Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79391)

AttEinari 28.12.2010 08:16

1gen pajero pikkulaatikko pois, iso tilalle, tarvittavat osat ja vinkit?
 
Elikkäs ongelman ytimenä on alkuperäinen vm.90 IC- mallin pajero johon on moottorivaurion yhteydessä vaihdettu vanhemmasta pajerosta tekniikka laatikkoa myöten, eli ns. pikkuloota nyt moottorin jatkeena.

Auton mukana kuitenkin tuli alkuperäinen kone, vaihdelaatikko,taka kardaani, pari paine-asetelmaa joista toinen ainakin romurautaa,kytkinlevy joka myöskin sökö ja kaksi erilaista vauhtipyörää, toisessa hampaat muun pinnan kanssa tasalla, toisessa hampaat muusta vauhtipyörän pinnasta ulkonevat, hammaskehältään kuitenkin silmämääräisesti samaa kokoluokkaa.

Ja nyt sitten tekis mieli vaihtaa tämä alkuperäinen laatikko autoon kun nyt paikallaan olevasta laatikosta meni jakolaatikko jumiin, mutta nyt tarvisin viisaampien neuvoja:

*minkälainen on koneen ja vauhtipyörän väliin tuleva peltilevy (tämmöinen pitää kuulemma olla??)
*kytkinpaketti ilmeisesti uusittava.(soveltuuko nykyinen paikoillaan oleva, toimii vielä ainakin hyvin)
*minkälainen mahtaa oleva sopiva vauhtipyörä
*kaikki muutos työhön tarvittavat osat?

Ei hirveästi haittais jos ois kaikki osat ja vinkit käytössä kun alkaa laatikkoa sovitteleen paikoilleen :D

Gary Grand 28.12.2010 08:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 725516)
Elikkäs ongelman ytimenä on alkuperäinen vm.90 IC- mallin pajero johon on moottorivaurion yhteydessä vaihdettu vanhemmasta pajerosta tekniikka laatikkoa myöten, eli ns. pikkuloota nyt moottorin jatkeena.

Auton mukana kuitenkin tuli alkuperäinen kone, vaihdelaatikko,taka kardaani, pari paine-asetelmaa joista toinen ainakin romurautaa,kytkinlevy joka myöskin sökö ja kaksi erilaista vauhtipyörää, toisessa hampaat muun pinnan kanssa tasalla, toisessa hampaat muusta vauhtipyörän pinnasta ulkonevat, hammaskehältään kuitenkin silmämääräisesti samaa kokoluokkaa.

Ja nyt sitten tekis mieli vaihtaa tämä alkuperäinen laatikko autoon kun nyt paikallaan olevasta laatikosta meni jakolaatikko jumiin, mutta nyt tarvisin viisaampien neuvoja:

*minkälainen on koneen ja vauhtipyörän väliin tuleva peltilevy (tämmöinen pitää kuulemma olla??)

Tuo "pelti" on 8mm paksu levy ja laatikko vedetään siihen kiinni.
Lainaus:

*kytkinpaketti ilmeisesti uusittava.(soveltuuko nykyinen paikoillaan oleva, toimii vielä ainakin hyvin)
Kytkin pitäis olla ihan sama, ainakin varaosana saa saman
Lainaus:

*minkälainen mahtaa oleva sopiva vauhtipyörä
Tuo ison laatikon vauhtipyörä oli reilusti painavampi ja aksiaalisuunnassa paksumpi. Pahus kun annoin oman koneen mukana, niin ei ole edes kuvaa ottaa. Hammaskehä tais olla samaa kokoa.
Lainaus:

*kaikki muutos työhön tarvittavat osat?

Ei hirveästi haittais jos ois kaikki osat ja vinkit käytössä kun alkaa laatikkoa sovitteleen paikoilleen :D
Ei ole kokemusta pikkulaatikkoisista autoista, mutta noista yllä mainitsemistani osista on.

AttEinari 28.12.2010 09:04

taidanpa ottaa kuvat nuista mun vauhtipyöristä mitä hyllyssä on niin saa jotain käsitystä oisko kumpikaan niistä oikea.

Peltilevyä ei ilmeisestikkään multa löydy. Jos jolla kulla ois kuva tästä "pellistä" niin ois hyvä, vois tarkistella nuo romuloovat vielä. Ja kun sitä ei kuitenkaan löydy niin myykää mulle semmonen ;)

AttEinari 28.12.2010 12:12

mittailin tuossa vauhtipyöriä niin toinen oli noin 8mm(rullamitalla) vahvempi valmiiksi eli en ilmeisesti tarvitse sitä välilevyä?

Mika_T 28.12.2010 12:15

Kyllä sen välilevyn sinne tarvii.

Eikös siinä isossa laatikossa ole eri pulttijako vs. pikkulaatikko. Sen takia se välilevy siellä on.
Tosin en itsekkään ihan 100% varma ole kun siitä jo vuosia kun asiaa selvittelin.

Gary Grand 28.12.2010 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 725572)
Kyllä sen välilevyn sinne tarvii.

Eikös siinä isossa laatikossa ole eri pulttijako vs. pikkulaatikko. Sen takia se välilevy siellä on.
Tosin en itsekkään ihan 100% varma ole kun siitä jo vuosia kun asiaa selvittelin.

Niinkuin tuolla edempänä jo kirjoitin: Laatikko vedetään siihen 8mm levyyn kiinni.-> On välttämätön. Ja ison laatikon vauhtipyörä on paksumpi.

Gary Grand 28.12.2010 12:27

Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubis...0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122
Ja koko varaosakuvahommaan pääsee:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubis...MkFONS5qcGc%3D

Valkkaat sieltä automallin ja tarkennat niin kauan että alkaa osakuvia löytyyn.

AttEinari 28.12.2010 14:28

Kiitoksia kuvista

Eli nyt selvis sitten kumpi vauhtipyörä koneeseen tulis istuttaa. Toivottavasti nykyinen startti passa tolle kehälle

pitää kattoa vielä kun kotia pääsee löytyykö tuota välilevyä jostain. muutenpa taitaakin sitten osat olla kasassa.

454SS 28.12.2010 14:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 725592)
Kiitoksia kuvista

Eli nyt selvis sitten kumpi vauhtipyörä koneeseen tulis istuttaa. Toivottavasti nykyinen startti passa tolle kehälle

pitää kattoa vielä kun kotia pääsee löytyykö tuota välilevyä jostain. muutenpa taitaakin sitten osat olla kasassa.

Startissa on erilainen ratas, mut sen pystyy kyllä vaihtamaan. Kytkimentyösylinteri on erilainen.

AttEinari 28.12.2010 15:11

onko se startti kymmen vai 13 hampainen. molemman sorttisella hammastuksella löytyy tallista.

454SS 28.12.2010 15:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 725609)
onko se startti kymmen vai 13 hampainen. molemman sorttisella hammastuksella löytyy tallista.

Eiku se ratas on eri levyinen, koska hammaskehä on vauhtipyörällä eri kohdassa. Muistaakseni 10 hampainen.

AttEinari 28.12.2010 15:25

oukei. luulis että jompi kumpi nuista tarteista passais.

kattelin tuossa nuita työsylintereitä netistä niin tarjoaa 86-91 vuosimalleihin samaa osaa. mutta jospa löytyis tuohonkin sopiva jostain.

jyrden 28.12.2010 15:49

Hmmm....
 
[QUOTE=Gary Grand;725576]Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubis...0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122


Prkl... Sit on japanissa pojat pistäneet omia osia väliin... Mulla omassa, tai no kahdessa EI IC-koneen ja laatikon välissä ollu kaa kuvan mukanen pelti paikoillaan... Paksuutta en voi kyllä mitata ennään, kun kummatkin moottorit maailmalle menneet... Ja kaikissa muissakin mitä on tullu ruuvailtua irti, olipa se sit vajaa, tai täys vetonen laite...

Gary Grand 28.12.2010 15:51

[quote=jyrden;725615]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 725576)
Levy koneen ja laatikon välissä on tommonen:
http://www.akadia.ru/_pages/mitsubis...0zSzJBTjUuanBn
Eli osa 02122


Prkl... Sit on japanissa pojat pistäneet omia osia väliin... Mulla omassa, tai no kahdessa EI IC-koneen ja laatikon välissä ollu kaa kuvan mukanen pelti paikoillaan... Paksuutta en voi kyllä mitata ennään, kun kummatkin moottorit maailmalle menneet... Ja kaikissa muissakin mitä on tullu ruuvailtua irti, olipa se sit vajaa, tai täys vetonen laite...

Enpä tuota ole mistään tarkistanut, mutta omassa pikkulaatikkoisen koneessa tuota levyä ei ollut, eikä ollut kuulemma koskaan ollutkaan..:confused:

AttEinari 28.12.2010 15:53

minä kans kattelin jos nyt oikein olen ymmärtänyt että tuossa paikoillaankin olevassa pikkulaatikossa ois tollanen... mutta ei ole kyllä 8mm vahva

AttEinari 28.12.2010 15:55

tuossa koneessa mikä makaa tallin lattialla(alkuperäinen kone?) on levy paikoillaan vauhtipyörä takana mutta sekin on sellainen ohut lipare vain. pari kolme milliä? korkeintaan.

eli tollanen levy pitäs hommata mutta sorttia paksumpi

jyrden 28.12.2010 15:56

Voi olla, että mitotukset eri... Ja mikäli sen paksun välilevyn littää siihen ja vaihtaa sen vauhtipyörän... Niin sit pitää olla sellanen startti missä Bendix pyörä tulee n. 10mm ulos rungosta... On japanin insinöörit jotain eroo pitäny keksii johkin, kun on jotai "uusittu" ja parannettu...

AttEinari 28.12.2010 16:07

kellään ylimääräistä sitä välilveyä??

muistaakseni tuo 10 hampainen tulee sen 10mm ulos eli pitäis soveltua.

jyrden 28.12.2010 16:23

Kysyppäs...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 725625)
kellään ylimääräistä sitä välilveyä??

muistaakseni tuo 10 hampainen tulee sen 10mm ulos eli pitäis soveltua.

Jupe69 tai Porro1 vois pian jelpata... Näillä Mitsun osia varastossa..

AttEinari 28.12.2010 17:27

laitan tonne osto ilmotuksen niin katotaan onko kellään ylimääräistä.

ei kellään ois kyseisesti osasta kuvaa? kun tollanen levy tosiaan on paikoillaan lattialla olevassa moottorissa, niin vois varmistaa onko tuo jo paikoillaan oleva oikea vai pitääkö hommata toinen

jupe69 28.12.2010 17:34

löytyy sellanen välilevy.ja siihen kuuluu se startti missä on rattaassa se 10mm. ulkonema.löytyy myös sellanen kytkimen työsylinteri jos sellasta kaipaat.

AttEinari 28.12.2010 17:37

mihin hintaa myisit koko pompsin. onko työsylinteri millaisessa kunnossa`? miten on saisitko kuvaa levystä niin tarkistan ettei vaan tuossa omassa romukasassa ole vastaavaa

jupe69 28.12.2010 18:32

otan kuvan huomenna siitä levystä.työsylinteri on ihan toimivana irroitettu eli pitäs olla ok.laitan sen kuvan sulle huomenna ni palataan asiaan.

AttEinari 28.12.2010 19:20

nyt on levykin hankittu. kiitos jupelle.

sitten vielä yksi kysymys niin alkaa homma olemaan bueno:

onko kellään kokemusta tamgearssilla myynnissä olevasta korjausholkista kytkinakselin silmälaakeripäähän? on meinaan laakeri joskus porsinut ja syönyt reilun uran akseliin. VAi irrotanko akselin ja vien koneistamolle kunnostettavaksi

ja tarviiko kytkimen osalta uusia muuta kuin työsylinteri? miten on haarukka, levy jne

AttEinari 29.12.2010 08:52

soittelin tuonne tamgearssille niin sieltä meinasivat että kytkimen osat passaavat keskenään laatikkoon kuin laatikkoon tuon ikäisissä pajeroissa. Jotain ulkoisia eroja voi olla mutta ei mitään sellaista mikä vaikuttaisi toimivuuteen.

JJ90 29.12.2010 11:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 725704)

onko kellään kokemusta tamgearssilla myynnissä olevasta korjausholkista kytkinakselin silmälaakeripäähän? on meinaan laakeri joskus porsinut ja syönyt reilun uran akseliin. VAi irrotanko akselin ja vien koneistamolle kunnostettavaksi

Tamgearsin Timo kertoili mulle, että se holkki vaatii koneistamoreissun, jossa akseli sorvataan tasapaksuksi ja sitten prässätään holkki paikalleen. Eli akseli irti vaan.:)

AttEinari 29.12.2010 11:46

joo niin kuuliin myös. ja akselin irrotukseen pitää purkaa koko paska :(

piru kun ei tiedä mihin tässä uskois, paikallinen mitsu korjaaja veikkaili ettei haarukka oiskaan ns. pikkulaatikosta sopiva tuohon isompaan.

pittää varmaa puottaa laatikko lattialle ja tutkia minkälainen irrotushaarukka siellä on nyt paikoillaan ja käydä vaikka sitten vertaamassa paikallisessa mitsu korjaamossa ic- mallin haarukkaan,

Gary Grand 29.12.2010 12:16

Ei tuo kytkinakselin irrotus pitäis iso homma olla?
Eikös se tule ulos etupääty(kytkinkoppa) irrottamalla? Näyttäs ainakin olevan tuo kytkinakselin laakeri niin iso, että hammastus mahtuu eteenpäin ulos..:confused:

Vilkasepa vaikka sitä korjausopasta.

AttEinari 29.12.2010 12:36

no niin minäkin olin kahtovinnaan ja mutta tamgearssin ukko meinas että pitää purkaa koko laatikko. pitää melkein ottaa kytkinkoppa pois ja tutkia miten sen akselin sais irti. kun kuitenkin kytkin akseli ja pääakseli ovat laatikossa erikseen niin kaippa ne on jotenkin naitettu yhteen ja tuntushan tuo että tuon kytkinakselin sais erikseenkin irti.

AttEinari 30.12.2010 13:03

kävin paikallisessa mitsubishi korjaamosta kyselemässä kytkimen irroitushaarukan kohtaloa, niin 11/88 - 10/89 valmistetuissa pajeroissa on käytetty jo samaa kytkimen irroitushaarukkaan kuin IC-malleissa. Eli onko tuohon aikaa ollut pajeroissa ns. vahvistettu pikkulaatikko? Joka tapauksessa haarukka sama.

Varaosanumero ME580719

Eli pikkuhiljaa näyttää että alkais oleen romut kasassa, loppiaisena ois nosturipaikka vapaana, vielä pitää päättää antaako kytkinakselin olla tuommosenaan vai koneistaako senkin vielä kuntoon.

Offens 30.12.2010 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AttEinari (Viesti 726257)
kävin paikallisessa mitsubishi korjaamosta kyselemässä kytkimen irroitushaarukan kohtaloa, niin 11/88 - 10/89 valmistetuissa pajeroissa on käytetty jo samaa kytkimen irroitushaarukkaan kuin IC-malleissa. Eli onko tuohon aikaa ollut pajeroissa ns. vahvistettu pikkulaatikko? Joka tapauksessa haarukka sama.

Varaosanumero ME580719

Eli pikkuhiljaa näyttää että alkais oleen romut kasassa, loppiaisena ois nosturipaikka vapaana, vielä pitää päättää antaako kytkinakselin olla tuommosenaan vai koneistaako senkin vielä kuntoon.

täytetään kemiallisella metallilla ja asennetaan silmälaakeri vahän syvemmälle jos se kytkinakseli ei kohtuudella irtoa.

AttEinari 31.12.2010 07:28

taidanpas napata kameran mukaan kun hommaa aletaan tehdä niin saa seuraava laatikon vaihtaja hieman apua savottaa. Kiitos kaikille viesti ketjuun vastannaille ja puhelimella soittaneille, nyt on kuviot selvänä

-Atte

suzukirby 31.12.2010 09:02

Menee vähän ohi aiheen mutta,mikähän mahtaa olla syy näiden pikkulaatikoiden rikkoontumisiin.

Tractor 31.12.2010 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzukirby (Viesti 726552)
Menee vähän ohi aiheen mutta,mikähän mahtaa olla syy näiden pikkulaatikoiden rikkoontumisiin.

Itse olen kuullut että jos viitosella ajetaan liian pienillä nopeuksilla niin voitelu vähenee ja viitonen menee ajan myötä.. Joku on myös kertonut että jos pajeron ajaa hiukan kallelleen että laatikkoon saa litran ylimääräistä öljyä että se kestäisi paremmin.. Näistä en sitten tiedä ovatko täyttä humpuukia vai todellisia syitä..

jyrden 31.12.2010 10:47

Juu...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tractor (Viesti 726553)
Itse olen kuullut että jos viitosella ajetaan liian pienillä nopeuksilla niin voitelu vähenee ja viitonen menee ajan myötä.. Joku on myös kertonut että jos pajeron ajaa hiukan kallelleen että laatikkoon saa litran ylimääräistä öljyä että se kestäisi paremmin.. Näistä en sitten tiedä ovatko täyttä humpuukia vai todellisia syitä..

Voitelun puute sen tekee... Eikä ole ainoastaan Gen1 Pajerojen pikkuvaihteistojen vika... Nissanissakin oli se sit eruvetonen Primera, tai mikä muu... Kaikistahan sen vaihteiston saa rikki, jos kierrokset on alahset ja vaihde iso... Ja käytöstähän ne on kii... Oulun suunnalla jollain on tumppi Pajero ja siin on toi pieniloota..., Sit tais alla olla 35" Swamppet ja maastossa menee ku pupu (kuultu). Mut tässä onkin vaihteisto täytetty öljyllä keppien puolelta, että siellä on jokunen litra enempi öljyä voiteleen mitä manaualit antaa.
Itsellä aikoinaan 156tkm King ja siin kakkosen synkro rusahteli välillä... Laskin öljyt pois ja hain tilalle GL-5:sta, eli 75W-90 (syntteettiset) ja siihen loppu... Sata tonnia ajettu vaihdosta ja toimii...

AttEinari 03.01.2011 07:09

onko muuten kellään ilmennyt tuon laatikon irroituksessa mitään isompia ongelmia ja onko jotain erityistä mikä ois syytä ottaa huomioon kun hommaan ryhtyy.

KarvaTurpa 03.01.2011 13:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JJ90 (Viesti 725908)
Tamgearsin Timo kertoili mulle, että se holkki vaatii koneistamoreissun, jossa akseli sorvataan tasapaksuksi ja sitten prässätään holkki paikalleen. Eli akseli irti vaan.:)

Ei sinne mahtuisi leveämpi laakeri, joka yltää ehjälle osuudelle saakka?

AttEinari 03.01.2011 15:27

tuo pitääkin selvittää

JJ90 03.01.2011 18:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KarvaTurpa (Viesti 727391)
Ei sinne mahtuisi leveämpi laakeri, joka yltää ehjälle osuudelle saakka?

Mahtuu varmaankin, värisköön akselit ihan rauhassa sielä pressun alla kun kansikin levisi.:):)

AttEinari 04.01.2011 06:53

onko muilla minkälainen tieto etukardaanin sopivuudesta? mulla sellainen käsitys että entinen passaa mutta onko kellään varmaa tietoa asiasta

AttEinari 15.01.2011 20:59

Ongelmia ilmeni asennus vaiheessa!!

http://www.akadia.ru/_pages/mitsubis...MkFONS5qcGc%3D

osat: 03001 ja 27013 puuttuvat.

ongelma ilmeni kun vauhtipyörää asennettiin paikoilleen ja vauhtipyörä kiristyi lohkon reunaan kiinni = eli ei voi toimia.


kellään ylimääräisenä nuita holkkeja!?!?!?

Offens 24.01.2011 10:51

Päivitetäänpä nuo havaitut erot laatikoiden välillä, kun ne vielä on muistissa. Toimin vanhempana asentajana tällä työmaalla.

Välilevy laitettiin lokin ja vaihdelaatikon väliin vahvuus 8 mm. Aiheutti sen ettei vauhtipyörä enään mahtunut pyöriin. Mittaus osoitti, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin tarvii 4 mm lisää tavaraa, teimme sen. Virallisen osan vahvuutta emme tienneet. Päättelimme vahvuuden siitä kun kytkinakselin booritus ja painelaakerin liuku alkaa isommassa laatikossa 11-12mm kauvempana ja paksumpi vauhtipyörä on vain 8mm tukevampi.

Kytkinhaarukka ja työsylinteri ovat erilaisia. Samoilla jousilla tosin saa kiinni painelaakeriin.

Kytkinakselin silmälaakeri on isompi kooltaan isossa laatikossa 17mm sisäreikä, kun vastaava on 15mm vanhassa.

Takakardaanin liuku on vanhassa 36mm ja uudessa yli 40mm. Muuten akselit on samat, liuvut antaa varmaan anteeksi sen, että laatikko on 8mm taaempana kuin alkuperäinen.

Laatikon ja rungon välinen petityyny on myöskin erilainen.

Startti pitää olla sellainen, että se yltää kehälle kunnolla, siis se malli missä hammastus näkyy reilusti ulkona, noin 10mm. Onkohan vauhtipyörän hammaskehiä paljonkin pilattu vajaalla otteella;)

Tarvittiin myöskin pitempiä pultteja näihin kohtiin mihin tavaraa tuli väliin lisää.

Muuta merkittävää eroa en muista olevan. Asennusta auttaa huomattavasti kun ottaa koneen tunkilla vähän antavampaan asentoon, siis tunkkaa sieltä koneen keulalta löysät pois.

Vaihteet on muuten mahdollista saada sille mallille irrallaan ettei keppi liikukkaan, meille kävi näin. Keppi oli asennossa josta hämmennetään ykköstä ja kakkosta päälle ja kun kolmonen kuitenkin oli päällä niin eihän siirtomekanismi toimi ei.

Vanhan jakolaatikon on hajoittanut vesi jäätyessään, mistälie päässyt sinne sisään mutta oli sitä siellä ainakin kolmasosa koko nestemäärästä.

AttEinari 25.01.2011 06:48

vanhemman asentajan kirjoitukseen lisätäkseni että startti oli 13hampaalla varustettu ;)

Vaihtotyöstä on kamerassa jokunen kuva jos joku sattuu tartteen


Sivu luotu: 12:01 (GMT +2).