![]() |
Pajeron turbo
Voitteko auttaa ja kertoa käykö mikään isompi / parempi turbo 2,5 td pajeroon suoraan alkuperäisen tilalle?
vai tarvitseeko tehdä muutoksia`? |
pajeros taisi olla joku 3-pulttinen jako?
|
laita vanhemman 2,3l pajen turbo joka on pienemmällä pakopesällä tai nykysestä rautalangalla hukkaportti jumiin:D:D
|
Eipä siitä turbosta paljon parempia löydy...?
Tiedä sit mitä ollaan hakemassa, mut sen turbon kierto riittää helposti isompiin tehoihin. Hukkaportti aukee ekaks ja sitten se paineventtiili ja ne hukkaa tehot pihalle, turbo oo edes sillon viel lämmin. ;) Yleensä huono kulku on oire jostain muusta viasta/säädöstä, mutta toki sinne isomman turbonkin voi laittaa ja kaikkee muutakin sit vaihtaa... :rolleyes: |
paljonkos tuo pajeron varoventtiili vaatii auetakseen? hukkiksen tankoo vaan kireemmälle ja soppaa lisää...
|
Lainaus:
|
kiitoksia vinkeistä.. ei kulussa nyt mitään vikaa ole mutta olisi mukava saada lisää potkua..
|
Mistä tollaiseen 2.3 td paheroon saa voimaa ku ei jaksa 235/75/15 insoilla pienen puolen kakkosella olenkaan ensinkään lainkaan edetä hangessa???????
|
Löytys 2.8 Pajeron turbo,jos on kiinnostusta siitä rakennella?
|
paljonko huru pyytää turbostaan ja sopiiko 2.5tdic 1993 pajeroon? ja onko ylipäänsä yhtään isompi?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Perhana, Easterbunny nostaa ahtopainemittaria vain 0,5-0,6 bar. Täytyykin kokeilla vähän viriviritystä... :)
|
Asiasta en mitään tiedä, mutta sanompa kuitenkin... kyllähän pajeroon saa ihan vakio turbolla aika hyvin ahtopainetta, meneekö ilma koneeseen asti onkin toinen kysymys, nimittain imusarjahan on mikä on ja aika pienestä reiästä sinne ilmaa koitetaan laittaa, painehan siinä nousee...
|
Lainaus:
Jaa-a en osaa koko erosta ja käypäsyydestä sanoa, tämäkin jäi ylimääräiseksi omista projetista. Sen saa kyllä aika huokeella jos on kiinnostusta. Kaikki mukaan kuuluvat samaan hintaan (ns.downpipe,hukkaportinkello ja tietty ahdin= 100e) 050-5608181 Iisalmi |
Tuopa nyt näyttäis siltä et siinä ei ole mitään mahdollisuutta nostaa painetta ku ei oo kelloa eikä viisareita mut mistä ruokaa saa lisää ku se on todella hengetön.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Imusarja on vaihdettu parempaan ja välijäähdytin laitettu. Eihän se toki toi 1.6 baaria ole käytössä ku sillon ku polkimen painaa lattiaan, eli tollasessa normiajossa paineet huitelee 0.5-1.0 baria. |
Lainaus:
No syöttöjen lisääminen nostaa myös ahtopainetta, mutta eniten vaikuttaa turbon hukkaportti, mikä joistakin turboista hajoo ja tippuu pakoputkeen ja näin ollen kaikki paineet katoaa turbosta suoraan putkeen. Kannattaa se tarkistaa. Jos portti kunnossa niin sit voi hukkaportin tangon kiinittää kokonaan tai painekellon tankoa lyhentää. |
Vaan ku ei ole kelloa on sen verran vanha yksilö,mut testit tehty ahtoa oli aluks 0.2 ja lisäsin perus syöttöä noin vartti kierroksen ja ahdon alaista muutin sen muovirinkulan poiston avulla, nyt SOI painetta on nyt noin 0.7.Imusarja pitäis vielä vaihtaa sellaseks jossa on se ylipaine venttiili ja kuuleriakin jo sovittelin
|
?
Mun mielestä jos on 2,5 kone niin ahtimessa pitäis kyllä olla hukis. En tiä sitten.
Ja ei oo mitään hätää 1,5 barinkaan ahdoilla. Tosin mitsun kansi ei hengitä tarpeeks vaikka kuinka nostais ahtoja niin ei sieltä kumminkaan ihan mahdottomia virtauksia saada läpi.Itte oon kokeillu 0,8-1,8 bariin mun 2,3 pajerosta ja ainakin mulla toimii parhaiten kun jättää maks. ahdon 1,3bariin. Ja mulla on tuo vanhan mallin hukkaportiton ahdin. Tällöin ei tuu sitä ilmiöö että ahtoilma niinsanotusti hakkaa päätään seinään kun ei mahdu kaikki kanavien läpi kulkeen. Ja kunnon jäähdytys ajon jälkeen niin ei ne kannet mihkään hajoo! :) |
Mulla on 0.9 ahdot tiellä, joskus 1.8 hyvin kesti mutta ei ole suurta vaikuitusta
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Laitoin Pajeroon ahtomirttarin kiinni ja se näytti huimat 0,6bar.. täytyy varmaan reilusti nostella.. ja syöttöönkään ei ole ennen koskettu... huomenna on varmasti hieno päivä vähän ruuvata auki!
|
Lainaus:
|
onko jollain mittoja pajeron turbon downpipe laipasta? ahdin on td04 11 g jotain, mutta kai se noissa pajeron urpoissa on pakolaippa sama olise 11 vai 9 ahdin.
|
Moro.
Mistä johtuu että 2.5 turbokonessa on vit.. kovat imuäänet? äänet tuli sen jälkeen kun vaihdoin uuden kannen, imuäänet on mielestäni häritsevän isot (kuuluu sisälle isosti). Ilmanputsari ja kotelo on vakio, enkä tarkoita äänellä kunnolla turbotettujen vihellystä. Moottori lähtee hyvin käyntiin eikä muuten käyttäydy oudosti mutta imuääni on ku vaparissa, joko turbolle on tulossa km täyteen? |
Missä kohdin...
Lainaus:
Ettei ois sellanen vinkuma, joka tulee ku metalli hankaa metallia vasten? |
Ei oo metalli vastaan metalli ääni, ääni on kuitenki niin voimakas että kun ensimmäisen kerran remontin jälkeen starttasin käyntiin niin tuli mielee että on jääny tiiviste pois pakosarjan ja putken välistä. Ilmanputsarin kantta ku ravottaa niin meteli vaan kasvaa..
|
Mitkä mahtaa olla 2.5td pajeron vakioahtimen imu ja pakosiipien koot? Ostettu holsetti jossa imu 42mm ja pako 53mm niin onko vakioo parempi? Hukkaportiton on myös.
|
Iipien koot...
Lainaus:
Holsetin sopivuus tietysti siit et millasta haetaan ja silleen. Itse laitoin omaan KKK24:sen, mutta vaiheessa ku silikooni letkunpätkät maailmalla vielä (suunnitelmat muuttu asennuksen aikana). Pakomittarille lähöt ja imusarja mallia tee-se-itse osittain... Eli siinä on torviosa orkkista ja pälle kotelo tehty ja TIG:llä kasaan (alumiinihitsari kasasi). |
mulla on tohon asennusta odottamassa l200 vaparin imusarja ja ton holsetin kanssa ei tarvi miettiä sitä hukkiksen kellon kiinnitystä. Eiköhän toi vähän paremmin hengitä kun vakio ahistimella. Toi td04-9 siellä vielä on.
|
Ei ainakaan ahda tasasella ajaessa, kuten orkkis tekee... itellä meni imusarja uusiksi, kun KKK24:nen tuli n. 10cm ylemmäs ku orkkis. Imusarjojakin ois ollu 3.a erillaista (Pajeron kahta mallia ja L200.sesta vaparista yks) ja ei yksikään mahtunut paikalleen. Sillä meni uusiksi osittain.
Oishan siihen ollu vaikka Holsetin He221:nenkin, mutta se meni GTI Sunnyä piristään ku vaparihan se ol... Turbollisia pitää olla, ja jos ei oo ni tehdään sellanen. |
eikös toi ole hyvä vaan ettei heti tasasella ahda kun tolla vakiolla on 0.5 mittarissa ja kierroksia 2000. Onko minkäänlaisia villejä veikkauksia missä tommonen heräilis paljonko tulis potkua lisää? Ja sitten noi laipat mistäs niitä kannattais hommata? Vai olisko jollain myydä valmista laippa viritystä.
|
minkä kokoset siivet tossa kkk24 muuten on ja onko hukkaporttia?
|
Eihän se oo hyvä, jos ahtaa koko ajan ainakaan kovin paljoo... Jälkiturbotettu BB:kin ahtoi välillä tasasellakin kaasulla hieman, mutta ei paljoa vrt Pajero... Käyttis Avensikset (d4d) ei myöskään ahda ku hieman tasasella vrt. Pajero. Pajerohan ahtaa 80km/h vauhdissakin 0.6-0.8 mulla ennen murun vaihtoa.
Holssetin herääminnen voi tulla jossain 1800rpm tienoolla, kun tuo vakiohan herää mulla jossain 1200rpm (ainakin mittarin mukaan viisari kohoaa)... Mut Holsetin pakopesän kokokin vaikuttaa ja miten syöttöä on oikeen. Tehoja sit hevosia jotain ... Ja syötöistä sekin kii... Ahtimen puolen laippoja saa esim. Tarvikemotista Kalajoelta. Sit multa, jos teitää et oliko laippa T2, T25,vai T3... Sit Mitsun ahtimen laippaa löytyy multa ainaskin, johhon saa ite porata reijät ja löytyy kahta malliakin vielä. Toinen on olikohan 8, vai 10mm levystä leikattu... Toinen sit paksumpaa, olikohan 30mm... Ja tossa paksummassa on Mitsun orkkiks ja T3:sen valmius valmiina. KKK24 siipien koot tais olla imu 38 ja pako sit jotain 45mm (en muista tarkkaan nyt). Hukkaportillinen kyseessä siis. Alkujaan OM603:sen ahdin siis (siis 300TurboDiesel Mersusta). |
rupesin tarkemmin tutkimaan tota holsettia niin oli aikamoiset välykset molempiin suuntiin niin kannattaako tota huollattaa vai unohtaa koko mötti ja hommata toinen? Onko kellään heittää mitää huokeeta huoltopaikkaa ja mitään käsitystä mitä moinen operaatio kustantais?
|
Iisalmen turbohuollosta kerran kyselin Mitsulaiseen huoltoo, niin tuumas et alk. 350€.a... Riippuu siit et pääseekö laakeroinnilla ja tiivisteiden vaihdolla siihen hintaan siis. Vai joutuuko muutakin tekeen.
LDS Turbo tms on asiantunteva huoltofirma myös, jota myös Tractor Pullingin harrastaajat käyttää. Tänne pistän omaa ahdinta huoltoon ja muokkaukseen, jos tuohon käyttikseen tarvii ahdinta huollattaa. Sen hinta jotain 750€:a mut se on sit sisuksiltaan uusi, kun siihen vaihtuu siivet ja akselit, sekä kotelot avarretaan... Halvempi ku uusi, kun uusi maksaa Toyotalla n. 2000€.a ja muualta siihen ei saa sopivaa ilman suuria töitä sopiin. ProTurbo vois menetellä näissä vielä, mutta isojen dieselviriahtimien kaa ei kyllä oo laatua. Kaverilla hajos viime kesän T.P. kisoissa ahdin joka kerta (eli n. 4-5t€.a meni niihin) ja ProTurbon tekemät ahtimet. Mainittu LDS:n ahtimissa ei mitään vikaa, vaikka samassa luokassa olivat nuo koneet. FinnTurbo on kaa pätevä vaikka ois kyse viriahtimista. Tekeehän myös Herlevit ahdinhuoltoja, jos ei kiirus oo. Kausi alkaa oleen päällä Pullingissa, joten voi olla ettei ehdi heti tekeen. |
Sivu luotu: 23:36 (GMT +2). |