![]() |
Cup Suunnistuksesta Pois jäämistä.
Huutakaa Hep Kaikki jotka noin viimeisen 3vuoden aikana jättäytynyt cuppi sarjan ajamisesta jatkuvien sääntö muutosten pois.ja laittakaan syy.
HEP. Suurin syy ettäi puna lapuilla protoissa/modissa saa aja niin monta kyydissä kuin haluaa,jos Leimaa ja maksaa vakuutukset ja dieselvero niin en saa ajaa kuin 2henk miehistöllä kun on leimattu paketti autoksi. Vinssien koukut piti tulla sellaisiksi paskoiksi joita kukaan täys-järkinen ei safarilla käytä. ja Vetopisteet joita autovalmistajat on käyttänyt jo -40luvulta niin ei kelpaa tollasiin kisoihin?vaan pitää olla jotain mätiä u-pultteja hitsattu runkoaisan päähän. saatan käydä ajamassa jonkun kisan tänävuonna EHKÄ jos jaksan. |
itse jäin pois koska alkoi muistuttamaan liikaa uima ja trial kilpailuja alkuperäisestä ideasta ei ole juuri mitään jäljellä
|
Ensinnäkin kiitokset 4x4-maailman toimituksen, miten hyvän lehdykän ovat saaneet aikaan. Ja joita sattui olemaan 2kpl irtomyynnissä Viinijärven S-Marketissa!
Mutta lehteä lueskellessä Byrocratin kirjoitus "Kaarilla vai ilman" nosti vähä karvoja pystyyn. Lainaus:
Onko näissä säännöissä ikinä huomioitu, jos autoa käytetään muutoinkin kuin pelkkään kisakäyttöön tai autossa pitäisi matkustaa useampi, kuin kaksi henkilöä? |
Ja tässä kohtaa on ihan turha vedota mihinkään turvallisuuskohtiin, kun ne on jo koitettu :P
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=33300 Tuossa kohtaa hyppäs hojo kylelleen tuolta kallion päältä "laittomille kaarille" Itse koriin ei tullut kuin pieniä naarmuja, koska ulkopuoliset kaaret otti kaiken vastaan. Kaarethan ei kelpaa trialiin, eikä suunnistukseen, koska pääkaari kulkee A-pilarin mukaisesti yli, jolloin on kuskin ja apparin päällä. eli eivät ole etupuollella! Kaarien alapäät eivät ole korissa, vaan kylkiputkissa. hassusti ne vaan toimii paremmin kuin vaadittavat "päälkaari takatuin" |
Aikaa ei vain löydy kaikkeen.....
Työt haittaa pahasti harrastuksia. Toivottavasti (harrastus) ajat paranee ja työt vähenee.
No sivusta seuranneena onhan niitä sääntöjäkin vatvottu kuin "voita kirnussa". Kuitenkin kaikenlaista kokeilleena voin sanoa että juuri nämä harraste puolen suunnistukisat ovat parasta mitä voidaan järjestää ns. jokamiehen itensä löytämiseksi, voittamiseksi ja muiden harrastajien huomaamiseksi. ps. Älkää tappako hyvää harratusmuotoa liian jäykällä olemuksella. Toivottavasti kaikilla on "rento meinki". |
Aika vakaathan nuo säännöt on olleet suunnistuksen puolella, joten en kyllä isommin valittais tästä aiheesta. Kaarettomalla pääsee ajamaan samoin kuin kaksipaikkaisellakin, joten osallistumista aikaisemmin mainitut muutokset eivät estä. Tietysti edun antaminen muille harmittaa, mutta sellaista se välillä on. Muitakin epäkohtia voidaan keksiä jos niitä lähtee kaivelemaan omasta tai muiden näkökulmista:
-GPS:ien käyttäminen on sallittu vaikka jotkut ei halua käyttää tietokonetta vaan suunnistaa kartalla ja kompassilla -Ovikosketus riittää rastikuvissa - Volvo-kuskeille helpotusta kun ovet kääntyvät eteenpäin -Yli kaksihenkiset tiimit on sallittu - syrjii kaksipaikkaisia autoja -Kuvausketjut ei sallittu - vaarantaa kaksihenkisiä tiimejä kun kuskin pitää nousta ulos autosta kuvaan -Huoltotiimien käyttäminen - Ne kenellä ei ole huoltoa joutuvat huoltamaan autonsa ja tiiminsä itse -Useissa kisoissa rasteja on vedessä vaikka kaikki autot eivät kestä veteen upottamista -Jeepin kaaret ei kelpaa vaarallisille rasteille -Case: Omat renkaat on 5 mm isommat kuin tulkki - tulkin mitan päälle pitäisi lisätä toleranssi kun ei 5 mm ylitys mitään haittaa -Ajorampit sallittu - syrjii niitä ketkä eivät ole ehtineet tekemään paikkoja pitkille rampeille -Muita kuljettajia saa auttaa - kaksi autokuntaa voi ajaa tiiminä ja saada suurta etua siitä Osa ylläolevista on mielestäni ihan oikeasti epäkohtia, mutta valtaosa on kieli poskessa kirjoitettuja. Itse meinaan siis ajaa täyden CUPin ja vieläpä ihan tosissaan - vaikka auto ei ylläolevan listan perusteella olekaan hyvä suunnistukseen. |
välillä vaan ei kiinnosta,
eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä |
Lainaus:
Tuon homman on annettu ymmärtää että tuo Henkilö määrä on orkkiskessa ja stanuissa seurattu asia mutta modi ja protoissa ei niin huomioitava asia. Onhan stanuissa voittanut kahden hengen huoltoauto jossa kolme henkeä eikä se ainakaan tuntunut kiinnostavan ketään. Meirän läjä ainakin oli kisaaikoina henkilöauto ja metsästys käytössä ei kaaret sisällä haitannut mitään. |
Lainaus:
Kysyin tota asiaa joskus cup- komitealta sähköpostitse. Vastauksena oli että rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä koskee kaikkia kilvellisiä autoja luokasta riippumatta. Eli Sulle on annettu ymmärtää toi homma täysin eri tavalla kun mulle... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta toi Peen mainitsema huoltoauton luvaton siirtäminen ajoalueen läheisyyteen kilpailijan ohjastamana on täysin käsittämätön pykälä. Luuleeko joku tosiaan että sillä saavutetaan jotain kilpailuetua jos kilpailussa oleva kaveri siirtää huoltoauton siirtymällä seuraavalle ajoalueelle kilpa-auton takana. Juuri tämä pykälä on aikaansaanut sen että meistä tuli tähdenlento suunnistuskisoissa. Yhdellä autolla kaksi jannua tai kahdella autolla yhteensä 4 jannua, huoltoautoa ei saa ajaa kukaan. Ja niiden innokkaiden huoltoauton kuljettajien saanti koko viikonlopun syövään tapahtumaan ei ole tuntunut ketään kiinnostavan. Mutta ei tämä silti ole este kilpailuun osallistumiselle. Aiomme jatkossakin osallistua harvakseltaan ja toivoa että kilpa-auto kestää ja että emme tarvitsisi minkäänlaista huoltoa keskellä metsää.:p Vähän niinkuin rulettia pelaisi.:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos tuut pohojanmaan kisaan saat kartat laminoituna missä rastit näkyy. Kaikkihan yleensä onnistuu jo etukäteen kyselee ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Täältä yksi ääni lisää siihen huoltoauton siirtojuttuun eli kyllähän se huoltoauton siirto kilpailijoilta onnistuu kilpailun johtajan luvalla ainakin viimevuonna talvieksyssä, muuten olisi jäänyt auto pyörätielle kisan ajaksi... Oli pikkuisen ahdas se kisakeskuksen parkki...
Ei kyllä olisi yhtään paskempi ajatus jos huoltoauton siirto sallittaisiin kisaajan toimesta, laittakaa vaikka tiukat rajat ko. toiminnalle, esim. ennakkoon ilmoittaminen puhelimella kisakeskukseen ennenkuin huoltoauto liikkuu, ja sanktiot niskaan jos säännöistä lipsutaan. Olisi meidänkin teamilla (2 henkilöö) yhtä juhlaa kun saisi olla rekkakuorma varaosia kohtuullisen matkan päässä... Ja saattaisipa ehkä tämä juttu lisätä kisaajienkin määrää, kun ei tartte väkisillä houkutella porukkaa mukaan huoltoon / ajella kusi sukassa ja jännätä auton rikkoontumista... |
Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....
Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi. Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa. Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa. |
Itse lopetin parhaan kisakatsastajan jäätyä pois. :D
|
Lainaus:
juu varmasti näin on - ja väsyneenähän saa ajella jos on kaveri mukana... ? entäpä kännissä ? aivan höpöä, jos tällaista yritetään vakavin naamoin kertoa totuutena, ja "puolustuksena" ko. säännölle, niin menee loppukin uskottavuus eli jos vaikkapa jotain sattuis, ja sääntökomiteaa kuultais, niin selityskö olis "että kyllä me yritettiin sitä oikein säännöillä tukea, ettei vaan ajettais väsyneinä" hohhoh ! viimeks kun tästä oli isompi polemiikki palstalla, niin selitys oli kyllä aivan toinen... |
Me ollaan ainaki kaikki sääntömuutokset otettu vastaan mutisematta, kyllä niihin joku järkiperäinen syy aina löytyy ku oikeen viittii miettiä ,vaikkapa turvallisuuden kannalta. Olen harrastanut useita eri moottoriurheilulajeja joista offroadsuunnistuksen säännöt on minun mielestäni yksinkertaisimmat. Tohon rekisteröityjen autojen henkilömäärään en kuitenkaan keksi muuta selitystä ku tieliikennelaki.
|
Lainaus:
Näin upean vastauksen johdosta voit käydä tarjoamassa itsellesi tuopin olutta lähi baarissa :D:D:D |
juu, turvallisuus ykkösenä on hyvä pointti
väsyneenä ajamista ei kuitenkaan voi perustella, puolustella tai uhreja lohdutella sillä että ei ollut yksin ennemminkin päinvastoin, mä henk.koht. ainakin jos joskus nukahdan rattiin, olisin mieluiten autossa yksin... lähellä on joskus ollutkin, vuodesta -89 oon ajanut työkseni, ja joskus väsyneenäkin, vastoin asetuksia ja lakia eli ei kelpaa selitykseks, ei etenkään silloin, jos teamissa on kolme (3) henkilöä kisa-autossa, eikä saa sitli siirtää huolto-autoa alueelta toiselle ei päijänteen ympäri-ajossakaan ajeta kaks päällä, vaikka kyytiläinen pitäis kuskin kivasti virkeänä keksikääs lisää ja paremmin ontuvia selityksiä... viimeks muistaaksein yks peruste oli se, että huolto-autossa vois kisaajat nukkua siirtymillä !!! täähän lisäis turvallisuutta äsken mainitulla ajattelulla... :rolleyes: |
Huoltoparkilla selvitään isommissakin ralleissa mainiosti
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sääntöjen tulkintamuutos lopetti kisaamisen
Wrangleriin oli tehty eteen kaari, jotta tuli 6-piste kaaret. Tämä hyväksyttiin. Myös origiaalikaarilla Wranglerit hyväksyttiin monta vuotta. Ajoin siis kisoja useamman vuoden. Sitten sääntöjen tulkinta muuttui. Ei kelvannut enää ja myöskään lisävahvistukset eivät kelvaneet.
Tästä syystä ainakin kaksi Wrangleria lopetti kisaamisen. Niille jotka vielä jatkavat Wranglereilla on tosi huono tilanne. Vesijohtoputki on tehty pehmeäksi jotta sitä olisi helppo taivuttaa. Originaalikaarein vaihtaminen vesijohtoputkeen heikentää kaaria ja tekee auton tieliikennekelvottomaksi. Kaikki turvavyöt kiinnittyvät kaariin ja muita vahvoja kiinnityspaikkoja niille ei ole. Mieleen tuli ajatus, ettei Wranglereita kisoihin haluta. |
Lainaus:
Siirtymät lyhimmilläänkin on useita kilometrejä. Joskus meillä oli mukana kokoontaitettava Jopo pyörä, mutta ei käytetty. Sekin olisi varmaan ollut laiton! Kilpailija kun ei saa ajaa muuta kuin kilpa-autoa.:D Juu otetaan autoon polttoainekanisteri, kuivat vaatteet, eväät, työkalut, kevyttä varaosamatskua... Kaksi tai kolme kilpailijaakin sinne pitäisi sulloa, ainakin siirtymien ajaksi. Sitten kun mennään vesirastille, tyhjennät auton kaikesta tuosta romusta ja pakkaat uudelleen kun jatkat matkaa. Kivikkorasteilla pelkäät koko ajan että jos auto lähtee kaatumaan tai vierimään, pysyykö ne kaikki kanisterit ja evätpussit ja työkalut paikoillaan vai lentääkö ne autossa olijoiden niskaan. Ja kun huoltoauton puutteen vuoksi tulee väkisinkin ylimääräistä ajelua kisakeskuksen välillä, aikaa ei tahdo enää jäädä kunnon taukojen pitämiseen. Tai pitäisi tietenkin tauot pitää, mutta kaikella tuolla huoltoauton puuttumisen vuoksi tapahtuneella ylimääräisellä ohjelmalla on jo annettu liikaa tasoitusta muille kilpailijoille. Ja kummasti se kaikki lisätyö myös syö voimia ja väsyttää entisestään! Turvallisuusnäkökohdat tällaisella säännöksellä mielestäni vain entisestään heikkenevät. Myönnetään että rutisijat on ikäviä, mutta sen vuoksi me ei lähdetä enää kisoihin ellei saada porukkaa ajamaan huoltoautoa. Innokkaita vaan tuntuu harvakseltaan löytyvän. |
Ja kun mä oo suunnistus kilpaa ajanut niin lähes poikkeuksetta tie siirtymillä apparit nukuu ensimmäisinä.mieluunmin mä ajan yksin niin en tapa kuin itteni pahimmassa tapauksessa.
joten tolla että apparit pitäis hereillä on aivan paska selitys. |
Onhan noi kaikki sääntömuutokset vituttanu suunnattomasti vaikka niillä hyvää joskus ajatellaankin. Joskus kai joku tiimistä hieman ärähtänytkin katsastusmiehelle kun kesken kauden muutettu vetopiste sääntöjä ja ei alkuperäiset enään kelvannut.
Kaarihomma eniten harmittaa kun ei voi lähtee ajaan vanhalla neljän hengen tiimillä kisaa enneko tekee uudet kaaret tai ainakin vanhoihin muutoksia. Tiimissä toi kisaaminen on ollut tosi mukavaa ja ei tulis mieleenkään lähtee kahteen pekkaan ajelemaan varsinkaan jos ei saa ketjua käyttää kuvaamiseen. No bertalla kai se neljä viel saa ajaa kun on paku jonkinlaisella takapenkillä? Huoltoauto hommeli on hankala kun ei se aina niin helppoa ole siihen miehistöä löytää varsinkaan sellasta joka koko 24h seuraa kuin hai laivaa. Onhan noi kisat menny kyllä niin vaikeiksi ja rastit kauheiksi että välillä hirvittää ajaa kilvellisellä citymaasturilla niitä. Eipä nämä silti ole vaikuttaneet cupista pois jäämiseen vaan joskus on vaan mukava tehdä jotakin muuta ja antaa toisten rypeä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Näinhän se taitaa käytännössä mennä monen muunkin tiimin osalta. Kuitenkin sellaiset ajatukset oli mitä tuossa aiemmin esitin,+ oli siinä muitakin juttuja, kun viimeksi tuota huoltoauto sääntöä on sorvattu... |
Myö ei vissii oikei ymmärretty jutun juonta ku alko väsyttää ajaminen ja tul pimiää ni myö vietii rastikuvat ja haettii kioskilta evästä ja mentiin nuotiolle :-) ja kuitekii tultii 10:ksi ja saatii cup pisteet :-)
|
HEP.
Väsyneenä ajaminen on kielletty. Ja sitä ei voi näillä säännöillä muuttaa mihinkään. Kun kerran järjestetään 24h ja 36h kisoja, niin on aikalailla selvä, että siellä ajetaan väsyneenä. Kumpi sitten on turvallisempaa? Ajaa yksin, vai ajaa kuusi kaveria kyydissä, joista kolme istuu lavalla muovisissa puutarhatuoleissa. Tai joku istuu takaluukussa ilman mitään tuolia ja kukaan ei käytä vöitä. Se että kilpailijoista toinen ajaisi huoltoauton ajoalueen lähistölle, kuluttaisi jonkin verran kyseisten kilpailijoiden aikaa. Säästäisi aikaa sitten kun risalla kilpa-autolla ei tarvitsisi välttämättä lähteä ajamaan kilpailukeskukseen vaan varaosat olisivat jo valmiiksi lähellä. Turvallisuus paranisi tällä menettelyllä huomattvasti. Nykyinen meininkihän on sitä, että risalla kilpa-autolla on ajettava sinne kilpailukeskukseen. Sinne ajetaan kolmella renkaalla. Ohjauksen poikki menneet osat korvataan nippusiteillä, männynoksalla, ja liinalla, ja rätillä. Nyt näillä omatekoisilla virityksillä ajetaan pitkät siirtymät yleisessä liikenteessä ja ukot istuu lavalla ilman mitään vöitä. Ennemmin tai myöhemmin sattuu pahasti. Nykyinen meininki on erittäin turvatonta, eikä se sillä parane, että väsyneen kuskin kyytiin pakotetaan joku istumaan. |
Jos kilpailijat sais ajaa huoltoauton kisan aikana rastialueen laitamille, niin sit vois ottaa kakspaikkaseenkin kilpuriin muutaman ylimääräisen apparin, kun ei oikein viittis ajaa yleisillä teillä 3-5 henkeä lavalla. Eli tähän huoltoautohommaan kaivattais muutosta.
|
Ainoa este viime ja tänävuonna on tolkuton "siirtymä" työntekopaikalta kisapaikalle. Yritän kyllä jollain keinolla ainakin yhden kisan tänäkin vuonna tulla ajamaan. Niin ja kaarista, ei ainakaan vielä ole kaaretonta XJ:täni hylätty katsastuksessa, ne rastit on pyritty hakemaan mitkä on sallittu eikä myöskään minusta ole mukava perse märkänä ajella joten upotukset olen jättänyt toisille. Kivaa on ollut, en ole mukana verenmaku suussa.
|
Huoltojoukot
Ei kisoissa ollut huoltojoukkoja, joten ongelmia ei siinä suhteessa ollut. Kahden hengen tiimillä mentiin. Ketju kuvaamiseen olisi ollut hyvä. Monta kertaa piti kiivetä autosta kuvaan ja takaisin kun roikuttiin narun varassa.
|
Selitys hyvä mutta vastaanottajalla pätkii
Lainaus:
Ja jos ajat yksin ja nukut rattiin niin pahimmassa tapauksessa tapat kaikki vastaantulevassa autossa (pikkubussillinen) ja HYVÄLLÄ tuurilla vain itsesi. |
Lainaus:
Eikö beejiihin mahdu takapenkille ukkoja kun katto on paikoillaan? Lainaus:
Ennenkin on ollut juttua tuosta trailerilla kuljetuksesta kisan aikana, voihan sitä joku itselleen uskotella että "ei ole pakko ajaa kisakeskukseen, voi sitä keskeyttää", mutta näin ei sitkeä suomalainen tee vaan ajaa maaliin väkisin. Säännöissä vois sallia trailerilla siirron kisakeskukseen/korjaamolle, rangaistuksena vaikka -30 pistettä jos hakee siirron jälkeen vielä joltain alueelta rasteja tai jos tulee trailerin kyydissä maaliin -60 pistettä. Ei liian suurta rangaistusta jotta turvallisuutta lisäävää mahdollisuutta käytetään, mutta jokin rangaistus varsinkin maaliin tulemisesta jotta ei käytettäisi mahdollisuutta hyväksi. Ehkä vielä kisäjärjestäjän mahdollisuus ostaa maksullinen nouto 50eur hintaan kilpailualueelta trailerilla (niille joilla ei ole traileria) Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
Tämä huoltoauton siirtohommaa voisi kokeilla vaikka Juuan kisassa kun siellä on se pakollinen lepotauko...
Ja jos anaalinyymiä se rattiin nukkuminen hirvittää enemmän kuin lenkkiavaimesta taiteillut raidetangonpäät niin olisin huolissani enemmän kisan jälkeen tehtävistä ajosuoritteista... Eli lähdetään ajamaan samoilla silmillä heti kisasta kotia ja siinä kun väsymys tulee sen jälkeen kun kisajännitys laukeaa, niin saattaapi joskus kopsahtaa... |
Jotenkin taas tuli sellainen fiilis kun on seurannut näitä suunnistus keskusteluja että taitaa olla parasta keskeyttää toi rangen rakentaminnen suunnistus autoksi ja alkaa ajamaan vain omassa metsässä. Noiden kaarienkin suhteen kun on jo ollut nyt tarpeeksi miettimistä että minkälaiset ne nyt sitten oikeasti pitäs olla. No, joka tapauksessa mun rangea ei sitten ainakaan tule näkymään kilpailuissa vaikka tarkoitus olikin aloittaa ajaminen. Katsomaan tulen kyllä edelleenkin, on se sen verran hieno laji. Sitten kun säännöt on kaikinpuolin selvät ja samat kaikille voi asiaan palata uudelleen.
|
minun mielestä säännöt pitäisi palauttaa samalle tasolle kun ne oli kolme-neljä vuotta sitten, hyvänä esimerkkinä on hirvensalmen kilpailut jotka eivät nykyään cuppiin kuulukkaan mut aina on osanottajia ollut ja kisat on ollu yhet suosituimmista...
Tosiasiahan on et kun kilpailut kehittyy sääntöjä tulee tiukatakkin,mut mut... aikuisten oikeesti suunnistus cupin säännöt tulisi olla käytännöllisiä, eikä siellä tulisi apinoipa minkään muun kilpailu lajin sääntöjä! ralli on rallii, foffi on foffii, triali on trialii ja suunnistus on suunnistusta, eikä edes autosuunnistusta vaan maastossa tapahtuvaa suunnistusta. Tää laji kuolee kuten triali jos sama suunta vielä jatkuu ja kiristyy!!! Sit ihmetellään ku ketään ei kiinnosta ja ajoja ei ole kun porukka ajelee pienissä porukoissa salasafarit.com tyyliin. |
Meillä oli tossa puhetta sellasen huumori suunnistuskisan teosta-pieni alue ja n 50 rastia sillee ettei tarvi mennä isoille teille.Rastit kaikki järestään hankalia otettavia tai erittäin hankalia..Putkihässäkkä autoillakin voisi osallistua.Kilpailuaika pieneksi sillee että tulee oikea sprinttikisa ja rastien pisteet niin että tulee spekulointia mikä on viisas järjestys hakea ...Ei tarvi tietokonetta vaan kartta ja lukutaito sekä ajo-vinssaustaito...Oliskohan tulijoita?Keväällä tehdään ekat koevedot ja kellotukset...Suota vettä mutaa ja hiekkarinteitä....Nyyberö Uokki tässä työkoneella..
|
Lainaus:
Mikis ylipäätään ne rastit ei voi olla tyyliin 1-piste per rasti, se olis paljon selkeämpi ja helpompi zydeemi. |
Lainaus:
Se että niitä eriarvoisia rasteja niin antaa yritystä se pahanrastin hakukin..Toki jos laitetaan sellai sääntö että kaikki on haettava ja rasteja on esim 25 kpl ja nopein on voittaja...Siinä varsinainen sprinttikisa.Ja ennenkaikkea tollanen yks alue missä voi ajaa kilvettömilläkin....Uokki taas... |
Kuinkas pitkiä ne etäisyydet onkaan
Lainaus:
|
Lainaus:
Eläpäs nyt yksien kaarien takia heitä kirveellä kaveria,kumminkin yksi yksinkertaisimmista pykälistä. Pääkaari takatuin,yksinkertaista ja jos haluaa tehdä oikean kehikon,mallit on AKK:n sivuilla LiiteJ. Cupin sivuilla materiaalit hyvin selkeästi,mitkä "riittää"suunnistukseen. |
Kommentoidaan tähän enempää ajattelematta muutamaan juttuun taustoja miksi asioista on päätetty kuten on päätetty. Ampukaa vaan tämä osasyylinen, parhaamme olemme kuitenkin tehneet, että säännöt olisivat kaikille järkevät.
Kaarikysymys: Ei haluttu kirjoittaa mitään erikoissääntöjä tyyliin: "jos on vaaleanpunainen auto, niin kaaria ei tarvita, koska ei ne kuitenkaan uskalla autoa kaataa". Ideana ihan puhtaasti se, että säännöt ovat kaikille samat, eikä lähdetä siihen ikuiseen suohon, jossa aina seuraavassa tapauksessa, vedoten edellisiin, vaaditaan uusia löyhennyksiä. Ensin olisi ollut Wrangelrin kaaret, sitten joku löytää videon jossa kaataa joku auto merkiltään nönnönnöö ja vaaditaan se video todisteena että kyllä kyseinen malli ilman kaaria on turvallinen. Vähän aikaa menee ja ihmetellään miksi bj:ssä vaikka vaaditaan kaaria, kun ei noissa muissa ole ja kuinka sen alkuperäinen katto on ainakin yhtä vahva... Näiden wranglerkuskien on syytä katsoa asiassa myös vähän peiliin. Asia moneen kertaan tehtiin etukäteen selväksi, mikä vaara siinä on kun pakotetaan ottamaan asiaan kantaa virallisemmin. Vaadittiin että sääntöihin kirjoitettaisiin poikkeus aiheesta, vaikka aina ennen herrasmiessopimuksella oli autojen kaaret hyväksytty. Tuli tilanne jossa sääntöjen tekijöillä oli vaihtoehtona loputon muutosvaatimusten suo ja poikkeuksen poikkeukset tai yksinkertaisesti todeta, etteivät kyseisen automallin kaaret täytä olemassa olevia vaatimuksia. Päädyttiin siihen että mennään sen mukaan miten säännöt sanovat, vaikka se ei kohtuullista olisikaan kaikkien mielestä. Ja en nyt tiedä ovatko suunnistuksen kaarisäännöt hirveän vaikeat ja ovatko ne vuodesta 2007 niin hirveästi muuttuneet. Umpiautossa pääkaari takatuin kiinnitettynä koriin niillä sääntöjen mukaisilla lapuilla ja materiaalivahvuuksilla tai suoraan runkoon vastaavan vahvuisella liitoksella. Nämä sitten kiinnitettynä korin alaosaan, eli ettei kaaret lopu vaikka ikkunatason kohdalle. Avoautossa 6-piste turvakehikko samanlaisilla kiinnityksillä. Pääkaari edessä istujien päiden takapuolella, kuten yleensä on kaarissa tapana. Kaikkien autossa olijoiden tulee olla joko korin tai kaarien suojaamat. Muutokset alkuperäisiin kaarisääntöihin valikoivan muistin varaisesti: materiaalivaatimukseksi teräs, sallittu runkoon kiinnittäminen, avonaisissa autoissa kaikkien tulee olla kaarien sisäpuolella, sallittu kaarettomilla osallistuminen (alunperin oli siirtymäaika ainoastaan). Onko tämä nyt sitä hirveää puljaamista viiden vuoden aikana? Huoltoauton kuljettaminen kilpailijoiden toimesta: Tämä nyt ei ole ainoastaan sen takia että autossa olisi joku pitämässä kuskia hereillä. Mutta varmasti joku voi osoittaa, että onnettomuudet on epätodennäköisempiä silloin kun kilpa-autoa ajaa yksin ja huoltoautoa se väsynyt ympäri metsiä juossut mies siinä perässä. Onko tämä turvallisempi vaihtoehto? Ja tämähän tekisin hommahan erittäin helposti hallittavaksi kilpailunjärjestäjän toimesta, kun tehdään vaikka pieni pistokoe jossain tienpenkalla, että tiimi liikkuu yhtenä ryhmänä. "Se tulee tossa ihan perässä.." Odotetaan sitten vaikka n-määrä minuutteja ja ei kuulukaan... "Se on varmaan eksynyt"... Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä, pitäisikö kilpailijaan uskoa vai miten tästä edetään? Ja tätä ajatusleikkiä voidaan jatkaa eteenpäin pahinta vaihtoehtoa hakien. Metsässä vaikka viidenhengen tiimistä ei löydy kuin kolme henkeä. Missä ne kaksi muuta ovat? "Hakemassa varaosia tähän autoon huoltoautolta." Ja huoltoautosta kuuluu kuorsaus, kun "vaihtomiehet" ottavat lepoa. Itse näen kuitenkin suurimman ongelman siinä kun huoltoautoja saisivat kilpailijat ajella kilpa-autojensa perässä, siinä että kilpailuissa on kuitenkin paikkoja joihin ei yleisöäkään ohjata sen takia ettei tilaa ole autojen parkkeeraamiseen. Mitä tekee kilpailija siinä vaiheessa, kun on ajanut 5 kilometriä pientä metsäautotietä, eikä löydykään sille huoltoautolle järkevää parkkipaikkaa, jossa se olisi sivussa. Eikö totta että lopputulos on hyvin helposti kasa tienvarteen, tielle, luvattomiin parkkipaikkoihin "unohdettuja" huoltoautoja. Ai että siinä joku kiittää suuresti kun on se huoltobussi siinä keskellä ajouraa ja kilpailijat ja yleisö kokeilee keksiä miten sen oman (huolto)autonsa sieltä takaa ottaakaan. Hinauspisteet: Olikos niissä vuonna 40 hyväksi havaituissa avonaisissa vetopisteissä kuitenkin silloin kun ne tehtaalta tuli ehkä sellainen pieni klipsi / tappi, joka estää sen vaijerin / narun / koukun tahattoman irtoamisen? Säännöthän eivät vaadi umpinaista hinauspistettä, vaan sellaisen josta ei vahingossa voi hinausköysi irrota ja mikä kestää varmasti. Esimerkiksi koukkuna nostureissa käytettävä "halkeava" koukku, jossa ei ole sitä ärsyttävää klipsiä tai vaikka jossain Patrollissa oleva koukku, josta täytyy "pujottaa" koukku ulos. Idea on se, ettei se köysi vahingossa irtoa. Kilpailuissa on ollut erilaisia tulkintoja aiheesta, mutta tämä on ollut säännön idea ja täksi vuodeksi puhelinpalavereissa on sovittu ettei tulkita sääntöä siten, että se vaatii täysin umpinaisen vetopisteen. Puuhakilvet ja autossa olijoiden määrä: Luokkien orkkis ja stanu idea on se että autot ovat tieliikennekelpoisia ja katsastettuja. Tämä aika tehokkaasti estää liiallista rakentelua Suomessa:) Järjestäjillä ei ole mahdollisuutta / osaamista ruveta tekemään puuhakilvillä oleviin autoihin "muutoskatsastuksia". Eli ettei tule tilanteita "Kyllä mää nää Volvon porttaalit tähän Suzukiin katsastettua saan"... Tämä on ihan samalla tavalla kuin kaarissa. Jos ruvetaan antamaan siimaa, niin missä vaiheessa voi järjestäjät sanoa, ettei tuo auto ole mitenkään katsastettavissa ja näin ollen ei tähän luokkaan kuulu. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. Miksi kilpa-autolla pitää tulla maaliin: Menee kyllä vähintään vaikeaksi jos vielä sinne kilpailijoiden haluamien huoltoautojen perään sinne pikkuteille ne trailerit tuodaan. Milloin on trailerin käyttö sallittua, missä menee raja? Olisiko tämä taas tasapuolista kaikkia kohtaan? Tästä voisi kanssa joku ystävällisesti laatia selvät, valvottavissa olevat ja yksinkertaiset säännöt:) Paperikartat / järjestäjän jakamat kartat: Onko vapaaehtoisia tekemään ne paperikartat ja ostamaan niiden käyttöoikeudet? Kilpailunjärjestäjä ei oikein voi jakaa mitään netistä kopioituja karttoja siitä yksinkertaisesta syystä että ilman rahaa maksaneita lupia se on yksiselitteisen laitonta. Samoin jos digitaalisesti jaettaisiin, niin ei kaikkiin GPS-systeemeihin todellakaan samat kartat käy. Koska yritetään olla tasapuolisia, niin järjestäjältä ei saa kuin koordinaatit. Aina on kuitenkin pyritty auttamaan jos ihmisillä on ongelmia suunnistus softiensa kanssa. Rastien vaikeutuminen: Vuosien saatossa on huippu tiimit ja kalusto yksinkertaisesti tulleet vain niin paljon kovemmiksi, että näillekin pitää saada jotain oikeasti vaativaa. Kyllä jokaisesta kilpailusta myös löytyy paikkoja joissa ei tarvitse uida tai roikkua. Tämän liian vaikeiden rastien ongelman kiertäminen on taas vuorostaan ongelma itsessään. Oikeastaan pari vaihtoehtoa tulee mieleen. Joko rasteja pitää vain tuhottomasti enemmän laittaa ja hommasta tulee enemmän nopeuskilpailu siitä kuka uskaltaa vauhdikkaimmin metsässä kaahata. Toinen vaihtoehto taas olisi vuorostaan kalustoon puuttuminen ja tiukemmin rajaaminen. Ja jotenkin en usko että tämäkään olisi kilpailijoista kovinkaan miellyttävää. Loppulauselma: Tämä nyt oli tällainen avautuminen. Hienoa olisi tietenkin jos voisi tehdä mitä ikinä haluaa, eikä tarvitsisi miettiä yhtään turvallisuutta, lakia, tasapuolisuutta ja jokainen saisi keksiä säännöt tilanteen mukaan. Se mitä toivoisin ihmisiltä olisi hetken miettiminen, että mitä muutokset sitten aiheuttavat. Tuntuu vain olevan ihmisillä se oma napa lähinnä, eikä mietitä asioiden seuraamuksia. Joku kuvaus ketju nyt voisi taas tulla keskustelun alle uudeksi kaudeksi, kunhan joku muistaa ottaa sen esiin tulevan vuoden sääntöjä säädettäessä. Samoin voisi miettiä kaarisäännöissä voitaisiinko puhtaasti akk:n mukaiset kaaret hyväksyä myös, vaikka ne eivät suoraan suunnistuksen materiaalivaatimuksia täytä. (Tässä ongelmana se että suunnistuksen katsastusmiehille, joilla ei ole AKK:n tekniikka taustaa, homma menee taas vaikeammaksi). Miehistön rajoittamista kolmeen voisi miettiä. (Itse en tälle lämpene, kun sääntöjen kantavana lähtökohtana on kuitenkin ollut, että kisaan voi lähteä vaikka vanhemmat ja kolme lasta ajelemaan safaria:) Kuulostaahan se huoltoauto trailerilla odottamassa metsätien varrella helkutin hyvältä idealta, jos itseään ajattelee, mutta entäpä sitten muut ihmiset / tienkäyttäjät? Loivennukset johonkin kaarisääntöön, jes hieno idea, mutta entä muut ja heidän vaatimuksensa tämän jälkeen? Entä jos kilpailunjärjestäjä ottaa vastuun siitä, että sallitaan autoon enemmän porukkaa kuin laki sallii? Tässä hommassa mennään kuitenkin kokoajan laillisuuden rajoilla ja järjestäjät pyrkivät homman hoitamaan siten että pysyttäisiin siellä lain oikealla puolella edes heidän osaltaan. |
Lainaus:
|
[QUOTE=Mylppy;747783]
Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin pitäisihän siihen kuitenkin tehdä vuosikatsastus luokan sääntöjen mukaan. Ja se että autosta tekee huolto-auton on kuitenkin tietoinen ratkaisu kilpailijalta, jolloin ei olekaan enää niitä takapenkkejä käytössä. Jos auto on pelkästään kilpailukäyttöön, niin voihan auton ottaa kilpailuiden väliseksi ajaksi pois tieliikennekäytöstä... Modissa ja protossa voidaan vaikka auto ottaa vuorostaan pois tieliikennekäytöstä kilpailun ajaksi, jonka jälkeen sitten ottaa puuhakilvet. Tällöin ei kilpailunjärjestäjä voi tietää monelleko auto on rekisteröity. Tämäkin asia on näitä joissa järjestäjän pitää vain yrittää mahdollisimman hyvin pysyä tieliikennelain määräämissä puitteissa. QUOTE] Jos auto on katsastettu vuonna -93 2-paikkaiseki paketti autoksi niin miten tää liittyy huolto-auto katsastukseen?? kilpailija tuskin on voinut vaikuttaa asiaan että auto on katsastettu sen aikaisilla säännöksillä suomen tieliikenteeseen vuonna -93? minä kun rupesin tekemään aikoinaan 2-paikkaisesta pakettiauto patrollista suunnistus autoa niin säännöt sallivat takakontissa apukuskin jos oli penkki ja vyöt sanoin tieliikenne laki mitä tahansa(silloin oli kilpailian omalla vastuulla miten Lp siihen suhtautuu)Vaikka oli 2paikkaiseski katsastettu. Katsastus konttorilla sanottiin että auto joka on katsastettu,verot maksettu ja tilapäis liikenne poistossa,ei saa punakilpiä vaan pitää ottaa liikenteeseen ja ajaan normaali leimalla koska siirtokilvet on tarkoitettu autojen siirtelyyn jotka ovat kilvettömiä/katsastus ummessa/tuonti autoja. näin ainakin lahdessa. Eli siis jos haluan ajaan suunnistus kilpaa protoissa 2-paikkaisella autolla 3hengen miehistöllä ,auto joka on katsastettu niin pitää käydä poistamassa kilvistä joka kisaa varten ja ottaa siirtolaput ja taas kilvittää uudestaa kisan jälkeen?? tuskin vuoden aikana saa kauhean montaa uudelleen kilvitystä samalle autolle enenkuin joku trafista puuttuu asiaan? Sitten uusi kysymys=voiko ajaa kisaa jonkun muun auton papereille koska kisä säännöt ei edellytä että punalapuilla auton tulee olla sitä mitä papereissa lukee? koska osa kilpureista on kasattu niin että tuskin papereihin täsmäävää ei ole muuta jäljellä kuin muisto. eli otan kilvet irti autostani ja haen toisen auton papereilla siirto laput ja laput kiinnit, tulen ajamaan kilpaa niin monta kyydissä kuin penkkejä ja voitä on konttiin saatu tungettua?Eikö tämä olekin sallittua? |
just
[QUOTE=tapsa4x4;747804]
Lainaus:
(mutta eihän näin saa tehdä eli älä kerro kenellekkään) |
Lainaus:
- Kilpailijat voivat halutessaan päättää kilpailun millä tahansa rastialueella ilmoittamalla tästä kilpailunjohtajalle tai kilpailun apujohtajalle. Tämän jälkeen kilpailua ei saa enää jatkaa ja autoa saa siirtää vain kilpailunjohtajan tai kilpailun apujohtajan ohjeiden mukaan. Kilpailun päättämisestä rastialueella seuraa järjestän etukäteen määräämä pistemenetys. Kilpailuajan viimeisellä tunnilla pistemenetys on kaksinkertainen. - Kilpailijat voivat pyytää kilpailun järjestäjiltä luvan siirtää huoltoauton rastialueen lähelle, mikäli auto on vaurioitunut. (Tämähän on jo UKK:ssa, mutta oikeen sääntöihin) - Kilpailun järjestäjä voi rankaista kilpailijoita mikäli liikenneturvallisuutta on merkittävästi vaarannettu epäkuntoisella autolla. (Vaurioitunut ohjaus/jarrut/pyöräntuenta) Minun mielestäni kilpailun päättäminen mihin tahansa alueelle vain lisäisi turvallisuutta ja huonon tuurin sattuessa ei välttämättä tulisi niin paha mieli kun saisi kilpailutuloksen. :) |
Lainaus:
Sinulle rekisteröimätön olin tarkoittanut vain sen ensimmäisen rivin joka alkoi hymiöillä. Seuraavat rivit sitten jo liittyivätkin topic keskusteluun eikä rallin siirtymien pituuksiin. Ikävä että olit päättänyt irroittaa yhden lauseen asiayhteydestä ja tekemällä noin sait todellakin näyttämään siltä kuin olisin vähätellyt rallien siirtymien pituuksia. Rallia voidaan varmaan monella tapaa verrata suunnistus offroadiin, mutta mielestäni eroja on silti senverran että en lähtisi sen lajin sääntöjä tänne ehdottelemaan. Kuten joku jo aikaisemmin sanoi: ei tehdä tästä rallia, foffia eikä triallia vaan tehdään tästä suunnistusoffia. Mutta kiitos huomautuksesta, yritän jatkossa jäsennellä tekstini niin etteivät ne olisi noin tulkinnanvaraisia ja harhaanjohtavia.:) |
Enpä jaksanut kaikkea lukea, mutta mitähän kyläläiset siis kisa alueella tykkää jos siellä on joka tiimin huoltoautot tien varrella ja tiet on tukossa? Kun ei siellä teiden varsissa yleensä kauheita tiloja ole.
Tuo kuvaus ketju tai joku vastaava olisi kyllä mun mielestä hieno systeemi. No cupissa ei vielä ole oltu eikä varmaan tällekkään kaudelle mutta vielä olis tarkoitus tullakkin. |
Lainaus:
Ei ole kenenkään etu että aalkaa noita runkonumeroita kikkailemaan... vähä aikaa on helppoa ja hauskaa, mutta kyllä siittä ajallaan kiinni jää ja taas tiukkenee säännöt..... cupissa tai trafissa.... Puuhakilvet saa liikennekäytöstä poistettuun ajoneuvoon. jos pitää liikennevakuutuksen voimassa niin ei tarvi edes sitä kallista siirtovakuutusta.. |
Lainaus:
|
[QUOTE=Rekisteröimätön;747813]
Lainaus:
Ja se on varma et tuollaisen tapauksen jälkeen ei tarvi kenenkään hakea punalappuja kisoihin ja kisajärjestäjät/sääntöjen laatijat varmaankin vetävät omat johtopäätöksensä. |
Lainaus:
Siinä olet erittäin oikeassa, että halvemmalla ja helpommalla pääsee kun ei osallistu mihinkään kisailu touhuihin. Onneksi on vaihtoehto tuolle sinunkin tilanteelle... Kaikilla ei ole sitä 2-3 eri vaihtoehtoa kisoihin osallistua... (vaitoehdot: muutoskatsastus 7 h henkilöauto, puuhakilvet tai nykyinen 2h paku) Mutta ota huomioon, maksaa se jonkun euron safarointikin... |
Lainaus:
|
Mitäs te ihmiset tarkotatte sillä kuvausketjulla?
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...ght=muoviketju http://www.witre.fi/muovikettinki-25...ki_25230M.html |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62786 |
Lainaus:
|
Mun mielestä näihin henkilölukuongelmiin helpoin ratkaisu olisi rajata autokunnan henkilöluku kahteen. Sit ne ylimääräiset henkilöt vois olla huollossa ja ajaa sitä huoltoautoa sinne rastialueiden laitamille, niin ratkeis sekin huoltoauton siirtelyhomma.
|
Miksi lopetin
Lainaus:
Tässä topiikissa pyydettiin kertomaan miksi lopetti kisaamisen. Sen kerroin. Yksi asia unohtui lopettamisen syistä. Ylimielinen suhtautumien kilpailijoihin. Vastausten taso on juuri tätä. "jos on vaaleanpunainen auto, niin kaaria ei tarvita, koska ei ne kuitenkaan uskalla autoa kaataa" Kilpailut tarvitsevat kilpailijoita ja kilpailijat kilpailuja. |
Täsä ois vähän mun mietelmiä nykyisien sääntöjen muokkaamisesta:
- stanut ja originaalit ei mene vaarallisille rasteille vaikka autossa olisi turvakaaret. Jos autossa on turvakaaret, ne ovat tässä tapauksessa "auton suojaksi", ei ihmisen. - Kilpailijoiden lukumäärä rekisteriotteen mukaan, modi- ja protoluokissa penkkien mukaan - jos modiluokassa käytetään punalappuja, tulee auton ja rekisteriotteen välillä olla muutakin kuin muisto - Huolto-autoja ei tarvi kuskata joka rastipaikalle. Jos kilpa-auto hyytyy rastipaikalle, pyydetään kilpailun johdolta lupa ajaa huoltoautoa (tämä vain siis siinä tapauksessa jos tiimissä ei ole huoltoporukkaa) Orkkisluokka on aivan liian rakennettu tällä hetkellä, eikös tuo luokan nimikin kerro mistä pitäis olla kyse. Ja voishan tuolla kisassa pitää järjen matkassa, ei tartte joka paikaan ajaa urku auki niin että kamppeet hajoo. Ja jos väsyttää ni menee nukkumaan, ei se maailma siihen kaadu. |
Lainaus:
Lainaus:
Toki voidaan tässäkin yhteydessä spekuleerata jeeppien suvereenista ylivoimaisuudesta ja sen aiheuttamasta kademielestä jopa kisajärjestäjien keskuudessa. - p |
Tällaista väitettä en ole kuullut viimeisen Warn Trophyn jälkeen, ja silloin asia tuli vahvistettua aika monelta taholta. Nyt ei.
- p[/QUOTE] Siis viimeisen MERRASMÄEN Warn Trophyn jälkeen. Se mitä ennen keskeytystä ehdin ajaa Jämsän kisaa niin oli kyllä ihan hieno kisa. Eikö? |
Näinköhän oli 6-pisteen kaaret
Lainaus:
Ja totta kisat tarvitsevat kilpailijoita, mutta ne tarvitsevat myös kunnon säännöt jotta kilpailuista tulisi kaikille tasapuoliset!!! |
Tuo ylimielinen suhtautuminen kilpailijoihin meinas lopettaa suunnistuksen ajon meidän porukalta jo ensimmäisen kisan alussa, kaks vuotta sitten. Liekkö johtunu nuoresta iästä ( itse 19v ja veljet 14v ja 17v ) vai mistä, mutta jos uutta porukkaa on kisoihin tulossa ja kisamaksut yms on maksettu niin silloin sitä toivoisi edes asiallista käytöstä kilpailijoita kohtaan, eikä joutavaa kuittailua tai muuta väheksyntää. Huumoria ymmäretään, mutta jos alkaa jo katsastuksessa miettimään poislähtöä, niin jotain on kyllä väärin.
Ja toinen asia koskee näitä tiimejä joilla on "valtaa" ajaa huoltoautonsa minne haluaa. Yhdessä kisassa meidän huoltoauto kääntyi vahingossa ajoalueelle jonka ensimmäinen rasti oli aivan kiinni isomman tien varressa. Heti tuli ratavalvoja uhkaamaan hylyllä ja alkoi mölyämään. No vähän edempänä seisoi erään toisen tiimin huoltoauto ja kysyttiin, että mitäs se tuo tuolla sitten tekee. No mies vastasi: "se nyt vaan on siinä !" Kisaillaan kuitenkin, vaikkakin sillointällöin. Ja tämä tuntuma on vain muutaman kisan perusteella. Tästäkin huolimatta ISO Kiitos kisoja järjestäville ! |
vuosia tätä suunnistuksen ja eri kisamuotojen sääntökeskustelua kun on seurannut, aina joku valittaa jostakin, sit muutetaan sääntöjä ja sit taas valitetaan....kuka osaa tehdä sellaiset säännöt että ne tyydyttää kaikkia ja jokainen voi ne hyväksyä?? ei kukaan jos ei niitä itse hyväksy, ne jotka hyväksyvät säännöt niin heille kisaaminen ei tunnu olevan minkäänlainen ongelma!
kyllä kisaajienkin kannattaisi välillä katsoa peiliin, kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa asioissa koitetaan kiertää sääntöjä menestymisen ja voittamisen himossa. niinkuin joku esitti että jos tulis jotakin huoltokieltoja niin metsässä alkais kasvaa hitsauskoneita ja muita huoltovälineitä ja varaosia, siirrellään rasteja itselle helpommiksi ja toisille vaikeimmiksi, käytetään "katsojia" apuna rastien löytämisessä ja ottamisessa jne. ja mitä kaikkea luovalla mielikuvituksella kykeneekään keksimään, kaikenlaisia teleskooppiluukkuja ym. ym. lista on loputon. siksi pitää olla säännöt ja niitä noudattaa, jos nytkin mennään harmaalla vyöhykkeellä esim. tieliikennelaillisuuden kanssa niin miten sitten jos ei sääntöjä ollenkaan? tuleeko voittamisesta ja menestymisestä niin hyvät kiksit että ne kannattaa koittaa saavuttaa vaikka vilpillisin keinoin? jos näin on, niin sitten kannatta pyrkiä kiireesti hoitoon kallosetän tai tätin luo ja selvittää syy tällaiseen luonnehäiriöön, jossakin vaiheessa tällainen piirre hoitamattomana voi vaikeuttaa omaa ja etenkin muiden oikeata ( ei harrastusta ) elämää vakavasti!! itse olen yhden leikkimielisen 8h suunnistuskisan leikkimielisesti ajanut, ja kaksi kaverien järjestämää erittäin leikkimielistä 205-rengas sahasuunnistusta. kahdessa viimeisessä ei ollut oikeastaan edes sääntöjä eikä niin renkaistakaan väliä, pääasia että tuli mukaan yhteiseen hauskanpitoon hienon harrastuksen tiimoilta....ja kaikilla oli mukavaa eikä kiire mihinkään!! |
Mun kumijalkaiset omistukset on tällä hetkellä Kottikärry ja rullaluistimet...
Ihan varmasti jään pois tämän vuoden kottikärrysuunnistuskilpailuista ja puhtaasti siitä syystä että kottikärryluokassa on liian koreat kaarivaatimukset... tosin rulliksilla voisin osallistua kun unpiluun paksuudesta ei vielä ole säädöstä..... :D:D:D |
Lainaus:
|
Itse tuli osallistuttua kahdeksaan suunnistuskisaan, ensimmäinen -04 merrasmäessä.
Pikkuhiljaa kisat alkoivat muuttumaan "oikeaksi autourheiluksi": Säännöt monimutkaistuivat ja esiintyi tahallista vilppiäkin. Original luokan autotkin rupesivat olemaan täysin rakennettuja kilpureita. Liki vakioautolla osallistuvasta alkoi tuntua siltä ettei vaan enään oikein sovi joukkoon, joskus jopa kisajärjestäjien taholta tuli ylenkatsetta. Hauskimmat kisamuistot ovat jääneet Merrasmäen Warneista, vaikka varsinaisina autokilpailuina eivät niin onnistuneita olleetkaan Hessu |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67692 |
:mad: Paska ja tyhjänpäivänen topicci:mad:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voi pojat että tätäkin keskustelua on viihteellistä seurata sivusta :)
Samalla tavalla "kiukuttiin" trialin säännöistä muutama vuosi sitten ja uusi Offroad Suunnistus Cup oli kaiken pelastaja. Nyt täällä tapellaan vuorostaan suunnistuksen säännöistä. Onneksi on uusi Offroad Crossi mikä on vapaa kaiken maailman tiukkapipoisista säännöistä.Eipä tarvita kovin suuria ennustajan lahjoja kun samat keskustelut käydään parin vuoden sisään Offi Crossin tiimoilta :D Kumma kun aina tuntuu olevan samat nimet kritisoimassa sääntöjä lajista riippumatta?Löytyyköhän heille ikinä sopivaa lajia,vai onko valittaminen vaan joku perusominaisuus ihmisen luonteessa??? |
Lainaus:
|
Lainaus:
ja ei se kusi siellä päässä vielä mitään haittaa, mutta se kiinteämpi aines :D |
Lainaus:
|
Minä olen lopettanut, ainakin toistaiseksi, siitä syystä ettei vaan kiinnosta. Jos alkaa kiinnostaa, osallistun, oli säännöt millaiset hyvänsä.
|
Tässähän on nyt niin ettei kaikki halua noudattaa mittän sääntöja ja toiset valittaa sitä että lopetin ajamisen uusien sääntöjen vuoksi ja paskat sanon minä turhaa valittamista, säännöt on pakko tehdä jotta laji pysyisi jollainlailla turvallisena ja kyllähän edelleen voi osallistua kisoihin omalla vanhalla kikottimella, mikä tässä oikein mättää.
Tottakai tuntuu pahalta ku ei saa hakea sellaista rastia kaarettomalla pelillä verrattuna kaarellisiin, no jos tuntuu siltä että auton kaaduttua katto onkin istuintasolla, niin kenen vika se sitten on. Eiku ihan oikeesti, johonkin on aina pakko vetää se raja, kun laji saa huomioarvon yleisessä mediassa. Eiku joka autokunta ajamaan seuraaviin kisoihin, olipa se sitten minkälainen tahansa. |
Ai niin Diesel pelien poisjättäminen kaikista kisoista pois,
Diesel polttoaine on syöpää aiheuttavaa ja luonnossa erittäin vaikeasti poistettava ympäristömyrkky. MOT tämäkin tieto löytyy Diesel polttoaineen turvallisuusmääräyksistä. Hah hah haa.............................? |
yhhyhhyy...
isoja miehiä.. munat ja kaikki.. itkee ku esikoululais tytöt.:D eikun hei oikeesti hauska seurata tätä juttua.. euro sille et kohta jollaki cuppi hepulla on kannikoitte välis soraa ja lopetetaa sit koko homma ku miulla on nyt paha mieli... ja sit valitetaa et ei oo kisoja:D ja sit käyää valittaa ku offi krossis jollaki on v8 ja se pesee kaikki satanolla ja se pitäs kieltää. .... fellow 4wheelers.. you are so GAY
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Sori Mikko, mut on pakko kompata. En ole lopettanut ja kyllä kiinnostaa. Osallistun, oli säännöt millaiset hyvänsä, aina saa jokun auton muokattua johonkin luokkaan sopivaksi. Nyt ongelmana oma terveys (selkä) joka aiheuttaa suuria tuskia jotka saattavat aiheuttaa poisjäänniin jostain kisasta. Jussi |
Uskoisin itsekkin että suurin osa tälläkin palstalla osallistuu kisoihin ihan vaan harrastuksen vuoksi ja että on kiva tavata alan harrastajia ympäri Suomen maata.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Valitettavasti niin se menee, että mitä enemmän sääntöjä niin sen vähemmän HARRASTAJIA. Turvallisuusperusteiset pykälät ymmärtää täysin, vaikka perustelu välillä ontuisikin. Kaikkea ei itse osaa ottaa huomioon, niin hyvä että sen on joku muu tehnyt. Kaikki muu menee kategoriaan, että kuka sen keksi ekana, että täst murreyst saadaan paras peli tähän luokkaan kun kierretään nää ja nää pykälät, ja kun juntataan laavalamppu apparin rektumiin niin saadaan sitä ja tätä etua... Toimii niin kauan kun säännöt sen taas kieltää. Onnelliset on ne offarit ja muut fossiilisten polttoaineiden tuhoajat, jotka ovat veren maku suussa saaneet kisaamalla tienattua mainetta ja kunniaa sekä miljuunia, pykälistä tappelemalla oman ajosuorituksensa rinnalla, verrattuna niihin ketkä lähtee ajamaan pohjimmaisena syynä pitää hauskaa! Jos joku keksii sellaiset kattavat säännöt, mitkä ovat tasapuoliset kaikille eikä ketään kivistä, eikä vaaranna yhtään kisatapahtuman osapuolista, niin sille tarjoan heti hyväpalkkaisen vakituisen työn! Ei ole haisuakaan mitä tehtäs tai millä kyhnyä hankittas, mut varmast onnistus sekin, niin ekat viikot maksas vaik persittä vasten omasta pussista... |
Kyllähän minäkin olen ollut pois pari vuotta kilpailuista kilpailijana. Auto on ollut enempi tai vähempi huonokuntoinen kilpailukäyttön. Nyt, kun taas on auto, jolla voi ajella, niin tottakai osallistun kaikkeen kilpailutoimintan johon vaan muut rahkeet riittää... eli perhe antaa myöten.... Tarkoitus olisis tällä kaudella ajaa suunistus cup läpi ja voittaa proto luokan mestaruus.:p:p:p No oli pakko laittaaa vähän ehdolle....:D:D
|
Lainaus:
24 tuntinen kisa, pakollisella kahden tunnin tauolla. Luokat määräytyisivät ainoastaan rengaskoolla. |
Onhan se niin väärin jos ne säännöt rajoittaa...
Lainaus:
|
Lainaus:
|
mites nuo venäläisten suunnistus cup säännöt? millaset ne on? rengas koko vissii pienempi? eiks hei kopioida niitte kisa säännöt suomeen?.... :confused: MIKS EI?:p
|
Sivu luotu: 09:51 (GMT +2). |