![]() |
Maastokuorma-auto Camperiksi...
Varhaiskeski-iän uhatessa, loppuvuodesta seuraavalle vuosikymmenelle siirtymisen lähestyessä, alkavat taas uudet oireet vaivata... Nettikään ei oireita helpota, esim: http://www.unimog.org.uk/ sivuilla rakenneltu Unimog campervan kolahti melkoisesti
Ihan puolivakavissaan asiaa nyt jonkin hetken pohdiskeltuani, tarvinnee koittaa kaivella asian plus ja miinus puolet, jotta homma joko unohtuu tai ottaa tulta allensa :rolleyes: Ajatus siis olisi rakennella kuorma-auton alustalle retkeily- / matkailuauto, eli laitos jolla viitsii / kehtaa / uskaltaa reissata sinnekin, mihin navigaattori ei asfalttitietä löydä. Älkääkä ehdottako, että G Mersu veturiks ja kärry perään - ei käy ! "Liian normia" Ja varsinaista hardcore offikuorkkia ei rakenneta, vaan pystyvä ja mukava tilapäiskoti pienen perheen retkeilyyn... Te, joilla on aiheeseen hyviä ajatuksia, puolesta tai vastaan, omia kokemuksia vaikkapa U 1300 ratista, caravaanaritaustaa - veneen sisustus tms kokemusta. - nyt niitä olis kiva lukea... Mitä PITÄÄ olla ja mikä on TURHAA varustelua Lähtökohtaisesti tavoitteena olis: - U 1300 L tai vastaava ,(muu mikä ?) todnäk Saksan tuontia - lämpöeristetty "asunto-osa", 2 - 3 hengen nukkuma-, oleskelu-, saniteettitilat - omavaraisuus noin max 10 vrk "eristyksissä" oloon, ts. ei tankkauksia, ei vesihuoltoa, jne... - toimivuus myös kylmissä oloissa, vesikiertoinen lattialämmitys + ilmalämmitin Eli melko pitkälti linkinkin mukainen varustus Budjetti ja aikataulu hyvinkin avoin ja joustava, perusauton löytää suht helposti 10 k €urolla, kopin rakenteluun ja varusteluun palaa helposti toinen mokoma, ja reissussahan menee varmasti loput :eek: Ja järkeehän tässä(kään) ei ole, se tiedetään... nimim. karavaanari karavaanari... :cool: (hangaround until 2020) |
No jes, vihdoin kunnon topiikki pitkästä aikaa, vaihtelua VonVasaran juttuihin.
Mulla on pikkusen noista asunto-vaunuista/autoista kokemusta, jos vaan pystyn jeesaan, niin hyvä. On kanssa suhteet liikkeisiin, mistä saa varusteet, ja rakennetarvikkeet edullisesti. |
Vaunua riuhtovana tulis mieleen lähes pakolliset kaasuhella, ei siis koko uunia, jääkaappi ja jonkinlainen komero esim. Porta-Pottia varten(jos leiriytyy ihmisten ilmoillekin). Ja tietysti jokin lämmitysjärjestelmä omalla akullaan. Esim venekäytöstä Wallas tai sitten ihan puhallinWebasto. Muut on ainakin vaunussa sitten pelkkiä luksusvarusteita. Oma akku asuinosalle poistaa joka aamuisen pelkäämisen käynnistyksestä. Itellä on halpa pieni agri mukana reissussa niin saa aina virtaa akkuun vaikkei leirintäaalueella yöpyskään.
|
Ilmalämmitin poistaa kosteutta tehokkaammin kuin vesilämmitys. Mukava juttu etenkin jos tulee ulkonta hikisenä tai muuten märkänä vaikka sateen jälkeen. Vesilämmityksellä taas sais kätevästi lattialämmityksen ja vois lämmittää käyttövettäkin pienessä varaajassa. Käyttövettä, juomiseen ja peseytymiseen, tarvii 10vrk ajalle olla jo aika iso säiliö. Ja kylmissä liikuttaessa huomioitava ettei mene jäähän.
|
Tuo on aivan totta että kosteus poistuu tehokkaammin puhallinlämmityksellä. Toisekseen vesilämmityksen toteuttaminen on kuitenkin aika paljo työläämpää. Lämpö on vesikiertosella vähän tasasempaa mutta kyllä molemmilla saa lämmön riittämään. Uusissakin vaunuissa/autoissa käytetään molempia tapoja.
|
vimpanpäälle juttu olisi lattialämpö ja ilmalmmitys asuintilan ylipaineistuksella.
kuivuu kohtuu nopeasti ja lämpimän tuntu pienemmällä lämpötilalla. |
Keinäsen Harrilla on omanlainen irroittettava "kämpperi" mogginsa lavalla.
Hyvinpä pojat asu siinä ton uralin reissun. (n.8 vko) |
Ja sitten tuo pitäis jotenkin itegroida tohon hyttiin. Ja ympäripyörähtävät penkit niin alettaisiin olla jo luxus luokassa.
|
Lattialämmitys on tietysti aina hyvä. Kun jaloilla on lämmin, niin loppu roppaki tarkenee. Itellä on sitten vaunussa tuommonen sähköinen lattialämpöelementti. Saa tarvikeliikkeistä mieleisen kokoisia ja vissiin tehoisiakin.
|
Tuossa olis helppo :D
http://www.horizonsunlimited.com/hub...scf0480-2-.jpg |
Tuo vanha kusenhajunen koppi mogin lavalle on kyllä helppo ratkasu. Siellä ois sillon kaikki sopivasti valmiina. Hiukka rumiahan noista ruukaa tulla : ), mutta jos ei siitä välitä niin on vielä halpojakin!
|
Ei huono idea!
Kuormakori, siihen ikkunat ja ovet. Takalaitanostin toimii parvekkeena. :) Vettä myllyyn: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34556 |
Lainaus:
Useampana kesänä oon nähny noita saksalaisia retkikuntia tollasella moggimatkailuautolla tienpäällä,mut ei oo koskaan päässy lähempää tutkimaan tollasta raskaampaa picnicmoggia. Komeennäkösiä kapistuksia kumminkin. |
Perskules, tuo Manni sai kyllä alahuulen väpättämään!!!
|
Tein itelleni v-98 lt doppelin lavan mittoihin käypäsen ns campperin,ajatushan oli tehdä irroitettava asuntokontti joka tarpeeksi vahva vaikka pitempäänkin omil jaloil seisomaan.Se syy miksi irrotettava oli sellanen että silloin ois joutunu verottajan hampaisiin jos ois tehny kiinteän.Makuupaikkoja oli 2 ohjaamonpäällä ja yks alhaalla poikittain ns ohjaamon takana,sisustuksena pirtinpöydästä modattu pöytä pitkä penkki kaasuuuniliesija jääkaappi,lämmitys oli nestekaasulla tai metsästysreissuilla syksyllä oli iso laattakivi joka nuotion takakivenä kuumeni ja sit purilailla sisään,oli oma akku ja 12v valot.Parhaillaan kun oltiin Ilomantsissa eräopaskoulun porukalla meitä yöpy tossa 5 heeboa ja hyvin meni,osa porukasta oli teltassa ja osa Asumajoen kämpässä.Runko on 50x100 rhs putkea,ulkoseinät muovitettua aaltopeltiä ja sisäpinnat ensopanelia.Painoahan sille tuli n1100kg,eli vähän yli kantavuuden tollasessa normi Lt28 volsussa..Toki molemmat viel mullla,auto maalla varastona ja se campperi,nimeltään muuten Kasematti on mökillä varasto-varamajoitustilana,ja hyvin pelittää.Mm Forsberin Roope sen on nähnyt,ja tohon nimeen sen jalustoina on tykkilavetin tukijalat,2kpl sellaist jännää ympäripyörivää ja 2 jäykkää..Eristeenä lattialla styroksit ja seinissä kovavilla,ulkopinnalla apuna pellin alla kuitulevy.Nyt olen ajatellut asentaa sihen avattavat ikkunat ja tehdä siitä kyttäyskojun...
Haaveilin silloin myös lattialämmöistä mutta iski joko köyhyys tai sit ei vaan ollu rahaa... |
Jos sen vaivan minkä joutuu näkemään kun alusta asti yksiön tekee, käyttää valmiin vaunun asentamiseen lavalle niin varmaan tulee salonki kelpoinen.... ainakin uskon niin..
|
http://www.nettikone.com/810130
Tuommosesta joko kontti tai sitten dieselöi ja varustelee. Kuten tahtoo Varmaan löytyy irto koppejakin jostain. |
Tollanen tuli bongattua viime vuonna:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8247 Varmaan mitäs just tarvittaisi... |
Aikanaan isännän ja velipojan kanssa rakennettiin linja-autosta matkailuauto ja aika tarkat vaatimukset oli jo -80 luvun lopussa millaisen ja miten sai muutoksen tehdä. Tässä meidän tapauksessa vaan oli se erikoisuus, että siihen piti ehdottomasti saada myös sauna ja suihkutilat, tietenkin nämä tuli myös asianmukaisesti kosteuseristää. Hyvä tuli ja monet reissut tehtiin. Sisun perän kun peruutti rannalle niin jopas oli oivallinen rantasauna, lauteilta suoraan veteen:)
Tuossa vähän lakitekstiä, jos et ole vielä ehtinyt tutustua. 17 § (25.9.1998/703) Matkailuauto 1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat: a) istuimia ja pöytä; b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista; c) keittomahdollisuus; ja d) säilytystiloja. 2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa. 3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../1992/19921256 http://fi.caravanwiki.com/index.php/...n_rakentaminen |
Lainaus:
|
Ja ilmeisesti nimenomaan ei ole haluakaan rekisteröidä matkailuautoks? Kukapa sitä voi estää mitä sinä kontissa kuljetat jos se ei ole tarkoitettu matkustajien kuljetukseen. Sitten jos siellä on istumapaikkoja jotka haluaa otteeseen, niin silloin tulee muitakin vaatimuksia ja on pakko olla kulku ohjaamoon.
|
Ihan OT:na että tämähän kirvotti keskustelua!! Taitaa olla muitakin kiinnostava ajatus.
|
Lainaus:
|
...hyvä etten oo ajatuksen kanssa yksin :D
metkaahan se noiden ajoneuvoluokkien kanssa tuppaa Härmässä olla, tuommoinen moggi sopivasti rekattuna muuttuu HA ksi, jota ajaessa tarvitaan C - kortti... tuollaisesta syntys melko "helposti": ja olis eristeetkin valmiina, monesti lämppärikin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53668 |
Lainaus:
|
Itellä ammatin takia vuosia pyöriny mielessä joku 6x2 sippiteli vehe kiilatappikorilla vastaavana sovelluksena. Tai toinen vaihtoehto on ollu puolperä mutta ku nuo saksanmaan puolikkaat on yleesä ressuvehkeitä niin se on ollu hankaluutena. Ois näppärä perälaudallinen puolikas johon jättäs 2metriä kaikelle kalustolle. Siitä sitte keulaan kymmenmetrinen hyvin sisustettu koto.
|
Lainaus:
http://www.onlyfast.fi/albumi/onlyfastmotorsport/540432 |
Pirulauta, tuo ois just semmonen!!! Eikä näköjään tarvi olla edes telivehje.
|
Lainaus:
|
Paskallakos perseaukinen... Mutta vielä sitä voi jotai tullaki!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif
|
Nettikoneen haku nelivetoisista kuorma-autoista tuotti liudan mielenkiintoisia aihioita. Jos nuo GAZit unohdetaan, niin Pitkärunkoinen moggi, pitkähyttinen mersu, ...
|
Paikallisen autoliikkeen pihalla on itävallan pojan tuote camp kopilla uudempaa painosta käyn ottamassa kuvan kun illalla kerkeän.
|
Volvosta rakentelin retkeilyauton muutama vuosi sitten tälleen yksinkertaisesti
-Kaksi irroitettavaa sänkyä, jotka voi kääntää seinälle ja säilyy tuo 1+8 koska eivät kiinteitä. -Kaasulämmitin (ottaa paloilman ulkoa ja pakokaasut ulos) -Pöytä saranoilla takaoveen kiinni, irroitettava tukijalka. -Lipasto siinä etuvasemmassa nurkassa jonka päällä kaasuhella. Hyvin riittää mulle, kun pääasiassa yksin kuljailen metsillä syksyisin, mutta hyvin mahtuu kahdestaankin. Huonopuoli volvossa on tuo sisäkorkeus vain 180cm. Monesti ollu mielessä, jos laittais 306:n päälle tuollaisen kahdesta kopista ydistetyn, sais enemmän tilaa (olikohan se metrin pitempi). Tuossa kuvassa on tullu tuon pikkupöydän tilalle lipasto johon tuo kaasupullokin menee piiloon. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53669 Lisätääs vielä tuo toinenkin kuva. Perässä tietenkin kulkee sauna! Hyvin muuten tarkenee nukkua autossa. -37 ollu parhaimmillaan pakkasta. Lattia on kyllä kylmä yli -20 pakkasilla, mutta ylempänä tarkenee. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53670 |
Mitähän mahtaa olla verot vuodessa autolla joka on M1 luokan ajoneuvo massa max 18000kg jos ei ole co2 tietoa? Jos erehtyy tekemään unimogista matkailuauton... :D
näkyy olevan 3401kg- ylöspäin tuonne 18000kg asti sama vero, aika reilua. |
nuo hevoshullut ovat laittaneet tavalliseen kaappi kuormuriin asuintilat ja konin kuljetus tilat laatikkoon sisään
ja nuo ovat vielä jopa 6:delle rekisteröityjä http://www.google.fi/url?sa=t&source...z1rilJJXvMkSPg |
Se ajatelma mikä mulla aikoinaan oli ton mun kasematin kanssa oli sellanen että auton muukin käytettävyys säilyy,tein silloin rakennushommia ja usein tarvi kuletella miloin mitäkin.Tollaisen irroitettavan kontin kun tekee niin aivan sama mitä laki sanoo matkailuajoneuvoista kun kyseessähän on kuorma kun se on irroitettava kontti.Toki se että mun doppeli on 6hlö paku tekee sen että aina voi vetää täyden bändin kanssa.Joskus ukot ihmetteli ampumaradalla kun mulla oli latauspenkki doppelin takaosassa ja kahvit porisi Kasematissani,joskus meni aikaa kun hain optimaalista lentorataa 338 wm eripainosille ja eri ballistisen kertoimen luodeille,eli sama kaari kaikissa n 300m asti.Sen Kasematin etuosa on samassa kulmassa kuin Lt volsun tuulilasi,joskus vitutti kun Maunot moikkkaili hevosautoistaan vastaantullessa,etuosan ns otsapinta on valkeaa muovipintaista peltiä ja kun tulee siihen tuulilasin yläpuolelle niin voi näyttää heppakärryltäkin..Monet upeat metsästyskeikat sillä vietettiin Kuhmo-Suomussalmi akselilla.
|
|
Tuommoinen oli Unkarin Eurotrialin varikolla vuonna 2005
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53714 |
Tuolla enemmänkin juttua Unimog campereistä:
http://www.expeditionportal.com/foru...splay.php?f=26 Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen: http://www.expeditionportal.com/foru...ad.php?t=35585 |
Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:
http://www.expeditionportal.com/foru...ad.php?t=35585[/QUOTE] Kelpais mullekkin tommonen Hodari,pitäiskö alkaa gen1 pajerosta tekemään? :D:D:D:D Ja karavaanari ON kaikkien kaveri vai miten se oli?:rolleyes: |
http://www.vermont-unimog.com/sitebu...ht-437x281.jpg
Kelpais mulle, matkustus- ja makuupaikkojakin riittävästi. |
Ja tässä kuvaa majoitustilojen puolelta.
http://www.vermont-unimog.com/sitebu...nt-579x386.jpg |
Lainaus:
Meni näin hienosta hodarista tekemään ruman kutukopin. :rolleyes: No, kukin tyylillään. |
http://www.sisua.net/gallery/d/6325-4/Kuva+650.jpg
http://www.sisua.net/gallery/d/8383-4/Kuva+157.jpg http://www.sisua.net/gallery/d/6320-4/Kuva+649.jpg http://www.sisua.net/gallery/d/4089-...tjuhla+032.jpg Siinä kuvia vihreistä kutu-kopeista, mitä on tarttunut kameraan viime vuosina. Vähän niinkuin inspiraation lähteeksi. :) Palstallakin on myynnissä GAZ 66, ja Volvo C306 diesel. Molemmat kopilla. |
Tuollaista projektikuntoista 4x4 LT-Volkkaria olen jo pitemmän aikaa kytännyt Camberi-projektiksi... :p
|
Ei muutakun lottokuponki vetämään ja Ruotsista hakee:
http://www.swedmog.se/sida5.html Vääränmerkkisiä, mutta hyviä kuvia, joku muukin hurahtanu aiheeseen: http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=Galerien |
Tommosta tuli ihmeteltyä joskus aikanaan. Livenä nähtynä asiallisen näköinen peli.
Ja jäljistä päätellen liikkunut muuallakin kuin kestopäällysteellä... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53728 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53727 |
http://www.huutokaupat.com:8080/uplo...800/33851.jpeg
Transportterin takana on umpikoppi 6x6. Myydään 05.05. - 06.05.2010... Lainaus:
Linkistä löytyi oheinen kuva. Ei mikään camper, mutta sana hurahtanut sopii tähän. :eek: |
Joo, toi on melko huiman näkönen peli, ei runko juuri jousta.
Kävin joskus kattomassa kun paikallisen sähkölaitoksen 9.150 4x4 Manni oli myynnissä, mutta peräylitys 1.8 metriä, ja pitkä ohjaamo niin lavaa lyhentämällä kuormatilasta olis tullu tosilyhyt. |
|
|
Jonkun verran olen noita asuntoautoja nähnyt. Omatekoisista on lähinnä 1/100 olleet siistejä ja hyvin tehtyjä.
Nykyään on tarjolla todella hyviä materiaaleja, joilla saadaan suhteellisen pienellä vaivalla tehtyä asiallisia koppeja. Kopin materiaalit on aivan viimeinen paikka säästää. Alustan valinta on myös paikka, jossa kannattaa käyttää järkeä. Jos joku auto on ilman aivan hirveä ajaa tai huonossa kunnossa, ei se ainakaan parane sillä, että siitä tehdään asuntoauto. Lämppärivehkeet, olipa millaisia vaan, kannattaa kattoa kerralla toimivat. Mikään ei vituta niin paljon, kuin tapella jatkuvasti sammuvan - 87 Kafista puretun kaasulämppärin kanssa. Ja jos meinasit nostaa saman Kafin korin sitten ensikaudelle kuorma-auton selkään, niin unohda koko juttu. Tuleepa mieleen yksi Ford Arska Transitin koneella ja yksi MB 408, jossa kori oli puoleen seinään pakkelia ja kuudesta renkaasta viisi oli erilaisia. Jostain ihme syystä nettikone on väärällää aloitettuja bussista matkailuautoksi -projekteja. Parhaimmissa näkyy olevan mummun vanhoja sohvakalusteita ja lasten kerrossänkyjä raahattu sisälle. 25 vuotta käytössä olleet ruuhkabussin penkit kelpaa vielä ihan hyvin käyttöön. Ehkä noissa se into loppuu siinä vaiheessa, kun ei saada edes renkaita irti kun kahden tonnin "halli" tunkki ei jaksakaan nostaa akselia ilmaan. :):):) |
Jos rahasta ei ole kiinni, niin voi tehdä ihan mistä tahansa, mutta jos halvalla tahtoo, niin 4x4 Chevy van ja jaksat ajaa vaikka maailman ääriin. Eikä käyttökulut ole mitkään vallan järjettömät. Seuraava valintani olisi tällä hetkellä tuo 4x4 WV LT tai pienempi/vanhempi Ex-ampulanssi Transporter. Näillä jo menee ihan minne tahtoo metsäautoteitä kesäillaksi yöpymään hiljaisuuteen ja rauhaan siitä valtatien ääreltä, jossa rekkakuskit soittaa aina torvea karavaanarin paikallaan nähdessään... Tuo intin vanha sotaratsu valintana antaa vielä hienon suojavärin siellä pusikon puolella ja kaupungilla saa katu-uskottavuutta osakseen.
Tietenki löytyy kaikenlasta ratkaisua joka käyttötarkoitukseen, mutta kyllä jo näilläkin ajaisi täältä Tiibetiin. Mulla olisi sulle pari/kolme valmista ratkaisua. Enemmänkin ekstriimiin matkailuun. Ja tottakai pitää pitää nykyään KA:na, ettei tule niitä turhia päästömaksuja. Siis ei rekisteröidä matkailuautoksi. |
Hyviä ajatuksia, kivoja kuvia - tästä kehkeytyy suurehko pohdiskelu...
Juukan suunnalla olis tuollainen... http://www.nettikone.com/795671 onks kellään noista kokemuksia ? ja Savenmaalla 4x4 FL6 Volvoja, automaattilaatikolla... EDIT siis F 85 Volvoja - ei FL6 |
Tällästäkin MB-tä ollu nelikkona, kompaktin kokoinen ainakin:
http://www.nettikone.com/806973 Tuossa ex paloautossa on hinta melko linjassaan, samanlainen mutta lavalla ja pienellä nosturilla oli joku aika sitten 27t€ myynnissä, hieman päälirakenteilla arvoa yläkanttiin. Punaisessa vehkeessä olis mattolaituri / uimatasokin valmiina.. |
Lainaus:
|
tollasia putkahti vastaan http://www.nettikone.com/viewMachine...d_smake=852&PN
onhan noi hiukan Retroja mutta varusteitakin olis valmiiks, koppi päälle ja matkaan:D |
Tossa olis koppikin jo päällä.:D
http://www.nettikone.com/810596 |
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
sisua45 |
otetaas tänne pikku arvuuttelu...
tänään rantautui pihaan mahdollinen aihio "officamperiksi" - katellaan nyt kunhan ensin tutustutaan lähemmin... ken tietää, olkoot vielä hiljaa, ken tunnistaa, huutakoon hep ! http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59911 |
Entä jos on epävarma, niin saako koittaa arvata hepin huutamisen asemesta? ;)
|
Hep
|
juu arvuutellaan vaan... vm 1987
|
man?
|
Eli hep hep. Mutta onko tuossa kahdeksan, vai kymmenen pulttiset pyörät? Eli joko 8x275mm vai 10x335mm.
|
Jep ja HEP !
MAN nekiinihän se ! 1987 mallinen 9 136 ja kohtuullisin kilsoin ja työvarustein, ex-sähkö- / puhelinyhtiökampe, alennusvaihtein ja taka- / keskilukoin, alulavaa ja pilkkiä niskassaan: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59988 lasketaas pultteja... :eek: |
Joko sulla on tuohon päälle passeli koppi ?
Lisää kuveja ! |
ei oo koppia vielä, täytyy tyytyä telttailemaan lavalla :D
onneks mahtuu ölyet ja maGGarat lavan alle... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60020 Saksattaret tutustuu - ei ISOja ujosteluja :cool: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60021 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60017 |
Meillä oli VW LT 31D yli kaksikymmentä vuotta perheessä. Jotenkin hassun näköinen tuo sama hytti isojen renkaiden päällä. Renkaan takaa tuosta on niistetty pala pois, että isot renkaat sopii kääntymään. Tuo 1975 esitelty ohjaamo sinnitteli tuotannossa vuoteen 2000. Viimeinen malli joka sitä käytti, oli VW L80 kuorma-auto brasiliassa.
Meillä oli tehdasasenteinen 2.7 litrainen perkins LT:ssä. Sulla on sentään kolme litraa isompi man. Onneksi ei kuitenkaan parkuvaa volkkarin kuutosta. ;) Kirjani mukaan näissä pitäisi olla 10.00-20 kummit tehtaalta lähtiessä. Onkohan joku vaihtanut tähän nuo 12.00-20 alle? 4x4 LT:ssä on Hürthin akselit, mutta tässä taitaa olla Mannin omat? http://upload.wikimedia.org/wikipedi...n_vw_3_sst.jpg Tässä sulle valmis malli? :D |
MAN nin akselit taitaapi olla juu - renkula asiassakin oot oikeilla jäljillä, alunperin 10 x 20 on ollut tässäkin, kuinkas kuorma-autossa saa renkaita muuten muutella suuntaan / toiseen ?
Alkuun tarvis vähän öljyvuotoja tilkitä, pumppua mahdollisesti kopeloida, pohtia pilkin / lavan irrotettavaksi muutosta, jotta sais kopin niskaan "helposti tarvittaessa", ja ilmastoinnin asennus hyttiin... Ajoltaa varsin hyvä, yllättävän hiljainen ja vakaa, vaikka huiman korkea onkin, kulkupuoli ihan ok, laiska muttei hyydy 90 kmh marssivauhdilla oikein pahasti edes pitkiin nousuihin, kulutus noin 18 l / 100 km Jotain tuon suuntaista pyörii päivä- ja yöunissakin... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60062 |
Kuorma-autoihin saa periaatteessa vaihdella rengastusta tarpeen mukaan. Terveen järjen rajoissa tietenkin. Sillä on haluttu turvata elinkeinon harjoittajien leipä. Kuorma-autoja rakennetaan muutenkin melko vapaasti. Akselivälin muutos, akseleiden lisäys, moottorin vaihdot, yms. Fiksusti rakentaessa melkein kaikki käy.
Kuorma-autoksi rekisteröidyssä isossa pick-upissa homma ei olekaan niin helppoa... :rolleyes: |
Hieno peli, ja vielä hienompi siitä tulee... :)
|
Lainaus:
|
Muistaks Pee nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55556 |
Juu muistetaan !
Camper kopin kanssa ollaan nyt melko avoimessa vaiheessa, jos pilkin jättää kiinteäks, on maksimi mitta melko lähellä volvon ampparikoppia, vaan se kun on vähän kaponen.. Onks ne muuten peltiä vai alumiinia ? Zil / Gaz mallit olis isompia, mutta sairaan painavia ja jotenkin niiiiiin vjenäläisiä :( Pullakorit olis tilavia ja "helppoja" kalustaa Asuntovaunu ilman alustaa olis näpsä ja nopea, kevytkin... Teltta on jo :D |
Löytyi sellainen tieto että akselivalmistaja on vuoteen 1991 asti SOMA, sen jälkeen MAN.
Etuakselin suunnittelusta vastasi MAN, ja taka-akselin suunnittelusta VW, eli ilmeisesti teettivät akselit alihankintana?. Tämä suunnitteluun liittyvä tieto löytyy Wikistä, ja valmistajatieto MAN Lauerbach-sivustolta. http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswa...rcial_Vehicles http://man.lauerbach.de/wiki/view.do |
Lainaus:
|
Tonnilla varaosa-auto, moottori, pitkä ohjaamo, yms: http://www.nettikone.com/834755
|
http://www.europatruck-trial.com/cms...-2010/0012.jpg
http://www.europatruck-trial.com/cms...-2010/0014.jpg http://www.europatruck-trial.com/cms...trial/0011.jpg Katselin Europa Truck Trial kuvia, viime viikonlopun ranskan osakilpailusta. Tuommoinen LT-koppinen MAN pisti silmään. Rengastus 14.00-20 USSR. :) Niitä löytyy varastosta. :D |
Venäläisiä campereita
|
Metka peli nettikoneessa, 4x4 LT VW ja tuppihiaappi hanurissa, hitto ku on kaukan :rolleyes:
http://www.nettikone.com/volkswagen/...ertaa-4/891524 pelastakaa pois |
eiku junailet kaupat ni eiköhän veeärrä sen sulle sielt tua...
|
Oisit hokannu sen aiemmin, niin oisin voinu tuoda tullessani. Tosin kyl mää sitä voisin lähtee ihan hakemaankin, nyt kun on tota kokemusta lapin matkailusta... ;) :D
|
Lainaus:
:):) |
Lapissa
5 Liiteet
Lapissa näin kaksi "ryhmää", ekassa kuvien 1 ja 2 autot ja toisessa ryhmässä kuvien 3,4,5 autot
|
Lainaus:
|
Laita pee kiilatapeilla toi varustelava ja matkailulava kiinni. Saat helposti vaihdeltua tarpeen mukaan. Silleen on tehty noita ka-nosseja joissa on joko lavettilava tai vetopöytä kiinni.
Tee se matkailulava omien mittojen mukaan ite 50mm neliöputkesta jos oikeen hifistelis niin amuliini sellasesta ja foam eristeeksi. Saat koon ja aukot istumaan just niin kuin haluut ja nosto yms. paikat kestämään ja toimiviksi. just my five cent -sami- |
Lainaus:
jotain tämäntapaista olen pohdiskellut, sais just sellasen kuin sattus tulemaan :D kerropa lisää uusiotyhmälle "kiilatapeista" ... :eek: |
No...ööööö....nimi vähän niin kuin kertoo jo kaiken. Tappi joka lievästi kiila mutteri + sokka lukitus. Lähinnä idea että siis keskittää tarkasti ja kohtuu helpolla. Ei pääse kolisemaan eikä kiristy liikaa jos tehty oikein. Toi kiilamaisuus helpottaa paikalleen nostoa huimasti.
Jos näät esim. reffen tai pepen pilkkiautoja pk-seudulla käy vaklaamassa. En mä osaa sen paremmin selittää. Noinkin kevyessä käytössä varmaan menis ihan ainesputkesta tehdyt "tapit" ihan en vesijohdosta kuitenkaan tekis. ;-) Yksi ainakin pitemmäksi kuin muut, on todella paljon helpompi laskea paikoilleen varsinkin yksin, jos ei ole kaukosäätöä. Runkoon sitten työkalulaatikot missä kiinteesti agregaatti, vesi+harmaavesi säiliöt jne. Camping käyttöä varten laittaisin viellä ekstrat tukijalat taakse jotta saa vehkeen suoraksi ja tukevaksi. -sami- |
jep !
jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan... http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85356 |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.kylahullutkulkurit.fi/for...hp?f=17&t=3396 eikun hakemaan
|
Lainaus:
juu tää on kyllä bongattu, ja kaiken lisäks olis speksitkin mieuluisat... ja tilaa pihalla... ja ja ja... :cool: |
Tässä olis Pee:lle valmis peli
Olis Mersu, nelikko, ja valmis camper...
Sulavat pyöreät muodot varmasti sulattaa kovankin sydämen, eikä oo hinnan kiroissa... :) http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...n&pageNumber=1 |
Tällanen vähän pirteemmästi väritelty asuntoautojen äiti tuli kesällä Ruottissa vastaan :D
http://img830.imageshack.us/img830/2604/p1050597b.jpg |
Lainaus:
"Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter. " |
Sivu luotu: 22:13 (GMT +2). |