![]() |
GR Patrol Rojektia
GR Patrolli tuli hommattua joulukuun alussa ja piakkoin meni tilaukseen 3" korottava alustasarja joka nytten jo alla. Tarkoitus laittaa kuntoon (peltityöt) sekä isommat pyörät ja "rakennella" sellaseks että miellyttää itteä ja kestää käyttöä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72633 Siinä kunnossa kun ostin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72636 3" korotus ja kottikärryn pyörät Eilen mettässä ajellessa tuli laturi tiensä päähän, samalla päätin että nyt puran sisustan pois ja katotaan mitä se on syöny ja löytyihän sieltä paikkattavaa kuten kuskin jalkatilat, lokasuojat ja takalattia, siitä se sitten alkoi pikku rojekti kun autoa ei tartte saada ajoon lähiaikoina niin saa tehä rauhassa kaikki hommat niin eiköhän se parempi kuntoisena tule tallista seuraavan kerran pihalle . Laturin sanottua sopimuksen irti, lähti sisusta ja paljastui korin pohjan kunto ja paikattavaa löytyy vähäsen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72635 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72634 Tänään sitten alkoi lentävä laulamaan koko takalattia sai lähteä ja uus tehään 3mm pellistä. Samalla saa hyvin uusittua jarruputket taakse, kun ovat aika heikossa hapessa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72637 Tankin ja runkopalkin välliin pakoputken yläpuolelta löytyi tollanen reikä, ihme sinänsä kun auto katsastettu marraskuun lopussa huomautuksitta :D. Terveiset Länsiväylän konttorille Pieksämäelle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72638 Kuskin jalkatila oli myös aika pehmosta tavaraa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72639 Siitä jatkuu sitä mukaa mitä intoa riittää ja vinkkejä sekä neuvoja otan mielelläni vastaan, kun välttämättä kaikkea tarpeellista ja hyödyllistä ei tuu heti mieleen kun alottelija aikalailla oon :) |
terrvetuloa vaan palstalle :)
eiköhän tuosta vielä soiva kampe tule. isompia vinkkejä en minäkään amatöörinä osaa antaa ,mutta älä nyt suotta nuita lattioita 3mm kamasta tee, nää rohjot painaa muutenkin jo perkeleesti ,ja ohuempi on aika paljon mukavampaa työstää muotoonsa ja paikalleen, tee ihmeessä nuo lattiat 0.75 tai 1mm pellistä ,taipuu paljon helpommin muotoonsa ja muutenkin mukavampaa leikkoa... ja kun olet laikkaamisen makuun päässyt, niin laita samantien palkkihelmat ,esmi. 50x100x4 palkista, juntturiin se jää kumminkin ja on mukavampi tunkkailla kun jostain mistä nostaa... ja ennen kuin lähdet sen kummemmin maastoon niin tee kunnolliset hinauspisteet, vähintään 1 eteen ja 1 taakse . siitä se lähtee :) |
Siis tarkennan kun unohtu tosta ekasta viestistä että takalattian tasainen osuuden jos tekis siitä 3 mm pellistä ja muut paikat millisestä pellistä. Palkkihelmoja aattelin kans kun nykyset helmat melko pehmeet:). Tota palkki koon tietoo vähä tarviinkin että millasesta ne kannattaa tehä :). Ja hinaus pisteet listalle
|
mielenkiintoinen projekti pitääpä tulla katsomaan
|
Korotuksesta
Mistäs tilasit tuon korotussarjan? Itellä myös GR patrol ja korotussarjan hommaus olis aiheellista..
33" renkaat vakioalustalla tahtoo raapia lokareihin:) |
Lainaus:
|
Mulla tarkotus laittaa 37x13x15 boggerit, ilman "kaupan" korotus sarjoja ;) kuka maksaa mistäkin :D
|
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72645 |
:)Korotus sarjan tilasin offroadtarvikkeelta ja kustansi lähetys kuluineen .n 900 euroa, ja helppo laittaa alle. 33" pyörät tarkotus kanssa alle laittaa.
Ja reijolle ei muutakun tervetuloa :D Mitääs raati on mieltä jos tekis lokarin kaarista vähä suuremmat viivaa myöten ja uuteen reunaan hitsais vaikka lattaraudasta levikkeen niin ei tipu ihan heti kun kumminki se osuu jonhonkin ja saman tekis joka kaareen ?? Tossa kuva ja nykysen kaaren yläpuolella viiva jota pitkin leikkais pois. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72650 |
Tai vaikka sen verran suureksi mitä oven muodot antavat periksi, ei tarvi korottaa niin perkeleesti jos haluaa isompaa rengasta jossain vaiheessa alle. ;)
|
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72666
Kuvassa alla 35" mutiainen ja hyvin mahtuivat pyörimään. Koria on korotettu 2" ja jouset korottavat varmaan jonkun 2". Kaaria ei ole leikattu yhtään. Kun teet helmapalkkeja niin tuonne takakulmaan on myös hyvä tehdä pientä vahvistusta. ;) |
Kaaria leikkaamalla ei tarttis hitsata niitä ja sais pistää terveeseen peltiin rauta levikkeet kiinni, se oli taka-ajatuksena tosin samalla pyörän kaaret suurenis mutta hyvin vähän:).
Tänään putsailin ruosteita rungon takaosasta ja revin vanhat jarruputket poies. Huomenna jos leikkelis vanhat helmat pois ja alkais hitsaileen peltiä auottuihin kohtiin sekä maalailis runkoa takaa ferreksillä. Myös kaikki taakse menevät sähköpiuhat otin pois tieltä ja siirrän ne kulkemaan sisälle niin on vähän enemmän turvassa, kuralta ja muilta haitoilta :rolleyes: |
Kertokaas viisaammat Tarviiko olla 2 vai 3 astetta casteria korjaavat puslat kun on 3" korottava alustasarja??
Hitsaukset aloteltu ja kuskin jalkatilat hitsattu ja takarunkoon pistetty paikat mutta kuvat jäipi ottamatta. Siispä seuraavaksi takalattioitten pariin sekä helmojen. Palkkia tarvii vaan hakea helmoihin niin saa nekin hitsuuteltua kiinni :) |
No ni, tuli tilattua itekki 3" dobinsonin jouset, saas nähdä meneekö aluksi vakioiskareilla vai täytyykö hommata pidemmät. Niitä ohjauskulmia mietin myös, mutta luulisin että noin pienellä korotuksilla niille ei tarvis tehdä mitään..
|
Tämä rojekti edistyy kanssa hitaasti mutta varmasti. Tulevana viikonloppuna ois tarkotus laittaa uudet jarruputket edestä taakse ja samalla vaihdan todennäkösesti myös sen kuorma jarrupaineen säädin vai mikä lie onkaan oikeelta nimeltään :D Vanha rupee olemaan aikansa elänyt... Laturi tuli kans hommattua ihan uus ja sekin tarttis laittaa paikalleenm tarkotus olis myös vkl hitsata takalattia kokolailla kasaan :)
Ja GRpatrollille että vaikka en mistään mitään tiiäkkäään niin joudut kyllä luultavasti tilaan myös pitemmät iskarit tai muuttaan iskareitten kiinnitys paikkoja jos vanhoilla vakiokorkusilla iskareilla meinaat mennä etiäppäin ;) Joku asiasta enemmän tietävä vois myös valasta että kuinka kardaanien kulmat on hyvin ku kiinnostas ihan mielenkiinnostakin tietää, kun tuskin tolla korotuksella tarvii patrollin kans olla huolissaan. :confused: |
Lainaus:
|
Taas on laitettu autoa vähän lisää. Sitä mukaa mitä on kerenny.
- Runko paikattu kuskinpuolelta takaa - Jarruputket laitettu edestä taakse ja paine säätimeltä jarruille - Runko taka-akselin etupuolelta taakse päin hiottu, maalattu ja massattu - Takalattia hitsattu kiinni - Kuskin lattia tehty uusiks, maalattu ja lähipäivinä massattu - Soittimen piuhoja/liitoksia tinattu - Valojen sokeripala/ryöstäjä liitokset tinattu - Kaaret avarrettu ja hitsattu peltilevikkeet joihin kumi soirot - Laturi vaihdettu Siinä tais olla kokolailla kaikki mitä oon tehny sen kans:D Huomenna tarkotus hitsata taakse levikkeet ja samalla sisälokarit niin ei mee kaikki sonta sinne mihin ei tartte. Myös lohkolämppärin uusvastus pitäs laittaa viikonlopun aikana. Sisälle taakse teen filmivanerista penkkeihin saakka tasasen ja työvalot tarttis taakse kans laittaa. Onhan siinä viä tekemistä mutta tarkotus ois saada hitsattua vkl aikana kaikki mitä tarttee niin sais eteenpäin rojektia:D Sitten kuvia: Kuskin jalkatila korjattuna http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74045 Takaosa ilman lattiaa http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74044 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74043 |
Viikonloppu meni auton kimpussa, takapää niputettu kasaan.
Sitten pohdiskelin sitä palkkihelmojen tekoa. Minkäslainen homma se todellisuudessa on että vedetäänkö koko vanha helma pois korikiinnikkeitten tukia myöten vai kuinka?? Jos jollakin olis kuvia palkkihelmasta auton alta niin auttas paljon niin näkis että miten se pitää oikeesti tehä.:) |
Lainaus:
Ja sitten otat tarpeeksi pitkän/leveän palkin minkä laitat sitä takaosaa vasten. Sitten annat hitsauskoneen laulaa.:) Itellä on 150x50x4mm palkkia omassa patrollissa helmoissa. Nämä ovat siitä hyvät että ovat leveät.(suojaa paremmin kupeet) Jotkuu on käyttän myös jotain 120x40palkkia... |
Lainaus:
tässä kuvia tosin mersusta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65735 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65737 tuosta kyllä leikkasin tuon helman vielä hitoille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65738 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65740 reijistä hitsattu korin palkkeihin kiinni ja paikka reijän päälle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72913 tein vielä tuommoset rocksliderit ni ei oo ovet kurtussa |
Nuo rocksliderit kannattaa taivuttaa hieman alaspäin, ajan kanssa hakkautuu ja lommoutuu ylöspäin ja sitten hankaa ikävästi ovea vasten.
Ps. ja takylityshän kannattaa rälläköidä hittoon. Helppo homma ja helpottaa sotanorsulla ajamista metsässä ! Pss. Olis jouten tuommonen perästä pätkästy GR koppa jossa sisällä pääkaari takatuin ;) |
Kiitoksia neuvoista! nyt on jo kuva mielessä kuinka toteutuu palkkihelmojen laitto ;). Rock Sliderit vois olla ihan hyvät kans kyhätä ja ei oo ollenkaan hullumman näkösetkäät!
Patrol Gr:lle tää ajokki tarkotus pitää kilpien välissä ja pitää myös käyttöautona niin tän koria en ala lyhentään mutta se sun lyhennetty kori ois pirun hyvä kun tossa varaosa Gr:ssä mikä tuli kaupassa mukana kun valkosen ostin niin kaveri ostaa multa korin siitä omaansa kun on sen nykynen kori sen verran hapero ja sit mulle jää tekniikka runkoineen ja itelle niin siitähän vois kyhätä vaikka sellasen kunnon offipelin :cool: Pitääkin laittaa harkintaan. |
Sehän korinlyhennys sinällään ei ole kuin muutoskatsastaa, mutta jos tarvii vetokoukkua tai tavaratilaa niin asia on erikseen
|
Koukulle ja tavaratilalle tarvetta. Muutoskatsastamaan tän joutuu kuitenkin ku alustasarja vaihdettu korottavaks ja renkaat haluan otteeseen.
Palkkihelmat etenevät, naapurista kävin kyselemässä palkkia kun tiesin että sinne jäi nurkkiin pyörimään sitä niin kuuden metrin kanki sieltä löytyi ja sain viiä koko kangen ja nyt saa sitten ruveta pätkiin sitä oikeen mittaseks sekä hitsaan kiinni :rolleyes: Siitä vois myös tehä eteen uuden puskimen ku sitä jää kumminki. |
Tuo länsiväylän katastus toi vipinää tänne katastus hinnat tippu puolee kun tuli kilpailua.
|
Silimat on varmaankin nähny auton useemman kerran pieksämäellä?? Oiskoos sulla mitään tietoo auton historiasta?? Varmaan myös tiiät auton edellisen omistajan siellä, joku kuljetusyrittäjä hän on... Jos on jotain tietoo autosta ja sen historiasta siellä niin pistä vaikka yv:tä :)
|
Autoa laitettu niin paljon ku keretty ja kuviakin on tullu räpsittyä aina kun oon muistanu :D. Palkki helmat tein ku vanhat oli aikas lahot sekä kaikenlaista pikku pikku hommaa.... kuvia pistän ku kerkeen
Nyt tarttis sitten hommata vanteet ja renkaat. 15"x10" vanteita mietin ensiks mutta nyt en sit tiä että oisko ne 15"x8" paremmat?? 10" vanteet pitäs olla varmaankin -44 tai -38 ET:llä ?? mutta kuinkas noitten 8" vanteitten kans että millasella ET llä pitäs olla?? Naapurin offimieheltä sain lainaan 35x12.5 R15 renkaat jotka on 7x15" vanteella mutta ET tä en niistä saanu selville:( Ne sopi hyvin kääntyileen eikä ottanu kiinni missään asennossa. Kumit tulee 33x12.5 R15 ja vanteet tarttis löytää mutta minkälaiset ne sit ois hyvät ?:eek: Millasella ET: llä siis pitäs 15"x8" vanteet olla? Tattista jo nyt:) |
Mittaat et:n niistä lainavanteista jos kerran oli sopivat ja ostat samalla offsetillä olevat.
Tuolla muuten hyvät ohjeet: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10614 |
Mite sulla tuon korotussarjan jälkeen ajo-ominaisuudet muuttui? Ootko kerinny tiellä sen jälkeen jurruuttaan? Ite just 3" dobinsons sarjan pätkä GR:n asensin ja nyt on ihan mahoton ajaa. Takana kardaani jurisee ja tärisee ja ohjaus vetelee mihin sattuu!
Tuostaa vanteen ET-luvusta, että mulla on 8" leveet vanteen ET -20 ja on just sopiva, mutta 12,5" leveelle renkaalle se ei kuulemma riitä katsastuksessa. Niille minä kuitenkin aion ruuvata 33*12,5*R15 renkaat kun 10" vanteissa et levittää (-35 tai -44) yleensä paljon enemmän. |
ite en oo viä kerenny tiellä jurruuttan sen jälkeen ku korotussarjan asensin. Ens viikolla viimestään otan auton takas käyttöön niin sillon sen nään ja koen ite miten käyttäytyy :rolleyes: maastossa ja tullu ajeltua kyllä korotussarjan ollessa kii ja hyvin se ainakin pienissä nopeuksissa o pelannu mut tiellä ja kovemmissa nopeuksessa voi olla taas sit asia ihan erikseen:o
Onkos tosta vanteitten leveydestä oikeen joku säännös paperilla että mille vanteelle minkäkin renkaan saa pistää?? Ei ainakaan kaverin Gr ssä kyselly tai kattonu vanteen leveyttä ku leimalla käytti. En tiiä sit miten o nykyään. 8"x15" vanteet ET - 20 :llä aattelin tilata tohon ku ei levitä niin paljoo ja mettässä pysyy vähän paremmi suojassa vanteen reunat ku ei oo 10" leveet.:rolleyes: |
Mulla on GR:ssä 3" korottavat dobinsonin jouset ja rough countryn iskarit, ja on tullu ajettua tielläkin.. Ohjaus hiukan vaeltelee urissa, mutta mitään jurinoita kardaanista tai mistään muualtakaan ei ole kuulunut.
Kaverilla oli GR:ssä 10x15" vanteet -44 et:llä, ja oli kyllä hyvän näköinen, kaarista tuli vähän ulos mutta kuvio jäi just levikkeen reunaan 11,5 leveellä kumilla. Itellä on tällä hetkellä 33x12,5 renkaat 7,5" vanteella ja -13 et:llä. Tuolla et:llä rengas jää omasta mielestä liikaa sisään, tulossa on 8x15" vanteet -30 et:llä. |
rotpal gr
Lainaus:
|
on siitä siitä muistaakseni ohje katsureilla että 12,5" levee rengas vaatii vähintään 8,5" leveen vanteen. kyllähän se 10 levee vanne -44 et:llä ois röyhkeen näköinen mutta minun mielestä tulee jo liikaa ulos ja varmasti lisää vetelemistä tiellä ja metässä taas ratti hakkaa näpeille enemmän.
Ja noista kardaanin jurinoista vielä, että pitässä GR:ä ei varmaan niin pahasti 3" setillä ala kardaanit ääntään kun ovat huomattavasti pitemmät mitä pätkässä. Pätkän takakardaani on melkeen puolet lyhyempi mitä edessä. Ite ajattelin tärinä ongelmaa yrittää ratkaista vaihdelaatikkoa hieman laskemalla. Patrolli foorumilla sanovat, että pätkässä saattaa 3" setillä takakardaani jurrata sillon kun tankki on vajaa, että saattaa olla niinkin pienestä kiinni :D Ja nuo 3astetta korjaavat casterinkorjaus puslat piti kans itelle tilata, että saapa nähdä miten ajettavuus muuttuu kun alle ne saan. |
Lainaus:
Tuossa on tosiaan järkeä että pätkässä on jyrkemmät kardaanikulmat korotuksella kuin pitkässä, tuotapa en tullu ajatelleeksi.. Melkein pitäis itekin tilata ne casterinkorjaus puslat, ei oo mitenkään nautittavaa ajella tiellä pitempiä matkoja. Laitahan sitte kokemuksia, että auttoiko puslat hakemiseen:) |
Ite en kans usko että rupeevat vannetta mittaileen mutta jos niin tekevät niin ....:D Casteripuslat pitäs varmaan itekki tilata jossain vaiheessa. Muistaakseni jostain aussifoorumilta lueskelin että juurikin pätkän gr:n laatikon takapalkin ja rungon väliin lisäämällä n.10 millin teräspalat niin pitäs jurinat hävitä.:confused: tuolta löytyy sitten jos jonkinmoista juttua patrolleista http://www.patrol4x4.com/forum/ :)
|
rotpal gr
Lainaus:
|
Noniin nyt kerkee kirjotteleen ja lisäileen kuvia tännekkin. Tämä päivä meni purkaessa ja nostaessa kaverin patrollista kori päältä poies. Ikinä ennen ei oo sellasta rojektia tullu tehtyä mutta nyt sekin on tehty, kori lähti päältä yllättävän helposti ja tunnottomasti ilman vaurioita :D
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75587 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75588 Omakin rojekti saatu siihen kuntoon että sille koitti päivän valo ulkona, kaikki ruosteet hitsattuna sekä viat korjattuna. Napalukot vaihtui AVM :n manuaalisiin lukkoihin kun alkuperäset lukot toimi vähän miten sattuu. Renkaat ja vanteet saapuivat myös viime perjantaina ja nekin ruuvattu alle jo. Ulkonäkö muuttu aivan tajuttomasti ja parempaan huomattavasti. Renkaat on 33x12.5 R15 BFG Mud-Terrainit KM2 ja -20 Et vanteilla ja hyvin mahtuu pyörimään :) Valoja laitettu keulalle sopivasti sekä öljyt vaihettu notkeempiin. Nyt auto ei vaadi kuin kovaa ajoa, pientä laittoa tietysti löytyy aina jostakin mutta suurimmat remontit tehty :D Sitten kuvia, nehän kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ;) Tässä heti tallista ulos ajon jälkeen pikku pyörillä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75589 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75591 Alla 33:set ja ainakin itelle mieleisen näköseks tuli noilla pyörillä ja korotuksella. Helman alla 60 cm maavaraa ja akselien alla 30 cm. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75593 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75592 Huomenna tarttee koittaa kunnolla miltä auto tuntuu ajossa ja miten käyttäytyy noilla renkailla ja 3" kortuksella. Renkaat ovat pidoltaan ainakin lumessa todella hyvän tuntuiset. |
Tänään tullu päästeltyä tiellä n.200 km verran ja auto toiminut eritääin hienosti. Renkaat humisee mutta niin kuuluukin humista :D, ei oo levoton ajaa, ei vetele eikä ulista/ jurnuta kardaanit yhtään. Muutos korotuksella ja renkailla omasta mielestä erittäin hyvä ja parempaan suuntaan. Ajo-ominaisuudet mun mielestä parani ainakin tän päivän perusteella.
|
n. 2000 km on nyt kilometrejä rullattuna ja pientä hakemista urissa on havaittavissa. Mutta muuten auto pelannut hyvin lukuun ottamatta muutamia pikku murheita.
Mutta kääntäessä epätasaisessa maastossa kuuluu varsinkin edestä akselin alueelta voimakasta rutinaa.:eek: Mistähän mahtaa johtua? Tuli mieleen että voiskoha kardaanin kulmat olla sittenkin vähä perseellää? Vai mistä se oikeen ahdistaa?? Neuvot ovat tarpeen:) Valaiskaa viisaammat tietämätöntä |
Tänään otin asiaks muutoskatsastuksen, viime tipassa poraruuvveilla levikkeet äkkiä kiinni ja konttorille. Nuori kaveri katto renkaat ja sanoettä ruvetaas tutkiin rengas kirjaa, no totesin siihen että älä suotta tutki mulla on tässä sellanen lappu jolla renkaat saa leimattua :D Kaveri oli kiitollinen lapusta ja sano että täähän on ihan selvä juttu meen kirjottaan uuden otteen tonne sisälle ja pistän sen korotuksen siihen kans. Oli muuten harvinaisen nopea toiminta ja yhtään ei tarvinnut alkaa väittään vastaan tai taisteleen jostain pykälästä
Kiitos asiallisesta ja ripeästä palvelusta Lempäälän Autokatsastukselle ! :) |
Lainaus:
|
Lainaus:
Napalukoista se rohina ei ainakaan kuulu kun ne on AVM :n manuaali lukot. Niillä patrollin alkuperäsillä ei oo mitään muuta virkaa kuin että heittää jotain lintua tai vastaavaa ;) Jotenkin kuulostais vähän ihmeelliseltä että murros sellasta ääntä pitäis. Ääni on kuin jouset liikkuis lautasten päällä tai vastaava metalli vs metalli ääni, pitänee jatkaa tutkimista. Tänään lähti kallistuksen vakaajat koitetaan johkuiko niistä :rolleyes: |
Murrosta ekana veikkaisin jos kerta kääntäessä ääntää. Niin mille vanteille sä nuo 33:t ruuvasit, 8" vai 10" ?
Mä sain vihdoin laitettua ne 3asteiset casterkit- puslat paikoilleen ja kyllä ohjauksen vetely häipyi miltei kokonaan. Eilen tosin asensin uudet 33*12,5 cooperit alle ja alkoi ohjaus vetämään vasemmalle eli vastaantulijoide kaistalle! :o Pitänee vissiin vielä aurauksiakin säätää. |
sori topicin lainauksesta, mutta tässä kiinnostuneille mun virityksiä; http://harski83.vuodatus.net/
|
Lainaus:
Tarttee tilata itekkin ne epäkeskopuslat ja uusia puslia eteen muutenkin kun rupeavat olemaan parhaat päivänsä nähneet :o Mulla se hakeminen ohjauksessa johtuu mun mielestä kyllä teitten urista kun lähes uudella asvaltilla ajaa niin kulkee kuin juna kiskoillaan. Mutta ohjaus on niin helvetin hätänen että siihen sai vähän aikaa totutella :D Mistä hommasit Härski ne epäkeskopuslat? Suomessa tuntuvat olevan hinnoissaan niin tarttee varmaa ausseista tilata :confused: Topikkia saa lainata ihan huoletta, tuosta sun sivusta sai itellekkin taas monia hyviä vinkkejä;) |
Olethan sä vissiin kokeillut pelkkää takavetoa?
Kuuluuko se myös silloin? Olisko tässä sellanen mahdollisuus että kardaaninliusta loppuu vara? Itsellä kävi kerran näin. Ja se pitää kanssa kivaa rutinaa... |
Lainaus:
|
Lipposelta tilasin epäkeskopuslat. Arvokkaathan nuo oli, mutta on niistä kyllä iso hyötykin.
|
Lainaus:
|
|
Ristikot ehjät, ainakaan ei väljää ollu ku kartaanista ravistelin. Mutta toi vaihtoehto että kardaanin liusta loppuu varat tuntuis tällä hetkellä kaikista käypäsimmältä vaihtoehdolta:o
Mikäs ois viisain ratkasu että loppuis rutina ja liussa riittäs varat :eek: Kuskinpuolen napa alkoi vuotamaan jälleen kerran. 3 viikkoo sitten vaihdoin vetarin stefan ja nyt se vuotaa jälleen kerran, tarttee purkaa se ja ettiä vika. Ilmeisesti vika joko olkalaakereissa/kääntölaakereissa kummalla nimellä niitä nyt sitten kutsutaankin tai sit pyörän laakerin takana oleva neulalaakeri on paska tai jotain :) |
Öljy vuodon vika löytyy murikan puolelta siellä on stefa mikä vuotaa ölpät akseli putkeen ja sieltä eteen päin eli vetokepit pihalle välitys ulos ja stefat vaihtoon jos liuku loppuu kesken niin jatkoa kardaaniin .
|
Gr:ssä ne stefat on kääntöpään puolella. Eli vetari pois ja tiiviste on hollilla. Ne tiivisteet vuotaa aina.
|
Jep stefa kääntöpäässä. Napa purettu ja ihmetelty yksin sekä parin näitten kans enemmän pelanneen kanssa vikaa. Stefassa näkyy ulkoreunassa vastakkaisilla puolilla etu ja taka puolella kaksi n.sentin mittaista "viiltoa" kuin vetari ois painanut siihen vasten.
En onnistu luomaan päähän sellasta tilannetta miten se on siihen stefaa vasten päässy painautumaan? Asiasta enemmän perehtyneet totes että vetarin navan päässä pitäs olla lukkorenkaat että ei liikkuis vetari päittäin ja niin varmaan pitäskin mutta eipä oo tullu sellasia vastaan ? Gr:n korjaamo käsikirjan mukaan sellaset pitäs olla kanssa. Sellasia ei mun aikana oo tullu kyllä vastaan vetarin ulkopäissä. Yksi mahdollinen syy vikaan voi olla juurikin tuo lukko renkaitten puuttuminen että pääsee vetari meneen ees taas. Olkalaakerit haen huomenna kanssa uudet että josko ne sittenkin on väljät sekä lukkorenkaat että jos niistä johtuu:confused: Ratkotaan asia kerrallaan kun ei heti löydy yksi selitteistä syytä:o |
Lainaus:
Ja heität pienen lenkin ilman sitä. Sit jos se pelaa ni jatkat sitä kardaania hiaman... |
Tohon etupään jurinaan oon perehtynyt ainoastaan ja vain ajatuksen voimalla tähän mennessä.
Enemmän oon tullu miettineeks kuinka paljon muilla samanlaisilla renkailla ja korotuksilla olevat patukat kuluttaa? Tuntuu että toi vie niin pirusti tai sit kilometri mittari ei toimi ihan oikein:rolleyes:. Renkaitten leveys varmaankin on se suurin vaikuttava tekijä kulutukseen. Mistään ei tankin eikä polttoaine linjojen pitäs vuotaa. Eilen viimeks laskeskelin kulutusta ja jos tankin mittariin on luottamien niin n. 14-16 litraa haukkas satasella maantie ajossa. Usein oon saanu isompiakin lukemia. Alle 11 litran tolla ei pääse millään noilla renkailla onneks sitä ainetta saa lisää asemalta :D Kyselen siis ihan mielenkiinnosta, kiinnostaa tietää paljonko muitten suunnilleen samanlaiset verrokit haukkaa ainetta, enkä sillä ettenkö tietäis että nää kuluttaa suhteellisen paljon :D Kiitoksia |
rotpal gr
Lainaus:
|
Kaikenlaista mukavaa selvis tänää kun auton alla makailin muutaman tovin. Taitaa etupäästä kuuluva rutina/jurina johtua siitäe että tukivarren puslat aika finaalissa, panhardi vetää edessä akselia kuskin puolellepäin n.1-2 cm takana repsikan puolelle 1-2cm. Tuosta se huomattava polttoaineen kulutuskin taitaapi johtua.
Kumpis olis järkevämpää, jatkaa panhard tankoja vai laskea niitten kiinnitys pisteitä rungosta ?? Uudet puslat tarvii kanssa laittaa tilaukseen, sillä väljyys puslissa tuntuu kabiiniin saakka. Tämmöstä tällä kertaa :D Hyvät neuvot panhard tankojen kanssa tarpeen. |
Panhardin kiinnitys pisteitä lasket alas ku sitä tankoa "ei " sais jatkaa.Eikä se liuku lopu ihan helpolla,mulla on 100+ alusta sarja eikä mitään ongelmaa liukujen kanssa.Pätkässä on ainut ongelma et takana tulee laatikon päässä aika raju kulma ristikkoon mut ei haittaa menoa metsässä.
|
Päivitellääs tätäkin vaihteeks :)
Eli vuoden verran ollu tuo kippo ny mulla ja siitä kun sain suurimmat mätähommat tehtyä ja auton ulos tallista niin 50 tuhatta on tullu kilomeetrejä mittariin siis helmikuun lopusta... Kesällä painittiin käyntiin lähdön kans ja syöttö pumppu vaihdettiin mutta vika sitten imu puolella. Muuten on toiminu helvetin hyvin (koputetaan puuta). Caster puslat tuli vaihdettua syksyllä ennnen jahtikautta ja vaihdeltua öljyt. Nyt uskaltaa päästää ratista jopa irti 80-100 vauhdissa kun on uudet puslat. Myös panhardit nyt oikeissa mitoissa -----> vaikutti pirusti ajoon kanssa. Valoa tuli laitettua keulille lisää Xenonien mallissa ja nyt näkee :) Myös BJ :n mekaaninen vinssi tuli haettua ja tarkoitus olis istuttaa se tuohon nokalle ja samalla tehä puskimet uusiin kuosiin...Samalla vois värjätä auton jonkun muun väriseks :D Valojen lisäyksen johdosta ilmenny yks aika vittumainen vika... Kun tuuppaa kaikki valot päälle niin polttoaine mittari laskee samantien lähes nolliin ja ei palaudu takasin ? :O sama ilmiö ilmenee kun ajaa epätasasella tiellä ja auto heiluu niin esim. jos mittarin mukaan on ennen maastoa puolillaan niin mittari laskee heti perkeleesti kun auto alkaa heiluun ja vaikka seisois paikallaan niin kauan että pinta tasoittunu niin mittari jää sinne mihin on laskenut eikä palaudu :eek: Kysymys nro kaksi. Ajettaessa nelivedolla yli 60km/h ja kun jalan nostaa kaasupolkimelta niin alkaa etupäästä kuulua helvetinmoinen jurina ja värinä ? taas kun lisää vetoja niin ääni häviää :eek: Pienissä nopeuksissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä... Sorge kun tuli vähän pitkä postaus mutta tänks että jaksoit lukee :o Huomenna tarvii päivän valossa ottaa pari kuvaa nyky kuosissa ;) |
Lainaus:
Kun mulla ongelma on ton oman laitteen kanssa se, et nyt kun siinä on uudet suutin kärjet(minkä takia alunperin alotin rempan) niin se ei meinannu millään enää startata ja kun hinattiin käyntiin, niin ei kuitenkaan jaksanu tyhjäkäyntiä käydä(kierroksilla sai kyllä pidettyä käynnissä). Epäilykset kohdistuu juurikin pumppuun, mutta kun se toimi ennen remontin alotusta täysin.?? Onko nyt niin, että vanha pumppu ei jaksa avata uusia suuttimia, vai onko siellä imupuolella joku vika ettei saa ainetta tarpeeks?? Ilmattu se on moneen kertaan ja vähän aikaa oli kirkkaat letkutkin kiinni, että näki kulkeeko ilmaa. Kiitos jo etukäteen, jos vaan jotain apua löytys..ja hyvät joulut! |
Lainaus:
|
Mulla oli niinkin yksinkertanen vika imupuolella että tankilta lähtevä polttoaine letku oli niin haurastunu ja halki niin veti ilmaa välistä. Käyntiin piti sahata nniin perkeleen kauan ja kesken ajon rupes pätkiin ja lakkas kulkemasta. Ilmaa ei paljon letkuissa kulkenu mutta riittävästi kumminkin... Polttoine linjojen vaihto uusiin korjas täysin ongelmat.
:) Ja tuosta etupään ääntelystä... Ristikot vaihdettu uusiin 2000km sitten uusiin.... ei helpottanu sillä äänet :s |
Kysymys nro kaksi. Ajettaessa nelivedolla yli 60km/h ja kun jalan nostaa kaasupolkimelta niin alkaa etupäästä kuulua helvetinmoinen jurina ja värinä ? taas kun lisää vetoja niin ääni häviää :eek: Pienissä nopeuksissa ei kuulu ylimääräsiä ääniä...
Mulla sama tärinä ilmeni takana ja vaihdoin takagardaaniin uudet ristikot. Jyrinä muuttui siten, ettei enää kaasua löysätessä kuuluu vaan kuuluukin nyt tasakaasulla yli 80:n vauhdissa ja tuntuu myös penkkiin asti. Huomasin sitten, että gardaanissa liuku on pikkusen väljä, eli tarkastappa sinäkin se liuku. |
2 Liiteet
Liukua nitkuteltu ja sieltähän se vika tais löytyä... väljää vähän etu jortaanin liussa.
Joulupäivänä tuli vaihdettua vesipumppu ja venttiilikopan tiiviste ja samalla vanha puskuri pois ja uuden toteutus sai alkaa. Tojon mekaaninen vinssi olis tarkoitus heittää nokalle. Kaikki hilppeet ois toteutukseen mutta kun kerkeis joskus .... :D Viimesen viikon oon oikeestaan vaan suunnitellu rojektia ja vinssin kiinnitystä, että olis kerralla kestävä. Samalla pohtinu kuinka alavesiletkun ja tehostimen putkien vienti ois viisain tehä ? Koria kun ei oo nostettu yhtään ja ei tulla nostamaan. Kaikki vinkit ja neuvot tän kans on kultaakin kalliimpia :) Rojekti toteutetaan täysin oman suunnitelman mukaan kun en oo ainakaan vielä onnistunu löytään kuvia tai mitään rojekteja vastaavasta toteutuksesta :confused: Etuylitys kasvaa kyllä vinssin verran mutta... Kasvakoot :o Tuossa kuvia. |
Saat upotettua vinssiä vielä syvemmälle kun katkaiset syylärin etupuolen palkin
ja laitat toisen palkin päälle uuden ja maskin alareunasta pala pois , muistaakseni etupään pyöreän poikkipakin pitää katkaista ja sitten vähän pyörääyttää sitä jotta saat vinssin kartaanin kulkemaan paremmin, korkeus muuten näyttäis hyvältä Sitten teetät laipan ulosoton aksilaan , tee vivusto kytkentään se oma vaijeri pakkaa takuta suht paljon . Kartaaniin tukilaakerille reilu pukki ,pakoputkia pitää pikkasen modata että mahtuu menemään. Kuviakin voin laittaa viikon loppuna jos tarvetta meikeläisen toteutusesta Itse tykkään mekaanisesta kun se on niin hiton nopea ja voimakas , kun välitykset on laatikossa niin vinssi vetää hitaan ykkösen kanssa melkein samaan tahtiin . eikun mukavia ratustelu hetkijä |
No perskele :D
Vivusto tarvii tehä juu ja pakoputkea hieman modata että sopii kulkemahan. Kartaaniin hain tojotan ulostosta laipan mikä sopii patuun suoraan. Etummaisen poikkipalkin asemointia kans vähä kattelin että tarvii muokata ja vesiletkun ja tehostimen letkujen paikkaa muuttaa. Kuvat olisi tosi hieno homma jos viittit laittaa johonkin näkyville niin sais vähä tukee omille visioille että kuinka tulee kestävä :rolleyes: Mekaanisen haluan juurikin noista syistä ja ei tarvi pelätä virran loppumista tai lämpenemisiä ;) |
Sivu luotu: 13:36 (GMT +2). |