Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Niva offi-autona. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69416)

Tossavainen 01.03.2010 20:23

Niva offi-autona.
 
Moro kaikille. Joo elikkä hommasin tuossa nivan ekaksi offis-leluksi:D Suunnitelmissa olisi vaikka mitä.

ajattelin kysyä vinkkejä rakenteluun:o Eli kaikki nivaan rakenteluun liityvää vihjeitä tänne:confused:

Mitä renkaita olette käyttäneet+ miten korottaneet? minkälaisia lukkoja/välityksiä/akseleita? Mitä moottoreita? tekeekö nivalla ylipäätänsä mitään?:p

Kaikenlaisia vinkkejä saa tulla,niva tulee vain "metsäkäyttöön" saa rakentaa minkälaiseksi vain:cool:

Myös halpaa "offiskamaa" voi tarjota: Vinssejä,renkaita,tunkkeja,ketjuja yms..:rolleyes:
Halvalla tarkoitan sitten kaikkea opiskelijan budjettiin sopivaa:)

Kiitos ja anteeksi jo näin etukäteen.

Arska-tehtaalta 01.03.2010 20:35

Haku nappulasta pääset eteenpäin, hakusanalla niva. Myyntipalstalta löytyy tarvikkeita vaihtelevasti, mutta aika kattavasti.

Krisse 01.03.2010 21:21

Täältä löytyy ~kaikki netistä löytämäni Nivatiedon muruset yhdestä paikasta. Sivun lopussa myös linkki Nivasivuilleni jonka päiväkirjaosuudesta voi aloittelijalle löytyä yhtä sun toista.

Patu925 01.03.2010 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)

Mitä renkaita olette käyttäneet+ miten korottaneet?

Alle 30 tuumaset fedimat. välitykset: 4.3 perät tai tiheemmät "pakolliset" jos rengas tuota kokoa.

Korotuksiin taakse lipposelta dopparin jouset ja eteen w123 jouset 30.5-32.5cm pituisina, riippuu paljon on painoa keulalla. Ulosjoustokumeista 1/3 pois ja vm. 85 lehtijousipajeron iskarit eteen ja taakse.
Nämä viritykset on testattu tämän vuoden talvieksytyksessä ja ne toimii.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)
minkälaisia lukkoja/välityksiä/akseleita? Mitä moottoreita?

Lukkoja ei löydy valmiina helposti eli teettämiseksi menee. Unohda kitkalukot, niissä menee hermot ja rahat jos yhtään vakavemmin meinaat ajella. Vakiomoottori on pop kaipaa viilaamista jos haluaa tehoa. Jos vaihtaa koneen niin siinä vaiheessa melkein sama mitä sinne survoo, voimansiirto poikii jostain kohtaa varmasti lisääntyneen tehon myötä. Akselien vaihdosta; Helpommalla pääset kun etsit auton missä on mieleiset akselit...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647518)
tekeekö nivalla ylipäätänsä mitään?:p

Pieneen offinälkään tekee. Jos nälkä kasvaa niin suosiolla osta sellainen auto johon löytyy edes jotain osia valmiina... Äärimmäisen epäkiitollinen rakennettava jos mennään vakavempiin virityksiin.

Rohfiilista löytyy kuvia ja jossakin on omasta rojusta rakentelurojektiketju.

Tossavainen 02.03.2010 17:29

Kiitos jo näistä vinkeistä. Näillä on hyvä lähteä alkuun:D

Tossavainen 02.03.2010 17:33

Mites mulla ois tiedossa nivaan 31-pyörät. Kannattaako edes kokeilla..? Itse epäilin että voi voimansiirto ruveta pettämään. Meneekö kytkin? niin ainakin itte veikkailin.:o
Lisää vinkkejä suapi myös tulla jos vain löytyy:D

Tossavainen 02.03.2010 19:04

Tällä hetkellä nivaan olisi tarkoitus tehdä taka-akselille "kemppi" lukko ja korottaa edestä mersun jousilla (kun yksi ylimääräinen mece seisoo pihassa) Takana ajattelin vain nostaa jousilautasia ja muokata orggis iskareiden kiinnikkeitä. Jos nyt edes 5-10 cm sais nousemaan. se ois jo paljon se:D Miten, oletteko tälläiset rakennelmat huomanneet toimiviksi..?

Rekisteröimätön 02.03.2010 19:15

Suuri ongelma nivan maasto ominaisuuksissa on ratin ja penkin välissä..Ajetaan liian hiljaa vaikka kovempaakin voisi mennä, ei uskalleta antaa kierroksia koneelle vaikka ilo alkaa itse asiassa vasta 5000 ylöspäin..Niva ei ole suuri dieselmaasturi eikä sitä voi samallatavalla ohjastaa jos haluaa päästäkkin johonkin

PutKari 02.03.2010 21:23

Jousia sun muuta
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 647872)
Tällä hetkellä nivaan olisi tarkoitus tehdä taka-akselille "kemppi" lukko ja korottaa edestä mersun jousilla (kun yksi ylimääräinen mece seisoo pihassa) Takana ajattelin vain nostaa jousilautasia ja muokata orggis iskareiden kiinnikkeitä. Jos nyt edes 5-10 cm sais nousemaan. se ois jo paljon se:D Miten, oletteko tälläiset rakennelmat huomanneet toimiviksi..?

Mulla ois uudet n.5 senttiä korottavat takajouset ylimääräiset ja niihin korotus kumit yläpäähän.. Thorssen tyyppisiä lukkojakin voin toimittaa.. Eteenkin on uudet jouset (vakiot) Ja n. 1000 km ajetut saabin korottavax tehdyt jouset..
31 kumit on käytännössä todettu hyviksi, vaatii hieman välitys muutoksia.. 3.9 ja 4.1 ykköset perät on liian harvat.. 4.3 voi jo ajaa mutta vaatii kärsivällisyyttä ja raskaampaa kaasujalkaa ettei polta kytkintä. Löytyy kyllä myös 5.1 välityksiä..Kemppi lukko toimii kyllä muuten mutta kääntyvyys kärsii ja paljon.. laita hakuun nivataivaan tuotteita niin saat jotain hinta esimerkkejä tuotteista mitä pystyn toimittamaan..

Patu925 02.03.2010 22:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 647874)
Suuri ongelma nivan maasto ominaisuuksissa on ratin ja penkin välissä..Ajetaan liian hiljaa vaikka kovempaakin voisi mennä, ei uskalleta antaa kierroksia koneelle vaikka ilo alkaa itse asiassa vasta 5000 ylöspäin..Niva ei ole suuri dieselmaasturi eikä sitä voi samallatavalla ohjastaa jos haluaa päästäkkin johonkin

Katkennu vetari tai lohjenneet etuperän kuoret kainalossa on sitten hyvä kehua miten niva kulkee pahoissa paikoissa... Kulkee se vaikka mikä vehje puskassa kun riittävästi vauhtia ottaa mutta en kyllä ihan surutta kenkisi nivaa jos sillä enemmän tykkää ajella.

31 kumin kanssa kääntyvyys on alkaa olla niin ja näin vai onko jo runkopalkit louhittu edestä pois? Jos vanteen et on 0 tai miinusmerkkinen niin pyöränlaakerit alkaa olla minusta jo luvattoman tiukilla... Ainakin omassa vehkeessä et0 vanteilla on saanut vaihtaa laakerit jo muutamaan kertaan sillä on ehkä osuutta asiaan kun keulalta löytyy extra painoa eli vinssi ja panssarointia.

Jos tarkoitus on rakentaa sellainen räppivehje jonka kestävyys on sivuseikka niin unohda mitä olen tänne kirjoitellut...

Tossavainen 03.03.2010 20:44

Joo,kyllä mie taidan jättää ehkä ne 31-rengulit ostamatta. Arveluttaa juuri tuon kestävyyden kanssa. Mielummin pienemmillä ja huonommilla renkailla,jotta pysyy auto ehjänä. ( eli ei ole tulossa pelkkä räppivehje:D ) Mihinkään kisoihin tällä ei ole tarkoitus mennä,kuhan vain harrastuskäyttöön. Vaihdetaan joskus auto sit parempaan;) Kiitoksia patu925 neuvoista jotka on jo todettu jopa kisoissa toimiviksi:D Taidan tehdä sen kemppilukon kun mennään nyt niin pienellä budjetilla.. Mistä muuten olette tehny/ hommanneet nivaanne ketjuja? (jos niillä sais vähän paremmin etenee:D )

Tossavainen 03.03.2010 20:51

Nivani on muuten muistaakseni vuosimallia "84" (papereita ei tallessa) Minkälaiset välitykset sen vuosimallin vehkeessä on? (itsellä ei mitään tietoa.)
Auto on tällä hetkellä vielä aivan vakiona. Ideoita auton lopulliseen toteutukseen vasta mietitään:D

Patu925 03.03.2010 21:18

Perävälitys on tod. näköisesti 4.1 tuon sivun mukaan. Tuolla juttuu lumiketjuista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68379

Ja olkaa hyvä neuvoista. Minun(kin) neuvoja lukiessa vastuu siirtyy kuulijalle... :D

Tossavainen 08.03.2010 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 647938)
Mulla ois uudet n.5 senttiä korottavat takajouset ylimääräiset ja niihin korotus kumit yläpäähän.. Thorssen tyyppisiä lukkojakin voin toimittaa.. Eteenkin on uudet jouset (vakiot) Ja n. 1000 km ajetut saabin korottavax tehdyt jouset..
31 kumit on käytännössä todettu hyviksi, vaatii hieman välitys muutoksia.. 3.9 ja 4.1 ykköset perät on liian harvat.. 4.3 voi jo ajaa mutta vaatii kärsivällisyyttä ja raskaampaa kaasujalkaa ettei polta kytkintä. Löytyy kyllä myös 5.1 välityksiä..Kemppi lukko toimii kyllä muuten mutta kääntyvyys kärsii ja paljon.. laita hakuun nivataivaan tuotteita niin saat jotain hinta esimerkkejä tuotteista mitä pystyn toimittamaan..

Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

PutKari 08.03.2010 22:18

Hintoja
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 649792)
Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

Laita hakuun niva miehet hox... Niin sitten pitäisi ruveta jo löytymään...

PutKari 08.03.2010 22:22

Uppasin hieman
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 649792)
Kiitos tiedoista. Tuota en tiedä enkö vain osannut käyttää hakua,mutta en löytänyt nivataivaan tuotteita.:o Pystysitkö kertomaan vähän vaik tänne hintaluokkia tavaroista.?

Eli nyt pitäis löytyä ihan etusivuilta... Niva miehet hox ja naiset myös :D

Tossavainen 11.03.2010 13:54

Joo. Kiitos:D Täytyy vähän kattella jos tarvista osille tulee. Mutta nyt ei tähään hätään vielä:)

Tossavainen 14.03.2010 17:23

Jos jollai on tarjota NIVAAN "halpoja" ketjuja niin voisin olla kiinnostunut.:o Käytiin tuossa kaverin kanssa vähän ajelee. Täytyy todeta että melko huonosti etenee..:( Umpihankeen on melkein turha vakiona yrittää. Mut sit kun pisti kaverin patrollilla ajamaan eellä ni jotenkin pääs valmiilla jälellä:D Lukkoa ja ketjuja kyllä vaatii. Miten olette muuten tehneet nivaan tuon "kemppilukon" ? Jos myös on ylimääräsenä nivaan vähän karkeampaa rengasta. Voisin olla kiinnostunut???

Patu925 14.03.2010 18:22

Lukon hitsaus vaatii perämurikan pöydälle. Sitten on 2 vaihtoehtoa, äkkiänopeesti juostenkustuna tai hyvin ja kestävästi. Kestävä vaihtoehto purattaa ison lautaspyörän ja poskilaakerit irti. Sitten sopivan kokoiset rautakimpaleet tasauspyörästön niskaan ja kempin liimaa reilusti. Idea olisi se että jos hitsaus murtuu rattaista irti niin mitään ei kuitenkaan tipu välityksen väliin...

Tuossa oma versio.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53530

Tossavainen 14.03.2010 18:39

Kiitos neuvosta. Ja kuvasta.

Anfi 14.03.2010 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 651781)
Kiitos neuvosta. Ja kuvasta;D

millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..?:o sitten uudestaan reissuun

Tossavainen 14.03.2010 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 651782)
millois meinasit laitella nivean "lukkoa"..?:o sitten uudestaan reissuun

Heti kun kotia kerkeän,ja suan yhen primeran korjattua.:eek: Tällä viikolla yritän kovasti:D Renkaat kun jostain sais paremmat..:confused: Sitten lähetään reissuun ja melkeinpä vois koko päiväks,makkarat yms mukaan. ja Poijat myös:cool:

Tossavainen 20.03.2010 14:18

No nii. Nyt kun olen nivaa vähän tuossa laitellut,huoltanut ja purkanut "ylimääräisiä" osia pois. Niin tuli semmonen ajatus mieleen,että miten korkeaksi nivan saisi sitten korotettua:D Miten pitkiä kierrejousia siis pisimmillään olette nivaan Laittanut? Kun itse juuri mietin että tästä sais tulla jopa aika korkee,kun tulee vain "mehtäkäyttöön" ;) Se nyt on varmaa että se ainakin jonkun verran korottuu. Mut tuli vain mieleen mikä olis sellanen maximi? :o

Arska-tehtaalta 20.03.2010 14:43

Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997

Punanenä 20.03.2010 15:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 653580)
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997

Etumurikkaa pystyy laskemaan alemmaksi että pystyy korottamaan enemmän. (en kyllä näe mitä hyötyä siitä olisi)..

Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin:D Akselin ja maan väli vaan ei kasva...

Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu

BJ-40/76 20.03.2010 22:13

Nivan off virityksiä
 
Taannoin rakensin itselle nivan, oliskohan ollut vm-79, ja silloin tein seuraavaa:

Muistinvaraista tietoa, myin auton parikymmentä vuotta sitten!

-Vaihdoin vaihdelaatikon 1200 laatikoksi (kaikki 3 pienintä vaihdetta tiheni, suuruusluokkaa 1. 3,24 -> 3,8?

-takapäätä korotin noin 7cm hitsaamalla korokepalan jousen yläpäähän (vanhasta jousesta yksi+yksi kierros
ahjossa punaiseksi ja taivutin renkaaksi, ja hitsasin migillä pellistä taivutetun tötterön sisään.

- etupäätä korotin n.60mm? asentamalla ylätukivarren ja navan väliin n.30-50mm korokepalan ja korotin
jousen alapään kiinnikettä jonkin verran (varmaan parempi tulee kun vaihtaa pitemmät jouset, voi vaatia alapäähän "kulmarenkaan" ts oikaista kierrejousta pikkasen suorenpaan)

- etuvanteet tein joistakin mangelseista, 6x16 sorvasin keskilevystä irti kaikkein uloimmasta kohtaa, ja samaten pulttikehän, ja n.6mm levystä uusi "välipala" offset tuli sillalailla että 205-16 pysy vakiolokasuojissa
ja sitäkautta pyörä käänty pyöräkotelossa, ei huitonut helman päähän

- Jakolaatikon kiinnitys piti korjata, alkoi antaan periksi ja lopulta repesi irti (kannattaa vahvistaa heti alkajaisiksi)

-Moottorin porasin mitsu sapporon männille n.1.8lit, kiillotin/kevensin venttiilit, siivosin ja kohdistin kanavat kannessa ja pakosarjassa ja imusarjassa. kaasarina n. vm- 75 mekaanisella 2. kurkulla oleva 1500 kaasari.
Kannentiivisteen rakensin jostain tiivisteestä, piti rakentaa mm. jakopään kopan osuus silikonista ja tiipisteen paloista

K.O keksintö toimi siedettävästi, mutta voimansiirto oli perän osalta luvattoman heikko.
-Takaperästä hajosi tasauspyörästö soralla pelkällä kaasulla, kun haettiin 4 hlön kuormalla vauhtia
nousuun. (toki takana oli pientä liukastelua asfaltilla, kun kone oli suht kierrosherkkä ja ladan vaihdelaatikko tuttu: pikkupuolen 2. ja keskiperä lukossa niva irtosi liikennevaloista suht näpäkästi.....

Mutta tuossa minun nivassa oli (varaosaluetelon mukaan) 3 kpl 1200 ladan tasauspyörästöjä, ja se oli ongelma.

Jos taakse sais pikkusen lujempaa palikkaa, (huhu kertoo että jossain fiat124/131? sais kitkalukon)
niin silloin olisi tilanne parempi: 1200 kg, akseliväli 220, ylitykset minimaalliset, jne

Toki tuo niva kestää alkuperäisessä kokoonpanossa siedettävästi, ja niinhän se kaikissa merkeissä on,
että aina se vikapaikka löytyy...

Jari

keranha 20.03.2010 23:34

Mulla on myydä nivan 4.3 välitykset kumpaankin päähän jos tarvista... yv tavoittaa.

Tossavainen 21.03.2010 15:50

juu
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta (Viesti 653580)
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.

Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää.

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997

Joo,sitä minäkin arvelin että etupää se haraa pahasti korotusta vastaan:mad: Kiitos hyvästä linkistä:D

Tossavainen 21.03.2010 15:55

näin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 653587)
Etumurikkaa pystyy laskemaan alemmaksi että pystyy korottamaan enemmän. (en kyllä näe mitä hyötyä siitä olisi)..

Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin:D Akselin ja maan väli vaan ei kasva...

Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu

Niin,En kyllä lähde siitä etumurikkaa laskemaan:D ei varsinaista hyötyä taida todellakaan olla:p

Tossavainen 21.03.2010 15:58

hintaa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 653723)
Mulla on myydä nivan 4.3 välitykset kumpaankin päähän jos tarvista... yv tavoittaa.

Paljonka olisi sit hintaa? Opiskelija budjetilla ei hirveästi varaa tavaraa ostaa:o

keranha 21.03.2010 22:24

No olisko vaikka 150€ molemmistä yhteensä, voin postittaa ne sulle.

Tossavainen 22.03.2010 19:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja keranha (Viesti 654086)
No olisko vaikka 150€ molemmistä yhteensä, voin postittaa ne sulle.

Eli löytys välitykset etu/takaperään.. tuota täytyy minun miettiä.:cool: (laskeskella vähän budjettia):D

Tossavainen 23.03.2010 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 654306)
Eli löytys välitykset etu/takaperään.. tuota täytyy minun miettiä.:cool: (laskeskella vähän budjettia):D

Pistätkö "Keranha" puhelin numeros. Niin soittelen tai laitan viestiä niistä välityksistä..:o

Tossavainen 24.03.2010 16:00

Nyt olisi nivaan tarvetta renkaille! Tarjotkaa. Mielellään enintään 31:set. saa olla vaikka kuin karkeat:D Pelkkään metsäkäyttöön tulisi. Vaikka jostin uaz:sta,suzukista.. jostai. Kuhan halvat;)

Tossavainen 04.04.2010 17:45

Nyt on nivaan tiedossa renkaat (30/9.5) ja välitykset (4.3) :D Nämä laitetaan paikalleen kuhan ensin osat kotio suahaan:) Samalla hitsaan taka-akselille koropalat (jotkut 5-10cm korkeammat) ja luultavasti kaverilta tulee mersun jouset etehen:) Myös kaaret avarretaan oikein isolla kädellä ja lekalla:D Jos niva rupeaisi kohta etenemään. Seuraavaksi sitte pohjapanssareita tekemään. Minkälaisia olette muute nivoihinne tehneet..?

Patu925 05.04.2010 07:46

Tuossa malli oma malli... Jakolaatikon suoja ei ole hyvä, senkin pitäisi olla kiinnitettu pohjaan ei jakiksen kiinnityskehikkoon.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37451

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37450

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37453

Tossavainen 05.04.2010 13:12

Joo.Nuo näyttäs suojaavan ihan hyvin,saman tyylisiä ruvetaan väätämään kun ehditään:D Ja rengas kauppa meni vituiks joten täytyy nivalla yrittää viel ajella nuil "orggis" kumeilla. :(

Tossavainen 18.04.2010 12:51

No nii nyt Löytyy Nivasta 4.3 perät ja takana "kempin 100% lukko" :D Testi maastoajot suoritettu ja täytyy sanoa että kyllä auttoi etenemiseen ja paljon. Tuntui jo vähän maastoautoilulta:) Renkaat vaan ovat yksi asia joka haittaa etenemistä. Ei oikein tuo 175/16? orggis kumi pidä.:( jostai täytyy halvat pyörät saada... Nivan omat takana olevat vetolenkit vähän muuttivat muotoaan kun patrollilla vinssin avulla nivaa ojasta ylös kiskottiin:D Eli rakentamista täytyy jatkaa:)

Rekisteröimätön 19.04.2010 15:28

Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään...

KIITOS !

Nyypi Kurikasta

Patu925 19.04.2010 15:43

Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm

Tossavainen 19.04.2010 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 662211)
Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään...

KIITOS !

Nyypi Kurikasta

Ei mitään:) tätä varten oikeastaan myös topicin teinkin,että itse saan tietoa rakentamiseen ja niva miehet voivat jakaa yhdessä tietojaan:D nivasta ei oikeastaan liikaa juttua/tietoa ole.. ja joo, itseänikin kiinnostaa tuo vaihdelaatikonvälitykset. Jos tietoa löytyy niin kertokaa toki:) jotain oli tuossa aiemmin jo että 1200 henkilömallin ladan vaihdelaatikko ois tiheämpi.. onko näin? mikä muuten olisi ns,hitain ladan laatikko?:confused:

Tossavainen 19.04.2010 15:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 662213)
Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm

ei mitään taaskaan:rolleyes: patu925 on ollut todellinen apu tässä projektissa. Joten saa jatkossakin tietoaan jakaa:D

Tossavainen 19.04.2010 16:03

Voimansiirto info

takavetoiset ja Niva
VAZ-2101-1700005 neljävaihteinen
I 3,75
II 2,30
III 1,49
IV 1,00
P 3,87
Malleissa: 2101, 21011, 2102, 2103 korimallien yhteydessä, sekä malleissa 1500 SL/21061 ja 1200 S/21051.

VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta.
I 3,67
II 2,10
III 1,36
IV 1,00
V 0,819
P 3,53
Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen.
Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa

VAZ-2106-1700005 (Niva 2121-1700005) neljävaihteinen
I 3,24
II 1,98
III 1,29
IV 1,00
P 3,34
Malleissa: Lada 1600/2106 sekä Nivassa vuoteen 1984 asti.

Eli jos ymmärsin oikein niin tuossa viimeisessä vaihtoehdossa olisi hitain.... ( niinkö? :o ) Minkälainen vaikutus tuolla laatikon vaihtamisella sitten olisi? hidastuuko paljonki? eli kannattaako vaihtaa? itsellä niva vuosmallia "84" . Saattais nimittäin ehkä löytyä laatikko naapurilta... Edit: siis ensimmäinen vaihtoehto on se hitain.

Patu925 19.04.2010 16:22

Välityksissä mitä suurempi lukema niin sitä tiheämpi tai hitaampi välitys. eli 2101 tai tutummin pyöreelamppuisen ladan laatikkoa etsimään. Takakannake on erilainen takavedossa ja nivassa eli laatikoitten taaimmainen lohko on vaihdettava tai sitten kannake muokattava. Siinä kun jakolaatikon ja vaihdeaskin linjaus on hyvä olla just eikä melkein, muuten saattaa olla vapinaa havaittavissa...

Tossavainen 19.04.2010 17:20

hmm.. selvä homma:D

Rekisteröimätön 20.04.2010 21:33

Itaa !
Mulle ei selvinnyt vieläkään se mitä haen ( yksinkertainen piirinmestari ? ) Kysytään sitten asiaa näin: Rivissä on kymmenen Ladan vaihdelaatikkoa,kukaan ei tiedä minkämallisesta värkistä ne on irroitettu.MITEN erotan näistä sen tiheimmällä välityksellä olevan laatikon/laatikot ? Onko niihin merkitty välitys johonkin kuten esim Ladan perissä on tai onko jossakin joku sarjanumero mistä voisi katsella välityksen ?

Nyypi Kurikasta

Krisse 20.04.2010 22:12

No miten ois http://www.ladakerho.fi/info/muut/voimansiirto.htm#001

Ladoissa tuntuu olevan joka palikassa osanumero näkösällä joten eiköhän tolla voi alottaa.

Patu925 27.04.2010 19:47

Laitetaampa tähän lisää faktaa takaveto vs Nivan laatikon eroista. Eli kuvassa viisivaihteisen laatikoitten erot. Vasemmalla takaveto ja oikealla Niva.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57975

Takavedon laatikkoa kun survoo nivaan niin pitää myös ottaa nivan laatikosta holkki joka on mittarin pyörittäjärattaan tilalla. Pyöritysratasta mikä on pääakselin päällä, sitä pois ottaessa ei kannata pudottaa semmoista kuulaa laatikon sisään. Kuula toimii kiilan korvikkeena. Kannattaa myös kasatessa laittaa tiivistemassaa sen hardykiekon haarukan juureen, booria myöten saattaa tulla öljy pihalle. Mutteri kannattaa myös kiertää kiinni asti ja itse laitoin myös lukitetta jenkaan.

Tossavainen 09.05.2010 13:50

Joo,vaihdelaatikko homma ainakin meikäläiseltä vähän jäänyt. On tullut muuta rakenneltua,eikä tuolla hirviästi ole tarvetta. Ihan hyvin ainakin tällä hetkellä jaksaa mennä noilla 4.3 perillä. Kytkimen kanssa kun vain vähän pelailee.:D Käytiin tuossa "Anfin" kanssa testil,ni täytyy sanoa että tuo "kempin lukko" ja insa sahara turbo 235/75/15 kumit on todella hyvä sijoitus tuohon värkkiin. Joistain paikoista pääsee nyt jopa ajamalla:) Seuraavaksi korotellaan,tehdään kunnolliset pohjapanssarit ja vahvistellaan tiettyjä paikkoja:D

Kyllä niva on kiva:)

Tossavainen 01.06.2010 14:39

No niin! Niva ei s#tana käy kunnolla. tyhjäkäyntiä käy vain ryyppy päällä, muuten ei käy ollenkaan:( Missä vika?

Tutkittu ja tehty vaikka mitä, Kuten:

Vaihdettu bensansuodatin ja sen letku kun oli rikki, Sytytystulpat vaihdoin, puola vaihdettu, puolan johto vaihdettu.
Kaasari puhdistettu ja tutkittu 2 kertaa, sytytystä säädetty suuntaan jos toiseen. ( ei muutosta, huononee vain)
Kaasarin letkut tarkasteltu ja osa vaihdettu, Moottoripuolen johtoja tutkittu ja liitoksia puhdistettu/korjattu. Virranjakajan kansi puhditettu. Kaasaria säädetty. (ei muutosta)
Välillä kuulosti että vika on bensapuolella, vaikutti että ei saa bensaa. Mutta nyt vaikuttanut että sytytyksessä/kipinässä jotain häikkää.(Käy jotenkin hieman pätkien? ) kaikkea tehty mutta ei auta.

Kertokaa viisammat mitä tehdä...?!!!

Tossavainen 03.06.2010 16:06

Selvitinkin itse vian:D nyt niva käy taas kuin uusi....:O Niinkin suuri vika oli kuin YKSI sulake oli palanut. Nivassa näköjään kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli ilmeisesti joku mittariston sulake yms.. rupes nimittäin mittaristokin toimimaan kerralla:D sen kautta ilmeisesti toimii moottorin tyhjäkäynti solenoidi (ehkä?) Noh pääasia että auto taas kunnossa.

Tossavainen 08.06.2010 20:11

Jeps. Eli tulipas sellanen juttu mieleen/ ollut jo pitempään mietinnässä, eli mitä jos nivaan vaihtaisi jostai toisesta autosta ns: "jäykät/suorat" akselit. esim: suzuki, daihatsun rockky tai joku muu..

ja jos samalla vaihtas tuon moottorin "hieman" voimaakkaampaan mersun 2,3 8v bensa koneeseen + automaattilaatikko. ei loppus voima ja helpottas ehkä ajo ton automaatin kans:D kyseinen paketti löytys ylimääräsenä pihasta..

Onko joku muukin tehnyt kyseistä hommaa?? tietäisi vähän suunnitella ja saisi vähän kuvaa mikä homma olisi kyseessä.? neuvoa saa.. kuvat ois tietysti kivoja :)

Suzukin akselit mahtaa olla liian kapiat, mutta mites tämä daihatsun tuote roki..? sitä etenkin olen itse miettinyt. kun eivät kauheita hintoja nuista näytä pyytävän.

Eli nivaan tulisi "EHKÄ" se mersun kone +automaatti, rokin akselit, takana kemppilukolla. mersun jouset+ jotkin esim: landcruiserin iskarit. (mielipiteitä/neuvoja!!)

Kysymyksiä:
EDIT: vastailin itse.
1. Minkälaiset välitykset olisi rokkyn akseleissa?? Edit: rocky välitykset 3.36 jos ei sattunut väärää tietoa,eli huonompaan suuntaan menisi.
2. Löytyskö akseleista/ rokin alusta rakenteesta kuvaa?
3. missä kohin akseleissa perät saisko nivaan käymään melko suoraan?? Edit: Ei saa, perät tai ainakin taka perä hieman enemmän muistaakseni apparin puolella,ja rockyn akselit ei kovin kestävät.
4. vai laitanko ihan jonkun muun akselit tai pidänkö vakiona?? (mielipiteitä!!) Edit: Ennemmin akselit Uazista/gazista. Myös joistain jeepeistä ilmeisesti kävisi? Tai jos vaihtaa jakiksen suzukin tekeleeseen niin patrolli tai Hj olis hyvä vaihtoehto. Tosin vakionakin saa aika eteneväksi.

5. kestääkö nivan jakolaatikko mersun koneen tehoa/vääntöä?? Edit: se on siinä ja tässä, toden näköisesti ei kestä..
6. kannattaako enää laittaa bensakonetta? Edit: Jos välitykset saa kohilleen niin kyllä.
7. mistä keksin tukivarret akseleille?? Edit: Kaikista paras kun tekee itse.
8. Vaihdanko koko auton suoraan jo johonkin toiseen??!!? Edit: Se mahtaisi olla tietysti kaikkein järkevintä:D

Jappi 08.06.2010 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 674812)
Jeps. Eli tulipas sellanen juttu mieleen/ ollut jo pitempään mietinnässä, eli mitä jos nivaan vaihtaisi jostai toisesta autosta ns: "jäykät/suorat" akselit. esim: suzuki, daihatsun rockky tai joku muu..

Ei tieliikenteeseen sen jälkeen.Paitsi tietenkin jos jollain ihmeellä saat Aken poikkeusluvat...

E:Jahans,eihän tämä taida tiellä liikkua...

lepoantti 09.06.2010 07:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 674812)
Jeps. Eli tulipas sellanen juttu mieleen/ ollut jo pitempään mietinnässä, eli mitä jos nivaan vaihtaisi jostai toisesta autosta ns: "jäykät/suorat" akselit. esim: suzuki, daihatsun rockky tai joku muu..

ja jos samalla vaihtas tuon moottorin "hieman" voimaakkaampaan mersun 2,3 8v bensa koneeseen + automaattilaatikko. ei loppus voima ja helpottas ehkä ajo ton automaatin kans:D kyseinen paketti löytys ylimääräsenä pihasta..

Onko joku muukin tehnyt kyseistä hommaa?? tietäisi vähän suunnitella ja saisi vähän kuvaa mikä homma olisi kyseessä.? neuvoa saa.. kuvat ois tietysti kivoja :)

Suzukin akselit mahtaa olla liian kapiat, mutta mites tämä daihatsun tuote roki..? sitä etenkin olen itse miettinyt. kun eivät kauheita hintoja nuista näytä pyytävän.

Eli nivaan tulisi "EHKÄ" se mersun kone +automaatti, rokin akselit, takana kemppilukolla. mersun jouset+ jotkin esim: landcruiserin iskarit. (mielipiteitä/neuvoja!!)

Kysymyksiä:

1. Minkälaiset välitykset olisi rokkyn akseleissa??
2. Löytyskö akseleista/ rokin alusta rakenteesta kuvaa?
3. missä kohin akseleissa perät saisko nivaan käymään melko suoraan??
4. vai laitanko ihan jonkun muun akselit tai pidänkö vakiona?? (mielipiteitä!!)
5. kestääkä nivan jakolaatikko mersun koneen tehoa/vääntöä??
6. kannattaako enää laittaa bensakonetta?
7. mistä keksin tukivarret akseleille??
8. Vaihdanko koko auton suoraan jo johonkin toiseen??!!?


listaa kun katelee niin ehdottomasti vaihtoehto 8. tai sitten ihan mikä vaan jos haluaa viettää tallilla PALJON, siis erittäin PALJON aikaa. ja jos pitää nimenomaan säilyä nivan ulkoasu niin siivoat koppaa sen verran ylimääräisestä että saat nostettua sen jonkun valmiille alustalle suoraan, siinäkin riittää työtä sopivasti. ja jos lähdet tekemään jotakin "hullutusta" niin valitse suoraan sellaista tekniikkaa mihin saa järkevästi osia, lukkoja, välityksiä ym. varaosia, oikeat osat maksaa vähän enemmän hankkittaessa mutta pitemmän päälle tulee harrastaminen "halvemmaksi" kun ei tartte vaurioiden synnyttyä vaihtaa koko tekniikkaa uusiksi.

Tossavainen 09.06.2010 08:41

ei liiku tiellä ei
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 674856)
Ei tieliikenteeseen sen jälkeen.Paitsi tietenkin jos jollain ihmeellä saat Aken poikkeusluvat...

E:Jahans,eihän tämä taida tiellä liikkua...

Joo,ei ole tieliikenteessä. ei ole ollut varmaan 2 -vuoteen. ja paperitkin joku hukannut. Ihan metsäkäytössä on,helpompi muutenkin rakentaa,kun ei ole rajoitteita:D

Tossavainen 09.06.2010 08:47

jeps.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 674886)
listaa kun katelee niin ehdottomasti vaihtoehto 8. tai sitten ihan mikä vaan jos haluaa viettää tallilla PALJON, siis erittäin PALJON aikaa. ja jos pitää nimenomaan säilyä nivan ulkoasu niin siivoat koppaa sen verran ylimääräisestä että saat nostettua sen jonkun valmiille alustalle suoraan, siinäkin riittää työtä sopivasti. ja jos lähdet tekemään jotakin "hullutusta" niin valitse suoraan sellaista tekniikkaa mihin saa järkevästi osia, lukkoja, välityksiä ym. varaosia, oikeat osat maksaa vähän enemmän hankkittaessa mutta pitemmän päälle tulee harrastaminen "halvemmaksi" kun ei tartte vaurioiden synnyttyä vaihtaa koko tekniikkaa uusiksi.

Kyllähän siinä varmasti työtä olisi,mutta asia on vasta tosiaan harkinnassa/suunnittelussa:rolleyes: Mietin mikä homma ja kannattaako, jos tuntuu harrastan nivalla "melko" vakio kuntosena ja vaihdan sitten seuraavaksi jo suoraan merkkiä:D vaikkapa toyotaan.............:)

Nalle 09.06.2010 10:28

Itsellä oli ideana laittaa Nivaan Pajeron etuakselirakenne.. Siinähän vissiin olis etumurikka kuskinpuolella. Samaan syssyyn pungettais sitten alle myös Pajeron taka-akseli..

Lukkojen saanti helpottuis, perien kestävyys hyppäis melkoisen harppauksen ja yllätysyllätys, jousitustyyppi ei muuttuis kummassakaan päässä, joten laite olisi lisäksi leimattavissa.

Lisäksi, lukkojen saatavuus paranisi vaikka kuinka hyväksi.. Miltäpä kuulostais Niva ARBeilla ja pomminlujilla akseleilla.

Tietty, jos koneen ja laatikon repis vaikkapa takaveto Carinasta, jakolaatikon Suzukista ja perät vaikka retkukeula Hilusta, niin päivittyis tekniikkakin samalla, mutta sitten vois jo prosenteissa tulla korville.. Noh, voishan moottorin ja päävaihteiston pitää Ladana ja muuttais pelkän jakolootan ja akselit..

Mutta tuo Pajeron tekniikka vois toimia, eikä asentamisenkaan luulis olevan paha nakki... Ainakaan, jos vertaa tuon mun rojektin peltihommiin, jotka meinaavat jälleen kerran viedä Nalle-paran järjen.

Tossavainen 09.06.2010 15:37

ideaa tuossakin
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle (Viesti 674909)
Itsellä oli ideana laittaa Nivaan Pajeron etuakselirakenne.. Siinähän vissiin olis etumurikka kuskinpuolella. Samaan syssyyn pungettais sitten alle myös Pajeron taka-akseli..

Lukkojen saanti helpottuis, perien kestävyys hyppäis melkoisen harppauksen ja yllätysyllätys, jousitustyyppi ei muuttuis kummassakaan päässä, joten laite olisi lisäksi leimattavissa.

Lisäksi, lukkojen saatavuus paranisi vaikka kuinka hyväksi.. Miltäpä kuulostais Niva ARBeilla ja pomminlujilla akseleilla.

Tietty, jos koneen ja laatikon repis vaikkapa takaveto Carinasta, jakolaatikon Suzukista ja perät vaikka retkukeula Hilusta, niin päivittyis tekniikkakin samalla, mutta sitten vois jo prosenteissa tulla korville.. Noh, voishan moottorin ja päävaihteiston pitää Ladana ja muuttais pelkän jakolootan ja akselit..

Mutta tuo Pajeron tekniikka vois toimia, eikä asentamisenkaan luulis olevan paha nakki... Ainakaan, jos vertaa tuon mun rojektin peltihommiin, jotka meinaavat jälleen kerran viedä Nalle-paran järjen.

Kylhän sitä tuossakin olisi ihan ideaakin, kestävyys paranisi varmasti. Tosin itseäni ei tuo lukkojen saanti juuri tällä hetkellä auta, ei riitä budjetti. Eli kempillä mennään:D

Tosin joustot eivät ehkäpä juuri paranisi, joka minulla olisi hieman ideana. peräpäänhän Nivassakin saa joustamaan melko mukavasti, mutta keula on kyllä sitten todella huono. Joustot todella vähäisiä.:eek:

vaikka minullakin jo laitettu mersun jouset noin 35cm pitkinä,sisäänjoustokumit heitetty kokonaan pois. ulosjousto kumista noin puolet otettu +yläpallon/kiinnikkeen välissä n: 6cm holkit. Tosin nuo mersun jouset ovat todella jäykät. sekin tietysti vaikuttaa asiaan. Niin ja kallistuksen vakajaahan tässä ei ole ollut sen jälkeen kun se minulle tuli:D

Mutta Jos laittaisi nyt jonkin vehkeen suorat akselit. + vaikka mersun jouset vois saada vähän joustoakin:o ja kestävyys paranisi samalla.

ja mersun kone minulla ideana vain oikeastaan sen automaatti laatikon takia. saisi välityksiä vähän paremmaksi "metsä" käyttöä ajatellen. nivaan koneeseen kun ei taida automaattia saada.. Ja itsellä ei ole varaa ruveta laatikoita aivan uudelleen välittämään:o
Välityksien puolestahan minulla on jo 4.3 perät mutta kyllähän se saisi hiljempaakin mennä:D

Land Cruiser 09.06.2010 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 674959)
nivaan koneeseen kun ei taida automaattia saada.

Venäjällä eräs paja tekee Nivaan autom.laatikoita, tosin hinta voi olla jotain ihan muuta... Mites olis Jenkki takaveto Ladoissa ollut TH-180(tarkemmin vissiin thm-180c )Autom.laatikko???

Patu925 09.06.2010 18:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nalle (Viesti 674909)

...jakolaatikon Suzukista...

Miksi Suzukin jakoaski? Sehän on kivikautista tekniikkaa verrattuna Ladan jakolootaan... Meinaan lukittava keskitasauspyörästö on yleensäkin harvinaisempaa herkkua maastoautoissa.

Kokeileppas kääntyvyyttä lukko päällä vs. lukko pois. Olis Niva aika rautakanki sillä suikin laatikolla tai pitäisi ajella pelkällä takavedolla...

Tossavainen 11.06.2010 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Land Cruiser (Viesti 674981)
Venäjällä eräs paja tekee Nivaan autom.laatikoita, tosin hinta voi olla jotain ihan muuta... Mites olis Jenkki takaveto Ladoissa ollut TH-180(tarkemmin vissiin thm-180c )Autom.laatikko???

Enpä tiedä, vois mennä vähän vaikeeksi hommata nuo laatikot. Eivätkä kummatkaan ehkä meikäläisen budjettiin sopivia:o

Rekisteröimätön 12.06.2010 13:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 674959)
Kylhän sitä tuossakin olisi ihan ideaakin, kestävyys paranisi varmasti. Tosin itseäni ei tuo lukkojen saanti juuri tällä hetkellä auta, ei riitä budjetti. Eli kempillä mennään:D

Tosin joustot eivät ehkäpä juuri paranisi, joka minulla olisi hieman ideana. peräpäänhän Nivassakin saa joustamaan melko mukavasti, mutta keula on kyllä sitten todella huono. Joustot todella vähäisiä.:eek:

vaikka minullakin jo laitettu mersun jouset noin 35cm pitkinä,sisäänjoustokumit heitetty kokonaan pois. ulosjousto kumista noin puolet otettu +yläpallon/kiinnikkeen välissä n: 6cm holkit. Tosin nuo mersun jouset ovat todella jäykät. sekin tietysti vaikuttaa asiaan. Niin ja kallistuksen vakajaahan tässä ei ole ollut sen jälkeen kun se minulle tuli:D

Mutta Jos laittaisi nyt jonkin vehkeen suorat akselit. + vaikka mersun jouset vois saada vähän joustoakin:o ja kestävyys paranisi samalla.

ja mersun kone minulla ideana vain oikeastaan sen automaatti laatikon takia. saisi välityksiä vähän paremmaksi "metsä" käyttöä ajatellen. nivaan koneeseen kun ei taida automaattia saada.. Ja itsellä ei ole varaa ruveta laatikoita aivan uudelleen välittämään:o
Välityksien puolestahan minulla on jo 4.3 perät mutta kyllähän se saisi hiljempaakin mennä:D

Kuulostaa äkkiseltään hyvältä pajeron akselisto mutta eikö se ole kohtuu hankala toteuttaa? Nivan pomminvarmaa jakista ei kannata vaihtaa mutta sen kiinnitystä on syytä parantaa koska se on alumperin hutera.

Tossavainen 12.06.2010 17:48

jakiksen kiinnityksen vahvistusta juu.
 
Nivan pomminvarmaa jakista ei kannata vaihtaa mutta sen kiinnitystä on syytä parantaa koska se on alumperin hutera.[/QUOTE]

Huomattu on:D tänään Ilomantsin safarilla eka "röpökön" ylitys ja jakolaatikon korvakkeen pultti poikki ja toiselta kohdin korvakko halki.:o Noh korjattiin se siinä, niin ajo jatkui:D Muuten tuo niva eteni ihan kohtuullisesti.

Nalle 13.06.2010 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 675009)
Miksi Suzukin jakoaski? Sehän on kivikautista tekniikkaa verrattuna Ladan jakolootaan... Meinaan lukittava keskitasauspyörästö on yleensäkin harvinaisempaa herkkua maastoautoissa.

Kokeileppas kääntyvyyttä lukko päällä vs. lukko pois. Olis Niva aika rautakanki sillä suikin laatikolla tai pitäisi ajella pelkällä takavedolla...

No Sussun jakoaski siksi, että mikäli joku haluais tunkea Niveaan Toyotan retkukeulan, niin Nivan omalla jakolaatikolla etuperä on väärässä kohdassa... Ainakin semmoisenaan.

Lisäksi Suzukin jakolootaan on saatavissa jos jonkinmoista välityssatsia, että oksat pois.

Mutta meikän Niva tulee olemaan omalla tekniikalla niin orggiksena, kun se vain Nallen pajassa rävitylle värkille on mahdollista.

Tossavainen 01.07.2010 11:42

Nivaan pitäisi saada vinssi jostain. Mistä olette omanne hommanneet?? pitäs olla halpa... kun näin työttömänä eteinpäin mennään. Ja toinen henkilöauto rojekti tahtoo myös viedä hieman aikaa ja rahaa.. Joku kiinan vinssi kävis mielestäni aivan mainiosti kun nyt jostain löytäisi järkihintaisen:O mutta mistä??

Jos joltain löytyy käytettyä 12v vinssiä halvalla niin tarjotkaa!

samid 01.07.2010 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 679431)
Nivaan pitäisi saada vinssi jostain. Mistä olette omanne hommanneet?? pitäs olla halpa... kun näin työttömänä eteinpäin mennään. Ja toinen henkilöauto rojekti tahtoo myös viedä hieman aikaa ja rahaa.. Joku kiinan vinssi kävis mielestäni aivan mainiosti kun nyt jostain löytäisi järkihintaisen:O mutta mistä??

Jos joltain löytyy käytettyä 12v vinssiä halvalla niin tarjotkaa!

Ebay.de saa 200-250e uutta 5440kg/12000lbs vinssiä kotiin tuotuna

Anfi 02.07.2010 00:10

vinsejä
 
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69449 <<<<tuollakin olis:)

Krisse 02.07.2010 07:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samid (Viesti 679524)
Ebay.de saa 200-250e uutta 5440kg/12000lbs vinssiä kotiin tuotuna

Mä löydän ruudun täydeltä vaan noita 200-250e laitteita joissa lukee Keine Angaben zum Versand taas mun ja google translatorin mielestä tarkottaa et postikuluja ei oo määritelty.

Kostenloser versand ois sitte että ei postikuluja mut sellasia vinssejä ei satu mun silmään ainakaan tossa hintaluokassa.

samid 02.07.2010 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 679618)
Mä löydän ruudun täydeltä vaan noita 200-250e laitteita joissa lukee Keine Angaben zum Versand taas mun ja google translatorin mielestä tarkottaa et postikuluja ei oo määritelty.

Kostenloser versand ois sitte että ei postikuluja mut sellasia vinssejä ei satu mun silmään ainakaan tossa hintaluokassa.

Tuossa esim. yksi jossa kun hieman selaat tuotteen kuvausta löytyy Suomen lippu ja postikulut perässä 59.90e ja lopullinen hintahan riippuu siitä mihin hintaan huutokauppa päättyy joskus saa alle kahteen sataan, mutta vaatii tiukkaa päivystämistä :)

http://cgi.ebay.de/ELEKTRISCHE-MARKE...item5adaa18be0

Punanenä 02.07.2010 19:35

Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen? Halvalla ei saa jne jne.....

Preheatillahan oli edullinen vinssi mutta on senkin hinta satasia

Patu925 03.07.2010 20:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 679761)
Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen?

Täytyy sen verran kommentoida ihan paikan päällä safarin ajaneena että käsitalja ei ole vaihtoehto näille mestareille. Pojilla on jo sen verran poikuus mennyt tuolla metsässä ajellessa :D

Ei se käsitalja silleen huono ole mutta yhtään vaativampaan käyttöön luvattoman hankala ja hidas.

Krisse 04.07.2010 10:45

Joo me oltiin ja kerran yhessä erikoistilanteessa missä sitte avattii uus talja paketistaan ekaa kertaa ja kun todettiin että että taljan 'toimintapituus' oli 4 tonnilla noin 80 senttiä ja 2 tonnilla noin 1.5 metriä ni unohettii koko homma ja tehtiin jotain muuta. Sen jälkeen en oo taljaa edes kulettanu autossa.

Mut se kai siitä. Tästä tuleekin mieleeni kysyä että kuuluuko Nivan keskilukko pysyä päällä myös peruutettaessa? Kun mainittuun erikoistilanteeseen jäätiin ~99% todennäkösyydellä sen takia et omassa ei pysyny lukko peruuttaessa päällä kun pienen hetken enkä sitten koheltaessani huomannu ettei se oo enää päällä, ihmettelin vaan kun ei meinannu päässä oikein mihinkään.

Patu925 04.07.2010 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 680047)

Mut se kai siitä. Tästä tuleekin mieleeni kysyä että kuuluuko Nivan keskilukko pysyä päällä myös peruutettaessa?

Jos lukko on kunnossa niin se kestää päällä niin pitkään ennenkuin se kytketään pois päältä. Myös peruuttaessa.

Tossavainen 05.07.2010 11:44

vinssistä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Anfi (Viesti 679605)

Joo,Näyttäshän tuolla olevan mutta kun tuntuu niin kalliilta....:o Ehkä myöhemmin tuolta jos ei muualta saa:D

Tossavainen 05.07.2010 11:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samid (Viesti 679689)
Tuossa esim. yksi jossa kun hieman selaat tuotteen kuvausta löytyy Suomen lippu ja postikulut perässä 59.90e ja lopullinen hintahan riippuu siitä mihin hintaan huutokauppa päättyy joskus saa alle kahteen sataan, mutta vaatii tiukkaa päivystämistä :)

http://cgi.ebay.de/ELEKTRISCHE-MARKE...item5adaa18be0

Muuten todella hyvä vaihtoehto hinnaltaan, mutta kun tuo kielipää ei hjyvä:D ja toisekseen ei itsellä henkilökohtaisesti ole luottamusta tilata ulkomailta tavaraa. Ihan tarpeeksi jo yleensä suomen sisälläkin tapahtuvissa kaupoissa ongelmia:o Mutta pidetään mielessä..

Tossavainen 05.07.2010 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 679761)
Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen? Halvalla ei saa jne jne.....

Joo,en kyllä käsitaljalla lähe leikkimään. Mänöö vain hermot ja aikaa. Ennemmin ajelen toisen auton kanssa jossa on vinssi jolla vetää tämä minunkin Nivan kottero ylös upotuksista:D
Ja itse kyllä uskoisin että halvatkin vinssit kestävät silloin tällöin ajelun ja järkikäytön. Ei tässä minnekkään kisoihin mennä:D Mitä ny silloin tällöin ajelaan ja jollain safarilla piipahdetaan:cool:

Tossavainen 05.07.2010 12:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 679959)
Täytyy sen verran kommentoida ihan paikan päällä safarin ajaneena että käsitalja ei ole vaihtoehto näille mestareille. Pojilla on jo sen verran poikuus mennyt tuolla metsässä ajellessa :D

Ei se käsitalja silleen huono ole mutta yhtään vaativampaan käyttöön luvattoman hankala ja hidas.

Juurikin näin,mänöö turhan paljon aikaa käsitaljan kanssa leikkiessä. Vaikka eihän offiksessa yleensä mikään kauhia kiire ole mutta silti:D

Ja kylhän tuo tais jonkinlainen "poikuus" mennä Ilomantsin safarilla kun läksi näitten vähän paremmin tehtyjen ja kisavehkeitten joukkoon, mukavaa silti vaikka vähän jälessä kuljettiin:)

Ei Patu925:selle olisi jäänyt käytettyä vinssiä varastoon lojumaan??:o

Patu925 05.07.2010 14:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 680267)
Ei Patu925:selle olisi jäänyt käytettyä vinssiä varastoon lojumaan??:o

Aika johdatteleva kysymys... :D Olisihan tuo vanha keulavinssi kyllä houkuttelevan irrallaan tuolla hallin nurkassa...

Tossavainen 07.07.2010 14:40

vinssistä
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 680273)
Aika johdatteleva kysymys... :D Olisihan tuo vanha keulavinssi kyllä houkuttelevan irrallaan tuolla hallin nurkassa...

Eli sulta saattas löytyä vinssi... Pistätkö mulle vinssistä vähän tietoa ja hintaa jos edes olet myymässä:D Pamauta vaikka yksityisviestillä tulemaan..:rolleyes:

Tossavainen 20.08.2010 12:26

Morjensta vaan, multa on toi vinssin hankinta jääny,ja ihan vaan rahan takia. ei työttömänä juuri mitään ylimäärästä ostella.

Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta..:o

etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea. Jakolaatikkon kiinnitys pitäs vahvistaa/tukea, takatukivarret vahvistaa, jakolaatikolle panssari tehdä, ja moottoriin saada voimaa/vääntöä.

Suattaa mennä seuraava safari pelkästään katsonta puolelle,kun ei "keskeneräisellä" autolla viiti ajella. Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista:D

Patu925 20.08.2010 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689535)

Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta..:o

Välitys auttaa kytkimen kestävyyteen oleellisesti. Ota Jukkaan yhteys, sieltä niitä saa jonkinlaisella aikataululla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689535)

etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea.

Täältä löytyy jouset siihen siun Nivaan eli Sunnuntaina tule Viinijärven ajoihin niin otan kiekurat matkaan. Ovat aikasen passelit tuohon rojektiin kun siulla ei ole painoa älyttömästi keulalla.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689535)
Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista:D

Laita koneeseen lisää tehoa niin varmasti räjähtää joka kohta. Jakolaatikon välitys ja maltillinen ajotapa vähentää ongelmia ainakin minulla. Taka-akselin tukitikut ovat kulutustavaraa. Tuollaiseen metsäleluun eikun varsista päätyholkit irti ja jäykempää malmia väliin. Kylläkin rungon/perän korvakkeet irtoilevat todennäköisesti seuraavaksi...

Tossavainen 20.08.2010 19:00

jeps.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 689581)
Välitys auttaa kytkimen kestävyyteen oleellisesti. Ota Jukkaan yhteys, sieltä niitä saa jonkinlaisella aikataululla.



Täältä löytyy jouset siihen siun Nivaan eli Sunnuntaina tule Viinijärven ajoihin niin otan kiekurat matkaan. Ovat aikasen passelit tuohon rojektiin kun siulla ei ole painoa älyttömästi keulalla.



Laita koneeseen lisää tehoa niin varmasti räjähtää joka kohta. Jakolaatikon välitys ja maltillinen ajotapa vähentää ongelmia ainakin minulla. Taka-akselin tukitikut ovat kulutustavaraa. Tuollaiseen metsäleluun eikun varsista päätyholkit irti ja jäykempää malmia väliin. Kylläkin rungon/perän korvakkeet irtoilevat todennäköisesti seuraavaksi...

Kenestäköhän jukasta mahto olla kysymys?, tekeekö ihan jakolaatikkoon välityksiä ja mikähän hinta on??:o vai mahtaskohan löytyä tuota 1200 vaihdelaatikkoa, ois vaan samalla järkevämpi asentaa sekin paikoilleen kun tuon kytkinrempan joutuu tekee.. Tosin tuo v-laatikko suattas löytyä myös naapurilta..

en kyllä pysty tulemaan viinijärven ajoloihin, on muita kiireitä, Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä??

Niin sen kyllä tiedän että niva ei varmasti ylimääräsiä tehoja kestäkkään,en minä varsinaisesti tehoa kaipaakkaan vaan alavääntöä saisi olla vähän enemmän,
jakolaatikon välityksiin ei ehkä tällä hetkellä varaa ole,ajotapa minulla on "melko" maltillinen tosin ei ehkä mitään verrattuna teihin kokeneempiin offareihin:D mutta ajan melko varovasti ja yritän olla särkemättä autoa..

taka-akselin tikut vahvistetaan kyllä kun ei ole katsastus miestä niistä valittamassa:D
niin ja se voi olla että kun jotain ehtii vahvistaa niin muualta se heikko paikka löytyy:D

Katsoo nyt ehtiikö tuonne Maren ajoloihin saada nivan iskun vai meneekö vain katselemaan:o

Patu925 22.08.2010 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 689640)
Kenestäköhän jukasta mahto olla kysymys?, tekeekö ihan jakolaatikkoon välityksiä ja mikähän hinta on??:o

Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä??

Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.

Tossavainen 23.08.2010 08:06

kylläpä vain
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 690176)
Jouset on w123 mersun etujouset ja muistaakseni pituus on luokkaa 32 cm, pitää mitata tarkemmin.

Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä.

Joo,aivan. Itsellä nuo tällä hetkellä paikallaan olevat jouset w124 mersusta ja pituus oli muistaakseni jotain 33-34cm luokkaa.. aivan liian jäykät ja liian pitkät.. Ei varmaan pitäisi survoa nivaan kaikkea mitä kotinurkista löytyy:D

Täytyy kysellä jukalta jos/kun tarvetta välityksille joskus ilmenee.. Tai sitten vaihtuu koko auto:D katsoo nyt joskus tulevaisuudessa.

Tossavainen 09.09.2010 20:38

No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä:D puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??

suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän:D Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?

Jappi 09.09.2010 21:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694827)
mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?

Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...

Punanenä 09.09.2010 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694827)
No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä:D puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.

Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä??


suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän:D Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä...

Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa...

mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet?
perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone??
toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva.

Muita ideoita?

Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen :) Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...

Tossavainen 10.09.2010 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 694844)
Jostain muistelen kuulleeni että Fiat 1,7D sopisi laatokan kytkinkoppaan suoraan...

Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu:o

Tossavainen 10.09.2010 09:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 694858)
Poista KAIKKI ylimääräinen painolasti
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms.

Ei paras ratkaisu mutta edullinen :) Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi.

Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa...

Auto jo sisultaan tyhjennetty,ei enää oikeastaan kuin etupenkit paikoilaan. Peräpäässä kaikki purettu paitsi oma tankki kyllä vielä on. Koristakin leikkailtu ylimääräisiä peltejä pois ja samalla saatu hieman lisää maavaraa,mutta haluan kuitenkin pitää tämän vielä nivan näköisenä joten kattoa yms.. en lähde leikkaamaan pois:rolleyes:

4.3 peräthän mulla tässä jo on välitysten suhteen. (alkuperäset 4.1) 1200 laatikon vaihdan luultavasti kuhan sellainen sattuu löytymään.

Etuperällä ja vaihdelaatikolla on jo panssari ja jakikselle keulaan ja takaperälle tulee myös aikanaan sellaiset.

Tuosta vauhdilla ajamisesta.. itse "säälin" kuitenkin autoani jonkin verran vaikka pelkkä metsäpeli onkin. Niin en ajele maastossa todellakaan vauhdilla sillä olen huomannut että sillä ei saa kuin auton rikki ja lopulta uppoaa ja jää kiinni vain pahemmin..:eek: Eli hiljaa pyritään etenemään....

Kaasuttimen vaihtoa weberiksi voisi kokeilla jos sellaisen jostain vain löytäisin ja tosin se ei sitten lopulta ainakaan nuihin välityksiin auttaisi.... mutta toisi ehkä hieman alavääntöä. Mietitään..

Jappi 10.09.2010 10:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694937)
Joo,tämän olen itsekkin kuullut, mutta varmaksi en tätäkään tiedä. kaikki tuntuvat olevan niin sanottuja "huhupuheita" Yhtäkään ladaa en vielä ole löytänyt fiatin tai minkään muun diesel myllyllä. Kirjoituksia yms.. kyllä netistä löytyy. mutta yleensä kuvat ja sellainen varma tieto puuttuu:o

Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.

Krisse 10.09.2010 10:38

No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D

Tossavainen 10.09.2010 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 694950)
Pitäisi ettiä ladan kytkinkoppa niin vois kokeilla.

Jep,tai kun ois mitat ja pulttien paikat yms.. tiedot molemmista. niin sais vähän suuntaa..:rolleyes:

Tossavainen 10.09.2010 16:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 694956)
No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.

Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa.

Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D

Joo,Luin tuosta niva/nissani yhdistelmästä ja siinä tais olla jonkinlainen ongelma tuo voimansiirron kestävyys.. konehan tais kuitenkin olla joku 2-litranen.. jos löytys joku 1.6 D tai joku muu "pienitehoinen" moottori niin vois luulla että saattas nivassakin voimansiirto kestää..:eek: esim. jossai vw:n 1.6 D tais vääntöä olla joku noin 100Nm... jos en viärin muista.

Niin sovitelevyllähän saisi käymään melkein moottorin kuin moottorin. Mutta aina helpompi jos kävisi suoraan laatikkoon:D

Tai sitten joku takavetosen moottori+vaihdelaatikko niin ei tartteis tehä uusiksi kuin v-laatikon ja jakiksen välikartaani. Ja totta kai moottorin korvakkeet. Mutta ne nyt joutuu tekemään uusiksi joka tapauksessa:)

Tossavainen 16.09.2010 09:11

etuvetoa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 694826)
suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon.

Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.

Itse olettaisin että voisi toimiakkin.. ideahan lähti oikeastaan serkun/tutun mettä bj:stä jossa etuvetosen bensakone pitkittäin ns. "etummainen murros" jumitettu joten veto menee vain toisen kautta ja siltä murrokselta veto itse tehdyllä kardaanilla jakikseen.. toimivan oloinen ratkaisu:D

Itse vaan tekisin vielä niin että etummaiselta laatikolta tulisi omatekoisella kardaanilla (joka tehtäisiin murroksesta/putkesta ja nivan vanhan kytkinlevyn ns"keskiholkista" ) veto -> nivan omaan laatikkoon.

Tulisi siis näin kaksi laatikkoa peräkkäin ja välitystä veikkaisin vähintäänkin riittävästi:D

Nivan oman laatikon perään kun ei oikein voi toista laatikkoa laittaa, koska auton pohja on aika ahdas ja toisekseen jakiksen paikka muuttuisi todella paljon jolloin kardaanit olisi tehtävä uusiksi eli etukardaanista tulisi pitkä ja takasesta taas aivan liian lyhyt.

Etuvetoisessa taas laatikko jäisi koneen vierelle moottori tilaan joten nivan omat laatikot voisi pysyä omilla paikoillaan. jonkinlainen vaihdekeppi ja vivustohan siihen pitäisi rakentaa jotta saisi vaihteet vaihtaa ihan auton sisältä:cool:

Kertokaa omia ideoitanne tähän liittyen, ja jos tulee mieleen mikä saattaisi tulla hommassa vastaan tai ei toimisi. Hommahan on vasta suunnittelu asteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty:D

PutKari 16.09.2010 19:14

etuvedon pois kytkentä
 
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...

MikkoS 16.09.2010 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 696518)
Onko kukaan tehnyt autoonsa tällaista muutosta? (ei välttämättä tarvitse olla niva) Yritin etsiä juttua tämäntyyppisestä rakentelusta.. mutta ei löytynyt.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..

Rekisteröimätön 16.09.2010 21:40

Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !

Tossavainen 17.09.2010 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 696639)
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto...
Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on...

Tere. Joo,voi olla ihan hyvä juttu varsinkin jos maantiellä ajelee.. mutta minulla on tälläinen metsälelu joten tuosta ei oikein minulle hyötyä. Ei haittaa vaikka on jatkuva neliveto tai kulkee vain hiljaa, tällä kun ajetaan vain metsässä ja tiellä korkeintaan pikkupätkiä ja ylityksiä:D

Tossavainen 17.09.2010 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoS (Viesti 696644)
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

ja tuntuisi toimivan ihan hyvin..

Joo,kiitoksia tuosta. Antoi hyvin ideoita ja suuntaa tähän hommaan:) Tuossa "Jampelin" suzukissa taitaa olla vain se corollan laatikko+jakis ja vaikuttaa silläkin kulkevan jo riittävän hiljaa.

Tai näin siellä ainakin luki: "Vaihteet tuntuu ihan sopivilta , nopeen puolen nelosella menee jotakuinkin samaa vauhtia kuin normi henkilöauto ykkösellä. Hidas puoli onkin sitten hidas."

Kyllähän tuossa tuntuis välitystä riittävän onhan siinä kuitenkin V-laatikko jossa tasauspyörästö ja vielä se jakis..:D

Nyt mietityttääkin se että tuleekohan tuosta jo "liian" hidas noilla kahdella peräkkäisellä laatikolla (etuvetosen laatikko+ladan laatikko ja jakis)...

kestääköhän ladan laatikko+muu voiman siirto sitä "moninkertaistuvaa" vääntöä... Eikös se näin kuitenkin mene että kun tuo välitys tihenee niin tietyille osille tulee sitten enemmän viäntöä.. tai näin ainkin muistelen lukeneeni/miettineeni.

Tätä täytyy tutkiskella.:cool:

Tossavainen 17.09.2010 10:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 696709)
Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi !

No hei vain. Asiahan on näin minä olisin välittänyt jakiksen hitaammaksi jo aikoja sitten, Mutta se sattumoisin taitaa maksaa aikas paljon ainakin näin minulle.

Ja ei noita nivan välitysten tekijöitä kauhean montaa ole. Patu925:sellehän välitykset teki häkkisen jukka outokummusta,hintaa näille en tiedä. en ole kysynyt.Mutta tuskin hänkään aivan ilmaiseksi tekee.....

Toisekseen minä en kyllä usko että niva sillä kahdella peräkkäisellä laatikolla kulkee liian kovaa metsässä (jos auto vain kestää näin) vaikuttaa siltä että pelkkä etuvedon laatikko+jakis saa välitykset riittävän hitaiksi.

Tiedän ei ole mukava hakata päätä tai rikkoa autoa.:rolleyes:

Jos kerran jakiksen välitys on halpa ratkaisu niin kerrohan mistä sellaisia todella "halpoja" välityksiä saa.?:confused:

Minulle ei kovin kalliiksi tule tuo tekniikan vaihdos. 1 moottori+laatikko on jo tallissa ylimääräisenä ja jos se ei käy niin toisia moottoreita löytyy lisää kyllä ja veikkaisin että ihan hakupalkalla. on sen verta jääny noita autonromuja ylimääräiseksi.:D

Ja joo, onhan jakis "helppo" välittää hitaammaksi kun jostain saisi tarvittavat osat:D

Weberin kaasari on varmasti nivassa hyvä,sen uskon. Mutta kun kyse on kuten aiemmin jo sanoin rahasta jota ei liikaa ole niin en ole lähtenyt sellaista vielä ostamaan. ja minusta on välillä mukava tehdä jotain erillaista kuin muut:D

Jos rahaa löytyisi riitämiin niin tuskin minulle edes nivaa enää olisi vaan aivan joku toinen auto vaikkapa toyota:D Johon ostaisin sitten Rahalla kaiken tarpeellisen:cool:


Sivu luotu: 15:24 (GMT +2).