![]() |
Niva offi-autona.
Moro kaikille. Joo elikkä hommasin tuossa nivan ekaksi offis-leluksi:D Suunnitelmissa olisi vaikka mitä.
ajattelin kysyä vinkkejä rakenteluun:o Eli kaikki nivaan rakenteluun liityvää vihjeitä tänne:confused: Mitä renkaita olette käyttäneet+ miten korottaneet? minkälaisia lukkoja/välityksiä/akseleita? Mitä moottoreita? tekeekö nivalla ylipäätänsä mitään?:p Kaikenlaisia vinkkejä saa tulla,niva tulee vain "metsäkäyttöön" saa rakentaa minkälaiseksi vain:cool: Myös halpaa "offiskamaa" voi tarjota: Vinssejä,renkaita,tunkkeja,ketjuja yms..:rolleyes: Halvalla tarkoitan sitten kaikkea opiskelijan budjettiin sopivaa:) Kiitos ja anteeksi jo näin etukäteen. |
Haku nappulasta pääset eteenpäin, hakusanalla niva. Myyntipalstalta löytyy tarvikkeita vaihtelevasti, mutta aika kattavasti.
|
Täältä löytyy ~kaikki netistä löytämäni Nivatiedon muruset yhdestä paikasta. Sivun lopussa myös linkki Nivasivuilleni jonka päiväkirjaosuudesta voi aloittelijalle löytyä yhtä sun toista.
|
Lainaus:
Korotuksiin taakse lipposelta dopparin jouset ja eteen w123 jouset 30.5-32.5cm pituisina, riippuu paljon on painoa keulalla. Ulosjoustokumeista 1/3 pois ja vm. 85 lehtijousipajeron iskarit eteen ja taakse. Nämä viritykset on testattu tämän vuoden talvieksytyksessä ja ne toimii. Lainaus:
Lainaus:
Rohfiilista löytyy kuvia ja jossakin on omasta rojusta rakentelurojektiketju. |
Kiitos jo näistä vinkeistä. Näillä on hyvä lähteä alkuun:D
|
Mites mulla ois tiedossa nivaan 31-pyörät. Kannattaako edes kokeilla..? Itse epäilin että voi voimansiirto ruveta pettämään. Meneekö kytkin? niin ainakin itte veikkailin.:o
Lisää vinkkejä suapi myös tulla jos vain löytyy:D |
Tällä hetkellä nivaan olisi tarkoitus tehdä taka-akselille "kemppi" lukko ja korottaa edestä mersun jousilla (kun yksi ylimääräinen mece seisoo pihassa) Takana ajattelin vain nostaa jousilautasia ja muokata orggis iskareiden kiinnikkeitä. Jos nyt edes 5-10 cm sais nousemaan. se ois jo paljon se:D Miten, oletteko tälläiset rakennelmat huomanneet toimiviksi..?
|
Suuri ongelma nivan maasto ominaisuuksissa on ratin ja penkin välissä..Ajetaan liian hiljaa vaikka kovempaakin voisi mennä, ei uskalleta antaa kierroksia koneelle vaikka ilo alkaa itse asiassa vasta 5000 ylöspäin..Niva ei ole suuri dieselmaasturi eikä sitä voi samallatavalla ohjastaa jos haluaa päästäkkin johonkin
|
Jousia sun muuta
Lainaus:
31 kumit on käytännössä todettu hyviksi, vaatii hieman välitys muutoksia.. 3.9 ja 4.1 ykköset perät on liian harvat.. 4.3 voi jo ajaa mutta vaatii kärsivällisyyttä ja raskaampaa kaasujalkaa ettei polta kytkintä. Löytyy kyllä myös 5.1 välityksiä..Kemppi lukko toimii kyllä muuten mutta kääntyvyys kärsii ja paljon.. laita hakuun nivataivaan tuotteita niin saat jotain hinta esimerkkejä tuotteista mitä pystyn toimittamaan.. |
Lainaus:
31 kumin kanssa kääntyvyys on alkaa olla niin ja näin vai onko jo runkopalkit louhittu edestä pois? Jos vanteen et on 0 tai miinusmerkkinen niin pyöränlaakerit alkaa olla minusta jo luvattoman tiukilla... Ainakin omassa vehkeessä et0 vanteilla on saanut vaihtaa laakerit jo muutamaan kertaan sillä on ehkä osuutta asiaan kun keulalta löytyy extra painoa eli vinssi ja panssarointia. Jos tarkoitus on rakentaa sellainen räppivehje jonka kestävyys on sivuseikka niin unohda mitä olen tänne kirjoitellut... |
Joo,kyllä mie taidan jättää ehkä ne 31-rengulit ostamatta. Arveluttaa juuri tuon kestävyyden kanssa. Mielummin pienemmillä ja huonommilla renkailla,jotta pysyy auto ehjänä. ( eli ei ole tulossa pelkkä räppivehje:D ) Mihinkään kisoihin tällä ei ole tarkoitus mennä,kuhan vain harrastuskäyttöön. Vaihdetaan joskus auto sit parempaan;) Kiitoksia patu925 neuvoista jotka on jo todettu jopa kisoissa toimiviksi:D Taidan tehdä sen kemppilukon kun mennään nyt niin pienellä budjetilla.. Mistä muuten olette tehny/ hommanneet nivaanne ketjuja? (jos niillä sais vähän paremmin etenee:D )
|
Nivani on muuten muistaakseni vuosimallia "84" (papereita ei tallessa) Minkälaiset välitykset sen vuosimallin vehkeessä on? (itsellä ei mitään tietoa.)
Auto on tällä hetkellä vielä aivan vakiona. Ideoita auton lopulliseen toteutukseen vasta mietitään:D |
Perävälitys on tod. näköisesti 4.1 tuon sivun mukaan. Tuolla juttuu lumiketjuista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=68379
Ja olkaa hyvä neuvoista. Minun(kin) neuvoja lukiessa vastuu siirtyy kuulijalle... :D |
Lainaus:
|
Hintoja
Lainaus:
|
Uppasin hieman
Lainaus:
|
Joo. Kiitos:D Täytyy vähän kattella jos tarvista osille tulee. Mutta nyt ei tähään hätään vielä:)
|
Jos jollai on tarjota NIVAAN "halpoja" ketjuja niin voisin olla kiinnostunut.:o Käytiin tuossa kaverin kanssa vähän ajelee. Täytyy todeta että melko huonosti etenee..:( Umpihankeen on melkein turha vakiona yrittää. Mut sit kun pisti kaverin patrollilla ajamaan eellä ni jotenkin pääs valmiilla jälellä:D Lukkoa ja ketjuja kyllä vaatii. Miten olette muuten tehneet nivaan tuon "kemppilukon" ? Jos myös on ylimääräsenä nivaan vähän karkeampaa rengasta. Voisin olla kiinnostunut???
|
Lukon hitsaus vaatii perämurikan pöydälle. Sitten on 2 vaihtoehtoa, äkkiänopeesti juostenkustuna tai hyvin ja kestävästi. Kestävä vaihtoehto purattaa ison lautaspyörän ja poskilaakerit irti. Sitten sopivan kokoiset rautakimpaleet tasauspyörästön niskaan ja kempin liimaa reilusti. Idea olisi se että jos hitsaus murtuu rattaista irti niin mitään ei kuitenkaan tipu välityksen väliin...
Tuossa oma versio. http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=53530 |
Kiitos neuvosta. Ja kuvasta.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
No nii. Nyt kun olen nivaa vähän tuossa laitellut,huoltanut ja purkanut "ylimääräisiä" osia pois. Niin tuli semmonen ajatus mieleen,että miten korkeaksi nivan saisi sitten korotettua:D Miten pitkiä kierrejousia siis pisimmillään olette nivaan Laittanut? Kun itse juuri mietin että tästä sais tulla jopa aika korkee,kun tulee vain "mehtäkäyttöön" ;) Se nyt on varmaa että se ainakin jonkun verran korottuu. Mut tuli vain mieleen mikä olis sellanen maximi? :o
|
Korotus jää alle kymmeneen senttiin, en muista tarkkaa jousilla aikaansaatua korotusta, mutta paljoa se ei kuitenkaan ole johtuen erillisjousitetusta etupäästä.
Ladafoorumilla on piiiitkä ketju pelkästään nivan modifioinnista. Sieltä löytyy kaikki, mitä nivan korottamisessa tarvitsee tietää. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/vi...hp?f=25&t=4997 |
Lainaus:
Kohta joku kuittaa varmaan että jäykkäakselista voi korottaa metrin:D Akselin ja maan väli vaan ei kasva... Nivan maksimi korkeutta on vaikea määrittää kun se riippuu millä osilla on rakennettu |
Nivan off virityksiä
Taannoin rakensin itselle nivan, oliskohan ollut vm-79, ja silloin tein seuraavaa:
Muistinvaraista tietoa, myin auton parikymmentä vuotta sitten! -Vaihdoin vaihdelaatikon 1200 laatikoksi (kaikki 3 pienintä vaihdetta tiheni, suuruusluokkaa 1. 3,24 -> 3,8? -takapäätä korotin noin 7cm hitsaamalla korokepalan jousen yläpäähän (vanhasta jousesta yksi+yksi kierros ahjossa punaiseksi ja taivutin renkaaksi, ja hitsasin migillä pellistä taivutetun tötterön sisään. - etupäätä korotin n.60mm? asentamalla ylätukivarren ja navan väliin n.30-50mm korokepalan ja korotin jousen alapään kiinnikettä jonkin verran (varmaan parempi tulee kun vaihtaa pitemmät jouset, voi vaatia alapäähän "kulmarenkaan" ts oikaista kierrejousta pikkasen suorenpaan) - etuvanteet tein joistakin mangelseista, 6x16 sorvasin keskilevystä irti kaikkein uloimmasta kohtaa, ja samaten pulttikehän, ja n.6mm levystä uusi "välipala" offset tuli sillalailla että 205-16 pysy vakiolokasuojissa ja sitäkautta pyörä käänty pyöräkotelossa, ei huitonut helman päähän - Jakolaatikon kiinnitys piti korjata, alkoi antaan periksi ja lopulta repesi irti (kannattaa vahvistaa heti alkajaisiksi) -Moottorin porasin mitsu sapporon männille n.1.8lit, kiillotin/kevensin venttiilit, siivosin ja kohdistin kanavat kannessa ja pakosarjassa ja imusarjassa. kaasarina n. vm- 75 mekaanisella 2. kurkulla oleva 1500 kaasari. Kannentiivisteen rakensin jostain tiivisteestä, piti rakentaa mm. jakopään kopan osuus silikonista ja tiipisteen paloista K.O keksintö toimi siedettävästi, mutta voimansiirto oli perän osalta luvattoman heikko. -Takaperästä hajosi tasauspyörästö soralla pelkällä kaasulla, kun haettiin 4 hlön kuormalla vauhtia nousuun. (toki takana oli pientä liukastelua asfaltilla, kun kone oli suht kierrosherkkä ja ladan vaihdelaatikko tuttu: pikkupuolen 2. ja keskiperä lukossa niva irtosi liikennevaloista suht näpäkästi..... Mutta tuossa minun nivassa oli (varaosaluetelon mukaan) 3 kpl 1200 ladan tasauspyörästöjä, ja se oli ongelma. Jos taakse sais pikkusen lujempaa palikkaa, (huhu kertoo että jossain fiat124/131? sais kitkalukon) niin silloin olisi tilanne parempi: 1200 kg, akseliväli 220, ylitykset minimaalliset, jne Toki tuo niva kestää alkuperäisessä kokoonpanossa siedettävästi, ja niinhän se kaikissa merkeissä on, että aina se vikapaikka löytyy... Jari |
Mulla on myydä nivan 4.3 välitykset kumpaankin päähän jos tarvista... yv tavoittaa.
|
juu
Lainaus:
|
näin
Lainaus:
|
hintaa
Lainaus:
|
No olisko vaikka 150€ molemmistä yhteensä, voin postittaa ne sulle.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Nyt olisi nivaan tarvetta renkaille! Tarjotkaa. Mielellään enintään 31:set. saa olla vaikka kuin karkeat:D Pelkkään metsäkäyttöön tulisi. Vaikka jostin uaz:sta,suzukista.. jostai. Kuhan halvat;)
|
Nyt on nivaan tiedossa renkaat (30/9.5) ja välitykset (4.3) :D Nämä laitetaan paikalleen kuhan ensin osat kotio suahaan:) Samalla hitsaan taka-akselille koropalat (jotkut 5-10cm korkeammat) ja luultavasti kaverilta tulee mersun jouset etehen:) Myös kaaret avarretaan oikein isolla kädellä ja lekalla:D Jos niva rupeaisi kohta etenemään. Seuraavaksi sitte pohjapanssareita tekemään. Minkälaisia olette muute nivoihinne tehneet..?
|
Tuossa malli oma malli... Jakolaatikon suoja ei ole hyvä, senkin pitäisi olla kiinnitettu pohjaan ei jakiksen kiinnityskehikkoon.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37451 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37450 http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=37453 |
Joo.Nuo näyttäs suojaavan ihan hyvin,saman tyylisiä ruvetaan väätämään kun ehditään:D Ja rengas kauppa meni vituiks joten täytyy nivalla yrittää viel ajella nuil "orggis" kumeilla. :(
|
No nii nyt Löytyy Nivasta 4.3 perät ja takana "kempin 100% lukko" :D Testi maastoajot suoritettu ja täytyy sanoa että kyllä auttoi etenemiseen ja paljon. Tuntui jo vähän maastoautoilulta:) Renkaat vaan ovat yksi asia joka haittaa etenemistä. Ei oikein tuo 175/16? orggis kumi pidä.:( jostai täytyy halvat pyörät saada... Nivan omat takana olevat vetolenkit vähän muuttivat muotoaan kun patrollilla vinssin avulla nivaa ojasta ylös kiskottiin:D Eli rakentamista täytyy jatkaa:)
|
Anteeksi Tossavaiselle topicin lainaamisesta mutta kiinnostaa ehkä sinuakin: Tietääkö joku mistä/miten selviää ladan vaihdelaatikon välitykset ? Niitähän on monenlaisilla välityksillä valmistettu ja kiinnostaisi laittaa tiheämpivälitteinen laatikko,
mutta olisi kiva tietää etukäteen välitys ettei turhaan vaihda esim samanlaisia laatikoita keskenään... KIITOS ! Nyypi Kurikasta |
Anteeksi vaan minunkin puolesta kun sotken tätä mutta tuolta löytyy tietoo http://www.ladakerho.fi/info.htm
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Voimansiirto info
takavetoiset ja Niva VAZ-2101-1700005 neljävaihteinen I 3,75 II 2,30 III 1,49 IV 1,00 P 3,87 Malleissa: 2101, 21011, 2102, 2103 korimallien yhteydessä, sekä malleissa 1500 SL/21061 ja 1200 S/21051. VAZ-2105-1700005 (Niva 2121-1700005-10) neljä tai viisivaihteinen, neljävaihteisessa samat välitykset ilman viidettä vaihdetta. I 3,67 II 2,10 III 1,36 IV 1,00 V 0,819 P 3,53 Malleissa: 2104, 2105, 2107 korimallien yhteydessä pois lukien 1200 S/21051, sekä Nivat vuodesta 1984, valmistenumero 336500 alkaen. Vuodesta 1986 on tehdas käyttänyt kaikissa taka- ja neliveto malleissa 2105 vaihteistoa VAZ-2106-1700005 (Niva 2121-1700005) neljävaihteinen I 3,24 II 1,98 III 1,29 IV 1,00 P 3,34 Malleissa: Lada 1600/2106 sekä Nivassa vuoteen 1984 asti. Eli jos ymmärsin oikein niin tuossa viimeisessä vaihtoehdossa olisi hitain.... ( niinkö? :o ) Minkälainen vaikutus tuolla laatikon vaihtamisella sitten olisi? hidastuuko paljonki? eli kannattaako vaihtaa? itsellä niva vuosmallia "84" . Saattais nimittäin ehkä löytyä laatikko naapurilta... Edit: siis ensimmäinen vaihtoehto on se hitain. |
Välityksissä mitä suurempi lukema niin sitä tiheämpi tai hitaampi välitys. eli 2101 tai tutummin pyöreelamppuisen ladan laatikkoa etsimään. Takakannake on erilainen takavedossa ja nivassa eli laatikoitten taaimmainen lohko on vaihdettava tai sitten kannake muokattava. Siinä kun jakolaatikon ja vaihdeaskin linjaus on hyvä olla just eikä melkein, muuten saattaa olla vapinaa havaittavissa...
|
hmm.. selvä homma:D
|
Itaa !
Mulle ei selvinnyt vieläkään se mitä haen ( yksinkertainen piirinmestari ? ) Kysytään sitten asiaa näin: Rivissä on kymmenen Ladan vaihdelaatikkoa,kukaan ei tiedä minkämallisesta värkistä ne on irroitettu.MITEN erotan näistä sen tiheimmällä välityksellä olevan laatikon/laatikot ? Onko niihin merkitty välitys johonkin kuten esim Ladan perissä on tai onko jossakin joku sarjanumero mistä voisi katsella välityksen ? Nyypi Kurikasta |
No miten ois http://www.ladakerho.fi/info/muut/voimansiirto.htm#001
Ladoissa tuntuu olevan joka palikassa osanumero näkösällä joten eiköhän tolla voi alottaa. |
Laitetaampa tähän lisää faktaa takaveto vs Nivan laatikon eroista. Eli kuvassa viisivaihteisen laatikoitten erot. Vasemmalla takaveto ja oikealla Niva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=57975 Takavedon laatikkoa kun survoo nivaan niin pitää myös ottaa nivan laatikosta holkki joka on mittarin pyörittäjärattaan tilalla. Pyöritysratasta mikä on pääakselin päällä, sitä pois ottaessa ei kannata pudottaa semmoista kuulaa laatikon sisään. Kuula toimii kiilan korvikkeena. Kannattaa myös kasatessa laittaa tiivistemassaa sen hardykiekon haarukan juureen, booria myöten saattaa tulla öljy pihalle. Mutteri kannattaa myös kiertää kiinni asti ja itse laitoin myös lukitetta jenkaan. |
Joo,vaihdelaatikko homma ainakin meikäläiseltä vähän jäänyt. On tullut muuta rakenneltua,eikä tuolla hirviästi ole tarvetta. Ihan hyvin ainakin tällä hetkellä jaksaa mennä noilla 4.3 perillä. Kytkimen kanssa kun vain vähän pelailee.:D Käytiin tuossa "Anfin" kanssa testil,ni täytyy sanoa että tuo "kempin lukko" ja insa sahara turbo 235/75/15 kumit on todella hyvä sijoitus tuohon värkkiin. Joistain paikoista pääsee nyt jopa ajamalla:) Seuraavaksi korotellaan,tehdään kunnolliset pohjapanssarit ja vahvistellaan tiettyjä paikkoja:D
Kyllä niva on kiva:) |
No niin! Niva ei s#tana käy kunnolla. tyhjäkäyntiä käy vain ryyppy päällä, muuten ei käy ollenkaan:( Missä vika?
Tutkittu ja tehty vaikka mitä, Kuten: Vaihdettu bensansuodatin ja sen letku kun oli rikki, Sytytystulpat vaihdoin, puola vaihdettu, puolan johto vaihdettu. Kaasari puhdistettu ja tutkittu 2 kertaa, sytytystä säädetty suuntaan jos toiseen. ( ei muutosta, huononee vain) Kaasarin letkut tarkasteltu ja osa vaihdettu, Moottoripuolen johtoja tutkittu ja liitoksia puhdistettu/korjattu. Virranjakajan kansi puhditettu. Kaasaria säädetty. (ei muutosta) Välillä kuulosti että vika on bensapuolella, vaikutti että ei saa bensaa. Mutta nyt vaikuttanut että sytytyksessä/kipinässä jotain häikkää.(Käy jotenkin hieman pätkien? ) kaikkea tehty mutta ei auta. Kertokaa viisammat mitä tehdä...?!!! |
Selvitinkin itse vian:D nyt niva käy taas kuin uusi....:O Niinkin suuri vika oli kuin YKSI sulake oli palanut. Nivassa näköjään kaikki vaikuttaa kaikkeen. Eli ilmeisesti joku mittariston sulake yms.. rupes nimittäin mittaristokin toimimaan kerralla:D sen kautta ilmeisesti toimii moottorin tyhjäkäynti solenoidi (ehkä?) Noh pääasia että auto taas kunnossa.
|
Jeps. Eli tulipas sellanen juttu mieleen/ ollut jo pitempään mietinnässä, eli mitä jos nivaan vaihtaisi jostai toisesta autosta ns: "jäykät/suorat" akselit. esim: suzuki, daihatsun rockky tai joku muu..
ja jos samalla vaihtas tuon moottorin "hieman" voimaakkaampaan mersun 2,3 8v bensa koneeseen + automaattilaatikko. ei loppus voima ja helpottas ehkä ajo ton automaatin kans:D kyseinen paketti löytys ylimääräsenä pihasta.. Onko joku muukin tehnyt kyseistä hommaa?? tietäisi vähän suunnitella ja saisi vähän kuvaa mikä homma olisi kyseessä.? neuvoa saa.. kuvat ois tietysti kivoja :) Suzukin akselit mahtaa olla liian kapiat, mutta mites tämä daihatsun tuote roki..? sitä etenkin olen itse miettinyt. kun eivät kauheita hintoja nuista näytä pyytävän. Eli nivaan tulisi "EHKÄ" se mersun kone +automaatti, rokin akselit, takana kemppilukolla. mersun jouset+ jotkin esim: landcruiserin iskarit. (mielipiteitä/neuvoja!!) Kysymyksiä: EDIT: vastailin itse. 1. Minkälaiset välitykset olisi rokkyn akseleissa?? Edit: rocky välitykset 3.36 jos ei sattunut väärää tietoa,eli huonompaan suuntaan menisi. 2. Löytyskö akseleista/ rokin alusta rakenteesta kuvaa? 3. missä kohin akseleissa perät saisko nivaan käymään melko suoraan?? Edit: Ei saa, perät tai ainakin taka perä hieman enemmän muistaakseni apparin puolella,ja rockyn akselit ei kovin kestävät. 4. vai laitanko ihan jonkun muun akselit tai pidänkö vakiona?? (mielipiteitä!!) Edit: Ennemmin akselit Uazista/gazista. Myös joistain jeepeistä ilmeisesti kävisi? Tai jos vaihtaa jakiksen suzukin tekeleeseen niin patrolli tai Hj olis hyvä vaihtoehto. Tosin vakionakin saa aika eteneväksi. 5. kestääkö nivan jakolaatikko mersun koneen tehoa/vääntöä?? Edit: se on siinä ja tässä, toden näköisesti ei kestä.. 6. kannattaako enää laittaa bensakonetta? Edit: Jos välitykset saa kohilleen niin kyllä. 7. mistä keksin tukivarret akseleille?? Edit: Kaikista paras kun tekee itse. 8. Vaihdanko koko auton suoraan jo johonkin toiseen??!!? Edit: Se mahtaisi olla tietysti kaikkein järkevintä:D |
Lainaus:
E:Jahans,eihän tämä taida tiellä liikkua... |
Lainaus:
listaa kun katelee niin ehdottomasti vaihtoehto 8. tai sitten ihan mikä vaan jos haluaa viettää tallilla PALJON, siis erittäin PALJON aikaa. ja jos pitää nimenomaan säilyä nivan ulkoasu niin siivoat koppaa sen verran ylimääräisestä että saat nostettua sen jonkun valmiille alustalle suoraan, siinäkin riittää työtä sopivasti. ja jos lähdet tekemään jotakin "hullutusta" niin valitse suoraan sellaista tekniikkaa mihin saa järkevästi osia, lukkoja, välityksiä ym. varaosia, oikeat osat maksaa vähän enemmän hankkittaessa mutta pitemmän päälle tulee harrastaminen "halvemmaksi" kun ei tartte vaurioiden synnyttyä vaihtaa koko tekniikkaa uusiksi. |
ei liiku tiellä ei
Lainaus:
|
jeps.
Lainaus:
|
Itsellä oli ideana laittaa Nivaan Pajeron etuakselirakenne.. Siinähän vissiin olis etumurikka kuskinpuolella. Samaan syssyyn pungettais sitten alle myös Pajeron taka-akseli..
Lukkojen saanti helpottuis, perien kestävyys hyppäis melkoisen harppauksen ja yllätysyllätys, jousitustyyppi ei muuttuis kummassakaan päässä, joten laite olisi lisäksi leimattavissa. Lisäksi, lukkojen saatavuus paranisi vaikka kuinka hyväksi.. Miltäpä kuulostais Niva ARBeilla ja pomminlujilla akseleilla. Tietty, jos koneen ja laatikon repis vaikkapa takaveto Carinasta, jakolaatikon Suzukista ja perät vaikka retkukeula Hilusta, niin päivittyis tekniikkakin samalla, mutta sitten vois jo prosenteissa tulla korville.. Noh, voishan moottorin ja päävaihteiston pitää Ladana ja muuttais pelkän jakolootan ja akselit.. Mutta tuo Pajeron tekniikka vois toimia, eikä asentamisenkaan luulis olevan paha nakki... Ainakaan, jos vertaa tuon mun rojektin peltihommiin, jotka meinaavat jälleen kerran viedä Nalle-paran järjen. |
ideaa tuossakin
Lainaus:
Tosin joustot eivät ehkäpä juuri paranisi, joka minulla olisi hieman ideana. peräpäänhän Nivassakin saa joustamaan melko mukavasti, mutta keula on kyllä sitten todella huono. Joustot todella vähäisiä.:eek: vaikka minullakin jo laitettu mersun jouset noin 35cm pitkinä,sisäänjoustokumit heitetty kokonaan pois. ulosjousto kumista noin puolet otettu +yläpallon/kiinnikkeen välissä n: 6cm holkit. Tosin nuo mersun jouset ovat todella jäykät. sekin tietysti vaikuttaa asiaan. Niin ja kallistuksen vakajaahan tässä ei ole ollut sen jälkeen kun se minulle tuli:D Mutta Jos laittaisi nyt jonkin vehkeen suorat akselit. + vaikka mersun jouset vois saada vähän joustoakin:o ja kestävyys paranisi samalla. ja mersun kone minulla ideana vain oikeastaan sen automaatti laatikon takia. saisi välityksiä vähän paremmaksi "metsä" käyttöä ajatellen. nivaan koneeseen kun ei taida automaattia saada.. Ja itsellä ei ole varaa ruveta laatikoita aivan uudelleen välittämään:o Välityksien puolestahan minulla on jo 4.3 perät mutta kyllähän se saisi hiljempaakin mennä:D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kokeileppas kääntyvyyttä lukko päällä vs. lukko pois. Olis Niva aika rautakanki sillä suikin laatikolla tai pitäisi ajella pelkällä takavedolla... |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
jakiksen kiinnityksen vahvistusta juu.
Nivan pomminvarmaa jakista ei kannata vaihtaa mutta sen kiinnitystä on syytä parantaa koska se on alumperin hutera.[/QUOTE]
Huomattu on:D tänään Ilomantsin safarilla eka "röpökön" ylitys ja jakolaatikon korvakkeen pultti poikki ja toiselta kohdin korvakko halki.:o Noh korjattiin se siinä, niin ajo jatkui:D Muuten tuo niva eteni ihan kohtuullisesti. |
Lainaus:
Lisäksi Suzukin jakolootaan on saatavissa jos jonkinmoista välityssatsia, että oksat pois. Mutta meikän Niva tulee olemaan omalla tekniikalla niin orggiksena, kun se vain Nallen pajassa rävitylle värkille on mahdollista. |
Nivaan pitäisi saada vinssi jostain. Mistä olette omanne hommanneet?? pitäs olla halpa... kun näin työttömänä eteinpäin mennään. Ja toinen henkilöauto rojekti tahtoo myös viedä hieman aikaa ja rahaa.. Joku kiinan vinssi kävis mielestäni aivan mainiosti kun nyt jostain löytäisi järkihintaisen:O mutta mistä??
Jos joltain löytyy käytettyä 12v vinssiä halvalla niin tarjotkaa! |
Lainaus:
|
vinsejä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69449 <<<<tuollakin olis:)
|
Lainaus:
Kostenloser versand ois sitte että ei postikuluja mut sellasia vinssejä ei satu mun silmään ainakaan tossa hintaluokassa. |
Lainaus:
http://cgi.ebay.de/ELEKTRISCHE-MARKE...item5adaa18be0 |
Kumpi nyt sitten on parempi, Kestävä ja monikäyttöinen käsitalja vai halpa vinssi joka on pillunpäreinä parin varvin jälkeen? Halvalla ei saa jne jne.....
Preheatillahan oli edullinen vinssi mutta on senkin hinta satasia |
Lainaus:
Ei se käsitalja silleen huono ole mutta yhtään vaativampaan käyttöön luvattoman hankala ja hidas. |
Joo me oltiin ja kerran yhessä erikoistilanteessa missä sitte avattii uus talja paketistaan ekaa kertaa ja kun todettiin että että taljan 'toimintapituus' oli 4 tonnilla noin 80 senttiä ja 2 tonnilla noin 1.5 metriä ni unohettii koko homma ja tehtiin jotain muuta. Sen jälkeen en oo taljaa edes kulettanu autossa.
Mut se kai siitä. Tästä tuleekin mieleeni kysyä että kuuluuko Nivan keskilukko pysyä päällä myös peruutettaessa? Kun mainittuun erikoistilanteeseen jäätiin ~99% todennäkösyydellä sen takia et omassa ei pysyny lukko peruuttaessa päällä kun pienen hetken enkä sitten koheltaessani huomannu ettei se oo enää päällä, ihmettelin vaan kun ei meinannu päässä oikein mihinkään. |
Lainaus:
|
vinssistä
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja itse kyllä uskoisin että halvatkin vinssit kestävät silloin tällöin ajelun ja järkikäytön. Ei tässä minnekkään kisoihin mennä:D Mitä ny silloin tällöin ajelaan ja jollain safarilla piipahdetaan:cool: |
Lainaus:
Ja kylhän tuo tais jonkinlainen "poikuus" mennä Ilomantsin safarilla kun läksi näitten vähän paremmin tehtyjen ja kisavehkeitten joukkoon, mukavaa silti vaikka vähän jälessä kuljettiin:) Ei Patu925:selle olisi jäänyt käytettyä vinssiä varastoon lojumaan??:o |
Lainaus:
|
vinssistä
Lainaus:
|
Morjensta vaan, multa on toi vinssin hankinta jääny,ja ihan vaan rahan takia. ei työttömänä juuri mitään ylimäärästä ostella.
Mutta sen verran päivitystä nivalle on tapahtunut, eilen palo kytkin sit loppuun ja nyt ois sitten tarkoitus vaihtaa se ja samalla SE hitaampi välitteinen laatikko, jos sellaisen nyt jostain saisi hommattua.. toivottavasti edes vähän auttaisi välitysten osalta..:o etuperää pitäs laskea tai sitten vaihtaa etupäähän löysemmät ja lyhkäsemmät jouset, ei tule etupää kestämään noin. ainakaan pidemmässä ajossa. elikkä liika korkea. Jakolaatikkon kiinnitys pitäs vahvistaa/tukea, takatukivarret vahvistaa, jakolaatikolle panssari tehdä, ja moottoriin saada voimaa/vääntöä. Suattaa mennä seuraava safari pelkästään katsonta puolelle,kun ei "keskeneräisellä" autolla viiti ajella. Suurin ongelmahan nivan kanssa on juurikin tuo väännön olemattomuus/välitysten huonous ja osien kestävyys. Täytyy jatkaa rakentamista:D |
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
|
jeps.
Lainaus:
en kyllä pysty tulemaan viinijärven ajoloihin, on muita kiireitä, Mutta minkä mittaiset jouset ja mistä vehkeestä?? Niin sen kyllä tiedän että niva ei varmasti ylimääräsiä tehoja kestäkkään,en minä varsinaisesti tehoa kaipaakkaan vaan alavääntöä saisi olla vähän enemmän, jakolaatikon välityksiin ei ehkä tällä hetkellä varaa ole,ajotapa minulla on "melko" maltillinen tosin ei ehkä mitään verrattuna teihin kokeneempiin offareihin:D mutta ajan melko varovasti ja yritän olla särkemättä autoa.. taka-akselin tikut vahvistetaan kyllä kun ei ole katsastus miestä niistä valittamassa:D niin ja se voi olla että kun jotain ehtii vahvistaa niin muualta se heikko paikka löytyy:D Katsoo nyt ehtiikö tuonne Maren ajoloihin saada nivan iskun vai meneekö vain katselemaan:o |
Lainaus:
Jukka Häkkinen Outokummusta. Hinta selviää kysymällä suoraan ko. henkilöltä. |
kylläpä vain
Lainaus:
Täytyy kysellä jukalta jos/kun tarvetta välityksille joskus ilmenee.. Tai sitten vaihtuu koko auto:D katsoo nyt joskus tulevaisuudessa. |
No nii, sen verta uutta oman nivan osalta,että safarilta selvittiin, ja vieläpä ehjänä:D puutteita myös huomattu. Eli kerettiin ajaa noin puolet safarist niin kytkin ilmoitti vähän luistavansa. No annettiin huilata vähän aikoo niin taas pelas. Muuten ois kyllä toiminut varmasti mutta ei oikein tykänny hiluxin vetämisestä ojasta ylös.
Eli nivan välitykset on kohtalaisen persiistä, tälle pitää tehdä jotain. Jakiksen välitys olisi yksi ja melkein ainut ratkaisu tähän. mutta vielä siihen ei ole varaa.... mitä siis keksiä?? suunniteltiin jo etuvetoisen konetta pitkittäin josta etuvetoisen laatikosta toiselta murrokselta veto nivan laatikkoon.. -> olisi siis kaksi laatikkoa peräkkäin ja näin välitys muuttuisi aika paljon. Mitä mieltä toimisiko tämä? sehän saattaa olla että nivan laatikko ei tätä ehkä kestä.. tai mistä minä nyt varmaksi tiedän:D Mitä immeiset mieltä? muita ideoita? kysehän on siis metsäpelistä... Toinen idea olis että alavääntöä lisää. (muutaman kerran safarilla autonsa sammuttanut,kun ei vain auto jaksa..) tuon bensakone ei vain ole hyvä. tuli siis mieleen dieseli kone. nivan voimansiirtohan on heikko mutta ei puhuta siitä.. ladaan ei onneksi osat maksa paljoa... mitä moottoreita olette nivoihinne laittaneet? perkinssin dieselistä olen kuullut puhuttavan että kävisi nivan laatikkoon. onko totta? ja mistä tälläinen mielellään melko pienikokoinen/tehoinen kone?? toinen mitä olen kuullut on se että vw:n moottoreita on myös nivaan laitettu. onko totta? käykö laatikkoon?? joku 1.6 dieseli vois olla aika sopiva. Muita ideoita? |
Lainaus:
|
Lainaus:
(takaluukku,ovet,tuulilasi,katto,kojelauta,matot,t akajarrut,metallitankki)niin asiat helpottuu kytkimen ja välitysten suhteen ja panssaroi niin että kestää ajaa vauhdilla kiviin yms. Ei paras ratkaisu mutta edullinen :) Nivan moottoriin saa lisää puhtia huomattavasti kun vaihtaa kaasuttimen weber dgv tai dvga:ksi. Noilla eväillä se jaksaa liikkua pirteästi jos vaan muuten on kunnossa... |
Lainaus:
|
Lainaus:
4.3 peräthän mulla tässä jo on välitysten suhteen. (alkuperäset 4.1) 1200 laatikon vaihdan luultavasti kuhan sellainen sattuu löytymään. Etuperällä ja vaihdelaatikolla on jo panssari ja jakikselle keulaan ja takaperälle tulee myös aikanaan sellaiset. Tuosta vauhdilla ajamisesta.. itse "säälin" kuitenkin autoani jonkin verran vaikka pelkkä metsäpeli onkin. Niin en ajele maastossa todellakaan vauhdilla sillä olen huomannut että sillä ei saa kuin auton rikki ja lopulta uppoaa ja jää kiinni vain pahemmin..:eek: Eli hiljaa pyritään etenemään.... Kaasuttimen vaihtoa weberiksi voisi kokeilla jos sellaisen jostain vain löytäisin ja tosin se ei sitten lopulta ainakaan nuihin välityksiin auttaisi.... mutta toisi ehkä hieman alavääntöä. Mietitään.. |
Lainaus:
|
No onhan täälläkin foorumilla ollu yks Niva Nissanin tiiselillä ja mä olen sen ihan livenä nähnytkin. Itellekin piti tulla samanlainen viritys mut tekemättä jäi vaikka osatkin oli jo hommattu.
Sopivalla koneen ja laatikon väliin tulevalla sovitelevyllähän (jossa tietysti myös paikka startille) saadaan mikä vaan kone käymään mihin vaan laatikkoon. Paineasetelmaksi se mikä sen moottorin vauhtipyörään kuuluu, levyksi ja painelaakeriksi Ladan omat vehkeet. Ja tietysti pitää tsekata että kytkinlevyn etäisyys on suht koht sama kuin alkuperäisessä ladakonstruktiossa. Et ei toi koneiden ja lootien sovittaminen näin paperilla oo ameriikantemppu, mut en kyllä ite kuvittelis siinä onnistuvan :-D |
Lainaus:
|
Lainaus:
Niin sovitelevyllähän saisi käymään melkein moottorin kuin moottorin. Mutta aina helpompi jos kävisi suoraan laatikkoon:D Tai sitten joku takavetosen moottori+vaihdelaatikko niin ei tartteis tehä uusiksi kuin v-laatikon ja jakiksen välikartaani. Ja totta kai moottorin korvakkeet. Mutta ne nyt joutuu tekemään uusiksi joka tapauksessa:) |
etuvetoa
Lainaus:
Itse olettaisin että voisi toimiakkin.. ideahan lähti oikeastaan serkun/tutun mettä bj:stä jossa etuvetosen bensakone pitkittäin ns. "etummainen murros" jumitettu joten veto menee vain toisen kautta ja siltä murrokselta veto itse tehdyllä kardaanilla jakikseen.. toimivan oloinen ratkaisu:D Itse vaan tekisin vielä niin että etummaiselta laatikolta tulisi omatekoisella kardaanilla (joka tehtäisiin murroksesta/putkesta ja nivan vanhan kytkinlevyn ns"keskiholkista" ) veto -> nivan omaan laatikkoon. Tulisi siis näin kaksi laatikkoa peräkkäin ja välitystä veikkaisin vähintäänkin riittävästi:D Nivan oman laatikon perään kun ei oikein voi toista laatikkoa laittaa, koska auton pohja on aika ahdas ja toisekseen jakiksen paikka muuttuisi todella paljon jolloin kardaanit olisi tehtävä uusiksi eli etukardaanista tulisi pitkä ja takasesta taas aivan liian lyhyt. Etuvetoisessa taas laatikko jäisi koneen vierelle moottori tilaan joten nivan omat laatikot voisi pysyä omilla paikoillaan. jonkinlainen vaihdekeppi ja vivustohan siihen pitäisi rakentaa jotta saisi vaihteet vaihtaa ihan auton sisältä:cool: Kertokaa omia ideoitanne tähän liittyen, ja jos tulee mieleen mikä saattaisi tulla hommassa vastaan tai ei toimisi. Hommahan on vasta suunnittelu asteella. Mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty:D |
etuvedon pois kytkentä
Tere...
Mulla on niveassa mahdollisuus poistaa etuveto... Maantiellä kulutus laski aika paljon... En ole koskaan katsonut todellista kulutusta.. Ei ole vaikea homma kun osan saa tehdas tekosena.. Ja on Bolt on... |
Lainaus:
ja tuntuisi toimivan ihan hyvin.. |
Hei !
Mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin laittaa sinne jakikseen ne tiheämmät välitykset.Perustelu : vaikka keksisit sinne minkälaisen moottorin hyvänsä, kulkee Nivasi edelleen liian kovaa metsässä ! Ei ole mukavaa hakata päätään sivulasiin ja hajottaa autoaan. Olen aivan varma että jakiksen välitys on paljon halvempi ratkaisu kuin joku "vierasmoottori " Lisäksi annan ääneni myös Weberille. Jakis on helppo välitt'ää noin 40 % tiheämmäksi ! |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tai näin siellä ainakin luki: "Vaihteet tuntuu ihan sopivilta , nopeen puolen nelosella menee jotakuinkin samaa vauhtia kuin normi henkilöauto ykkösellä. Hidas puoli onkin sitten hidas." Kyllähän tuossa tuntuis välitystä riittävän onhan siinä kuitenkin V-laatikko jossa tasauspyörästö ja vielä se jakis..:D Nyt mietityttääkin se että tuleekohan tuosta jo "liian" hidas noilla kahdella peräkkäisellä laatikolla (etuvetosen laatikko+ladan laatikko ja jakis)... kestääköhän ladan laatikko+muu voiman siirto sitä "moninkertaistuvaa" vääntöä... Eikös se näin kuitenkin mene että kun tuo välitys tihenee niin tietyille osille tulee sitten enemmän viäntöä.. tai näin ainkin muistelen lukeneeni/miettineeni. Tätä täytyy tutkiskella.:cool: |
Lainaus:
Ja ei noita nivan välitysten tekijöitä kauhean montaa ole. Patu925:sellehän välitykset teki häkkisen jukka outokummusta,hintaa näille en tiedä. en ole kysynyt.Mutta tuskin hänkään aivan ilmaiseksi tekee..... Toisekseen minä en kyllä usko että niva sillä kahdella peräkkäisellä laatikolla kulkee liian kovaa metsässä (jos auto vain kestää näin) vaikuttaa siltä että pelkkä etuvedon laatikko+jakis saa välitykset riittävän hitaiksi. Tiedän ei ole mukava hakata päätä tai rikkoa autoa.:rolleyes: Jos kerran jakiksen välitys on halpa ratkaisu niin kerrohan mistä sellaisia todella "halpoja" välityksiä saa.?:confused: Minulle ei kovin kalliiksi tule tuo tekniikan vaihdos. 1 moottori+laatikko on jo tallissa ylimääräisenä ja jos se ei käy niin toisia moottoreita löytyy lisää kyllä ja veikkaisin että ihan hakupalkalla. on sen verta jääny noita autonromuja ylimääräiseksi.:D Ja joo, onhan jakis "helppo" välittää hitaammaksi kun jostain saisi tarvittavat osat:D Weberin kaasari on varmasti nivassa hyvä,sen uskon. Mutta kun kyse on kuten aiemmin jo sanoin rahasta jota ei liikaa ole niin en ole lähtenyt sellaista vielä ostamaan. ja minusta on välillä mukava tehdä jotain erillaista kuin muut:D Jos rahaa löytyisi riitämiin niin tuskin minulle edes nivaa enää olisi vaan aivan joku toinen auto vaikkapa toyota:D Johon ostaisin sitten Rahalla kaiken tarpeellisen:cool: |
Sivu luotu: 15:24 (GMT +2). |