Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Trial ja Eurotrial säännöt 2010 + 2011 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70997)

Jare 15.04.2010 13:31

Trial ja Eurotrial säännöt 2010 + 2011
 
Kai sitä alkaa itsekkin vanheneen, ku ei meinaa sääntöjen mukana pysyä:rolleyes: Ja päätin avata oman topicin, koska varmaan joillain muillakin saattaa olla samoja ongelmia...ehkä:confused:



Eli onko tilanne tällä hetkellä niin, että 2010 teknisiä sääntöjä ei ole vielä käännetty Suomeksi? Vai enkö vain osaa oikeasta paikkaa (www.autourheilu.fi) etsiä?

Eurotrial säännöthän löytyy englanniks ja saksaks osoitteesta: www.eurotrial.org ja sitten download osioon.


Sitten Eurotrial aiheinen kysymys: Onko mahdollista saada eurotrial komitealta hyväksyntä, että turvakaarien kattovahvistuksena kelpaa myös ns. V-tuki, kuten sallitaan AKK:n säännöissä. Nykyään Eurotrial kuvista ainakin puuttuu kyseisen mallinen tuki.


Saa täällä muutkin kysellä ja jospas sitten Junde ehtis näihin vastailla.
Kiitos

Saija 15.04.2010 14:46

Tuon linkin alta löytyy Suomeksi käännetyt säännöt.

http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/

tare 15.04.2010 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Saija (Viesti 661047)
Tuon linkin alta löytyy Suomeksi käännetyt säännöt.

http://www.autourheilu.fi/lajit/offroad/saannot/


täältä ei vielä löydy 2012 voimaan tulevia muutoksia, jotka Junde laittaa kun ehtii.
ne kannattaa lukea jo ( www.eurotrial.org ) jos rakentelee nyt autoa!

HannuNurminen 15.04.2010 22:29

Mä vähän käsitin että ne nyt tulleet Eurotrial säännöt muutoksiensa kanssa tulisi sit meil ens vuonna. Voin toki olla väärässäkin.
Tällä hetkellä sieltä AKK sivuilt löytyvillä säännöil ajetaan kuitenkin Suomes nyt, mut tuo Taren huomautus on myös asiaa!
Sieltä komitealta on muutama muukin selvitys pyyntö vielä avoinna, mut se etenee hitaasti koska käsittääkseni nekin keskustelevat muutoksista mailien välityksellä...
Pitäisi itsekin keritä nyt nuo säännöt kahlata läpi kunhan sais koulun koe suman purettua.

Tuo V-ristikko pitäisi olla ok, koska se on FIA hyväksyttynä meillä, niin kelpaa muuallakin, tästä olisin muistaakseni tälläistä keskustelua Junden kanssa käyny, hän korjaa jos olen väärässä.

Se ovi verkko homma on ainoastaan Ruotsin kisaan.

sos 16.04.2010 06:08

ja eikös nuo tuet ole vain tietyn ikäisiin kaariin eli jos kaaret on/auto on tehty ennen jotain tiettyä vuotta niin niihin ei tartte lisäillä noita tukia?

Junde 16.04.2010 12:44

Moi!

Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa!

Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti:
ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden
osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina
31.12.2011 asti

Tekniikka sääntöihin tuli muutos vain seisontajarrun osalta tälle vuodelle, eli ruotsissa on oltava erillinen "kolmas" jarru seisontajarruksi.

ProModin korisääntömuutos astuu voimaan 1.1.2012 ja koskettaa kaikkia autoja!

Yritän saada kirjoitettua AKK:n sääntökirjaan uusitut säännöt ennen kuin 2011 sääntökirja menee painoon. Onko kenelläkään mitä sitä vastaan jos laitan ProModin uudet säännöt jo nyt vai pitääkö vielä laittaa vuodeksi tuo vanha sääntö mukaan? Cuppia tuskin ajetaan joten seurojen välisissä kisoissa voidaan poikkeussäännöllä ilmoittaa että vanhan säännön mukaiset autot saavat osallistua!

Olisiko muuten realistista kuvitella että 2012 ajettaisiin taas cup?
Alustavasti voisisimme siihen kuitenkin pyrkiä.


Junde

TimJus 16.04.2010 13:33

eikai nää eu säännöt tuu vaikuttaa suomi trialiin.

Jare 16.04.2010 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 661290)
eikai nää eu säännöt tuu vaikuttaa suomi trialiin.

Niinku millaset. Nythän jo ajetaan eurotrial säännöillä jaksot ja autojen luokkajaotkin on sen mukaan.....nii vai mitäs sä meinaat eu säännöillä;)



Suomessa ei siis vielä tarvitse tätä käsijarrua erillisenä järjestelmänä 2010...niinkö?

TimJus 16.04.2010 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 661304)
Niinku millaset. Nythän jo ajetaan eurotrial säännöillä jaksot ja autojen luokkajaotkin on sen mukaan.....nii vai mitäs sä meinaat eu säännöillä;)



Suomessa ei siis vielä tarvitse tätä käsijarrua erillisenä järjestelmänä 2010...niinkö?

lähinnä noita kori sääntöjä ja muitaki teknikka puolen sääntöjä meinasin.


eikös se käsijallu oo pitäny olla jo monta vuotta erillinen systeemi.......ainaski sillo ku ite tuli ajeltua oli tommonen sääntö.....

Jare 16.04.2010 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 661336)
lähinnä noita kori sääntöjä ja muitaki teknikka puolen sääntöjä meinasin.


eikös se käsijallu oo pitäny olla jo monta vuotta erillinen systeemi.......ainaski sillo ku ite tuli ajeltua oli tommonen sääntö.....

Eiköhän ne koppa säännöt tule sieltä jatkossa......ku idea kait olis, että samalla autolla kun ajat täällä, niin saat ajaa myäs muualla ilman suurempia muutoksia.

Käppäri sääntö on Suomessa kai ennen riittäny esim linelock normaali systeemissä? Ja näin on kai swedujen spideritkin toteutettu ja oliko, että Norjassa automaatti autoissa riitti P-asento automaatista. En ole varma ku meitin autoissa se on aina ollu erillinen mekaaninen systeemi.

Viipo 16.04.2010 20:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 661280)
Moi!


Olisiko muuten realistista kuvitella että 2012 ajettaisiin taas cup?
Alustavasti voisisimme siihen kuitenkin pyrkiä.


Junde

Nurkantakaa kuulin vahingossa huhua, jotta tänne Joensuun seudullekkin koittaa porukka elvytellä trial-kisaa. Pitää vissiin mennä kyselemään lisää tietoa...

Eskimo 16.04.2010 22:12

Täällä Kainuussa odotellaan, että kiinnostus trialiin kasvaisi niin laitamme heti kisan pystyyn.
Tämä vuosi passaillaan vielä kun viimeksi haukkas paskaa.

Cuppia/uutta nousua odotellessa....

Jare 17.04.2010 17:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 661477)
Täällä Kainuussa odotellaan, että kiinnostus trialiin kasvaisi niin laitamme heti kisan pystyyn.
Tämä vuosi passaillaan vielä kun viimeksi haukkas paskaa.

Cuppia/uutta nousua odotellessa....

Hienoa kuulla!!!!



Sääntö kysymys: Säännöissä lukee, että porttien leveys 3m kaikki luokat paitsi protoilla 3,5m. Niin saako portit olla leveveämmällä, vai onko mitta tasan noi ja sillä selvä?

Byrocrat 17.04.2010 18:45

Vähimmäismittoja ovat
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 661635)

Sääntö kysymys: Säännöissä lukee, että porttien leveys 3m kaikki luokat paitsi protoilla 3,5m. Niin saako portit olla leveveämmällä, vai onko mitta tasan noi ja sillä selvä?

Leveyttähän saa olla vaikka kuinka paljon kunhan ovat vähintäin tuon levyisiä eli minimimittoja ovat. :rolleyes:

Junde 17.04.2010 19:29

Moi!

Line lock seisontajarru hyväksytään suomen kisoissa vielä 2010 ja järjestäjän poikkeussäännöllä mahdollisesti 2011 mutta 2012 eteenpäin on viimeistään oltava erillinen piiri kuten muissa maissa, toki kannataa muttaa heti kun vain ehtii!

Junde

Jare 18.04.2010 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 661674)
Leveyttähän saa olla vaikka kuinka paljon kunhan ovat vähintäin tuon levyisiä eli minimimittoja ovat. :rolleyes:

Siksi kysyin, koska säännöissä ei ole mitään mainitaa minimistä. Ennen aikaan oli, että porttien leveys vähintään 4m, jolloin sääntö oli selkeä, että se saa olla myös leveämpi. Nykyinen tekstimuoto kun taas ilmoittaa portin leveydeksi 3m (protot 3,5m). Ehkä seuraaviin sääntöihin vois lisätä portit min 3m ja protoilla min 3,5m, niin tämmönen tyhmä Hämäläinenki tajuais kerrasta:D

sos 18.04.2010 09:20

mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa? eli siis 253-7 kuvan mukaan
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus ja risti tai vee kattoon ja oviputket tuplana. rupee oleen sitä rautaa aikas paljo

Mikki 18.04.2010 17:36

Kaikille samat muutokset
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
mites nuo turvakaaret ku ollaan korjaamassa ni ymmärsinkö oikein, että 2002 jälkeen tehtyyn autoon pitää diakonaali putket laittaa pääkaareen, eli takatuissa olevat ei kelpaa?

Ovat kyllä pakolliset, mutta JOS olet sahaamassa (velipoika kuulemma hitsaa??) putkia, niin tee samalla muutos, jossa takatuen putket muuttuu V-muotoon ja kattoon tulee myös V (kärjet vastakkain), eli kuvat 253-14 ja 253-22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
ja ilmeisesti pitää olla tuo tuulilasipilarin vahvistus

Ei tarvii kun linja on Kuksassa suora "pilari". Vai kallistuuko se yli 20astetta??? Silloin tarvii putken siihenkin...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
risti tai vee kattoon

Jepjep, suosittelen V, ja sitten taakse sama V peilikuvana

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 661791)
oviputket tuplana

Ei välttämättä, kannattaa "venyttää"sääntökohtaa hieman, koska tulkintaa EI OLE ja mittaa oviputken korkeus, saattaa onnistua 253-8 mukaisesti tai sitten teet 253-10 tai 253-11 mukaisesti.
""8.3.22 Oviputket
Yksi tai useampi pitkittäinen oviputki tulee asentaa auton molemmille puolille kuvien 253-8, 253-9, 253-10 ja 253-11 mukaisesti. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, tulee käyttää kuvien 253-9, 253-10 tai 253-11 mukaisia oviputkia.
Oviputken tulee olla mahdollisimman korkealla, mutta liitokset eivät kuitenkaan saa olla oviaukon puoltaväliä korkeammalla.""

Vekarassahan on 253-9 oviputket ja ei ne kauheesti edessä ole. Mun ei tarvii sinne nyt kiivetä kun polvi on "huollossa", mutta kyllähän siinä penkki hyvin näkyy, kun sivulinjaa katsoo...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57300

Ja milloin katsastuskortti Kuksasta on tehty, sen mukaisestihan määräykset tulee menemään...

Katos kuvaa 253-35B, eiks Kuksa mee tohon "aikajanaan"???

Ja kaikillehan tuo malmikasa tulee, ja MUN mielestä ihan oikeaan paikkaan!!! (eli suojaamaan meitä itseltämme!))

FROM 18.04.2010 19:17

1 Liiteet
nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?

HannuNurminen 18.04.2010 21:33

Koetan huomenna keritä katsomaan noita AKK kuvia, kun kerran oon jonkinlainen katsastuspäällikkö. Ne joilla on epäselvyyksiä, voi myös laittaa mulle kuvia asiasta niin koetan parhaani mukaan selventää asioita.

T : Hannu

Junde 18.04.2010 21:34

Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde

VooDoo Jeep 18.04.2010 21:49

1 Liiteet
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin
http://forums.offipalsta.com/attachm...1&d=1271620032

FROM 18.04.2010 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 662031)
Katon alle en näe, mutta jos siellä on vahvike niin eihän tuosta näyttäisi puuttuvan kuin oviputket ja ne vahvikekulmat!

Junde

katossa v vahvikkeet ja suora oviputki on kanssa niinkuin ne vahvike kulmat pääkaareen,

mutta kuten tuossa sos:n aikaisemmin esittämässä kysymyksessä diagonaalien olisi oltava x:mallisena pääkaaressa

HannuNurminen 18.04.2010 22:21

Sen verran jaksoin kuvii etsii että tuossa kohdassa 8.3.2.3. lukee päiväykset ja sen jälkeen on kuvat kehikkojen minimivaatimuksista.

Se pitää selvittää huomenna joltakin viisammalta että rinnastetaanko offiauto luokitustodistukseen katsastuskortin päiväyksen perusteella, toisaalta se on vähän väärin, jos se kortti vaikka häviää niin joutuu tekemään vanhaan autoon muutokset, ja toisekseen ei niitä kortteja siinä katsastuksessa kerkiä niin tarkkaa syynää, katsoo vaan onko siellä huomautuksia vai ei... Äkkisestään laskettuna noita kuvia vertailemalla uudes autos pitää olla 4 putkee enemmän ku alle 2002 mallis.

Palaan asiaan huomenna iltasella.

Jare 18.04.2010 23:02

Mua kiinnostaa, että mistä tuo luokiteltu päivämäärä katsotaan offi autossa? Onks se siitä kun on hankittu katsastuskortti?

Jare 18.04.2010 23:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep (Viesti 662048)
Mitäs meinasit noilla vahvikekulmilla? vai käykö nää mun kaaret tollasenaan kun on?
Tossa on vanha kuva jossa kaaret näkyy hyvin

Jos en ihan väärin tajunnu kaarisääntöjä, kun niitä olen tässä nyt hetkisen lukenu, niin nuo keltaisella olevat olis pakollisia vielä. Eli 2 oviputkea, joista toi alkuperäinen saattais kelvata tuollaisenaan, mutta sen alle pitäis tehdä toinen, diakonaalien liitoskohdan vahvistus ainakin kahdesta kohdasta. Sit punainen putki kuvaa tuulilasipilarin vahvistusta, joka pitää olla, miäkli mitta A on suurempi, kuin 200mm

MUISTA, että minäkin olen vain harrastaja ja yritin mielestäni tulkita oikein sääntöjä....saaas nähdä, ku oikein noo "arvovaltaisemmmat" tutkii, että menikö arvailut oikein;)


http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57337

Jare 18.04.2010 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FROM (Viesti 661958)
nyt mää oon jo ihan sekasin. eli näillä kaarilla on siis turha koittaa kilpaileen vai?

Mjoo'o koitetaas tätäkin....kovaa hommaa toi sääntöjen lukeminen ja niiden ymmärtäminen;)
-Penkit pääkaaren etupuolelle ja pääkaaren kulmista kulmiin diagonaali, eli ristikko ilman taivutuksia.
-diagonaalin ristikon liitoskohtaan lisätuenta
-kaksi oviputkea esim tuolla lailla
-Katossa V-tuki noin päin tai toisinpäin tai ristikko. Jos ristikko, niin sen liitoskohta pitää tukea kuten pääkaaren diagonaalien liitoskohta
(-mun mielestä tässä ei tarvitse tuulilasipilarin vahvistusta, koska etupääkaaren alaosissa ei ole taivutuksia)

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57338

Mikki 18.04.2010 23:38

Ei oo lääkitys pielessä, kun mä sain luettua ihan samat kaavat...;)

FROM:lla kuvasta puuttuu ne "ovikaaret" ja sitten pääkaaren diagonaalit (eli X). Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V)

Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta

Jare 18.04.2010 23:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 662089)
Samoin takatuesta puuttuu vahvikkeet (X tai katon V-tuesta riippuen V)

-hmmm nyt en käsittänyt? Ei mun mielestä takatukien väliin tarvitse mitään diagonaaleja, kun se pakotetaan jo pääkaareen.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 662089)
Ja Jare jo ehtikin "sorvaamaan". Etukaaret tarvii sen pystytuen jos kaltevuus yli 20astetta, mutta huomasinpas ton pääkaaren olevan teillä vinossa ja se saa kallistua max 10astetta

-Etupääkaaressa ei ole kallistukselle rajoja, koska sääntö sanoo, että sen muoto seuraa tuulilasin reunoja. Tässä Spiderissa se "tuulilasi" on ollu just ton mallinen;) toi 20 astetta on taas max kulma mitä sallitaan taivuttaa kyseistä tukiputkea nimeltään siis tuulilasipilarin vahvistus.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mutta palaten vielä edelliseen postaukseeni, niin huomasin vielä erikseen off road säännöistä katsoa:
Viittaus kohtaan 8.2.3
Pääkaaren kallistus sisäänpäin on sallittu, jotta kaaren
alapään kiinnitys saadaan tukevaan paikkaan. Pääkaari
voidaan kallistaa enimmillään 15 astetta ja tällöin on
käytettävä kulma vahvistuksia

Eli varsinainen sääntö sallii pääkaaren kallistusta +/-10 astetta vaakatasosta, joka taitaa ylittyä Spiderissa? Mutta riittääkö 15astetta? Jos riitää, niin sitten tarvii lisätä vain pääkaaren ja siitä eteenpäinlähtevien putkien kulmiin lisätuet. Mutta mikäli pääkaari onkin yli 15 astetta kallellaan, pitää tehdä uusi pystympään:eek:




on tää helppooo, eiks oo.....kunnes joku korjaa asiat oikein:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Mikki 19.04.2010 00:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 662090)
-hmmm nyt en käsittänyt? Ei mun mielestä takatukien väliin tarvitse mitään diagonaaleja, kun se pakotetaan jo pääkaareen.

Piru ja Raamattu:
- luin LIIAN innokkaasti, 8.3.2.2 VALINNAISET TUET JA VAHVISTUKSET...:mad:

Mutta kaarien loppuosassa KANSALLINEN LISÄYS

Kansallinen määräys: Rallissa ja rallisprintissä edellämainittu
FIA-iskusuoja on pakollinen. Sitä suositellaan myös
muihin lajeihin.
Vähintään yksi diagonaalituki on pakollinen. Tämä
koskee myös autoja, jotka on luokiteltu 1.1.2002 jälkeen.

Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös
autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden
katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin.

Kohdan 8.3.2.1.5 mukaiset vahvistukset ovat pakollisia
autoissa, joiden katsastuskortti on hankittu 1.1.2010
jälkeen.


Eli X-kattovahvike pitää vahvistaa kuten diagonaalikin!


Ja tuossa vastaus siihen Jaren kyssäriin --> katsastuskortin "leima" on se luokituspäivämäärä näissä "uniikki"autoissa!!!

Mikki 19.04.2010 00:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 662090)
Eli varsinainen sääntö sallii pääkaaren kallistusta +/-10 astetta vaakatasosta, joka taitaa ylittyä Spiderissa? Mutta riittääkö 15astetta? Jos riitää, niin sitten tarvii lisätä vain pääkaaren ja siitä eteenpäinlähtevien putkien kulmiin lisätuet.

Juuri näin on tallilla olevassa autossa, mitattiin jokin aika sitten pääkaari ja oli juuri 10astetta vinossa, mutta siinä on valmistettu juuri nämä tuet eteenpäin lähteville putkille.

TimJus 19.04.2010 01:04

8.3.2.1.4 Tuulilasipilarin vahvistus
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2006 alkaen: Kyseinen
vahvistus tulee tehdä molemmille puolille, mikäli mitta
”A” (kts kuva 253-15) on suurempi kuin 200mm. Putkea
saadaan taivuttaa enintään 20 astetta edellyttäen,
että sivuprojektio on suora. Kiinnityspisteet tulee olla
ylhäällä enintään 100 mm:n etäisyydellä turvakehikon
etukaaren ja pitkittäistuen yläliitoksesta (kts kuva 253-
52 mittauksesta) ja enintään 100mm etukaaren tai sivukaaren
kiinnitysjalasta.


8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla
taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä
taivutuskulma ole yli 20 astetta.

8.3.2.1.5 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
Seuraavat liitokset on vahvistettava vähintään kahdella
Art253-8.2.14 mukaisella vahvikkeella:
• Pääkaaren diagonaalitukien keskiliitos
• Kuvan 253-12 kattovahvikkeiden keskiliitoksessa
(Koskee vain autoja, jotka on luokiteltu 01/01/2007
alkaen)
• Kuvan 253-9 mukaisten oviputkien keskiliitos
Oviputken ja kuvan 253-15 mukaisen tuulilasipilarin
vahvistuksen välinen liitos: Jos oviputki ei ole samassa
tasossa tuulilasipilarivahvistuksen kanssa, voidaan kulmavahvistuksena
käyttää Art 253-8.2.14 mitoituksen
mukaista metallilevystä tehtyä vahvistuskappaletta.



herkkua uusille autoille. jos oikein ymmärsin

Tuulilasipilarin vahvistus
eli toi a mitta on kun vedetään pystysuora viiva ylös etukaaren Ns:tuulilasi linja taitoksesta ja mitataan tästä viivasta etukaaren yläkulmaan jos etäisyys yli 200mm tarvii lisätuen.

toi voodo jeepin a mitta on varmaan aika lähellä 200mm näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna

ja tukiputki sivulta katsottuna pitää näyttää suoralta ,sen saa taivuttaa enintään 20 astetta sisään päin.
eli jos kaaret edestä päin katottuna kapenee ylöspäin tukiputken saa taivuttaa niden mukaiseks muttei yli 20 astetta.

ja näitä kulma vahvistuksia joutuu näköjään laittelee vähän joka paikkaan.

pääkaaren kallistuskin on määrätty offroad puolella maksimi 15 astetta.

melkonen sääntö soppa kun tekee auton joka käy foffiin ja trialiin..........

Mikki 19.04.2010 01:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 662097)
näin kuvista katsottuna ja vekarassa a mitta on varmaan tuplat jeppiin verrattuna

Tottakai, tossa kuvassa kun katot turvakaaren pehmustetta, niin sitä oli jo kertaalleen käytetty, samoin etukaaressa havaittavissa "graniitti-ihottumaa"...:D:D:D
Ja "hylsy" oli jokseenkin mutkalla (kuva muuten samalta jaksolta, missä pyörähdettiin):rolleyes::rolleyes::rolleyes:

TimJus 19.04.2010 01:33

mitehän toi ei taivutettu etukaari tulkitaan.
mietin nimittäin just et mites semmoseen pitäs toi lisä tukiputki muka laittaa jos a mitta ylityy.........ai offroadissä olikin tommonen 15 asteen pääkaari sääntö.

sos 19.04.2010 07:39

itse ymmärsin että etukaaren 200mm mitataan erotus etukaaren taitoksen linjasta (siis jos taivutettu) kaaren ylä osaan, eli jos etukaaressa ei pokkausta ni tukea ei tarvita vaikka olis kuinka vinossa, koska tukihan tulee lattia kiinnikkeen kohdalta yläkulmaan ja jos etkukaareessa ei pokkausta ni nehän tulis päällekkäin. ja eikai oviputkia saa taivutta?
niin ja olihan jare laittanu ton kuvan mitan se mitataan

HannuNurminen 19.04.2010 07:54

No nyt on aamusta taas asiaa yritetty tutkii.

Se kortin päiväys on luokitus päivä, eli nyt uusiin autoihin vaaditaan enempi putkia.

Sit G-69 kysymykseen kallistetusta a-pilarista, jos mitta ylittyy ja tuki tarvitaan niin, HUOM. mun nähdäkseni sen voi laittaa silloin yläpään liitoskohdasta suoraan alas, mutta silloin se taitaa jo haitata kulkemista. Oviputkethan saa olla myös siinä kiinni...
Tämä on siis vain minun arvailuni tällä hetkellä ennen kun asiaa koetan joltain viisaammalta kysyä.
Mutta kuten SOS kirjoittaa, sääntöä lukiessahan asia menee juuri noin.


Pääkaaren yli 15 asteen kallistushan johtaa uuden kaaren tekoon, jos se jossain mitataan.

Jare 19.04.2010 08:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 662127)
ja eikai oviputkia saa taivutta?

-Ei siitä ole mitään mainintaa, että pitäis olla suorat. Diagonaalitukien kohdalla asia on erikseen painotettu, että ei saa olla taivutuksia, mutta oviputkien kohdalla tätä ei ole, joten silloin niihin saa tehdä taivutuksia. Taitaa olla joissain kopan omaavissa autoissa varmaan jopa pakko, koska pääkaari saattaa mennä sen verran piiloon auton oman b-pilarin taakse, ettei suoralla putkella edes pääse tekeen oviputkea.

sos 19.04.2010 10:24

muistelin vaan, että jos ei sallittu erikseen ni sillon on kielletty, eli vaikeampi löytää porsaan reikiä jotka unohtunu sääntöjä kirjoittaessa. ja meillä tarvii tuon tuen tai tehtävä uusi etukaari

Junde 19.04.2010 10:28

Moi!

Muuten näissä viesteissä ollaan täysin oikeilla jäljillä, mutta itseäni jäi vaivaamaan se kansallinen lisäys jossa sanotaan että 2002 eteenpäin vaaditaan yksi diagonaali ja yksi oviputki!

Odottelen viisaammilta sääntöjen kirjoittajilta tulkintaa miten tuo poikkeus on käsitettävissä!

Muuten kommentoin seuraavaa:

Jos pääkaari on 0-10 astetta kallistettu ei erillistä kulmavahviketta tarvita, mutta jos pääkaari on 10-15 astetta kallistettu tulee pääkaaren ja yläreuna putken väliin asentaa esimerkiksi kuvan 253-34 mukainen kulmavahvike tai vahvike putki.

Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa

A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm. (Oviputket saa kiinnittää tähän vahvikeputkeen)



Junde

TimJus 19.04.2010 16:45

mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57342

sos 19.04.2010 18:11

tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa:)
edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret

FROM 19.04.2010 20:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 662262)
tohon pitäs lisätä vielä oviputket joutuupi miettii hetken miten laittaa:)
edittiä sen verra eli meneekö tuo etu ja pääkaari alas asti jos ei ni sit uusiks koko kaaret

näyttäis olevan race lindan kaaret, ainakin heidän kotisivuilla olevien kuvien mukaan näyttäis menevän alas asti.
jenkkien KOH vehkeet näyttäis olevan suurelta osin rakennetu kaarien osalta g69:n töhrimän kuvan mukaan.
tuolla tavalla rakentaessa olisi paljon helpompi vaihtaa kaaret niiden vaurioiduttua.

sos 19.04.2010 20:49

löytääkö joku pykälää mikä rajoittaa etukaaren kallistusta lisä tukea ei saa taivuttaa yli 20 astetta, mutta paljonko eukaarta saa kallistaa taaksepäin siihen en löydä mitään pykälää?

TimJus 19.04.2010 21:00

ei nyt ollut kysymys racelindasta missä kaaret kyllä menee alas asti vaan kuvan mukaisesta rakenteesta. tietysti liitos kohta vahvistettu kulmavahvikkeilla


miten tämmöinen tulkitaan. foffi peleissä tämmösiä on kun se helpottaa huomattavasti kaarien korjausta kun ei tarvii tuhota koko runkoa jos vaihtaa etu tai pää kaaren.

kun ton kylkilinjan alapuolella on näis putkirunko vehkeissä tukiputkia yhdistetty vallan pirusti etu ja pääkaareen.
esim: lindassa on etukaareen kylkilinjasta alas päin yhdistetty 14 putkenpäätä ja pääkaareen 10 putken päätä


mutta kelpaako tämmönen näihin trial touhuihin........

tare 19.04.2010 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 662163)
A-pilarin vahvike tarvitaan jos A-pilari on taivutettu ja suoran linjan ja taivutetun yläpisteen välinen etäisyys ylittää 200mm.


mitataanko se putken keskeltä keskelle
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57359

HannuNurminen 19.04.2010 21:31

Tuo sääntökirjan ja netin kuva on perin huono, mutta keskeltä tidetaan mitata, varmistan senkin kunhan saan sen herran luurin päähän.

Ja Tintille, tuollaisessahankaaret on kiinni "lattiassa", eli rungossa, onhanse mätää peltiä parempi. tuokin asia pitää varmistaa samassa puhelin keskustelussa.

sos 19.04.2010 21:49

ei kai sillä väli mitataanko keskeltä vai reunasta mittahan on sama ku kumpiki mitatataan kekeltä keskelle tai etureunasta etureunaan

Mikki 19.04.2010 22:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 662163)
Takatukien välinen diagonaali ei ole pakollinen, mutta sellainen on suositeltavaa asentaa

Ei kun pitää olla (Eurotrial säännöt):

3.2.11 Turvakaari
Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset.
[Suomalainen lisäys]
Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan.

3.2.11.2
Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella.

3.2.11.5 Määritelmiä
B-kaari, Pääkaari: Rakenne, muodostuu lähes 90 asteen kulmassa auton poikkittais-suunnassa, heti kuljettajan penkin takana olevasta kaaresta. Istuttaessa suorassa tulee olkapää pysyä kaaren ulkoreunan sisäpuolella. A-kaari: Pääkaaren kanssa samankaltainen kaari, joka seuraa tuulilasin sivu sekä yläreunaa.
Diagonaalituki:
a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen.
b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän.


Ei jätä kysymyksiä tämän osalta!!!

Mutta kysymys?
Miten tuo tuulilasin tukikaari, saako sen sitten asentaa mihin kulmaan, koska esim. Peugeot oli vetäissyt 306:n kanssa sen suhteellisen kaltevaksi??? (en löytänyt kuvaa, mutta muistissa on kun Bosse oli esittelemässä kerran autoaan "jossakin" ja hämmästelin putkikasaa, ja varsinkin A-pilarin kohdalla olluta "viidakkoa")

Mukavaa huomata, jotta porukat on "hereillä" näitten kanssa, koska 2012 ei armoa varmaankaan tunneta...

Ote AKK liiteJ:
Kohta 8.3.2.1.3 (kattovahvistukset) koskee myös
autoja, joissa ei ole luokiteltua turvakehikkoa ja joiden
katsastuskortti on myönnetty 1.1.2007 tai myöhemmin.


Eli aika niukassa nuo FIA kaaret näissä meidän hommissa...

TimJus 19.04.2010 23:12

näissä on kyllä jotain käännös virheitä.

ilmeisesti menis että vähintään yksi diagonaalituki pääkaaressa tai yksi diakonaali tuki takatuissa. jos kattoo enkku versiosta. suositellut kuvat
3.2.11.2
Luokissa M, PM ja P turvakaarikehikko tulee rakentaa varustettuna vähintään yhdellä diagonaalisella takatuella tai taaksepäin suuntautuvalla diagonaalituella.


tässä on sotkettu ilmeisesti kattovahvistukset ja diagonaalituet samaan lausahdukseen

Diagonaalituki:
a. putki joka kulkee pääkaaren ylimmästä kohdasta toiselle puolelle a-kaareen.
b. putki joka kulkee toisen takatuen alapäästä toisen takatuen yläpäähän.

Junde 20.04.2010 17:04

Otetaan nyt sen verran aikalisää että saadaan varmistettua nämä kaarivaatimukset.

Saario on lomalla tämän viikon ja saamme ensi viikolla tarkennukset pykäliin! (kunhan herra vain ei ole lentänyt jonnekin jossa nyt lentokielto tuhkan vuoksi).

Minä en näe sille mitään estettä etteikö auton putkirunko voisi olla toteutettu kuten G-69 esittää! Tällöin kaaret tulisivat juuri kuten säännöt sallivat kiinni siihen putkirunkoon!

Kaikki AKK:n sääntökirjassa kuvatut kaaret ovat automaattisesti hyväksyttyjä Eurotrialissa huolimatta mitä ET-säännöissä kaarista sanotaan!

Offroadissa ei käytetä luokitettuja kaaria, joten täytyy tarkistaa ne sanamuodot säännöissä senkin osalta.

Mielestäni kumpikin auto joka on ollut nyt tässä ketjussa aiheena on siis hyvin pienin lisäyksin täysin sääntöjen mukaisia, eli älkää nyt vaan alkako mitään suurisuuntaisia muutoksia niihin tekemään! Toki jos jollakulla on vielä kaaret kokonaan tekemättä niin toivottavasti tämä viikon aikalisä ei kokonaan romuta aikataulua.

Junde

VooDoo Jeep 20.04.2010 17:43

Pitääkö mun laittaa noi mitkä Jare on laittanut keltasella?

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57337

Paljonko maksaa jos ilmottautuu myöhässä?
Kun saattaa tulla kevyt kiirus ton auton kanssa;)

sos 20.04.2010 18:15

juu ei tuu kiire kaaret silputtuna lattialla.
niin paitsi g69 diakonaali ei ole kaarien alapäässä kiinni eikä oviputket alapäästä kaarissa?

Jare 21.04.2010 22:12

Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma:D:D:D:D

Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla.


Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???

Byrocrat 21.04.2010 22:30

Saa jos päivittää
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 662976)
Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???

___________
Jundea tuolta ylempää lainaten:

"Eli kaikki FIA hyväksytyt kaaret hyväksytään´Eurotrialeissa!

Suomessa on kaariin annettu siirtymäaika seuraavasti:
ennen vuotta 2009 luokitellut autot hyväksytään turvalaitteiden
osalta vuoden 2008 sääntökirjan mukaisina
31.12.2011 asti!"
________________
Antanee vastauksen tuohon sun kysymykseesi:)
Tulkitsisin tuon siirtymäajan siten, että sen jälkeen kaaret on päivitettävä uuden säännön mukaisiksi. Ne jotka nyt rakentaa autojaan tehnevät niistä sellaiset, että ovat vielä vuonna 2012 sääntöjenmukaisia niin ei tartte purkaa ja kasata :rolleyes:

TimJus 21.04.2010 23:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 662976)
Toi G-69 esimerkki on hyvä!!!!! Tuollaisia suunnitelmia kun varmaan on hieman muillakin mielessä, mut sit sääntöviilareiden kans tulee just nuo sos:n kirjoittamat kommentit vastaan. Eli oviputket on rungossa, eikä ns. kaarissa ja sama on sit pääkaaren ristikko homma:D:D:D:D

Olisko näistä turvakaari säännöistä aiheellista keräillä tietoa myös vaikka muista pohjoismaista ja koittaa offiin veivata ehkä omat kaarisäännöt? Nykyäänkin taitaa tulla ongelmia, jos halutaas Suomeen ajelemaan naapurimaiden autoja, kun niiden sännöissä on poikkeamia meidän sääntöihin. Vai antaako joku pykälä lisää vapautta heille tyyliin, ajavat swedujen lisenssillä ja sen mukaisilla turvallisuussäännöillä, vaikka Suomessa jutut onkin hieman erilailla.


Niin ja siis tuleeks nää nykyiset kaarisäännöt voimaan kaikkiin autoihin viimeistään 1.1.2012??? Vai saaks vanhoilla autoilla ajaa hamaan tulevaisuuteen???


kyllä oli melkonen yllätys noitten lisämääräysten osalta ku pitkästä aikaa rupes kattelee noita akk kaarisääntöjä.

omasta mielestä ne säännöt rupee olee turhan monimutkaiset ja tiukat tähän meijän lajiin.
ku tommonen perus 6-piste kehikko diagonaalilla, katto putkilla ja ovi putkella on kyllä ihan riittävä näihin touhuihin.

foffin kaarisääntöjä ku kattelee ne on tehty yksinkertasek ja helppo lukusiks.
ei tarvii olla mitaan raamattua mistä pitää selata 10 kertaa sivuja edes takas ettimässä mihin joku 2.4.3.8.9 kohta viittaa.

sos 22.04.2010 05:46

g69:sin tapaisia kaaria itsekkin meinattiin mut tuo oviputki homma on pieni ongelma, ois vaan niin pirun helppo vaihtaa kaaret, vaikka kesken kisan, jos menee paskaks putket poikki ja uusi kehikko kiinni kuudesta kohtaa ni ei pitäs mennä kauaa

VooDoo Jeep 23.04.2010 19:59

Mites noi mun kaaret nyt sitten että saako ajaa vai ei? kun toiset sanoo juu ja toiset :confused:
Että kerkeis vielä ilmottautuu;)

HannuNurminen 23.04.2010 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep (Viesti 663575)
Mites noi mun kaaret nyt sitten että saako ajaa vai ei? kun toiset sanoo juu ja toiset :confused:
Että kerkeis vielä ilmottautuu;)

Jos tämänhetkisillä tiedoilla sääntöjä luetaan niin ne keltaisel merkityt pitää laittaa, ja sit toi A-mitta sun on mitattava ja katsottava et tarviiko siihen putken vai ei. Ja kyllä niillä johonkin luokkaan pääset ajaa :)


Muuten kaarisäännöistä, kuten Junde kirjoitti, yritetään saada maanantaina asiaan tolkkua, kun offin kohdalla sääntökirjassa puhutaan luokituksista ja autothan eivät kuitenkaan sitä ole... Katsotaan miten AKK suhtautuu meidän ehdotuksiin tulkinnoista.
Enempää ei osaa nyt tähän sanoa.

Jare 23.04.2010 21:10

Niin ja eikös monesti ole ollut niin, että kisaan pääsee kyllä mukaan, kunhan kaaret muuten turvalliset/täyttää pääosin säännön ja sitten vain puutteet merkitään katsastuskorttiin. Seuraavaan kisaan ei sitten pääse, jos korjauksia ei ole tehty. Ainakin joskus aikaisempia tapauksia on näin käsitelty ja jos tolla uudella kaarisäännöllä mennään, niin siellä saattaa olla ihan muutama muukin auto, jossa on puutteita, koska tää kaari juttu tuntuu olleen kiristynyt nyt vähän niinkuin omassa hiljaisuudessaan:(

Pauli 23.04.2010 21:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 663617)
Niin ja eikös monesti ole ollut niin, että kisaan pääsee kyllä mukaan, kunhan kaaret muuten turvalliset/täyttää pääosin säännön ja sitten vain puutteet merkitään katsastuskorttiin.

Juuri näin kuten Jare kirjoitti ja asia varmistettu riittävät "lisenssi-natsat" omaavalta henkilöltä.

Mikki 23.04.2010 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 663617)
Niin ja eikös monesti ole ollut niin, että kisaan pääsee kyllä mukaan, kunhan kaaret muuten turvalliset/täyttää pääosin säännön ja sitten vain puutteet merkitään katsastuskorttiin. Seuraavaan kisaan ei sitten pääse, jos korjauksia ei ole tehty.

Näinhän se menee! Silloin estetään kun turvavaruste puuttuu kokonaisuudessaan, tai vaadittu korjaus on puutteellinen. Eli samat kaavat kuin "liikenne"katsastuksessa...

Pauli varmaanki tietäis asiasta paremmin!?!?

Ja näköjään tiesikin.... (ed postaus)

Junde 26.04.2010 08:32

Hello everybody....
I have recived a message from the swedish motorsport associasion.
In class M, PM and P you must have protective netting OR arm straps... Free choice...
__________________
// Lasse
Ordförande i Trialförarföreningen - Sverige. Teamleader Sweden, Eurotrial.


Eli myös hihnat hyväksytään tämän vuoden EuroTrial kilpailussa!!
Kuljettaja saa itse päättää käyttääkö rannehihnoja vai verkkoja, jommat kummat oltava!

Junde

Junde 26.04.2010 12:24

Offroadissa EI vaadita tupla oviputkia EIKÄ tupla diagonaalia!
Jos kuitenkin tehdään ristikko diagonaali tulee se liitteen mukaisesti vahvistaa.

Katto ristikkoja ei tarvitse vahvistaa, mutta jos tekee uudet kaaret niin vahvikkeet kannattaa samalla vahvistaa.

A-pilari putken vahvike on tehtävä mikäli kulmasääntö täyttyy, huomioiden siirtymäaika.

Kirjoitamme seuraaviin sääntöihin nämä puhtaaksi, eli ei suuria muutoksia vanhoihin kaarissäntöihin!


Junde

BÄLÄ 26.04.2010 14:03

Saakos noita ranneremmejä jostain valmiina vai tehdäänkö vaarivainaan vanhasta nahkavyöstä

sos 26.04.2010 16:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 664240)
Offroadissa EI vaadita tupla oviputkia EIKÄ tupla diagonaalia!
Jos kuitenkin tehdään ristikko diagonaali tulee se liitteen mukaisesti vahvistaa.

Katto ristikkoja ei tarvitse vahvistaa, mutta jos tekee uudet kaaret niin vahvikkeet kannattaa samalla vahvistaa.

A-pilari putken vahvike on tehtävä mikäli kulmasääntö täyttyy, huomioiden siirtymäaika.

Kirjoitamme seuraaviin sääntöihin nämä puhtaaksi, eli ei suuria muutoksia vanhoihin kaarissäntöihin!


Junde

ja kelpaako diakonaali takatuissa?

baxxter 26.04.2010 18:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 664285)
ja kelpaako diakonaali takatuissa?

Ja kelpaako 253-6 mallinen diagonaali?

Tuulilasipilareiden vahvistukset saattaa aiheuttaa vähän työtä ulkopuolisten turvakaarien kanssa..

Tarvitseeko jossain tilanteessa 253-31 kuvassa näkyviä vahvikkeita pääkaaren ja puolisivukaarien kulmaan?

Ja sitten off-road sääntöjen puolelta:

Lainaus:

Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon yläpintaan sekä pääkaaren ristituenta.
Mitä tuolla tarkoitetaan, mitä ja miten pitää kiinnittää rungon yläpintaan?

Lainaus:

Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin suoraan runkoon.
Siis ihan suoraan runkoon putket kiinni, eikä koriin? Vai mitenkä?

HannuNurminen 26.04.2010 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 664308)
Ja kelpaako 253-6 mallinen diagonaali?
Kelpaa sekä sekä SOS:in kysymä, että tämä, kohta 8.2.9 ja 8.3.2.1.1

Tuulilasipilareiden vahvistukset saattaa aiheuttaa vähän työtä ulkopuolisten turvakaarien kanssa..
Niitä ei vielä tarvita vielä.

Tarvitseeko jossain tilanteessa 253-31 kuvassa näkyviä vahvikkeita pääkaaren ja puolisivukaarien kulmaan?
Ei, ovat valinnaisia kohta 8.3.2.2

Ja sitten off-road sääntöjen puolelta:


Mitä tuolla tarkoitetaan, mitä ja miten pitää kiinnittää rungon yläpintaan?
Sillä on haettu sitä ideaa että rungon yläpinnasta menisi yksi putki vinottain korin läpi tai jollakin pulttilaippa liitoksella siihen ylhäältä tulevaan putkeen, estäisi sitä että jos auto heitetään perän tai keulan kautta katolleen, ei kaaret irtoa korin kiinnityspisteestä ja painu kasaan rutistaen auton vaan pysyvät kiinni. Toivottavasti selventi...

Siis ihan suoraan runkoon putket kiinni, eikä koriin? Vai mitenkä?

Kyllä siinä minun mielestäni niin lukee, eli runkoon. Tai (huom.) minun mielestäni voi laittaa koriin, jos siltä kohdin kori on rungossa kiinni kiinteästi, ei millään kumityyny kiinnityksellä. Pitää tuo juttu vielä tarkistaa.


Tää "lainaus" juttuhan asettelee näit miten sattuu...

TimJus 27.04.2010 22:42

mites se mun esimerkki kaari kuva kelpaako vai ei..............

HannuNurminen 28.04.2010 11:28

Lähetin kuvan sähköpostilla AKK yhdelle henkilölle kun ei suoraan osannu vastata. Toivotaan vastausta lähipäivinä.

Ja FROM, voit vaik soittaa mulle niistä kaarista jos haluat. Hannu 040-5445779

BÄLÄ 02.05.2010 21:17

ymmärsinkö lukemani oikein eli jauhesammutin ei ole pakollinen vaan suositeltu? piräis vaan jossain välissä ehtiä tarkastuttaan pullo jos jossain mualla lukee et se vaaditaan

Jare 06.05.2010 21:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 664675)
mites se mun esimerkki kaari kuva kelpaako vai ei..............

Niin notta onko tähän tullu mitään kommenttia??

TimJus 29.05.2010 23:32


Jare 30.05.2010 19:06

MUAHAHHAAAHAHAAAAAAAAA:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D


Taitaa olla "kurikka" koneet AKK:n suunnalla, ku ei vastauksia kuulu kysymyksiin;)

Rekisteröimätön 07.06.2010 09:01

Tilanne...
 
...on mikä kaarisääntöjen osalta...???

Lomat lähestyy, ja pitäs alkaa ryhtyy rakentamaan.....

HannuNurminen 08.06.2010 05:49

Mulle oli tullut joku vastaus , jonka sähköpostini on hävittäny. Enkä ole tässä kerinny täälläkään pyörimään, mutta koetan tänään selvittää asiaa soittamalla.

HannuNurminen 08.06.2010 15:36

No niin, eli siis vastauksen viipyminen johtui minusta enemmän kun AKK:sta. Tosin ei sieltäkään ekalla pyynnöllä tullu mitään. Kuitenkin kanta on tämä jonka liitän suoraan sähköpostivastauksesta:

Moi
tuossa ratkaisussa korikehikko ja turvakehikko ovat sama-asia. Sääntömme taas lähtevät siitä, että ensin on kori ja siihen lisätään turvakehikko.

Tässä alla se xxx henkilön antama vastaus:
Minun mielipiteeni on, että kaarissa tulee olla säännön mukaisesti kiinnitysjalka ja korissa vastapaikka sille. Sääntö ei tunne sellaista mahdollisuutta, että runkoa käytettäisiin osana pääkaarta ja kaaren kiinnitys olisi putki-putkeen.
Offi-sääntöjä en tunne, salliiko se jollain erivapaudella jotain muuta vai pitääkö hakea TLR:stä erivapaus kyseiselle rakenteelle.

Eli tässä on siis vastannut kaksi henkilöä, ja kanta näkyy olevan tuo, MUTTA siihen on ensi vuodeksi mahdollista saada muutos, jos JUNDE saa asian hyvin esitettyä sinne valiokuntaan. Muutenkin on ollut puhetta että koetettaisiin saada noihin kaarisääntöihin jokin yhtenäinen ja yksinkertainen linja meidän lajia koskien.

SIKSI ESITÄN NYT TÄHÄN KYSYMYKSIÄ, JOITA VOIDAAN PUIDA TÄSSÄ KESÄN AIKANA HYVISSÄ AJOIN.

Meneekö triali kuskien mielestä auton kaari vaatimukset liian tiukoiksi jos tehtäisiin FOFF säännön kaarilla, mikäli AKK sen sallii?

Ruvetaanko seuraamaan suoraan Eurotrial sääntöjä, mikäli AKK sen sallii?

Onko kiinnostuneita ihmisiä muutaman henkilön "työryhmään" jossa asia käsiteltäisiin esitysvalmiiksi?

Hyviä muita ehdotuksia asian tiimoilta?

Rekisteröimätön 29.07.2010 10:41

Yksi ihminen on ilmoittanut halukkuutta osallistua keskusteluun... No asiaa vatvotaan parin viikon päästä vähän kun näen Junden.
Lähtökohdaksi voisi ottaa AKK säännöistä jokkiksen vaatimukset ja niihin vähän tarkennuksia??? Mielipiteitä.

HannuNurminen 29.07.2010 10:42

Tuli näkäjää edellinen nyybinä...

Jare 30.12.2010 10:35

Nostellaas tätä hiukan. Onko ollut kaarisäännösitä mitään juttua sitten heinäkuun jälkeen?

Eli tässä pitäs alkaa jossain vaiheessa kaaria väänteleen taas, niin kiinnostaa tuo G-69:n kysymys edelleen ja sen tulkinta.

Lainaus:

Minun mielipiteeni on, että kaarissa tulee olla säännön mukaisesti kiinnitysjalka ja korissa vastapaikka sille. Sääntö ei tunne sellaista mahdollisuutta, että runkoa käytettäisiin osana pääkaarta ja kaaren kiinnitys olisi putki-putkeen.
Offi-sääntöjä en tunne, salliiko se jollain erivapaudella jotain muuta vai pitääkö hakea TLR:stä erivapaus kyseiselle rakenteelle.
Mikä on TLR?

Sääntö ei tunne putkli putkeen kiinnitystä.....joo, ei tunne, mutta ainakin tähän mennessä niin on saanut tehdä ja tekeehän kaikki kiihdytys pelitkin niin ja formulatkin tietääkseni?


-------------------------------------------------------------------------------

Onkos siihen etukaaren takakallistumaan tullut mitään kommenttia? Eli jos etukaaressa ei ole yhtään taivutusta, vaan on sivulta katsoen lattiasta kattoon suora, mutta on reilusti kallistettu taaksepäin. Niin että tarviiko siihen jonkun lisätuen?


Ja lisää kysymyksiä on tulossa, kunhan saan pari piirrosta joskus tehtyä:D

Jare 31.12.2010 12:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja G-69 (Viesti 662236)
mites tämmönen sitte tulkitaan kun punaset putket on auton runkoa ja keltaiset turva kaaria.
eli pää ja etukaaren alakiinnitys ois tos punasten päällä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57342


Mihis tää kuva on hävinny????

HannuNurminen 31.12.2010 21:48

Se TLR tais olla tekniikka laji ryhmä tai jotain, en oo varma...

Mut muuten säännöistä, offiin on tehty uusista säännöistä ehdotus, joka on ilmeisesti AKK:ssa käsittelyssä. Eli odotellaan ensin miten siinä käy...Junde tietää asiasta tässä kohtaa enempi.

Periaatteessa niiden kai pitäisi mennä sellaisenaan läpi, koska ollaan tavallaan oma lajimme. Mä en oo nyt käyny AKK sivuja katsoo et onko ens vuoden sääntöjä jo julkaistu.

Byrocrat 31.12.2010 22:41

Sääntökirja 2011 julkaistu
 
Tuossa alla mitä kaarien kiinnityksestä kerrotaan. Vastannee myös tuohon putkirunko-ongelmaan :rolleyes:
En osannut kuvia tähän liittää mutta löytyvät sääntökirjasta

http://akk.smartpage.fi/fi/saantokir...kirja_2011.pdf


2.2.13.11 Turvakehikon kiinnitys korikehikkoon

Kehikko pitää kiinnittää vähintään seuraavista pisteistä:
• etukaaren kiinnitysjaloista
• sivukaarien tai puolisivukaarien kustakin kiinnitysjalasta
• pääkaaren kiinnitysjaloista
• takatukien alapäistä
Jotta turvakehikko saadaan tehokkaasti kiinnitetyksi korikehikkoon, voidaan alkuperäistä verhoilua ja pehmusteita muokata turvakehikon ympäriltä leikkaamalla tai vääntämällä, mutta ei kuitenkaan kokonaan poistamalla kyseistä osaa ellei ryhmän säännöt tätä erikseen salli.
Jos tarpeen, voidaan sulakerasia sekä seisontajarrun käyttölaite siirtää pois turvakaarien asennuksen tieltä.

Kiinnityspisteet pää-, etu-, sivu- ja puolisivukaarille:

Kaarien lattiakiinnitystä varten tulee jokaisessa kaaren alapään kiinnityspisteessä olla kiinnityslevy, jonka minimipaksuus on 3 mm ja pinta-ala vähintään 120 cm2, muodostaen kiinnitysjalan.

Kaarien alapään kiinnitys korikehikkoon on tehtävä vähintään kolmella pultilla tai hitsaamalla. Kukin kiinnityskohta tulee korissa vahvistaa vähintään 3 mm
paksulla ja pinta-alaltaan vähintään 240 cm2 teräksisellä vahvikelevyllä, joka on hitsattu korikehikkoon.

Erilaiset vaihtoehdot ovat kuvissa 253-50 ... 253-56.
Kuvan 253-52 mukaista vahvikelevyä ei välttämättä tarvitse hitsata koriin.
Kiinnitysjalan pulttien tulee olla vähintään M8 kokoa ja lujuus vähintään 8.8 ISO normin mukaan. Muttereiden tulee olla lukkomuttereita tai varustettu jousialuslevyillä. Kahden pultin välinen kulma tulee olla vähintään 60 astetta.

Takatukien kiinnityspisteet:
Kiinnityskohdat tulee vahvistaa vähintään 60 cm2:n kiinnityslevyillä muodostaen kiinnitysjalan. Se tulee kiinnitää koriin vähintään kahdella M8 pultilla (kuva 253-57) tai hitsaamalla. Myös kuvan 253-58 mukainen yksipulttikiinnitys hyväksytään edellyttäen, että käytetään riittävän vahvaa rakennetta ja että pultille on hitsattu holkki takatukeen.
Edellä olevat ovat vähimmäisvaatimukset. Lisäksi voidaan tehdä lisäkiinnityksiä, kaarien kiinnitysjalat saadaan hitsata korin vahvikelevyihin ja turvakehikko voidaan hitsata korikehikkoon.

Erikoistapaus:

Jos auton korikehikko/alusta on muuta ainetta kuin terästä, ei turvakehikkoa saa hitsata siihen. Tällöin vain kiinnitysjalan kiinnittäminen pulteilla korikehikkoon on sallittu.

Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita.
Kaaria vaihdettaessa tulee liitoskohdan sisällä olla vähintään 10cm vahvikeputki (seinämävahvuus vähintään 2,5mm) joka sopii tiiviisti alkuperäisen kaariputken sisälle ja se tulee tulppahitsata kumpaankin
kaariputkeen kahdesta vastakkaisesta kohdasta. Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa

(kuvat 253-9-11).

matti.v 02.02.2011 08:22

tarkistus ennen putken ostoa
 
pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt?

nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?

Rekisteröimätön 02.02.2011 11:19

Katso sääntökirja s.296 löytyy akk sivuilta.

Jare 02.02.2011 15:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736103)
pitäs hakea projektia varten kaariputkea. paikallisesta rautafirmasta tarjosivat saumatonta höyryputkea 48x2,6mm.
eikös tuon pitäs riittää? akk.n aapista tavasin ja en mielestäni mitään veto-murto lujuus vaatimuksia off road säännöistä kaariputkelle löytänyt?

nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?


350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras;)

Mikki 02.02.2011 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736103)
nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?

Eli mihin luokkaan olet autoa rakentamassa??? Ei pikaisesti tule kuin Cherokee itsekantavalla rungolla mieleen, missä saisi suoraan runkoon kiinni kaaret, mutta siihenkin tarvitaan laput alle!!!
Sen mukaan kannattaa miettiä nuo kaaret ja sitten sitä kautta kiinnityspisteet tuleekin sitten automaattisesti

Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!).

Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä)

Jare 02.02.2011 15:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat (Viesti 726767)
Putkirunkoisissa autoissa tulee oviputkien olla kaksiputkisia ja oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa


Eli tuo punainen putki pitäis vielä lisätä tuohon kohtaa, jotta sääntö täyttyisi??
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74231

Kelpaako tuon punaisen putken materiaaliksi 38x2,5mm ? Tuossa alempanahan on rungon helputki jotain 60x ehkä 4mm ja vahvistettu alapuolelta toisella 4-6mm putkella, niin tuntuu vaan hieman hölmöltä laittaa tuonne väliin yks 38mm putki vielä "tukemaan" oviaukkoa:D


Sitten paljonko autossa pitää olla jonkun auton runkoa, että sitä ei lasketa putkirunko autoksi? Riittääkö 28cm vai pitääkö olla 75,5cm vai 1m vai 1,5m:rolleyes:

Jare 02.02.2011 15:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736103)
nii ja tähän ei kiinitys/vahvike lappuja käsitykseni mukaan tarvii koska kaaret hitsataan suoraan runkoon?

Mä ainakin laitoin Pussy Wagon projektiin vahvikelaput vielä, vaikka siinäkään ei enään ollu koppaa ja runkoa erikseen, mutta myöskään ei kyseessä ollut putkirunkoinen auto.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=49555


Muuta juttua kyseisen kotteron kaarista ja muustakin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67562

matti.v 02.02.2011 22:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 736204)
Eli mihin luokkaan olet autoa rakentamassa???
Putkirungossahan ei tarvita mitään kiinnityspisteitä, koska "tarkennetun" sääntökohdan mukaan kaarien yläosa (oviputkien yläpuolelta/vyötärölinjasta) voidan katsoa turvakaareksi ja alaosa runkorakenteeksi (mitä G-69 alussa ajoi takaa!).

Mutta taitaa olla vain proto- ja pro modit tähän sääntöön meneviä laitteita???? (näin hatusta vedettynä)


http://forums.offipalsta.com/showthr...t=76813&page=2

tosta patrollista tulee käyttöön pelkkä runko ja tekniikka .sen päälle sit putkikehikko.
ihan hupi/harraste kampe on tulossa mutta aattelin kuitenki kaaret tehä niin ettei kilpailukaan olisi mahdotonta. tiedän jo ennestään että ruokahalu kasvaa syödessä.

ei kait se valmistumisen jälkeen muuhun varmaan kelpaa kuin protoihin.. tuskin sitä saa enää patrollia muituttamaan..:rolleyes:

joo tuo veto/murto juttu oli hyvä tietää.. aattelin etteivät vaadi sitä kun ei tota erikseen offin säännöissä mainita.

tare 03.02.2011 06:23

Lainaus:

oviputket saavat olla osittain tai kokonaan osa runkoa

eikös Mogsterissa helmaputki lasketa rungoksi/alemmaksi oviputkeksi?

matti.v 03.02.2011 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 736203)
350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras;)

siis tostahan tulee saman kaltainen kuin sun "willy roverista", eli jonkin ajokin runkoa pätkä ja päälle putkikehikko.

akk:n aapinen kertoo sivulla 296 kohdassa 8.3.3: materiaali KYLMÄVEDETTY saumaton puhdas hiiliteräs. veto/murtolujuus 350n/mm..

rautakaupaan soitin ja veto/murto lujuus tuossa saumattomassa höyryputkessa on 355n/mm. mitat 48.3x2.6mm mitään muuta ne ei tosta putkesta osanneet kertoakaan. pyysin selvittämään valmistustavan ja valmistajan yms..eivät enää soittaneet takas..

tuon nyt ymmärtää täysin.. mutta kuis helvetissä samassa kirjassa offroadin säännöissä lukee noin:

Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat,
saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm,
mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin
minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa
sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai
40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm

täyttääkö joku saumallinen putki muka nuo materiaali vaatimukset?
tai tarviiko materiaalin offissa edes täyttää noita ylempiä vaatimuksia?

oonko vaa nii helvetin tyhmä etten jotain nyt älyä vai onko nuo oikeasti jotenki ristiriidassa..:confused:

traileri on jo volvon perässä että huomenna haen kaariputkea.. pittää varmaan soittaa akk tekniikan ukoille ja kysyä varmistus ettei tule virheostoksia..:rolleyes:
toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki..

Pauli 03.02.2011 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736640)
toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki..

Mitenköhän toi höyryputki käyttäytyy taivuttaessa? Joskus viime vuosituhannella ostin jotain samantapaista, eikä sitä saanu nätisti taivutettua, se vaan taittui, eli mutkaan tuli kunnon ryppy.
Jos mahdollista niin osta joku lyhyt koepätkä ja kokeile taivuttaa.

TimJus 03.02.2011 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736640)
siis tostahan tulee saman kaltainen kuin sun "willy roverista", eli jonkin ajokin runkoa pätkä ja päälle putkikehikko.

akk:n aapinen kertoo sivulla 296 kohdassa 8.3.3: materiaali KYLMÄVEDETTY saumaton puhdas hiiliteräs. veto/murtolujuus 350n/mm..

rautakaupaan soitin ja veto/murto lujuus tuossa saumattomassa höyryputkessa on 355n/mm. mitat 48.3x2.6mm mitään muuta ne ei tosta putkesta osanneet kertoakaan. pyysin selvittämään valmistustavan ja valmistajan yms..eivät enää soittaneet takas..

tuon nyt ymmärtää täysin.. mutta kuis helvetissä samassa kirjassa offroadin säännöissä lukee noin:

Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat,
saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm,
mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin
minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa
sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai
40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm

täyttääkö joku saumallinen putki muka nuo materiaali vaatimukset?
tai tarviiko materiaalin offissa edes täyttää noita ylempiä vaatimuksia?

oonko vaa nii helvetin tyhmä etten jotain nyt älyä vai onko nuo oikeasti jotenki ristiriidassa..:confused:

traileri on jo volvon perässä että huomenna haen kaariputkea.. pittää varmaan soittaa akk tekniikan ukoille ja kysyä varmistus ettei tule virheostoksia..:rolleyes:
toi höyryputki vaan olis halvempaa kuin suunnilleen samalla ulkomitalla oleva vesijohtoputki..

näitä st35.8 48.3x2.6 ja 42.4x2.6 putkia kaikki käyttää.

tai ihan tavan vesijohto putke joka on saumallista samoilla ulkomitoilla mutta siin on 3.2mm seinämä

matti.v 03.02.2011 23:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pauli (Viesti 736652)
Mitenköhän toi höyryputki käyttäytyy taivuttaessa? Joskus viime vuosituhannella ostin jotain samantapaista, eikä sitä saanu nätisti taivutettua, se vaan taittui, eli mutkaan tuli kunnon ryppy.
Jos mahdollista niin osta joku lyhyt koepätkä ja kokeile taivuttaa.

tohon lumityökoneeseen laitoin kesällä samaa putkea, näkyy tuossa alla olevassa kuvassa maalaamattomana/mustana ja pehmusteiden alla.. nuo vihreät on vesijhohtoa joka oli ihan paskaa taivuttaa tohon höyryputkeen verrattuna.

tossa kuva: http://s35.photobucket.com/albums/d1...t=DSCN2322.jpg

joo. hyvä tietää että muutkin tommosta putkee käyttää.. teen kuitenkin varmistus soiton akk.n ennen ostoa..
kun tuli jo epähuomiossa ja kiireessä ostettua ns "valmis" runkokin mutta ei siihen sovi edes istumaan yms..:mad:

Jare 04.02.2011 09:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736640)
siis tostahan tulee saman kaltainen kuin sun "willy roverista", eli jonkin ajokin runkoa pätkä ja päälle putkikehikko.


No täähän muakin tavallaan tässä kiinnostaa, kun niitä kaaria pitäis alkaa jossain vaiheessa siihen väänteleen. Willy Roveriin on siis tarkoitus lisää runkoa putkella, josta sitten alkaa kaarikehikko. Ja ei muakaan niitä lappuja sinne kiinnostais alkaa tekeen, ku mielestäni vaan heikentävät kehikon rakennetta. Pitää koittaa tänään ehtiä piirteleen kuva tänne ajatellusta kehikosta, niin vois ehkä saada kommentit Junde ja Uni linjastolta. Ei tulis tehtyä ns. turhaa työtä ja sit jossain kisakatsastuksessa ei menis herne nenään tai kasvais se vekotin otsaan:D

matti.v 04.02.2011 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 736739)
No täähän muakin tavallaan tässä kiinnostaa, kun niitä kaaria pitäis alkaa jossain vaiheessa siihen väänteleen. Willy Roveriin on siis tarkoitus lisää runkoa putkella, josta sitten alkaa kaarikehikko. Ja ei muakaan niitä lappuja sinne kiinnostais alkaa tekeen, ku mielestäni vaan heikentävät kehikon rakennetta. Pitää koittaa tänään ehtiä piirteleen kuva tänne ajatellusta kehikosta, niin vois ehkä saada kommentit Junde ja Uni linjastolta. Ei tulis tehtyä ns. turhaa työtä ja sit jossain kisakatsastuksessa ei menis herne nenään tai kasvais se vekotin otsaan:D


joo. kuulostaa saman tyyliseltä mitä mä myös suunittelin.:o

Paulilla olis valmis kuva tommosesta toteutuksesta suikan runkoon.. kop kop.. kysyppä sen kuvan omistajalta voisko sitä saada tähän ketjuun malliksi..:rolleyes:

siis toinen niistä mitä mulle laitoit..

toi vekotin otassa olis ainakin hankala käyttää ohtalamppua..:D

matti.v 04.02.2011 10:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 736203)
350N/mm2


Tuosta vahvikelappu jutusta en ihan suoraan olisi noin varma. Saisko jonkinlaista tarkempaa selvitystä koppa + runko yhdistelmästä? Kuva olis ehkä paras;)

no nii. :)

just Saarnion Jarille soitin. nuo yleiset materiaalivaatimukset ei koske offia. eli ei tarvii olla sit 350 vetomurtolujuutta.

eli aapisen sivun 209 mukaan menee kuulema tuo materiaali sääntö. eli käy myös saumallinen putki.

ja toi kaarien kiinnitys runkoon.. eli tapaus mitä jarekin kuvaili> putki putkeen hitsattuna. ei tarvii erillisiä vahvikelappuja.

kyllä mä otan tuota höyryputkea muutaman 6 metrin salon matkaan tänään..

Jare 04.02.2011 11:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736761)
no nii. :)

just Saarnion Jarille soitin. nuo yleiset materiaalivaatimukset ei koske offia. eli ei tarvii olla sit 350 vetomurtolujuutta.

eli aapisen sivun 209 mukaan menee kuulema tuo materiaali sääntö. eli käy myös saumallinen putki.

ja toi kaarien kiinnitys runkoon.. eli tapaus mitä jarekin kuvaili> putki putkeen hitsattuna. ei tarvii erillisiä vahvikelappuja.

kyllä mä otan tuota höyryputkea muutaman 6 metrin salon matkaan tänään..

HYVÄ HYVÄ

Tuossa olis jonkun jenkkien tekeleen kuvaa hieman lainattu. Punaiset putket olis turvakaarikehikkoa ja vihreet rungon putkia. Kokolailla tuollaista olin itse ajatellut Willy Roveriin sit jokupäivä tehdä. Penkit tosin ei olis tuolleen väärässä paikassa pääkaaren takapuolella.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74309

Rekisteröimätön 04.02.2011 16:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja matti.v (Viesti 736743)
Paulilla olis valmis kuva tommosesta toteutuksesta suikan runkoon.. voisko sitä saada tähän ketjuun malliksi..

ai tämäkö?
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=60123

matti.v 04.02.2011 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 736837)

just tuo.. tuossahan ei näyttäs olevan vahvikelevyjä tms putken ja rungon välissä.. toi on kyllä hyvin tehty. saattaa joutua vähän kopioimaan..:rolleyes:

kävin tänään hakemassa 6 salkoa putkea. pituudet vaihteli 6.1-6.6m salko.. mut 36 metriä veloittivat.

muuten täyttyy nuo yleiset kaariputkivaatimukset paitti toi on kuumavalssattu tjs.. mut kelpaa siis mainiosti offiin..

tuota samaa putkea mut sain sen 7.31e/metri..
http://kauppa.taloon.com/PublishedSe...de=LVI-0323171


Sivu luotu: 02:15 (GMT +2).