![]() |
HJ oli kova peli
Legendat elävät. HJ on vieläkin metsien miesten ajatuksissa se kaikkein vahvoin maasturi ikinä.
Tosiasiassa: Toyota HJ 60 4.0 diesel: Teho 102 hv, vääntö 241 nm @ 1800 kierr /min Nissan Qashqai 1.5 diesel: Teho 110 hv, vääntö 240 nm @ 1750 / kierr / min Eli te jotka pidätte HJ:tanne kaikkein vahvimpana autona ikinä, tiedostakaa, että nissanin pienessä crossover-koppiaisessa on vastaavan tehoinen 1,5 litrainen kone.. Oikeat maasturit onkin sitten omaa luokkaansa: MB GL 450 CDi: Teho 306 hv, vääntö 700 nm. Vähän sama asia kun Chevy Vanilla ajavat rockabillyt pitävät sitä 6,2 diesel-konettaan väkivahvana. 105 kw. Joissakin vanhemmissa malleissa oli tehoa vain 95 kw. 2,5 litrainen turbodiesel-moottori BMW:ltä 90-luvun alussa tuotti samat 105 kw. |
Taitaa nettiauton eniten ajetut maasturit olla hj60/61 ? ei oo kovin monella yx täppä koneella ajettu 600-700.000km
Ja eihän se hj60 mikään tehokas ookaan sehän on joku 50-luvun "kehitelty"maamoottori niinku nissan patrol. ukilla on pari kappaletta sota-aikasia maamoottoreita pellolla ja hj:n moottori on liki samannäkönen ;) Ja tais olla pari viikkoo sitte lehessäkin juttua miljoonan ajetusta hj:stä... |
Onko tuossa nyt idea että porukka vaihtaisi cruisereihin Nissanin 1.5 turbodieseliä? Voi olla kyllä että kulutus tippuisi hieman ja konehuoneeseen jäisi varmaan aika paljon tilaa. Ei ollenkaan huonompi idea. Konetta sovittamaan vaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Siis eikö sulla ole muovistapohjapanssaria??? Silloin sulla ei ole tosimiesten offiautoa. Muovinen se olla pitää!! ;)
|
Uusi neljännen sukupolven Suzuki Grand Vitara on aito maastoauto aktiiviselle ihmiselle. Se menee maastossa kuin peto. Komeasti ja sulavasti. Luotettavuus on tunnettua huippulaatua. Näkyvyys ja ajo-ominaisuudet entistäkin paremmat.
http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi...03/kuva_gv.jpg Ja reilut tilat joustavat taatusti arjen ja vapaa-ajan vaatimusten mukaan. Entä varustelu? Kysy, mitä siinä ei ole. Vakiovarusteina mm. Neliveto ja alennusvaihde, ESP, kevytmetallivanteet, automaattinen ilmastointi raitisilmasuodatuksella sekä CD-radio ohjauspyöräkaukosäädöllä jne. Suzuki Grand Vitara on sinulle, joka etsit rarjoja, haasteita ja elämyksiä. Maastossa kuin maastossa, kelillä kuin kelillä tämä seikkailijan väsymätön kaveri taittaa matkaa varmasti ja väsymättä. Suzuki Grand Vitara on sekä suorituskykyä että taloudellisuutta yhdistettynä mukavuuteen, turvallisuuteen ja käytännöllisyyteen. Suzuki Grand Vitara on auto, joka vie sinut elämäsi elämysmatkalle. Että silleen hehkuttaa Suzukin mainosmies.....:):):):):):):) |
kovin peli on UAZ HUNTER! se menee vittuilematta puolenmetrin betonimuurista läpi!
|
Hj:hän toi 61:nenkin on ja siinä on jo tehot ihan omassa luokassa :D (136 Hv,tais olla vakiona) . Siin on turha tulla Datsunilla pörhistelee...
|
Lainaus:
että kyllä topikin alottaja voi silti pörhistellä tatsunilla! ei mitään turbopower shittiä vaan real horsepoweria! |
Lainaus:
EDIT: Nelisylinterinen dieselmoottori, sylinterinkannen yläpuoliset nokka-akselit, 16 venttiiliä, turboahdin, väliilmanjäähdytin ja suoraruiskutus. |
Tuota noinaa voipi olla tyhmä kysymys muuta saanko hj:stani tehtyä sähköauton jos asennan sisältä löytyvään pistokkeeseen ison invertterin ja ajan starttimoottorilla ?? vai kestääkö startti tuommoista ?? Maantiellä pääsee kätevästi kun asensin keulaan harppuunan jonka voin ampua edellä ajavaan rekkaan ja näin pienentää omaa hiilijalanjälkeäni.
|
Kalustona nykyään 2kpl "pakettiautoja". Pienemmässä 1.9tdi ja isommassa 2.4td.
Parin tonnin painoisen kärryn kun iskee kiinni koukkuun niin eipä oo tullu yhdessäkään isossa ylämäessä kaipaus vanhaa turbotettua reilun kolmenlitran suoraa kuutosta (patrol). ;) |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eiko yks paskanjauhamis trolli riitä yhdeksi päiväksi?
|
Lainaus:
http://www.qhud.net/pictures/0919201...imited%20power |
Lainaus:
|
No joo...onhan ne nuo numerot ihan kivoja juttuja...se nyt vaan on todistettu asia että 4- ja 6-sylinterisen moottorin VOIMA on aivan eri asioita...ohutjalkaisia nuo nelosten pollet...:D
|
Sopii kokeilla kyhnykallella (cashguy) kuinka sitkee se kone loppuviimeeks on ihan alakierroksilla, ja sen jälkeen kokeilee saman vaikka sillä puolen miljuunan kilsan hj:lla.
Ja makuasioista kun on paras väitellä, niin kyllä iso laiska 6-kone kuulostaa 10000 kertaa komiammalta kun joku 1.5 ekodiisseli. ;) |
Jos mullois vielä hj, niin mielellään nostasin sinne keulille jonkun hiukka keveämmän moottorin, niin keula ei painuisi niin syvälle ja murroksille tulisi vähemmän rasitusta.
Tottahan toki turbodieselitekniikka on laukannut aimo harppauksen 30 vuodessa, kun autonvalmistajat ovat satsanneet pitkän pennin sen tutkimus- ja kehitystyöhön. Kannattaa ottaa huomioon, miten kova peli se HJ oli, kun saman ikäluokan transitissa oli 2.4 york-dieselissä vain 62 heppaa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Taitaa nissanin 1.5 voimakone olla renun valmistama, eipä nykyaikana paljon pysty merkeillä puhuun kun yhdessä autossa voi olla osia monista autoista. :) ;)
|
Ei ne numerot vaan millä numeroilla numerot on...
Eli millä kierroksilla on parhaat väännöt ja tehot, ois hauska vertailla vaikka ihan perus dyno käyriä hojon ja pikkukinnerin välillä, vaikka 500-1500 kierroksilla |
Lainaus:
Toyota HJ 60 4.0 diesel: Teho 102 hv, vääntö 241 nm @ 1800 kierr /min Nissan Qashqai 1.5 diesel: Teho 110 hv, vääntö 240 nm @ 1750 / kierr / min Eli Nissanin 1.5 dieselissä on enemmän tehoa ja vääntöä pienemmillä kierroksilla ja tod.näk. nissanin pikku kone kiertääkin enemmän kuin hj:n isolohko. olen ajanut hj;llä ja todella onneton alakierrosvääntö on vaikka on neljänlitran kone. |
Olisi se aika kumma juttu, jos moottoriteknologia ei menisi eteenpäin 30 vuodessa. Mitä nyybi tällä oikein hakee ??
|
Lainaus:
Ja toinen asia mikä tässä vaivaa on se että toinen on turbollinen ja toinen ei, tarttee nissanin rinnalle 61 hojon laput. Muutenhan nää ei oo vertailukelposia. |
Mistäs tuossa selviää millä kierroksilla paras teho on saatu? :confused:
Ja mitä hyötyä sen dieselin on kiertää 5000 jos sama tulos saadaan jo 2500 kohdalla? Siis jos voimasta puhutaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Toyota HJ 60 4.0 diesel: Teho 102 hv, vääntö 241 nm @ 1800 kierr /min Nissan Qashqai 1.5 diesel: Teho 110 hv, vääntö 240 nm @ 1750 / kierr / min mitä et siis ymmärrä? eli siis toyotan paras teho 1800 kierrosta/min ja nissanin 1750 kierrosta/min ja vääntöhän se on se tehon momentti, hevosvoimilla ei paljoa merkitystä. |
Lainaus:
Vängätään perkele kun on kerran alettu. |
Lainaus:
Vähän sama asia kun Chevy Vanilla ajavat rockabillyt pitävät sitä 6,2 diesel-konettaan väkivahvana. 105 kw. Joissakin vanhemmissa malleissa oli tehoa vain 95 kw. 2,5 litrainen turbodiesel-moottori BMW:ltä 90-luvun alussa tuotti samat 105 kw. |
Lainaus:
nyt pitää teidän vain hyväksyä että nissanin uudessa 1.5l koneessa on parempi teho hyöty suhde kuin toyotan sota aikaisessa maamoottorissa. ihanhan tämä on loogista. eli sama laittaa toyotaan nissanin 1.5l moottori niin etenee hyvä hyvin, ellei jopa paremminkin. |
Lainaus:
Siis ei ilmoitettu millä kierroksilla teho saatu. Joko selviää mitä en ymmärrä? Aikalailla usein maksimiteho saadaan eri kierrosluvulla kuin maksimivääntö. Kannattaa tutustua tällaiseenkin seikkaan... Ai niin...olikos se Nissanissakin esikammiodiesel? Ai ei vai? No mitenkäs...:confused: |
hoho!
|
ja tuossa turbo-hj:ssä taitaa olla vain 50nm enemmän vääntöö nopealla googlauksella kuin ilman turboa=ei merkitystä onko turbo vai ei käytännössä. kun se 50nm on jo jäänyt matkan varrelle jos ajettu 600.000km
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Selvä röllihän sinä olet, mutta kun nyt tekee mieli niin perkuleesti painias virtuaalisesti niin painitaan. |
Lainaus:
Tosin nykyöljyt on kehittyneet niin paljon, jotta eipä varmaan liene ongelmia moottorilla kuin moottorilla saavuttaa sitä 600tkm oikealla käytöllä. |
Voi jessus ku hieno topikki, verrataan 80-luvun maasturia jossa 80-luvun tekniikka ja sitä verrataan nykyaikaiseen turbodieseliin joka istutettu cittarin keulalle.
Sitten porukka vielä uppoaa keuhkoamaan asiasta... :D vähän sama kuin jojota-kuski naureskelis A-fordin simppelille bensalotkolle... :D Iha sama.. sauna kutsuu.... |
eli tuossa on siis ilmotettu paljonko koneessa on max hevosvoimat (102hv) mutten millä kierrosalueella se saavutetaan, käytännössä siis maximi kierroksilla, mutta max. kierroksilla ei ole välttämättä ole max. vääntö, siksi on ilmotettu kierrosalue erikseen missä max. vääntö.
ELI SUURIMMAT HEVOSVOIMAT ON SILLOIN KUN KAASU ON POHJASSA JA KONE KIERTÄÄ MAX. MUTTA VÄÄNTÖ EI OLE SILLOIN MAX. VAAN TOD.NÄK. PIENEMPI JA TÄSSÄ TAPAUKSESSA KONEESSA ON PARAS VÄÄNTÖ KUN AUTO KIERTÄÄ 1800RPM JA TUOLLA 1800RPM ON VARMAAN JOTAIN 40HV |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja se suurin teho saavutetaan noin 3500 r/min käyntinopeudella 2H- moottorissa. Vastaavasti suurin vääntömomentti noin 2000 r/min. |
Ei se niin vaikeeta ole!
Tule kuule nyyppä sillä tehoMUOVIlllasi näyttää miten se liikkuu... mulla ei oo kunnossa ny kumpikaan HJ(turbollinen tai turboton) johtuen "parin" vuoden iästä ja kokeiluista mitä se kestää...
Vaan kun tarve on näyttää(vai väittää) niin annan sinulle tasoitusta ja haastan MUOVISI 1,3l 80-luvun benssiini teho ihmeellä(JA ON SITÄ VÄÄNTÖÖ) ja papereiden mukaan kaikki huimat 50kw tehoa(heh suszukissa(sori muut susnan omistajat)). Käydään pikku makkaran paisto keikka luvallisella luontopolulla :D jos muovisi edes selviää reissusta niin uskon teorioihisi ja ostan sitten semmoisen. Mukaan varmaan olisi innolla lähdössä joku HJ- kuskikin kokemaan mitä teho on :D |
Lainaus:
Että aika pieniä lukemia lähtee tuosta Qashkaista. Onko tällä merkitystä.. Ei, suurin osa ihmisistä pystyy nukkumaan yönsä hyvin vaikka toisesta autosta lähtee enemmän tehoa ja vääntöä kuin jostain toisesta autosta. |
Piti käydä oikeen kattomassa ja kyllä, tämä sama aihe löytyy suoli24 palstalta ja samaten tuo teiden kulumis threadikin löytyy sieltä. Joku viherpiiperö ilmeisesti karannu suljetulta ja trollaa nyt täällä kyrpä pystyssä. Mutta jos se hänen elämässään ainut ilo niin se suotakoon
|
voe jeesus näitä sitimaasturi mussuttajia:p ei näille viherpiipertäjille voi ku nauraa ja vieläkö pääsis päin naamaa senki tekkeen.
|
Arvon nyybi on nyt hyvä ja kertoo että mitä nyt tehdään? Pitääkö kaikkien hojon omistajien vaihtaa tekniikkaa vai peräti koko auto? Jos kuitenkin puhuttaisiin kokonaisuudesta eikä vain ajatella pelkkää moottoritehoa.
Paituvei... Onko hojon tehot mitattu juuri samalla tyylillä kuin uusien autojen teoreettiset testit? Uusien autojen tehot ja kulutukset lasketaan labrassa muutaman läppärin avustuksella. Todelliset tehot ovat sitten aivan muuta...:rolleyes: |
just viikonloppuna kaverin kanssa juteltiin kuutiotilavuuden merkityksestä esim. trailerin kiskomisessa. hänellä veturina bj75 ja siinä 3B jälkiahdettuna ja mulla hiluxissa 2L ahdettuna. samalla penkillä mitattuna hiluxissa tais oli enemmän tehoa ja vääntöä....
sit kun napataan 700kg kärri perään ja siihen 2500kg romua kyytiin ja lähdetään ajamaan niin on se vaan käsittämättömän paljon vääntävämpi ja sitkeempi tuo 3B, rapiat 1000 cm3 on vaan aika merkittävä ero sit jos ottaa tällaisen nyky 1500 cm3 ja vanhan esikammio dieselin 4000cm3 ja laitetaan hevoset töihin niin ei vaadi kummoista mielikuvitusta tietääkseen lopputuloksen. vaikka jenkit tyhmiä onkin niin heikäläisten sanonta että mikään ei voita kuutiotuumia on edelleen varsin yleispätevä arvioitaessa auton kykyä kiskoa kuormaa.... mut eihän siinä mitään, jos joku on onnellinen numeroista niin eikun vaan, hän saa vapaasti nauttia kaskain MAHTAVISTA tehoista ja ylivertaisuudesta verrattuna vanhoihin jojotiin, tatsuneihin ja jenkkeihin ja mitä näitä onkaan |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kovin suuri usko siihen ei kyllä ole, menee peräkoukun hankinta vielä ihan hukkaan. |
Onhan tuossa hiven totuuden siementä sinänsä, että itse ainakin vetelin kesälomareissulla 1,5t venetraileri yhdistelmää mieluummin d4d avensiksella kuin hilulla. Hilu ei yksinkertaisesti jaksanut pitää tasaista 90km vauhtia yllä mitenkään ja lämmötkin tuppasi nousemaan. Toinen juttu taas on se, että mitä helvettiä tollasella sähköavusteisella moottorilla kuten d4d tekisi maasturissa. Tykkää varmaan hyvää noi heebelit vedestä ja kurasta? vanhanaikanen diesel, kuten nyt esim 2h tarvitsee käydäkseen polttoainetta ja ilmaa mutta ei sähkön ripettäkään.
|
Lainaus:
|
Nyt mulla keittää ja pahasti. SAATANAN NYYPERÖ!
Tulee tänne pätemään jollain lukemilla, joista mitään tiiä. Nissimon maksimi vääntölukemat saatu 50 r/min vähemmällä kuin HJ:sta. Hohoo ompas mullistavaa. Aivan yksi lysti. Tuommoisen muovipulkan ekomopodieselin vääntökäyrä taitaa käytännössä vasta alkaa 1749 rpm ja laskee 1751 rpm. Ehehheee. Jengaa ja kytkimen luistatusta, kyllä se siittä :D Ja tämä nyyperö tuskin tietää -80 luvun "maamoottorin" (joksi kehtaa väittää) ja kashgein 1.5 starttimoottorin ajettavuudesta yhtään mitään. Todennäkösesti vaan vinguttaa kylärinkiä sillä 1.1 Fiat puntollaan.. Joo sitä en kiistä etteikö ekoHDi mikkä lie olisi kehittyneempää tekniikkaa, mutta vääntökäyrä ei voi ainakaan parantua kun litroja on alle puolet ja motteja 2 vähemmän. |
Taas yksi näistä VonLokan hienoista topiceista, vai mitä LEKA. :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
ei se voi olla leka koska sillä on itellään pari maasturia ja hj, eikai se pilkkais omia vehkeitään?
ja ei ole reilua paljastaa kenenkään sijaintia ip-osotteena, kohta voi olla oven takana lauma vihasia redneckkejä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja poistan kohta sen IP:n edellisestä vastauksestani, niin ei tarvi pelätä punaniskojen hyökkäystä. :D |
Lainaus:
Römpsämehua otin kyllä 2,5päivää mut en tänään tietenkään, hupsut <3 |
Lainaus:
|
Hyvä ystäväni totesi että parasta kierrätystä on pitää vanhat romut kunnossa ja ajaa niillä. Uuden auton valmistaminen vie aivan tolkuttomasti resursseja. Vettä, öljyä, metalleja ja energiaa
|
Lainaus:
- renkaat isoimmat mitä kaupasta löytyy (joka rengas tarvii oman parkkiruudun) - polttoainetta se horii 4x alkuperäsestä ja loput vuotaa maahan - öljyä vuotaa jopa mahdottomista paikoista, esim. tuulilasista - vi....si menneet "postimerkit" ja "ratsupaikat" ym. viritykset - pas2 poltetut rälläkät - rikotut migit, kun ei osaa hitsata, eikä kerkee opettelee - kaikkein kovimmat myrkkymaalit kuitenki pohjassa ettei ruoste raiskaa heti ensvuodeksi uudestaan (kuitenki maalattu vain yhdeltä puolelta??) - röökiä poltettu pienen kansakunnan edestä - kaljaa mennyt enemmän kuin kaikissa maailman olutfestareissa yhteensä - paskaa jauhettu tallilla niin paljon ettei Venäjälle paista enään ikinä aurinko sen vuoren takaa - ja ikinä se ei valmistu... Se on se suhteellisuusteoria, sano Ainstain, vai mikä se ny oli? Mä meen tallille... |
Pitääpäs kokeen vuoksi käydä laittamassa moinen tehonissan, kun seuraavan kerran lähen rovaniemen suuntaan. Kärry siihen perään ja kyytiin offi hoojii varusteineen niin paketin paino huitelee tuolla kolmentonnin paremmalla puolella :) Hauska nähdä minne asti nisu jaksais vetää keittämättä :D :D
|
Lainaus:
Kumpi noista pitää paikkansa ? Vai onko kummallakin persoonallasi omat taidot ? Lääkitys ? |
Lainaus:
Ite en vaihtais kyllä tota suoraa kutosta mihinkään. Mitä ne puhuu että polttoaine on kallista? Kai sitä vielä kuitenkin saa! :D |
Että kaiken takana olikin Leka. Jaahas että semmosta. Vai onko?
Jotenkin sai käsityksen että tälläkin olisi ollut tekemistä ikityöttöman, yhteiskunnan pummin The markorepairsin kans.. |
Lainaus:
|
Älkää minusta välittäkö,tulin vain bongaamaan paskamyrskyn...
|
Sivu luotu: 13:14 (GMT +2). |