![]() |
Old thinGs Get better... Geen päivittelyä
Lievää Thyyninkiä, ellei peräti Styylinkivä ! Palstalta löytyi mustaeloksoidut angel eyes lyhdyt ja niitä piti alunperin sovitella ihan muualle, mutta minkäs vanha Geepistemiäs sisäiselle tenavalleen voi...
Ihan vaan vähän sovittamaan, ina rohkeutta, pikkuisen rälläkkää, vähän peltisepänsovitustyökalua ja kas, siellähän istuvat, taitavat jopa jäädä :cool:==*==:cool: asumaan... Eli otetaas tää Gee rojekti näkyviin ikäänkuin käänteisesti, tai ainakin startataan loppupäästä Ko. Golffin tuning umpiot paikallaan, parhaimmillaan ilman mitään valoja: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60418 ... ja parkit päällä voi ajella vaikka maalitehdaskaupungin yössä aakkos- ja juna-aseman väliä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60419 Tarkkasilmäisimmät Geefanithan havaitsivat alkuperäisellä paikallaan pötköttävän maskin takana hieman ahtautta, sinnehän on ahdettu tehtaan jälkeen jotain päivityksiä... :eek: ...oikeassa ovat - tämä ex 230 GE ei enää bensaa niele, sylinterejä on saatu puolet lisää, eikä voimakaan ainakaan paljoa ole vähentynyt, eli viritystä voitaneen pitää jopa J.Juurikkalan oppien mukaisesti onnistuneena ! päivttelenpä lisää historiaa taaksepäin kunhan innostun ja joudan - saa kommentoida / arvailla / epäillä aivan kuten ennenkin... |
|
Puolet lisää:confused:....V8? Vaiko neljästä puolet eli 2 + 4: 6 sylinteriä... om603/om606?. Nyt niitä kuvia:D
|
...jatketaan iltasatua vielä hetki - sitten kiltisti nu...maan !
hommahan sai alkunsa jo muutama vuos sitten, kun tää puolvahingossa löytyi heppatytön käytössä olleena, jarruviastaan katsastamatta jääneenä, ostin näkemättä puhelimessa ja hain jostain länsirannikolta kotio päästyäni ilmasin jarrut, porasin yhden umpeenruostuneen ilmaruuvia edestä auki ja tilasin renkaat - katsastuksessa ei ollut ongelmia, mitä nyt ingenjöörare nipotti liian ISOista kumeista ja nippanappa antoi luvan ajaa kotiin, laitoin mailia konttorille parilla liitteellä, ja ihme tapahtui - katsastus muuttui hyväksytyksi, ote tuli postissa parin päivän päästä en paljoa mokomalla bensakoneella ajellu, kaverikin sanoi, että ohituskaistalla olo tuntuu "kuin olisi varkaissa" - oikeastaan 90 kmh vauhdissa oli sama, oliko vaihde 3. 4. vai 5. - ikinä ei mitään tapahtunu ! jo silloin alkoi kyteä ajatus moottorinvaihdosta... kaikenlaista muuta rojektia pukkas, ja vihdoin viime marraskuussa hurautin tän viimeistä kertaa bensan voimilla talliin, per.e edellä pukille: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60423 muutamaa mutteria, letkua ja liitintä myöhemmin, painoin up kahvaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60424 koppa läks ylös räsähdyksen saattelemana, en muista mikä, mutta joku jäi vielä kiinni, oisko ollu mittarinvaijeri - nou hätä hirveitä ruosteongelmia ei löytyny, oikeastaan yllättävän vähän, autohan on 1989 mallia ja tuotu Suomilandiaan v. 2000 - ainoa kuumaliimaa vaatinut paikka oli - ylläripylläri - takajousen/iskarin korva, mutta sekin niin ehjä, ettei vaatinu koko korvan vaihtoa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60425 seuraavaks norsutin alkup. krematorion etuviistoon ylös... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60426 ... ja vanhentuneen karatepotkun voimalla runko rullasi alta pois, ennenkuin kuvaaja ehti "mitävi..ua" tokaista.. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60427 Halmeen Jarnon, alias -JERKKU- palveluja monesti käyttäneenä, päätin turvautua talvisajan innoittamana ammattilaisen suorittamaan rungon pesuun, ruostekorjaukseen ja -suojaukseen, tässä lähetetään potilas kohti klinikkaa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60428 sillä aikaa kun runko oli puoskareilla, oli hyvä hetki etsiskellä se moottori, joka oli pötkötelly muutaman hetken toisessa tallissa odottelemassa, mietiskellä tulevaa kokoonpanoa... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60432 täähän on OM 603 ex vapari, PPD pumpulla (7mm) ja coolerilla ollut 124 kopassa viimeks, kytkin varuiks uusiks... (malliksi vahvin mitä hetimulletännenyt tarvikkeesta löyty) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60433 eli oiskohan ollu 280 bensapelin harvapoorinen... miks ? siks kun tähän jäi Geen oma 5 v. Getrag... ...jatkuu... |
Rouheeta! Vaan saapa nähdä kuinka tuo kytkin kestää...
Voi kun luoja olis suonut mulle atk kykyjä nykyistä enempi niin voisin perustaa oman rojektipäiväkirjan oikein kuvilla niin ei tarvis vaan huudella... No hyvä juttu sinänsä että voin tihrustaa muitten tekemisiä täältä, tuntuu tuo omakin projekti kiinnostavan taas aivan tulenpalavasti! Mutta laita vaan lisää kuvia ja faktoja tästä arjalaisesta hengen tuotteesta! |
voit heti unohtaa hulluttelut orkkis 603 veiveillä ja 7mm pumpulla
T:jari nyymi nimim katkennut kanki kalkattaa vttumaisesti |
katellaan minkä muotoisia kankia saadaan, tuolla koneella henkkarikopassa ajeltiin malttipaineilla ilman ongelmia aika kauan, paineet 0.8 ja tehot n. 220 hp / 4000 rom / 400 Nm / 3000 rpm
- citymaasturissa enempiä ei tarviikaan :rolleyes: |
Lainaus:
|
Mahtava homma et näitä Gee projektejakin on tullut kuvien kera foorumille!!!
p.s. mulla ois tuohon "hieman" isompi ahdin tuolla myydään osastolla... ;-) Gee. |
...jatkuu:
Kykkimen löydyttyä, ja osuttua ihan mukavasti inan työstetylle vauhtipyörylälle, oli aika pultata Geen laatikko kiinni mottiin, siirtää vaihdelaatikon palkki ääritaakse ( Geessähän tämän paikka on pultattavissa moneen kohtaan), ja nostaa koko paketti norsulla tontilleen, niin että laatikon kannake lupsahti paikalleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60672 Koko paketin asemoin niin, että tilaa jäisi "fiksusti" joka puolelle: a) mahdollisesti joskus ahdin/pakosarja päivitykselle b) pumpun puolelle tarpeeks Pituus suunnassa takimmainen laatikon palkin kiinnitys tuntui osuvan kivasti, koneen eteen jäi tilaa "paljon" Korkeus tässä vaiheessa askarrutti eniten... Tässä haetaan "sivusuuntaa": http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60673 Alkuperäisistä koneen korvita ei juuri apuja ollut, rungossa olevia korvan paikkoja en halunnut siirtää, joten avuksi tuli perinteiset "lattarauta ja RHS" 100 mm leveää, 5 mm paksua lattaa sopiva pätkä koneeseen 6 pultilla kiinni: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60674 Ja kylkeensä 50 x 100 RHS pätkää: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60675 Kuumaliimaa kulmiin ja maalia päälle: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60676 Näillä lääkkeillä asemointi onnistui suht hyvin, vähän meni matalalle, mutta onneks isoja muttereita voi työnnellä sopiviin koloihin ;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60677 Toisen puolen rauta onkin vähän käkkyrämpi: (huomaa valmistajan tarra :cool: - mahdollisia takuureklamaatioita varten...) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60678 Korin ollessa katossa, oli helppo nykäistä polttoainelinjat uusiks, ruostumatonta nylonia: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60679 Sitten olikin aika mietiskellä pakoputken reititystä,putkeksi päätin pujotella 3" tarvikekäyräjasuora mallia. Välikardaanillekin saatiin jo mitta, kardaanin lyhennyksen toteutin ihan itse, millisellä laikalla sopivaan mittaan, ja sitten SN Cardansille kasattavaks, puntitettavaks ja uudet ristikot samalla, on muuten asiallinen paja, suosittelen ! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60680 Korin kannakettakin veistelni vanhasta muistista, vaikkei tästä offiautoa tehdäkään... Huomaa insinööriystävällinen runkonumeron esiin kaivelu :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60681 Sittenpä vaan kardaania paikalleen, putkea samoin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60687 Putken vedin tankin lokosesta, uhmaten kaikkia kondenssi ym. varoituksia, kuvan jälkeen on kääräisty vielä lämpömattoon, nou hätä ! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60688 ja oikeasta takakulmasta uloa/alas, ihan kuten StuttGartissakin aikoinaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60689 Tässä kattokamerakuvaa ensimmäisestä kopan sovituksesta, näyttää osuvan... ... ja syylarikin mahtuu - huhhuh ! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60690 Ja samaa etuoikealta, tärisevin käsin kuvattu: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60691 ...jatkellaan taas joku ilta raporttia... |
on komeat valot....
|
Lainaus:
|
Onko tuo 603 kone alunperin Gee Mersusta vai 124:sesta??
Miten on tilaa ohjaussimpukan kohalla?? Gee. |
Kone on 124 sesta, tilaa simpukan kohdalla ihan komiasti, saattaapi joku ilta löytyä kuvatuskin...
|
Tarviiko nostaa koppa pois, jos meinaa avata pakuputkiklemmarit? :)
|
Syyläri 124 kopasta?
Hyvä että on noita kuviakin eikä pelkkää epäselvää selostamista mitä on yritetty tehdä ja mitä on tullut. Tästä sitä saa hyvää pontta 605 projektille... ehkä. |
Mikäs turbo tossa on?
|
- putkilemmarit aukeaa alta, ainoa haastepaikka putken vaihdolle joskus on tankin ylitys, saattaa vaatia tankin löysäyksen...
- syylari 124 sta, samoin kone alunperin, turbo "vakio" eli oisko KKK24 ? |
Lainaus:
|
Jeps !
Tää kopsahti kilpiin takas, eli muutoskatsastus suoritettu ! Kiitokset asianosaisille - tarviiskohan tällä ruveta ajamaan vai panna kiertoon... :cool:==*==:eek: |
Noinkohan ois tää kapistus kruisannu vastaan mänttilän varaosan pihalla tänään?
|
Lainaus:
Kiertoon vaan, tiedät kyllä suunnan... |
Lainaus:
kyllä vaan... ja -Laine- kanssa tarvii varmaan soitella... |
Mut kyl yks kuva sentään tarvis misä se on kiillotettuna auringon paisteessa :)
|
Et sunkaa sä -Kesis- vaan jottai tämmöttist tarkottant:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69597 rohviilisa parit lisää... :D |
Juu kyllä mersun kuvia on aina kiva katella,ja oishan niitä näköjään profiilissakin ollu.
Mutta kyllä rojektin valmistuttua topikin loppuun kuuluu aina vähintään yks kuva:) Siisti peli. |
Siisti perhefarmari mutarenkailla, tai täähän on viis vaille linja-auto kun on 9-paikkainen. :D
|
Juu Taksiks vaan... Tai perhebussiks :D
|
On se nätti peli.
Toihan on niinkuin isoveli mekäläisen autolle :) http://forums.offipalsta.com/album.p...ictureid=69673 |
kevään koittaessa Geekin löytyi taas hangesta, pientä kevätpyörylä päivitystä meni alle, katukuvioinen 275/70 16 dueller, ja ihan soppelin kokonen tuntus olevan, takajousiks vaihtui hiukan paremmin myötäävät kiekurat, ja tyhjäkäynnin "automaattinen tasaus" kytketty aktiiviseks... aika vekkulin tuntunen kun nostaa kytkintä jarrua vasten ja voimaa tulee lisää, niin että sammumishetkellä joutuu pikkupuolella painamaan jarrua ihan vakavissaan... kysessähän on pumpun persiissä luuraava magneettikytkin, joka saa kasvavaa jännitettä alueella 0 - 5,5 volttia suhteessa kierroslukuun / moottorinlämpöön, eli pyrkii pitämään tyhjäkäyntikierrokset asetetussa
pari citymaasturikuvaa: tassu nousee maasta ilman lukkoakin: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80192 piiloon menee maksimi sisäänjoustossa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=80193 taas tuli vahva olo siitä, ettei tätä ehkä sittenkään pitäis myydä, per.ele kun sais laillisen ison koukun mokomaan, tuo 2500 kg on onneton... ja jotku 33" leveet boGGerit... ja holsetin... ja eatonin... ja ... |
tyhjäkäynnin "automaattinen tasaus" kytketty aktiiviseks... aika vekkulin tuntunen kun nostaa kytkintä jarrua vasten ja voimaa tulee lisää, niin että sammumishetkellä joutuu pikkupuolella painamaan jarrua ihan vakavissaan... kysessähän on pumpun persiissä luuraava magneettikytkin, joka saa kasvavaa jännitettä alueella 0 - 5,5 volttia suhteessa kierroslukuun / moottorinlämpöön, eli pyrkii pitämään tyhjäkäyntikierrokset asetetussa
mitenkä tuon toteutit? Kaavioo/kuvaa? |
Kyllä se on komee.:o
|
Lainaus:
tää on modatttu 124 koppasesta mersusta napatusta ELR releestä, joka osassa niitä siis ihan vakiona voin koittaa muistaa skannata tuon kytkiksen joutessani, 6 piuhaa ja rele, olettaen että koneessa on a) tyhjäköyntisolenoidi - ehjä b) kierroslukuanturi vauhtipyörylällä c) lämpöanturi kannessa, sähköinen |
Lainaus:
Hyviä arvauksia... ko? 31=Maa 15=lukon takaa + ... ... ... ... |
Äh !
kaikkee ei aina muista (heti) ja hyvää kannattaa aina odottaa... 31 = Maadoitus 15 = Plussa, alunperin ylijännitesuojan kautta, mä vedin oman suoraan virtalukon käyntiasennosta SM = Pumpun MG säätömagn Y22 (toinen nasta solenoidilta plussaan) GM- = kierroslukuanturi huimapyörällä L3 GM+ = kierroslukuanturi huimapyörällä L3 TF = lämpötila-anturi kannessa B11/1 TD = tarkastusliitäntä (ei tarvita) eli säätömagneettisolenoidi saa kahta karvaa pitkin plusatiivistettyä sähkötystä, toista pitkin 12 V ja toista pitkin ELR releen kurittamaa muuttuvaa, ja tästä vääntyilee eri asentoihin, käyttöjännite vaihtelee siis välillä 0,0 ja 5 volttia (maalaisjärjellä pähkäilty teoria) kuvatus: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=81712 |
Kiitos ja kumarrus! Tästä on hyvä jatkaa...
|
Eipä kestä...
Otin tän hopean(h)uolen pois myynnistä, mielessä on muutamia "pikku päivityksiä" tekniikan puolella, ja muutoinkin on aika käteen sopiva citymaasturi nyt, kulutus huljaa 10 - 11 välillä eli aika kohtuullinen Ainoa mieltä kaihertava asia on tuo pienehkö vetomassa (nyt 2500 kg) - onks jollakulla faktaa Geen 3xxx kg vetopainosta / -koukusta ? (siis W460 srj) |
Tää sai tänään uuden kodin - eli hyvää ja onGelmatonta jatkoa toivotan !
Uusi omistaja ymmärtää merkin päälle, ja uskoisin että tästä kuullaankin vielä :cool: |
Ja nyt kun on kuulia pussissa, niin joko uusi rojekti on valittu? :)
|
jäikö nurkkiin osia? mites toi koukku homma siinä oli?
|
uusia ajatuksia riittää...
Geen koukkuhommiin löyty muuten lääke, W460 sarjaseen on tehtaalla asennettu ORIS AHK D96/3 koukkua, jonka painot on ne maks 2800 kg Uudempaan W463 sarjaa samainen "tehdas"koukku kulkee nimellä ORIS AHK D96/4 ja tällä painot 3500 kg Vehon kautta aikani asiaa selviteltyäni, VALMISTAJA (lue: Mercedes Benz) ilmoitti, että käyttämällä AHK D96/4 tyypin koukkua voidaan suurin sallittu perävaunumassa nostaa 3500 kg mikäli auton muu tekninen kunto tämän sallii... Eli, jos autosta löytyy tehtaan alkup. ORIS AHK D96/3 koukku, se voidaan päivittää: 1) Vehosta teknisen neuvonnan kautta em. lausunto 2) Vehosta (tai netillä vaikkapa Saksasta) varaosapussukka: MB tuotenro A4633100081 3) Pussin sisältö auki ja koukkuun 4) Katastukseen... Pussi sisältää 10.9 pultit, prikat, mutterit, uuden tyyppikilven ja 2 x niitit Ja jollei löydy, niin jostain em. koukku, autoon ja konttorille HUOM! Itse en tätä loppuun käynyt kun auto ehti lähteä, mutta lienee läpihuutojuttu, alunperin W460 on tyypitetty Suomessa max 2800 kg koukuilla. uGh ! p.s. en muista koska oon viimeks ollu ilman Geetä - nyyh... :( |
Ja täältä löytyy onnellinen uusi omistaja! :)
Pitää jatkaa projekti kertomusta kun jotakin saadaan aikaseks. itsekkin jo vähän suunnitellut kesäksi ainakin isompaa rengasta ja sitä automaattii varmaan sovitellaan alle, käyttöautona silti pidetään. tekniikkaa päivitetään varmasti jossain vaiheessa pitää vielä vähän miettii millä kokoonpanolla mennään 606 on vähän turhan helppo mutta katsotaan nytten.:rolleyes: |
Lainaus:
|
Onko tämä koukkumuutos vain pitkään, vai myös pätkään ?
|
Lainaus:
Gee. |
Lainaus:
Kyllä. Juurikin tuohon hopskaan sen hain, ja on autokohtainen. Se StuttGartin päivityssarja löytyy tuost hyllyst, avaamattomana, ja myydään tarvitsevalle omakustannehintaan. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 01:51 (GMT +2). |