![]() |
jeep cherokee xj käyttökunnostusta
Tuli pitkällisen etsinnän jälkeen ostettua tuollainen Cherokee ensimmäiseksi nelivetopeliksi taloon, kaksiovinen malli. Vuosimallia -93, ilmeisesti sillä uudemmalla ruiskusysteemillä oleva 4.0 kutonen, 240tkm ajettu.
Autoa hieman korotettu ja renkaina 31" all-terrainit. Autossa nahkasisusta sähköjakkaroilla, kuskin penkin istuinosa notkahtanut oveenpäin, pitänee purkaa tuo ja katsoa josko sen saisi liimailtua kasaan. Vakionopeudensäädin ja ilmastointi löytyy, toimivuudesta ei vielä tietoa. Todella pirteästi tuntuu liikkuvan maasturiksi. Auton kattopaneelissa, jossa ulkolämpömittari ja kompassi on myös keskellä joku pieni tumma puolipallo, näyttää ihan joltain hämäräkytkimeltä. Olisiko tämä voinut olla kauko-ohjattavan keskuslukituksen vastaanotin tjn? Auton mukana seurasi laatikollinen osia, jotka huomasin vasta kun auto oli kotona, paketissa oleva laturi, ristikkonivel, termaria ym, made in usa teksteillä varustettuna, ja tonkka laatikkoöljyä. Tunnustaako joku palstalainen vanhaksi autokseen? Edessä muistaakseni maskissa kiinni semmonen pyöreä autonmerkin näköinen lätkä, jossa luki "Iraq automobile association" ja jotain arabiankielistä tekstiä, liekö tuotu irakista, kun tuontiauto on. Muutamia kysymyksiä tuli autosta kun vikoja ja omituisuuksia etsiskeli. Autossa melko järeä rautainen "karjapuskuri" edessä, jossa lenkkejä ja teksti lift here. Sama myös takana. Takana lukee Jeep tekstin vieressä muistaakseni soikea kyltti "Superlift", onko tämä joku jeepin oma varustepaketti? Ja vikoja, auto nostaa lämpöjä paikallaan ja hitaassa vauhdissa, ajossa lämmöt pysyvät hieman alle mittarin puolessa välissä, termarivika? Vai lieneekö sähköflektin anturi sanonut itsensä irti? Mites jeepin bensamittari toimii? Tässä vehkeessä se näyttää kokoajan täyttä, vaikka sitä se ei ole, anturivikaa? Auto vaikuttaa mukavalta peliltä, etenee hienosti huonommillakin teillä. Pitänee uploadata tänne kuva jossain vaiheessa, josko pääsisi sisälle tämän palstan toimintaan myös jotenkin :) |
Ei ole Jeepin varustepaketti, ei sellaista ole ollut missä olisi järeitä puskureita tms. Jonkun itse tekemiä tai sitten tehdastekoisia.
Lämpöongelmat voi olla termarivika, mutta epäilisin vahviten viskoflektin kulunutta viskoa jos kerran lämmöt nousee paikallaan ollessa/ hitaassa ajossa. Kohtalaisen yleinen vika näissä. Sähköflekti pomppaa päälle vasta varsin myöhään, harvemmin edes hitaammassa ajossa Suomen lämpötiloissa menee päälle jos on jäähdytyssysteemi muuten hyvässä kunnosa. Jos autossa on ilmastointi niin silloin on sähköflekti päällä kun kompura käynnistyy. Jeepin bensamittari toimii yleensä huonosti ja epäluotettavasti :D |
Lainaus:
Pitänee tutkia tuota viskoja, ja vaihtaa myös termari kun auton mukana sellainen tulikin. Ovatko nämä 2-oviset cherot jotenkin harvinaisia, kun ei tunnu suomesta ainakaan löytyvän hirveästi kirjoituksia tästä korimallista? |
http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/3754109
tuohan se luultavasti on, on se vaan näpeen näkönen toi 2 ovinen versio, http://www.superlift.com/suspension/jeep/84-XJ.asp superliftiä on varmaan sen verran että se korotussarja on sen valmistama, puskurit joku luultavasti ite tehny ja silleen... puolipallo katossa on sen kaukoohjaimen "silmä" kylläähn noita 2 ovisia aika harvoin näkee, muutamia ehkä suomessa mutta periaattteenahan se ei eroa 4 ovisesta paljo muutne kun juuri ovien määrältä ja takasivulaseiltaan. 454ss taisi olla semmonen visko kaupan... |
nii joo, ei mun bensamittari ainakaan kovin epäluotettava ole, aina se alaspäin on menossa :) mutta maavikahan siellä sitte selvästi on jos täyttä näyttää. anturi 0 ohmia tyhjällä tankilla, 90 täydellä, jos ei saa maita niin täyttähän se sitte näyttää
|
Lainaus:
Jep, näin veikkasinkin. Kauko-ohjain jäänyt joltain joskus jonnekin. juuri tuo ilmoituksen auto kyseessä. Juur itsekin löysin googlella tuon superlift.com sivuston, ilmeisesti sieltä korotussarja tullut, on kyllä jämäkkä ja tasapainoinen, ei liene kovin vanha sarja ainakaan, iskarit ainakin vielä hyvässä kiillossa ja maaleissaan. Puskurit on hienosti tehty, jos joku itse tehnyt, propsit hänelle, aivan tehdastekoisen näköiset :) Eikö viskokytkimen flektissä kuuluisi toimia sillä tavalla, että kylmällä moottorilla flekti ei pyöri, ja moottorin lämmetessä viskokytkimen mössöt reagoi lämpöön ja pistää potkurin pyörimään? Täytyy tutkiskella tänään.. |
..juu tai sitten on anturi jumissa, ei olis harvinaista sekään.
2-ovisia on tehty vaikka kuinka ja paljon, mut eivät koskaan olleet virallisessa Suomen tuontiohjelmassa. Mulla on kans pari ylimääräistä viskoa siipineen päivineen, omaan mettävehkeeseen tuli laitettua sähköt tilalle ni pysyy konehuone siistinä ja syylari ehjänä.. Kyllä se visko aina pyörii, mutta tietysti jäähdyttää enemmän silloin kun tarvetta on. |
Lainaus:
Voihan ne puskurit tehdastekoisetkin olla, tekijöitä on maailma pullollaan, xj kuiteski kuuluu siihen ryhmään autoja mihin on saatavilla melkosen laaja määrä erilaisia aftermarket juttuja ja niiden valmistajia on satoja... Tokihan se ropelli vähän mukana pyörii kylmänäkin, mutta lämmetessään sitten lähemmäs samaa vauhtia koneen kanssa, ja tosiaan sähkönen lähtee aina ilmastoinnin kytkiessä pyörimään http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=che...=p3286.c0.m282 |
Toivottavasti ootte sitten käytettyjä (jos käytetyistä kyse) viskoja säilyttänyt oikein, ne pitää varastoitaessa säilyttää samassa asennossa kuin ne on autossa kiinniollessa (eli pystyasennossa, ei makuullaan), muuten ne kuolee!! Kannattaa lukea asennus- ja käyttöohjeet, sieltä se selviää!!
|
Pitikin muuten vielä noista nelivetovaihtoehdoista kysyä.
Eli kepissä on 2wd-4wd full time-4wd part time-4wd low ja joku vaihtoehto oli vielä, 4wd high, tuosta en varma. Eli 2wd takaveto, 4wd full ilmeisesti se, jollai voi ajella normaalisti? 4wd part time? Low on ilmeisesti se vain liukkaan pinnan, jumiutuneen auton ajamiseen? Mistä kyseisen auton bensamittarin anturiin pääsee käsiksi? Onko penkkien alla huoltoluukkuja tjn? |
4p part time (eli 4hi) ja 4lo on kiinteitä nelivetoja, eli ei siis pitävällä kuivalla pinnalla ajamiseen. Hajotat jakoaskin tai perät sillä jos ajaa kuivalla (tai märälläkin) asvaltilla.
Metsässä voi kyllä huoletta käyttää missä tahansa kiinteitä nelivetoja (4hi että 4lo), aina siellä pyörät sen verran luistaa. |
Tankki on takapuskurin edessä, taka-akselin takana, ei ole penkkien alla, ja ei ole mitään huoltoluukkua, kun se anturi on siellä tankin etureunassa ylhäällä, katso tankkia, esim: http://www.jamant.fi/tankki-cro83502633-p-706.html , tuosta kuvasta sen näkee, missä anturi on!!
|
Jep, ja varsinkin jos ei ole nosturilla auto niin aika inhottava irrottaa se pumppu-anturipaketti jos on tankki auton alla kiinni. Kerran sitä koitin itse, en koita toiste :D
|
Lainaus:
Ensin pitää vaan saada toi lämpöongelma kuntoon. Täytyy ekana tutkia sitä viskoa, että miten se käyttäytyy ja vaihtaa se termari varmaankin. |
Helkutti kun en nyt muista noita johtoja tarkkaan.. olisko ollu niin että tankkiin menee kolme johtoa, maa, pumpun virta ja anturi? Tosin noikin voi ho- koneisissa olla eri lailla kuin renixeissä..
Edit: niin ja se maadoitus tuli johonkin hieman outoon paikkaan muistaakseni.. takapenkin alla tjsp.? En nyt lyö kyllä päätäni pantiksi, on jo sen verran aikaa kun omastani niitä purin pois. |
Muistaakseni maadoitus on yhteinen pumpulle, jos pumppu toimii, anturikin saa maadoitusta!!
|
Lainaus:
Täytyypä sitten irrottaa koko anturi ja tarkastella. Mutta ensin tärkeämmät pois alta. Onko tuohon viskon testaamiseen jotain varmaa konstia, jotta saisi sen testattua lämpenemisentakia? |
Lainaus:
|
Onhan sulla muuten se ilmanohjuritötterö paikoillaa/ehjä syylärissä ohjaamassa sitä viskoflektin imua? Epäilen että varsinkin paikallaan käydessä voipi olla aika minimaalinen ilman virtaus syylärin läpi jos tuo muovilärpäke ei ole paikoillaan tai siitä puuttuu paloja vaikka itse visko toimisikin.
Mulla tuo PA-mittari taas toimii niin, että se nousee maksimissaa puoleen väliin täydellä tankilla ja kun taas laskee merkkivalolle asti niin silloin on vielä noin puolitankillista menovettä jäljellä. En ole jaksannut asialle toistaiseksi mitään tehdä kun maantieajossa saa trippimittarin mukaan aika hyvin arvoitua bensan määrän kun aina tankkaa täyteen ja 400 km kohdilla alkaa suunnittelemaan tankilla käyntiä. Metsässä ajelujen jälkeen onkin sitten vaikeampi arvoida jos toi "puolen välin" merkkivalo paloi jo lähdettäessä. Mut hyvin on näinkin pärjännyt eikä olla vielä tiellekkään jääty. Jos meinaat sen anturin tsekata irrottamalla koko tankin niin kantsii sitten varmaan samalla tarkistella, puhdistella ja maalata tankin pohja kun se vakio muovinen "pohjapanssari" kerää hyvin kaikkea epämääräistä p*skaa tankin ja muovin väliin muhimaan. Ja vieläkin paremmin jos tankki on saanut hieman osumaakin joskus (kuten mulla :(). |
Lähdin korjaamaan lämpöongelmaa vaihtamalla kuulerinesteet autoon, aika paskaista tavaraahan sieltä tuli.
Visko tuntuisi ehkä sittenkin toimivan oikein, myös termari vaihdetaan samalla. Onko tämmöisessä jeepissä jotain erikoisuuksia ilmauksen kanssa, vai kaadanko vain nestettä auton käydessä nenä ylhäällä ja pumppailen vesiletkuja? |
Lainaus:
|
Lämpöongelma korjaantuipi uusien nesteiden vaihdolla ja jäähdytysjärjestelmän rankalla huuhtelulla.
Sitten ruosteiden kimppuun, löytyihän sieltä pohjasta pari reikääkin, jakkarat ovat irti ja vielä keskikonsoli pois niin saa lattiamatonkin pois. Keskikonsoli ilmeisesti ristiruuveilla vain kiinni muutamasta kohtaa? Lähteekö shifteri pyörittämällä irti? |
Automaatti? Helpoin tapa on laittaa vipu ykköselle, istut takapenkille, painat lukitusnappia pohjassa ja reipas nykäisy suoraan kepin suuntaisesti niin irtoaa. Varo ettei osu omaan naamaan :D
..manuaalista sitten en tiedä.. |
Lainaus:
|
Ei tarvi manuaalista edes nuppia irrottaa. Poista sieltä maton alta se "trasseli" (kerää kosteutta) ja laita tilalle jotain muuta äänieristettä (jos tarvii).
|
Nyt vasta luin topicin ja tunnustettakoon että oli meikäläisellä puolisen vuotta. Vuos sitte näihi aikoihin hain Joensuusta. Ite siihe tuli vaihdettua aineki syyläri, laturi, paisari ja jotain muutakin saatto olla. Ihan hauska peli :)
|
Lainaus:
|
tottahan toki läpimärkä lattiamatto ruostuttanut lattian laajalta alalta pintaruosteeseen, hienoa! Hyvään aikaan purin, ei ole kuin yksi pieni reikä. Hion tuon puhtaaksi ja maalit päälle, eipähän ruostu heti läpi sitten.
Mitä lienee tuo lattiamatossa muovitaskuissa oleva valkoinen mönjä? Jotain äänieristettä vissiin? |
Lainaus:
http://i188.photobucket.com/albums/z...P/P7210477.jpg Tuollaisella Vibroplastilla on auto vuorattu ja ainakin nuo vaippapalat voi jättää pois. http://i188.photobucket.com/albums/z...EP/sislt_1.jpg Ja puhdasta maalipintaa jätetty sinne äänieristeiden alle. Teollisuusepoksit alla ja mustaa maalia päällä. |
Purkaa näköjään akkuakin tuo laite johonkin, seissyt muutaman päivän ja akku finito..
Täytyypä käydä sulakerasian kimppuun sitten ja tutkia mihin mahtaa mennä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
En kyllä sinänsä uskoisi tuota, kun ei ole kovin pitkää aikaa, kun laturi vaihdettu. täytyy tutkia ja hutkia.. |
Lainaus:
edit/ Tuolla k.o asiaa ihmettelin -> http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=laturi Vaikka on äskettäin vaihdettu laturi, voi se silti olla jo rikki. Duunissa otin uuden laturin paketista ja paikalleen, ei toiminut. Seuraava hyllystä ja se sit toimi. Tuossa välissä tuli käytyä koko latauspuolen johdotus kahteen kertaan läpi kun en uskonut että uus laturi olis rikki. |
Tullut tuota autoa laitellessa mieleen, että kuuluisiko tuossa olla absjarrut? Rekisteriotteessa lukee ALB.
Auto siis rekisteity -93, mutta valmistusvuosi -90. Maton alla oli joku boksi, jossa luki bendix. Ei ainakaan tunnu abseja räpsivän liukkahalla, eikä kyllä valoakaan ole kojetaulussa. |
Tuolla tarinaa ALB:sta -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69217
Ja tuolla tarinaa ABS:ien poistosta -> http://www.4wdandsportutility.com/te.../photo_03.html Ja tuolla kuvia eri versioista -> http://www.amccf.com/yabb2/YaBB.pl?num=1266173822/3 |
Lainaus:
Mutta mutta, rekisteriotteessa ei mainita sanallakaan abs-jarruista, kerta tuo ALB ei viitaa niihin. Onko siis mahdollista, että auto menee leimasta läpi ilman muutoksia, vaikka absit eivät toimisikaan, ja kun mikään ulkoinen seikka ei niihin viittaa? |
Jos - ja kun - ovat siis ne Bendixin abs- jarrut, niin revi ne pikimmiten sieltä pois ja laita tilalle tavalliset jarrut. Kyseisetbendixin tekeleet on yksi iso murheenkryyni hajotessaan, ja toisaalta ehjänäkin. Pahimmillaan eivät anna mitään oiretta rikkoutumisestaan, ennenkuin olet menossa poikittain kohti valoihin pysähtynyttä rekkaa, tai että auto ei jarruta juuri ollenkaan.
Nimim. kokemusta on, enkä todellakaan ole ainoa jolle niin on käynyt. Jenkeissähän noilla jarruilla on muutamissa järjestelmän osissa elinikäinen takuu, johtuen juuri tietyistä vioista, jotka on todettu vaarallisiksi. Toisaalta en kyllä tiedä saako tohon enää sitä pumppupakettia edes uutena/ korjhattuna mistään, silloin kun sai niin maksoi jenkeissäkin yli 1000$ - mitä sitten lie hinta olisi täällä. Normi pääsylinteri + tehostaja jenkeistä tai vaikka saksasta maksaa reilu pari sataa, ja saat sillä hyvät ja varmatoimiset jarrut. Kannattaa kattoa se rekkariote huolella läpi, ja kysäistä vaikka konttoriltakin näkyykö siellä mainintaa ABS- jarruista auton tiedoissa. Kaikissa Cherokeissa näin ei ole, joten periaatteessa sun ei edes tarvitse silloin hakea maahantuojalta sitä lappua missä todetaan hankkimasi perinteisten jarrujen osat oikeiksi autoosi jotta ne voidaan leimalla hyväksyä. Esim. mulla ei ollut mainintaa ABS:eista edellisessä XJ:ssä ollenkaan vaikka ne siitä löytyi -> oli helppo vaihtaa pois. Uudemmissa sitten näkyykin, ja niihin lappu on oltava. |
Lainaus:
Voihan perhana, venyykin sitten taas kuukaudella varmastikin tuo xj:n leimaaminen, jos sattuu olemaan absilliset jarrut. Ei tullut mieleenkään tarkistaa sitä ostettaessa. No toivotaan, että olisi absiton malli. |
No ei se ole absiton malli, jos kerran takapenkin alla on boksi jossa lukee bendix ja konehuoneesta ei löydy normaalin näköistä jarrupääsylinteriä & alipainetehostinta. edit: ihmettelen kyllä mistä ne on taikoneet ALB:n sun jarrujärkestelmän tyypiksi, ei XJ:ssä ole mitään kuormaatuntevaa systeemiä. Comanchessa (MJ) kyllä on taka-akselilla, Cherokeessa ei. Tuo Bendixin systeemi oli ainakin muutamassa mitä ostaessa katsoin koodilla NAP (mikä sekin on väärin :D ).
Toisin sanoen, jos siellä tulipellissä näkyy sellainen painepallo, niin on varmasti bendixin abs:t - eli siis tämännäköinen härpätin hoitamassa jarruvoiman jakoa & tehostusta (lisäksi on se pumppuviritelmä paisarin alla kiinni): http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Je...bs_ponikka.JPG |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Absilliset jarruthan sieltä tosiaan löytyi, eli niitä turaamaan tavallisiksi sitten.
Oliko se siis niin, että tuolla uudemman serokeen kaksikalvoisella tehostimella saa hieman lisäpotkua jarruihin? Ja meni ilmeisesti suht kivuttomasti paikalleen, tehostimen akselin kiinnitysreikää suurentamalla polkimeen? Saa tarjota sopivaa osaa sopivaan hintaan ;) |
Lainaus:
Pitäis tohon vaimon XJ:hin vaihtaa kanssa tuo tehostin, kun huomasin että suhisee yhdessä kohtaa jarrua painaessa, eikä se lisääntynyt tehokaan olisi pahitteeksi. |
Lainaus:
Osaisiko joku neuvoa, jos alkaisin WJ:n tehostinsylinteripakettia etsimään, että onko sillä merkitystä onko kyseisessä jeepissä ollut abseja? Vai olisiko ollut niin, että kaikissa grandeissa oli absit.. |
Lainaus:
|
Kaikki Grand Cherokeet on ABS-jarrullisia!!
|
Lainaus:
Jos jotakuta XJ:n jarrujen rakentajaa kiinnostaa, mulla on "big bore"- pääsylinteri ja tehdaskorjattu vm. 90 XJ:n tehostin (molemmat Raybestosin) ylimääräisenä sopuhinnalla myytävänä. Kyseisillä hilppeillä sai 35" renkailla ja uusilla jarruosilla renkaat lukkoon kuivalla asvaltilla. Jossain vaiheessa varmaan tulisi ZJ:stä etujarruosat myyntiin, kun vaihdan ne WJ:n kilkkeet sinne mitkä pyörii hyllyssä. Tietysti jos on halukas ostamaan WJ:n olkavarret, jarrusatulat, niiden kiinnikkeet ja jarrulevyt hintaan 750€, niin vieköön pois :) Ne on kaikki ihan uusia osia ja tarkoitus oli laittaa ne joskus tohon XJ:hin, ennenkuin sunnitelmat muuttui. |
Nyt on absittoman jarruosia hankittu, tänään asentamaan, kiitoksia Timo_L!
Eli tuo big bore pääsylinteri ja absittoman tehostin. Olisiko jollain kuvia/tietoutta, mikä jarruputki menee mihinkin vaihdettaessa absillisesta absittomaan? Tai, että miten tuo kannattaisi parhaiten toteuttaa. |
Jos ei nyt ihan väärää infoa tarjonnut netistä, niin menisi tässä järjestyksess':
Ensimmäinen liitin alaspäin takajarruille Toinen liitin alaspäin kuskin puoli etujarru Takapään liitin matkustajan puolen etujarru edit: niin ja tuo pääsylinteri ei ole alunperin pikku. cherokeen, en vain muista kuolemaksenikaan minkä vehkeen pääsylkkyä käytin. Sitä oli kyllä monet suositelleet jenkkifoorumeilla tähän vehkeeseen, ja hyvin se pelitti. |
Mahtaako 4 ovisen serokeen etulokasuojat käydä 2 oviseen? Samalta näyttäisivät ainakin. Siis peltinen, ei se muovinen levike. Helpompaa olisi ostaa suora pelti kuin oikoa vanhaa, tai sitten antaa pienten lommojen olla :)
|
Lainaus:
|
Noniin, nyt olisi jarrut vaihdettu absillisista tavallisiin.
Vielä jarruputket kiinni paineensäätöventtiiliin(?) niin se olisi siinä. Aika reilusti on ylimääräistä johtoa ja purnukkaa revittävänä, kun poistaa noi absit. Seuraavaksi sisusta kasaamaan, pieni korjaus pakoputkeen ja tuulilasin vaihtoon, sitten leimalle. Pitäisi varmaan muutamia kuviakin ottaa tuosta vankkurista, ei kehtaa tallin sisätiloista ottaa vain, ei näy kuvissa varmasti autoa ollenkaan, vain ympäröivät romukasat :D Ainiin, piti kysyäkin, että ilmeisesti imusarjassa on jossain lähtö jarrutehostimen vakuumiletkulle? Pitääkin hakea sitä alipainetta kestävää letkua jostain, voi käydä huonosti, jos menee sinne jotain pensaletkua työntämään. Sattuuko joku muistamaan, minkä halkaisijan letkua tuonne menee? Ei innoistaisi ajella 15km päähän tallille ja sitten 15km takaisin mutanettiin letkua hakemaan.. |
400mm pitkä 10mm polttoaineletku riittää ja sopii (ainakin semmoinen kuuluu mun muutossarjaan) ja siinä keskellä imusarjaa on tulpattu messinkinen lähtö, siihen se sopii suoraan!!
|
Jep, tuo toimii aivan loistavasti.
|
Täytyypi tehdä uudet nipat noihin jarruputkiin, jotta saa paineensäätimeen kiinni.
Osaisiko joku sanoa näin ulkoa, että mitä nippoja pitäisi ostaa, jotta saa alkuperäiset jarruputket kiinni tohon absittomien proportioning(?)valveen? Ainakin kuskinpuolen jarruputkessa oli isompi nippa kuin absittomien venttiilissä. Ei löytynyt jarruputkileikkuriakaan eilen, täytyypä käydä tänään ostoksilla ja ottaa samalla tuumakokoisia hylsyjäkin mukaan kaupasta.(Löytyi muutamia tuumakokoisiakin pultteja autosta :D) Jamantille kysymys, mitkä noi jarruputket on mitä sun muunnossarjassa tulee mukana? Kaksi lyhkästä pätkää on ainakin pääsylkyltä venttiilille. Olisiko sulta mahdollista tänään vielä saada ostettua ne tarvittavat 3 muuta putkea? |
Nyt on jarrut vaihdettu. Tulipas rikottua uusi motonetin halpis kartiotyökalu, toisella yrittämällä sain putket valmiiksi :D
Ilmaus vielä, sitten olisi se vaihe tehty, empäs vaan saanutkaan renkaita autosta irti. Vanteissa ilmeisesti jotkut lukkomutterit, semmoiset joihin menee 8 sakarainen kärki muttereihin sisälle. Onko jollain havaintoa, mistä tuollaiseen saanee avaimen? |
Lainaus:
Ei olla edelleenkään lauantaisin töissä, kotonakin pitää joskus olla, kun tulee muutenkin viikolla oltua välillä 12 tuntia töissä / päivä... |
Ei ole tuo pyöränmuttereihin menevä avain torx eikä xzn-kärki, mistähän tuollaisia erikoisavaimia voisi kysyä? Eivät olleet motonetissä eivätkä euromasterilla kuulleetkaan tuollaisista muttereista/avaimista kulma.
Täytyy varmaan sitten kohta hitsata pultit päihin noihin ja hommata uudet jossei avainta löydy. Ovat vaan hienot, pitkät ja kromiset :o |
Olisko ne sitten jotkut kummalliset lukkopultit, ei noissa ainakaan vakiona ole tollaisia tietääkseni ollut.
Laitat tavalliset vaan tilalle, niin ei tartte ihmetellä missä se erikoishylsy aina on :) |
Ettei ois 10 sakarainen, semmoinen avain löytyis ja voin lainata.
/Joukka |
Lainaus:
Kyselin edelliseltä omistajalta, että millä on pultteja availlut, käy kulma 1/2 vääntiö pultteihin ja sillä saa auki. Availlaan sillä ja tavalliset mutskut tilalle! |
Auto hieman edistynyt, on vähän liian hidasta hommaa omaan makuun rakentelu, kun ei jää iltaisin kuin pari tuntia aikaa töiden jälkeen, joskus viikonloppuisin jopa klo 15--> iltaan asti :mad:
Nyt on jarrut kuitenkin kunnossa, vaikuttaisi toimivan, tosin ajossa ei ole tehoa vielä päässyt kokeilemaan. Takajarrusylkät tuli vaihdettua, toisessa oli ilmausruuvi katki, joten 14e/kpl hintaan päätin ostaa kuitenkin kummatkin. Vaihdoin toisen, pumppasin hieman poljinta ometekemien putkien tiiviyden varmistamiseksi, toisen puolen sylkkä räkäisi ittensä hengiltä, onneksi ei tullut pihisteltyä tälä kertaa :D Pääsi muistelemaan noita rumpujen jousien venyttelyn mukavuutta, kun omissa muissa autoissa ollut jo levyt takanakin pitkään :) Vielä hieman pakoputken rakentelua, tuulilasi vaihtoon ja leimalle, täytyy jo ne kesärenkaatkin varmaan vaihtaa vanteille ja alle.. Jos jollain on kaupata halpoja jeeppiin käypäsiä 15" vanteita, 31" renkaille sopivia (ilmeisesti 7.5" vanne nyt) niin saa ilmoitella! |
Mistähän ja miten tuota bensamittarivikaa kannattaisi lähteä selvittämään?
Ostaessa auton mittari näytti hieman yli puolta, nyt se näyttää täyttä jatkuvasti. Ilmeisesti siis maadottaa johonkin? Voiko tuota mitata jollain tavalla yleismittarilla? E: Piti kysyä myös tuosta kuljettajan jakkarasta, notkahtanut oveen päin istuinosa, onko tuo penkki millainen rungoltaan? Pääseekö penkin purkamaan hyvin rungolle asti, jospa tuosta vielä kalun saisi, muuten hyväkuntoinen nahkajakkara, mutta joku tainnut liialla voimalla rojahtaa siihen joskus. |
penkin runko on neljällä pultilla kiinni korissa. mutterit on hyvin kiinni runkopalkin reunoissa, joten pääsee avaamaan suoraan sisäpuolelta. Otat vaan ne muovisuojat jalan ympäriltä pois.
Vähän kyllä kuulostaa pahalta, että jakkaran jalat on lerpahtanu. Toivottavasti ei o menny kulma lattiasta läpi. Varmaan tiedätkin, mut kannattaa tarkistella niitä kumimaton alusia varsinkin jos sulla on orkkis äänieristeet vielä tallella. kerää helposti kosteutta ja ruostuu sitte sisältäpäin äkkiä puhki. Ite otin molemmat etupenkit kokonaan irti, poistin ruosteet ja maalasin jalat uusiks. Oli norjankromi kiivenny viitisen senttiä jalkoja pitkin ylös... Onnea jatkoille ja toivottavasti menee leimasta! |
Lainaus:
Onko tuossa vuosimallissa vielä niin, että kaikki pultit, joihin penkki kiinnittyy, tulevat lattiasta suoraan ylöspäin? Jossain vuosimallissa se muuttuu niin, että etummaiset pultit tulevat eteenpäin sellaisesta peltisestä vahvikkeesta pohjassa. Näissä on jalkojen jakokin eri. Jos penkistäsi on runko rikki, niin minulta löytyy pari penkkejä ylimääräisenä. Ne on purettu -92 XJ:stä. |
Auto on siis purettuna kyllä, ilman lattiamattoja, ruosteet poistettuna jne.
Penkit on ollut irtonaisena jo pitkään, penkin se osa, jolla kiinnittyy pohjalevyyn on ehjä, eli mekanismit ym sähkösiirroille toimii jne. Ongelmana on siis sen nahkajakkaran sisälmykset, jotain retkahtanut sen osan sisältä, johon perse lasketaan autoon istuessa. |
Mulla oli kans nitkahtanut ekassa XJ:ssä nahkajakkara, sieltä oli penkin rungosta poikki yksi metallinen tuki. Hitsaamalla olisi voinut korjata, sisälmykset oli muuten vielä ihan kohtuukunnossa.
|
Lainaus:
Eli penkki on kutakuinkin siis mahdollista purkaa hajottamatta nahkoja ym, täytyypä katsella, kun saa talliin taas tilaa, jotta saa jakkaran pöydälle. E: Saa ilmiantaa, jos jollain havaintoja, että kuka perkule täyttää aina tallin pöydät ja muut tasot romulla. Epäilen kovasti naapuria. |
en tiedä kuka sotkee, mutta sama tyyppi käy kyllä täälläkin...
ja mitä jakkaroihin tulee niin multa ainakin lähtee nahkaiset johonkin laitumelle ihan kelillä.... |
Lisää probleemaa jeepin kanssa..
Autoa käytettäessä kerää painetta vesisäiliöön, pulputtaa jostain päin, kun sammuttaa autonkin. Lämmöt ei näytä nousevan normaalia korkeemmalle? Ylävesiletku ei tuntuisi olevan lämmin edes, kun säiliö jo pulputtaa. Ei hävitä nesteitä ainakaan suuria määriä. Voisikohan vanha termari olla jumiutunut seisonnan aikana? Ilmaa jossain? Painekorkki säiliössä? Mihin nää pulputukset yleensä viittaa näissä vehkeissä? Toivottavasti ei kannentiivisteeseen. |
Lainaus:
kylse pulputus = ilmaa Haiseeko jäähärineste? |
Lainaus:
Täytyy sitten koittaa ilmailla vielä, ja tarkistaa samalla lieneekö vanha termostaatti juuttunut seisonnan aikana. Oliko näin, että termostaatissa oli se ns. "juoruhelmi", joka kannattaa nyppästä pois? |
Mulla oli vanha termari hajalla, siis ihan palasina niin kiero oli ihan päin peetä! Pakkasella lämmöt nousi ok mutta sisälle ei tullut lämpöä ollenkaan. Korjaamolle ajelin -25 pakkasella ja 30km jälkeen oli mentävä abcille lämmittelemään! Välillä taas kiersi ihan normaalisti. En kyllä muista että mitään pulputteluja olis ollu.
|
Nyt on jeeppi leimakunnossa pikkuvikoja lukuunottamatta.
Vilkut sekosivat tänään, aikaisemmin vilkutti hienosti, nyt aina satunnaisesti näkyy vain mittaristossa palavat nuolivalot kun vilkun kääntää päälle, myöskään vilkut eivät vilku vaan palavat jatkuvasti. Mistähän tämä voisi johtua? Missä näissä sijaitsee vilkkurele? Välillä mittaristossa ei näy vilkkuvaloja ollenkaan, mutta vilkut palavat ulkona kuitenkin. Lämpöongelmat on saatu kuriin. Mihin asti näissä kuuluu normaalisti lämpömittari nousta? Omassa ei ole kuin viisarin verran siinä 40-asteen yläpuolella? Ilmeisesti liian kylmä kuitenkin? Jos lämppäri "heat" asennossa niin sitten nousee lämmöt paremmin. Mahtaakohan näihin jostain saada uusia ovitiivisteitä vielä, tuppaa hieman räkimään sisälle, kun painepesurilla pesee autoa :D Bensamittari myös hullunkurinen tässä mallissa, toimii väärinpäin. Ihmettelin, kun täyttä tankkia näyttää vaan, tankkipas olikin täysin tyhjä. Nyt kun sinne 60l laittoi pensiiniä, niin mittari näyttääkin aika lähelle tyhjää :) |
Vilkkuonkelmat korjattu, kojelaudan alla roikkui vapaana semmoinen kipinää lyövä vilkkurele ilman sitä ympäryssuojaa. Ei ihme että ei toiminut.
Bensamittari tosiaan menee sitä tyhjemmäksi, mitä enemmän bensaa on, eipä tuo häiritse jos väärinpäin toimii, kunhan jotain näyttää. Lämmöt tosiaan olisi hyvä saada vähän korkeammalle vissiin? Kyllä se lämmintä puhaltaa iltasella, mutta lämpimämpääkin varmasti voisi tulla, noilla lämmöillä tulee kylmä talvi autossa. Viisari siis pysyy siinä n. 40 asteen kohdalla, vähän yli. |
Onkohan sulla toi lämpömittari ja/tai anturi ihan järjissään. Mulla tossa 4.0:ssa Renixillä nousee näilläkin keleillä kevyehköllä kuormituksella esim. metsäpolkuja kolutessa herkästi lämmöt sinne hieman alle 100 asteen niin että sähköflekti lähtee pyörimään.
40 astettahan on vain vähän yli normaali ruumiinlämpö -> vesiletkuistakin pitäisi pystyä pitämään paljainkäsin kiinni ilman suurempia poltteluja... |
Taitaa näyttää mittari omiaan, on ne letkut kyllä ihan kuumia.
Pomppasi sitten jeeputin leimalla korkeista co-arvoista tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Mistähän vikaa kannattaisi lähteä hakemaan? Perushuollot on kunnossa. Vikalistassa CO % tyhjäkäynnillä 0,6 ja kierroksilla 0,42. Ovatko pahasti korkealla, ei mitään tietoa sallituista määristä mulla..? Eli arvot paperista kirjoitettuna: _______________HC ppm____CO %__O2%___CO2%__Lambda Tyhjäkäynti________95_______0,6____0,7_____14,2___ __0 > 2000r/min_______16_______0,42___0,3_____14,4_____1 E: Mikä lieee nimeltään tämä tanko? http://img845.imageshack.us/img845/2...jeepcherok.jpg Löytyi väljää tuosta yläpään kumista, mutta hankala etsiä osaa, kun ei tiedä osien nimiä :( |
Raidetangon sisempi pää, vasen tai niinkuin mun luettelossa on, välivarren vasen pää!! Sulla taitaa olla vakiota paksummat varret tuossa, ei näytä vakiolta toi tanko...
|
Lainaus:
Täytyykin tulla hakemaan sulta osia tässä joku päivä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Täytyy tutkailla autoa vielä tänään josko tarvii jotain muutakin ja pistää sitten verkkotilausta tulemaan. |
Lainaus:
|
Päästöistä mentiin läpi lisäämällä katalysaattori, joka tuolla OLISI PITÄNYT olla, nyt se on..
Tämän vekottimet saa ostaa pois: http://www.nettiauto.com/jeep/cherokee/3987380 |
Lainaus:
Mutta ei sen puoleen, eipä siitä katista haittaakaan juuri ole ja tarvikemallit on kohtuuhalpojakin. |
Lainaus:
Mikähän näissä sitten aiheuttaa tota, että päästöt eivät mene heittämällä läpi ilman kattia, jos pitäisi? Vedot tuntuu olevan tallessa, suodattimet kaikki uutta, sytytysosat uutta jne. Eikä nyt luulisi, että 240000km ajettu kone olisi kovin väljä mitä näistä nyt on kuullut puhuttavan. |
Ei varmaan mennyt läpi siksi että on vähäpäästöiseksi merkitty. Jos ei ole vähäpäästöinen niin silloinhan päästörajat on korkeammat eikä pitäisi olla mitään ongelmaa. Yleensäkin on tuntunut olevan niin että aika maltillisilla päästöillä on paljonkin ajetut koneet, eli sekin puolustaa että on kestävä kone.
|
Lainaus:
Bilteman katalysaattori siellä on, olisiko peräti 80 euroa maksanut, halvalla pääsi kerrankin. Tiedä sitten saako ensi kesäksi laittaa taas uuden.. |
Nyt on kyllä tultu siihen tulokseen, että en taida tästä autosta luopua.
On se niin mahtava menemään maastossa sekä maantiellä, loistava monikäyttöauto. Täytyy myydä vanha käyttis pois, niin ei tarvitse kahta autoa säilytellä turhaan :) Taitaa vähän serokee tiputella nesteitä pikkuhiljaa, jakolaatikosta ilmeisesti tulee hieman atf:ää pihalle, onko tuo takakardaanin etupään häntäkappale yleinen vuotokohta? Auton mukana tuli joku stefa, jonka luulen olevan siihen. Onko siinä häntäkappaleessa muita tiivisteitä, joita kannattaa vaihtaa samalla, kun sitä häntää alkaa purkamaan? Myös moottoriöljyä tuppaa hieman vuotamaan, onko näihin jotain yleisimpiä vuotokohtia? Kampuran takastefa näkyisi olevan yleinen, mutta en usko sieltä vuotavan, sillä lohko on ylempääkin öljyinen, ei varmaan tekisi pahaa aloittaa vaikkapa venakopan tiivisteestä. Minkälaisia tracksion bareja näihin on ollut saatavilla? Omassa autossa näyttäisi olevan pallonivelellä oleva, jonka toisessa päässä on pituussäätö. Jamantilla näyttäisi olevan tuo vakiotanko ilman pituussäätöä ja se korotettuihin tarkoitettu puslapäinen sitten pituussäädöllä, tähän tankoon taas ei oman auton korotus ohjeistuksen mukaan riitä. http://img844.imageshack.us/img844/1904/18052011317.jpg Siitä yksi kuvakin autosta. Pistetään päivitetympää kuvaa, kun on auto maastoväreissä ;) |
Venttiilikopan tiiviste sekä öljynsuodattimen jalka ovat aika yleisiä vuotopaikkoja, kampuran takastefan lisäksi. Muistaakseni siinä häntäkappaleessa ei ole kuin yksi stefa, oliskohan ollut niin että jakolodjun ja häntäpalan väliin laitetaan tiivistemassa tjsp..
Se ei ole traction bar, se on track bar mikä edessä pitää akselia paikallaan ;) kaikenmoisia on saatavilla, parhaat on mallia "double shear" missä tulee kokonaan uusi kiinnike korin päähän, ja ovat säädettäviä. Tuo tehtaan alkuperäisen tyyppinen missä menee vain yhdestä reiästä läpi ei oikein kestä isompia renkaita ja kunnon metsäajoa. Ns. normikäytössä ajaa kyllä asiansa ihan hyvin. |
Lainaus:
Täytyypä metsästää jostain renkaat siihen jalkaan, ovat ilmeisesti vaihdettavissa? Täytyy katsoa auton mukana tulleesta stefasta varaosanumero, jos sopisi siihen häntäpalaan. |
1 Liiteet
Lainaus:
Liite 19166 Voin vilkasta noista joskos siellä olis useampi kuin yks stefa mutten usko. Joka välissä siellä oli liimat. Edit: Ei tuossa näyttäny olevan kuin yks stefa siinä aivan hännän päässä. Muissa väleissä tiivisteliimat. |
Lainaus:
|
Tankin anturiongelmasta
Tuo polttoainemittarin väärinpäin näyttäminen johtuu siitä, että tankissa on uudemman XJ:n anturi/lähetinosa.
87-90 mallien anturiyksikön toiminta muuttuu päinvastaiseksi vuosimallin -91 kohdalla. Tuo kiesihän on nykyään mulla. Nyt siihen tarvitaan suhteellisen nopeasti uusi polttoainepumppu. Hyllystä löytyy yksi uusi P72 pumppu, mutta se on paikalleen aivan liian pieni. Lieneekö paketissa sisällä väärä pumppu, kun tuon P72:n pitäisi epämääräisten tietojen mukaan olla sopiva. . . . |
Sivu luotu: 06:20 (GMT +2). |