![]() |
Ford Ranger -08 rengastus/kitkalukko
Otsikon mukainen Rangeri kaipaisi uusia renkaita, onko kenelläkään kokemusta mahtuisiko alle pyörimään 265/75r16 All terrainit? Alla tällä hetkellä 245/70r16 alkuperäis renkaat.
Toinen kysymys, onko joku yksinkertainen keino saada takaperän kitkalukko kireemmäksi. pitää vasta kun öljyt lämmenneet kunnolla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Eli ei ole jatkettu malli |
Heittämällä sinne sopii 265/70-16 tai 275/70-16. Ulkomailla käyttävät kaikki 265/75-16 mutiaisia, mutta siitä en voi varmaksi sanoa kuinka sopii. Etupäästä vaatii ainakin turhan tavaran leikkailua pois ja hieman voi joutua vääntösauvoja kiristään. Yhden rangerin tien missä on 285/75-16 pyörät, mutta siitä on koria korotettu 3". Vanteen ET tietysti myös vaikuttaa asiaan.
Takapään kitkalukkosta en osaa sanoa, kun omassa ei ole ollut vielä ongelmia. Parempi ratkaisu tietysti olis laittaa 100% kytkettävä lukko sinne. |
Oliskohan Lahden tai lähiympäristön alueella kellään 265/75r16 renkaita irrallaan jota voisi sovittaa, ei millään viitsisi tilata riskillä ettei mahdukkaan pyörimään. Pientä korvausta vastaan tietysti.
|
Eikös tuo 265/75-16 taida olla aika lähelle saman korkuinen kun 32" kumi? Jos olis 32x11,5-15 rengas 15x8ET0 vanteella, niin silläkin vois sovittaa.
|
Nyt on renkaat hankittu, 31/10.5 all terrainit. Vanteet vielä hakusessa, tai oikeastaan vanteen et on epäselvää. Vakio on +10 ja päällä 245 rengas.
Nyt vaihtoehtona on et0, et-6 ja et-12 ja leveydet on 7" Onko kellään kokemusta mikä jäisi niukin naukin kaarien sisäpuolelle? Ja tosiaan ford ranger -08 vakio alusta. Siis uudempaa mallia. |
Itse laittaisin 8" vanteen ja ET0. Kun alkuperäisellä 7" vanteella ET+10, on varaa tulla 30mm ulospäin, että on kaaren tasalla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kuvia sitten tänne, kun saat uuden rengaspaketin alle.
|
Tossa kiinnostuneille kuva Offivarusteen sivuilta Rangerista 32x11.50R15 AaTeilla 75 mm korikorotuksella.
http://www.offivaruste.com/tiedostot...r-sivusta1.jpg |
Missä kyseinen auto mahtaa olla nykyään? Tää kun oli AVK:n rivissä pari vuotta sittten 17tkm ajettuna, kun oli kaatunut ojaan ja mennyt lunastukseen. Appiukon piti silloin ostaa tää sieltä, mutta jonossa edellä oleva oli ostanut pois.
|
Nyt on uudet fillarit alla, eli 31/10,5-15 Et0. Eikä ne ihan kivutta sinne mahtuneet!
Huomenna täytyy ottaa rälläkkä käteen ja poistaa hiukan ylimäärästä muovihilpaketta :) Eli ottaa kiinni kääntäessä kaaren etu ja taka alareunaan. mutta helppo homma tehdä tilaa. Pistän kuvaa tulemaan ensi viikolla kun on kaikki kunnossa.. |
Mitenkäs ne asettuivat kaariin nähden? Jäikö vielä paljon kaaren sisälle?
|
Meni ihan täydellisesti leveyden puolesta, renkaan kyljet kaarien tasolla, eli kuviopinta noin 15mm kaarien sisällä. Eli kiitos sinulle siitä että suosittelit noita ET0 vanteita! Muuten oisin varmaan ottanu ne ET-12 vanteet ja huonostihan siinä olis käyny..
Paan sulle s-postiin pari kännykuvaa, en viitti laittaa tänne niin huonolaatusia kuvia. |
Aiheeseen hatarasti liittyen...;)
Onko nämä rangerit olleet aina mazdoja vai onko olleet joskus aikoinaan ihan oma mallinsa? |
Näitä thaimaan rangereita on tehty vuodesta -99 ja ovat olleet samoja kun mazda. Ameriikan rangeri on eri auto ja sitä on tehty paljon kauemmin.
|
Sain kuin sainkin pyörät mahtumaan! etupäästä piti vuolla muoviromua pois niin nyt tilaa se kaikki 10mm sisälokariin. saas nähä ottaako maastossa johonkin kiinni, mutta sittenhän sen näkee mistä pitää vielä leikata..
Kuvia pistän ensiviikolla.. |
Paineilmakäyttöinen pistosaha on kätevä tuohon hommaan. Ensimmäisen korimallin (-99) Rangeriinkin sai 32x11,5-15 renkaat pyörimään ilman korotusta, kun veisteli turhaa muovia pois.
|
http://cosmo.kuvat.fi/kuvat/
Tuossa muutama kuva renkaat paikallaan. |
Nehän istuu ihan hyvin. Joutuko paljon leikkaan levikkeestä pois?
|
Lainaus:
mites se vääntösauvojen kiristäminen tapahtuu? Ja vaikuttaako esim renkaiden kulmaan?? |
Vääntösauvojen takapäässä on pultti jo vain kiristät. Täytyy ensin tunkata etupyörä ilmaan ja sitten kiristät niitä pultteja yhtä monta kierrosta molemmin puolin.
Vaikuttaa kyllä renkaiden kulmiin, mutta en osaa sanoa kuinka paljon, riippuu tietysti paljonko nostatkin. Renkaan pystykallistukseen ainakin vaikuttaa niin, että renkaan yläreunat kääntyy sisäänpäin. |
Ja nyt sitten rengaspaineista! Auton etupäähän painaa noin 1250kg ja takapää 750kg tyhjänä, Paineita nyt 2,5/2,2 ja hiukan ravisteli 100km/h nopeudessa. 3baria jokapuolella ni ei ravista yhtään. Eli mikä olisi hyvä renkaan kulumisen kannalta ja ajettavuuden kannalta?
|
Isuzussa painonjakauma on 56/44% tyhjänä, eli 2000 kg:n massalla laskennallisesti tulee 1120 kg eteen ja 880 kg taakse. Tuskin Rankeri kaukana tuosta on. Ite käytän 2,2-2,4 baria joka rattaassa jos 265 leveät on alla. Myös vakioissa 245 leveissä oli saman verran painetta. Kolme kiloa on kyllä jo liikaa jos tasaista kulumista hakee. Itse en ole huomannut täristystä tulevan paineista, vaan jos siellä jokin täristää niin se johtuu epätasapainosta johon rengaspaineet ei vaikuta. toki jos rengas ei ollut kunnolla vanteella ja nyt kovemmilla paineille meni vanteelle niin sehän muuttaa asian.
|
Lainaus:
|
Saitko nostettua tuota etupäätä?
|
Lainaus:
|
Herätellään ketjua henkiin, itselläni samansuuntaisia märkiä unia... :)
Onko nälkä kasvanut syödessä, onko Ranger saanut korin / alustan korkeuteen palikoita? Ja Aihetta viistäen: Onko kukaan yrittänyt tunkea 32" renkaita vakioalustaiseen -07-> Rangeriin ? Tai käännetään näin päin, jos päätyy Ironmanin +40mm alustaan, voiko uneksia 32" tai 33" rengastuksesta ? Korinkorotuksen unohdin vasenkätisenä samoin tein. |
Ton 33" voi kyllä unohtaa jo senkin puolesta että leimattua ei saa kun 32". Tuo 32" ei pitäis ihan mahdoton olla, jos vanne on 8" leveä ja ET jotain 0 ja +10 väliltä ja sitten leikkaa tavaraa reilusti etupään muoveista pois. 31" pyörii melko kivuttomasti.
|
Ok,
kiitoksia tiedosta. |
Sellainen kannattaa myös huomioida, että tuossa -07 -> rangerissa on melko pitkä välitys ja pitenee vaan mitä suuremmat renkaat laittaa. Eli hitaallakin puolella kulkee melko kovaa ja ykkönen ja pakki ovat aika pitkiä, niin suuremmilla renkailla joutuu enemmän kytkintä luistattaan. Itse en ainakaan laittais suurempia, kun nykyiset 31" on. Tietysti makuasioita, mutta tämä oli oma mielipide.
|
Rangerin välityksistä
Sen verran tutkin noita välityksiä, että Rangerin tuotannossa lyhensivät 1. ja 2. välityksiä huhti-touko 2009.
Sama "kit" on saatavilla myös vanhempiin 16V sukupolven rangereihin. Ilmeisesti kuorman vedossa palanut liikaa kytkimiä / vauhtipyöriä.. |
Onko muuten Gikserin Rangerissa vakio alusta / korin korkeus?
Itselläni sen verran "citymaasturi" verta suonissa, että kuolaan Rangerin 18" mustia aluja..:) Siihen päälle Generalin Grabber AT2 kumit 285/60R18. Mutta tuolle sarjalle pitäisi varmaan keksiä hieman lisää tilaa.. noin 31,5" halkaisija. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kytkin ongelmia mulla tuskin tulee liian ison rengastuksen tai kuorman takia, kun ei juuri koskaan ole mitään isompaa kuormaa, eikä kärryä perässä, mutta teho/vääntö voi kyllä vauhtipyörän vielä tappaa. Edellisessä rangerissa (-99) mulla oli 50mm korotettu jousitus ja 65mm nostettu kori ja alla 33x12,5-15 rengastus, mutta nykyiseen vois paremmin sopia nuo 20" vanteet ja pieni madallus :D |
Lainaus:
|
Rengaskoot 09->
1 Liiteet
Oli pakko kaivaa tyyppihyväksyntätietoa renkaista, kun Limitedin otteessa lukee ainoastaan 245/70R16..
Wildtrak-mallissahan taisi olla 18" vakiona. Ja otteen vanteista saa poiketa sen tuuman suuntaansa ilman toimenpiteitä. Helpotukseksi sain huomata, ettei tyyppihyväksynnän renkaita kaikkia tarvitsekaan lukea otteessa, vaan katsastaja tarkastaa tiedot eu-hyväksynnästä.. |
Lainaus:
|
Onko näin, että tuumalla saa suurentaa mallisarjan suurimmasta vannehalkaisijasta? Eli kun Wildtrakissa on 18", niin 19" on sallittu? Vai voiko myös 20" muutoskatsastaa siihen?
|
Lainaus:
|
51mm
Yleisesti vielä tuosta rengaskoon muuttamisesta, tuo 51mm halkaisijan muutos. Onko muutoskatsastuksessa sen ylittäminen millään muulla perusteella mahdollista kuin työkäyttö, eli ilmeisesti esim. maansiirtourakoitsijat perustelevat sen huoltoautokäytöllään ja rengaskoko on omistajasidonnainen eli ei siirry seuraavalle omistajalle.
|
Tervehdys. Taas rupes pikku korottaminen kiinnostaa, kun jäi sillon aikasemmin pelkälle puheen asteelle. Onkos kellään kokemuksia etuperän laskemisesta, ettei menis nuo vetarit niin rajuun kulmaan?
Gt radialin 265 70/16 kesänakit laitoin alle, tuntuu ihan hyvältä koolta noin asfalttiajoon... |
moi!
saako ketjua lainata kysymyksen verran. 2008 ford rangerissa on vannekoko 6x139,7 samat vanteet kun ns "japsijaossa" eli käy minkä tahansa 6x139,7 vanteet alle? kiitos |
Lainaus:
|
moi!
Mikähän keskireikä on se oikea? haluttu ET tiedossa. |
Lainaus:
Tarvikevanteet samalla jaolla ollessa tehdään liki aina sen suurimman keskirei`än mukaan, ja himmaillaan sitten soviturinkulan kanssa. Olisihan hieman hölmöä (ja asiakkaalle oikeasti kallista) jos vaikka 5x108 jaolla olevaa vannetta tehtäisiin eri offsettien lisäksi viidelle eri navalle soppaisena. Tuo siis tyystin kuvitteellinen tuo koko/napahalkaisija (keskireikä) esimerkki, mutta pointti lie aukesi? |
Jos on kartiomutterit, ehjät pultinreiät vanteissa ja tolkku muttereita kiristäessä, niin ei tarvitse keskitysrenkaita. Kyllä 6 kartiomutteria keskittää vanteen napaan, kunhan ei vedä heti ensimmäistä ihan apinan raivolla kiinni, jotta muillekin muttereille jää mahdollisuus auttaa keskittämään vannetta.
Jos vanteen keskireikä on liian iso ja kiinnitys on irtonaisin kartiopultein, niin keskitysrengas on kyllä hyvä olla, kun helpottaa olennaisesti pulttien kierteelle saamista. |
Joo,6 reikäiset istuu aika hyvin ilman keskirinkuloita,jos vanne merkki on muuta kun erään firman ns.vanteita voi olla hieman heittoa.
|
Sivu luotu: 12:00 (GMT +2). |