![]() |
Transporter tietäjät!
Nyt olis hakusessa kyseinen auto, Tarkoituksena hommata 1+8 pikkubussi, kun on tuo postimies vieraillu liika usein:D. Katsomassa olen käynyt muutamaa ja ainakaan noista ei omasta mielesta ole otettavaa ollut(ruostevikaa) Tarjolla on ollut tdi:tä ja vaparia,manuaalia ja tomaattia. Yllättävää ollut että -99 vuosimallia vielä vaparina? ja että ruostuvat vielä noin paljon (lokarit+pystysauma+etulasin ympäristö) ,Eli millaisia kilometrejä noilla ajaa?? Kaikkihan on melkein entisiä takseja eli puoli miljoonaa takana, toisiin tehty remppaa toisiin ei, automaattilaatikko kuulemma ei kestävin:confused: . Tarkoituksena hommata korkeintaan 12.000€ auto, eli kaikenlaiset huomioitavat seikat kyseisestä autosta otetaan vastaan,,,,,
|
Lainaus:
Tomaatin saat unohtaa, ja kannen ehjänä olo on sit pakko tarkastaa... |
Lähinnä kiinnostas tuo 2,4d kulutus/kestävyys tuohon tdi malliin, itellä on tuo 850tdi volvo jossa vw:n tdi kone ja ainakin tuohon oon ollu tyytyväinen. Vaihdelaatikko viosta on kanssa paljon varoteltu, hintaa noilla ainakin näyttäs olevan:confused:
|
Lainaus:
|
Mulla oli parivuotta sellainen 2.5 TDI+manuaali. Ostin kun oli ajettu160tkm ja itse ajoin 60tkm. Sinä aikana ei ollu mitään vikoja. Yksi iso huolto tehtiin. Kulutus 7 Litraa ja ilmastointi päällä litran enempi. Möin sen auton Punkaharjun kuntaan ja jokin aika sitten näin sitä peliä ja mittarissa 380 tkm. Koneelle ei edellenkään oltu mitään tehty lukuunottamatta normaaleja huoltoja. Kurvisilla oli vastaava syncro jolla ajoivat yli 500tkm kun hihna napsahti joten sen taru loppui siihen. Itselläni on taas transu enkä varmaan merkkiä vaihda.
|
Jos puhutaan siitä ensimmäisestä etuveto kopasta, niin 1.9 on aina TD, ei TDI. Tottakai kaikki tietää, TD = turbo diesel, TDI = turbo direct injection. Usein vaan ovat TDI-malleina myynnissä, vaikka ne on etukammio koneita.
2.4 D ahtamaton viitonen on aika laiska esitys. 1.9 TD:llä en ole ajanut, mutta tuskin sekään käsistä lähtee. 2.5 TDI sen sijaan kulkee jo mukavasti. Niitähän oli alunperin 102 hv, ja myöhemmin tuli 88 ja 150 hv mallit. |
Lainaus:
|
Lainaus:
1.9 diesel - e i ainakaan tätä, menee koneeta öljypumpun akselin laakeri ja kone vaihtoon sen takia! - turbot ei kestä - ahtamatonkin löytyy ja huimalla 45kW tehoilla! 2.4 diesel (tai 2.5 myöhemmin) - ahtimia menee kun hukkaportin kannake katkeaa - moottorit tehottomia nyrkkipajojen jäljiltä, kun ajoitukset pielessä - ahtamaton sikalaiska - johtosarjavikoja enemmän ajetuissa, kun on vuotanut öljyä !!! - öljypumppu vuotaa ja kallis korjattava! Sitten "yleisiä" vikoja - yläpalloniveliä alkanut viimeaikoina menemään --> kalliit vaihtaa - raidetangonpäät (tarvikkeet) ei oikein kestä - pyöränlaakereita menee taas suhtellisen paljon (vrt T5 malliin) - vetonivelien suojakumit repeilee - kässäri vähän ajetuissa aina rikki ja takasatulat jumissa - äänimerkki lokarissa, kertakäyttökamaa ellei siirrä muualle... - ajovaloumpiot alkaa olemaan suhteellisen tummat joka pelissä |
Niin ja sitten 2.4 pata on esikammio dsl ja 2.5 on suoraruikku turbodsl.
2.5 tdi on noista pannuista luonnollisesti rivakin kulkemaan mutta kyllä sillä vanhemmalla vapari 2.4:lla pärjää kun lähtee vähän aiemmin liikkeelle. 2.5 tdi koneita löytyy sitten useita eri tehoversioita. Pata on ihan sama mitä 850/V70/S80 Volvoissa mutta eri softa ja turbo. Niissä siitä on otettu 140HP ja niillä rullaa puoli milliä helppoon. Tiedä sitten onko se Transun turrbo liika pieni ja sillä rikkoontuu kun joku sitä moitti. Jakopäät kestää kaikissa nippanappa vaihtovälin eli sen huollon kanssa ei sovi aikailla. Ittellä 1.9TD -94 Nurkka/raksapyörityksessä menee mutta kuorman kanssa haistaa tietysti mäet. Niin ja se V70 TDI, 452tkm mittarissa eikä venakoppaa avattu. Hinnathan näissä käytettynä menee ihan oikein eli parhaasta (2.5 tdi) saa maksaa eniten ja häntäpäässä 1.9:t. |
Asiasta kukkaruukkuun...
Mites sitten noi ihan uudet? Menin tilaan semmosen. 140hv ja 4Motion tietty. |
sellainenkin 2,5tdi kotkotus nähty, jolla mittarissa jo 951tkm. Kytkin uusittu muutamaan kertaan. Pyörien laakereita on menny vaihtoon mutama ja nyt on taas menossa.
Iso vika jonka tuntuvat tietävän huollossa on dieselpumpun ongelmat kun väljääntyy, ei lähde kuumana käyntiin, mutta taitaa olla ennemmin kilometrien aikaansaamaa kulumista. = Moottorit kestää, muut osat ei välttämättä, korissa ruostevaurioita, mutta tuntuvat olevan enemmän kosmeettisia. Edelleen tykki ja timmi peli ajaa. |
Lainaus:
- turboja menee kuin leipää - vesipumppuja hajoaa (kohtuu helppo vaihdettava, mutta vaatii erikoistyökalun) - pyöränlaakereita saa vaihtaa kohtuu paljon - kääntölaakereita menee kohtuullisen usein - v#ttumainen auto tietyssä mielessä, kun melkein jokaista öljynvaihtoa isompaa toimenpidettä varten joutuu joko purkamaan keulan tai irrottamaan etukelkan - pikkupaha, öljynsuodatin tungettu hiukkasen kettumaiseen rakoon, saa kaivaa aika syvältä letkujen keskeltä ahtaasta välistä - laturin ja ilmastoinnin kumikytkimet (gates-kytkin) työläitä vaihtaa - PA-tankin huohotuksessa ongelmia (mutta helppo korjata deaktivoimalla huohotusventtiili) - 4motionissa ei oo ainakaan meillä ollu ongelmatapauksia, kunhan vaan vaihtaa haldexi-öljyt aina ajallaan Nuo nyt ekana tuli mieleen. Ja toki, tuo ihan uusi facelift T5 jonka tilasit, on eri koneella kuin nämä mitä mä oon joutunu korjaileen (vanha AXD jäi pois mallistosta -09 lopussa) joten joitain ongelma kohtia voi olla senkin myötä kadonnut ja toisia ilmaantunut... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
2010 mallin "lastentauteja"
- Cooleri jäätyy (onneksi vain talvella) - suuttimien johtosarjoja alkanut menemään - kansia haljennut TEHOmoottoreissa Ja nämä ovat "vanhoja vikoja" jo aikaisemmista versioista (Passat,Golf, ym) |
Onko heittää mitään mutu-tietoa kuinka paljon on ongelmattomia tapauksia, korjaamon kaveri kun näkee helposti vain ne hajonneet?.
Eli käykö yhtä hajonnutta kohti 10 vain LL-huollossa, vai toisinpäin... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jep
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Eli summa summarum. EGR systeemi tappaa näistäkin ne turbot. Siispä tulppaa laipan väiin ja kovaa ajua tai ainakin se letku irti EGR venalta.
|
Meillä on ollut t4 102hv caravelle + automaatti. 282tkm ja aski porsi.Aski tehtiin osittain vanhoin kuoriin ja muistaakseni 2900,- € kustansi tämä. Automaatti versiona erittäin mukava ja kulutuskin pysyi n.8l tuntumassa. Virtalukon pohja taisi olla askin lisäksi ainut "ylimääräinen" huoltotoimenpide. Vw oli taloudessa 50tkm ja vaihtui -00 6.5td vaniin. Vani makaa kormaamon hallissa ( ehjänä kylläkin ) kun syöttöpumpun aivolaatikko otti siipeensä.. Volkkarit on sentään halpoja huoltaa/ylläpitää verrattuna ameriikan ihmeisiin. Toki kyydeissäkin on eroa.
|
Nythän tuommonen pornstartteri löytyy pihasta, Kaikesta varoittelusta huolimatta:rolleyes:. On vuosmalliltaan 2000 ja ajettu 420tkm 2.5tdi ja tomaattilaatikolla. Kauhiasti tuohon on joku jo rahaa upottanu 280tkm on momentinmuunnin vaihdettu, 340tkm sitten uus loota ja turbo, 419tkm uus syöttöpumppu. Noita palloniveliä tuntunu syövän ihan päivätyökseen:D ,mutta huollettu ihan liikkeessä ensin V.a.g lahti---> 350tkm sitten Mr.Auto lahti ,liekkö tuttu kellekkään:confused:. Hyvin on toiminu tuon muutaman tuhat kilsaa mitä mulla ollut.Mistähän tuon moottorin mallinumeron tietäs autodatan mukaan on ACV tai AUF ? liekkö noissa eroa? ps: Olis muuten tuommonen samanlainen valorauta myynnissä jos jollain tarvetta, olikohan Cobran tekele.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57225 |
Lainaus:
Transporterin turbot tykkää kovasti alkaa päästää sitä öljyä erittäin suurissa määrin joka ikiseen suuntaan, eli koneen sisään ja ulos. Turbon korjaukseen ei ainakaan sen takia ryhdytä, koska uusi turbo tulee yksinkertaisesti halvemmaksi kuin alkaa paloittelemaan vanhaa ja kaivelemaan vikaa. ja liekkö nuohin osiakaan volkkarilta saatavilla.. Toki pitää muistaa että meidän korjaamolla käyvät porterit on melkoosen rankassa ajossa, ja monesti myös suruttomasti autojaan kohtelevilla kuskeilla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
tarran pitäisi löytyä myös sulakerasian pohjasta.kulj.jalkatilasta.
|
Lainaus:
-istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa) -makuupaikkoja (monikossa, eli min. 2:lle), jotka voidaan muodostaa istuimista (á 60x180 cm) -keittomahdollisuus (vaikkapa sähköliesi, virransyöttö sisälle virallista reittiä (esim. Defan johdoilla). Jos muunlaisia kiinteitä sähköjä, sähköasennuksista todistus. Iduktioliettä suosittelisin, saa alle 50€:llä nykyään eikä polta koko autoo jos jostain syystä jää päälle). -säilytystiloja (päällysvaatteet sovittava sisään (AKE:n näkemys)) |
veikkaan että moottori koodi on : ACV
|
Merkki:N
Valmistenumero:WV2ZZZ70 Maakoodi:FIN Vuosimalli:1999 Selitys:Transporter Kombilw75 TDI aut Myyntimalli:7DJ1K3 Alue:205JM-nro:31000 Valmistuspäivä:1998-09-10Luovutuspäivä:2000-04-14 Moott.tunn.:ACV Vaiht.tunn.:DXS ulkopuoli (kori/katto)N7/N7 --> LB6N sisäpuoli BX flanel gray/Mistral Noi löytyy tehtaan koneelta suht nopeesti.... |
Isot kiitokset Mikki:lle:) Oli nimittäin tuo sulakerasian kansi/tarrakin kadonnut. Liekkö kellään tietoa mitä eroa noilla moottorimalleilla on.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No niin kun täällä noita portteri tietäjiä muummuassa pyöriskelee niin kertokaa mulle mistä ja mihin hintaa saa sellaisen peltikuorisen ns. rättinivelen 4veto portteriin. Kysymyksessä mötikkä laatikon ja kardaanin välissä. Kiitos
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Paha kyllä sanoa saako muualta (epäilen että tuskin saa) kuin merkkiliikkeen marmoritiskiltä tai purkaamolta. Mutta hinta oli kuulemma ainakin aika suolaanen ku meillä viimeksi vaihdettiin yhteen moinen aparaatti. Ja itselle ei ole vielä osunut ko. työtä kohdalle joten paha sanoa mitään varmasti. |
Lainaus:
Menikö kansipahvi ja autoa ihmetellessä ehti valua männän päälle vettä sen verran, ettei enää pyörähtänyt? Kävi kerran Datsunin kanssa just tuolleen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Joo eipä saanu ei...siis tarvikkeena. pyöreät 180e tuli maksaan kyseinen rättinivel. Eikä siinä kaikki. Viimein ku sain sen paikalleen niin ajoin 80m ja laatikko meni tupajumiin. Mitä v*ttua??? Onko kellään sattunu vastaavaa? Onko laatikko totaalisen sökö vai voiko vika olla kytkimen puolella? Kertokaa toki jos on tietäjiä paikalla??? Laatikko lähti sit pyöriin. Mut autoa ei voi edes käyttää ilman että on kytkin pohjassa...jos niin tekee niin hetkessä alkaa kuulua kaameaa meteliä ja auto sammuu...eli laatikko menee omia aikojaan jumiin. Mutta kuiten laatikko pelaa jokseenkin kun sillä pystyy liikuttaan kuiten autoa. Laatikko siis menee jumiin vapaalla ollessa...en muista oliko vapaa vai vaihde päällä kun se meni ajossa jumiin, eli olinko juuri vaihtamassa vaihdetta... Ps. Olis 99% varmuudella käyttöä EHJÄLLE vm. 1993 vw t4 syncro transportterin laatikolle... |
Niin...vielä kytkimestä. Voiko olla että kytkimen puolella jokin olis silppoutunu ja nakkais jotain jumiin?? Ärsyttää aivan saatanasti! Ostin auton vajaa kuukausi sitten ja sen verran oon sillä ajanu että tampereelta ivaloon ja sit n. 2.5km siirtymä ja rättinivel paskaksi ja sit 80m ja jotain todella hirveän kuulosta tapahtui...mutta mitä???
|
Lainaus:
Voihan se olla myös tää laturin tai ilmastoinnin kytkin paukahtanu ja se vetää jakopään jumiin... |
Eikö kellään ois laatikosta "sisäpiirin" tietoa? Niin ku en oo vielä aukassu sitä. Tilasin takuu kunnostetun laatikon. Tarkoitus ois kyllä sit tuo paikallaan olevan laatikko purkaa ja pistää kondikseen...seuraavaa laatikko remonttia odottelemaan :D Oon kuullu joskus puhetta että tuo laatikko kestäis paremmin pienellä ylitäytöllä??? Pitääkö paikkaansa ja paljon on pikku ylitäyttö? 3dl??
|
Lainaus:
|
Pikkuserkku osti viime talvena sellaisen vm 2000 2.5TDI Caravellen, Automaattilaatikolla ja vielä linja-autoksi rekisteröitynä.
Autoa on huollettu säntillisesti uudesta alkaen, mutta siitä huolimatta siihen jouduttiin vaihtamaan Uusi automaattilaatikko n. 80tkm. paikkeilla. Nyt autolla oli ajettu hippasen yli 300 tkm, kun laatikko alkoi lyömään "jumiin". No, eihän siinä auttanut kuin pistää traileri Sprintterin perään ja hakea Folkkari pois Pyhäsalmesta (Savosta) Tampereelle. Puolisen päivää purin autoa, jotta saatiin kone & laatikko yhtenäisenä pakettina tallin lattialle. Pelkkä laatikko ei mahtunut sitten millään konstilla taipumaan, kun aina otti joku paikka vastaan. 4-sylinterisissä koneissa varmaan toi laatikko lähtee ihan issekseen irti. Parolan ExPertillä oli kalenteri täynnä seuraavaksi 2 vkoksi, mutta hän epäili "takimmaista Planeettaa" vaivan aiheuttajaksi. Ennen kuin otin laatikon alas, niin otin vartavasten laatikosta öljyt pois pohjaropun kautta. Sieltä tuli kokolailla tasan 1L mustaa kuraa, joka sitten kaadettiin näytteeksi limpparipulloon. Tuossa kun olen omaa projektiautoa rassaillut, niin siinä on suunnilleen samankokoinen laatikko kuin tämä Folkkarin laatikko on (Audi 200 Turbo 2.2L 5 syl. -90, joka syö öljyä reilut 3L). Jostain ulkomaanelävien foorumeilta löysin tietoa, että toi Folkkarin laatikko pitää täyttää piripintaan, sitten käyttää lämpimäksi n. 35-45*C, vatkata vaihteita eri asentoihin aina 10 sekunnin välein ja sitä mukaa täyttää laatikkoon lisää öljyä. Sitten kun ei enää mene enempää öljyä looraan, niin kone edelleen käynnissä laitetaan täyttöproppu kiinni ja vasta sitten sammutetaan auto. Eli Folkkarinkin automaattilaatikkoon pitää saada sopimaan se n. 3L uutta öljyä öljypohjan aukaisun jälkeen. Jos loora on ollut ihan kuivana remontin jäljiltä, niin silloinhan sinne menee se n. 6,5 - 7L tavaraa. Todennäköisesti tämäkin laatikko on pilattu asiantuntevissa Tamperelaisissa merkkiliikkeissä, kun ei olla osattu laittaa oikeata öljymäärää sinne laatikkoon... :confused: Tapaus on vielä kesken, mutta joku onnekas voi tälläkin tarinalla välttyä oman laatikkonsa täysremontilta. Keski-Suomalainen merkkiliike määräsi uuden laatikon hinnaksi 4.000€ + työn osuus 1.000€= 5.000€... :p Siihen rahaan jo vähän itsekin ruuvailee ja vaihtelee öljyjä "ennaltaehkäisevästi"... :D Edit: Tuossakin koneessa oli imusarjassa merkintä "ACV", mutta lohkon yläreunassa, suunnilleen keskellä konetta (alipainepumpun alapuolelta) löytyi merkintä "AUF"... :rolleyes: |
Just tuli tietoa laatikon vaurioista:
Jotain laakeria oli mennyt rikki & samalla särkenyt laatikon sisältä valuosia. Tästä laatikosta ei enää saa kunnostettua toimivaa vaihteistoa... :o Todennäköisesti toi liian pieni öljymäärä on ensin pilannut laakerin, joka on sitten leikannut kiinni ja murskannut osia ympäriltään. Jos jollain on viallinen laatikko, tai ainakin pelkät kuoret, niin saa vinkata... :cool: Edit: Vähän ajettu tehtaan vaihtolaatikko löytyi purkurilta ja hyvin lähti toimimaan. Hintaa laatikolle, öljyille, ym. nesteille ja tarvikkeille kertyi n. 2000€. Autokaan ei ollut pukkien päällä kuin kuukauden... :o |
Auto pelittää taas ihan OK.
Purettiin palasille toi 220tkm ajettu laatikko ja sieltä löytyi tällaista: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69665 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69666 Eli laatikon päätykannen alta löytyi hajonnut laakeri. Koska autolla oli ajettu muutama sata metriä sivuäänien alkamisen jälkeen, niin ne laakerien palaset ovat murjoneet tuota laakerin ulkokoolin takareunaa uuteen uskoon. Laatikkoexpertin tuomio oli, että hän ei ala tuota kuorta korjaamaan. Onhan se ihan ymmärrettävää, että yrittäjä ei halua niskoilleen mitään takuuvastuita epämääräisistä korjauksista. Tuo murjoontunut osa on laakerin ulkokoolin "topparin" kaulusosa. Se vain estää ulkokoolin karkaamisen liian syvälle laatikon sisään. Sitä ehjää kaulusosaa on vielä riittävästi jäljellä, että uusi laakeri pysyy paikallaan. Jos vähänkään epäilyttää, niin ainahan voi hitsata lisää täytettä ja vingulla pyyhkäistä ylimääräiset pärsät pois. Tästä laatikosta saisi vielä joku Turaa-Se-Itse -seppä hyviä osia omaan laatikkoprojektiin, tai saisihan tämänkin korjattua suht. pikkuvaivalla. Turbiini ja vaihteet pelasivat ihan hyvin tuohon rikkoontumiseen asti. Turbiinissa ja venttiilikoneistossa on varmaan tuota metallimujua, mutta kaikkihan ne on pestävissä/huuhdeltavissa. Pakat ja levyt ovat ihan hyvässä kunnossa. Perävälitys on se vakio dieselipakun 3.8?, en nyt muista ihan tarkkaan, että oliko se 3.83 vai 3.88. Tyyppi on tuo EQG. Purettu laatikkopaketti joutaisi jo maailmalle, pois tulevan muuton alta. Käteisellä sen saa hintaan 300€. Ehjä käytetty maksoi 1.600€. Turbiini tietysti tulee mukaan. Anturit ja lauhdutin + vetarin tumppi otettiin siihen uuteen laatikkoon. Vaihdossa käy vanhakoppaiseen Patrolliin sopivat: - tekniikan osat - turbo. Alkuperäinen Hitachi tai vähintään vastaava tai kohtuullisesti suurempi, mielellään T3 laipalla. - 8 tai 10 x 15" tai 16" vannepaketti -20...-40 ET:llä (jako 6x139,7) - Hydraulisylinterit auraprojektiin: - 2kpl n. 100mm iskulla ja 2kpl n. 200 - 250mm iskulla. - Muuta hydrauliikkaosaa: -pumppu, letkuja, liittimiä, mahdollisesti sähköhydrauliikkayksikkö,... - 33 x 12,5 x 15" tai 16" rengassarja. Vähintään MT -karkeusluokkaa. - projektikone - projektikansi - projekti laatikkopaketti - ... Mitä muuta olisi tarjolla? Tarjouksia voi heittää myös suoraan privalla, mielellään kuvien kanssa. Kari Koski Lempäälä o4o- 748 47 87 kko at luukku . com |
Lainaus:
garrettihan nuo ahtimet tekee, ei volkkari. voisko tuo akselin korkkaaminen johtua jumittavista vnt:n johdesiivistä? kyllä nuo koneetkin kestää, kun tiuhaan öljyjä vaihtelee, ja aina vw luokitellut ölpät koneeseen. jos meisseli pysyy kädessä, ja toisessa kädessä ruuvimeisseli niin kerran vuodessa kurkistaa venttiilikopan alle näkyykö paininkupeissa kulumaa ja että nokka on ok. |
Kysympä täältä, ongelmana on että vm.89 ransportteri synkro ei vedä etupäästä, semmonen takamoottori peli siis kyseessä.. Mikä lie T3 vai T2 en tiedä näistä.. lupasin selvitellä mitä sille viskolle on tehtävissä.
Kaikki kuulostaa mekaanisesti ehjältä mutta ei vaan etupää vedä. Mitä tehdä, jotain levyjä sinne viskon sisään uusia? Öljyt vaihtoon? Mistä ja mitä? |
Itse itselleni ja muille vastaten, täältä löytyykin aika hyvin tietoa asiasta:
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/...php?f=39&t=758 |
Sivu luotu: 02:34 (GMT +2). |