Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   TURBOTUS KUVIA? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=7446)

ISO.S 03.01.2005 17:00

TURBOTUS KUVIA?
 
OLISKO KELLÄÄ KUVIA BJ40:SEN B MOOTTORI TURBOTUKSESTA?


Jare 03.01.2005 17:27

Lainaus:

quote:
OLISKO KELLÄÄ KUVIA BJ40:SEN B MOOTTORI TURBOTUKSESTA?


EI VIELÄ. MUTTA TULOSSA ON JAHKA EHTII TALLILLE<img src=/smiley/laugh.gif border=0 align=middle>




¤Offi-Osku¤ 03.01.2005 18:07

Caps Lockin voimalla <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

-:Mä haluun patrollin:-

03.01.2005 19:26

mistä kohtaa siitä pitäis saada kuvia, ja miksi?

Note! This message was posted anonymously!

ISO.S 03.01.2005 19:46

lähinnä kaasuläppä viritelmistä.muutenkin koko hommasta


SoSo 03.01.2005 19:56

Tarviiks siinä kaasuläppää ??


JF 03.01.2005 21:39

Jos keksit jonkun helposti toteutettavan ja kaasuläppä-alipainekalvohässäkän korvaavan tavan säätää rivipumpun syöttöä kuormituksen JA kaasupolkimen asennon mukaan, kuuntelen korvat hörölläni. Vielä kun saisit sen reagoimaan jälkiasennetun turbon ahtopaineeseen jotenkin järkevästi.

Pieni helpotus: absoluuttinen syötön määrä per neljä tahtia määräytyy hammastangon mukaan, jonka liikerata on näppituntumalla jossain 10 ja 20 millimetrin välillä. Hammastankoa voisi olla helppo liikutella muutenkin kuin nykyisellä nahkakalvolla.

(Eli joo, kaasuläpästä on vaikea päästä eroon...)


mikjus 03.01.2005 22:34

Tänään pyörittelin käsissäni 1.8 bensa subarun IHI turboa joita on parikin nurkissa. Aika kova olisi halu ruuvailla se bertan keulille ja testata toimisiko se mitenkään. Odotan innolla kuvia ja kokemuksia muiden projekteista että sais vähän lisää intoa omaan puuhailuun.

Tässä pari kuvaa kaverin b turbotus projektista uudella scwitzherin kiemuralla...

http://www.petrisimolin.net/gallery/...s-svitser1.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...s-svitser2.jpg
http://www.petrisimolin.net/gallery/...vaarinpain.jpg

www.G-69.tk - www.pahama.com

JF 04.01.2005 00:27

Voi olla ihan hyvä sovitus B-koneeseen tuo onnenpesä. Lukeeko siinä A/R-arvoja imu- ja pakopesässä?


04.01.2005 17:43

jos saisi mersun OM6xx sarjan Bosch rivipumpun sovitettua paikoilleen, nii ei tarvitse kaasuläppää, mutta eipä taida helposti onnistua.

Note! This message was posted anonymously!

04.01.2005 19:16

Niin ja sopishan siihen hj61 pumpun päätykin, mutta kun on saatana väärällä puolella konetta, niin ne vivut lakkaa olemasta.

Turbomies sano, että laita ihmeessä se mutka siihen koneeseen.

Dieselmies sano että älä laita, jos et saa mistään oikeasti toimivaa syötönsäätöä paineen mukaan.

Note! This message was posted anonymously!

bj45lava 04.01.2005 19:19

Niin ja ton viimeisen lauseen takia mulla on omassa ny 12h-t kone, kun siitä pitäis vielä saada jonkunlainen käyttöpelikin.

Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat...

kivinen 04.01.2005 19:41

Lainaus:

quote:
Turbomies sano, että laita ihmeessä se mutka siihen koneeseen.

Dieselmies sano että älä laita, jos et saa mistään oikeasti toimivaa syötönsäätöä paineen mukaan.

Note! This message was posted anonymously!
Anonyymeillä on näköjään noi supersankaritkin tuttuja.
Mä en tunne kun supersankarit Paskaksmään ja Vituiksmään.

www.alanmiehet.com #1

jjtp 04.01.2005 20:09

toi kaasuläppä on itseä hieman kummastuttanut toyotan 2l-t koneen kohdalla,70 missä on toi kone ei ole sitä läppää ollenkaa ja sressidan versiossa taas on läppä ja hurja vaijeri "hässäkkä".
eli sressidan koneen kaasuvaijeri tulee ensin läpälle ja siitä taas toisella vaijerilla lähtee syöttöpumpulle.
ei muuten mutta laittaessa tota resiinan konetta esim hiluun tai läjää on tosi hankalaa saada se kaasupolkimen liike riittämään niin että kaasu aukeaa täysin auki.


mikjus 04.01.2005 22:48

En tiedä mitä tästäkin tulee mutta kokeillaan nyt kun se ei toivottavasti maksa muuta kuin vaivan.

Tässä huono kuva subarun IHI RHB5 turbosta joka on nyt jo hämyssä bertan konehuoneessa väärinpäin käännetyn pakosarjan nokassa laipan kanssa.

http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-ihirhb5.jpg

Se että turbo match laskuri antaa bertalle käyväksi turboksi GARRET T25 mallin rohkaisee hieman sillä tuota IHIä on jossain verrattu vastaavaksi.

Nyt täytyisi vielä kehitellä öljyn kierto sille. Varmaan jostain samasta linjasta voi ottaa öljyn kuin laturin alipainepumppukin? Paluu sitten täytyy varmaan porata suoraan öljypohjaan. Veden kierron se vaati kanssa mutta bertassahan on vesipumpun tienoilla kaksikin jotain lähtöä jotka ovat tulpattu. Nää nyt on helposti ratkaistavissa mutta mitens toi syötön säätö paineen mukaan sitten muka toteutetaan? Jotenkihan se on ratkaistavissa sillä ainakin Lökin Japella oli B koneessa 2.5L mitsun turbo joka hyrräsi 1.2bar ahdoilla ja tehoa oli kuulemma riittävästi.

suomi 24hlla on muuten oma ahdin foorumi... http://keskustelu.suomi24.fi/show.fc...0158&subcat=33

www.G-69.tk - www.pahama.com

Edited by - mikjus on 04/01/2005 22:50:00

Edited by - mikjus on 04/01/2005 23:22:21

JF 05.01.2005 00:24

Periaatteessa, jos ei välitä siitä että kone tuprauttaa vähän mustaa savua ennen kuin ahtopaineet nousevat, voi maksimisyöttöä vain lisätä, ja elää hetkellisen savun kanssa. Taloudellisuus voi vähäisissä määrin kärsiä jos ajaa paljon niin ettei paine ole noussut.

Koetin etsiä DTLC:n arkistoista tarkempia tietoja ns. boost compensatoreista tai aneroideista ja ilmeisesti Australiassa turboja jälkiasentavat yritykset ovat kyllä aikanaan tarjonneet niitä 3B-koneellekin, mutta pienen kysynnän vuoksi ne ovat vähitellen jätetty pois valikoimista.

Voisi kyllä yrittää kehitellä jonkun vekottimen joka ahtopaineen kasvun myötä päästää painetta imusarjan puolen alipaineletkulle siten auttaen jousta työntämään hammastankoa suuremmalle syötölle.

Sitten on sellainen juttu sen maksimisyötön kanssa, että periaatteessa paras vehje sen määrittämiseen on pakokaasun lämpömittari, mutta toiseksi paras on silmämääräisesti määrittää milloin ei enää tule mustaa savua (musta savu ei ole hyvästä, ylisyöttö polttaa koneen nopeasti), mutta ongelma on että sitä ei voi tehdä ilman kuormaa. Dynamometri olisi paras, mutta kaveri katsomassa pakoputkea esim. ylämäkeen kiihdytettäessä on toinen hyvä vaihtoehto.

Voisihan sitä kysyä jostain dieselpajastakin mitä säätö maksaisi.




JF 05.01.2005 00:28

Niin ja sen öljyn voi kyllä ottaa vähän mistä vaan, yksi suosittu paikka tuntuu olevan öljypaineanturin reikä, siihen T-liitin ja menoksi.

Varmaan aika turvallisin mielin voi tuon turbon asentaa, löytyykö siitä niitä A/R-arvoja? (näitä turbotopiikkeja on nyt ollut niin monta että menee vähemmästäkin sekaisin)

Turvalliset ahtopaineet ovat varmaan jossain puolen kilon paikkeilla. Intercoolerilla varmaan piirun verran korkeammalla.


Jare 05.01.2005 07:28

Lainaus:

quote:
Niin ja sen öljyn voi kyllä ottaa vähän mistä vaan, yksi suosittu paikka tuntuu olevan öljypaineanturin reikä, siihen T-liitin ja menoksi.

Varmaan aika turvallisin mielin voi tuon turbon asentaa, löytyykö siitä niitä A/R-arvoja? (näitä turbotopiikkeja on nyt ollut niin monta että menee vähemmästäkin sekaisin)

Turvalliset ahtopaineet ovat varmaan jossain puolen kilon paikkeilla. Intercoolerilla varmaan piirun verran korkeammalla.


Lauantaina ajattelin mennä omaa ahdinta pakertaan paikalleen ja siis illalla voi kertoo sit niitä A/R arvoja omasta ahtimesta ja laittaa muutamat kuvat, että miten se sinne alkaa sopimaan.

Jaa niin ahtopaineet.....hmmm pitäsköhän sinne laittaa oikein mittari, ku mistäs sitä muuten tietää, mitä se ahtaa???

Mitenköhän ton syötön ruuvailun jälkeen käy katsastuksessa noille päästöarvoille?? Saako sitä edes leimasta läpi muuta mku kikkailemalla??


mikjus 05.01.2005 08:21

Lainaus:

quote:
Mitenköhän ton syötön ruuvailun jälkeen käy katsastuksessa noille päästöarvoille?? Saako sitä edes leimasta läpi muuta mku kikkailemalla??


Onks sulla niin uusi bertta että pitää päästöarvotkin mitata. Mites muuten ton turbon katsastus? Meneekö ihan muutoskatsastuksella?

Niin ja mistähän noi A/R avot näkee?




Täsä vielä linkit muihin turbo keskusteluihin että pysyisi jotain kautta kärryillä:

bj 3litraseen ahdin?
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=12029

hj60:seen turbo
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=6912

Turbotus
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=5894

HJ-60 turboksi
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=9858

tarttis tietoo turbon laittamisesta bj-40:seen...
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...?TOPIC_ID=9948

Turbo ruuvi
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...TOPIC_ID=10024

Mitä kuuluu maksaa Garretin turbosta?
http://www.petrisimolin.com/ThePalst...&pollresults=1





www.G-69.tk - www.pahama.com

Edited by - mikjus on 05/01/2005 08:37:03

baxxter 05.01.2005 10:07

Lainaus:

quote:Mites muuten ton turbon katsastus? Meneekö ihan muutoskatsastuksella?
Dieseleiden muutoskatsastuksessa riittää käytönaikainen mittaus pakokaasupäästötason selvittämiseksi vähäpäästöisen rajaan asti, eli käytännössä tuonne -90 luvun alkuun. Säännökset muuttuneet parin viime vuoden aikana.
Muutoskatsastukseen tarvitaan tehonmittaustodistus (moottoriteho DIN-normin mukaan, max. ahtopaine oltava merkitty sekä mahd. välijäähdyttimen olemassaolo), mihin liittyen: teho saa nousta 20 % vertailumalliin verrattuna (eli 1,2 x FJ40:n teho = 1,2 x 135 hv = 162 hv = ei muodostu ongelmaksi).
Näin oli -MaTTi- vastannut yhdessä aikaisemmassa kyselyssä. Mistä tulikin mieleeni, että mitä eroa on BJ40 ja FJ40? Koska heti kun tehot nousee yli BJ40 tehojen, pitää sen jarrujen yms. vastata FJ40. Näistä eroista voi joutua esittämään todistuksen (vaikka eroja ei olisikaan) Vai löytyykö muita vertailumalleja kuin FJ40, tässä tapauksessa ainoastaan tehoilla on merkitystä.
-MaTTi-: Olen juttuja kuullut turboasennuksissa kaikenlaisista sinetöinneistä yms ettei tehoja muutettaisi jälkikäteen, pitääkö paikkansa?

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

05.01.2005 17:14

mitenkä kun nuissa www.pahaman vai mikä lienee olikaan on kuvia puhkusta jossa näyttää olevan painekello johdinsiipien säätöön. kuinka hyvin vai huonosti tuollainen viritys toimii paineensäädöissä BoJotassa. mulla on samaan tapaan ajateltuna toteuttaa vnt puhkun säätö, vaan vielä ei tiedä toimiiko vai ei ja hommataanko perinteisempi versio

itse olen miettinyt jotta pitäisköhän viritellä johtimien säätöön raakasti vaan vaijeri jos painekello ei pelaa. jos möyritään pienesti niin hantaakista vaan sellanen asento että alhaaltaa vääntää ja sit tien päälle vetästään vipu kaakkoon ja annetaan koneen laulaa....kyllähän tää tietysti olis aika kivikautinen versio sähkörelesun muihin tunnistimiin verraten mutta

Note! This message was posted anonymously!

Jare 05.01.2005 17:28

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
Mitenköhän ton syötön ruuvailun jälkeen käy katsastuksessa noille päästöarvoille?? Saako sitä edes leimasta läpi muuta mku kikkailemalla??


Onks sulla niin uusi bertta että pitää päästöarvotkin mitata. Mites muuten ton turbon katsastus? Meneekö ihan muutoskatsastuksella?

Niin ja mistähän noi A/R avot näkee?

www.G-69.tk - www.pahama.com

Edited by - mikjus on 05/01/2005 08:37:03
A/R arvot luki ainaki vanhassa ahtimessa ihan valettuna. Uudesta en muistakkaan.

Mulla on se ahdin jo leimattu siihen, eli ei siitä huolia, koska otteessa ei ole sen tarkemmin, että minkä kokoinen ja merkkinen ahdin. Tais olla vaan teholukema kentässä 84kW A

Ja juu Tipi on vuosimallia '80, eli eikös niitä joudu huudattaan leimalla??


-MaTTi- 05.01.2005 22:44

Lainaus:

quote:quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Mites muuten ton turbon katsastus? Meneekö ihan muutoskatsastuksella?
--------------------------------------------------------------------------------


Dieseleiden muutoskatsastuksessa riittää käytönaikainen mittaus pakokaasupäästötason selvittämiseksi vähäpäästöisen rajaan asti, eli käytännössä tuonne -90 luvun alkuun. Säännökset muuttuneet parin viime vuoden aikana.
Muutoskatsastukseen tarvitaan tehonmittaustodistus (moottoriteho DIN-normin mukaan, max. ahtopaine oltava merkitty sekä mahd. välijäähdyttimen olemassaolo), mihin liittyen: teho saa nousta 20 % vertailumalliin verrattuna (eli 1,2 x FJ40:n teho = 1,2 x 135 hv = 162 hv = ei muodostu ongelmaksi).
Näin oli -MaTTi- vastannut yhdessä aikaisemmassa kyselyssä. Mistä tulikin mieleeni, että mitä eroa on BJ40 ja FJ40? Koska heti kun tehot nousee yli BJ40 tehojen, pitää sen jarrujen yms. vastata FJ40. Näistä eroista voi joutua esittämään todistuksen (vaikka eroja ei olisikaan) Vai löytyykö muita vertailumalleja kuin FJ40, tässä tapauksessa ainoastaan tehoilla on merkitystä.
-MaTTi-: Olen juttuja kuullut turboasennuksissa kaikenlaisista sinetöinneistä yms ettei tehoja muutettaisi jälkikäteen, pitääkö paikkansa?

-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet
Bensakäyttöisissä on toi päästöselvityksen raja 1.7.87, sen jälkeen selviää vähäpäästöisen rajaan saakka kattipöntön asentamisella (sallitut rajat silti samat).

Erot............BJ40...........BJ42...........FJ40
-moottori___3.0 diesel___3.5 diesel__ 3.9 bensa -&gt;75, 4.2 bensa 75-&gt;
teho_______59 kW_____ 66 kW ____ 92 kW_________ 99 kW
-vaihteisto__4-v._______ 4-v. _____ 3-v. __________ 4-v.
-jarrut ____rumpu/rumpu_levy/rumpu_rumpu/rumpu____levy/rumpu

En ota vastuuta oikeellisuudesta, kyhäilin ulkomuisista ja tuolta loput: http://www.tlc4x4.com/2000/SpecPages/fj40_specs.htm

Jarrut/jouset tietojeni mukaan samat BJ40/FJ40 3.9 ja BJ42 ja FJ40 4.2. Eroista saa katsastusmies vaatia todistuksen (esim. varaosaluettelosta vertailu).

Turboa ei vaadita sinetöitäväksi, vaikka tarvetta mielestäni olisi. Tunnollinen turbottaja sinetöi hukkaportin/muun ahtopaineen säätökäikäleen tehonmittauksen yhteydessä jos on mahdollisuus.

Miks kukaan ei ole muuten laittanut HooJiihin pikkulohkokasia? http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_11.gif 305 (5.0 l) sopisi vielä mietoviritteisenä...


Jare 05.01.2005 23:01

Lainaus:

quote:


Miks kukaan ei ole muuten laittanut HooJiihin pikkulohkokasia? http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/icon_mi_11.gif 305 (5.0 l) sopisi vielä mietoviritteisenä...


Ei muuten huano idea lainkaan. Ja mikä paras, niin letukan pikkulohkosta saa nykyään muistaakseni 454cid tehtyä, ilman että dekki korkeus muuttuu just esim 305 lohkoon verrattuna. Eli ei katsastuksessa pysty päälleppäin näkee, että kuin iso kone on. Valunumerohan on ainoo, mikä kertoo, että mitä lohko on ollu tehtaalta lähtiessä.




baxxter 05.01.2005 23:28

Elikkäs BJ40 voi turbottaessa ottaa tehoa max 92kW rumpujarruilla. (verrataan FJ40)
Ja BJ40 etujarrut vaihdettuna levyiksi ja BJ42 voi turbottaessa ottaa tehoa max 99kW (FJ42) + 20% eli 118,8kW.


-74 Range, 215cid V8
#4x4@ircnet

mikjus 05.01.2005 23:45

Saako kohta ottaa kammen pihalle, savustaa koko tienoon vai sulattaa jotain koneesta (onkohan toi hyrrä edes oikein päin<img src=/smiley/laugh.gif border=0 align=middle>)?

http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-ihihiii.jpg

www.G-69.tk - www.pahama.com

Ullex 06.01.2005 02:25

HANAA HANAA ANNA MENNÄ! <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>



Suzuki - Takaisin luontoon
Tojota - Luontoon ja takaisin.

mikjus 10.01.2005 15:19

No Jare! Missä kuvat?

http://www.petrisimolin.net/gallery/...s-p1090013.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...s-p1090007.jpg

Turbon laippa tehty rälläköimällä käännetyn vakio pakosarjan laippa irti ja hitsaamalla urabussin laippa tilalle. Öljyn paluu tehty poraamalla reikä huohottimeen kanteen ja hitsaamalla putki siihen. Putki osuu kohdalle jossa menee suora reikä alas joten tuskin on mahdolista että alkaisi sylkemään öljyä huohottimen kautta pihalle. Öljyn kierto olisi tarkoitus ottaa öljynpaine anturilta haaroittamalla. Vesiletkut voi varmaan laittaa noihin kahteen tulpattuun lähtöön jotka bjssä on? Mihin käyttöön ne muuten alkuperäisesti on? Hitosti joutuu nyt kikkailemaan erilaisten letkujen sovittelujen kanssa kun toinen pää on aina isompi tai pienempi kuin toinen. Pakarikin pitäs saada jotenkin tuettua ettei rasitus kohdistuisi turboon. Bjssä kun noi moottorin tyynyt hajoo järjestään. Mistä muuten saisi sellaista joustavaa haitari pakaria edullisesti ja kelpaako se leimalle jos laittaa heti pakosarja jälkeen pätkän sitä? Ekana täytyy varmaan testailla joillain pikavirityksillä tota systeemiä että toimiiko se vai voiko heittää nurkaan samoin tein...

www.G-69.tk - www.pahama.com

Tojo4wd 10.01.2005 15:32

Lainaus:

quote:

Mistä muuten saisi sellaista joustavaa haitari pakaria edullisesti ja kelpaako se leimalle jos laittaa heti pakosarja jälkeen pätkän sitä?www.G-69.tk - www.pahama.com
Biltema myy sitä haitari letkua metrin pätkissä ja mulla ainakin kelpas yhessä koslassa ja siinä oli heti pakosarjanjälkeen tehty siitä.

#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

JF 10.01.2005 17:50

Hienoa nähdä että joillakin hankkkeet edistyy!

Se haitariletku lienee alumiinia? Siinä hyvä pakokaasun lämpömittari, alumiini kun sulaa siinä reilun 600 asteen kieppeillä, jonka kohdalla pitäisi ahdettua dieselpataakin jo alkaa vähän himmailla. ;)

Kannattaa varmaan vingulla tms. sitten hioa kaikki terävät reunat pois tuosta pakosarjan, välilaipan ja turbon nielun väliltä. Tuskin tekisi pahaa vaikka kiillottaisikin vielä. Kaikki lämpö minkä sieltä saa pois on kotiinpäin.



Edited by - JF on 10/01/2005 17:51:04

Jare 10.01.2005 18:04

Lainaus:

quote:
No Jare! Missä kuvat?
No kattoos ny jos tänään ehtis.

Lauantaina olin vasta pualen yän aikaan himassa ja sunnuntai aamulla puol seiskalta herätys tekeen rasteja metsään <img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle> Sieltä ku tuli eilen ja kävi koiran kanssa lenkillä ja teki sapuskat, niin olikin jo nukku-matti velkomassa univelkojaan<img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle>

Juu ei sitä yhdessä päivässä paljon saa aikaan, ku aamun pulaat koiranpennun kaa ja tekee sille makuu paikan pajalle, että oppii sielläkin oleen. Sit alkaa keräileen romuja bertan ympärille (onneks älysin perjantaina viedä jo halliin sulaan), sit eturenkaat pois, että ylttyy konehuoneeseen sovitteleen hiluja. No pannuhuonehan oli niin PIRUN ÖLJYINEN sen ahdin tuhon jäljiltä, että meni käämit ja pakko oli edes hiukan pestä sitä. No sit olikin liuottimen katkua tallissa siihen malliin, että heikompaa heikotti. No lopulta pääs sit katteleen. No eiku laippaa nakertaan BJ:n sarjaan. No eihän sitä saanu 8mm plootua meidän plasmalla niin helposti leikattua, joten meni senkin porailussa aikaa. Sit piti jo taas lähtee penikkaa ruokkiin välillä. Sit takas puuhaamaan ja eihän sitä öljyn paluuta saanu suoraan ala lähteen muuten ku hehkuttelemalla pakopuolen pultit ja pakopesän irralleen. Kompura puoli oli onneks paljon helpompi käänneltävä. No sit alkoikin kello oleen sitä luokkaa, että piti alkaa siivoileen mestoja ja renkaat alle Tipiin, pressu paikalleen ja auto ulos, lattian siivus ja mamman fiiu sisään, ku lämppärin moottori kitisi kuivuuttaan ja polttimo rikki ja kytkimen haarukkakin kuivuuttaan narsku. ..............että siinä se päivä taas meni ja vittu mitään ei oikeestaan saanu aikaan<img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_angry.gif border=0 align=middle>

No ehkä joskus kolmen viikon päästä ehtis taas tallille uudestaan <img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_dissapprove.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_sad.gif border=0 align=middle>



pee 10.01.2005 19:17

Saa sitä haitariletkua teräksisenä ja muist myös rst nä aarne pärpäseltä

-pee-

ei se satu...

Tojo4wd 10.01.2005 19:35

RUOSTUMATON PAKOKAASULETKU 50MM
Yleismalli. Taivutettava pakokaasuletku, kestää hyvin tärinää. Toimitetaan 1 m pätkissä. Ruostumatonta terästä. Kestää erittäin hyvin korroosiota.Kestää jopa 600°C lämpötiloja.

Tuotenro
79111 34,90 €


http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/79_111iso.jpg

#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

SoSo 10.01.2005 20:59

Mulla oli tota mut ei kyllä kestänyt kovin kauaa
rupee tärinässä vuotaan. ( ottaa ilmaa mukaan ei saanut päästö arvoja )Mut sillä on varmaan helpoin tehdä aluks ja parentelee tarpeen mukaan.


Tojo4wd 10.01.2005 21:08

Hankitte jostain toyotan hj:n vanhasta pakoputkesta sen jousto pätkän on parempi mut uutena sika hintanen.
Motonetissä oli kanssa vastaavia yleismallin rautalanka hässäköitä mut ei nekään halpoja ollu.

#########################
Tää on ihan helpporeitti.
#########################

Edited by - Tojo4wd on 10/01/2005 21:09:30

kaitsu 10.01.2005 21:24

Sitä haitariletkua tekee HIFLEX omana tuotantona,pituuksia ja halkaisian sai antaa oman tarpeen mukaan. Kyseessä siis haitariputki sisällä ja punottu ulkopuoli, hinnat ei huimannut päätä vaikka niin luulis. Tähän en pistä vielä tarkkaa hintaa ettei tartte ruveta ottaan takasin, voin kyllä kysyä tarkan hinnan kun menen ohi siitä puljusta.


mikjus 10.01.2005 23:29

No niin nyt on hätäsesti nipussa systeemi. Turbolta lähtevä putki on kasatta kaikesta roskasta mitä nurkista löyty ja se hieman elää paineen mukaan<img src=/smiley/laugh.gif border=0 align=middle> http://g-69foorumi.no-ip.com/jemma/10012005/ löytyy pari mov videota jossa toi lerppaputken laajeneminen näkyy hyvin (movit aika isoja kooltaan ja linja takkuaa). Öljynkierto on otettu öljynpaineanturilta haaroittaen ja veden kierto niistä vesipumpun ja termarikotelon ylimääräsistä putkista. Ilmanputsari ei vielä ole kiinni ja putkikin on vaan sellanen 2.5" käyrä joka tosin mielestäni jo sellaisenaankin antaa ihan hyvät äänet. Syöttöä saatiin lisää ruuvattua säätämällä siinä edicin vivustossa olevaa rajotinruuvia. Pumpun päässä oleva ruuvi ei ilmeisesti vaikuta syöttöön? mutta vaikuttaisko kierroksiin tai johonkin? En ainakaan huomaa mitään eroa. Edicin ruuvaamisen jälkeen rupes huomattavasti paremmin liikkumaan. Paljoo ei tiellä uskaltanu huonon kelin takia kaahailla mutta tuntu kevyesti ottavan 80 ja jotain melkein satakin oli välillä kylätiellä vauhtia (aikasemmin oli vähän vaikeuksia saada edes 80 pidettyä tasasella välillä). Ylhäällä ei tunnu mitään dramaattista tehopiikkiä mutta kun se ahtaa jo niin pirun alhaalta. Pellolla hangessa huomas hyvin kun pysty pikku kolmosella ja nelosella läpätteleen 35 renkailla kun ilman turboo kakkonen ja kolmonenkin tuntu välillä tuskalta. Parhaiten sen huomaa just noilla alakierroksilla kun vastaa heti kaasuun ja pystyy hyvin sudittelemman. Huomenna täytyy yrittää hommata muutama sovitusholkki, ahtopaine mittari ja jonkunlainen pakoputki haitari systeemi. Tarviiko muuten katsastuksessa olla ollenkaan änkkäreitä jos äänet on vaan tarpeesk hiljaset ja putki päättyy takarenkaan etupuolelle vaikka 90 mutkalla sivulle tai maahan? Sitten vaan täytys vetää joku kunnon kestotesti setti menemään jossain lepikossa ja toinen motarilla niin näkee mikä siitä ekana porsii. Nii ja ei oo vielä hajuukaan paljon se ahtaa...

http://www.petrisimolin.net/gallery/...jus-ihiiii.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...s-p1100002.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...kjus-kayra.jpg

www.G-69.tk - www.pahama.com

HJ60 11.01.2005 08:36

Hienoa että pelaa, onnittelut siitä. Hmm, pistää miettimään, josko hojoonkin...

Miesten lelut on kookkaita.

Jare 11.01.2005 09:01

No toisilla noo rojektit sit onnistuu kymmenen kertaa nopeemmin.

Pakoputkesta sen verran, että ei siinä mun tietojen mukaan tarvii änkkäriä, jos äänet lain sallimissa rajoissa. Mutta mun miälestä putki ei saa päättyä auton oikealle kyljelle....??? Siis ulostulo ei saa osoittaa kyljestä ulos.






Käyttäjä 11.01.2005 09:05

No ei varmaan Oikealle kyljelle vaan tien puolelle.Ittellä oli hoijakassa takafillarin edestä ulos ja putken pää hieman viistetty alas ja taakkeppäin

#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules

cruiser60@luukku.com

mikjus 11.01.2005 09:12

Lainaus:

quote:
No ei varmaan Oikealle kyljelle vaan tien puolelle.Ittellä oli hoijakassa takafillarin edestä ulos ja putken pää hieman viistetty alas ja taakkeppäin
Nyt en oikein ymmärrä tuota sääntöä? Eikö juuri olis järkevämpää että putki pössyttäisi mieluummin voimasavua ojan puolelle kuin tien puolelle? No eipä noissa säännöissä muutenkaan yleensä mitään järkeä ole<img src=/smiley/angry.gif border=0 align=middle>

www.G-69.tk - www.pahama.com

Käyttäjä 11.01.2005 09:23

Siellä ojan puolella kulkee jalankulkijoita joitten kintuille ei passaa heittää woimasavua<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>

#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules

cruiser60@luukku.com

mikjus 11.01.2005 09:31

Lainaus:

quote:
Siellä ojan puolella kulkee jalankulkijoita joitten kintuille ei passaa heittää woimasavua<img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>
No onhan toikin jonkunlainen peruste. Mutta entäs kaks putkiset autot? Saako putki kuitenkin tulla oikeelta puolelta akselin takaa alas? Ajattelin jo että nyt saa helpon putken tehtyä mutta joutuu sitä sitten kierrättelemään metrikaupalla pitkin pohjaa...

www.G-69.tk - www.pahama.com

LaaLaa 11.01.2005 09:34

Lainaus:

quote:
Nyt en oikein ymmärrä tuota sääntöä? Eikö juuri olis järkevämpää että putki pössyttäisi mieluummin voimasavua ojan puolelle kuin tien puolelle? No eipä noissa säännöissä muutenkaan yleensä mitään järkeä ole<img src=/smiley/angry.gif border=0 align=middle>

www.G-69.tk - www.pahama.com
Kai siinä jalankulkija poloa on yritetty ajatella

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day "<img src=/smiley/beer.gif border=0 align=middle>

11.01.2005 10:26

tee siten että se päättyy alle, ennen taka-akselia. ysikympin mutka päähän ja alaspäin. tulee automaattinen syötön säätö kun pukkaa savut sisään.

Note! This message was posted anonymously!

Ossi_p 11.01.2005 10:28

asetus pakoputkesta kumottiin jo vuonna 2002 nyt saa laittaa pakoputken pään myös oikealle tai vaikka katolle

-Ossi-


JF 11.01.2005 10:39

Jep, juuri olin kommentoida samaa, pakoputki saa nykyään tulla vaikka mistä kunhan ei aiheuta merkittäviä haittoja muulle liikenteelle/jalankulkijoille vai miten se menikään. Minullakin tulee nyt ulos apukuskin oven alta, on lyhyin järkevä reitti kun taidan kuitenkin pitäytyä äänenvaimentajassa turbottamisen jälkeenkin. Itse asiassa koko pakoputken saa nostettua konehuoneen kautta ulos, eli ei ole ainakaan liian pitkä. Turbottamisen yhteydessä vaihdan tosin 50 mm putken 60-milliseen.

Tosin jossain kisasäänöissä olin lukevinani ettei pakoputki saa osoittaa alaspäin, kannattaa varmaan huomioida jos meinaa kisailla.


mikjus 11.01.2005 10:50

Jiihaa! Eli pakarista saakin tehdä sitten sellasen kivan joka just ja just töröttää pohjapanssarin välistä. Saa ne vakio pöntöt ja käyrät takaa kokonaan pois.

Hiflexillä on tosiaan noita haitariputkia ja hinnat on aika edullisia toi sinkitty joka kestää 450 astetta on about 14€ metri ja toi rosterinenkaan 600 astetta kestävä ei ole kuin jotain 25€ metri. Kyseessä siis 2" malli.

http://www.petrisimolin.net/gallery/...tkethiflex.jpg

www.G-69.tk - www.pahama.com

MK 11.01.2005 13:18

Lainaus:

quote:
tee siten että se päättyy alle, ennen taka-akselia. ysikympin mutka päähän ja alaspäin. tulee automaattinen syötön säätö kun pukkaa savut sisään.

Note! This message was posted anonymously!
No ei sieltä nyt niin paljon savua kabiiniin tule...
http://www.alanmiehet.com/kuvat/18_1...4d15e6b3b0.jpg

www.alanmiehet.com #2

LaaLaa 11.01.2005 14:02

Lainaus:

quote:
asetus pakoputkesta kumottiin jo vuonna 2002 nyt saa laittaa pakoputken pään myös oikealle tai vaikka katolle

-Ossi-
Ei saa katolle tulla, ainakin mun pick-up aurasuskasta inssi poistatti pystyputken ja sanoi oikein asian tarkistaneensa akesta. kuulemma vain kuormaautossa saa olla pystyputki.
Onko kellään heittää faktaa tähän?

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day "<img src=/smiley/beer.gif border=0 align=middle>

11.01.2005 14:36

42 §
Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.

2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.

3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.

22.maaliskuu 2002

Note! This message was posted anonymously!

Jare 11.01.2005 17:30

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
tee siten että se päättyy alle, ennen taka-akselia. ysikympin mutka päähän ja alaspäin. tulee automaattinen syötön säätö kun pukkaa savut sisään.

Note! This message was posted anonymously!
No ei sieltä nyt niin paljon savua kabiiniin tule...
http://www.alanmiehet.com/kuvat/18_1...4d15e6b3b0.jpg

www.alanmiehet.com #2
Kuinkas paksu rööri tuolta jakolodjun ja rungon välistä mahtuu kohtuullisesti meneen?? Tuleeks tolla sun putki tyylillä paljon katkua sisälle, ku käyttää paikallaan??

.......taidan kumminki tipiin viedä putken taakse asti.....tai sit helman alle....piru ku ei osaa päättää. Savua en halua kabiiniin, vaikka avo onkin, niin helposti moni kierrättää savun kurjasti sisälle, ku ajaa siirtymiä esim. rätin takaluukku auki asennossa. Pitää siis ehkä testailla, jos ei kerralla onnistu.




MK 11.01.2005 18:00

Lainaus:

quote:

Kuinkas paksu rööri tuolta jakolodjun ja rungon välistä mahtuu kohtuullisesti meneen?? Tuleeks tolla sun putki tyylillä paljon katkua sisälle, ku käyttää paikallaan??

.......taidan kumminki tipiin viedä putken taakse asti.....tai sit helman alle....piru ku ei osaa päättää. Savua en halua kabiiniin, vaikka avo onkin, niin helposti moni kierrättää savun kurjasti sisälle, ku ajaa siirtymiä esim. rätin takaluukku auki asennossa. Pitää siis ehkä testailla, jos ei kerralla onnistu.




Toi putken keskiosa taisi olla ihan vakiopaksuista tai korkeintaan muutaman millin isompaa. Mun kone savuttaa hieman normaalia enemmän, mutta ei se silti ole häirinnyt. Toikin viritelmä tehtiin kun piti päästä seuraavana päivänä ajamaan, on se silti toiminut riittävän hyvin.

www.alanmiehet.com #2

JanneBlomgren 11.01.2005 21:19

Faktasta en tiedä mutta kun joskus viime vuosituhannella kävin Hakuninmaalla tiedustelemassa silloiseen Hiluskiin pystyputkia niin ei käynyt mitenkään. Mutta neuvoivat että kun sinne päähän pistää mutkan joka kääntää savut taaksepäin niin kyseessä ei enää ole pystyputki... Miten sitten käytännössä käy ei selvinnyt koskaan, auto jäi muutenkin leimaamatta kun innostus siihen lopahti, oli iskenyt jenkkikuume joka ei ota laantuakseen.

Kyllä jenkki on jees!

"Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja

TimJus 12.01.2005 22:15

nyt on jurpo sitten asenettu lopullisesti.

muutama kuva löytyy täältä.http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=319356

hukka portti on vakio ja aukee 0.6 bar. ahto alkaa jo tosi alhaalta. vääntö on lisääntynyt kivasti. maantie ajossa huomas parhaiten ku nyt jaksaa kulkee 80 kevyesti pinta kaasul


-------------------------
G-69 kertoo sulle
http://www.richstevens.com/you-r.htm

Gary Grand 13.01.2005 07:12

Lainaus:

quote:
nyt on jurpo sitten asenettu lopullisesti.

muutama kuva löytyy täältä.http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=319356

hukka portti on vakio ja aukee 0.6 bar. ahto alkaa jo tosi alhaalta. vääntö on lisääntynyt kivasti. maantie ajossa huomas parhaiten ku nyt jaksaa kulkee 80 kevyesti pinta kaasul


-------------------------
G-69 kertoo sulle
http://www.richstevens.com/you-r.htm
Tuohon tekstiin viitaten jonka kirjoitit Piratessa;
Subaru Leone on jenkeissä Subaru Loyale. Useimmat ei siellä ole koskaan kuulletkaan Leonesta... Mutta turboja niissä on sielläkin ja hinnat romiksilla ei käytännöllisesti katsoen mitään! Ihin turbo niissä on 3litraiseen dieseliin erittäin sopiva ja kestävä-&gt; auto on mainio luovuttaja.

Nyt pitäisi alkaa tekemään kaverin BJhin vastaavaa... Nälkä kasvoi kun kuultiin hyvistä kokemuksistasi.

Muista nyt laittaa autoosi HYVÄ ilmansuodatin. Se on turbon elinehto...
Ja takaa oikeat ahtopaineet.

"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"

mikjus 13.01.2005 09:29

Lainaus:

quote:
Muista nyt laittaa autoosi HYVÄ ilmansuodatin. Se on turbon elinehto...
Ja takaa oikeat ahtopaineet.
Joo ilmanputsarina toimii vakio öljykylpy mikä lienee ihan hyvä ja siihen tulee tietty snorkkeli niinkuin aikaisemminkin. Hieman huolestuttaa tuossa turbossa miten se kestää esim. noi pitkät venäjän reissut jossa välillä vedetään urku auki suossa ja ties missä lutakossa. Jos se mutka hehkuu punasena niin tuskin tykkää jos järveen ajaa?

www.G-69.tk - www.pahama.com

JF 13.01.2005 11:04

Öljykylpy olisi tarkoitus "penkittää" että näkee kuinka hyvin se virtaa. On kyllä myönnettävä että imuputket ovat sen kanssa öljyssä sisäpuolelta, en tiedä miten öljy vaikuttaa turbon elinikään, tai kuinka paljon sitä sumua esiintyy, mutta bensavehkeissä on ilmeisesti pidemmän päälle ongelmia jos turbo asennetaan ennen kaasaria kun bensapisarat osuu turbon siipiin ilmeisesti aika kovalla vauhdilla.

Voi olla että kannattaa vaihtaa putsaria paperimalliseen. HJ-61 tai HDJ taitaa olla parhaasta päästä, ellei sitten kuorma-autostsa tai traktoreista löydy sopivia. Katuvehkeisiin suunnitellut virtaavat varmaan tarpeeksi, mutta pöly- ja vesikuormitus jolle maastoautot altistuvat on vähän eri luokkaa.

Mitä ulkomailla väittivät niin ellei se ahdin nyt ihan punahehkuinen ole, niin joenylitysten yms. ei pitäisi rikkoa turboa. Ja onhan se sinulla aika korkealla kun se on koneen päällä, tuskin se ihan ensimmäisenä kastuu. Ainakaan Toyotan vakioturboja ei kai juuri vedellä ole rikottu ja nehän ovat yleensä paljon alempana konehuoneessa.

Eipä muuten ollut pahan hintainen Autometerin pyrometri tuolla Racer's Placessa (ainakaan verrattuna siihen mitä maksoin venekäyttöön tehdystä vastaavasta), sellainen kannattaa laittaa jos turbon/koneen pitkä ikä oikeasti kiinnostaa. Koneen lämpömittari reagoi liian hitaasti paikallisiin lämpörasituksiin.


Tumi 13.01.2005 11:47

Lainaus:

quote:
mutta bensavehkeissä on ilmeisesti pidemmän päälle ongelmia jos turbo asennetaan ennen kaasaria kun bensapisarat osuu turbon siipiin ilmeisesti aika kovalla vauhdilla.
Nimenomaan ennen kaasaria että näin ei kävisi...:)


Gary Grand 13.01.2005 12:04

Se alkuperäinen öljykylpyputsari ei ole tarkoitettu kasvaneille ilmamäärille, joita puhaltimen kanssa koneeseen menee.
Se alkaa ahdistaa ja puhdistusteho heikkenee oleellisesti.
Tuo imuputkiston öljyäminen ei tiedä turbolle mitään hyvää.

Samoin jos kone pääsee"hörppäämään" suodatinöljyä isoilla kierroksilla, niin voi olla melko varma, että turbo on entinen... kompressorisiivet ei sitä kestä ja saattavat levitellä palasiaan ympäri konetta.-&gt;Lievää pahempaa tuhoa koneen sisällä.

"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"

Käyttäjä 13.01.2005 12:56

Tosta turbon punahehkuisuudesta sen verran jotta mulla oli aikoinaan välikoppa ekkeri jossa oli garretin rusetti.
Vähänkin reippaamman vedätyksen jälkeen putki oli valkohehkuinen heti rusetin jälkeen ja niin pitkälle kun näki konehuoneesta niin loppuosa punainen ja ahdot oli 1,2

#perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules

cruiser60@luukku.com

mikjus 13.01.2005 13:57

Auts toi öljy tosiaan turboon joutuessa voi ollakki paha homma. Täytyy jostain kikkailla joku koteloitu suodatin johon saa snorkkelinkin kiinni. Mitenköhän toi subarun vakiokotelo? Oliskohan se isompaan diesel koneeseen liian pieni. Olisikohan traktoriin tai kuorkkiin tarkoitetu pöntöt kalliita? Onko kellään sellaisista kokemuksia?

www.G-69.tk - www.pahama.com

Olppa 13.01.2005 13:58

no käyt traktorivarusteesta kysymässä. kyllä seppo varmaan osaa kertoa..

_________________________

mikjus 13.01.2005 14:13

Lainaus:

quote:
no käyt traktorivarusteesta kysymässä. kyllä seppo varmaan osaa kertoa..

_________________________

Taidan sen putsarin ottaa vaikka faijan zetorista<img src=/smiley/lol.gif border=0 align=middle>

www.G-69.tk - www.pahama.com

Gary Grand 13.01.2005 14:40

Lainaus:

quote:
Auts toi öljy tosiaan turboon joutuessa voi ollakki paha homma. Täytyy jostain kikkailla joku koteloitu suodatin johon saa snorkkelinkin kiinni. Mitenköhän toi subarun vakiokotelo? Oliskohan se isompaan diesel koneeseen liian pieni. Olisikohan traktoriin tai kuorkkiin tarkoitetu pöntöt kalliita? Onko kellään sellaisista kokemuksia?

www.G-69.tk - www.pahama.com
Saattaapi olla liian pieni se Subarun kotelo. Ainakin laskennallisesti se jää 2.5 kuutiota pieneksi ja se ahistaa jo vakio Subarussakin...
Eikä ne Subaruun käyvät ilmansuodattimet ole mitään halpoja ;)

"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"

JF 13.01.2005 15:19

&gt; Nimenomaan ennen kaasaria että näin ei kävisi...

Hups! Sekaisin meni, mutta ajatus selvisi.

&gt; Se alkuperäinen öljykylpyputsari ei ole tarkoitettu kasvaneille
&gt; ilmamäärille, joita puhaltimen kanssa koneeseen menee.
&gt; Se alkaa ahdistaa ja puhdistusteho heikkenee oleellisesti.

Tuo on sikäli puppua että nimenomaan virtauksen nopeuden kasvaessa öljysyklonin puhdistusteho paranee. Mitä suurempi virtausnopeus, sitä pienemmät hiukkaset jäävät öljyyn. Tyhjäkäynti oikein pölyisessä ympäristössä on paljon pahempi koneen kannalta kuin korkeat kierrokset.

Ahdistaa se kyllä saattaa, jonka johdosta ajattelinkin käyttää sitä virtauspenkissä. Kaikin muin puolin se on kyllä aika ylivoimainen
- periaatteessa ilmainen (vai kuinka monta senttiä maksaa muutama desi moottoriöljyä ja muutama desi löpöä joka sen pesuun menee?),
- kestää suuria määriä pölyä _tukkeutumatta_
- pienet "hörpätyt" vesimäärät eivät pääse koneeseen asti, vaan jäävät öljyn pinnalle ja haihtuvat vähitellen ilmavirtaan.

Joku vastaava järjestely kannattaa kehittää jos vaihtaa putsarin tyyppiä. Esim. HJ:ssa on sisä- ja ulkolokasuojan välissä ilmanoton alkupäässä sellainen muovikippo jonka kautta imuilma kiertää, ja jossa on pieni viemäri pohjalla - miksiköhän?

Tuosta veden erottamiskyvystä miunlla on omakätistä kokemusta, kun hyöky auton edessä viime kesänä Laatokassa ajellessa nousi konepellille (autossa ei ollut snorkkelia), ja rannalla sitten tarkastin ilmanputsarin kotelon, ja öljyn pinnalla lillui jonkin verran vettä. Kone ei nikotellutkaan.

En usko että näillä meidän koneilla olisi mahdollista kehittää niin kovaa tilavuusvirtaa että öljy hörppääntyisi sen kyytiin, itse asiassa taitaa virtauksen muoto kotelon sisällä (sykloni) olla sellainen että neste nimenomaan jää altaan pohjalle ilmavirran kääntyessä jyrkästi (sama ilmiö johon laitteen suodatusteho perustuu, hiukkaset jatkavat inertiansa takia suoraan ja jäävät öljyyn kun taas kevyemmät kaasumolekyylit vaihtavat nopeasti suuntaa).

Ainoa epävarma tekijä on tosiaan se, että käytännössä pieniä öljypisaroita kuitenkin kulkee turbolle asti, ja näiden vaikutuksesta olen vähän epävarma, jos kerran bensapisarat aiheuttavat ongelmia. Toisaalta bensaa on aina n. 15-osa imuilmasta (seossuhde) kun taas öljyä ei varmaan edes tuhannesosaa. En ole ikinä huomannut että öljyn taso olisi paljoakaan vajonnut kun olen suodatinta putsannut.

Mene ja tiedä.


JF 13.01.2005 15:29

Hei, eikös uudemmissa turboautoissa joissa on EGR eli pakokaasun takaisinkierrätys, tuo huohotin tule turbon imupuolelle? Eihän öljypohjaan mitään ahtopainetta kuitenkaan voisi ohjata(?), silloinhan kaasut eivät ainakaan pääsisi sieltä pois?

Nimittäin tällöin turbot kyllä altistuisivat öljysumulle/höyrylle ihan jatkuvasti, ja aika suurella todennäköisyydellä myös kestävät tuollaista kevyttä sumutusta. Täytyypä surffata vähän.

Eli ainoa jäljellejäävä tekijä joka voisi toimia poissulkevasti turbokäytössä olisikin sitten se virtausvastus.


panda 13.01.2005 16:18

Ei sen auton niin uusikaan tarvitse olla, esim. emännän Pajerossa -86 huohotus tuotu turbon imupuolelle


IironSika 13.01.2005 16:47

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
no käyt traktorivarusteesta kysymässä. kyllä seppo varmaan osaa kertoa..

_________________________

Taidan sen putsarin ottaa vaikka faijan zetorista<img src=/smiley/lol.gif border=0 align=middle>

www.G-69.tk - www.pahama.com
Taikka multa tallin lattialta BJ:n kotelo kokoa HJ...<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>


13.01.2005 16:50

Sanoisin ettei tuo pieni öljynjoutuminen ahtimelle ole tässä tapauksessa se suurin riski vaan jos kuvista oikein näin , kaasuläppä on omalla paikallaan ilman paipparia, kun päästää täysiltä kierroksilta kaasun alas ja läppä sulkeutuu ahdin törmää "päin seinää" eli ahtimen siivet vääntyvät ja pahimmassa tapauksessa poksahtaa koko hyrrä ja helyt koneeseen sisälle. Turbo saabin paipparin saa alkuperäisenä muistaakseni 27 eur (boch), eli ei paha ja kaupanpäälle saa vielä mahtavat suhaukset vaihdetta vaihtaessa.

T: NORT

Note! This message was posted anonymously!

JF 13.01.2005 17:27

Jep, juuri kaasuläpän takia aion kyllä käyttää blow-off valvea. Todennäköisesti sellaista jossa on takaisinkierrätys turbon imupuolelle, jää turhat sihinät pois. En tiedä onko se juuri tuo Bosch, mutta turboliikkeessä varoittivat että etenkin korkeammilla ahdoilla ei mm. VAG-konsernin autoissa oleva muovinen Boschin venttiili pidemmän päälle kestä. Tosin eipä niitä ahtoja ihan nuppiin olla vääntämässäkään. ...vielä. ;)


SoSo 13.01.2005 19:47

Heps.
Älä laita imupuolelle vaan pakosarjaan ja väliin egr venttiili mulla oli niin omassa virityksessä
vaihdoissa painee nousee kivasti ja on täys hönkä päällä koko ajan tosin rasittaa hivenen puhkua.
eli toi saabin venttiili on hyvä jos on metallisella tukirenkaalla kalvon ympärillä niin ja kun laitat sen putken ja egr venttiilin niin putki on suunnattava virtaussuunnassa puhallinta kohti.
tossa kuvassa näkee jotenkin pks:näkyy siniset silikoniletkut hukkaportin takana vasemmalla oikea puoli on jemmassa putken takana
http://www.petrisimolin.net/gallery/...kadett2181.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...-kadet2178.jpg



Edited by - SoSo on 13/01/2005 19:53:10

Edited by - SoSo on 13/01/2005 19:53:51

Edited by - SoSo on 13/01/2005 19:55:06

Edited by - SoSo on 13/01/2005 19:56:38

Edited by - SoSo on 13/01/2005 19:57:19

JF 13.01.2005 19:55

Mielenkiintoinen idea, saisikohan tuota jotenkin järkevästi napilla kytkettäväksi... eli että normaalisti paine kiertäisi turbon imupuolelle, ja jonkun tosi ison 3/2-venttiilin kautta saisi painetta ohjattua turbiinille takaiskuventtiilin läpi tarpeen vaatiessa.

Varmaan jostain teollisuuspuolelta löytyisi kunnolla virtaavia solenoidiventtiilejä mutta voi alkaa hinta hirvittämään saavutettavaan hyötyyn nähden.

Todennäköisesti jos pitää vaikka jossain mäessä kepittää, pidän vain kaasun pohjassa kun vaihdan vaihdetta, saa luvan ajaa saman asian. ;)


SoSo 13.01.2005 20:00

Pistä kaks blow-off valvee joiden alipainetta ohjaat sähköventtiilillä. toinen pakosarjaan toinen imupuolelle tai ulos ?!


JF 13.01.2005 20:10

Noin se olisi kyllä aika helppo tehdä, pannan korvan taakse.

Jaksaako tuo viritys pitää turbon paineet ylhäällä ihan tyhjäkäynnin voimalla, vai hiipuuko viisari hiljalleen?


SoSo 13.01.2005 20:21

Juu ei pysy paineet kun muutaman sekunnin ylhäällä sopii ehkä paremmin tuohon katu "räppäilyyn"
on hyvät efektit ja vaihdoissa ei tarvii ootella paineen nousua mulla oli paineet 1bar vedättäessä ja kun vaihto isommalle paineet nousi 1.3-1.4bar ja paineet pysyy ylhäällä ripeän vaihdon ajan.


mikjus 14.01.2005 08:28

Bypass valve...

http://www.petrisimolin.net/gallery/...ss%20valve.JPG

Eli kuvassa saabin bosch bypass venttiili tai ainakin vastaavanlainen. Eikö tossa subarun leonessa muka sellasta ole? Vai onko se vaan nyt jossa romukasan alla piilossa.

Viitaten eiliseen puheluun NORTin? kanssa olemme päättäneet siirtää kaasuläpän toiselle puolelle turboa ja hommata bypass venttiilin.

www.G-69.tk - www.pahama.com

14.01.2005 09:31

ei ole ei
katteleppas kepöstä, siellä o ollut ilmoitus kun yks vesseli sorvailee lapualla nuita, ja o hyviä, itellä oli tosin dumppi.

Jari los nyyb

Note! This message was posted anonymously!

mikjus 14.01.2005 10:26

Soittelin tossa saabille ja toi bypass valve maksaa 31,80€. Soittelin kanssa turbohuolto riikoselle ja hän olis sitä mieltä ettei tuollasta saa toimimaan diesel koneessa koska ei ole alipainetta jolta venttiili saa ohjauksensa. Siksihän laturin perässä on toi alipainepumppukin että jarrutehostimelle saadaa alipaine? Sanoi myös ettei tossa mun tapauksessa tarvii ollenkaan bypass valvea ainakaan noilla ahdoilla ja tolla turbolla. Kertoi myös että bypass valve olis tehty lähinnä turbo viivettä poistamaan, eli kun paine pamahtaa takasin siiville ja liike hiljenee ja kun taas läpätetään niin tulee pieni viive ennekuin hyrrä ottaa taas kunnolla jengaa. Off roadissa tosin harvemmin läpätellään kuten jossain vauhtikisa ajoissa. Sanoi että joku dumppi valve saattaisi toimia mutta niissä on aika jäykät jouset??? Tarvitsisin vähän lisää tietoa tosta bypass venttiilistä että saako sen oikeasti toimimaan dieselissä eli laitanko saabilta tilauksen vetämään? Mites sitten onko porukka käyttänyt turbo ruuveja? Olis tarkotus vetää kabiiniin ruuvi jolla sais ahtoa säädettyä että vois maantie ajoon laitta hieman rajotetummat paineet. Maksais sellanen hyvä hienosäätöinen ruuvi jotain 55€.


www.G-69.tk - www.pahama.com

14.01.2005 10:49

http://quasimotors.com/hooter.htm

Note! This message was posted anonymously!

mettäsika 14.01.2005 10:55

minun käsityksen mukaan tuon bypass venttiilin saa toimimaan dieselissäkin jos siinä on kaasuläppä , kun läppä menee kiinni niin läpän taaksehan tulee alipaine jolla bypass aukeaa

kimmo

JF 14.01.2005 11:31

Juuri nimenomaan noin kuin Mettäsika sanoi. Toisenlaisissa dieseleissä joissa ei ole kaasuläppää ei by-passia tosiaankaan tarvitse, koska kone kuitenkin pyörii ja kaasupoljinta nostettaessa "ylimääräinen" ilma pääsee vain huuhtelemaan konetta kierrosten pudotessa polttoaineen puutteesta.

Äläkä ihmeessä kytke alipainepumpun alipainetta by-passille, venttiilin toimintaperiaatehan on sellainen (tai kuuluisi olla) että by-passin sisällä on jousikuormitteinen venttiili, joka pysyy kiinni niin kauan kun kaasuläppä on auki ja putkistossa on vakioahtopaine. Sitten kun kaasuläppä sulkeutuu, nousee paine hetkellisesti niin suureksi että venttiili pääsee aukeamaan, ohjaten turbolle haitallista ylipainetta pois. Se alipaine toimii ikään kuin "tehostuksena" tuossa, eli kun venttiilin yläpuolelle tulee alipaineletku joka menee kaasuläpän alle imusarjaan, syntyy läpän sulkeutuessa ja moottorin vielä imiessä ilmaa alipaine jonka johdosta venttiilin jousena voi käyttää jäykempää jousta joka ei pääse vuotamaan ja hukkaamaan ilmaa ennen kuin kaasuläppä oikeasti on kiinni.

Olen vain lukenut netistä ja taisi turbotekniikankin kaveri sanoa että tuo Boschin muoviventtiili on aika löysä ja herkkä aukeamaan (jossain 0.6 barissa muistaakseni).

Jonka lisäksi yhdyn tuossa saabilinkissä mainittuihin ko. asennuksen kriitikoihin, tuo venttiili ON asennettu väärinpäin. Se saattaa toimia noinkin, mutta ei optimaalisesti koska paine ei kohdistu tasaisesti venttiilin alapintaan, vaan työntää kumikalvoa sivusuunnasta. Ei ihme jos tyypiltä oli edellinen venttiili alkanut vuotaa...

Ilmeisesti aika hyvä laite (ja halvempi/parempi kuin nuo bling-bling-billet osat) olisi ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Eclipsestä. Googlettamalla (sanoilla "turbo blow-off vacuum") löytyi muutama paikka jossa sitä suositeltiin.

Tässä joku kuva:

http://www.robietherobot.com/storm/g...m_mods_bov.htm

Btw, tässä samoilta sivuilta kuva turbosta joka oli vähän kärsinyt kun sitä oli käytetty ilman by-passia (akseli poikki):

http://www.robietherobot.com/storm/images/badturbo.jpg

Sitä en ymmärrä miksi kaasuläppä pitäisi siirtää ennen turboa, muutoin kuin ehkä syötönsäädöllisistä syistä (pitää vielä tutkia aihetta), mutta silloin ei by-passia voikaan asentaa "normaalisti" vaan se pitää jotenkin laittaa nurinkurin, eikä sille kuitenkaan koskaan tule samanlaista paine-eroa joka sen avaamiseen vaaditaan kuin silloin kun turbo on ennen kaasuläppää ja by-pass helpottaa turbon lähtöputkeen kertyvää painetta.


14.01.2005 11:45

kumpi teidän mielestä on vaarallisempaa turbolle, se että läppä on ennen turboa ja kierroksilla laitetaan läppä kiinni ja turbo "kauhoo" tyhjää vai se että jäppä on turbon jälkeen ja läpän kiinni mennessä ilma "törmää" läppään ja pysäyttää turbon

Note! This message was posted anonymously!

Gary Grand 14.01.2005 12:05

Tiedä tuosta "tyhjän kauhomisesta", mutta alipaineessa vrt. moottorijarrutus alkaa turbon tiivisteet kyllä vuotamaan...

"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"

JF 14.01.2005 14:15

Tuo oli hyvä pointti.

Tällä hetkellä on ajatuksissa viritellä EDICin vipuun vähän alkuperäisen HAC:in (High Altitude Compensator eli korkean paikan polttoaineenrajoitin) tyylinen mekanismi, jossa erillisellä turbon hukkaportilla syöttövipu pääsee suurimman syötön asentoon vasta kun ahtopaineet nousevat. Tosin tuon hukkaportin jousi voisi olla huomattavasti löysempi, esim. 0,1-0,3 bar aiemmin kokoonpainuva kuin turbon oma hukkaportti, niin että tehopiikki joka seuraa yhtäkkistä polttoaineenlisäystä vähän tasoittuisi.

Tuo ei vaatisi paljoakaan askartelua, ja voisi tulla aika hyvä.

Suunnittelu jatkuu.


14.01.2005 16:10

Ei sitä pippari venttiilä tarvita sillon kun imuläpän siirtää ennen ahdinta ja kyseinen asennus on ollut käytössä 7 vuotta ilman ongelmia , aina vaan potkii iloisesti, ahtoja 1,2 bar.
Kun läpän siirtää ennen ahdinta kalvon toiminta periaate pysyy samana kun ennen ahtamista, säätelee syöttöä tasaisesti ja tehoalue on laajempi ,alkaa bertan kone tosissaan kiertämään ja voima vähintään tuplaantuu. Sinänsä mielenkiintoinen kysymys nyypiltä tyhjää kauhomisesta , ehkä ne tunnistin kanavat antavat sen verran läpivirtausta ettei aiheuta vahinkoa ahtimelle.
Et tällästä tällä kertaa ...

T: NORT

Note! This message was posted anonymously!

14.01.2005 18:49

Tai puhaltimessa on isot välykset?

Note! This message was posted anonymously!

ISO.S 14.01.2005 19:04

joo itse ainakin siirrän imuläpän turbon imupuolelle.
ainut ongelma tulee vivustojen kaa kun mulla menee vielä läpältä
pumpulle yksi tanko.Oiskohan se turha????


-MaTTi- 14.01.2005 23:26

Lainaus:

quote:Tiedä tuosta "tyhjän kauhomisesta", mutta alipaineessa vrt. moottorijarrutus alkaa turbon tiivisteet kyllä vuotamaan...
Turbon tiivisteet...? Mitä ne on? Olenko väärässä jos oletan että turbon tiivisteenä toimivat vain sen laakerit? Punahehkuisena hohkavasssa hyrrässä ei kyllä mikään varsinainen tiiviste mielestäni kestä. Oikaiskaa joku jos olen väärässä...


SoSo 15.01.2005 18:25

kompurapuolella on O-rengastiiviste


mikjus 16.01.2005 22:45

Nyt on läppä siirretty ennen turboa. Vanha läppä lukittu auki asentoon ja letkujen päät tukittu. Toinen bertan läppä soviteltu pulttaamalla rälläköityyn turbon laippaan. Letkut jatkettu läpälle muovisella paineilmaputkella. Kaasuvaijeri on niin pitkä että riittää ihan mihin vaan konehuoneeseen. Kaasuvaijerin teline on rakenteeltaan melko monimutkainen kun kiinnityspisteitä ei oikein tahtonut löytyä läheltä.

Kokeiltiin ottaa hukkaportti pois käytöstä jolloin turbo puhalsi sellasta 1.0 - 1.2 painetta. Tuli vaan sellanen ongelma että ei enää kiertäny kunnolla? Kyllä tuntu ihan kivasti puskevan kun ahdot 0.5 - 1.x mutta sitten kierrokset loppu kesken. Onkohan ongelma ettei saa tarpeeksi soppaa? Koitettiin ruuvata se edicin rajotin tappiinsa mutta ei juuri vaikuttanut. Kun hukkaportin ruuvas taas kii ni kiertää taas ihan ok 0.6 paineilla.

En nyt osaa sanoa että oliko tolla läpän siirrolla mitään dramaattista muutosta mutta kyllä se jotenkin tuntuu. En oikeen osaa kuvailla mutta ehkä teho on nyt hieman tasaisempi tai jotain. G-69 osaa ehkä paremmin kertoa kun ajeli enemmän testisessioita kun mä...

Vielä tulee varmaan se saabin bypass valve jossain vaiheessa kun sen kerran ehdin tilata. Nii ja pakari ja snorkkelikin on vielä vaiheessa.

http://www.petrisimolin.net/gallery/...ppa_resize.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...boa_resize.jpg

http://www.petrisimolin.net/gallery/...tem_resize.jpg

www.G-69.tk - www.pahama.com

JF 16.01.2005 23:20

Voi muuten olla että tuossa tulee ilman hukkaporttia käytettäessä vastaan tilanne, jossa turbo ei enää kykene nostamaan painetta, ainoastaan lömpötila nousee. Keskipakopumppu toimii näin, ja ainoa ratkaisu olisi vaihtaa ahdinta suurempaan.

Oliko tuo käyttämäsi sellainen muuttuvasiipinen? Onko sille olemassa virtauskaaviota? Lukeeko siinä mitään A/R-arvoja?


mikjus 16.01.2005 23:37

Emmä siitä turbosta tiedä oikein mikä se on. RHB5 siinä on prässättynä muttei mitään A/R arvoja. Vielä jos tota rhb5 löytyy miljoona eri malllia niin ainoo mistä vois ne arvot keksiä olis sen subaru leonen korjauskirja tms.

Eikä tääkää taida mitään kertoa...
http://www.petrisimolin.net/gallery/...us-ihirhb5.JPG

www.G-69.tk - www.pahama.com

Gary Grand 17.01.2005 07:20

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:Tiedä tuosta "tyhjän kauhomisesta", mutta alipaineessa vrt. moottorijarrutus alkaa turbon tiivisteet kyllä vuotamaan...
Turbon tiivisteet...? Mitä ne on? Olenko väärässä jos oletan että turbon tiivisteenä toimivat vain sen laakerit? Punahehkuisena hohkavasssa hyrrässä ei kyllä mikään varsinainen tiiviste mielestäni kestä. Oikaiskaa joku jos olen väärässä...
Turbon akselilla on joko hiilirengas, tai pronssi,valurauta,tms tiivisterenkaat laakerien ulkopuolella.
Laakerit on täysin kelluvat liukulaakerit, eli liukuvat sekä ulko-, että sisäkehältään öljykalvon varassa.-&gt;tällainen rakenne sallii turbon valtavat pyörimisnopeudet ilman suurempaa kulumista. Laakerissa on siten kaksi välystä, joiden kautta öljy pääsee virtaamaan, eikä se siten pysty tiivistämään akselia.


"Ei se raudan määrä, vaan se oikea mitoitus ja muoto"

17.01.2005 08:24

Koitas irroittaa editin varsi, jos nyt oikein muistan se rajoittaa myös kierroksia.
Omassa sammutus vaijeri ilman valvonta laitteita.
T:NORT

Note! This message was posted anonymously!

jutkula 17.01.2005 14:25

Lainaus:

quote:


Kokeiltiin ottaa hukkaportti pois käytöstä jolloin turbo puhalsi sellasta 1.0 - 1.2 painetta. Tuli vaan sellanen ongelma että ei enää kiertäny kunnolla? Kyllä tuntu ihan kivasti puskevan kun ahdot 0.5 - 1.x mutta sitten kierrokset loppu kesken. Onkohan ongelma ettei saa tarpeeksi soppaa? Koitettiin ruuvata se edicin rajotin tappiinsa mutta ei juuri vaikuttanut. Kun hukkaportin ruuvas taas kii ni kiertää taas ihan ok 0.6 paineilla.


www.G-69.tk - www.pahama.com
Melko varmasti tuon ahtimen pakopesä käy liian pieneksi eli se ahistaa konetta, ootko mitannu pakosarjan painetta?



NORT 17.01.2005 18:22

Melko varmasti tuon ahtimen pakopesä käy liian pieneksi eli se ahistaa konetta, ootko mitannu pakosarjan painetta?

Tämä jutkulan kommentti voi kyllä pitää paikkaansa, ahtimessa näkyy olevan aikas ahdas ulostulo, mites pakoputki onko kaaheen ahdas ?


offbros 17.01.2005 21:20

omistin joskus rangen jossa oli kyseinen kone. ja turbotin koneen päädyin samaan kaasu läppä turbon imupuolelle ratkaisuun toimi hyvin hetken mutta rupesi imemään öljyä turbosta. no se ratkesi laittamalla kaasuläppä takaisin imu sarjaan ja kääntymään yht aikaa imupuolen läpän kanssa. toimi hyvin 10v kunnes myin auton. ois hauska tietää toimiiko vielä.


SoSo 17.01.2005 21:47

Jep tuo vastapaine on aikas oleellinen eli mittarit kiinni niin pks kun paine puoleenkin ja tarkasta kuinka vastapaine nousee suhteessa ahtoihin veikkaan, että tuolla ylä kierroksilla on vastapaine saamaa luokkaa kun ahtopaine ??



SoSo 17.01.2005 21:51

Mites muuten oli tuon imupuolen kans eihän läppä rajoita sitä ? (ei vissiin)



Sivu luotu: 20:44 (GMT +2).