Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Pajeron turbo (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69525)

Juspe88 04.03.2010 14:54

Pajeron turbo
 
Voitteko auttaa ja kertoa käykö mikään isompi / parempi turbo 2,5 td pajeroon suoraan alkuperäisen tilalle?
vai tarvitseeko tehdä muutoksia`?

santikko 04.03.2010 17:50

pajeros taisi olla joku 3-pulttinen jako?

hutikka 04.03.2010 18:35

laita vanhemman 2,3l pajen turbo joka on pienemmällä pakopesällä tai nykysestä rautalangalla hukkaportti jumiin:D:D

awd 04.03.2010 18:43

Eipä siitä turbosta paljon parempia löydy...?
Tiedä sit mitä ollaan hakemassa, mut sen turbon kierto riittää helposti isompiin tehoihin.
Hukkaportti aukee ekaks ja sitten se paineventtiili ja ne hukkaa tehot pihalle, turbo oo edes sillon viel
lämmin. ;)
Yleensä huono kulku on oire jostain muusta viasta/säädöstä, mutta toki sinne isomman turbonkin voi laittaa
ja kaikkee muutakin sit vaihtaa... :rolleyes:

santikko 04.03.2010 19:40

paljonkos tuo pajeron varoventtiili vaatii auetakseen? hukkiksen tankoo vaan kireemmälle ja soppaa lisää...

Nostokurki 04.03.2010 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja santikko (Viesti 648558)
paljonkos tuo pajeron varoventtiili vaatii auetakseen? hukkiksen tankoo vaan kireemmälle ja soppaa lisää...

0.9bar aukeaa... Ja putkiliikkeistä saa suoraan kierteeseen sopivia varoventtiileitä, itsellä 1,5bar :)

Juspe88 04.03.2010 20:06

kiitoksia vinkeistä.. ei kulussa nyt mitään vikaa ole mutta olisi mukava saada lisää potkua..

sumpe 04.03.2010 20:26

Mistä tollaiseen 2.3 td paheroon saa voimaa ku ei jaksa 235/75/15 insoilla pienen puolen kakkosella olenkaan ensinkään lainkaan edetä hangessa???????

huru-ukko 04.03.2010 20:29

Löytys 2.8 Pajeron turbo,jos on kiinnostusta siitä rakennella?

opro 04.03.2010 21:17

paljonko huru pyytää turbostaan ja sopiiko 2.5tdic 1993 pajeroon? ja onko ylipäänsä yhtään isompi?

khonkonen 04.03.2010 21:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 648595)
Mistä tollaiseen 2.3 td paheroon saa voimaa ku ei jaksa 235/75/15 insoilla pienen puolen kakkosella olenkaan ensinkään lainkaan edetä hangessa???????

No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

sumpe 04.03.2010 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 648648)
No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

JUST

sisua45 04.03.2010 22:40

Perhana, Easterbunny nostaa ahtopainemittaria vain 0,5-0,6 bar. Täytyykin kokeilla vähän viriviritystä... :)

sds500 05.03.2010 09:26

Asiasta en mitään tiedä, mutta sanompa kuitenkin... kyllähän pajeroon saa ihan vakio turbolla aika hyvin ahtopainetta, meneekö ilma koneeseen asti onkin toinen kysymys, nimittain imusarjahan on mikä on ja aika pienestä reiästä sinne ilmaa koitetaan laittaa, painehan siinä nousee...

huru-ukko 05.03.2010 20:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 648635)
paljonko huru pyytää turbostaan ja sopiiko 2.5tdic 1993 pajeroon? ja onko ylipäänsä yhtään isompi?


Jaa-a en osaa koko erosta ja käypäsyydestä sanoa, tämäkin jäi ylimääräiseksi omista projetista. Sen saa kyllä aika huokeella jos on kiinnostusta. Kaikki mukaan kuuluvat samaan hintaan (ns.downpipe,hukkaportinkello ja tietty ahdin= 100e)


050-5608181
Iisalmi

sumpe 05.03.2010 20:57

Tuopa nyt näyttäis siltä et siinä ei ole mitään mahdollisuutta nostaa painetta ku ei oo kelloa eikä viisareita mut mistä ruokaa saa lisää ku se on todella hengetön.

opro 06.03.2010 07:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja huru-ukko (Viesti 648916)
Jaa-a en osaa koko erosta ja käypäsyydestä sanoa, tämäkin jäi ylimääräiseksi omista projetista. Sen saa kyllä aika huokeella jos on kiinnostusta. Kaikki mukaan kuuluvat samaan hintaan (ns.downpipe,hukkaportinkello ja tietty ahdin= 100e)


050-5608181
Iisalmi

saatko laitettua kuvia tänne tai s-postiin? pasi.s@luukku.com

opro 06.03.2010 07:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 648648)
No nostaa ahtopaineet 1.6 baariin ja ruuvaa syötöt täysille. Etenee vallan reippaasti ainaki mulla. Niin ja mulla 31x10.5 15 renkaat.

kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

sumpe 06.03.2010 08:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 649098)
kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

Ja ihmetellään et on laatikko ja kansi heikko ja miksei myös kampurakin.

khonkonen 06.03.2010 20:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 649098)
kyllä noilla paineilla ja syötöillä joku paikka pajerosta pettää:)

No kohta 20000 kilsaa olen tolla ajanu, eikä vielä ole mikään pettäny. Tuskin sillä 500000 kilsaa pääsee, mutta kuiten.

Imusarja on vaihdettu parempaan ja välijäähdytin laitettu. Eihän se toki toi 1.6 baaria ole käytössä ku sillon ku polkimen painaa lattiaan, eli tollasessa normiajossa paineet huitelee 0.5-1.0 baria.

khonkonen 06.03.2010 20:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 648942)
Tuopa nyt näyttäis siltä et siinä ei ole mitään mahdollisuutta nostaa painetta ku ei oo kelloa eikä viisareita mut mistä ruokaa saa lisää ku se on todella hengetön.


No syöttöjen lisääminen nostaa myös ahtopainetta, mutta eniten vaikuttaa turbon hukkaportti, mikä joistakin turboista hajoo ja tippuu pakoputkeen ja näin ollen kaikki paineet katoaa turbosta suoraan putkeen. Kannattaa se tarkistaa. Jos portti kunnossa niin sit voi hukkaportin tangon kiinittää kokonaan tai painekellon tankoa lyhentää.

sumpe 06.03.2010 20:26

Vaan ku ei ole kelloa on sen verran vanha yksilö,mut testit tehty ahtoa oli aluks 0.2 ja lisäsin perus syöttöä noin vartti kierroksen ja ahdon alaista muutin sen muovirinkulan poiston avulla, nyt SOI painetta on nyt noin 0.7.Imusarja pitäis vielä vaihtaa sellaseks jossa on se ylipaine venttiili ja kuuleriakin jo sovittelin

Hespa 07.03.2010 09:07

?
 
Mun mielestä jos on 2,5 kone niin ahtimessa pitäis kyllä olla hukis. En tiä sitten.
Ja ei oo mitään hätää 1,5 barinkaan ahdoilla. Tosin mitsun kansi ei hengitä tarpeeks vaikka kuinka nostais ahtoja niin ei sieltä kumminkaan ihan mahdottomia virtauksia saada läpi.Itte oon kokeillu 0,8-1,8 bariin mun 2,3 pajerosta ja ainakin mulla toimii parhaiten kun jättää maks. ahdon 1,3bariin.
Ja mulla on tuo vanhan mallin hukkaportiton ahdin. Tällöin ei tuu sitä ilmiöö että ahtoilma niinsanotusti hakkaa päätään seinään kun ei mahdu kaikki kanavien läpi kulkeen.

Ja kunnon jäähdytys ajon jälkeen niin ei ne kannet mihkään hajoo! :)

-pajero- 07.03.2010 11:04

Mulla on 0.9 ahdot tiellä, joskus 1.8 hyvin kesti mutta ei ole suurta vaikuitusta

sds500 07.03.2010 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sumpe (Viesti 649291)
Vaan ku ei ole kelloa on sen verran vanha yksilö,mut testit tehty ahtoa oli aluks 0.2 ja lisäsin perus syöttöä noin vartti kierroksen ja ahdon alaista muutin sen muovirinkulan poiston avulla, nyt SOI painetta on nyt noin 0.7.Imusarja pitäis vielä vaihtaa sellaseks jossa on se ylipaine venttiili ja kuuleriakin jo sovittelin

Jos on nin vanhaa mallia (-84) niin kannattaa ensin tehdä pakoputkelle jotain,-> eli uudemmasta parempi tilalle. omassa viritelmässä on tuollanen vanhanmallinen tc-05 ahdin ja pikku cooleri keulassa sekä L-200 vaparin imusarja, ahtoja nyt ~1,4 bar (ilman cooleria oli ~1,6 bar) nyt vain meinaa jäädä ruiskupumppu liian pienituottoiseksi (paine lähtee laskuun 3500 rpm jälkeen). Tuollaista paineventtiilillä varustettua imusarjaa ei mielestäni kannata laittaa, jos meinaa ahtoja nostaa. (1 kpl coolerimallin imusarjoja kyllä löytyy, jos joku sellasta tarvii)

Nostokurki 07.03.2010 12:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sds500 (Viesti 649434)
Jos on nin vanhaa mallia (-84) niin kannattaa ensin tehdä pakoputkelle jotain,-> eli uudemmasta parempi tilalle. omassa viritelmässä on tuollanen vanhanmallinen tc-05 ahdin ja pikku cooleri keulassa sekä L-200 vaparin imusarja, ahtoja nyt ~1,4 bar (ilman cooleria oli ~1,6 bar) nyt vain meinaa jäädä ruiskupumppu liian pienituottoiseksi (paine lähtee laskuun 3500 rpm jälkeen). Tuollaista paineventtiilillä varustettua imusarjaa ei mielestäni kannata laittaa, jos meinaa ahtoja nostaa. (1 kpl coolerimallin imusarjoja kyllä löytyy, jos joku sellasta tarvii)

kai olet myös ahdonalaista syöttöä nostanut?

Juspe88 07.03.2010 18:29

Laitoin Pajeroon ahtomirttarin kiinni ja se näytti huimat 0,6bar.. täytyy varmaan reilusti nostella.. ja syöttöönkään ei ole ennen koskettu... huomenna on varmasti hieno päivä vähän ruuvata auki!

sds500 07.03.2010 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja n_kurki (Viesti 649440)
kai olet myös ahdonalaista syöttöä nostanut?

senverran mitä se vakio säätökara antaa, eli sitä en ole jaksanut ruveta muuttamaan, vain säädetty.

pajerotdic 03.04.2011 09:37

onko jollain mittoja pajeron turbon downpipe laipasta? ahdin on td04 11 g jotain, mutta kai se noissa pajeron urpoissa on pakolaippa sama olise 11 vai 9 ahdin.

MT71 09.04.2012 17:15

Moro.

Mistä johtuu että 2.5 turbokonessa on vit.. kovat imuäänet? äänet tuli sen jälkeen kun vaihdoin uuden kannen, imuäänet on mielestäni häritsevän isot (kuuluu sisälle isosti). Ilmanputsari ja kotelo on vakio, enkä tarkoita äänellä kunnolla turbotettujen vihellystä. Moottori lähtee hyvin käyntiin eikä muuten käyttäydy oudosti mutta imuääni on ku vaparissa, joko turbolle on tulossa km täyteen?

jyrden 09.04.2012 19:06

Missä kohdin...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MT71 (Viesti 870524)
Moro.

Mistä johtuu että 2.5 turbokonessa on vit.. kovat imuäänet? äänet tuli sen jälkeen kun vaihdoin uuden kannen, imuäänet on mielestäni häritsevän isot (kuuluu sisälle isosti). Ilmanputsari ja kotelo on vakio, enkä tarkoita äänellä kunnolla turbotettujen vihellystä. Moottori lähtee hyvin käyntiin eikä muuten käyttäydy oudosti mutta imuääni on ku vaparissa, joko turbolle on tulossa km täyteen?

Missä kohdin kierrosaluetta alkaa imuäänet kuuluu?
Ettei ois sellanen vinkuma, joka tulee ku metalli hankaa metallia vasten?

MT71 10.04.2012 11:09

Ei oo metalli vastaan metalli ääni, ääni on kuitenki niin voimakas että kun ensimmäisen kerran remontin jälkeen starttasin käyntiin niin tuli mielee että on jääny tiiviste pois pakosarjan ja putken välistä. Ilmanputsarin kantta ku ravottaa niin meteli vaan kasvaa..

opro 13.04.2012 17:05

Mitkä mahtaa olla 2.5td pajeron vakioahtimen imu ja pakosiipien koot? Ostettu holsetti jossa imu 42mm ja pako 53mm niin onko vakioo parempi? Hukkaportiton on myös.

jyrden 13.04.2012 18:42

Iipien koot...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opro (Viesti 872102)
Mitkä mahtaa olla 2.5td pajeron vakioahtimen imu ja pakosiipien koot? Ostettu holsetti jossa imu 42mm ja pako 53mm niin onko vakioo parempi? Hukkaportiton on myös.

Mikäli siellä on Td04-09, niin imu tais olla n.35mm ja pako 40mm...

Holsetin sopivuus tietysti siit et millasta haetaan ja silleen. Itse laitoin omaan KKK24:sen, mutta vaiheessa ku silikooni letkunpätkät maailmalla vielä (suunnitelmat muuttu asennuksen aikana). Pakomittarille lähöt ja imusarja mallia tee-se-itse osittain... Eli siinä on torviosa orkkista ja pälle kotelo tehty ja TIG:llä kasaan (alumiinihitsari kasasi).

opro 13.04.2012 19:12

mulla on tohon asennusta odottamassa l200 vaparin imusarja ja ton holsetin kanssa ei tarvi miettiä sitä hukkiksen kellon kiinnitystä. Eiköhän toi vähän paremmin hengitä kun vakio ahistimella. Toi td04-9 siellä vielä on.

jyrden 13.04.2012 19:35

Ei ainakaan ahda tasasella ajaessa, kuten orkkis tekee... itellä meni imusarja uusiksi, kun KKK24:nen tuli n. 10cm ylemmäs ku orkkis. Imusarjojakin ois ollu 3.a erillaista (Pajeron kahta mallia ja L200.sesta vaparista yks) ja ei yksikään mahtunut paikalleen. Sillä meni uusiksi osittain.

Oishan siihen ollu vaikka Holsetin He221:nenkin, mutta se meni GTI Sunnyä piristään ku vaparihan se ol... Turbollisia pitää olla, ja jos ei oo ni tehdään sellanen.

opro 13.04.2012 20:32

eikös toi ole hyvä vaan ettei heti tasasella ahda kun tolla vakiolla on 0.5 mittarissa ja kierroksia 2000. Onko minkäänlaisia villejä veikkauksia missä tommonen heräilis paljonko tulis potkua lisää? Ja sitten noi laipat mistäs niitä kannattais hommata? Vai olisko jollain myydä valmista laippa viritystä.

opro 13.04.2012 20:33

minkä kokoset siivet tossa kkk24 muuten on ja onko hukkaporttia?

jyrden 14.04.2012 09:11

Eihän se oo hyvä, jos ahtaa koko ajan ainakaan kovin paljoo... Jälkiturbotettu BB:kin ahtoi välillä tasasellakin kaasulla hieman, mutta ei paljoa vrt Pajero... Käyttis Avensikset (d4d) ei myöskään ahda ku hieman tasasella vrt. Pajero. Pajerohan ahtaa 80km/h vauhdissakin 0.6-0.8 mulla ennen murun vaihtoa.

Holssetin herääminnen voi tulla jossain 1800rpm tienoolla, kun tuo vakiohan herää mulla jossain 1200rpm (ainakin mittarin mukaan viisari kohoaa)... Mut Holsetin pakopesän kokokin vaikuttaa ja miten syöttöä on oikeen. Tehoja sit hevosia jotain ... Ja syötöistä sekin kii...

Ahtimen puolen laippoja saa esim. Tarvikemotista Kalajoelta. Sit multa, jos teitää et oliko laippa T2, T25,vai T3... Sit Mitsun ahtimen laippaa löytyy multa ainaskin, johhon saa ite porata reijät ja löytyy kahta malliakin vielä. Toinen on olikohan 8, vai 10mm levystä leikattu... Toinen sit paksumpaa, olikohan 30mm... Ja tossa paksummassa on Mitsun orkkiks ja T3:sen valmius valmiina.

KKK24 siipien koot tais olla imu 38 ja pako sit jotain 45mm (en muista tarkkaan nyt). Hukkaportillinen kyseessä siis. Alkujaan OM603:sen ahdin siis (siis 300TurboDiesel Mersusta).

opro 15.04.2012 17:39

rupesin tarkemmin tutkimaan tota holsettia niin oli aikamoiset välykset molempiin suuntiin niin kannattaako tota huollattaa vai unohtaa koko mötti ja hommata toinen? Onko kellään heittää mitää huokeeta huoltopaikkaa ja mitään käsitystä mitä moinen operaatio kustantais?

jyrden 15.04.2012 17:58

Iisalmen turbohuollosta kerran kyselin Mitsulaiseen huoltoo, niin tuumas et alk. 350€.a... Riippuu siit et pääseekö laakeroinnilla ja tiivisteiden vaihdolla siihen hintaan siis. Vai joutuuko muutakin tekeen.

LDS Turbo tms on asiantunteva huoltofirma myös, jota myös Tractor Pullingin harrastaajat käyttää. Tänne pistän omaa ahdinta huoltoon ja muokkaukseen, jos tuohon käyttikseen tarvii ahdinta huollattaa. Sen hinta jotain 750€:a mut se on sit sisuksiltaan uusi, kun siihen vaihtuu siivet ja akselit, sekä kotelot avarretaan... Halvempi ku uusi, kun uusi maksaa Toyotalla n. 2000€.a ja muualta siihen ei saa sopivaa ilman suuria töitä sopiin.


ProTurbo vois menetellä näissä vielä, mutta isojen dieselviriahtimien kaa ei kyllä oo laatua. Kaverilla hajos viime kesän T.P. kisoissa ahdin joka kerta (eli n. 4-5t€.a meni niihin) ja ProTurbon tekemät ahtimet. Mainittu LDS:n ahtimissa ei mitään vikaa, vaikka samassa luokassa olivat nuo koneet.

FinnTurbo on kaa pätevä vaikka ois kyse viriahtimista. Tekeehän myös Herlevit ahdinhuoltoja, jos ei kiirus oo. Kausi alkaa oleen päällä Pullingissa, joten voi olla ettei ehdi heti tekeen.


Sivu luotu: 23:36 (GMT +2).