![]() |
Blue`s Suzuki 413 highrooffista avoksi (Plasto)
1 Liiteet
Suunnitteluasteella ollut seuraava projekti nytkähti 413 hiroofin löydyttyä lähistöltä MF:n
avustuksella. Tarkoituksena rakennella pikkuhiljaa vakiota(toivottavasti) paremmin etenevä maastokulkine kun edellinen kierrejousellinen 410 tuli myytyä. Pakkaset nyt vaan pahasti hidastavat aloitusta kun kipinähommat joutuu pääasiassa tekemään ulkotöinä. Suunnitellut muutostyöt -Akselit toyota ln65:n eteen ja lj:n taakse 4.56 välityksillä+lukot -Jakikseen tg 6.5 välit -Ruisku kaasarin tilalle (löytyi sopivasti Laalaalta) -Laikka-avo ja siihen Tarelta löytynyt targakaari + muovikatto kattoluukulla :) -Turvakaaret varmuuden välttämiseksi -Tilaa 33 renkaille Ohjaustehostus vielä arvailuttaa jotta minkä simpukan hyödyntäis.Rungon sisä vai ulkopuolelle. Sektorivarsi eteen vai taaksepäin? Myöskään kardaaniongelmaa ei ole vielä ratkaistu eikä ole hoppukaan. Projektin etenemistä jouduttaneille kiitokset kun harva näitä yksinään saa tehtyä. -LämpöjaVesijohtotyöt Yli-Karro -Hämeen Autosähkö -Huoltokorjaamo Friman -Varaosaliike Sarin -Peltityöt Heikkilä -Offroad palvelu TS Offix -Timantti Nieminen -Automaalaamo M Tervo -Mutis,suppe,sumpe,MF ja moni muu palstalainen osien toimituksesta ja neuvonannosta. |
Lainaus:
|
mulla omegan simpukka samuraissa sisäpuolella ja orkkis syylärillä
|
Mulla olis kokonainen Omega... :D Haetkos pois???
|
410:iin laitoin omegan simpukan mutta juurikin jäähdyttimen tilan takia mietin että jos laittais simpukan joko a rungon sisäpuolelle sektorivarsi eteenpäin tai b rungon ulkopuolelle varsi eteenpäin.
Hiluxin akselit kuitenkin tuovat hieman enempi tilaa renkaan ja rungon väliin kavennettunakin. 110 hiluxin simpukan paikkahan on rungon ulkopuolella ja sektorivarsi taaksepäin. Tilaa olis järkevää jättää konehuoneeseen jos tdi kiuas joskus eksyy hollille. |
1 Liiteet
Pikkuhiljaa mut jotain sentään sain tänään aikaiseksi.
Allepäätyvät akselit atomisoitua osittain. |
Jatketaas hiukan tätäkin kun jotain saatu vuoden aikana väsättyä.
Etumurikkaan hommasin paineilmalukon ja välitys on orggis 4.56 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73562 Budjetti ei antanut myöden kahdelle paineilmalukolle joten taakse käytetty hieman siipeensä saanut palalukko (lockright) Paineilmalukko tai uusi palasellainen hommataan myöhemmin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73563 Laakerit akseleissa oli hyvät joten niitä ei uusittu.Stefat kylläkin, marmoritiskiltä ja hintaa niille kertyi riittävästi :( Kuramatojen Esa oli jossain välissä ohimennen maininnut rengaskoon kasvattamisesta joten luuri käteen ja lopputuloksena 33set omaan suuliin. Saipahan heti kurakaaret mitoitettua riittäviksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74494 Susna talliin ja purkamaan ruosteisia puskureita ym pois.Joku oli ..tana hitsannut ihan hiukan ja kaikki yhdessä klimpissä. Lokasuojat oli onneksi joskus uusittu joten lähes ruostevapaat. Sääliksi kävi leikellä.Ai nii se sairaus :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78294 Orggis kone toimi jotenkuten mutta kylmänä piti melkoista kolinaa joten jotain sille piti tehdä. Sopivasti 88 (Mika) kauppas ehjää konetta mikä lähtöisin swiftistä joten helpoimmalla pääsee kun haki sen pois kuleksimasta.Aiemmin hommattu ruuttahan oli tarkoitus laittaa niin saa sen samalla vaivalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78295 |
Suzukin omat akselit heivattiin mäjelle vaikka ehjät olivatkin.
Hiluxin etuakseli ja läjän taka-akselin kun pitäis kestää huomattavasti paremmin. Murrosjumppa kun ei ikinä ole mukavaa. ( tai no joo on sivusta vittuilijoille) :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78339 Alunperin oli tarkoitus muokata korvakkeet patrolin lateille. Niitä kun jäänyt nurkkiin useampi kierros ja ovat paljon pidemmät. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78340 Läjän simpukka rungon kylkeen ja trailgearin varret napoihin. Näillä eväillä tangot sai latien yläpuolelle ja tehostuksen pitäis olla riittävä. Suoran sektorivarrenkin hommasin mutta ei se sitten sopinutkaan,otti kiinni rungon alareunaan. :( http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78627 Patrolin jouset sovitettuna ja yritin etsiä joustattelemalla parhaat kohdat riipukkeiden kiinnitykselle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78626 Muuten olis tullu ehkä ihan ok jousitus mutta jäi niin pirun ylös vaikka paikoillaan oli vaan kaksi lehteä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78625 Hefteissä olleet korvakkeet rungosta sinne kuuluisaan Kuubaan ja sovittamaan uusia suzukin omille lateille. |
Omat lehdet paikoilleen ja 7cm paketti tuli alas. Tämä hyvä.
Pääsi suunnittelemaan kaarien avarrusta. Onneksi oli jo nuo pyörät niin ei tarvinnut arvailemalla suunnitella. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78624 Tehostimen pumppu on 740volvon kiukaasta kun sellainen oli edellisessäkin ja tuntui toimivan hienosti. Kiinnitysrauta löytyi sopivasti Makelj:n myyntitopikista. Tosin oli tojon pumpulle mutta muokkaus oli helpompaa kuin tyhjästä aloittaminen. Ohjausiskari Wranglerista kun Rulpalta halvalla sai. ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80540 Tehostinta testatessa tuli heti vastaan murheita. Ratti tempoi itsekseen puolelta toiselle pitäen melko pahaa kurlutusta. Tovi ongelmakohtaa tuli etsittyä mutta puolivahingossa selvisi syy kun simpukka oli purettu. Salosta onneksi Arton nurkista löytyi ehjä simpukka tilalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78992 |
Taka-akselin vaihto sujui helpommin kun oli aiemmin siivottu valmiiksi.
Jousitallojen ja iskarin korvien hitsaus niin oli valmis. Samalla pienemmät pyörät alle niin kevyempää hommaa irrottaa/kiinnittää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79182 Lattian puhdistus hoitui paineilmataltalla eikä ylimääräistä ruosteensyömää juurikaan löytynyt. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80539 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80538 Sitten pääsikin jo kaarien kimppuun. Kuvassa leikkauslinja keltaisella. Alle orggiskumit niin enempi tilaa touhuta ja silti saa tarvittaessa siirreltyä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80537 Etupään arvelin olevan hankalampi niin se ensin. Rälläkkää,lisää peltiä ja sähköliimaa. Johan tuli tilaa. Toivottavasti riittävästi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81418 |
Jalkatiloihin molemmille puolille tuli tuollaiset patit jotta rengas ei ottaisi käännettäessä sisäloksuun kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81419 Sitten takapää ja reilusti vaan peltiä pois sen mitä tuo turvavyön kiinnitys antoi myöden. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81420 Uusi lokasuoja tulisi samaan linjaan rungon kanssa mutta oli ruosteen takia pakko leikata hiukan enempi pois lattiaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81421 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81422 |
Valmiiden takaloksujen kuva hävinny johki bittiavaruuteen vissiin.
Noh jatketaan tractioneilla. Paten jouset kun jäi käyttämäti niin niistä puslat uusiokäyttöön. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82525 Rungon pää käytetyistä raidetangon nivelistä. Niitä kun nurkissa jokaisella hamsterilla. :D Paksua latikkaa kun leikkaa plasmalla tulee sopivasti kartio reikä. Sai kiristettyä tuon raidetangon pään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82526 Taaempi tractioni kun jää väkisin aika lyhyeksi niin yritin leikkaa,liimaa,askartele jumpalla hakea sellaista pituutta ja kulmaa missä se vähiten tekisi kiusaa joustoille. Monta kertaa sai muokata ja lopputulos melkein 10cm enempi liikerataa akseliin ennenkuin pultit jäivät niin piukkaan ettei sormin saanut pois. Kaunis siitä ei tullut :( mutta kelvatkoon. Kuva on testivaiheesta eikä siis lopullinen versio. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82618 |
Kuvia?
|
Perien panssarointia tuli välillä väkästeltyä. Mittoja otin trailgearin panssarista.
Ja ketuiks meni sekin. Jossain tuli 5mm mittavirhe mutta sai onneks sopimaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=82881 Sitten pääsikin jo kattopellin poistoon. Tuollainen pala laikattiin irti. On ohutta peltiä. Painaa vähemmän kuin pätkäpaten kuitukatto :) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84201 |
Lainaus:
Testasin että itselle ainakin näkyy vaikken olisi kirjautuneena. ? Vai hakeeko jostain välimuistista sitten mulla. |
Ei näy yhtään kuvaa.:confused:
|
Lainaus:
|
Katto leikattu irti samasta kohtaa kuin alkuperäisessä avossa.
MikkoS mittaili omastaan ja sen perusteella leikattiin. Osui jopa kohilleen. ;) Palkkihelmat tehtiin 3mm sinkitystä tavarasta ja kahdessa osassa eli 60millisen kylkeen on hitsattu 30millinen. Pitäis kestää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84200 Tankki ja akku sijoitetuna takaosaan. Näin saa mahtumaan juuri ja juuri takapenkit myös paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84204 Tuo ei näin jälkeenpäin havaittuna ollut hyvä idea. Akku olis pitänyt laittaa sittenkin vaikka etupenkin alle tai jotain. |
Takalokasuojien yläreunaan "palkkia" 3mm seinämällä niin tukevoittaa eikä pienestä osumasta anna periksi. Ja tuohon myös osittain pultataan avon alkuperäinen "turvakaari"
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84646 Kaari pultattuna tehtaan tekemistä kohdista ja tuulilasin kehyksen yläreuna muokattuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84648 |
Takaluukkussa olikin hommaa hiukan enempi. Irrotetusta yläosasta piti siirtää sarana ettei tuo nyt ihan yhden varassa roikkuisi. Ja tuohon lukkohässäkän kohdalle tein kotelon niin sai sen pysymään alkuperäisenä. Suzukin pelti vaan tahtoo olla pirun ohutta ja vetelää.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84647 Kone on onneks pieni ja kevyt niin sen sai nostettua pois kahden ukon ähinällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84844 Liuottimella pesu,hiukan hiontaa ja maalit pintaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85015 |
Nyt näkyy kuvat, ja näyttää vielä hyvältäkin! Jatka samaan malliin!:cool:
|
Kone pukkiin kun nokka,jakaja,öljyn imuputki,ö-pohja ainakin tarvitaan SJ:n kiukaasta joten helpompi purkaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84845 Saumat ja ruostekohdat hiekkapuhallettiin minkä jälkeen jotain happopohjamaalia. Hitsisaumoihin vedin possukittiä. Tiiä sit onko hyvä vai huono ?? Jenkeistä tilattu smittybiltin rätti tuli sopivasti joten heti sitä asentamaan. Kohtuullisesti asettuu. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85273 |
Tuo katon takaosaa kannatteleva putki oli hieman haasteellinen taivutella mutta muutaman
harjoituskappaleen jälkeen onnistui sovelias tulemaan. B-pilarin kiinnityskourut olisi saanut merkkiliikkeestä mutta toimitusaikaa kukaan ei osannut sanoa. J0hannekselta pyytelin mallikuvia ja niiden perusteella tekemään itse. Vanhassa rakennustelineessä oli sopivaa profiilia joten taas rälläkkä laulamaan. ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85275 Mahtaako olla alkuperäinenkään tuon piukemmalla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85276 |
Koneen sähköt seuraavaksi työn alle.
Ruutan boxi seuraavanlainen. Olevinaan -96 swiftistä mutta ainut sähkökaavio mikä jotenkin täsmäsi johtosarjaan oli -93 mallisen swiftin. ??? L1 ecm boxi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85602 Sj:n omaa johtosarjaa käytin hyväksi mahdollisimman paljon ja ainoastaan sytytyksen ja ruiskun johdot swiftistä. Tuo swiftin sulakerasia pitää sisällään boxin pääreleen/sulakkeen,bensapumpun releen/sulakkeen ja samalla sai jätettyä sinne karvan mistä voi ottaa virran lukon kompuralle ja työvaloille. Ruiskun kanssa oli ongelmia reilusti kun ostetussa setissä ei ollut mukana map-anturia eikä sytkävahvistinta. Uudet ois maksanu ihan pe...leeks joten swiftin metsästykseen. Oli enempi kuin tuuria kun parin kilometrin päästä löytyi kokonainen -93 mallin porrasperä. Hetki tutkiskelua ja kaikki tarvittava paikoillaan sekä omistaja oli tyytyväinen kun pääsi siitä eroon.Tosin oli ihmeissään kun tutkin boxia kojetaulun alla ja huutelin polkimet kii turvassa et kelpaa,mä otan tän :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85603 |
Tankki ja akku olisi suojattava jotenkin yläpuolelta joten apuja kyselemään.
Peltityöt Heikkilä taitteli nätit riisilevyt.Suojaa ainakin pieniltä kolhuilta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85604 Ja sovitettuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86632 |
Tankin päälle saranointi niin takapenkkiä ei tarvitse nostaa pois kun tankkaa.
Ja penkki tulee tuon matalemman osan päälle niin sai jalkatilaakin jäämään takamatkustajalle (jos sinne joku uskaltautuu). http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86633 Akku on kiinni kotelossaan pultattavalla raudalla.Luulis pysyvän. Virtakaapelit ja bensalinjat menevät lattialla tuollaisessa muoviputkessa. Olikohan se jostain maalämpötouhuista. Kiitos näistäkin osista LämpöjaVesijohtotyöt Yli-Karrolle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86636 Akunkengät tinattu http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86634 |
Täähän rakentuu nopeesti!:D:D:D
|
Ennen maalausta puskurihahmotelmaa niin ei tarvii tuoretta maalipintaa varoa kun pellinpalojen kanssa temuaa. Eiku hä ;)
Etuvilkut swiftistä kun sattuivat olemaan ehjät. Vinssipeti MakeO:lta kun kaikkea ei jaksa/viitsi/ehdi itse. Yhtään sopivaa käytettyä vinssiä kun ei tullut hollille niin Hämeen autosähköstä uus ComeUp 9500. Ja onneks ostin kotimaasta. Tehtaan pakkaus jäänyt vajaavaiseksi. Uupui releboxi. HAS hoiti kyllä homman hienosti. Suosittelen muillekin,siellä homma toimii. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86700 Tuli taas ihan ittetehdyn näkönen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86701 Takapuskimeen töpö keskelle irrotettavaa koukkua varten. Joskus sellasta kuitenkin tarvii. Mallia ja mitat otettu wranglerin vastaavasta. Takavalot hinnat alkaen mallia varaosaputkasta ja ne upoksiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86941 |
Lainaus:
|
Hätäsesti epäkeskokoneella hiontaa ja ihan järkyimpiin kohtiin oli pakko laittaa sipaus kittiä.
Ei varmaan järkee siinäkään mut onko tässä projektissa muutenkaan. Tuskin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86938 Kannu sisällä on väliaikainen polttoainesäiliö kun ei tollasta jaksa yksin mihkään lykkiä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86939 Aika riittoisa tollanen käläkäläpurkki :D No valkoinen se ainakin on. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86942 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86944 |
Hionnassa on todellakin järkee,sitä näkee tarpeeksi sellasia projekteja missä maali hilseilee...
On sitten riemastuttavaa seuraavan omistajan alkaa hiomaan ja maalaamaan... Pieni kittaus ei haittaa mitään,nykyset muovikitit pysyy hyvin kiinni. |
Lähinnä tarkoitin että vuoden tai kahden päästä näyttää siltä ettei ois ikinä maalattukkaan syntymänsä jälkeen.
Enivei. Kotio kun sain raahattua takas piti kiireellä asentaa osia paikoilleen että näkee mitä on syntymässä. Kikkailu kameran kanssa tuottaa välillä vastamulkoisia kuvia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86980 Puskureihin ruuttailin jotain textuurimaalia tai mitä sit olikin. Lopputulos sellainen röpelöpintainen pirkka appelsiini. Kulutusta tuntuis kestävän paremmin mitä normi lohikäärmekaupan mattamusta. Lokasuojat ja runko mustaksi kun niitäkin oli puhallettu/happomaalattu. Paksulta maalia ohuina kerroksina niin paljon mukavampi pestä puhtaaks. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87321 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87322 |
Lisää osia pulttailtu kiinni ja sit pihalle paistattelemaan.
Renkaat 31x10.5 näyttää pikkusen pieniltä noissa kaarissa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87379 Akun ja tankin kotelon kiinnitys tuolviisiin ja muoviputket pultattavilla metallipannoilla lattiaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=87759 |
3 Liiteet
Päävirtakytkin tuli etupenkkien väliin. Meinasin ensin akkukotelon viereen mutta tuossa sitä on mukavampi käyttää jos tulee paniikkitilanne syystä tai toisesta.
Jakikseen laitoin TG:n 6.5:1 välitykset joten kokonaisvälitys hiukan yli 90 jos oikein laskin. |
Pitihän sitä ahneuksissaan kokeilla 35sia alle mut ei ne oikein mahtunut olemaan sisäänjoustossa olemaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88110 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88150 |
Etukardaani on suikan orggis ja taka on hiluxin ihan hiukan lyhennettynä.
Tuntuu toimivan takavedolla mutta edessä kulma liian jyrkkä kun täristää pirusti nopeella nelikolla ajettaessa. Tehtävä sille jotain myöhemmin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88306 Ensimmäisellä reisulla metsässä tuli havaittua että snorkkeli ois kova sana vaikkei sukellusvenettä tehtykkään. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88697 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88750 |
Lokasuojia levitetty kumimatolla ja sen alla on 2mm "ämpärimuovia" mikä estää kumin lerpahtamasta alas. Kohtuu siisti tuli ja halvalla. Kiitos toimittajalle ;)
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88837 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88840 |
Tuolta se sit näytti lokakuun alussa ilman päällystakkia.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93698 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95487 |
Suzuki,soa ja se että latit pääsee sisäänjoustossa taipumaan nurinpäin aiheutti epäilyksiä ja veikkauksia jousien katkeamisesta.
Artsi777 kovin kehui myymiään jousia että kestävä sitä puuhaa paremmin kuin 200tkm ajetut alkuperäiset niin tilasin uudet norrat ja jätin vanhat varalle. No Lyttylässä temutessa tractionin ylempi lenkki repes irti ja jouset ässälle. Ehkä tässä tuli jo jousien hinta tienattua. Vaikea sanoa olisko alkuperäinen tuon kestänyt. Ainakin lyhyin orggis lehti meni poikki. :( http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=92368 |
Jousina nyt siis alla tuollaiset ja myös puslasarjan laitoin kun ne kumiversiot alkoivat näyttämään häviämisen merkkejä muutaman mettäreisun jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95490 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95491 |
Jonkun edellisen omistajan toimesta oli ajovalot vedetty hyppyjohdolla yhteen ja jossain välissä alkoi v..taan se ylimääräinen piuha ja reilu tunnin etsinnän jälkeen löytyi melkein keskeltä konehuoneen johtosarjaa pikku ylläri. Tinaamalla 20cm uutta johtoa sai valotkin toimimaan tehdaslaisittain .
Kuvan piuha oli hapettunut 10cm matkalta ihan olemattomiin kuoren sisältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95485 |
Nuo suzukin alkuperäiset etujakkarat kun on mitä hirveimmät istua niin päivitin nekin hieman parempiin kun yhdestä purkuautosta taannoin jäivät odottamaan parempaa sijoituspaikkaa.
Tuo ei varmasti sitä (sijoituspaikka) ole mutta ainakin paljon mukavammat istua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95493 |
Autossa paikoillaan ollut jäähdytin on kokenut joskus kovia ja ihan mutkalla.
Ei vielä vuoda mutta sen varmasti joskus vielä tekee. Varmuudeksi tilasin uuden kiinalaisen ja sen asennus talven aikana edessä. Pittää vielä viedä hitsarille jotta tikittää kylkiin kiinnityskorvakkeet niin mukavampi asentaa. Samalla visko vaihtuu sähköflektiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95488 Eiköhän siinä nyt ole pureskelemista yhdeks ehtooks. Lisää kun jotain edistyy. Seuraava homma olis takajarruja kun ei nuo rummut tee muuta kun keräävät kuraa sisuksiinsa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95489 |
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=88306
Se syy etukardaanin ravistamiseen näkyykin kuvassa, jos se on tuolleen ollu paikallaan... |
Kokeilin molempia asentoja eikä ollut mitään vaikutusta.
Ensin oli niin että putken haarukat olivat samassa kohdassa ja sit kokeilin tuota kuvan asentoa. |
mitä kustanti tuo rättikatto ja itellä vinssi melko samallalailla ni pieni ongelma että, jää vettä ja naru jäätyy kiinni vinssipetiin, meinasin porata reiät etukulmiin ku mulla ainaki se on vähän kallellaan eteenpäin.
suht nopee oot kyllä rakentaan |
Katto oli hiukan yli 200€ kuluineen.
Katossa oli kiinni valmiina nepparit mutta koriin ruuvattavia vastakappaleita tuli mukana vain muutama. Nippelit.fi löytyi sopivia vastapelureita lisää. Eipä ole vielä pakkasia täällä ollut mutta petiin tarvitsee kyllä tehdä poistoreiät kun esim suomössön peseminen sieltä pois on yhtä pelaamista. Lumisohjo ja jää varmasti vielä hankaloittaa lisää. Nopeudesta tiiä kun koko kesä ja syksy tätä on hierottu. Vielä monta muutostyötä tekemäti mutta pakko päästä välillä ajamaankin. :) |
mistä tilasit ton rätin ? saman tyylinen rojekti ois menossa.
|
Tuon rätin etureuna tarvitsee kiinnitykseen sitten sellaisen kourun.
Voi olla että merkkiliikkeestä sellaisen sais tilattua mutta Wranglerin vastaavasta sai helposti muokattua. Tuosta wrankun kourusta oli palstalla jossain kuvakin. Edit. http://forums.offipalsta.com/showthr...hlight=r%E4tti Laitoin privaa. |
Led työvalot laitoin tuohon tuulilasin alakulmiin. Testaamaan pihalle ei vielä kerinnyt mutta on niissä ainakin valkoisempi valo verrattuna H4 orggislyhtyihin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95631 Takalevyjen/satuloiden asennusta aloitettu. Pajeron takalevyt ja volsun satulat näyttää menevän aika kivuttomasti jos vaan vielä vanne sopii paikoilleen (ei kokeiltu). Tuo raudan pala pultataan akseliin kiinni ja satula taas pulteilla siihen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95628 Toinen puoli nipussa. Jäi homma vaiheeseen kun piti prässäillä pyöränlaakeri irti toiselta puolelta ja maanantaina hakemaan uutta laakeria loppuunajetun tilalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95629 |
Mistä hankit jäähdyttimen ?
|
Kaverin avustuksella Hongkong eli ihka aito lohikäärmetuote :D
Johki hondaan tuo on tarkoitettu ,mallia en muista. |
Tällästä kinkkua tänään uunissa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95685 |
Lueskelin koko jutun läpi ja kyllä on komee. Jos mulla olis suzuki niin se olis just tällänen.
|
Ei tässä koko tarinan lukeneena muuta sanoa kuin että joskus se mun tuleva suzuki tulee olemaan tällanen, paitsi että VW:n 1.9TD:llä :) Senverran olen konsernin miehiä että jotain pitää olla jokavehkeessä :D
Mutta aiheeseen liittyen, jatka samaan malliin! |
Kiitoskiitos.
Tuo volsun dieseli oli itselläkin harkinnassa kun vag konsernin laitteet tulleet tutuiksi vuosien saatossa ja oishan tuossa pihassa joutilaana 1.9tdi caddy :D hmmm... Toistaiseksi kuitenkin mennään tuolla krematoriolla ja maksetaan "diesel"veroja niistä millä arkiajot rullataan. |
Toivotamme Rauhallista Joulua 2011 kaikille palstalaisille!!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=95847 |
Takajarrupäivitys alkaa valmistua.
Jarrukilvistä ylimääräiset kuubaan ja vetarit uusilla laakereilla paikoilleen. Kiinnityslaippa pultattu siis akseliin ja satula siihen. Ilmaus ja hienosti toimii. Jarruputki pitää vielä operoida lyhemmäks ja kiinnitysrauta tehdä sille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96550 |
Ei tainnut olla hyvä idea asentaa satulaa akselin takapuolelle kun näyttää jäävän aika hyvin hollille kivien iskuille.
Tuossa asennossa vaan ilmaus onnistuu kiinnitettynä. Pulttijako akselissa taitaa olla sama yläpuolellakin niin täytyy koittaa sinne kammeta tai sit sovittaa pienemmät satulat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=96626 |
Taas tuli puuhasteltavaa :(
Raisiossa möyrittiin ison penkan reunalla ja löytyi hiesua ja kuravettä. No sitä oli kaikki paikat täynnä akselistossa. Reilu kymmenen pakkasta niin jääytyi kaikki kotimatkalla yhteen klimppiin. Traikku kun ei mahdu auto kyydissä talliin niin pihalla yritin saada kuormaa purettua. Lähtihän se irti saatanallisen pamauksen saattelemana ja pultinpätkiä pitkin kärrynpohjaa. Oli takalevy jäätynyt niin piukasti satulaan/paloihin että kaikki navan pultin kuubaan ja jarruletku poikki. Dääm :( http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98044 |
Löytyhän se heikoin lenkki. :D
|
Onhan noita heikkoja paikkoja löytynyt aiemminkin jo mutta ensimmäinen halvaannuttava vaurio tuli siis trailerilla :o
|
1 Liiteet
Turvakaaria suunnitellut ja ulkopuolisia mutta niiden kiinnitys koriin mietityttää.
Meinasin että helmapalkkien kylkeen hitsaamalla rok slidersit ja niiden sekä osittain helmapalkin päälle rautalevy mihin pulttaamalla kaaret. Onko kelvollinen idea? Vai pitäiskö se latikka taittaa osittain myös kylkeen kiinni. Ja tulossa siis pääkaari takatuin ja a-pilarin kohdalle myös kaari kiertämään tuulilasin karmia. Ja katolle meinasin vinotuen kuskin "etunurkasta" hantin puolelle pääkaareen. Takatuet alapäästä kiinni pulttaamalla puskurin kulmiin. Pikahahmotelma |
kannataako laittaa takatuenta puskuriin silloin tulis kiinnitykse kiinni osa korii osa runkoon
|
Suzukin pellit niin ohuet että meinasin jos sais vahvemman kiinnityspisteen puskuriin.
Mitään korinkorotusta ei ole niin niin tuskin se koppa isosti pääsee elämään rungolla.? |
Lainaus:
|
Probleem !!
Kivet ja kalliot hinkanneet taka-akselin alareunan aika ohueks ja myös öljypropun ympäriltä sen suojakauluksen lähes olemattomiin. Tyhjennyspropun kaulus oli noin 2mm paksu enää jos sitäkään. :( Mites noita olette vahvistaneet? Hitsaamalla uus kaulus vai ?? Ajettukin taas tuli hiukan sunnuntaina . http://www.youtube.com/user/74Blueva.../3/zck0UowIWcs |
No tein hitsaamalla uuden kauluksen,oli niin ohut jo että paloi heti lanka läpi. :(
Kestää sen minkä kestää. Tuon hioin vielä. Reunat tasalle ja pyöristystä ettei niin kovin tarrais kiviin. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100075 Uus proppu pitää jostain vielä metsästää kun tuo on jo aika ohut. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=100074 |
2 Liiteet
Pari kikkaretta tuli niin viikonlopuks jotain puuhastelua taas.
|
Lipposelta on ainaki ennen saanu noit pohjaproppuja.
|
Niin mäkin muistelin muttei sivuilta löytynyt mun taidoilla.
Cros4wd:n hyllystä löytyi onneks. |
|
Lainaus:
Nyt löytyy heti. Onko sitten ollut vikaa nettisivuissa tai jotain muuta (lue käyttäjässä) .. |
1 Liiteet
Tehostin on metsässä alkanut pitää parin tunnin ajon jälkeen epämiellyttävää kurnutusta joten kokeillaan josko öljynjäähdytin auttais asiaa.
Toyotasta muistaakseni tuollaisen hommasin joskus. Vaakatasoon ei mahtunut keulalle ja nyt simpukalta menee paluuletku jäähdyttimen alakulmaan ja yläkulmasta letku säiliölle. Vai olisko nuo pitänyt laittaa toisinpäin?? Saas nähdä toimiiko ollenkaan. |
Lainaus:
kans ohjaustehostimen liemiä. Infrapunamittarilla kun mittailtiin niin sisäänmenon nippa kun oli +40 asteinen niin ulostulon nippa oli +52 hiukan tais ahdistaa.... mittauksen jälkeen tää meidänkin mielestä helvetin hyvä ja hieno keksintö lensi kuubaan. |
Muistelin että tuosta keltaisen ongelmasta oli joskus puhetta.
Millä ongelma poistui ?? Jostain virtauksista höpisit. Volvon pumppu ja omegan simpukka ei ollut tuota ongelmaa. Volvon pumppu ja Läjän simpukka on vissiin valmistettu liian kaukana toisistaan ja näinollen hylkivät toisiaan. :( No talvisodassa tuon sit näkee onko hyötyä yhtään. |
Paheron pumppu ja simpukka ja max 8000rpm ei toiminu! Keitti ölpät ja remmi katos savuna ilmaan!
|
Akselin kääntöä suoritettu ja ei näytä hyvältä :(
Kardaanikulmat ennen muutosta seuraavat http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101627 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101628 Ja kulmat akselikäännön jälkeen. Nyt suurinpiirtein samat kulmat kardaanin molemmissa päissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101629 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101630 Kuvat hiukan hämää mutta mittaamalla kulmat pitäis olla samat. Nyt vaan huolettaa tuo pinjonin laakerien voitelu kun akseli aika nokillaan. :( Tässä kuvassa näkee että kardaanikulma akselissa aika iso. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101631 Uskaltaako jättää noin vai pitäiskö sittenkin kääntää akselia takaspäin hiukan ?? Hjälp! Vaihtoehtohan olis kääntää tuo akselinpään kulma takaisin suoraks ja laittaa tuplanivelkardaani. |
Tai sitte pistät perään hieman liikaa öljyä, tai hommaat semmosen propelllin ku heittää öljyä pinjoniin, en vaa muista enää missä niitä myytiin..
|
Mun ymmärryksen mukaan laippojen kulmat tarttis olla samansuuruiset siten että laipat ovat samansuuntaiset. Eli jos yhtään oon kärryllä niin kallistat akseliaväärään suuntaan, kun kännät suunnan toiseksi niin pinjoni tippuu alaspäin ja voiteluongelmaa ei ole.
T: Jussi |
Akselia ei voi kääntää alaspäin kun jo siinä vaiheessa kun pinjonin päässä oli kulma nollassa niin jakiksen päässä oli jo raju kulma. Jos kääntää siitä vielä pinjonia alaspäin niin ristikosta loppuu liikevara ulosjoustossa kesken (jakiksen päästä).
Ja toisessa topikissa kyselin jotta voiko kääntää laipat noin ja seuraavan mukaan vois. http://www.pirate4x4.com/tech/billav...ft/index2.html "Broken back" or "W" geometry. edit linkki ei toiminut |
Lainaus:
|
http://hotrodders.com/gallery/data/5...ngles.jpg?9028
http://www.agcoauto.com/content/imag..._alignment.jpg Netistä löytyy monta kuvaa karpaasien asennosta, suorakaan ei ole hyvä? Mikähän on nyt sitten sitä oikeata tietoa... :rolleyes: |
Oi ku kiva ja voi ny fag. Tuon mukaan absolute not :(
|
Tää perustuu tosiaan hatariin muistikuviin konetekniikan tunneilta eikä absoluuttisiin faktoihin:
Suoraan pyöriessään kardaanin niveliin ei kohdistu minkäänlaista sisäistä liikettä joten nivelten neulalaakerit "syövät" itsensä kahden metallin väliin samaan paikkaan kiinni. Käytännössä silloin nivelakselin tarttis olla täysin suorassa jotta tälläinen tilanne pääsisi käymään, meitin nyrkkipajatouhuissa tähän tarkkuuteen ei päästä ihan helpolla vaikka yritettäisiin ja sillä ei ole mitään merkitystä kun akseli on jousitettu jolloin jokainen joustoliike aiheuttaa niveleen liikkumista. Jos laipat samassa kulmassa mutta laippojen yhdensuuntaisuus on kuten Bluevanilla niin kardaani pyörii pinjoni- ja jakolaatikon laippojen väliin piirretyn viivan ulkopuolella. Tällöin kaikki pientenkin välysten aiheuttamat värinät ovat moninkertaisen siihen verrattuna että laipat olisivat samansuuntaiset, jolloin pinjonin ja jakolaatinkon laippojen väliin piirretty viiva kulkisi kardaanin sisällä. Saa/täytyy korjata jos olen väärässä. Meen seuraavaksi toimistolle keskiviikkona, jos muistan niin voin silloin kysästä viisaammilta tahoilta asiasta. |
Nelivedolla ajettaessa suzuki on täristänyt melkoisesti alle 60kmh nopeudessa ja sen takia noita kulmia rupesin muuttamaan + olkatapin kulmaa samalla kun akselia on hiukan käänetty jo aikaisemmin.
Taidan siirtyä suunnitelmaan B . |
Lainaus:
|
Lainaus:
Nyt jo pakki aika pieni niin ei innostais 4.88:a laittaa. Meinasin kääntää tuon kulman nollaan ja kokeilla hiluxin tuplaniveltä kardaaniin. |
Eli jos kääntää pinjonia alas niin että laipat olisi edes hiukan samansuuntaisesti (ei vielä likikään)niin menee jakiksenpään kulmat aika rajuksi.
Kuvissa auto sillä korkeudella kuin olisi pyörillään. Ei taida isosti tarvita ulosjoustoa että ristikko pohjaa jakiksen päästä. Ongelmahan tulee siitä kun ainakin tuossa suzukissa jakis keulii (orggis korvat) joten eikö muilla soatuilla suzukeilla ole moista ongelmaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101697 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101698 |
Siirtyy suoraan A:sta vaiheeseen C kun löytyi "vahingossa" highpinion murikka 4.56 välityksellä.
|
Onkos sen etukardaanin nivelet samassa vaiheessa?
Tuon Pirate4x4 kuvan mukaan sillä olisi merkitystä, onko nivelet "peilikuvana" vai ristikkäin perässä ja jakiksella. Ylimmän ja alimman kuvan oikean puoleinen nivel. http://www.pirate4x4.com/tech/billav...t/Geometry.jpg Ja edittiä, samoinhan ne näköjään menee, kun viitti ottaa silmän käteen ja kattoa noita kuvia! |
Lainaus:
|
Klikkaa hiirellä osoiteriviä ja sit ENTER niin kuva avautuu.
|
Turvakaaret piti tänään väkertää mut ketuikshan se meni kun amatöörit turailee.
Ei oo helppoo ei. No jotain piti puuhia kun ei pääkaariaihiota ollu ku yks kanki. Putkiovia kun saa hitsata ja taivuttaa miten lystää niin aihiot tuli nysvättyä. Lukitusmekanismi ja saranointi niihin tarttee seuraavaks. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103349 |
Saranat ym. valmiit ja maalissa. Kohtuu siistit tuli omatekemiks ja materiaaleista yli 50% kerätty romulavalta.
Ensalkuun oli hiukan outoa ajella metsässä noilla ovilla kun näkyvyys ulos hiukan eri mitä orggiksilla.Eikä toki huonompi siis mutta oksat lyö helposti naamalle ja sekin tuli heti koettua. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=103626 |
Jakiksen kuskin puolen kiinnitysrauta repes paskaks niin piti tehdä hiukan vahvempi uus ja samalla hantinpuoleiseen pienet vahvikeraudat josko kestäis paremmin.
Takalehtijouset tarvitsivat myös uudet puslat kun ei kumipuslista ollu enää kuin muisto jäljellä. Olis vaan tarvinnu sinnekin laittaa urtsiset heti eikä leikkiä kumilla. :( Artsi777:lle kiitos nopeasta toimituksesta jälleen kerran. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106176 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=106178 Kesäkelitkin tuli niin pääsee tukka hulmuten ruisailemaan. :) http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=104542 Eilen noudettua takavinssiä pitää seuraavaks suunnitella takalattian alle. |
Eiks noihin oviin ois aika kova sana vaikka plykarbonaattilevy? näkis läpi ja oravat ei puris munaskuista :D
|
Lainaus:
Mutta omaani ajattelin muutamaan paikkaan laittaa "ikkunan" pysyy se sitten puhtaava vaikka vain ensimmäiset 5min mutta näkeepähän edes hetken siitä :D |
Vai että kurret seuraava vaaranpaikka :D
Pitää vissiin asialle tehä jotain vaikka täälläpäin oravia tuskin näin pienet kiinnostaa... No laturi tuli päivitettyä isompaa mutta nyt lataa jo ehkä liikaakin. Tyhjäkäynnillä ilman kuormaa 14.8 ja kierroksilla 15.2V. Onkohan jännitesäädin kaput vai annetaanko latailla. ?? |
Joo o, latausjännite tipahti 14.8V maximissaan kierroksilla kun otti silmät käteen ja katsoi kaaviosta uudestaan ja kytki piuhat sinne kun kuului :D
Jos joku ei vielä ole päivittänyt laturiaan niin pari vinkkiä ettei mee heti metsään. Mazda 626sen laturi missä moniurasiiva ei sovi vaikka laittais suzukin oman kiilahihnapyörän. Jää remmi vinoon jollei muuta korvaa lohko kyljestä. Mulla nurkissa oli toistakymmentä erilaista siivaa eikä yhdelläkään saanut hihnaa tarpeeksi lähelle laturia ilman suurempaa virittelyä(pitkää holkkia ja kääntöä ympäri) että ois kulkenut suoraan. 323 äFFästä purettu 65A laturi missä kiilahihnapyörä sopii paikoilleen myös ja ainut muutos siis tuo johtojen kytkentä. Tässä pyörä riittävän lähellä laturin runkoa ja hihna ihan suorassa linjassa. 626sen laturi kiilahihnapyörällä ilmeisesti lähes sama kuin tuo äffän. Mazan laturissa tosin suuremmat reiät alapäässä pulteille vert. suzukin oma, että sinne pitää vielä sorvissa pyöräyttää holkit ettei pääse elämään ylimääräisiä. |
| Sivu luotu: 15:52 (GMT +2). |