![]() |
Moottorisaha taitajia palstalla?
Eli ongelma on se että en saa sachs:in dolmaria säätöihin. Kun sen saa laulaan kunnolla ja päästää kaasusta irti ni sehän sammuu justiinsa. Ja sitten kun saa käymään nätisti tyhjää niin sitte se ei ota jenkaa :mad: Muovi sihdin putsasin,ilman putsarista otin sisukset vitordikseen ja kaasarinkin purin atomeiksi eikä vieläkään pelitä. Löysin tuon romun keräyksestä enkä enää ihmettele miksi :D
|
joskus tuli pienkonehuollossa oltua kesäduunis.. useimmiten lähti kalvokaasuttimella oleva vehje kun vehje pelittää, kun vaihto uuden kalvon, eli siitä lähtisin aluks liikenteesee... ja sit tietty uus tulppa ja uudet gasot tankkii!
|
Hupsvarnassa on ainakin kaasarin perussäätö kun molemmat ruuvit kiinni ja siitä 1,5 kierrosta auki,en tiedä oisko muissa merkeissä sitten sama.
Ja tankin imuletku kannattaa tsekata.. |
voisi olla ne kalvot ,leikannut kiinni
kampiakselin tiivisteet vuotaa kaasuttimen ja pytyn välinen tiivistys tulobensaletkussa ilmavuoto äänenvaimemtimen kipinäverkko tukossa |
Lainaus:
|
kurkkaa mäntää pakoaukon puolelta
|
Mulla oli kans pitkä tappelu mun raivaussahan kanssa. Eilen sain viimeseltä käyntiin. Vaihdoin viimekesänä kalvot kaasariin ja putsasin tankin ja siivilän ja kaikkee, mut se vaan kävi hetken, kierroksilla, tai sit ei lähtenyt ollenkaan käyntiin.
Eilispäivänä otin hussea sarvista ja purin koko paskan, noin miljoonannen kerran. siinä pytyn ja kaasarin välissä on sellanen bakeliitti tms. imukurkku, mä otin ja hioin sen pöydällä santapaperia vasten et se tuli varmasti suoraks, ja kas kummaa, se autto! eli siinä oli varmaan pikkanen käyristymä tai sellanen ja se hori ilmaa sieltä kaasarin ja pytyn välistä? En sitte tiiä oliks tästä sulle apua, mut eti tietoa guuglesta, siinä on kummiskii tillotsonin kaasari, eikö? tietoa löytyy vähintään hyvin.. |
Yleisin vika on pensalekussa. Akselitiivisteet myös tuppaavat vuotamaan kauemmin varastoitaessa. Tämä on helppo kokeilla siten, että muuttuuko tyhjäkäynti laitettaessa saha kyljelleen molemmin puolin?
Suuttimien säätö: Säädä moottoria lähempänä olevasta suuttimesta tyhjäkäynti silleen että käy kovimmilla kierroksilla ja senjälkeen säädä tyhjäkäyntiruuvista (se joka vastaa kaasuakseliin) tyhjäkäynti sopivaksi. Seuraavaksi kaasuliipasin pohjaan ja siitä moottoria kauempana olevasta suuttimesta väännät kovimmat kierrokset mitä siitä löytyy ja siitä vielä hieman aukipäin silleen että vähän hiipuu ne kovimmat kierrokset. Lopuksi vielä tyhjäkäynti ruuvista säätelet niin ettei terä pyöri tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntisuutinta säädät sitten tarpeenmukaan hyttyykö vai tukehtuuko kiihdyttäessä. |
Ei voi olla ISOA vikaa niin PIENESSÄ laitteessa:D:D:D:D:D
|
Bensaletku kannattaa vaihtaa heti kärkeen.
|
Joo bensaletkuu itekkin suosittelen tutkiin/vaihtaan ja koko matkalta myös tankin sisältä.
|
Lainaus:
|
Mulla sippas hussesta sähköpuola. Kävi kyllä jonkinlaista tyhjäkäyntiä, mutta ei ottanu yhtään jenkaa. Hetken aikaa sai ihmetellä ja tehä kaasarisulkeisia. Puolan vaihdon jälkeen rupes laullaan.
|
Kolmannen kerran kaasari auki,oli jostain tullu se pikkunen metallisihti täyteen saha jauhoa. Huomenna uudet tiivisteet ja kattotaan mitä tapahtuu.
|
Joo... oli dolmarin kanssa mullakin ongelmia.Meni pari vuotta purkaessa,säätäessä ja ihmetellessä. Kunnes se prkle teki tenät väärällä hetkellä.
Hoitomuoto silloin muuttui: Kun sain paskan käyntiin pitkän nyhtämisen jälkeen niin liipaisin pohjaan ja täysillä kierroksilla pelto-ojaan,jossa vesi teki temppunsa. Viimeistelynä keskikokoinen fiskars käteen ja dolmari pienen pieniksi paloiksi, kaupan kautta uusi saha(erimerkkinen) kainalossa kotiin teroittamaan kirvestä. Hoito tepsi,sahaa ei ole tarvinnut säätää sen jälkeen. |
M-saha
Töikseen on tullu muutama vuosi pelattua Hussen ja dollen kaa
|
putpolta putki auki,
vaihda kalvot, tulppa ja ilmanputsari. tsekkaa ettei pensaletkut oo murteimella säädöt 1,5kierrosta kumpaakin alkuun, ja siitä tuntumalla. jos ei auta, niin on joko leikannut kii, puola rikki tai kampiakselin laakeri tai stefa vuotaa. |
Ei auttanut tiivisteitten vaihto,ostin uuden imanputsarinkin. Mutta ilmalentoa se jo otti aika rivakkaasti:D Tarttee kattoa vielä ne kampuran tiivisteet/stefat mikkä sielä sitten onkaan,sittenhän sen voi käsitellä sillä fiskarssilaisella hyvin mielin kun siihen on upottanut tarpeeksi rahaa. Ja voi sen jälkeen vannoa saman valan kun pikku poikana yhden bemarin kohdalla että oli ensimmäinen ja viiminen lajiaan meirän tontilla.:mad:
|
Nou hätä
Lainaus:
Tietysti siihen tulee ne postikulut hin´taan lisää ja varaosat ja työveloitus. Uskoisin että korjauskustannus ei ole kovin suuri. Oletko irroittanut pakoputken ja katsonut ettei ole naarmuja männässä ja sylinterissä, jos on niin ei ole korjaaminen kannattavaa. Otappa yhteyttä |
Lainaus:
mulla oli toi akselitiivisteet menny stillissä. sahailin sit yhden kesän saha aina toiselle puolelle kylellään käynnistys naru oli enää 20cm ja jarru lukittu nippusiteellä. mutta kun meni öljypumppu paskaks mä luovutin ja vaihdoin sahaa toiseen yhtä huonoon ja nyt meni siitäkin akselitiiviste :eek: |
Kyljellään....
On ihan pakko vastata, toi kyljelleen kääntö ei meinaa sitä että kun tyhjäkäynti muuttuu, niin siitä sahasta on akselin tiivisteet paskana. Yleensä se vika on "väärin " säädetty kaasari, sylinterin tiiviste tai imukurkun vuoto ja viimeisenä tulee akselin tiivisteet. Olen itse ollut muutaman vuoden moottorisahan kehitystyössä mukana tehtaan omien suunnitelijoiden ja testaajien kanssa ja on tutkittu häiriöitä tyhjakäynnissä, tehoissa vääntökäyrissä ja monessa muusssakin ihmeellisessä asiassa jota ei tulis ikinä edes mieleen.
Joten älkää nyt ihmeessä heittäkö niitä sahoja männikköön jos on joikin käyntihäiriö ja sahan sylinteri ja mäntä on ehjiä, ne on satavarmasti kumminkin toimivia pelejä, jotka kannattaa korjata tai ostaa aina samanlaisen tilalle jos ei mielenkiinto riitä, ompahan ainakin varaosat vanhasta jäljellä. Dolmarin perussäätö 2007 ja sitä vanhemmissa on 1 kierros molempia suuttimia auki. silloin saha lähtee käyntiin ja pellaa jollain tavoin SIIS ainostaan säätö jotta saha saadaan käymään, sen jälkeen ajetaa saha kuumaksi ja tehdään uudetaan ns. työsäätö ja se on melkein joka sahassa vähän erinlainen, johtuen monista eri asoista.(nykysäädöt voi olla jopa 5 kierrosta suuttimet auki) Dollen ja Hussen ja jonssen eduksi voi sanoa laadun tasaisuus, ei ole hemmetin kauheita eroja laadussa. Tehtaalla kasaajan huolellisuus on ensisijaisessa arvossa. Esim. Dollen sahoista löytyy aina 2 leimaa kasaajan nimikirjaimet tai kasaajan numero ja koekäyttäjän numero. Mitä enemmän leimoja pohjasta löytyy, sen huonompi yksilö 5 leimaa maksimi sen jälkeen hylkyyn, joten jos et osaa säätää sahaa vie se ammatitaitoiselle sahankorjaajalle. Kun haet sahaa pyydä korjaajaa käynnistämään saha, jos se lähtee viimeistään neljännellä nykäisyllä käyntiin on se "ehkä" kunnossa tai ainakin voit luottaa että saha toimii riittävästi. Parhaat sankarit käynnistää sahan yhdellä nykäisyllä ja siinä on jo käytetty ryyppyä, puolikaasua ja painettu samalla kaasu pohjaan.(onnistuu muutaman harjoittelun jälkeen) Kun käännät sahan kyljelleen muuttuu esim. bensan virtaukset sylinterin pystykanavissa, parhaimmissa näitä kanavia on jopa 9kpl. normi ammattisahassa 5kpl. ja mökkiversiossa ne on täysin avoimia kanavia, joten mökkisahan hifistäminen parhaaseen käyntiin on jopa taidetta. ns. umpikanavilla saadaan käynti joka kierrosalueella parhaaksi mahdolliseksi ja sahan vääntökäyrä ja tehot mahdollisimmat hyviksi, jos kierrokset esim. laskee kun saha on vielä kylmä on bensa liian "raakaa" ei kaasuunnu tarpeeksi tai kaasarista tulee liian rikas seos... mökkiversiossa voi jopa kierrokset nousta, mutta mutta se sahan SÄÄTÖ on oleellinen sen toimintaan. Toivottavasti ei sahan omistajat heti hermostuisi kaksitahtipeleihin, on ne sen verran mielenkiintoisia. edittiä: jäihän tuosta tilhi, parru, sin taiva ja muutama muukin merkki pois, mutta ei ole kokemuksia niistä merkeistä, niin jätän ne lukijan ja jokon toisen korjaajan vastuulle. Tuossa vielä linkki tehtaan sivuille, mistä näkee toiminnan huomioitavaa on se että molempien suuttimien säätö vaikuttaa huippukierroksiin ja vääntöön ja tehoon. http://www.dolmar.de/wissen/schulungs__br___material/ |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Bensaletku
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sanokaas monta johtoa pitäisi olla sammuttimella?
Kyseessä vanha 6 sarjan Husse. |
2 tai 1, jos katkaisijan toinen laita on runkokontaktissa. 6-sarjaa en ihan varmaksi kuitenkaan muista mutta noin yleensä.
|
Lainaus:
Jos lähetät sahan minulle ni voin kyllä sen 20e lähettää sinulle. Pari dolmaria muutenkin käytössä. |
Kertokaapas, tietäjät, että mistä johtuu Jonseredin outo ongelma?
Malli on 2041 ja pysyy säädöissään, käynnistyy suht kivuttomasti ja ottaa jengaa kuin kiimainen teini. Tyhjäkäyntikin putputtaa ihan niinkuin pitää. Mutta ongelma on se, että kun sahaat, päästät tyhjäkäynnille, lasket maahan, pyörii ihan ok, ja kun nappaat takaisin käteen niin lähes aina sammuu? Muuten saa kyllä roikottaa sahaa tyhjäkäynnilläkin ihan missä asennossa vaan, mutta kun on hetken tasaisella maalla niin sammuu saman tien kun liikauttaa. Tämän jälkeen välillä lähtee kivuttomasti käyntiin ja välillä saa nykiä pidempään ja sen jälkeen savuttaa? |
Lainaus:
se sun sahajauho johtuu vanhasta bensasta ja huonolaatuisesta 2-T öljystä |
Tervehdys
Noita pelejä on tullut ammatikseen hoidettua jo 20 vuotta, olinpa Dolmarin tehtaalla muutamaan kertaan koulutuksessakin, tervetuloa sahahuoltoon. |
Lainaus:
|
Mistäs saisi Zamaan varaosana neulan palautusjousen? Siis sinne kalvon alle...
|
Lainaus:
Voihan mullakin olla noit Zaman kaasareita tuolla tallissa. Osa voi olla jopa uusiakin, eikä oo tehtaanjäliltä käytettykkään. Jos kiinnostaa, niin heitä YV:tä niin ehdin tarkistaa asian varmuudella. |
Lainaus:
ja varmaan tollainen löytyy sjeepiltäkin http://www.makitacenter.com/index.php?p=1_3_Yhteys FT-CENTER OY LEINIKKITIE 20 VANTAA 01350 http://maps.google.fi/maps?q=LEINIKK...vNmxiOvsrn__8w |
Lainataan topiccia, mikä olisi hyvä moottorisaha mökille puiden kaatoon ja karsimiseen. Millaisen sahan saa 200€? Kuinka pitkällä laipalla pitää saha olla, jotta katkoo muutakin kuin ohuita rankoja? Onko kellään kokemuksia Dolmar PS-32C tai Solo 636. Näissä molemmissa 14' laippa. Kokemukset moottorisahoista rajoittuu siihen, että muutama puu tuli armeijassa katkottua.
|
Moottorisaha
Lainaus:
Suomessa yleisin laippa on 13" ja sillä saa jo todella ison puun nurin. Metsurit, ne joita on vielä muutama jäljellä käyttää 13" laippaa. Pihapuunkaatajilla (ammattilaisia nekin) on sitten 13" 15" ja 18" laipalla varustettuja sahoja. Asian selkeyttämiseksi jätin ketjun jaon ja leveyden kokonaan pois. |
Lainaus:
Sit sekin kannattaa miettiä, että ostaako valmista bensaa (Aspen jne), vai hakeeko sen 5litraa ja lantraa itte sen seoksen. Mikäli aikoo tuota valmista käyttää, niin saa varautua siihen et sahan voi jotuu korjauttaan useemmin ku toisella tavalla käyttettävää tankissa ollessa. Itsellä ihan eka saha ol Joseredin 2041:nen, ja kaikki tankilliset mitä sen käytön aikana meni ni meni itse sekoitettua. Mistä kuulinkin, kun alakerran tiivisteet vaihdettiin ilmavuodon takia. Seuraavaksi sitten tulikin Huskin 246:nen, joita nykyään taitaa olla 5kpl ja muitakin Huskeja tuolla varastossa. Ohna tuolla muitakin, mutta Huski sopii omiin käsiin paremmin ku esim. Stihl (näitäkin 023:sia pari). |
Lainaus:
Lähde 500 € budjetilla liikkeelle ja käytä valmista bensaseosta, niin sitten sulla on saha silloin kun sitä tarttet. |
Lainaus:
ENKÄ missään nimessä valmista käyttäs missään tilanteessa, vaan ite sekoitettua. EI millään pahalla, mutta huoltomiehiltä kuullut, että tuo syö sahat pilalle. Naapurikylän Huskin ja Stihlin kauppias EI etes myy tuota alkylaattipohjasta sontaa käyttäjilleen.. Eikä minusta oo kukaan siellä ees kysynytkään tuota kura tankattavakseen. Vaik tarvikkeen ostajia ollut ku oon käynyt tarvikeita hakeen ohimennen (viikottain kävin tien toisella puolen) ja siksikin ku hyllyssä yleensä tarvittavat eikä tilattavissa. Itsellä ollut omaskoitteinen seos, ja paria huollossa käyttämistä lukuun ottamatta nuo on pelanneet. Jonse sen alakerran tiiivistevian takia, sit Huski kävi lievän käyntivian takia ku itellä ei aikaa ollut sitä katsoo ja varalle oli muutenkin sahaa.. Ei oo tarvinut hävetä kannolla ex Stihlin käyttäjälle, kun se vaihtoi seuraavana vuonna Huskin leiriin ja siellä pysynyt katumatta. |
Lainaus:
Valmisbensalla olen sahannut. Ei syöpää aiheuttavia bentseenejä ja säilyy. On ainakin vielä nuo sahat jotenkin nylkyttämällä puuhun menneet vaikka olen valmiskuraa käyttänyt. Ei siinä muuta. 170 stihl on pienehkö. Itse ottaisin hiukka puhdikkaamman. En edelleenkään ota kantaa merkkeihin. |
Ite käyttänyt aina aiemmin ite sekotettua bensaa, mut viime vuonna ostin valmis bensaa kaverin suosituksesta. Toinen kanisterillinen oli sitä menossa 32 vuotta vanhassa huskun 444 sahassa niin eilen hiekkalaatikon puita salvatessa husku veti viimesen henkosensa. Joko jotain laakereita tai sit männänrenkaat meni. En ehtiny sitä vielä purkamaan, mutta ihmeellinen kirkuna käy kun koittaa narusta nykästä ja tulpan reiästä katsottuna pytyssä oli isoja naarmuja.
Nyt taidan ostaa uuden, mutta valinta on vaikea. Huskun 440 ois tarjouksessa, mut se on vaan 1,3 ketjulla ja 40 cc koneella. Eli mahtaa tulla itku isojen puiden kimpussa sellasella... |
Bensasta:
Siis onko tuo akrylaattibensa noin huonoa? onko vastaavia kokemuksia tuosta 4t versiosta? vähäiset kokemukset moottorisahasta, voi sahata vaikka sisällä, niin pää ei tule kipeäksi, jos normi bensalla sahaa edes yhden ovenreiän hirsiseinään, niin mökkiä pitää tuulettaa päivä...
Itse olen aina lantannut itse, teboilin 2t öljyllä ja nykyään nimenomaan 98e:hen. Tuota 95e ei kannata käyttää muualla, kuin auton tankissa, ja sielläkin vaan, jos auto pysyy jatkuvasti liikenteessä. -> on vielä vaarallisempaa vanhoille koneille kun tuo 98e. Ja tuota bensan säilöntäainetta (olikohan Liquit Moly?) olen käyttänyt kaikessa bensassa, siis 4t: (agregaatissa ruohonleikkurissa) ja 2t (moottorisahat ja perämoottorit) Onko tuosta stabilointi/säilytysaineesta mitään haittaa jatkuvasti käytettynä? Nopossa vain viimmeisessä tankillisessa. -khonkonen- Menit sitten rikkomaan tuon koulutodistus huskin.... jos menee romuksi, niin vinkkaa; isällä tuommoinen 2. sahana, jotain osaa vois tarvita. Ja sitten tuo 1,3mm laippaleveys; nykyään ainakin oregonin(?) ketkut kestää aivan eri malliin kuin silloin taannoin... tuo 1,5 mm terä tuntuu syövän huomattavasti tehoja sahasta... Tuo 440 on pykälää heikompi kuin tuo minun 245:n; ja siinäkin tuntuu tuolla 1,3mm laipallakin olevan vähän tehot vähänä, jos pitää isoja puita pätkiä rantteella.... painoa on sitten "risuhommissa" minulle liikaa, mutta se johtuu huonosta kunnosta... |
Lainaus:
Sillä on appiukko vainaa tehty metsurin töitä 10 vuotta, saman verran käyttäny sitä mökkisahana ja mulla se on ollut reilun 10 vuotta käytössä ja puuta on kaatunut. Ei siis olisi kannattanut siirtyä valmis bensaan, vaikka siinä mielessä hyvä bensa kun ei haise pakokaasuna millekkään. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Iski lenssun päälle niin en ole päässy sahaa purkamaan, et mitä sille tuli. |
Lainaus:
-> siis voi olla jopa syy tuo öljynpuute, toinen mahdollinen on uuden bensan erilaiset ominaisuudet, siis voisko liuottaa jotain pikeytymiä/karstoja irti? |
Lainaus:
Ja tuon seostusshuhteen kertovia tarroja on jo uusissa Huskeissa valmiina, ja olikohan vielä et 98E:tä käytettävä myös. Ite tuota aina käyttänyt omissa sahoissa juomana ja öljynä ollut Huskilta LowSmokea pääsääntösesti, joskus tullut sekoitettua sekaan Pennzoilin täyssynteettistäkin, kun toinen loppunut kesken (ja tätä jäänyt kelkkailun lopettamisen takia pönttö). Kimmolle, että käy kysyyn M.Saarelalta mitä mieltä se on siit valmisbensasta. Ja voihan hänellä olla apua sahaankin muutenkin. |
Lainaus:
Tuolloin, -80 luvun alkupuolella Jonsered muistaakseni lupasi sahata kromisylintereillä 2,5% seoksella, JOS käytettiin tuota merkin omaa öljyä. |
Lainaus:
Anoppi muisteli appiukon sen -80 tai -81 ostaneen metsurihommiinsa. Se voi olla että tuonne savukoskelle on tullu nuo mallit myöhempään myyntiin ku ollu niin pitkä matka... ;) Mutta otin huskun tänään auki ja niinhän se oli mäntä leikannu pakopuolelta kiinni. Eli voitelua ei ole ollut tarpeeksi. :( Pitäisiköhän ihan piruuttaan kysyä nesteeltä tuon valmis polttoaineen käyttämisestä vanhoissa sahoissa... Tuskimpa siihen kuitenkaan mitään kantaa ottavat. Paikallinen kauppias tarjotteli Jonseredin cs2240 moottorisahaa, jotta olisi riittävä. Ihan kuulemma metsuritkin sitä käyttelevät. Onko kellään kokemusta? Netistä en löytäny siitä tietoa et onko 1,3 vai 1,5 ketju siinä? |
Lainaus:
Valmisbensassa on sama kuin omissakin sötkötyksissä: ravistettava ennen kaatoa. |
Lainaus:
Sitäku on tottunu isoja vehkeitä käsittelemään ni ei sitä pienen kans pärjää... ;) ;) |
Ketjuun...
Lainaus:
Omaan Huskin 246:seen se kuului vakiona jo (vuonna 1996), ja kesti ihan hyvin hakkuitakin. Lopulta kärkipyörä vaa hajos, että meni vaihtoon ku muuten ei tuo laippa hajonnut eikä ketjut hajoillu. Ostin tilalle sit sen vanhan vakiokokosen, kun ketjujakin hyllyssä +10kpl (ostin erään kauppiaan loppumyynnistä varastosta noi pois). Ja sahassa kierrokset tehtaan maksimeissa, eikä ketju tai laippa ongelmia oo ollut yhtään. Toi ns. pieni ketju herkempi kierroksia ottaan, mutta eipä sitä kauheesti käytössä huomaa ellei oo toista samois säädöissä olevaa ja stanu ketjullista verrokkina samaan aikaan palstalla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut ihan hyvin on 246:sen maks 15000rpm riittänyt tuon leveemmänkin pyöritykseen. Eikä nuo kiekat häviä ku 500rpm legendaariselle 242:selle maksimeissaan mitä tehdas antaa. Saa toki molemmat kiertään ja reilusti ylitte, mutta kestohan siin kärsii. |
Lainaus:
Tietenkin pitkiä vetoja suuttimet laihalle säädettynä niin ihan lämpöleikkaaminenkin tulee kyseeseen, hirsimiehillä tuntuu jostain syystä sahoja menevän paljon enemmän kuin metsureilla... |
Lainaus:
Kierroksilla ja terävällä ketjulla se puru saadaan tippumaan kengille. Etenkin mun 241 ottaa kierroksia ihan kivasti ja sillä on nopea ja kevyt oksia. |
Lainaus:
Eniwei tuolla masinisti palstalla oli hiljan joku 444 topicci eli kannattaa tsekata se ja laittaa vaikka osille ostoilmo niin hyvällä munkilla saattaa vielä osat jostain löytyä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tämä lämpöongelmakin kävi mielessä, koska juurikin kovilla kierroksilla ajelin, sekä kuuma päiväkin oli vielä. |
Tervehdys
Bensasta sen verran mitä on tullut vuosien saatossa jo todistetuksi. Valmisbensa OK, jos laittaa täyteen tankkiin TÄYSSYNTEETTISTÄ 2-T öljyä ja nimenomaan ainoastaan moottorisahoihin tarkoitettua, siis teelusikallinen aina keväällä kun ottaa sahan käyttöön ja jos sahaa jatkuvasti ympäri vuoden, niin ehkä noin joka kymmenenteen tankkiin. Tähän asiaan vaikuttaa tietenki se mistä materiialista kalvot on, mutta olipa kalvomateriaali mitä tahansa, ei tästä öljyn lisäämisestä haittaa ole. Itse sekoitetussa ainoa bensa on 98E tai Shellin Formula extra power hyper bensa ja taas sama öljy kuin edellä. Seossuhteessa voi käyttää kolmea tapaa, semisynteettinen öljy 2,5%, täyssynteettinen 2,0% ja vähän harvinaisempi erkoisöljy ns. korkeataajuusöljy 1,0%, itse käytän tuota jälkimmäistä ja ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, sylinteri, mäntä ja tulppa on aina kirkkaita. joka kerta kun teen seoksen siitä öljystä, käy mielessä että riittääköhän se varmasti. Kokemuksesta voin sanoa että toimii ja kukkuu 1,0% seoksella. Suurimmat ongelmat tulee AINA väärästä säilytykstä, olen varmaan monta kertaa tämänkin kertonut, siis kun tietää ettei sahaa tarvitse pitkään aikaaan (kolmeen kuukauteen) Käyttää sahan lämpimäksi, sen jälkeen molemmat tankit tyhjäksi ja laittaa sahan käyntiin ja kaasuttelee varovasti, niin kauan kunnes saha sammuu, sanomalehti alle ja saha hyllyyn. Tietysti huolellinen puhdistus ennen säilytystä. Teräketjuja olen säilyttänyt synteettisessä öljyssä (moottoriöljyssä) hyöty?? no kun ottaa ketjun käyttöön on se heti valmiiksi öljytty ja olen huomannut että se pyörii herkemmin heti alusta lähtien. Kannattaa kokeilla ! ei ole tullut ns. sinkumisilmiötä kun ketju kuumuu liikaa liian vähän öljyn vuoksi. Sen ole huomannut että kun ottaa teroitetun (käytetyn) ketjun öljyastiasta pois on se puhdistunut pihkasta. |
mitäs eroja noilla 2t öljyillä oikeen on?
itsellä kun löytyy hyllystä kelkkaan ja crossipyörään öljyä muttei sahaan omaansa. näitä olen tähän asti käyttänyt 2,5% seoksella, ei ainakaan vielä ole mikään kilahtanut, mutta en mitään hirsihommiakaan kyllä ole tehnyt että hirveän pitkiä urku auki sahauksia olisi pitänyt tehdä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja pitää muistaa että on vielä ns. seosöljyjä ja tuorevoiteluöljyjä. perämoottoreissa vielä kiinnitetään huomiota siihen, miten öljy näkyy vedessä. (Perinteisissä 2T koneissa öljyä pääsee aina palamattomana veteen, varsinkin tyhjäkäynnillä) |
Lainaus:
moottorikelkka, moottoripyörä, mikroauto, perämoottori, mottorisaha....j.n.e kaikille on oma öljynsä, joten suosittelen että käytettäisiin oikeaa öljyä oikeassa koneessa, eikä mennä ns. isäukon tai naapurin tai kun olen ennenkin käyttänyt mututuntuman perusteella. Vai luulettako arvon palstalaiset että EI NE TEHTAALLA ole tienneet tätäkään (pieni provo) |
Saisko"sjeepin" kautta dolmarin mäntää. Joku 5000 on se saha. Ei montaa vuotta vanha, mut lämpöleikannut mäntä. Vai missä niitä myydään?
|
Ei muuta kun soittoa sjeepille
Lainaus:
|
No äkkiseltään juu. Tajuaa vain aukaista linkit.
|
Mulla on tossa laatikossa palasina Stihl MS181. Pari vuotta vanha, ja työmaalla kesäpoika poltti moottorin paskaks raakalla bensalla :mad::mad: Onko kenelläkään uutta konetta edukkaasti tollaseen, tai haluaako joku kaljapäkkiä vastaan ton varaosiks? Liikkeessä uus kone kympin halvempi ku uus saha.
|
Oma "saha" (Patner) lähtee yleensä laakista tai ainakin toisella nykäsyllä käyntiin, mutta ei sammu sammutusnapista?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Tulee yleensä kuntoon kun käyttää kytkimen kiinnitysmutteria auki ja laittaa uudelleen kiinni. |
Kaivanpa sahan korvikkeen joku päivä varastosta ja kurkkaan, josko vian noilla saisin paikallistettua / korjattua.
|
täältä palstalta löytyy vinkkejä moneen touhuun :D
hienoa keskustelua ja asiantuntemusta :cool: sahoissakin sekakäyttäjä :eek: husse, makita, dolmar, mc cullok ja halpis kiinalainen joka ei tosin käyttöä kestä :P |
Löysin romulavalta stihl 031AV sahan, johon tarvisin tulpan johdon uuden..
Mistä semmosta kannattaisi kysellä? Myös ehjä vetokäynnistin vois kiinnostaa, nykysestä ruuvin korvakkeet poikki toimii toki isoilla prikoilla ok. |
Kaiken saa eBay:stä :cool:
Tai sitten marssit lähimpään Stihliä myyvään kauppaan. |
No niin. 261 : kkönen rupesi nännättämään ja sammuu tyhjäkäynnillä. Eli onkos se bensaletku ny moro?
|
Lainaus:
Säätänyt ootko tyhjäkänniä? Vaikuttaa siltä, että ei saa bensaa. Tulpan oot varmaan kanssa tutkinut elektronimikroskoopilla tai muuten kattonut? Voi olla ihan tankissa oleva suodatinkin tukossa. Kato noi helpot pois ekaks. |
Ihan normi mittari 98:silla millä kaikki muutkin koneet pelaa. Toimii kyllä kierroksilla mutta jättää hieman kierroksia jotka alkaa nousta ja sitten sammuu. Vaan pitää kattoa se sihtikin.
Vika alkoi yht äkkiä joten tuskin mikään säätökään on muuttunu... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sahojen sekakäyttäjä :D Pitäsköhän miunkin sit ilmottautua tähän joukkoon kun noita sahoja on rapiat 20 kappaletta. Käytössä tosin tällä hetkellä vain kuusi joista viisi husqvarnaa(236,435,543,372,T425) ja 110 sahcs dolmar :)
|
Lainaus:
Mulla on vaan 4... :D |
Lainaus:
Oma saha (Stihl 180) toimi kaasuttimen vaihdon jälkeen todella hyvin ja se jäi vajaan ns. suoraan ajosta pari viikkoa sitten. Eilen tankkasin koneen ja aloin vedellä käyntiin. Normisti lähtee kolmannella vedolla käyntiin mutta nyt sai hinkata oikein kunnolla. Lopulta sain käyntiin mutta kävi vaan osittaista joutokäyntiä. Aikani ihmettelin enkä mitään vikaa löytänyt. Sitten ruuvasin H ja L ruuvit kaasarista kiinni ja sitten 1.5 kierrosta auki. Saha lähti käymään ja siten ihan normi kaasarin säätö minkä jälkeen toimi taas kuten pitääkin. Ihme juttu, en ymmärrä miten säädöt voi itsestään muuttua noin. Vai olisko ollut kenties roska kaasarissa ? |
Kyllä siellä varmaan oli roska jossakin ja sait sen liikkeelle kaasutinta rassatessa.
Tai sitten tankin sisällä imuletkun päässä oleva suodatinklunssi on jäänyt jotenkin hassuun asentoon ja letku veti alkuun ilmat käynnistäessä? Huskussa 339 on ajoittain ollut outoa "vikaa", kun joskus tuntuu loppuvan bensa hiukan ennen aikojaan. Tankissa on kumminkin ollut ainetta vielä jäljellä, mutta letku on ihme mutkalla ja se klunssi on jossakin muualla kuin tankin alimmassa kohdassa. Sormi mahtuu hyvin korkin reiästä sisään ja kun tökkää klunssin tankin pohjalle, niin pelaa taas monta tankillista kuten pitää. |
Mitäs diagnoosia muuten antaisitte tommoselle aika uudelle Dolmarille olikohan se 4600 mallinen: Aikasemmin oireena oli, että sen sai normaalisti käyntiin ja kävi helvetin hyvin tyhjäkäyntiä ja kierroksilla aina siihen pisteesee asti, kunnes kone lämpeni ja sitte se sammu ku seinään, kuulemma. Nyttemmin saatiin kipinäkin häviämään ja kun nykii käyntiin niin tuntuu että se välillä vähän yrittää potkasta itteään käyntiin, mutta tuloksetta. Ei tuu uudellakaan tulpalla enää havaittavaa kipinää.
|
Puola oireilee tuolla tavalla ainakin mopoissa, olisko sama homma sahoissa.......
|
Tais olla toi puola aika mukavan kallis osa dolmariin?
|
1 Liiteet
Tommonen kotka päivystää kuistilla.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ja on kyl komia kotka taron kuistilla! |
Lainaus:
|
2 Liiteet
Toi kotka on pahapaimenen tekemä, se on paikallinen luonnonsuojelia.
Tolla kotkalla on myös kaveri, muumimörkökin löyty puun sisältä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Asiaan liittyen osui aamusta silmiin Puuilon mainos, jossa 52 cm2 moottorisaha maksoi 79 e. Ja onhan esim. Biltemasta saanut sahoja jo pitkään alle satasella. Eli halpoja ovat tollaset amatöörihommiin sopivat harrastesahat. Noiden kestävyydestä ei ole mitään havaintoa eikä myöskään varaosien saatavuudesta mutta hinta houkuttelee kokeilemaan.
|
Lainaus:
|
Onkos palstalaisilla / heidän tutuillaan kokemuksia Stigan sahoista? Keväällä josai vaihees sahaa hankin ja tuo pisti silmään..
http://verkkokauppa.starkki.fi/fi/mo...-stiga-sp52-18 Moottorisaha Stiga SP52-18 Polttomoottorikäyttöinen. Kuutiotilavuus 51,8 Cc. Teho 2,4 Kw. Oregon-laippa ja - ketju .325" .058" (21Bp-72E). Automaattinen ja säädettävä öljypumppu, Primer, ketjun kiristys sivulta. Powermate-kytkin ja Easy Start-käynnistys, varustettu puolipuristusventtiilillä. |
Sivu luotu: 19:19 (GMT +2). |