![]() |
Turbo topicci
Koitin hakua enkä löytäny oikeen saman aiheen alta pelkästään turboihin liittyvää juttua. Palstalla tuntuu olevan paljon turbo vehkeitä ja tämän topicin alle voisi kerätä kokemuksia turboista ja puida yhdessä niihin liittyvistä asioista. Avaan pelin ja kysyn onko kenelläkään palstalaisella kokemuksia Master Power merkkisistä ahtimista?
|
Siin on pari ikuisen vanhaa topiccia aiheeseen.:)
http://forums.offipalsta.com/showthr...Turbotus+kuvia http://forums.offipalsta.com/showthr...ight=pakopaine |
ja mä haluan tietää millä on nyt sitten järkevintä säätää ahtopaine ? kovin ovat kehunu tuota rajapaineventtiiliä Wilkerson relief valve X11-C2-L00
että jos ei muuta helppoa edullista hyvää tapaa ole niin hommaan tuollaisen :) ei tunnu toimivan mulla toi turbo smart hässäkkä en tiedä oonkomä tiiputtanu sieltä jotain krtiittisiä osis jo mutta ei ole mitään vaikutusta vaikkka kuin ruuvvailee ja on kytketty niinkuin mapen profiilissa olevassa kaavassa. |
2 Liiteet
Lainaus:
Liite 11519Liite 11520 |
Lainaus:
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
hilu
mitä turboo ootte ln65 hiluksissa käyttäny?? turbotus projekti pitäs alotella ja kaks puhallinta olis mut kumpi on sopivampi? tietysti välijäähyttimen kanssa!
kkk 14 kiinteellä hukkaportilla. ollu 2,3diesel omegassa kii kkk 26 ilmanhukkaporttia. ollu audi 100 guatrossa 2,5bensa, kait siinä jotain 230hp oli viisaat kertokee:D |
henkilökohtasta kokemusta ei oo noista master powereista, mutta kuullut oon hyvää ja yhdellä kaverilla on tollanen pirssissä. kertokoot itse lisää, varmaankin "turbofriikkinä" lukee tän topicin kyllä..:)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
mulla mönkkäri rojektissa oli pudonnu tuon akselin sokka ja ihmettelin että miksi ei nouse paineet kun 0,20 vaikka kuinka monotti. |
Lainaus:
|
Lainaus:
dnsf.org foorumilla nimimerkki kipsi myy kuulajousi/rajapaineventtiiliä, mulla on pelkästään se ja toimii säätö hyvin. |
Lainaus:
|
joo jos perjantaina saan kortin niin pääsen paremmin testailee. pistän siihen kalvon päälle paineilmaa ni sillähän se selvii kylmä uskon että sil pääsee helposti 2 baariin kun saa ton hukkiksen toimii kyl se savuttaa loppuun saakka :D
|
Kyllä siellä täytyy olla voimaakin jos nuilla paineilla vielä savuttaa.
Kato sitten ettei hj oo liian nopee uudellekin kortille :) |
Lainaus:
|
toivotaan et se on polttoainetta mikä savuttaa :p rupee tuntuu siltä että mul on joku osa lentäny tuosta säätimeestä kun räpläsin sitä ei oo mitään välii mihin suuntaan pyörittää :D
voisin kokeilla sellasta tarkkaa teollisuus säädintä ja kytkee sen tolleen http://www.tialmedia.com/documents/w..._wginstall.pdf soitin tänää turbo liikeeseen ja kysyin mitkä jouset siellä on niin pitäsi olla 1.7 barin jousi pitää sekin vielä varmistaa kun en tuolta tialin sivuilta löytäny edes sellasta yhdistelmää :D |
kerroppa nyt vielä TDI mikä on kokoonpano niin on vähän helpompi vastailla, ei silti että mitään näistä tietäisin mutta...
tuleeko savu polttoaineen määrän vai ruiskutus ajan pituuden kasvusta? mitä siis pumpulle tehty? mikä turbo? hx40? ja tuolla aiemmin master powerista kyseltiin, niin sehän on siis ihan 'laatu' turbo eikä kiinan kopio, itsellä on ainakin hyvin toiminut, mitä nyt vääärällä pakopesällä se on mitä on tilattu ja myyjä yritys ei millään suostunut sitä vaihtamaan isompi a/r pesään.. |
uusiks rakennettu kone 4l suoraruisku, holsetin hx40 super 12numeron pakopesä, välijäähdytin, tialin 40mm hukkis, vakio turbopakosarja, mynädieselin tekemä pumppu 110 millikuutio vai mitä se on? suuttimet on klaukkalan diiselihuollon säätämät, 3" putki, paineilmaa on valmiiksi ohjattu ahdon alaisen syötön kalvolle, ennakkoo on joku 3mm käännetty pumppuu, venttiilivälykset on 0.15mm, ilmanputsari on dodge ramista mutta imuputki on sitä imuri tyyppistä vielä vaihtuu kyllä paremmin hengittävään kun tässä joutais tekee.
|
Lainaus:
3 cm2 = 0.14 A/R 4 cm2 = 0.23 A/R 5 cm2 = 0.32 A/R 6 cm2 = 0.41 A/R 7 cm2 = 0.49 A/R 8 cm2 = 0.57 A/R 9 cm2 = 0.65 A/R 10 cm2 = 0.73 A/R 11 cm2 = 0.81 A/R 12 cm2 = 0.89 A/R 14 cm2 = 0.97 A/R 15 cm2 = 1.05 A/R 16 cm2 = 1.13 A/R 17 cm2 = 1.29 A/R 19 cm2 = 1.37 A/R 20 cm2 = 1.45 A/R 21 cm2 = 1.53 A/R 22 cm2 = 1.61 A/R 23 cm2 = 1.69 A/R 24 cm2 = 1.77 A/R 25 cm2 = 1.85 A/R |
kaikki on mahollista :rolleyes: pitää pitää testaa vielä ja jos ei tunnu auttavan niin marssia sinne turbo liikeesee
|
kertokaas nyt fiksummat.
tavitseeko yksi pyttyinen ahdettu nelitahti bensamoottori painekoteloa? jos tarvitsee niin minkä kokoinen olisi optimaali suhteessa moottorin tilavuuteen. entäs jos siihen laittaa välijäähdyttimen, pitääkö painekoteloa pienentää? tää kaikki liittyy nerokkaaseen:rolleyes: ideaan tällätä turbo mönkkäriin. |
jep eli kortti tuli perjantaina hj:lla ajettu 1500 km hyvin pelaa ahdot vaan ei nouse välil käväsee siel 1.5 mut yleensä jäävät 1.2 ei ole merkitystä pistääkö hukkaportin kalvon yläpuolelle painetta että se kai toimii sit ok.
vuoto kohtia etsiny mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa :D ei oo paljoo vaihtoehtoja turbo herää siinä 2000 jälkeen että jääköse liian isoksi kuitenkin ? aloin kanssa epäilemään meneekö kaasu pohjaan mutta parikertaa kun reippaammin polkas niin lähti vaijeri irti et se menee vähän liiankin pohjaan :rolleyes: nyttei oo kyllä yhtään ylimäärästä rahaa turbo päivityksiin että pitää vaan ootella et työt alkaa ja pärjätä näillä. ehkä vähän jos koittaisi tuota pumppua ruuvata ja kattoo auttaako mihinkään. senpuoleen on ihan tarpeeks ripee näihin nurkka ajoihin oikee vituttaa kun kun kiihdytykset on nii pikasia ja harvinaista herkkuu :D mut onse hieno fiilis sittekun se herää :D jos syöttö nappula ei oo päällä ni herää ihan pirun huonosti se auttaa aika paljon ja kiva kiusaa mopo poikia jotka ajaa iha persees kii :o |
Noniin! Tein vähä pöydällä kokeita tolla sähkö ohjatulla hukkaportin ohjauksella. Sähkötoiminen painekello on säädetty 2,0 bariin ja kun se saavutetaan antaa se sähköisen ohjaus käskyn kaksitoimiselle magneettiventtiilille joka vaihtaa suunnan hukkaportin vastapaine puolelta ohjauspuolelle. Pitää huomenissa asennella härpäkkeet vielä autoon. Eiköhän rupee lintassa ahdot pysymään:) Tässä pieni demostraatio mitä värkkäilin youtubeen.
http://www.youtube.com/watch?v=5q9izrd1W0Q |
Nyt on "electric boost control kit" sitte paikoillaan. Vielä en kerinny/viittiny lähtee revitteleen ku vettäki sato. Huomenna sit testit... ja katsastus:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56567 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56568 |
hyvältä näyttää ! =) pistähän sitten testituloksia esille !
ite säädin syöttöjä ja heitin pois tuon imuriletkun ja putsarin pois ja k&n suodattimen laitoin suoraan turboon auttoi aika paljon heräämiseen otti niin paljon alipainetta tuolla imuriletkulla.. niinkun täällä sanottiinkin mutta ois tullu liian hankalaks ja kalliiks ja pitkämatka vetää koneen oikeeseen laitaan joku hyvinvirtaava putki että päätin ostaa tuning filtterin pitää vaa pitää puhtaana niin kaine kohtalaisia ovat ? äänet parani taas kyllä on ilo kuunnella viheltelyy ja porukka kattoo :) mutta ahdot eivät vieläkään nouse yli 1.5 taitaa olla liian iso turbo :mad: tai sitten ei riitä vaan nafta :confused: |
Lainaus:
|
en tiedä :confused: :D kai se riittää mutta eise haittaiskaan jos se sinne 2 baariin menisi
|
1 Liiteet
Lainaus:
Liite 11876 |
Lainaus:
|
Pulssisarjalle pisteet, saa kyllä käyttää mielikuvitusta tollasen tekemisessä. Ei ole kyllä vimpan päälle mut sinne päin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38389 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=38390 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=56682 |
kyl on komeen näkönen ! mut pirun ahdasta näyttää tulevan :D
|
Tuollaista pitkää ja tilavaa pulssisarjaa on ihan turhaa tehdä dieseliin.
Lyhyt hyvä vakiovalusarja toimii parhaiten. Bensavehkeen pakosarjan mallia ei kannata koittaa dieselissä kun pakokaasut jäähtyy ja viive kasvaa pahimmillaan tuhat kierrosta vaikka koittaisi samalla vakioahtimella. |
Jep, oon ymmärtäny että vapari(pensa)koneessa on pakosarjan primääriputkien samanmittaisuus tärkeää.
Turpotiisseliin mahdollisimman pienitilavuuksinen/lyhyt, kannen pakoaukon sisämittainen putki, jouhea muoto, muuten saa ootella ahtoja. Pulssijako on heräämisen kannalta tärkeä jos on jaetulla pesällä oleva ahdin. 6-koneessa 1.2.3.pytyt ekaan nieluun ja loput toiseen. |
Lainaus:
Tuo hj:n sarja on vielä huonompi kuin turbo patrollin, koska siellä ei ole välilevyä joka erottais 123 ja 456 sylinterit toisistaan, koska niin ne pitää suorassa 6 koneessa olla jo moottorin hengityksenkin kannalta. Mun päähän on ainakin vaikea takoa tuollaisen valupötkön hyvyys.:) |
2 Liiteet
Tässä oman 6 turbodieselin pulssisarja. Aika medium noi putkien pituudet. 123 ja 456 sylintereille omat kollektorit. Kollektoreihin tein myös tommoset "pyramidit. Superilla heräilee jossain 2600rpm ja kunnolla 3000 jälkeen. Itse olen myös hieman pidempien putkien ja erillisten kollektoreiden kannalla. Pakopaineetkin pysyy paremmin kurissa. ps: Toi HJ-61:n pakosarja on todella maukas:cool:
Liite 11883 Liite 11884 |
Noita putkien pituuksia ei kannata enää turhaan mittailla koska mittauksia on tehty jo tarpeeksi.
Vakio cumminsin pakosarjalla (muotoilu kuin puupölkky siis monen mielestä ihan paska) saa tehoa yli 1200hv. Myös paskanmallisella lyhyellä 1,9l td vw valusarjalla 300hv. Volvon 6-syl vakiosarjalla <300hv, jopa zetorin 6-syl penkitetty yli 1100hv. Mikä niistä tekee huonon? Dieselmoottori vain ei tarvitse mitään pitkää pakosarjaa. Lisätään vielä että noista on kaikista mitattu pakopaineet ja ne on 1-2,5bar alle ahtopaineen. Pakosarja harvoin tekee pakopainetta, se tulee muista tekijöistä. |
Lainaus:
Mistä muista tekijöistä pakopaine mielestäsi tulee ? |
Lainaus:
Jos on mitattu vaikka 2bar ahtopaineilla pakopaineeksi 1bar, ei tuon pitäisi rasittaa moottoria yhtään. Vääränlainen ahdin,liian pieni hukkaportti tai pakoputkisto yleensä tekee pakopaineet. Jos sinulla on esim. 32mm pakoventtiili, seeti on siitä vielä ainakin 4mm pienempi, turhaa tehdä pakosarjaa 48mm putkesta, kun 32mm sisäputkella pärjää ihan varmasti, yleensä tuosta voidaan vielä vähentää venttiilinvarsi joka on 7-8mm. |
Lainaus:
Tuommoinen 2 bar ahtopaine ja 1 bar pakopaine on aika harvinainen yhdisteltä. Yleensä noilla ahdoilla pakopaine on 1,5-1,8. Usein menee isommaksi kuin ahtopaine, vaikka ei mielellään saisi. Suuri pakopaine (pieni ahdin) rasittaa pakoventtiileitä, kuumentaa konetta, antaa kauhean alakierrosväännön, ja mahdollisesti huonon huipputehon. Näin siis yleisesti, jokainen moottori/ahdin yhdistelmä on oma tarinansa. |
Lainaus:
|
^Niinpä, turhaa työtä kamalasti.
Normaalistihan se menee niin että ostetaan joku 100e ahdin joka on sinnepäin, pistetään paikoilleen ja kattotaan jotta ihan paska, pakopaineet 4bar. Laittaa kerralla sopivat asiat niin ei ole ongelmia. Ei sitäkään kukaan usko että 1,9 vw dieselissä on mitattu 1bar ahtopaineella pakopainetta 0bar valusarjalla, samassa laitoksessa 2bar ahdoilla pakopaine 1bar ja noita mittauksia on tehty pelkästään volkkareissa ainakin kolmesta kulkuneuvosta. Eikä toyota jää yhtään huonommaksi jos asiat on kunnossa, nuo maininnat ihan vain sen takia kun niistä on mitattua tietoa. Liian usein karsastetaan vakio valupakosarjoja joista saa erinomaisia liitoskappaleillakin. |
Lisää vettä myllyyn..
Tää löytyy tuolta Mappen HSD:n linkistä:
"Toistan uudestaan dieselinsinöörien havainnon: kun dieselmoottorin pakosarjan sisätilavuus viisinkertaistuu, puolittuu pakokaasuista saatava energiamäärä." "Nopeusennätysdieselmoottorin (JCB Dieselmax) pakosarjan suunnittelu näyttää voimakkaasti nojaavan tähän havaintoon. Kts. kuva." http://thumb2.webshots.net/t/62/562/...2lcPclM_th.jpg http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=86362 Että siinä on tollanen kynttilänjalka-sarja, ja kuitenkin kone jaksaa kulkea kohtuullisen kovaa..:confused: Mitäs ootte mieltä miksi tuohon ennätyslaitteeseen on suunniteltu tollanen kaikkien taiteen sääntöjen vastainen satsi?:eek: |
Lainaus:
Vaikkakin näköjään käytännön sanelemana ahdin ollut pakko siirtää tuonne taakse, paras olis jos ahtimen olisi saanut heti tuohon keskelle alle. Esimerkkinä voisin mainita pakosarjan huonontumisen kun tehdään itse ns. pulssi/virityspakosarja, vakioahtimella heräsi alkuper. sarjalla 3000rpm ja uudella sarjalla 4000rpm samalla ahtimella. Melkoinen parannus siis virisarjalla :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
olis joskus ihan mielenkiintoista saada penkitysprjut samalla koneella ja tekniikkapaketilla ajettuna tuollaisella tuubikäyrävirityksellä ja vakiolla valusarjalla, ja nimenomaan dieselkoneesta. saattaisi monelle tulla aikmoinen yllätys että kuinka paljon paremmin vakiosarja henkäilee kuin ( usein ) liian suurista käyristä kasattu kotikutoinen.
|
Tästä aiheesta on varmaan keskusteltu lähestulkoon kaikissa forumeissa. Tossa AtteL:n laittamassa kuvassa todistetusti toi moottori toimii mutta onhan sekin tuotu aikas kauaksi ja putken halkaisia joka menee turbolle on varmasti paksumpi kuin kannessa pakoaukko. Noinhan ne on laitettu järjestäen merimoottoreissa. Se vaikuttaa varmasti paljon minkä turbon autoonsa laittaa. Esim gt25 toimii varmasti vakiosarjassa paremmin kuin joku nelikymppinen.
|
Lainaus:
On kai alipainetta pakoputkissa, mut vaan hetkellisesti ja yleensä vedossa kaikki ennen rupelia on ylipaineen puolella. kaks tahtisissa on hianoja pulsseja putkessa, sekin on keskiarvoltaan ylipaineessa koko ajan. |
Jaahas, eli lähes kaikkiin nopeisiin mersuihin on turhaan tehty hienoja pakosarjoja tilaa viemään, myös herlevi joka on sellaisen laittanut vetotraktoriinsakin.
Kyllä niitä valusarjoja on hyviäkin, mutta tuollainen kuus yhteen heti pakokanavan jälkeen ei ole sellainen. Tuo jcb:n sarja olis mukava nähdä halkaistuna. |
Lainaus:
|
Jos kyse on mittarin paikasta. Toiset mittaa pakopainetta pakosarjasta ja toiset turbon jälkeen..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Noista esimerkkien tapauksista on pakokaasupaine tietenkin mitattu pakosarjasta ennen ahdinta. Tuo nollapaineen tapauksessa oleva ahdin nostaa kyllä pakopainetta kun ahtopaine on 2bar = pakopaine 1bar. Kyllä turbon saa pyörimään ilman moottoriakin, suihkumoottoreiksikin niitä on tehty eikä siinä ole muuta kuin polttokammmio jossa palaa esim. polttoöljy tai nestekaasu. Tässähän taas ahtopaine menee suoraan polttokammioon kun ahdin on saatu pyörimään. Katso tuolta kuinka turboa voi pyörittää vaikka saunan kiukaalla: http://www.students.tut.fi/~kiiskils/stsk/turbo/1998/Jet2b.html Milläpä tuo pyörii? |
:)Näyttää olevan mielipiteitä yhtä paljon kun on pakosarjoja maailmassa. Olisin kyllä jättänyt vakio pakosarjan paikoileen kun olihan sekii pulssisarja kynttilä versiona mutta syynä siihen että lähdin tekee uutta putki häkkyrää oli siinä että tota holsettia en oikee saanu järkevästi asettumaan tilan ahtauden takia siihen vakiosarjaan. Joten iski sitten kokeilunhalu ja tietysti kun kaikki muutikii on tehneet, niin päätin sitten tehdä tollasen.Huonompaa ahtimen heräämistä ei ainakaan ole havaittavissa sieltä herää mistä vakio hiluilla ehkä jopa paremmin, riippuen missä asennossa syöttöruuvi on.Penkkiin toi kosla viedään vielä tän vuoden puolella, kunhan saadaan uus kannentiiviste vaihdettua nyt paineet karkaa vesitilaan.Mutta nää on niitä asioita mistä voi vääntää maailman tappiin asti.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Master power
Oma kohtaisia kokemuksia ei master powereista ole, mutta olen kuullut eräältä taholta, että laatu vaihtelee. Jos ostaa lavallisen, niistä saa kasattua yhden hyvän. Välykset vaihtelee kuulemma suht reilusti. Mutta saa niitä minun puolestas ostaa ja kokeilla.
|
Lainaus:
Ei taida ihan 10bar paineilmaa riittää.. Tämä vertaus ihan vain siksi että pelkkä paine ei pyöritä ahdinta. |
Kylläpäs. Jos laitan kymmenen kiloa painetta meno puolelle turboa vastaavaan hyrrään ja jälkipaine on nolla, niin helposti tulee 1,5 kiloa ulos toiselta puolen. Oletuksenahan oli että tilavuusvirta on riittävä. Toki osa energiasta menee lämmöksi. Puhuin nyt teoreettisesta esimerkistä, mutta ite alotit..
Tunnut solmurauta vastaamaan asian tuntevasti kysymyksiä väistellen. Miksipä et vastais itse kysymyksiin?:rolleyes: |
Lainaus:
Ja tuohon esimerkkiisi, yhtä hyvin voi kokeilla pyörittää ahdinta puhaltimella joka tuottaa ilmaa vaikka kuinka ja paljon, mutta painetta ei ollenkaan. Ei ahda ei. Ja vielä, ihan vilpittömästi kysyn. Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu? |
*lainaus: Voisitko antaa tuon kyseisen koneen speksejä (mikä ahdin, siipien koot, ym.) sekä kertoa miten mittaus on suoritettu?
1,9 tdi motti 12mm nestepäällä vähäsen muokatulla garretin GT32 ahtimella tuottaa juurikin noin: 2,5bar ahdoilla = 1,5bar pakopainetta ja 296hv, siivet imu47/pako54mm, turbiinikot. ar63+valupakosarja. Sekä jos ahtopainetta pienennetään niin pakopaineet pienenee koko ajan samassa suhteessa 1bar alle ahtojen. 1,9td motissa 12mm nestepäällä taas GT32 ahtimella 2,7bar ahtoa=1,7bar pakopainetta, ar69. Vrt. HX35 #12 pakopesällä menee ahdot ja pakopaineet samoissa (2bar ahtoa=2bar pakopainetta). Mittaukset tehty kuten jo aiemmin kerroin pakosarjasta ennen ahdinta luotettavalla teollisuusmittarilla. Ahtimella on siis väliä. Lisää löytyy mutta kaikkea ei jaksa kirjailla. |
Aikamoisilta kuulostavat painelukemat tolle ahtimelle. Tässä ainoa GT32 kompressorikartta minkä Garrettin sivuilta löysin:
http://www.turbobygarrett.com/turbob...03-1comp_e.jpg Tosta kun katselee, niin kartta loppuu jo painesuhteeseen 3. Eli käytännössä 2 bar jälkeen kompura toimii enää ilmalämpöpumppuna, joten on ihan oikeasti mahdotonta uskoa että 2,5 bar ja sitä suuremmilla ahdoilla pysyttäisiin tolla hyrrällä mitenkään järkevissä pakopaineissa/-lämmöissä. Minkälaisia pakolämpöjä noista kattiloista on mitattu? |
^Tuntuu toimivan tractorpullingissakin "vähän" ylipaineella jos 1,5bar keskipaineelle tarkoitetuilla ahtimilla vedetään 5,5bar paineilla. Turha hienostella kartoilla?
|
Lainaus:
kyllä se voiman tulo loppuu kun pudotaan kartalta pois,ei ole montaa ahdinta millä mennään 5,5bar,4bar on jo todella paljon yhdessä vaiheessa. |
Lainaus:
|
Joutuu investoimaan Holset He221w:hen, painesuhde 4.0, billett kompurasiipi ja siipien geometria muutenkin enemmän tätä päivää. :)
|
^^Teillä ei ole sitten ollut käytössä HX35 ollenkaan koska suurin tuon sarjan turbiini yleisesti käytössä on 60mm.
|
Lainaus:
|
^Holsetti kyllä mutta todennäköisesti tuo #12 pesä on koneistettu isommalle HX40 tms. siivelle joka taas on tuo 64mm.
|
Lainaus:
|
ja sit ku me kotivirittäjät vielä muistetaan että ahtopaineen kasvu ei tarkoita yhtä kuin tehonkasvua, ilman määrä on ratkaiseva tekijä
|
Lainaus:
Ahtopaine kyllä kertoo paljon, mutta lisäksi tarvii tietää ainakin lämpötila ja kierrosluku jolla jokin vääntömomentti esiintyy, jos tehosta puhutaan. Teho ja vääntömomentti ei kulje samaa viivaa joten siinä tulee tämä ilma(happi)määrä eteen. Solmuraudalla on kyllä vakuuttavia tuloksia, jos ovat totta. Enkä niitä kumotakkaan osaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Oma mielipide tosta 0bar pakopaineet ja 1,5bar hadot hommasta on kyllä et mahdoton yhtäkö. kaiketi ilman ahtopaineita pakopaineet siellä -1bar tietämillä??? Entä jos mosan sammuttaa? siellä kai on 1,5bar paineita koko ajan??? Mistäköhän vitusta se energia tulee niille ahtopaineille? Tottakai pitää muistaa absoluuttinen paine ja paine erottaa toisistaan. Ameriikkalainen paine on monesti kilon enempi ku meillä täällä suomessa. Mittareita valkkaamalla saadaan tuokin yhtälö toimimaan... |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Todellakin jos tuo ikiliikkuja olisi keksitty niin maailmahan pelastuisi, jos moottori on sammutettu ei ahdinkaan pyöri, tai no saattaa akseli pyöriä vielä parikin minuuttia sammuttamisen jälkeen. Samaisessa moottorissa samalla pakosarjalla samasta paikasta mitattuna ja muilla apulaitteilla HX35 ahtimella oli 1,5bar ahtopaineella 1,5bar pakopainetta. HX35 ja HX40 malleissa on ainakin eroa akselin keskiöissä joka pienentää reijän tilavuutta, 35 mallissa on 25mm ja 40 mallissa 22mm, mielestäni järkevämpi olisi olla päinvastoin. GT32 mallissa akselin keskiö on vain 19mm. Nuo mainitut mitat saattavat tuntua vähäpätöisiltä mutta kun laskee tilavuuden tai pinta-alojen eroavaisuudet vaikka prosentteina huomaa kuinka paljon nuo muuttavat turbiinireijän mittoja. |
Lainaus:
Teho lasketaan mäntämoottorissa (pyörivästä liikkeestä) näin: Teho = kulmanopeus x vääntömomentti ja tulos on watteja, joka pitää vielä kertoa noin 1,36:lla ja jakaa tonnilla, että saadaan hevosia ulos. Kulmanopeus lasketaan jakamalla kierrokset minuutissa ensin 60:llä että saadaan kierrokset sekunnissa ja sen jälkeen kerrotaan 2xpii:llä, että saadaan kulmanopeus radiaania/sekunnissa. Vääntömomentti on Newtonmetreinä. Esim. 2000 r/min / 60 x 2 x 3,1416 x 300 Nm = 62832 W -> x 1,36 /1000 = 85,5 hv. Sitten on vielä hieman eri juttu se mitä välittyy vetäviin rattaisiin. Tässä kohtaa voisi todeta, että suuri vääntöinen moottori ei välttämättä ole sen riskimpi maastoajossa kuin pienivääntöinenkään, niitä pitää/tarvii vaan ajaa erilailla. |
Niinpä.
Lainaus:
|
laskuri
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml
Tuo antaa pikkasen nuukan väännön, mutta on ainakin realistinen. |
Tuo laskuri on aika realistinen, kokeilin sitä eri esimerkeillä.
Kaikki tajusi tietysti, että kun tuonne syöttää esim 100 kw, ja 5000 kierrosta, niin se antaa väännön samoilla kierroksilla. Yläkierroksilla vääntö ei välttämättä ole kovin ihmeellinen. Samalla tuli vaskettua, että veljen betomimyllyn siivissä on 10505 Nm vääntöä. :D Siitä tietysti häviöt pois. |
Kyllä tuo laskuri oikein laskee, ei laskiessa voi nuukailla tai laskea aika oikein..
Niin no, kuten sanottua vääntöä voi olla paljonkin ja silti tehoa vähän. Omaa autoa on hyvä käyttää esimerkkinä tästäkin ja samalla siitä, että vaihteet sen voiman tekee... Oma D-max 330 Nm 1800-3400 r/min, 1-vaihteen välitys 4,008:1, hias puoli välitys 2,482:1 ja perä 4,1:1, eli hias ykkönen pesässä ja kierroksia koneessa vähintään 1800 minuutissa. Kokonaisvälitys 40,79. Tämä kerrotaan koneen antamalla vääntömomentilla (330 Nm) saadaan 13460 Nm akselin päästä. Toki pitää vähentää voimansiirron häviöt, jotka voisivat olla luokkaa 15%, eli todellinen noin 11500 Nm. |
No niin sanokaapa seuraavaan mietitykseen ratkaisu. Jälkiturbotettu bensakone vetää niin maan perusteellisesti yläkierroksilla, mutta alle 2000 r/min on aika vähän voimaa. Elikkäs kohtuu iso puhallin paikallaan. Nyt pitäs saaha alavääntöjä lisää offihommiin ja pääpuhaltimen haluan säilyttää maantiemenojen takia. Olis pikkunen matalapaine turbo jemmassa ja kysymys kuuluukin, miten kytken ne toimivaksi tuplaturboksi? Elikkä minkälainen pakosarja tehdään ja mitä säädetään? Nelos kone kyseessä.
|
Lainaus:
|
Joo kitos kuvista. Auto on Mazda B2600, eli 2,6 litran nelos bensamylly. Tilaa on mielestäni riittävästi, jos vaan laittaa ahtimet kohtuu liki toisiaan. Ja jäähdytystehoa sopii riittävästi lavalle, eli se ei ole ongelma. Pakosarja on niinsanotusti hieman hölmösti tehty, joten ajattelin oikaista linjaa ja samalla tekis uuden pakosarjan kahdelle turbolle, kun tuo pikkupuhallinkin joutilaana on.
Eli siis ahtimet peräkkäin ja pikkunen keulille. Kaikki pakokaasu menee siis tästä pienestä ensin läpi ja sen jälkeen isosta. Mites pikkuturbon hukkaportti, onko jotain huomioitava. Ja nouseeko isomman turbon herääminen tämän jälkeen ylemmäksi. Iso puhallin on KKK, mutta mallia en tiedä tarkemmin. Pikkupuhallin ois Toyota CT12, miten se potkis tässä koneessa, onko tietoa jollakin? |
http://www.dieselplace.com/forum/uploads/twin_turbo.jpg
Voinko kytkeä näin, vai onko paineputken mentävä välttämättä pikku puhaltimen läpi? |
täs on kans jotain mä en muista mistä löysin kerran tarkemmat kuvat ton pakosarjan mallista mut kai tosta jotain saa ? http://www.atsdiesel.com/ats2/produc...und_Turbo_Kits
|
Nuo kuvien mukaiset rakennelmat ovat ihan tavallisia sarjaan ahdettuja dieseleitä jolloin saadaan kerrattua aina paine seuraavalla ahtimella: eka ahdin työntää vaikka 1 bar ja toinen edellisen ahtimen läpi vaikka lisää 1 bar niin tulos on 2 bar ahtopainetta moottorille.
Toimii todella hienosti. |
toimiikohan tollanen ahdin bj B mootorissa ollenkaa?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57499 AIResear imu44mm ja pako59mm AR 1,15 tai 1,13 ei saanu viimeisestä numerosta oikein selvää. |
^Ei kai tuota asennusta ole tarkoitus jättää tuon 3mm peltilevystä tehdyn "laipan" varaan?
10mm laippa melkeinpä ehdoton vaatimus. |
Polttoaineen syöttöä pitää aikas varmasti roplata. Teet kunnon välilaipan tohon. Sisä halkaisia sama kuin turbon turbiiniin menevä... ei se oo ku koittaa:)
|
Lainaus:
ja on se 4mm:D ei ole jaksamista tehdä mistää paksummasta levystä, kun ei olekotona mitään kunnon työkaluja jolla tehdä paksumpaan levyyn iso reikä! |
"16 cm2 = 1.13 A/R" eli tuo ois kai 16 pesä ? vai ymmärsinkö oikee onko nelikymppises 65 pakosiipi meneekö se erillailla ? mul on 14 pesä tuos hj:ssa ja herää aika huonosti vaikka mynäpumppu mut kokeile ihmees eikai näistä ikinä tiedä ? :confused: kun sais rahaa ni vois käyttää tuota diisel huollossa katottas ajotukset sopiviks kun en ite tajuu niistä mitään :D
|
Lainaus:
|
No ei pitäis ainakaan mäntien sulaa pakopaineen takia! :D
Liekö herää koskaan jos ei pumpulle mitään kikkaviitosia tee. |
Sivu luotu: 11:09 (GMT +2). |