Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ford Ranger -08 rengastus/kitkalukko (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76474)

Cosmo 08.10.2010 07:21

Ford Ranger -08 rengastus/kitkalukko
 
Otsikon mukainen Rangeri kaipaisi uusia renkaita, onko kenelläkään kokemusta mahtuisiko alle pyörimään 265/75r16 All terrainit? Alla tällä hetkellä 245/70r16 alkuperäis renkaat.

Toinen kysymys, onko joku yksinkertainen keino saada takaperän kitkalukko kireemmäksi. pitää vasta kun öljyt lämmenneet kunnolla.

Jappi 08.10.2010 08:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo (Viesti 702206)
Otsikon mukainen Rangeri kaipaisi uusia renkaita, onko kenelläkään kokemusta mahtuisiko alle pyörimään 265/75r16 All terrainit? Alla tällä hetkellä 245/70r16 alkuperäis renkaat.

Jos on niitä suomessa "jatkettuja" Rangereita niin ei varmaan sovi.Eli jos on pitkähyttinen jossa lavaa on jatkettu/siirretty niin jo 235/75x15 renkaat hankaa kaarien etureunaan kuormalla.

Cosmo 08.10.2010 09:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 702233)
Jos on niitä suomessa "jatkettuja" Rangereita niin ei varmaan sovi.Eli jos on pitkähyttinen jossa lavaa on jatkettu/siirretty niin jo 235/75x15 renkaat hankaa kaarien etureunaan kuormalla.

Rangeri on vm-08 eli uudempaa mallia ja tuo 245/70r16 on vakio rengaskoko
Eli ei ole jatkettu malli

gikseri 08.10.2010 17:32

Heittämällä sinne sopii 265/70-16 tai 275/70-16. Ulkomailla käyttävät kaikki 265/75-16 mutiaisia, mutta siitä en voi varmaksi sanoa kuinka sopii. Etupäästä vaatii ainakin turhan tavaran leikkailua pois ja hieman voi joutua vääntösauvoja kiristään. Yhden rangerin tien missä on 285/75-16 pyörät, mutta siitä on koria korotettu 3". Vanteen ET tietysti myös vaikuttaa asiaan.

Takapään kitkalukkosta en osaa sanoa, kun omassa ei ole ollut vielä ongelmia. Parempi ratkaisu tietysti olis laittaa 100% kytkettävä lukko sinne.

Cosmo 10.10.2010 19:16

Oliskohan Lahden tai lähiympäristön alueella kellään 265/75r16 renkaita irrallaan jota voisi sovittaa, ei millään viitsisi tilata riskillä ettei mahdukkaan pyörimään. Pientä korvausta vastaan tietysti.

gikseri 10.10.2010 20:50

Eikös tuo 265/75-16 taida olla aika lähelle saman korkuinen kun 32" kumi? Jos olis 32x11,5-15 rengas 15x8ET0 vanteella, niin silläkin vois sovittaa.

Cosmo 17.10.2010 09:59

Nyt on renkaat hankittu, 31/10.5 all terrainit. Vanteet vielä hakusessa, tai oikeastaan vanteen et on epäselvää. Vakio on +10 ja päällä 245 rengas.

Nyt vaihtoehtona on et0, et-6 ja et-12 ja leveydet on 7"
Onko kellään kokemusta mikä jäisi niukin naukin kaarien sisäpuolelle?

Ja tosiaan ford ranger -08 vakio alusta. Siis uudempaa mallia.

gikseri 17.10.2010 11:25

Itse laittaisin 8" vanteen ja ET0. Kun alkuperäisellä 7" vanteella ET+10, on varaa tulla 30mm ulospäin, että on kaaren tasalla.

Sutsu 17.10.2010 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo (Viesti 702206)
Toinen kysymys, onko joku yksinkertainen keino saada takaperän kitkalukko kireemmäksi. pitää vasta kun öljyt lämmenneet kunnolla.

Lisää kitkalevyjä sinne. vm.87 matukka näytti nielevän samat kitkalevyt kuin mitä vm.08 isuzusta jäi jouten, joten suattais passata rangeriinkin. On vieläkin jouten noita levyjä, kun aloin kaipaan kemppiä matukan perään..:D

Cosmo 18.10.2010 09:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 705042)
Lisää kitkalevyjä sinne. vm.87 matukka näytti nielevän samat kitkalevyt kuin mitä vm.08 isuzusta jäi jouten, joten suattais passata rangeriinkin. On vieläkin jouten noita levyjä, kun aloin kaipaan kemppiä matukan perään..:D

Täytyy kurkata sinne perään kunhan saa nuo rengas hommat loppuun. Taidan kokeilla pelkkää öljyn vaihtoa ensin ja sitten alkaa purkamaan jos ei tuo mitään apua

gikseri 18.10.2010 10:59

Kuvia sitten tänne, kun saat uuden rengaspaketin alle.

-MaTTi- 18.10.2010 16:24

Tossa kiinnostuneille kuva Offivarusteen sivuilta Rangerista 32x11.50R15 AaTeilla 75 mm korikorotuksella.
http://www.offivaruste.com/tiedostot...r-sivusta1.jpg

gikseri 18.10.2010 19:42

Missä kyseinen auto mahtaa olla nykyään? Tää kun oli AVK:n rivissä pari vuotta sittten 17tkm ajettuna, kun oli kaatunut ojaan ja mennyt lunastukseen. Appiukon piti silloin ostaa tää sieltä, mutta jonossa edellä oleva oli ostanut pois.

Cosmo 21.10.2010 19:52

Nyt on uudet fillarit alla, eli 31/10,5-15 Et0. Eikä ne ihan kivutta sinne mahtuneet!
Huomenna täytyy ottaa rälläkkä käteen ja poistaa hiukan ylimäärästä muovihilpaketta :)

Eli ottaa kiinni kääntäessä kaaren etu ja taka alareunaan. mutta helppo homma tehdä tilaa. Pistän kuvaa tulemaan ensi viikolla kun on kaikki kunnossa..

gikseri 21.10.2010 20:30

Mitenkäs ne asettuivat kaariin nähden? Jäikö vielä paljon kaaren sisälle?

Cosmo 21.10.2010 20:38

Meni ihan täydellisesti leveyden puolesta, renkaan kyljet kaarien tasolla, eli kuviopinta noin 15mm kaarien sisällä. Eli kiitos sinulle siitä että suosittelit noita ET0 vanteita! Muuten oisin varmaan ottanu ne ET-12 vanteet ja huonostihan siinä olis käyny..
Paan sulle s-postiin pari kännykuvaa, en viitti laittaa tänne niin huonolaatusia kuvia.

-Jarkko- 22.10.2010 11:22

Aiheeseen hatarasti liittyen...;)

Onko nämä rangerit olleet aina mazdoja vai onko olleet joskus aikoinaan ihan oma mallinsa?

gikseri 22.10.2010 11:48

Näitä thaimaan rangereita on tehty vuodesta -99 ja ovat olleet samoja kun mazda. Ameriikan rangeri on eri auto ja sitä on tehty paljon kauemmin.

Cosmo 22.10.2010 15:25

Sain kuin sainkin pyörät mahtumaan! etupäästä piti vuolla muoviromua pois niin nyt tilaa se kaikki 10mm sisälokariin. saas nähä ottaako maastossa johonkin kiinni, mutta sittenhän sen näkee mistä pitää vielä leikata..

Kuvia pistän ensiviikolla..

gikseri 22.10.2010 18:03

Paineilmakäyttöinen pistosaha on kätevä tuohon hommaan. Ensimmäisen korimallin (-99) Rangeriinkin sai 32x11,5-15 renkaat pyörimään ilman korotusta, kun veisteli turhaa muovia pois.

Cosmo 22.10.2010 20:47

http://cosmo.kuvat.fi/kuvat/
Tuossa muutama kuva renkaat paikallaan.

gikseri 22.10.2010 21:07

Nehän istuu ihan hyvin. Joutuko paljon leikkaan levikkeestä pois?

Cosmo 22.10.2010 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 706504)
Nehän istuu ihan hyvin. Joutuko paljon leikkaan levikkeestä pois?

Tosiaan piti leikata 2/3 osaa roiskeläpästä ja sen takaa hiukan muovia. Muutama levikkeen kiinnitys klipsi hajos ja piti laittaa ruuveilla väliaikanen kiinnitys ennen kkun saa hankittua niitä muovihakasia. Muutaman sentin jos sais ylemmäs ni istuis pirun hyvin noi renkaat.

mites se vääntösauvojen kiristäminen tapahtuu?
Ja vaikuttaako esim renkaiden kulmaan??

gikseri 23.10.2010 11:11

Vääntösauvojen takapäässä on pultti jo vain kiristät. Täytyy ensin tunkata etupyörä ilmaan ja sitten kiristät niitä pultteja yhtä monta kierrosta molemmin puolin.

Vaikuttaa kyllä renkaiden kulmiin, mutta en osaa sanoa kuinka paljon, riippuu tietysti paljonko nostatkin. Renkaan pystykallistukseen ainakin vaikuttaa niin, että renkaan yläreunat kääntyy sisäänpäin.

Cosmo 24.10.2010 13:45

Ja nyt sitten rengaspaineista! Auton etupäähän painaa noin 1250kg ja takapää 750kg tyhjänä, Paineita nyt 2,5/2,2 ja hiukan ravisteli 100km/h nopeudessa. 3baria jokapuolella ni ei ravista yhtään. Eli mikä olisi hyvä renkaan kulumisen kannalta ja ajettavuuden kannalta?

Sutsu 24.10.2010 14:57

Isuzussa painonjakauma on 56/44% tyhjänä, eli 2000 kg:n massalla laskennallisesti tulee 1120 kg eteen ja 880 kg taakse. Tuskin Rankeri kaukana tuosta on. Ite käytän 2,2-2,4 baria joka rattaassa jos 265 leveät on alla. Myös vakioissa 245 leveissä oli saman verran painetta. Kolme kiloa on kyllä jo liikaa jos tasaista kulumista hakee. Itse en ole huomannut täristystä tulevan paineista, vaan jos siellä jokin täristää niin se johtuu epätasapainosta johon rengaspaineet ei vaikuta. toki jos rengas ei ollut kunnolla vanteella ja nyt kovemmilla paineille meni vanteelle niin sehän muuttaa asian.

Cosmo 24.10.2010 18:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sutsu (Viesti 706922)
Isuzussa painonjakauma on 56/44% tyhjänä, eli 2000 kg:n massalla laskennallisesti tulee 1120 kg eteen ja 880 kg taakse. Tuskin Rankeri kaukana tuosta on. Ite käytän 2,2-2,4 baria joka rattaassa jos 265 leveät on alla. Myös vakioissa 245 leveissä oli saman verran painetta. Kolme kiloa on kyllä jo liikaa jos tasaista kulumista hakee. Itse en ole huomannut täristystä tulevan paineista, vaan jos siellä jokin täristää niin se johtuu epätasapainosta johon rengaspaineet ei vaikuta. toki jos rengas ei ollut kunnolla vanteella ja nyt kovemmilla paineille meni vanteelle niin sehän muuttaa asian.

Voi olla että muistan nuo painot väärin. Mutta omamassa oli jotain 2000kg luokkaa. Täytyy huomenna laittaa joka kulmaan tuo 2.2 ja kokeilla miltä se tuntuu

gikseri 24.10.2010 21:32

Saitko nostettua tuota etupäätä?

Cosmo 25.10.2010 06:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 707082)
Saitko nostettua tuota etupäätä?

Vielä ei kerennyt..

Kylmit 23.01.2011 17:53

Herätellään ketjua henkiin, itselläni samansuuntaisia märkiä unia... :)

Onko nälkä kasvanut syödessä, onko Ranger saanut korin / alustan korkeuteen palikoita?


Ja Aihetta viistäen:
Onko kukaan yrittänyt tunkea 32" renkaita vakioalustaiseen -07-> Rangeriin ?

Tai käännetään näin päin, jos päätyy Ironmanin +40mm alustaan, voiko uneksia 32" tai 33" rengastuksesta ?

Korinkorotuksen unohdin vasenkätisenä samoin tein.

gikseri 23.01.2011 21:39

Ton 33" voi kyllä unohtaa jo senkin puolesta että leimattua ei saa kun 32". Tuo 32" ei pitäis ihan mahdoton olla, jos vanne on 8" leveä ja ET jotain 0 ja +10 väliltä ja sitten leikkaa tavaraa reilusti etupään muoveista pois. 31" pyörii melko kivuttomasti.

Kylmit 23.01.2011 22:11

Ok,

kiitoksia tiedosta.

gikseri 26.01.2011 19:34

Sellainen kannattaa myös huomioida, että tuossa -07 -> rangerissa on melko pitkä välitys ja pitenee vaan mitä suuremmat renkaat laittaa. Eli hitaallakin puolella kulkee melko kovaa ja ykkönen ja pakki ovat aika pitkiä, niin suuremmilla renkailla joutuu enemmän kytkintä luistattaan. Itse en ainakaan laittais suurempia, kun nykyiset 31" on. Tietysti makuasioita, mutta tämä oli oma mielipide.

Kylmit 26.01.2011 20:23

Rangerin välityksistä
 
Sen verran tutkin noita välityksiä, että Rangerin tuotannossa lyhensivät 1. ja 2. välityksiä huhti-touko 2009.
Sama "kit" on saatavilla myös vanhempiin 16V sukupolven rangereihin. Ilmeisesti kuorman vedossa palanut liikaa kytkimiä / vauhtipyöriä..

Kylmit 26.01.2011 20:31

Onko muuten Gikserin Rangerissa vakio alusta / korin korkeus?


Itselläni sen verran "citymaasturi" verta suonissa, että kuolaan Rangerin 18" mustia aluja..:) Siihen päälle Generalin Grabber AT2 kumit 285/60R18.
Mutta tuolle sarjalle pitäisi varmaan keksiä hieman lisää tilaa.. noin 31,5" halkaisija.

gikseri 26.01.2011 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmit (Viesti 734244)
Sen verran tutkin noita välityksiä, että Rangerin tuotannossa lyhensivät 1. ja 2. välityksiä huhti-touko 2009.
Sama "kit" on saatavilla myös vanhempiin 16V sukupolven rangereihin. Ilmeisesti kuorman vedossa palanut liikaa kytkimiä / vauhtipyöriä..

Itsekin olen lukenut tuosta että olis näissä uusilla lyhennetty 1. vaihdetta ja pakkia, mutta jotenkin tulis mieleen, että perävälitystä on muutettu myös, kun kulutus on kasvanut jonkun desin. Tosin olen keskustellut asiasta useasti erään Fordin huoltopuolen työnjohtajan kanssa, joka on varaosanumeroita yms. selaillut ja niiden mukaan niissä on samat romut vaihteistossa ja perässä.

gikseri 26.01.2011 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmit (Viesti 734246)
Onko muuten Gikserin Rangerissa vakio alusta / korin korkeus?


Itselläni sen verran "citymaasturi" verta suonissa, että kuolaan Rangerin 18" mustia aluja..:) Siihen päälle Generalin Grabber AT2 kumit 285/60R18.
Mutta tuolle sarjalle pitäisi varmaan keksiä hieman lisää tilaa.. noin 31,5" halkaisija.

Alusta on vakio ja myöskin korin korkeus. Korin korotuksen tekemistä olen tässä suunnitellut, mutta tullut siihen tulokseen, että turhaa työtä, kun en kuitenkaan nykyistä isompia renkaita laita. Itsekin tosin olen suunnitellut 18" tai 20" jotain tummia aluja ja 265/60-18 tai 265/50-20 renkaita. Tosin on jäänyt vielä suunnittelu asteelle, kun en ole löytänyt tarpeeksi kävyttä rengas/vanne paketti vielä, kun en haluais paljon vakio rengastusta enempää jousittamatonta painoa.

Kytkin ongelmia mulla tuskin tulee liian ison rengastuksen tai kuorman takia, kun ei juuri koskaan ole mitään isompaa kuormaa, eikä kärryä perässä, mutta teho/vääntö voi kyllä vauhtipyörän vielä tappaa.

Edellisessä rangerissa (-99) mulla oli 50mm korotettu jousitus ja 65mm nostettu kori ja alla 33x12,5-15 rengastus, mutta nykyiseen vois paremmin sopia nuo 20" vanteet ja pieni madallus :D

Kylmit 27.01.2011 08:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 734261)
Itsekin olen lukenut tuosta että olis näissä uusilla lyhennetty 1. vaihdetta ja pakkia, mutta jotenkin tulis mieleen, että perävälitystä on muutettu myös, kun kulutus on kasvanut jonkun desin. Tosin olen keskustellut asiasta useasti erään Fordin huoltopuolen työnjohtajan kanssa, joka on varaosanumeroita yms. selaillut ja niiden mukaan niissä on samat romut vaihteistossa ja perässä.

Mullakin sellainen kutina perässä, että perävälitykset olisi samat. Kulutuksissa suurin muutos kaupunkisyklissä (missä jopa 1999/100/99/EC direktiivinkin mukaan paljon liikkeelle lähtöjä..:D), maantiepuolella sen 0,2l/100km.

Kylmit 02.02.2011 07:45

Rengaskoot 09->
 
1 Liiteet
Oli pakko kaivaa tyyppihyväksyntätietoa renkaista, kun Limitedin otteessa lukee ainoastaan 245/70R16..

Wildtrak-mallissahan taisi olla 18" vakiona. Ja otteen vanteista saa poiketa sen tuuman suuntaansa ilman toimenpiteitä.

Helpotukseksi sain huomata, ettei tyyppihyväksynnän renkaita kaikkia tarvitsekaan lukea otteessa, vaan katsastaja tarkastaa tiedot eu-hyväksynnästä..

-MaTTi- 03.02.2011 00:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylmit (Viesti 736097)
Helpotukseksi sain huomata, ettei tyyppihyväksynnän renkaita kaikkia tarvitsekaan lukea otteessa, vaan katsastaja tarkastaa tiedot eu-hyväksynnästä..

Ei pidä paikkaansa. Muutoskatsastusvaatimus määräytyy rekisteriotteen tietojen perusteella. Itse muutoskatsastuksessa voidaan verrokkirenkaita haeskella koko mallisarjasta.

gikseri 03.02.2011 21:03

Onko näin, että tuumalla saa suurentaa mallisarjan suurimmasta vannehalkaisijasta? Eli kun Wildtrakissa on 18", niin 19" on sallittu? Vai voiko myös 20" muutoskatsastaa siihen?

-MaTTi- 03.02.2011 22:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja gikseri (Viesti 736619)
Onko näin, että tuumalla saa suurentaa mallisarjan suurimmasta vannehalkaisijasta? Eli kun Wildtrakissa on 18", niin 19" on sallittu? Vai voiko myös 20" muutoskatsastaa siihen?

Joo, tuumalla otteessa näkyvistä koista saa suurentaa/pienentää ilman muutoskatsastusta. Muutoskatsastaa voit vaikka 26", ehdolla ettei ulkohalkaisija kasva yli 51 mm.

Kylmit 14.03.2011 09:00

51mm
 
Yleisesti vielä tuosta rengaskoon muuttamisesta, tuo 51mm halkaisijan muutos. Onko muutoskatsastuksessa sen ylittäminen millään muulla perusteella mahdollista kuin työkäyttö, eli ilmeisesti esim. maansiirtourakoitsijat perustelevat sen huoltoautokäytöllään ja rengaskoko on omistajasidonnainen eli ei siirry seuraavalle omistajalle.

Cosmo 26.09.2011 06:41

Tervehdys. Taas rupes pikku korottaminen kiinnostaa, kun jäi sillon aikasemmin pelkälle puheen asteelle. Onkos kellään kokemuksia etuperän laskemisesta, ettei menis nuo vetarit niin rajuun kulmaan?
Gt radialin 265 70/16 kesänakit laitoin alle, tuntuu ihan hyvältä koolta noin asfalttiajoon...

lacrits68 14.06.2024 08:44

moi!

saako ketjua lainata kysymyksen verran. 2008 ford rangerissa on vannekoko 6x139,7 samat vanteet kun ns "japsijaossa" eli käy minkä tahansa 6x139,7 vanteet alle?


kiitos

suzs205 14.06.2024 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 1474610)
moi!

saako ketjua lainata kysymyksen verran. 2008 ford rangerissa on vannekoko 6x139,7 samat vanteet kun ns "japsijaossa" eli käy minkä tahansa 6x139,7 vanteet alle?


kiitos

Ei käy kaikki, keskireiän täytyy olla tarpeeksi iso, ja offsetin sopiva. Ja tottakai myös vanteen leveyden on oltava sopiva.

lacrits68 17.06.2024 12:20

moi!

Mikähän keskireikä on se oikea? haluttu ET tiedossa.

wikke 17.06.2024 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 (Viesti 1474645)
moi!

Mikähän keskireikä on se oikea? haluttu ET tiedossa.

Mikäli keskireikä isompi kuin mikä aijottuun ajokkiin passeli, ongelmaa ei ole. Sopivia keskitysrenkaita löytyy vaikkka ja mitä: https://www.google.com/search?q=vant...&ie=UTF-8#ip=1

Tarvikevanteet samalla jaolla ollessa tehdään liki aina sen suurimman keskirei`än mukaan, ja himmaillaan sitten soviturinkulan kanssa. Olisihan hieman hölmöä (ja asiakkaalle oikeasti kallista) jos vaikka 5x108 jaolla olevaa vannetta tehtäisiin eri offsettien lisäksi viidelle eri navalle soppaisena. Tuo siis tyystin kuvitteellinen tuo koko/napahalkaisija (keskireikä) esimerkki, mutta pointti lie aukesi?

JiiPee 19.06.2024 13:02

Jos on kartiomutterit, ehjät pultinreiät vanteissa ja tolkku muttereita kiristäessä, niin ei tarvitse keskitysrenkaita. Kyllä 6 kartiomutteria keskittää vanteen napaan, kunhan ei vedä heti ensimmäistä ihan apinan raivolla kiinni, jotta muillekin muttereille jää mahdollisuus auttaa keskittämään vannetta.

Jos vanteen keskireikä on liian iso ja kiinnitys on irtonaisin kartiopultein, niin keskitysrengas on kyllä hyvä olla, kun helpottaa olennaisesti pulttien kierteelle saamista.

ISE 19.06.2024 20:35

Joo,6 reikäiset istuu aika hyvin ilman keskirinkuloita,jos vanne merkki on muuta kun erään firman ns.vanteita voi olla hieman heittoa.


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).