Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maastokuorma-auto Camperiksi... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69941)

pee 16.03.2010 19:33

Maastokuorma-auto Camperiksi...
 
Varhaiskeski-iän uhatessa, loppuvuodesta seuraavalle vuosikymmenelle siirtymisen lähestyessä, alkavat taas uudet oireet vaivata... Nettikään ei oireita helpota, esim: http://www.unimog.org.uk/ sivuilla rakenneltu Unimog campervan kolahti melkoisesti

Ihan puolivakavissaan asiaa nyt jonkin hetken pohdiskeltuani, tarvinnee koittaa kaivella asian plus ja miinus puolet, jotta homma joko unohtuu tai ottaa tulta allensa :rolleyes:

Ajatus siis olisi rakennella kuorma-auton alustalle retkeily- / matkailuauto, eli laitos jolla viitsii / kehtaa / uskaltaa reissata sinnekin, mihin navigaattori ei asfalttitietä löydä. Älkääkä ehdottako, että G Mersu veturiks ja kärry perään - ei käy ! "Liian normia" Ja varsinaista hardcore offikuorkkia ei rakenneta, vaan pystyvä ja mukava tilapäiskoti pienen perheen retkeilyyn...

Te, joilla on aiheeseen hyviä ajatuksia, puolesta tai vastaan, omia kokemuksia vaikkapa U 1300 ratista, caravaanaritaustaa - veneen sisustus tms kokemusta. - nyt niitä olis kiva lukea... Mitä PITÄÄ olla ja mikä on TURHAA varustelua

Lähtökohtaisesti tavoitteena olis:

- U 1300 L tai vastaava ,(muu mikä ?) todnäk Saksan tuontia
- lämpöeristetty "asunto-osa", 2 - 3 hengen nukkuma-, oleskelu-, saniteettitilat
- omavaraisuus noin max 10 vrk "eristyksissä" oloon, ts. ei tankkauksia, ei vesihuoltoa, jne...
- toimivuus myös kylmissä oloissa, vesikiertoinen lattialämmitys + ilmalämmitin

Eli melko pitkälti linkinkin mukainen varustus

Budjetti ja aikataulu hyvinkin avoin ja joustava, perusauton löytää suht helposti 10 k €urolla, kopin rakenteluun ja varusteluun palaa helposti toinen mokoma, ja reissussahan menee varmasti loput :eek:

Ja järkeehän tässä(kään) ei ole, se tiedetään...

nimim. karavaanari karavaanari... :cool: (hangaround until 2020)

Rompe1 16.03.2010 19:39

No jes, vihdoin kunnon topiikki pitkästä aikaa, vaihtelua VonVasaran juttuihin.
Mulla on pikkusen noista asunto-vaunuista/autoista kokemusta, jos vaan pystyn jeesaan, niin hyvä. On kanssa suhteet liikkeisiin, mistä saa varusteet, ja rakennetarvikkeet edullisesti.

jallu80 16.03.2010 19:41

Vaunua riuhtovana tulis mieleen lähes pakolliset kaasuhella, ei siis koko uunia, jääkaappi ja jonkinlainen komero esim. Porta-Pottia varten(jos leiriytyy ihmisten ilmoillekin). Ja tietysti jokin lämmitysjärjestelmä omalla akullaan. Esim venekäytöstä Wallas tai sitten ihan puhallinWebasto. Muut on ainakin vaunussa sitten pelkkiä luksusvarusteita. Oma akku asuinosalle poistaa joka aamuisen pelkäämisen käynnistyksestä. Itellä on halpa pieni agri mukana reissussa niin saa aina virtaa akkuun vaikkei leirintäaalueella yöpyskään.

mokkero 16.03.2010 20:03

Ilmalämmitin poistaa kosteutta tehokkaammin kuin vesilämmitys. Mukava juttu etenkin jos tulee ulkonta hikisenä tai muuten märkänä vaikka sateen jälkeen. Vesilämmityksellä taas sais kätevästi lattialämmityksen ja vois lämmittää käyttövettäkin pienessä varaajassa. Käyttövettä, juomiseen ja peseytymiseen, tarvii 10vrk ajalle olla jo aika iso säiliö. Ja kylmissä liikuttaessa huomioitava ettei mene jäähän.

jallu80 16.03.2010 20:58

Tuo on aivan totta että kosteus poistuu tehokkaammin puhallinlämmityksellä. Toisekseen vesilämmityksen toteuttaminen on kuitenkin aika paljo työläämpää. Lämpö on vesikiertosella vähän tasasempaa mutta kyllä molemmilla saa lämmön riittämään. Uusissakin vaunuissa/autoissa käytetään molempia tapoja.

Kankku 16.03.2010 21:09

vimpanpäälle juttu olisi lattialämpö ja ilmalmmitys asuintilan ylipaineistuksella.
kuivuu kohtuu nopeasti ja lämpimän tuntu pienemmällä lämpötilalla.

Tarzan 16.03.2010 21:11

Keinäsen Harrilla on omanlainen irroittettava "kämpperi" mogginsa lavalla.
Hyvinpä pojat asu siinä ton uralin reissun. (n.8 vko)

Partajeesus 16.03.2010 21:19

Ja sitten tuo pitäis jotenkin itegroida tohon hyttiin. Ja ympäripyörähtävät penkit niin alettaisiin olla jo luxus luokassa.

jallu80 16.03.2010 21:20

Lattialämmitys on tietysti aina hyvä. Kun jaloilla on lämmin, niin loppu roppaki tarkenee. Itellä on sitten vaunussa tuommonen sähköinen lattialämpöelementti. Saa tarvikeliikkeistä mieleisen kokoisia ja vissiin tehoisiakin.

Partajeesus 16.03.2010 21:24

Tuossa olis helppo :D
http://www.horizonsunlimited.com/hub...scf0480-2-.jpg

jallu80 16.03.2010 21:32

Tuo vanha kusenhajunen koppi mogin lavalle on kyllä helppo ratkasu. Siellä ois sillon kaikki sopivasti valmiina. Hiukka rumiahan noista ruukaa tulla : ), mutta jos ei siitä välitä niin on vielä halpojakin!

A-P 16.03.2010 21:33

Ei huono idea!
Kuormakori, siihen ikkunat ja ovet. Takalaitanostin toimii parvekkeena. :)

Vettä myllyyn:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=34556

Arpe 16.03.2010 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Partajeesus (Viesti 652448)
Ja sitten tuo pitäis jotenkin itegroida tohon hyttiin.

Jonkinlaista pähkäilyä varmaan aiheuttaa tuon asunto-osakkeen kiinnitys mogin varsin joustavaan runkoon. Varsinkin jos aikoo matkailla hiukankin epätasaisemmilla taipaleilla.

Useampana kesänä oon nähny noita saksalaisia retkikuntia tollasella moggimatkailuautolla tienpäällä,mut ei oo koskaan päässy lähempää tutkimaan tollasta raskaampaa picnicmoggia.
Komeennäkösiä kapistuksia kumminkin.

jallu80 16.03.2010 21:36

Perskules, tuo Manni sai kyllä alahuulen väpättämään!!!

uokki 16.03.2010 21:52

Tein itelleni v-98 lt doppelin lavan mittoihin käypäsen ns campperin,ajatushan oli tehdä irroitettava asuntokontti joka tarpeeksi vahva vaikka pitempäänkin omil jaloil seisomaan.Se syy miksi irrotettava oli sellanen että silloin ois joutunu verottajan hampaisiin jos ois tehny kiinteän.Makuupaikkoja oli 2 ohjaamonpäällä ja yks alhaalla poikittain ns ohjaamon takana,sisustuksena pirtinpöydästä modattu pöytä pitkä penkki kaasuuuniliesija jääkaappi,lämmitys oli nestekaasulla tai metsästysreissuilla syksyllä oli iso laattakivi joka nuotion takakivenä kuumeni ja sit purilailla sisään,oli oma akku ja 12v valot.Parhaillaan kun oltiin Ilomantsissa eräopaskoulun porukalla meitä yöpy tossa 5 heeboa ja hyvin meni,osa porukasta oli teltassa ja osa Asumajoen kämpässä.Runko on 50x100 rhs putkea,ulkoseinät muovitettua aaltopeltiä ja sisäpinnat ensopanelia.Painoahan sille tuli n1100kg,eli vähän yli kantavuuden tollasessa normi Lt28 volsussa..Toki molemmat viel mullla,auto maalla varastona ja se campperi,nimeltään muuten Kasematti on mökillä varasto-varamajoitustilana,ja hyvin pelittää.Mm Forsberin Roope sen on nähnyt,ja tohon nimeen sen jalustoina on tykkilavetin tukijalat,2kpl sellaist jännää ympäripyörivää ja 2 jäykkää..Eristeenä lattialla styroksit ja seinissä kovavilla,ulkopinnalla apuna pellin alla kuitulevy.Nyt olen ajatellut asentaa sihen avattavat ikkunat ja tehdä siitä kyttäyskojun...
Haaveilin silloin myös lattialämmöistä mutta iski joko köyhyys tai sit ei vaan ollu rahaa...

Partajeesus 16.03.2010 22:09

Jos sen vaivan minkä joutuu näkemään kun alusta asti yksiön tekee, käyttää valmiin vaunun asentamiseen lavalle niin varmaan tulee salonki kelpoinen.... ainakin uskon niin..

Gravedigger 16.03.2010 22:15

http://www.nettikone.com/810130

Tuommosesta joko kontti tai sitten dieselöi ja varustelee. Kuten tahtoo Varmaan löytyy irto koppejakin jostain.

Pafo 16.03.2010 22:18

Tollanen tuli bongattua viime vuonna:
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=8247

Varmaan mitäs just tarvittaisi...

habe 16.03.2010 22:41

Aikanaan isännän ja velipojan kanssa rakennettiin linja-autosta matkailuauto ja aika tarkat vaatimukset oli jo -80 luvun lopussa millaisen ja miten sai muutoksen tehdä. Tässä meidän tapauksessa vaan oli se erikoisuus, että siihen piti ehdottomasti saada myös sauna ja suihkutilat, tietenkin nämä tuli myös asianmukaisesti kosteuseristää. Hyvä tuli ja monet reissut tehtiin. Sisun perän kun peruutti rannalle niin jopas oli oivallinen rantasauna, lauteilta suoraan veteen:)

Tuossa vähän lakitekstiä, jos et ole vielä ehtinyt tutustua.
17 § (25.9.1998/703)
Matkailuauto

1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:

a) istuimia ja pöytä;

b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

c) keittomahdollisuus; ja

d) säilytystiloja.

2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.

3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../1992/19921256

http://fi.caravanwiki.com/index.php/...n_rakentaminen

Rompe1 16.03.2010 22:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja habe (Viesti 652500)
Aikanaan isännän ja velipojan kanssa rakennettiin linja-autosta matkailuauto ja aika tarkat vaatimukset oli jo -80 luvun lopussa millaisen ja miten sai muutoksen tehdä. Tässä meidän tapauksessa vaan oli se erikoisuus, että siihen piti ehdottomasti saada myös sauna ja suihkutilat, tietenkin nämä tuli myös asianmukaisesti kosteuseristää. Hyvä tuli ja monet reissut tehtiin. Sisun perän kun peruutti rannalle niin jopas oli oivallinen rantasauna, lauteilta suoraan veteen:)

Tuossa vähän lakitekstiä, jos et ole vielä ehtinyt tutustua.
17 § (25.9.1998/703)
Matkailuauto

1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:

a) istuimia ja pöytä;

b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

c) keittomahdollisuus; ja

d) säilytystiloja.

2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.

3. Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen rakennettu ja varustettu, liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-luokan auto. Verovapaan matkailuauton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas.../1992/19921256

http://fi.caravanwiki.com/index.php/...n_rakentaminen

Siis tämähän koskee ainoastaan HENKILÖAUTOJA. Tarkoituksenahan on hommata KUORMA-AUTON pohjalle rakennettava kulkine, ja erillisellä korilla.

jallu80 16.03.2010 22:49

Ja ilmeisesti nimenomaan ei ole haluakaan rekisteröidä matkailuautoks? Kukapa sitä voi estää mitä sinä kontissa kuljetat jos se ei ole tarkoitettu matkustajien kuljetukseen. Sitten jos siellä on istumapaikkoja jotka haluaa otteeseen, niin silloin tulee muitakin vaatimuksia ja on pakko olla kulku ohjaamoon.

jallu80 16.03.2010 22:50

Ihan OT:na että tämähän kirvotti keskustelua!! Taitaa olla muitakin kiinnostava ajatus.

Rompe1 16.03.2010 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 652506)
Ihan OT:na että tämähän kirvotti keskustelua!! Taitaa olla muitakin kiinnostava ajatus.

No, onhan tämä itselläkin ollut ajatuksena... ;) Ja kenties tulee toteutumaankin, tosin ihan perusmallisena, eli ei 4x4 kykyisenä...

pee 16.03.2010 23:06

...hyvä etten oo ajatuksen kanssa yksin :D

metkaahan se noiden ajoneuvoluokkien kanssa tuppaa Härmässä olla, tuommoinen moggi sopivasti rekattuna muuttuu HA ksi, jota ajaessa tarvitaan C - kortti...

tuollaisesta syntys melko "helposti": ja olis eristeetkin valmiina, monesti lämppärikin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53668

Rompe1 16.03.2010 23:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 652511)
...hyvä etten oo ajatuksen kanssa yksin :D

metkaahan se noiden ajoneuvoluokkien kanssa tuppaa Härmässä olla, tuommoinen moggi sopivasti rekattuna muuttuu HA ksi, jota ajaessa tarvitaan C - kortti...

tuollaisesta syntys melko "helposti": ja olis eristeetkin valmiina, monesti lämppärikin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53668

Njoo, on meitä muitakin "Hulluja" .. :D Ja tietyti joku raja pitää olla, ettei aleta itävehkeitä sotkemaan tälläiseen tarkoitukseen, millä on tosiaan tarkoitus aikuisten oikeasti ajaa. Samoin varaosien saanti esim. ulkomailla näyttelee isoa osaa tässäkin tapauksessa.

jallu80 16.03.2010 23:29

Itellä ammatin takia vuosia pyöriny mielessä joku 6x2 sippiteli vehe kiilatappikorilla vastaavana sovelluksena. Tai toinen vaihtoehto on ollu puolperä mutta ku nuo saksanmaan puolikkaat on yleesä ressuvehkeitä niin se on ollu hankaluutena. Ois näppärä perälaudallinen puolikas johon jättäs 2metriä kaikelle kalustolle. Siitä sitte keulaan kymmenmetrinen hyvin sisustettu koto.

Rompe1 16.03.2010 23:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 652519)
Itellä ammatin takia vuosia pyöriny mielessä joku 6x2 sippiteli vehe kiilatappikorilla vastaavana sovelluksena. Tai toinen vaihtoehto on ollu puolperä mutta ku nuo saksanmaan puolikkaat on yleesä ressuvehkeitä niin se on ollu hankaluutena. Ois näppärä perälaudallinen puolikas johon jättäs 2metriä kaikelle kalustolle. Siitä sitte keulaan kymmenmetrinen hyvin sisustettu koto.

Mää oon tämmöstä itte ajanut, kavereilla on tämmönen käytössä.
http://www.onlyfast.fi/albumi/onlyfastmotorsport/540432

jallu80 16.03.2010 23:46

Pirulauta, tuo ois just semmonen!!! Eikä näköjään tarvi olla edes telivehje.

Rompe1 16.03.2010 23:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jallu80 (Viesti 652524)
Pirulauta, tuo ois just semmonen!!! Eikä näköjään tarvi olla edes telivehje.

Ei tarvii ei. Osta toi pois, on myynnissä. Tilalle tulee jtn komeempaa.... ;)

jallu80 16.03.2010 23:49

Paskallakos perseaukinen... Mutta vielä sitä voi jotai tullaki!http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon10.gif

A-P 17.03.2010 06:59

Nettikoneen haku nelivetoisista kuorma-autoista tuotti liudan mielenkiintoisia aihioita. Jos nuo GAZit unohdetaan, niin Pitkärunkoinen moggi, pitkähyttinen mersu, ...

tiipe 17.03.2010 07:27

Paikallisen autoliikkeen pihalla on itävallan pojan tuote camp kopilla uudempaa painosta käyn ottamassa kuvan kun illalla kerkeän.

moggirange 17.03.2010 07:46

Volvosta rakentelin retkeilyauton muutama vuosi sitten tälleen yksinkertaisesti
-Kaksi irroitettavaa sänkyä, jotka voi kääntää seinälle ja säilyy tuo 1+8 koska eivät kiinteitä.
-Kaasulämmitin (ottaa paloilman ulkoa ja pakokaasut ulos)
-Pöytä saranoilla takaoveen kiinni, irroitettava tukijalka.
-Lipasto siinä etuvasemmassa nurkassa jonka päällä kaasuhella.

Hyvin riittää mulle, kun pääasiassa yksin kuljailen metsillä syksyisin, mutta hyvin mahtuu kahdestaankin. Huonopuoli volvossa on tuo sisäkorkeus vain 180cm.
Monesti ollu mielessä, jos laittais 306:n päälle tuollaisen kahdesta kopista ydistetyn, sais enemmän tilaa (olikohan se metrin pitempi).

Tuossa kuvassa on tullu tuon pikkupöydän tilalle lipasto johon tuo kaasupullokin menee piiloon.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53669

Lisätääs vielä tuo toinenkin kuva. Perässä tietenkin kulkee sauna! Hyvin muuten tarkenee nukkua autossa. -37 ollu parhaimmillaan pakkasta. Lattia on kyllä kylmä yli -20 pakkasilla, mutta ylempänä tarkenee.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53670

Tumi 17.03.2010 07:55

Mitähän mahtaa olla verot vuodessa autolla joka on M1 luokan ajoneuvo massa max 18000kg jos ei ole co2 tietoa? Jos erehtyy tekemään unimogista matkailuauton... :D
näkyy olevan 3401kg- ylöspäin tuonne 18000kg asti sama vero, aika reilua.

Kankku 17.03.2010 08:33

nuo hevoshullut ovat laittaneet tavalliseen kaappi kuormuriin asuintilat ja konin kuljetus tilat laatikkoon sisään
ja nuo ovat vielä jopa 6:delle rekisteröityjä


http://www.google.fi/url?sa=t&source...z1rilJJXvMkSPg

uokki 17.03.2010 10:47

Se ajatelma mikä mulla aikoinaan oli ton mun kasematin kanssa oli sellanen että auton muukin käytettävyys säilyy,tein silloin rakennushommia ja usein tarvi kuletella miloin mitäkin.Tollaisen irroitettavan kontin kun tekee niin aivan sama mitä laki sanoo matkailuajoneuvoista kun kyseessähän on kuorma kun se on irroitettava kontti.Toki se että mun doppeli on 6hlö paku tekee sen että aina voi vetää täyden bändin kanssa.Joskus ukot ihmetteli ampumaradalla kun mulla oli latauspenkki doppelin takaosassa ja kahvit porisi Kasematissani,joskus meni aikaa kun hain optimaalista lentorataa 338 wm eripainosille ja eri ballistisen kertoimen luodeille,eli sama kaari kaikissa n 300m asti.Sen Kasematin etuosa on samassa kulmassa kuin Lt volsun tuulilasi,joskus vitutti kun Maunot moikkkaili hevosautoistaan vastaantullessa,etuosan ns otsapinta on valkeaa muovipintaista peltiä ja kun tulee siihen tuulilasin yläpuolelle niin voi näyttää heppakärryltäkin..Monet upeat metsästyskeikat sillä vietettiin Kuhmo-Suomussalmi akselilla.

mähönen 17.03.2010 19:50

http://www.jubiaba.com/camper4x4/granderg/viewer.swf

Racingrabbit 17.03.2010 20:03

Tuommoinen oli Unkarin Eurotrialin varikolla vuonna 2005

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53714

Jeeper 17.03.2010 20:05

Tuolla enemmänkin juttua Unimog campereistä:
http://www.expeditionportal.com/foru...splay.php?f=26



Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:

http://www.expeditionportal.com/foru...ad.php?t=35585

hutikka 17.03.2010 21:16

Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:

http://www.expeditionportal.com/foru...ad.php?t=35585[/QUOTE]

Kelpais mullekkin tommonen Hodari,pitäiskö alkaa gen1 pajerosta tekemään? :D:D:D:D
Ja karavaanari ON kaikkien kaveri vai miten se oli?:rolleyes:

habe 17.03.2010 21:37

http://www.vermont-unimog.com/sitebu...ht-437x281.jpg



Kelpais mulle, matkustus- ja makuupaikkojakin riittävästi.

habe 17.03.2010 21:38

Ja tässä kuvaa majoitustilojen puolelta.
http://www.vermont-unimog.com/sitebu...nt-579x386.jpg

sisua45 17.03.2010 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 652773)
Onnistuu näköjään HDJ:stakin camperin tekeminen:

http://www.expeditionportal.com/foru...ad.php?t=35585

http://up.picr.de/3365490.jpg

Meni näin hienosta hodarista tekemään ruman kutukopin. :rolleyes: No, kukin tyylillään.

sisua45 17.03.2010 21:51

http://www.sisua.net/gallery/d/6325-4/Kuva+650.jpg

http://www.sisua.net/gallery/d/8383-4/Kuva+157.jpg

http://www.sisua.net/gallery/d/6320-4/Kuva+649.jpg

http://www.sisua.net/gallery/d/4089-...tjuhla+032.jpg

Siinä kuvia vihreistä kutu-kopeista, mitä on tarttunut kameraan viime vuosina. Vähän niinkuin inspiraation lähteeksi. :)

Palstallakin on myynnissä GAZ 66, ja Volvo C306 diesel. Molemmat kopilla.

Kartse1 17.03.2010 22:23

Tuollaista projektikuntoista 4x4 LT-Volkkaria olen jo pitemmän aikaa kytännyt Camberi-projektiksi... :p

hiski 17.03.2010 22:28

Ei muutakun lottokuponki vetämään ja Ruotsista hakee:
http://www.swedmog.se/sida5.html

Vääränmerkkisiä, mutta hyviä kuvia, joku muukin hurahtanu aiheeseen:
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=Galerien

Rölli 17.03.2010 22:47

Tommosta tuli ihmeteltyä joskus aikanaan. Livenä nähtynä asiallisen näköinen peli.
Ja jäljistä päätellen liikkunut muuallakin kuin kestopäällysteellä...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53728

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53727

sisua45 17.03.2010 22:58

http://www.huutokaupat.com:8080/uplo...800/33851.jpeg

Transportterin takana on umpikoppi 6x6. Myydään 05.05. - 06.05.2010...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiski (Viesti 652848)

Vääränmerkkisiä, mutta hyviä kuvia, joku muukin hurahtanu aiheeseen:
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=Galerien

http://man.lauerbach.de/wiki/file.do...ss07_074_1.jpg

Linkistä löytyi oheinen kuva. Ei mikään camper, mutta sana hurahtanut sopii tähän. :eek:

hiski 17.03.2010 23:09

Joo, toi on melko huiman näkönen peli, ei runko juuri jousta.

Kävin joskus kattomassa kun paikallisen sähkölaitoksen 9.150 4x4 Manni oli myynnissä, mutta peräylitys 1.8 metriä, ja pitkä ohjaamo niin lavaa lyhentämällä kuormatilasta olis tullu tosilyhyt.

KoniJeep 17.03.2010 23:29

Ulkoo: http://www.earthroamer.com/galleries...otos/index.htm

KoniJeep 17.03.2010 23:33

Sisältä: http://www.earthroamer.com/galleries...rior/index.htm

kivinen 18.03.2010 08:55

Jonkun verran olen noita asuntoautoja nähnyt. Omatekoisista on lähinnä 1/100 olleet siistejä ja hyvin tehtyjä.

Nykyään on tarjolla todella hyviä materiaaleja, joilla saadaan suhteellisen pienellä vaivalla tehtyä asiallisia koppeja. Kopin materiaalit on aivan viimeinen paikka säästää.

Alustan valinta on myös paikka, jossa kannattaa käyttää järkeä. Jos joku auto on ilman aivan hirveä ajaa tai huonossa kunnossa, ei se ainakaan parane sillä, että siitä tehdään asuntoauto.

Lämppärivehkeet, olipa millaisia vaan, kannattaa kattoa kerralla toimivat. Mikään ei vituta niin paljon, kuin tapella jatkuvasti sammuvan - 87 Kafista puretun kaasulämppärin kanssa. Ja jos meinasit nostaa saman Kafin korin sitten ensikaudelle kuorma-auton selkään, niin unohda koko juttu.

Tuleepa mieleen yksi Ford Arska Transitin koneella ja yksi MB 408, jossa kori oli puoleen seinään pakkelia ja kuudesta renkaasta viisi oli erilaisia. Jostain ihme syystä nettikone on väärällää aloitettuja bussista matkailuautoksi -projekteja. Parhaimmissa näkyy olevan mummun vanhoja sohvakalusteita ja lasten kerrossänkyjä raahattu sisälle. 25 vuotta käytössä olleet ruuhkabussin penkit kelpaa vielä ihan hyvin käyttöön. Ehkä noissa se into loppuu siinä vaiheessa, kun ei saada edes renkaita irti kun kahden tonnin "halli" tunkki ei jaksakaan nostaa akselia ilmaan.

:):):)

farmari 18.03.2010 09:13

Jos rahasta ei ole kiinni, niin voi tehdä ihan mistä tahansa, mutta jos halvalla tahtoo, niin 4x4 Chevy van ja jaksat ajaa vaikka maailman ääriin. Eikä käyttökulut ole mitkään vallan järjettömät. Seuraava valintani olisi tällä hetkellä tuo 4x4 WV LT tai pienempi/vanhempi Ex-ampulanssi Transporter. Näillä jo menee ihan minne tahtoo metsäautoteitä kesäillaksi yöpymään hiljaisuuteen ja rauhaan siitä valtatien ääreltä, jossa rekkakuskit soittaa aina torvea karavaanarin paikallaan nähdessään... Tuo intin vanha sotaratsu valintana antaa vielä hienon suojavärin siellä pusikon puolella ja kaupungilla saa katu-uskottavuutta osakseen.

Tietenki löytyy kaikenlasta ratkaisua joka käyttötarkoitukseen, mutta kyllä jo näilläkin ajaisi täältä Tiibetiin.
Mulla olisi sulle pari/kolme valmista ratkaisua. Enemmänkin ekstriimiin matkailuun. Ja tottakai pitää pitää nykyään KA:na, ettei tule niitä turhia päästömaksuja. Siis ei rekisteröidä matkailuautoksi.

pee 18.03.2010 20:41

Hyviä ajatuksia, kivoja kuvia - tästä kehkeytyy suurehko pohdiskelu...

Juukan suunnalla olis tuollainen...

http://www.nettikone.com/795671

onks kellään noista kokemuksia ?

ja Savenmaalla 4x4 FL6 Volvoja, automaattilaatikolla... EDIT siis F 85 Volvoja - ei FL6

hiski 18.03.2010 22:23

Tällästäkin MB-tä ollu nelikkona, kompaktin kokoinen ainakin:
http://www.nettikone.com/806973


Tuossa ex paloautossa on hinta melko linjassaan, samanlainen mutta lavalla ja pienellä nosturilla oli joku aika sitten 27t€ myynnissä, hieman päälirakenteilla arvoa yläkanttiin.

Punaisessa vehkeessä olis mattolaituri / uimatasokin valmiina..

SL 19.03.2010 08:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiski (Viesti 653139)
Tällästäkin MB-tä ollu nelikkona, kompaktin kokoinen ainakin:
http://www.nettikone.com/806973

Saattaa olla että tuo auto putkahtelee kaikenlaisiin tapahtumiin kantaen mitä omituisimpia maastolaitteita ;)

Kankku 19.03.2010 09:34

tollasia putkahti vastaan http://www.nettikone.com/viewMachine...d_smake=852&PN
onhan noi hiukan Retroja mutta varusteitakin olis valmiiks, koppi päälle ja matkaan:D

Tojo4wd 19.03.2010 11:22

Tossa olis koppikin jo päällä.:D
http://www.nettikone.com/810596

pee 19.03.2010 12:39

tuossakin olis Ivecoa:

http://www.nettiauto.com/iveco/daily/3024916

mikähän on ivecon rengaskoko...

pee 19.03.2010 12:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 (Viesti 652847)
Tuollaista projektikuntoista 4x4 LT-Volkkaria olen jo pitemmän aikaa kytännyt Camberi-projektiksi... :p

http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/3120273

hiski 19.03.2010 12:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 653270)
mikähän on ivecon rengaskoko...

Jossain oli maininta 9.00R16 mutta vanne näyttää tosi mielenkiintoiselta.

Rekisteröimätön 19.03.2010 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiski (Viesti 653276)
Jossain oli maininta 9.00R16 mutta vanne näyttää tosi mielenkiintoiselta.

Nettikoneen ivecossa on pienempi rengas. Tuo suomessa valokuvatussa ivecossa on ehkä 9.00R16 XZL misukka, eli millikoossa 255/100R16.

sisua45

pee 18.05.2010 22:13

otetaas tänne pikku arvuuttelu...

tänään rantautui pihaan mahdollinen aihio "officamperiksi" - katellaan nyt kunhan ensin tutustutaan lähemmin...

ken tietää, olkoot vielä hiljaa, ken tunnistaa, huutakoon hep !

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59911

A-P 19.05.2010 07:24

Entä jos on epävarma, niin saako koittaa arvata hepin huutamisen asemesta? ;)

landy 19.05.2010 07:33

Hep

pee 19.05.2010 08:15

juu arvuutellaan vaan... vm 1987

T€€MU 19.05.2010 15:23

man?

sisua45 19.05.2010 21:48

Eli hep hep. Mutta onko tuossa kahdeksan, vai kymmenen pulttiset pyörät? Eli joko 8x275mm vai 10x335mm.

pee 19.05.2010 22:10

Jep ja HEP !

MAN nekiinihän se ! 1987 mallinen 9 136 ja kohtuullisin kilsoin ja työvarustein, ex-sähkö- / puhelinyhtiökampe,
alennusvaihtein ja taka- / keskilukoin, alulavaa ja pilkkiä niskassaan:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=59988

lasketaas pultteja... :eek:

T€€MU 20.05.2010 08:26

Joko sulla on tuohon päälle passeli koppi ?

Lisää kuveja !

pee 20.05.2010 21:59

ei oo koppia vielä, täytyy tyytyä telttailemaan lavalla :D

onneks mahtuu ölyet ja maGGarat lavan alle...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60020

Saksattaret tutustuu - ei ISOja ujosteluja :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60021



http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60017

sisua45 21.05.2010 21:50

Meillä oli VW LT 31D yli kaksikymmentä vuotta perheessä. Jotenkin hassun näköinen tuo sama hytti isojen renkaiden päällä. Renkaan takaa tuosta on niistetty pala pois, että isot renkaat sopii kääntymään. Tuo 1975 esitelty ohjaamo sinnitteli tuotannossa vuoteen 2000. Viimeinen malli joka sitä käytti, oli VW L80 kuorma-auto brasiliassa.

Meillä oli tehdasasenteinen 2.7 litrainen perkins LT:ssä. Sulla on sentään kolme litraa isompi man. Onneksi ei kuitenkaan parkuvaa volkkarin kuutosta. ;)

Kirjani mukaan näissä pitäisi olla 10.00-20 kummit tehtaalta lähtiessä. Onkohan joku vaihtanut tähän nuo 12.00-20 alle?

4x4 LT:ssä on Hürthin akselit, mutta tässä taitaa olla Mannin omat?

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...n_vw_3_sst.jpg

Tässä sulle valmis malli? :D

pee 21.05.2010 22:11

MAN nin akselit taitaapi olla juu - renkula asiassakin oot oikeilla jäljillä, alunperin 10 x 20 on ollut tässäkin, kuinkas kuorma-autossa saa renkaita muuten muutella suuntaan / toiseen ?

Alkuun tarvis vähän öljyvuotoja tilkitä, pumppua mahdollisesti kopeloida, pohtia pilkin / lavan irrotettavaksi muutosta, jotta sais kopin niskaan "helposti tarvittaessa", ja ilmastoinnin asennus hyttiin...

Ajoltaa varsin hyvä, yllättävän hiljainen ja vakaa, vaikka huiman korkea onkin, kulkupuoli ihan ok, laiska muttei hyydy 90 kmh marssivauhdilla oikein pahasti edes pitkiin nousuihin, kulutus noin 18 l / 100 km

Jotain tuon suuntaista pyörii päivä- ja yöunissakin...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=60062

sisua45 21.05.2010 22:49

Kuorma-autoihin saa periaatteessa vaihdella rengastusta tarpeen mukaan. Terveen järjen rajoissa tietenkin. Sillä on haluttu turvata elinkeinon harjoittajien leipä. Kuorma-autoja rakennetaan muutenkin melko vapaasti. Akselivälin muutos, akseleiden lisäys, moottorin vaihdot, yms. Fiksusti rakentaessa melkein kaikki käy.

Kuorma-autoksi rekisteröidyssä isossa pick-upissa homma ei olekaan niin helppoa... :rolleyes:

Rompe1 22.05.2010 08:39

Hieno peli, ja vielä hienompi siitä tulee... :)

Jouni_S 22.05.2010 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 670733)
Kuorma-autoihin saa periaatteessa vaihdella rengastusta tarpeen mukaan. Terveen järjen rajoissa tietenkin. Sillä on haluttu turvata elinkeinon harjoittajien leipä. Kuorma-autoja rakennetaan muutenkin melko vapaasti. Akselivälin muutos, akseleiden lisäys, moottorin vaihdot, yms. Fiksusti rakentaessa melkein kaikki käy.

Kuorma-autoksi rekisteröidyssä isossa pick-upissa homma ei olekaan niin helppoa... :rolleyes:

Mutta silti pitää muutoskatsastaa jos ei löydy kokoa otteesta.

KooPee 22.05.2010 14:48

Muistaks Pee nämäkin...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55556

pee 22.05.2010 19:18

Juu muistetaan !

Camper kopin kanssa ollaan nyt melko avoimessa vaiheessa, jos pilkin jättää kiinteäks, on maksimi mitta melko lähellä volvon ampparikoppia, vaan se kun on vähän kaponen.. Onks ne muuten peltiä vai alumiinia ?

Zil / Gaz mallit olis isompia, mutta sairaan painavia ja jotenkin niiiiiin vjenäläisiä :(

Pullakorit olis tilavia ja "helppoja" kalustaa

Asuntovaunu ilman alustaa olis näpsä ja nopea, kevytkin...

Teltta on jo :D

hiski 23.05.2010 09:46

Löytyi sellainen tieto että akselivalmistaja on vuoteen 1991 asti SOMA, sen jälkeen MAN.

Etuakselin suunnittelusta vastasi MAN, ja taka-akselin suunnittelusta VW, eli ilmeisesti teettivät akselit alihankintana?.
Tämä suunnitteluun liittyvä tieto löytyy Wikistä, ja valmistajatieto MAN Lauerbach-sivustolta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswa...rcial_Vehicles
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do

moggirange 23.05.2010 16:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 670847)

Onks ne muuten peltiä vai alumiinia ?

Ranka on neliöpeltiputkea ja pintapellit alumiinia, eristyksenä finnfoam.

sisua45 23.05.2010 21:10

Tonnilla varaosa-auto, moottori, pitkä ohjaamo, yms: http://www.nettikone.com/834755

sisua45 30.05.2010 01:14

http://www.europatruck-trial.com/cms...-2010/0012.jpg

http://www.europatruck-trial.com/cms...-2010/0014.jpg

http://www.europatruck-trial.com/cms...trial/0011.jpg

Katselin Europa Truck Trial kuvia, viime viikonlopun ranskan osakilpailusta. Tuommoinen LT-koppinen MAN pisti silmään. Rengastus 14.00-20 USSR. :) Niitä löytyy varastosta. :D

JuKu 28.06.2010 19:33

Venäläisiä campereita
 
http://englishrussia.com/index.php/2...ars/#more-2648

pee 24.11.2010 19:40

Metka peli nettikoneessa, 4x4 LT VW ja tuppihiaappi hanurissa, hitto ku on kaukan :rolleyes:

http://www.nettikone.com/volkswagen/...ertaa-4/891524

pelastakaa pois

pulu 24.11.2010 19:50

eiku junailet kaupat ni eiköhän veeärrä sen sulle sielt tua...

Rompe1 24.11.2010 20:23

Oisit hokannu sen aiemmin, niin oisin voinu tuoda tullessani. Tosin kyl mää sitä voisin lähtee ihan hakemaankin, nyt kun on tota kokemusta lapin matkailusta... ;) :D

ZeiZei 24.11.2010 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 716529)
Metka peli nettikoneessa, 4x4 LT VW ja tuppihiaappi hanurissa, hitto ku on kaukan :rolleyes:

http://www.nettikone.com/volkswagen/...ertaa-4/891524

pelastakaa pois

Miten niin kaukana?

:):)

BJ700 24.07.2011 22:25

Lapissa
 
5 Liiteet
Lapissa näin kaksi "ryhmää", ekassa kuvien 1 ja 2 autot ja toisessa ryhmässä kuvien 3,4,5 autot

A-P 25.07.2011 06:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ700 (Viesti 784820)
Lapissa näin kaksi "ryhmää", ekassa kuvien 1 ja 2 autot ja toisessa ryhmässä kuvien 3,4,5 autot

Tuo IFA bongattiin Hangossa Regatan aikaan.

-sami- 25.07.2011 10:58

Laita pee kiilatapeilla toi varustelava ja matkailulava kiinni. Saat helposti vaihdeltua tarpeen mukaan. Silleen on tehty noita ka-nosseja joissa on joko lavettilava tai vetopöytä kiinni.

Tee se matkailulava omien mittojen mukaan ite 50mm neliöputkesta jos oikeen hifistelis niin amuliini sellasesta ja foam eristeeksi. Saat koon ja aukot istumaan just niin kuin haluut ja nosto yms. paikat kestämään ja toimiviksi.

just my five cent

-sami-

pee 28.07.2011 06:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -sami- (Viesti 784910)
Laita pee kiilatapeilla toi varustelava ja matkailulava kiinni. Saat helposti vaihdeltua tarpeen mukaan. Silleen on tehty noita ka-nosseja joissa on joko lavettilava tai vetopöytä kiinni.

Tee se matkailulava omien mittojen mukaan ite 50mm neliöputkesta jos oikeen hifistelis niin amuliini sellasesta ja foam eristeeksi. Saat koon ja aukot istumaan just niin kuin haluut ja nosto yms. paikat kestämään ja toimiviksi.

just my five cent

-sami-


jotain tämäntapaista olen pohdiskellut, sais just sellasen kuin sattus tulemaan :D

kerropa lisää uusiotyhmälle "kiilatapeista" ... :eek:

-sami- 31.07.2011 20:57

No...ööööö....nimi vähän niin kuin kertoo jo kaiken. Tappi joka lievästi kiila mutteri + sokka lukitus. Lähinnä idea että siis keskittää tarkasti ja kohtuu helpolla. Ei pääse kolisemaan eikä kiristy liikaa jos tehty oikein. Toi kiilamaisuus helpottaa paikalleen nostoa huimasti.

Jos näät esim. reffen tai pepen pilkkiautoja pk-seudulla käy vaklaamassa. En mä osaa sen paremmin selittää.

Noinkin kevyessä käytössä varmaan menis ihan ainesputkesta tehdyt "tapit" ihan en vesijohdosta kuitenkaan tekis. ;-) Yksi ainakin pitemmäksi kuin muut, on todella paljon helpompi laskea paikoilleen varsinkin yksin, jos ei ole kaukosäätöä.

Runkoon sitten työkalulaatikot missä kiinteesti agregaatti, vesi+harmaavesi säiliöt jne. Camping käyttöä varten laittaisin viellä ekstrat tukijalat taakse jotta saa vehkeen suoraksi ja tukevaksi.

-sami-

pee 31.07.2011 21:02

jep !

jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85356

uokki 31.07.2011 21:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 786500)
jep !

jotain tuonkaltaista pyörii monesti mielessä yöaikaan...

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=85356

Ahaa-tajusin,se on toi mustamies!!

Rompe1 31.07.2011 21:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uokki (Viesti 786508)
Ahaa-tajusin,se on toi mustamies!!

Mikä siinä mustassa viehättää, on mustalla valkoista pidempää???

ventora 13.09.2011 16:13

http://www.kylahullutkulkurit.fi/for...hp?f=17&t=3396 eikun hakemaan

pee 13.09.2011 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ventora (Viesti 798998)


juu tää on kyllä bongattu, ja kaiken lisäks olis speksitkin mieuluisat... ja tilaa pihalla... ja ja ja... :cool:

Rompe1 07.10.2011 11:35

Tässä olis Pee:lle valmis peli
 
Olis Mersu, nelikko, ja valmis camper...
Sulavat pyöreät muodot varmasti sulattaa kovankin sydämen, eikä oo hinnan kiroissa... :)

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...n&pageNumber=1

-MaTTi- 07.10.2011 22:40

Tällanen vähän pirteemmästi väritelty asuntoautojen äiti tuli kesällä Ruottissa vastaan :D
http://img830.imageshack.us/img830/2604/p1050597b.jpg

Yölento 08.10.2011 03:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 799142)
juu tää on kyllä bongattu, ja kaiken lisäks olis speksitkin mieuluisat... ja tilaa pihalla... ja ja ja... :cool:

Ja vähäruokainen? :D

"Motor 300 diesel med max hastighet 80 km per timme, drar ca 1,3-1,5 liter. "


Sivu luotu: 22:13 (GMT +2).