Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   MutantRhino - Suska projekti (hitaasti etenevä) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=79312)

ruxu 25.12.2010 21:55

MutantRhino - Suska projekti (hitaasti etenevä)

Heippa palstalaiset,

Tässä uusi projekti lähdössä käyntiin aihiona Suzuki SJ410 -85. Aikataulua ei ole mutta tulee varmaan viemään tovin koska on meneillään myös muita rakentamiseen liittyvä projekteja samanaikaisesti.

Suskasta on tarkoitus tehdä jonkinlainen yhdistelmä hyöty- ja hupiajoneuvoa. Hyöty olisi lähinnä pihan auraus ja apuväline polttopuiden kuljetuksessa metsästä. Hupipuoli sitten satunnaista metsärymistelyä.

Umpikoppaisesta vehkeestä olisi aikomus tehdä pickup mallinen. Ensimmäisenä vaiheena on meneillään korin purku muutos- ja ruostekorjausta varten. Taitaa olla samat mätäkohdat kun kaikissa kaimoissa - etujalkatilat, lokasuojankaaret, takakontin takaosa ja ovien alareunat. Kun kori on jotenkin parsittu olisi tarkoitus irroittaa se ja käydä alustan ja tekniikan kimppuun.

Muuta mitä on suunnitteilla,
- palkkihelmat
- isommat renkaat, kaiketi enintään 235/75-15 jos meina kilvissä pitää
- 3" jousituksen korotus
- Volvon M40 laatikko vakiolaatikon ja jakiksen väliin
- ohjaukseen tehostin
- vinssi
- vankemmat puskurit
- jonkinlaista pohjapanssarointia
- sähköflekti
- mahdollisesti rumpujarrujen muutos levyiksi ja jarrutehostin

Volvon laatikko on jo hankittu - aikaa haasteelliselta näyttää tosin väli mihin se pitäisi saada sovitettua mutta onhan se täällä muutamilla muillakin onnistunut. Ei ole kyllä havaintoa siitä, että onko jakista jouduttu siirtämään taaemmaksi. Myös Opel Omegan ohjaustehostinosat odottaa asennusvaihetta.

Muutamia kysymyksiä alan harrastajille,
- Minkälaista palkkia olette helmaan käyttäneet?
- Onko hyviä vinkkejä edullisen 3" jousituskorotuksen tekoon?
- Kun tuo karjapuskuri kuulemma täytyisi olla tyyppihyväksytty tänä päivänä niin mitenkä paljon noita puskureita arvaa modata ennen kuin leimaus tyssää?
- Mikäli tekisi konerempan niin kuinka hyvin tuohon litraseen voimanpesään löytyy osia ja mistä?

Alla kuva aihiosta...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72302

ja visio siitä mikä pitäisi suunnilleen ulkonäöllisesti olla lopputulema.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72310

Huomenna onkin jo joulua vietetty sen verran että ehkä arvaisi taas siirtyä tuonne tallin puolelle...

Arska-tehtaalta 25.12.2010 21:57

Kuvat ei näy

Ruusulehto 25.12.2010 22:27

Itellä helmat tehty 100*50*4 tavarasta. Lattiaa joutuu vähän nostamaan, mutta eipä tuo ainakaan minua ole haitannut. Profiilissa taitaa olla muutama kuvatuskin siitä palkki hommasta

Slayer 25.12.2010 22:44

mitä varten karjapuskurin pitää olla tyyppihyväksytty? Kunhan se ei ole liian leveä tai siinä ei ole teräviä kulmia niin eikai sillä ole väliä minkälainen se on. Korjatkaa jos olen väärässä

Heguli 26.12.2010 07:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 724884)
Muutamia kysymyksiä alan harrastajille,
- Minkälaista palkkia olette helmaan käyttäneet?
- Onko hyviä vinkkejä edullisen 3" jousituskorotuksen tekoon?
- Kun tuo karjapuskuri kuulemma täytyisi olla tyyppihyväksytty tänä päivänä niin mitenkä paljon noita puskureita arvaa modata ennen kuin leimaus tyssää?
- Mikäli tekisi konerempan niin kuinka hyvin tuohon litraseen voimanpesään löytyy osia ja mistä?

- Helmapalkit mullakin 100*50*4 mm
- Suosittelen valmiita korottavia jousisarjoja, löytyy eri valmistajia ja korotuksia. 3" mielestäni jo maksimi, enemmälle ei tarvetta,
- Noin vanhassa autossa saa olla karjapuskuri. Kuten Slayer totesi, ei teräviä vaarallisia kulmia tai putkenpäitä tököttämässä.
- Suikkaan saa hyvin varaosia. Omaan litraseen voimanpesään tuttu teki täydellisen koneremontin ja kaikki tarvittavat osat löytyivät varaosaliikkeistä. Tai no, esim. nokka-akseli tilattiin merkkiliikkeen kautta Japanista. Olisihan tuonkin saanut käytettynä kotimaasta mutta halusin kaiken olevan uutta.
- Tuon Volvon laatikon varmaan saa ahdettua auton alle mutta olisiko helpompaa vaan vaihtaa normijakiksen välityksiä ? Valmiita sarjoja saa palstan kautta. Noilla mainitsemillasi leimarenkailla välitetty jakis riittää aika hyvin.

ruxu 26.12.2010 21:09

MutantRhino

Tulipa turattua tallissa tänään lumitöiden lomassa nelisen tuntia. Jotain pientä taas tuli purettua kuten
- takaovi, vetokoukku ja sivulasit
- tankki jäi kesken - täytyy tyhjentää ja rälläköidä kiinnitysruuvit auki

Keulasta lähti,
- pesunestesäiliöt, ilmanputsari, laturi ja vähän muutakin sähkörompetta
- keulasäileikön irroitus kesken tuntuu että joutuu hemmetisti poraamaan ruuveja auki huomenna täytyy vielä jatkaa rälläkällä

Puristuspaineet tuli mitattu ja ne olivat 10,8 - 10,5 - 11,0 - 11,0 eli kaiketi kone ei ole ihan finaalissa.

Kiitos vastauksista, kaikkea apua aina tarvitaan alkumetreillä ennen kuin kokemusta kerääntyy.

Tuosta jousituksen korotuksesta vielä, olen tutkaillut eri valmistajien sarjoja ja aika hinnakkaita monet ovat. Mietinkin tässä missä niistä olisi tuo hinta/laatusuhde kohdallaan?

Ihan vielä ei pääse hitsaushommiin mutta kun katso mistä monet teistä ovat aloittaneet niin voin onnekseni todeta että ei tämä minun aihio ihan seula ole. Alla muutama kuva.

Kuskin jalkatila...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72304

Takapaksi...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72306

Huomenna jatketaan...

Jare 26.12.2010 21:30

Pitäskö täs olla jotain kuvia? Meinaan mun koneella ei jostain syystä näy:confused:

Suikkajäbä 26.12.2010 21:41

Ei nävy kuvat täälläkään :( Ei vaan olis joku kansio tms. laitettu "yksityiseksi" mist yrittää noita kuvia tänne foorumille ladata ?

Itellä helmat projeti suikassa kans 100*50*4mm ja korotuksena calminin 3" satsi...

Mut nyt jääkin toi oma projekti lepäämään sit min. 6 kuukaudeks kun armeijan harmaat kutsuu :)

ruxu 26.12.2010 22:05

MutantRhino

Heippa,

Muuttelin hieman kuva-asetuksia - näkyvätkö nyt?

Osaako joku kertoa miten saa tehtyä kuvat thumbnaileina, joista ne sitten saa avattua isommiksi - en löydä tuosta mistään vinkkiä - olisi nimittäin kätevämpi tapa?

LaaLaa 26.12.2010 23:16

Nyt näkyy kuvat ihan ok,
Älä tee thumpnaileina vaan just tuolleen kun nyt on, niin mukavin lukea.

Volvon laatikko hässäkän joskus tehneenä voin sanoa, että mielettämästi helpommalla pääsee jakolaatikon välittämisellä mutta onhan se opettavainen tehdä ja toimiessaan mukava ajaa.

Mikki 27.12.2010 01:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 724884)

Itte kyselin kanssa ja heikosti löyty täältä apuja...
Mutta Motonet:sta löytyy kamaa, samoin paikallisilta "korvike"liikeiltä, alkuperäistä jos tarvii niin eBay nopein, merkkiliike ihan saa**nan hidas ainakin meidän pitäjässä...

Männärenkaat kannattaa ottaa koneistamon kautta, mittojen mukaan.
Mäntiä löytyy Saksasta / eBay:stä...

Ruisku sitte Swift:stä, tai jostain muusta rakkineesta...

Mutta osat EI OLE kalliita, muutamalla saturaisella tekee jo melko mittavaa remonttia!!!

ruxu 27.12.2010 08:25

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 725172)
Volvon laatikko hässäkän joskus tehneenä voin sanoa, että mielettämästi helpommalla pääsee jakolaatikon välittämisellä mutta onhan se opettavainen tehdä ja toimiessaan mukava ajaa.

LaaLaa - olen nähnyt kuvan sinun Volvolaatikko -systeemistä ja siinä sinulla on tuollainen musta kiinnityskehikko Suskan laatikon ja Volvon laatikon välillä ja Volvon laatikon ja jakiksen välillä jonkinlainen joustoliitos. Muutama kysymys,

- Mitä muutoksia teit Volvon laatikon tuloakseliin - Suskan laatikon ulostuloon vai sopivatko jotenkin suoraan toisiisnsa?
- Mahtuiko koko rakennelma kardanin tilalle vai jouduitko siirtämään jakolaatikkoa taaemmaksi?
- Jouduitko levittämään keskitunnelia Volvon laatikon kohdalta vai riittikö pelkkä kepin reiän teko?

Kaikki tässä tuntuvat suosittelevan jakiksen välityksien muuttamista mutta itse olen tuuminut että tuollaiseen puitten haku metsästä ryömimiseen Volvon laatikkorakennelma säästäisi kytkintä. Ja eikö siinä käy niin että jos 410:n valolliseen askiin laittaa välityssarjan niin voiman ulostulon joutuu poistamaan? Olen ajatellut että tällaisessa yhdistetyssä työ/hupilaitteessa sille voisi yrittää keksiä jotain käyttöä kunhan saan ensin selvitettyä miten tuo toimii - pyörimisnopeus, suunta, voima... Ja ilmoituksista päätellen on aika monta välityssarjaa, jotka eivät käy 410: jakikseen.

LaaLaa 27.12.2010 11:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 725215)
LaaLaa - olen nähnyt kuvan sinun Volvolaatikko -systeemistä ja siinä sinulla on tuollainen musta kiinnityskehikko Suskan laatikon ja Volvon laatikon välillä ja Volvon laatikon ja jakiksen välillä jonkinlainen joustoliitos. Muutama kysymys,

- Mitä muutoksia teit Volvon laatikon tuloakseliin - Suskan laatikon ulostuloon vai sopivatko jotenkin suoraan toisiisnsa?
- Mahtuiko koko rakennelma kardanin tilalle vai jouduitko siirtämään jakolaatikkoa taaemmaksi?
- Jouduitko levittämään keskitunnelia Volvon laatikon kohdalta vai riittikö pelkkä kepin reiän teko?

Volvon laatikon sisäänmenoakseli on sorvattu saman halkaisijaiseksi kuin sj410 päälaatikon ulostuloakseli ja spoorit höylätty samoiksi. Päällä on suskan välikardaanin spooriholkki. Akselien kohdistus on oltava tällöin just eikä melkein, kokemusta on;) Häkki hoitaa kohdistuksen/suuntauksen.
Volvon ulostulolaippaan ja jakolaatikon sisäänmenolaippaa on istutettu mersun kardaanin 3-sakarainen laippa ja välissä mersun kardaanin kumikiekko.
Ei mahdu välikardaanin paikalle vaan konetta on siirretty eteenpäin reilusti. Kardaanitunnelin joutu tekemään käytännössä kokonaan uusiksi.
Yksi talvi meni lähes kokonaan tuota tehdessä. Kori kannattaa ehdottomasti olla pois rungolta volvonlaatikko projektissa.

jyrden 27.12.2010 13:56

Eu:n myötä lakiin tuli pykälä siit, että pitää olla Ce hyväksyttyä mallia toi valoteline... Mut tuskin inssi rupee tälläsen vanhan laitten kohalla sitä merkintää ees katteleen... EJa kuitenkin sellasella asemalla käytät, missä ei autoo oo ennen käytetty ni ei oo ongelmaa... Ja ku moni ns. tehdasmalli on ajalta milt autokin on, niin tehty sin päin...
Turvallisuus syistä siis on vaatimukset ne mitkä on... Mut, ei tuksin kyselee ku teet ja asennat... Eihän noit uusia saa ku 2004 jälkeen tulleisiin vehkeisiin Ce-merkinnän kaa...

-MaTTi- 27.12.2010 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Slayer (Viesti 724896)
mitä varten karjapuskurin pitää olla tyyppihyväksytty? Kunhan se ei ole liian leveä tai siinä ei ole teräviä kulmia niin eikai sillä ole väliä minkälainen se on. Korjatkaa jos olen väärässä

Väärässä olet teoriatasolla:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAE...06muutettu.pdf

Mutta käytännössä AKE:kin on myöntänyt että seuranta on mahdotonta, joten katsastuksessa asiaan ei käytännössä kiinnitettäne huomiota kunhan on muuten järkevän näköinen.

-MaTTi- 27.12.2010 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jyrden (Viesti 725289)
Eihän noit uusia saa ku 2004 jälkeen tulleisiin vehkeisiin Ce-merkinnän kaa...

CE-merkintä ei ole ollenkaan sama asia kuin e-hyväksyntämerkki. CE = esim. työturvallisuusasioita, e-merkit ECE-hyväksyntöjä. Eli vinssipuskurissa voi olla CE-merkintä, mutta e-hyväksyntää tuskin.

ruxu 28.12.2010 08:07

MutantRhino

Eilinen purkuilta oli työläs ja hyvin vähän sain aikaiseksi.

Etusäleikön irroittaminen oli pelkkää poraamista ja rälläköimistä - yksikään kahdestatoista ruuvista ei auennut. Dremel pienoispora on ahtaissa paikoissa oiva vehje - nyt kun siihen löytyy kunnollisia laikkojakin. Ennen oli olemassa vain nuo pienet ohuet ruuvilla kiinnitettävät mutta uusi 38 x 3,2 mm laikka SpeedClip pikakiinnityksellä on toimiva. Hieman toista laikkaa meni niin kaikista ruuveista oli kannat pois.

Jäähdytin lähti hyvin irti mutta kaasuttimessa menikin sitten taas tovi kun alempi pinnapultti oli hapettunut kiinni. varovainen naputtelu ja nitkuttaminen senkin sitten vihdoin irroitti.

Viimeinen koitos oli lämmityskennolle menevien letkujen irti saaminen kennon putkista - en raskinut leikata niitä auki kun olivat hyväkuntoisen näköisiä - mutta että osaa letku putkenpäähän juuttua.

Näytti tuo Aisinin kaasutin suhteellisen hyväkuntoiselta - ei väljyyttä läppäakselissa. Olen kuitenkin kuullut että Aisini olisi huonosti toimiva, eli kannattaako tuo huoltaa vai laittaa jokin toinen kaasari tilalle? Mitä mieltä Suskan rakentelijat on? Mikähän olisi sitten tuo toimivampi vaihtoehtokaasari?

Vielä muutama ilta purkuhommia niin saattaisi päästä peltihommiin käsiksi...

Heguli 28.12.2010 08:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 725514)
Näytti tuo Aisinin kaasutin suhteellisen hyväkuntoiselta - ei väljyyttä läppäakselissa. Olen kuitenkin kuullut että Aisini olisi huonosti toimiva, eli kannattaako tuo huoltaa vai laittaa jokin toinen kaasari tilalle? Mitä mieltä Suskan rakentelijat on? Mikähän olisi sitten tuo toimivampi vaihtoehtokaasari?

Omaan laitoin korjaussarjan sisään ja mielestäni kaasutin toimii loistavasti. En oikein keksi mitään syytä, miksi pitäisi vaihtaa johonkin toiseen kaasariin. Ruisku olisi hyvä mutta vaatii jo enempi rakentelua tai koko moottorin vaihdon.

ruxu 28.12.2010 22:01

MutantRhino

Alkaa Suska olla melko purettu tämän illan jälkeen. Jäljellä enää vähän kojelautarompetta ja tuulilasi pois niin pääse peltejä vääntelemään.

Keula saa toistaiseksi jäädä näin kun lähinnä takapäätä isommin muokataan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72605

Kojelauta jäi ratin osalta kesken kun isoja Torx -ruuveja avatessa työkalut särkyivät - täytyy huomenna hakea räikkäsarjaan sopivia Torx -päitä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72606

Onko kellään kikka kolmosta millä saa tuulilasinpyhkijän akselimutterit auki? Ovat niin hapettuneita että koko systeemi lähtee pyörimään pellissä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72608

Sitten pikkuhiljaa peltejä ja hitsisaumaa vääntämään popniittiarmaadan tilalle...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72609

ruxu 30.12.2010 08:00

MutantRhino

Tapana kun on suunnitella etukäteen ja tehdä hankintoja valmiiksi niin muutama kysymys foorumin väelle,

- Minkä vehkeen jarrutehostin sopisi parhaiten ilman suuria muutoksia/sovitusosia SJ410? Yksi olisi varmaan SJ413 tehostin mutta niitä ei tunnu oikein löytyvän.
- Ajattelin myös aloittaa Calminin 3" korotussarjan hankkimisen - onko vinkkiä mistä löytyy edullisimpaan hintaan?

Kiitos jo etukäteen vastauksista...

Heguli 30.12.2010 08:20

Itse hankin tuolta:

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/...oducts_id=1098

sampolaattori 30.12.2010 08:56

Eikös halvin 3" korotus tule ku tekee SOA:n, korottuu ja muuttuu paremmaksi...

ruxu 30.12.2010 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sampolaattori (Viesti 726192)
Eikös halvin 3" korotus tule ku tekee SOA:n, korottuu ja muuttuu paremmaksi...

Niin mutta kun alkuperäiset jouset näyttävät aika väsähtäneiltä eikä iskaritkaan ihan uusilta näytä niin ne joutusi kuitenkin uusimaan SOA:ssakin. Ja eikö tuoss SOassa tule mukaan kardaanien välilaippoja ja olko jotain ongelmia jousien vääntymisen kanssa ilman akselin kiertorajotinta...?

Repro 30.12.2010 10:23

Eiks 2" korotus riittäisi? Uppoaisi tuuman vähemmän ja saisi leimattua.
Mitä korkeemmaks tekee, sen hankalampi on saada kunnollinen ohjaus.

ruxu 30.12.2010 10:34

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 726214)
Eiks 2" korotus riittäisi? Uppoaisi tuuman vähemmän ja saisi leimattua.
Mitä korkeemmaks tekee, sen hankalampi on saada kunnollinen ohjaus.

... saisi leimattua? Mitä tarkoitat? Tätä palstaa tutkittuani olen siinä käsityksessä että Suskan sallittu max. korotus on 100mm ja korin korotus alustasta ei ole näin kevyelle autolle sallittu ollenkaan.

Tuon 100mm ajattelin aikaansaada 3" jousituskorotuksella + 235/75-15 renkailla, joista yhteensä tulee jos oikein olen laskenut hieman alle 100mm.

Korjatkaa kiireesti jos olen väärässä ennen kuin tilaan Calminin alustasarjan!

Heguli 30.12.2010 10:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 726217)
... saisi leimattua? Mitä tarkoitat? Tätä palstaa tutkittuani olen siinä käsityksessä että Suskan sallittu max. korotus on 100mm ja korin korotus alustasta ei ole näin kevyelle autolle sallittu ollenkaan.

Tuon 100mm ajattelin aikaansaada 3" jousituskorotuksella + 235/75-15 renkailla, joista yhteensä tulee jos oikein olen laskenut hieman alle 100mm.

Korjatkaa kiireesti jos olen väärässä ennen kuin tilaan Calminin alustasarjan!

Kyllä 3" jousikorotus menee katsastuksesta läpi, ei mitään ongelmia. Korin korotus rungon suhteen on kaiketi kiellettyä, tästä tosin on aikaisemmin käyty akateemista keskustelua. Tosin korin korotukseen ei kauheasti ole tarvetta. Itse vaihdoin peruskorjauksen yhteydessä korin ja rungon väliset kumipuslat, uudet keskimäärin 25 mm korkeat.

Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä.

ruxu 30.12.2010 10:54

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 726221)
... Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä.

Kiitos - tuohan oli hyvä tietää. Näin vasta-alkajana minulla oli käsitys että tuo jousien kierto-ongelma tulee vasta SOA:n kanssa. Sitten täytyy kai väsätä/hankkia tuo kiertorajoitinkin - onko kellään kokemusta tuosta Porlan pajan kiertorajoittimesta ja sen toimivuudesta. On tarvetta tilata sieltä vähän muuta hilpettä niin samalla tuokin sieltä löytyisi jos on toimiva...

Suikkajäbä 30.12.2010 20:20

Mulla kans toi Calminin 3" satsi Cros4wd:ltä :)

ruxu 30.12.2010 21:33

MutantRhino

Taas ilta tallissa - enää purettavana kattoverhoilu ja ovien lasit ja lukot. Sen jälkeen pääsee peltihommiin, varmaan ensi viikonloppuna. Taidan aloittaa takaosan muokkauksella niin häviää siinä samalla muutamat mätäkohdat ja muihin pääse paremmin käsiksi.

Kysyin tässä taanoin miten hapettuneet tuulilasinpyyhkijän akseliston mutterit saa irti kun onnettoman ohuesta takalaipasta ei saa millään kunnolla kiinni. Koko sydeemi vaan pyörii ympäri. Jos jollakin on sama ongelma niin tämä kikka toimi ainakin minulla.

Epätoivoisena meinasin jo mutterihalkaisijalla hoitaa irroituksen mutta sitten päätin puristella sillä hieman mutteria joka kyljeltä - ja sen jälkeen se aukesikin. Pienet jäljet mutterissa ei haittaa mitään koska mutteri jää suojakumin alle.

Repro 30.12.2010 21:37

Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.

ruxu 31.12.2010 08:19

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 726408)
Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.

Kiitos vinkistä - googletin hieman ja menetelmähän vaikuttaa tosi fiksulta ja varmasti helpottaa ruostevaurioiden hitsausta ja myöhemmin korin maalausta. Jossain luin että soodapuhalletulla pinnalla ei ole välitöntä tarvetta ruostesuojamaalata koska sooda jättää suojaavan kalvon. Onko kenelläkään havaintoa kuinka kauan voi olla maalamatta - mietin vaan tässä ihan työjärjestelyjä.

Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä?

Heguli 31.12.2010 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 726540)
Kiitos vinkistä - googletin hieman ja menetelmähän vaikuttaa tosi fiksulta ja varmasti helpottaa ruostevaurioiden hitsausta ja myöhemmin korin maalausta. Jossain luin että soodapuhalletulla pinnalla ei ole välitöntä tarvetta ruostesuojamaalata koska sooda jättää suojaavan kalvon. Onko kenelläkään havaintoa kuinka kauan voi olla maalamatta - mietin vaan tässä ihan työjärjestelyjä.

Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä?

Tuo soodapuhallus ennen koritöitä voisi olla tosi hyvä juttu.

Itse aikanaan irrotin korin rungosta ja leikkelin isoimmat mätäkohdat pois. Sitten kori hiekkapuhallukseen. Ja sieltähän se kamaluus vasta paljastui. Autoa oli korjattu pellinpalasilla, kattohuovalla, kitillä ja ties millä. Ei muuta kuin lisää peltiä pois ja uutta tilalle. Peltitöiden jälkeen kori uudelleen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen.

ruxu 31.12.2010 15:28

MuutantRhino - Soodapuhallus

Sain kahdelta yritykseltä suunnilleen hintoja soodapuhallukselle. Tuntihinta sisältäen soodan n. 95-100€/h Alv 0%. Arvio Suskan koko korin puhaltamiselle sekä ulkoa, että sisältä oli n. 7 tuntia.

Eli kokonaishinta olisi alveineen noin 850€! Maksaahan tuo jonkin verran mutta houkuttelee kyllä edelleenkin koska se säästäisi melkoisesti oma puhdistus- ja hiontatyötä mikä on aika hidasta ja paskasta hommaa.

ruxu 01.01.2011 20:25

MutantRhino - Koppa poisnostoa vaille

Taas tuli kuutisen tuntia tallissa turattua ja huomenna kun irroittaa koneen niin sen jälkeen nostetaan koppa pois. Tallissa alkoi jo olla niin ahdasta kun oli pahvilaatikkokaupalla irroitettuja osia että piti päivän lopuksi kantaa osa laatikoista kellariin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72815

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72817

Isommat parsimiset on etujalkatilassa, etulokareissa ja bensatankin täyttöputken ympärillä. Vanhat alumiinilevy-poppariviritykset pitää ensin poistaa ja sitten ajattelin kyllä viedä koko kopan soodapuhallukseen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72816

Yllättävän painava tuo koppa vaikka kaikki on revitty irti laseja ja ovia myöden. Täytyy huomenna nostaa pää kerrallan irti rungosta ja rullata runko ulos ja peräkärri sitten alle tilalle.

Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle.

Heguli 02.01.2011 11:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 726991)
Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle.

Japanilainen insinööri on kekseliäs, paikka on aika järjetön. Ota vanha pois ja asenna uusi konetilaan.

Lisätty: runkohan näissä yleensä on aika hyvässä kunnossa. Korin kiinnikkeet kannattaa tarkistaa, ovat aika ohutta peltiä.

ruxu 02.01.2011 18:26

MutantRhino - Koppa loppiaisena peräkärryn kyytiin

Vielä tuli raksittua pois yhtä sun toista ja kaikki popniiteillä ja Plastic Paddingilla kiinnitetyt pellinpalat poistettua. Suskan siirtäminen käsipelillä oli aika raskasta kun yhden etupyörän ja toisen takapyörän jarrut olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Joten etujarru tuli herkistettyä ja takajarru taas voideltua sprayöljyllä kun rumpu ei irronnut ilman että siihen rakentaa ulosvetäjän - purkaahan se pitää kuitenkin myöhemmin. Nyt liikkuu kosla ihan pikkasen työntämällä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72848

Moottori tuli irroitettua ja seuraavaksi täytyy - ehkä loppiaisena - nosta koppa pää kerrallaan pukkien varaan että saa alustan rullattua pihalle ja peräkärry alle. Ja sitten perjantaina soodapuhallukseen.

ruxu 03.01.2011 21:30

MutantRhino

Tänä iltana tuli sitten koppa nostettua pukeille ja alusta rullattua alta esille ja vaihdelaatikko ja jakis poistettua.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72962

Nyt pääsi sitten tarkemmin myös tutkailemaan paikkaa mihin Volvon laatikko pitäisi saada istutettua - kovin on pieni tuo vaihdelaatikon ja jakolaatikon väli ja melkoinen linjaero niiden akseleiden välillä - mihinköhän haasteeseen tässä oikein on tartuttu? Pitäisiköhän sittenkin miettiä tuota välitettyä laatikkoa...

Yksi kysymys - onko Suskassa johonkin meistetty runkonumero vai löytyykö se ainoastaan siitä apumiehen jalkatilassa kahdella popniitilla kiinni olevassa alumiinilätkässä?

4WD 03.01.2011 22:07

Runkonumero on oikean runkopalkin etupäässä, etummaisen korinkiinnikkeen ja iskarinkiinnikkeen välissä.

ruxu 04.01.2011 11:14

MutantRhino - Jakiksen välitys

Jakolaatikon välityssarjojen sopivuudesta minkämallisen Suzukin jakolaatikkoon ei ihan yksiselitteisiä tietoja netissä löydy joten kysytäänpäs täältä.

Eli projekti-Suskahan on voden 1985 SJ410, jakolaatikko on valollinen ja siinä on tuo voimanulosoton laippa. Sopiiko tähän laatikkoon Trail Creeperin 6.5 T välityssarja? Mitä muita muutoksia joutuu jakikseen tekemään kun vaihtaa nuo rattaat? Muistelisin, että tuolle voimanulosotolle olisi joutunut jotain tekemään joillakin välityssarjoilla.

Muistan lukeneeni jossain myös että välitettyjen jakiksien koteloja on haljennut kasvanneen voiman takia ja sen takia on olemassa kiinnityssarjoja jotka vahvistavat alumiinikoteloa. Onko tällainen halkeamisen vaara todellinen kun alle ei ole tarkoitus laittaa mitään ylikokorenkaita?

Suikkajäbä 04.01.2011 15:53

Moi !

Itte kanssa pähkäilin, et sopiiko noi 6.5 välitykset 410:mpin valolliseen lootaan ja sitä täällä kyselinkin tuolla tekniikka, kuin myös projekti puolella ja vastaukset oli luokkaa; Kyllä sopii, kun "vähän" vinguttaa lootan kuoria !

Ja kun sit tuolta Cros4wd:ltä noita palikoita ostin niin kysyin myyjältä ja sanoi myös välitysten sopivan ! Tuolla tallin lattialla toi jakis on nyt räjäytettynä, mut noi uudet rattaat ei oo sit millään tykänny mennä ittekseen paikoilleen :) (Sisällä paketissa) !

Tossa on linkki välitysten asennusohjeisiin jos kiinnostaa http://www.trail-gear.com/pdf/suzuk-tcase.pdf

NHuttunen 04.01.2011 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 726182)

Itse tilasin tämän setin:

http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/...oducts_id=1099

Tosin, tilasin sen suoraan Calminilta ja lähtee ensi viikolla laivaan. Hintaa paketille tuli 880e plus mitä maksan alveja tullissa. Pakko sanoa että erittäin asiallista palvelua ja tulen varmasti tilaamaan lisää osia sieltä! Cros4wd:ltä katoin myös mutta huhhuh mitkä katteet! :o

ruxu 07.01.2011 20:21

MutantRhino

Kun tuo soodapuhalluksen hinta-arvio alkoi olla lähes 1 000 € niin tein suunnitelmamuutoksen - ei Suskasta ole tarkoitus ikuinen tulla vaan kohtuullisin kustannuksin hyöty- ja hupiajoneuvo joten aloitetaan mätäkohtien paikkaus ja unohdetaan soodapuhallukset. Tänään tuli haettua helmapalkit 100 x 50 x 5 - vähän turhan paksuseinämäistä mutta kun Suutarilan Starkilla ei muuta ollut. Peltiä 0,75mm, 1mm ja 1,5mm pitikin sitten hakea kolmesta eri paikasta - siinä se aamupäivä menikin.

Kotiin palattuani olikin taas pihan lumityöt edessä ennen kuin pääsi tallihommiin. Alusta ulos pihalle pressun alle ja muut turhat romut tallista kellariin ja sen jälkeen Suskan koppa alas pukeilta ja kyljelleen huomista rälläköintiä ja hitsausta odottamaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73189

Ajattelin että olisi paras ensin rälläköidä helmapalkille paikka ja laittaa se paikoilleen niin on ainakin yksi tukeva kohta mihin hitsata lattiapeltejä. Peräosan lattiassa on muutamia reikiä mutta taidan kyllä vaihtaa koko levyn. Katon katkaisu täytyy tehdä vasta kun peräpää on muuten hitsattu koska muuten kyllä koko peräpää leviää käsiin kun sisälokasuojat ovat aivan irti ulkopelleistä ja peräosan lattia lähes irti takaoven alakarmipalkista.

ruxu 07.01.2011 21:53

MutantRhino - Helmapalkki 100 x 50

Mikä on Suska rakentelijoiden mielestä paras asemointi tuolle helmapalkille?

A) Palkin alapinta samaalle kohdalle kun nykyisen helman alapinnat. Tuolloin jää oven alapuolisesta pinnasta viimeisestä kantista noin 5 cm suoraa pintaa ja etujalkatilan pohjalevy tulee palkin pohjan tasoon.

B) Helman ulkopinta katkaistaan hieman viimeisen kantin jälkeen. Tällöin palkin pohja nousee niin korkealle että etujalkatilan pohjalevyn ja palkin väliin täytyy tehdä täytepala.

Kumpi suositeltavampi ja perustelut...

HRD 07.01.2011 22:38

http://forums.offipalsta.com/showthr...highlight=frog

Tuolta löytyy kuva, mihin korkeuteen sen itse asemoin. Niin ylös ku vaan saa, et ovi viel pelaa. ;)

Suikkajäbä 08.01.2011 20:22

Tossa linkki omaan suikka projektiin, Parit kuvat noista helmapalkeista: http://forums.offipalsta.com/showthr...t=69722&page=3

Tuoppo 08.01.2011 21:51

2 Liiteet
Tossa on muutama kuva omasta susukista. Kyllä susuki lahoo kivasti laiskan miehen ruoste korjauksen jälkeen, siis itseporautuvilla rosterilevy ruosterijänpäälle:mad:
Tein ton helman 80x80x3 rhs palkista, on ehkä vähä turhan järeetä mutta sopi hyvin vakio helman paikalle.
Tuo on noin 20 mm matalampi ku tuo vakio helma eli aika sopiva, ainaki omasta mielestä:)

ruxu 09.01.2011 21:44

MutantRhino

Kiitos helmapalkkivinkeistä ja linkeistä teidän kuviin - kuva kun kertoo aina paljon enemmän. Minulla tulee nyt tuo 100 x 50 x 5 palkki hieman alle oviaukkoikynnyksen viimeistä kanttia - laitetaan sitten lattiaan paikkapalaa etujalkatilan reunaan.

Kun talli tuli juuri valmiiksi niin ei heti raaski rälläkällä kaikkea moskaa seinille roiskia. Tuli tehtyä tuollaiset hitsausseinämät ESABin hitsausverhosta ja 20 mm alumiinisesta sähköasennusputkesta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73317

Jospa sitten huomeniltana saisi aloitettua...

ruxu 10.01.2011 21:30

MutantRhino

Vihdoin pääsin aloittamaan mätähommat. Ensin lähti helmakotelo 100 x 50 palkille. Sitten piti miettiä kuinka paljon kuskin lattiasta lähtisi - lopuksi koko lattia ja etupyöräkotelon osuus, jotta pääsin suht terveelle pellille.

Haperopeltiä alkaa kerääntymään...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73377

Isoja aukkoja alkaa syntymään uutta peltiä odottamaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73378

Eikä tuo taempi korinkiinnikekään juuri enää kiinni ole - siinä huominen rälläkkätyömaa. Taitaa mennä koko kulma uusiksi. Onko tällaisessa kilpiin jäävässä vehkessä ollut tapana muotoilla uudella pellillä alkuperäiseen muotoon vai rohkeasti vaan yksinkertaisin mahdollinen kantikas palkkikorvake tillalle?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73379

Sen jälkeen kun helmakoteloon tekee pari pientä paikkaa niin pääsee sovittelemaan helmapalkkia paikalleen ja sitten lattiapeltiä muotoilemaan. Löytyykö jotain yksinkertaista konstia aikaansaada tuohon milliseen lattiapeltiin jäykistemuotoja?

Milläs maalilla porukat täällä on tuollaisia koteloihin jääviä pellinpalasia käsitelleet? Hitsauksessa pieni osuus tietysti kärvähtää mutta onhan suurin osa paikkapellistä kuitenkin suojassa.

Heguli 11.01.2011 06:52

Muotoilu on ihan vapaavalintaista, riippuu halutusta lopputuloksesta. Omat korjaukset tuli tehtyä mallia "kantikas", oli helpompi tehdä niin. Pääasia, jotta rakenne on tukeva ja kestää.

Varmaan noita jäykisteitä saa peltiin painettua mutta ei suikassa ole kovin isoja tasaisia peltejä. Eli ei mielestäni ole välttämättä tarpeellista pokkailla mitenkään. Tavaratilan lattian alle hitsasin poikittain ohuen suorakaideputken, olisko ollut 10*20 mm tai jotain. Jäykisti kummasti lattiaa.

EDIT: tavaratilan lattia oli siis 2 mm peltiä

ruxu 16.01.2011 18:29

MutantRhino - Pientä pellinpalaa paikoilleen

Vihdoin pääsee etenemään oikeaan suuntaan eli ehjäämään hapanta koppaa. Oli kuitenkin tuo ohutpellin hitsaustaito päässyt hieman yli 30 vuodessa vähän rapisemaan kuten alla olevan kuvan oikean ylänurkan jäljistä voi päätellä....

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73611

Tuli niin paljon reikää ja hiomista että katsoin viisaammaksi harjoitella ohutlevyhitsausta muutaman illan niin jatko helpottuisi. Tuo kuskin uusi lattia istahtikin sitten paikalleen ihan eri tavalla...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73612

Tästä on hyvä huomenna jatkaa - taidan seuraavaksi parsia tuon helman takapään, jotta voisi tutkailla helmapalkin päiden paikkaa. Nuo pyöränkaaret kannattaa nimittäin avartaa niin pääsee haperosta pellistä eroon ja saa sisälokasuojan paikkakaaren ehyempään peltiin kiinni.

make-lj 16.01.2011 18:42

hyvän näköstä! juu tietenkin palkki kannattaa laitta mahdollisimman ylös niin jää eniten tilaa helman alle. ite laitoin 50x100x3 palkkia, ja ei varmasti notku tuo 3mm kään suzukin helman alla.

tuossa kuva omasta helmapalkki paikallaan..

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42845

JuhanChristian 19.01.2011 21:57

Iltaa vaan ja hieno projekti kun tässä olen seurannut ja lukenu. Tuossa mietiskelin että miten sait tehtyä nuo jalkatilan rengaskotelot. kun se pelti on joka suuntaan kupera? Ja lisäksi vielä että siirsitkö taaemmaksi nuita rengaskuoppia renkaanvastaamisen takia?

ruxu 20.01.2011 08:52

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JuhanChristian (Viesti 732135)
Iltaa vaan ja hieno projekti kun tässä olen seurannut ja lukenu. Tuossa mietiskelin että miten sait tehtyä nuo jalkatilan rengaskotelot. kun se pelti on joka suuntaan kupera? Ja lisäksi vielä että siirsitkö taaemmaksi nuita rengaskuoppia renkaanvastaamisen takia?

Heippa,

Toissailtana rälläköin lokasuojan aukot suuremmaksi - lähinnä sen takia että saan mädät reunat pois. Kun reunasta laskee noin 42 mm pois niin saa hitsattua sisälokasuojan ja ulkolokasuojan väliin kaarevan pellin niin että se tulee ulkopinnasta ulos ja muovisen lokasuojanreunuksen saa siihen kiinni. Muovisen lokasuojareunuksen saa kaiketi hieman ehkä lämmittämällä kuumailmapuhaltimella muokattua uudelle säteelle.

Eilen illalla hitsasin helmapalkin paikalleen ja sitten aion jatkaa tuolla jalkatilan rengaskotelopelillä. Valitettavasti tässä tulee nyt reilu viikon tauko työkireiden takia. Mutta olen ajatellut tehdä tuon kaarevan pellin kahdesta osasta - ensin yksi, joka tulee ulkoreunasta palkin levyisenä ylöspäin ja sitten toinen isompi ja kaarevampi osa. Pahvimalli kannattaa aina ensin tehdä niin leikattu pelti sopii sitten melko hyvin.

Laitan kuvia sitten kun olen hieman edennyt asiassa.

ruxu 30.01.2011 20:54

MutantRhino

Yli viikon tauon jälkeen pääsi taas jatkamaan peltipaikkojen hitsausta. Tänään tuli hitsattua tuo kuskinpuoleisen etupyörän sisälokasuojaosuus rintapellissä. Palkki oli jo hitsattu aikaisemmin.

Aukon mukaan tein pahvimallin ja sen mukaan sitten alla oleva pellinpala. Olen harrastanut moniin osiin tulppahitsiä 6mm reiikään...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74125

Tovin hitsattuani, vasaroituani ja hiottuani etukulma oli valmis...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74126

Huomenna sitten takapyöräkotelon kimppuun.

nuti-90 31.01.2011 00:53

huh huh.. itse aloittelin tossa pari päivää sitte juurikin saman kuskin etukulman uusimisen.. aluksi näytti oikeen hyvältä mutta paljastuikin että jollakin olivain ollut ylimääräistä pakkelia ja joitain peltisuikaleita...:mad: aikalailla saman verran uusimista kuin sullakin..:D

Heguli 31.01.2011 07:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nuti-90 (Viesti 735514)
huh huh.. itse aloittelin tossa pari päivää sitte juurikin saman kuskin etukulman uusimisen.. aluksi näytti oikeen hyvältä mutta paljastuikin että jollakin olivain ollut ylimääräistä pakkelia ja joitain peltisuikaleita...:mad: aikalailla saman verran uusimista kuin sullakin..:D

Aika lailla samat kohdat näistä näyttää ruostuvan ja vanhasta autosta löytyy tosiaan kaikki mahdolliset korjauskikat: pakkelia, lasikuitua, pellinpalasia, kattohuovan palasia (?!), alustamassaa.....

ruxu 10.02.2011 20:57

MutantRhino

Kahden viikon pakollisen tauon jälkeen (työmatka + flunssa) pääsin vihdoin talliin jatkamaan projektia. Muutaman illan aikana jotain pientä tuli aikaansaatua.

Kuskin jalkatila on nyt kokonaan parsittu kun uusi korin etukiinnikepalkki tuli hitsattua paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74665

Seuraavaksi tuli siirryttyä takapyöräkotelon etukulman kimpuun. Siellähän oli lattiakotelon pää ja korin takakiinnike ihan paperia.

Uusi korin takakiinnike tuli tehtyä ja hitsattua paikoilleenkin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74666

Vielä kun sisälokasuojan hitsaa umpeen niin pääsee kääntämään aihion toiselle kyljelle - ja aloittamaan saman paikkaamisen peilikuvana uudestaan.

nuti-90 11.02.2011 10:00

itsellä oli koko lattia vuorattu sisältä kattohuovalla.. :D

ruxu 15.02.2011 21:02

MutantRhino - käännetään kylkeä

Tänä iltana tuli sitten korin takakiinnike ja poikkikotelon pää muokattua valmiiksi uudella pellillä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74948

Ja sen jälkeen olikin vuorossa korin keikauttaminen toiselle kyljelle - ja ei muuta kun samat työvaiheet uudestaan mutta peilikuvana...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74949

Jospa se sujuisi vähemmällä miettimisellä hieman joutuisammin. Vaikka taitaa tuo apukuskin puoli olla vielä enemmän tohjona ja helmakotelokin ruttuun ajettu. Rälläkkä vaan rohkeasti taas laulamaan noin ensilääkkeeksi...

ruxu 20.02.2011 20:23

MutantRhino

Viikonloppu askarreltu taas tallissa - vaikka ei ihan kaikki maasturiprojektin kimpussa. Projekti piti lauantaina hilata autokatokseen kun vaimon Mondeon lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen toimimattomuus piti selvittää. Suskan koppa siirtyi helposti muutaman pyöräalustan avulla. Mondeon puskurissa oleva Defan pistoke oli sanonut työsopimuksensa irti joten varaosaliikkeestä uudet liitosjohdot tilalle ja iltapäivällä Suska oli taas tallissa.

Myös oman diesel-Mondeoni käyntiinlähtö on ollut viime viikon pakkasilla siinä ja siinä ja sisälämpötila ei juuri pakastinlämpötilaa suuremmaksi ole noussut Webastosta huolimatta. Käsittämättömän kylmä pirssi...

No mutta takaisin Suska projektiin. Lauantaina laskin reippaalla kädellä kaikki lahot pellit pois. Tuli vielä isommat aukot kun kuskin puolella...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75195

Ja tänään pääsikin jo sitten hieman parsimaan. Ensin vähän uutta päätä lattiapalkkiin ja sen jälkeen helmakotelon viereiseen lattiiaan koko matkalle uutta millin peltiä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75196

Tässä jo valmiiksi kyselisin porukoilta, että mitenkä minun kannattaisi nuo hitsisaumat käsitellä? Moniin saumoihin täytynee kanssa vetää saumamassaa. Massa ensin vai ensin joku muu käsittely? Pohjat meinasin sinäänsä vetäistä Teknoksen Inertia Primer 5:lla.

keranha 20.02.2011 20:56

Happopohja on hyvä pohjamaali, sitä kun saa ihan yksikomponenttisena pensseli tavarana.

ruxu 20.02.2011 21:09

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 742451)
Happopohja on hyvä pohjamaali, sitä kun saa ihan yksikomponenttisena pensseli tavarana.

Kiitos tiedosta - mutta siitä syntyikin sitten lisäkysymys. Jos noihin kori- ja hitsaussaumoihin laittaa saumamassaa niin laitetaanko se paljaalle puhdistetulle pellille vai laitetaanko tuo happomaali ensin? Ja voiko happomaalin päälle sitten vetäistä ruiskulla tuon Inertia Primer 5:sen?

On meinaan aineet ja töhnöt hieman muuttuneet siitä kun viimeksi noin 35 vuotta sitten kolariautoja ehjäsin.... ja on tainut osa maalausjutuista minulta jo unohtuakin.

young n dum 20.02.2011 21:27

EI paljaalle pellille mössöä! miks sitä pitää ees laittaa koko hiton mössöä? pelkkä maali vaan ja hyvä tulee.

4WD 20.02.2011 22:02

Sorry viestiketjun lainaus, mutta laitatko tietoja tuosta 1-komponenttisesta happomaalista, täälläpäin sitä ei ole löytynyt tai sitte olen kysynyt vääristä paikoista.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 742451)

keranha 21.02.2011 13:53

Spies hecker maaleja myyvältä kauppiaalta löytyy.

Laittaisin saumojen päälle happopohjan kahteen kertaan, siihen ehkä joku perus pintamaali, kuivuttua kevyt karhennunnus ja massa. Tulee varmasti hyvä.:)
Joku voi jättää tuon pintavärin välistä poiskin...

Puska-suska 27.02.2011 21:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 726991)

:eek::eek:

Omassa suitsassa on sellanen perus letkusuodatin just konehuoneessa... Tulikin mieleen, että onkohan sen asentaja tajunnut ohittaa sen vanhan. Missäs siellä se tarkalleen ottaen on? Jossain taka-akselin hujakoilla?

wikke 28.02.2011 07:12

Joo, akselin kohdalla möllöttää jos vielä paikallaan...

ruxu 06.03.2011 21:53

MutantRhino

Projekti on edennyt hieman hitaasti kun on ollut tärkeämpiäkin asioita meneillään - kuten isoisäksi tulo maanantaina. Pahimman isosisä alkuhuuman jälkeen tuli taas painuttua talliin tänä viikonloppuna. Apukuskin puolelle tuli väännettyä kokonaan uusi korin kiinnikepalkki kun vanhasta ei ollut kuin murusia jäljellä....

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76324

Ennen uutta kääntöä takaisin oikealle kyljelle tuli vielä takapyöräkotelon ulkoreuna paikattua 100 mm leveällä peltisoirolla. Aukon säde suureni 42 mm kun ulkolokasuojan mädät reunat poisti. Muovinen lokasuojanlevike näyttäisi muokkautuvan ihan nätisti isommallekkin säteelle...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76325

Nyt kori onkin jo oikealla kyljellä ja toisen takapyörän sisälokasuoja paikkauksen alla. Samalla rupeamalla saa tuon oikeanpuoleisen helmapalkin hitsattua lopullisesti kiinni pohjaan ja sisäpuolelta.

Huomenna jatketaan...

ruxu 20.03.2011 20:26

MutantRhino

Muutama viikko taas vierähtänyt ja on pienen päivityksen aika. Keskitytty on lähinnä takaosan mätäpaikkaamiseen.

Joka tarkoitti lähinnä koko takapohjan ja alla olevien palkkien uusimista...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77115

Sen jälkeen voikin alkaa miettiä korinmuutosta umpikopasta pickupiksi. Penkki piti panna paikoilleen että ei vaan ahneuksissaan tule tuotua uutta takaseinää liian lähelle penkkejä.

Suunnilleen tuohon mittakepin linjaan pitäisi sisäpuoli takaseinästä tulla...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77116

Onko kellään hyviä vinkkejä mitä huomioida katkaisu ja hitsauskohtia suunniteltaessa? Onko jotain mitä kannattaa korimuutoksessa huomioida ajatellen seuraavaa leimassa käyntiä?

Itselläni on ajatus edestä katkaista heti ikkunatiivistekohdan linjasta ja sitten peräosasta sellainen pala että em. mitoitus toteutuu ja mukaan tulee kattourien päät. Lavan laidan meinasin katkaista juuri ylemmän sivukantin yläpuolelta ja sitten hitsata yläreunaan suorakaideputki. Miten tuo putki liittyy takakulmiin ja uuteen takaseinään hahmottuu kyllä vasta kun rälläkkä on laulanut...

nuti-90 21.03.2011 22:24

AiAi

vai meinaat silipasta valmiin kuivan säilytys/kuljetus tilan veke ??:eek:

ruxu 22.03.2011 08:00

MutantRhino

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nuti-90 (Viesti 752015)
vai meinaat silipasta valmiin kuivan säilytys/kuljetus tilan veke ??:eek:

Niinpä on tarkoitus. Suskan tulossa olevat käyttötarkoitukset ovat nimittäin,

- pihan lumenauraus
- apuväline polttopuiden roudaamisessa
- satunnainen offihuvittelu

Kahdessa ensimmäisessä käyttötarkoituksessa tuo pieni avolava on kätevämpi kuin tuo umpikoppa. Ja pysyyhän tuo pienemmäksi tuleva koppi talvella sitten lämpöisempänäkin...

ruxu 29.03.2011 20:54

MutantRhino - korimuutos

No niin - nyt on sitten katon takaosa sipaistu pois. Sivulaitojen katkaisukorkeuden suhteen tein suunnitelmamuutoksen. Katkaisukohdaksi tuli sivuikkunan alareunan taitekohta. Aukkoon sai sen jälkeen istutettua 25 x 50 suorakaideputken ja laidasta tuli näin tukeva ilman välijäykisteitä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77775

Katto oli kyllä edellisen omistajan jäljiltä kun perunapelto - oli ajanut autolla omenapuiden alle ja katolla seisten tehnyt sadonkorjuun. Ajattelin kuitenkin olla pahentamatta sitä lisää joten tein jatkokohtaan katon ylijäämäosasta tuollaisen tukiliuskan jatkokohtaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77776

Tänään tuli hepattua katkaistu takaoven kehys paikoilleen...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77777

Muokkaamalla kehyksen sivuosat jäljelle jääneen ikkunaaukon mukaan hitsisauman sai taitteen kohdalle niin veteleminen minimoituu. Kehys on liitetty hieman pystympään asentoon kuin alunperin, jotta ei minimaalinen lavan pituus kärsisi. Tästä johtuu kattolistan vielä korjaamatta oleva muotovirhe jatkokohdassa. Lavan takalaita on oma projektinsa kunhan ensiksi vielä muokkaa jollakin neliöputkella noi kulmatolppien epämääräisen muotoiset vanhat ovivasteet...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77778

keranha 30.03.2011 19:27

Oliko noin että et ennen ole autojen kanssa roplannut? Homma nimittäin näyttää erittäin pro meiningiltä. :D
Jos vaan jaksat samaa tahtia loppuun asti niin tulee kyllä erittäin hyvä.:cool:

ruxu 30.03.2011 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 754688)
Oliko noin että et ennen ole autojen kanssa roplannut? Homma nimittäin näyttää erittäin pro meiningiltä. :D
Jos vaan jaksat samaa tahtia loppuun asti niin tulee kyllä erittäin hyvä.:cool:

Kiitos kannustuksesta! Kyllä on joskus 30 vuotta sitten tullut tehtyä Autovahinkokeskuksen kolaroiduista peleistä ajoautoja mm. Datsun 100A, 120A ja Toyota Carina II. Sen jälkeen onkin ollut taukoa kunnes tähän projektiin hurahdin. Pikkasen on kyllä käden taidoissa hiomista mutta työhän se tekijänsä opettaa...

T:Ruxu

DarkestMessiah 30.03.2011 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 754702)
Kiitos kannustuksesta! Kyllä on joskus 30 vuotta sitten tullut tehtyä Autovahinkokeskuksen kolaroiduista peleistä ajoautoja mm. Datsun 100A, 120A ja Toyota Carina II. Sen jälkeen onkin ollut taukoa kunnes tähän projektiin hurahdin. Pikkasen on kyllä käden taidoissa hiomista mutta työhän se tekijänsä opettaa...

T:Ruxu

Ai että hiomista kädentaidoissa... kyllä tätä jälkeä katsellessa iskee itelle ainakin kademieli ja töissä näilläkin hommilla tulee kuitenkin ansaittua leipää pöytään.
+ sulla näyttäis olevan enemmän ja parempia työkaluja, kuin mitä meillä isohkoon ketjuun kuuluvalla autokorjaamolla on :(

nuti-90 31.03.2011 21:14

niin justiin ei muualla ole ruostetta kuin suskan kopassa..vaan ei vissiin kauheesti enään siinäkään..:D

Gary Grand 01.04.2011 07:39

Tällaista projektia on kyllä ilo katella. Jotain vastaavaa aikanaan tuli C-Rekordin kopalle tehtyä ja täytyy sanoa ettei ole mitään syytä ujostella tän projektin tekijällä työnjälkeä, tai etenemistä :D:cool:

ruxu 03.04.2011 20:31

MutantRhino - korimuutos

Pientä päivitystä jälleen viikonlopun tallituntien jälkeen. Takaoven istuttaminen kopin takaseinäksi veikin melkoisesti aikaa. Ensin piti mätää alareunaa paikkailla ja sitten loveta alakulmat sisälokasuojien kohdalta. Myös kahvan ja lukkopesän reiät tuli tukittua.

Peltipaikkojen asemoinnissa muutama pitkä magneetti on verraton apuväline - paikka tulee samaan tasoon viereisen peltipinnan kanssa ja pysyy paikoillaan heftejä varten...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78019

Kun ovipala oli paikoillaa piti oviraot hitsata umpeen n. 7mm peltiliuskoilla ja lavalaidasta alaspäin lokasuojiin tehdä L -malliset listat puuttuvaa leveyttä lisäämään lavasivun linjaan saakka. L-lista tulee samalla toimimaan lavan sivupellityksen kiinnikkeenä. Vielä pitäisi keksiä miten pellistä tai ohuesta latasta saisi taivutettua lokasuojan päälle vastaavan lavan sivupellityksen kaarevan alakiinnikkeen.

Sunnuntai iltana projekti oli alla olevassa vaiheessa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78020

halts| 04.04.2011 09:40

On kyllä viimäisen päälle hienoa jälkeä!

Rekisteröimätön 05.04.2011 18:46

kaunista työtä,mukavan mallinen tulloo.

ruxu 05.04.2011 20:29

MutantRhino - korimuutos

Kiitos, kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Katsotaan nyt sitten mimmoinen vehje tästä tulee kun se pyörilleen saadaan - tekniikkarakenteluhan on tässä projektissa vielä ihan aloittamatta.

Tuossa viestissä muutama päivä sitten tuli pohdittua miten tehdä lavan sivupellityksen kaareva alakiinnike sisälokasuojan päälle. Pienen pohdinnan jälkeen syntyi alla oleva "pikatyökalu" kahdesta kulmaraudan ja akselin pätkistä. Ei ole maailman nopein mutta helppo taivuttaa vaihtuvasäteistä kaarta. Jos olisi tehnyt hieman isommasta kulmaraudasta läpimenevin pultein niin olisi saanut säädettävän mallin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78098

Tekemällä taivutus kolmen sentin välein syntyi alla oleva melko hyvin istuva kaari. Jos taivutti liikaa niin oli helppo kääntää kaari ja painaa hieman takaisin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78100

Tämän jälkeen alkaa edessä olla takalaidan teko. Pientä suunnittelua pitänee ensin tehdä ja käydä neliöputkia hankkimassa. Saranoinnin ajattelin tehdä alareunaan käyttäen takaoven alkuperäisiä saranoita.

mitsford 08.04.2011 21:36

ompa kyllä pirun siistiä jäläkeä.

ruxu 13.04.2011 20:22

MutantRhino - korimuutos

Tovi meni lavan takaluukun rakennetta miettiessä ja putkea ja muotorautaa hakiessa. Nyt on taas päästy rakentelemaan.

Ensimmäiseksi täytyy muuttaa takakulmien oven muodon mukaiset pielivasteet suoriksi pinnoiksi. Tähän käytin 40x20 suorakaideputkea, jota sovitin rakoon, joka syntyi kun oven pielivasteet rälläköi pois. Yläkulmassa on putkessa kiinni L-pala, joka on pellin alla odottamassa peräluukun lukkosalpoja ja aukiasennon kannatinniveliä.

Tuollainen oikeanpuoleisesta peräluukkupielestä tuli. Alalaidassa oven saranoista muokatut peräluukkusaranat...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78484

Huomenna jatketaan vasemmalla puolella, joka on muodoltaan vielä hieman vaikeampi kun siinä on tuo ovilukon pullistumakohta. Mutta eiköhän senkin muutosrakenne ratkea...

Kuten kuvassa näkyy niin rälläkän liuskalaikalla ei pääse nurkkiin hiomaan hitsaussaumoja. Mitä työkalua porukkaa suosittelee nurkkahitsien viimeistelyhiontaan?

temmi_hoo 13.04.2011 20:29

On kyllä nättiä, saa ihan rauhassa kestää projekti kun jälki on tätä tasoa :)

Ruusulehto 13.04.2011 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 758837)
Kuten kuvassa näkyy niin rälläkän liuskalaikalla ei pääse nurkkiin hiomaan hitsaussaumoja. Mitä työkalua porukkaa suosittelee nurkkahitsien viimeistelyhiontaan?

Vinkulla sopii aikas kivasti ahtaisiin nurkkiin, varsinkin jos hommaa semmosen teräväkärkisen terän

ruxu 14.04.2011 10:37

MutantRhino - vinkukysymys

Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sähköisestä Bosch GGS 27 LC vingusta?

http://www.bosch-pt.fi/boptocs2-fi/A...5808/index.htm

Syö nuo paineilmavingut niin paljon ilmaa, että pitäisi uusia kompurakin samalla isompituottoiseen. Vaikka saattaisihan tuo olla muutenkin ihan aiheellista tulevaa maalausta ajatellen - ettei mene taukomaalaukseksi.

Entä mistä olette hankkineet kestäviä viilateriä - ei mitään heti sileänä halpiskamaa? Vai löytyykö sopivia laikkoja hitsausaumahiontaan?

Ruusulehto 16.04.2011 15:08

eipä oo sähkövinkusta kokemusta, mutta ei välttämättä mikään huono vaihtoehto. Ja teriä oon työmaalle hakenu ihan liukkosen pultista sellasia kovametalliteriä, makso vissiin jonku 60€ kipale alv:in kans, mut kestää vähintään tuplat tavalliseen verrattuna

Heguli 16.04.2011 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 758975)
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sähköisestä Bosch GGS 27 LC vingusta

Juuri tuollaista ei töissä ole pojilla käytössä mutta muuten käsityökaluissa Bosch on hyvin edustettuna. Ja syystäkin, kestäviä ja tehokkaita koneita tuntuvat olevan. Eli eiköhän tuo mainitsemasi kone ole samaa sarjaa.

ruxu 16.04.2011 20:20

MutantRhino - vinku

Tulipa sitten tänään päädyttyä paineilmatoimiseen ja haettua Yama merkkinen paineilmavinku. Ja viisi erilaista Mirkan kovametalliterää - hinta oli tuolla Lahden Kärkkäisellä terän koosta riippuen 35 - 17€. Saa nähdä miten kestävät - yleisesti ottaen olen tyytyväinen Mirkan hiontatarvikkeisiin.

Lähdin kokeilemaan uutta ostosta noihin peräluukkupielien nurkkiin. Yllätyin kuinka hyvin tuo vingun kovametalliterä puree tuohon hitsaussaumaan. Mutta samalla tuli myös todettua että pienen yli 10 vuotta vanhan kompuran imutuotto (240l/min) ei riitä tuohon vingun jatkuvaan pyörittämiseen (320l/min). Joten seuraava hankinta on sitten isompi kompura - ajattelin tuollaista 440l/min tuotolla ja 100 litran säiliöllä olevaa IKH:n mallia XTTurbo, jossa olisi maalausta ajatellen jo valmiina myös vedeneroitin.

Tuleepahan tämän projektin myötä hieman myös panostettua työkaluvalikoimaan... ja sehän kannattaa aina mikäli ei sorru ihan halpiskamaan.

MattiH 16.04.2011 22:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 759719)
Joten seuraava hankinta on sitten isompi kompura - ajattelin tuollaista 440l/min tuotolla ja 100 litran säiliöllä olevaa IKH:n mallia XTTurbo, jossa olisi maalausta ajatellen jo valmiina myös vedeneroitin.

Jossain vaiheessa himottas hommata hiekkapuhallusvermeet ja harmittaa, kun ei tuotto riitä hetki sitten investoidussa kompurassa... ;) Itellä kävi näin. :)

Arska-tehtaalta 22.04.2011 17:23

Miulla oli töistä lainassa tollanen sähkönen suorahiomakone, muutaman tunnin hionnan kokemuksen perusteella tollanen pesee paineilmakäyttöisen kirkkaasti ;)

ruxu 25.09.2011 20:25

MutantRhino - korimuutos

Heippa porukat!

Ei tämä projektini ole keskeytynyt mutta kevät ja kesä meni rakennus- ja pihahommissa ja tulihan sitä onneksi vähän lomalöhöiltyäkin. Mutta nyt viimeinkin ehtii taas talliin projektia edistämään. Jotain pientä perälaitakehikkoa tuli viikonloppuna väsättyä. Melko vankaksi tein, koska tarkoitus on että laita kestää kuormaa myös avattuna.

Tässä laitakehikko jousikuormitteisilla lukitustapeilla...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89387

... ja tässä avattuna toistaiseksi ilman aukipitosalpoja...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89388

Sitten pitäisi tuota kahva - aukaisulinkkusysteemiä kehitellä. Ajatuksena on hyödyntää oven kahvaa ja sen ympärillä olevaa muotopeltiä ja katsoa sitten minkälaisella linkkuhärvelillä noita jousitappeja saisi liikuteltua.

Taannoin kyselin ovenkahvaa ja sen ympärillä olevaa peltiä ja onnekseni kävi niin että LaaLaalta löytyi sopuhintaan kaksi lähes virhetöntä ovea omien seulojeni tilalle. Joten nyt pääsen hieman vähemmällä hitsaamisella ja pilkon oman seulaoven takalaitalukitukseen.

Viikolla sitten jatketaan linkkujen parissa...

Jorski 26.09.2011 08:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ruxu (Viesti 755941)
Peltipaikkojen asemoinnissa muutama pitkä magneetti on verraton apuväline..

Loistava idea! Eipäs ole tullut mieleenkään, täytyykin hyödyntää enskerralla kun mätähommia tekee. Hienoa jälkeä:)

ruxu 27.09.2011 20:52

MutantRhino - korimuutos

Muutaman illan miettimisen ja väkertämisen jälkeen on syntynyt jonkinsorttinen toimiva lukitusmekanismi takalaidalle.

Lahosta ovesta siirtyi ovikahva ja sen ympärillä oleva muotopelti...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89584

Linkkumekanismin tangot tein alumiinisesta U -profilista, joka oli helppo taivuttaa väistömutkille...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89585

Lukitussalvan päätä pyöristämällä se nousee hyvin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89586

... vastakappaleen vinopinnalle ja napsahtaa sitten lukituskoloon.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89587

Aukipitosalvasta tein vasta mittamallin - lopullisen teen 3 mm rosterista sitten kokoonpanovaiheessa. Salvan saa yläpäästä pois paikoiltaan ja laidan voi kääntää alas 180°. Ei tule kylläkään onnistumaan kun puskuri ja vetokoukku on paikoillaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89588

Tänä iltana leikkasin takalaidan ulkopeltiaihion ja kokeilin pellinpalasiin eri menetelmiä taivuttaa kahvan alapuolella ja kyljissä olevaa muototaitetta. Muutamien iltojen jälkeen katsotaan sitten miten on onnistuttu....

ruxu 29.09.2011 20:22

MutantRhino - korimuutos

Tulipahan tuo takalaidan pintapelti tekaistua tänä iltana valmiiksi. Vaikeinta oli aikaansaada käsityökaluilla tuo muototaite. Syntyi kuitenkin kohtalaisen muotoisena ensin taittamalla työpöydän kulmarautaa vasten ylin taite 53° ja sen jälkeen tuo pyöreämpi taite 6mm akselia vasten.

Alla lopputulos...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89704

Kahvakohdan alapuolella pelti hieman veteli, joten pääsee taas lisää harjoittelemaan oikaisua...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89705

Muototaite jatkuu takalokarista yli takalaidan - istuu hieman paremmin näin kun pelkkä suora pelti takalaidassa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89706

Viikonloppuna täytyy rullata alusta talliin ja tiputtaa kori kiinnityspisteisiin niin että saa alkaa sovittamaan ja parsimaan etulokareita.

Mika28 29.09.2011 20:52

Siistin näköistä jälkeä pukkaa

ruxu 08.10.2011 20:38

MutantRhino - korimuutos

Tuli viikolla aloitettua etulokareiden mätäparsintaa ja tänään kun aloitin sovittelua paikoilleen huomasin että tuli tehtyä hieman väärät muodot etujalkatilan pyöräkotelon yläosaan mihin etulokarin tulisi kiinnittyä.

No ei hätiä mitiä - vähän uutta sovitepalaa ja kemppiliimaa niin oli kohdallaan kiinnityskohta...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90530

Melko hyvin istuu kohdalleen - pohjamaalauksen jälkeen vaan rakoihin tiivistemassaa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90531

Vasen lokasuoja oli kuuden paikkapellin tapaus, josta hankalin oli alaetukulma,joka oli tehtävä kokonaan uusiksi puoleen väliin ajovaloaukkoa...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90532

Oikea lokari on vielä kesken mutta sen verran akun paikkaa tuli jo muokattua että onnettoman 45Ah akun tilalle mahtuu nyt tuplasti suurempi 90Ah akku...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90533

Jospa huomenna saisi tuon oikeanpuoleisen lokarin ehjättyä niin voisi alkaa pohtimaan korin pohjatöitä.

ruxu 16.10.2011 19:11

MutantRhino - korimuutos

Vihdoin ja viimein on varsinainen korimuutos ja mätähommat tehtynä. Laskeskelin että uutta peltiä meni noin 5m2!

Vähän tuo on kirjavakuosinen vielä mutta mukavasti nuo pyörien tilat ovat avartuneet vaikka 3" Calminia ei alla vielä olekkaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91178

Seuraavaksi alkaakin sitten pohjatyöt - kevyt tallihiekkapuhallus, tinaus ja happomaali.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91179

Jossain vaiheessa alustakin pitää purkaa ja viedä kunnon hiekkapuhallukseen.

ruxu 20.11.2011 18:11

MutantRhino - korimuutos

Pientä projektipäivitystä välillä. Mätä ja muutostöiden valmistuttua piti hieman miettiä miten jatkaa kunnon pohjien teolla. Koska kunnon pohjia ei oikein saa oikaiseksi muuta kun puhtaalle pellille niin talliin piti hieman tehdä virityksiä hiekkapuhallusta varten.

Katoskulmilla, 2x2:lla ja muovilla syntyi puhallustila ja kanavapuhaltimella sai aikaiseksi kunnon ilmanvaihdon ja lievän alipaineen tuohon muovikoppiin. Hyvin pysyy hiekka ja pöly sen sisällä. Raitisilmanaamarin letkua piti myös jatkaa niin että suodin/puhallinosa on puhallustilan ulkopuolella...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93985

Hieman hitaasti tuo puhallus etenee säkistä imevällä (vaikka ei ole ihan Biltema -lelu) kun vedenerottimesta huolimatta kosteus tukki ajoittain suuttimen. Jotain on sentään saatu puhallettua...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93986

Hieman hankintoja on jo tehty hyvissä ajoin Cros4WD:ltä. OME:n alustapaketti, Warnin vinssi, TG 6.5 välityssarja ja Insan Special Trackit odottavat että joskus pääsisi kokoonpanovaiheeseen.

TG:n välityssarjan kanssa on pieni lisähaaste kun pitäisi tuloakseli saada jatkettua samanlaiseksi kuin alkuperäinen, jotta voimanulosoton saisi säilytettyä hydraulivinssin pumppua varten...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93987

Mutta ennen sitä riittää kyllä vielä muutamia kuukausia hiekkapuhallusta, pohjamaalausta ja alustaosien kunnostamista.

jampeli 20.11.2011 18:26

Aika vaikee saada jatkettua toi akseli sillain että kestäisi kunnolla, varsinkin kun on heti valmiiksi aika ohkanen. Paras tapa olisi sorvata ja jyrsiä alkuperäiseen akseliin 6.5 sarjan mukainen pienempi ratas.

Sivu luotu: 04:34 (GMT +2).