihdettua uus jarrupääsylkkä ja jarruista tuli jopa sellaiset, että uskaltaa liikenteen seas olla. Vielä tarvis renkaat ja kardaani tasapainotusta,kun on melkoista värinää 60-80km välissä. Huomenna heti aamusta parantelemaan krapulaa parkkipaikelle koukun sähköjen parissa... =)

tatsga 29.10.2011 12:22

2 Liiteet
Nyt olis koukun sähkötki asennettu, pitäis vielä käydä kaverin kärryllä koettamassa, että toimii myös kärryssä valot. Otinpa parit näpsyt kunnon kameralla tällä kertaa.

pee 29.10.2011 14:07

Hyvä että on taas leimassa...

Kelpasko etukilpi insinöörille noin ?

tatsga 29.10.2011 21:02

Kyllä kelpas vaan miksi ei kelpais? Etukilvelle lakikirjassa määritelty ainoastaan 30-asteen tilttaus alareunasta ja sen verta pysty toi G:n lasi, ettei pitäis olla sen suhteen ongelmaa. En mä ainakaan itse töis tollaseen puuttuis... =)

tatsga 01.11.2011 17:04

Tulipas oltu tänään yhteydessä Ko-Mettiin etukardaanin huollon takia. Pitäis ens viikolla käydä heittää etukardaani sinne ihmeteltäväks, josko onnistuis liu'un vaihto tarvikemalliin. Muuten joutuu ostaa jostain kardaanin jossa olis liuku vielä ehjä ja sen sit huollattaa. Sen verta pahat värinät ja tärinät lähtee nyt kun ajaa yli 60km/h, et jotain tarvis tehdä...

Tumi 01.11.2011 18:59

Miten se liuku nyt niin huonossa hapessa voi olla. Yleensähhän ne merkit ei ole kohillaan ja ristikot on täppäilty päin persettä.

pee 01.11.2011 21:46

ko. autossa oli jo vuosia sitten aika "hyvät vibrat" - jos en ihan väärin muista niin paheni vielä neliveto päällä, jossain 75 - 85 kmh... ?

silloin kun se mulle tuli, oli edellinen omistaja kokeillut vähän kaikkea, ilman ihmeitä tuloksia, mä purin sen kardaanin ainakin kerran, vaiko kaks, ja löysin kohdistusmerkitkin (offset) siitä, ja se paranikin paljon vaan ei kokonaan toennut

mulle jäi sellainen ajatelma, että joko siin on vääränlaiset ristikot tai / ja jakolaatikon kumityynyt aivan finaalissa... värinä oli kuin lentokoneen potkurin pärinä ;)

liukuosassa saakin olla yllättävän paljon sekä väljää että rasvaa...

en sitä silloin kerinnyt koskaan ratkomaan loppuun, kun se lähti multa oisko ollu johonkin rangeen vaihdossa H-Linnan suuntaan, muistan vielä ostajan nimenkin, oli tunnetun rallimenestyjän etusukunimikaima, J.K.
(ja tais olla Veholla/MB liikkeessä töissä...)

tää oli siis silloin kun se vielä oli valkoinen korkeakattoinen Paku

EDIT: ja Roihupellossa SN Cardans hallitsee kans nuo G kardaanihommat, löyty(nee) hyllystä ristikot ja on nopea ja asiallinen paja

tatsga 01.11.2011 23:59

Ainakin noi ristikkojen väliset kulmat on viturallaan kun yritettiin laittaa kulmat "oikein", mut ilmeisesti mersun insinööreillä on ollut jotai ylemmän asteen tietoa noista kulmista... =)

Liu'un on joku ajanut joskus kiveen sillä seurauksel, et stefa paskana ja paskat liu'ussa. Rasvalla jäykistyy mut pyöritys parkkipaikan ympäri riittää siihen et on hyvin rasvattu alusta meses... =)

Pahin tärinä, värinä ja mekkala alkaa 60km/h, jatkuu vaihtelevina monikertoina 90km/h asti jonka jälkeen en oo enää uskaltanu kiihdyttää maailman lopun pelossa... =) 55-60 välil alkaa sellanen kilinä/räminä jonka alkuperää en osaa paikantaa. Nelivedon ku tyrkkää päälle, niin jurnuttaapi, mut ku rullaa pintakaasulla, niin jakiksen kepis tuntuu himmeet värinät ja tota kilinää/räminää saa aikaseks hitaiski vauhdeis.

Kunhan kerkiän niin otan ton etukardaanin irti ja katson vaikuttaako mitenkään äänimaailmaan. Millä tavalla tossa vois olla vääränlaiset ristikot?

pee 02.11.2011 06:50

Ne voip olla väärän kokoiset ja tai prässätty vinoiks

Ja ne ristikot ei saiskaan olla samassa linjassa...

tatsga 02.11.2011 17:47

Kardaanissahan haarukoiden pitäis olla 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden, jotta toinen nivel kumoais toisen nivelen aiheuttaman kulmanopeusvaihtelun. Tosin tuo pätee vaan jos nivelten laippatasot ovat samansuuntaiset. Toi autos oleva 3" korotus tuskin ainakaan auttaa tuota kulmaongelmaa, kun tukivarret vääntää laippapintaa entistä enemmän vinoon eli kardaanin pyörimisnopeus on melkoista vispausta, eli ei ihme jos hieman täristää... =) Pitänee ottaa rälläkällä muutama kierros jousista pois ja näyttää hieman lämpöä leikatuille päille. Toinen vaihtoehto olis tietty uudet tukivarret tai sit kääntää tukivarsien kiinnityspisteitä akselilla.

tatsga 02.11.2011 22:53

Tulipa testailtua nelivetoa 80 vauhdissa. Sinällänsä jännä, että hetkittäin voimansiirto on aivan hiljainen ja puolta sekuntia myöhemmin kaikki mahdolliset aikasemmin mainitut äänet saattaa paukahtaa peliin... Eli vaikuttais tosiaan olevan tuo etukardaani/akseli joka tuota ääntä resonoinnillaan aiheuttaa. Pahimmat äänet lähti ku rullas pintakaasulla niin pääs värisee eniten. Kevyesti kiihdyttäen hiljainen. Kova kiihdytys/moottorijarru aiheutti jurnutuksia. Seuraava vaihe vian haussa on etukardaanin poisto yhtälöstä. Toivottavasti ei lähde etuakselista mitään ääniä ilman kardaania =)

pee 03.11.2011 07:15

...ja Geessä ne laipat ei kuulu olla tasan eikä 90 asteessa toisiinsa nähden... ja muistaakseni eteen ja taakse oli eri asetus

kaivelenpa tehtaan ohjeen kunhan joudan...

vellihousu 03.11.2011 12:28

Tää ponkattu katsastusaseman pihalta, taitaa tatsga olla katsastus setä.

tatsga 03.11.2011 23:33

No niin, koeajo suoritettu ilman etukardaania. 0-80km/h alue toimii täysin ilman värinöitä ja ylimääräisiä ääniä pientä renkaiden jurnutusta lukuunottamatta n.60 korvilla. Harmi vaan, että jäi tosiaan pelkäks koeajoks Herttoniemestä Hiekkaharjuun, kun nokkaketju päätti sitten tulla tiensä päähän juuri kun pääsin kurvaamaan parkkipaikalle. Eka tuli hetki raavittua päätä, et mikä vittu on ku ei suostu kone pyörittää vaikka hetkeä aikasemmin se toimi niin hyvin kuin puoltoista miljardia kilometriä ajettu 30v vanha kone vaan voi, mut öljyntäyttäreiästä tähyily paljasti nokkapyörän, jonka ympärillä ei enää ollutkaan ketjua. No ei auttanut muu kuin lähteä hakemaan Espoosta bemmiin avainta ja laittamaan se takas liikennekäyttöön. Nyt olis tiedossa joko koneremonttia tai vaihtopadan asentamista kunhan saan remontin ja muuton loppuun ja taloustilanteen jälleen parempaan kuntoon kuin Kreikalla... =) Todennäköisin vaihtoehto uudeks koneeks OM617A orggisturbokone, johon siirtää toi Schwitzer ja 7mm rivipumppu. Tietty jos sitä hurjaks ryhtyis ja sattuis halval törmää niin 603 orggisturbolla olis yks vaihtoehto. Ei oo aina tää harrastaminen niin helppoa... :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

tatsga 03.11.2011 23:34

vellihousu on ollutkin tarkkaavainen ja arvauskin osuu ihan oikeaan... =)

tdi 04.11.2011 18:22

hah näitä sattuu mutta miks aina itelle :D jaksamisii projektiin tollanen on vaan merkki siitä että on aika siirtyä askel eteenpäin ja hommattava moniventtiili kone :D:D

pee 04.11.2011 18:34

juu 605 ois aika passeli tohon(kin)... tuollahan ois 602 turbokone O/M/V palstalla...

kardaanifaktaa stuttgartista lederhosen silmin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92490

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92489

HUOM !!! erilainen offset laipoissa pitkässä ja lyhyessä akselivälissä TAKAKARDAANISSA !!!

tatsga 04.11.2011 22:55

604-6 olis kyl kuningasvaihtoehto orggisturbona sellaisenaan G:n pellin alle. Porukka kyl pyytää ihan törkeitä hintoi noista 603:sta... Ei ne nyt sentäs niin hienoja laitteita ole... =) Kattoo nyt eka ton 617 vauriot, josko vaikka varaosakannella ja uudella nokkaketjulla selviäis tästäkin vahingosta. Samal tietty vois metsästää turbomallin kiertokanget, niin uskaltais hieman enempi antaa koneelle ahtoja ilman pelkoa banaaneista kangista... =) Ainakin hyvä tilaisuus vaihtaa koneen tiivisteet ja stefat, jotka kusee ihan kiitettävästi... Pee:lle kiitokset tuosta kardaanimateriaalista!

tatsga 06.12.2011 22:19

Nyt kun pikku hiljaa saanut muutonkin pois jaloista pyörimästä, niin tulipa tänään näin itsenäisyyspäivän kunniaks aktivoiduttua ja hieman alettua miettimään G:n henkiinherättämistä jälleen kerran... Tuotti jopa sen verta tulosta, että sain kaupat aikaseksi 70tkm huollon jälkeen veivatusta kannesta hiluineen+yläpään tiivistesetistä ja uusista kannen pulteista. Kunhan Posti-Pate saa aikaseksi kannen tänne, niin pitänee ainakin seetit hioa ja venttiilivarren kumit vaihtaa siihen. Sit ei muutaku motonetistä uus ketju ja laahaimet ja ehkä muutamia alapään tiivisteitä ja kone kasaan. Onneksi pitäis olla loppu vuoden ajan nelipäiväinen työviikko, niin kolme päivää viikossa aikaa puuhastella mersun kimpussa... =)

pee 06.12.2011 22:32

Hyvä !

miksköhän muuten kaikki tahtoo aina vaan 606 sen...

eiks 602 mallia sprinteristä 2.9 suoraruisku ja turbo olis ihan passeli kone ja laatikko Geehen...

hiukanhan se on karu käynniltään, mutta taloudellinen ja kivasti alavetoinen moottori - ja ehjiä koko vehkeitä saa alle 606 hinnalla...

tdi 06.12.2011 23:25

602 rivipumppu mynän 8mm ja isommat suutinkärjet sit vasta olis karun kuulonen:D rälläkällä joutuu tekee vähän tilaa sille ennakonsäätimelle ja suutinputket modata. siihen vielä sopivan kokonen vnt kaveriks. ja avartais sen kannen. olis kyllä todella mielenkiintonen kokoonpano:rolleyes:

tatsga 06.12.2011 23:25

No mä oon päässyt ajatuksissani jo yli 606 ylivoimaisuudesta ja mulla hehkuu takaraivossa niinkin pervo ajatus kuin 320cdi V6 omalla ruiskuboksilla ja tuplaturboilla. Alakerrassa kuulemma virivaraa +800hv... =) Toi siis siinä tapauksessa et voitan lotossa ja ei tarvis käydä enää töissä niin olis aikaa näpertää... =) Ihan pervo ajatushan olis tietty ostaa jostain uudehkosta persemällipelistä joku 2l turbotiisseli, mis olis parisataa hummaa ja uskomaton alavääntö.

tdi 06.12.2011 23:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 826669)
No mä oon päässyt ajatuksissani jo yli 606 ylivoimaisuudesta ja mulla hehkuu takaraivossa niinkin pervo ajatus kuin 320cdi V6 omalla ruiskuboksilla ja tuplaturboilla. Alakerrassa kuulemma virivaraa +800hv... =) Toi siis siinä tapauksessa et voitan lotossa ja ei tarvis käydä enää töissä niin olis aikaa näpertää... =) Ihan pervo ajatushan olis tietty ostaa jostain uudehkosta persemällipelistä joku 2l turbotiisseli, mis olis parisataa hummaa ja uskomaton alavääntö.

ei toikaa huono idea :D

tatsga 27.01.2012 22:47

1 Liiteet
Tulipas sit aktivoitua oikein kunnolla... Homma lähti liikkeelle ku eilen aamulla tuli siirtokehoitus G:lle faijan duunin pihasta. Noh monta puhelua myöhemmin ja yhtä hinausautoa myöhemmin auto tuli tänään työpäivän päätteeks duunipaikan halliin. Kun ei kerta muutakaan tekemistä ollut perjantai-iltana, niin tuli hiema purettua konehuonetta. Voin muuten sit kertoa, et kaikki jotka aikoo laittaa hienon lämpösuojapellin turbon päälle ja asentavat sen kun kone on vielä pukissa kiinni, niin suosittelen ottaa sit sen moottorinosturin metsään mukaan. Ei mennyt kuin 1,5h irroittaa 3 pulttia et lähti irti ja sai loput kiinnitykset irtoamaan. Parkkipaikalla pimeässä sormikopelolla tehty syväluotaava vika-analyysi osu muuten 100% oikeaan eli nokkaketju mennyt poikki ja oli nätissä sykkyrässä lohkon sisässä. Laitetaan kuva tän illan saavutuksista, eli turbohilut ja sarjat irrotettu.

Tuossa asiaa aikaisemmin pohtiessani tulin semmoiseen tulokseen, että auton väri vaihtuu ens kesänä mattavalkoiseen(ferrexiä tai vastaavaa mohairtelalla pintaa) kun joutuu ruosteita ottaa kiinni ja noi kaikki lokarin reunat korjailee. Avasinpa huvikseni noita kuprukohtia... Perus pakkelia perkele laitettu saumoihin, ei ihme että turpoo saatana... Pitää hitsailla sit samalla lattaraudat noihin kaariputkiin, niin saa tarvittaessa levikekumia kiinni helpommin. Viel tarvis löytää jostain ne orggispeltivanteet, et sais ne ennen kesää vannepajalle levitykseen...

tatsga 28.01.2012 16:43

Tulipa äsken purettua nokka pukkeineen ja nostajineen kannesta pois. Saattoipa olla, että koneen karski käyntiääni johtui vahvasti törkysen kuluneista 1 ja 2 pytyn nostajista(lähes millin montut). Ilmeisesti tällä koneella on kolmessakymmenessä vuodessa kilsa tai toinen ehditty ajamaan. 3-5 pyttyjen nostimet ilmeisesti on vaihdettu jossain välissä ku nokissa pientä kuluman alkua muttei yhtä pahaa ku 1 ja 2. Lisäks ketjun katkeaminen on käynyt nokkapukkien keston päälle, kun kaikista neljästä oli toinen jalka sanonut naps. Saa tarjota jos sattuis löytyy ko osat hyllystä pölyttymästä. Kyseessä siis vanhanmallinen OM617 vapari.

Purinpahan myös hehkujen johtosarjan. Ei ihme että toimi hehkut aina miten sattu, kun oli kolmen hehkun piuhat miltein poikki liittimen juuresta. Pysyivät kasassa koppuralla kutistesukalla. Pitänee johdottaa uudestaan silikonikaapelilla. Kellään kokemuksia semmoisen ostopaikasta PK-seudulla ja mitä kustantaa?

tatsga 28.01.2012 22:18

1 Liiteet
Kun kaikki kerta tykkäävät aina kuvista, missä jotain on mennyt särki, niin tässäpä tälläinen tekotaiteellinen yritelmä. Kuvan synkkyys kuvaa tämän hetkestä projektimotivaatiota... =)

0ltzi 29.01.2012 08:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 845394)
Kun kaikki kerta tykkäävät aina kuvista, missä jotain on mennyt särki, niin tässäpä tälläinen tekotaiteellinen yritelmä. Kuvan synkkyys kuvaa tämän hetkestä projektimotivaatiota... =)

sää taisit kysyä osia mersuforumilla. tääl ois nyt koko ehjä konekki josta tarvis saaha 200e.

temmi_hoo 29.01.2012 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 845394)
Kun kaikki kerta tykkäävät aina kuvista, missä jotain on mennyt särki, niin tässäpä tälläinen tekotaiteellinen yritelmä. Kuvan synkkyys kuvaa tämän hetkestä projektimotivaatiota... =)

Loistava kuva! Harmi, että vituttaa. Todella hienoa silti, että maltoit vittuunnuksissasi pestä osan ja ottaa siitä tämmösen synkistelykuvan. Fiilis kuolleesta hautaa odottavasta osasta on käsin kosketeltava.

tatsga 29.01.2012 14:16

V-käyrän derivaatta tässä pisteessä tavoittelee taas ääretöntä... Kansi vihdoin irti ja odotin pääseväni pyörittelemään konetta. Noh eikö vittu ketju ole niin hyvin sykkyrässä öljypohjassa, että joutuu isomman öljypohjanki vielä irrottaa ennen ku pääsee mittaa männän korkeudet. Männät tosin näyttäis erittäin hyviltä ja sylintereissäkään ei aivan kauheaa pykälää ole yläpäässä, eli alakerta vois olla vielä ihan käyttökelpoinen...

Kaikissa kymmenessä nostajassa sen verta pahasti jälkeä jommalla kummalla pinnalla, että joutuu kaikki vaihtamaan. Kolmessa nostajassa ilmeisesti laakeri ollut kuivana, niin on molemmat nostajanakselit sitä myöten soronoo kanssa. Kellään kokemuksia, että mistä sais uusia nostajia ja mihin hintaan, josko laittais uutta osaa. Nokan ajattelin hiotuttaa/karkastuttaa. Kukaan käyttänyt nokkaansa viime aikoina R-koneistuksessa? 2006 ollut hinta 85e/nokka internet-viisauden mukaan.

Kaakao vielä kitusiin ja sit irrottaa öljypohjaa...

tatsga 29.01.2012 14:32

Ja onneks ehdin lukaisemaan hieman manuskaa, ennen kuin lähdin aukoo tuota öljypohjaa... Joutuu purkamaan hihnapyörät veke kampiakselin päästä, että pääsee irroittamaan tuon etustefan yläpuoliskon. Eli laitanpa kamat nippuun ja työnnän auton parkkipaikalle odottamaan seuraavaa viikonloppua...

Tuolta löytyy muuten melko hyvä manuaali 617 koneelle englanniks: http://www.w124performance.com/servi.../617index.html

tatsga 30.01.2012 14:28

Osaisko joku sanoa, että mistä sais ostettua semmoisen sylinterinmallisen ilmanputsarikotelon paperifimalle, jossa olis n.10cm tulo/lähtö ja olis ns. letkun väliin tuleva? Varmaan joku traktoriliike myy vaan mistähän kannattais PK-seudulla kysellä? Semmoisia koteloituja kartiofilsuja on joka tuning-osastolla, mutta tuppaavat maksamaan rahaa ja muutenkin karsastan pestävää suodatinta. Samaan syssyyn tarvis ostaa semmoista n.10cm haitariletkua 1-2m. Olis tarkoitus vetää ilmanotto siihen konepellin koteloon, josta sisätilanpuhallinkin ilmansa ottaa. Josko sitä ei kahlais niin syvällä, että konepeltiki peittyy vedellä... =)

Onkos kukaan käyttänyt tuollaista Bilteman päävirtakytkintä(http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/) vinssin kanssa? Nytkun joutuu noita sähköjä tekee uudestaan, niin olis kiva jos sais kytkettyä vinssille virrat hanskakotelosta ilman työkaluja.

offroadjouni 30.01.2012 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 846063)
Olis tarkoitus vetää ilmanotto siihen konepellin koteloon, josta sisätilanpuhallinkin ilmansa ottaa. Josko sitä ei kahlais niin syvällä, että konepeltiki peittyy vedellä... =)

Onkos kukaan käyttänyt tuollaista Bilteman päävirtakytkintä(http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/) vinssin kanssa? Nytkun joutuu noita sähköjä tekee uudestaan, niin olis kiva jos sais kytkettyä vinssille virrat hanskakotelosta ilman työkaluja.

Minulla päättyiJeepissä imuilmanotto aikaisemmin samaan tilaan sisäpuhaltimen kanssa. Jeepissä oli tuo ritilä sen verran huonosti virtaava että kaasu pohjassa ajettaessa syntyi kabiiniin alipaine kun moottori veti ilmat sitä kautta. En pidä kovin hyvänä ratkaisuna.

Ainakin kuvassa tämä näyttää samalta mitä esim. Motonet ja Puuilo myy. Muistaakseni Puuilon malli on 16€ luokkaa ja tuntuu ihan toimivalta. Minulla oli aikasemmin Boschin n. 50€ maksava, ulkoisesti melkein identtinen katkaisija mutta se hitsasi palautinjousensa poikki ihan normaalissa käytössä. Sen jälkeen ostin Puuilon mallin ja sisuskaluja vertailemalla tämä vaikuttaa ihan hyvältä ostokselta. Suosittelen ainakin toistaiseksi.

tatsga 30.01.2012 17:47

Pitääkin ottaa tuo alipaine huomioon väkertäessä... Hyvä tietää että Puuilossa on puoleen hintaan samaa kamaa myynnissä, kuin Biltemassa. Voi ostaa vaikka muulle järjestelmälle omansa samaan rahaan... =)

pee 30.01.2012 20:27

hattua nostan jos -tatsga- jaksat punnertaa wanhan liiton 617 n pois, rempata sen ja laittaa vielä takasinkin !

se ees taas eo oo paha, mutta jotta jos ja kun kattoo noitten koneiden osahintoja vs. kokonaisten koneiden hintoja, niin halpoja on harrastetunnit...

tatsga 30.01.2012 20:49

Jos punnerran tuon 34 vuotta vanhan 617 keulilta veke, niin se meinaa myös sitä et rakennan sen sitten myös kunnolla kuntoon... Liekkö olis ensimmäinen "ST" 617 joka olis rakennettu muuten kuin laittamalla iso ahdin ja viripumppu 800tkm ajettuun vanhaan taksin koneeseen(joka ei muuten kannata...)? =) Loppupeleis kuitenkin saan rakennettua tosta koneesta ehjän ja suht luotettavan kapistuksen alle siihen rahaan ku saisin edes ostettua 603 aihion. Siihen vielä päälle sen peruskunnostus ja pumpun virittäminen niin säästöä syntyy tonnitolkulla.

pee 30.01.2012 21:08

hattu nousee ;)

tatsga 30.01.2012 21:17

Tässä on saattanut käydä niin, että ennen mun halveksiva vanha paska on purkamisen myötä käynyt jollain tavalla rakkaaks laitteeks... =) Jännä nähdä montako purkukonetta pitää haalia hallin nurkkiin pyörii, et saa yhden koneellisen ehjiä osia... =)

sumpe 30.01.2012 21:55

Korkea hatun nosto oikeasta moottorista.Tämä taitaa puhua puolesta äänillä......... vaikka ei siinä 603,ses mitään vikaa ole.

ideanikkari 30.01.2012 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tatsga (Viesti 846241)
Tässä on saattanut käydä niin, että ennen mun halveksiva vanha paska on purkamisen myötä käynyt jollain tavalla rakkaaks laitteeks... =) Jännä nähdä montako purkukonetta pitää haalia hallin nurkkiin pyörii, et saa yhden koneellisen ehjiä osia... =)

Sitten kun on kuusi moottoria purettu ja niistä kasailtu yksi käypänen, niin silloin on jo suhdeluku oikea ;) .

Tuollaista suhdetta on nyt parien viime moottoreiden kanssa mennyt kun on aina osteltu noita c-luokan aihioita.

Kyllä siitä vielä hyvä tulee, usko pois.

tatsga 30.01.2012 22:44

Ylitsepääsemättömät projektit kasvattaa luonnetta, kun tuntuu ettei niistä mitään tule ja maailma kaatuu niskaan. Sitä tulee sisukkaaksi, periks ei anneta... =) Nimimerkillä "ei kannata heti ekana uuden kämpän ostettuaan repiä sitä palasiks ja piikata seinää pois"... =)

tatsga 02.02.2012 16:52

1 Liiteet
Mullahan meinaa projekti edetä lumivyöryn lailla, kun tuli äsken sovittua kauppaa 16" peltirinkuloista. Pääsee sit keväämmällä laittaa ne levitettäväks, kunhan rahatilanne taas normalisoituu koneremontin jäljiltä... =)

Edit: Pitihän sitä sit hieman nopsaan visualisoida "paintilla"(en tunnusta käyttäneeni photari tollaseen tuhruun... =) tulevaa ulkonäköä. 265/75R16 Fedima F/POWERit(BFG M/T KM2-kuviolla) olis tarkoitus laittaa alle kesäksi. Värinä telattu mattavalkoinen. Karjaraudasta jää pelkkä vinssipeti johon takavinssi siirtyy. Uus maski tähdellä pitäis löytää jostain, kun auton oma grilli on näemmä joskus saanut tehdä tilaa vinssille ja nyt on korjattu harjateräksellä. Jotenkin tuosta tulee vaan mieleen lava-Lantikka, ei voi mitään... =)

tatsga 03.02.2012 11:27

Ei muuten PK-seudulla/lähempänä kuin Merimasku, sattuis olemaan jotain vanteita levittävää pajaa? Vannepajassa ei oo muuta vikaa ku se, että joutuu ajaa 200km/suunta, kun ei kannata matkahuoltoa käyttää vanteiden ees taas lähettelyyn(50-60e/suunta ku noi G:n orggikset painaa tonnin ja risat). Onneks sentäs luvataan tarvittaessa tehdä päivän aikana vanteet valmiiks etukäteen sovittuna, niin ei tarvis kahta reissua sentäs ajaa...

Heikki L 03.02.2012 12:52

Offivaruste.com

Siellä oon ainakin joskus pari vuotta sitten yhet teettäny

tatsga 03.02.2012 13:53

Tulipa viskottu offivarusteeseen päin mailia. Josko vaikka olis sen verta kilpailukykyinen hinta, ettei kannata lähteä polttaa 50e:llä bensaa Merimaskuun ajeluun.

tatsga 03.02.2012 18:50

Tulipa äsken rapsuteltua syyläriä ja palttiarallaa 35% lamelleista on muuttunut kuparipuruksi. Lisäks on ainakin kolme vuotokohtaa syylärissä, joten taitaa olla vuodet täynnä tuolla orggisjäähyllä. Nyt saa antaa vinkkejä, että mistä automallista sais sopivan kennon tilalle. Ajattelin, että josko jonkun n.100e uuden tarvikekennon ostais. Tietty jos jollakulla olis tarjota ehjä G:n kenno samaan hintaluokkaan, niin tietty semmoinen on etusijalla. Ilmanvaihdon ajattelin hoitaa sähköflektillä(lämpökytkin+pakko-ohjaus) ja nyppästä koneesta propellin veke. Alkuperäisen syylärin kokoha on 55cm leveä, 60cm korkea ja n.5cm paksu(mitat ulkomittoja eli korvaavan pitäis olla noita pienempi).

pee 03.02.2012 21:08

124 koppasesta syylari...

tatsga 03.02.2012 22:11

Tarkentava kysymys: 124, mutta mikä malli? Ilmeisesti jonkun ei ilmastoidun ja manuaalin? Onko jonkun mallin syylari jopa tasan samaa kaliberia G:n syylarin kanssa? Motonetistä näyttäis saavan 250D kennoa 120e:llä...

pee 03.02.2012 22:31

mä laitoin tuohon ex harmaaseen 300 Deen syylarin, jonka päädyssä oli pystyssä öljynjäähy - meni tosi pienellä passaamisella paikalleen, tosin nytpä en muista kuinka 617 n vesiletkut lähtee, enkä jaksa marssia tallille kattomaan just... kaivellaanpa kuvaa... hetkinen....

tuos:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60690


Sivu luotu: 22:12 (GMT +2).