Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75215)

maurichia 31.08.2010 19:47

aloitteleva ''maastoautoilia'' kyselee tyhmiä (landcruiser hj60)
 
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Korpikumpu 31.08.2010 20:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692399)
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Jaa, kaippa tuota voi omat mielipiteensä heittää tähän alkuu. Edestä siis murros kakkana. Eipä kai tuossa sen kummempaa.

Uudet jouset, apujouset, vanhat jouset takomalla terhakammaksi (kestää jonkun aikaa terhakkana, mutta ei yhtä kauan kun uudet). Joa korotusta tahtoo enemmän, niin uus jousisarja, akselit jousten toiselle puolelle (minkä ite varmaan tekisin jos olis vetelät jouset), löytyy sitten korotuslehteä noille alkuperäsillekin jousille, mutta ei vissiin norra kestä kunnolla jos on vanhat jouset. Kai. Mitäpäs muuta sitä olis? :P Apujousilla ajo on kuulemma, kun kivireellä ajais.

Kulutusta tuo napalukkojen päälläpito ainakin lisää ja vaikuttaa ajettavuuteen. Ainakin itsellä näin. Eipä noita tule kun talvella pidettyä.

Viimeseen en kyllä osaa sanoa, mutta eipä tuo Turbotus kai iso homma ole.

Searchillä löytyy aika hyvin sitten valmiita vastauksia. Turbotukseen, jousiin, napalukkoihin yms.

Hannes123 31.08.2010 20:55

hj
 
kyllä se pakosarja käy, onnea hienon auton johdosta!

maurichia 31.08.2010 23:21

kiitos nopeista vastauksista, mites mistä noita lehtijousia kannattaa uutena kysellä kun motonetin sivuilta ei ainakaan löytynyt muita kuin iskareita, käytettyjen ostossa kun on se että sitä on vähän paha sanoa kuinka vetelät ne sitten on...

maurichia 31.08.2010 23:25

niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?

Rytari 01.09.2010 00:23

http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...lient_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....

mäksä 01.09.2010 00:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692475)
niin joo ja sitten piti vielä kysyä sitä että miten hyvin toi hj60 kone kestää ahtamisen kun koneen kilometreistä tai mistään muustakaan ei oikeastaan ole tietoa kun on vaihettu joskus, ja sitten että tarviikko pumppuun vaihtaa isompaa nestepäätä ahtamisen yhteydessä jos nyt ei mitään kauhean huimia tehoja turbotuksella haeta vaan ihan jotain hj61 vakio tehojen luokkaa (jotka ovat käsittääkseni 170heppaa) tai hieman enemmän... ja paljos tuossa hj60 on vakiona muuten edes tehoa?

eix hj61 tehot mahd olla 136hv luokkaa..??

A-P 01.09.2010 05:42

Jousia.
 
Jos jousia alkaa uusimaan, niin en nää oikein vaihtoehtoa paboolisille jousille.
HooJii on melkoinen kivireki, vaikka pirullisen vakaa ajettava onkin, mutta mukavuutta toisi lisää.
Ittekkin kun vielä joskus tuommoiset saisin.

http://www.parabolicsuspension.com/toyota/lc60.htm

Aloitteleville cruiseristeille suosittelen:

http://www.slck.net/

, josta löytyy mm. ohjeistus murroksen vaihtoon:

http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=9198

E: unohtui mainita ameriikan cruiserifoorumi; http://forum.ih8mud.com

Palde 01.09.2010 07:17

Jep , tuo parabolinen alusta on kyllä aikas mukava jopa 410:n alla maantiellä ajettaessa ...suosittelen !

Ongelmaksi muodostuu maahantuojan puute Suomen kamaralla , tosin myyvät tehtaalta kyllä ON LINE ympäriinsä maapalloa .

Itse pikkasen kyselin jousia BJ-75:een ja kyllä tuo Heysteen jäi ainoaksi vaihtoehdoksi UUSISTA jousisarjoista.

A-P 01.09.2010 08:06

Ameriikan cruiseripalstalta selkisi, että ollut jotain materiaaliongelmaa. Arvatenkin tuotanto ulkoistettu Kiinaan, jossa jouset tehty kattilateräksestä. :D
Liekkö tämä syy miksei jousia tehtaan nettikaupassa ole näkyvillä.

Korpikumpu 01.09.2010 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 692479)
http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...lient_category
savolaisten ei niinkään mikään motonet....

Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P

Rytari 01.09.2010 15:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikumpu (Viesti 692531)
Hmph...Savolaiset...Pohjois-Karjalaisiahan nuo on :P

no joo, sinnepäin... itse asun "satakunnan lapissa" ja kuiteskin pirkanmaalla.... OT....

ugly_hj 01.09.2010 16:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692399)
eli tuli tuossa hommattua vuoden 83 hj60 lähinnä talviautoksi ainakin näin alkuun ja olisi muutama kysymys joista ensimmäinen kuuluu että mikähän osa on nyt vaihto kunnossa kun neliveto päällä ajaessa oikelta edestä kuuluu tasaista napsutusta/paukutusta vauhdin mukaan? ääni kuului mielestäni vain moottori jarrulla eli hävisi taas kun oli veto päällä, voisikohan olla etuvetari vaiko sitte jakolaatikko vika? ja toinen kysymys kuuluu, perä roikkuu pikkasen alempana kuin mitä keula on ja sen asian haluaisin korjata jo ihan ulkonäöllisistä syistä, iskarit vaihdoin uusiin motonetin trw nesteiskareihin koska kaasuja ei ollut hyllyssä eikä ryhti sillä parantunut vaikka niin toivoinkin eli onko nyt ainut vaihtoehto löytää ehyemmät jousipakat taakse vai mikä olisi helpoin konsti tähän? ja sitten viimeinen kysymys on että rikkooko se mitään jos ajaa takaveto päällä ja napalukot kytkettyinä myös päälle, eli saan sitten tarvittaessa nelivedon päälle autosta ulos nousematta? kiitos jo etukäteen vastauksista. ja vielä loppuun kyssäri eli käykö hj61 turbopakosarja suoraan tuohon hj60 moottoriin kun lisäpuhti ei olisi yhtään pahasta.:)

Niin kuin joku sanoikin, niin edestä on on todennäköisesti murrosnivel hajalla, sekä pronssiholkki kulunut, napalukot päällä ajosta ei ole muuta haittaa kuin kasvanut löpön kulutus ja noiden pronssiholkkien kuluminen.
Itse laittaisin kyllä noiden lehtijousien kaveriksi jotkut pikku auton kierrejouset noin niinku ensiavuksi.

maurichia 01.09.2010 17:48

selvä, onkos tuohon lisäjousien laittamiseen olemassa täällä mitään hyvää ja mielellään kuvien kera olevaa ohjetta ja minkä auton jouset sinne kannattaisi laittaa? sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojako ne nyt oli mutta kuitenkin, budjetti melko rajallinen tällä hetkellä kun satun omistamaan myös henkilöautoista sen yhden laadukkaimmista nelikoista eli evon niin koittakaa ymmärtää tätä meikäläisen budjetti jorinaa myös:)

RalliJari 01.09.2010 18:23

Hyvinhän tähän jo vastauksia tullu mutta ku kerran hj on tuntematon laite niin heitänpä ite vielä kymysyksen että tiiäthän maurichia ettei sitä nelivetoo sitten pidä asfaltilla pitää päällä? Kun on umpipuuta keskeltä sillon.

maurichia 01.09.2010 18:37

juu tuo oli tiedossa ettei pidetä asfaltilla sitä nelivetoa päällä, mutta edelleen kaipailisin hieman tietoa noista apu/lisäjousista että onko jonkun tietyn auton jousta suosittu näissä piireissä ja kuinka se asennus sitten oikeaoppisesti tapahtuu...

maurichia 01.09.2010 18:47

tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Korpikumpu 01.09.2010 19:22

http://forums.offipalsta.com/showthr...is%E4jouset+hj

Tuossa on aika kattava setti lisäjousista, kun unohtaa joutavat jorinat :) Ihan kelpo ohjeistus on tuo siis.

Korpikumpu 01.09.2010 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692640)
tässä kuva auton tämän hetkisestä ryhdistä vielä, kontissa on kyllä jonkun verran romua mm. mdf levyä kontin kokoinen pala melkein yms romua mutta eipä se tuosta kauheasti nouse vaikka ne ottaa poiskin
http://img713.imageshack.us/img713/1061/hojo.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jos vaihdat kokonaan uudet lehdet joka nurkkaan, niin mulle sitten halvalla myyt nuo etujouset :D

Näyttäisi sama vaivaavan peräkoukkua, kun omassa vaivasi. Eli mätimys maximus (asennosta päätellen). Takarungosta meinas lähteä siitä poikittaispalkista lähtien kaikki irti, kun kaverin volvoa riuhtasin lumipenkasta talvella. Tuossa muutama viikko takaperin jaksoin purkaa ja tehdä uuden takapuskurin/poikittaisen runkopalkin jne. Kärsii ainakin jo kärriä vetää. Niin siinä sitä runkoa muuten purkaessa huomasin, että likimain paljain käsin lähti ne ylimääräset osat irti niittejä lukuun ottamatta.

Krisse 01.09.2010 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692611)
sitte siitä murroksesta sen verran että saako niitä mistään tarvikkeena ja kestääkö ne mitään kun metsässä ajo muutenkin aika satunnaista ainakin vielä, tuolla offroad tarvikkeen sivuilla kun ei näkynyt muita murroksia kuin niitä tml chronojak

Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P

Korpikumpu 01.09.2010 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 692697)
Jos noissa on sama nivel kuin Läjissä (niinkun offroadtarvikkeen mukaan ois) niin alle 80 eurolla saa varaosaliikkeestä Open Parts vetoniveliä :-D Laatu mahtaa olla melkonen :-P

Niin tähän piti sen verran, että Mätänetistä saa alle sadalla eerolla kanssa osia, mutta ite ostasin kyllä nuo cromot, kun ei kovin montaa kymppiä ole eroa. Enemmän se V*tuttaa tehdä sama homma uusiksi :D

Niin siis itellä sama remppa edessä ennen seuraavaa metsään lähtöä, mutta eipä oo jaksanu tehä asialle vielä mitään.

maurichia 01.09.2010 21:49

joo se on tosiaan päässyt tuo takapuskuri mätänemään muttei ole sinne runkopalkkiin asti kirinyt tuosta, vaan on pelkästään ruostunut ja vääntynyt tuo puskuriosa, meinasin sinne jostain teräspalkista tehdä uuden takapuskurin ni kärsis tosiaanki kärryä vetää sen jälkeen:) eteen pitää kanssa vaihtaa yks u-palkki mikä tukee vinssiä samalla, laitampa vaikka kuvan vielä kohta.

maurichia 01.09.2010 21:53

joo eli tuosta kuvasta jokainen varmaan näkee sen mädän osan tuossa vinssipedissä:D
[URL=http://img163.imageshack.us

maurichia 01.09.2010 21:55

miksikäs tuo linkki ei nyt toiminu niinku piti, kokeillaas uusiks
http://img163.imageshack.us/img163/6679/hojota2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Skaleton 01.09.2010 23:25

Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää.
Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle.
Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa.

tdi 02.09.2010 00:11

oma hj ei apukierrejousilla tullut liian jäykäks ja oli tosi hyvä ajaa tiellä mutta kannattaa samalla vaihtaa kaikki puslat ja väljät raidetangon päät ettei ala woplaamaan ihan hyvä budjetti projekteihin :)

ugly_hj 02.09.2010 05:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Skaleton (Viesti 692754)
Lykkyä tykö HJ:n kanssa. Jos halvalla haluat perää nostaa niin romiksilta saanee jousilehtiä. Dynankin lehdet varmaan käy kunhan on samaa leveyttä. Tuskin tulee liian kovat jos olevat on jo letkeyden vuoksi laskeneet perän. U-pulttien riittävyys siinä tulee tarkastettavaksi. Vielä halvempi väliaikaisratkaisu on vähän pidemmät riiput.
Sitten kun alat oikeen rakentaa niin soa on ehdottomasti hyvä vaihtoehto jos on mahdollisuutta sen tekoon hyvin. Jousitus vanhoilla jousilla on pehmeä ja auto nousee juuri sopivasti kun liikaa ei saa nostaa jos tieliikenteesä pitää.
Napalukot voi tosiaan pitää eessä kiinni jos käyttää sitten vaan nelivetoo kun luistaa. Ja mielestäni juuri silloin ei pronssiholkit kulu kun vetarit kiertää napojen/holkkien kanssa yhtä matkaa. Mutta jäisillä teillä se varmaan vasta kannattaa koko ajan pitää kytkettynä. Kulutuksen takia ne saa kytkettyä irti mutta ei niillä mahdottoman isoo vaikutusta ole, Tojota on kokosekseen pihi naftalle.
Perus nivelillä vetoakseleilla pääsee aika pitkälle mutta chromo-nivelet ja vetoakselit on tietty parhaasta päästä. Nivelen vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa ne pronssiholkit ja stefat joita saa evomallia esim Tamgearsilta. Se tiivistää vaikka olisi vähän kulumaa tiivistyskohdassa.

Niin no mulla ei olekaan kokemusta oikeastaan muusta kuin tuosta mun ruma hoojiistä, mutta siinä ainakin pronssiholkki on laakeripukin sisällä ja se ei kyllä pyöri mihinkään, mutta sen kuitenkin tiedän,että jos sun autossa pronssiholkki pyörii vetarin mukan niin kannattaa purkaa se napa asap ja vähän tutkia miten niiden osien siellä pitää olla. Murrosnivelen vaihto kestää puoli tuntia ja Motonetin nivel kestää ihan hyvin normikäytössa 31" renkailla, mutta jos laittaa esim.39,5 bokkerit niin ainoat oikeat murrokset on longfieldin chromot.

maurichia 02.09.2010 16:22

tänks ty jyy, sit vielä semmonen kiinnostaa että tuossa kun on 24v sähköt niin eikö sieltä pitäis pystyä rystämään pelkästään toiselta akulta se 12v esim mankalle kun mulla on tuolla kapiinissa kojelaudan alla huonosti kiinnitetty muunnin joka muuntaa 24v->12v ja sieltä on otettu mankalle sähköt kun kerran tutkailin... mietin vaan kun suunnitelmissa olisi laittaa pari kaijutinta eteenkin ja sitten ehkä joku 8 tai 10'' aktiivisubi penkin alle niin mielestäni olisi parempi ottaa ehkä virta subille suoraan akulta, sitten oli kerran suunnitelmissa että hamassa tulevaisuudessa kun rikastun niin ''tuunaan hojon keulailmettä päiväajovaloilla ja niitä en ole nähnyt muuta kuin 12v järjestelmiin myytävänä.

IironSika 02.09.2010 16:52

ÄLÄ ota virtaa 12V akulta! Vaikka kuinka houkutteleva vaihtoehto onkin. Molempien akkujen käyttöikä on sen jälkeen jotain surullisen ja naurettavan väliltä. Toinen ylilataa ja toinen alilataa kokoajan.

Hanki suosiolla ISO jänitteenalennin, varsinkin jos subbareita rupeat asentamaan. Vielä parempi vaihtoehto on kokonaan erillisen 12V järjestelmän teko toisella 12V laturilla.

Skaleton 02.09.2010 17:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 692770)
pronssiholkki on laakeripukin sisällä ja se ei kyllä pyöri mihinkään, mutta sen kuitenkin tiedän,että jos sun autossa pronssiholkki pyörii vetarin mukan niin kannattaa purkaa se napa asap ja vähän tutkia miten niiden osien siellä pitää olla.

Joo, ajatusvirhe mulla tuossa, eli silloin ei kulu kun neliveto on kytketty pois ja napalukot auki

maakari 02.09.2010 18:04

Keulahan tuossa sinisessä ruiserissa ompi mukavasti kohollaan:) Taakse e36 bemun käytetyt vieterit. Omassa taitavat olla dieselmallin etujouset joka nurkalla, aika sopivat, riiput pystyasennossa. Iskarit kävi lyhyiksi, uudet pitäis vielä investoida.

Kivirekisyys saattoi jopa vähentyä, vieterin varassa enempi ilman kuormaa, eikä vemputa minnekkään.
Kontissa jos on 150 kiloa roinaa niin huomattavasti herkempi ajella:)

maurichia 02.09.2010 21:48

katsoinkin erään päiväajovalojen valmistajan sivuilta että käyttöjännite päiväajovaloille on 12-24v joten voinkin huoletta niille ottaa virran akuilta, ja täytyy sitten ilmeisesti se aktiivi subi kytkeä sitten muuntajaan mikäli sellainen tulee hommattua, voi olla että meneepi aikaa ku huomen pitäis käydä kattelemas jotain 35 renkaita mitkä ois tojon vanteilla ja halavat.. että jos vaikka talveks isompaa rengastusta, ja tosiaan jos olisi jollain myydä tuohon ehyet jousipakat taakse niin tarjotkaa ihmeessä, ja myös käytettyjä korottavia alusta settejä saa tarjota mikäli on tarjolla ehjää tavaraa.

tdi 03.09.2010 01:24

mulla oli 12 volttinen järjestelmä erikseen en vaan koskaan saanut hihnoja kestämään senyt on oma vika mutta kannattaa ehottomasti laittaa 12v järjestelmä rinnalle jos jostain löydät sellasen ISON jännitteen alentimen joka kestää kunnon vahvaria ni sellanen saattaa maksaa maltaita ja sillä jo ostaa muutaman laturin tai vahvarin :D on myös jotakin 24v vahvareita tarjolla eikä kovinpaljo enemmän maksa kun 12v. sellaset aktiivi subit on iha paskoja ainakin ne mitä mie olen testannu ei tuukkun pahamieli.. hj:seen kuitenkin pitäs mahtuu ihan normaali subit joista on paljon enemmän iloa :)
niin vielä nois apukierrejousissa niin edessä mullakin loppu iskarit kesken tein vaan sellasen 5sentin jatkopalikan iskarin yläpäähän takana kyllä riitti.

jos turbo urpo lukee miten sulla muuten oli virta otettu sun subeille ? aika mahtava patteri :D

maurichia 03.09.2010 14:29

no tuli sitten ostettua 35-12,5-15 kumhot toyotaan vanteiden kanssa, renkaat ovat melkein kuin uudet mutta joutuu varmaan ainakin sen 40mm korinkorotuksen tekemään että mahtuvat pyörimään kunnolla ja sitten ehkä hieman etulokarista joutuu rälläkällä leikkaamaan mutta saas nyt nährä, ajattelin että takapäähän teen nyt väliaikaisesti niin että jatkan takaata riippuja 5cm niin sais vähän edes ryhdin paranemaan.

impi80 05.09.2010 20:19

Vaikkapa tästä 24V vahvari

http://www.audioimport.fi/?tuotteet&...i=GZTA_4.24VDC

maurichia 08.09.2010 23:04

joo eli nyt on sitten päätetty laittaa ensiavuksi hoojiihin kierrejouset taakke apujousiks jos niillä sais perän nousemaan edes lähelle vakiota sekä 40mm korinkorotus tulee ennen talvea että mahtuupi sitten 35 paremmin pyörimään alla. ja jos jollain on edes kohtalaisen hyvässä kunnossa olevaa alustankorotus sarjaa myynnissä (esim ome) niin saa tarjota, sekä saa tarjota myös ehyitä vakio jousipakkoja taakse mikäli löytyy:)

fj40 09.09.2010 20:29

mutta jos laittaa esim.39,5 bokkerit niin ainoat oikeat murrokset on longfieldin chromot.[/QUOTE]


Emmie vaan saanu hj:sa vakiomurroksia rikki vaikka kuinka poljin 39.5 pokkerilla:D:D:eek:

maurichia 11.09.2010 01:00

no tänään sitten hain piilteemasta jatkeen jouset ja lyötiin ne tonne taakke, ryhti parani aika paljon parempaan suuntaan... jos nyt vielä sen korinkorotuksen tekis ja laittais ne kolmevitoset alle ni sais niillä mennä aikalailla ens talven yli sitte.. niin ja herra kemppiä unohtamatta:)

-MaTTi- 11.09.2010 10:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 695137)
niin ja herra kemppiä unohtamatta:)

Eikai tämä viittaa kemppi-lukkoon? :eek: Vihoviimeinen teko jos talvella ja tiellä meinaa ajaa. Mutta jospa tämä tarkoittikin vain ruostepeikon pitämistä loitolla.

maurichia 11.09.2010 11:24

kyllä se nyt vaan oli viittaus takaperään tulevasta kertakytkettävästä lukosta joka ei luista:) ollut ennenkin kemppiperiä mm. 4wd hiluxissa viime talvena ja kyllä siitä enemmän apua oli kuin harmia.

Jappi 11.09.2010 14:10

On ainakin jännitystä talviliikenteessä.Korotettu hj maastokumeilla ja kemppiperällä...

Bj Andy 11.09.2010 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 695137)
no tänään sitten hain piilteemasta jatkeen jouset ja lyötiin ne tonne taakke, ryhti parani aika paljon parempaan suuntaan... jos nyt vielä sen korinkorotuksen tekis ja laittais ne kolmevitoset alle ni sais niillä mennä aikalailla ens talven yli sitte.. niin ja herra kemppiä unohtamatta:)

Miksi kemppi???? Varsinkin jos meinaat kilvissä pitää.

Jos on liukasta niin lukkoperällä ei saa muuta aikaan kuin ei toivottuja sivuttais siirtymiä,ja näyttäviä sladeja,mjutta niitä saa kyllä ilmankin.

maurichia 12.09.2010 01:47

no voin mie toki paineilmalukotkin ostaa jos joku vaan laittaa mun tilille sopivan summan rahaa...:rolleyes: koittakee nyt ymmärtää tätä meikäläisen tiukkaa budjettiakin vähän, ja äkkiäkös leimalle vaihtaa avoimen perän että ei se siitäkään kiinni ole.:)

maurichia 17.09.2010 20:39

onko oikeesti totta että 83 ja 84 vuoden cruiserien ohjaustehostajan hihnat on erimittaisia.. meni tänään mulla meinaan ruiserista hihna poikki ja motonetin luettelosta en ainakaan huomannu muita sopivia hihnoja kuin HJ60/61 vm. 84-90 ohjaustehostajan hihna ja se oli sitten liian lyhyt tuohon 83vuoden ruiseriin...:mad:

Rekisteröimätön 17.09.2010 20:50

remmejä on ainakin kahta eri mittaa..

T. joskus väärän remmin ostanut

Viipo 17.09.2010 20:50

Pitäs sen mennä sinne, kun löysää kunnolla kiristinrullan ja pyöräyttää startilla hihnan paikoilleen. Tuossa välissä vaihtuu myö laturin kiinnikkeet ja laturinhihna.

Viipo 17.09.2010 20:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 695258)
On ainakin jännitystä talviliikenteessä.Korotettu hj maastokumeilla ja kemppiperällä...

Been there, done that. On kuulemma kaunista katottavaa, kun kammokorkee HJ etenee ajokoiraa 37" renkailla :P
Testattu myös märällä asfaltilla, sekä unohtamatta montaa kahdella renkaalla kallistelua...

maurichia 17.09.2010 21:16

no eipäs menny se hihna kyllä edes ILMAN kiristin rullaa paikoilleen, siis kampiakselin ja ohjaustehostimen hihnapyörien yli... eli liian lyhyt armotta

SuurSyömäri 17.09.2010 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 695200)
kyllä se nyt vaan oli viittaus takaperään tulevasta kertakytkettävästä lukosta joka ei luista:) ollut ennenkin kemppiperiä mm. 4wd hiluxissa viime talvena ja kyllä siitä enemmän apua oli kuin harmia.

Kuin olisi jos pitäisit sen takaperän ihan avoinaisena ja tuumailisit HJ61 akseleiden ostamista.... hinta haarukka niille on jossain 600 - 1200 erkin korvissa. Riippuu varustetasosta.

Kun mullakin on sellainen kokemus näistä malmikasoista notta kun lähtevät liukkaalla menemään niin sitten mennään kans. Ja kenppilukko auttaa siihen kovasti. Sitä apua en itse ainakaan kaipaa. Kenpitettynä pelkkä kaasun löysääminen liukkaass mutkassa riittää muutamaan piruettiin :D:D:p


EDIT: Oletkos ollut PähäMan porukkaan yhteydessä? Meinaan että kannattas käydä sen porukan kahvikekkereissä kyselemässä. Sieltä löytyy useita kultivoituneita Cruiserharrastajia jotka osaa neuvoa mihinä tehä ja mitä. Seurojen yhteystiedot osiossa taitaa olla yhteystietoja mihin yhtyä...

maurichia 17.09.2010 21:32

no enpähän oo pähämän porukoihin ollut oikein muuten yhteyksissä muutaku teron nyt tiiän/tunnen(huonosti) ja tuollahan noi käy aina viikarilla iltasin kahvittelemassa täällä lahden seudulla.. ja noista lukoista sen verran niinkuin jo sanoin että pudjetti on mitä on ja kun ei itsellä ole edes hitsauskonetta niin kaikki tollasset akselien vaihot sun muut pitäis toteuttaa jonkun kaverin hallilla sitte... ees apujousia en saanut kotonani laitettua juurikin tuon hitsauskone ongelman takia ja budjetistakin sen verran että evosta meni toissa päivänä kytkin paskaks ku nostettiin ahtopaineita että siihen on nyt ihan ens hätään menossa se eka tonni... toki kyllä hj61 akselit himottaisi. mutta ei mulla muuta.

SuurSyömäri 17.09.2010 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 696932)
no enpähän oo pähämän porukoihin ollut oikein muuten yhteyksissä muutaku teron nyt tiiän/tunnen(huonosti) ja tuollahan noi käy aina viikarilla iltasin kahvittelemassa täällä lahden seudulla.. ja noista lukoista sen verran niinkuin jo sanoin että pudjetti on mitä on ja kun ei itsellä ole edes hitsauskonetta niin ......

Mieti ankarasti tässä välissä se mihin olet sitä malmijunaa käyttämässä. Mielestäin normi mettätiereissuille tai muuhun ns. keskikovaan ajoon EI tarvitse lukkoja akseleihin. Toimiva vinssi kiskoo sut pois jontkasta tarpeen tullen. JA Hi- lift. Eli vinssi ja renkaat sullon ja tarviit vain Hi- Liftin siihen rinnalle 60-100€. Koeta mennä sällien kanssa joskus ajopäiville kahtelemaan ja tuumailemaan. Luulen että n. 57 asiaa valkenee samantien sillä reissulla.

Bj Andy 18.09.2010 10:20

Nii ja talvea,ja hankiajeluita ajatellen ja muutenkin ,niin jonkinlaiset ketjut on myös kova sana,tai sitten semmoiset vaikka kulmaraudasta valmistetut irroitus rampit.

Ja niiden ketjujen ei ensihätään tarvi olla edes sopivat vaan joku mytty jonka heittää pyörien alle.

Lukollisella maasturilla en ole ajanut sitten armeijan(enkä varmaan sielläkään) mutta noissa tavan kuorma-autoissa ym.kapistuksissa nimen omaan liukkaalla lukosta ei ole juurikaan hyötyä,ennenkuin on jostain hommattu sitä pitoa eli hiekkaa,ketjut,tms. Usein ainoa vaikutus menemisen loputtua lukkopäällä on se että vetävät pyörät luiskahtivat pois urilta,ja se taas useimmiten tietää lapiointia(ilmanlukkoa pääsee kenties vielä taaksepäin).

Eli ekaksi ne liftit,lapio,puunsuojaliina(vetoliina),jokumyttyke tjua tms. ja ämpärillinen hiekoitus sepeliä takapaksiin ennenkuin hitsaat sen lukon.

Ja noilla ketjuilla,ja sepeli ämpärillähän saa tarpeen tullen hoidettua pois omalta tieltä esim jonkun jumiutuneen rekan tms.naapurin micran.

Tässä Karpontalviajovinkittälläkertaatäältätähänhän...

santikko 18.09.2010 21:07

löytyykö jostain budjettihintaan 37" renkaalle koplinkeja? jos tuolla malmimuodostelmalla koittais aurata talvella niin helpottaisivat asiaa. on muuten uskomattoman huono pito creepyissä liukkaalla.

Rytari 19.09.2010 01:41

http://www.sisua.net/gallery/d/1138-...22007_002_.jpg
mulla on ainaki jokku ton tapaiset ikh:n myymät trukin tjsp. tikapuumalliset piikkuketjut, sopivat 35" 12.5" rattaisiin, luulis että kehämitalla löytyy 37"sopivaa kun se on tavallaan ihan metritavaraa ja siitä pätkästy ja lukot päihin...

maurichia 20.09.2010 17:49

nonniin tänään sitten kävin tuolla lahden traktorivarusteessa ja sieltä löytyi sopiva ohjaustehostimen hihna, koko oli 17x900 ja maksoi 18euroa... nonniin ja kyllähän rupes taas viikonlopun jälkeen tuntumaan todella kevyeltä ohjaus:)

maurichia 20.09.2010 17:53

jahas huomasin etten ollutkaan tänne kirjoittanut mitään edelliseen postaukseen liittyen:D mutta siis perjantaina meni ohjaustehostimen hihna poikki ja motonetissä myytävä hihna ei käynyt koska oli liian lyhyt 17x850 ja sitten seuraava hihna oli liian pitkä 17x980 ja sitte viimein tänään löysin tuon oikeanmittaisen traktorivarusteesta:) oli meinaan mielenkiintonen ajaa koko viikonloppu ilman ohjaustehostinta 35kumeilla ja momon ralliratilla:rolleyes:

maurichia 23.09.2010 16:48

no uskotaan nyt sitten ku isot pojat sanoo ettei mitään kemppilukkoa... tai ainakin yritän pärjätä nyt ilman ja tosiaan osaisko kukaan sanoa että mistä kannattais hakee täällä lahden seudulla ketjut noille 35x12,5x15 renkuloille... piti jo hiluun hommata mikä mulla edellisenä talvena oli mutta aina se sitten jostain syystä jäi ja nyt tekis mieli koittaa kuinka paljon ne ketjut vaikuttaa siihen hangessa etenemiseen...:)

maurichia 28.09.2010 20:43

edelliseen kaipaillaan vastausta edelleen ja sitten uusi kysymys notta miten on soan laillisuus ja mitä erityisesti pitää ottaa huomioon sitä tehdessä?

-MaTTi- 28.09.2010 22:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 699698)
miten on soan laillisuus ja mitä erityisesti pitää ottaa huomioon sitä tehdessä?

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=75457

maurichia 30.09.2010 16:21

tätäkin on varmasti kysytty täällä mutta kun en haulla asiaa löytänyt minun automalliini liittyen niin mites tässä hj:ssä nyt on jos autoa ajetaan esim pukeilla takaveto päällä ja napalukot auki niin silloin pyörii vain takapyörät/toinen takapyörä ja sitten neliveto päällä napalukot kiinni pitäisi vetää vähintään takana 1 ja edessä yksi ilman lukkoja? no mites kun olin tuossa ajamassa pehmeässä hiekassa mäkeä ylöspäin ja ei sitten takavedolla mennyt vaan jäi sutimaan mäkeen niin pysäytin auton ja kytkin hitaan nelivedon ja kun nostin kytkintä niin kuului vain pamaus edestä ja edelleen sudittiin paikallaan... murros on paukkunut jo jonkun aikaa oikealta edestä mutta hajosiko se nyt sitten kokonaan kun en sitä pystynyt siinä yksin katsella että vetikö etupyörät lainkaan sen pamauksen jälkeen vai ei, neliveto päällä ajaessa murros kyllä ruksuttaa samallalailla kuin ennenkin mutta pystyykö tätä nyt jollain helpolla konstilla testaamaan että antautuiko murros kokonaan vai onko vielä tsäännssiä päästä lauantaina mettään?

AlluK 30.09.2010 19:05

Paat napalukot kiinni ja kardaani nakeliin, nosta se hajonneeksi epäilty etugummi ilmaan ja pyöritä käsin.
Jos pyörii niin nivel tuusan nuuskana?

maurichia 01.10.2010 15:11

eli toisin sanoen napalukot päälle ja jakolootan keppi neliveto asentoon ja pelkästään oikee etupyörä ilmaan ja jos pyörii käsin ni paskana ja jos ei ni sit todennäkösesti viel jotenki kasassa? ja mites tosta soasta jos kaikki jutut tekee siihen ite ni onko sillon laillinen jos korkeutta oo liikaa ku joku puhu joskus jotain et pitäis ostaa valmiiks soaan tarkotetut jotku jousen kiinnikkeet tms et ois sit täysin laillinen?

maurichia 04.10.2010 00:15

nooh, auttakaa nyt miestä mäessä:confused:

Jappi 04.10.2010 03:31

Nehän on valmiina akselissa ne jousen kiinnikkeet,irrottaa vain ja siirtää toiselle puolen.Tai sitten ottaa mallia niistä alkuperäisistä ja tekee ite uudet.Jos kaikki on tehty hyvin,ei siinä ole muuta kuin tuo korkeus ja ohjauslaitteiden toiminta.

maurichia 04.10.2010 07:38

selvä kiitän tästä tiedosta

Bj Andy 04.10.2010 07:52

Joko selvisi se murros oire???

Tuosta soa:sta sen verran että se kuuluu myös niihin toimenpiteisiin että tietoa,ja taitoa on syytä olla riittävästi ennenkuin ryhtyy toimeen,tai joku kaveri jolla on sitä oikaa tietoa ja taitoa oikeasti(ei pelkkää kahvipöydässä kuulin tietoa).

Eli sama juttu kuin kemppilukossa,kannattaa miettiä onko se sen vaivan väärti.Ja jos tulee siihen tulokseen että on niin ei muuta kuin toimeen.

Bj Andy 04.10.2010 07:58

http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=milsimmer

Tuossa projektissa on aika paljon pieleen menneitä asioita,tuli tuossa mieleen että elääkö tämä kaveri edes enää????

maurichia 04.10.2010 16:59

en oo murrosta kerenny katteleen tässä ku päivät on menny töissä ja koulutuksessa ja viikonloppuna otin muutaman oluen ja podin yhden elämäni pahimmista rapuloista. takaveto päällä ja napalukot auki toimii normaalisti, pitäisi kattoo tossa ehkä tänään tai huomenna illalla että pyöriikö se rengas vai ei..

maurichia 04.10.2010 17:01

niin ja tuosta soasta että jos nyt ruvetaan tekemään niin teen sen kaverin kanssa kenellä on erittäin paljon kokemusta ajoneuvon asentajan hommista ja tällä kaverilla pysyy myös hitsivehkeet lapasessa. maastoautoja hän ei ole koskaan rakentanut mutta uskoisin että kun netistä kattelee ohjeita ja tekee rauhassa ja maltilla homman niin se voisi ehkä onnistuakkin.. mittailujen kanssahan tuossa joutuu aika tarkka olemaan mutta niinkuin sanoit että taitoa ja tietoa on syytä olla riittävästi niin jostainhan se pitää alottaa että se tieto ja taito rupeaa karttumaan:)

maurichia 04.10.2010 18:14

hitto tulikin tuossa mieleeni että kun testaan tuota murrosta niin onko vaikutus sama mikäli multa oiskin tikku katkennut? koska murros kuitenkin paukkui entiseen tapaan kun ajoin pois neliveto päällä paikasta jossa paukahdus kävi...?

maurichia 05.10.2010 22:14

noniin pamauksen syy ilmeisesti selvitetty tänään, eli nostin tuon oikeanpuoleisen pään ilmaan ja pyöritin rengasta ilman napalukkoa->pyöri hyvin ja sitten napalukko päälle->tarraa kiinni ja hieman kolahtaa eli kaikki siellä suunnalla ilmeisesti kuten ennenkin. mutta sitten ajattelin kuitenkin vielä testata toisella etupyörällä saman ja rengas rullasi hyvin napalukko auki ja sitten kokeilin laittaa napalukon kiinni niin rengas rullasi edelleenkin hyvin ilman mitään ääniäkään... eli jos nyt oikein oletin niin se pamaus on kuulunut napalukosta joka on sanonut sopimuksen irti?

Bj Andy 06.10.2010 01:41

Tai sitten se murros,taikka vetari.

maurichia 06.10.2010 17:46

murros on paukkunut aikaisemmin oikealla puolella ja paukkuu siellä edelleenkin, epäilen silti vahvasti tuota napalukkoa koska renkaan pyörimisivastus ei muutu ollenkaan eikä kuulu mitään ylimääräistä ääntäkään kun pyörittää napalukko kiinni. jos siellä olisi vetari poikki niin luulen että se saattaisi pistää hieman hanttiin tai edes ääntää jos on poikki ja murroksen kanssa sama juttu että luulisi rohisevan tms...

Bj Andy 06.10.2010 18:23

Sitten kun rupeat avaamaan sitä napalukkoa niin maltti on taas valttia.

Siellä mutterien alla on kartioprikat jotka on sitte kasvaneet kiinni siihen lukon runkoon.

Ne lähtee irti taltalla,tai tuurnalla ,ja pienellä vasaralla koputtelemalla siihen prikan juureen poikittais suunnassa ja siinä prikassa olevan halkion kahta puolta.

Ja tietysti sinne voi ruiskutella jotain irroitus spräytä tms.

Gravedigger 06.10.2010 18:35

Niin ja napalukko piti plla muistaakseni auki asennossa, että ei ole paljon palasia käsissä, kun koko palikka purkaantuu.

Heikki L 06.10.2010 19:13

parhaitenhan ne lähtee kun sellasella jatko mutterilla ja M8 pultilla jatkaa napiksen pinnapulttia sitten terävä isku pultin päähän niin prikka irtoo.

Meeppäs sitten purkamaan ei ole kun parin vartin homma niin näet mitä on rikki. Ei se vika täältä netistä löydy:)

Skaleton 06.10.2010 22:49

Aivan tosi tuo, että täällä kyselemällä ei vika korjaannu mutta esim juuri tuo lukkoprikkojen purkuohje on kullan arvoinen. Kierteet säästävä ruuvin pitkittäissuntainen terävä isku on todella tehokas irrottaja verrattuna sivulta tapahtuvaan leipomiseen

maurichia 06.10.2010 22:58

joo pitäisi purkaa kun ois aikaa ja paikka... vähän hölmö kun olin tuossa jokin aika sitten kun sanouduimme irti pienestä ja kalliista vuokrahallista, no jätkät muutti tilavempaan ja en sitten ite lähteny mukaan ku aattelin koko ajan et nyt saa sitte motivaation alkaa kunnostamaan tuota omaa tallia joka on vielä suht tilava (noin 6 henkilöautoa mahtuu sisälle) ja kun siellä on 2 rasvamonttuakin eikä muuta tarvitsisi tehdä kuin uudet sähköt ja joku lämmitys keksiä talveksi mutta empähän oo saanu sitä siltikään aikaan niin sovin sitten jätkien kanssa että tuun niien halliin niinsanotulle juoksupaikalla että pääsee öljyjä vaihteleen ja tällästä pientä remonttia tekeen ja sekin paikka tavallaan virallisesti tulee ens kuun alusta ku maksan oman osani siitä niin varmaan joutuu sinne asti varttumaan ennen ku pääsee mitään tekemään ku ulkona on niin pirun kylmä ja pimeetä:) mutta kiitos taas kerran kaikille hyvistä neuvoista, eiköhän näillä eväin jo purkaminen helpotu jonnin verran jo.

sohc 11.10.2010 09:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja maurichia (Viesti 692738)
miksikäs tuo linkki ei nyt toiminu niinku piti, kokeillaas uusiks
http://img163.imageshack.us/img163/6679/hojota2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

kattos anopin ex kauppakassi on löytäny tiensä lahteen :)

maurichia 11.10.2010 14:52

jep täällähän tuo saattaapi vastaan tulla... sais vaan rahaa jostain ku edelleenkin tätä manaten että kun kahta autoa pitää laittaa samaan aikaan ni loppuu fyrkat kesken.

maurichia 11.10.2010 14:54

ainiin ja jos jollain on tarjolla tuohon ehjää sivupeiliä niin saa tarjota:) meni mettässä kuskin puolelta peili ni on hanurista peruutella ku ei nää taakkepäin. ja ihan sama kumman puolen se peili on kun itekki otin sitte apparin puolelta kuskin puolelle peilin.

maurichia 13.10.2010 01:02

noniin ja tänään jo sitten pääsin harjoittelemaan purkamista ja kasaamista, purin siis kuskin puolelta kaiken niin että minulla oli vetari ja murros käsissäni ja niissä ei ollut mitään vikaa eikä myöskään napalukssa... eli tässä on nyt vain käynyt jotain kummallista ja pamaus johtui jostain kummallisesta asiasta sillä tänään kokeilin niin kaikki toimii niinkuin pitääkin, ja kun kokeilin pyöritellä rengas ilmassa napalukko päällä niin siinä todennäköisesti oli käynyt niin että oli jäänyt apparin puolelta napalukko pois päältä jolloinhan toinen pyörä pyörii vapaasti periaatteessa myös vaikka napalukko oli päällä... no mutta olihan se perseestä näin arki-ilta puuhina tehdä ja pääsin jo kotiinkin tuossa 1 aikaan yöllä että näin että. tulihan siinä myös samalla huitastua parit työvalot katolle ja kattellaan johdotuksia sitten vaikka huomenna:)

Bj Andy 13.10.2010 19:44

Siperia opettaa:D
Jos ei muuta niin sen että kannattaa ennen purkamista varmistaa että hantaakit on oikeissa asennoissa.

Ja ei nyt mikään putsaus rasvaus,ym huolto pahitteeksi ole koskaan.

Ja jos ny vielä jotain hyvää hakee , niin tiedätpähän nyt mitä se napa pitää sisällään.

maurichia 13.10.2010 21:07

juu kyllähän tuo tuli otettua enemmän kokemuksen kannalta kun en aikaisemmin ole tälläisen maasturin voimansiirtoa tutkinut noin tarkasti mutta kyllähän siellä näytti kaikki kondiksessa olevan, tuli sitten tänään kaverin kanssa johdoteltua hieman työvalojakin:) huomenna vielä rykästään 2 työvalolle johot ni avot... sitten yks kysymys kun siellä jarrukilven vieressä navan päällä on se neliö kantainen pultti niin onko tämä sitä varten siellä että sieltä saa työnnettyä rasvaa laakereille vai mikähän tarkoitus sillä on??

Mika_T 13.10.2010 21:36

Murrosnivelelle saapi lisättyä rasvaa.

maurichia 13.10.2010 21:41

selvä.. mutta rasva ei kuitenkaan mene laakereille sieltä sitten, mites oletteko rasvanneet laakerit samalla kamalla ku mitä työnnetään esim kartaanin ristikoihin?

Bj Andy 13.10.2010 23:31

Nyt en juuri ,muista mutta laakereille sopivaa rasvaa pitää tiedustella myyjältä,ja sama käy kyllä ristikoihin.
Pointti on siinä että sen rasvan pitää sopia vierintä laakereille,eli se ei saa olla sellaista joka rullat,tai kuulat "laahaamaan"(tappirasva).

Oikeat rasvalaadut löytyvät mm.ohjekirjasta,tai voitelu oppaasta.

maurichia 16.10.2010 17:14

eilen oli sitten talven eka hinauskeikka, elikkäs audi tuli vetästyä penkasta ylös ja komeestihan se tuli sieltä mutta sitten kun kelattiin vinssin vaijeri takaisin ja laitettiin siillee siististi niin kun sitten siirsin autoa niin kuului pamaus ja vaijeri poikki:mad: elikkäs koitetaan muistaa se voimanulosotto...

Rekisteröimätön 16.10.2010 18:24

Erikoista että meni vaijeri, Toyotan mekaanisessa vinssissä on sokka joka on tarkoitettu rikkoontumaan liian kovassa vedossa..
Tämä nyt on tälläistä päivittelyä mutta voisi olla vaijerin vaihto aika

Bj Andy 16.10.2010 20:16

Edelleenkin mennään sillä siperia opettaa linjalla:D:D:D:D

Jos ja kun sen laitteen on omistanut joku joka on sitä vinssiä tykästy käyttämään niin sinne on kai vaihdettu sokan tilalle pultti tms..

Niin ja tuohan on käynyt myös itellekkin pari kertaa...

maurichia 17.10.2010 03:05

juu siellä oli edellisen omistajan toimesta porattu reikä toiselta puolelta puoleenväliin saakka ja siinä m6 pultti ja joku aika sitten kun tuli käytyä lammilla mettässä niin siellä kun suosta sitä vinssattiin ni meni sitte se pultti poikki ja sen jälkeen tehtiin myös toiselle puolelle m6 mentävä reikä ja sieltä toiselta puolelta kans m6 pultti läpi että on se nyt vahvempaa tekoa kuin alunperin..

maurichia 20.10.2010 15:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sohc (Viesti 703169)
kattos anopin ex kauppakassi on löytäny tiensä lahteen :)

juu ja tuosta muuten tulikin vielä mieleeni että oliko tuosta anoppisi aikana jo korjattu takalokarit korjauspaloilla? ne kun on joku vaan vetäny hienosti ruuveilla kiinni ja kittiä päälle joka on sittemmin lohkeillut ja ruuvit ja kaikki paistaa alta:D

wikke 21.10.2010 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 704684)

Jos ja kun sen laitteen on omistanut joku joka on sitä vinssiä tykästy käyttämään niin sinne on kai vaihdettu sokan tilalle pultti tms..

Katkotapin tilalle usein paukuteltu tiukalle myös poranteriä. ja tuossakäytössähän se nyt ei sitten tietenkään katkea yhtä herkästi kuin poratessa, mutta jämät saattavat olla "mielenkiintoisia" poistaa...

Jappi 21.10.2010 17:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 706015)
Katkotapin tilalle usein paukuteltu tiukalle myös poranteriä. ja tuossakäytössähän se nyt ei sitten tietenkään katkea yhtä herkästi kuin poratessa, mutta jämät saattavat olla "mielenkiintoisia" poistaa...

Niin,ja sitten se haarukka kuitenkin halkeaa kun alkaa tappi kestää...

Rekisteröimätön 21.10.2010 17:25

Parhaiten asiat selviää kun osallistut ajoihin ja ongelmien tullessa kokeneemmat kaverit auttaa ja ohjeistaa,
Kysehän on ainoastaan kulkuneuvon liikkuttamista pahoissa oloissa.

Bj Andy 21.10.2010 20:39

Ja mielipide notta vaijeri on helpompi solmia,kuin sokka vaihtaa...Ja parin solmun jälkeen sitä on jo sen verran oppinut että älyää painaa kytkintä ja keksiä vaikka jotain muutakin konstia jos auto ei liiku,ja sitähän kannattaa auttaa pyörillä pehmeässä paikassa.

maurichia 25.10.2010 22:38

kysästään tässä nyt sitten pari tyhmää kysymystä väliin, mulla ei töimi 1 ja 2 asentö lämppärin puhaltimessa mutta tämän syy taisi öllä tuö etuvastus hömma mistä näytti juttua ölevan eli se ön öököö mutta sitten tihkuasentö pyyhkijöissä töimii mutta kun viiksi ön tihkulla niin kuuluu semmönen ömityinen pieni ujellus/vinkuna jöstain sulakerasia läheltä eli önkö mitään tietöä mikä se ääni ön ja saakö sitä pöistettyä kun ärsyttää ajaa tihkusateessa pyyhkijät siinä 2 asennössä ettei se ääni kuulu. ja sitten minulta puuttuu sieltä ratin vasemmalta puölelta alhaalta se sulakerasia kansi niin öiskö kellään kuvaa siitä niin näkis mikä sulake ön minkäkin laitteen. sitten vielä semmösta että kiekkamittari ja söppämittari ei töimi, tyyppivika? kiekkamittari ön kökönään mykkä ja söppamittari näyttää mitä millönkin ja välillä kun ajaa töyssystä niin nöusee söppämittari näyttämään täyttä ja lämpömittari näyttää et öis lämmöt tapissa, muuten töi lämpömittari töimii suht nörmisti eli kun köne ön lämmin niin ön ehkä nöin puöli senttiä viiva sentin nöussu sieltä alhaalta. ja ilmöitan tännekkin nyt että valitan kirjöitus asua mutta läppärin näppäimistöstä lakkas jötku merkit töimimasta kun kaadöin vettä siihen, kiitös ja anteeksi.

Yölento 25.10.2010 22:47

Ominaisuuksia taitavat olla, mulla samat oireet... Mittarit alkaa toimia kun käyttää virrat pois, kiekkamittari ei. Tihkusysteemi ulvoo kans toisinaan, pitäs aukasta se ja kokeilla jos esim. pieni tuhaus crc:tä tai vastaavaa auttais.

Viipo 25.10.2010 22:49

Useimmiten siellä tankilla on anturin maadoitushäikkää, eli kannattaa kokeilla putsata liittimiä sieltä kontin pohjasta löytyvän pienen luukun alta. Kierroslukumittarilla saattaapi olla niinkin hankala vika, kuin johto poikki. Anturi on vaihteiston kauluksessa lukemassa starttikehää kuskin puolella, suoraan sivulla. Siitä johtoja seurailemaan ja liittimiä putsailemaan.

maurichia 02.11.2010 22:11

ja kyllä, taas kyselen. elikkäs te jotka olette jälki-asentaneet 2H moottoriin ilmapumppuja niin minkäkokoista olette laittaneet ja mitkä ovat olleet passelin kokoisia alaväännön ja maltillisten pakopaineiden kannalta? ostin eilennä kaverilta turbon koska se oli oikeasti halpa ja hyvässä hapessa mutta se vaikuttaa ehkä hivenen liian pieneltä tuohon moottoriin. ahdin on otettu 530tdi bemarista ja jos oikein osasin mittailla sitä niin pakopuoli on ~61mm ja kompurapuoli noin ~41mm. kuullostaako armotta liian pieneltä jos vaikka ajelen pienillä (0,5bar) ahtopaineilla?


Sivu luotu: 01:04 (GMT +2).