![]() |
Trial ja Eurotrial säännöt 2010 + 2011
Kai sitä alkaa itsekkin vanheneen, ku ei meinaa sääntöjen mukana pysyä:rolleyes: Ja päätin avata oman topicin, koska varmaan joillain muillakin saattaa olla samoja ongelmia...ehkä:confused:
Eli onko tilanne tällä hetkellä niin, että 2010 teknisiä sääntöjä ei ole vielä käännetty Suomeksi? Vai enkö vain osaa oikeasta paikkaa (www.autourheilu.fi) etsiä? Eurotrial säännöthän löytyy englanniks ja saksaks osoitteesta: www.eurotrial.org ja sitten download osioon. Sitten Eurotrial aiheinen kysymys: Onko mahdollista saada eurotrial komitealta hyväksyntä, että turvakaarien kattovahvistuksena kelpaa myös ns. V-tuki, kuten sallitaan AKK:n säännöissä. Nykyään Eurotrial kuvista ainakin puuttuu kyseisen mallinen tuki. Saa täällä muutkin kysellä ja jospas sitten Junde ehtis näihin vastailla. Kiitos |
Tuon linkin alta löytyy Suomeksi käännetyt säännöt.
http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/ |
Lainaus:
täältä ei vielä löydy 2012 voimaan tulevia muutoksia, jotka Junde laittaa kun ehtii. ne kannattaa lukea jo ( www.eurotrial.org ) jos rakentelee nyt autoa! |
Mä vähän käsitin että ne nyt tulleet Eurotrial säännöt muutoksiensa kanssa tulisi sit meil ens vuonna. Voin toki olla väärässäkin.
Tällä hetkellä sieltä AKK sivuilt löytyvillä säännöil ajetaan kuitenkin Suomes nyt, mut tuo Taren huomautus on myös asiaa! Sieltä komitealta on muutama muukin selvitys pyyntö vielä avoinna, mut se etenee hitaasti koska käsittääkseni nekin keskustelevat muutoksista mailien välityksellä... Pitäisi itsekin keritä nyt nuo säännöt kahlata läpi kunhan sais koulun koe suman purettua. Tuo V-ristikko pitäisi olla ok, koska se on FIA hyväksyttynä meillä, niin kelpaa muuallakin, tästä olisin muistaakseni tälläistä keskustelua Junden kanssa käyny, hän korjaa jos olen väärässä. Se ovi verkko homma on ainoastaan Ruotsin kisaan. |
ja eikös nuo tuet ole vain tietyn ikäisiin kaariin eli jos kaaret on/auto on tehty ennen jotain tiettyä vuotta niin niihin ei tartte lisäillä noita tukia?
|
Moi!
Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa! Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti: ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina 31.12.2011 asti Tekniikka sääntöihin tuli muutos vain seisontajarrun osalta tälle vuodelle, eli ruotsissa on oltava erillinen "kolmas" jarru seisontajarruksi. ProModin korisääntömuutos astuu voimaan 1.1.2012 ja koskettaa kaikkia autoja! Yritän saada kirjoitettua AKK:n sääntökirjaan uusitut säännöt ennen kuin 2011 sääntökirja menee painoon. Onko kenelläkään mitä sitä vastaan jos laitan ProModin uudet säännöt jo nyt vai pitääkö vielä laittaa vuodeksi tuo vanha sääntö mukaan? Cuppia tuskin ajetaan joten seurojen välisissä kisoissa voidaan poikkeussäännöllä ilmoittaa että vanhan säännön mukaiset autot saavat osallistua! Olisiko muuten realistista kuvitella että 2012 ajettaisiin taas cup? Alustavasti voisisimme siihen kuitenkin pyrkiä. Junde |
eikai nää eu säännöt tuu vaikuttaa suomi trialiin.
|
Lainaus:
Suomessa ei siis vielä tarvitse tätä käsijarrua erillisenä järjestelmänä 2010...niinkö? |
Lainaus:
eikös se käsijallu oo pitäny olla jo monta vuotta erillinen systeemi.......ainaski sillo ku ite tuli ajeltua oli tommonen sääntö..... |
Lainaus:
Käppäri sääntö on Suomessa kai ennen riittäny esim linelock normaali systeemissä? Ja näin on kai swedujen spideritkin toteutettu ja oliko, että Norjassa automaatti autoissa riitti P-asento automaatista. En ole varma ku meitin autoissa se on aina ollu erillinen mekaaninen systeemi. |
Lainaus:
|
Täällä Kainuussa odotellaan, että kiinnostus trialiin kasvaisi niin laitamme heti kisan pystyyn.
Tämä vuosi passaillaan vielä kun viimeksi haukkas paskaa. Cuppia/uutta nousua odotellessa.... |
Lainaus:
Sääntö kysymys: Säännöissä lukee, että porttien leveys 3m kaikki luokat paitsi protoilla 3,5m. Niin saako portit olla leveveämmällä, vai onko mitta tasan noi ja sillä selvä? |
Vähimmäismittoja ovat
Lainaus:
|
Moi!
Line lock seisontajarru hyväksytään suomen kisoissa vielä 2010 ja järjestäjän poikkeussäännöllä mahdollisesti 2011 mutta 2012 eteenpäin on viimeistään oltava erillinen piiri kuten muissa maissa, toki kannataa muttaa heti kun vain ehtii! Junde |
Lainaus:
|
mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa? eli siis 253-7 kuvan mukaan
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus ja risti tai vee kattoon ja oviputket tuplana. rupee oleen sitä rautaa aikas paljo |
Kaikille samat muutokset
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
""8.3.22 Oviputket Yksi tai useampi pitkittäinen oviputki tulee asentaa auton molemmille puolille kuvien 253-8, 253-9, 253-10 ja 253-11 mukaisesti. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, tulee käyttää kuvien 253-9, 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia. Oviputken tulee olla mahdollisimman korkealla, mutta liitokset eivät kuitenkaan saa olla oviaukon puoltaväliä korkeammalla."" Vekarassahan on 253-9 oviputket ja ei ne kauheesti edessä ole. Mun ei tarvii sinne nyt kiivetä kun polvi on "huollossa", mutta kyllähän siinä penkki hyvin näkyy, kun sivulinjaa katsoo... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57300 Ja milloin katsastuskortti Kuksasta on tehty, sen mukaisestihan määräykset tulee menemään... Katos kuvaa 253-35B, eiks Kuksa mee tohon "aikajanaan"??? Ja kaikillehan tuo malmikasa tulee, ja MUN mielestä ihan oikeaan paikkaan!!! (eli suojaamaan meitä itseltämme!)) |
1 Liiteet
nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?
|
Koetan huomenna keritä katsomaan noita AKK kuvia, kun kerran oon jonkinlainen katsastuspäällikkö. Ne joilla on epäselvyyksiä, voi myös laittaa mulle kuvia asiasta niin koetan parhaani mukaan selventää asioita.
T : Hannu |
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!
Junde |
1 Liiteet
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1271620032 |
Lainaus:
mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa |
Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.
Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis. Palaan asiaan huomenna iltasella. |
Mua kiinnostaa, että mistä tuo luokiteltu päivämäärä katsotaan offi autossa? Onks se siitä kun on hankittu katsastuskortti?
|
Lainaus:
MUISTA, että minäkin olen vain harrastaja ja yritin mielestäni tulkita oikein sääntöjä....saaas nähdä, ku oikein noo "arvovaltaisemmmat" tutkii, että menikö arvailut oikein;) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57337 |
Lainaus:
-Penkit pääkaaren etupuolelle ja pääkaaren kulmista kulmiin diagonaali, eli ristikko ilman taivutuksia. -diagonaalin ristikon liitoskohtaan lisätuenta -kaksi oviputkea esim tuolla lailla -Katossa V-tuki noin päin tai toisinpäin tai ristikko. Jos ristikko, niin sen liitoskohta pitää tukea kuten pääkaaren diagonaalien liitoskohta (-mun mielestä tässä ei tarvitse tuulilasipilarin vahvistusta, koska etupääkaaren alaosissa ei ole taivutuksia) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57338 |
Ei oo lääkitys pielessä, kun mä sain luettua ihan samat kaavat...;)
FROM:lla kuvasta puuttuu ne "ovikaaret" ja sitten pääkaaren diagonaalit (eli X). Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V) Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta |
Lainaus:
Lainaus:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mutta palaten vielä edelliseen postaukseeni, niin huomasin vielä erikseen off road säännöistä katsoa: Viittaus kohtaan 8.2.3 Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Pääkaari voidaan kallistaa enimmillään 15 astetta ja tällöin on käytettävä kulma vahvistuksiaEli varsinainen sääntö sallii pääkaaren kallistusta +/-10 astetta vaakatasosta, joka taitaa ylittyä Spiderissa? Mutta riittääkö 15astetta? Jos riitää, niin sitten tarvii lisätä vain pääkaaren ja siitä eteenpäinlähtevien putkien kulmiin lisätuet. Mutta mikäli pääkaari onkin yli 15 astetta kallellaan, pitää tehdä uusi pystympään:eek: on tää helppooo, eiks oo.....kunnes joku korjaa asiat oikein:D:D:D:D:D:D:D:D:D |
Lainaus:
- luin LIIAN innokkaasti, 8.3.2.2 VALINNAISET TUET JA VAHVISTUKSET...:mad: Mutta kaarien loppuosassa KANSALLINEN LISÄYS Kansallinen määräys: Rallissa ja rallisprintissä edellämainittu FIA-iskusuoja on pakollinen. Sitä suositellaan myös muihin lajeihin. Vähintään yksi diagonaalituki on pakollinen. Tämä koskee myös autoja, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen. Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010 jälkeen. Eli X-kattovahvike pitää vahvistaa kuten diagonaalikin! Ja tuossa vastaus siihen Jaren kyssäriin --> katsastuskortin "leima" on se luokituspäivämäärä näissä "uniikki"autoissa!!! |
Lainaus:
|
8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta ”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen, että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253- 52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren kiinnitysjalasta. 8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15) Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä taivutuskulma ole yli 20 astetta. 8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella: • Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos • Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa (Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007 alkaen) • Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta. herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin Tuulilasipilarin vahvistus eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen. toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin. eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta. ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan. pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta. melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin.......... |
Lainaus:
Ja "hylsy" oli jokseenkin mutkalla (kuva muuten samalta jaksolta, missä pyörähdettiin):rolleyes::rolleyes::rolleyes: |
mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan.
mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö. |
itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan |
No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.
Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia. Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni... Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä. Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin. Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan. |
Lainaus:
|
muistelin vaan, että jos ei sallittu erikseen ni sillon on kielletty, eli vaikeampi löytää porsaan reikiä jotka unohtunu sääntöjä kirjoittaessa. ja meillä tarvii tuon tuen tai tehtävä uusi etukaari
|
Moi!
Muuten näissä viesteissä ollaan täysin oikeilla jäljillä, mutta itseäni jäi vaivaamaan se kansallinen lisäys jossa sanotaan että 2002 eteenpäin vaaditaan yksi diagonaali ja yksi oviputki! Odottelen viisaammilta sääntöjen kirjoittajilta tulkintaa miten tuo poikkeus on käsitettävissä! Muuten kommentoin seuraavaa: Jos pääkaari on 0-10 astetta kallistettu ei erillistä kulmavahviketta tarvita, mutta jos pääkaari on 10-15 astetta kallistettu tulee pääkaaren ja yläreuna putken väliin asentaa esimerkiksi kuvan 253-34 mukainen kulmavahvike tai vahvike putki. Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm. (Oviputket saa kiinnittää tähän vahvikeputkeen) Junde |
mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57342 |
tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa:)
edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret |
Lainaus:
jenkkien KOH vehkeet näyttäis olevan suurelta osin rakennetu kaarien osalta g69:n töhrimän kuvan mukaan. tuolla tavalla rakentaessa olisi paljon helpompi vaihtaa kaaret niiden vaurioiduttua. |
löytääkö joku pykälää mikä rajoittaa etukaaren kallistusta lisä tukea ei saa taivuttaa yli 20 astetta, mutta paljonko eukaarta saa kallistaa taaksepäin siihen en löydä mitään pykälää?
|
ei nyt ollut kysymys racelindasta missä kaaret kyllä menee alas asti vaan kuvan mukaisesta rakenteesta. tietysti liitos kohta vahvistettu kulmavahvikkeilla
miten tämmöinen tulkitaan. foffi peleissä tämmösiä on kun se helpottaa huomattavasti kaarien korjausta kun ei tarvii tuhota koko runkoa jos vaihtaa etu tai pää kaaren. kun ton kylkilinjan alapuolella on näis putkirunko vehkeissä tukiputkia yhdistetty vallan pirusti etu ja pääkaareen. esim: lindassa on etukaareen kylkilinjasta alas päin yhdistetty 14 putkenpäätä ja pääkaareen 10 putken päätä mutta kelpaako tämmönen näihin trial touhuihin........ |
Lainaus:
mitataanko se putken keskeltä keskelle http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57359 |
Tuo sääntökirjan ja netin kuva on perin huono, mutta keskeltä tidetaan mitata, varmistan senkin kunhan saan sen herran luurin päähän.
Ja Tintille, tuollaisessahankaaret on kiinni "lattiassa", eli rungossa, onhanse mätää peltiä parempi. tuokin asia pitää varmistaa samassa puhelin keskustelussa. |
ei kai sillä väli mitataanko keskeltä vai reunasta mittahan on sama ku kumpiki mitatataan kekeltä keskelle tai etureunasta etureunaan
|
Lainaus:
3.2.11 Turvakaari Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset. [Suomalainen lisäys] Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan. 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. 3.2.11.5 Määritelmiä B-kaari, Pääkaari: Rakenne, muodostuu lähes 90 asteen kulmassa auton poikkittais-suunnassa, heti kuljettajan penkin takana olevasta kaaresta. Istuttaessa suorassa tulee olkapää pysyä kaaren ulkoreunan sisäpuolella. A-kaari: Pääkaaren kanssa samankaltainen kaari, joka seuraa tuulilasin sivu sekä yläreunaa. Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. Ei jätä kysymyksiä tämän osalta!!! Mutta kysymys? Miten tuo tuulilasin tukikaari, saako sen sitten asentaa mihin kulmaan, koska esim. Peugeot oli vetäissyt 306:n kanssa sen suhteellisen kaltevaksi??? (en löytänyt kuvaa, mutta muistissa on kun Bosse oli esittelemässä kerran autoaan "jossakin" ja hämmästelin putkikasaa, ja varsinkin A-pilarin kohdalla olluta "viidakkoa") Mukavaa huomata, jotta porukat on "hereillä" näitten kanssa, koska 2012 ei armoa varmaankaan tunneta... Ote AKK liiteJ: Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin. Eli aika niukassa nuo FIA kaaret näissä meidän hommissa... |
näissä on kyllä jotain käännös virheitä.
ilmeisesti menis että vähintään yksi diagonaalituki pääkaaressa tai yksi diakonaali tuki takatuissa. jos kattoo enkku versiosta. suositellut kuvat 3.2.11.2 Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella. tässä on sotkettu ilmeisesti kattovahvistukset ja diagonaalituet samaan lausahdukseen Diagonaalituki: a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen. b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän. |
Otetaan nyt sen verran aikalisää että saadaan varmistettua nämä kaarivaatimukset.
Saario on lomalla tämän viikon ja saamme ensi viikolla tarkennukset pykäliin! (kunhan herra vain ei ole lentänyt jonnekin jossa nyt lentokielto tuhkan vuoksi). Minä en näe sille mitään estettä etteikö auton putkirunko voisi olla toteutettu kuten G-69 esittää! Tällöin kaaret tulisivat juuri kuten säännöt sallivat kiinni siihen putkirunkoon! Kaikki AKK:n sääntökirjassa kuvatut kaaret ovat automaattisesti hyväksyttyjä Eurotrialissa huolimatta mitä ET-säännöissä kaarista sanotaan! Offroadissa ei käytetä luokitettuja kaaria, joten täytyy tarkistaa ne sanamuodot säännöissä senkin osalta. Mielestäni kumpikin auto joka on ollut nyt tässä ketjussa aiheena on siis hyvin pienin lisäyksin täysin sääntöjen mukaisia, eli älkää nyt vaan alkako mitään suurisuuntaisia muutoksia niihin tekemään! Toki jos jollakulla on vielä kaaret kokonaan tekemättä niin toivottavasti tämä viikon aikalisä ei kokonaan romuta aikataulua. Junde |
Pitääkö mun laittaa noi mitkä Jare on laittanut keltasella?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57337 Paljonko maksaa jos ilmottautuu myöhässä? Kun saattaa tulla kevyt kiirus ton auton kanssa;) |
juu ei tuu kiire kaaret silputtuna lattialla.
niin paitsi g69 diakonaali ei ole kaarien alapäässä kiinni eikä oviputket alapäästä kaarissa? |
Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma:D:D:D:D
Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla. Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen??? |
Saa jos päivittää
Lainaus:
Jundea tuolta ylempää lainaten: "Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa! Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti: ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina 31.12.2011 asti!" ________________ Antanee vastauksen tuohon sun kysymykseesi:) Tulkitsisin tuon siirtymäajan siten, että sen jälkeen kaaret on päivitettävä uuden säännön mukaisiksi. Ne jotka nyt rakentaa autojaan tehnevät niistä sellaiset, että ovat vielä vuonna 2012 sääntöjenmukaisia niin ei tartte purkaa ja kasata :rolleyes: |
Lainaus:
kyllä oli melkonen yllätys noitten lisämääräysten osalta ku pitkästä aikaa rupes kattelee noita akk kaarisääntöjä. omasta mielestä ne säännöt rupee olee turhan monimutkaiset ja tiukat tähän meijän lajiin. ku tommonen perus 6-piste kehikko diagonaalilla, katto putkilla ja ovi putkella on kyllä ihan riittävä näihin touhuihin. foffin kaarisääntöjä ku kattelee ne on tehty yksinkertasek ja helppo lukusiks. ei tarvii olla mitaan raamattua mistä pitää selata 10 kertaa sivuja edes takas ettimässä mihin joku 2.4.3.8.9 kohta viittaa. |
g69:sin tapaisia kaaria itsekkin meinattiin mut tuo oviputki homma on pieni ongelma, ois vaan niin pirun helppo vaihtaa kaaret, vaikka kesken kisan, jos menee paskaks putket poikki ja uusi kehikko kiinni kuudesta kohtaa ni ei pitäs mennä kauaa
|
Mites noi mun kaaret nyt sitten että saako ajaa vai ei? kun toiset sanoo juu ja toiset :confused:
Että kerkeis vielä ilmottautuu;) |
Lainaus:
Muuten kaarisäännöistä, kuten Junde kirjoitti, yritetään saada maanantaina asiaan tolkkua, kun offin kohdalla sääntökirjassa puhutaan luokituksista ja autothan eivät kuitenkaan sitä ole... Katsotaan miten AKK suhtautuu meidän ehdotuksiin tulkinnoista. Enempää ei osaa nyt tähän sanoa. |
Niin ja eikös monesti ole ollut niin, että kisaan pääsee kyllä mukaan, kunhan kaaret muuten turvalliset/täyttää pääosin säännön ja sitten vain puutteet merkitään katsastuskorttiin. Seuraavaan kisaan ei sitten pääse, jos korjauksia ei ole tehty. Ainakin joskus aikaisempia tapauksia on näin käsitelty ja jos tolla uudella kaarisäännöllä mennään, niin siellä saattaa olla ihan muutama muukin auto, jossa on puutteita, koska tää kaari juttu tuntuu olleen kiristynyt nyt vähän niinkuin omassa hiljaisuudessaan:(
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Pauli varmaanki tietäis asiasta paremmin!?!? Ja näköjään tiesikin.... (ed postaus) |
Hello everybody....
I have recived a message from the swedish motorsport associasion. In class M, PM and P you must have protective netting OR arm straps... Free choice... __________________ // Lasse Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teamleader Sweden, Eurotrial. Eli myös hihnat hyväksytään tämän vuoden EuroTrial kilpailussa!! Kuljettaja saa itse päättää käyttääkö rannehihnoja vai verkkoja, jommat kummat oltava! Junde |
Offroadissa EI vaadita tupla oviputkia EIKÄ tupla diagonaalia!
Jos kuitenkin tehdään ristikko diagonaali tulee se liitteen mukaisesti vahvistaa. Katto ristikkoja ei tarvitse vahvistaa, mutta jos tekee uudet kaaret niin vahvikkeet kannattaa samalla vahvistaa. A-pilari putken vahvike on tehtävä mikäli kulmasääntö täyttyy, huomioiden siirtymäaika. Kirjoitamme seuraaviin sääntöihin nämä puhtaaksi, eli ei suuria muutoksia vanhoihin kaarissäntöihin! Junde |
Saakos noita ranneremmejä jostain valmiina vai tehdäänkö vaarivainaan vanhasta nahkavyöstä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuulilasipilareiden vahvistukset saattaa aiheuttaa vähän työtä ulkopuolisten turvakaarien kanssa.. Tarvitseeko jossain tilanteessa 253-31 kuvassa näkyviä vahvikkeita pääkaaren ja puolisivukaarien kulmaan? Ja sitten off-road sääntöjen puolelta: Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Tää "lainaus" juttuhan asettelee näit miten sattuu... |
mites se mun esimerkki kaari kuva kelpaako vai ei..............
|
Lähetin kuvan sähköpostilla AKK yhdelle henkilölle kun ei suoraan osannu vastata. Toivotaan vastausta lähipäivinä.
Ja FROM, voit vaik soittaa mulle niistä kaarista jos haluat. Hannu 040-5445779 |
ymmärsinkö lukemani oikein eli jauhesammutin ei ole pakollinen vaan suositeltu? piräis vaan jossain välissä ehtiä tarkastuttaan pullo jos jossain mualla lukee et se vaaditaan
|
Lainaus:
|
|
MUAHAHHAAAHAHAAAAAAAAA:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Taitaa olla "kurikka" koneet AKK:n suunnalla, ku ei vastauksia kuulu kysymyksiin;) |
Tilanne...
...on mikä kaarisääntöjen osalta...???
Lomat lähestyy, ja pitäs alkaa ryhtyy rakentamaan..... |
Mulle oli tullut joku vastaus , jonka sähköpostini on hävittäny. Enkä ole tässä kerinny täälläkään pyörimään, mutta koetan tänään selvittää asiaa soittamalla.
|
No niin, eli siis vastauksen viipyminen johtui minusta enemmän kun AKK:sta. Tosin ei sieltäkään ekalla pyynnöllä tullu mitään. Kuitenkin kanta on tämä jonka liitän suoraan sähköpostivastauksesta:
Moi tuossa ratkaisussa korikehikko ja turvakehikko ovat sama-asia. Sääntömme taas lähtevät siitä, että ensin on kori ja siihen lisätään turvakehikko. Tässä alla se xxx henkilön antama vastaus: Minun mielipiteeni on, että kaarissa tulee olla säännön mukaisesti kiinnitysjalka ja korissa vastapaikka sille. Sääntö ei tunne sellaista mahdollisuutta, että runkoa käytettäisiin osana pääkaarta ja kaaren kiinnitys olisi putki-putkeen. Offi-sääntöjä en tunne, salliiko se jollain erivapaudella jotain muuta vai pitääkö hakea TLR:stä erivapaus kyseiselle rakenteelle. Eli tässä on siis vastannut kaksi henkilöä, ja kanta näkyy olevan tuo, MUTTA siihen on ensi vuodeksi mahdollista saada muutos, jos JUNDE saa asian hyvin esitettyä sinne valiokuntaan. Muutenkin on ollut puhetta että koetettaisiin saada noihin kaarisääntöihin jokin yhtenäinen ja yksinkertainen linja meidän lajia koskien. SIKSI ESITÄN NYT TÄHÄN KYSYMYKSIÄ, JOITA VOIDAAN PUIDA TÄSSÄ KESÄN AIKANA HYVISSÄ AJOIN. Meneekö triali kuskien mielestä auton kaari vaatimukset liian tiukoiksi jos tehtäisiin FOFF säännön kaarilla, mikäli AKK sen sallii? Ruvetaanko seuraamaan suoraan Eurotrial sääntöjä, mikäli AKK sen sallii? Onko kiinnostuneita ihmisiä muutaman henkilön "työryhmään" jossa asia käsiteltäisiin esitysvalmiiksi? Hyviä muita ehdotuksia asian tiimoilta? |
Yksi ihminen on ilmoittanut halukkuutta osallistua keskusteluun... No asiaa vatvotaan parin viikon päästä vähän kun näen Junden.
Lähtökohdaksi voisi ottaa AKK säännöistä jokkiksen vaatimukset ja niihin vähän tarkennuksia??? Mielipiteitä. |
Tuli näkäjää edellinen nyybinä...
|
Nostellaas tätä hiukan. Onko ollut kaarisäännösitä mitään juttua sitten heinäkuun jälkeen?
Eli tässä pitäs alkaa jossain vaiheessa kaaria väänteleen taas, niin kiinnostaa tuo G-69:n kysymys edelleen ja sen tulkinta. Lainaus:
Sääntö ei tunne putkli putkeen kiinnitystä.....joo, ei tunne, mutta ainakin tähän mennessä niin on saanut tehdä ja tekeehän kaikki kiihdytys pelitkin niin ja formulatkin tietääkseni? ------------------------------------------------------------------------------- Onkos siihen etukaaren takakallistumaan tullut mitään kommenttia? Eli jos etukaaressa ei ole yhtään taivutusta, vaan on sivulta katsoen lattiasta kattoon suora, mutta on reilusti kallistettu taaksepäin. Niin että tarviiko siihen jonkun lisätuen? Ja lisää kysymyksiä on tulossa, kunhan saan pari piirrosta joskus tehtyä:D |
Lainaus:
Mihis tää kuva on hävinny???? |
Se TLR tais olla tekniikka laji ryhmä tai jotain, en oo varma...
Mut muuten säännöistä, offiin on tehty uusista säännöistä ehdotus, joka on ilmeisesti AKK:ssa käsittelyssä. Eli odotellaan ensin miten siinä käy...Junde tietää asiasta tässä kohtaa enempi. Periaatteessa niiden kai pitäisi mennä sellaisenaan läpi, koska ollaan tavallaan oma lajimme. Mä en oo nyt käyny AKK sivuja katsoo et onko ens vuoden sääntöjä jo julkaistu. |
Sääntökirja 2011 julkaistu
Tuossa alla mitä kaarien kiinnityksestä kerrotaan. Vastannee myös tuohon putkirunko-ongelmaan :rolleyes:
En osannut kuvia tähän liittää mutta löytyvät sääntökirjasta http://akk.smartpage.fi/fi/saantokir...kirja_2011.pdf 2.2.13.11 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä: • etukaaren kiinnitysjaloista • sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta • pääkaaren kiinnitysjaloista • takatukien alapäistä Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä verhoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla kyseistä osaa ellei ryhmän säännöt tätä erikseen salli. Jos tarpeen, voidaan sulakerasia sekä seisontajarrun käyttölaite siirtää pois turvakaarien asennuksen tieltä. Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille: Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm ja pinta-ala vähintään 120 cm2, muodostaen kiinnitysjalan. Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla tai hitsaamalla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 240 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon. Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56. Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin. Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60 astetta. Takatukien kiinnityspisteet: Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57) tai hitsaamalla. Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen. Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko voidaan hitsata korikehikkoon. Erikoistapaus: Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain kiinnitysjalan kiinnittäminen pulteilla korikehikkoon on sallittu. Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita. Kaaria vaihdettaessa tulee liitoskohdan sisällä olla vähintään 10cm vahvikeputki (seinämävahvuus vähintään 2,5mm) joka sopii tiiviisti alkuperäisen kaariputken sisälle ja se tulee tulppahitsata kumpaankin kaariputkeen kahdesta vastakkaisesta kohdasta. Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa (kuvat 253-9-11). |
tarkistus ennen putken ostoa
pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt? nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon? |
Katso sääntökirja s.296 löytyy akk sivuilta.
|
Lainaus:
350N/mm2 Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras;) |
Lainaus:
Sen mukaan kannattaa miettiä nuo kaaret ja sitten sitä kautta kiinnityspisteet tuleekin sitten automaattisesti Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!). Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä) |
Lainaus:
Eli tuo punainen putki pitäis vielä lisätä tuohon kohtaa, jotta sääntö täyttyisi?? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74231 Kelpaako tuon punaisen putken materiaaliksi 38x2,5mm ? Tuossa alempanahan on rungon helputki jotain 60x ehkä 4mm ja vahvistettu alapuolelta toisella 4-6mm putkella, niin tuntuu vaan hieman hölmöltä laittaa tuonne väliin yks 38mm putki vielä "tukemaan" oviaukkoa:D Sitten paljonko autossa pitää olla jonkun auton runkoa, että sitä ei lasketa putkirunko autoksi? Riittääkö 28cm vai pitääkö olla 75,5cm vai 1m vai 1,5m:rolleyes: |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49555 Muuta juttua kyseisen kotteron kaarista ja muustakin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67562 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthr...t=76813&page=2 tosta patrollista tulee käyttöön pelkkä runko ja tekniikka .sen päälle sit putkikehikko. ihan hupi/harraste kampe on tulossa mutta aattelin kuitenki kaaret tehä niin ettei kilpailukaan olisi mahdotonta. tiedän jo ennestään että ruokahalu kasvaa syödessä. ei kait se valmistumisen jälkeen muuhun varmaan kelpaa kuin protoihin.. tuskin sitä saa enää patrollia muituttamaan..:rolleyes: joo tuo veto/murto juttu oli hyvä tietää.. aattelin etteivät vaadi sitä kun ei tota erikseen offin säännöissä mainita. |
Lainaus:
eikös Mogsterissa helmaputki lasketa rungoksi/alemmaksi oviputkeksi? |
Lainaus:
akk:n aapinen kertoo sivulla 296 kohdassa 8.3.3: materiaali KYLMÄVEDETTY saumaton puhdas hiiliteräs. veto/murtolujuus 350n/mm.. rautakaupaan soitin ja veto/murto lujuus tuossa saumattomassa höyryputkessa on 355n/mm. mitat 48.3x2.6mm mitään muuta ne ei tosta putkesta osanneet kertoakaan. pyysin selvittämään valmistustavan ja valmistajan yms..eivät enää soittaneet takas.. tuon nyt ymmärtää täysin.. mutta kuis helvetissä samassa kirjassa offroadin säännöissä lukee noin: Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm täyttääkö joku saumallinen putki muka nuo materiaali vaatimukset? tai tarviiko materiaalin offissa edes täyttää noita ylempiä vaatimuksia? oonko vaa nii helvetin tyhmä etten jotain nyt älyä vai onko nuo oikeasti jotenki ristiriidassa..:confused: traileri on jo volvon perässä että huomenna haen kaariputkea.. pittää varmaan soittaa akk tekniikan ukoille ja kysyä varmistus ettei tule virheostoksia..:rolleyes: toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki.. |
Lainaus:
Jos mahdollista niin osta joku lyhyt koepätkä ja kokeile taivuttaa. |
Lainaus:
tai ihan tavan vesijohto putke joka on saumallista samoilla ulkomitoilla mutta siin on 3.2mm seinämä |
Lainaus:
tossa kuva: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN2322.jpg joo. hyvä tietää että muutkin tommosta putkee käyttää.. teen kuitenkin varmistus soiton akk.n ennen ostoa.. kun tuli jo epähuomiossa ja kiireessä ostettua ns "valmis" runkokin mutta ei siihen sovi edes istumaan yms..:mad: |
Lainaus:
No täähän muakin tavallaan tässä kiinnostaa, kun niitä kaaria pitäis alkaa jossain vaiheessa siihen väänteleen. Willy Roveriin on siis tarkoitus lisää runkoa putkella, josta sitten alkaa kaarikehikko. Ja ei muakaan niitä lappuja sinne kiinnostais alkaa tekeen, ku mielestäni vaan heikentävät kehikon rakennetta. Pitää koittaa tänään ehtiä piirteleen kuva tänne ajatellusta kehikosta, niin vois ehkä saada kommentit Junde ja Uni linjastolta. Ei tulis tehtyä ns. turhaa työtä ja sit jossain kisakatsastuksessa ei menis herne nenään tai kasvais se vekotin otsaan:D |
Lainaus:
joo. kuulostaa saman tyyliseltä mitä mä myös suunittelin.:o Paulilla olis valmis kuva tommosesta toteutuksesta suikan runkoon.. kop kop.. kysyppä sen kuvan omistajalta voisko sitä saada tähän ketjuun malliksi..:rolleyes: siis toinen niistä mitä mulle laitoit.. toi vekotin otassa olis ainakin hankala käyttää ohtalamppua..:D |
Lainaus:
just Saarnion Jarille soitin. nuo yleiset materiaalivaatimukset ei koske offia. eli ei tarvii olla sit 350 vetomurtolujuutta. eli aapisen sivun 209 mukaan menee kuulema tuo materiaali sääntö. eli käy myös saumallinen putki. ja toi kaarien kiinnitys runkoon.. eli tapaus mitä jarekin kuvaili> putki putkeen hitsattuna. ei tarvii erillisiä vahvikelappuja. kyllä mä otan tuota höyryputkea muutaman 6 metrin salon matkaan tänään.. |
Lainaus:
Tuossa olis jonkun jenkkien tekeleen kuvaa hieman lainattu. Punaiset putket olis turvakaarikehikkoa ja vihreet rungon putkia. Kokolailla tuollaista olin itse ajatellut Willy Roveriin sit jokupäivä tehdä. Penkit tosin ei olis tuolleen väärässä paikassa pääkaaren takapuolella. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74309 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60123 |
Lainaus:
kävin tänään hakemassa 6 salkoa putkea. pituudet vaihteli 6.1-6.6m salko.. mut 36 metriä veloittivat. muuten täyttyy nuo yleiset kaariputkivaatimukset paitti toi on kuumavalssattu tjs.. mut kelpaa siis mainiosti offiin.. tuota samaa putkea mut sain sen 7.31e/metri.. http://kauppa.taloon.com/PublishedSe...de=LVI-0323171 |
Sivu luotu: 02:15 (GMT +2). |