![]() |
kytkentä massa suburban
niin joku tommonen 4*4 subbari -98 vm.olis kyseessä ja rekisteröity kuorma autoksi. onks jollakin tietoa?
|
3500kg 50mm kuulalla työntöjarruin, ellei otteeseen ole erikseen laitettu vetopainoja.
|
ja noissahan pitää muistaa sitten se että jos trailerin KOKONAISPAINO ylittää vetoauton OMAPAINON niin vaatii CE-kortin :) muuten riittää C1E jos yli 750kg :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No nii just
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
oho ! otetaas rautalangasta, vaikkapa: - peräkärri, omamassa 640 kg, kantavuus 2860 kg, kokonaismassa 3500 kg - ajokortti, A BE C1E C Ajatellaanpa ajettavaks: - Dodge Ram, omamassa n. 3000 kg kantavuus 1000 kg, kokonaismassa 4000 kg, perskoukussaan yllämainittu kärri a) tyhjänä - kaikki ok ? b) maksimikuormalla, eli 3500 kg koukussa - kaikki ok ? c) joku muu mikä ? meneeks mulla vai jollain muulla nyt käsitteet / painot / massat / kortin kirjaimet ristiin ? Jos mulla, niin saan siis vetää henkilöautolla 3500 kg koukussa, mutten kevytkuorkilla :confused: - WTF ? |
Mun ymmärtääkseni:
a: ei ole tyhjää kärryä vaan siitä katsotaan aina kokonaispainoa kun selvitellään kirjainten riittävyyttä. Ihan sama onko siinä kuormaa vai ei. Näin ainakin mulle posliini asian selitti kun tien varressa kinattiin... |
Lainaus:
Tarttis veturin omamassa olla se 3500kg. Tai kuskilla CE, sitte riittäis veturin omamassa yhdistelmän hallitsemiseen :) Ei ainakaan vielä ole vääräksi todennut mun käsitystä: http://forums.offipalsta.com/showpos...9&postcount=13 |
Niinhän se on, että Dodgella saa vetää kärryä jonka kokonaismassa on sen 3000kg (2992kg jos tarkkoja ollaan) kun korttina on C1E. CE sallii sen 3500kg, ja pelkkä C (vai oliko C1 nykyään) 750kg.
|
no just
eli ei muuta kuin isompaa veturia alle, eli MAN niin, omamassa jotain 5000 kg kantturoilla, tuo yllämainittu kärri koukkuun, ja homma toimii MAN kokonaismassa muistaakseni 8000 kg kärrin kokonaismassa 3500 kg yhteensä 11500 kg = laillista eli pienempää ( vaikkapa HDJ + kärri ) ja suurempaa ( MAN + kärri ) saan ajaa mutten tuota RAMpea voe Vittu ! on tää ihme kekkoslovakia tää maa tässäkin asiassa !!! kai tääkin on niin suuri rike, jotta kuljetus keskeytyy ja läsy lähtee heti ? vai onks tää ylikuormaMAKSUn paikka = ei sakko |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut noi Rompen muistelemat painot kyllä on ok.. |
Lainaus:
|
mutkunmutkunmut... mullahan onkin siellä sitten vielä lopussa se yks C - ylläriylläri
(ja ässänä palaneessa hihassa se MAN nin 7500 kokmassa) tää on muuten aika chitchattia jo :o |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Menee vielä selkeemmäksi, jos sattuu kärri olemaankin uudempi kuin 2007 ja tyyppihyväksytyllä aisalla. Aisa saattaa rajoittaa vetoauton suurinta sallittua massaa, huonolla tuurilla vaikka 7000kg. Sitte se MANni onkin liian suuri ja mahtava vetämään sitä traileria, sanotaan vaikka 1200kg kokonaismassaista. Mut sillä dodgella voi sitte vedellä.. Tai hodarilla.. |
mä kävin katsastaas cantterin omamassan 3450kg -> 3550kg et riittää c1e vetää 3500kilosta kärryä. Puhuttu että tosta c1e kortin oikeuksia "parannettaisiin" BEn malliin (poistuis että veturin omamassa täytyy olla vähintään tuo kärryn kokonaismassa papereilla)
Hulllultahan tuntuu että samalla sprintterillä saa pakuna vetää 3500kilosta kärryä tyhjänä (omamassa vaikka 800kiloo) BE-kortilla, mutta kuorma-autona C1E kortilla ei. Näin se vaan vielä on. |
Lainaus:
Ja on tää vaan pirun kankea maa, pilkkua viilataan ajoneuvoasioissa niin paljon että maalaisjärki katoaa kokonaan hommasta. Siinäkin on hyvin vähän järkeä että kärryssä katotaan aina kokonaismassaa, kuinka vaikea se on yrittää arvioida lastin paino ja ainahan sen voi punnita. |
Herätellääs vanhaa viestiä.
En ole löytänyt että nykyään olisi enää tuota rajoitetta kärryn kokonaispaino pienempi kuin auton omamassa. Saako vahvistusta asialle? Pitäisi suburbanin (kevyt k-a) perään kärryä katella ja kortti on C1E niin mietein vain että voisikohan sitä ostaa 3500kg:n kärryn ja ajella sen kanssa laillisesti? Tietääkö joku onko jossain mainittu suburbanille yhdistelmän suurinta sallittua massaa jossain vai mikä sääntö tähän pätee kun kärryä valitaan? |
Lainaus:
Lainaus:
Pitää sitten muistaa että tässä puhutaan niistä papereissa olevista massoista, EI todellisista. Eli jos vetoauton kokonaismassa tai yhdistelmän kokonaismassa kilonkin yli 7500kg/ 12000kg, niin C1E:llä laiton vetää vaikka todellinen massa ajaessa olisi reilusti noiden alle. Eli Suburban + 3500kg kärry menee heittämällä C1E:llä. Lainaus:
|
Pitkän googletuksen tuloksena 6.5td automaatti ja välitykset 3.73 niin valmistaja antanee yhdistelmän kokonaispainoksi 13000lbs. Auton kokonaispaino on 8600lbs niin trailerille jää hurjat 4400lbs eli karkeesti 2000kg.
4.1 välityksillä antaisi 14500lbs yhdistelmälle eli trailerille jäisi karkiasti 2700kg. 4.56/4.63 välityksillä yhdistelmän massa 16000lbs 5.13 välityksillä 17000lbs = trailerille jää 8400lbs = 3800kg.. Nämä siis laskuopilla että oman subben kokonaispaino on 8600lbs (3900kg). Vähän on sovellettua "tietoa" mutta useat lähteet (enemmän kuin yksi) viittaavat että gear ration pitää olla tiheä. Jos ymmärykseni on kohdallaan niin tällä ei siis ole jarrujen kanssa mitään tekoa vaan valmistaja varmistelee että autoa ei rikota liian ison kärryn edessä liian harvoilla välityksillä... |
Lainaus:
Mut siis lain mukaan pienin seuraavista: valmistajan sallima, koukun sallima tai lain sallima, eli jos kuula sietää niin 3500 kg. |
Katsurilta:
Tyyppinumeron 2014023302 mukaan PV massat: jarruin 3401 kg ja jarruitta 454 kg. |
Lainaus:
|
Tuo 1000lbs on kai aina jaruttomalle jenkeissä..:D
Sama on ollu KA-Subbareissa ja pickupeissa mulla, mutta jossain Neonissakin on tuo.:D:D |
Mitä tarkoittaa auton rekisteriotteessa oleva kohta F.2 "Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik."? Ymmärtäisin että se tarkoittaa yhdistelmän suurinta sallittua kokonaismassaa tieliikenteessä.
Corollassa massat on pyöristettynä: auton kokonaismassa 1500kg yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa 2500kg perävaunumassa jarruin 1000kg Jos autoon laittaa peräkärryn jonka kokonaismassa on 1000kg, niin eikö yhdistelmän kokonaismassa ole sillon maksimit 2500kg, eli isompaa kärryä ei saa vetää vaikka olisi tyhjä? En ymmärrä mitä ihmettä tuo "Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik." voi muka tarkoittaa, jos ei ajoneuvon kokonaismassa + perävaunun kokonaismassa. |
Lainaus:
Auton kok.massa 1500kg, kärryä saa vetää 1200kg, yhd.kok.massa 2500kg. Silloin saat vetää vain 1000kg massaa kärryllä jos auto on täyteen lastattu. |
Lainaus:
Jos katsoo auton rekisteriotteen perävaunumassoja niin niissä puhutaan pelkästään massoista ("perävaunumassa jarruin" ja "jarruitta"), eikä esim kokonaismassoista, jolloin voisi ymmärtää sen tarkoittavan todellista massaa eli kokonaismassaltaan suurempaa kärryä saisi vetää kunhan todellinen massa on enintään tuo. Mutta kukaan ei ole osannut selittää mitä tarkoittaa "yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa tieliikenteessä". Kaikissa rekisteriotteissa mitä löysin on yhdistelmämassana auton kokonaismassa + perävaunumassa jarruin. |
Otteella lukee sen mitä koukku "kestää" tyyppikilvessä on kokonaismassa johon auto on suunniteltu, jarrut voimansiirto ym.
|
Tämähän on sinänsä erikoista, kun korttiluokissa nyrkkisääntönä toimii, että "kokonaismassa" tarkoittaa aina teoreettista maksimia. Eli ajokortin kannalta yhdistelmän kokonaismassa = auton kokonaismassa + kärryn kokonaismassa.
Mutta tässä esimerkki tuosta rekisteriootteen yhdistelmän kokonaismassasta: Omamassa (kg) 1926 Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 2495 Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa (kg) 5855 Perävaunumassa jarruin (kg) 3500 Perävaunumassa jarruitta (kg) 750 Esimerkin auto Jeep WJ 4.7 (tsekattu kahdesta, -99 ja -00). Ekassa perävaunun massaksi jarruin oli alkujaan merkattu vähemmän, mutta konttorilla korjasivat kun asiasta kysyin. Inssi ei kylläkään osannut tulkita koukun merkintöjä, tuossa oli jenkkikoukku joten siihen merkattu massa tietysti pienempi, eli oikeasti olisi pitänyt pienentää entisestään koukun merkintöjen takia. Oletan, että tässä kohtaa yhdistemän kokonaismassa tarkoittaa kuitenkin punnittua massaa. Muutenhan tuo on ristiriidassa keskenään. Eli käytännössä siis autoon saa lastata 569kg kuormaa. Mutta, jos perään iskee kärryn, jonka todellinen paino (akselin/akseleiden alla?) on sen 3500kg, niin autoon saakin lastata vain 429kg - aisapaino (!). (Tietysti huomioiden akselipainot, mutta niissä toki vielä liikkumavaraa maksimikuormassa.) |
Monessakin autossa on sellaisia rajotteita että kytkettäessä vetoautoon otteella mainitun suurimman vetomassaisen perävaunun, niin vetoautoon ei voi enää ottaa lähellekkään täyttä kuormaa kyytiin. Ja aisapaino tietysti on autoa kuormittavaa massaa mikä täytyy myös huomioida.
Toisin sanoen, on tottakai aina katsottava että yhdistelmän sallittu kokonaismassa ei ylity. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kuten jo mainittu, yleinen tilanne on se että täyteen lastatulla autolla ei saa vetää suurinta sallittua perävaunumassaa, jomman kumman kuormituksesta on tingittävä että tämä ”yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa” ei ylity. Perävaunu saa olla kokonaismassaltaan raskaampi kuin suurin sallittu perävaunumassa, tämä ”suurin sallittu perävaunumassa jarruin” tai jarruitta on suurin sallittu kytkentämassa eli kärryn pyörien kautta tiehen kohdistuva massa. Ajokorttiasiat katsotaan sitten teoreettisista suurimmista sallituista kokonaismassoista, silloin on aivan sama onko kärry tai auto kuormattu vai ei. |
Sivu luotu: 11:50 (GMT +2). |