Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Liikaa ahtopainetta! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=70167)

sumpe 22.03.2010 20:57

Liikaa ahtopainetta!
 
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!

Rekisteröimätön 22.03.2010 21:03

Kuristin imupuolelle?

Castrol 22.03.2010 21:05

Jos on letkumallin hukkaportilla niin suurennat sitä letkua vaan rohkeesti että menee enempi painetta sinne portille ja aukee aikasemmin...Tarkista ettei ole portti jumissa tai muuten vaan nihkee...Tosin en mäkään noista volvon tieseliturpoista tiijä eiks ne ole volkkarista....

Yölento 22.03.2010 21:08

Eikö paineen pitäs olla sama reiän koosta riippumatta? :confused:
Ilman virtaushan ei ollu ongelma...:confused:

Repro 22.03.2010 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654345)
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!

Pistä isompi pakopesä tai erillinen hukkaportti. :p

patroltd 22.03.2010 21:17

Saattaapi olla liian pieni turbo. Pystyykö hukkiksen tankoa jatkamaan, eli onko siinä kierre ja lukkomutteri?

Castrol 22.03.2010 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 654353)
Eikö paineen pitäs olla sama reiän koosta riippumatta? :confused:
Ilman virtaushan ei ollu ongelma...:confused:

Siis kuten sanoin en tunne kyseistä turboa mutta hukkikselle menevää letkua suurentamalla saadaan se kalvo aukeamaan aikaisemmin....Tai no ainakin nissanissa ahdot saa korkeemmalle kun pistää siihen hukkaportin letkuun kuristimen. Toki tämä on bensapuolella oleva moottori ja turbo.

Mutta en tiedä kunhan vaan ajattelin jotain heheh

sumpe 22.03.2010 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja patroltd (Viesti 654361)
Saattaapi olla liian pieni turbo. Pystyykö hukkiksen tankoa jatkamaan, eli onko siinä kierre ja lukkomutteri?

Eipä ole.

vimakuus 22.03.2010 21:54

Onko siinä volvossa isompi ahdin mitä 300 turbossa alunperin?

sumpe 22.03.2010 21:57

Taitaapi olla pienempi ku eikös se volvon pannu ole jotain 2.4 tai stä luokkaa

Repro 22.03.2010 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654387)
Taitaapi olla pienempi ku eikös se volvon pannu ole jotain 2.4 tai stä luokkaa

Ei siinä sit muuta tarvii, isompi pakopesä tai isompi ahdin kokonaan tai se erillinen hukkis isolla venttiilillä.

Mappe 22.03.2010 22:02

Pakopesän avartaminen auttaa varmasti ainakin jonkinverran.

vimakuus 22.03.2010 22:12

Isompi ahdin olis koneellekkin terveellisempi ja se 300:sen alkuperäinenkin ahtaa jo melkein tyhjäkäynnillä.

Mappe 22.03.2010 22:14

1 Liiteet
Mulla löytyy muuten hyllystä toi alkuperänen om603 kkk ahdin. Ohessa kuva kun se on vielä kiinni.
Liite 11518

bluevan 22.03.2010 22:18

Onks toi Mappen kkk 24 ?

Olkku 22.03.2010 22:23

Eiks 300 oo kkk26?

Mappe 22.03.2010 22:25

Täytyy sanoo et en muista kumpi se on:confused: Tarkastetaan huomenna. Ja vakio pakosarjaki löytyy mistä EGR reikä jo valmiiksi tukittu:)

bluevan 22.03.2010 22:25

Tais olla joo 26nen. Mietin vaan et et eiks mappe oo täällä opiskelemas välillä ja mulla saattais tulla tarveta/käyttöä tolle sumpen föönille.

elhapero 22.03.2010 22:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654345)
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!

Sopiva jousi vetämään hukkaportin vipua auki.Joku pitkä ja hento jousi riittää keventämään hukkaportin avautumista,ylipainekellon suuntaan jos jousen laittaa niin ahdot vain kasvaa,eikä tosiaan tarvii olla mikään jarrukenkien jousi :)

TommiH 22.03.2010 22:50

Kannattaskohan koittaa vaihtaa pienemmillä paineilla avautuva hukkaportin kello?

pee 23.03.2010 00:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654345)
Mikäs neuvoksi kun kone on mersun 603 vapari johon on laitettu turbo roippeet, ahdin tosin on volvon 740 turbo diiselistä ja tuntuu siltä et vaikka kuinka ottaa syöttöä pois ni siltin ahtaa vieläkin 1.2 bar joka on liikaa.Hukkaporttia ei pysty manuaalisesti säätämään ku siinä on joku letku tsydeemi tai jotain emminätiä.APUVA!!!


hetkinen:

- miksei saa syöttöä pienemmälle ? onks ny varmasti oikea ruuvi ? onks jotku isommat elementit vaiko vakiopumppu (vaparin vai turboreen) ?

- miks 1,2 bar on liikaa ? mikä on tavoite ?

Samsonite 23.03.2010 05:27

Kyllä se kannattas vaihtaa oikeen kokonen ahdin, saattaa kierroksilla olla hiukan pakopaineita jo tuolla rusinalla.:D

Tumi 23.03.2010 08:23

Vaihdat sen koko OM603.912 koneen pois sieltä ja tilalle OM603.960, minä voin lunastaa ton vanhan motin jos sitä ei ole vielä noilla "turbo" virityksillä tapettu.

kaistapää 23.03.2010 08:54

jos kerta turbo on volvosta lähtöisin niin se on perus garretin 3:nen niin siinä pystyy tankoa säätämään mutta poikkeuksetta tiukassa.pakopesä on sitten pirun pieni,ar oli jotain 0.32.viskaa siihen pakopesä jostain turbosaabista tai bensavolvosta jossa ar 0.6 luokkaa niin rupee rokkaamaan ja ei tasakaasulla paineet taivaissa.varaudu siihen että pakopesät on lähes sataprosenttisella varmuudella halki ja kyseisissä ahtimissa hukkiksen akseli jumii usein.ei ole mikään mualiman paras puhallin,kannattaa harkita vaihtoa johonkin muuhun kun ei ahtimetkaan nykyisin maksa enää kuukiviä.

tdi 23.03.2010 09:33

onkos tuo sellanen volvon ahdin missä hukkaportti on pakopesässä kiinteänä ? johon tulee 2 letkua ?
sillonhan siellä ei mitään tankoja ees oo. en kyl tiedä miten sitä sit säädetään.
me laitettiin mazdaan sellannen ja tukittiin laipalla hukkis ja laitettiin erillinen portti tätäkään ei ois tarvinnu tehä jos ei oltas vahingossa tiputettu turboo ja hukkiksen kello ei ois haljennu :D

sumpe 23.03.2010 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tdi (Viesti 654483)
onkos tuo sellanen volvon ahdin missä hukkaportti on pakopesässä kiinteänä ? johon tulee 2 letkua ?
sillonhan siellä ei mitään tankoja ees oo. en kyl tiedä miten sitä sit säädetään.
me laitettiin mazdaan sellannen ja tukittiin laipalla hukkis ja laitettiin erillinen portti tätäkään ei ois tarvinnu tehä jos ei oltas vahingossa tiputettu turboo ja hukkiksen kello ei ois haljennu :D

On juurikin tälläinen ahdin josta ei hukkista säädellä ja konetta en vaihda mihinkään, pumppu on vaparin mut sen "viritysaste" on arvoitus.Pitää tutkia josko se portti on jumissa ku ei ne paineet laske syöttöä pienentämällä mut laiskemmaksi muuttuu ja ahdin herää hitaammin.Tavoite olis 0.8 bar koska autoa käytetään trailerin ja as,vaunun vetoon eikä kilpa käyttöön.Mersun oma ahdin kullä kiinnostaa mut ne fyysiset mitat ovat rajoittava tekijä kun ei ole tilaa ja se vähäinenkin on jo ite tehty mut josko joku viittis mittailla mikä on mersussa kannesta ahtimen uloimpaan kohtaan mitta ni sit edetään sen mukaan

Mappe 23.03.2010 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654490)
On juurikin tälläinen ahdin josta ei hukkista säädellä ja konetta en vaihda mihinkään, pumppu on vaparin mut sen "viritysaste" on arvoitus.Pitää tutkia josko se portti on jumissa ku ei ne paineet laske syöttöä pienentämällä mut laiskemmaksi muuttuu ja ahdin herää hitaammin.Tavoite olis 0.8 bar koska autoa käytetään trailerin ja as,vaunun vetoon eikä kilpa käyttöön.Mersun oma ahdin kullä kiinnostaa mut ne fyysiset mitat ovat rajoittava tekijä kun ei ole tilaa ja se vähäinenkin on jo ite tehty mut josko joku viittis mittailla mikä on mersussa kannesta ahtimen uloimpaan kohtaan mitta ni sit edetään sen mukaan

Mikä auto on oikein kyseessä? Mulla löytyy orkkis turbo ja pakosarja hyllystä. Mä käyn vähä mittailees tänään ja ilmottelen sulle sit.

Olkku 23.03.2010 10:59

Uskallan vastata Sumpen puolesta kun projektin olen monesti nähny. Eli auto on muistaakseni vm.-85 Chevrolet Astro. Kone on saman ikäluokan 124 Mesestä.

bluevan 23.03.2010 12:20

Ja mun ratsunin konehuoneeseen pääset mittailemaan sitä orggis 124 mb:n ahtimen kokoa jos siitä nyt jotain hyötyä.

Olkku 23.03.2010 14:05

Tai pörön trollin...

Mappe 23.03.2010 16:51

2 Liiteet
Täs olis ny niitä Lintan orkkis turbon mittoja.
Liite 11523Liite 11524

moggirange 23.03.2010 17:11

Siihen turbolle menee kaksi letkua, joista se paksumpi aukoo hukkaporttia- onhan se varmasti ehyt? Eihän siihen ole väsätty kuristinta?
Vaikuttaa siltä, ettei se hukkis toimi ollenkaan?

bluevan 23.03.2010 17:13

Taitaapi keksintö olla penkissä parhaillaan joten odotellaan kuinka ison reiän saavat aikaiseksi.

Pörö 23.03.2010 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 654516)
Ja mun ratsunin konehuoneeseen pääset mittailemaan sitä orggis 124 mb:n ahtimen kokoa jos siitä nyt jotain hyötyä.

Trollin pannuhuoneessa tuo ahdistin on paremmin otillansa ;) :D

sumpe 23.03.2010 20:57

Ennen näkemättömät kiitokset kaikille ajatuksen luovuttajille mut näyttäis et portti oli jumissa ja paineilmalla herätin sen MUTTA nyt sit loppu ruoka, mitenkäs siittä vaparin pumpusta saa tyhjäkäynnin putoomaan ku siin on se v....tun sähköllä toimiva kötöstin joka luonnollisesti ei ole toiminnassa.Pumpun vaihdan ehkä joskus turbo malliin ni sit tulee ..........savua.

Mappe 23.03.2010 21:13

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 654652)
Ennen näkemättömät kiitokset kaikille ajatuksen luovuttajille mut näyttäis et portti oli jumissa ja paineilmalla herätin sen MUTTA nyt sit loppu ruoka, mitenkäs siittä vaparin pumpusta saa tyhjäkäynnin putoomaan ku siin on se v....tun sähköllä toimiva kötöstin joka luonnollisesti ei ole toiminnassa.Pumpun vaihdan ehkä joskus turbo malliin ni sit tulee ..........savua.

Jos haluat lisaa soppaa voit tietysti ruuvata lisää syöttöä ja vakiopumppu kannattaa asentaa 13 astetta jykk. Vakiona muistaakseni 16. Tollasella vaparikoneella ei oikeen hirveitä tehoja kannata ottaa. Vaparissa ei ole esim öljysuihkuja mäntien alla. Öljypumpussa myös jotain eroa. Tossa joku kuva pumpun takaa.
Liite 11530

ugly_hj 24.03.2010 20:17

Siitähän on muistaakseni helppo aukaista se hukkaportin kansi niin katopa onko alipainekellolla ja sillä hukkaportin läpällä enää mitään tekemistä keskenään vai onko hukkis kokoajan kiinni.


Sivu luotu: 10:09 (GMT +2).