![]() |
Rokkarin päivitystä
5 Liiteet
Bensa V8 koneiden jatkuvat käyntiongelmat ovat pakottaneet miettimään uusia ratkaisuja.
Letukan 350 varustettuna kaasarilla tai ruiskulla on yskinyt ja sammuillut, ylikuumentunut ja kaikkea siltä väliltä. Neuvojia on riittänyt, mutta osaajat tuntuvat olevan vähissä. Eli uudet ideat kehiin. Olisiko ratkaisu saksalainen huipputeknologia? Maassa, merellä, ilmassa. Liite 11659 Nätti valmis paketti!!! Ehkä ei sittenkään. Taitaa loppua osaajat tuossakin tapauksessa. Holleyn Off-Road Truck Avenger four barrel carburetor. Tehdas lupaa mahottomia! Lyhyt googletus osoitti että JEGS ei pyydä sitä isointa hintaa ja toimittaa Suomeen. Hintakaan ei ole kohtuuton. Tällä hinnalla ei ruiskuvirityksiä juurikaan tehdä. Joten tilaus sisään. Enterin painalluksen jälkeen viiden päivän päästä Fedex toimitti paketin kotipihaan. Liite 11655 Liite 11656 Liite 11658 Laitan palstalle projektin etenemisen aina koeajoihin asti. Katsotaan kärsiikö tehtaan lupaamia huimia kallistuskulmia, vai seuraako ne vanhat tutut käyntiongelmat. Lähtökohta on nyt tämä. Liite 11662 |
mitä mahtoi maksaa suomeen?
|
Mulla on tollanen Truck Avengeri uudemman pikkulohkon LM7 (LSX sarjaa) päällä (2004) ja on kyllä suoraan sanottuna aika kauhee kapine....
En voi suositella ainakaan omien kokemusten pohjalta kenellekään. Hirveen modaamisen jälkeen sen saa toimimaan välttävästi, sittenkin kylmäkäynnistys ym. on ollut aika kikkailua ja pöpeltämistä. Mikä tahansa kuukunanmuna tbi on parempi ratkaisu ja kun on ostanut suutinsarjat ja muutamat erilaiset kiihdytyspumpun nokat yms. + käyttänyt 15h modaamiseen ja säätelyyn, olis ruisku tullu jo halvemmaks. Vaikka Pro-jection tms. Just my 2 cents. |
mulla TA blazessa, kiihdytyspumpun "käyttönokan" olen vaihtanyt jyrkempään ja pääsuuttimet pari numeroo pienempiin sekä kylmäkäyntikierokset pudottanut, muuten ollu kyllä ihan ok hommeli :).
jos sitä kovasti yrittää heijata ja päästää äkisti kaasun pois niin joskus ei ole jäänyt käymään tyhjäkäyntiä vaan sammunut, etenkin kylmänä, johtuen ehkä tosta pudotetusta kylmäkäynnistä, blaze vain ei rumputakajarruilla pysynyt paikallaan vaihde päällä liukkaalla alustalla kovemilla kierroksilla, mutta lähtee kyllä heti uudestaa tulille, lämpösenä jos epähuomiossa menee polkeen kaasua niin joutuu väliin 4-5 sekkaa starttaan että lähtee, muuten yleensä avaimen näyttäminen riittää... bensa maistuu, siitä ruisku olis 10x parempi... mutte ei liene tulevan yllärinä kun lukee sen H:lla alkavan tekstin siitä kyljestä ja katsoo mihin sitä on ruuvaamassa. |
Kokeilu tämä on siinä kuin ne muutkin. Toimiva ratkaisu odottaa vieläkin. Voihan se olla vaikka tämä.
Kaikkihan nämä riippuu siitä osaamisesta. Neuvojia on ja tulee olemaan. Hinta 379,99 dollaria ja toimituskulut huolintakuluineen 120,00 dollaria. Nyt vain laskin esiin ja muuntamaan euroiksi. Alv maksetaan suomeen ja se on tuttu 22 % tuotteen hinnasta. Niin ja mitä tulee bensan kulutukseen..... :cool: |
Osittain toki tuo ongelma johtunee siitä, että tuolle uudemmalle pikkulohkolle ei tahdo kaikki ruoka maistua mitä TA lykkää, vaikka onkin pienennetty suuttimia yms säätöö tehty. Mahdollisesti SBC:n päällä kuten Rytarilla toimii paremmin.
Vaikka kaasarin mitotus on periaatteessa kohdallaan, niin primäärit on liian ison tuntuiset JA toi tyhjäkäynnin rikkaalle meno on myös yksi ongelma jo mainituissa tilanteissa. Mutta, kokeilemallahan kaikki selviää ja lopulta voi sitten siirtyä offihommissa siihen ainoaan oikeaan ---> EFI:in :p |
Kaasarit kannattais nykypäivänä jo unohtaa, ruisku toimii kaikki kallistukset tai vaikka katollaan ja äkkinäiset kaasun avaamiset ja sulkemiset yms.tilanteet ja perusmoottoriin riittää tommonen tbi ruisku jonka saa purkaamolta mistä vaan uudemmasta bensavanista yms. ja halvalla. Jos moottori on kovin virimallia, silloin pitäis laittaa joku virimallin monipisteruisku. Lisäks ruisku pelaa kylmäs ja kuumas eikä sammuile eikä temppuile muutenkaan.
Ja toi ylikuumenemishomma ei kyllä liity mitenkään onko kaasari vai ruisku ja letukan pikkulohko on ehkä maailman yksinkertaisin motti (siks mä niiden kanssa leikinkin!) eikä niissä ole mitään kuumenemisongelmia. syylärit flektit ja vespumput pitää toki olla kunnossa, niinkuin missätahansa muussakin motissa. Mutta kyllä se motti varmasti truck avengerilla pelaa paremmin offihommissa kuin muilla kaasareilla. |
Lainaus:
Niin ja mulla palaa sitä bensaa Carterillakin kyllä jo ihan määrissä, joten ei toi TA ainakaan tilannetta voisi huonontaa ;) Ruiskuilla tuppaa olemaan hintaa reilunlaisesti... |
Tarkennan hieman tallimme touhuiluja. Noin vuosi sitten rakennettiin ensimmäinen bensa häksätin,
JMC nimeä kantanut projekti. Ossi hankki siihen täydellisesti kunnostetun letukan 350 varustettuna uudella Demon kaasarilla. Kaasari osoittautui jo alkuunsa huonoksi vaihtoehdoksi, joten tiukkojen hintavertailujen jälkeen Ossi päätyi vähän käytettyyn Holleyn 8 pisteruiskuun. Asennusvaiheessa paljastui, että ruiskupaketti olikin puutteellinen. Siitä seurasi korvaavia ratkaisuja ja virityksiä. Helppo sanoa että hiukan isommalla hinnalla olisi saanut uuden täydellisen paketin. Koeajot paljasti että jotain vikaa on. Siinä vaiheessa Ossi totesi että hyvät neuvot olisi paikoillaan. Niitä tulikin ja paljon, mutta mitkään niistä ei ratkaissut tätä ongelmaa. Genobi teki ison työn ja saikin moottorin toimimaan joten kuten. Kunnes sitten eräänä päivänä ihan vaan nätisti ajelin tuku tuku tyyliini ja se oli siinä! Tyhmempikin tajusi että työehtosopimus sanottiin irti ja vauhdikkaasti. Lopulta Turun suunnalta löytyi kaveri joka lupasi ottaa tästä projektin. Aikansa tutkittuaan hän totesi alkuperäiseksi syyksi sen, että moottori oli kyllä kunnostettu täydellisesti mutta kaiken halvimmilla kiina osilla. Ottaen huomioon että moottoria oli myös piristetty ja mitä ruiskua siihen oli sovitettu, lopputulos oli odotettavissa. Motti ei ollut vielä leikannut kiinni, mutta sisikalut olivat riittävän sökönä. Nyt hän on vaihtanut uudet osat ja tällä hetkällä ilmeisesti on ruiskun säätö menossa. Nyt vaan odotetaan koska saa hakea ja sitä että mitä tämä alkuunsa sudeksi osoittautunut projekti tuli tällä kertaa maksamaan. Tämä "kunnostettu" mottikin maksoi aikoinaan riittävästi ja kaikki muu. Joten tässä opetustarinaa siitä miten käy kun luottaa liikaa myyjään ja opetus siinäkin mielessä että toisinaan olisi paras ostaa se valmis uusi paketti kuin vähän halvempi käytetty viritys. Joten on perin selvää, että Ossi halusi tähän väliin kokeilla jotain sellaista, missä budjetti ei tule hipomaan taivaita. Kuitenkin suunnitelmia tulevaisuudelle on ja tämä projekti saattaa vaikuttaa niihin sitten aikanaan. Vielä "motto": kyllä se letukan 350 on yksinkertainen moottori. Mutta kun sitä aletaan virittämään on hankalaa löytää yhteensopivat osat laakista. Mutta jokainen virhe kyllä opettaa. Kun JMC on kotona, voin raportoida siitäkin. Poikkeaa kuitenkin huomattavasti tästä nyt tehtävästä projektista. |
Perin samanlaisia tarinoita löytyy netistä muitakin. Moni on taistellu ruiskujen kanssa ittensä kipeeksi. Vakio ruiskun sovittaminen virimoottorin kanssa ei taida kovin monelta onnistua.
Siksipä itekin hommasin suoraan täydellisen paketin, jossa oli moottori ja ruiskupaketti samassa kasassa. Siinäkin meni vituiksi, kun suostuin ottamaan valmiiksi puretun johtosarja, joka osoittautui puutteelliseksi. Toisen johtosatsin verran tuli takkiin. Hiukan olen harkinnut tehokkaamman myllyn hommaamista, mutta en usko, että vakio TBI:tä saa toimimaan sellaisen kanssa riittävän luotettavasti. Ja termin "riittävän luotettavasti" kohdalla on sitten vaikka minkälaisia näkemyseroja. Jonkun mielestä toimii helvetin hyvin, vaikkakin joka ajoreissulla ruiskun kanssa säädetään ainakin kaksi kertaa. Myönnetään, että omakin auto räkii tyhjällä tankilla surgetankin puutetta, mutta aika pieni ongelma muuhun toimivuuteen nähden. EI ole liikaa tehoa, mutta siitä on tingitty toimivuuden nimissä. Oikein tai väärin, mutta samalla linjalla mennään tästä eteenpäinkin. Jos nyt sattuisi moottoripäivitys tulemaan, niin täydellinen paketti itse purkaen toimivasta autosta ja edelleen luotettavuus menee huipputehon edelle. |
Lainaus:
tehdastekoinen motti tietysti luotettavin ja toimivin, jos otetaan esim uudemman chevy pickupin 6.0l kone joka antaa 345hp ja 515Nm ja on käytökseltään lauhkea kuin lammas ja toimii kuin kello. Näitä saa jenkeistä romiksilta siihen rahaan että suomipikkulohkoon ei hommata kuin kannet ja koneistukset samaan hintaan. Ja silti jäädään valovuosi jälkeen toimivuudessa. Semmonen vois olla seuraava askel oman projektin koneosastolla. |
kaasari paikoilleen
5 Liiteet
Kuten kaikki Ossin projektit, tämäkin lähti lapasesta heti alussa. Parin illan kaveri on tehnyt "kevyttä" etupään modifointia. Vasta tänään tapahtui varsinainen kaasarin asennus.
Genobi tuli hallille n. klo 8.30 ja siitä projekti käyntiin. Vanhan kaasarin ja imusarjan irroitus. Kansien putsaus. Kannentiivisteiden vaihto, tavalliset pahviset kun kerran sellaiset on tullut joskus hankittua. Liite 11723 Liite 11724 Kannenpulttien putsaus. Osa pulteista kun menee vesitilaan, ja tämä kyseinen moottori on ollut veneen voimanlähteenä toisen samanlaisen kanssa, on selvää että merivesi on ruostuttanut osan kierteistä. Liite 11725 Uusi imusarja ja kaasari paikoilleen. Liite 11727 Valmiina ensimmäiseen testiluontoiseen käynnistykseen. Tässä vaiheessa klo 16.15. Liite 11729 Käynnistys onnistui hyvin. Pientä höyryä, joka tässä vaiheessa suotavaa. Säätöä ja tarkistelua ja muutama lyhyt käynnistys/käyttö. Vaikuttaa hyvältä. Käyntiääni suhteellisen "kireä". Tämän päivän aikaansaannos oli tässä. Seuraavaksi pyhien jälkeen jäähdytin, paisuntasäiliö ym. muita paikoilleen. Sitten varsinainen säätö niin päästään koeajolle. Koeajot kertokoon mitä seuraavaksi on luvassa. Harvemmin nämä jutut niin yksinkertaisia ovat. |
kyllä on kivaa katsella kun on muutakin kun jotain ruoste vauriota korjataan niitä täällä palstalla on ihan tarpeeksi!mokä heppu toi GENOBI on?sillä tuntuu olevan näppärät sormet kun korjaa teille vaihdelaatikot,asentaa ruiskut,tekee putkirunko kikotinta,avaa koneen ja kasaa samaan hengen vetoon. tais kaveri syntyä jakari kädessä!!!
|
Kuvia on, kiitos niistä, mutta tämäkään topikki ei ole mitään ilman youtube videoo :)
Omassa Rangessa on tuollainen Carter AFB sellaisella hienolla imusarjalla jossa omat kanavat pienille kaasarin kurkuille ja omat isoille kurkuille. Ajatus on varmaan hieno ja tämä toimiikin aika hyvin ja kohtuu nuukasti normaali ajossa. Mutta kun mennään maastoon, niin aina kun auton kallistaa tai ajaa nenälleen tai keulan ylös, alkaa rykiminen ja röpötys. Vanhassa Rankussa vakio Strömberg 175:lla ei ole koskaan samanlaisia ongelmia. Seuraava muutos taitaa olla EFI |
Lainaus:
AIVAN! Genobi on taivaan lahja tämänkaltaiselle tiimille. Kaveri pyörittää autokorjaamoa Huittisissa mutta ehtii aina pelipaikalle kun tarvis on. Tietenkin hänen loppumaton kiinnostus tekniikkaa ja eritoten off road juttuja kohtaan on vaikuttimena olemaan mukana aina siellä missä tapahtuu mielenkiintoisia projekteja. |
puuttuvat videot
Videoo tuli kuvattua. Ihan niin kuin asiaan kuuluu. Ikävä kyllä siinä kiireessä en löytänyt kuin vanhan romun taskukameran. Tässä äsken kun otokset koneelleni siirsin, totesin kuvanlaadun ja äänen olevan tasoa joka on parempi heittää roskakoppaan. Harmittaa tietenkin. Voin koittaa huomenna uudestaan
josko tuolla toisella kameralla luonaisi paremmin. |
tässä kaivatut videot
1 Liiteet
Katselin päivällä toisella koneella eilen ottamiani videoita ja totesin niiden olevan suht ok. Taitaa vain tämä useissa suunnistuskisoissa siipeensä saanut läppärini olla syyllinen huonoon äänen laatuun.
Joten tässä linkkejä: Ensi käynnistys. Höyryä, rytmi sekaisin, lisää höyryä, mutta se KÄY! http://www.youtube.com/watch?v=88BmUt6_X_M Pari johtoa ristissä. Ei käy kaikilla tulpilla. http://www.youtube.com/watch?v=uqiz4FAkxc4 Rytmi kunnossa. Tästä on hyvä jatkaa projektia. http://www.youtube.com/watch?v=SGNVIMZc4Q8 Esikatselutilassa tämä viimeinen linkki ei näytä toimivan. URL osoite on mielestäni ok. Mutta tämän pitäisi löytyä youtubesta kohdasta more from sirpavesala Laitan vielä lopuksi näkymän tältä päivältä. Ossi on nimittäin jatkanut keulan modifointia ja tälle seuraavalle kuvalle voisi antaa nimen V-TYYLI. Liite 11744 |
Viimenen viteo
|
5 Liiteet
Ilmoittauduttu on Viitasaaren mäkikisoihin kahdella autolla. Toivotaan että päivät riittää saada tämä Holley kaasari projekti siihen mennessä kuntoon. Tämä ja vielä huominenkin ilta menee auton muutos/korjaustöissä, mutta eiköhän sitten päästä testiajolle. Eli silloin päästään myös jatkamaan "pikaprojekti Holleyta", joka tällä menolla ei enään niin pikaiselta tunnu.
Koska tulin maininneeksi aiempana, että ruiskukokemuksiakin on, laitan kuvat eilen noudetusta JMC:stä. Auto oli täydellisessä moottorin huolto/korjaus sekä ruiskun asennus/säätö projektissa. Työn suoritti Honkala Racing Teijosta. Kaveri purki moottorin osiin, korjasi kiinaosien aikaansaamat vauriot, asensi uudet asialliset viritysosat, suoritti samalla monta muutakin huoltotoimenpidettä, asensi jo olemassa olevan Holleyn 8 pisteruiskun, hylkäsi Ossin hienot moottorinohjaus viritykset asentamalla Megasquirt ohjausyksikön laajakaistalambda ohjaimella ja lopuksi suoritti ruiskun perussäädön. Sovittiin alustavasti että ensiviikolla joku päivä hän tulee vielä mukaan kun mennään lähialueen kallioille ajelemaan. Siellä tapahtuu ruiskun varsinainen käyttöön sopiva säätö. Tältä prosessilta olisi välttynyt, jos motti olisi ollut sellainen mistä myyjän kanssa oli sovittu. Mitä tulee vähän käytettyyn vaillinaiseen ruiskupakettiin: jos et ole huippu hyvä ruiskuasentaja, älä turhaan uskottele omien viritystesi toimivan tälläisessä projektissa mitä nyt on tehty. Liite 11838Liite 11837Liite 11836Liite 11834 Tänään ajoin naapurin suorakylvöpellolla testiajot. Jääköön Ossin murheeksi keväällä naapurisovun palauttaminen. Lähti kuin hauki rannasta. Honkala sanoi vakuttavalla tyylillään että siellä on nyt ne luvatut 350 heppaa. En epäile. Ei epäillyt yleisönä olleet Ossi, Genobi ja RamiD:kään. Kuulemma savivesi lensi ensin joka kulmasta ja vasta sitten viiveellä kuului kasin niin sydämmet pysäyttävä karjaisu. Todistusaineistoa ei ole, joten tätä ei ole pakko uskoa.:) Tosin auton hallitseminen kaasu pohjassa oli niin haastavaa, että taisi lopuksi päästä koko hevoslauma karkuun.:p Liite 11835 Mitä tulee Viitasaaaren ensi esiintymiseen, nämä perussäädöt eivät välttämäti toimi jyrkissä kulmissa. Joten luvassa voi olla tutunkaltaisia ongelmia. Mutta ensi viikolla nekin mahdolliset ongelmat ovat toivottavasti historiaa. |
Lainaus:
Ja sen jälkeen niitä ongelmia muuten sitten onkin!!!!!! T: Been there... Several times! Ja aina verrukkeena tekijöillä --> OLI kiire ei ehtiny kattomaan/miettimään.... |
Kuorma valmiina ja nokka kohden Viitasaarta aikaisin aamuyöllä.:o
Sen verran hyvin koeajot omassa pihassa luonasivat ettei tässä mitään paineita ole kenellekkään syntynyt. Huomenna sitten nähdään todellisuus, kun päästään oman pihan helpoista haasteista kunnon mäkeen. Koska on tosi aikainen ylösnousu, painan pään tyynyyn ja teen sunnuntaina kuvien ja videoiden kera juttua koeajoista ja varsinaisista kisoista. Toivottavasti kuvaajia on paikanpäällä Vitasaarella. "Reportterille" kun heittää pieniä velvoitteita ja kuvaaminen samalla menee hankalaksi.:p |
Valmistautumista Viitasaarelle
5 Liiteet
Jotta Rock`n Roll saatiin kilpailukuntoon, edellytti se monemmoisia toimenpiteitä. Ne tehtiin valmiiksi ennen ensimmäistä holley kaasarin toimivuus ajokoetta.
Liite 11940 Liite 11941 Liite 11942 Liite 11943 Liite 11944 Eli sähköpuolen muutostöitä, typpi-iskarit eteeen, ohjaus hydrauliseksi läpivetävällä sylinterillä ja hyvät kuppipenkit. Ihan ekasta koeajosta en ehtinyt saamaan todistusaineistoa. Mutta säätötoimenpiteitä joutui Genobi vielä suorittamaan ennen kuin alkoi käynti menemään kohdalleen. Oheiset videot ovat sitten niistä seuraavista koeajoista. http://www.youtube.com/user/sirpaves.../2/ncwNexkJXVI http://www.youtube.com/user/sirpaves.../1/DH9vlahCm_M http://www.youtube.com/user/sirpaves.../0/G-TEtefWDcg Sammumista ja yskimistä ei aikaansaatu oman pihan haasteissa. Lämpöongelmia ei ilmennyt. Polttoaineen kulutus oli vielä tässä vaiheessa arvoitus. Ohjausruoria joutuu pyörittämään monta kierrosta, jotta saa ajosuuntaa muutettua ja manuaalilaatikko pitää myös huolen että kuskilta ei työt lopu. |
Viitasaaren kisat
Varsinainen koeponnistus tapahtui lauantaina Viitasaaren mäkikisoissa.
Genobi hyökkäsi näyttävästi ensimmäiseen nousuunsa. Mutta mitä sitten tapahtui. Bensa loppui kesken kaiken!!! Ossin ilmeet olivat ikimuistettavat, kun hän huomasi Genobin juoksevan mäenrinnettä ylös bensakanisteri kädessä. Genobi ei ollut muistanut tankata autoa edellisenä iltana. En muista oliko se seuraava nousu, mutta kuitenkin yhtä-äkkiä se ilmansuunta jossa Genobi meni oli täynnä vesihöyryä! Plehti oli unohtunut laittaa päälle! Ossin ilmeet taas hyvät. Mutta loppu olikin sitten upeaa tasavarmaa suoritusta. Ei sammuilua, ei yskimistä ja ei lämpöogelmia. Lopputulos näiltä osin on sitä mitä tässä projektissa odotettiinkin. Voittaa normaali kaasarin. Mitä tulee polttoaineen kulutukseen. Se kasvoi tuntuvasti, verrattuna edelliseen kaasariin. Sanotaan että juuri polttoaineen runsas kulutus yllätti Genobinkin! Niinkuin jotkut kommentoijat tässä osiossa ovat aikaisemmin todenneet, voimme mekin todeta tämän kaasarin toimivan tässä paketissa paremmin kuin tavalliset. Kasvanut polttoaineen kulutus on iso miinus, mutta mikä sitten on tärkeintä. Harrastukset maksavat.;) Viitasaaren omalla sivulla on paljon kuvia, joten kannattaa käydä katsomassa. Laitan kuitenkin linkit videoista, jotka Allu kuvasi taskukameralla. Ensimmäisessä videossa jopa kuuluttaja kehaisee Vkasin komiaa ääntä. Genobi veti pisimmän suorituksen tällä osuudella. http://www.youtube.com/user/sirpaves.../4/TPjLjugxoDo http://www.youtube.com/user/sirpaves.../5/aDLm8Yi7ZTc http://www.youtube.com/user/sirpaves.../6/TWiCxwPRG5A |
Lainaus:
T:Mikki |
JMC:n ongelmat jatkuvat
5 Liiteet
Ennen kuin päätän tämän osion raportoimisen, palaan vielä JMC:n tilanteeseen.
Ennen Viitasaaren kisoja to ja pe illalla Ossi puuhasteli monenmoista konehuoneen puolella. Kaikki nämä toimenpiteet parantamaan toimivuutta. Liite 11951 Liite 11952 Liite 11953 Osa näistäkin Kiina räkää, mutta parempiakaan ei saanut tähän hätään. Pe illan koeajot tuntuivat hyvältä. Viitasaarella kaksi ekaa nousua luonasi tekniikan puolesta hienosti. http://www.youtube.com/user/sirpaves.../7/E9XkWazyKrA Ainoa tapa edetä lumisohjossa ylös oli painaa talla pohjaan ja yrittää pysyä ajolinjoilla. Tuossa videossa tavoitteeni oli ajaa suoraan eteenpäin, mutta maasto vietti vasemmalle niin paljon, että oli täysi työ estää reunaan valuminen. Mutta ei kiinnitetä huomiota kuskin ajotaidon puutteeseen, vaan kuunnellaan Vkasin raikuvaa ääntä ja mietitään onko niitä tehoja tarpeeksi. Toinen nousu luonasi kanssa lennokkaasti. Etenin sen osuuden toiseksi pidemmälle. Mutta sitten havaitsimme ongelmia. Kannentiivisteet vuotivat. Kolmannelle osuudelle lähdettäessä auto ei meinannut käynnistyä ja käyntiääni oli surkea, kaikesta pysty päättelemään että moottori ei käynyt pelkän power bensan avulla. Yritin kuitenkin kolmannen osuuden runsaan savun saattelemana. Sitten nokka kohden kuljetusautoa. Keskeytys jälleen kerran. Su aamulla Ossi soitti Honkala Racingin kaverille ja kertoi ongelmista. Tässä vaiheessa JMC ei suostunut enään käynnistymään. Honkala sanoi, että auto heti tänne. Tutkitaan missä vika. Liite 11954 Liite 11955 Moottori oli ollut Helsingissä koneistuksessa. Koneistamossa hoonattiin useampi kohta kuten myös kannet. Lohkon pintoja johon kannet kiinnitetään ei oltu tasoitettu. Kuulemma se ei ollut tarpeellista koneistajan mielestä. Nyt se kostautui. Tiivisteet eivät riittäneet täyttämään lohkon pintojen epätasaisuutta. Mutta tämä on korjattavissa, tosin kovan työn takana. Motti uudestaan Helsinkiin jne. Mutta ollaan muuten jo aika lähellä toimivuutta. Kohta se on enään vain kuskista kiinni.:D Päätän omasta puolestani tämän Holley pikaprojektin seurannan tähän. |
päivitystä ym
5 Liiteet
tänään kauheella höyryllä rockkarin kimpppuun ja osiksi pitkin hallia.ei siinä montaa minuttia mennyt kun oli motti pois keulalta ja vanha turbiini irti. nyt taitaa olla uuden turbiinin stlaspeed 3000 rpm tietämissä.tuntu voima tuplaantuvan kun reviteltiin tasamaalla ja kivikossa. startti onkelmat ratkes yksi hiilistä umpi jumissa. sit pikku hifistelyä ilma tikkujen alapää siirrettiin olka-akselin ulkopuolelle ei ota enään kiinni runkoon kun hieman kallistelee . la pikku video kun poggeri pöyrii http://www.youtube.com/watch?v=-_a04C1jEnU ja mitä tuohon kaasuttimen toimintaan tulee nyt on kokemusta nokka pystyssä nokka alhaalla ja molemmilla kyljellä ei mitään onkelmaa käydä pätistää komeesti.
|
Pidä sitten laatikon lämpöjä silmällä
|
punkka ollaan tulossa
3 Liiteet
pientä pinta remonttia ossin kanssa ruvettiin tekemään rokkariin punkan ajoja varten ja taas lähti lapasesta!!! pelti perät vaihtu valu-aksuloihin.joka nurkkaan levy jarrut,ohjaustehostin touhut uusiksi,ym,ym pientä. ja pientä bling blingiä ratti pikalukolla,neste käsijarru.on se vielä hieno tuo kahva kun erottuu edukseen! nyt pääsee hiipimään kun ossi asensi jakolaatikon jossa on hidas ja nopee puoli.toivottavasti saadaan kuntoo 20,11 mennessä!! ainoa asia mihin ei koskettu oli hollikan kaasari!!
|
eiks noi punaset vieterit oo yleensä madallus jousia??? :)
koita ny si pitää se punkalla ehjänä et saadaan se kämmäkkään kans!!! |
Lainaus:
Tänään olin Ossin kaverina Hämeenkyrössä. Ostoskoriin tarttui paljon mielenkiintoista osaa Rokkariin asennettavaksi. Siitä voi vielä tulla kiva häksätin ellei sitten käy kuten JMC:n, kun jonkun kohdan saa kuntoon, viedestä pamahtaa joku toinen. Silloin harvoin kun toimii, kannattaa ottaa niistä vähistä hetkistä mahdollisimman paljon irti. Todennäköisesti Punkka osoittautuu näiden molempien autojen kohdalla tälläkin kertaa voittamattomaksi. |
1 Liiteet
On se komia kun on kunnon kumi!!!säh
öt ja ilmavehkeet uupuu mut liikkuujo omin voimin |
Meinaakko punkalle 44:lla?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
controll panell
3 Liiteet
komia keskikonsiili tuli tehtyä ja vipuviidakko siihen liitettyä. sifterikin pultattiin käytännöllinen? no joo jos osaa!!! noi 44" pultattiin irti ja tilalle tuli ossin vanhat ja sen ensimmäiset isot renkaat. pikku juttuja vielä ja paljon kyllä me keretään punkalle puhtaasti!
|
Palataan vielä tähän projektiin, sillä Holleyn toimiessa erinomaisesti, on tullut aika parannella konehuoneen muuta tekniikkaa.
Tässä yksi hauska yksityiskohta. Konepelti on kuin lentoon lähdössä ja kaventaa samalla kuskin näkökenttää. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71983 Syynä liian korkea jäähdytin, joka taitaa olla jostain vanhasta traktorista lähtöisin. Lämpöongelmat johtuvat ilmeisesti myös tuosta jäähdyttimen korkeudesta. Vesi ei kierrä riittävästi. Tälläinen tilattiin JEGSiltä. Tämän jälkeen saadaan kaksi asiaa kuntoon: konepelti vaakatasoon ja veden kierto paremmaksi. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71984 Tähän eteen vielä kaksinopeuksinen puhallin, JEGSiltä sekin. Sehän on tullut moneen otteeseen testattua, kiitos Genobin, että tuo Holley toimii kirjaimellisesti "riittävän" hyvin eri kallistuskulmissa. Punkallakin kaadon jälkeen Genobi sammutti auton itse, Holley olisi kyllä kyljelläänkin jaksanut hoitaa tehtävänsä. Mutta voimaa ei tunnu moottorista löytyvän. Nyt Ossin tarkoituksena on vaihtaa moottoriin uudet kannet, jakopää ja sytytyksen vahvistaja. Eli tässä vaihdettavat osat: (Hämeenkyrön puskista on hankittu nuo muut) http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71986 Tämän projektin jälkeen heppoja pitäisi laukata noin nafti 400.:cool: En usko mutta minun tehtäväni tässä projektissa on kuvata ja raportoida. Joten tulette näkemään ja mahdollisten videoiden siivittämänä kuulemaan miten projekti etenee. Tässä lähtökohta. On rengas näemmä vähän pyörinyt kun Genobi on saanut jotain ruskeeta matskua kylkiin.:p Toivottavasti jatkossa pyörii vieläkin tirheemmin.:p http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71985 |
Lainaus:
|
Lainaus:
Viitaten tuohon sanomaani Hämeenkyrön puskiin, suosittelen navikaattorin mukaan ottoa mikäli on ensi kertaa käymässä. Vaikka navikaattorimme kertoi meidän olevan ruutulipulla, emme siltikään ymmärtäneet missä se etsimämme kohde on. Viimeiset 50 m todellakin meni puskaan.:D Mutta sen vanhan navetan sisältö laittaa kovimmankin kasimiehen hiljaiseksi.;) |
Eilisen päivän aikana Ossi irroitti vanhan jäähdyttimen ja alkoi sovittelemaan uudelle istuvaa paikkaa. Koska jäähdyttimet ovat täysin erinmalliset, muutostöiltä ei taaskaan vältytty. Eli rälläkkää, rautaa ja hitsikonetta tarvittiin jälleen kerran.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72069 Vielä vähän lisää hitsuuttelua ja siistimistä, niin uuden jäähdyttimen paikka on siinä. Seuraavaksi testaus että kaikki keulapellit tulevat sopimaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72070 Näyttäisi siltä että tästä voisi vielä auton näköinen tulla.:D Seuraavaksi on vuorossa auton purkaminen. Homma ei lähde käsistä vaikka se siltä kuulostaisikin. Rokkari on kuluneen vuoden aikana kokenut niin voimakasta rakentelua, korjailua ja parantelua, että se on pakko hiekkapuhaltaa ja maalata ylitse. Tuon näköisenä se on lähinnä auton irvikuva.:D Ajattelin seurata tällä osiolla kaikki toimenpiteet, vaikka ideana alunperin olikin vain se heppojen lisääminen. Muuten tähän tulisi pitkä väli ennen kuin päästään seuraavan kerran konehuonetta rämpläämään. Käsistä tämä homma lähti siinä mielessä, että ilman tuota hyvää Hollikkaa Genobi ei olisi edes päässyt Punkalla niin pahaan paikkaan. Ja kaikki vuoden aikana tehdyt toimenpiteet ovat enemmän tai vähemmän johtuneet parantuneesta konehuoneen tekniikasta.:p Eli olkoon tämä hyvä esimerkki siitä mitä tapahtuu kun joku kohta autosta alkaa toimimaan hyvin. Sen jälkeen pitää saada kaikki muukin samalle tasolle.:p |
Vielä pikku parantelu ennen purkamista. Noi keulapellit eivät ole koskaan olleet kunnolla tuettu. Sen vuoksi ne ovat aina olleet solmussa pienemmänkin tällin jälkeen. Tällainen ratkaisu tukee hieman ja tähän putkeen on hyvä kiinnittää roiskesuojat maalauksen jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72073 Niin, mitään näyttelyautoa tästä ei tehdä.:p Jos joku on "vähän" vinossa tai muuten vaan huvittava, pitää muistaa että tämän auton rooli jatkossakin tulee olemaan nimensä mukaisesti Rock´n Roll. Viimeistään ensi kesänä Tuukka näyttää millai tälläisilla on ollut tapana ajella.:p Siinä ei sitten enää haittaa pienet kosmeettiset virheet.:D |
Pitihän se arvata, että kun on kahdesta valita: auton purkua, hiekkapuhallusta ja pohjatöitä vs. kansien vaihto, kumpaan vaihtoehtoon aamulla kukonlaulun aikaan oli päädytty. Aamulla näkymä oli tällainen. Autoa oli purettu vain tämän verran.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72104 Ja moottorityömaa näytti tältä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72105 Reportterin pitäisi olla aktiivisempi mikäli aikoo pysyä mukana tapahtumissa.:D Tässä ei nyt hienostella. Olisihan tuota moottoria voinut pestä pari päivää, maalata kauniin punaiseksi ja kiillotella vielä päivä pari. Moottorin ollessa kuitenkin melkoinen rasvaprässi ja ottaen huomioon käyttöolosuhteet, tärkeintä on vain kiinnittää suurempaa huomiota varsinaisen vaihtotyön eri vaiheiden tunnolliseen työskentelyyn. Eli muistaa putsailla ja katsoa ettei roskia pääse moottorin tekniikkaan. Ja kyllä siinä asennustyön edetessä monenmoista tuubia tyhjeni ja spray suihkeita suihkittiin. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72107 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72109 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72110 Tässä valmis paketti paikalleen nostettavaksi. Jos ei muuta hyötyä, niin auton paino tulee ainakin kevenemään hieman. Ja kaiken järjen mukaan noilla kansilla pitäisi väkisinkin muutama lisä heppa tulla. Dynoon sitä ei viedä vaikka sytytystulpat onkin merkattu viivoilla. Testit tulevat olemaan aistinvaraisia pihalla tapahtuvia, jossa kiinnitetään huomiota boggerin pyörimisnopeuteen.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72111 Hieno yksityiskohta. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72108 |
Jakopäätä ei vaihdettu, sillä pienen tarkastelun jälkeen näytti siltä että siitä ei olisi vastaavaa hyötyä. Sitäpaitsi uusi näytti heppoisemmalta kuin nyt paikoillaan oleva. Tässä kohtaa tietenkin voi myös todeta, että toivottavasti ei tarvitse katua.
Päivän toinen aikaansaannos valmistui osaksi omasta sorvista. Kardaanin tukilaakeri. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72106 Laitan myynti-ilmoituksen tuonne myyntiosioon noista vanhoista kansista. Jos kiinnostaa, kannattaa käydä lukasemassa ilmo kunhan saan sen tästä seuraavaksi kyhättyä. |
Parin viime päivän on tämäkin projekti edennyt askeleen lähemmäksi koeajoja.:)
Kansien vaihdon seurauksena, tuli aiheelliseksi asentaa uudet rullakeinuvivut. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72806 Vanhat olisivat jääneet väärään kulmaan ja saattaneet aiheuttaa ongelmia aikojen saatossa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72807 Eli kuvastakin näkee hieman eron. Seuraavaksi kevyttä hiekkapuhallusta, hiontaa ja peittelyä jotta saadaan uudet vellit niskaan. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72808 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72809 Teamin kuuluisa sinapin keltainen väri on loppunut. Ison saavin pohja paistaa. Tässä kohtaa on hyvä vaihtaa koko väritys, sillä se sinappi väri ei soveltunut korkkarimaalaukseen ja oli sitäpaitsi turhan kallistakin. Nurkista löytyi muutama ämpäri jostain asiakantyöstä yli jäänyttä vanhaa rallin keltaista. Turha sitä olisi ollut enää vanhentaa ja kun värikin sattuu olemaan silmään sopiva ja helppo maalata, miksi enää enempiä miettimään. Tässä uusi teamin väritys. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72810 Koska vaihdelaatikko vaatii huollon ja putsauksen, moottoria ei vielä laiteta paikoilleen. Ossi suoritti vain sellaista kevyttä kivaa kasailtavaa kuten tarrojen liimaus.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72811 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72812 Pientä herkuttelua, nappistartti.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72813 Varustelutason nosto: oviverhoilut! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72814 |
Miten noi oviputket oikeen menee?
Tai toi yks? O.o |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72927 Tätä ratkaisua tehdessä on otettu tietoinen riski että lopputulos ei ole hyväksyttävä mahdollisessa trial-katsastuksessa. Vai onko? Onko oviputkien taivuttaminen varsinaisesti kiellettykään? Sellaista kohtaa ei löydetty.:confused: Kuvasta ainakin näkee sen että pääkaaren kiinnityspisteet ovat aika korkealla. Tuosta kun olisi tehty suora vinottaistuki oviaukkoon, kuskilla olisi voinut olla vaikeuksia päästä kajuutan puolelle.:( Tuo ratkaisu on lähinnä kuskin mukavuutta ajatellen. Varsinaista trial kilpuria tästä ei tehdä, mutta olisihan se hienoa päästä kilpailemaan jos sille tuulelle tullaan.:) Ja muuhunkin kuin harrastestanuihin.:D |
"1.1.2007 jälkeen, tulee käyttää kuvien 253-9, 253-10 tai
253-11 mukaisia oviputkia. Oviputket voivat olla irrotettavia. Piirroksia voidaan yhdistää ja kehikon tulee olla symmetrinen molemmin puolin." Toihan on yhdistelmä X (253-9) ja kolmio (253-10) ovikehikkoa...:rolleyes::rolleyes: Symmetriasta en edes arvaa mitään!!! Kuitenkin Genobi muokkaa sitä sen verran, jotta symmetriat on sitte "hifistely" autoissa!!:D:D Jos ne rutisee katsastuksessa kaaresta, niin siitä ylemmän putken taivutuksesta, EHKÄ(PÄ)??:o:o Ja laita Ossi hitsaamaan ristikkoon vahvikkeet, niin sitte ei rutise siitäkään! "Taivutusten tai liitosten vahvistaminen Kuvan 253-34 mukaisella metallilevystä taivutetulla U-muotoisella kappaleella on sallittu. Aineen vähimmäispaksuus on 1,0 mm ja putkea vastaan olevien sivujen pituus on 2-4 x suurimman vahvikkeeseen liittyvän putken halkaisija." |
Luulempa että mestari itse on päätöksensä tehnyt ja noilla mennään, kävi miten kävi.:D
Voipi olla että ensimmäiset kilpailut tuolla kokoonpanolla ovat Kuttulandian sitä sun tätä kisat, joten se taitaa olla mestarista itsestään kiinni kuinka tiukan katsastuspäällikön omiin kisoihinsa järkkää. Olishan se ikävää jos osallistuminen evättäisiin.:p Tai niin, nolla autona varmaankin on tarkoitus mennä.:) |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72961 |
käsijarru tässä autossa on rasitteena kilpailuita ajatellen.Monen näköisiä virityksiä tuli rakeneltua mut kaikista tuli liian isoja.Lipposelta tilailin renkaita yhteen rojektiin niin tuli puheeks siellähän niitä on eikä pahan hintasiakaan
|
näyttää ihan wilwoodin mekaaniselta käsärisatulalta http://www.wilwood.com/Calipers/Cali...me=Mech%20Spot
joskus vuosia sitten tein hiluxiin evo1 version kardaanikäsijarrusta tuollaisella satulalla, kyllä sen sai toimimaan kun vipuvartta lisäili pariin kertaan mutta muuten en ollut siihen tyytyväinen. olisko hinta ollut 70-80e tai jotakin sen tapaista, saa molemman kätisiä. jos kardaanijarruja meinaa niin tän sarjan satula on ziljoon kertaa parempi kuin wilwoodi http://www.allprooffroad.com/pickupbrakeupgrades/33 tuollainen paketti mulla on hiluxissa ollut käytössä reilun pari vuotta, pitää ja toimii. satulaa saa ostettua pelkästään ja pienellä tai isolla rakentelulla tollasen saa sovitettua mihin vaan. sori topicin tilapäisestä ryöstöstä ja vastaamisesta vaikkei multa kysyttykään....mutta racers place Laakkonen mulle toimitti wilwoodin, näin ainakin muistelisin. |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon3.gifKiitos tiedoista!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif |
aika herkkutatti =)
|
Taisi pelko mahdollisesta tuomiosta katsastuksessa saada aikaiseksi sen, että tällainen oli ilmestynyt oviaukkoon. KYSYMYS: jos tuollaiset tuet hitsattaisiin kuvan osoittamalla tavalla ja pulteilla kiinni koriin, olisikohan tämä ratkaisu kenties hyväksyttävämpi. Pulttikiinnityksen kohdalla on Toyotan alkuperäinen vahvikepalkki, eli käytännössä ei ehkä riittävän tukeva mutta ...:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73029 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73028 Käsijarru on asennettu. Höyhensarjalainen ratkaisu, mutta edullinen ja riittää toivottavasti katsastusmiehille. Suunnistusautoon tällaista ratkaisua ei ehkä kannata toteuttaa, mikäli sitä ihan oikeasti joutuu käyttämään. Arvelluttaisi jättää auto mäkeen tuon jarrun varaan, ellei sitten ole automaatti P:llä varustettuna. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73030 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73031 Lisävarustetta, ei varmaankaan ehdoton mutta kun hyllystä sattui vanha löytymään. Näillä saa ainakin kojelaudan näyttämään hienommalta.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73032 Myös ohjainboxi joka palveli aikoinaan hetken aikaa JMC:ssä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73033 Nyt vaan odotellaan vaihdelaatikkoa huollosta. Sitten alkaa mielenkiintoinen vaihe.:) |
tuosta käsijarrusta sen verran että en pysty kyseistä jarrua kyllä suosittelemaan kenellekkään. Itselläni on porlan pajan kiinnike sarja LJ:ssä ja juurikin tuollainen wilwoodin satula ja toimi se hetken uutena, mutta sitä pitäisi olla jatkuvasti säätämässä kohdalleen ja toisekseen jarrutus teho on melko olematon.
|
Trial-katsasus vaatii käsijarrun. Mutta kuka tällaisen trial auton oikeasti mäkeen parkkiin jättää ilman että se siihen leviää. Silloin ehkä käsijarrun toimivuudella ei ole suurtakaan merkitystä. Ehkä tällä nyt vain haetaan hyväksyntää katsastusta varten. Suunnistusautot ja todellinen käyttö on tässä tapauksessa kaukana.
Eli kun kyse on asiasta joka pitää olla ns. koristeena, tämäkin voisi varmaankin asian ajaa.:) Vai olenko väärässä?:confused: |
juu varmasti ajaa siinä asiansa. eikä ollut tarkoitus tuota teidän ratkaisua moittiakkaan, kun nuo aijemmat kommentit luin. Lähinnä niitä tällä kommentilla ajattelin jotka suunnittelee tuon jarrun asentamista autoon jossa sille on oikeasti käyttöä.
|
Lainaus:
Niin, onhan teillä lambdakin paikoillaan, ettei pelkkä näyttö? :D Edit: Mulla onkin FMI 1.4, mutta ei siinä oo muuta eroa kuin pienempi näyttö... |
[quote=sisua45;728180]
Niin, onhan teillä lambdakin paikoillaan, ettei pelkkä näyttö? :D Kyllä tämä on tarkoitus asentaa toimintakuntoon asti.:p Kokemusta siitä, että onko tämä hyvä vai huono, tarpeellinen vai turhake, ei ole. JMC:hen tuo aikoinaan asennettiin, mutta sen auton moottorissa oli niin paljon vikaa, että näytön valoista ei voinut mitään järkevää tulkita.:D Mutta josko nyt alkaisi omiakin kokemuksia tulemaan ja hyvä kuulla että ei ole ollut turha investointi.:) Englannin kielen taito pitäisi surkeasti olla parempi! Ei todellakaan riitä että osaa välttävästi kommunikoida perusenglannilla. Näissä erikoisasennuksissa ohjeet ja netin mielenkiintoiset keskustelufoorumit ovat aina englannin kielisiä. Tavallinen sanakirja vain sekoittaa entisestään. Toisinaan jonkun ohjeen tulkitsemiseen voi mennä ilta parikin ja lopputulos voi olla suuntaa antava. Varsinaisen laitteen onnistunut asennus on kiinni juuri siitä miten hyvin suomensit ohjeen.:( Eli jos ongelmia asennuksissa ilmenee, syy on ilmeisesti väärin tulkittu englanninkielinen teksti.:( Alfamerilta tilasin muutama päivä sitten Tekniikan sanaston englanti-suomi-englanti. Sieltä on toistaiseksi löytynyt kaikki tähän asti tarvitut autoalan sanat. Se opus olisi pitänyt tilata jo muutama vuosi sitten. |
Onko tuo Fireball mallia HI-6 6000-6400?Ja onko siitä ollut oikeeta iloo?
|
Lainaus:
Eli suurin etu tässä tuntui olevan mahdollisuus kierrosluvun rajoittamiseen. Sitä ominaisuutta tarvittiin. Tämän pitäisi vahvistaa kipinää, mutta se ominaisuus ei ainakaan JMC:n kohdalla tuntunut toimivan tai sillä ei ainakaan tuntunut olevan moottorin käynnille mitään muutosta. Mutta ei ne muutkaan boxit toimineet. Vikahan oli lopulta myllyssä. Rokkarin kohdalla kierrosluvun rajoittamista ei varmaankaan tulla tarvitsemaan, sen verran vetelä moottori on kyseessä. Mutta se kipinän vahvistuminen:confused: josko tässä kokoonpanossa siitä olisi etua. Kokeilua tämä on vielä meillekin. Jos se tarvitsisi nyt vartavasten ostaa, emme sitä tekisi. Mutta kun tämä löytyi vanhana hyllystä, sama se missä se hapettuu. |
Juuri tuohon rpm rajoitukseen ja kipunan vahvistukseen tuohon projektiini sitä harkitsen.
Tarviipa miettiä onko tuo investoinnin arvoinen vai laittaako saman rahan johonkin muuhun? |
Lainaus:
|
Sytkäboksista vähän omia kokemuksia
Lainaus:
Muistin mukaan tämä boksi vaatii jotkin omat tulpanjohdotkin että toimii kunnolla, ettei tule liikaa häiriöitä muualle. Ja tosiaan sitten se oma puolansa siihen myös, ettei sitten purkki ota itseensä. UAZissa on myös lisänä boschin 4-kärkiset tulpatkin. Sekin on myös testattu että jos purkkiin menee vettä sisälle, niin auringossa kuivaus auttaa. Se toimii vieläkin, vaikka olikin veden alla. Ainoa miinus tuossa paketissa on sen hinta, mutta ainakin omasta mielestä on sen arvoinen. Seuraavaksi sitten opiskellaan suorasytkän saloja... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hmm... Siis siellä on disco alle 3000 kierroksen.... No, tuleehan siihen discoon sitten kulisseista johtuvaa hevimetallin pauketta ja napsetta, vaikka köykämiinimoottori on kyseessä:D. Pysyy musiikillisessa mielessä tyylilajien tasapaino kohdallaan. |
Reilu viikko on kulunut siitä kun mestarin käsi meni toimintakyvyttömäksi huolimattoman lipeän käsittelyn vuoksi, mutta kummasti alkoi käsi toimimaan kun sai tänään hakea vaihdelaatikon huollosta.:) Ihan turhaan sitä ei huoltoon viety, sillä kolmosen pakka vuoti öljyä. Syynä se että oli millin verran kulunut ulkokehältä ja sen vuoksi tiiviste ei oikein pitänyt. Sen lisäksi puolet sisikaluista oli sinertäviä, eli lämmöt oli käynyt riittävän korkealla. Muutaman satasen remppa:(, mutta ei voi mitään.
Pötkö kasaan ja paikoilleen: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73508 Kuulemma verkko ei ole mitään ilman sitä vartioivaa hämistä. Paikallisen marketin leluosastolta oli löytynyt sopiva, tosin hieman huonosti taustastaan erottuva. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73503 Samaisesta marketista löytyi myös jarru- sekä peruutusvalo. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73504 Voihan se olla että kansien vaihto ei tuota toivottuja heppamääriä, mutta autoon rakennetaan varalle ns. "köyhän miehen turbo". http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73505 Eli kun tuosta napista kytkee, kiihtyy siinä toivottavasti muukin kuin kuski.:p http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73506 Tarkoitus on 100 heppasilla suuttimilla säätää bensan ja ilokaasun seos suhdetta. Suuttimet löytyy aina 250 heppaan asti, mutta tähän kokoonpanoon riittää vähempikin. Kuvassa suuttimia. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73507 Sivusta seuranneena hieman arvelluttaa tuo BJ:n oma alkuperäinen mätä runko. Autoa on viime vuoden aikana vahvisteltu ja tehoja ollaan kasvattamassa, mutta kestääkö runko vai katkeaako tiukan paikan tullen.:confused: Jos näin käy, toivottavasti kuskilla on ymmärrystä irroittaa otteensa ohjauspyörästä, tai jos haluaa vielä ohjata, irroittaisi ainakin ratin pikalukosta.:p Ohjauspyörä kädessä kun kuitenkin tulee se tunne, että tilanne on edelleen hallinnassa.:p |
Tais taas homma karata käsistä???
T: Jussi Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kaippa tossa boxissa oli sitten ne kiekkarajat missä kytkee ja sammuttaa kaasut?
Meinaan, ettei tuukka tee tuukat testipätkällä.. |
Muistakaa nyt kuitenkin kaikessa hälinässä nämä suunnistuskisatkin!!! Vuosi sitten Ossin kommentti oli ettei viititty lähteä yhdellä autolla kun ketään ei tullut mukaan toiseen autoon...!!!
T: Jussi Lainaus:
|
varmaan kahet suunnistuskisat kahlataan läpi oulainen ja euran kisa .Kyl nää päivä pörinät on vaan ottanut voiton niitä on vaan paljon helpompi ajella.
|
Kyl tulee komee. Saapuuko tää vielä joskus kämmäkkään ajeleen vai tarviiko lähtee jonnekkin pisemmälle katsoon tän ajoja?:)
|
Lainaus:
Harmi vaan kun on tuota lunta niin paljon, eteneminen Kämmäkän kallioilla ei varmaan ole yhtään sen helpompaa vaikka olisi useampikin köyhän miehen turbo takakontissa.:( Tosin ei sitä tiedä mitä unia mestari näkee ensi yönä. Kiinnostaa kyllä raportoijaakin.:p |
Pientä näpertelyä on tehty viime päivinä. Tässä vaiheessa ne aikaansaannokset eivät ole kovin näkyviä vaikka pitkät illat olisikin rakenneltu.
Keulan/typpi-iskareiden tukiputket sekä iskarit on paikoillaan. Jäähdytin ei mennyt heittämällä sille varattuun paikkaan, vaan yhden letkun takia piti ottaa taas rälläkkä, hitsauskone ja sutimaalia esille. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73673 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73674 Jos niin hienosti käy, että oikein sponsoriosan ilmatteeksi saa, siitä pitää ehdottomasti mainita! Tässä auton ensimmäinen lahjaksi saatu osa: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73671 Jegsi on siitä hyvä, että nopeiden toimitusten lisäksi sieltä saa joskus jotain kaupantekijäisiksi. Kun tilasi jäähdyttimen, sai siihen sopivan korkin ihan free beenä. Tosin korkin merkki ei jää epäselväksi, eli tässä sitä mainostetaan tyhmänä ja vielä kehujen kera.:p Nitrous systeemejä on myös hahmoteltu konehuoneen puolelle. Pitkän harkinnan jälkeen Edelbrock jää hyllyyn odottamaan aikoja parempia ja tilalle hieman halvempi ratkaisu. Tällä autolla kun ei sinne kuuhun muuteskaan mentäisi.:p Ei BJ:n runko kestäisi.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73672 Pakoputkien kytkentä myllyyn oli menossa kun poistuin paikalta. Paljon onkin vielä kytkettävää, ennen kuin ekat henkoset kuullaan. Ja niiden ekojen henkosten jälkeen todennäköisesti sitäkin enemmän mikäli aikaisemmat V8 virityksien kokemukset toistuvat.:D |
Ensi henkoset otettu, liekkejä ja pientä pettymystä...
Pientä värkkäilyä on taas tapahtunut. Vaihdekepille on tehty pykäläkolot helpottamaan vaihteen vaihtamista.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73989 Peruutusvalotekniikkaa. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73990 Nitrovermeitäkin on kytketty, mutta toistaiseksi käy vielä pelkällä pensuunilla. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73991 Tulpanjohdot on uudet ja ilmeisesti sopivat. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=73992 Mutta sitten asiaan. Ensimmäinen käynnistys. Sytkäboxi ei ole vielä kytketty. Huom. mestarin lievästi pettynyt ilme.:D Ilme ei iloksi muutu. Ei tästä kierroskonetta tullut vieläkään. Sytkäboxi siltä osin ei ole tarpeen. Venttiilijouset taitavat olla näissäkin kansissa löysät. :mad: Mutta tässä kohtaa pitää mainita että satsaamalla enemmän euroja tämäkin ongelma olisi poissa. Nämä ovat hintaluokassa edulliset kannet. Sen verran tapahtumia tuntui auton takapäässäkin olevan että piti vielä kuvata sieltäkin. Liekkiä tuuppaa pakoputkesta, mutta siitä huolimatta ei tällä päästä maata kiertävälle radalle.:p Ensimmäisiksi käynnistyksiksi ehkä ok. Lisää töitä ja roimasti säätöä, eiköhän se sitten joskus ala kasilta kuulostamaan. Tuskimpa Ossi alkaa venttiilijousia vaihtelemaan. Onneksi varajärjestelmänä tulee olemaan ilokaasu. Voipi hän alkaa harjoittelemaan samalla foffia kämmäkässä.:p Eli näyttää siltä että ainoa iso muutos aikaisempaan on entistä isommat desibelit. Äänenvaimentimet ovat samat kuin ennenkin. Pakosarjojen liitokset tosin taitavat hieman vuotaa joten korjaamalla se vika saundit toivottavasti hieman pienenevät. Äänenvaimentimia täytyy asentaa enemmän tai paremmat. Monelle radalle kun alkaa olemaan noita desibelirajoja.:( Huomenna ehkä nähdään ensimmäiset lumihanki koeajot.:) Laitan muuten kuulosuojaimet seuraavalla kertaa kun menen kuvaamaan, korvissa humisee vieläkin... |
No jokos on koeajettu, voipi kertoa moottorista aikapaljon enempi kuin paikallaan käyttely. Sytytystä näytettiin videossa säätävän ihan hehtaaripyssyllä, onko lampulla katottu ollenkaan paljonko ennakkoa on tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?
Ja noi poksit kyl pitäis jeesata myös matalemmilla kierroksilla, ainakin MSD:n poksi jeesaa huomattavasti käyntiin ja toimintaan tyhjäkäynniltä ylöspäin. Vakiomoottorit ei toki sellaisia kaipaa. Mikäs nokka-akseli muuten tossa myllyssä oli, ei nimittäin tuu rallimoottoria vakionokalla vaikka kuinka olis hyvät kannet. |
Koho siellä oli taas jumissa kävi ehkä vähän rikkaalla.Kyl se ensi käynnistys aina on tämmöstä sähläystä ainakin mulla.Näköjään pakosarjat menee hiukan eri kulmaan otti kiinni lohkoon ja koneen korviin siitä mahoton mekkala .Se on heti kun jotain muuttaa on töitä tiedossa.Nokkaakseli on sama ku jmcssä comp cams 12-242-2 siinä se ainakin veivaa hyvin. Vaihka pieniä vaikeuksia onkin ei riiseleitä enään.
|
Lainaus:
|
Kyl noillakin varmaan saaraan romua tarpeeks aikaseks.Mitä offari ei sais rikki.:D
|
Lainaus:
|
Ensimmäinen koeajo takana
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74035
Sähläykseltä tuo Ossin touhu tosiaan näyttikin kun koeajon piti alkaa.:D Kompura ei suostunut ensin käynnistymään ja lopulta kun käynnistyi, ei suostunut sammumaan ollenkaan. Varmaankin hiekkapuhallusvaiheessa järjestelmään on päässyt roskia mutta siitä ongelmasta varmaan vielä suoriudutaan. Mutta yksi lisähomma muiden tänään ilmenneiden lisäksi.:( Eli ekalla videolla lukot saattoi pelata mutta jälkimmäisen videon kohdalla eivät, sillä ilmaletku posahti koeajon puolessavälissä. Varsinaisen koeajon alkaessa ilmeni kaksi ongelmaa: moottori ei saa tarpeeksi bensaa ja ohjaustehostimen punpun hihna ei pysy paikoillaan. -Auto käy nätisti tyhjäkäyntiä mutta kun painetaan kaasu pohjaan se sammuu. Mestari itse tuli siihen tulokseen, että tehtyjen muutosten vuoksi kaasarin suutinkoko ei enää riittäisi. Hän aikoo vaihtaa suuttimet suuremmiksi. Bensasuodatin vaihdettiin ja vika ei ollut siinä. -JMC:n kohdalla oli sama ongelma ohjaustehostimen pumpun hihnan kohdalla. Kun moottoria piristettiin, remmi ei pysynyt paikoillaan. Rokkarista ei ole koskaan aiemmin hihna lentänyt mutta tänään koeajon alkuvaiheessa hihna lensi hienolla kaarella lumihankeen. Mutta onneksi on kokemusta mitä pitää tehdä joten tuo ongelma korjaantuu jo pienemmällä ihmettelyllä. -Ohjaus on nyt nopea. Ennen renkaiden ohjaus laidasta laitaan vaati 12 ohjauspyörän kierrosta, nyt enää 3. Tämän muutoksen aikaansaaminen vaati useammankin työtunnin.:) -Apukuskin puoleinen pakosarjan liitos vuotaa edelleen vaikka tiivistämistä on yritetty. Siitä johtuu tuo sutsutus videoilla. Myös äänenvaimentimet pitää parantaa, nykyiset eivät todellakaan riitä! Eli töitä tuli mutta ei se sentään enää liekkiä lyönyt. Muutenkin vaikuttaa pirteämmältä. Voisi jopa varovaisesti sanoa, että moottori taitaa vastata kaasuun kireämmin kuin ennen. Eli Veijon Esso oli oikeassa, turha hallispekulointi pois ja koeajolle!:) Nyt ollaan taas hieman viisaampia taikka sitten entistäkin tyhmempiä.:D Huomenna suoritetaan uudet koeajot. Eli suuttimet on vaihdettu ja kompura korjattu. Mitä tulee ohjaustehostimeen, voi olla että sitä ongelmaa ei siihen mennessä saada kuntoon. Eli kuten tämän päivän videot, huomisetkin tullaan ajamaan ilman tehostettua ohjausta. Joten ymmärtäkää kömpelöt ohjausliikkeet. |
Lainaus:
Lainaus:
|
On se vihasen kuulonen... :D
|
Näin ajetaan viat pois...
Viimeiset kolme viikkoa on Rokkari seisonut ulkokatoksessa sen vuoksi että siihen ei ole yksinkertaisesti ollut aikaa. Paljosta ei olisi kiinni mutta joskus sekin on liikaa.
Mutta kun Genobi soittaa to illalla ja kertoo olevansa pitkästä aikaa maisemissa ja halukas tekemään jotain nyppimishommaa, on perin selvää että siltä istumalta Ossi ajoi Rokkarin lämpiämään sisälle.:) Tänään sitten pientä säätelyä, polttoainekanavien putsausta ja korjausta.... ja tilanne näytti siltä että ei muuta kuin radalle. Tässä kohtaa pitää mainita pari asiaa. Tarkoitus on ollut saada ensin perustekniikka kuntoon ja vasta sitten kipunaboxin asennus ja ilokaasut jos vielä uskaltaa. Autossa ei ole kierroslukumittaria eikä minkäänlaista kierroksien rajoitinta mutta eihän Rokkari ole koskaan niin paljoa kiertänytkään että sellaisia olisi tarvittu. Aika pitkälle Ossi pääsi ennen kuin Rokkari sammui. Ja niitä kierroksia tuntui olevan tavanomaisesta poiketen pelottavan paljon.:eek: Auto uudelleen tulille ja menoksi mutta meno loppui lyhyeen. Konehuoneesta kuuluneen kolinan vuoksi auto matelemalla takaisin halliin. Hetki ihmettelyä mistä kolina tulee: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75092 Jotain jo paikallistettu... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75093 :( Kiertokangen laakerit paskana. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75094 No kampiakseli jäi sentään ehjäksi. Tässä kohtaa tietenkin jälkiviisaus astuu kuvioihin. Ossi muisteli harkinneensa tuonkin kohdan tarkistamisen kansien vaihdon yhteydessä mutta ei siinä innossa sitten enää muistanutkaan. Tosin saattoi tuo murska syntyä nyt tänään suoritetun koeajonkin seurauksena. Ossista voi jopa tulla hyvä foffikuski mikäli muistaa pitää tuon ajotyylin, mutta....:mad: Ensi viikolla osien tilausta sekä kipunaboxin asennus. Tuli tänään jotain valmistakin. Uunituore kuva maalisumun keskeltä.:) Lisää keltsua. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75095 ISO KIITOS GENOBILLE! Ilman hänen intoansa autolle ei olisi tehty mitään ja Kämmäkkä ajotkin olisi Rokkarin osalta jääneet. |
Kierrosrajoittimen ja mittarin lisäks varmaan kannattaa laittaa öljynpaine ja öljynlämpömittarit niin laakeritkin voipi kestää paremmin. Siis jos öljyjen lämmöt pysyy kurissa eikä myöskään ajeta rallia kylmillä öljyillä (kestää muuten yllättävän kauan lämmetä verrattuna vesiin) ja sitte vielä saapi paineet pysymään kaikissa mäissä ja pomputuksissa.
|
Ihme kyl siinä on öljynpaineen valo,sitä ihmeteltiinki valo sammu normaalisti kun pisti käymään,mut kolina ei ollu kovaa.Mitenköhän siinä käy kun sinne isketään uudet laakerit ,leikkaako se täysin kii.
|
Lainaus:
Joo ei viel yks kaulapari kovaa meteliä itsestään pidä, eikä vielä välttämättä kauheesti paineita laske. Nimimerkillä: Parikolme kertaa saman kasi koneen kaulat hiotuttanu ja laakeroinu. |
Lainaus:
Tarkasta välykset ennenkuin kasaat uusilla laakereilla, muuten voi tulla uusintaremontti turhan pian. |
No alkaa oleen laulu ihan kohdillaan trial autoon:D:D:D:D
Mutta äänenvaimentimia tuntuis kaipaavan, meinaan hyvin raiku kylätienoo videolla. Tulee mieleen jonkun lehtimiehen sanat: kuulostaa kuin ammuttaisiin haulikolla sarjatulta:p Mut mites se formula rojekti edistyy????;) |
Sitä yritetään kans näyttelyihin,mut käyntikuntoon ei varmaan saada jos muuten.Maalausta vailla
|
No johan nyt.
Vähän on jälki sen olosta, että se vanha peukkusääntö 10psi / 1000rpm ei ihan oo toteutunu. Tarkkailussa se MEKAANINEN painemittari on kyllä poikaa. E: Niin joo, ja jouduin kanssa vaihtamaan tuohon maailman parhaaseen offikaasariin erimallisen (jyrkemmän) "nokan" kiihdytyspumppuun, että sai sen toimimaan. Sitten ei enää sammunut kaasua nopeaan painaessa. |
Tarkempi tutkiminen osoitti sen että kampiakselin kauloihin on jäänyt jälkiä senverran että käynti koneistamossa on edessä. Uudet laakerit on tilattu ja ne pitäisi saada torstaina.
Eli rokkarin keulaosasto on jälleen kerran aika tyhjän näköinen. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75311 Koska koneistamoa ei ihan lähellä ole ja toinen moottori on varaston hyllyssä, on perin selvää mihin ratkaisuun tultiin. Nämähän ovat laivan moottorit ja kauppaa tehdessä piti ostaa molemmat.:D Nyt on toinen moottori purettuna ja kuluneen näköisiä laakereita siinäkin näyttää olevan. Eli tämä toimenpide olisi pitänyt tehdä tuohon toiseenkin kansien vaihdon yhteydessä. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75313 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75312 Tähän toiseen moottoriin laakereiden vaihdon jälkeen kasataan nuo uudet kannet ynnä muut. Jossain vaiheessa pitää käyttää koneistamossa tuo vaurioitunut kampiakseli, jotta se on sitten varalla kun taas tarvitaan. Niin ja pitää tietty myös putsata kampiakselin kanavat metallisilpusta. Lauantaina Kämmäkässa tapahtuva koeajo voi olla vaakalaudalla, mutta siihen kuitenkin kovasti tähdätään. Eli tässä ei mitään uutta tapahdu ennen sitä. Niin ja mitä tulee tuohon maailman parhaaseen offi kaasariin, se on mielestämme toiminut koko ajan hyvin. Ennen tätä kansien vaihtoa autossahan ei ollut mitään käyntiongelmaa ja nyt nämä nykyiset ongelmat ovat olleet peräisin ihan muista tekijöistä. Voimme olla väärässäkin mutta se varmaan selviää ennen pitkää. Genobihan kokeili Rokkarilla kaikki auton ajoasennot ja hyvin kaasari toimi.:p |
Loppupuheenvuoro
Laitetaampa tämä projekti palstaosuuden puolesta pakettiin.
Lauantaina tosiaankin oltiin Äetsän Kämmäkässä koeponnistamassa Rokkarin toimivuutta. Hieman raakileena lähdettiin mutta kun oli kerran paikan omistajalle luvattu että tullaan ja hän oli lumitöitäkin tehnyt parkkipaikalle ja silleen, ei sitä enää kehdannut peruuttaakaan.:cool: Tässä AH-porauksen laittama kuva: http://forums.offipalsta.com/picture...rget=_blank%3E Ensimmäisessä nousussa toinen pakoputki irtosi osaksi ja jo entuudestaan isot saundit muuttuivat säälittäväksi pärinäksi! Sitten ilmeni että edellisenä yönä suoritetut loppukasaukset olivat jääneet hieman vaiheeseen. Taisi löytyä jotain irtonaista konehuoneen puolelta ja kiinnityspultit kotona! Siinä kohtaa Ossi meinasi että nyt lähdetään pois täältä. Mutta kun paikalle alkoi saapumaan katselijoita, ei auttanut muuta kuin kursia auto jotenkin kasaan ja antaa yleisölle sitä mitä he tulivatkin katsomaan: Rokkarin rankomista. Allekirjoituksessani olevasta linkistä pääsee katsomaan youtube videon. Ihme kun ei ole vielä ainutkaan luontoaktivisti käynyt kommentoimassa! Mutta tässä projektissa alunperin oli tarkoitus testata Holleyn offroad kaasari ja saako hieman parempien kansien avulla lisää puhtia koneeseen. Molempien tapauksien kohdalla voimme todeta että tehdyt toimenpiteet kannattivat. Offroad kaasari toimii huomattavasti paremmin kuin vanha. Itseasiassa emme näe mitään syytä morkata sitä ja kun vielä huomioi edullisen hinnan, ihan suositeltava vaihtoehto kelle vaan. Mitä tulee noihin kansiin, tehot todella kasvoivat. Penkkiin moottoria ei viedä, joten mitään faktaa ei ole tarjota. Tämä kampiakselin osalta vaurioitunut moottori kunnostetaan ja tullaan jossain vaiheessa asentamaan takaisin, eli autossa nyt oleva moottori on vain väliaikainen ratkaisu. Tämä nyt paikoillaan oleva moottori on huomattavasti laiskempi, sillä siinä on alkuperäinen nokka-akseli. Tuohon toiseen vaihdettiin aikoinaan parempi ja eron huomaa nyt hyvin. Tietenkin sen nokka-akselin olisi voinut vaihtaa mutta samapa se kuinka tuon tekee. Leikkimiseksi tämä joka tapauksessa on jo mennyt.:D Ohjaustehostimin pumpun hihna ei pysy paikoillaan. Sorvaajalle on jo toimitettu kaaviokuvat siitä millaiset billet hihnapyörät tarvitaan. Eli isommalla vai pitäisikö sanoa syvemmällä uralla. Mitä tulee noihin pakoääniin, pakoputkisto taitaa mennä vallan uusiksi. Pitää käydä Marteliuksella katsomassa millaista ratkaisua siellä tarjotaan. Lähtökohta on niin kaukana sallituista desibeleistä että ihan pienillä ratkaisuilla ei taideta selviytyä. Tarkoitus on osallistua Talvisotaan. Siihen mennessä myös pakoäänet on saatava kuntoon. Emme halua enää enempää rikkoa luonnon rauhaa ja kerjätä verta nenästämme. Eikä ole muutenkaan fiksua mennä räyhäämään kenenkään ajoalueille. Ja olisihan Rokkarilla kiva joskus ajaa tuolla omallakin radalla ilman että tarvitsee pelätä ympäristöluvan menettämistä.:D Mutta ainakin luontokappaleet tykkäävät Rokkarista. Tämä söpöläinen tykkäsi kovasti moottorin luovuttamasta lämmöstä.:D http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=75541 Kiitokset kaikille tätä osiota seuranneille ja kommentteja antaneille. Toivottavasti tästä projektista on jotain hyötyä myös niille joille ei kaikki veekasin salat ole entuudestaan tuttuja. |
Näitähän on todella mukava lukea, on kuvaa ja videota ja hyvää selostusta. Saattaa auttaa hyvän langan tekemisessä, että on jotain draamallista ja kiinnostavaa kerrottavaakin :)
Hauskaa ainakin on ollu vaikka välillä tuleekin takkiin. |
3 Liiteet
no rokkari saa taas uuden sydämmen ym muuta. pari huonoa kuvatusta ja paskoja sepustuksia. taas kerran alakerta tohjona miksi sitä pähkäilty ja ihmetelty. turbiinin paisuminen ja kampuran siirtyminen tiukasti päin päittäis laakereihin pois suljettu kun turbiini on 10" ja siihen on laitettu ulkopuolelle ne levy vahvlkkeet mikä lie hieno nimi niille?puristus suhteen nousu palotilassa? kiertää niin et kiertokangen pultit venyy? no joskus tuokin selviää.nyt on menossa uudempaa vuosikertaa oleva 350 paikalleen. houm tuplajakajat.
|
3 Liiteet
no niin taas on touhuttu rokkarin sydämmen kimpussa.taidettiin saada kasatuksi aikastamoinen EVO moottori kun 70 luvun ja 90 luvunloppupuolen kasit yhdistettiin.oli siinä mota monessa kun lt1 jakaja ottaa voimansa ratasjakopäästä ja hui hai hei jakaja nokka-akselilta,työntötankoja vaihdeltiin ristiin ja kaikkea muuta. NYT loppu hihnojen vi...un lento kun hyödynnetään lt1 laturia.tehostajan pumppua ja ilmastoinnin kompuraa. katsotaan huomenna mahtuuko paikalleen kun tuota roipetta on tullut lisää.jos saadaan ilmastoinnin kompura toimimaan ilmakompurana niin taas on tehty jotain meille uutta.pörökin ilmesty jostain puskasta jelppaamaan kun kuuli uusimman kutunjuuston ensiparkaisut:) siitä varmaan piculta informaatiota myöhemmin.
|
Lainaus:
Ossin profiilissa (mauriala) on muutamia kuvia projektista (foffiauton rakentaminen) ja jossain vaiheessa alkaa youtubeen tulemaan videoita jossa koeajetaan niin autoa kuin kuskiakin.:p Ja en tarkoita mitään kaksimielistä.:D |
OT
Mikäs koppa tuossa kommentti #95:n kuvassa köllöttelee taustalla?? |
Lainaus:
|
Voi jumaleissons että pitikin mennä tommonen katsomaan... viime kesänä oli paksukuonokuume ns. tapissa mutta viileni sitten. On ne vaan niin hyvännäköisiä laitteita.
--tähän semmoinen kuolaava hymiö-- |
Sivu luotu: 12:17 (GMT +2). |