![]() |
Hdj80 tietoutta kaivataan
Eli tommonen kiesi olis hakusessa, manuaalina ja turbo dieselinä.
Ja ennen ku omistaa kyseisen pelin niin tuli mielee pari kysymystä... Saako 80:seen 60:sen mekaanisen vinssin askarreltua kiinni? Mistään en moista yhdistelmää löytäny, eikä alkuperäsiä 80:sen alukuorisiakaan oikein ole tarjolla... Ja sit, miten helposti tuohon saa kohtuullisesti lisää voimaa? Tarkotus vetää kärryä, renkaat tulee olee varmaa 33". Cooleri nyt ainaki+ syöttöä vähän lisää. Millä eväillä pääsis 200hv:hen? Ja mitä noissa mahtaa olla väätöä, ja kuin paljon saa pihalle? Kiitoksia jo etukätee! |
Lainaus:
cooleri, putkisto lisää syöttöä ja ahtoja. ahto ja pakopainemittarit. 1bari on varmaan vakio ahtimella aika maksimi mitä kannattaa käyttää |
|
Jep
laakerit, hihna ja vesipumppu EKAna kuntoon 200 hp ei ole mikään ongelma, jos mahdollista - valitse jo coolerilla oleva, ja sille leimattu peli tehotavoitteeseesi pääset ihan vakiokaluillakin, onko järkeä vai ei onkin ihan toinen asia... ja pakolämmöt kuriin / seurantaan mutta aloita laakerien tarkastuksella / vaihdolla |
Joo, tohon laakeriasiaan oon jo perehtyny sen verran et otan vain sellasen, joho se on tehty.
Toisaalt parashan tulee ku ite tekee, mut siin on vaa aika kova homma... Cuulerilla olevia ei tällähetkellä oo oikee myynnis, mut eipä se paha oo jälkeenpäinkää laittaa. Ja joo, vakio osilla ainaki olis näin aluks tarkotus pelata. Ja voimaa vaan senverran et koneet kestää varmasti. pee: "tehotavoitteeseesi pääset ihan vakiokaluillakin, onko järkeä vai ei onkin ihan toinen asia... " Miksi ei olisi? :O |
Lainaus:
ja putkisto kannattaa tehdä seuraavaks, 3 tuumaa alusta loppuu ja yks vaimennin välille.. vakioputkisto ahdistaa aika paljon.. cuuleri jäi iteltä laittamatta ennenku myin Hodarin pois ja hommasin trailerin veturin erikseen :) |
Tuon laakerirempan takia ei tosiaan kannata jättää muuten mahdollisesti mieluista peliä ostamatta.
2.5h meni kun omasta käytin öljypohjan pois ja laakerit auki. Etuakselisto remppa maksaa pikkusta vaille vitusti... Siihen kannattaa perehtyä kunnolla jos ei ole tiedossa onko rempattu. Yleensä välystä on siunaantunut aika reilppaasti booreihin ja murroksiin. Ja monesti myös etumurikka pitää tietyssä vauhdissa ulinaa. Vakioturbo tuossa huutaa hoosiannaa jo vakiotehoilla. Sillä en suosittele kyllä ottamaan yhtään enempää tehoa kuin mitä vakiossa on. (nm. 35"x12.5x15... 90km/h ja 0.9bar eli tapissa on kokoajan) Välijäähdytin ehdottomasti jos vakio föönillä pruuvailla meinaa. |
Kyl se vakioturbo hyvin kestää perusruuvatun pumpun, retki pajalle maksaa 300€ ja kytkin menee heti vaihtoon, tossa mun toisessa tulossa 300mm kytkin+vauhtipyörä, kun luisti ehjä 275mm kytkin heti pumpun laiton jälkeen joka vaihteella ja cooleri on kiinni.
Kytkin oli ihan ehjä irrotettaessa ja vasta 100 tkm ajettu, mut ei riitä, jos voimaa haetaan. Turbon vaihdan vasta kun tuntuu siltä, mut nyt riittää toi löyly toistaiseksi. Turha tota 620 ajettua on enemmällä kiusata. |
Ja vinssi asentuu aika helposti, ainakin kardaanille on tilaa, toi hodarin oma kardaani vaan on paska, kun ei ole korjattavissa, kannattaa tehdä 40-60 sarjan kardaanista tuo.
Tai sit jos sähköistä haaveilet, niin 15000 heti, 12500 ei vaan riitä tohon mörköön alkuunkaan. Ja muuten ei äännä voimansiirto ja laakeritkin on jo tehty ;) |
Onkos muuten kukaan perehtyny tuohon hodarin automaattilaatikkoon... Paljonkohan se kestää vääntöä noin vakioltaan.
|
siis onko järkee vai ei, oli lähinnä tarkoitettu herättämään pohdiskelua siitä, että kannattaako vakioahtimella, putkella ja ilman cuuleria ottaa lisää voimaa koneesta...
pakopaineet, ja pakolämmöt meinaa alkup osilla kivuta, ja jos isoa kärriä vedät isoilla pyörillä niin mieti vielä... muutenhan tehoreservistä ei haittaa ole... |
Lainaus:
Mut mitäs tohon etuakselin kunnostuksee sit kaiken kaikkiaa kuuluu? Ja mistä tietää et jotain pitää tehä!? Mitkä ensioireet ym?? |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
varmaa samasta kuin muissakin, eli pinjonissa klappia, murrokset napsuu linkussa, kääntökuulan tiivisteen välistä tihkuu öljyä renkaan sisäpinnalle/jarrukilvelle.
|
Lainaus:
|
Sitten kun siellä on sitä välystä luokkaa varttikierros niin saa varautua uusimaan lähes kaikki sinne etuakselille.
Välitysrattaat (pinion akseli+ iso välitysratas) Tässä tosin ei läheskään aina ole välystä. tasauspyörästön poskirattaat (boorit vetoakseleille) Vetoaskelit murrosnivelet ja napojen vetolaipat Näissä kaikissa osissa on boorit jotka kuluu käytöstä riippuen noin 400-500tkm ajolla. + kaikki murikan laakerit. Pronssiholkit murroksille. Pyörälaakerit olkalaakerit Pallojen tiivistesarjat. Tämän jälkeen akseli alkaakin olla uutta vastaava. =) |
Dodii... Olihan siinä nyt aluks tarkistettavaa.
Kiitoksia! |
Pumppu HP-Dieseliin 300 eur, KKK K27 ahdin pienimmällä 6 pakopesällä 650 eur laippoineen, välijäähdytin 600x300x76 motonetistä ja kolmen tuuman putki. 232 hv ja 560nm. Kokeile vaikka ensin pelkkä pumpun ehostus niin vaikutus oli ainaki mulla merkittävä.
|
Nyt on HDJ pihassa, on jo entuudestaa tuttu voorumilta. Katotaa nyt miten tota alkaa rakentelee... Vinssi jo ostettu :D
|
Njoo, jonkunlaista sähköongelmaa pukkaa...
Oli palanu kuskin puolen sisempi pitkä(H1), ja vaihoin sit sen. Tai ainaki yritin. Se kantahässäkkä ei vissii osunu heti ekalla kerralla oikein, ku se naapurin valon pitkä palo vierestä(H7)! Eikä oo vika polttimossa... Onko sielä pitkille joku oma sulake, kun ainakaa yön pimeydessä en sieltä ratin kupeesta löytäny kärvähtänyttä sulaketta. Vai kyrvähtiköhä joku piuha..? Parkki ja ajovalot palaa normaalisti molemmin puolin... |
Aapuuva??
|
aapuuva ! apuvapuva ! aaoo aaoo - aaapuva !
tuttavalliseseti katsoo hän... a) eiks se ajovalo kuiteski ois H4 b) sulakkeista saattais löytymän high beam, ja kyseessa kuskin puoli eli L c) naksuuko jossain kun rämppäilet lyhkäset / pitkät, eli pelaako rele onks ohjekirjaa ? saksankielisin manuaalin mukaan sulakkeet olis ehkä: nro 20. ajovalo oikea 15 A 21. ajovalo vasen 15 A 22. lisäpitkä oikea 15 A 23. lisäpitkä vasen 15 A tuntuispa oudolta jos molemmat on himmenneet, eli sekä 21. että 23. mutta kattoos ne ny ekaks ! EDIT: tää sulakeboksi muistaakseni konehuoneessa ! |
Dimmer relay
Mulla oli aikoinaan HDJ:ssä valo-onkelmia, ja jos oikein muistan, se oli juurikin niin että pitkät ei suostunut toimimaan.
Syyllinen oli kuitenkin dimmer relay niminen rele, eli ilmeisesti pitkien vaihtorele. Tee se itse sähkömiehenä kokeilin sen niin että kiskoin releen helvettiin ja kytkin piuhalla asiaankuuluvat navat releen pesästä yhteen. Pitkät syttyi, joten diagnoosini oli... rele paskana. Tilasin vesijärven autosta sikakalliin releen ja vaihdoin sen, ja pitkät toimi vähän aikaa kunnes sama homma uudestaan. Oletin uudenkin releen menneen paskaksi ja tilasin yhden lisää. Seuraavaa relettä asentaessani hokasin liittimien väljistyneen releen pesässä niin että kontaktin saaminen oli satunnaista. Liittimien fixaamisen jälkeen pitkät toimi kaikilla releillä jotka mulla oli, joten jos sulla on tossa releessä oikeasti vikaa niin Sysmästä löytyy pari kappaletta niitä. Puh 044-5042885 |
Njoo, menee aina sekasi H7/4...
Kiitoksia! Autto heti ku löys oikeen rasian. Pitit vaa käydä kaikki sulakkeet läpi, ku oli kannesta kulunu melkei kaikki merkit poies. Ja ilmeisesti kanta oli osunu paikallee, ku tuikkuki sytty heti. ;) |
hjuvahjuva :D
|
Mikähän mahtaa olla, ku tuli nää pikkupakkaset, ohjaustehostin alkanu ulisee sillee, sillee et olis tyylii -30?
Vai onko vaa normaalia? Nii, ja on nestettä! |
paskat öljyt, vettä seassa, sihti tukossa... ehkä joku noista - en muista varmaks oliks sihti
|
Jos siel on sihti, ni missähänpäin se on? Jos panostais ja vaihtais koko nesteet...
|
Hätäsellä korjaamomanuaalin selauksella ei näkyny sihtiä, oliskos sen säiliön pohjas ollu joku siivilä...
Muistapa sitten ilmata se systeemi, rauhaksiin kääntelet ohjausta laidasta laitaan ennenkuin täräytät tulille - helpottaa pirusti jos nokka nostettu ilmaan... Tuppaa muuten kuohuttamaan melko ilkeästi ja pitkään niitä öljyjä |
Kiitoksia! Toi on hjyvä tietää...
|
Njoo, nyt vaihoin tehostimen nesteet, ja kosteutta kai sielä oli... :confused:
Eka auto ilmaa ja pukeille. Otin irti sen isomman letkun, mikä on säiliön pohjassa. Siitä säiliö tyhjäks, sieltä tuli ihan punasta nestettä. Sit toinen letku irti, ja puhalsin paineilmalla isompaa letkuu, ni aluks tuli pelkkää nestettä, sit tuliki sellast vaaleeta vaahtoo/kuplia. Ratista kaikki oikeelle, ja sama homma. Ja sit vasurii... Ilmaa puhaltelin niin kauan, ettei enää tullu mitää mössöö. Sit letkut kiinni, ja uudet nesteet sekaa. Ja taas veivaa rattia suuntaa ja toisee, nesteen lisäys ja taas veivaa. Sit käyntii ja hissunkissun kääntelee... Mut onko normaalia, et taas ku auto on käynnissä, ni sitä vaahtoo tulee pintaa. Kuva: http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=70766 http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=70765 Ja jostai kuuluu edellee pieni vollotus... Ehkä se on vaa ominaisuus. Tai sit se vaa alkaa olee kummitteleva piilohulluus, joka alkaa vaivaa... :D Btw, otin videoo, ni pitääkö se eka ladata youtubee, ja sit linkittää tänne? |
Onko normaalia, et vaahtoo? :confused:
|
Lainaus:
|
No ainaki ilma kiers läpi hyvin. Ja hyvin vanhat nesteetki tuli pois ku laski ilmaa sisää...
|
mä koittasin vielä kone sammuksissa ja nokka ylhäällä jonku kymmenen kertaa laidasta laitaan, rauhallisesti ja nestepintaa tarkkaillen, sitten kun neste ei enää vajene, niin käyntiin ja ajolle, turha sitä on korkki auki kurkkia jos pelaa
muriseeks se läpi koko liikealueen, vai vaan keskeltä ? |
Kysytääs täällä kun ei yhtäkkiä parempaa paikkaa löytyny...
Saako hdj:stä 100kmh/ pakua? |
pitäis saada kunhan on abs jarruilla, turvatyyny ja vähintään -93...... tosin päätäni en tohon pistä pantiks.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Hmm... Että mitä? Huoltoauto ja 100kmh? Mihis ajoneuvoluokkaan se silloin pitää muuttaa että saa satasta puotella. nm. 80lätkä persiissä ja tympäsee körötellä.... EDIT: niin vai vaatiiko se 100kmh nopeus aina nuo ABS-jarrut ja airbägin? |
Lainaus:
|
tuleekos rekisteri otteesenn merkinta siinä tapauksessa että olis 80km/h ja paku ,itelläni on 93 hodari abs jarrut mut ei air päkkiä eikä ole mitään merkintöjä 80 lätkästä yms. viime talvena muutos katsastin pakuksi.yhen kerran oon ratsiaan tyrkännyt 110 100 alueella ja huomautuksella selvisin olis kait ne sakon kirjottanut jos olis ollu kasi kympin auto
|
Lainaus:
tulee merikintä otteeseen jos saa ajaa sataa |
Lainaus:
|
Lainaus:
vaativat sen 80 lätkän kun muutti sen paketti autoksi ...no täytyyy toivoa vaan että ens kesänä kun on leiman aika niin eivät turhia merkintöjä kirjaile otteeseen t.savolainen rekisteröitynyt .mutta tällä keertaa nyyberönä |
No ainakin ne abs:t
|
Tietääkö kukaa, mikä on HDJ:n raidetangon pituus, ja mitkä kierteet päissä?
Omani taipu mutkalle, niin tuli mielee jos sen vääntäis ite paksummasta umpiakselista... Kiitoksia tästä! |
Turha sitä umpiaineesta on tehdä,ei se kestä taivutusta enempää kuin putki.
|
Juu ei, mutta ku sitä on hyllyt puolillaa, toisin ku paksuseinämäistä putkea.
|
Lainaus:
Eli se jää autoilijan vastuulle että tuntee lakipykäliä sen verran että osaa liimata autoonsa 80:n tarran ja ajella sitä vauhtia. Katsastuksessa pitäisi puuttuvasta tarrasta laittaa maininta otteelle, mutta kaikilla ei hoksottimet aina pelaa ja tarrroja jää puuttumaan. |
Lainaus:
Onko kierre M23x1,5mm?? :confused: Entäs se pituus...? |
Lainaus:
|
Kiitoksia!
Juuri tuo pituus oli kaikkein tärkein. Sitä kun ei voinu tarkkaa mitata, vaa olis menny lähinnä arvailujen varaa... Ton alkuperäsen hylkäsin a) hinnan takia(vaikken edes hintaa osannu edes noin korkeeks arvata) b) se olis yhtä heikko ku nykyinen. Ite menasin kierteet vääntää(olen koneistaja), ja tarkotus olis tehä uus valmiiks, minkä heittää sit vaa kiinni. Voi olla varmin, ku hommaa raidetangon päät eka valmiiks, ja tekee sit niille tangon. :rolleyes: Ja lukitus muttereilla... |
Lainaus:
|
1500mm!? Kuulostaa pitkältä, jos vertaa 1145mm... 1200mm vois olla hjyvän pyöree mitta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Käytii poikien kans nopee mylvimäs pari tuntia umpihangessa, ja sieltä tuli saldona kaikkee pientä...
Ensinnäki, mistä johtuu ku tyhjäkäynniltä hävis öljynpaineet lähes kokonaa?? Tyhjäkäynnillä viisari nousee vähän yli alimman viivan, ku ennen se oli toisen viivan kohalla. Tämä tuli ilmi ku pari tuntia oli kynnetty umpihangessa, ja sai leipää ihan reilusti. Eka luulin et olis öljyt käyny turhan kuumana, tai et öljy olis ollu vähissä, mut oli ylärajassa. Öljyt ja suodatin vaihettu 2500km sitte. Mut sit ku ajaa normaalisti (kierrokset yli 1400) ni paineet normaalit. Ja paikallaaki poljettaessa paineet nousee normaalii... Mikähän mahtaa olla vikana? Nii, ja kytkimestä tuli savut pihalle. Eli seki alkaa olee vaihtokunnossa. Mistä ja minkälainen tilalle? Ja onko muute miten haastava vaihtaa..? |
Moottoriöljyn lämmöt pilvissä.
Mulla teki saman kun kävin tuossa yks ilta parikierrosta jääradalla vetämässä. :D Vaihteiston öljynlämmön merkkivalo syttyi niin piti heittää pois. (+150c) Pakosarja ja turbokin oli aivan punahehkussa. Ja sitten tuohon ei ole laitettu alunperin välijäähdytintä... |
Lainaus:
|
Öljyinä 10-30 Valtran traktori ölpät. :) Ei ehkä parhaat maholliset, mutta...
Öljyn värikään ei vielä oo muuttunu mustaks. Onks noi öljyt poltettu jo pilalle, vai elpyykö yön pakkasessa olon jälkee? :rolleyes: Mika_T: Onks sulla automaatti? Ei mulla ainakaa mikää merkkivalo syttyny... Eikä kyl turbo/mikää muukaa ollu punasena. Sit toi kytkin? Kyllä sillä vielä ajaa, mut vitosella alkaa luistelee maantiellä, ja mettässä alkaa haisee pikkupuolella touhutessa. Vakio kytkytintä ei kannata laittaa, ku sama edessä kuitenki. Eli isompaa, parempaa... Mitä? :confused: Onks esim tämmönen hyvä: http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...ent_view/66884 ? Vai saako Toyotalta jotai HD pakettia, vai onko joku muu merkki/malli perempi? |
Lainaus:
|
Toyotalta saa 500€ 300mm kytkimelle sopivan vauhtipyörän, joka löytyy 24 valvesta ja myös aussimallin 12valve koneissa vakiona, kumma ettei oo maahantuoja ottanu suomen ohjelmaan aikanaan tota hd kytkintä, Koivuselta löytyy asco/aisin palikat tohon 300mm kytkimeen, noi on nyt omassa paikallaan ja odottaa kokeilua, kunhan auton saan kasaan.
Vakio ei kestä hetkeäkään ruuvattua konetta, luistaa 1. vaihteelta alkaen ja tosiaan ehjä paketti oli paikallaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites tommonen Toyotan alkuperänen HD kytkinpaketti kestää verrattuna esim toho Lipposen tarjoamaa? Lainaus:
|
siis kokonaan uusi vauhtipyörä. Vanhasta vain starttikehä. mut sen voi ostaa uutena jos vanhassa on vikaa, ei ole kovin kallis.
|
a Mikä välitys HDJ:ssä on jakiksessa vakiona ja mistä sinne saa välityssarjoja?
b Mistä löytyisi kivoja manuaaleja koko autoon? c Mistä kannattaa ryöstää öljynpainemittarille paineet ja mikä kierre siellä odottaa? Jaa olisko millainen homma tuollaiseen laittaa tuplajakista, vai miten kannattaa meno hiljentää? |
Lainaus:
Oishan tuplajakis miehekäs, mut sen laittamine oma hommasa... |
Lainaus:
|
Koneen vasemmalla puolella siis kuskin puolella on öljynpainemittarinanturi.Anturin kierre on kartio. Anturin tilalle laitat t-haaran 1/8 NPT johon asennat anturin takaisin ja uuden mekaanisen mittarin.
|
Lainaus:
tossa ois ainakin yks jakiksen välitys. |
Tota itekki haaveillu. Pitäis vaa saada tilattua suoraa jostai, jos sais edes vähä edullisemmin...
|
Lainaus:
|
Ei taida jakikseen sopia isompaa välitystä?
Pitää yrittää laskeskella, mihin tuolla pääsee. Isoa puolta ei ole tarpeessa pienentää. Coolerilla ja isommalla jäähyttäjällä pääsisi vielä hieman pitemmälle. Onko millainen homma ottaa jakis alas ja välitykset vaihtoon tuossa lootassa? |
Lainaus:
Myyjä totes tyylii et ei saa. Austraaliassa kaikki on suurempaa... Et oliks sul joku yhteystyökykyisempi myyjä/tuttu siel...? :) Ja mikähän tällänen olis? http://www.ks-international.com/prod...t=27&catid=929 EI varmaa vaa vauhtipyörää saa mistää... |
Tere. Onko suomeen tuotu koskaan hdj80 vm 94-98 ?????? ei oo myynnissä kuin noita laakerivikasia 90-93 :(
|
Käsittääkseni aika vähän tullut Suomeen 1hd-ft 24valve moottorilla varustettuja HDJ 80 cruisereita verrattuna 1hd-t moottorilla olevia. Aika pitkälti sama alakerta näissäkin koneissa keskenään..
|
Juu juu. Minä olen ymmärtänyt sit väärin. Joskus luin että liuskavika olis näis alkupään moottoreissa, että olis ollu huonot materiaalit käytössä ja jälkeenpäin koirjattu asia.
Mimmossiihan ni 24 tappiset moottorit mahtaa olla lujuudeltaan näihin perinteisiin verrattuna yläkerrasta? |
Lainaus:
Alakerran laakerit on samat, mutta orkkis kk laakerit kumminkin eri numerolla.(olisko eroa materiaalissa ?) 24v moottoria parhaillaan pistetään kasaan,ja oli yli 500 ajettu eikä laakereissä muuta kuin pientä normi kulumaa.(Mielestäni kone ei ollut auki ennen tätä mutta ei voi olla 100 varma). Yläkerta on sitten aivan eri,keinuvipuja ja akseleita mitkä kuluu ajan myötä ja venttiilisäätöjä riittämiin. Kestävyydestä en tiedä mutta paljon yksinkertaisempi on 1 HD-T kansi . |
Lainaus:
|
No perkule suotta sit pelännyt kamalana katastrooffina. Miten tuo p- pumppuviat ? Ikinä en itse ole kuullut että olisi vikaa Diesel pumpussa, mutta jostain topikista Luin että se olisi yks paha ja joku kirjoitti sinne jotauilleen näin että pumppuja on vaihdettu paljon , joku jousi sisällä irtoo tai tippuu ja pumppu on sen jälkeen sökö sisuskaluista.
|
Lainaus:
|
385thkm ajoin 24valve moottorilla ilman murheita.
|
:D:D:D enää rahat puuttuu
|
Sivu luotu: 18:36 (GMT +2). |