![]() |
MutantRhino - Suska projekti (hitaasti etenevä)
Heippa palstalaiset,
Tässä uusi projekti lähdössä käyntiin aihiona Suzuki SJ410 -85. Aikataulua ei ole mutta tulee varmaan viemään tovin koska on meneillään myös muita rakentamiseen liittyvä projekteja samanaikaisesti. Suskasta on tarkoitus tehdä jonkinlainen yhdistelmä hyöty- ja hupiajoneuvoa. Hyöty olisi lähinnä pihan auraus ja apuväline polttopuiden kuljetuksessa metsästä. Hupipuoli sitten satunnaista metsärymistelyä. Umpikoppaisesta vehkeestä olisi aikomus tehdä pickup mallinen. Ensimmäisenä vaiheena on meneillään korin purku muutos- ja ruostekorjausta varten. Taitaa olla samat mätäkohdat kun kaikissa kaimoissa - etujalkatilat, lokasuojankaaret, takakontin takaosa ja ovien alareunat. Kun kori on jotenkin parsittu olisi tarkoitus irroittaa se ja käydä alustan ja tekniikan kimppuun. Muuta mitä on suunnitteilla, - palkkihelmat - isommat renkaat, kaiketi enintään 235/75-15 jos meina kilvissä pitää - 3" jousituksen korotus - Volvon M40 laatikko vakiolaatikon ja jakiksen väliin - ohjaukseen tehostin - vinssi - vankemmat puskurit - jonkinlaista pohjapanssarointia - sähköflekti - mahdollisesti rumpujarrujen muutos levyiksi ja jarrutehostin Volvon laatikko on jo hankittu - aikaa haasteelliselta näyttää tosin väli mihin se pitäisi saada sovitettua mutta onhan se täällä muutamilla muillakin onnistunut. Ei ole kyllä havaintoa siitä, että onko jakista jouduttu siirtämään taaemmaksi. Myös Opel Omegan ohjaustehostinosat odottaa asennusvaihetta. Muutamia kysymyksiä alan harrastajille, - Minkälaista palkkia olette helmaan käyttäneet? - Onko hyviä vinkkejä edullisen 3" jousituskorotuksen tekoon? - Kun tuo karjapuskuri kuulemma täytyisi olla tyyppihyväksytty tänä päivänä niin mitenkä paljon noita puskureita arvaa modata ennen kuin leimaus tyssää? - Mikäli tekisi konerempan niin kuinka hyvin tuohon litraseen voimanpesään löytyy osia ja mistä? Alla kuva aihiosta... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72302 ja visio siitä mikä pitäisi suunnilleen ulkonäöllisesti olla lopputulema. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72310 Huomenna onkin jo joulua vietetty sen verran että ehkä arvaisi taas siirtyä tuonne tallin puolelle... |
Kuvat ei näy
|
Itellä helmat tehty 100*50*4 tavarasta. Lattiaa joutuu vähän nostamaan, mutta eipä tuo ainakaan minua ole haitannut. Profiilissa taitaa olla muutama kuvatuskin siitä palkki hommasta
|
mitä varten karjapuskurin pitää olla tyyppihyväksytty? Kunhan se ei ole liian leveä tai siinä ei ole teräviä kulmia niin eikai sillä ole väliä minkälainen se on. Korjatkaa jos olen väärässä
|
Lainaus:
- Suosittelen valmiita korottavia jousisarjoja, löytyy eri valmistajia ja korotuksia. 3" mielestäni jo maksimi, enemmälle ei tarvetta, - Noin vanhassa autossa saa olla karjapuskuri. Kuten Slayer totesi, ei teräviä vaarallisia kulmia tai putkenpäitä tököttämässä. - Suikkaan saa hyvin varaosia. Omaan litraseen voimanpesään tuttu teki täydellisen koneremontin ja kaikki tarvittavat osat löytyivät varaosaliikkeistä. Tai no, esim. nokka-akseli tilattiin merkkiliikkeen kautta Japanista. Olisihan tuonkin saanut käytettynä kotimaasta mutta halusin kaiken olevan uutta. - Tuon Volvon laatikon varmaan saa ahdettua auton alle mutta olisiko helpompaa vaan vaihtaa normijakiksen välityksiä ? Valmiita sarjoja saa palstan kautta. Noilla mainitsemillasi leimarenkailla välitetty jakis riittää aika hyvin. |
MutantRhino
Tulipa turattua tallissa tänään lumitöiden lomassa nelisen tuntia. Jotain pientä taas tuli purettua kuten
- takaovi, vetokoukku ja sivulasit - tankki jäi kesken - täytyy tyhjentää ja rälläköidä kiinnitysruuvit auki Keulasta lähti, - pesunestesäiliöt, ilmanputsari, laturi ja vähän muutakin sähkörompetta - keulasäileikön irroitus kesken tuntuu että joutuu hemmetisti poraamaan ruuveja auki huomenna täytyy vielä jatkaa rälläkällä Puristuspaineet tuli mitattu ja ne olivat 10,8 - 10,5 - 11,0 - 11,0 eli kaiketi kone ei ole ihan finaalissa. Kiitos vastauksista, kaikkea apua aina tarvitaan alkumetreillä ennen kuin kokemusta kerääntyy. Tuosta jousituksen korotuksesta vielä, olen tutkaillut eri valmistajien sarjoja ja aika hinnakkaita monet ovat. Mietinkin tässä missä niistä olisi tuo hinta/laatusuhde kohdallaan? Ihan vielä ei pääse hitsaushommiin mutta kun katso mistä monet teistä ovat aloittaneet niin voin onnekseni todeta että ei tämä minun aihio ihan seula ole. Alla muutama kuva. Kuskin jalkatila... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72304 Takapaksi... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72306 Huomenna jatketaan... |
Pitäskö täs olla jotain kuvia? Meinaan mun koneella ei jostain syystä näy:confused:
|
Ei nävy kuvat täälläkään :( Ei vaan olis joku kansio tms. laitettu "yksityiseksi" mist yrittää noita kuvia tänne foorumille ladata ?
Itellä helmat projeti suikassa kans 100*50*4mm ja korotuksena calminin 3" satsi... Mut nyt jääkin toi oma projekti lepäämään sit min. 6 kuukaudeks kun armeijan harmaat kutsuu :) |
MutantRhino
Heippa,
Muuttelin hieman kuva-asetuksia - näkyvätkö nyt? Osaako joku kertoa miten saa tehtyä kuvat thumbnaileina, joista ne sitten saa avattua isommiksi - en löydä tuosta mistään vinkkiä - olisi nimittäin kätevämpi tapa? |
Nyt näkyy kuvat ihan ok,
Älä tee thumpnaileina vaan just tuolleen kun nyt on, niin mukavin lukea. Volvon laatikko hässäkän joskus tehneenä voin sanoa, että mielettämästi helpommalla pääsee jakolaatikon välittämisellä mutta onhan se opettavainen tehdä ja toimiessaan mukava ajaa. |
Lainaus:
Mutta Motonet:sta löytyy kamaa, samoin paikallisilta "korvike"liikeiltä, alkuperäistä jos tarvii niin eBay nopein, merkkiliike ihan saa**nan hidas ainakin meidän pitäjässä... Männärenkaat kannattaa ottaa koneistamon kautta, mittojen mukaan. Mäntiä löytyy Saksasta / eBay:stä... Ruisku sitte Swift:stä, tai jostain muusta rakkineesta... Mutta osat EI OLE kalliita, muutamalla saturaisella tekee jo melko mittavaa remonttia!!! |
MutantRhino
Lainaus:
- Mitä muutoksia teit Volvon laatikon tuloakseliin - Suskan laatikon ulostuloon vai sopivatko jotenkin suoraan toisiisnsa? - Mahtuiko koko rakennelma kardanin tilalle vai jouduitko siirtämään jakolaatikkoa taaemmaksi? - Jouduitko levittämään keskitunnelia Volvon laatikon kohdalta vai riittikö pelkkä kepin reiän teko? Kaikki tässä tuntuvat suosittelevan jakiksen välityksien muuttamista mutta itse olen tuuminut että tuollaiseen puitten haku metsästä ryömimiseen Volvon laatikkorakennelma säästäisi kytkintä. Ja eikö siinä käy niin että jos 410:n valolliseen askiin laittaa välityssarjan niin voiman ulostulon joutuu poistamaan? Olen ajatellut että tällaisessa yhdistetyssä työ/hupilaitteessa sille voisi yrittää keksiä jotain käyttöä kunhan saan ensin selvitettyä miten tuo toimii - pyörimisnopeus, suunta, voima... Ja ilmoituksista päätellen on aika monta välityssarjaa, jotka eivät käy 410: jakikseen. |
Lainaus:
Volvon ulostulolaippaan ja jakolaatikon sisäänmenolaippaa on istutettu mersun kardaanin 3-sakarainen laippa ja välissä mersun kardaanin kumikiekko. Ei mahdu välikardaanin paikalle vaan konetta on siirretty eteenpäin reilusti. Kardaanitunnelin joutu tekemään käytännössä kokonaan uusiksi. Yksi talvi meni lähes kokonaan tuota tehdessä. Kori kannattaa ehdottomasti olla pois rungolta volvonlaatikko projektissa. |
Eu:n myötä lakiin tuli pykälä siit, että pitää olla Ce hyväksyttyä mallia toi valoteline... Mut tuskin inssi rupee tälläsen vanhan laitten kohalla sitä merkintää ees katteleen... EJa kuitenkin sellasella asemalla käytät, missä ei autoo oo ennen käytetty ni ei oo ongelmaa... Ja ku moni ns. tehdasmalli on ajalta milt autokin on, niin tehty sin päin...
Turvallisuus syistä siis on vaatimukset ne mitkä on... Mut, ei tuksin kyselee ku teet ja asennat... Eihän noit uusia saa ku 2004 jälkeen tulleisiin vehkeisiin Ce-merkinnän kaa... |
Lainaus:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/F5DAE...06muutettu.pdf Mutta käytännössä AKE:kin on myöntänyt että seuranta on mahdotonta, joten katsastuksessa asiaan ei käytännössä kiinnitettäne huomiota kunhan on muuten järkevän näköinen. |
Lainaus:
|
MutantRhino
Eilinen purkuilta oli työläs ja hyvin vähän sain aikaiseksi.
Etusäleikön irroittaminen oli pelkkää poraamista ja rälläköimistä - yksikään kahdestatoista ruuvista ei auennut. Dremel pienoispora on ahtaissa paikoissa oiva vehje - nyt kun siihen löytyy kunnollisia laikkojakin. Ennen oli olemassa vain nuo pienet ohuet ruuvilla kiinnitettävät mutta uusi 38 x 3,2 mm laikka SpeedClip pikakiinnityksellä on toimiva. Hieman toista laikkaa meni niin kaikista ruuveista oli kannat pois. Jäähdytin lähti hyvin irti mutta kaasuttimessa menikin sitten taas tovi kun alempi pinnapultti oli hapettunut kiinni. varovainen naputtelu ja nitkuttaminen senkin sitten vihdoin irroitti. Viimeinen koitos oli lämmityskennolle menevien letkujen irti saaminen kennon putkista - en raskinut leikata niitä auki kun olivat hyväkuntoisen näköisiä - mutta että osaa letku putkenpäähän juuttua. Näytti tuo Aisinin kaasutin suhteellisen hyväkuntoiselta - ei väljyyttä läppäakselissa. Olen kuitenkin kuullut että Aisini olisi huonosti toimiva, eli kannattaako tuo huoltaa vai laittaa jokin toinen kaasari tilalle? Mitä mieltä Suskan rakentelijat on? Mikähän olisi sitten tuo toimivampi vaihtoehtokaasari? Vielä muutama ilta purkuhommia niin saattaisi päästä peltihommiin käsiksi... |
Lainaus:
|
MutantRhino
Alkaa Suska olla melko purettu tämän illan jälkeen. Jäljellä enää vähän kojelautarompetta ja tuulilasi pois niin pääse peltejä vääntelemään.
Keula saa toistaiseksi jäädä näin kun lähinnä takapäätä isommin muokataan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72605 Kojelauta jäi ratin osalta kesken kun isoja Torx -ruuveja avatessa työkalut särkyivät - täytyy huomenna hakea räikkäsarjaan sopivia Torx -päitä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72606 Onko kellään kikka kolmosta millä saa tuulilasinpyhkijän akselimutterit auki? Ovat niin hapettuneita että koko systeemi lähtee pyörimään pellissä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72608 Sitten pikkuhiljaa peltejä ja hitsisaumaa vääntämään popniittiarmaadan tilalle... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72609 |
MutantRhino
Tapana kun on suunnitella etukäteen ja tehdä hankintoja valmiiksi niin muutama kysymys foorumin väelle,
- Minkä vehkeen jarrutehostin sopisi parhaiten ilman suuria muutoksia/sovitusosia SJ410? Yksi olisi varmaan SJ413 tehostin mutta niitä ei tunnu oikein löytyvän. - Ajattelin myös aloittaa Calminin 3" korotussarjan hankkimisen - onko vinkkiä mistä löytyy edullisimpaan hintaan? Kiitos jo etukäteen vastauksista... |
|
Eikös halvin 3" korotus tule ku tekee SOA:n, korottuu ja muuttuu paremmaksi...
|
Lainaus:
|
Eiks 2" korotus riittäisi? Uppoaisi tuuman vähemmän ja saisi leimattua.
Mitä korkeemmaks tekee, sen hankalampi on saada kunnollinen ohjaus. |
MutantRhino
Lainaus:
Tuon 100mm ajattelin aikaansaada 3" jousituskorotuksella + 235/75-15 renkailla, joista yhteensä tulee jos oikein olen laskenut hieman alle 100mm. Korjatkaa kiireesti jos olen väärässä ennen kuin tilaan Calminin alustasarjan! |
Lainaus:
Ja tarvitaan se traction bar (kiertorajoitin) ainakin taakse näiden korottavien jousienkin kanssa. Itse kokeilin ensin ilman sitä ja takapäähän siinä meni solmuun ojan ylityksessä. |
MutantRhino
Lainaus:
|
Mulla kans toi Calminin 3" satsi Cros4wd:ltä :)
|
MutantRhino
Taas ilta tallissa - enää purettavana kattoverhoilu ja ovien lasit ja lukot. Sen jälkeen pääsee peltihommiin, varmaan ensi viikonloppuna. Taidan aloittaa takaosan muokkauksella niin häviää siinä samalla muutamat mätäkohdat ja muihin pääse paremmin käsiksi.
Kysyin tässä taanoin miten hapettuneet tuulilasinpyyhkijän akseliston mutterit saa irti kun onnettoman ohuesta takalaipasta ei saa millään kunnolla kiinni. Koko sydeemi vaan pyörii ympäri. Jos jollakin on sama ongelma niin tämä kikka toimi ainakin minulla. Epätoivoisena meinasin jo mutterihalkaisijalla hoitaa irroituksen mutta sitten päätin puristella sillä hieman mutteria joka kyljeltä - ja sen jälkeen se aukesikin. Pienet jäljet mutterissa ei haittaa mitään koska mutteri jää suojakumin alle. |
Kannattaa melkein miettiä soodapuhallusta ennen koritöitä, voipi säästää hermoja kummasti.
|
MutantRhino
Lainaus:
Onkohan Suskan kokoisen vehkeen soodapuhalluttaminen kuinka arvokasta? Onko tietoa pääkaupunkiseudulla - Mäntsälä alueella soodapuhalluksen tekijöistä? |
Lainaus:
Itse aikanaan irrotin korin rungosta ja leikkelin isoimmat mätäkohdat pois. Sitten kori hiekkapuhallukseen. Ja sieltähän se kamaluus vasta paljastui. Autoa oli korjattu pellinpalasilla, kattohuovalla, kitillä ja ties millä. Ei muuta kuin lisää peltiä pois ja uutta tilalle. Peltitöiden jälkeen kori uudelleen hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. |
MuutantRhino - Soodapuhallus
Sain kahdelta yritykseltä suunnilleen hintoja soodapuhallukselle. Tuntihinta sisältäen soodan n. 95-100€/h Alv 0%. Arvio Suskan koko korin puhaltamiselle sekä ulkoa, että sisältä oli n. 7 tuntia.
Eli kokonaishinta olisi alveineen noin 850€! Maksaahan tuo jonkin verran mutta houkuttelee kyllä edelleenkin koska se säästäisi melkoisesti oma puhdistus- ja hiontatyötä mikä on aika hidasta ja paskasta hommaa. |
MutantRhino - Koppa poisnostoa vaille
Taas tuli kuutisen tuntia tallissa turattua ja huomenna kun irroittaa koneen niin sen jälkeen nostetaan koppa pois. Tallissa alkoi jo olla niin ahdasta kun oli pahvilaatikkokaupalla irroitettuja osia että piti päivän lopuksi kantaa osa laatikoista kellariin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72815 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72817 Isommat parsimiset on etujalkatilassa, etulokareissa ja bensatankin täyttöputken ympärillä. Vanhat alumiinilevy-poppariviritykset pitää ensin poistaa ja sitten ajattelin kyllä viedä koko kopan soodapuhallukseen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72816 Yllättävän painava tuo koppa vaikka kaikki on revitty irti laseja ja ovia myöden. Täytyy huomenna nostaa pää kerrallan irti rungosta ja rullata runko ulos ja peräkärri sitten alle tilalle. Voiko joku Suskatuntija valaista miksi bensasuodin on niin järjettömässä paikassa kun takarungon kyljessä? Ajattelin siirtää sen konehuoneen puolelle. |
Lainaus:
Lisätty: runkohan näissä yleensä on aika hyvässä kunnossa. Korin kiinnikkeet kannattaa tarkistaa, ovat aika ohutta peltiä. |
MutantRhino - Koppa loppiaisena peräkärryn kyytiin
Vielä tuli raksittua pois yhtä sun toista ja kaikki popniiteillä ja Plastic Paddingilla kiinnitetyt pellinpalat poistettua. Suskan siirtäminen käsipelillä oli aika raskasta kun yhden etupyörän ja toisen takapyörän jarrut olivat enemmän tai vähemmän jumissa. Joten etujarru tuli herkistettyä ja takajarru taas voideltua sprayöljyllä kun rumpu ei irronnut ilman että siihen rakentaa ulosvetäjän - purkaahan se pitää kuitenkin myöhemmin. Nyt liikkuu kosla ihan pikkasen työntämällä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72848 Moottori tuli irroitettua ja seuraavaksi täytyy - ehkä loppiaisena - nosta koppa pää kerrallaan pukkien varaan että saa alustan rullattua pihalle ja peräkärry alle. Ja sitten perjantaina soodapuhallukseen. |
MutantRhino
Tänä iltana tuli sitten koppa nostettua pukeille ja alusta rullattua alta esille ja vaihdelaatikko ja jakis poistettua.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72962 Nyt pääsi sitten tarkemmin myös tutkailemaan paikkaa mihin Volvon laatikko pitäisi saada istutettua - kovin on pieni tuo vaihdelaatikon ja jakolaatikon väli ja melkoinen linjaero niiden akseleiden välillä - mihinköhän haasteeseen tässä oikein on tartuttu? Pitäisiköhän sittenkin miettiä tuota välitettyä laatikkoa... Yksi kysymys - onko Suskassa johonkin meistetty runkonumero vai löytyykö se ainoastaan siitä apumiehen jalkatilassa kahdella popniitilla kiinni olevassa alumiinilätkässä? |
Runkonumero on oikean runkopalkin etupäässä, etummaisen korinkiinnikkeen ja iskarinkiinnikkeen välissä.
|
MutantRhino - Jakiksen välitys
Jakolaatikon välityssarjojen sopivuudesta minkämallisen Suzukin jakolaatikkoon ei ihan yksiselitteisiä tietoja netissä löydy joten kysytäänpäs täältä.
Eli projekti-Suskahan on voden 1985 SJ410, jakolaatikko on valollinen ja siinä on tuo voimanulosoton laippa. Sopiiko tähän laatikkoon Trail Creeperin 6.5 T välityssarja? Mitä muita muutoksia joutuu jakikseen tekemään kun vaihtaa nuo rattaat? Muistelisin, että tuolle voimanulosotolle olisi joutunut jotain tekemään joillakin välityssarjoilla. Muistan lukeneeni jossain myös että välitettyjen jakiksien koteloja on haljennut kasvanneen voiman takia ja sen takia on olemassa kiinnityssarjoja jotka vahvistavat alumiinikoteloa. Onko tällainen halkeamisen vaara todellinen kun alle ei ole tarkoitus laittaa mitään ylikokorenkaita? |
Moi !
Itte kanssa pähkäilin, et sopiiko noi 6.5 välitykset 410:mpin valolliseen lootaan ja sitä täällä kyselinkin tuolla tekniikka, kuin myös projekti puolella ja vastaukset oli luokkaa; Kyllä sopii, kun "vähän" vinguttaa lootan kuoria ! Ja kun sit tuolta Cros4wd:ltä noita palikoita ostin niin kysyin myyjältä ja sanoi myös välitysten sopivan ! Tuolla tallin lattialla toi jakis on nyt räjäytettynä, mut noi uudet rattaat ei oo sit millään tykänny mennä ittekseen paikoilleen :) (Sisällä paketissa) ! Tossa on linkki välitysten asennusohjeisiin jos kiinnostaa http://www.trail-gear.com/pdf/suzuk-tcase.pdf |
Lainaus:
http://www.cros4wd.com/verkkokauppa/...oducts_id=1099 Tosin, tilasin sen suoraan Calminilta ja lähtee ensi viikolla laivaan. Hintaa paketille tuli 880e plus mitä maksan alveja tullissa. Pakko sanoa että erittäin asiallista palvelua ja tulen varmasti tilaamaan lisää osia sieltä! Cros4wd:ltä katoin myös mutta huhhuh mitkä katteet! :o |
MutantRhino
Kun tuo soodapuhalluksen hinta-arvio alkoi olla lähes 1 000 € niin tein suunnitelmamuutoksen - ei Suskasta ole tarkoitus ikuinen tulla vaan kohtuullisin kustannuksin hyöty- ja hupiajoneuvo joten aloitetaan mätäkohtien paikkaus ja unohdetaan soodapuhallukset. Tänään tuli haettua helmapalkit 100 x 50 x 5 - vähän turhan paksuseinämäistä mutta kun Suutarilan Starkilla ei muuta ollut. Peltiä 0,75mm, 1mm ja 1,5mm pitikin sitten hakea kolmesta eri paikasta - siinä se aamupäivä menikin.
Kotiin palattuani olikin taas pihan lumityöt edessä ennen kuin pääsi tallihommiin. Alusta ulos pihalle pressun alle ja muut turhat romut tallista kellariin ja sen jälkeen Suskan koppa alas pukeilta ja kyljelleen huomista rälläköintiä ja hitsausta odottamaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73189 Ajattelin että olisi paras ensin rälläköidä helmapalkille paikka ja laittaa se paikoilleen niin on ainakin yksi tukeva kohta mihin hitsata lattiapeltejä. Peräosan lattiassa on muutamia reikiä mutta taidan kyllä vaihtaa koko levyn. Katon katkaisu täytyy tehdä vasta kun peräpää on muuten hitsattu koska muuten kyllä koko peräpää leviää käsiin kun sisälokasuojat ovat aivan irti ulkopelleistä ja peräosan lattia lähes irti takaoven alakarmipalkista. |
MutantRhino - Helmapalkki 100 x 50
Mikä on Suska rakentelijoiden mielestä paras asemointi tuolle helmapalkille?
A) Palkin alapinta samaalle kohdalle kun nykyisen helman alapinnat. Tuolloin jää oven alapuolisesta pinnasta viimeisestä kantista noin 5 cm suoraa pintaa ja etujalkatilan pohjalevy tulee palkin pohjan tasoon. B) Helman ulkopinta katkaistaan hieman viimeisen kantin jälkeen. Tällöin palkin pohja nousee niin korkealle että etujalkatilan pohjalevyn ja palkin väliin täytyy tehdä täytepala. Kumpi suositeltavampi ja perustelut... |
http://forums.offipalsta.com/showthr...highlight=frog
Tuolta löytyy kuva, mihin korkeuteen sen itse asemoin. Niin ylös ku vaan saa, et ovi viel pelaa. ;) |
Tossa linkki omaan suikka projektiin, Parit kuvat noista helmapalkeista: http://forums.offipalsta.com/showthr...t=69722&page=3
|
2 Liiteet
Tossa on muutama kuva omasta susukista. Kyllä susuki lahoo kivasti laiskan miehen ruoste korjauksen jälkeen, siis itseporautuvilla rosterilevy ruosterijänpäälle:mad:
Tein ton helman 80x80x3 rhs palkista, on ehkä vähä turhan järeetä mutta sopi hyvin vakio helman paikalle. Tuo on noin 20 mm matalampi ku tuo vakio helma eli aika sopiva, ainaki omasta mielestä:) |
MutantRhino
Kiitos helmapalkkivinkeistä ja linkeistä teidän kuviin - kuva kun kertoo aina paljon enemmän. Minulla tulee nyt tuo 100 x 50 x 5 palkki hieman alle oviaukkoikynnyksen viimeistä kanttia - laitetaan sitten lattiaan paikkapalaa etujalkatilan reunaan.
Kun talli tuli juuri valmiiksi niin ei heti raaski rälläkällä kaikkea moskaa seinille roiskia. Tuli tehtyä tuollaiset hitsausseinämät ESABin hitsausverhosta ja 20 mm alumiinisesta sähköasennusputkesta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73317 Jospa sitten huomeniltana saisi aloitettua... |
MutantRhino
Vihdoin pääsin aloittamaan mätähommat. Ensin lähti helmakotelo 100 x 50 palkille. Sitten piti miettiä kuinka paljon kuskin lattiasta lähtisi - lopuksi koko lattia ja etupyöräkotelon osuus, jotta pääsin suht terveelle pellille.
Haperopeltiä alkaa kerääntymään... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73377 Isoja aukkoja alkaa syntymään uutta peltiä odottamaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73378 Eikä tuo taempi korinkiinnikekään juuri enää kiinni ole - siinä huominen rälläkkätyömaa. Taitaa mennä koko kulma uusiksi. Onko tällaisessa kilpiin jäävässä vehkessä ollut tapana muotoilla uudella pellillä alkuperäiseen muotoon vai rohkeasti vaan yksinkertaisin mahdollinen kantikas palkkikorvake tillalle? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73379 Sen jälkeen kun helmakoteloon tekee pari pientä paikkaa niin pääsee sovittelemaan helmapalkkia paikalleen ja sitten lattiapeltiä muotoilemaan. Löytyykö jotain yksinkertaista konstia aikaansaada tuohon milliseen lattiapeltiin jäykistemuotoja? Milläs maalilla porukat täällä on tuollaisia koteloihin jääviä pellinpalasia käsitelleet? Hitsauksessa pieni osuus tietysti kärvähtää mutta onhan suurin osa paikkapellistä kuitenkin suojassa. |
Muotoilu on ihan vapaavalintaista, riippuu halutusta lopputuloksesta. Omat korjaukset tuli tehtyä mallia "kantikas", oli helpompi tehdä niin. Pääasia, jotta rakenne on tukeva ja kestää.
Varmaan noita jäykisteitä saa peltiin painettua mutta ei suikassa ole kovin isoja tasaisia peltejä. Eli ei mielestäni ole välttämättä tarpeellista pokkailla mitenkään. Tavaratilan lattian alle hitsasin poikittain ohuen suorakaideputken, olisko ollut 10*20 mm tai jotain. Jäykisti kummasti lattiaa. EDIT: tavaratilan lattia oli siis 2 mm peltiä |
MutantRhino - Pientä pellinpalaa paikoilleen
Vihdoin pääsee etenemään oikeaan suuntaan eli ehjäämään hapanta koppaa. Oli kuitenkin tuo ohutpellin hitsaustaito päässyt hieman yli 30 vuodessa vähän rapisemaan kuten alla olevan kuvan oikean ylänurkan jäljistä voi päätellä....
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73611 Tuli niin paljon reikää ja hiomista että katsoin viisaammaksi harjoitella ohutlevyhitsausta muutaman illan niin jatko helpottuisi. Tuo kuskin uusi lattia istahtikin sitten paikalleen ihan eri tavalla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73612 Tästä on hyvä huomenna jatkaa - taidan seuraavaksi parsia tuon helman takapään, jotta voisi tutkailla helmapalkin päiden paikkaa. Nuo pyöränkaaret kannattaa nimittäin avartaa niin pääsee haperosta pellistä eroon ja saa sisälokasuojan paikkakaaren ehyempään peltiin kiinni. |
hyvän näköstä! juu tietenkin palkki kannattaa laitta mahdollisimman ylös niin jää eniten tilaa helman alle. ite laitoin 50x100x3 palkkia, ja ei varmasti notku tuo 3mm kään suzukin helman alla.
tuossa kuva omasta helmapalkki paikallaan.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=42845 |
Iltaa vaan ja hieno projekti kun tässä olen seurannut ja lukenu. Tuossa mietiskelin että miten sait tehtyä nuo jalkatilan rengaskotelot. kun se pelti on joka suuntaan kupera? Ja lisäksi vielä että siirsitkö taaemmaksi nuita rengaskuoppia renkaanvastaamisen takia?
|
MutantRhino
Lainaus:
Toissailtana rälläköin lokasuojan aukot suuremmaksi - lähinnä sen takia että saan mädät reunat pois. Kun reunasta laskee noin 42 mm pois niin saa hitsattua sisälokasuojan ja ulkolokasuojan väliin kaarevan pellin niin että se tulee ulkopinnasta ulos ja muovisen lokasuojanreunuksen saa siihen kiinni. Muovisen lokasuojareunuksen saa kaiketi hieman ehkä lämmittämällä kuumailmapuhaltimella muokattua uudelle säteelle. Eilen illalla hitsasin helmapalkin paikalleen ja sitten aion jatkaa tuolla jalkatilan rengaskotelopelillä. Valitettavasti tässä tulee nyt reilu viikon tauko työkireiden takia. Mutta olen ajatellut tehdä tuon kaarevan pellin kahdesta osasta - ensin yksi, joka tulee ulkoreunasta palkin levyisenä ylöspäin ja sitten toinen isompi ja kaarevampi osa. Pahvimalli kannattaa aina ensin tehdä niin leikattu pelti sopii sitten melko hyvin. Laitan kuvia sitten kun olen hieman edennyt asiassa. |
MutantRhino
Yli viikon tauon jälkeen pääsi taas jatkamaan peltipaikkojen hitsausta. Tänään tuli hitsattua tuo kuskinpuoleisen etupyörän sisälokasuojaosuus rintapellissä. Palkki oli jo hitsattu aikaisemmin.
Aukon mukaan tein pahvimallin ja sen mukaan sitten alla oleva pellinpala. Olen harrastanut moniin osiin tulppahitsiä 6mm reiikään... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74125 Tovin hitsattuani, vasaroituani ja hiottuani etukulma oli valmis... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74126 Huomenna sitten takapyöräkotelon kimppuun. |
huh huh.. itse aloittelin tossa pari päivää sitte juurikin saman kuskin etukulman uusimisen.. aluksi näytti oikeen hyvältä mutta paljastuikin että jollakin olivain ollut ylimääräistä pakkelia ja joitain peltisuikaleita...:mad: aikalailla saman verran uusimista kuin sullakin..:D
|
Lainaus:
|
MutantRhino
Kahden viikon pakollisen tauon jälkeen (työmatka + flunssa) pääsin vihdoin talliin jatkamaan projektia. Muutaman illan aikana jotain pientä tuli aikaansaatua.
Kuskin jalkatila on nyt kokonaan parsittu kun uusi korin etukiinnikepalkki tuli hitsattua paikoilleen... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74665 Seuraavaksi tuli siirryttyä takapyöräkotelon etukulman kimpuun. Siellähän oli lattiakotelon pää ja korin takakiinnike ihan paperia. Uusi korin takakiinnike tuli tehtyä ja hitsattua paikoilleenkin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74666 Vielä kun sisälokasuojan hitsaa umpeen niin pääsee kääntämään aihion toiselle kyljelle - ja aloittamaan saman paikkaamisen peilikuvana uudestaan. |
itsellä oli koko lattia vuorattu sisältä kattohuovalla.. :D
|
MutantRhino - käännetään kylkeä
Tänä iltana tuli sitten korin takakiinnike ja poikkikotelon pää muokattua valmiiksi uudella pellillä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74948 Ja sen jälkeen olikin vuorossa korin keikauttaminen toiselle kyljelle - ja ei muuta kun samat työvaiheet uudestaan mutta peilikuvana... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74949 Jospa se sujuisi vähemmällä miettimisellä hieman joutuisammin. Vaikka taitaa tuo apukuskin puoli olla vielä enemmän tohjona ja helmakotelokin ruttuun ajettu. Rälläkkä vaan rohkeasti taas laulamaan noin ensilääkkeeksi... |
MutantRhino
Viikonloppu askarreltu taas tallissa - vaikka ei ihan kaikki maasturiprojektin kimpussa. Projekti piti lauantaina hilata autokatokseen kun vaimon Mondeon lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen toimimattomuus piti selvittää. Suskan koppa siirtyi helposti muutaman pyöräalustan avulla. Mondeon puskurissa oleva Defan pistoke oli sanonut työsopimuksensa irti joten varaosaliikkeestä uudet liitosjohdot tilalle ja iltapäivällä Suska oli taas tallissa.
Myös oman diesel-Mondeoni käyntiinlähtö on ollut viime viikon pakkasilla siinä ja siinä ja sisälämpötila ei juuri pakastinlämpötilaa suuremmaksi ole noussut Webastosta huolimatta. Käsittämättömän kylmä pirssi... No mutta takaisin Suska projektiin. Lauantaina laskin reippaalla kädellä kaikki lahot pellit pois. Tuli vielä isommat aukot kun kuskin puolella... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75195 Ja tänään pääsikin jo sitten hieman parsimaan. Ensin vähän uutta päätä lattiapalkkiin ja sen jälkeen helmakotelon viereiseen lattiiaan koko matkalle uutta millin peltiä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75196 Tässä jo valmiiksi kyselisin porukoilta, että mitenkä minun kannattaisi nuo hitsisaumat käsitellä? Moniin saumoihin täytynee kanssa vetää saumamassaa. Massa ensin vai ensin joku muu käsittely? Pohjat meinasin sinäänsä vetäistä Teknoksen Inertia Primer 5:lla. |
Happopohja on hyvä pohjamaali, sitä kun saa ihan yksikomponenttisena pensseli tavarana.
|
MutantRhino
Lainaus:
On meinaan aineet ja töhnöt hieman muuttuneet siitä kun viimeksi noin 35 vuotta sitten kolariautoja ehjäsin.... ja on tainut osa maalausjutuista minulta jo unohtuakin. |
EI paljaalle pellille mössöä! miks sitä pitää ees laittaa koko hiton mössöä? pelkkä maali vaan ja hyvä tulee.
|
Sorry viestiketjun lainaus, mutta laitatko tietoja tuosta 1-komponenttisesta happomaalista, täälläpäin sitä ei ole löytynyt tai sitte olen kysynyt vääristä paikoista.
Lainaus:
|
Spies hecker maaleja myyvältä kauppiaalta löytyy.
Laittaisin saumojen päälle happopohjan kahteen kertaan, siihen ehkä joku perus pintamaali, kuivuttua kevyt karhennunnus ja massa. Tulee varmasti hyvä.:) Joku voi jättää tuon pintavärin välistä poiskin... |
Lainaus:
Omassa suitsassa on sellanen perus letkusuodatin just konehuoneessa... Tulikin mieleen, että onkohan sen asentaja tajunnut ohittaa sen vanhan. Missäs siellä se tarkalleen ottaen on? Jossain taka-akselin hujakoilla? |
Joo, akselin kohdalla möllöttää jos vielä paikallaan...
|
MutantRhino
Projekti on edennyt hieman hitaasti kun on ollut tärkeämpiäkin asioita meneillään - kuten isoisäksi tulo maanantaina. Pahimman isosisä alkuhuuman jälkeen tuli taas painuttua talliin tänä viikonloppuna. Apukuskin puolelle tuli väännettyä kokonaan uusi korin kiinnikepalkki kun vanhasta ei ollut kuin murusia jäljellä....
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76324 Ennen uutta kääntöä takaisin oikealle kyljelle tuli vielä takapyöräkotelon ulkoreuna paikattua 100 mm leveällä peltisoirolla. Aukon säde suureni 42 mm kun ulkolokasuojan mädät reunat poisti. Muovinen lokasuojanlevike näyttäisi muokkautuvan ihan nätisti isommallekkin säteelle... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76325 Nyt kori onkin jo oikealla kyljellä ja toisen takapyörän sisälokasuoja paikkauksen alla. Samalla rupeamalla saa tuon oikeanpuoleisen helmapalkin hitsattua lopullisesti kiinni pohjaan ja sisäpuolelta. Huomenna jatketaan... |
MutantRhino
Muutama viikko taas vierähtänyt ja on pienen päivityksen aika. Keskitytty on lähinnä takaosan mätäpaikkaamiseen.
Joka tarkoitti lähinnä koko takapohjan ja alla olevien palkkien uusimista... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77115 Sen jälkeen voikin alkaa miettiä korinmuutosta umpikopasta pickupiksi. Penkki piti panna paikoilleen että ei vaan ahneuksissaan tule tuotua uutta takaseinää liian lähelle penkkejä. Suunnilleen tuohon mittakepin linjaan pitäisi sisäpuoli takaseinästä tulla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77116 Onko kellään hyviä vinkkejä mitä huomioida katkaisu ja hitsauskohtia suunniteltaessa? Onko jotain mitä kannattaa korimuutoksessa huomioida ajatellen seuraavaa leimassa käyntiä? Itselläni on ajatus edestä katkaista heti ikkunatiivistekohdan linjasta ja sitten peräosasta sellainen pala että em. mitoitus toteutuu ja mukaan tulee kattourien päät. Lavan laidan meinasin katkaista juuri ylemmän sivukantin yläpuolelta ja sitten hitsata yläreunaan suorakaideputki. Miten tuo putki liittyy takakulmiin ja uuteen takaseinään hahmottuu kyllä vasta kun rälläkkä on laulanut... |
AiAi
vai meinaat silipasta valmiin kuivan säilytys/kuljetus tilan veke ??:eek:
|
MutantRhino
Lainaus:
- pihan lumenauraus - apuväline polttopuiden roudaamisessa - satunnainen offihuvittelu Kahdessa ensimmäisessä käyttötarkoituksessa tuo pieni avolava on kätevämpi kuin tuo umpikoppa. Ja pysyyhän tuo pienemmäksi tuleva koppi talvella sitten lämpöisempänäkin... |
MutantRhino - korimuutos
No niin - nyt on sitten katon takaosa sipaistu pois. Sivulaitojen katkaisukorkeuden suhteen tein suunnitelmamuutoksen. Katkaisukohdaksi tuli sivuikkunan alareunan taitekohta. Aukkoon sai sen jälkeen istutettua 25 x 50 suorakaideputken ja laidasta tuli näin tukeva ilman välijäykisteitä...
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77775 Katto oli kyllä edellisen omistajan jäljiltä kun perunapelto - oli ajanut autolla omenapuiden alle ja katolla seisten tehnyt sadonkorjuun. Ajattelin kuitenkin olla pahentamatta sitä lisää joten tein jatkokohtaan katon ylijäämäosasta tuollaisen tukiliuskan jatkokohtaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77776 Tänään tuli hepattua katkaistu takaoven kehys paikoilleen... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77777 Muokkaamalla kehyksen sivuosat jäljelle jääneen ikkunaaukon mukaan hitsisauman sai taitteen kohdalle niin veteleminen minimoituu. Kehys on liitetty hieman pystympään asentoon kuin alunperin, jotta ei minimaalinen lavan pituus kärsisi. Tästä johtuu kattolistan vielä korjaamatta oleva muotovirhe jatkokohdassa. Lavan takalaita on oma projektinsa kunhan ensiksi vielä muokkaa jollakin neliöputkella noi kulmatolppien epämääräisen muotoiset vanhat ovivasteet... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77778 |
Oliko noin että et ennen ole autojen kanssa roplannut? Homma nimittäin näyttää erittäin pro meiningiltä. :D
Jos vaan jaksat samaa tahtia loppuun asti niin tulee kyllä erittäin hyvä.:cool: |
Lainaus:
T:Ruxu |
Lainaus:
+ sulla näyttäis olevan enemmän ja parempia työkaluja, kuin mitä meillä isohkoon ketjuun kuuluvalla autokorjaamolla on :( |
niin justiin ei muualla ole ruostetta kuin suskan kopassa..vaan ei vissiin kauheesti enään siinäkään..:D
|
Tällaista projektia on kyllä ilo katella. Jotain vastaavaa aikanaan tuli C-Rekordin kopalle tehtyä ja täytyy sanoa ettei ole mitään syytä ujostella tän projektin tekijällä työnjälkeä, tai etenemistä :D:cool:
|
MutantRhino - korimuutos
Pientä päivitystä jälleen viikonlopun tallituntien jälkeen. Takaoven istuttaminen kopin takaseinäksi veikin melkoisesti aikaa. Ensin piti mätää alareunaa paikkailla ja sitten loveta alakulmat sisälokasuojien kohdalta. Myös kahvan ja lukkopesän reiät tuli tukittua.
Peltipaikkojen asemoinnissa muutama pitkä magneetti on verraton apuväline - paikka tulee samaan tasoon viereisen peltipinnan kanssa ja pysyy paikoillaan heftejä varten... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78019 Kun ovipala oli paikoillaa piti oviraot hitsata umpeen n. 7mm peltiliuskoilla ja lavalaidasta alaspäin lokasuojiin tehdä L -malliset listat puuttuvaa leveyttä lisäämään lavasivun linjaan saakka. L-lista tulee samalla toimimaan lavan sivupellityksen kiinnikkeenä. Vielä pitäisi keksiä miten pellistä tai ohuesta latasta saisi taivutettua lokasuojan päälle vastaavan lavan sivupellityksen kaarevan alakiinnikkeen. Sunnuntai iltana projekti oli alla olevassa vaiheessa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78020 |
On kyllä viimäisen päälle hienoa jälkeä!
|
kaunista työtä,mukavan mallinen tulloo.
|
MutantRhino - korimuutos
Kiitos, kiitos kaikille kannustavista viesteistä. Katsotaan nyt sitten mimmoinen vehje tästä tulee kun se pyörilleen saadaan - tekniikkarakenteluhan on tässä projektissa vielä ihan aloittamatta.
Tuossa viestissä muutama päivä sitten tuli pohdittua miten tehdä lavan sivupellityksen kaareva alakiinnike sisälokasuojan päälle. Pienen pohdinnan jälkeen syntyi alla oleva "pikatyökalu" kahdesta kulmaraudan ja akselin pätkistä. Ei ole maailman nopein mutta helppo taivuttaa vaihtuvasäteistä kaarta. Jos olisi tehnyt hieman isommasta kulmaraudasta läpimenevin pultein niin olisi saanut säädettävän mallin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78098 Tekemällä taivutus kolmen sentin välein syntyi alla oleva melko hyvin istuva kaari. Jos taivutti liikaa niin oli helppo kääntää kaari ja painaa hieman takaisin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78100 Tämän jälkeen alkaa edessä olla takalaidan teko. Pientä suunnittelua pitänee ensin tehdä ja käydä neliöputkia hankkimassa. Saranoinnin ajattelin tehdä alareunaan käyttäen takaoven alkuperäisiä saranoita. |
ompa kyllä pirun siistiä jäläkeä.
|
MutantRhino - korimuutos
Tovi meni lavan takaluukun rakennetta miettiessä ja putkea ja muotorautaa hakiessa. Nyt on taas päästy rakentelemaan.
Ensimmäiseksi täytyy muuttaa takakulmien oven muodon mukaiset pielivasteet suoriksi pinnoiksi. Tähän käytin 40x20 suorakaideputkea, jota sovitin rakoon, joka syntyi kun oven pielivasteet rälläköi pois. Yläkulmassa on putkessa kiinni L-pala, joka on pellin alla odottamassa peräluukun lukkosalpoja ja aukiasennon kannatinniveliä. Tuollainen oikeanpuoleisesta peräluukkupielestä tuli. Alalaidassa oven saranoista muokatut peräluukkusaranat... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78484 Huomenna jatketaan vasemmalla puolella, joka on muodoltaan vielä hieman vaikeampi kun siinä on tuo ovilukon pullistumakohta. Mutta eiköhän senkin muutosrakenne ratkea... Kuten kuvassa näkyy niin rälläkän liuskalaikalla ei pääse nurkkiin hiomaan hitsaussaumoja. Mitä työkalua porukkaa suosittelee nurkkahitsien viimeistelyhiontaan? |
On kyllä nättiä, saa ihan rauhassa kestää projekti kun jälki on tätä tasoa :)
|
Lainaus:
|
MutantRhino - vinkukysymys
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta sähköisestä Bosch GGS 27 LC vingusta?
http://www.bosch-pt.fi/boptocs2-fi/A...5808/index.htm Syö nuo paineilmavingut niin paljon ilmaa, että pitäisi uusia kompurakin samalla isompituottoiseen. Vaikka saattaisihan tuo olla muutenkin ihan aiheellista tulevaa maalausta ajatellen - ettei mene taukomaalaukseksi. Entä mistä olette hankkineet kestäviä viilateriä - ei mitään heti sileänä halpiskamaa? Vai löytyykö sopivia laikkoja hitsausaumahiontaan? |
eipä oo sähkövinkusta kokemusta, mutta ei välttämättä mikään huono vaihtoehto. Ja teriä oon työmaalle hakenu ihan liukkosen pultista sellasia kovametalliteriä, makso vissiin jonku 60€ kipale alv:in kans, mut kestää vähintään tuplat tavalliseen verrattuna
|
Lainaus:
|
MutantRhino - vinku
Tulipa sitten tänään päädyttyä paineilmatoimiseen ja haettua Yama merkkinen paineilmavinku. Ja viisi erilaista Mirkan kovametalliterää - hinta oli tuolla Lahden Kärkkäisellä terän koosta riippuen 35 - 17€. Saa nähdä miten kestävät - yleisesti ottaen olen tyytyväinen Mirkan hiontatarvikkeisiin.
Lähdin kokeilemaan uutta ostosta noihin peräluukkupielien nurkkiin. Yllätyin kuinka hyvin tuo vingun kovametalliterä puree tuohon hitsaussaumaan. Mutta samalla tuli myös todettua että pienen yli 10 vuotta vanhan kompuran imutuotto (240l/min) ei riitä tuohon vingun jatkuvaan pyörittämiseen (320l/min). Joten seuraava hankinta on sitten isompi kompura - ajattelin tuollaista 440l/min tuotolla ja 100 litran säiliöllä olevaa IKH:n mallia XTTurbo, jossa olisi maalausta ajatellen jo valmiina myös vedeneroitin. Tuleepahan tämän projektin myötä hieman myös panostettua työkaluvalikoimaan... ja sehän kannattaa aina mikäli ei sorru ihan halpiskamaan. |
Lainaus:
|
Miulla oli töistä lainassa tollanen sähkönen suorahiomakone, muutaman tunnin hionnan kokemuksen perusteella tollanen pesee paineilmakäyttöisen kirkkaasti ;)
|
MutantRhino - korimuutos
Heippa porukat!
Ei tämä projektini ole keskeytynyt mutta kevät ja kesä meni rakennus- ja pihahommissa ja tulihan sitä onneksi vähän lomalöhöiltyäkin. Mutta nyt viimeinkin ehtii taas talliin projektia edistämään. Jotain pientä perälaitakehikkoa tuli viikonloppuna väsättyä. Melko vankaksi tein, koska tarkoitus on että laita kestää kuormaa myös avattuna. Tässä laitakehikko jousikuormitteisilla lukitustapeilla... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89387 ... ja tässä avattuna toistaiseksi ilman aukipitosalpoja... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89388 Sitten pitäisi tuota kahva - aukaisulinkkusysteemiä kehitellä. Ajatuksena on hyödyntää oven kahvaa ja sen ympärillä olevaa muotopeltiä ja katsoa sitten minkälaisella linkkuhärvelillä noita jousitappeja saisi liikuteltua. Taannoin kyselin ovenkahvaa ja sen ympärillä olevaa peltiä ja onnekseni kävi niin että LaaLaalta löytyi sopuhintaan kaksi lähes virhetöntä ovea omien seulojeni tilalle. Joten nyt pääsen hieman vähemmällä hitsaamisella ja pilkon oman seulaoven takalaitalukitukseen. Viikolla sitten jatketaan linkkujen parissa... |
Lainaus:
|
MutantRhino - korimuutos
Muutaman illan miettimisen ja väkertämisen jälkeen on syntynyt jonkinsorttinen toimiva lukitusmekanismi takalaidalle.
Lahosta ovesta siirtyi ovikahva ja sen ympärillä oleva muotopelti... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89584 Linkkumekanismin tangot tein alumiinisesta U -profilista, joka oli helppo taivuttaa väistömutkille... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89585 Lukitussalvan päätä pyöristämällä se nousee hyvin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89586 ... vastakappaleen vinopinnalle ja napsahtaa sitten lukituskoloon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89587 Aukipitosalvasta tein vasta mittamallin - lopullisen teen 3 mm rosterista sitten kokoonpanovaiheessa. Salvan saa yläpäästä pois paikoiltaan ja laidan voi kääntää alas 180°. Ei tule kylläkään onnistumaan kun puskuri ja vetokoukku on paikoillaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89588 Tänä iltana leikkasin takalaidan ulkopeltiaihion ja kokeilin pellinpalasiin eri menetelmiä taivuttaa kahvan alapuolella ja kyljissä olevaa muototaitetta. Muutamien iltojen jälkeen katsotaan sitten miten on onnistuttu.... |
MutantRhino - korimuutos
Tulipahan tuo takalaidan pintapelti tekaistua tänä iltana valmiiksi. Vaikeinta oli aikaansaada käsityökaluilla tuo muototaite. Syntyi kuitenkin kohtalaisen muotoisena ensin taittamalla työpöydän kulmarautaa vasten ylin taite 53° ja sen jälkeen tuo pyöreämpi taite 6mm akselia vasten.
Alla lopputulos... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89704 Kahvakohdan alapuolella pelti hieman veteli, joten pääsee taas lisää harjoittelemaan oikaisua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89705 Muototaite jatkuu takalokarista yli takalaidan - istuu hieman paremmin näin kun pelkkä suora pelti takalaidassa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=89706 Viikonloppuna täytyy rullata alusta talliin ja tiputtaa kori kiinnityspisteisiin niin että saa alkaa sovittamaan ja parsimaan etulokareita. |
Siistin näköistä jälkeä pukkaa
|
MutantRhino - korimuutos
Tuli viikolla aloitettua etulokareiden mätäparsintaa ja tänään kun aloitin sovittelua paikoilleen huomasin että tuli tehtyä hieman väärät muodot etujalkatilan pyöräkotelon yläosaan mihin etulokarin tulisi kiinnittyä.
No ei hätiä mitiä - vähän uutta sovitepalaa ja kemppiliimaa niin oli kohdallaan kiinnityskohta... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90530 Melko hyvin istuu kohdalleen - pohjamaalauksen jälkeen vaan rakoihin tiivistemassaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90531 Vasen lokasuoja oli kuuden paikkapellin tapaus, josta hankalin oli alaetukulma,joka oli tehtävä kokonaan uusiksi puoleen väliin ajovaloaukkoa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90532 Oikea lokari on vielä kesken mutta sen verran akun paikkaa tuli jo muokattua että onnettoman 45Ah akun tilalle mahtuu nyt tuplasti suurempi 90Ah akku... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=90533 Jospa huomenna saisi tuon oikeanpuoleisen lokarin ehjättyä niin voisi alkaa pohtimaan korin pohjatöitä. |
MutantRhino - korimuutos
Vihdoin ja viimein on varsinainen korimuutos ja mätähommat tehtynä. Laskeskelin että uutta peltiä meni noin 5m2!
Vähän tuo on kirjavakuosinen vielä mutta mukavasti nuo pyörien tilat ovat avartuneet vaikka 3" Calminia ei alla vielä olekkaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91178 Seuraavaksi alkaakin sitten pohjatyöt - kevyt tallihiekkapuhallus, tinaus ja happomaali. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=91179 Jossain vaiheessa alustakin pitää purkaa ja viedä kunnon hiekkapuhallukseen. |
MutantRhino - korimuutos
Pientä projektipäivitystä välillä. Mätä ja muutostöiden valmistuttua piti hieman miettiä miten jatkaa kunnon pohjien teolla. Koska kunnon pohjia ei oikein saa oikaiseksi muuta kun puhtaalle pellille niin talliin piti hieman tehdä virityksiä hiekkapuhallusta varten.
Katoskulmilla, 2x2:lla ja muovilla syntyi puhallustila ja kanavapuhaltimella sai aikaiseksi kunnon ilmanvaihdon ja lievän alipaineen tuohon muovikoppiin. Hyvin pysyy hiekka ja pöly sen sisällä. Raitisilmanaamarin letkua piti myös jatkaa niin että suodin/puhallinosa on puhallustilan ulkopuolella... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93985 Hieman hitaasti tuo puhallus etenee säkistä imevällä (vaikka ei ole ihan Biltema -lelu) kun vedenerottimesta huolimatta kosteus tukki ajoittain suuttimen. Jotain on sentään saatu puhallettua... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93986 Hieman hankintoja on jo tehty hyvissä ajoin Cros4WD:ltä. OME:n alustapaketti, Warnin vinssi, TG 6.5 välityssarja ja Insan Special Trackit odottavat että joskus pääsisi kokoonpanovaiheeseen. TG:n välityssarjan kanssa on pieni lisähaaste kun pitäisi tuloakseli saada jatkettua samanlaiseksi kuin alkuperäinen, jotta voimanulosoton saisi säilytettyä hydraulivinssin pumppua varten... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93987 Mutta ennen sitä riittää kyllä vielä muutamia kuukausia hiekkapuhallusta, pohjamaalausta ja alustaosien kunnostamista. |
Aika vaikee saada jatkettua toi akseli sillain että kestäisi kunnolla, varsinkin kun on heti valmiiksi aika ohkanen. Paras tapa olisi sorvata ja jyrsiä alkuperäiseen akseliin 6.5 sarjan mukainen pienempi ratas.
|
Sivu luotu: 04:34 (GMT +2). |