![]() |
MB G "Keiju"
Pitkästä aikaa sain hilattua itseni talliin... talvi on keräilty taas motivaatiota ja osia :cool:
Keijun ensi esiintyminen viime kesältä "Mersupato" http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60231 kivaa oli, särettiin koko porukan vinssit tuota irti nyhtäessä :D Parilla muullakin retkellä kerittiin käydä "rättisulkeisissa" http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60224 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60217 Hauska loppui aikanaan, kuin myös motivaatio, tuli rakentelurapula, pökkyrät myytiin ja rahat juotiin. Lähellä oli että koko romu olisi vaihtanut omistajaa. Kuvia viime kesän kokoonpanosta http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60239 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60238 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60237 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60236 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60234 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60233 Se historiasta:cool: Nyt on vähän tullut taas askarreltua ja parin iltakaljan jälkeen, ajattelin vähän raottaa tallinovea "keijun" muutoksista tälle kesälle:D Viimekesänä alkuperäisen bensatankin luovutettua kantoon tein konttiin tuollaisen häkkyrän, jossa 190mb tankki, virveli, kompura, jauhesammutin ja takavinssin oma patteri http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60216 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60228 Kaverilla oli joutoaikaa töissä ja siellä syntyi tuollaiset vieterinjatkeet http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60215 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60226 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60225 Vastaavanlaiset palikat laitettiin myös eteen, kuvassa muuten näkyy myös jotain erikoista kardaanin ristikon paikalla:D ...jep! ne on Audin murrokset:eek: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60227 Perälukko oli myös hiukkasen ottanut itseensä ja piti laittaa maailmalle koneistettavaksi http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60213 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60212 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60211 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60210 Rengastus vaihtui myöskin pykälän isompaan, eli viimekesän kuvissa on alla 16/35-15 ja nyt sovitellan alle 19,5/44-16,5 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60214 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60218 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60219 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60220 Arveluttaa vähäsen vielä notta kuinkahan tuon korkean painopisteen kanssa oppii elämään... saattaa tulla kaatumatauti... Pikkusen joutui leikkaamaan tilaa pyörille, edestä joutui siirtämään tuon korikiinnikkeen pois. samoin takaa piti molemmin puolin renkasta leikata nuo korikiinnikkeenputket pois http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60222 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60223 Tekniikkapuolella on menosta tähän asti vastannut 2,8i twincam automaagilla, mutta turun kupeessa sattui olemaan sopuhintaan pikkuisen aloiteltu 124 300td http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60241 elikkäs tästä pitäisi tekniikka tuohon "heittää":D Työkiireet sanelee rojjektin etenemistä ja saattaa olla että tässä vielä kotvasen kestää ennekuin tällä maastoon pääsee...:cool: |
Hyvännäköistä! :D
Ei muuta kuin kovaa rakentelua jatkossakin! |
Asiallista G settiä ! Miks siellä on henkkarin kumilimppu voimansiirrossa ?
poispois mokomat sitten uuden koneswapin yhteydessä... |
Tohon 603:een vielä cooleri turbon ja imusarjan väliin niin hyvä tulee. Onko muuten vaparikoneesta tehty?
|
Lainaus:
Pois se on lähdossä, meinasin kokeilla korvata tuon koko kardinaalin volvon nappiviitosella, väärinpäin. kokeillaan kestääkö |
Lainaus:
vaparistahan tuo näyttää olevan sävelletty, painekotelo millistä peltiä ja vuotaa kuin kastelukannu. pakosarjan laipassakin on vähän pojat rautaa säästäneet, on peräti kaksimillistä... uusiksihan tuosta nuo hipo palikat menee:D |
Onko muilla g harrastajilla kokemusta mitä nuo omat aksulat kestää? tuosta on tarkoitus kutitella 350-450 heposta ja rengaskoko on tuo 44", murroksen tuosta sai rikki jo 35", tosin vähän ääntävän sellaisen:D
Toinen mieltä askaruttanut asia on nuo jousipedin jatkeet onko kellään kokemusta katsastus sedän kanssa moisista? ja nyt kun kysely ikään päästiin niin onko jotain valmista reseptiä kuinka tuon automaagin saisi pakotettua pitämään ykkösen silmässä? Tänään meni ilta muissa projekteissa, huomenna pitää ottaa vanteet leikkauspöydälle ja kasvattaa vähän kehää 16" -> 16,5". lukkokehät on valmiiksi niin reippaan kokoiset että niille ei tarvitse tehdä mitään mutta sisäreunaa kemppaan 3mm latin ja humpiksi 4mm pyörön. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ja kun tuleva moottori on vaparikone alkujaan niin eipä kannata tuommosia 400 heposen tehoja tavotella, kun sieltä yleensä puuttuu öljysuihkut männille ja kiertokangen laakerit on ihan höttöä. Mutta jos vaihat turbon kk laakerit niin auttaa jo jotakin, kun niitten pitäis olla punametallia, mutta siihen öljysuihkujen puuttumiseen ei helppoa konstia oikein oo kun alkuperäiset ei mahu elämään vaparin mäntien ja kankien kanssa
|
Jaa... Hallilla Nissanin 2.0dsl ahettuna ollu jo 15v... Ja EI ollu öljyruiskuja vielä, mutta nyt tulevaan moottoriin tulee ne ja jälkiasenuksena. Entisestä pannusta 0,7bar ahtja ja tehoa pyörille 114,7hp ja eikä ees ehditty säätää mitään... Pumppu laiteltu ahonalaselle syötölle ja nestepääkin vaihdettu milliä isommaksi mitä orkkis oli ja säädetty... Ruokahalut kasvaa syödessä ja siksi rakenteella uutta versiota...
Öljyruiskut napattu Nissanin SD23 moottorista ja eikä vakiomäntiin tarvi muutoksia tehdä. Ehkä ei siksi, kun kysest moottoria on tehty laivakäyttöön turbolla. |
Lainaus:
Ps. itsellä ollut yksi w124 300d 870000 ajettuna ja nyt alla toinen samanlainen mutta vain 660000km ajettu ja orkkis laakereil molemmat, mutta turboa ne ei oikeen kestä |
603
Kannattaa pitää tehot maltillisina tuossa 603 moottorissa, varsinkin metsäkäytössä kun kovasti lämpeää, esim:"jos vaikka kaasu pohjassa sitten menisi" tilanteissa. Itse tullut särjettyä ko. moottorityypistä runsaasti kansia ja kaikkea mikä liittyy voiman siirtoon yli 420hv teholla, kiva moottori mutta "kuolee" melko helposti. Toki mulla ei ole koskaan järki ja laitteet kohdanneet, mutta se on varma että kun kasvan isoksi niin ostan taas G-mersun...
|
Hieno ennakkoluuloton projekti :) Joo, itsekkin ihmettelin tuota kuminiveltä kun en ole ennen G vaunuissa nähnyt. Mutta jos on henkilöauton perua tekniikka niin sehän sen selittää. Mulla on kans henkilömallin 280 ruisku pellin alla (n. 180hv) ja sekin on vähän "kierossa", mutta eipä ole oireillut mitenkään normi kardaaneilla ja ristikoilla. Murroksiakaan en ole saanut rikki, mutta gummitkin on vaan 36/12,5 Pamppersin TSL:ät. Toki 450hv ja 600-700NM ja tuo rengaskoko niin varmaan alkaa niveliä nolottamaan jossain vaiheessa...riippumatta akseleiden valmistajasta ;)
Niinhän ne puhuu, että vaparista tehty SuperTurbo ei ole niin pitkäikäinen ja tottahan se varmaan on. Toisaalta, offiskäytössä on kovin harvoin lappu lattiassa minuuttitolkulla, jotta se lämpökuorma sulattaisi kannen tai männät (mäntien öljyruiskun pääasiallinen tehtävä on käsittääkseni jäähdyttää mäntiä?)....5-10 sekuntia lappu lattiassa noilla tehoilla ja renkailla => vauhtia on niin paljon että menee kiviin tai kantoihin pahki...tai on kaivanut alaspäin niin paljon että pyörii jo tyhjää pohjan varassa? ;) Ja ehkä niitä viimeisiä hevosvoimia ei edes tarvitse kaivaa esille...itse olisi varsin tyytyväinen esim. 250-300hv ja 500nm lukuihin ja alhaalta herkästi vetävään moottoriin. Kai laitat pidemmät iskarit tai korotuspalat kiinnikkeisiin...voipi jäädä ulosjousto muuten vähäksi? Ja jarruputkia/letkuja saa vähän pidentää myös :) Meinaatko muuten välityksiä tihentää jotenkin? |
Lainaus:
Mikä siellä voimansiirrossa on pahin sulake jos murroksia ei lasketa? |
Lainaus:
Välitystä meinasin kokeilla muuttaa tuolla ylempänä mainitulla volvon nappiviitosella "väärinpäin" laatikoiden väliin. jakolaatikko välitetään kunhan poijjat saa yhden laatikon ensin välitettyä |
Sainpas kuvat ulos kapulasta ihan koti-oloissa. pahoittelen p*skaa kuvanlaatua
eli vanteen kasvatusta 0,5" ja iskari pakettia eteen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60372 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60373 Tuli tuosta humpista vähän liian korkea = kaksi ukkia, kuusi kaljaa, mäntysuopaa ja pari tuntia jumppaa, siis ei pesty mattoja eikä harrastettu poikarakkautta, mutta rengas saatiin vanteelle :D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60374 Iskareista parit kuvat: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60375 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60377 |
Jos haluaa kestävän st moottorin niin lähtökohdaksi om603 turbo tai om606
|
Lainaus:
|
jep...kun kuitenkin käytät G vaunua myös sukellusveneenä niin kannattaa välttää suurempia sähköohjauksia :) Tuo kutosmoottori ja tomaatti on aika pitkä paketti, tuleekohan kuin ahdasta siihen välikardaanille ennen jakista jos meinaat vielä jonkin "lisävaihteen" siihen väliin laittaa?
|
No se on kyllä tosi että halpoja ne 606:set ei ole ja sillä sähköpumpulla kannattaa heittää vesilintua tai myydä mikäli joku sellasen haluaa. Mutta tietysti kestää se vaparikin kunhan vaihtaa ees ne kk laakerit ja pitää järjen päässä viritys puuhassa. Ja sellanen tuli vielä mieleen että tuolla mersuforumin puolella joskus muistan lukeneeni että tuossa vaparissakin olis ne öljyruutat jos on valmistettu 7-9 kuukaudet ja vuosi -91, kuukaudet ihan muistin varassa mutta vuosiluku on varma
|
Lainaus:
Lainaus:
|
ja 606.91x moottorit on mekaanisella rivipumpulla, eli vapari 24 Veet... ainakin alkupää, 124 koppasesta...
mainio aihio, isommat elementit vakiona ja suihkut löytyy, taisipa olla samat laakerikint kuin tbossa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
ei se 603 ja automaatti taida olla yhtään pitempi kuin tuo bensakuutonen ja automaatti, välikardaani on jotain 300mm, siihenhän mahtuis vaikka kokonainen volvon laatikko, ilman sitä nappiviitosta. Voihan sitä pataa tietysti myös ottaa vähän eteenpäin jos siirtäisi tuon jäähyttäjän konttiin vaikka toisen takasivuikkunan paikalle:D |
Ruusulehto muistaa oikein ja väärin, osa on ihan mekaanisia, ainoa sähköjuttu on tyhjäkäynnin korjaus, näin siis vapareissa... Näissä on sitten se alppiventtiili yllänsä, jota voi melko helposti modata tai muuttaa morkooliksi
Jyymmärsinkö oikein, että Mico pujottaa lodan perään pelkän ylivaihdeyksikön ? ja vielä väärtepäin ? |
Kiintoisaa...
Mulla kovasti heräs kysymyksiä pieneen mieleeni...
CV eli vakionopeus nivel...Ehdinkin jo pähkiä mistä sellaiset vois saada valmiina vai tarviiko värkätä jostain tehokkaammasta etuveto autosta...Noitten käyttöähän puoltaa jos autoa on korotettu, ainakin Geessä sille on tarvetta. Noi on ilmeisesti pelannut hyvin? Nyt kun sä oot korotellut niin ookko ajatellut sitä olka-akselin kulmaa? Mulla ainakin meni omassa Geessä katuajo-omituisuudet huonompaan suuntaan kun vaihdoin pidemmät jouset, no on se nyt korkeempi mutta erinomaisen vikuri ajettava vaikka ohjaus iskari on kunnossa...Se on tietty oma vika kun halusin korottaa...No sehän piti sisällään tietty myös muutoksia panhard tankoihin, niistä piti värkätä säädettävät että akseli istuu keskellä runkoa. Sitten se Volvon sähkövitos laatikko...Eli sehän on se Laycock ylivaihde...Niitä on Volvoissa kahta sorttia, toista en muista..Jos löydät jostain turbovolvon lootan niin siinä on muistakseni merkintä: type J..on hivenen kestävämpi kun se tavanomainen...Sitä samaa on ollut joskus brittivehkeissä suoraan perään kiinnitettynä...No enivei..oiken päin, eli ylivaihteena sen pitäis kestää 400nm vääntö...Sitä en tiedä kuika sitten käy jos ruuvaat sen ylivaihde osan irti siitä Volvon askista ja teet siitä "alivaihteen" Ihan kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin vaikka siinä on kovasti mietiskelyä monen asian suhteen... Sitten tuosta sun koneesta...Kaikkihan saa asennettua mihin vaan jos yritystä ja intoa piisaa, veikkaampa että ö-pohja tulee just inhottavasti etukardaanin tielle...Mä pistin omaani OM602 ja henkilöauton ö-pohja ei kovin kauas kardaanista jäänyt joten vaihdoin sen ihan oikeen Geen koneen ö-pohjaan. Oli melkoisesti eroa... No kuitenkin voi olla kovin kiintoisa kuljettaa kantojen välistä laitetta jossa on alavääntö hmmm..alhainen...Enmä nyt ala moittimaan tuota sun konetta mutta noissa on monesti melko mitätön vääntö alakierroksilla elon merkkejä alkaa näkyä 2500-3000 rpm:n jälkeen ja monesti kunnioitettaviakin lukuja. Mutta se kiertopumpun korvaaminen rivipumpulla ei siihen lohkoon aivan hirvitä vaadi, rälläkkä, vinku ja läjä erimoisia hiomavälineitä piisaa. Toki niiden "ylimääräisten" ja tiellä olevien onaleiden hiominen muutaman tunnin ottaa...nimimerkillä on tehty. En muuten olis sekaantunut tähän kirjoittelemaan mutta kun mulla on tuo sama ajatus ollut asentaa Geehen viriviridiesel. Mä pitkään ja hartaasti mietin 603 tai 606 mutta päädyin sitten OM602:seen...Toki sekin on pitkään ja hartaasti ollut työn alla, nyt on kuitenkin kasassa ja olis tarkoitus "pudottaa" se paikalle lähiviikkoina. Voin kuvitella että ahdasta sullakin tulee kun tuo viisipyttyinenkin sopii kovin ahtaasti konehuoneeseen holset hx 40 kanssa... Mutta mutta...kun tuo että nää "superdieselit" on "ylävireisiä" niin mä ajattelin sit kokeilla suorasuihkuna tätä mun konetta, eli mulla on 290 lohko (sprinter tai väyrynen), männät ja kansi, 250 turbon kampiakseli ja veivit...eli kone on ns. 270... Sit ajan takaa että jos saat käsiisi suorasuihkuversion tosta kutos koneesta kun sulla nyt on jo tavanomainen kone olemassa niin aikasi kun niitä yhdistelet niin sulla pitäis olla "väännökäs" kone kasassa jonkun ajan päästä... Eli voimaa ja vääntöä alhaalta asti Geen koriin niin ollaan asian ytimessä, taisin hoksata mitä sulla on ajatuksissa? Täytyypä seurailla tätä sun hyvältä vaikuttavaa touhaamista toistekkin! |
Jos se alavääntö on hukassa, ni kaipa valtoselta voi ottaa mallia...
http://www.youtube.com/watch?v=Yv2aX58lx2Q |
Lainaus:
|
mites muuten tuo volvon nappivitunen?lähinnä sen kestävyys?omassa tieherrastepelissä oli ainakin koko ajan päreinä.vääntö rikkoi jota siinä pelissä oli jotain 450nm.
|
Lainaus:
Mahtava projekti sulla!! Gee. |
Lainaus:
Syy siihen miksi moista viritystä olen suunnitellut, on aikalailla edullinen välityksen muutos, välitys noissa ylivaihteissa on 0,8. karkealla prosenttilaskulla 35" pyörällä välitys olisi vielä tiheämpi kuin orkkisrenkailla ja noilla 44":silla vastaava kuin orkkivälitys 35" pyörällä. Tosin alkuperäiset välitykset meni 35" pyörällä jo aika pitkiksi tuolle bensakoneelle, mutta josko se tuo tiisselöinti toisi sen verran lisää punetta että saisi sillä kompensoitua:D |
onks tuo alunperin ollu millä motilla, eli kummat välitykset aksiloissa ?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
240 GD murikoillahan sais taas kymmenisen rosenttia loppupään välityksiä tiuhemmiks... ja myyntipalstaltahan sellaiset löytyis kuljetustelineessään...
|
Lainaus:
Mikä tuli itellä mieleen niistä ajoista kun Volvo mulla vielä oli niin ylivaihteen kytkettäessä vedon palatessa se ylivaihde alkoi luistaa aika herkästi. Tosin kun vähän odotteli ennen kuin nosti kytkimen niin se toimi ihan ok. Ja kuitenkin siinä motissa oli vain 210-230 heppaa... Ja pikainen tutkiminen landiassa paljasti ainakin sen että ylivaihteen kytkentä tapahtuu öljypaineen välityksellä, ja paineen tuottava pumppu on vissiin aika alimitoitettu (ei kytke ylivaihdetta kunnolla alle 80km/h) |
Lainaus:
Korotusten kanssa en ole vielä metriäkään ajanut, kun on tuo perävälitys irti ja tallin oviaukko 20 cm liian matala että tuon saisi ulos sieltä:D Olka-akseli kulmia pitää kääntää jos alkavat häiritä, mutta epäilisin että ei siitä tiellä ajettavaa saa tuolla rengaskoolla muutenkaan, aika näyttää kuin käy. Panhard tankoihin ei ole tehty muutoksia, mutta niiden rungonpuoleiset korvakot putoaa korotuksen verran alemmaksi Etukardinaali ja ö.pohja ei varmaankaan enää yllä tervehtimään toisiaan, mutta jos yltävät niin pitää sitten muotoilla ö.pohja uudelleen Moottorista on jokaisella tänne kirjoittaneella oma mielipiteensä ja toteutustapansa, Onneksi Merssssun tehtaalta on tullut paljon hyviä aihiota tänne meidän rikottavaksi:D Oma reseptini on kuitenkin tuo 603, kkk27, kuuleri ja 7mm tapit. Ja tarkoitushan ei ole huipputehon hakeminen vaan suohon polkeminen:D |
Lainaus:
|
Nyt syön sanani
Kävin aamulla st keskustelun mersufoorumilta tutun mikko.k:n kanssa ja tuomio oli että vaparikone ja laatikko myyntiin! 200hv on maksimi mitä tuo vapari kestää, samoin "leikkiminen" vaparin automaatilla on kuulemma tuhoon tuomittua. Turbon automaatissa on myöskin tuon ykkösen pakottaminen päälle huomattavasti helpompaa
Samassa yhteydessä ihmeteltiin tuollaista volvon nappiviitosen sielun elämää ja tuomio oli sama, eli roskiin koko paska. Kokeillaan vielä jatkaa kuitenkin samalla linjauksella eli "ylimääräisellä" vaihteistolla välikardaanissa eli aihio hakusessa. |
Lainaus:
|
vai että 200hv maksimi? Kovin vähältä kuulosta kun ovatten ottanee sen verran vapari 200D vehkeistäkin? Toki tuskin kovin pitkäikäisesti. Itsekkin olen paljon seuraillut niitä keskusteluita ja minulle jäi sellainen mielikuva että joku 250-300hv alkaa olemaan siellä maksimin rajoissa jos auto on enemmän tai vähemmän säännöllisessä ajossa. Toki 800.000 ajettu valmiiksi surkeilla laakereilla varustettu vehje voi antautua vähemmälläkin. Samoin luulen että 200 hepan kantturoissa (vääntö?) ei vielä 300d:n vaihdelootakaan kypsy. Näistähän löytyy sen koodin perusteella myös suunniteltu väännön kesto...
|
Korjausta edelliseen viestiin: Toi 722,3 löytyy 300turbodieselistä ja 300 bensasta. Vakiona kestää noin 400nm ja vahvistettuna jopa +700nm. Tossa Micon koneessa on aikas varmasti 722,4 joka kestää vakiona noin 300nm mutta senkin pystyy vahvistamaan esim: http://www.kotinet.com/jm-kone/. Täältä itsellä hyvät kokemukset laatikon vahvistamisesta.
|
Ite ajelin jälkiahdetulla moniventtiili 606 vaparilla runsaan 230 tkm eikä ongelmia, paineet 0.8 ja tehot kahtapuolta 200 hp - kaikenhan saa rikki nopeastikin... tuohan tosin on öljysuihkuilla
|
Lainaus:
Muista vielä laittaa tuohon 722.3xx laatikkoon detxron 2 luokan öljy, niin toimii parhaiten. Eikä tuo alkuperäinen 603A pakosarja ole ensimmäisenä vaihtolistalla, siitä saa hyvän tekemällä jaetun ulostulon. Herää jopa paremmin kuin ylipitkät ja turhan paksusta(>38mm) vesikäyristä väännetyt. Turbokoneen öljypohja mahtuu hyvin kun poistaa sen irroitettavan lisäosan, ja laittaa siihen laipan. Profiilissa on yhestä tekniikanvaihdosta kuraisia kuvia jos niistä on apua. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jotain taas jouti askartelemaan,
on vähän liikaa projekteja niin mitään ei kerkee tekemään:mad: tulipas huonoja kuvia... pitäs varmaan ottaa oikealla kameralla... nyt on pyörät alla, sen verran joutui leikkelemään että orkkis takapenkistä piti luopua, voi kyynel:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61590 jonkun verran pitää myös leikellä tallia jos tuon meinaa joskus ulos saada, eli kuva oven yläkarmista. onneksi on vielä muutama sentti väljää ennen sähköpiuhoja, niin ei tarvitse niitä jatkaa:cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61589 Pökkyröiden laitto vanteille vaati myös hieman dopingia, eli kuvan mukaisilla liemillä kokeilin. kossupullossa 50/50 bensa/sinol, butaania, 80% vodka ja navetta radar. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61593 bensa/sinol - toimii butaani - toimii, katkesi jopa pari pulttia lukkokehältä:D saarenmaa - ei toimi tai joku "söi liikaa kuormasta"... navetta radar - toimii hienosti!!! tätä on jatkossa aina pullo mukana sahvaarilla ja häviää kaikki itikatkin 100 metrin säteellä:eek: |
Joko/vieläkö se liikkuu ominvoimin, jotta voi käydä hakemassa motivaatiota uusilla renkailla metsästä?
|
Lainaus:
...niin ja perävälityksen tilalla on alumiiniputki yhdistämässä vetareita, elikkäs tämä on se veikkauksen uusi peli, etuveto. |
Orkkis takapenkki muuten painaa melkein 50kg, eli sen verran se nyt keveni. Muutenhan se onkin tuollainen keijukainen... ;)
|
Eiköhän siihen löydetä joku entistä painavampi, ahtaampi ja epämukavampi jakkara tilalle ;)
|
Lainaus:
tänään soviteltiin 626 matukan etujakkaroita taakse, huomattavasti paremmat kuin tuo merssun oma soffa:D |
lissee huonoja kuvia, viikonloppuna turattiin ja tinattiin, peltiä ja kaljaa:D
eli helmoihin tuollaiset 50x50 rhs tuplana ja kaariin lattaa levikkeen kiinnikkeeksi. Levikkeet mustaa polycarbonanttia http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61720 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61718 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=61719 |
Lainaus:
Näky menevän "aika" läheltä... Gee. |
Lainaus:
Koneen/laatikon suunta on keskilinjasta pikkasen vasempaan sivuun joka auttaa tuohon ahtauteen mutta sitä ei silmällä erota. Vuorsolan Mikko oli ainakin joskus saanu laatikon öljypohjan tiivisteen vuotamaan kartaanin ottaessa kiinni siihen jonkinlaisessa "kikotus"tilanteessa. Korotuksen määrä vaikuttaa ja panhardin mitallahan voi säätää pikkasen akselin ja etukartaanin rakoa. Mulla ne on edessä alkuperäisiä. |
Lainaus:
|
Minkä mittanen tuo 722.3 ja jakolaatikon välinen kartaani on?
Ja missä ootte hitsauttanu vai onko ite tehty? Gee. |
Niin ei oo vielä selvinny tuo et käykö automaatin 25 cm pitkä kardaani tuohon suoraan vai pitääkö sitä lyhentää??
Gee. |
Lainaus:
|
Pitkästä aikaa jotain näppäilyä
eli välityksen muutosta kokeillaan (koitetaan) tehdä tälläisillä palikoilla. vähän olivat routineet palikat toisiinsa kiinni, mutta viikon öljykylpy ja isolla lekalla auki... ja tarkoitushan on laittaa nuo pinjonin ja kardinaalin väliin:D, murikoitten kääntö ja kardaaneiden lyhennys. korjautuu samalla nuo kardaanien kulmat onko kellään kokemuksia tai muuta rakentavaa kritiikkiä aiheesta? ja tiedän kyllä ettei noita bokseja tarvita kun kaksi lisää niin ne voisi laittaa omille paikoilleen:rolleyes: kuviloita - edelleen p.skalla kameralla: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63724 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63722 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63723 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=63725 Lainaan tänne listausta laakereista kaiman topikista että löydän sen itse helpommin:D: Lainaus:
|
Lainaus:
Vielä yks kymysys tuosta välikartaanista.... Miten Gee Mersun välikartaani sovitetaan tuohon 124:n laatikon perään ku124:n laatikon laipassa on kolme lapaa..?? Vai onko G Mersun automaatin akselissa sama poori ku 124:n laatikossa? Gee. |
Lainaus:
Siihen 124 laatikon perään vaihdetaan G:n laippa. On ihan sama pooritus. |
Lainaus:
Gee. |
No, mites patovolvo? joko sille tulee kohta oma threadi?
|
Periaatteessa ihan hauska idea.
Ootkos muuten ottanut huomioon että mogin napavälityksessä muuttuu pyörimissuunta eli jos tälläät nuo suoraan pinjoniin kiinni niin sitten taaksepäin löytyy vaihteita josta valita. Volvon napa voisi soveltua kuitenkin helpommin tähän. Seuraavat huomiot on tehty omakohtaisesti, osittain erehdysten kautta ja osittain laskemalla ja sen jälkeen ne on käytänössä toimivaksi todettu. Mersun laatikoissa on lähestulkoon kaikissa samat poorit, automaatista täytyi muistaakseni katkaista mutterin ulkopuolelle jäävää suoraa osaa pari-kolme senttiä pois, Omassa minulla on muistaakseni välikardaanin mitta paikoillaan 28 senttiä. Etukardaani menee todella läheltä automaatin öljypohjan oikeaa sivua, alkuperäinen etupanhard muuttuu melko nopeasti pehmoiseksi ja sitten kardaani osuu laatikon kylkeen ja työntää tiivisteen laatikon sisälle, ja öljyt pihalle. Tämän voi estää tekemällä panhardin jostain kunnon suurlujuus tavarasta. Kirjoittelit että aiot laskea panhardin korvakkeita korotuksen verran alas, aiotko laskea myös ohjaus simpukkaa? koska panhardin ja ohjausvarren täytyisi kulkea samassa kulmassa, tai auto on aivan äärettömän kauhea ajaa (Terveisin nimimerkki: kokemusta aiheesta) Joku kirjoitteli myös että korottamien tekee Mersusta kiikkerän ajettavan, hiukankin reilummalla korotuksella (yleisimmin jotain 10 cm luokkaa) se on juurikin näin, Caster kulma muuttuu eteenpäin nojaavaksi (pitäisi olla +5 astetta mutta tällöin onkin -3 astetta) ja "ajossa auto haistelee joka liikennemerkin ja lyhtypylvään". Tästä pääsee kaikkein helpoiten eroon kun ottaa pitkittäiset etutukivarret irti ja painaa niihin präsillä 8 asteen mutkan siihen kohtaan jossa tangossa lukee 460, eli niin että tangon etupää ikään kuin nousee. Tämä rauhoittaa ohjauksen, ja kaupantekijäisiksi parantaa etukardaanin kulmaa ja jousilautasten asentoa. Om603 turbon öljypohjan lisäpala mahtuu olemaan paikoillaan kun sen takanurkasta viistää hiukan pois. itse otin noin 4 cm ja hitsasin tigillä levystä paikan tilalle. Minkäskokoiset nuo boggerit olikaan,ai juu 44":set, tuntuu aika rajuilta Mersun akseleille. Noille renkaille suosittelisin k yllä lämpimästi esimerkiksi Mogin tai jonkun ison jenkin akseleita. Kardaanien pyörimissuunnat pitää vaan tarkistaa ennen asennusta jotta ei tule yllätyksiä. Se on vaan nimiitäin seuraavanlainen hiukan vaikea yhtälö: Isot renkaat + paljon voimaa = runsaasti remonttia voimansiirtopuolelle. 'Edelliskerralla kun oltiin metsässä niin multa räjähti ensin yksi uniball poikittaistukivarresta, pieni pikahuolto ja uusi nivel paikoilleen, sitten meni seuraavassa rysäyksessä murrosnivel ja etuvetari paskaksi ja takavetari kieroon!! eikä ole kuin 35":set Creepyt alla. Ahtimista sen verran että mulla on omassa Mitsu Evo8:n ahdin, se herää ja toimii mukavasti mutta jossain 5000 rpm paikkeilla se menee Mynäpumpun ruokkimana ylikierroksille ja kavitoi niin voimakkaasti että ahdot hukkuu täysin. Heti kun löydän jostain sopivasti, olisiko ollut tyypilttään 2560 tai vastaavan VNT ahtimen, niin sellaisen asennan paikoilleen. |
Lainaus:
603 turbokone menossa lähipäivinä tilalle kunhan siihen saa kampiakselin takapäähän korjaus stefan. Tuohon 722.3 laatikon perään tuli G:n automaatin takalaippa eikä akselia tarvinnu lyhentää... Tosin siihen väliin tuli (ainakin toistaiseksi) se n. 5mm paksuinen keskityslaippa. G:n orkkis automaatin välikartaani on n. 25cm pitkä. Pitikö Mikon jatkaa sitä vai onko orkkis..?? Asiasta kolmanteen... Mitä ohjaustehostimen pumppua ootte käyttäny tuossa G:n simpukassa?? 300GD:n tehostin on 82 baarinen ja 240GD:n 65 baarinen, kun taas 124:n tehostin on 110 baarinen. Hajoaako G:n simpukka jos siihen pistää tuon 110 baarisen pumpun? Gee. |
Tuskin siihen simpukkaan muuta tulee ku öljyn keitin.
|
Tuohon 722.3 laatikon perään tuli G:n automaatin takalaippa eikä akselia tarvinnu lyhentää...
Tosin siihen väliin tuli (ainakin toistaiseksi) se n. 5mm paksuinen keskityslaippa. Ei tarvi mitään laippoja kun hienovaraisesti päästää akselin päästä rälläkällä pätkän pois, se ulkopää on sitä kolmisakaraista kuminivel kardaania varten ja täten täysin turha. G:n orkkis automaatin välikartaani on n. 25cm pitkä. Pitikö Mikon jatkaa sitä vai onko orkkis..?? Minun kotteroni ovat aina olleet alunperin manuaaleja joten niissä on ollut pidempi välikardaani eli katkaisuhoitoa on jouduttu antamaan. Asiasta kolmanteen... Mitä ohjaustehostimen pumppua ootte käyttäny tuossa G:n simpukassa?? 300GD:n tehostin on 82 baarinen ja 240GD:n 65 baarinen, kun taas 124:n tehostin on 110 baarinen. Hajoaako G:n simpukka jos siihen pistää tuon 110 baarisen pumpun? 124:sen pumppu toimii moitteetta, ohjaus on kevyempi mitä vanhan koneen pumpulla, eikä se öljykään sanottavasti lämpene, mitään ongelmia ei ole ollut ja 124:sen koneella on jo ajettu vuosia. G:n simpukka on varmaan järeimmästä päästä maastoautojen simpukoista, monet jotka rakentavat jotain rajumpia menopelejä ovat laittaneet niihin G:n simpukan koska se kestää, akselikin on huomattavasti vahvempi kuin monissa muissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Perävälityksestä puheenollen, murikka on nyt hammaslääkärillä lukon "tornin" hampaiden hionnassa ja kytkentä torni+sitä liikuttava holkki on tehty uusiksi työkaluteräksestä. Työhommat ja laiskuus häirinnyt rojjektin etenemistä, volvolla ruvetty pahimpaan tuskaan:eek: |
Lainaus:
Tällöin myös lukko täytyy siirtää toiselle puolelle. Takana se ei liene isokaan ongelma jos kääntää koko akselin selälleen. Etupäässä se ei käykään ihan niin kätevästi, lukko ei mahdu akselin oikealle puolelle, joten ainoa vaihtoehto on koneistaa uusi runko etutasauspyörästölle, jossa on lukon hampaat eri puolella kuin normaalisti. Lainaus:
Ison ongelma on murrokset, jos on uudet murrokset ja pyörät suorassa, hiukan hapea niin murros ei hajoa nivelestä vaan murroksen akseli katkeaa, sitten koko naparakennelma on jarrulevyn varassa, yleensä tällöin hajoaa murroksen lisäksi pyörän napa, jarrusatula, kääntöpää sekä usein myös jarrulevy. (Nämä kokemukset on kerätty 35-16-15 boggereilla ja 35:lla creepyillä.) Takaa menee vetoakseli kieroon rihlan puoleisesta päästä tai sitten se katkeaa rihlan juuresta. Suosittelen jotain muita akseleita noille mahtibaarumeille. Rakenteluintoa. |
Nyt on tallissa ollut pitkään liiian hiljaista, talo ja talli myynnissä pois uuden alta... elikkäs laitetaan tämä keksintö myyntiin...
|
Ja heti kohta :D (8kk) ilmoituksen laittamisesta kaupat tuli ja Keijun jalostus jatkuu jäsenen nbf toimesta!
|
Sivu luotu: 13:46 (GMT +2). |