Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Jeep Cherokee -99, "Kid Bro" (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=73593)

WinChester 07.07.2010 20:19

Jeep Cherokee -99, "Kid Bro"
 
Hellou offarit!

Kaksi ja puoli vuotta on etsitty maasturia ja viimeinen vuosi nimenomaan Jeep (Grand) Cherokeetä todettuani sen olevan ainoa kaikki kriteerit täyttävä "oikea" maasturi. N. 30 autoa - siis Jeeppiä - on tullut vuodessa katsottua. Katsontareissuista voisi kirjoittaa romaanin, jonka sisältö olisi omanlaisensa hupi-kärsimysnäytelmä kaikenkuntoisista autoista ja varsinkin niiden omistajista... :mad: N. 5-6000km opettaa ettei kaikkiin puheisiin ja kuviinkaan kannata uskoa. Siperia opettaa. Toisaalta onhan se hyvä tietää auton tyyppiviat ja ominaisuudet perusteellisesti ENNEN auton ostoa.

No, vihdoin sitten viikko takaperin löytyi tämä. Nelilitrainen suora kutonen automaatilla, ajettu jotain 177tkm, NP242 jakis, UUDET 4,5" Rough Country -palikat ja 32" BFG AT:t. Ilmastointikin on. Sadettahan siis en pelkää (toisin kuin eräät offarit :p:p:p) mutta mukavampi se on olla kovan katon alla ilmastointi päällä, niin ei hikoile kuski eikä ikkunat, satoi tai paistoi... :D:D:D

Vikoja ei autossa juuri ole, eikä pahemmin ruostettakaan, on ollut tosi hyvällä pidolla. Kulumista yms. tietysti sen minkä nyt 11v autossa on. Meininki oli tehdä tästä offipelin ja vaimon työauton yhdistelmä - kolmen auton ylläpito kun on "too much" - mutta taitaa jäädä haaveeksi. Toisaalta näin hyväkuntoista on sääli lähteä paiskomaan vasten metsien puita, kantoja ja kiviä, vaikka siltä tuskin tulee välttymään... Katsotaan nyt mitä ekat metsäkeikat tuovat tullessaan ja miltä auto sitten näyttää. Ehkä varusteisiinkin tulee lisäyksiä...

Suuret kiitokset:
1) Vaimolle siitä että kaikesta huolimatta hän oli lähes joka reissulla ja hengessä mukana, ja kesti äksyämistäni uuden harrastuksen aloitustuskissa.
2) Jamantille Jeepin tyyppivikojen ja ns. tarkkapaikkojen opastuksesta. Niistä yhtäkään ei muuten tiedetty HML:n Autokeskuksessa...
3) Panzerille, Kaitsulle, Angelolle ja kaikille muille MAC-miehille, joiden kyydissä olen saanut istua ja kysellä tyhmiä.
4) Joukalle pitkistä tarinoista Grandin alusta- ja rengasmuutoksista yms.
5) Kaikille muille niille, jotka olivat avaamassa "suuren tiedon ovia" offailun ihmeelliseen maailmaan. :)

t:
Hanski

Tässä tunnelmia puoli tuntia kaupanteon jälkeen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=62947

-MaTTi- 07.07.2010 20:35

Särmän näköinen peli, ei ne ostoreissut aina turhia ole vaikkei kauppoja tulisikaan, tietää sitten paremmin kun "se oikea" sattuu kohdalle. Nätit vanteet saatu omista maalaamalla.

romurauta 07.07.2010 21:00

ryhdikkään näköinen ja varmasti mukavan hiljainenkin

Joukka 08.07.2010 22:33

Kiitokset kiitoksista.
Onnittelut toiseksi parhaasta valinnasta onoff autoksi, eipä tule mieleen mistä muusta uudehkosta autosta saisi käyttökelpoisen mukavan sekä kadulle että metsään kuin Jeep ZJ:stä ja XJ:stä. (ainakin "järkevässä" hintaluokassa)
Non ni, heti tulikin mieleen kolmas ("paras?) vaihtoehto eli Jeep Wrangel- 96 ja uudemmat, niissähän on 4-linkki kierrejousisysteemit.

Suosittelen lämpimästi hytistä säädettäviä iskareita, (Minulla Ranchot) , hyvienkin (eli löysien) jousien mukavuus tapetaan tehokkaasti liian jäykillä tai löysillä iskareilla. Oman kokemuksen mukaan kivikossa kovat iskarit estää korin huojumisen ja muualla löysät iskarit estää korin huomisen.
Kovilla jousilla on ihan sama mitkä iskarit on, koska mukavuus on jo valmiiksi kadotettu.
Minun mielestä mukavuus on sitä että auton kori ei heilu sinne tänne jolloin offijuomakin pysyy vain pisteessä A tai B.

Edelleen olen sitä mieltä, että oisit vaan ostanut ZJ:n, mikä oli alkuperäinen suunnitelmasi.
On nimittäin mukavuus ero melkoinen 4-linkki kierrejousitetussa ZJ:n takapäässä kuin lehtijousitetussa XJ:ssä.
Mikäänhän ei estä XJ:n laittamasta ZJ:n 4-linkkiä taakse, jolloin XJ on sitten jo lähes ZJ.
4-linkkikin edellyttää toki oikeanlaisia jousia (eli pehmeitä) ja hytistä säädettäviä iskareita.
kesällä 2011 esitän asian livenä, tämä on lupaus, vaikka oma ZJ on pitänytkin jo vuosia saada takaisin iskuun...
Rikkihän mun ZJ:ssä ei ole muuta kuin takaperän pinjoni laakeri, mutta samalla korjaus sessiolla on tarkoitus ehostaa hieman muutakin.

Nythän mie (siis tänään ja taas huomenna, kunhan vaihdan laturin) ajelen Range-76:lla, se kun meni tänään leimasta läpi, heti jälkinäytön jälkeen. Edellinen kerta olikin 2002. Itselläni kyseinen Range on ollut pihakoristeena vuodesta 2007.
Rangesta tulikin mieleen toinen mukavuus tekijä, eli ei ne kierrejousetkaan tee autuaaksi jos takapäässä on Rangen kolmiotuklvarsi, eikä Jeepin 4-linkkiä, niin heti ärsyttää takapään muljuaminen montuissa puolelta toiselle.
Sama vaiva katuautossani Jeep WJ:ssä, siinäkin on tuo typerä kolmiotukivarsi. (vaihdan WJ:n ZJ:hin. laittakaa privaa :))
Rangen (otteessa 36" korkuset rinkulat) 3.1D laittanen kieroon, kunhan ekaks särjen siitä jotain muutakin kuin laturin.

Tämä mukavuus höpötykseni perustuu ihan siihen, että pidän oman ZJ:ni mukavuus tasoa asteikolla 4-10 tasolla 9 ja kaikki muut tapaamani autot ovat olleet välillä 3-7.

Tuuhan sunnuntaina Jatilaan ajelemaan, niin pällistellään. Jätän varmaan lauantain kulmakorven väliin, kun kuulemma Rangella voi mennä vain yhden kerran metsään.
Viimeiset metsään lähtö vinkithän saa totutusti offivarusteen kahvipöydästä, tänään KooPeeltä. :)
huom. tämä ei ollut Offivarusteen maksettu mainos, tänäänkin join vain 4 kuppia kahvia ostamatta mitään. :p

/Joukka

WinChester 09.07.2010 12:26

Kyllä se ZJ olisi tullut hommattua, vaan mukavuustekijät mullakin ratkaisi hankinnan. Mulle niitä on mm. kangaspenkit ja ilmastointi. ZJ:ssä pääsääntöisesti on nahkaa, jolla meikäläisen hikoiluun ilmastointikaan ei auta. Myös 242 aski on harvoin ZJ:ssä. Yhdessä se oli, mutta omistaja hinnoitteli itsensä ulos, eikä tuntunut tietävän väitteistään huolimatta sitä että ZJ:ssä EI ole ajonvakautusta EIKÄ sutimisen estoa EIKÄ hänen autossaan ollut alustankorotustakaan EIKÄ 242-loota maksa puolta auton hinnasta... Taisin mainita aloituksessa jotain autojen omistajista... :D

Tässä masiinassa on ilmastointi, 242 aski, uusi 4,5" korotus, uudet 32" renkaat (vaikkakaan ei parhaimmat offailuun), ajettu ja hinnoiteltu inhimillisesti sekä koppa ja sisusta AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN SIISTEJÄ!!! Vaikka vetohommissa mukava vakkari puuttuukin, eikä tuota ehkä uskalla antaa muijalle peruutettavaksi pomonsa Mersun yli (vai oliko Volvo, ihan sama :D ), niin kaikista läpikäydyista vaihtoehdoista tämä oli "mukavuustekijöiltään" sellainen, johon vain oli käytävä heti kiinni. :-) Katotaan miten tämä laji nyt ottaa tulta, josko seuraava rassi on sitten vaikka joku potkumopo offailun käydessä tympimään. :D

Jatilaan meininki tulla, katsotaan onnistuuko.

WinChester 12.07.2010 18:39

Kilpavarustelu sitten alkoi oheisella armeijan laatikolla (liekö kranaatteja varten vaiko mitä?). Maalasin lootan "kenttävihreä 2:lla", uusin yhden salvan ja puolet ruuveista sekä vaihdoin saranat toiselle puolelle; mahtuu paremmin. Tein jokusen välilevyn / lokeron ja kiinnitin lattian valmiisiin kiinnikkeisiin. Lienee armeijan laatikkosuunnittelijat olleet Jeepillä liikkeellä, kun mahtui juuri paikoilleen ilman mitään sovittelua!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63368

WinChester 29.07.2010 16:09

Rompetorin ostoksina laatikon väritykseen sopiva jerrykannu ja työvalo piuhat juotettuna asennusta ja syksyn pimeitä odottaen. Laatikkoon ilmeistyi oleellinen turvallisuustarra.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64182

Uusi tuplanivel takakardaani odottelee vielä uutta sopivaa yokea Ameriikoista ennen paikalleenasennusta. Kun laatikon drop-down -kit vielä lähtee samassa yhteydessä, niin johan rupee olemaan maavaraa!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64183

Seuraavaksi sitten odotellaan uutta karheampaa rengastusta...

WinChester 30.07.2010 14:11

Tässäpä sitten uudet renkaat alla. Entiset hienompikuvioiset BFG A/T:t on 32x11,5-15 ja uudet Insa Turbo Saharat 31x10,5-15. => uusilla kumeilla auton saa leimaan ja etenee paremmin maastossa, vanhoilla taas ei.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64209

Eikä tule ulos lokareista!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64210

Uudessa kumissa (oik.) kulutuspinta on leveämpi - vaikka pitäisi olla tuumaa kapeampi. Itse rengas sensijaan on kapeampi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64212

Halkaisija on suurinpiirtein sama. Vanhoilla mittarissa 80km/h, GPS:llä todellista 84km/h, uusilla 83km/h.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64213

Seuraavaksi nämä luonnossa paljon kamalamman näköiset siirtorengasvanteet menevät hiekkapuhallukseen ja maalaukseen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64211

WinChester 10.08.2010 11:48

Vanteita odotellessa "oikea" yoke (vasemmalla) tuli Ameriikoista. Meinasi tulliäijä periä maksut 120$ osasta, vaikka se tuli perille ilmaiseksi. Olisi pitänyt lähettää viallinen (oikealla) takaisin tai osoittaa se tuhotuksi, mutta järki voitti. Eihän tuolla vanhalla mitään tee, kun on 1/2" lyhyempikin.

Nyt sitten ostamaan kierretappia ja lukkoliimaa, kun kiinnityspultille vihdoin löytyi reikä!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64880

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64881

WinChester 13.08.2010 21:53

Jakolaatikon drop-down-kit vielä paikoillaan (vinotuen pultti ja spacer jo irti)...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65038

...Drop-down -satsi irtipois ja ehkä kohta myyntiin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65041


... loota kiinni ja VOT, johan tuli 30mm lisää maavaraa!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65040

Sitten vielä ennen kardaanin asennusta on menossa paikalleen alkuperäisiä vähän korkeammat takariipukkeet korjaamaan korin asennon paremmaksi ja etuperäpanssari estämään vaurioita.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65033

WinChester 13.08.2010 21:53

Tässäpä sitten tuolla edellä olevan kuvan kupansyömät on-road - vanteet hiekkapuhallettua ja jauhemaalattuna sekä renkaat asennettuna. Aallon Teollisuusmaalaamo Tervakoskelta teki hommat, nopeasti ja edullisesti; voin todellakin suositella!

Pitää vielä funtsia laitanko vanhat keskiöt sellaisenaan - vanteiden väri sattui aikalailla niihin - vai laitanko esim. kuppien "Jeep" -tekstin tai koko kupin samalla vihreällä kuin kori. Muovipalikat nääs eivät kestä kuivatusuunin +200°C lämpöä...


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65032

454SS 15.08.2010 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 688044)
Tässäpä sitten tuolla edellä olevan kuvan kupansyömät on-road - vanteet hiekkapuhallettua ja jauhemaalattuna sekä renkaat asennettuna. Aallon Teollisuusmaalaamo Tervakoskelta teki hommat, nopeasti ja edullisesti; voin todellakin suositella!

Pitää vielä funtsia laitanko vanhat keskiöt sellaisenaan - vanteiden väri sattui aikalailla niihin - vai laitanko esim. kuppien "Jeep" -tekstin tai koko kupin samalla vihreällä kuin kori. Muovipalikat nääs eivät kestä kuivatusuunin +200°C lämpöä...


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65032

Ai ne maalaa vanteita kumit päällä, ku eihän nuo katupyörät varmaan ole maastoauton alle tulossa ;) Laitat niihin keskiöihin autosi nimen, vähän niin kuin Japellakin.

WinChester 15.08.2010 20:32

Ja sitten jakiksen akselia auton alla rälläkällä lyhentämään. Tuplanivelkardaanin joustovara on ruhtinaalliset 3", eli jotain 80mm. Kun mittaa jouston aukeneman auto pyörillään ja sitten takapää maasta irti (siis lehtijouset roikollaan), niin aukenema lisääntyy vain vaivaiset 3-4mm, eli jotain 1/8"!

Kannattaa muuten olla noiden mittojen kanssa tarkkana. Kardaanin ohjeen mukaan akselia pitää kyhentää niin paljon, että tuo 3" joustovara tulee käytetyksi kokonaan. Järki siis lyhennyksessä käteen. Tätä lyhensin n. 1", olisi riittänyt puolikas. Silloin akselin pään karkaisu olisi vain poistunut. Nyt rälläköin muutaman ekan millin ensin pikkurälläkällä - jotta karkaistu booriakseli alkaa katketa ja sitten loput "sytkyllä" lyhyellä metalliterällä, ettei porattava kohta karkene. Olisi varmaan mennyt ihan rautasahallakin. Apukuski vaan penkille, kone käyntiin, pakki päälle (EI KAASUA!) ja rälläkkä laulamaan. Kässäri tietysti päälle ja pulikat etupyörien molemminpuolin ettei tule pirssi päälle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65172

Pätkä pois ja reikää päähän. Appiukon avustuksella meni vielä suoraankin. On meinaan melkonen akrobaattifakiiri, joka tuon reiän ja kierteen itsekseen poraa auton alla. Suuresta maavarasta huolimatta työasento on tosi veemäinen ja voimaa reiän tekoon tarvitaa sikäli paljon, että jos vielä suoraan meinaa saada, niin sivustapäin pitää johkun opastaa ettei tule kyljestä läpi! Alkureikä kannattaa tehdä yoken reikää hyödyntäen niin isolla poralla, mitä reikään mahtuu. Me tehtiin 30mm syvä kierrereikä ensin 2.5mm, sitten 6mm ja viimeinen 8mm. Loota asentoon "P", niin akseli ei pyöri mukana. Vaikka reikä ei ihan keskelle sattuisikaan, niin viimeisen porauksen keskikohtaa voi vielä säätää jonkun millin sivuun ennen kierteen tekoa. Muuten tulee ongelmia kiinnipulttauksessa. Tärkeintä on tehdä kierre akselin suuntaisesti.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65174

Sitten vain 3/8 kierre. Ensin terä poralla niin pitkälle kuin menee (toinen katsoo vierestä että menee suoraan) ja sitten loput jakarilla vääntäen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65176

...ja siellä se on yoke paikoillaan kierre liimalla kiinni.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65177

Loput asennuskuvat tulee, kunhan saadaan jousien riipparit kiinni. Taitaa joutua irrottamaan vetokoukun ja tankin panssarin... EDIT: ÄLÄ ******SSÄ IRROTA!!! Riipukkeet irtoaa ilmankin.

WinChester 15.08.2010 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS
Ai ne maalaa vanteita kumit päällä, ku eihän nuo katupyörät varmaan ole maastoauton alle tulossa ;) Laitat niihin keskiöihin autosi nimen, vähän niin kuin Japellakin.

No juu eihän sitä sentään ukkomiehet kumi(t) päällä. ;) Ja siirtorenkaathan nämä. Voi reissata, jos muut kulkupelit on pajalla. Mikäs "nimi" sillä Japen autolla on :confused::confused::confused: ?

iroc 16.08.2010 07:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 688422)
Mikäs "nimi" sillä Japen autolla on :confused::confused::confused: ?

Rodeo Drive.

WinChester 16.08.2010 08:33

Juu mää jo mietin käänteispsykologisesti, että jos tää olis "Low Rider", kun noita korotustuumia on reilusti enempi kuin laki sallii ja lisääkin on vielä tulossa, tais sitten Myth Buster => "Bust Myster" (= "Tissimysteeri"), mutta tuo vaatii vielä hiomista... :D Kupit taitaa kuitenkin jäädä orkkikseksi.

WinChester 19.08.2010 18:18

Taasen päivityksiä varusteissa.

Tässä uusi ja vanha takajousen riipuke. Verrokkina 23mm hylsy. Lyhyemmässä säädössä on n. 50mm enemmän nostoja kuin vakiossa. Pidemmässä n. tuuma lisää. Korotusta tulee noista suunnilleen puolet, kun korottaa vain jousen toista päätä. Vinkkinä muuten kaikille niille, joilla on vetokoukku / tankin panssari: NIITÄ EI KANNATA IRROTTAA, riipukkeiden yläpäät ovat kiinni rungossa olevissa kierteissä, ei siis läpipulteilla kuten alapäät.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65289

Takariipuke paikoillaan, taustalla irroitetun ja kiinnitetyn panssarin sekä vetokoukun pultit:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65292

Jeeppi istuu nyt ryhdikkäämmin ja ihan rekisteriotteen milleissä. Ihan kuin korotussarjasta olisi jäänyt riipukkeet puuttumaan...?
Huomaa "Jeep" tekstit vanteiden keskiöissä korin värisenä! ;) Vähän aneemisen näköinen näillä siirtorenkailla...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65291

Seuraavaksi pitäs sitä etupanssaria asennella...

WinChester 22.08.2010 09:45

Tuli tässä asennusprojektien välissä mitattua nostotuumia. Edessä on navan ja lokarin välissä tasan 23" ja takana 22 ¼". Jos / kun vakio tuumaluku on 17", niin silloinhan korotusta on edessä peräti juhlavat 6"!!!! :D:D:D toisaalta kun tehtaan up-country -paketti on vakiota tuuman korkeampi ja asennettaessa vinssipuskuri eteen jousitus varmaan tippuu puolikkaan tuuman, niin sittenhän sitä ollaan luvatussa 4 ½ tuumassa... Toi kuus tuumaa kuullostaa silti paremmalta. Siitä vois jopa vääntää jotain nimeä autolle. Mitenkähän olis "Sex Drive"...?

-MaTTi- 22.08.2010 13:17

En oikein ymmärrä tollasia "siirtorenkaita".... on niin hönön näköinen ja täysin turhaa jumppaa vaihdella kumeja monta kertaa kesässä. Miks ei vois ostaa pinnotettujen sijaan jotkut kunnolliset kolmeyköset joilla voi ajaa mukavasti vaikka Hangosta Inariin? Vaikka Coopperin STT:t. Pinnan karheus ja renkaan runko riittää varmasti offitouhuihinkin, mutta silti mukavat, pyöreet ja kulutusta kestävät maantielläkin.

Talveks sitten jotku toiset oikeat 31" nastarenkaat. Jeepin tapauksessa kun vielä istuvat virallisesti ja nätisti myös orkkisvanteille.

Timo_L 22.08.2010 15:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 689333)
Takariipuke paikoillaan, taustalla irroitetun ja kiinnitetyn panssarin sekä vetokoukun pultit:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65292



Jos ylläoleva kuva on otettu kun auto on neljällä tassulla tasaisella pinnalla, niin tuon riipukkeen asento on aika huono. Onneksi ei sentään sojota eteenpäin, mutta pitäisi olla jonkin verran taaksepäin, niin kulkisi tiellä huomattavasti mukavemmin ja olisi noita joustojakin tarvittaessa käytettävissä enemmän.

Tuo on aika tyyppillinen ongelma korotetuissa Cherokeissa, minkä voi korjata parillakin eri tavalla. Helpoin on "bumerangi"- riipukkeet, niin asettuu kulma paremmaksi ja ei myöskään ota riipuke isommissa joustoissa niin helposti osumaa korin kiinnikkeeseen. Jos sinulla ei ole aikomusta käyttää tuota isompaa korotusta riipukkeissa, niin leikkaa ihmeessä ylimääräiset hännät pois.


Asiallisen näköinen peli kun on siisti ja suorapeltinen, mutta vaihda hyvä mies nuo pizzaleikkurit alta pois ja laita kunnon renkaat :D

WinChester 22.08.2010 16:22

Musta on hienoa vaihtaa renkaita! Se on hyvää hyötyliikuntaa, siitä saa näppinsä ja naamansa mustaksi ja siitä puolestaan tulee kunnon äijäfiilis! :D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=64557

WinChester 22.08.2010 16:31

Oisko teilllä kokeneimmilla kommenttia tähän topiikkiin ja kardaanin värinäongelmaan? Kuvien mukaan pitäs kaikki kulmat sun muut olla OK, vaan eipä ole. :(

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72626

Calmari 22.08.2010 17:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 690038)
En oikein ymmärrä tollasia "siirtorenkaita".... on niin hönön näköinen ja täysin turhaa jumppaa vaihdella kumeja monta kertaa kesässä. Miks ei vois ostaa pinnotettujen sijaan jotkut kunnolliset kolmeyköset joilla voi ajaa mukavasti vaikka Hangosta Inariin? Vaikka Coopperin STT:t. Pinnan karheus ja renkaan runko riittää varmasti offitouhuihinkin, mutta silti mukavat, pyöreet ja kulutusta kestävät maantielläkin.

Talveks sitten jotku toiset oikeat 31" nastarenkaat. Jeepin tapauksessa kun vielä istuvat virallisesti ja nätisti myös orkkisvanteille.

Käyttäähän ne crossipyörissäkin katusliksejä, se on sitä supermoto fiilistä :))))

WinChester 29.08.2010 10:16

Selvittelyjen jälkeen näyttää siltä, että värinöiden syynä on takakardaanin eri päiden ristikoiden välinen väärä kulma. Pitäisi olla 0°, mutta on jotain 10-15°. Kyseessä on valmistusvirhe, vaikka on täysin uusi keppi. Ei saa kohilleen booreja eri asentoon asettelemalla. :mad::mad::mad: Eipä sitten muuta kuin viedään Ko-Metille Espooseen ja koitetaan saada kulmat kohilleen ja keppi tasapainoon.

Radiokin toimii taas, mutta joku aiemmin autoa laittanut sähkömies on polttanut vahvistimesta toisen etukanavan ja liittänyt molemmat etukaiuttimet samaan vielä toimivaan kanavaan! Eipä ihme, ettei oikein ole soundeja. Vaihdetaan sitten joskus koko toosa ja laitetaan etupelti niitä "namiskuukkeleita" varten. Takatyövalohan oli jo tallin hyllyllä odottelemassa asennusta...

Timo_L 29.08.2010 19:58

No, hyvä että ainakin selvisi kardaanin ongelma. Vituttaahan se tehdasuutta kardaania alkaa heti korjauttamaan, mutta ainakin tuolla Ko-Metilla tekevät yleensä hyvää jälkeä. Eikä ole ihan kauhean hintainenkaan..

Itte pitäisi mennä sinne teettämään jossain vaiheessa uusi takakardaani, kun nykyinen jää akselin siirron myötä ~15cm lyhyeksi :D

WinChester 30.08.2010 08:44

Toivotaan nyt että se on tuo väärä kulma, mikä äänen aiheuttaa. Kaikenlaista rohinaa kyllä kuuluu sieltä täältä, mutta jyrinä 90-120km vauhdissa tuskin muusta tulee. Ei oikein tahdo kuulla niitä radion mahti-mono-soudejakaan :p. Vakiokardaanin takaisinasentaminen voisi lopettaa jyrinän - jos edes kunnolla yltää lyhennettyyn jakiksen akseliin - mutta sitten pitäisi laittaa Drop-down-kitkin takaisin. Eipä oikein innosta. :(

WinChester 02.09.2010 08:18

Kardaanin muutoksia odotellessa laitoin etupanssarin paikoilleen. Ei ota mikään kiinni ja tuosta mallista saa helposti pestyä ylimääräiset mudat letkulla pois. Öljynvaihtoplugi peittyy sopivasti panssarin alle, mutta sitä tuskin tulee heti avattua, kun ex-omistaja vaihtoi öljyt joka paikkaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66036

JeepTrainee 02.09.2010 12:09

Kuis toi nyt on noin suunniteltu toi panssari? Sehän on kuitenkin kiinni noilla perän kannen pulteilla, joten mites tonne öljyt laitetaan kun käytät perän auki. Eli joutuuko tekemään niin, että enste perä kasataan ilman panssaria ja lorotellaan öljyt sisään, sitten otetaan pultit pois ja toivotaan että silikonit pitää kannen kiinni ja vasta sitten panssari paikoilleen pulttein kera? :eek:

Jotenkin vaikuttais olevan vielä tuotekehitykselle varaa tossa panssarissa vai olenko nyt ymmärtänyt jotain todella väärin... ja olisi kai sitä joskus kiva päästä tarkistelemaan että öljyä sieltä perästä löytyy ja ettei ole vettä imassu jossain upotuksessa?

WinChester 02.09.2010 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee (Viesti 692820)
Kuis toi nyt on noin suunniteltu toi panssari? Sehän on kuitenkin kiinni noilla perän kannen pulteilla, joten mites tonne öljyt laitetaan kun käytät perän auki. Eli joutuuko tekemään niin, että enste perä kasataan ilman panssaria ja lorotellaan öljyt sisään, sitten otetaan pultit pois ja toivotaan että silikonit pitää kannen kiinni ja vasta sitten panssari paikoilleen pulttein kera? :eek:

Jotenkin vaikuttais olevan vielä tuotekehitykselle varaa tossa panssarissa vai olenko nyt ymmärtänyt jotain todella väärin... ja olisi kai sitä joskus kiva päästä tarkistelemaan että öljyä sieltä perästä löytyy ja ettei ole vettä imassu jossain upotuksessa?

Olet ymmärtänyt aivan oikein. Ihan laiskuuttani en nyt jaksanut lähteä vaihtamaan panssaria toisenmalliseen, vaan löin tuon vain kiinni. Meininki ei ole upottaa sitä viikoksi suohon, vuotoja ei ole yksittäisiä kuivahkoja tippoja lukuunottamatta missään ja luulisi kahluusyvyydenkin riittävän. Takaperän huohotinletkun kiinnityspiste on rungossa 70cm korkeudella (vakiokumeilla) ja etupäässä taitaa tulla tulipeltiin toista metriä korkealle. Jos tarttee panssari irrottaa niin sitten vain irrotetaan. :D

AlluK 02.09.2010 21:27

No eihän tosta etuperseen suojasta tarvi kun vetästä rälläkällä yks ripa irti ja uuteen paikkaan jos tarvii.

WinChester 03.09.2010 16:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 692978)
No eihän tosta etuperseen suojasta tarvi kun vetästä rälläkällä yks ripa irti ja uuteen paikkaan jos tarvii.

Rälläkällä jos vetäisee, niin pitäisi ottaa koko vaakaripa irti, pidentää muut ja hitsata vaakaripa tuuman ylemmäs. Siksipä meni hermo koko laitokseen. Otin sen irti, vein takaisin Halmeelle ja kävin Jamantilta kuppimallisen tilalle. Siinä vaihtui kiinalainen jenkkiosa taiwanilaiseen! :D Pitäs mahtua avaaman öljyroppu ilman rälläkkää! :D:D:D

Samalla reissulla meni varmuudeksi molemmat kardaanit tasapainotukseen Ko-Metille. Tuumivat, että viallinenhan tuo takakardaanin laakereiden linjaus todellakin on, joten toiveissa on saada korjattua jyrinät pois.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66058

JAMANT 06.09.2010 11:44

Sopiko se mutkaosa jonka verissä sormin sulle irroitin??

WinChester 06.09.2010 12:24

Juu pientä väkivaltaa vain, vapaavirtaussuodattimen vaatima huohotinviritys pois ja se mutka tilalle. Sinne meni ja putsariin menevä putki myös.

WinChester 15.09.2010 18:08

Tulihan ne kardaanit lopulta valmiiksi. Takakepin pielessä olleet ristikkokulmat korjattiin, laitettiin tuuma lisää pituutta ja painotettiin. Kylläpä ne olikin pielessä ja vielä MOLEMMISSA akseleissa, vaikka niiden piti olla "tehtaan jäljiltä" ja etusen suoraan ajosta. Molempiin tuli lisäksi haitarikumit pitämään sorat poissa.

Ei ollut pahahintainen homma. Koko hoito 120€. Parissa muussa pajassa olisi pelkän takakepin korjaus ja tasapainotus maksanut 300€!!! :eek: Eikä niissä olisi edes ollut kiinnitystyökaluja. Olisi joutunut purkamaan osan takaperästä ja laittamaan osat mukaan sun muuta... No toiset osaa laskuttaa ja toiset myös tehdä. :cool: Sikäli ei voi kuin kehua Ko-Metia.

Katotaan nyt vielä miten kehuille löytyy katetta, kunhan saan aikaiseksi laittaa kepit paikalleen ja pääsen testaamaan tärinät, yms. Kuhmalahteen olisi aikomus päästä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66798

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66797

WinChester 17.09.2010 15:58

Kepit meni paikalleen ja jyrinät himmenivät vain hieman. Kai sitä on liiaksi tottunut erillisjousitettuun katuatoon, kun moinen ääni häiritsee. Alustan jyrinä sun muu meteli lienee jäykkäakselisessa autossa enempi ominaisuus kuin vika. No, mennään nyt näillä; eihän tämä ole mikään Ferrari. Maavaraa sun muuta maasto-ominaisuutta on nyt (ainakin vähäksi aikaa) riittävästi. :)

Tuli vielä laitettua putki uusiksi takaa, kun jakiksen nosto muutti linjausta vanhalle putkelle (rosteria, prkle) mahdottomaksi. Eipä ole ainakaan liian hieno metsään! Kuhmalahti & boys, here we come! :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=66864

Timo_L 17.09.2010 18:09

Tulipa mieleen, etä kai sulla on molempien akseleiden pinionikulmat kohdallaan? Voi olla että olen jo kysynyt, tai sitten en :confused:

Meinaan vaan, että pitäisi noiden tuplaristikko- kardaanien kanssa akselin pinioni yoke osoittaa liki suoraan kohti jakoaskin yokea. Jos näin ei ole, niin kardaanit eivät pyöri "oikeaa rataa", jonka seurauksena alkaa täristää. On meinaan yllättävän herkkiä sen suhteen tuon tyypin kardaanit.

Mulla oli etuakselissa jossain vaiheessa muutaman asteen pielessä, ja jyrinät jokseenkin hävisi kun pinionikulman korjasi. En huomannut että oliko sulla taka-akselilla kiilapaloja jousipakan ja akselin välissä, mutta jos ei ole niin eikun kulmia mittaamaan ja sopivien kiilojen ostoon :)



Ko-Met on kyllä mainio pulju, on tullut muutaman kerran käytettyä. Hinnat on kohdallaan, ja palvelukin on varsin nopeata :)

WinChester 17.09.2010 19:15

Tuolla toisessa jutussa ( http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72626 mun kommentti #14) oli kuvat pinionien kulmista. Takanen on korjattu kiiloilla ja on aikalailla suoraan. Etunen on orkkis, mutta mm. Ipe tuumi, että tuo pieni kulma ei pitäisi olla haitallinen. Silloin kukaan ei kommentoinut noita mun kuvia, mutta kaipaako susta toi etunen korjaamista? Jos kaipaa, niin miten se pitäisi tehdä? Akseli sorviin, molemmin puolin irti ja käännetään pinioni kohti jakista ja hitsataan kiinni? Vaiko vain tukivarsista säädetään ja toivotaan ettei etukulmat (oliko se nyt camber) mene mahdottomaksi?

Tässä vielä toi etusen kuva:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65293

Timo_L 17.09.2010 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 696880)
Etunen on orkkis, mutta mm. Ipe tuumi, että tuo pieni kulma ei pitäisi olla haitallinen. Silloin kukaan ei kommentoinut noita mun kuvia, mutta kaipaako susta toi etunen korjaamista? Jos kaipaa, niin miten se pitäisi tehdä?

Akseli sorviin, molemmin puolin irti ja käännetään pinioni kohti jakista ja hitsataan kiinni? Vaiko vain tukivarsista säädetään ja toivotaan ettei etukulmat (oliko se nyt camber) mene mahdottomaksi?

Tässä vielä toi etusen kuva:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65293

Ainakaan Cherokeessa ei ole vielä mitään järjetöntä huolta liiallisesta casterista tai väärästä pinionikulmasta edes luokkaa 6" korotuksissa (vaikkei kulmat enää optimaaliset ole siinä vaiheessa). Mutta ei ihan heti tartte olla sitä C:tä rälläköimässä irti akseliputkesta ja kääntää oikeaan kohtaan. Hoida säätö tukivarsilla.

Eipä tuo kovin pahalta ainakaan kuvan perusteella näytä, ehkä pientä säätöä voisi koittaa tuon "mutkan" suoristamiseksi jos huvittaa. Jos tuntuu että casteri on säädön jälkeen ihan persiillään ja ohjaus kamala, niin sitten vähän säätöä takaisin. Prioriteettina itse pitäisin kuitenkin pinionikulmaa hieman ohjaustuntuman kärsiessä. Huomioi että edessä pinionikulma ei kuitenkaan tartte olla ihan millilleen, nelilinkkituenta pitää kulmat joustoliikkeen, kaasutuksen tai jarrutuksen aikana varsin hyvin hanskassa toisin kuin takana. Mutta kukin tehköön mikä parhaalta tuntuu :D

..ja koska kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin väärän pinionikulman aiheuttama tärinä voi aiheuttaa death woblea, ja toisaalta taas väärä casterikin voi niin tehdä :D ja koska Cherokeet on taipuvaisia woblaamaan vakio-ohjauksella, niin jos nyt ei täristys häiritse liikaa ja woblausta ei esiinny, niin älä tee mitään :D

WinChester 19.09.2010 15:00

Kun poistin jakiksesta drop-down-kitin, tämä ongelma ilmeni. Sikäli pieni säätö tukivarsiin todennäköisesti poistaa ongelmat. Kardaanit tuskin ovat enää syy, koska Ko-Metin maine on sitä luokkaa, ettei niitä oikein sovi epäillä. Äänet ovat kyllä hieman muuttuneet. Joku laakeri varmaan pitää ääntä, joka ei aiemmin erottunut kardaanien takia...

Death-wobblea ei ole ilmennyt, mutta korkeampien takariipukkeiden kanssa on ajo muuttunut kallistuksenvakaajan kanssakin huterammaksi tiukoissa hiekkatien mutkissa isoilla renkailla. Eihän tämä tietysti mikään rata-auto ole, mutta tarkempana saa nyt olla kuin aiemmin. Lisääntynyt maavara toisaalta auttaa maastossa; sitähän tässä lähdettiin hakemaan. Nyt Kuhmalahden ajopäivän jälkeen uskaltaa jo todeta, että maavaraa ja muitakin maasto-ominaisuuksia on jopa "riittävästi"... :D

Tosta voi kattella yhden em. tapahtuman videon. Loput neljä löytyy käyttäjänimen takaa.
http://www.youtube.com/watch?v=sEvJDc7rg9w

panzer 19.09.2010 18:29

Ootkos sä ostanut isotkin renkaat??!!;)
Enhän mä nähnyt kun 31" autossa!:p

Wälikewennyswitsi!

Kenenkään ei pidä ottaman hernehiä mihinkään ruumiinonteloon!:D

WinChester 20.09.2010 07:58

Joo, pienethän ne on. Mutta niillä ajetaan, eikä makuuteta autoa parkkipaikalla ettei vain matot kuraannu :p:D

WinChester 27.09.2010 18:29

Sitten on etupään pinioninkulmaa ja samalla casteria pienennetty. Alatukivarret meni kaksi kierrosta kiinni eli neljä milliä lyhemmäksi. Pitäisi olla suunnilleen samat kulmat kuin ennen jakiksen drop-down-kitin poistoa. Testasin 110km asti ja jyrinä on poissa! Death-wobblea ei ilmennyt, vaikka oikein yrittämällä yritin. Caster ei siis ole vielä pahasti pielessä, eikä ohjauksessakaan huomaa mitään eroa. Voisi ehkä vielä vähän ruuvata kiinni, ehkä puolikas tai korkeintaan yksi kierros, niin olisi kulmat ihan linjassa. Katellaan nyt ensin mitä oireita ilmenee ensihämmästyksen jälkeen ja säädetään sitten, jos tuntuu tarvista. On julmetun paljon mukavampi! :) Nyt sitten erottuu ne hienovaraisemmat äänet (laakeri...?) paremmin. :D

Tässä vielä kuvat ennen ja jälkeen säädön. Ei ole tuo ero suuri, mutta niinpä oli "herkkä" kuin väitettiinkin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65293

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67535

WinChester 30.09.2010 17:41

Vielä tuli lisää säätöä, kun jyrinä ei poistunutkaan kokonaan. Ehkä korvat oli tottuneet kovaan meteliin ja pienempi ääni ei vain rekisteröitynyt ekalla ajokerralla.

Nyt alkas sitten olla pinioni linjassa ja äänet poissa. Oudon herkkä tuo kulman säätö tosiaan on! :confused: Woblaustakaan ei ole ilmennyt, joten eiköhän tämä ropleema ollut tässä...

Tässä kuva "lopullisesta" asetelmasta. Viikonloppuna Tikinmaalla sitten näkee, mitä muuta säätö vaikuttaa. Luulisi renkaiden raapivan vähemmän sisälokareiden etureunaa, kun akseli on joitakin millejä taempana.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=67642

WinChester 12.11.2010 22:04

Hyvinhän tuo asetelma toimi. Vähemmän rapinaa lokareista ja siirtymät varsin hiljaisia jyrinöiden poistuttua.

Kulmakorven reissua varten laitoin lopulta ne takariipukkeet "tappiin", joten nyt on sitten kaikki korotusvarat käytössä. Näyttää muutoinkin jo paremmalta, kun ei toi perä viistä enää maata. Vaikka ei noista säädöistä ollut paljoa apua; tuli tälliä turhan paljon. No, ehkäpä ne säädöt ja sitämyötä auton ominaisuudet oli kuskin korvien välissä vähän turhan optimistiset. Ei sitä näilläkään korotuksilla pidä näköjään joka paikkaan ängetä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69081

Samalla KK:n reissulla tuli testattua Kalkun peräkärryhankinta, jossa SA-kaupasta hommattu vanerilaatikko. Nyt kaikki tarvittavat isot/painavat romppeet mahtuu kärryyn ja autoon tarvii vain akuutit vehkeet, kuten sammuttimen, paikkasatsit, jne.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69082

Eilen tuli sitten vaihdettua vanha rikkonainen teleskooppimoottoriantenni uuteen kumipamppu-maastomalliin, joten popit soi nyt metsässäkin ilman antennin repeytymisen pelkoa. Tänään laittelin vielä etupyörien kääntörajoittimien säädöt kondikseen, joten nyt ei ota renkaat tukivarsiin enää kiinni. Pitäs kai kohta yrittää leimalle, kun rikkonaiset umpiot sun muut virtalukotkin on vaihdettu uusiin.

Siispä huomiseksi Hauholle meininki. :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=70668

Timo_L 12.11.2010 22:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 712753)
Kulmakorven reissua varten laitoin lopulta ne takariipukkeet "tappiin", joten nyt on sitten kaikki korotusvarat käytössä. Näyttää muutoinkin jo paremmalta, kun ei toi perä viistä enää maata. Vaikka ei noista säädöistä ollut paljoa apua; tuli tälliä turhan paljon. No, ehkäpä ne säädöt ja sitämyötä auton ominaisuudet oli kuskin korvien välissä vähän turhan optimistiset. Ei sitä näilläkään korotuksilla pidä näköjään joka paikkaan ängetä...

Onnistuu kyllä autoa telomatta ajaa tuolla Cherokeella Kulmakorvessa, se on enemmän niistä ajolinjoista kiinni ;) Sulla on meinaan helman alareuna samalla korkeudella kun mulla oli vähemmän korotetussa XJ:ssä ja 35" renkailla. Ei kovin monessa paikassa silloin helmat osuneet, tosin en niitä silloin edes varonut enää kun oli palkkihelmat tehtynä.

On tuolla matalempiakin Jeeppejä näkynyt jotka on hyvin mennyt siellä pahoistakin paikoista ilman vaurioita. Itekkin joskus aikanaan kun ostin ekan Cherokeen niin ajoin 3,5" korotuksella ja 31" kumeilla eikä kertaakaan tullut hittiä silloin. Myöhemmin kyllä sitten parit naarmut kun autoa oli vähän enemmän rakennettu :D


Et viittisi huvikseen mitata paljonko sulla on helman alareunasta maahan, ja mahan alta matalimmasta kohdasta maahan?

WinChester 14.11.2010 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 712758)
"...Ei kovin monessa paikassa silloin helmat osuneet, tosin en niitä silloin edes varonut enää kun oli palkkihelmat tehtynä..."

Niinpä niin. Eihän sitä ohuella pellillä tartte kuin vain se yksi pusu ja se on sisässä ja palkeilla saa mennä miten lystää eikä tule juuri mitään (s)hittiä. Ja by the way se "kaasu vaan pohjaan, kyllä se siitä menee" -tyyli sopii kyllä paremmin sun rakennetulle Mall Crawlerille kuin mun autolle, enkä tarkoita nyt pelkästään sitä mutaspooria... ;) Kunhan tässä hajotan autoa enemmän ja nostatan rakenteluhimoa, niin ehkäpä varustelu ja sitämyötä ajotyyli muuttuu...

Noista tälleistä on vaan sellanenkin kutina, että ainakin osa niitä saattoi tulla jo Kulmaa edeltävällä reissulla Tikinmaalla. Olin eilen Hauholla ja siellä kovastakaan helmatällistä ei tullut juuri mitään meteliä, paremminkin raapaisu tms. miedompi ääni ja niitä riitti Tikinmaalla, vaikka oli niitä jokunen Kulmassakin.

No, helmat on joka tapauksessa siinä kunnossa, että palkkien rakentaminen on pian hyvinkin ajankohtainen. Nyt on vain muita tärkeämpiä korjauksia, jos miellii päästä viikon päästä Punkalle.

Jos näillä mitoilla on mitään merkitystä, niin helmasta on edessä jotain 570, takana 600 ja jakiksen palkin kohdalta 400mm maahan.

Timo_L 14.11.2010 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 713434)
Niinpä niin. Eihän sitä ohuella pellillä tartte kuin vain se yksi pusu ja se on sisässä ja palkeilla saa mennä miten lystää eikä tule juuri mitään (s)hittiä.

Niin, ne mun orkkishelmat ei osuneet 3.5" korotuksella ja 31" renkailla Kulmiksessa tai muuallakaan ajaessa niin että olisi vaurioita tullut. Ihan vastaavia reittejä ajoin silloin kun sinunkin kanssa mentiin. Siinä vaiheessa kun oli 35" alla ja palkitkin laitettu, niin miksi sitä enää sitten niiden palkkien kolistelua viimeisen päälle olisi välttänytkään ;) En silloin sitä varsin orkkiskunnossa olevaa XJ:tä halunnut naarmuttaa tai hajottaa, koska oli hyvässä kunnossa, siisti ja suorapeltinen. Kun niillä ajolinjoilla on merkitystä, ja yritin niistä sulle sanoa ja neuvoa mutta et aina kuunnellut.

edit: ..itse asiassa, valehtelin tossa yllä. Juuri ennen kuin tein palkkihelmat, niin yritin parin peräkkäisen "ristikkäisen" ison kiven ylitystä -> tuli todettua että ei päässyt ilman vaurioita ja molemmat helmat sisään. Mutta se oli jo etukäteen tiedossa että tulisi helmat osumaan, tulosta vain en tiennyt :D



Lainaus:

Ja by the way se "kaasu vaan pohjaan, kyllä se siitä menee" -tyyli sopii kyllä paremmin sun rakennetulle Mall Crawlerille kuin mun autolle, enkä tarkoita nyt pelkästään sitä mutaspooria... ;)

No, siellä oli se yksi jyrkempi nousu missä sulle sanoin että paina kaasua, ja se olisi mennyt heittämällä ylös ilman mitään vaurioita tai osumia kun olisit vain uskaltanut. Kyllä noi orkkisautotkin kestää ja toimii kun tietää missä voi ja missä ei voi sitä pedaalia polkea, eihän siinä ollut edes isoja kiviä. Missään muualla en sen mutaspoorin lisäksi suositellut kaasulla menemään, vaan varovasti edeten. Ja tämä ei ole todellakaan mitään vittuilua, apua lähinnä koitin sulle tarjota kun sanoit ettet ole pahemmin metsässä autolla rymynnyt, ja kun autokin on itselle tuttu niin varsin hyvin tietää mistä se menee ja mistä ei :)


P.S. Tässä on yksi esimerkki siitä että joskus on kaasulla mentävä kun ei muuten pääse.. Jatilan edelliseltä safarilta se yksi lyhyt kivikkonousu missä on isompaa kiveä. Oma käyttöauto on 5.9 Grandi 45mm korotuksella ja 32" BFG mutiaisilla ja tarkoitus pitää täysin lommottomana. Lukollinen isopyöräinen auto olisi varmasti noussut hiipienkin, mutta ei pikkurenkailla ja ilman lukkoja. Mitään ei hajonnut, ei osunut helmat eikä puskurit eikä banjot mihinkään. Eli tuossa tilanteessa se reippaampi kaasun käyttö ei haitannut yhtään mitään.

http://www.youtube.com/watch?v=K61_C5qdbg8


Lainaus:

Jos näillä mitoilla on mitään merkitystä, niin helmasta on edessä jotain 570, takana 600 ja jakiksen palkin kohdalta 400mm maahan.
No sittenhän se silmä ei pahasti valehdellut, mulla oli helman alla muistaakseni 590mm ja jakiksen alla 400mm kun auton talliin ajoin viime talvena :)

Teet vaan ne helmat siististi niin ei edes helposti erota että siellä on palkit alkuperäisten tilalla :)

WinChester 15.11.2010 10:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 713485)
"...Kun niillä ajolinjoilla on merkitystä, ja yritin niistä sulle sanoa ja neuvoa mutta et aina kuunnellut.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 713485)
"...ja kun autokin on itselle tuttu niin varsin hyvin tietää mistä se menee ja mistä ei :)"

Vaikka auton ominaisuudet sulla selkeästi on tiedossa/hallussa, niin tuossa opastamisessa on vielä petrattavaa. ;) Opastamisessa kun pitää ottaa huomioon auton lisäksi myös opastettava henkilö ominaisuuksineen ja erilaisine lähtökohtineen, ja mukauttaa ne neuvot sen mukaan. Kun maailma näyttää apparin paikalta saati auton ulkopuolelta hyvinkin erilaiselta kuin kuskin paikalta, ei opastajan rooli ole tottumattomalle helppo. Eikä tämä nyt ole veetuilua. Olisin voinut korostaa, ettei klommoja saa tulla yhtään, mutta nyt monen muun reissun jälkeen se on jo jälkiviisautta, kun niitä on helmat täynnä ja vähän muuallakin. Asiantuntevat vinkit rakentelun suhteen otan avosylin vastaan, niistä on mulle paljonkin hyötyä (vaikken ihan jokaista olisikaan toteuttamassa ;)).

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 713485)
"...Jatilan edelliseltä safarilta se yksi lyhyt kivikkonousu..."

Tuosta rinteestä menin heinäkuussa suht rauhallisesti ilman pahempia tällejä, mutta kai 4,5" vastaan 1,75" lienee sitten se ratkaiseva ero...

Timo_L 15.11.2010 11:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 713566)
Tuosta rinteestä menin heinäkuussa suht rauhallisesti ilman pahempia tällejä, mutta kai 4,5" vastaan 1,75" lienee sitten se ratkaiseva ero...

..ja se että nyt se oli kokonaisuudessaan märkä, taisi olla rutikuivaa silloin kesällä kun kuvia sieltä katselin ;) Viimeksi siitä ei mennyt ajamalla kait kuin yksi mun lisäksi, muut vinssattiin. Muun muassa Creepyillä ajanut HDJ. Ei siinä mäessä juuri edes vaikuta auton korotus, vaan alustan ja renkaiden toiminta, kun on sen verran kivikkoa ja ristijousto-paikkoja.

WinChester 15.11.2010 14:55

Joo sillon heinäkuussa tais lämpöä olla yli 35°C :eek: ja todellakin rutikuivaa! Onneksi on ilmastointi, joka vielä toimii! :D Olis mielenkiintoista päästä tuohon mäkeen märemmissä oloissa ja kattoo kuinka käy. Katotaan millon Ismo saa taas joukot liikkeelle.

Timo_L 15.11.2010 17:34

Talvella ilmeisesti on seuraavat kunhan saadaan lunta maahan, niin ainakin oli puhe. Silloin se vasta hauskaa puuhaa onkin ja konetta saa/ joutuu laulattamaan ;) :D

Taidan ne Kulman kuvat laittaa suoraan CD:llä koko läjän sulle, niin saat ite valkattua mitä haluat käyttää.

WinChester 21.03.2011 09:09

No niin, pitkästä aikaa vähän päivityksiä. Paljon puhuttu alleajosuoja on sitten paikallaan ja ihan katsurin (ja ehkä muidenkin) kiusaksi maalasin niin, että varmasti näkyy! Eilen Hauholla olleen ajopäivän maantiesiirtymillä perässä tulleet autot jättivät melkoisesti väliä. Pitäskö samantien laittaa muihinkin pirsseihin tollaset, niin säilyy turvavälit laillisina...? :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77141

Toinen metalli / hitsauskurssin tekele on pohjapanssari. Pienestä koostaan huolimatta riittänee joksikin aikaa, kun autolla ei kuitenkaan mennä pahimpiin ryteikköihin. Tarkoituksena on estää laatikon/jakiksen poikkipalkin vääntyminen kiveen/kantoon ja siten niiden kummallisten kolinoiden ilmaantuminen uudelleen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77142


Tuli lumikelin ominaisuudetkin testattua kunnolla, kun Jatilassa ei oikein päässyt. Lastasin konttiin pari hiekkasäkkiä, vararenkaan, hallitunkin ja muuta tarpeellista roinaa, jolla oli tarkoitus tehdä painonjakaumasta 50/50. En tiedä oliko tuolla kuinka suuri vaikutus, mutta laskettuani paineet 1,0barista jonnekin 0,75bar-tasolle rupesi auton käyttäytyminen ja eteneminen olemaan ihan toisenlaista kuin aiemmin. Kyllä nuo uusio Insa Saharat on TOSI hyvät. Kuulemma keväällä on tulossa joku uusi Italo uusiorengastyyppi, joka ennakkotietojen mukaan hakkaa Boggerit muussakin kuin hinnassa. Sen myötä taidan unohtaa kaarien avarrukset sun muut rengasmodaukset. Helmapalkit sentään pitää laittaa, mutta siitä tuonnempana. (Kiitoksia AP:lle kuvasta, saanen käyttää sitä täällä?)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77143

JeepTrainee 21.03.2011 11:41

Teitkö tolle alleajosuojalle jonkun pikakiinnityksen, että saa maastoon mennessä pois vai onko tuon tarkoitus olla kiinni vain kerran vuodessa katsastuksen ajan?

tatsga 21.03.2011 12:23

Taidanpa soveltaa tuota sun hyväkshavaitsemaa alleajosuojan väritystä myös mersun alleajosuojassa jos kerta perseessä roikkujista pääsee eroon. Joutuu kuitenkin maantiellä varmasti letkoja vetelee, kun joutuu 80-tarran laittaa auton persuuksiin... =)

WinChester 21.03.2011 17:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee (Viesti 751745)
Teitkö tolle alleajosuojalle jonkun pikakiinnityksen, että saa maastoon mennessä pois vai onko tuon tarkoitus olla kiinni vain kerran vuodessa katsastuksen ajan?

Kiinnitys oli helppo, kun sen sai vetokoukun kiinnikkeisiin niin, ettei tarvinnu muuttaa mitään. Palkkiin vain kulmarauta, johon hitsasin M10 mutterin ja sitten M10-40 pultista kanta sahalla pois ja siipimutteri MIGillä kiinni. Siipipultti mahtuu M10 mutterin läpi suoraan vetokoukun kiinnikkeen reikään ja sen saa helposti itsekseen irti ja takas (ehkä n. puoli minuuttia suuntaansa).

Pultti tuskin kestää perään ajoa, mutta sitten särkyy jo muutakin. Katsuri sanoi, että ei heitä kiinnosta miten se on tehty, kunhan se on jotenkin järkevä (esim. 3mm palkkia ja tukevasti kiinni) ja siten että pykälät täyttyy eli 55 cm maahan ja pituus auton leveys miinus 10cm per puoli. :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77148

JeepTrainee 21.03.2011 19:29

Ihan näppärän oloinen ratkaisu. Eikä unohdu metsäänkään niin helposti kun on toi huomioväritys! :)

Timo_L 22.03.2011 22:55

Rumahan se on kuin perkele, mutta näppärästi toteutettu ja ajaa varmasti asiansa. Asiallista protestihenkeä mukana! :D

Itse en kyllä pitäisi alleajosuojaa paikalla kuin leimakonttorille ajaessa ja sieltä poistuessa, muuten se olisi autotallissa hyvässä tallessa :)

temmi_hoo 23.03.2011 09:12

Todella hieno alleajosuoja! Selkeesti teen samanlaisen omaan XJ:hini sit joskus kun on korotusten aika. Hyvä viritys ja väritys :)

Panssari näyttää siltä että se päästäis liukumaan kohtuuhyvin esteistä yli, hintana tietty varmuus että paskat pysyy kyydissä. Eipähän oo joka kyläMMiähellä omaa suota aina mukana.

WinChester 24.03.2011 12:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 752315)
Itse en kyllä pitäisi alleajosuojaa paikalla kuin leimakonttorille ajaessa ja sieltä poistuessa, muuten se olisi autotallissa hyvässä tallessa :)

Pikku pulma vaan, että jos se ei ole paikallaan ja kun otteessa lukee korjauskehoitus, niin siitäpä paukahtaa ratsiassa sakot! Seuraavan katastuksen jälkeen homma poistuu (otteesta).

WinChester 24.03.2011 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 752372)
...varmuus että paskat pysyy kyydissä. Eipähän oo joka kyläMMiähellä omaa suota aina mukana.

Juu sitä varten on hommattu uusi Kärcher-pesuri ja siihen alustanpesusuutin, jolla pesee auton alta käsin vaikka vastakkaisen kyljen! On meinaan melkoisesti vartta.

Pitänee kevään mittaan zuumailla panssarin toimivuus ja rakentaa sitten vaikka koko alustan peittävä isompi tilalle, jos tuntuu ettei riitä. Nyt Hauholla rymytessä ei panssari tainnu edes lumesta kostua, joten katotaan miten käy syvemmissä mutaspooreissa keväämmällä... :)

WinChester 25.03.2011 15:51

Pitkään odotettu muutos on nyt sitten virallista! Roiskeläpät pitäisi kuulemma vielä laittaa. Ei kelvannut selitys niiden irtoamisesta maastokeikalla. Ovat kuulemma TIEliikennelain mukaan oltava... Kaippa ne vois sitten aikanaan katastukseen laittaa. Mutta leima siis on nyt. :)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77333

Seuraavaksi alan rustaamaan niitä Timo_L:n mainitsemia leaf spring shackle relocation bracketseja, vai mitä ne nyt oli... 45° kulma riipukkeelle lienee optimaalinen, vaikka olen joillakin nähnyt jopa horisontaalisia (0°) asennuksia...? Mallia sain täältä http://www.cherokeetalk.com/forum/f6...brackets-9684/ , mutta ajattelin harrastuksen mukaisesti väsätä palikat neliöputkesta rälläköimällä.

Timo_L 25.03.2011 18:06

On teillä siellä suunnalla tiukkoja katsastajia! :eek:

Jos haluat lisää vihjeitä shackle relocation boxeihin, niin kattopas sellainen kuin Eric's XJ, sillä on hyvät kuvat koko operaatiosta nettisivuilla (oiskohan ollut www.ericsxj.com) :)

KoniJeep 25.03.2011 18:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 753161)
Pitkään odotettu muutos on nyt sitten virallista! Roiskeläpät pitäisi kuulemma vielä laittaa. Ei kelvannut selitys niiden irtoamisesta maastokeikalla. Ovat kuulemma TIEliikennelain mukaan oltava... .

Pyydäppä katsuria näyttämään sellainen laki tai asetus joka määrää roiskeläpät maastoautoon...

20 § (21.4.2009/256)

Roiskesuojat

1. N1-luokan ajoneuvon, joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella.
2. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton.
3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.
4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.
5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä.
6. Ajoneuvon, joka on EY-tyyppihyväksytty autojen ja perävaunujen puitedirektiivin mukaisesti, katsotaan täyttävän tässä pykälässä säädetyt vaatimukset.

Byrocrat 25.03.2011 19:18

Suomessa tällekin löytyy poikkeus
 
Laitetaan lisäksi tämä kohta mainitusta laista/asetuksesta jossa taas vaaditaan ko läpät!! Eri asia sitten kai on jos osaa hyvin tuon maastokäyttöä vaikeuttavan haitan perustelemaan ja saa sen vielä otteeseen merkkautettua.

eli;

8 §

1. Maastokuorma-autossa ei vaadita lukkiutumattomia jarruja eikä ajopiirturia.

2. Maastokuorma-autossa ja maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita roiskeläppiä, takapuskuria eikä sivusuojia tai niitä vastaavia rakenteita.

3. Maastoautossa, Suomessa yleisesti käytössä olevaa maastohenkilöautoa lukuun ottamatta, sekä maastokäyttöön tarkoitetussa erikoisautossa ei vaadita:

a) ajovalonheittimien pesulaitetta;

b) erityistä lukkolaitetta luvattoman käytön estämiseksi, jos autossa on irrotettava käynnistys- tai sytytysvirta-avain; eikä

c) [COLOR="rgb(255, 140, 0)"]roiskesuojia[/COLOR], jos ne vaikeuttavat kohtuuttomasti ajoneuvon maastokäyttöä.

lavanelikko 25.03.2011 19:26

Mikä tulkitaan yleisesti käytössä olevaksi maastohenkilöautoksi? CRV??? Luulisin lainsäätäjän tarkoittaneen noita citymaastureita, mutta varmahan en tästäkään kommentista ole...

panzer 25.03.2011 19:44

Pitänee kevään mittaan zuumailla panssarin toimivuus ja rakentaa sitten vaikka koko alustan peittävä isompi tilalle, jos tuntuu ettei riitä. Nyt Hauholla rymytessä ei panssari tainnu edes lumesta kostua, joten katotaan miten käy syvemmissä mutaspooreissa keväämmällä... :)[/QUOTE]

On se kova puhumaan !!!!!!!!!!!
Olihan se nyt mahastaan kiinni siellä!:D

Byrocrat 25.03.2011 19:51

Olisko rekisteröintinimikkeellä jotakin tekemistä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 753243)
Mikä tulkitaan yleisesti käytössä olevaksi maastohenkilöautoksi? CRV??? Luulisin lainsäätäjän tarkoittaneen noita citymaastureita, mutta varmahan en tästäkään kommentista ole...

Matti varmaan tarkentaa miten konttorilla tulkitaan, mutta luulisin, että tuolla tarkoitetaan kaikkia maastoautoja, jotka on rekisteröity henkilöautoiksi riippumatta siitä onko Cittari tai oikea mettäauto:rolleyes: Jos pystyy perustelemaan, että työasioissa joutuu jatkuvasti ajelemaan maastossa niin ei tartte läppiä tai sitten tarttee :eek: Eli ammatti ratkaissee??

young n dum 25.03.2011 20:31

miulle on pari kertaa laitattanu läpät.
(koska taka akselin keskeltä mitattuna on ollu enemmi ku 20cm pyörän takana olevaan "helmaan")
seuraaval kerral sanon et oon metsuri tai vaik kristalli metsän kääpiö ja päivittäin haen sieltä sieniä työkseni ni en voi käyttää läppiä koska ne voi vahingoittaa tatteja.? ammatti ratkasee???

Rytari 25.03.2011 21:01

joskus kanssa yhteen vanhempaan hiluxiin olis jouduttu laittaan alleajosuoja kun takapuskuri puuttui, mutta tyhmänä sitten kysyttiin että missäs ln65 hiluxissa semmonen takapuskuri on kun ei olla nähty... ...keskustelu siirtyi seuraavaan aiheeseen :)

WinChester 25.03.2011 21:04

Jopas tämä kuraläppäropleema onkin monimutkainen juttu! Ihan kuin alleajosuoja ei olisi ollut riittävän hankala tapaus. :mad:

Momentin 20 kohta 5. on minusta kyllä niin selvä, ettei sen perusteella pitäisi olla tulkinnanvaraa. Pitää näyttää ko. kohtaa äijälle, kun sitä seuraavan kerran näen; katsotaan mitä sanoo. Kokemus vain on, että asiakas jää katsureille kakkoseksi.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panzer (Viesti 753253)
On se kova puhumaan !!!!!!!!!!!
Olihan se nyt mahastaan kiinni siellä!:D

Jaa juu niinpäs olikin, eli sittenhän se panssari toimii ihan "oikein" (vaikkei se silti ollutkaan kostea. Ai miten niin saivartelua? :D) No, katotaan nyt vielä kesämmällä, miten panssari toimii mudassa ja kivikossa. Veikkaan vaan, että rakenteluhimot yltyy ja iso panssari tulee jokatapauksessa...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 753214)
On teillä siellä suunnalla tiukkoja katsastajia! :eek:

Juu. Paikan (Kantolan autokatsastus) omistaja/johtaja on Yksityisten Katsastusasemien Liiton hallituksen jäsen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 753214)
Jos haluat lisää vihjeitä shackle relocation boxeihin, niin kattopas sellainen kuin Eric's XJ, sillä on hyvät kuvat koko operaatiosta nettisivuilla (oiskohan ollut www.ericsxj.com) :)

Ei siellä oikein ollu... Tuo aiemmin liittämäni linkki kuvasi minusta riittävän tarkasti palikat. Kävin jo ostamassa neljä neliöputken pätkää, joista pitäisi alkaa rälläkällä kaivamaan oikeita muotoja.

WinChester 30.03.2011 15:10

Esitin asian katsurille uudelleen ja kommentti oli, että Kantolan Autokatsastuksen tulkinta asiaan on se, että liikennekäytössä roiskesuojat on muutetussa autossa (=alusta korotettu ja renkaat originaalia suuremmat) oltava, piste. Jos asiasta haluaa muuta on tehtävä lausuntopyyntö tms. Trafille. Soitettuani Trafille (Otto Lahti) hänen vapaasti tulkittu kommentti oli, että katsastusasema ratkaisee §5 (roiskesuojia ei tarvitse maastoautossa) toteutumisen tapauskohtaisesti. Jos todetaan että roiskesuojat tarvitaan, eikä maastokäytöstä ole haittaa (suojat voi asentaa ilman että on riskiä niiden irtoamisesta, tms.), kohdassa 1. mainitut asteet ja millit pätevät.

Kyllähän sinne läpät voi laittaa, mutta offailussa tulee kyllä NIIN paljon kosketuksia, että saa olla repullinen roiskeläppiä kontissa, jos meinaa pykälät täyttää... :mad: Se on kohtuutonta ajoneuvon maastokäytön vaikeuttamista. Kerpele. :mad:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 753239)
8 §

Tuo mainittu pykälä koskee muuten sotilasajoneuvoja ja on vielä lisäksi kumottu. Kts. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../1992/19920560

WinChester 07.04.2011 20:03

Projektikuvia shackle relocation-palikoista. Olis varmaan tullu kokonaisedullisemmaks ostaa ne kaupasta, mutta itse kun pitää saada tehdä ja harrastaa, niin sittenhän tehdään itse! Mallia otin aiemmin linkitetystä osoitteesta ja loput mittailin itse autosta. Saapa nähdä, miten silmämääräinen kulmaraudalla mittailu onnistui. On palikat ainakin tehdyn näköiset, näin keskeneräisinä... :D Katsuria nämä ei kuulemma kiinnosta, vaan saapahan nähdä miten käy. Uusilla palikoilla saa meinaan varmaan jotain pari tuumaa taas lisää, jos välttämättä haluaa... No, katotaan miten kulmat sattuu kohilleen. Mikähän muuten mahtaa olla optimaalinen riipukkeen kulma? Oisko 45° sopiva? Nythän se on pystysuora eli 90°. Joillain olen nähnyt ihan vaakasuoriakin, mutta taitaa tulla liian vetku jousitus ja ottaa johonkin jo kiinni.

Alemmassa kuvassa maastokärryn normaalikorkuisen auton vetopään "muuntosarja" kunnon pikakiinnikkeillä, jotka ylemmässä kuvassa maalituoreena. Voisi äkkiseltään luulla vaikka pieniksi putkimiinoiksi!

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78176

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78177

WinChester 09.04.2011 19:34

Kuva 1: Osat valmiina sovitukseen. Alkuperäinen riipuke sovitettu liikkumaan vapaasti aina vaakasuoraan kulmaan (0°) asti.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78274

Kuva 2: Riipukkeen orkkis kiinnike rälläköitynä puhtaaksi taitteista, jotta uusi kiinnike mahtuu paikalleen.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78275

Kuva 3: Ensimmäinen sovitus. Sielläpä se sitten makaa ison riipukkeen varassa. Jopa muuttui kulma, kun vertaa orkkiskiinnityskohtaan!!! (kuva alempana) Ottaa vielä vähän kiinni mutta mistäpä ei pikku hionnalla selviäisi. Auton korkeuskin on juuri se sama, mitä ennen palikoiden asennusta; sikäli onnistunut mittaus, kunhan hionnan jälkeen ei tipu lisää... Tämä iso riipuke on meininki laittaa pysyvästi ja jos ei rupea asettumaan, niin sitten laitetaan orkkisriipuke. Olikos kellä kommetteja tuon riipukkeen "oikeaan" kulmaan?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78276
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=65292

hiluvitkutin 09.04.2011 19:57

minusta max sisäänjoustossa ei saisi loppua riipukkeen liike.

young n dum 09.04.2011 23:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 757698)
minusta max sisäänjoustossa ei saisi loppua riipukkeen liike.

x2 mut voi olla hiukka hankala toteuttaa..esim fs jeeppiin pitäs laittaa 15cm pitkät riiput jos tuota hakee.

riipukkeen kulmalla on ihmeellisen suuri osa kun haetaan mukavuutta maantie ajoon. tästä löytyy kyl netistä faktaa. mut kummiskin: mitä mie oon noita riipukkeita hipelöiny ni normi ajo asennossa pitäs riipun olla ihan inan verra olla jo menos "jouston" suuntaan. pääsee jousi helpommalla versus tilanne mis riippu iha pystyssä ja tulee äkki tälli jouselle. tai jotai. väliäkös hällä oha siul tuota säätöä. eiku kokeilemaan :)

WinChester 10.04.2011 06:29

Säätövaroja kun ei ole lopulta montaa. Pitkällä riipukkeella kaksi etummaista ja orkkiksella toiseksi takimmainen. Kaippa pienellä väkivallalla muitakin vaihtoehtoja saa väännettyä, mutta pitäisi löytyä sellainen, jossa riipuke ei pohjaa ja korotuksen millit ei ylity nykyistä enempää (=jousen silmukka kuvan mukaisessa paikassa). Siispä sovittelemaan.

WinChester 10.04.2011 11:28

Eipä taida saada muuta toimivaa kuin tämä. Muilla asetuksilla joko pohjaa heti tai sitten menee liian korkeaksi. Kunhan saan palikat vielä koneistettua loppuun ja maalattuna alle, niin pitää vielä kokeilla pitkiä riipukkeita vastaavalla kulmalla korkeudesta huolimatta. Jos toimii, tulee meinaan jo melko monta korotustuumaa (=kiikkerä sivusuunnassa?), niin sitten laitetaan vain leimalle mennessä pikkuriipukkeet. On meinaan nyt tosi nopea vaihtaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78319

454SS 10.04.2011 13:05

Mikset laita revolvereja?

https://catalog.foothilloffroad.com/.../Revolvers.gif

WinChester 10.04.2011 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 757844)
Mikset laita revolvereja?

On niin eksoottisen näköinen ja hintainen laite, että taidan pysyä mieluummin perinteikkäämmässä tekniikassa... On jo mennyt sen verran tunteja ja "tupakkia", että kokeillaan nyt miten noi omatekoiset vimpaimet toimii. Mutta kiitos tiedosta. Empä ole moisia ennen nähnyt tai niistä kuullut.

Timo_L 10.04.2011 22:07

Noista on ainakin kuullut paljon sekä hyvää että huonoa.. Jotain videonpätkiä missä tullaan jyrkkää kallioportaikkoa alas olen nähnyt, on tuollaisen riipukkeen toiminta niin villin näköistä että jäisi itseltä ostamatta :eek:

Toki kokemusta ei ole, ja on noissa revolvereissa paljon hyviäkin puolia - ja muutama kuluva nivel lisää :D

WinChester 11.04.2011 07:07

Tommonen video löyty, jossa näkyy hyvin vempeleen rakenne. http://www.youtube.com/watch?v=js3MzN0oIo0
Sen verran rupes kieltämättä kiinnostamaan, että moisen voisi rakentaa itsekin. No, projekti kerrallaan.

timmy 11.04.2011 16:16

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=11662

WinChester 15.04.2011 18:46

Jotenkin noi revolverit ei vakuuta. Kun sarana alkaa aueta, ei renkaalle tule muuta painoa (=pitoa) kuin rengas ja osa akselista. Näin ainakin insinöörifysiikan oppimäärällä. Onhan siinä tietysti enemmän pitoa kuin että rengas on ilmassa, mutta silti. Tommosen saranariipukkeenhan saa veistettyä itsekin, kun laittaa kaksi orkkisriipuketta peräkkäin. Jotain lisäkkeitä joutuu hitsaileen tms...

No, nyt alkaa perinteisen rakentamisen menetelmällä riipukkeen kulmat olla jo kohdillaan (42° n. 100kg kuormalla kontissa). Kunhan saan hommassa palaneen rälläkän uusittua, niin pääsen asentamaan oikeaa puolta ja säätämään noita kunnolla. Luvassa on jopa se, että asteet sattuu kohdalleen JA korotus ei ylitä otteen millejä! Ainakin vasemman puolen osalta kuvassa oleva asetus on jo sallituissa rajoissa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78563

HJ60 15.04.2011 22:40

Ingejöörivysiikalla sitä rengasta painaa alas akselni pätkän ja renkaan painon lisäksi auton akselimassan se osa joka ei mee maahan toisen renkaan kautta, revolveri vaan antaa sen osan vaikuttaa vähä pitempään ku normi riipuke, marginaalinen vaikutus silti. Mutta näyttäähän se paremmalta ku renkaat on pitempään maassa.

WinChester 16.04.2011 18:55

Uusi Boschin sininen pikkurälläkkä hommattu ja kalikat paikoillaan. Tällä asetuksella ei ainakaan tartte mitään ufo-saranoita. Pidemmillä riipukkeilla nääs iskareiden ulosjoustovarat on just lopuilllaan. Voisi ehkä käyttää orkkis riipukkeita niin ei tarttis pelätä pohjaamista/korkkaamista pomppupaikoissa... Mutta katellaan nyt vielä näitä säätövaihtoehtoja. Taitaa vielä joutua asentamaan sisäänjoustorajoittimet, ettei latistu jouset.

Peräkontti kuormattuna n. 35° kulma ja reilusti joustovaraa molempiin suuntiin. Nyt vain maavarasta on menetetty n. tuuma verrattuna normiriipukkeisiin takimmassa reiässä.

Jospa ajotuntuma maastossa ja tiellä olisi nyt sitten luvatun mukaisesti vertikaalia riipukkeiden asentoa parempi. Ajotestiä Vappuviikolla odotellen...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78623

WinChester 29.04.2011 17:02

Koeajot suoritettu. Pitkillä riipukkeilla joko iskareista loppui ulosjousto tai sitten riipukkeet pohjasi kiinnikeeseen jääden sinne. Loppullinen - jos sellaista nyt on - on tässä. Kiinike ympäri ja riipuke hieman pystympään, jotain 75-80°. Joustoja riittää molempiin suuntiin ja on pehmeämpi tiellä. Maavara on kutakuinkin sama kuin ennen muutosta. Nyt aiempi vasemman ja oikean puolen n. tuuman korkeusero on "nolla". Huomenna Tikinmaalla sitten "maastotestiin". Oletettavasti menee nyt pehmeämmin, ja kai suuremmalla ulosjoustollakin omat etunsa on... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79656

WinChester 30.04.2011 16:09

Näillä asetuksilla sitten mennään. En osaa sanoa oliko tuosta relocation-rumbasta juuri muuta kuin tekemisen ilo/vaiva. Kai se nyt sitten on pehmeämpi kuin ennen, mutta ei pysty vertaamaan ajotuntumaa, kun edellisen set-upin ajosta on jo pari kuukautta. Ei niistä ainakaan haittaa ole ja tulipahan harjoiteltua metallitöitä. :)

Pohjapanssari oli kivikkotestissä ja taisi selvitä siitä paremmin kuin jakiksen palkki. No, onhan se 3mm tavaraa ja palkki jotain 1.5:sta.

Jotain pitäisi seuraavaksi puhteeksi taas keksiä - ehkä helmapalkit tai takaosan pohjapanssari - mutta nyt voisi vaihteeksi keskittyä ajamiseen. Ens la Punkan pohjalle...

WinChester 29.05.2011 00:04

Tuli sitten Punkalla dämitsiä. Etupuskuri ja -maski rutuille sun muuta. Oli meininki laittaa palkkipuskuri, mutta kaiketi oikaisen entisen ja laitan takaisin paikalleen ettei mene koko kesää pukeilla. Ei jaksa koko aikaa rakennellakaan. Tehdään palkkipuskuri sitten myöhemmin, josko tulisi vinssille pedit samalla. Toi alipainepallokin pitää liimailla, kun halkesi.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81568

Tuli hommattua Kempin pikku-MIG, joten helmat menee sitten viimein palkeiksi. Ajattelin vähän samaa mallia kuin Timo_L:n rakentelema. Aihiona neliöputki 100*50*3, josta yhteensä levitystä jotain 150mm, kun tulee vielä halkaistu puolikas palkki rinnalle. Olis ollu ehkä helpompi hitsata 100*40*3 putkea, kun ei olisi tullut palkin alasauma ihan lattiapellin alakulmaan, mutta tällä nyt mennään kun on hankittu.

Tässä piti ruveta hifistelemään, kun halusin rakenteen sellaiseksi, johon voi vaihtaa vakiokiinnikkeille käyvän etulokarin. Samalla tulee peltityöharjoitusta. Himppasen on vielä MIGin säädöt hakusessaan, kun pitäs 1mm saada hitsattua 3mm:een. Sehän meni niin, että huono hitsari on hyvä hioja... :D Arimpaan kohtaan tuli sentään 3mm pystylappu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81569

Helman sovittelua, tässä ulkoa ennen palkin levikkeen hitsausta. Kaikki vanhaan helmaan tulleet tällit kun on vasta oven alla, niin pitää olla melkoisen terävä kivi tms., jos etulokarin takaosa heti renkaan takaa saa tällin.

Jostain syystä helma on takaa syvempi/leveämpi, joten levikepalkki pitää olla edestä n. 15mm kapeampi kuin takaa tasaisen levityksen aikaansaamiseksi koko matkalle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81570

Ja sama sisäpuolelta ennen kiinnihitsauksia, hyvin mahtuu lokari kiinni orkkislipareeseen; hitsataan palkkiin vielä irtirälläköity kiinnike. Nyt jäi myös tilaa avartaa lokaria mahdollisille isoillekin pyörille ilman palkin lyhentämistä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81571

WinChester 21.06.2011 23:19

Pientä päivitystä taas. Palkit tuli valmiiksi ja nyt pitäs auton kestää kaikkea rymyytystä, missä ei tartte kaaria. Ehkä värkkäilen jossain vaiheessa vielä jakikselle ja takaperälle panssarit, jolloin alusta onkin jo täysin suojattu. Etupanssariakin voisi vielä vahvistaa, kun alkaa olla kurtussa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83026

Olishan noista helmoista hienommatkin saanut, mutta ajaa asiansa. Vielä tarttis saada lokarit, levikkeet ja etupuskuri paikalleen, ellei sitten
tule niihinkin muutosta.... :D

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83025

WinChester 11.07.2011 14:52

Päivityksiä taasen.

Punkalla särkynyt etumaski hilppeineen meni vaihtoon ja samalla tuli kaupassa seuranneet sumarit matkaan. Noita ei kyllä kärsi pitää maastossa paikallaan, vaan pitihän niitä kokeilla, kun sumarit on hienot!
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84080

Palkkihelmojen finistelyn ja etupään korjauksen odottaessa vielä rengashankintaa (=mahdollista lokarien avarrusta) laittelin taakse 100mm joustonrajoituksen. Tottakai kiinnityspultit katkesi irrottaessa, joten sitten MIG laulamaan ja kiinni kunnolla. Nyt ei tartte pelätä jousien pohjaamista.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84079

Takariipukkeet piti vielä vaihtaa takaisin isoihin, kun nostin takaiskarien kiinnnikkeitä n. tuuman. Nyt on joustovaroja varsinkin ulos sopivasti, eikä tartte kolistella iskarien akselinpuoleisia kiinnikkeitä kiviin niin paljoa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84075

Dämitsiä pahoin Punkan officrossista saanut etupanssari sai kunnon vahvikkeet 6mm tavarasta ja kolmella vekillä + kahdella rivalla jäykistettynä pitäisi jo kestää melkein mitä vain.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84076

Tässä näkyy myös takaiskarien akselin puoleinen uusi ylempi kiinnityskohta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=84078

WinChester 26.07.2011 17:32

Pikkuhiljaa alkaa ajopeli olla ajokuntoisena (=ehjänä) ja sieltä täältä paranneltuna, kuten helmapalkit ja muuta pientä panssarointia. Muutkin kuin kuskin ikkuna aukeaa nyt omilta paikoiltaan, kun eteen tuli TDI-Limitedistä ovipahvit ja -kytkimet. Nyt joka nurkka on myös yhtä korkea, kun takapää oli aiemmin vasemmalle tuuman lintallaan; liekö jouset ottaneet uudet asemat crossin sun muun rytyytyksen johdosta. Etusumarit meni varastoon puskurin kanssa odottamaan jatkotoimia.

Radiokin puolestaan toimii vihdoin "oikein". Ei siellä mitään vahvarivikaa ollutkaan, jokunen johto oikarissa. Vedin kokonaan uudet piuhat, niin johan alkoi nurkat soida oikeilla taajuuksilla! Nyt olis sitten ylimääräinen orkkishumppakonekin myynnissä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=83968

Tuskastuttuani koko kesä(loma)n kestäneeseen korjaukseen, olen päättänyt keskittyä ajamaan ehjällä ja mieluummin sellaisena pysyvällä autolla. Joten mikäli yllytyshulluus ja hillitön kilpailuvietti ei iske uudelleen (crossi opetti sentään jotain), jatkossa ajetaan ympäristön paineista huolimatta "vain" 31" gummeilla ja niille soveltuvissa paikoissa. Eiköhän XJ:stä silti ole 31:llä vastusta isompipyöräisille, varsinkin jos kuvio tästä vielä karkenee ja vanteet muuttuu vakioista 8" ET -10:ksi (eli 1,5" ulommaksi / puoli).

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85028

temmi_hoo 26.07.2011 19:33

Noinkohan toi menis -92 XJ Saksantuontiin heittämällä? Nyt siinä on joku peruskoon perustyylin kassumankka, jonka kassupuoli alkaa hajoilla. Onko mankan mitat siis Euroopan kokoa, Ameriikan kokoa vai jotain Jeepin Ihan Omaa Kokoa?

Tässä ois ilmeisesti linjatasonen tulo, mikä toki ois järjettömän hieno piirre. Varustuksiltaan tämä näyttää siis juuri semmoiselta, mikä on haussa.

WinChester 26.07.2011 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 785272)
Noinkohan toi menis -92 XJ Saksantuontiin heittämällä? Nyt siinä on joku peruskoon perustyylin kassumankka, jonka kassupuoli alkaa hajoilla. Onko mankan mitat siis Euroopan kokoa, Ameriikan kokoa vai jotain Jeepin Ihan Omaa Kokoa?

Tässä ois ilmeisesti linjatasonen tulo, mikä toki ois järjettömän hieno piirre. Varustuksiltaan tämä näyttää siis juuri semmoiselta, mikä on haussa.

Laitettu yv:tä.

WinChester 27.07.2011 19:31

Piti vielä laittaa tukivarsien alakiinnikkeisiin pienet suojapalikat, niin ei hajoa lisää niin helposti. Toisen alatukivarren kiinnitysreiät oli hakkautuneet jo soikeaksi ja jarruttaessa paukkui. Nyt on reiät hitsattu kiinni ja porattu pyöreäksi.

Nämäkin kun olisi aikanaan vain tajunnut (+ muitakin helposti suojattavia paikkoja), niin olisi jokunen paikka ehjempänä. Nyt on sentään Kemppi, millä saa mieleiset suojat tehtyä itse. Seuraavaa ajotapahtumaa odotellen. Johan tässä meni kolme kuukautta syleskellessä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85089

Timo_L 27.07.2011 22:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 785523)
Seuraavaa ajotapahtumaa odotellen. Johan tässä meni kolme kuukautta syleskellessä.

Mennään ajamaan Kulmakorpeen nyt lauantaina, itse ainakin olen sinne menossa? Voisi parin suorapeltisen Jeepin voimin ajella niin että pysyy ne pellit suorana edelleen. Ei välttämättä helpoimpia reittejä, mutta sellaisia sopivia niin että on mukavasti haastetta :) sullahan on tuota maavaraa niin mahan- kuin helmojen aika paljon enemmän ja akseliväli vähän lyhyempi, niin kynnykset pitäisi mennä mukavasti ylös/alas missä minä jumitan :D

edit: sääkin on ollut mukavan lämmin, niin ne pehmeämmätkin paikat on varsin kovapohjaisia, joten reittivaihtoehtoja on mukavasti tarjolla.

WinChester 27.07.2011 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 785585)
Mennään ajamaan Kulmakorpeen nyt lauantaina...

Kyllä varmaan muuten lähtisinkin, mutta kun on lauantaina perhejuhlat ja talo täynnä (=20hlöä) porukkaa. Isännän koko päivän poissaoloa voitaisiin katsoa kieroon... :o

Kulmaan varmaan vois lähtee seuraavalla kerralla (kahden viikon päästä?), kun viime kerta tarttis ottaa uusiks paremmalla tuloksella ja kun täällä päin on seuraava kunnon ajo vasta 3.9.

WinChester 12.08.2011 07:50

Kun katsurin vaade oli laittaa roiskeläpät, niin sittenhän ne laitetaan. Sopivasti irrotettavat sai helposti kiinni alleajosuojaan, jopa niin että maksimi etäisyys toteutuu (pyörännavasta max renkaan halkaisijan päähän). Eteen ei saa helposti irrotettavia läppiä kiinni, joten en edes yrittänyt. Jos katsuri vaatii vielä niitäkin, niin sitten alkaa mennä jo liian vaikeaksi... :mad:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86109

454SS 12.08.2011 18:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 789574)
Kun katsurin vaade oli laittaa roiskeläpät, niin sittenhän ne laitetaan. Sopivasti irrotettavat sai helposti kiinni alleajosuojaan, jopa niin että maksimi etäisyys toteutuu (pyörännavasta max renkaan halkaisijan päähän). Eteen ei saa helposti irrotettavia läppiä kiinni, joten en edes yrittänyt. Jos katsuri vaatii vielä niitäkin, niin sitten alkaa mennä jo liian vaikeaksi... :mad:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=86109

Konttorin vaihto olisi saattanut olla helpompi ratkaisu kuin tuollaisen hienon puskurin rakentaminen.

WinChester 13.08.2011 00:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 454SS (Viesti 789696)
Konttorin vaihto olisi saattanut olla helpompi ratkaisu kuin tuollaisen hienon puskurin rakentaminen.

Juu mutta ei. Kun otteeseen tuli korjauskehotus, ei konttorin vaihto enää auta. Sakot tulee jos ratsiassa ei ole alleajosuoja (ei siis puskuri) paikallaan. Seuraavassa määräaikaiskatsastuksessa korjauskehotus poistuu ja sitten ei tartte laittaa palkkia kuin seuraavalle katsastukselle. Tähän asti on pitänyt olla kiinni koko ajan. Tuolla jossain edellä on tarkempi kuvaus alleajosuojan, renkaiden ja roiskeläppien pykäläviidakosta väittelyineen katsureiden kanssa...

Pertsi 13.08.2011 15:57

Mulkun katsastusmiehen yllättäessä pitääkin keskeyttää katsastus ja ottaa rahat takasin ja vaihtaa välittömästi konttoria :D Ei pääse kirjottaan mitään paskaa otteeseen ja tietää mihin ei kannata mennä.

nimimerkillä ei K1selle enää


Sivu luotu: 18:42 (GMT +2).