Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   RENKAIDEN NASTOITUS (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69506)

Rekisteröimätön 03.03.2010 20:34

RENKAIDEN NASTOITUS
 
Ois lähi päivinä aikomus nastoittaa nuo mutikat nuilla ruuvaus nastoilla jotka voipi kevään koittaessa ruuvata sit irti. eli kysymys ois että kuinka monta nastaa olette laittaneet rengasta kohden ja minkälaisia kokemuksia teillä on nuista nastoista .

ite ajattelin laittaa 50kpl nastoja per rengas /kummallekin kylelle 1 rivi nastoja ,riittääkö pito alkuunkaan tollaisella määrällä?
ootteko mistä hommanneet nastoja ? tuossa tuo paikallinen yks rengas liike myy nuita nastoja 55€/100kpl kovapala nastaa.

Rekisteröimätön 03.03.2010 21:03

Kannattaako noita nastoja laittaa vain yhteen riviin ? Jos rengas sutasee tyhjää jäisellä alustalla niin ekat nastat tekee uran ja seuraavat ei enää saa pitoa kun ne pyörii jo valmiissa urassa. Itte laittaisin nastoja sivusuunnassa vaihtelevasti vaikka puolen sentin välein, siten että pienen ruopasun jäljiltä olisi vähintään toistakymmentä uraa.

kaistapää 03.03.2010 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 648283)
Kannattaako noita nastoja laittaa vain yhteen riviin ? Jos rengas sutasee tyhjää jäisellä alustalla niin ekat nastat tekee uran ja seuraavat ei enää saa pitoa kun ne pyörii jo valmiissa urassa. Itte laittaisin nastoja sivusuunnassa vaihtelevasti vaikka puolen sentin välein, siten että pienen ruopasun jäljiltä olisi vähintään toistakymmentä uraa.


juuri näin.kaupallisissakin nastakumeissa taitaa nykysin jäädä kymmenkunta uraa jos vähän raapaisee.pyörimissuunnassa vaan eri linjaan.

Kellis 04.03.2010 09:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 648259)
Ois lähi päivinä aikomus nastoittaa nuo mutikat nuilla ruuvaus nastoilla jotka voipi kevään koittaessa ruuvata sit irti. eli kysymys ois että kuinka monta nastaa olette laittaneet rengasta kohden ja minkälaisia kokemuksia teillä on nuista nastoista .

ite ajattelin laittaa 50kpl nastoja per rengas /kummallekin kylelle 1 rivi nastoja ,riittääkö pito alkuunkaan tollaisella määrällä?
ootteko mistä hommanneet nastoja ? tuossa tuo paikallinen yks rengas liike myy nuita nastoja 55€/100kpl kovapala nastaa.


Nastotuksessa kannattaa tosiaan ottaa huomioon edellisen nastan tekemä ura ,koska jos seuraava nasta on samalla kohdin niin se ei ota siitä pitoa . Mahdollisimman epäsäännöllisesti kun laittaa nastoja niin tulee paras lopputulos.

50 nastaa per rengas ,25 per puoli kuulostaa aika vähältä tosin nastassa on korkeutta erilailla. Jonkunlaisen saa jos tuo 50 per puoli eli 100 yhteensä per rengas.


Parhaimman lopputuloksen saat jos nastotat kunnolla ne renkaat ja jätät ne nasta renkaiksi, suurin piirtein saman hintaseksi tulee mutta on kunnolla nastoja .

Ite laitoin 150 nastaa per rengas , paketti-auton 150x12 nastoja ,rengas koko 30x9,5R15.

Nykyiset nastamääräykset on aika tiukat eli nuo mainitsemasi nastat ovat henkilö ja pakettiautoissa laittomat , tosin tuo oma nasta määräkin on kyllä laiton. Muuttuvat vielä pienemmiksi nastamäärältään ,mutta saa laittaa renkaan keski-alueelle tulikohan tämä voimaan joskus 2011-2012 en tarkkaan muista.

Rekisteröimätön 05.03.2010 08:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 648259)
Ois lähi päivinä aikomus nastoittaa nuo mutikat nuilla ruuvaus nastoilla jotka voipi kevään koittaessa ruuvata sit irti. eli kysymys ois että kuinka monta nastaa olette laittaneet rengasta kohden ja minkälaisia kokemuksia teillä on nuista nastoista .

ite ajattelin laittaa 50kpl nastoja per rengas /kummallekin kylelle 1 rivi nastoja ,riittääkö pito alkuunkaan tollaisella määrällä?
ootteko mistä hommanneet nastoja ? tuossa tuo paikallinen yks rengas liike myy nuita nastoja 55€/100kpl kovapala nastaa.


Nyt sitten eilen nastotin nuo mutikat maxi gripin 15mm nastoilla(itse kovapala nasta on 1,1mm).laitoin 50kpl per rinkula ,tasaisesti koko renkaan pinta alalle.porasin nastan 13mm syvyyksiin ja 2mm jäi pintaan ja kyllä on mutikoilla aivan eri pito ajalle.
Saapa nähä onko nastoja lähteny ku keväällä alan ruuvailla irti niitä.

joker 05.03.2010 09:06

Kaksi vuotta ollut läjässä noita ruuvinastoja. Eipä ole kuin pari lähtenyt. Ennemmin oli oikita nastoja renkaissa mutt ne irtoili ja löystyi reijissään. Pitää mun mielestä paremmin kuin oikeat ampunastat.

diakka 06.11.2010 22:14

Ajattelin tossa talveksi ruuvailla noihin bfg:n mutikoihin nastat ja jättää ne talvipyöriksi,niin mitä täytyy ottaa huomioon siinä nastojen laitossa että katsastusmies ei ala naputtaa niistä leimalla?Varmaan paranis talviominaisuudet aavistuksen,ku ovat tunnetusti kovaa kumia nuo.....
Ja mistä noita ruuvattavia nastoja saa?löytyykö ihan motonetistä.

Daddy's Toy 06.11.2010 22:20

http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedS...temcode=maxigr

Nuhapumppu 07.11.2010 03:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja diakka (Viesti 710888)
Ajattelin tossa talveksi ruuvailla noihin bfg:n mutikoihin nastat ja jättää ne talvipyöriksi,niin mitä täytyy ottaa huomioon siinä nastojen laitossa että katsastusmies ei ala naputtaa niistä leimalla?Varmaan paranis talviominaisuudet aavistuksen,ku ovat tunnetusti kovaa kumia nuo.....
Ja mistä noita ruuvattavia nastoja saa?löytyykö ihan motonetistä.

Poranastat on minun käsitykseni mukaan laittomat. Renkaissa pitää olla studdable merkintä jos haluaa nastoittaa "laillisesti". Kannattaa käydä kysymässä suoraan konttorilta mikä on heidän kanta asiaan.

diakka 16.12.2010 22:09

Mahtaiskohan tollaset mönkijänastat pysyä autossa,ovat ainaski halvat hinnoilta,laillisuutta on varmaan turha kyllä kysellä jos mutikoihin on ruuvailemassa.
http://kauppa.mimoto.fi/productinfo....o=2738&lang=fi
http://kauppa.mimoto.fi/productinfo....o=2737&lang=fi

sisua45 17.12.2010 23:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja diakka (Viesti 722557)
Mahtaiskohan tollaset mönkijänastat pysyä autossa,ovat ainaski halvat hinnoilta,laillisuutta on varmaan turha kyllä kysellä jos mutikoihin on ruuvailemassa.
http://kauppa.mimoto.fi/productinfo....o=2738&lang=fi
http://kauppa.mimoto.fi/productinfo....o=2737&lang=fi

Pelkään pahoin, että napsahtaa autossa poikki. Mutta omaan mönkijään alkoi tekemään noita mieli... Tosin taitaa tavallinen peltikatto ruuvi ajaa saman asian???

Häänrik 11.09.2013 11:58

Terve.
Aattelin tässä talvea odotellessa alkaa hankkimaan poranastoja Noihin Kumho kl71
Onko kellään kokemuksia minkälaiset nastat rokkaa maantieajossa parhaiten ja muutenkin vinkkejä?

ZeiZei 11.09.2013 18:59

Suosittelen:


Häänrik 11.09.2013 20:00

1 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1042700)
Suosittelen:


Minkähän hintainen operaatio tuo olis:confused: Ja kuinkahan toimis tossa kl71, kun nappulat kumminkin kohtuu isoja Liite 40863

ZeiZei 11.09.2013 20:21

Onnistuu ihan hyvin, omani saipannut, sekä 35" MTR:ät ja mettäkumit, 37" Baja Clawit

http://www.youtube.com/watch?v=BqFKdrXQq7U

http://www.youtube.com/watch?v=zGl0itOWiCk

Toimii myös BFG:n AT kumeissa.

Kustansi Haaparannalla noin 18€ rengas. Kannattaa varmaan kysellä kumiliikkeistä onko moista konetta etelämpänä suomessa?

Tukivarsi 17.09.2013 08:08

Kumpikohan tuo oikeasti paremman talvipidon esim noille kumhoille, saippaus vai nastoitus?
Jos kuorma-auton nastoja nykäisee reilusti, esim 2kpl per nappula?

ZeiZei 17.09.2013 17:12

Saippaus

Tukivarsi 17.09.2013 18:16

Onko kellään laittaa linkkiä noiden saippaajien sivuille tai antaa vinkkiä mistä kannattaa kysellä? Jonnekkin hevontuuttiin renkaiden lähettäminen ja palauttaminen maksaa mansikoita...

Nikuzai 17.09.2013 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 1044814)
Onko kellään laittaa linkkiä noiden saippaajien sivuille tai antaa vinkkiä mistä kannattaa kysellä? Jonnekkin hevontuuttiin renkaiden lähettäminen ja palauttaminen maksaa mansikoita...


Käy ikeassa syömässä lihapullat ja saippaa renkaat samalla haaparannassa :)

ZeiZei 17.09.2013 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 1044814)
Onko kellään laittaa linkkiä noiden saippaajien sivuille tai antaa vinkkiä mistä kannattaa kysellä? Jonnekkin hevontuuttiin renkaiden lähettäminen ja palauttaminen maksaa mansikoita...


Näyttäis ainakin Vianorin hinnastossa olevan sivun 11 alareunassa.:

http://ntgroup.studio.crasman.fi/pub...tonrenkaat.pdf

Jam0 18.09.2013 07:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1044876)
Näyttäis ainakin Vianorin hinnastossa olevan sivun 11 alareunassa.:

http://ntgroup.studio.crasman.fi/pub...tonrenkaat.pdf

Toi on Bridgestonen kuorma-auton renkaiden hinnasto eikä vianorin hinnasto. Ainakaan etelän vianoreissa ei tuollaista videolla näkyvää saippauskonetta ole, joku kuviointiterä voi löytyä riippuen toimipisteestä mutta sellasen kanssa melkonen homma jos haluaa ohutta lamellia saada aikaseksi

tekniikkamies 18.09.2013 08:53

Jos itse omistaisin mud terrainit olisin utelias kokeilemaan mitä tekee niiden talvipidolle poranastat joita käytetään urakointikäytössä traktorissakin, luulisi, että niillä voisi körötellä harrasteautollakin jos tarkoitus ei ole ajaa moottoritienopeuksia. Kesäksi ne voisi ottaa pois.

Jos haluaa paljon lamelleja omaavat renkaat, niitähän saa ostaa valmiinakin.

http://www.noratec.fi/tuotteet.html?id=110/

http://www.landen.fi/rauta/Best-Grip_nastat

ZeiZei 18.09.2013 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jam0 (Viesti 1044992)
Toi on Bridgestonen kuorma-auton renkaiden hinnasto eikä vianorin hinnasto. Ainakaan etelän vianoreissa ei tuollaista videolla näkyvää saippauskonetta ole, joku kuviointiterä voi löytyä riippuen toimipisteestä mutta sellasen kanssa melkonen homma jos haluaa ohutta lamellia saada aikaseksi

No voi voi, ei sitten auta muu kuin lähteä ruskaretkelle pohjoiseen, ja samalla saippauttaa renkaansa täällä jos sellaiset haluaa.

Tai kyselemään ympäristön rengasfirmoista...

Ps.
Löytyy kyllä Vianorin sivuilta tuo PDF-Hinnasto

http://vianor.fi/yritysasiakkaat/kuo...jen-renkaiden/

2,4TD 19.09.2013 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 1044674)
Kumpikohan tuo oikeasti paremman talvipidon esim noille kumhoille, saippaus vai nastoitus?
Jos kuorma-auton nastoja nykäisee reilusti, esim 2kpl per nappula?

Jokainen joka on ajanut nastattomilla renkailla jäisiä pikkuteitä tietää että se nasta on ainoa mikä pitää.
Saippauksella varmaan saa apua, kumiseos vaikuttaa talvipitoon sekä muutenkin kuvio renkaassa.
Noita kuorma-auton nastoja kun lätkii renkaaseen niin pitää ja kestävätkin josko vertaa noihin nykyisiin hlö auton nastoihin.

Catrik 19.09.2013 22:35

Mitä ootte maksaneet nastoituksesta kuorma-auton nastoilla? Kävin ostamassa 235/85-16 Insa Turbo Rangerit ja puhui että 70e:llä laittavat nastat jos haluaa, ajattelin vertailun vuoksi ajella ensin ilman nastoja.

Tukivarsi 20.09.2013 16:26

Olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä tuosta saippaus vs kuorkin nastat. On pikkusen kiirekkin tehdä joku ratkaisu kun ajelen viikon päästä Tornioon niin sais saipattua renkaat siinä samalla.

sos 20.09.2013 16:51

Ite olen nastojen kannalla, mutta mikä estää tekemästä kummatki, eli osittain saipatti ja nastotetut nappulat

Lerssinen 20.09.2013 16:52

Mulle ammuttiin reilusti nastoja noihin insoihin nivalalaisen virman toimesta.. Olikohan 80e koko kierros :D
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/.../traction1.jpg

Yhen talven tosin vasta ajanu noilla oikeanpuoleisilla ja joka nasta on pysyny vaikka on menty asfaltillakin melko paljon.. Pidossa nyt häviää toki jäätiellä tolle nokialaiselle mutta ihan positiivinen yllätys oli paljonko tuommonen iso nasta tuokaan sitä pitoo :D

Häänrik 20.09.2013 17:15

Oon täs funtsaallu jotta saippauksen sijaan taidan laittaa nastat. varmaa tuo lamelloitu rengas kuluu aiva vitusti ja menee varmaa aiva riekaleiksi ku surittaa johnai kiven päällä

jyrze 20.09.2013 17:24

Nastotin uudet insa sahara pinnoitushelvettirenkaat reilulla määrällä isoja nastoja ja oli silti helvetin liukkaat.
Mattopuukolla vedin nastattomiin nappuloihin viiltoja reilusti ja johan rupes pitämään! Ihan kun eri renkaat.

Ei ainakaan viimetalven (~10tkm) aikana kulunut minnekään eikä nappulat revenneet.

Mase 20.09.2013 18:35

Saippaus ei välttämättä tee renkaasta yhtään nopeammin kuluvaa, saattaa käydä toisinpäin. Saippaukset jäähdyttää pintakumia ja sitä kautta voi tulla lisää kilometrejä. Ainakin raskaankaluston puolella pinnan jäähtymis ominaisuudet vaikuttavat paljon kestävyyteen, avoin "nappula" pintainen rengas voi hyvinkin kestää saman tai enemmänkin kun umpinaisemmalla suoralla kuviolla oleva kesäpinta, vaikka jälkimmäisessä voi olla puolet enemmän kumia tiessä kiinni. Kunnollisesta kumista tehdyt renkaat kestää saippauksen murtumatta, vanhat koppurat voi repeillä helpommin.

Tukivarsi 20.09.2013 19:26

Jos renkaat saippaa niin tuskin niihin sen jälkeen nastoja saa pysymään. Pystyykö sillä viiltelykoneella saipata vain osan renkaasta, esim keskeltä?

Kellis 20.09.2013 19:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tukivarsi (Viesti 1045907)
Jos renkaat saippaa niin tuskin niihin sen jälkeen nastoja saa pysymään. Pystyykö sillä viiltelykoneella saipata vain osan renkaasta, esim keskeltä?

Saipata pystyy kyllä miten vain . Rengasleikkuriin saippausterä jolla aukaistaan palat auki . Ihminenhän ton tekee niin voi katsoa ,jos on laittamassa nastoja jälkeenpäin niin ei niitä kohtia saippaa . Yksinkertaisestihan se on että vedetään viiltoja isompaan palaan .
Oikean kokoinen nasta pintaan nähden pysyy kyllä ,tietysti pitää jättää enempi ehjää kumea nastan ympärille.

HV 27.10.2013 18:48

mistäs niitä ruuvinastoja sais halavalla ? netistä löysin maxigrip ja bestgrip merkkiset ja aivan yyberin hintaisia ne ainakin on, Kummatko noista ois parempia ja minkä kokoisia ootte ruuvannu ? Ajatuksena olis laittaa yokohaman mutiaisiin talveks nastat.

tdi 27.10.2013 23:01

Ite kävin noita ikh grippejä hakemassa asennus syvyys 12.6? Ensin vähän epälytti miten tässä käy mutta jumankauta oon kyllä tyytyväinen! Reilu 1000km olleet ja pohjos-karjalassa pääsi jo muutamana päivänä testaa ja on kyllä hyvä pito! Asfalttiakin on hierottu eikä kovapala ole juuri puöristynyt nimekskään. Ainut että en tiedä saako sitä työkalua enää keväällä menemään siihen hahloonsa ne näyttää nylppääntyvän. Asensin silleen että se nastan runko on tasan renkaan pinnan kanssa ehkä hiukan syvemmäks kannattas poraa. Mutta ainakin toistaseks suosittelen ykskään ei oo lentäny vaikka sikaakin on saanu.

KIY 07.11.2013 17:26

Mulla on jimmys kitkarenkaat ja ajattelin jättää ne kesärenkaiks ja ostaa kaverilta 4kk ajetut nastakumit 280€. Sitte tuli mielee et pääsiskö halvemmalla jos porais nuihi kitkoihi nastat ja ostas kesärenkaat jostaki eriksee. Keskustelun alkupääs sanottii että nastat kustantaa 55€/100kpl ja 50 nastaa per rengas on minimi elikkä nastoja pitäs ostaa satasella, ja sitte kevääsee mennes kesäkumit. Taitaa tulla halvemmaks ostaa ne vajaan kolmensadan nappulat ja ajella noilla kitkoilla kesllä, on ainaki kulutuspintaa. Vai tietääkö joku halvempia nastoja??

Nikuzai 07.11.2013 18:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KIY (Viesti 1063294)
Mulla on jimmys kitkarenkaat ja ajattelin jättää ne kesärenkaiks ja ostaa kaverilta 4kk ajetut nastakumit 280€. Sitte tuli mielee et pääsiskö halvemmalla jos porais nuihi kitkoihi nastat ja ostas kesärenkaat jostaki eriksee. Keskustelun alkupääs sanottii että nastat kustantaa 55€/100kpl ja 50 nastaa per rengas on minimi elikkä nastoja pitäs ostaa satasella, ja sitte kevääsee mennes kesäkumit. Taitaa tulla halvemmaks ostaa ne vajaan kolmensadan nappulat ja ajella noilla kitkoilla kesllä, on ainaki kulutuspintaa.


Riippuen niistä nastakkaista niin ehkä itse kuitenkin varmaan ajelisin talven niillä nastakkaislla ja sit nyppisin ne jossei ole näitä nykyisiä joko pehmeitä talvisia tai sitten "nasta kitkat"
Monet kitkarenkaat on kesällä turhan veteliä kun niissä pito ainakin henkilöauto puolella perustuu kuminpehmeyteen


Sivu luotu: 16:59 (GMT +2).