![]() |
Jeep wagoneer tuplalaatikon turaus
Mulla tommonen -76 vm wagoneeri joka 4.2 suora kutoin ja kolmivaihtein manuaali. Mul ois tiedos nyt nelilovinen manuaali ilman jakolaatikkoa. Joten siis onko tuossa nelilovisessa ykkönen kuinka paljon lyhyempi ja mikä jakis oslis käypänen tuohon nelilovisen jatkeeks? käykö tuo vanha? Ja onko jotain fiksumpia ratkaisuja kuin tuo nelilovinen, jotta välitykset pysyisi inhimillisinä esim 35":silla pyörillä? Kertokaa kokemuksia ja mielipiteitä...
No nelilovinen unohtu kun ei semmosta löytyny ja tuli kaks kolmelovista. |
kumpi se nelilovinen on, T-18 vai T-176?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En ole nähnyt laatikkoa, puhelimessa tehny kauppaa. Auto mista se on oli -78, jos se mitään auttaa. Tuo kasi ja tomaatti olis kyl hyvä vaihtoehto, mut pysyn nyt täs kutoses ja manuaalis. Täytyy huomenissa soitella myyjälle ja kysyä...
Mitäs tuo sitten käytännössä tarkoittaa, oli sitten kumpi hyvänsä... |
Lainaus:
|
Niin eiks ne vaihtanut DANAsta NEW Process jakolaatikkoihin -80... mun eka Cherokee oli -80 mut NP valitykset on DANAa paremmat!
|
Lainaus:
|
En saanut vielä myyjää kiinni mutta tod. näk toi on nyt sit se T-18(vuosimallin perusteella). Noh seuraava kysymys kuuluukin että mitkä on ykkösen välitykset tuossa kolme ja nelilovisessa. Eli saavutanko mitään käytännön hyötyä sillä jos laatikon vaihdan vai tarviiko alkaa suunnitella joitain toisia vaihtoehtoja....
Kiitos vastauksista tähän saakka... |
Anteeksi topikin varastus! aiheeseen liittyen mikä olisi (halpa) helppo ratkasu siirtää kardaani apparin puolelle??? autohan on 89 chero 4.0 manuaali ja 242. jeepperi officrossissa anto vinkkejä siihen tahtiin et puoletkaan ei rekisteröityny :)!
|
vaihteiston vaihtamisesta
Varaudu pikkuaskareisiin kun vaihdat T-15 askin T-18:sta. T-18 on jonkin verran pitempi, jolloin jakolaatikko siirtyy taakse. Tämän vuoksi tarvitset luovuttaja-autosta myös kardaanit. Myös painelaakeri on erimittainen, ainakin niissä joita olen itse vaihdellet. Välitykset kyllä paranevat. Hyvällä tuurilla 1:n välitys on yli kuuden.
|
Lainaus:
minkäkokosilla pyörillä oot ite ajellut?? Juu ja äskö varmistu että laatikko on rautakuorinen eli siis T-18. |
Lainaus:
T-18 on kestävä aski ja ykkönen joka tapauksessa hitaampi. Hieman kankeampi vaihtaa (vaatii Truck-asennetta, ehkä hieman välikaasua), mutta kestävä ja jopa keräilykamaa nykyään. Kytkin kannattaa samalla päivittää suurimpaan saatavilla olevaan. Asetelmia todennäköisesti tähänkin eri kokoisia. Uudemmassa T-176 askissa 11":n on ainoa järkevä, joka elää pidempään. Ainakin vakio perävälläreillä ajeltaessa maastossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Miten olis Chevyn np-241 johon vaihtaa Jeepin 242:sesta 23 boorisen input shaftin? 241:sia sentään löytyy helpommin kuin Dana 300:sia....... Lattiaahan tuossa joutuu aikalailla muokkaamaan uusiksi kun jakiksen kätisyyttä vaihtaa. |
käykö sisäänmeno akseli suoraan? muutenkin bolt on? välitykset? koko ero? 3 rälläkkää löytyy :)
15 vaihtoehtoa tuli 5 min. putosin noin 37 sek kohdalla ;) palaan asiaan jos sopii. heti kun tää krooninen pers aukisuus helpottaa :( edit. helpompi vaihtaa jakis kun perästä putket? ja saa tilaa pakoputkelle joka osuu etukardaaniin. |
Nooh, tänään kävin katsastamassa laatikon renkaiden hakureissulla ja siinähän ei sitten ollutkaan kuin kolme vaihdetta. Nyt ottaa sit päähän oikein huolella... Nyt tuossa miettinyt sitte vaihtoehtoja että mitä tehä. Tossa mietiskelly että jos laittais toisen vaihelootan kaveriks kun tilaakin näyttäs olevan...
Ja jos jollain sattuis olemaan semmoin T-18 loota niin olisin kiinnostunut... |
Noh tänään tuli nyt sitten käytyä hakemassa toinen kolmelovinen loota ja jakolaatikko. Suunnitelmana laittaa kaksi kolmelovista peräkkäin. jos sitä sitten olis riitävän hitaat välitykset :D kokonaisvälitystä en ole jaksanu laskea. Jos sitä huomena alkais turaamaan välikappaletta laatikoille. Katotaan ny mitä tästä tulee, jos sitä vaikka vappuna pääsis jo kokeilemaan...
|
Tommonen siitä paketista sit tuli. Ja painaa ihan kivasti....
http://img522.imageshack.us/img522/6200/pien1.jpg Ja paikallaan. Jakolaatikon keppiä jo vähän muokkailin ettei ota apparin penkkiin kiinni ja takimmaist keppiä tarvis kääntää vähä eteenpäin ja etummaist keppiä vähä lyhentää http://img708.imageshack.us/img708/9264/pien2.jpg |
Koeajo suoritettu, pelkällä takakartaanilla tosin. Vauhti varmaan aika sopiva. Etukartaani ja iskarit ja pääsis mettään kokeilemaan.
http://vilkutin.1g.fi/kuvat/Videot/2...5+kumeilla.mp4 |
oikeinkin uljaasti mönkii. Ja vappuna ettimään sulakkeita voimansiirrosta:)
|
Saas ny nähä mitä hajoo:D. Pikkuhiljaa alkaa oleen vappukunnossa. Jos se sit siitä...
|
Tuolla enempi tarinaa
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71458 |
Ole varovainen noiden vaihteiden suhteen
Normi ajohan tapahtuu etulaatikko isollapuolella ja suurimmaalla vaihteella.
ja vasta sitten kun takimmainen jakolaatikko on hitaalla ja 1:llä, aletaan puottamaan etummaisesta laatikosta pienempiä pykäliä. jos takimmainen laatikko unohtuu esim. isollepuolelle ja toiseksi suurimmaalle vaihteelle (2:lle) ja etummaisesta laatikosta annetaan voimaa esim. pikkupuolellla ja 1:llä, niin takimmaisesta laatikosta hajoaa hammaspyörät jo kohtuu vedättämisellä. |
Lainaus:
|
Hyvä arvaus
Noista välityksistä;
Oletan että noissa jeepin 3v askeissa tuo ykkönen esim. 1/4 (jos olis bj-40 niin lähes 1/5:een) ja koneessa vääntöä n.20kg/m (bj-40), niin koneenpuoleisesta askista tulee 4x20kg/m vääntöä seuraavalle vaihteistolle, ja arvailen tuon olevan liikaa museoikäisellevaihtikselle ja isoille renkaille ja lukoille. Kerro missä vaiheessa tuli ongelmia!? Ja kommentteja? |
Lainaus:
|
Selvennös:
Jos ajat sillalailla että takimmainen aski 1:llä, ja vaihdat ajossa välityksiä etummaisesta laatikosta, niin silloin etummaisen laatikon ulostulossa(ja siis takimmaisen kytkin akselilla vääntömomentti kasvaa
vaihteen välityssuhteen mukaan. Tästä seuraa että takimmaisen laatikon hammaspyörät ja laakerit joutuu käsittelemään moninkertaisen väännön, ja epäilen niiden kestävyyttä. käsittääkseni tuossa jeepissäkin 3:n on suora, eli kytkinakseli lukitaan pääakseliin holkilla, voima ei kulje hammaspyörien kautta) Itse ajaisin tuommoisella seuraavasti 1. katuajo: jakolaatikko isollapuolella, etummainen laatikko 3:lla, ja vaihteet vaihdetaan takalaatikosta (voi kokeilla myös takalaatikko 3:lle ja vaihtaa etummaisesta, jos polkee varovasti 1:llä ja 2:lla) 2. siirtymä/kevyt offoad: jakolaatikko hitaalla, etummaainen aski 3:lla ja takimmaisella vaihdetaan. 3.tosi offi, kun edelliset eivät riitä: etummainen laatikko 2:lle (tai jopa 1:lle) ja takimmaisella laatikolla ajetaan. tuossa jeepissähän tunnetusti liian nopeat välitykset, perät jotain reilu 3 ja jakis noin 2 ja 1:nen suuruusluokkaa 3. (ulkomuistista) joten edellisillä kokonaisvälitys suuruusluokkaa 20 kun esim bj:ssä vakiona noin 40, ja bj:ssäkin vakiona isoilla renkailla kytkin meinaa kärytä, joten tuo sinun 2. laatikko ei ole liiottelua, mutta vedätä varovasti kun käytät etummaista laatikkoa 1:llä ja 2:lla p.s mulla bj:ssä kokonaisvälitys noin himpun alle 70, ja 38"lla vääntöä sopivasti |
Mielenkiintoinen projekti.
Ostin 10 vuotta sitten joensuusta varapyörän ja vanteen offarilta joka oli tehnyt vastaavan tempun. Vaikutti ihan tyytyväiseltä voimansirtoonsa. Hänen Jeepistä oli silloin palanut starttimoottori vesistön ylityksen jälkeisessä starttauksessa. Ei ainakaan tunnustanut muita vaurioita :) Tuota 3-vaihteista on ruuvattu tehtaalla V8:n perään AMC clubin 71-vuoden moottori speksin mukaan 401cid tuottaa 580Nm vääntöä ja 258cid 325Nm. Lisävaihdelaatikko korottaa toiselle vaihdelaatikolle tulevan vääntömomentin yli puolitoistakertaiseksi isoiman v8:n ja 3-lovisen yhdistelmään nähden. Vaihdelaatikoiden välinen kytkös on varmasti haasteellinen kohta. |
Käytännössä taaemmalla laatikolla pykältäminen ei ole ihan niin helppoa kuin voisi kuvitella. Saattaa vauhdissa jäädä vaihto tekemättä.
Itte paiskoin muutaman vuoden Hiluxilla missä oli takavedon loota + HJ:n loota ja jakis. Välitykset siellä 140:1 tuntumassa. Offikäytössä HJ:n aski aina ykkösellä, jakis isolla ja ekasta lootasta pykältäminen vauhdin tarpeen mukaan. Harvoin tarvi pudottaa jakis pienelle. Pikku siirtymille HJ:n aski kakkoselle, vaihto onnistui vain paikallaan. Ainoastaan eka versio välikardaanista hajosi, lootat kesti moitteetta. HJ:n askin kierrätin vielä nykyiseenkin autoon. Akseleista sitten särkyikin kaikki mahdollinen... |
Huomasin kanssa että takimmaisesta laatikosta ei helposti mene pykälät pesään ennenkuin eka laatikko on kelattu loppuun. Hyvin tuo on kestäny ainakin vielä (koputtaa puuta) palalukko olis tuloillaan taakse ja sitä myöten myös traktionbaari. Kun nyt sais vaan inspiraation.....
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:06 (GMT +2). |